(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 27 شهریور 1390- شماره 20026

براي خلاصي از عينك با 4800 پوند
بچه گربه هاي درخشان
زمين سياره اي داغ
علائم و نشانه هاي حمله قلبي
ميكروسكوپي به اندازه سرانگشت



براي خلاصي از عينك با 4800 پوند

تكنيكي جديد و متحول كننده در جراحي چشم مي تواند به ميليون ها نفر از افراد ميانسال اين فرصت را بدهد تا عينكهاي مطالعه خود را به كناري گذاشته و بدون نياز به آن به زندگي ادامه دهند.
به گزارش مهر، يكي از اصلي ترين نشانه هاي رسيدن به ميانسالي نياز به استفاده از عينك مطالعه است، پديده اي كه به دوربيني مرتبط با سن شهرت دارد. اكنون شيوه درماني جديدي ارائه شده است كه شامل انجام جراحي و قراردادن قطعه اي پلاستيكي در چشم است و مي تواند ميليون ها نفر را از استفاده عينكهاي مطالعه بي نياز كند.
اين شيوه درماني براي اولين بار در انگلستان و ويژه بيماران خصوصي قابل استفاده خواهد بود. به گفته محققان ، نشانه هاي اوليه آزمايش اين شيوه درماني بسيار اميدوار كننده است البته يكي از عوارض جانبي آن بد شدن ديد شب است اما هنوز مشخص نيست كه آيا اين شيوه از عوارض جانبي بلند مدتي نيز برخوردار است يا نه.
قطعه قرارگرفته در چشم از لنزهاي طبي رايج كوچكتر است و بخش اطراف عنبيه و مردمك را پوشش مي دهد. اين قطعه كه عملكردي مانند دوربين هاي ساده و بدون لنز دارد، ميزان نوري كه از ميان مردمك چشم عبور كرده و به شبكيه مي رسد را كاهش مي دهد.
اين قطعه پرتوهاي مركزي كه واضح ترين تصاوير را به وجود مي آورند به داخل مردمك راه داده و ديگر پرتوهاي خارج از محدوده ديد را كه براي ديد در تاريكي كاربرد دارند مسدود مي كند، در واقع اين قطعه مي تواند ديد كاملي كه همه انسانها از زمان تولد از آن برخوردارند را بازگرداند.
اين شيوه درماني كه Z Kamra نام دارد و تكميل آن 70 ميليون دلار هزينه دربرداشته است، در آمريكا هنوز دوره هاي آزمايشي خود را سپري مي كند. البته اين شيوه از سال گذشته در ژاپن ارائه شده و بيش از 6 هزار نفر با استفاده از آن درمان شده اند.
براساس گزارش تلگراف، هزينه انجام اين جراحي براي هر دو چشم 4 هزار و 800 پوند است كه در مقايسه با هزينه 4 هزار پوندي جراحي ليزري چشم ها رقم نسبتا بالاتري است.

 



