(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 27 شهریور 1390- شماره 20026

اساتيد دانشگاه بايد با حقايق جهان آشنا باشند
درحاشيه ديدارهاي رهبر انقلاب با اهالي علم
آقا كجا را نشان مي دهد؟ ما كجا را مي نگريم؟
گزارش كيهان از واكنش دانشجويان به تسخير سفارت رژيم صهيونيستي در مصر؛
انقلاب دوم مصر
بهائيت از نگاه پژوهش هاي دانشجويي( بخش پاياني)
به منظور حضور در جشنواره علم تا عمل صورت گرفت؛ انتخاب 60 طرح برتر پارك علم و فناوري پرديس
رحيم پور ازغدي در همايش اساتيد بسيجي: متون علوم انساني علامه طباطبايي، مصباح و جوادي در دانشگاه ها تدريس شوند
رئيس قوه قضائيه در همايش اساتيد بسيجي: براي بازنگري در علوم انساني بايد مجاهدت كرد
افزايش 18 درصدي پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد نسبت به سال قبل
مجوز فعاليت 32 قطب علمي صادر شد
استراليا به دانشجويان ليبيايي كمك مالي مي كند
بهره مندي متقاضيان تحصيل در خارج از كشور با هزينه شخصي از تسهيلات غيرارزي



اساتيد دانشگاه بايد با حقايق جهان آشنا باشند

يك نكته ديگر اين است كه اساتيد عزيز دانشگاه، هم با واقعيات و حقايق كشور، و هم با حقايق جهان بايد آشنا باشند؛ اين يك تلاشي را مي طلبد. در همه حوزه هاي علمي، همين جور است. عالم معلمي كه جماعتي از او استفاده مي كنند، اگر به زمان خود عالم نباشد، دچار مشكلات خواهد شد. «العالم بزمانه لاتهجم عليه اللوابس»؛ كسي كه زمانه را مي شناسد، يعني وقتي اوضاع و احوال محيط خود و محيط پيراموني اش و محيط جهان را مي داند و مي فهمد جريان هاي گوناگون جهاني كي هايند، كجايند، اهدافشان چيست، چه جور با هم مواجه مي شوند، دچار اشتباه نمي شود؛ در قضاياي گوناگون، قضاوت اشتباه نمي كند و دچار اشتباه نمي شود. اين آشنايي، براي همه لازم است؛ براي روحاني هم لازم است، براي دانشگاهي هم لازم است؛ براي معلم حوزه هم لازم است، براي معلم دانشگاه هم لازم است؛ اين يك چيز مهمي است. وقتي انسان جريانات گوناگون را مي شناسد، مي تواند پديده ها را استنتاج كند، كه اين پديده چيست، چه شد كه اين اتفاق افتاد، در تحليل، دچار خطا و اشتباه نمي شود.
بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با جمعي از اساتيد دانشگاه
2/6/1390

 



درحاشيه ديدارهاي رهبر انقلاب با اهالي علم
آقا كجا را نشان مي دهد؟ ما كجا را مي نگريم؟

