(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 27 شهریور 1390- شماره 20026

كاخ سفيد درباره حفظ امنيت عربستان به آل سعود تضمين داد
آغاز مذاكرات هيئت پارلماني روسيه در دمشق
هزاران نفر در بغداد عليه آمريكا و اسرائيل شعار دادند
واشنگتن پست: مردم آمريكا براي راهپيمايي «روز خشم» آماده مي شوند
واكنش گروه هاي مقاومت به طرح محمود عباس كشور فلسطين فقط با جهاد تاسيس مي شود
حمايت دوباره آمريكا از سياست سركوب آل خليفه در بحرين
اعتراض سراسري در يمن عليه دخالت غربي ها و عربستان
114 كشور عضو سازمان ملل دولت انتقالي ليبي را به رسميت شناختند
انفجارهاي پياپي در جنوب تايلند 4 كشته و 50 مجروح برجاي گذاشت
تظاهركنندگان مصري: به 30 سال حالت فوق العاده در كشور پايان دهيد
مخالفت نخبگان افغانستان با امضاي پيمان استراتژيك با واشنگتن
مشاور بيل كلينتون نخست وزير هائيتي شد
مردم اردن: ملك عبدالله دوم از سرنوشت ديكتاتورهاي منطقه عبرت بگيرد



كاخ سفيد درباره حفظ امنيت عربستان به آل سعود تضمين داد

معاون وزير امورخارجه آمريكا به مقامات عربستان اطمينان خاطر داد كه واشنگتن با حضور در منطقه از آنها حمايت خواهد كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «ويليام برنز» كه اخيرا به عربستان سفر كرده است در ديدار با مقامات سعودي، بار ديگر، بر پايبندي هميشگي واشنگتن به تضمين امنيت آل سعود و خليج فارس تاكيد كرد.
بر پايه اين گزارش، معاون وزير امور خارجه آمريكا، در سفر خود به عربستان به عبدالله بن عبدالعزيز (پادشاه) شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز (رئيس سازمان امنيت)، شاهزاده محمدبن نايف (وزير كشور) و «عبدالطيف الزياني»، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس ديدار و گفت وگو كرد.
اين نخستين سفر برنز در سمت معاونت وزارت امور خارجه آمريكا به عربستان است.

 



آغاز مذاكرات هيئت پارلماني روسيه در دمشق

يك هيئت پارلماني روسيه به سوريه سفر كرد تا درباره راه هاي خروج از بحران اين كشور با مقامات سوري گفت وگو كند.
اين هيئت نمايندگي به رياست «الياس اوماخانوف» نايب رئيس شوراي فدرال روسيه در سفر چهار روزه خود كه از روز گذشته آغاز شد درباره اوضاع كنوني سوريه و ارائه راهكار براي پايان دادن به درگيري ها گفت وگو مي كند. سفر هيئت نمايندگي روسيه به دمشق در حالي صورت مي گيرد كه اين كشور بارها بر دخالت نكردن غرب در امور داخلي سوريه هشدار داده و ضمن مخالفت با اعمال فشار بر سوريه اعلام كرده است كه تحريم هاي يكجانبه اتحاديه اروپا عليه اين كشور راه به جايي نمي برد.از سوي ديگر، نماينده سوريه در اتحاديه عرب با ارسال يادداشت اعتراض آميز شديد به دبيركل اين اتحاديه درباره سخنان مداخله آميز نبيل العربي درباره اوضاع سوريه از وي به شدت انتقاد كرد.

 



