(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 مهر 1390- شماره 20032

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد در پيامي از دانش آموزان پرسيد: اگر شما جاي من بوديد، چه مي كرديد؟
شهيد برهان الدين رباني در آخرين مصاحبه: نسل جوان در جهان اسلام پيرو آيت الله خامنه اي است
 يك دانش آموز:آقا اجازه! اگر جاي شما بودم رئيس دفترم را بركنار مي كردم
در ديدار با كرزاي مطرح شد ولايتي: حركت اسلامي با ترور شهيد رباني متوقف نمي شود
رحيمي بعد از نواختن زنگ مهر: همه كمبودهاي آموزش و پرورش برطرف شده است
گزارش خبري از آخرين نشست 1+5 در نيويورك
اردوغان: تركيه موافق تحريم ايران با استناد بر فرضيات نيست
ابراهيم جعفري: توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا هرگز تمديد نمي شود
محمدحسنين هيكل نويسنده سرشناس مصري: اتفاقات سوريه براي ضربه زدن به ايران است
اريك رولو روزنامه نگار و ديپلمات سابق فرانسوي :آمريكا و فرانسه شريك صدام در جنگ عليه ايران بودند
نمايش سانتريفيوژ ايراني در آژانس تحسين نمايندگان كشورها را برانگيخت
مرتضي نبوي رئيس شوراي عالي سازمان بسيج رسانه شد
نخست وزير هند به ايران سفر مي كند
امضاي سند همكاري ايران و ونزوئلا در زمينه هاي كشاورزي، مسكن و حمل و نقل
ايران از نظر داشتن نيروي متخصص بالگردي رتبه چهارم دنيا را داراست
يك نماينده مجلس: وزارت صنعت و تجارت گزارش مكتوب اعطاي تسهيلات يارانه اي را اعلام نمي كند
نماينده مردم اردل در مجلس شوراي اسلامي: طرح انتقال آب كوهرنگ به اصفهان ابهامات بسياري دارد
با حضور وزير كشور صورت گرفت بهره برداري از مركز كنترل ترافيك قزوين
طباطبايي اعلام كرد آغاز ثبت نام قبولي هاي آموزشكده هاي فني و حرفه اي از روز چهارشنبه
اخبار ادبي و هنري



احمدي نژاد در پيامي از دانش آموزان پرسيد: اگر شما جاي من بوديد، چه مي كرديد؟

رئيس جمهور امسال نيز مانند سنوات گذشته همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد در پيامي 2 سؤال مهم را با دانش آموزان مطرح و از آن ها خواست كه درصدد پاسخ به آنها برآيند.
به گزارش خبرگزاري ها احمدي نژاد ديروز در پيامي كه به مناسبت آغاز سال تحصيلي 91-90 كه به صورت ويديويي تهيه شده بود با تبريك آغاز سال تحصيلي جديد، مخاطب پرسش مهر امسال را كل جامعه فرهنگي و تعليم و تربيت كشور و تمامي دانشجويان و دانش آموزان دانست و از آنان خواست به اين سؤال پاسخ دهند كه اگر جاي رئيس جمهور بودند براي ساختن و اعتلاي نام ملت ايران و پيشبرد امور كشور چه چيزي را اولويت كار خود قرار مي دادند.
دكتر محمود احمدي نژاد در اين پيام با بيان اينكه مهر ماه يادآور خاطره دوره اي ماندگار و فراموش نشدني است، گفت: زيباترين صحنه هاي جوش و خروش انساني و حركت به سمت سعادت و كمال در ماه مهر در ايران زمين شكل مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: ايران سرشار از استعداد است و تك تك مردم اين سرزمين اين شايستگي را دارند كه در بالاترين مرتبه علم و كمال و انسانيت و تعالي قرار بگيرند و مي توانند قله هاي علم و صداقت و جهاد و انسانيت و ارزش هاي انساني را فتح كنند.
احمدي نژاد علم را لازمه كمال دانست و گفت: هر هدف بزرگي از طريق علم محقق مي شود و ابزار اصلي بركشيدن انسان به بالاترين قله ها علم است، علم است و علم.
رئيس جمهور خطاب به خادمان عرصه تعليم و تربيت كشور گفت: از اهالي تعليم و تربيت استدعا دارم كه نگاه خود را از قله برندارند و دنبال تربيت انسان هاي بزرگ عالم، فرهيخته، خلاق، توانمند، حكيم و مهربان باشند.
احمدي نژاد فرزندان ايران اسلامي را اميد ملت ايران براي آينده درخشان توصيف كرد و از آنان خواست كه همواره به بالاترين نقطه كمال و پيشرفت انديشه كنند.
رئيس جمهور در ادامه با طرح پرسش مهر گفت: در سال هاي قبل درباره فرهنگ مهرورزي، عدالت و نقش علم سؤال شد. امسال از كل جامعه فرهنگي و تعليم و تربيت كشور به خصوص جوانان و نوجوانان عزيز سؤال مي كنم كه براي ساختن و سعادت و اعتلاي نام ملت ايران و پيشبرد امور كشور اگر به جاي رئيس جمهور بودند، اولويت خود را انجام چه كاري قرار مي دادند؟ با مسائل جهاني چگونه برخورد مي كردند؟ براي ريشه كني فقر و آباداني ايران و خدمت به اقشار مختلف مردم چگونه برنامه ريزي مي كردند؟ و در زمينه پيشرفت علمي، صنعتي و اقتصادي كشور چه اهدافي در نظر گرفته و براي دفاع از حقوق ملت ايران در عرصه هاي مختلف چه مي كردند؟

 



شهيد برهان الدين رباني در آخرين مصاحبه: نسل جوان در جهان اسلام پيرو آيت الله خامنه اي است

برهان الدين رباني رئيس جمهور پيشين افغانستان دو روز قبل از شهادتش تاكيد كرد: موضع گيري ها و سخنان مقام معظم رهبري در قبال استكبار جهاني و صهيونيست راه خود را در بين نسل جوان باز كرده است.
برهان الدين رباني، رئيس فقيد شوراي صلح افغانستان كه هفته گذشته براي شركت در كنفرانس بين المللي بيداري اسلامي در تهران حضور داشت با پايگاه اينترنتي دفتر حفظ و نشر آثار آيت الله خامنه اي گفت وگويي انجام داد كه متن آن بدين شرح است:
رهبر انقلاب اسلامي ايران در موقعيت هاي مختلف، سخنان بسياري درباره بيداري اسلامي بيان كرده اند. با توجه به خلأهايي كه در جهان اسلام وجود دارد، به نظر شما اين سخنان چه تاثيري بر جهان اسلام و بر كشورهاي مختلف گذاشته است؟
شكي نيست كه اولا از نوشته ها و صحبت هاي مقام معظم رهبري درباره بيداري اسلامي، به ويژه در كشورهايي استقبال زيادي مي شود كه نوعي هم زباني و اشتراك زباني دارند. البته كشورهاي عربي وضعيت ديگري دارند. اين سخنان در برخي كشورهاي عربي به خاطر حكومت ها و نظام هاي حاكم بر آنها كمتر انعكاس خواهد داشت، اما به طور كلي موضع گيري ها و سياست هاي جمهوري اسلامي ايران در قضاياي بيداري اسلامي براي نسل جوان جذاب بوده است. لذا دائما صحبت هاي ايشان را دنبال مي كنند و از آن اثر مي پذيرند.
شما مي بينيد كه خيزش هايي در جهان اسلام و به خصوص در دنياي عرب صورت گرفته است و اين آغاز يك مرحله جديد است. ديدگاه هاي ايشان نيز در مسائل فكري و اعتقادي و هم در مسائل سياسي و بين المللي فضا را بسيار تغيير داده است.
اما موضع گيري ها و سخنان مقام معظم رهبري در قبال استكبار جهاني و صهيونيست ها راه خود را در بين نسل جوان باز كرده است؛ اگرچه فكر مي كنم كه هنوز هم جا براي كار وجود دارد تا گروه هاي مختلف ديگر و مخصوصا در جهان اسلام و عرب، آشنايي بيشتري با افكار و ديدگاه هاي ايشان پيدا كنند. ناگفته نماند كه يك جريان تبليغات غرض ورزانه و دشمنانه مذهبي و فرقه اي عليه ايشان وجود دارد و اين هدف را دنبال مي كند كه اكثر ديدگاه هاي ايشان در مسائل مختلف روشن نشود. لذا با در نظر داشتن وضعيت فعلي، نياز به روشنگري بيشتر و تبليغات جديد و جدي وجود دارد تا مسلمانان و به ويژه جوانان جهان عرب بفهمند كه پيوند عميقي ميان خواسته هاي آنها و پيشينه تاريخي انقلاب اسلامي ايران برقرار است. ما اميدواريم ان شاءالله و با گذشت روزها، تحولات جديدي بين نسل جوان عرب شكل بگيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي بر اين نكته تاكيد داشته اند كه مردم بايد در اين تحولات جديد مراقب باشند تا استعمار با چهره اي جديد و لباسي مزورانه وارد نشود. اكنون اين نياز هست كه يك الگوي مناسب از حكومت اسلامي تعريف و تبيين گردد. ضمن اين كه ايشان تاكيد دارند كه بايد تفاوت بين دموكراسي عربي و دموكراسي ليبرالي و مردم سالاري ديني ايجاد شود. فكر مي كنيد در فضاي جهان اسلام چقدر اين نياز را حس مي كنند و مي توانند اين پيشنهاد و تجربه جمهوري اسلامي را به كار ببندند؟
اكنون ما در موقعيتي هستيم كه سكولاريسم و ليبرال دموكراسي شكست خورده است و ديگر در تمام دنيا و به خصوص در دنياي اسلام و جهان عرب جذابيتي ندارد. در بحث الگو اما، اين «مردم سالاري ديني» كه مد نظر است. بايد بيشتر تبيين گردد و توضيح داده شود. همه بايد بفهمند كه در اين جا چه مي گذرد، زيرا اين احتمال وجود دارد كه در فضاي غبارآلود تبليغاتي، بسياري از حقايق روشن نشود. البته به هر حال پذيرش و تقاضا براي الگوي مردم سالاري ديني كه در جمهوري اسلامي وجود دارد، زياد خواهد شد و اين غبارهاي تبليغاتي زودگذر است.
اما هنوز نيز پس از اين خيزش ها، جهان اسلام و عرب در يك مرحله گذرا قرار دارد؛ مرحله اي كه آثار گذشته را سپري كرده و نياز به گذشت زمان دارد. لذا كار و تبليغات بيشتري ضرورت دارد و نيز به تاكيد بر پيوندهاي عميقي كه وجود دارد، نياز است. ما اميدواريم اين مطالبي كه مقام معظم رهبري به آنها اشاره كردند، به زودي تحقق يابد.

