(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 20 شهریور 1390- شماره 20020

يادداشت خبرنگار
تصويب طرح افزايش 20 نماينده به نمايندگان مجلس قوت گرفت
كوتاه از ورزش شهرستانها
ملايري ها 77 ميليون تومان به زندانيان جرايم غيرعمد كمك كردند
در سن يكصد سالگي نخستين ماماي سنتي روستاي آليكوه درگذشت
نماينده مردم اصفهان در مجلس: پروژه انتقال آب بهشت آباد كار مجلس است
پاي صحبت مردم
اعزام دانش آموزان گنبدي به مسابقات فرهنگي و هنري كشور
قائم شهر ميزبان نمايشگاه بين المللي كاشي و سراميك و سنگ و شيرآلات
تشكيل مجمع خيران كتابخانه ساز در بابل
تشكيل حلقه صالحين در مدارس راهنمايي و متوسطه يزد
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خيريه كشور:قديمي ترين سند وقف در ايران مربوط به 850 سال پيش است
جمع آوري اسناد و خاطرات آوارگان جنگ تحميلي در البرز
مسابقات بين المللي تنيس جوانان در اروميه آغاز شد
جايزه ادبي تبريز برگزار مي شود



يادداشت خبرنگار

تغيير كاربري گامي براي نابودي پارك نمونه كشوري
در اسفندماه سال 1388 و همزمان با روز درختكاري با حضور شهردار، اعضاي شوراي اسلامي و برخي از مقامات كرج با همكاري سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر كرج در اراضي شصت هكتاري پرديس كه از سال 1307 محل اجراي طرح هاي پژوهشي زراعي بوده و در مجاورت اتوبان كرج- قزوين جنب ترمينال شهيد كلانتري كرج واقع شده است؛ كلنگ احداث اولين باغ ملي گياه شناسي هوشمند و پارك نمونه كشوري به زمين زده شد.
از آن زمان به بعد و صد البته قبل از آن نيز بارها و بارها شاهد بوده ايم كه نهادها و سازمان هاي مختلفي به قصد تغيير كاربري و تملك اين اراضي به بهانه هاي مختلف شهرسازي و... اقدامات خلاف قانوني مرتكب شدند، هر چند با افتتاح اين باغ گمان مي رفت با توجه به وضعيت جديد كرج و تأسيس استان البرز كه آرزوي ديرينه همه شهروندان منطقه بود احداث باغ با مساعدت مالي و معنوي مقامات استان سرعت بيشتري به خود گيرد؛ اما متأسفانه اخيراً بحث تغيير كاربري اين اراضي از طرف مقامات استان مطرح شده است كه در صورت وقوع براي دانشگاه، استان و كشور اتفاق ناگوار و ناخوشايندي خواهد بود.
احداث اين باغ علاوه بر جنبه هاي آموزشي، حفاظت از گونه هاي گياهي در معرض نابودي به عنوان يك فيلتر بيولوژيكي در كنار پررفت وآمدترين جاده مواصلاتي كشور، فضايي براي تفريح و تفرج مردم، بازديدكنندگان و مسافرين ايجاد خواهد كرد كه به عنوان اولين پارك مسافرتي كشور در نوع خود منحصر به فرد مي باشد.
در طراحي اين مجموعه علاوه بر تأكيد بر حفاظت گونه هاي گياهي در حال فنا و ساير منابع ژنتيكي كشور و جهان و احداث باغ گياهشناسي، سبك هاي مختلف احداث باغ، خانه يخي در قالب باغ زمستاني، باغ اكتشاف و بازي كودكان، كتابخانه و... در نظر گرفته شده است. تاكنون بيش از 70هزار اصله نهال زينتي و دارويي از گونه هاي ژنتيكي گوناگون در اين مكان ذخيره و تعداد 6هزار نهال ديرزي به صورت كمربند سبزغرس شده است و تعداد 10هزار نهال ديگر در حال كاشت مي باشد.
متأسفانه مسئولان اين استان كه مي بايست حامي چنين طرح هاي ملي باشند به دنبال تبديل اين اراضي به شهرك اداري هستند، با توجه به سرانه فضاي سبز كرج و اهميت و جايگاه دانشگاه تهران در بحث تربيت دانشجو خصوصا در مقاطع تحصيلات تكميلي و نياز روزافزون به مزرعه و باغ در افق آينده اين سؤال مطرح است كه چرا تبديل و تغيير كاربري اراضي كشاورزي و باغات هنوز دست از سركرج برنداشته است؟ تا كي چوب حراج به باغات و باغچه ها و مزارع كرج (ايران كوچك) خواهند زد؟ چشم انداز علمي و پژوهشي ما براي صدسال آينده چيست؟ و هزاران سؤال از اين دست كه بايد به آيندگان پاسخ دهيم.
فرزانه سيداسحاقي
خبرنگاركيهان در كرج