محمدجواد ابراهيمي پور
دريك جنگ-از هر نوع كه مي خواهد باشد- طرفين درگيري براي پيروزي نهايي ناگزيرندكه ديدي بلند مدت و دركي جامع از درگيري خود داشته و بتوانند درگيري خود را در سطح كلان تحليل نموده و راه حلي فراگير و مناسب آن ارائه دهند؛ درغير اين صورت جنگي كه مبتني بر سياست هاي مقطعي و تلاش براي پيروزي هاي مقطعي باشد به شطرنجي شبيه خواهد شد كه يك طرفه با تمركز بر حذف مهره هاي طرف مقابل، ناگاه شاه خود را از دست رفته مي بيند.
انقلاب اسلامي ملت ايران به عنوان تخاصمي 31 ساله با ريشه هاي عميق تاريخي در مقابل مستكبرين عالم نيز از اين قاعده مستثنا نيست. ما نيازمند آنيم كه ديدي كلان از درگيري خود در سطح وسيع داشته و راه حلي مناسب آن پيدا كنيم. ما بايد به اين سوال پاسخي فراگير دهيم كه درگيري هاي مستمر ما با جبهه استكبار در عرصه هاي سياسي، اقتصادي، نظامي و امنيتي و...چگونه به نفع ما به پايان خواهد رسيد؟ با نابودي كامل جبهه استكبار؟ با يافتن راهي براي همزيستي مسالمت آميزبا آن؟ با تغيير در ارزش هاي درتضاد با دنياي استكبار؟ با دست يافتن به قدرت بازدارندگي نظامي؟ و يا اين كه چگونه مي توانيم درمقابل دشمن به مزيتي دست يابيم كه برتري ما را رقم بزند؟ دراين نبرد فراگير كدامين نقطه محل عمل ما و كدامين منبع دارايي با ارزش ما است؟
مقام معظم رهبري درديدارهاي متعدد با اهالي علم، نظير ديدار اخير خود با اساتيد دانشگاه ها به تبيين اين امر مهم پرداخته اند. ايشان دست يابي به قدرت بالاي علمي با مختصاتي نظير بي نياز كردن كشور از بيگانگان، ايجاد چرخه توليد ثروت از آن و ... را رمز كور شدن چشم طمع بيگانگان از اين كشور و نااميدي آنان از روياي تسلط بر ايران دانستند.
در سخناني ديگر نيز كه طي سال هاي اخير چندين بار بر آن تاكيد كرده اند اين چنين نقش علم در ايجاد قدرت را تبيين كرده اند كه: «گفتيم «العلم سلطان»؛ علم، اقتدار است؛ هر كسي كه داراي علم و داراي اين اقتدار شد، طبق اين روايت، «صال»؛ مي تواند بر محيط جهان حكم فرمايي كند، يعني اهداف خودش را دنبال كند؛ هر كسي مالك آن نشد، «صيل عليه»؛ يعني بر او حكم فرمائي خواهد شد. اين منطق ماست در اين حركت علمي ده پانزده ساله.»
با وجود اين هر اندازه كه اين بحث نزد ايشان داراي اهميت بالايي است، در نزد بسياري از سياسيون كشور و با تأسف فراوان بسياري از مدعيان ولايت پذيري، موضوعي فراموش شده است. با وجود آن كه از جنجال بر سر برنامه هسته اي ايران گرفته تا ترور از روي استيصال دانشمندان ايراني تا تحريم علمي كشور تا برنامه ريزي گسترده براي تخريب فضاي دانشگاهي تا سانسور و انكار دستاوردهاي علمي ايران در سطح رسانه اي و... همه و همه در كنار تبيين هاي مكرر رهبري شواهد گوناگوني بر صحت اين مدعاست، با اين وجود به نظر مي رسد نه امر رهبري و نه اين شواهد غيرقابل انكار هيچ كدام دليل خوبي براي مدعيان اطاعت و پيروي از رهبري نيست تا به اين مهم توجه لازم را مبذول فرمايند.
اين گونه به نظر مي رسد كه ما بيشتر تمايل داريم وقتي پاي اسفنديار رحيم مشايي يا شهردار تهران يا رئيس مجلس يا اصلاح طلبان و... به ميان مي آيد حامي رهبري باشيم. ما براي فرياد زدن و بيانيه صادر كردن و درگير شدن در دعواهاي سياسي هيچ محدوديتي نداريم و با هيجان هر چه تمام تر در چنين فضايي تنفس مي كنيم ليكن براي پيگيري فرياد رهبري در ساير عرصه ها ترجيح مي دهيم ميدان و تكليف خود را به ديگراني واگذار كنيم كه چه بسا وجود خارجي نداشته باشند.
تشكل هاي دانشجويي مدعي حمايت از ولايت مي توانند در زمينه درگيري هاي سياسي گزارش بي نظيري از خود ارائه دهند، خطباي ما مي توانند از كوبيدن مخالفين سياسي خود از فتنه گران تا جريان انحرافي گزارشي آتشين ارائه كنند، مجلس مي تواند از رهگذر صادر كردن بيانيه هاي گوناگون كتابي قطور منتشر كند، سايت ها مي توانند از جنجال آفريني و پرداختن به شايعات و اخبار زرد و... به خود مباهات كنند، ليكن بي شك هيچ كدام در زمينه پرداختن به اين امر رهبري حرفي براي گفتن نخواهند داشت.
بي شك رهبري در اين عرصه بسيار مهم، تنها است و در اين بين شايد اندكي از مسئولين و ولايت مداران واقعي با ايشان هم داستان باشند. گواهان اين مدعا را مي توان در پوشش رسانه اي سخنان ايشان، وضعيت فعلي دانشگاه ها، اولويت هاي تشكل هاي دانشجويي، دغدغه هاي خطبا و خط مشي گروه هاي سياسي جست وجو كرد و با اين وجود، تلاش همين عده اندك، امروزه ما را در موقعيت بسيار مناسبي نسبت به گذشته قرار داده است، وجهه بين المللي ما را بهبود بخشيده، راهي نو و پراميد پيش چشم مظلومين و حاميان بين المللي مان گشوده، ما را در مقابل تحريم ها و تهديدات نظامي قدرتمند كرده و دشمنانمان را در هراس و سردرگمي فرو برده است.
البته بر زمين ماندن اوامر رهبري و برخورد گزينشي با خواسته هاي ايشان علي الخصوص در ميان حاميانشان، نياز به ريشه يابي مفصل دارد كه شايد وقتي ديگر بدان پرداخته شود و صد البته منحصر به همين موضوع نيست و فهرستي مفصل را شامل مي شود. اين كه ما از روي عادت حامي ولايتيم يا از روي منافع سياسي يا اينكه جز دعوا كردن و فرياد كشيدن كاري بلد نيستيم يا اين كه در گذر زمان دچار دگرگوني شده ايم و... باشد به جاي خود، شايد بد نباشد كمي در اين موضوع تامل كنيم كه تصوير امروز ايران ما و دانشگاه هاي ما چگونه بود اگر همانند زمان فتنه 88 در عرصه مطالبات علمي نيز قلم مي زديم و فرياد مي كشيديم و در صحنه بوديم، اگر همان قدر كه در ساير منازعات كم اهميت و پيش پا افتاده سياسي گريبان دريديم در زمينه جنبش علمي تلاش كرده بوديم....
شايد وقت آن رسيده باشد كمي بزرگ تر بينديشيم، در ذهن مسائلي بزرگ تر و مهم تر از درگيري ها و روزمرگي هاي- هر چند بحق- سياسي داشته باشيم به قولي شايد وقتش رسيده باشد كه هم تراز انقلاب باشيم نه هم تراز برخي از سياست مداران !