 



در پاسخ به سؤال مهر رئيس جمهور
يك دانش آموز:آقا اجازه! اگر جاي شما بودم رئيس دفترم را بركنار مي كردم

يكي از دانش آموزان مدرسه «فرهنگ» با ارسال نامه اي به پرسش مهر امسال رئيس جمهور پاسخ داد.
اميرعلي ثقفي فر دانش آموز مقطع سوم راهنمايي با ارسال نسخه اي از نامه اش براي خبرگزاري فارس به سوال امسال رئيس جمهور از دانش آموزان، كه هر ساله در قالب پرسش مهر مطرح مي شود، پاسخ داد.
احمدي نژاد در پيام ضبط شده اش كه از شبكه هاي سيما و بلندگوي مدارس پخش شد، از دانش آموزان پرسيده بود، اگر جاي رئيس جمهور بوديد، براي اعتلاي ايران اسلامي چه مي كرديد؟
اميرعلي ثقفي فر در بخشي از نامه اش آورده: آقا اجازه، ما اگر جاي شما باشيم، وقتي مي بينيم كه اعتلاي ايران و اقتدار ايران با حضور يك جريان در دفتر خودم به خطر افتاده و وقتي مي ديدم كه رهبرم در نامه اي اين خطر را از قبل به من گوشزد كرده، آن رئيس دفتر را فوري بركنار مي كنم.
در ادامه نامه آمده: وقتي مي ديديم كه اين جريان تمام نقاط مثبت و دولتي را به نقطه ضعف تبديل كرده و در هر فساد اقتصادي و رسانه اي ردپابي از او وجود داشته و اسنادش هم در رسانه ها موجود است و جايي براي انكار نمانده وقتي مي ديدم كه مثلا امثال باباي ما كه سال 84 با آمدن شما كلي ذوق داشتند كه انقلابي ها دوباره روي كار آمده اند و امروز اما خبرها را با آه و حسرت دنبال مي كنند و حال شان گرفته شده از دولت فعلي و مدام مي گويند كاش قدر دولت قبل را شما مي دانستيد و ريش و قيچي را دست همان آقايي كه من اگر جاي شما بيايم بركنارش مي كنم، نمي داديد.»
در پايان نامه اين دانش آموز آمده است: آقا اجازه، ما كه جاي شما نمي شود باشيم اما تو را به خدا حال افرادي امثال باباي ما را بيشتر از اين نگيريد.د

 



در ديدار با كرزاي مطرح شد ولايتي: حركت اسلامي با ترور شهيد رباني متوقف نمي شود

مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري گفت: آنها كه فكر مي كنند با حذف افرادي چون شهيد رباني حركت اسلامي متوقف مي شود، سخت در اشتباهند.
علي اكبر ولايتي، مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري كه در راس هيئتي براي شركت در مراسم تشييع پيكر برهان الدين رباني رئيس جمهور سابق افغانستان به كابل رفته با حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان ديدار و گفت وگو كرد.
ولايتي در اين ديدار با بيان اينكه دشمنان ملت ها با ناامن كردن منطقه قصد دارند حضورشان را در افغانستان تداوم بخشند، گفت: بعد از شهادت رئيس جمهوري، نخست وزير و ديگر مقامات ايراني، ما هم دريافتيم كه ريشه ترورها، با واسطه يا بي واسطه به كشورهاي غربي به ويژه آمريكا بازمي گردد.
مشاور عالي رهبر معظم انقلاب اسلامي افزود: آنها كه تصور مي كنند با حذف افرادي نظير شهيد رباني، حركت اسلامي متوقف مي شود، اشتباه كرده اند و بايد بدانند شهادت مبارزان با ظلم و بي عدالتي، نهال انقلاب را آبياري مي كند.
در اين ديدار كه علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي و محسن پاك آيين رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه نيز حضور داشتند، ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور نيز مراتب تسليت محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان را به حامد كرزاي ابلاغ و تاكيد كرد كه برهان الدين رباني نماد وحدت اسلامي بود.
وي گفت: مردم ايران خاطره سخنراني شهيد رباني در كنفرانس بيداري اسلامي را فراموش نمي كنند.
رئيس جمهور افغانستان نيز با قدرداني از رهبر معظم انقلاب اسلامي، رئيس جمهوري، رئيس مجلس و ملت ايران به دليل حضور هيئت عالي رتبه ايران در مراسم تدفين شهيد رباني اظهار داشت: حضور اين هيئت در مراسم عزاداري مردم افغانستان، قوت قلب ما، مردم و بازماندگان آقاي رباني شد و نشانه مهمي از برادري دو كشور است.
كرزاي افزود: شهادت رباني ضايعه بزرگي براي افغانستان بود و ايشان «شهيد صلح» شد.