 



پس از تصويب در كميسيون تخصصي مجلس شوراي اسلامي
تصويب طرح افزايش 20 نماينده به نمايندگان مجلس قوت گرفت

شهركرد-خبرنگاركيهان:
لايحه دولت مبني بر افزايش 20 نفر به نمايندگان فعلي مجلس شوراي اسلامي در كميسيون تخصصي مجلس به تصويب رسيد.
نماينده مردم شهرستانهاي كوهرنگ، اردل، فارسان و كيار در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با كيهان ضمن اشاره به مطلب فوق افزود: پيش بيني مي شود؛ اين لايحه در صحن علني مجلس به تصويب نهايي برسد.
نورالله حيدري اضافه كرد: با توجه به تصويب لايحه ياد شده يك نماينده نيز به نمايندگان استان چهارمحال و بختياري اضافه مي شود.
وي همچنين اعلام كرد: طرح نظارت مجلس شوراي اسلامي بر نمايندگان به طور جدي در دستور كار قرار گرفته است.
حيدري ادامه داد: اين طرح در كميسيون تخصصي مجلس در جريان تصويب است و اميدواريم اين كميسيون هرچه زودتر آن را تصويب و براي تصويب نهايي به صحن علني مجلس ارائه كند.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به تاكيدات رهبر معظم انقلاب و استقبال خود نمايندگان مجلس و انتظاراتي كه جامعه از آنان دارند انشاءالله شاهد تصويب هرچه سريعتر طرح نظارت مجلس شوراي اسلامي بر نمايندگان با راي بالا به عنوان يكي از كاركردهاي اساسي مجلس هشتم باشيم.

 