هزاران نفر در بغداد عليه آمريكا و اسرائيل شعار دادند

هزاران عراقي با برگزاري تظاهرات گسترده در خيابان هاي پايتخت، خواستار خروج اشغالگران از عراق شدند و شعار مرگ بر آمريكا و اسرائيل سر دادند.
به گزارش خبرگزاري قدس، هزاران عراقي پس از برگزاري نمازجمعه، در خيابان هاي بغداد راهپيمايي كردند و خواستار خروج همه اشغالگران، از جمله آمريكايي ها از عراق شدند. تظاهركنندگان پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آنها نوشته شده بود: «آمريكا، هرگز، هرگز»، «اسرائيل؛ هرگز، هرگز،» تظاهركنندگان از دولت استكباري آمريكا و رژيم اشغالگر صهيونيست خواستنداز مداخلات خود در امور داخلي عراق خودداري كنند. تظاهركنندگان از دولت عراق نيز خواستند از وضعيت معيشتي مردم و اوضاع امنيتي عراق، سر و سامان بدهد.
خبرگزاري فرانسه با زيركي، تنها اين بخش از خواسته هاي تظاهركنندگان را برجسته و گزارش كرد و علاوه بر آن، تظاهركنندگان را تنها طرفداران «مقتدا صدر» دانست. تظاهرات مذكور به دعوت مقتدا صدر برگزار شده بود و علاوه بر بغداد، در شماري از شهرهاي ديگر عراق نيز تظاهرات ضد اشغالگري برگزار شده بود.
ساير رويدادها
¤ مقامات عراق اعلام كردند، عاملان كشتار زائران شيعه در استان الانبار دستگير شدند. اين تروريست ها هفته گذشته يك اتوبوس حامل زائران را متوقف كرده و 22 نفر از آنها را كشتند.
¤ يك منبع عراقي اعلام كرد؛ «اياد علاوي» و «نوري مالكي» نخست وزيران سابق و فعلي عراق، به زودي با هم آشتي مي كنند. طي روزهاي گذشته علاوي اظهارات تندي را عليه مالكي بر زبان آورده بود.

 



واشنگتن پست: مردم آمريكا براي راهپيمايي «روز خشم» آماده مي شوند

واشنگتن پست از برنامه مردم آمريكا براي برگزاري «روز خشم» در نيويورك خبر داد.
به گزارش فارس، روزنامه «واشنگتن پست» نوشت: هزاران نفر از مردم سراسر آمريكا در نظر دارند در «وال استريت» كه مركز بانك ها و سرمايه داران آمريكايي است تجمع كرده عليه «نظام سرمايه داري فاسد» و «استفاده از سرمايه هاي مردمي در انتخابات» شعار دهند.
براساس اين گزارش، يك جنبش اعتراضي در آمريكا با انتشار فراخواني در شبكه هاي اجتماعي روز شنبه (هفدهم سپتامبر) را «روز خشم» در آمريكا اعلام كرده و از مردم سراسر اين كشورخواست ساختمان بازار بورس «وال استريت» در نيويورك، را به تصرف خود درآورند.
در بخشي از اين گزارش آمده، سازمان دهندگان اين اعتراضات با پيش كشيدن اعتراضات جاري در كشورهاي عربي، از مردم آمريكا خواستند همچون كشورهاي منطقه عربي عليه «روند فاسد دموكراتيك» حاكم بر جامعه آمريكا وارد عمل شوند.
واشنگتن پست در ادامه تأكيد كرد: هنوز مشخص نيست كه اين اعتراضات تا چه اندازه موفق خواهد بود، اما تاكنون موفق شده است حمايت گسترده اي را درسراسر آمريكا كسب كند. حاميان اين جنبش اعتراضي در شبكه هاي اجتماعي حمايت خود را صراحتاً اعلام كرده اند و برنامه ريزي ها براي تصرف وال استريت در نيويورك به طرح هايي براي اعتراض در لس آنجلس، آستين، پورتلند و ديگر شهرهاي آمريكا نيز گسترش يافته است.
«ديويد اس. مير» استاد جامعه شناسي دانشگاه هاي آمريكايي در مقاله اي كه چند روز پيش در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، نوشت: آمريكايي ها خشمگين هستند در حالي كه بقيه جهان اعتراضات گسترده اي را به راه انداخته اند، چرا آمريكايي ها اعتراض نمي كنند؟!

 