 



گزارش كيهان از واكنش دانشجويان به تسخير سفارت رژيم صهيونيستي در مصر؛
انقلاب دوم مصر

تسخير سفارت رژيم اشغالگر قدس در مصر، يادآور تسخير لانه جاسوس در تهران و به تعبير امام راحل (ره) انقلاب دوم جمهوري اسلامي ايران بود.
اين اتفاق كه با فاصله سه دهه از انقلاب دوم ايران رخ داد، هم مورد توجه مردم و خصوصا دانشجويان جمهوري اسلامي ايران به عنوان الگوهاي آن قرارگرفت و هم باعث تشديد نگراني سران سلطه درخصوص فروپاشي هژموني آنها در جهان شد.
بسيج دانشجويي دانشگاه تهران نيز در اقدامي نمادين، جشن تسخير سفارت رژيم اشغالگر قدس را درمقابل سردر دانشگاه تهران برگزار كرد.
در اين راستا خبرنگار كيهان گزارشي تهيه كرده و نظر برخي دانشجويان را در اين مورد جويا شده است.
نصب پرچم 50 متري فلسطين و مصر بر سر در دانشگاه تهران
دانشجويان تهراني در حمايت از اقدام انقلابي جوانان مصري مبني بر تسخير لانه جاسوسي رژيم صهيونيستي، پرچم اين كشور و فلسطين را در ابعاد 50 متر، بر سر در دانشگاه تهران نصب كردند.
دانشجويان با پخش شيريني، شكلات و شربت به عابران اين اقدام مردم انقلابي مصر را جشن گرفتند.
تسخير سفارت اسرائيل متاثر از انقلاب اسلامي ايران است
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران با اشاره به برگزاري جشن پيروزي مردم مصر در دانشگاه تهران گفت: جنبش هاي اسلامي نشان دهنده اين است كه ملت مصر در جنبش خود به دنبال دستيابي به حقوق سياسي، اجتماعي واقتصادي مردم است؛ و اين رويكرد كاملا اسلامي و متاثر از فضاي انقلاب اسلامي ايران است.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران در خصوص تحليل اتفاقات اخير مصر به خبرنگار ما گفت: اتفاقاتي كه هم اكنون در مصر به عنوان مهم ترين و بزرگ ترين كشور اسلامي مي افتد، نشانگر تبليغات و شانتاژهاي دروغين و جهت دار غرب است، تبليغاتي همچون القاي جنبش هاي اسلامي براي دسترسي به حقوق اجتماعي و فردي مردم مصر.
مرتضي كيا افزود: در اين جنبش ها و تحركات، مي توان ضديت مردم مصر و مبارزه با رژيم صهيونيستي كه به عنوان نماد اتحاد مسلمين، براي مبارزه با اسرائيل و اينكه مبارزه با اسرائيل هم به صورت يك نمادي براي محور كشورهاي اهل مقاومت تبديل شده است را به وضوح ديد.
وي تصريح كرد: اين جنبش هاي اسلامي نشان دهنده اين است كه ملت مصر در اين جنبش ها حتما به دنبال دستيابي به حقوق سياسي، اجتماعي واقتصادي خودشان هستند؛ ولي اين رويكرد كاملا اسلامي است و متاثر از فضاي انقلاب اسلامي ايران است.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران در خصوص شباهت تسخير سفارت اسرائيل در مصر با تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران تصريح كرد: اگر بخواهيم واقع بينانه نگاه كنيم، تسخير يك سفارت به نوعي در منطق ديپلماتيك و در ادبيات ديپلماتيك كشورها، كار خيلي منطقي و معمولي به نظر نمي آيد. ولي اين اتفاقات متاثر از فشارهاي سياسي و ديپلماتيك و سلطه اي است كه ساليان دراز رژيم ديكتاتوري مصر و وابسته به رژيم هاي جعلي و آمريكا روي ملت مصر بود.
وي افزود: ملت مصر در ساليان دراز نتوانسته اند هيچ گونه ابزاري در اختيار داشته باشند تا بتوانند آرمانهاي خودشان را پيگيري كنند و مخالفت و انزجار خودشان را با اين رژيم هاي ضد اسلامي بيان كنند و مطرح كنند؛به همين جهت تا تسخير سفارت اسرائيل در قاهره بدين شكل به فعاليت سياسي و اقتصادي رژيم جعلي اسرائيل در مصر پايان دادند.
كيا عنوان كرد: با شكسته شدن و سرنگوني طاغوت شاهد هستيم كه كاملا يك موج انقلابي و يك موجي از انزجار و نفرت عليه اين رژيم ها به وجود آمده است اين واكنش كاملا طبيعي است.