كوتاه از ورزش شهرستانها

معرفي بهترين كاراته كاران استان مركزي
اراك- خبرنگار كيهان: مسابقات كاراته سبكهاي آزاد استان مركزي، با شركت 55 ورزشكار در دو رده سني جوانان و بزرگسالان در اراك برگزار شد.
در اين دوره از مسابقات در رده سني جوانان، غلامرضا خوانساري، بهنام رستمي، محمد مرادي، احمد بزرگي، علي آستاركي، امين مددي، مسعود آزادمهر و كيوان محمدي در اوزان 45-، 50-، 55-، 60-، 65-، 70-، 75- و 75+ عناوين نخست را كسب كردند.
در رده سني بزرگسالان هم، محمد صمدي، سيداحمد حاجي، اكبر عباسي، رشيد خورشيدي و محمد كريمي در وزنهاي 60-، 70-، 80-، 90- و 90+ مقامهاي نخست را بخود اختصاص دادند.
پيشكسوتان مامونيه قهرمان جام رمضان
¤ مسابقات فوتسال جام رمضان شهرستان زرنديه كه با شركت 16 تيم در اين شهرستان جريان داشت، با برتري تيم پيشكسوتان مامونيه پايان يافت. در اين دوره از رقابت ها تيم شهرداري زاويه به مقام دوم دست يافت و ذوالفقار مامونيه نيز در جايگاه سوم قرار گرفت.
تيم شهرداري خشكرود هم به عنوان تيم اخلاق اين دوره از مسابقات برگزيده شد و كاپ اخلاق را به خانه برد.
برگزاري كلاس داوري فوتبال
¤ كلاس داوري درجه 3 فوتبال استان مركزي، با شركت 30 فوتباليست به مدت پنج روز در شهرستان فراهان برگزار شد.
اين كلاس به مدرسي حسين نجاتي مدرس كميته داوران فدراسيون فوتبال و محمدرضا غفاري برگزار شد.
معرفي شناگران برتر تفرش
¤ مسابقات شنا جام رمضان شهرستان تفرش كه با شركت 53 شناگر در استخر شهداي اين شهر جريان داشت با معرفي نفرات برتر در گروه هاي سني مختلف پايان يافت.
صعود به قله سبلان
اسكو- خبرنگار كيهان:اعضاي هيئت كوهنوردي شهرستان اسكو در آخرين روزهاي ماه رمضان و در زير برف تابستاني استان اردبيل به قله 4811 متري سبلان سومين قله بلند كشور صعود كردند.
امير و غلامعلي نصيرزاده، ناصر روشني، حسين سالكي، ميريعقوب ستاري، فيروز زارعي، محمد واعظي، مصطفي منبري، رحيم و حامد برزسفيدخوان، عليرضا نوراني، محمد مقراضي، مصطفي و حسين ناطقي و محمد عليزاده از اعضاي اين هيئت بودند.
اصناف قهرمان مسابقات واليبال
فيروزآباد فارس- خبرنگار كيهان: مسابقات واليبال جام رمضان كه با حضور 7 تيم از اول ماه مبارك رمضان در سالن ورزشي حسينيه قاسم ابن الحسن فيروزآباد فارس برگزار شده بود با قهرماني تيم پايگاه اصناف الف به پايان رسيد.
در اين دوره از مسابقات، تيم پايگاه اصناف الف به قهرماني رسيد و پايگاه فرمانداري به مقام دوم دست يافت و پايگاه اصناف مقام سوم را به خود اختصاص داد و به تيم هاي برتر هدايايي اهدا شد.
جام اخلاق اين دوره از مسابقات به تيم پايگاه كارخانه سيمان تعلق گرفت.
استعفاي رئيس هيئت فوتبال بناب
بناب- خبرنگار كيهان: رحيم پاكيزه خوي رئيس هيئت فوتبال شهرستان بناب از سمت خود استعفا كرد. وي 9 سال مسئوليت هيئت فوتبال اين شهر را عهده دار بود. عدم همكاري و حمايت مسئولان شهرستان با هيئت فوتبال از دلايل استعفاي پاكيزه خوي اعلام شده است.
برگزاري مسابقات ورزشي در اصفهان
زرين شهر- خبرنگار كيهان: در پايان رقابت هاي بادي كلاسيك جوانان قهرماني استان اصفهان، تيم هاي شركت مهندسي محكم كار با 63 امتياز و باشگاه مردان طلايي با 60 امتياز هر دو از اصفهان و باشگاه خليج فارس زرين شهر با 31 امتياز به ترتيب اول تا سوم شدند.
در رشته پرورش اندام جوانان قهرماني استان اصفهان نيز پس از باشگاه ركورد زرين شهر كه با 58 امتياز در جايگاه نخست قرار گرفت، باشگاه بشير اصفهان با 38 و گلف زرين شهر با 37 امتياز جايگاه هاي دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. اين مسابقات يك روزه با شركت 68 ورزشكار در قالب 20 تيم از سراسر استان در زرين شهر برگزار شد.
معرفي واليباليست هاي برتر جاسك
بندرجاسك- خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته دولت و به همت اداره ورزش و جوانان شهرستان جاسك يك دوره مسابقات فوتسال بين ادارات اين شهر برگزار شد.
در پايان اين مسابقات تيم منطقه دوم دريايي ولايت جاسك قهرمان اين مسابقات شد و تيم اداره ورزش و جوانان جاسك به مقام دوم دست پيدا كرد و تيم فرمانداري مقام سوم اين مسابقات را كسب كرد.
همچنين يك دوره مسابقات واليبال بين باشگاههاي واليبال جاسك برگزار شد.
پايان مسابقات فوتسال مهربان
مهربان- خبرنگار كيهان: مسابقات فوتسال جام رمضان مهربان گراميداشت مرحوم ناصر حجازي، با قهرماني تيم فوتسال شهداي كلوانق به پايان رسيد. در اين مسابقات 26 تيم فوتسال كه از شهرها و روستاهاي مختلف استان حضور داشتند به مدت يك ماه به رقابت پرداختند.در مسابقات فينال، تيم فوتسال شهداي كلوانق به مقام قهرماني رسيد و تيم هاي بيمه آسيا كلوانق و پست بانك دوزدوزان به ترتيب مقام هاي دوم و سوم را كسب كردند. كاپ اخلاق اين دوره از مسابقات به تيم فوتسال علم و ادب شهر شهربيان اهدا شد. عنوان فني ترين بازيكن مسابقات به مرتضي سفيد از تيم بيمه آسيا شهر كلوانق تعلق گرفت.
اعزام به مسابقات قهرماني
كيش- خبرنگار كيهان: تيم تيراندازي با سلاح بادي كيش به مسابقات قهرماني كشور اعزام شد. خسرو خادمي، مهيار حسين نيا، مقصود مرادي، پويانعلي مريخ بات، حميدرضا زارع، محمد صفري از اعضاي تيم تيراندازي با سلاح بادي كيش هستند. سرپرست اين تيم ابوالفضل ابراهيمي است كه از تاريخ هفدهم لغايت بيست و يكم شهريور در تهران با حريفان خود به رقابت خواهند پرداخت.
قهرماني دانشجويان كاراته زنجان
زنجان- خبرنگار كيهان: دانشجويان پسر دانشگاه جامع علمي كاربردي استان زنجان عنوان قهرماني رشته كاراته دومين المپياد فرهنگي ورزشي را از آن خود كردند. در پايان اين مسابقات دانشجويان زنجان با كسب 2 مدال طلا و يك برنز و 17 امتياز مقام اول و دانشجويان تهران با كسب يك مدال طلا و 3 برنز و 16 امتياز دوم و دانشجويان فارس با يك مدال طلا، يك نقره و يك برنز و 15 امتياز در جايگاه سوم قرار گرفتند.