بچه گربه هاي درخشان

دانشمندان آمريكايي با هدف مطالعه بر روي ايدز اولين گربه هاي اصلاح ژنتيكي شده فلورسانتي را توليد كردند كه محتوي ژن هاي ضد «اچ.آي.وي» هستند و در تاريكي مي درخشند.
به گزارش مهر، گربه از 9 هزار سال قبل دوست انسان است و بيش از 250 بيماري وراثتي مشترك با انسان دارد. به همين منظور محققان كلينيك مايو در روچستر گربه هايي را توليد كردند كه از اين به بعد مي توانند كمك هاي باارزشي را در تحقيق درباره ايدز و همچنين بيماري هاي متعدد ديگري به دانشمندان ارائه كنند.
در اين تحقيق كه نتايج بي سابقه آن در تازه ترين شماره مجله علمي «نيچر متدها» منتشر شده است، براي اولين بار گربه هاي اصلاح ژنتيكي شده اي توليد شدند كه محتوي ژن هاي ضد «اچ.آي.وي» هستند و با برخورداري از خاصيت فلورسانت در تاريكي مي درخشند.
به اين ترتيب مي توان آزمايشهايي را كه تاكنون بر روي موش ها و ميمون ها غيرممكن بود بر روي گربه ها انجام داد و راه هاي جديدي را در درك بسياري از بيماري ها باز كرد.
از آنجا كه بيش از 90 درصد ژن هاي گربه منطبق با ژن هاي DNA انسان هستند، بنابراين انتظار مي رود كه دنياي علم با يك انقلاب بزرگ مواجه شود.در اين خصوص اين دانشمندان اظهار داشتند: «يكي از زيباترين بخش هاي اين تحقيق اين است كه فوايد بسياري هم به سلامت انسان و هم به سلامت گربه سانان ارائه خواهد كرد.»
ويروس نقص ايمني گربه اي (FIV) با همان عملكرد ويروس نقص ايمني انساني (HIV) سبب بروز بيماري ايدز در گربه ها مي شود. اين ويروس ها در انسان و گربه سانان پروتئين هايي را كه به طور طبيعي از ارگانيسم دفاع مي كنند مورد حمله قرار مي دهند و بدن را نسبت به بيماري ها آسيب پذير مي كنند.
به اين ترتيب، دانشمندان توانستند از اسلحه هايي كه بعضي از ميمون ها به ويژه ماكاكو در دوره تكامل خود كسب كرده اند و نسبت به ويروس نقص ايمني ميموني (SIV) و بيماري ايدز مقاوم شده اند در توليد اين گربه هاي اصلاح ژنتيكي شده استفاده كنند.
اين پژوهشگران با استفاده از ويروس هاي حامل، ژن هايي كه دو فاكتور ضدويروسي ماكاكوها به نام TrimCyp و eGfp را توليد مي كنند به داخل تخمك هاي گربه انتقال دادند.
سپس اين تخمك ها بارور شدند و به اين ترتيب سه بچه گربه حامل اين اصلاح ژنتيكي به دنيا آمدند كه داراي يك برچسب فلورسانت بودند.
اين برچسب فلورسانت به دانشمندان اجازه مي دهد كه اين ژن هاي جديد را در زمان تعامل با اندام هاي مختلف رديابي كنند.
اين بچه گربه ها در سلامت كامل به سر مي برند و به محض اينكه بزرگ شوند مي توانند اين ژن هاي ضدايدز را به نسل هاي بعد منتقل كنند.
دانشمندان آمريكايي تأكيد كردند كه اين تكنيك مستقيما براي درمان بيماري ايدز در انسان يا گربه ها استفاده نخواهد شد اما به درك بهتر مكانيزم هاي توسعه يك سيستم دفاعي موثر در برابر اين بيماري كمك خواهد كرد.

 