واكنش گروه هاي مقاومت به طرح محمود عباس كشور فلسطين فقط با جهاد تاسيس مي شود

هشت گروه فلسطيني با صدور بيانيه اي تاكيد كردند كه طرح موضوع تشكيل كشور فلسطين در سازمان ملل توسط محمود عباس مغاير با خواست و مصالح ملت فلسطين است و اين كشور تنها با جهاد تاسيس مي شود.
به گزارش خبرگزاري قدس، ائتلاف گروه هاي ملي و مقاومت فلسطيني مستقر در دمشق اعلام كردند:اين اقدام ابومازن كاملا دور از راهبرد ملي براي آزدسازي، مقاومت، اصول ملت و گزينه هاي مردمي است و هدف از آن احياي روند مذاكرات پس از شكستي است كه بر اين روند در پي عقب نشيني هاي مداوم از حقوق ملت فلسطيني تحميل شد.
در اين بيانيه كه به امضاي رهبران هشت گروه عمده فلسطيني از جمله حماس، جهاد اسلامي و جبهه مبارزه مردمي رسيده همچنين از تشكيلات خودگردان و رئيس آن ابومازن خواسته شده است تا در سياست خود بازنگري كند و به دامن ملت بازگردد.
در اين بيانيه تاكيد شده است: ملت فلسطين براي برپايي دولت حقيقي فلسطيني در سرزمين تاريخي مبارزه كرده و در آينده نيز مبارزه خواهد كرد اما همواره از قراردادهايي كه تلاش مي كند حقوق تاريخي و ملي آنان را نقض كند دوري مي كند.
گروه هاي فلسطيني در اين بيانيه تاكيد كردند: تنها راه تحقق اهداف ملي مردم فلسطين «جهاد، مقاومت و ادامه مبارزه» عليه اسرائيل است و در اين راه هيچ كس حق ندارد دشمن صهيونيستي را به رسميت بشناسد.
در اين بيانيه اقدام ابومازن براي طرح موضوع تشكيل كشور فلسطين در سازمان ملل ادامه راه اسلو و «سازش» عنوان شده است.
جنبش حماس نيز با انتشار بيانيه جداگانه اي اقدام محمودعباس در طرح تشكيل كشور مستقل فلسطين در سازمان ملل را اقدامي خطرناك توصيف و نسبت به آن هشدار داد.
سخنگوي اين جنبش اظهار داشت، محمودعباس نماينده فلسطيني ها نيست و بدون مشورت با گروه هاي سياسي اين اقدام را صورت داده است.
از سوي ديگر، نماينده پارلماني حماس در مجلس قانونگذاري درباره مسئله آشتي ملي فلسطينيان گفت، بازداشت هاي سياسي از سوي دستگاه هاي امنيتي تشكيلات خودگردان مانعي جدي بر سر راه آشتي ملي فلسطينيان است.
وي افزود: اين بازداشت ها اعتماد طرفين را از بين مي برد و نشان دهنده نبودن نيت حقيقي براي آشتي است.
گفتني است پديده بازداشت سياسي هر روز رو به افزايش است به گونه اي كه براساس آمارهاي جنبش حماس تعداد بازداشتي ها و افراد تحت تعقيب از سوي دستگاه هاي امنيتي تشكيلات خودگردان به بيش از 35 هزار نفر رسيده است.

 