بيانيه بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران
بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران بزرگ با صدور بيانيه اي، تسخير لانه جاسوسي رژيم صهيونيستي توسط جوانان انقلابي مصر را تحسين كرد.
در اين بيانيه آمده است:
بار ديگر جلوه اي از غلبه حق بر باطل توسط جوانان غيور، شجاع و اسلام خواه مصر با تسخير سفارت جعلي اسرائيل در اين كشور رقم خورد. سرزميني كه در دوران نامبارك مكان امني براي حضور توطئه و اقدام عليه مردم مظلوم غزه بود، امروز به بركت انقلاب اسلامي مصر به خطري عليه منافع نامشروع اين رژيم ساختگي تبديل شده است و اين به وضوح تأثير گفتمان انقلاب اسلامي ايران را بر بيداري اسلامي بيش از پيش نشان مي دهد و آنان كه اين خيزشها را آمريكايي مي خواندند بايد چشمان خويش را باز كنند، همان طور كه كارشناسان مصري نيز پس از گذشت زمان به تأثير انقلاب ايران بر اين خيزش ها با استناد به فرمايشات رهبر معظم انقلاب اعتراف كردند.
اين حركت عظيم و ستودني مي تواند براي همه ملت ها مسلمان الگو قرار گيرد تا قدمي بزرگ براي دستيابي به استقلال واقعي كشورها باشد.
بسيج دانشجويي ضمن حمايت از مواضع و اقدام جوانان مصري اعلام مي دارد كه راه پيروزي نهايي مردم مسلمان مصري، نابودي رژيم اشغالگر اسرائيل است و اين قطعاً تحقق خواهد يافت.
تسخير لانه جاسوسي اسرائيل در قاهره نقشه هاي غرب براي منطقه را باطل كرد
ابوالفضل چمندي عضو شوراي عالي نظارت اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور، با اشاره به تسخير سفارت رژيم غاصب صهيونيستي در مصر توسط انقلابيون گفت: اين اقدامات نشان مي دهد آمريكايي ها نتوانسته اند انقلاب مردم مسلمان مصر را منحرف كند.
وي بابيان اينكه تسخير سفارت رژيم اشغالگر قدس در قاهره نوع نگرش انقلابيون مصر به اسرائيل را نشان مي دهد، تصريح كرد: اين مسائل در شرايطي اتفاق افتاده است كه آمريكا و هم پيمانانش درحال تلاش براي به رسميت رساندن دولت اسرائيل و تثبيت آن در منطقه مسلمان خاورميانه و شمال آفريقا هستند.
اين فعال دانشجويي با تأكيد بر اينكه با تصرف سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره طرح هاي غربي ها در منطقه با شكست مواجه شده است، اظهار داشت: در ادامه اين خيزش اسلامي بايد منتظر باشيم تا قراردادهاي ننگين دولت نامبارك با رژيم جعلي صهيونيستي از طرف مردم مصر لغو شود.
چمندي با يادآوري اينكه از ابتداي تحولات اسلامي در كشور مصر، آمريكا و غرب با برنامه ريزي و تلاش خبيثانه قصد داشتند تا بر موج اعتراضات مردم سوار شوند و اوضاع را به كنترل خود درآورند، گفت: در اين مدت رسانه هاي وابسته به استكبار همسو با سياستمدارانشان اين گونه القا
مي كردند كه انقلاب مصر نه از جنس اسلامي بلكه انقلاب فيس بوكي است و خيزش مردم مصر ريشه در مسائل اقتصادي دارد.
وي اضافه كرد: تسخير لانه جاسوسي در قاهره توسط جوانان حزب اللهي اين كشور نقشه هاي دشمنان مصر را برهم زد و برخي از اهداف اين انقلاب كه مقابله با استكبار است را نشان داد.
اين فعال دانشجويي در همين زمينه گفت: در اين راستا رسانه هاي غربي با انعكاس معكوس مواضع رئيس جمهور كشورمان سعي داشتند به جاي پرداختن به مسئله تسخير لانه صهيونيست ها، به حوادث سوريه بتازند و توجه افكار عمومي را از اتفاق عظيمي كه در مصر رخ داده به سوريه معطوف كنند.
چمندي در همين خصوص از دولت خواست جوابيه مناسبي به تخيلات رسانه هاي مستكبر صهيونيست منتشر كرده و در اين زمينه اذهان مردم جهان را از فريب اين رسانه ها آگاه كند.