 



ملايري ها 77 ميليون تومان به زندانيان جرايم غيرعمد كمك كردند

همدان- خبرنگار كيهان:
رئيس زندان ملاير گفت: خيرين ملايري 77 ميليون تومان به زندانيان جرايم غيرعمد كمك كردند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل زندان هاي همدان، شعبان علي فعلي افزود: به همت ستاد گلريزان شهرستان ملاير در ايام ماه مبارك رمضان و با تلاش همكاران مبني بر جذب كمك افراد خير براي آزادي زندانيان جرائم غيرعمد، مبلغ 77 ميليون تومان در جشن گلريزان اين زندانيان جمع آوري شد.
فعلي يادآور شد: از سال گذشته تاكنون با كمك هاي مردمي و گذشت شكات 33 نفر از زندانيان مالي اين زندان با بدهي 550 ميليون تومان آزاد شده اند كه اين امر با پرداخت 40 ميليون تومان از محل وجوهات جمع آوري شده جشن گلريزان و مابقي بدهي با اخذ رضايت شكات محقق شده و سبب بازگشت زندانيان به آغوش گرم خانواده را فراهم آورده است.
وي اعلام كرد: در حال حاضر تعداد 45 نفر از زندانيان بدهكار مالي با مبلغ يك ميليارد و نهصد ميليون تومان بدهي در زندان ملاير به سر مي برند كه نيازمند كمك هاي خيرين و نيكوكاران هستند.