حمايت دوباره آمريكا از سياست سركوب آل خليفه در بحرين

سرويس خارجي -
فرمانده نيروي دريايي آمريكا در ديدار با پادشاه بحرين بار ديگر بر حمايت آمريكا از خاندان آل خليفه و سركوب معترضان تاكيد كرد.
آدميرال مارك فاكس در ديدار با پادشاه بحرين با تاكيد بر حفظ منافع اين كشور در بحرين اعلام كرد كه آمريكا اوضاع بحرين را با دقت زيرنظر دارد و از اقدامات شاه بحرين در حفظ امنيت و ثبات در اين كشور و مقابله با معترضان حمايت مي كند.
ناظران سياسي معتقدند كه واشنگتن به دليل نگراني از انقلاب بحرين و نفوذ اسلامگرايان فرستادگان نظامي خود را راهي منامه كرده است.
آمريكا نگران است كه ناوگان پنجم در اختيار شيعيان بحرين قرار گيرد.
پادشاه بحرين نيز در اين ديدار گفت، ما به روابط خود با آمريكا كه بيش از 60 سال قدمت دارد ارج مي نهيم و آن را جزيي از پايبندي خود به دوستي با آمريكا مي دانيم.
اين ديدار در حالي صورت مي گيرد كه بار ديگر معترضان بحريني در اعتراض به سياست سركوب خاندان آل خليفه به خيابان ها ريختند و تظاهرات كردند.
به گزارش ايسنا هزاران تن از مردم بحرين در جزيره «ستره» در جنوب منامه، پايتخت اين كشور براي تشييع پيكر يك جوان بحريني به خيابان آمده و در حالي كه پيكر اين جوان را در پرچم بحرين پيچيده بودند با سر دادن شعارهايي بركناري دولت شيخ خليفه بن سلمان آل خليفه را كه 42 سال است پست نخست وزيري بحرين را در دست دارد، خواستار شدند.اين جوان بحريني چند روز پيش به دليل خفگي ناشي از گاز اشك آور به شهادت رسيده بود.
تظاهركنندگان بحريني در اين تظاهرات كه با حضور گسترده نيروهاي امنيتي برگزار شده بود، حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين را مسئول كشته شدن اين جوان دانستند و بر ادامه تلاش هاي خود براي تشكيل يك دولت مستقل و منتخب تاكيد كردند.
در پايان، اين مراسم هنگامي كه تظاهركنندگان مي خواستند وارد خيابان اصلي اين جزيره شوند به خشونت كشيده شد و نيروهاي امنيتي بحرين كه مي خواستند مانع ورود تظاهركنندگان به اين خيابان شوند با تظاهركنندگان درگير شدند.
نيروهاي امنيتي با شليك گلوله و پرتاب گاز اشك آور قصد داشتند، مانع ورود تظاهركنندگان به خيابان هاي اصلي جزيره ستره شوند و تظاهركنندگان نيز با سنگ به مقابله با نيروهاي امنيتي پرداختند كه بنا به گفته شاهدان عيني ده ها تن بر اثر استنشاق گاز اشك آور دچار خفگي و بسياري نيز با اصابت گلوله زخمي شدند.
شاهدان عيني همچنين گزارش دادند كه هلي كوپترهاي وابسته به نظام بر فراز اين شهر به پرواز درآمدند و باعث ايجاد رعب و وحشت در ميان تظاهركنندگان شدند.
در مناطق همجوار جزيره ستره از جمله منطقه «العكر» و «المعامير» نيز تظاهرات مشابهي برگزار شد كه با دخالت نيروهاي امنيتي و شليك گلوله هاي اشك آور به خشونت كشيده شد كه در آن چندين تن از تظاهركنندگان زخمي شدند.
در منطقه «السنابس» در غرب منامه نيز تظاهرات ديگري برگزار شد كه با دخالت پليس و نيروهاي امنيتي بحرين به خشونت كشيده شد كه دست كم باعث زخمي شدن سه تن از تظاهركنندگان شد.
تظاهرات مشابهي نيز در مناطق «الدراز» و «بوري» و «السهله » برگزار شد كه نيروهاي امنيتي بحرين در اين تظاهرات تعدادي از معترضان را بازداشت كردند.

 



اعتراض سراسري در يمن عليه دخالت غربي ها و عربستان

سرويس خارجي-
انقلابيون يمن با برگزاري تظاهرات ميليوني در 17 استان يمن بار ديگر بر سرنگوني علي عبدالله صالح و دخالت نكردن كشورهاي غربي در يمن به ويژه آمريكا تأكيد كردند.
معترضان يمني در اين تظاهرات كه روز جمعه صورت گرفت و بزرگ ترين تظاهرات از اواخر ژوئيه گذشته (مردادماه) محسوب مي شد بار ديگر بر خواسته خود مبني بر سرنگوني عبدالله صالح ديكتاتور يمن تأكيد كردند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند، سرنوشت انقلاب در يمن تعيين مي شود نه در خارج و دخالت كشورهاي غربي و همچنين عربستان را در امور داخلي كشورشان محكوم كردند.
اين در حالي است كه اتحاديه اروپا در راستاي دخالت در يمن اعلام كرد كه اتحاديه اروپا ظرف چند هفته آينده تلاش جدي براي ايجاد روند سياسي جديد در يمن را دنبال خواهد كرد.
از سوي ديگر، سازمان ملل متحد هفته آينده در نيويورك نشستي درباره مسايل يمن برگزار مي كند.
وزير مشاور در امور خاورميانه و شمال آفريقا در دولت انگليس در اين باره گفت كه كشورش به همراه طرف ها و متحدان يمني به منظور دريافت تضمين براي حل بحران يمن در اولين فرصت ممكن اقدام كرده است.
اين در حالي است كه يك ديپلمات غربي نيز كه روابط نزديكي با مسئولان عربستان دارد اعلام كرد كه علي عبدالله صالح هرگز به كشورش بازنخواهد گشت.