 



رحيمي بعد از نواختن زنگ مهر: همه كمبودهاي آموزش و پرورش برطرف شده است

معاون اول رئيس جمهور از برطرف شدن همه كمبودهاي وزارت آموزش و پرورش در سرويس دهي به دانش آموزان خبر داد.
محمدرضا رحيمي صبح ديروز سوم مهرماه در مراسم آغاز رسمي سال تحصيلي 91-90 با تأكيد بر اين مطلب گفت: بودجه هاي آموزش و پرورش طي دولت هاي نهم و دهم به يك عدد غير قابل باوري رسيده است و آموزش و پرورش توانسته است همه كمبودهاي خود را جبران كند.
رحيمي با اشاره به فعاليت هاي دولت در حوزه آموزش و پرورش گفت: اجراي طرح مجتمع هاي آموزش و پرورش با تحت پوشش قرار گرفتن 3 ميليون دانش آموز در روستاها، هوشمندسازي 14 هزار مدرسه با درجه هاي مختلف و افزايش 102 درصدي مراكز استعدادهاي درخشان بخشي از اين فعاليت ها هستند.
معاون اول رئيس جمهور افزود: ايجاد 10 هزار مدرسه قرآني در سال گذشته و افزايش آن به 20 هزار مورد در سال 91، تخصيص افزايش نيم درصد از بودجه كل كشور به مسائل قرآني، جذب و ساماندهي مشاوران در دوره راهنمايي از ديگر فعاليت هاي دولت نهم و دهم در حوزه آموزش و پرورش است.
وي همچنين به رشد 31 درصدي تعهدات خيرين مدرسه ساز و افزايش بودجه عمراني به 500 ميليارد تومان در سال 89 اشاره كرد و گفت: به طور كلي بودجه هاي آموزش و پرورش طي دولت هاي نهم و دهم به يك عدد غير قابل باوري رسيده و آموزش و پرورش توانسته است همه كمبودهاي خود را جبران كند.
تأسيس دانشگاه فرهنگيان
در استان ها
در ادامه اين مراسم حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش نيز با اشاره به اينكه راه اندازي دانشگاه ويژه فرهنگيان به تصويب رسيده است گفت: هر استان به يك پرديس دانشگاهي ويژه فرهنگيان مجهز مي شود.
به گفته وي با آغاز سال تحصيلي جديد آموزش و پرورش يك گام به تحول بنيادين نزديك تر شده است به طوري كه اساسنامه دانشگاه ويژه فرهنگيان احتمالاً در هفته جاري در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بررسي خواهد شد.
حاجي بابايي تأكيد كرد: پس از ارائه اساسنامه دانشگاه ويژه فرهنگيان به سمت استقرار پرديس هاي دختران و پسران اين دانشگاه ها خواهيم رفت.
وزير آموزش و پرورش افزود: براي جذب 15 هزار دانشجو براي تحصيل در اين دانشگاه ها مجوز گرفته ايم و بايد از طريق آزمون سراسري به سمت افزايش اين آمار برويم.
گفتني است، زنگ مهر در مراسمي با حضور رحيمي معاون اول رئيس جمهور و حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش و جمعي از مسئولان آموزش و پرورش ساعت 30:8 دقيقه صبح در مدرسه راهنمايي دخترانه آزادي واقع در منطقه 14 تهران نواخته شد.
جاسبي خبر داد: افزايش 10 درصدي شهريه سال اولي هاي دانشگاه آزاد
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي از افزايش 10 درصدي شهريه دانشجويان جديدالورود خبر داد.
عبدالله جاسبي روز يكشنبه در حاشيه برگزاري مراسم آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاه آزاد اسلامي در جمع خبرنگاران، در مورد افزايش شهريه دانشجويان اين دانشگاه، گفت: علي رغم اينكه هدفمند كردن يارانه ها موجب افزايش هزينه ها شده است ولي شهريه دانشجويان سال هاي گذشته افزايش نيافته است و فقط شهريه دانشجويان جديدالورود 10 درصد افزايش يافته است.
وي با اشاره به توقف توسعه كمي واحدهاي دانشگاه، گفت: دانشگاه آزاد ديگر برنامه اي براي افزايش تعداد واحدها ندارد و فقط كيفي كردن اين واحدها را در برنامه هاي خود داريم.
جاسبي با اشاره به حذف كنكور دوره كارداني در دانشگاه، اظهار كرد: در نظر داريم در آينده نزديك كنكور دوره كارشناسي را حذف كنيم.

 



گزارش خبري از آخرين نشست 1+5 در نيويورك

منابع ديپلماتيك مي گويند اعضاي گروه 1+5 روز چهارشنبه، 21سپتامبر (30شهريور) با برگزاري نشستي در نيويورك آخرين وضعيت طرح گام به گام روسيه را بررسي كرده اند.
كاترين اشتون پس از اين ديدار بيانيه اي منتشر كرد و در آن براي نخستين بار از در پيش گرفتن نوعي رهيافت گام به گام در مذاكرات مربوط به برنامه هسته اي ايران از سوي گروه 1+5 خبر داده شده است.
در اين بيانيه آمده است: «ما مجددا بر پيشنهاد ژوئن 2008 و همچنين پيشنهادهايي را كه در مذاكرات استامبول ارائه كرديم، تاكيد مي كنيم. ما همچنين آماده ورود به مذاكرات سازنده با ايران بر مبناي يك رويكرد مبتني بر رهيافت عمل متقابل و گام به گام هستيم تا ايران بتواند نگراني هاي بين المللي درباره برنامه هسته اي خود را برطرف كند.»
در انتهاي اين بيانيه از ايران خواسته شده است كه بر سر يك زمان و مكان جديدبراي مذاكرات توافق كند.
اين اولين بار است كه گروه 1+5 به طور رسمي طرح روسيه را- البته بدون نام آوردن از آن- تاييد مي كند.
سرگي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه كه به نمايندگي از اين كشور در اين نشست حضور داشته، تنها مقام غربي است كه درباره محتواي اين نشست اظهارنظر كرده است.
بنابر گزارش خبرگزاري روسي نووستي، ريابكوف گفته است: «ديدار گروه موسوم به 1+5 درباره ايران نتيجه بخش بود و به اين مساله پرداخته شد كه در آينده در گفت وگو با ايران چه بايد كرد. در اعلاميه نهايي اين جلسه كه توسط كاترين اشتون منتشر شد، نقطه نظر روسيه نيز منعكس شده است. در اين سند به اصل مرحله به مرحله بودن و مقابله به مثل به عنوان مبناي روند مذاكرات اشاره شده است. ما از مدت ها پيش در اين جهت كوشش هايي انجام داده ايم و از اين مساله خرسنديم كه اين نكته به موضع مشتركي كه همه اعضاي گروه 1+5 با آن موافق هستند، تبديل شده است.»
ريابكوف ادامه داده است: «روسيه و ايران مسئوليت خود را در رابطه با فعاليت هسته اي درك كرده و در جست وجوي شيوه هاي جديد همكاري هستند كه موجب كاهش نگراني هاي جامعه بين المللي بشود. روسيه و ايران دو همكار مسئوليت شناس هستند. آنها در همكاري هاي هسته اي خود از روش هايي استفاده مي كنند كه بر شدت نگراني هاي ديگر اعضاي جامعه بين المللي در رابطه با فعاليت دو كشور در زمينه هسته اي نمي افزايد و موجب كاهش اين نگراني ها نيز مي شود. به عنوان مثال ساخت نيروگاه اتمي بوشهر با همكاري روسيه در ايران نمونه خوبي از حل و فصل مسايل انرژي اتمي به شرط رعايت 100 درصد پيمان منع اشاعه تسليحات هسته اي است.»
معاون وزير امور خارجه روسيه همچنين تاكيد كرد كه مسايل مربوط به همكاري با ايران در زمينه هسته اي در مطابقت كامل با قطعنامه هاي شوراي امنيت است. وي افزود: «قطعنامه هاي شوراي امنيت به هيچ وجه از رشد و توسعه انرژي اتمي در كشورهاي مختلف ممانعت نمي كند. همكاري در اين زمينه مجاز است و در چارچوب و ابعادي كه توسط مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل تعيين شده، لازم الاجراست». در عين حال، ريابكوف امكان محدود كردن فعاليت كشورها در اين زمينه و يا تاثيرگذاري در آن را توسط هر نهادي به غير از شوراي امنيت رد كرد.
برخي منابع حدس مي زنند در اين نشست كه با حضور معاونان وزراي خارجه كشورهاي عضو گروه 1+5 برگزار شده، اعضا گزارش سفر سرگي ريابكوف معاون وزير خارجه روسيه به ايران را استماع كرده باشند. سرگي ريابكوف در روز 22 شهريور 1390 براي مطلع شدن از آخرين ديدگاههاي ايران در موضوع هسته اي به ايران سفر كرده بود.
ايران همچنان مشغول بررسي طرح گام به گام روسيه است.