 



در سن يكصد سالگي نخستين ماماي سنتي روستاي آليكوه درگذشت

شهركرد- خبرنگاركيهان:
نخستين ماماي سنتي روستاي «آليكوه» از توابع شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختياري در سن يكصد سالگي درگذشت.
به گزارش خبرنگار ما كه «كوچك جهانگيري بابادي» نام دارد از سن 30 سالگي تا سال 1376 به مدت 46 سال در روستاي خود آليكوه و برخي روستاهاي اطراف آن به عنوان ماماي بسيار باتجربه و كاردان فعاليت كرد.
مرحوم جهانگيري بابادي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي كه راه هاي ارتباطي مناسبي وجود نداشت به وسيله قاطر و با پاي پياده همراه همسر خود كه او نيز 80 سال عمر كرد پس از عبور از كوه هاي سر به فلك كشيده و دره هاي عميق به منطقه «لالي» در استان خوزستان مي رفت و خدمات مامايي خود را به زنان اين منطقه ارائه مي داد و تجربياتش را به برخي از آنان كه علاقه مند حرفه مامايي بودند منتقل مي كرد.
جالب توجه اينكه خانم جهانگيري بابادي در بين راه به زنان عشاير و كوچ رو خدمات مامايي نيز مي داد.
اين ماماي مهربان در طول مدت حرفه مامايي خود، نوزادان زيادي را به دنيا آورد و به مادران نيز نحوه و روش شيردادن و حتي قنداق كردن و نگهداري نوزادان را آموزش مي داد.
برخي از اقوام و اهالي روستاي آليكوه به خبرنگار كيهان گفتند: خانم جهانگيري بابادي در كنار حرفه مامايي خود به كشاورزي و دامداري نيز مي پرداخت.
ساكنان روستاي آليكوه در گفت وگو با خبرنگار ما افزودند: با توجه به خدمات فراوان و خصوصيات خوب مرحوم خانم جهانگيري بابادي، همه اهالي روستاي آليكوه و حتي جمعي از روستاهاي اطراف در مراسم تشييع و خاكسپاري وي فعالانه شركت كردند.
بنابه اظهارات اهالي روستاي آليكوه خانم جهانگيري از زنان متدين بود كه از افراد دروغگو و اهل غيبت دوري مي كرد.
گفتني است؛ مرحوم جهانگيري در آليكوه به (دامشي) يعني مادري كه به مشهد مقدس و به زيارت امام رضا(ع) مشرف شده است، معروف بود.

 



نماينده مردم اصفهان در مجلس: پروژه انتقال آب بهشت آباد كار مجلس است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم اصفهان در مجلس در پاسخ به اعتراض برخي از نمايندگان استان چهارمحال و بختياري مبني بر اجراي پروژه بهشت آباد و انتقال آب به فلات مركزي ايران گفت: پروژه انتقال آب به فلات مركزي سه سال پيش به تصويب مجلس رسيد.
محمد كريم شهرزاد گفت: بايد از دولت محترم پرسيد چرا و به چه دليل پروژه انتقال آب به فلات مركزي ايران با تاخير بسياري مواجه شده است.
وي در خصوص اجراي پروژه تونل گلاب در استان چهارمحال و بختياري اظهار كرد: پروژه هاي گلاب يك و دو مراحل مطالعاتي، كارشناسي، مصوبات و اجراي خود را براساس مقررات كشور طي كرده اند.
وي افزود: در رابطه با اين طرح اگر نمايندگان مطلب يا گلايه اي دارند بايد براساس اصول كارشناسي درصدد حل آن برآيند و در شرايطي كه ميلياردها تومان پول ملت در اجرايي شدن اين پروژه ها صرف شده است ممانعت در اجراي پروژه ها منطقي به نظر نمي رسد و بايد توجه داشت كه پروژه هاي نيمه تمام باعث تشديد تورم در كشورمي شود.
نماينده مردم اصفهان در مجلس پيرامون مشكلات مردم استان اصفهان در زمينه خشكسالي زاينده رود گفت: همه مردم در حوزه زاينده رود با مشكلات خشكسالي، كاهش سطح آب و دغدغه كشاورزان در آبياري و مسائل مربوط به آن مواجه هستند و اين روشي كه دوستان ما در چهارمحال و بختياري هرازچند گاهي در راستاي توقف پروژه اتخاذ مي كنند نه تنها براي مردم استان اصفهان، بلكه براي مردم چهارمحال نيز نفعي دربر ندارد زيرا اين پروژه ها باعث آباداني و اشتغال در استان چهارمحال و بختياري نيز خواهد شد و نمايندگان بايد به مصوبات مجلس احترام بگذارند.