زمين سياره اي داغ

حفاري هاي جديدي كه در اعماق يخهاي آتراكتيكا انجام گرفته نشان مي دهند كه مناطق قطبي در گذشته بر اثر گرماي جهاني ازمناطق استوايي امروزي گرم تر بوده اند.
به گزارش مهر، آنتراكتيكا، سردترين و دور افتاده ترين نقطه از سياره زمين است، سرزميني از كوهستانهاي بي حاصل كه زير لايه يخي به ضخامت بيش از 3 كيلومتر پنهان شده اند. بادهاي سرد سواحل اين نقطه از زمين را مورد تاخت و تاز قرار داده و توفانهايي كه براي هفته ها امتداد دارند توده هاي يخي را در خود فرو مي بلعند.
با اين همه به نظر مي آيد اين ذهنيت منجمد از آنتراكتيكا يك استثنا باشد زيرا حدود بيش از 100 ميليون سال قبل، قطب جنوب بهشتي گرمسيري بوده است. به گفته محققان دانشكده زمين محيط زيست دانشگاه ليدز، قطب جنوب منطقه اي سرسبز و زيبا بوده است كه تعداد زيادي از پستانداران از قبيل پوسامها و سگهاي آبي در آن زندگي مي كرده اند، آب و هواي اين منطقه كاملا گرمسيري بوده و در واقع اين منطقه طي دوره زمين شناسي اخير دچار چنين سرمازدگي شده است.
پروژه هاي حفاري و تصاوير و تجسس هاي ماهواره اي نشان مي دهند كه نه فقط آنتراكتيكا، بلكه كل جهان تحت تاثير افزايش دماي هوا قرار داشته و اين شرايط آب و هوايي با نوسان ميزان دي اكسيد كربن در اتمسفر زمين در ارتباط بوده است.
به گفته محققان، حدود 55 ميليون سال پيش در هر يك ميليون بخش از اتمسفر هزار بخش دي اكسيد كربن وجود داشته است و اين ميزان دي اكسيدكربن به اندازه اي زمين را گرم مي كرده كه تمامي يخهاي موجود در آن ذوب شود به شكلي كه سطح آب درياها 60 متر بالاتر از سطح درياهاي امروز بوده است.
ميزان دي اكسيد كربن كنوني 390 بخش در يك ميليون بخش از اتمسفر است كه اين ميزان از كربن در نتيجه آلودگي هاي كارخانه اي، نيروگاه ها و وسايل حمل و نقل توليد شده و ميزان دي اكسيدكربن موجود در اتمسفر را از 280 بخش در يك ميليون بخش از اتمسفر در دوران پيش صنعتي به اندازه قابل توجهي افزايش داده است.
اين ميزان از دي اكسيد كربن توانسته گرماي جهاني را يك درجه سلسيوس افزايش دهد و باتوجه به ميزان افزايش كنوني دي اكسيد كربن كه سالانه دو بخش در اتمسفر است، تا زماني كه ميزان دي اكسيدكربن به هزار بخش در يك ميليون بخش از اتمسفر برسد راه طولاني در پيش است اما همين ميزان از دي اكسيد كربن نيز كافي است تا زمين به زودي شاهد ذوب شدن حجم زيادي از يخهاي خود باشد.
حفاري هاي محققان در عمق يك كيلومتري از يخهاي بستر درياي «ويلكزلند» در شرق آنتراكتيكا نشان از حضور بقاياي گرده گياهان گرمسيري دارد و اين نشانه ها به اين معني هستند كه آنتراكتيكا زماني به گرمي استوا بوده است.
درك اينكه اتمسفر زمين چگونه به چنين نوسان شديدي از دي اكسيد كربن دست يافته توجه دانشمندان بسياري را به خود جلب كرده است، بسياري از فرضيه ها بر اين اساسند كه در آن دوران خاص، حركات صفحات تكتونيكي منجر به آزادسازي دي اكسيد كربن از صخره ها و رسوبات كربناتي مي شده است و به اين گونه جهان گرم شده، اما سپس كربن اتمسفر توسط موادي جذب شده و زمين رو به سرد شدن گذاشته است.
براساس گزارش ديسكاوري، محققان معتقدند زماني كه گذشته آنتراكتيكا آشكار مي شود، ديدگاهي دقيقتر از آينده زمين در چند صد سال آينده به دست خواهد آمد، سياره اي داغ كه در زير انبوهي از آب غرق شده است!

 



علائم و نشانه هاي حمله قلبي

دردهايي كه معمولا يكي دو ثانيه طول كشيده و قلب يك لحظه تير مي كشد و بلافاصله تمام مي شود، معمولا حمله قلبي نيستند.
درد ناشي از حمله قلبي معمولا چند دقيقه طول مي كشد و اين حمله معمولا با احساس سنگيني در قفسه سينه، درد و فشار در اين ناحيه و گهگاه با احساس سوزش در قفسه سينه همراه است.
براساس اين گزارش علايمي همچون تنگي نفس، حالت تهوع، احساس سرگيجه و عرق سرد نيز تشخيص حمله قلبي را در ذهن پزشك تاييد مي كنند.
حمله قلبي معمولا به دنبال يك فعاليت سنگين يا يك استرس شديد اتفاق مي افتد و در اغلب موارد، پس از چند دقيقه استراحت و استفاده از قرص زيرزباني نيتروگليسيرين از بين مي رود.
ريشه حمله قلبي رسوبات چربي يا لخته هاي خوني است كه جلوي خون رساني به قلب را مي گيرند و اجازه نمي دهند غذا و اكسيژن كافي به عضله قلب برسد و اين موارد در نهايت منجر به بروز درد قلبي مي شود.
چگونه از يك حمله قلبي جان سالم به در ببريم؟
بسياري از مردم، زماني كه با حمله قلبي مواجه مي شوند، تنها و بدون كمك هستند. شخصي كه ضربان قلب او نامنظم است و كسي كه شروع به احساس ضعف مي كند، تنها حدود 10 ثانيه قبل از دست دادن هوشياريش وقت دارد.
اين افراد مي توانند با سرفه هاي مكرر و شديد به خود كمك كنند، ولي چگونه؟ پيش از هر سرفه بايد نفس عميق كشيده و سرفه عميق و كش دار انجام دهند به نحوي كه خلط سينه را از عمق سينه ايجاد كنند.
توالي يك نفس و يك سرفه بايد حدودا هر دو ثانيه يك بار بدون توقف تكرار شود، تا كمك برسد يا ضربان قلب دوباره به حالت عادي باز گردد.
نفس هاي عميق، اكسيژن را به داخل شش ها مي كشد و حركت هاي سرفه، موجب فشار به قلب و تداوم جريان گردش خون مي شود.
براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، اين فشار فشرده كننده روي قلب، موجب بازيابي ريتم نرمال ضربان آن مي شود. بدين طريق، قربانيان حملات قلبي مي توانند تا رسيدن به بيمارستان حيات خود را حفظ كنند.