 



اردوغان: تركيه موافق تحريم ايران با استناد بر فرضيات نيست

نخست وزير تركيه تاكيد كرد كه كشورش با تحريم ها عليه ايران موافق نيست.
رجب طيب اردوغان در گفت وگو با شبكه خبري سي.ان.ان آمريكا درباره دليل تلاش هاي موجود براي جلوگيري از دستيابي ايران به تكنولوژي هسته اي درست زماني كه به اسرائيل اجازه داده مي شود به عنوان تنها دارنده سلاح هسته اي در منطقه باشد، گفت: ايران همواره اعلام كرده است كه تنها هدفش توليد انرژي ارزان قيمت از طريق انرژي هسته اي است. ما نمي خواهيم براساس فرضيه ها رفتار كنيم. تركيه هم موافق آن نيست كه تحريم هايي (عليه ايران) با استناد بر فرضيات اعمال شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش درباره سپر دفاعي ناتو در تركيه گفت: اين فكر ناتو بود و ايجاد پايگاه سپر دفاعي ناتو در تركيه ارتباطي به بحران هاي موجود در روابط ميان ايران و اسرائيل ندارد.
در همين حال، اوميت پارويم سفير تركيه در تهران نيز در گفت وگو با ايسنا، تاكيد كرد كه سيستم دفاعي ناتو به هيچ وجه تهديدي براي هيچ كشوري به خصوص ايران به شمار نمي آيد.
وي با تاكيد بر اين كه سيستم مورد نظر ناتو يك سيستم كاملا دفاعي است، افزود: در اين راستا تركيه به هيچ عنوان مطرح شدن كشوري به خصوص ايران را به عنوان تهديد قبول نكرده و ادعاهاي انجام شده در اين زمينه به هيچ وجه قابل قبول نيست. تركيه و ايران از گذشته تاكنون روابط خوبي با يكديگر داشته و دليل ندارد كه ايران از استقرار اين سامانه در خاك تركيه احساس نگراني كند.

 



ابراهيم جعفري: توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا هرگز تمديد نمي شود

نخست وزير سابق عراق با بيان اينكه توافقنامه امنيتي بغداد و واشنگتن هرگز تمديد نخواهد شد، گفت: مردم عراق خواهان خروج نيروهاي بيگانه از عراق هستند.
ابراهم جعفري در گفتگو با مهر درباره توافقنامه امنيتي بغداد و واشنگتن اظهار داشت: هيچ توجيه و بهانه اي براي باقي ماندن نيروهاي آمريكايي در عراق پس از سال 2011 وجود ندارد و توافقنامه امنيتي هرگز تمديد نخواهد شد.
وي درباره ضد و نقيض بودن مواضع احزاب و گروه هاي سياسي عراق درباره حضور نيروهاي آمريكايي پس از سال 2011 گفت: مردم عراق خواهان خروج نيروهاي بيگانه از عراق هستند و پارلمان نيز نماينده ملت است و نمايندگان آن هرگز تمديد توافقنامه امنيتي يا تصويب توافقنامه جديد امنيتي با واشنگتن را تصويب نخواهد كرد. اين يك خواست ملي است و ما ديگر نمي خواهيم نيروهاي بيگانه بيش از اين در عراق حضور داشته باشند.
نظاميان آمريكايي حاضر در عراق بالغ بر 46 هزار نفر هستند كه بايد طبق جدول زماني مندرج در توافقنامه امنيتي بغداد و واشنگتن تا 31 دسامبر سال جاري ميلادي خاك عراق را ترك كنند، اما مقامات كاخ سفيد به شدت در تكاپو هستند تا با وجود مخالفت افكار عمومي و بيشتر گروههاي عراقي، همچنان به حضور نظاميان خود در عراق ادامه دهند.
وضعيت منافقين بدتر مي شود
نخست وزير سابق عراق همچنين درباره تعداد واقعي اعضاي گروهك تروريستي منافقين در عراق و وضعيت خروج آنها از عراق گفت: آمار دقيقي از تعداد اين افراد در عراق وجود ندارد براي اينكه تعداد آنها و عناوين و درجات آنها دائما در حال تغيير است. شماري از اعضاي سازمان مجاهدين خلق ناگزير به همكاري با اين سازمان هستند حتي برخي از اين افراد پس از جدايي و قطع همكاري توسط اين سازمان كشته شده اند.
وي با بيان اين مطلب افزود: اما آنچه به دولت عراق مربوط مي شود اين است كه ما اجازه نمي دهيم اعضاي سازمان مجاهدين خلق عليه هر كشوري به ويژه كشورهاي همسايه همچون جمهوري اسلامي ايران و تركيه سلاح به دست بگيرند.
جعفري اظهار داشت: عليه برخي از اعضاي گروهك تروريستي منافقين شكايت و براي آنها حكم قضايي صادر شده و تاكيد شده كه حضور آنها در عراق غيرقانوني است.

 



محمدحسنين هيكل نويسنده سرشناس مصري: اتفاقات سوريه براي ضربه زدن به ايران است

نويسنده مشهور مصري اتفاقات سوريه و طرح هاي فتنه انگيز مذهبي از سوي دشمنان را براي هدف قرار دادن ايران دانست و نسبت به اين طرحها هشدار داد.
محمد حسنين هيكل تحليل گر و نويسنده مشهور مصري در گفت وگو با روزنامه مصري الاهرام در مورد سناريوهاي موجود در منطقه گفت كه سه و نيم سناريو الان در منطقه وجود دارد، اول سناريوي غرب است كه به نظر مي رسد در ادامه روند خود مصمم است و ابزارهاي تاثير و تاثر زيادي نيز دارد.
سناريوي دوم، موضوع تركيه است كه آرمانگرا به نظر ميرسد.
سناريوي سوم نيز ايراني است كه با حيا و نجابت از دور خود را نشان مي دهد.
در وراي اين سناريوها يك شبه سناريوي اسرائيلي نيز وجود دارد كه با تمركز ديگران همراه شده است، به اين علت به آن شبه سناريو مي گويم كه افقي در دراز مدت براي آن قابل ترسيم نيست و آينده اي نخواهد داشت، درست است كه اين سناريو در حال حاضر به گونه اي خود را نشان مي دهد كه گويا در حال توسعه است، اما من معتقدم كه اسرائيل ديگران را فريب مي دهد و علت اين اعتقاد نيز حركت شتابان فروپاشي طرح عربي و خلأ ايجاد شده در منطقه بعد از سقوط اين طرح است.
الاهرام در ادامه سوالات خود در مورد طرح هاي غرب در تفرقه افكني سني و شيعه ميان مسلمانان و ايجاد فتنه و جنگ داخلي در ميان آنها پرسيد كه حسنين هيكل در پاسخ گفت: در اينجا بايد به موضوعي كه پيشتر نيز اشاره كرده ام بازگردم و بگويم كه به عنوان مثال به رسميت شناختن اخوان المسلمون از سوي آمريكا و غرب در راستاي اعتراف به حق آنها نيست، بلكه در راستاي پذيرش نصيحت هاي برخي مستشرقان از جمله برنار لوئيس است كه خواستار اتحاد با كشورهاي عربي در راستاي انزواي ايران هستند، اين كشورها مي خواهند فتنه مذهبي در منطقه ايجاد كرده و سياست هاي عربي نيز در بهره مندي از سران عرب از ملك فهد گرفته تا مبارك در دوره كنوني در اين راستا بوده است.
محمد حسنين هيكل احتمال دخالت خارجي در سوريه را نيز محكوم كرد و گفت كه ايجاد جنگ در اين شرايط عواقب غيرقابل پيش بيني را به دنبال خواهد داشت. وي افزود: برخي به دنبال تكرار سناريوي ليبي در سوريه هستند، اما آيا شرايط و اوضاع در اين كشور مانند ليبي است؟ من از برخي اظهارنظرهاي كشورهاي عربي در مورد سوريه كه به گونه اي است كه گويا زمينه را براي دخالت نظامي در اين كشور فراهم مي كند، نگران هستم، البته برخي از اتفاقاتي كه عليه سوريه روي مي دهد، ايران را به عنوان هدف اساسي در خاورميانه هدف قرار داده است.