 



پاي صحبت مردم

خيابان هايي كه پس از مرمت به امان خدا سپرده مي شوند
در خردادماه 90 قسمتي از جاده كمربندي شهرستان شوشتر حدفاصل خيابان روبه روي تالار فرهنگ تا نزديكي هاي پايانه مسافربري جهت لوله گذاري حفاري كردند اما پس از گذشت حدود 3ماه هنوز اين جاده را آسفالت نكرده اند؛ طوري كه برخي وسايل نقليه به خاطر نيافتادن در چاله هاي اين جاده گاها با هم تصادف مي كنند. جمع كثيري از رانندگان وسايل نقليه با مراجعه به دفتر نمايندگي كيهان و تماس با خبرنگار ما گفتند: از مسئولان ذي ربط شهرستان درخواست داريم تا هرچه سريع تر نسبت به آسفالت اين خيابان اقدام كنند.
شوشتر- خبرنگاركيهان

 



اعزام دانش آموزان گنبدي به مسابقات فرهنگي و هنري كشور

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان گنبدكاووس در رشته هاي «انيميشن، فيلم كوتاه، مستند كوتاه و سرود» موفق به راهيابي به مرحله كشوري مسابقات فرهنگي و هنري ويژه دانش آموزان شدند.
معاون پرورشي و تربيت بدني مدير آموزش وپرورش گنبدكاووس افزود: در بخش انيميشن، دانش آموز «ممشلي» با انيميشن «من و مترسك» و در بخش فيلم كوتاه دانش آموزان، «غزاله عبادي و سميرا رزاقي» با فيلم كوتاه «دو راهي» هر سه از دبيرستان شاهد دختران به مرحله كشوري اين مسابقات راه يافتند.
محمدحسين رحيمي گفت: در بخش مستند كوتاه دانش آموز «محمدرضا نوروزي» از دبيرستان شاهد پسران با مستند «آخرين كورس» و نيز گروه سرود اين دبيرستان به مرحله كشوري مسابقات فرهنگي و هنري دانش آموزان كشور راه يافتند.
وي گفت: قرار است مرحله كشوري و آيين اختتاميه مسابقات فرهنگي و هنري دانش آموزان طي روزهاي 14 تا 18 شهريورماه جاري در شهر «نيشابور» برگزار شود.
قابل ذكر است، در مسابقات امسال، 1300نفر از دانش آموزان گنبدي به مرحله شهرستاني و 480نفر نيز به مرحله استاني راه يافتند.

 



قائم شهر ميزبان نمايشگاه بين المللي كاشي و سراميك و سنگ و شيرآلات

قائم شهر- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه بين المللي كاشي و سراميك، چيني بهداشتي ساختمان و سنگ و شيرآلات در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مازندران واقع در قائم شهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين نمايشگاه تخصصي صنعتگران اين عرصه توليدي از استانهاي تهران، اصفهان، فارس، خراسان، مازندران، يزد، سمنان و آذربايجان شرقي و نمايندگي هاي دو شركت خارجي از تركيه و چين جديدترين محصولات و دستاوردهاي توليدي خود را در فضايي بالغ بر 3هزار مترمربع در 21 غرفه به معرض نمايش گذاشتند.
معرفي مستقيم كالاها به مصرف كنندگان و آشنايي مردم با جديدترين توانمندي ها و فن آوري هاي صنايع كاشي و سراميك، چيني بهداشتي ساختمان، سنگ و شيرآلات با برندهاي ممتاز و برخوردار از استانداردهاي ملي و جهاني از ويژگي هاي دومين نمايشگاه تخصصي اين محصولات است؛ كه با استقبال خوبي روبه رو شده است.
گفتني است با اين نمايشگاه به مدت دو روز از 16 تا 18 شهريور سال جاري در شهرستان قائم شهر برپا بود.