 



114 كشور عضو سازمان ملل دولت انتقالي ليبي را به رسميت شناختند

مجمع عمومي سازمان ملل با 114 رأي موافق، دولت انتقالي ليبي را به عنوان نماينده مردم اين كشور به رسميت شناخت.
به گزارش خبرگزاري فارس، از مجموع 193 عضو مجمع عمومي سازمان ملل، 114 كشور با درخواست شوراي انتقالي ليبي موافقت كرده و اين شورا را به عنوان دولت موقت اين كشور به رسميت شناختند. در جلسه رأي گيري مجمع، 17 كشور با درخواست شورا مخالفت كردند و 15 عضو مجمع نيز به آن راي ممتنع دادند.
به گفته مقامات سازمان ملل، احتمالاً «عبدالرحمن شلقم»، نماينده ليبي (دوران قذافي) در سازمان ملل، از طرف شوراي انتقالي در پست خود ابقا خواهد شد.
ديدار شك برانگيز
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شبكه خبري «راشا تودي» طي تحليلي، اعلام كرد: زمان ديدار «نيكلا ساركوزي»، رئيس جمهور فرانسه و «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس، از ليبي در شرايط كنوني، شك برانگيز است، ولي آنچه كاملاً در ليبي مشخص است، اين است كه درگيري ها همچنان ادامه دارد و مردم اين كشور نيز قربانيان اين حملات هستند.
اين شبكه روسي افزود: مردم ليبي بر اين باورند كه انگليس و فرانسه شتابان به اين كشور آمدند تا نخستين كشورها در خط مقدم تقسيم ذخاير نفتي ليبي باشند. به اعتقاد كارشناسان، غرب به شدت نگران منافع ملي خود در ليبي است و اگر اسلامگراها در اين كشور روي كار بيايند، اين منافع به خطر خواهد افتاد. لذا، فرانسه و انگليس مي خواهند ليبي را به سمت شكل گيري يك نظام لائيك با روكش دموكراسي بكشانند. مورد ديگر، رقابت پنهان شركت هاي انگليسي، فرانسوي و ايتاليايي بر سر تصاحب منابع ليبي است و اين نيز باعث شد تا ساركوزي و كامرون به طرابلس بروند.
در اين حال به گزارش خبرگزاري ها، «موسي ابراهيم»، سخنگوي «معمر قذافي» ديكتاتور ليبي، اعلام كرد؛ نيروهاي قذافي تلفات سنگيني را بر انقلابيون در شهر بني وليد وارد كردند. وي افزود: ما خود را براي جنگي طولاني آماده كرده ايم.
ابراهيم ادعا كرد: ما به همه اطمينان مي دهيم كه جبهه هاي سرت (زادگاه قذافي) و بني وليد محكم و قوي هستند.
اين اظهارات در حالي مخابره مي شود كه يك مقام شوراي انتقالي ليبي مدعي شد، موسي ابراهيم در نبردهاي ديروز شهر سرت كشته شده است. به گفته وي، درگيري در اين شهر همچنان ادامه دارد.
به گزارش ايسنا، شاهدان اعلام كردند انقلابيون در يك اقدام تاكتيكي، از شهر بني وليد عقب نشيني كردند، اما كنترل 70 درصد شهر سرت را به دست گرفتند. انقلابيون اعتقاد دارند «معتصم» پسر قذافي در اين شهر (سرت) مخفي شده است و فرماندهي عمليات نيروهاي قذافي را برعهده دارد.
ساير رويدادها
¤ رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، در طرابلس گفت كه كشورش در بازسازي ليبي شركت مي كند.
¤ دولت نيجر اعلام كرد، «سعدي» پسر قذافي را به انقلابيون ليبي تحويل نخواهد داد.


 