 



اريك رولو روزنامه نگار و ديپلمات سابق فرانسوي :آمريكا و فرانسه شريك صدام در جنگ عليه ايران بودند

خاورميانه بود. من به عنوان روزنامه نگار شاهد شكل گيري انقلاب به معناي واقعي كلمه در ايران بودم. تظاهرات هر روز برگزار مي شد و صدها هزار نفر به خيابانها ريخته بودند و همه خواسته مشتركي داشتند. آنها از انقلاب خود حمايت مي كردند و (امام) خميني(ره) يك نماد بود. (امام) خميني(ره) فردي بود كه در برابر شاه ايستاد و پانزده سال در تبعيد بود.
اريك رولو در ادامه گفت: پس از پيروزي انقلاب ايران همه آزاديها وجود داشت و همه احزاب اعم از چپ و راست و ماركسيستي و اسلامي در كنار هم فعاليت اريك رولو روزنامه نگار و ديپلمات سابق فرانسوي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني روسيا اليوم گفت: حمايت من از انقلاب ايران عاقلانه بود و براي اين كار دلايلي دارم.
وي با اشاره به حوادث متعدد كه منجر به پيروزي انقلاب اسلامي شد گفت: در سال 1979 جنبشهاي اسلامي در سراسر خاورميانه وجود داشتند. نظام پادشاهي حاكم بر ايران چهره بسيار زشتي داشت. شكنجه در زندانها و قتل مخالفان رواج داشت و مي توان در اين خصوص كتابي نوشت. به نظر من نظام پادشاهي ايران وحشيانه ترين نظام در مي كردند. جنبشهاي اسلامي غير از جنبش (امام) خميني(ره) فعاليت داشتند. مثلا مجاهدين خلق (منافقين) جنبش اسلامگراي ماركسيستي بود. روزنامه ها آزادي كامل داشتند و مي توانستند هر چيزي را در حمايت از اسلام يا عليه اسلام يا در حمايت از ماركسيسم و بر ضد آن بنويسند.
رولو در ادامه در پاسخ به اين سوال مجري تلويزيون روسيا اليوم كه پرسيد آيا حمايت شما از انقلاب ايران عاقلانه بود؟ گفت: بله حمايت من از انقلاب درست بود و براي آن هم دليل دارم.
رولو با اشاره به كمكهاي دولت فرانسه به صدام در دفاع مقدس گفت: زماني كه عراق به ايران حمله كرد من از ايران حمايت مي كردم. صدام حسين با اشاره آمريكا و فرانسه به ايران حمله كرد. فرانسه سلاح عراقيها را تامين مي كرد و تقريبا شريك عراق در جنگ با ايران بود. فرانسه اسلام را خطري براي كل جهان مي دانست و به همين علت از عراق حمايت مي كرد. بعد از آن كه رولان دوما وزير امور خارجه فرانسه شد من وارد فعاليت ديپلماتيك شدم و از جمله كساني در داخل نظام فرانسه بودم كه مي گفتند ما بايد در جنگ بي طرف باشيم و از هيچ كدام حمايت نكنيم.

 



نمايش سانتريفيوژ ايراني در آژانس تحسين نمايندگان كشورها را برانگيخت

نمايش دستاوردهاي هسته اي ايران در حاشيه نشست آژانس بين المللي انرژي اتمي با وجود بحث بر سر ايران در شوراي حكام و شوراي امنيت، تعجب و تحسين بسياري از نمايندگان كشورهاي مختلف را برانگيخت.
غرفه دستاوردهاي صنعت هسته اي ايران براي دومين بار در حاشيه پنجاه و پنجمين كنفرانس عمومي سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي به مدت يك هفته برگزار شد. ايران امسال علاوه بر معرفي دستاوردهاي هسته اي اش در زمينه هاي پزشكي، كشاورزي، صنعت و تكنولوژي هسته اي در قالب بروشور، بيلبورد، ويدئو، كتاب و غيره نمونه هاي واقعي و اصلي از اين دستاوردها را با خود به همراه آورده بود و بيش از همه نمونه اصلي نسل اول سانتريفيوژها كه در تأسيسات نطنز است، توجه بازديدكنندگان را به خود جلب كرد.
به گزارش ايسنا از وين، وجود نمونه اصلي سانتريفيوژ ساخته ايران در حالي كه موضوع هسته اي ايران در آژانس و شوراي حكام و شوراي امنيت مورد بحث است، تعجب برخي كشورها را برانگيخته بود. اما اين تعجب در بين نمايندگان كشورهاي در حال توسعه عضو آژانس با تحسين همراه بود.

 



مرتضي نبوي رئيس شوراي عالي سازمان بسيج رسانه شد

پس از تصويب اساسنامه سازمان بسيج رسانه، با رأي تمامي اعضا مرتضي نبوي به عنوان رئيس شوراي عالي سازمان بسيج رسانه برگزيده شد.
در همين زمينه، اسماعيل احمدي سرپرست سازمان بسيج رسانه در گفت وگويي، در خصوص آغاز به كار رسمي سازمان بسيج رسانه گفت: پس از برگزاري 5 جلسه با حضور اعضاي هيئت مؤسس سازمان بسيج رسانه متشكل از نمايندگان خبرگزاري ها، مطبوعات، شبكه هاي تلويزيوني و راديويي، اساسنامه اين سازمان تصويب شد.
وي افزود: سازمان بسيج رسانه اولين قشر تخصصي از ميان اقشار 18 گانه بسيج است كه اساسنامه اش را تدوين و مصوب كرده است.
سرپرست سازمان بسيج رسانه ادامه داد: اعضاي شوراي عالي سازمان بسيج رسانه به تصويب هيئت موسس رسيدند و در نخستين جلسه اين شورا، مهندس نبوي مدير مسئول روزنامه رسالت به عنوان رئيس شوراي عالي با رأي تمامي اعضا انتخاب شد.
وي كه به عنوان دبير و سخنگوي اين شورا نيز انتخاب شده؛ درخصوص فعاليت هاي آتي سازمان بسيج رسانه خاطرنشان كرد: طي روزهاي آينده ساختار و تشكيلات اين سازمان تهيه و به تصويب شوراي عالي خواهد رسيد و پس از آن با تشكيل كانون هاي بسيج رسانه در سراسر كشور، ثبت نام از اهالي رسانه آغاز مي شود.
احمدي توضيحات بيشتر درخصوص فعاليت ها و برنامه هاي سازمان بسيج رسانه را به نشست خبري مرتضي نبوي كه طي روزهاي آينده برگزار مي شود، موكول كرد.
به گزارش مهر، حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه كيهان، مهندس نبوي مديرمسئول روزنامه رسالت، صفار هرندي صاحب نظر و كارشناس حوزه رسانه، مهندس صوفي معاون صداي سازمان صدا و سيما، مهندس رجبي معمار مدير شبكه جام جم، سيدنظام الدين موسوي مديرعامل خبرگزاري فارس، شيخ محمدي مدير شبكه راديويي ايران، جعفري مشاور رئيس سازمان صدا و سيما و مسئول بسيج رسانه ملي، بهروز اثباتي و محمد حسين ديني معاونين فرهنگي- اجتماعي و فناوري ارتباطات سازمان بسيج مستضعفين، دكتر حيدري مديرمسئول روزنامه جوان، فريدالدين حداد عادل فعال رسانه اي، حجت الاسلام صباغي معاون روابط عمومي و تبليغات سازمان بسيج مستضعفين، حميد زندي دبير شوراي عالي فضاي مجازي بسيج و اسماعيل احمدي مدير روابط عمومي رياست سازمان بسيج مستضعفين تركيب اعضاي شوراي عالي سازمان بسيج رسانه را تشكيل مي دهند.

 



نخست وزير هند به ايران سفر مي كند

پايگاه خبري هندو در خبري نوشت كه نخست وزير هند به دعوت ايران به ايران سفر مي كند.
به نوشته اين پايگاه «مان موهان سينگ» نخست وزير هند اولين نخست وزير هند خواهد بود كه طي يك دهه گذشته به ايران سفر مي كند.
توافق مان موهان سينگ براي سفر به ايران روز جمعه در ديدار دوجانبه وي با محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل صورت گرفت.
در همين حال «سيدمهدي نبي زاده» سفير جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو درباره اخبار مطرح شده مبني بر سفر «مان موهان سينگ» نخست وزير هند به ايران با بيان اينكه هنوز تاريخ قطعي براي اين سفر تعيين نشده است، از انجام برنامه ريزي ها بدين منظور و براي انجام اين سفر تا پايان سال جاري خبر داد.
سفير ايران در هند همچنين از احتمال تاسيس شعبات بانك هاي خصوصي ايران و هند در دو كشور در آينده نزديك و به منظور تسهيل در امر مراودات تجاري خبر داد و افزود: تجار و دانشجويان ايراني از اين اقدام منتفع شده و تاسيس اين شعبات در رشد تجاري دو كشور تاثير مثبتي برجا خواهد گذاشت.
وي همچنين گفت كه پرداخت پول نفت توسط هند روال طبيعي خود را طي مي كند و پرداخت ها در حال انجام است.
نبي زاده همچنين از برگزاري هفدهمين نشست كميسيون مشترك اقتصادي ايران و هند به رياست وزراي خارجه دو كشور در ماههاي آغازين سال آينده ميلادي (2012) و در تهران خبر داد.