 



بهائيت از نگاه پژوهش هاي دانشجويي( بخش پاياني)

به عنوان نمونه اي از همكاري بين فراماسونري و بهائيت مي توان به سفر سالهاي 1911 تا 1913 عباس افندي (عبدالبها) به اروپا و آمريكا اشاره كرد كه به عنوان نقطه عطف در تاريخ اين فرقه از آن ياد مي شود. در طول اين سفر كوشش مي شد تا «اين پيغمبر نوظهور شرقي» را به عنوان نماد پيدايش مذهب جديد انساني و آرمان فراماسونري معرفي كنند. بررسي جريان اين سفر و مجامعي كه عباس افندي (عبدالبها) در آن حضور مي يافت، ثابت مي كند كه كارگردان اصلي اين نمايش «انجمن جهاني تئوسوفيستي» يكي از محافل عالي فراماسونري غرب بود. او به ويژه در آمريكا در مجامع متعدد فراماسونري حضور يافت و سخنراني كرد. (10)
2-خدمات اسرائيل به بهائيت و اهداف اسرائيل
اسرائيل پس از اطمينان از نفوذ گسترده بهائيت در اركان رژيم پهلوي و به منظور بهره برداري سياسي، اطلاعاتي و اقتصادي بيشتر از آنها، در كشورهاي جهاني و به ويژه ايران، بهائيت را به صورت آشكار به عنوان يك مذهب به رسميت شناخت.
اسرائيل امكانات ويژه اي در اختيار فرضه ضاله قرار مي دهد كه شوقي در پيام آوريل 1954 (1333) گوشه اي از آن را برشمرد. از جمله اينكه، دولت اسرائيل شعبه هاي محافل ملي بهائيان بعضي كشورها (نظير انگليس و ايران و كانادا) در فلسطين اشغالي را نيز به رسميت شناخت تا امكان فعاليت مستقل داشته باشند. وي سپس مطالبي را بيان داشت كه نشانگر آن است كه شايد رژيم صهيونيستي براي هيچ گروه ديگري اين قدر اهتمام نداشته و اين از ارزش و اهميت بهائيت براي آنان حكايت دارد: «با رئيس جمهور اسرائيل و نخست وزير و 5تن از وزراي كابينه و همچنين رئيس پارلمان آن كشور تماس و ارتباط حاصل گرديد و در نتيجه اداره مخصوصي به نام اداره بهائي در وزارت اديان تاسيس گرديد و وزير اديان بيانات رسمي در پارلمان ايراد [كرد] و جنبه بين المللي امر و اهميت مركز جهاني بهائي را تصريح نمود و در اثر اين جريانات، رئيس جمهور اسرائيل مصمم گرديد در اوايل عيد رضوان رسما مقام مقدس اعلي را زيارت نمايد.» (11)
به تدريج نتايج ملاقات هاي سياسي، جنبه هاي ملموس و عيني خود را نشان داد. يكي از نزديكان شوقي پس از ذكر حمايت هاي حاكم انگليسي فلسطين از بهائيان به عنايات صهيونيست ها اشاره كرده مي گويد: «الان هم دولت اسرائيل همان روش را اتخاذ نموده و دستور رسمي داده شده استه كه از كليه عوارض و مالياتها معاف باشند.»
البته دامنه حمايت ها تنها بدينجا محدود نمي شد، بلكه معافيت از ماليات، «بعدا شامل بيت مبارك حضرت عبدالبهاء و مسافرخانه شرقي و غربي نيز گرديد... عقدنامه بهائي به رسميت شناخته شد، وزارت اديان، قصر مزرعه را تسليم نمود و وزارت معارف اسرائيل، ايام متبركه بهائي را به رسميت شناخت.»(12)
در يكي از اسناد ساواك در اين باره چنين آمده است:
«اسرائيل مذهب بهائي ها را به عنوان يك مذهب رسمي در سال 1974 به رسميت شناخته است. دولت اسرائيل با اجراي برنامه تحبيب از افراد مزبور مي كوشد از اقليت فوق الذكر در ساير كشورهاي جهان به ويژه ايران بهره برداري سياسي- اطلاعاتي و اقتصادي بنمايد.» (13)
بعد از مرگ شوقي افندي در سال 1957 م، در ظاهر يك گروه 9نفري، موسوم به بيت العدل، كه مركز آن در حيفاي فلسطين اشغالي است، مسووليت اداره بهاييان را برعهده گرفته است.
مي توان به تركيب اعضاي اولين بيت العدل اعظم بهائيان كه سياستگذاري بهائيان جهان را به عهده دارد اشاره كرد از ميان نه نفر اعضاي آن تنها يك نفر ايراني ديده مي شود كه او هم يك يهودي به نام لطف ا... حكيم است.(14)
با اينكه طي سه دهه اخير صهيونيزم رابطه خود با بهائيت را تكذيب مي كند ولي اين حرف ها دروغي بيش نيست چون ماهيت و ارتباط اين دو فرقه گمراه كننده بر همگان آشكار شده است.
جمله اي از روحيه ماكسول همسر امريكايي شوقي افندي و از رهبران بهائيت اشاره كرد كه خود گوياي همه چيز است: «سرنوشت و آينده اسرائيل و بهائيگري چون حلقه هاي يك زنجير به هم پيوسته است.»(15)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) يحيي نوري، خاتميت پيامبر اسلام، صص 62-63
(2) دانشنامه جهان اسلام، ج4، ص734، مقاله محمود صدري
(3) همان، ص 743: از جمله تعليمات باب كه مورد سوءاستفاده ميرزا حسين علي قرار گرفت، بشارت به ظهور موعودي بود با عنوان «من يظهره الله» يعني كسي كه خدا او را آشكار خواهد نمود.
(4) شوقي افندي، قرن بديع، ج3، ص 299
(5) مكاتيب، ج3، ص347
(6) بهرام افراسيابي، تاريخ جامع بهائيت، انتشارات سخن، صفحه 569 تا 571
(7) توقيعات مباركه، شوقي افندي، تهران موسسه ملي مطبوعات امري، بديع 125، ص 290
(8) تاريخ قيام 15 خرداد به روايت اسناد، مركز اسناد انقلاب اسلامي، جواد منصوري، چاپ اول.
(9) همان.
(10) عبدالله شهبازي، نظريه توطئه، صعود سلطنت پهلوي و تاريخنگاري جديد در ايران، صفحات 69 تا 74
(11) مجله اخبار امري، مرداد- شهريور 1333 ارگان بهائيت ايران. صفحات 4-5
(12) سالنامه جوانان بهائي ايران، ج 3 (108-109 بديع) ص 130
(13) عليرضا زهيري، «عوامل موثر در شكل گيري رفتار سياسي ايران در قبال اسرائيل»، فصلنامه علمي، تخصصي انقلاب اسلامي، پيش شماره اول. پيشنهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، سال اول، زمستان. 1377ص.159.
(14) بهرام افراسيابي، تاريخ جامع بهائيت، فصل «شوقي افندي جانشين عبدالبها»
(15) مجله اخبار امري، ارگان بهائيت ايران، دي ماه 1340، صفحه 60

 