انفجارهاي پياپي در جنوب تايلند 4 كشته و 50 مجروح برجاي گذاشت

بر اثر سه انفجار پي درپي در جنوب تايلند دست كم چهار نفر كشته و بيش از 50 نفرمجروح شدند.
به گزارش ايرنا، اين سه انفجار در يك هتل، ايستگاه پليس و مركز فرهنگي چين و تايلند در شهر سونگاي كولوك «در استان جنوبي ناراتيوات» روي داد.
مواد انفجاري در دو موتورسيكلت و يك خودرو جاسازي شده بودند و در حالي كه ماموران پليس براي آغاز تحقيقات درباره حادثه بمب گذاري در هتل وارد محل حادثه شدند بمب ديگري در حدود 300 متري منفجر شد و انفجار ديگر هم بلافاصله در رستوران صورت گرفت.
پليس تايلند اعلام كرد كه گردشگران مالزيايي نيز جزو زخمي شدگان اين حادثه تروريستي هستند.
از سال 2004 تاكنون بيش از 4800 نفر در تايلند بر اثر اقدامات تروريستي جان خود را از دست داده اند.
حملات شورشيان در ماه هاي اخير كه مسلمانان و بودايي ها را در اين كشور هدف قرار داده شدت يافته است، اين در حالي است كه دولت تايلند به دليل تداوم حملات و تنش در منطقه جنوب اين كشور حالت فوق العاده را به مدت سه ماه ديگر تمديد كرد.
وضعيت فوق العاده از سال 2005 در سه استان جنوبي اين كشور كه اكثريت مسلمان دارند اعلام شده است.
علت اصلي تنش و ناآرامي در استان هاي جنوبي تايلند تبعيض در برخورد با ساكنين اين منطقه توسط دولت مركزي اين كشور و به ويژه ارتش تايلند در اين منطقه دارد.
دولت جديد تايلند در تبليغات انتخاباتي خود وعده اعطاي استقلال محدود به مناطق جنوبي خود را اعلام كرد اما پس از رسيدن به قدرت هنوز سياست رسمي خود را در اين باره اعلام نكرده است.

 



تظاهركنندگان مصري: به 30 سال حالت فوق العاده در كشور پايان دهيد

ده ها هزار مصري با برپايي تظاهراتي خواستار لغو قانون حالت فوق العاده شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها هزار مصري روز جمعه با تجمع در ميدان التحرير، لغو قانون وضعيت فوق العاده را كه سه دهه بر اين كشور حاكم است، را خواستار شدند.
تظاهركنندگان مصري كه به دعوت 33 حزب، گروه و دستجات سياسي تجمع خود را در ميدان التحرير در مركز قاهره برگزار كرده بودند، لغو دادگاه هاي نظامي در مصر را از شوراي عالي نيروهاي مسلح و دولت موقت خواستار شدند.
تظاهرات مردم مصر كه با عنوان «جمعه نه به قانون فوق العاده» نامگذاري شده بود با وجود اختلاف نظر در بين برخي از گروه هاي انقلابي آن كشور، با استقبال گسترده مواجه شد.
اين تظاهرات بدون درگيري با نيروهاي امنيتي و در كمال آرامش در قاهره و اسكندريه برگزار شد.
در زمينه تحولات داخلي، يكي از رهبران اخوان المسلمين، پيشنهاد تعويق انتخابات پارلماني از سوي دولت را رد كرد و گفت: ما اجازه نخواهيم داد كه انتخابات پارلماني حتي يك ساعت ديرتر برگزار شود.
«صبحي صالح» با رد اصلاحيه دولت در مورد انتخابات پارلماني مصر گفت: دولت حق ندارد پس از پايان مهلت مقرر (27 سپتامبر) زمان انتخابات پارلماني را به عقب بيندازد.
همچنين هزاران نفر مصري كه محمدحسين طنطاوي رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح در پيشاپيش آنها حركت مي كرد، روز جمعه در مراسم تشييع جنازه «خالد عبدالناصر»، فرزند بزرگ جمال عبدالناصر رهبر فقيد مصر شركت كردند.
خالد عبدالناصر چند روز پيش بر اثر بيماري در 62 سالگي در بيمارستان لندن درگذشت و در مصر به خاك سپرده شد.
يك منبع مسئول در وزارت خارجه مصر به رغم اعتراض مردم مصر تاكيد كرد: ما به معاهده كمپ ديويد احترام مي گذاريم و به آن متعهد هستيم.
پايگاه اينترنتي «اخبار مصر» با اشاره به اين موضوع كه مصر به توافق نامه ها و معاهدات بين المللي پاي بند است به نقل از يك منبع مسئول در وزارت خارجه مصر اعلام كرد: مصر به اين توافقنامه همانند ساير توافقنامه ها تا زماني كه طرف مقابل متعهد باشد، به آن متعهد خواهد بود.
به گفته اين منبع، مسئولان اسرائيلي نگراني شديد خود را از حوادث تصرف سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره ابراز كرده و با فرا خواندن سفير مصر در تل آويو خواستار دريافت توضيحات بيشتري از وزارت خارجه شدند.
گزارش مهر به نقل از «قدس العربي»، وزارت خارجه اسرائيل روز جمعه، با فراخواندن «ياسر رضا» سفير مصر در تل آويو به وي اعلام كرد كه اين رژيم باتغيير مفاد پيمان كمپ ديويد مخالف است.
اين اقدام اسرائيل در حالي صورت گرفت كه «عصام شرف» نخست وزير موقت مصر در گفت وگو با تلويزيون تركيه اعلام كرد كه پيمان كمپ ديويد، مقدس نيست و احتمال تغيير در آن وجود دارد. مردم مصر اخيرا سفارت اسرائيل را تسخير كردند و خواستار قطع رابطه مصر با رژيم صهيونيستي شدند.