 



امضاي سند همكاري ايران و ونزوئلا در زمينه هاي كشاورزي، مسكن و حمل و نقل

هفتمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران و ونزوئلا با امضاي چند سند همكاري در كاراكاس پايتخت ونزوئلا به كار خود پايان داد.
وزير صنعت و تجارت كشورمان در مراسم اختتاميه كه به رياست مهدي غضنفري به عنوان رئيس اجلاس برگزار شد، تعدادي از نمايندگان دولتي و فعالان بخش خصوصي دو كشور سندهاي همكاري در زمينه هاي كشاورزي، مسكن و حمل و نقل به امضا رساندند.
وي در اين مراسم كه با حضور وزراي علوم و صنايع پايه و امور خارجه ونزوئلا برگزار شد، با رضايت بخش خواندن زمينه هاي همكاري ميان دو كشور گفت: توافقات حاصله، تهران و كاراكاس را به سمت توسعه روابط پيش خواهد برد.
وي ابراز اميدواري كرد تا در سال هاي آينده حجم مبادلات و سطح روابط اقتصادي ايران و ونزوئلا بيش از پيش افزايش يابد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين ويژگي ها و ظرفيت هاي دو كشور را در زمينه هاي مختلف مورد توجه قرار داد و گفت: اجلاس مشترك نقش مهمي در معرفي بيشتر زمينه ها و افق هاي پيش روي دارد.
غضنفري در حاشيه برگزاري اجلاس كميسيون مشترك ديدارها و مذاكرات جداگانه اي در چارچوب مذاكرات كميته هاي كاري با سه وزير معدن، بازرگاني و امورخارجه ونزوئلا داشت.
هفتمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران و ونزوئلا 31 شهريورماه با فعال شدن 7 كميته كاري صنعت، معدن و تجارت، مسكن و راه و ترابري، مالي و امور بانكي، نفت، كشاورزي و امور زمين، آب و برق و محيط زيست و ساير امور در كاراكاس آغاز به كار كرد.
ساخت خودرو، تراكتور، دوچرخه، احداث كارخانه سيمان، مسكن، همكاري هاي كشاورزي از جمله محورهاي گفت وگو در اين اجلاس كميسيون مشترك بود.
جمهوري بوليواري ونزوئلا در شمال آمريكاي جنوبي و در سرزميني با وسعتي بيش از 912 هزار كيلومتر مربع واقع شده است و برزيل، كلمبيا و گويان همسايگان اين كشور27 ميليون نفري را در برمي گيرند.
ميزان صادرات كالا از ايران به ونزوئلا سال گذشته حدود 68 ميليون دلار بوده است. هم اكنون جمهوري اسلامي ايران پروژه هاي متعدد خدمات فني و مهندسي را در اين كشور در دست اجرا دارد كه رقم آن بالغ بر 4 ميليارد دلار برآورد شده است.
اقلام مهم صادراتي ايران به ونزوئلا شامل اجزا و قطعات متفرعات، بدنه خودروي سواري، تراكتورهاي كوچك قابل هدايت به وسيله انسان، قطعات منفصله جهت توليد خودروهاي سواري، كلوخ شكن ديسكي، ماشين هاي خردكن سنگ است و از سويي اقلامي چون اجزا و قطعات توربين هاي بخار، عصاره هاي نباتي و چند نوع كالاي ديگر از اين كشور وارد مي شود.
ايران معدن طلا كشف كرد
وزير معادن ونزوئلا با اشاره به كشف يك معدن طلا توسط شركت هاي ايراني در اين كشور گفت: ايران در استخراج معادن جنوب شرقي ونزوئلا با اين كشور همكاري خواهد داشت.
جوكان وزير معادن ونزوئلا اعلام كرد: شركت هاي ايراني با ونزوئلا در استخراج معادن جنوب شرق اين كشور همكاري خواهند كرد.
وي افزود: بر اساس مطالعات انجام شده توسط شركت هاي ايراني يك معدن طلا در اين كشور كشف شده است.
به گزارش بلومبرگ، ايران در سال 2009 با كمك به ونزوئلا در كشف معادن مواد معدني اين كشور از جمله اورانيوم، طلا و كولتان موافقت كرد.

 



ايران از نظر داشتن نيروي متخصص بالگردي رتبه چهارم دنيا را داراست

سرپرست پايگاه چهارم رزمي پشتيباني هوانيروز اصفهان گفت: جمهوري اسلامي ايران از نظر داشتن نيروي متخصص بالگردي، رتبه اول را در منطقه خاورميانه و رتبه چهارم را در دنيا به خود اختصاص داده است.
سرهنگ خلبان «عليرضا ذاكري» روز يكشنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا افزود: خلاقيت در هوانيروز اينك به جايي رسيده كه حدود 70 درصد از قطعات بالگردها كه هر يك از آنها نيز از دو هزار و 300 قطعه تشكيل شده است، توسط متخصصان داخلي ساخته مي شود.
وي ابراز اميدواري كرد كه تا دو سال آتي، ساخت قطعات مختلف بالگرد در كشور با تكيه بر دانش بومي به صددرصد برسد.
سرپرست پايگاه چهارم رزمي پشتيباني هوانيروز اصفهان، حركت جمهوري اسلامي را در زمينه توليد قطعات و توان دفاعي توقف ناپذير دانست و گفت: حركت ما با وجود اعمال تحريم ها رو به جلوست.
وي به طرح هاي خودكفايي در هوانيروز اشاره كرد و افزود: امسال 40 طرح را در سال جهاد اقتصادي تعريف كرده ايم كه طرح ساخت «كمك استارت» مانند مشابه خارجي و با كيفيت بالاتر در حال اجراست.
وي گفت: توان هوايي ما در اوايل جنگ تحميلي 50 درصد بود اما اينك برغم تهديدها و تحريم ها به 80 درصد رسيده كه اين نشان از خودباوري در هوانيروز است.

 



يك نماينده مجلس: وزارت صنعت و تجارت گزارش مكتوب اعطاي تسهيلات يارانه اي را اعلام نمي كند