 



تشكيل مجمع خيران كتابخانه ساز در بابل

بابل- خبرنگار كيهان:
اولين مجمع خيران كتابخانه ساز شهرستان بابل در سال جاري تشكيل و با انتخاب اعضاي اصلي هيئت مديره به كار خود پايان داد.
در اين جلسه كه در محل فرمانداري بابل برگزار شد؛ در ابتداي جلسه افشار مقدم فرماندار و رئيس انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان ضمن خيرمقدم گويي به حاضران، گفت: از دغدغه هاي رهبر معظم انقلاب در ارتباط مسائل جامعه موضوع كتاب و كتابخواني مي باشد و پيشرفت و تعالي هر كشور و استان و شهر نيز با كتاب و مطالعه پيوند خورده است.
در اين جلسه مديركل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران نيز در اظهاراتي تحقق اهداف فرهنگي در سال 1404 را از اهم اولويت ها دانسته و بيان داشتند كه رهبري كتاب و كتابخواني را صددرصد فرهنگي بيان كردند. امامزاده در ادامه افزود: خيران ثابت كردند هر جا و هر زماني كه جامعه در حيطه و قسمتي دچار لغزش شود و دولت نيز در آن زمينه ناتوان باشد، وارد ميدان شده و كمر همت مي بندند و آن مشكل را برطرف مي كنند. وي در ادامه افزود: از آنجاكه خيران شهرستان بابل همواره در تمامي حركت هاي خداپسندانه پيشتاز مي باشند؛ لذا اميدواريم تا خيران در عرصه كتاب و كتابخانه سازي نيز ورود پيدا كرده و به گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه كمك كنند.
در ادامه اعضاي جلسه ضمن تبادل نظر در خصوص دستور كار جلسه مصوباتي اتخاذ كردند كه بر طبق آن اعضاي اصلي و علي البدل هيئت مديره انجمن خيران كتابخانه ساز بابل معرفي و بازرسان اصلي و علي البدل اين انجمن نيز انتخاب شدند.

 



تشكيل حلقه صالحين در مدارس راهنمايي و متوسطه يزد

يزد -خبرنگاركيهان:
درسال تحصيلي جديد حلقه صالحين دركليه مدارس راهنمايي و متوسطه استان يزد تشكيل مي شود.
رئيس سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان در همايش معاونان و كارشناسان آموزش متوسطه شهرستان ها و مناطق استان در يزد گفت:طرح ايجاد حلقه هاي صالحان با هدف تربيت دانش آموزان مومن، بصير، توانمند، تعالي معنوي آنها درعرصه هاي معرفت ديني، تربيت اسلامي، بصيرت سياسي و مهارت تشكيلاتي در دانش آموزان از امسال در مدارس استان اجرا خواهد شد.
سرهنگ صدري اظهارداشت: حلقه صالحين متشكل از 16نفر شامل فرمانده واحد، جانشين واحد، 11 نفر از اعضاي شوراي واحد و 3نفر از مديران گروه تربيت خواهد بود.
وي با اشاره به اعزام دوازده هزار دانش آموز در مقطع دبيرستان به مناطق عملياتي جنوب در سال تحصيلي جديد افزود: انتقال ايثار، شهامت و شجاعت و تفكر بسيجي در نسل جوان و بازديد دانش آموزان از يادمان هاي شلمچه، دهلاويه، هويزه و اروندكنار در مناطق جنگي، از مهم ترين اهداف و برنامه هاي اردوي راهيان نور است.
صدري ادامه داد: اين اردوها در دوره هاي 4 رو زه از 15مهر آغاز و تا نيمه اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

 



قائم مقام سازمان اوقاف و امور خيريه كشور: قديمي ترين سند وقف در ايران مربوط به 850 سال پيش است