 



مخالفت نخبگان افغانستان با امضاي پيمان استراتژيك با واشنگتن

نخبگان افغان با برگزاري يك همايش تخصصي در كابل، مخالفت خود را با امضاي هرگونه پيمان استراتژيك ميان افغانستان و آمريكا اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، كارشناسان و استادان دانشگاههاي افغانستان و نمايندگان پارلمان و نخبگان علمي و فرهنگي اين كشور در كابل يك همايش تخصصي تحت عنوان «پيمان استراتژيك و منافع ملي افغانستان» برگزار كردند. شركت كنندگان در اين همايش، اهداف و پيامدهاي منفي امضاي هرگونه پيمان استراتژيك ميان آمريكا و افغانستان را مورد بررسي قرار دادند و از عزم آمريكا براي فريب افكار عمومي مردم افغانستان در مورد اين پيمان خبر دادند.
دو هفته قبل «رنگين داد فرسپنتا»، وزير خارجه سابق افغانستان به نمايندگي از دولت كابل راهي واشنگتن شد و در آنجا مذاكراتي را درباره پيمان استراتژيك با مقامات آمريكايي انجام داده بود. در پي افشا شدن مفاد اين مذاكرات، سپنتا مجبور شد به مجلس افغانستان برود و به نمايندگان توضيحاتي را ارائه كند. آمريكا مي خواهد چهار پايگاه بزرگ دائمي در افغانستان داشته باشد، ولي اين موضوع را رسانه اي نمي كند. در اين ميان، نخبگان افغان نيز با برگزاري همايش تخصصي مذكور، قصد دارند افكار عمومي را متوجه فاجعه بكنند.
در همايش فوق، جوانب منفي پيمان استراتژيك و اثرات آن بر حاكميت و منافع ملي افغانستان برشمرده شد.
«حسيني مدني» رئيس مركز همبستگي رسانه هاي افغانستان، كه نخستين سخنران اين همايش بود، در مورد پيمان استراتژيك و تاكتيك هاي رسانه اي گفت: برخورد رسانه ها در مورد پيمان را مي توان به دو دسته تقسيم كرد: نخست اينكه، قدرت ها تلاش مي كنند رسانه ها را به بازي بگيرند و آنان را در مسير غير از آنچه لازم است جهت دهند. رويكرد دوم از جانب خود رسانه ها اعمال مي شود و مجاب كردن افكار عمومي براي پذيرش انعقاد پيمان استراتژيك است.
«وحيد مژده» كارشناس سياسي افغان در مورد پيمان استراتژيك و حساسيت هاي منطقه اي اظهار داشت: يكي از فرافكني هاي نيروهاي خارجي براي انعقاد پيمان استراتژيك اين است كه گفته مي شود، اگر نيروهاي خارجي از افغانستان خارج شوند، اين كشور به كام همسايه ها فرو خواهد رفت.
وي افزود: با توجه به افشاگري هاي «ويكي ليكس» و ساير رسانه هاي غربي درباره دخالت پاكستان در افغانستان، نيروهاي خارجي و در راس آن آمريكا نتوانسته اند از مداخله پاكستان در خاك افغانستان جلوگيري كنند و اين كار نوعي فرافكني براي توجيه حضور نيروهاي خارجي در افغانستان است.
به باور مدني، آمريكايي ها همسايه ها را دشمن افغانستان و مردم اين كشور قلمداد كرده اند و از اين طريق مي خواهند زمينه پذيرش پيمان را در اذهان عمومي فراهم كنند.