عضو كميسيون صنايع مجلس گفت: بارها از مسئولان وزارت صنعت خواستيم تا گزارش مكتوب مربوط به اعطاي تسهيلات يارانه اي به بخش صنعت را به مجلس ارائه دهند، اما آنها از اين كار سرباز زده اند.
حميدرضا فولادگر در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: چندين بار از مسئولان وزارت صنعت خواسته ايم تا ريز آمار مربوط به اعطاي تسهيلات يارانه اي به بخش صنعت را به مجلس ارائه دهند ولي تاكنون هيچ گزارش مكتوب رسمي به دست ما نرسيده است.
وي ادامه داد: مسئولان وزارت صنعت گاهي گزارش هاي شفاهي در مورد اعطاي تسهيلات يارانه اي به صنعتگران ارائه داده اند، اما ما از آنها خواسته ايم تا طبق قانون، گزارشي كامل و رسمي به مجلس ارائه دهند.
فولادگر تصريح كرد: در جلساتي كه با صنعتگران و اعضاي اتاق بازرگاني 7 استان داشتيم مسئولان وزارت صنعت گزارش هايي شفاهي در مورد اعطاي يارانه به بخش صنعت ارائه دادند اما اين گزارشها كافي نيست.
وي با بيان اينكه طبق قانون، وزارت صنعت بايد گزارش و آمار پرداخت يارانه بخش صنعت را به ديوان محاسبات نيز ارائه دهد، گفت: از مسئولان وزارت صنعت خواسته ايم تا گزارش رسمي در اين مورد را به كميسيونهاي صنايع و ويژه طرح تحول مجلس ارائه دهند.
دريغ از يك ريال
عضو كميسيون اقتصادي مجلس نيز با اعلام اينكه نمايندگان بارها در مجلس نسبت به عدم پرداخت يارانه توليد تذكر دادند ولي كسي گوش نكرد، گفت: طبق قانون هدفمندي يارانه ها دولت بايد كمك بلاعوض به توليد مي كرد ولي دريغ از يك ريال يارانه بلاعوض.
محمدرضا خباز درباره عدم پرداخت يارانه بخش توليد افزود: پرداخت يارانه نقدي به مردم و حذف يارانه نان، رضايت نسبي مردم را جلب كرده، اما وعده دولت در مورد حمايت از توليد در بخشهاي صنعت، كشاورزي و حمل ونقل عملي نشده است.
وي تاكيد كرد: طبق قانون قرار بود سال گذشته 30 درصد و سال جاري 20 درصد از منابع هدفمندي به توليد اختصاص يابد، اما متاسفانه حتي يك ريال براي كمك به توليد اختصاص نيافت.
خباز يادآور شد: البته تسهيلاتي براي توليد پرداخت شده است، اما قانون بر دادن كمك بلاعوض تاكيد داشته و تاكنون حتي يك ريال كمك بلاعوض به توليد پرداخت نشده و توليدكننده را عاصي كرده اند.
نماينده كاشمر، خليل آباد و بردسكن در مجلس افزود: بارها اين تذكر را در صحن مجلس به دولت عنوان كرديم، آنقدر گوش نكردند، تا مقام معظم رهبري نسبت به اين بخش از هدفمندي يارانه ها تذكر دادند.
خباز در پاسخ به اين پرسش كه دولت مي گويد به جاي كمك بلاعوض، يارانه سود تسهيلات به توليدكننده داده است، گفت: دولت نبايد در برابر قانون اظهارنظر كند. بايد هرچه قانون گفته دقيقا آن را عمل كند و اگر قانون نقص دارد، آن را بايد اصلاح كرد.
اين نماينده مجلس افزود: دولت هرگونه كه دلش مي خواهد به قانون عمل مي كند، در قانون هدفمندي يارانه ها گفته شده 30 درصد از منابع هدفمندي به صورت بلاعوض به بخش توليد اختصاص يابد، البته اين در كنار تسهيلات براي توليد است كه تاكنون حتي يك ريال كمك بلاعوض به بخش توليد اختصاص نيافته است.
خباز در مورد سهم توليد و ارتباط آن با قيمت مصرف كننده گفت: اگر هزينه توليدكننده مانند سوخت و حمل ونقل بالا رود سه راه بيشتر ندارد، يا اينكه قيمت كالاهاي خود را بالا ببرند كه همه هزينه ها را جبران كنند كه در آن صورت تورم زايدالوصفي ايجاد مي شود كه باعث سروصداي مردم مي شود، راه دوم اين است كه دولت قانون هدفمندي را به درستي اجرا كند و مابه التفاوت افزايش هزينه را به توليدكننده بپردازد و راه سوم توليدكننده واحد خود را تعطيل كند كه عده زيادي بنگاههاي خود را تعطيل كرده و اشتغال كاهش يافته در آن صورت مفاسد اقتصادي نيز افزايش مي يابد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس در مورد اقدام برخي توليدكنندگان در كاستن از وزن محصول به جاي افزايش قيمت گفت: دولت براي يارانه شير مانند نان عمل كند كه اگر 1000 ميليارد تومان يارانه شير اختصاص مي يابد آن را به مردم بدهد و قيمت شير واقعي شود كه توليدكننده مجبور نشود، يا كارخانه را تعطيل كند و يا از وزن محصول بكاهد كه در آن صورت درآمد فرد مخلوط به حرام مي شود.
خباز تاكيد كرد: چون دولت از صنايع حمايت نكرده آنها نيز حرف او را گوش نمي دهند، از قديم گفته اند نان بده و فرمان بده و چون سهم توليد پرداخت نشده آنها نيز بي ضابطه قيمت را افزايش داده اند.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس در مورد اينكه مسئولان اعلام مي كنند 1400 ميليارد تومان براي توليد پرداخت كرده اند، گفت: من از خراسان خبر دارم، هفت استان كشور را به صورت زميني رانندگي كردم و در شهرك هاي صنعتي آنها حضور پيدا كردم كه در هيچكدام از اين هفت استان صنعتگران و توليدگران از عملكرد دولت در بخش هدفمندي يارانه ها راضي نبودند و واحدهاي توليدي يكي پس از ديگري بسته مي شود.
وي تاكيد كرد: در خراسان ظرف 6 ماه 12 هزار نفر بيكار شده اند.

 



نماينده مردم اردل در مجلس شوراي اسلامي: طرح انتقال آب كوهرنگ به اصفهان ابهامات بسياري دارد

شهركرد- خبرنگاركيهان:
نماينده مردم اردل در مجلس شوراي اسلامي گفت: به نظر مي رسد طرح غيركارشناسي انتقال آب كوهرنگ به استان اصفهان در پي تباني اصفهاني ها و دريافت حق سكوت مسئولان وقت چهارمحال و بختياري صورت گرفته كه بر همين اساس داراي ابهامات زيادي است.
به گزارش خبرنگار ما، نورالله حيدري دستنايي در نشست مشترك كميته مردمي صيانت از آب و خاك چهارمحال و بختياري با هنرمندان اين استان اظهار داشت: بحث آب دغدغه بيش از 40 ساله مردم اين استان و تبديل آن به گفتمان غالب استاني و ملي ضروري است.
حيدري نقش آفريني هنرمندان در انعكاس دغدغه هاي مربوط به آب چهارمحال و بختياري را ضروري بيان و تاكيد كرد: اشراف كامل به موضوع آب ضروري و دفاع از منافع استان به ويژه در بخش منابع آبي الزامي است.
نماينده مردم اردل، كيار، كوهرنگ و فارسان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مشكلات آب اين استان گفت: كاهش منابع آبي، افزايش مصرف، تغيير بارش از برف به باران و ايجاد نيازهاي جديد از مشكلات مربوط به آب اين استان است.
وي افزود: خشكسالي هاي پي درپي اخير هم بر اين مشكلات افزوده است. حيدري شيوه هاي غلط انتقال آب از سوي وزارت نيرو را سبب ضربه خوردن به منابع آبي چهارمحال و بختياري بيان و گفت: اين موضوع با حفر تونل هاي بيرگان و كوهرنگ ثابت شده است.
اين نماينده مجلس با اشاره به عواقب خطرناك حفر تونل بهشت آباد افزود: تمام مسئولان فعلي، سابق و اسبق و نمايندگان چهارمحال و بختياري هركدام به توان خود به اين موضوع وارد شده اند.
وي به تباني و دريافت حق سكوت از سوي مسئولان وقت براي حفر تونل بيرگان در شهرستان كوهرنگ اشاره و خاطرنشان كرد: هم اكنون نيز كساني كه ما را براي پيگيري امور آب به تبليغات محكوم مي كنند، نمي بخشيم.
حيدري آب را مزيتي خاص برشمرد وافزود: اگر آب مفيد و مزيتي خاص نبود، رئيس جمهور هم خود را به عنوان مدير امور آب چهارمحال و بختياري معرفي نمي كرد.
وي به دخالت اصفهاني ها در امور مختلف چهارمحال و بختياري اشاره و تاكيد كرد: مدتي پيش در صورتي كه نمايندگان استان وارد نمي شدند، كارخانه فولاد را اصفهاني ها خريداري و تصاحب كرده بودند.
نماينده مردم فارسان، اردل، كيار و كوهرنگ در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به اينكه مقدمات استيضاح وزير نيرو در مجلس فراهم شده است؛ گفت: عدم توفيق به وعده هاي داده شده در مجلس، عدم ايجاد آمادگي در وزارت نيرو براي تحقق برنامه هاي پنجم توسعه و عدم نظارت و اشرافيت مديريتي در مجموعه تحت امر وزير از جمله دلايل استيضاح وزير نيرو به شمار مي رود.

 



با حضور وزير كشور صورت گرفت بهره برداري از مركز كنترل ترافيك قزوين

با حضور وزير كشور و جمعي از مسئولان، مركز كنترل تصوير ترافيك شهرداري قزوين به بهره برداري رسيد.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم با حضور «مصطفي محمدنجار» وزير كشور، نماينده ولي فقيه و امام جمعه قزوين، استاندار، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي استان، شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر مركز كنترل ترافيك شهرداري قزوين افتتاح شد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري قزوين در حاشيه اين مراسم در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه اين مركز، ششمين مركز كنترل ترافيك كشور محسوب مي شود؛ گفت: اين مركز با هدف مديريت نظارت تصويري بر كنترل و پايش ترافيك شهر قزوين با نصب 40 دستگاه دوربين در 26 تقاطع و ميدان حساس شهر قزوين ساخته شده است.
«محمدمهدي همداني» افزود: مركز كنترل ترافيك شهرداري قزوين با 30ميليارد ريال اعتبار شهرداري در مدت 9 ماه ساخته شده و امكان توسعه و گسترش از طريق افزايش دوربين ها در برنامه ريزي بلندمدت در سيستم سخت افزاري و نرم افزاري آن پيش بيني شده است.
گفتني است؛ وزير كشور براي افتتاح چند پروژه عمراني به استان قزوين سفر كرده است.