به منظور حضور در جشنواره علم تا عمل صورت گرفت؛ انتخاب 60 طرح برتر پارك علم و فناوري پرديس

369 طرح دراستان تهران به منظور شركت در نمايشگاه جشنواره علم تا عمل، به پارك علم و فناوري پرديس ارسال شد كه از ميان آنها 60 طرح برتر انتخاب شدند.
به گزارش فارس، همزمان با آغاز هفته دولت، جشنواره ملي علم تا عمل؛ فناوري و تجاري سازي درعرصه ملي به مدت 3 روز در تهران برگزار خواهد شد. از تفاوت هاي مهم اين جشنواره با جشنواره شكوفايي و نوآوري، در طرح هاي آن است زيرا طرح هايي كه درجشنواره ملي علم تا عمل مورد تأييد قرار مي گيرد، تماماً قابليت تجاري سازي دارد.
روند اجرايي اين نمايشگاه به گونه اي است كه از سراسر كشور طرح هايي جمع آوري شده و طرح هاي برتر هر استان به معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري اعلام مي شود.
گفتني است، كارگروه هاي پژوهش، فناوري ونوآوري استان به دبيري استانداري هاي كشور برگزار مي شود.
براي انتخاب طرح ها ابتدا بايد استان ها سطح بندي شوند كه دراين راستا استان ها به سه سطح تقسيم بندي شدند كه استان هاي سطح اول مي توانند 60 طرح معرفي كنند. پس از اين مرحله، كار به كارگروه پژوهش معرفي مي شود كه كارگروه پژوهش فناوري تهران به پارك علم و فناوري پرديس سپرده شده است.
369 طرح به پارك علم و فناوري پرديس رسيد كه از ميان آن ها 60طرح برگزيده براي داوري نهايي انتخاب شدند.
پس از داوري توسط استان ها، طرح هاي برگزيده هر استان به معاونت علمي و فناوري معرفي شدند كه تعداد آن ها درحدود يك هزار طرح است و درنهايت داوري نهايي انجام خواهد گرفت كه از ميان اين طرح ها، 25 طرح برتر اعلام مي شود.
درحاشيه نمايشگاه، كارگروه هاي آموزشي با مديريت اجرايي پارك علم و فناوري پرديس برگزار خواهد شد. با توجه به اهميت درسطح بندي استان ها و تعداد و كيفيت طرح هاي ارائه شده توسط استان ها فضاي مشخصي در نمايشگاه متناسب با استان ها به پارك ها و مراكز علمي تحقيقاتي استان ها داده شده است.
وافقت اصولي مي شوند درهر گروه مشخص شود.

 



رحيم پور ازغدي در همايش اساتيد بسيجي: متون علوم انساني علامه طباطبايي، مصباح و جوادي در دانشگاه ها تدريس شوند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: متنهايي كه علامه طباطبايي، آيت الله مصباح يزدي و آيت الله جوادي آملي نگاشته اند در حالي كه بسيار مفيدتر از متوني هستند كه اكنون در دانشگاه ها تدريس مي شوند، در حاشيه قرار دارند و به عنوان متون علوم انساني مدنظر قرار نمي گيرند.
به گزارش فارس، حسن رحيم پورازغدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همايش اساتيد بسيجي دانشگاه هاي كشور، با اشاره به اينكه مراد ما از انقلاب علمي، بل بلشو و شورش علمي نيست، گفت: آيا مراد از تحول در علوم انساني رفرم هاي جزيي است؟ آيا ويرايش متون علمي منجر به تحول مي شود؟ به نظر من ويرايش متون علوم انساني شروع خوبي است اما پايان خوبي ندارد و اين امر جزيي از پروژه است.
وي با بيان اينكه حذف متون ترجمه اي به تحول در علوم انساني منجر نخواهد شد، افزود: اكنون حدود 2 ميليون دانشجو در رشته هاي علوم انساني مشغول به تحصيل هستند اما شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزارت علوم و دانشگاه آزاد براساس پروژه عمل نمي كند. اشتغال براي اين قشر از جوانان دانشجو وجود ندارد و براي درس و بحث آن فكري نشده است و فقط آمار ارائه مي دهيم و ميان نهادها رقابت وجود دارد.
رحيم پورازغدي با بيان اينكه در نقشه جامع علمي كشور تأكيد داشتيم كه حتما بايد بحث تحول در علوم انساني گنجانده شود، خاطرنشان كرد: آيا بدون معارف اسلامي و آشنايي با قرآن، حديث و اخلاق اسلامي امكان دارد چيزي به عنوان علوم انساني اسلامي داشته باشيم كه به نظرم محال است.
وي افزود: روشي كه حلقه شاگردان علامه طباطبايي و كساني همچون آيت الله مصباح يزدي و آيت الله جوادي آملي ايجاد كردند، نقطه شروع كار عظيمي است كه اكنون ما شعار آن را به عنوان تحول در علوم انساني مي دهيم.
رحيم پورازغدي تصريح كرد: ما از كميت شروع كرديم كه به كيفيت برسيم. در مقوله تحول در علوم انساني از آموزش شروع كرديم و سپس مي خواهيم به پژوهش برسيم كه اين امر غلط است و بايد برعكس عمل كنيم.
وي با اشاره به اينكه بايد براي تحول در علوم انساني هزينه بپردازيم، تاكيد كرد: برخي از متن ها و متوني كه در حوزه علوم انساني توليد شده اند، چرا اكنون در حاشيه هستند؟ متن هايي كه علامه طباطبايي، آيت الله مصباح يزدي و آيت الله جوادي آملي نگاشته اند در حاشيه هستند و به عنوان متون علوم انساني مدنظر قرار نمي گيرند. اين متن ها بسيار مفيدتر از متوني هستند كه اكنون در دانشگاه هاي كشور تدريس مي شود.