 



مشاور بيل كلينتون نخست وزير هائيتي شد

مجلس سفلي هائيتي، با انتصاب مشاور رئيس جمهور پيشين آمريكا به عنوان نخست وزير اين كشور موافقت كرد.
به گزارش واشنگتن پست، قانونگذاران مجلس سفلي هائيتي جمعه به اتفاق آرا با نماينده پيشنهادي رئيس جمهور اين كشور براي پست نخست وزير موافقت كردند.
نكته مهم اين است كه فرد معرفي شده با نام «گري كانيل» پيش از اين مشاور «بيل كلينتون»، در هائيتي بوده است. بيل كلينتون اكنون نماينده ويژه سازمان ملل در هائيتي است و «كانيل» مشاور اوست.«كانيل» كه يك پزشك 45 ساله است، سومين فرد معرفي شده براي پست نخست وزير هائيتي پس از زمين لرزه مهيب سال گذشته اين كشور محسوب مي شود. نامزدي دو فرد قبلي با مخالفت هاي اپوزيسيون اين كشور طي ماه هاي ژوئن و اوت منتفي اعلام شد.
«كانيل» اعلام كرده تمام تلاش خود را خواهد كرد تا به مناقشات سياسي حاكم بر هائيتي پايان دهد.وي در واكنش به خبر موافقت مجلس نمايندگان با نخست وزير شدن وي گفت: «اين خبر خوبي است»يادآور مي شود، «كانيل» براي تشكيل دولت نيازمند تصويب مجلس سنا نيز هست.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، مجلس سفلي با 89 راي موافق بدون راي مخالف به كانديداتوري «كانيل» راي داده است.

 



مردم اردن: ملك عبدالله دوم از سرنوشت ديكتاتورهاي منطقه عبرت بگيرد

سرويس خارجي-
مردم اردن با برپايي تظاهرات اعتراض آميز در شهرهاي مختلف اين كشور به پادشاه اردن هشدار دادند تا از سرنوشت ديكتاتورهاي عربي درس بگيرد و به عاقبت آنها گرفتار نشود.
تظاهركنندگان پس از برگزاري نمازجمعه در شهرهاي مختلف اردن تظاهرات كردند و به ملك عبدالله دوم هشدار دادند از عاقبت ديكتاتورها منطقه عبرت بگيرد و اقدامات لازم را براي ممانعت از بحران صورت دهد.
به گزارش ايسنا در اين تظاهرات كه در پي گسترش اعتراض ها عليه آمريكا و رژيم صهيونيستي و درخواست براي تعطيلي سفارتخانه هاي آنها در اردن برگزار شد، تظاهركنندگان با به آتش كشيدن پرچم رژيم صهيونيستي دستگاه هاي امنيتي اردن را دشمن آزادي خوانده و اصلاحات گسترده را در كشور خواستار شدند.
تظاهركنندگان اعلام كردند كه مقام هاي اردني با ملت با اهانت رفتار مي كنند و خواسته هاي ملت را ناديده مي گيرند و اصلاحات پيشنهادي كافي نيست و كارايي چنداني ندارد.
تظاهراتي نيز در ديگر شهرهاي اردن از جمله امان، «الكرك»، «ذيبان» و «اربد» برگزار شد كه تظاهركنندگان طي آن اصلاحات پيشنهاد شده را رد كرده و اصلاحات واقعي را در كشور خواستار شدند.
تظاهرات ضددولتي در اردن 16 هفته است كه به شكل متوالي برگزار مي شود و اخيرا احساسات ضداسرائيلي و ضدآمريكايي نيز بين تظاهركنندگان به شكل چشمگيري افزايش يافته است، به طوري كه در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه گذشته مردم اردن با برپايي تظاهرات در نزديكي سفارتخانه هاي رژيم صهيونيستي و آمريكا پرچم اين رژيم را به آتش كشيدند و خواستار اخراج سفراي آنها از امان شدند.
حزب جبهه عمل اسلامي اردن نيز خواستار محاكمه نخست وزير اين كشور به دليل دست داشتن در پرونده فساد «كازينو» شد.
اسلامگرايان اردن همچنين بر لزوم تشكيل دولت نجات ملي و رهانيدن كشور از فساد تاكيد كردند.
روزنامه گاردين روز دوشنبه هفته گذشته با انتشار اسنادي از دست داشتن مستقيم معروف بخيت نخست وزير كنوني اردن در پرونده فساد كازينو در دوره نخست وزيري اول خود طي سال هاي 2007-2005 خبر داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14