 



طباطبايي اعلام كرد آغاز ثبت نام قبولي هاي آموزشكده هاي فني و حرفه اي از روز چهارشنبه

معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به اعلام قبولي هاي آزمون كارداني نظام جديد آموزشكده هاي فني و حرفه اي زمان ثبت نام از پذيرفته شدگان را روز چهارشنبه هفته جاري اعلام كرد.
سيد جلال طباطبايي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به پذيرش 125 هزار و 92 داوطلب در آزمون دوره هاي كارداني نظام جديد، از اين تعداد34 هزار و 65 داوطلب در دوره روزانه، 15 هزار و 27 داوطلب در دوره شبانه و 76 هزار نفر در موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي پذيرفته مي شوند.
وي با اشاره به آغاز ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون دوره هاي كارداني نظام جديد آموزشكده هاي فني و حرفه اي و مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي از روز چهارشنبه 6 مهرماه، گفت: كليه پذيرفته شدگان رشته هاي مختلف تحصيلي متمركز بايد در يكي از روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه 6 و 7 مهر با در دست داشتن مدارك لازم براي ثبت نام به محل قبولي خود مراجعه كنند.
معاون سازمان سنجش با تأكيد بر اينكه عدم مراجعه در زمان مقرر به منزله انصراف از تحصيل تلقي مي شود، تصريح كرد: پذيرفته شدگان رشته هاي مختلف تحصيلي دانشكده تربيت دبير فني و حرفه اي دختران تهران بايد بر اساس حرف اول نام خانوادگي فقط در يكي از روزهاي شنبه 9 مهرماه حروف (الف تا ش) و روز يكشنبه 10 مهرماه حروف (ص تا ي) با در دست داشتن مدارك لازم، براي ثبت نام مراجعه كنند.
وي افزود: دانش آموزاني كه در اين آزمون در رشته هاي تحصيلي كه ظرفيت آن براي نيمسال اول است، پذيرفته شده اند، به شرطي مجاز به ثبت نام در مؤسسه محل قبولي خود خواهند بود كه كليه واحدهاي درسي دوره سه ساله كارورزي و كارآموزي خود را در رشته مربوطه حداكثر تا پايان شهريورماه امسال گذرانده باشند و يا داراي ديپلم نظام قديم (دوره چهارساله) باشند.

 



اخبار ادبي و هنري

فروش فيلم به شبكه هاي معاند جرم است
مديركل اداره نظارت و ارزشيابي گفت: قانون فروش فيلم به شبكه ها دو دهه است كه وجود داشته و به وضوح مشخص است كه مستندسازان اجازه فروش فيلم هايشان به شبكه هاي غيرمجاز و معاند با نظام جمهوري اسلامي را نداشته و ندارند.
عليرضا سجادپور در گفت وگو با فارس درباره تنظيم آيين نامه جديد پخش مستندها از شبكه هاي ماهواره اي گفت: پس از صحبت هاي آقاي شمقدري در مراسم افطاري مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، گروهي را براي تنظيم آيين نامه جديد مشخص كرديم كه كارشناسي هاي لازم صورت گيرد و آيين نامه اي جامع و كامل ارائه شود. البته قانون در اين باره كاملا روشن است و هيچ ابهامي وجود ندارد.
وي تاكيد كرد: در واقع قانون فروش فيلم هاي مستند به شبكه هاي ماهواره اي غيرمجاز حدود دو دهه است كه به صورت روشن و واضح وجود داشته است و هيچ مشكلي در اين باره نبوده است. البته در دهه اخير ميزان ارتباطات بالاتر رفته است و با توجه به شرايط روز آيين نامه تدوين مي شود و به زودي به معاون سينمايي و وزير ارشاد ارائه خواهد شد.
معاون وزير ارشاد:در سالهاي پس از انقلاب
هيچ يك از آثار ادبيات كلاسيك مميزي نشده است
معاون امور فرهنگي وزير ارشاد، با تكذيب دوباره مميزي آثار كلاسيك ادبي تصريح كرد: در سال هاي پس از انقلاب هيچ يك از كتاب هاي كلاسيك مميزي نشده اند.
بهمن دري، در حاشيه جلسه مشورتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره مميزي كتاب بازنويسي شده «خسرو وشيرين» گفت: بازنويسي اثر نسبت به اصل اثر معمولا تفاوت محتوايي و ساختاري پيدا مي كند و حال اگر اثري اساس آن در قالب نظم آفريده شده و بعد در بازنويسي بسيار كوتاه و به نثر درآيد ترديدي نيست كه اين كتاب اثر ديگري مي شود كه البته اگر مخاطبان آن نيز تغيير يابد، بايد آن را اثري مستقل تلقي كرد. حال سؤال اين است وقتي ناشر و نويسنده اي به خود حق مي دهد كه اثري را مطابق با سلائق و علائق شخصي از حيث فرم و محتوا تغيير داده و آن قدر آن را كوتاه كند كه اثر تبديل به كتابي مختصر شود و نام نويسنده اي ديگر بر روي پيشاني كتاب و شناسنامه آن درج شود، بايد به ما به عنوان مجري قانون ضوابط نشر و چاپ كتاب مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين حق را بدهند كه كتاب را حسب قوانين هدف بررسي و مميزي قرار دهيم.
وي افزود: نياز به ارائه سند نيست كه در طول سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در هيچ دوره اي هيچ يك از كتاب هاي كلاسيك مميزي نشده و نخواهد شد.
گفتني است برخي نشريات زرد و زنجيره اي در مصاحبه با نويسندگان و شاعران لائيك درباره مميزي برخي كتابها، دست به دروغ پردازي و جعل خبر مي زنند.
كتاب هاي دفاع مقدسي در صدر فروش
آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس در ليست پرفروش ترين كتاب هاي انتشارات سوره مهر در شهريور هستند.
از ميان 10كتاب پرفروش آخرين ماه فصل تابستان، شش عنوان به كتاب هاي دفاع مقدس اختصاص دارد و همچنين در صدر جدول پرفروش ترين ها هم يك كتاب دفاع مقدسي جا گرفته است.
اين كتاب ها به اين شرح هستند: «من سرباز هخامنشي بودم» نوشته حسينعلي جعفري، «حماسه ياسين» نوشته حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد انجوي نژاد، «نوني صفر» خاطرات خودنوشت سيدحسن شكري، «درآمدي بر سير تفكر معاصر» نوشته مرحوم محمد مددپور، «دا» خاطرات سيده زهرا حسيني با تدوين سيده اعظم حسيني، «تلاوت» نوشته قادر طهماسبي، «من و كتاب» بيانات مقام معظم رهبري درباره كتاب و كتابخواني، «زنداني قلعه هفت حصار» (زندگي نامه داستاني ابوعلي سينا) نوشته حسين فتاحي، «هشت سال اين گونه گذشت» تدوين جعفر شيرعلي نيا و «همپاي صاعقه» نوشته حسين بهزاد و گلعلي بابايي.
مدعيان دموكراسي نقاشي هاي كودكان فلسطيني را تحمل نكردند
نقاشي هايي توسط كودكان فلسطيني در نوار غزه كشيده شده و قرار بود در موزه هنر كودكان اكلند با عنوان «غزه از منظر يك كودك» به نمايش درآيند، اما نمايش اين آثار به دليل فشار سازمانهاي طرفدار رژيم صهيونيستي لغو شد.
به گزارش تريبون مستضعفين، اتحاديه كودكان خاورميانه كه در بركلي مستقر است با انتشار خبري، لغو نمايش اين آثار را حاصل فشار سازمان هاي طرفدار رژيم صهيونيستي در سانفرانسيسكو دانسته است. باربارا لوبين، مدير اجرايي اين گروه از اين حركت با عنوان سانسور ياد كرده مي افزايد: «ما فشار زيادي را كه به موزه آمد درك مي كنيم اما چه كسي برنده شد؟ موزه برنده نشد... مردم منطقه خليج [سانفرانسيسكو] برنده نشدند. قانون اساسي اوليه ما در آزادي بيان بازنده شد، كودكان غزه بازنده شدند.»

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14