 



رئيس قوه قضائيه در همايش اساتيد بسيجي: براي بازنگري در علوم انساني بايد مجاهدت كرد

رئيس قوه قضاييه گفت: گروه هاي تحقيقاتي در دانشگاهها و اساتيد بايد در زمينه بازنگري در علوم انساني پيشقدم شوند و كار مجاهدانه انجام دهند.
به گزارش فارس، آيت الله صادق آملي لاريجاني در سيزدهمين همايش اساتيد بسيجي دانشگاه هاي كشور با بيان اينكه بحث علوم انساني بسيار مهم و از دغدغه هاي مهم كشور است، گفت: علوم انساني از جهات مختلفي مورد عنايت است و تحول در علوم انساني از نظر معرفتي و شناختي مهم است.
آيت الله آملي لاريجاني با طرح اين سؤال كه بايد بدانيم علوم انساني كه از مغرب زمين سرازير شده آيا بنيان معرفتي صحيحي دارد يا خير، خاطرنشان كرد: علوم انساني خصيصه هاي ديگري نيز دارد و به نحو طبيعي آثاري در ابعاد اعتقادي، سياسي، فرهنگي در جامعه ديني دارا است.
رئيس قوه قضائيه در ادامه گفت: براي ما مهم است علمي كه در دانشگاه ها و حوزه هاي علميه تدريس مي شود، در آينده چه نتايجي خواهد داشت. بايد بحث تحول در علوم انساني را يك امر بسيار مهم تلقي كنيم و كار در اين مسير يك مجاهده است.
وي تأكيد كرد: در دوره اصلاحات ديديم كه انبوهي از سخن ها در روزنامه ها مطرح مي شد كه پشتوانه آنها علوم انساني بود اما اين پشتوانه ها براساس تفكرات ليبراليستي و سكولاريستي بود.
آيت الله آملي لاريجاني اظهار داشت: شناخت علوم انساني و شناخت خلاءهاي آن و همچنين شناخت توصيه هاي اين علم يك هدف و امر بسيار مهم است و نياز به فعاليت زياد دارد.
وي با تأكيد بر اينكه نبايد بازنگري در علوم انساني را سياسي ديد و واقعا بازنگري در اين علوم يك امر معرفتي است، گفت: علوم انساني غربي دچار يك بحران اساسي شده اند. اما متأسفانه ا ين علم بدون تحقيق به كشور وارد شده و اكنون حق داريم به عنوان دانش آموختگان دانشگاه ها و حوزه ها بپرسيم كه آيا درست است كه اين علم را اينگونه قبول كنيم و آيا موظف هستيم اساس اين علوم انساني غربي را قبول داشته باشيم؟ رئيس قوه قضائيه در ادامه تأكيد كرد: علوم انساني به لحاظ شناختي و معرفتي نياز به بازنگري دارد و بحثي سياسي نيست و كشور نياز به اين ندارد كه بازنگري در اين علوم را از لحاظ سياسي بنگرد.
آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينكه 32سال از انقلاب اسلامي گذشته است و بازنگري در علوم انساني عملي نشده كه براي اين كار بايد نقشه راه داشته باشيم، اظهار داشت: پيش از اينكه در علوم انساني با صاحبان اين علم به بحث بپردازيم بايد نقشه راهي داشته باشيم. تقاضا دارم از تسرع در بازنگري علوم انساني خودداري شود تا با حركتي متين به سرانجام كار برسيم و در اين زمينه كمربندها را بايد ببنديم و اين كار نياز به مجاهده دارد.
وي با اشاره به اينكه بايد توصيه هاي علوم انساني را بيرون كشيد و در غالب پروژه هاي تحقيقاتي درباره آن فعاليت كرد، گفت: اكنون برخي روشنفكران ديار ما با رنگ و لعاب فلسفي و با بيان هاي مختلف مسير رسيدن به خدا را مسدود كردند و معتقدند كه معارف ديني سر تا پا مصرف كننده هستند و هيچ حرفي براي زدن ندارند و به قولي با زبان بي زباني ريشه مباني ديني و معرفتي را قطع مي كنند كه به نظر من يك مغالطه كاري بسيار بزرگ است.

 



افزايش 18 درصدي پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد نسبت به سال قبل

معاون مركز آزمون دانشگاه آزاد از افزايش 18 درصدي ظرفيت پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد نسبت به سال قبل خبر داد.
محمدرضا مهرادفر معاون اجرايي مركز آزمون دانشگاه آزاد در گفت وگو با فارس از اعلام اسامي 34 هزار داوطلب پذيرفته شده آزمون كارشناسي ارشد اين دانشگاه از طريق سايت مركز آزمون دانشگاه آزاد در روز پنجشنبه دهم شهريورماه خبر داد و انتشار آگهي ثبت نام پذيرفته شدگان اين آزمون را روز سه شنبه 15 شهريورماه اعلام كرد.
وي با بيان اينكه داوطلبان پذيرفته شده آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد بايد طي روزهاي 19 تا 21 شهريورماه به واحدهاي پذيرفته شده اين دانشگاه مراجعه كنند، گفت: در كنكور كارشناسي ارشد 90 دانشگاه آزاد حدود 12 درصد از داوطلبان پذيرش شدند.
معاون اجرايي مركز آزمون دانشگاه آزاد گفت: آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد با رقابت 500 هزار داوطلب و به صورت متمركز از 22 تا 24 ارديبهشت ماه در 309 رشته و يك هزار و 644 رشته محل برگزار شد.
وي از افزايش 18 درصدي ظرفيت پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به اينكه تعداد رشته شهرها در كنكور كارشناسي ارشد امسال 18 درصد افزايش يافته است، متناسب با آن نيز ظرفيت پذيرش دانشجويان اين مقطع تحصيلي افزايش يافت.