اصفهان- خبرنگاركيهان:
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خيريه كشور گفت: 127 هزار موقوفه توسط خيران در تاريخ كشور وقف شده كه قديمي ترين سند وقف در ايران مربوط به 850 سال پيش است.
«تقي رضاييان» درآيين افتتاحيه جام ولايت در اصفهان، ايران را از كشورهاي موفق در زمينه هاي فرهنگي و قرآني دانست و به ضرورت حفظ موقوفات موجود درسطح كشور تأكيد كرد.
رضاييان به وجود تعداد زيادي از امامزاده ها در ايران اشاره كرد و گفت: در هيچ يك از كشورهاي اسلامي به غير از كشور ايران 10 هزار و 100 امامزاده وجود ندارد.
قائم مقام سازمان اوقاف و امور خيريه كشور افزود: اين تعداد از امامزاده ها در 8 هزار و 50 بقعه آرميده اند و 34 پيامبر نيز در كشور به خاك سپرده شده اند.
دراين مراسم مديركل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان از وجود افزون بر 12هزار موقوفه در سطح استان خبر داد.
حجت الاسلام حسين اژدري، اين شهر را به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن اسلامي ناميد.
به گزارش خبرنگار ما، دومين جشنواره جام ولايت اوقاف با حضور يك هزار نفر از كاركنان، همسران، فرزندان و همچنين اصحاب وقف در 5 رشته ورزشي در دانشگاه اصفهان برگزارشد.

 



جمع آوري اسناد و خاطرات آوارگان جنگ تحميلي در البرز

كرج- خبرنگار كيهان:
اسناد و خاطرات ستاد اسكان آوارگان جنگي دوران دفاع مقدس در استان البرز جمع آوري مي شود.
به گزارش روابط عمومي اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان البرز، حميد پارسا دبير جلسات جمع آوري اسناد اظهار داشت: در زمان جنگ تحميلي تعداد زيادي از هموطنان آواره شدند كه 70 هزار نفر آنان در استان البرز ساماندهي و اسكان داده شدند.
وي افزود: لازم است خاطرات، اسناد و مدارك ستاد اسكان آوارگان جنگي ساماندهي شده و براي استفاده محققان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس ماندگار شود.
پارسا گفت: در همين راستا با دعوت از مسئولان و اعضاي آن ستاد اين افراد به همراه كارشناسان گردهم آمدند و در حال تدوين و نگارش تاريخ شفاهي فعاليت هاي اسكان آوارگان جنگي هستند.

 



مسابقات بين المللي تنيس جوانان در اروميه آغاز شد

اروميه- خبرنگار كيهان:
نوزدهمين دوره مسابقات بين المللي تنيس جوانان در زمين هاي تنيس مجموعه ورزشي شهيد باكري اروميه آغاز شد.
اين مسابقات با حضور تنيسورهايي از 12 كشور از جمله تركيه، تركمنستان، روسيه، كانادا، هند، فيليپين، پاكستان، تاجيكستان، جمهوري آذربايجان، لبنان و سوريه و به مدت هفت روز برگزار مي شود. 21 تنيسور ايراني نيز در اين مسابقات به مصاف حريفان خود مي روند.

 



جايزه ادبي تبريز برگزار مي شود

تبريز- خبرنگاركيهان:
به منظور شناساندن شخصيت ها و آثار فاخر شعر و ادبيات داستاني «جايزه ادبي تبريز» برگزار مي شود.
مديرعامل سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تبريز با اعلام خبر فوق گفت: اين سازمان با برپايي جايزه ادبي تبريز، به دنبال تثبيت هرچه بيشتر جايگاه تبريز به عنوان يك شهر فرهنگي با چهره هايي اديب و شاعر است و در اين راه تلاش مي كند.
وي از اين گردهمايي به عنوان يك «جشنواره ادبي» نام برد و افزود: «عبدالمجيد- نجفي» از داستان نويسان كشور، به عنوان دبير «جايزه ادبي تبريز» انتخاب شده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تبريز، نجفي افزود: سعي مي شود با برنامه ريزي اصولي و هدفمند، جايزه ادبي تبريز به شكل كاملاً برجسته و آبرومند، تشكيل شود.
وي درعين حال تصريح كرد: فراخوان جشنواره مزبور، بزودي اعلام خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14