 



ميكروسكوپي به اندازه سرانگشت

دانشمندان آمريكايي ميني ميكروسكوپ جديدي را توسعه دادند كه تنها 9/1 گرم وزن دارد و به اندازه سر انگشت است.
به گزارش مهر، محققان دانشگاه استنفورد ميكروسكوپي را ساختند كه ابعاد آن 4/2 سانتي متر مكعب است و تنها 9/1 گرم وزن دارد و در عرصه تجاري مي تواند با مواد ارزان ساخته شود.
اين ميني ميكروسكوپ جديد به اندازه اي كوچك است كه مي تواند روي انگشت دست قرار گيرد. هدف از ساخت اين دستگاه مشاهده نورون هاي حيوانات در حركت، ارزيابي گردش خون در مويرگ ها و ساير مشاهداتي است كه درحال حاضر تنها با ميكروسموم هاي گران قيمت امكان پذير هستند.
دانشمنداني كه نتايج آزمايشهاي خود را بر روي اين ميكروسكوپ جديد در تازه ترين شماره مجله «نيچر متدها» منتشر كرده اند ، توانستند با استفاده از اين دستگاه مينياتوري انبساط مويرگ هاي مغز موش ها و همچنين فعاليت نورون هاي پوركينجه (مسئول فعاليت هاي حركتي) را مشاهده كنند.
اين محققان در آزمايشهاي بعدي خود موفق شدند با استفاده از اين ميكروسكوپ تعداد سلول ها را بشمارند و نمونه هاي باكتري ها را بررسي كنند.
وضوح تصوير اين ميكروسكوپ برابر با 5/2 ميكرون است. هر چند وضوح تصوير ميكروسكوپ هاي نرمالي كه در آزمايشگاه ها استفاده مي شوند حداكثر به نيم ميكرون مي رسد، اما به گفته اين دانشمندان، وضوح تصوير 5/2 ميكرون براي رصد بعضي از فعاليت هايي كه مشاهده آنها با يك ميكروسكوپ روميزي غيرممكن است كافي به نظر مي رسد.
براي مثال، مشاهده مغز حيوانات درحالي كه آنها در حركت هستند حتي با قوي ترين ميكروسكوپ هاي روميزي امكان پذير نيست.
اين دانشمندان كه نام ميكروسكوپ خود را Inscopix گذاشته اند، اميدوارند بتوانند منابع مالي لازم براي تجاري سازي اين ميني ميكروسكوپ جديد را به دست آورند.
مهم ترين مزيت اين ميكروسكوپ مواد به كار رفته در آن است به طوري كه تمام بخش هاي نوري در يك بلوك واحد و از موادي ساخته شده اند كه توليد انبوه و اقتصادي آنها وجود دارد. استفاده از اين مواد مي تواند منجر به توليد ميكروسكوپ هاي ارزان شود.
ابعاد كوچك اين ميكروسكوپ به دانشمندان اجازه مي دهد كه در طبيعت و خارج از محيط هاي آزمايشگاهي هر موجود زنده اي را مشاهده كنند و سپس اطلاعات جمع آوري شده را از طريق اينترنت ارسال كنند.

 
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14