 



مجوز فعاليت 32 قطب علمي صادر شد

چهارمين جلسه شوراي قطب هاي علمي برگزار و درآن اعلام شد از ميان تعداد 46 متقاضي تشكيل قطب علمي كه حائز شرايط اوليه بوده 32متقاضي موافقت اصولي دريافت كنند.
به گزارش مهر، درچهارمين جلسه شوراي قطب هاي علمي كه به منظور بررسي و تاييدنهايي متقاضيان تشكيل قطب علمي برگزار شد، مظفر شريفي- دبير شوراي قطب هاي علمي كشور- گفت: درادامه روند بررسي متقاضيان قطب هاي علمي، از ميان تعداد 46 متقاضي تشكيل قطب علمي كه حائز شرايط اوليه بوده و برنامه پيشنهادي آنان به تاييد كميسيون هاي تخصصي رسيده بود، تعداد 32 متقاضي قطب علمي موفق به اخذ موافقت اصولي شدند.
دبير شوراي قطب هاي علمي كشور، افزود: پيش بيني مي شود درجلسه آينده شوراي قطب هاي علمي كشور متقاضيان باقي مانده نيز توسط اعضاي شورا بررسي شده و بنابر اين تعدادنهايي قطب هاي علمي كه موفق به اخذ م

 



استراليا به دانشجويان ليبيايي كمك مالي مي كند

استراليا روز پنجشنبه قول داد يك ميليون و ششصد هزار دلار به حدود 650 دانشجوي نيازمند ليبيايي در اين كشور پرداخت كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجو، كريگ امرسون كفيل، وزير امور خارجه استراليا اعلام كرد: اعطاي اين وام به سفارت ليبي در استراليا با هدف حمايت از دانشجويان ليبيايي و خانواده هاي آنها صورت مي گيرد كه ادامه تحصيل آنها به علت مشكلات مالي ناشي از ناآرامي هاي سياسي در كشورشان بسيار دشوار شده است.
وي گفت: اين دانشجويان براي ادامه تحصيل به استراليا آمده اند و اكنون با توجه به اوضاع مالي نابسامان خانواده هاي خود در ليبي، تحت فشار قرار گرفته اند.
امرسون افزود: دولت استراليا در نظر دارد زمينه را براي ادامه تحصيل و بازگشت اين دانشجويان به خانه هايشان براي كمك به بازسازي كشورشان فراهم آورد.
وزير امور خارجه استراليا تاكيد كرد: مقامات اداره مهاجرت استراليا نيز متعهد شدند رويكرد منعطف تري را نسبت به دانشجويان ليبيايي كه خواستار تمديد رواديد خود هستند، اتخاذ كند.

 



بهره مندي متقاضيان تحصيل در خارج از كشور با هزينه شخصي از تسهيلات غيرارزي

مديركل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم از بهره مندي متقاضيان ادامه تحصيل در خارج از كشور با هزينه شخصي در مقاطع تحصيلي بالاتر از كارشناسي با احراز شرايط مورد نياز از تسهيلات غيرارزي خبر داد.
حسن مسلمي نائيني مديركل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با فارس با اعلام اين خبر گفت: تمام دانشجوياني كه در خارج از كشورمشغول به تحصيل هستند يا پذيرش براي ادامه تحصيل در خارج از كشور اخذ كرده اند براي استفاده از هرگونه خدمات دانشجويي و تسهيلات غيرارزي وزارت علوم بايد در وبگاه نشاء به نشاني شخصي http://neshamsrtir ثبت نام و شماره پرونده خود را براي پيگيري هاي بعدي به همراه نام كاربري و رمز عبور نزد خويش حفظ كند.
وي درباره تسهيلات قابل ارائه از طريق سامانه نشاء گفت: پاسخ به درخواست هاي داوطلبان، معرفي به سازمان وظيفه عمومي ناجا براي اخذ معافيت تحصيلي براي طول مدت دوره با رعايت مقررات نظام وظيفه و به تعويق انداختن تعهدات مربوط به استفاده از تحصيل رايگان تاپايان دوره از تسهيلاتي است كه با استفاده ازاين سامانه امكان پذير است.
مديركل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم گفت: متقاضيان با توجه به تسهيلات موردنظر خود بايد شرايط مربوط به آن تسهيلات را داشته و پس از پركردن كاربرگ به صورت الكترونيكي مدارك خود رادر سامانه نشاء بارگيري كنند.
وي از بهره مندي متقاضيان ادامه تحصيل در خارج از كشور با هزينه شخصي در مقاطع تحصيلي بالاتر از كارشناسي با احراز شرايط مورد نياز از تسهيلات غيرارزي خبر داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14