(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 9 مهر 1390- شماره 20036

يادداشت خبرنگار
رئيس كل دادگستري استان: بيشتر جرائم يزد ناشي از اعتياد و طلاق است
كوتاه از هفته دفاع مقدس
برگزاري رزمايش عمليات والفجر2 در كرج
كاهش تعداد مدارس دونوبته در استان سمنان
اجراي طرح هوشمندسازي مدارس طي 5سال آينده
آغاز بازسازي خط ريلي گلوگاه به گرگان
بهره برداري از تقاطع غيرهمسطح زرين شهر-شهركرد
اختصاص سالانه 60 ميليارد تومان براي احياي بافت فرسوده اصفهان
پس از گذشت 5 سال درمانگاه تامين اجتماعي اسدآباد به بهره برداري رسيد
پيش بيني برداشت يك ميليون و 850 هزار تن انواع مركبات از باغهاي مازندران
به همت كاركنان شركت نفت و گاز معابر عمومي مسجد سليمان پاكسازي شد
خودرو ملي «جي موتور» در اصفهان توليد مي شود
در ميان شهرستان هاي استان يزد طبس در رتبه اول وقف قرار دارد
اجراي طرح فروغ خانه در 13 روستاي راميان
برگزاري جشن خرمن در محمودآباد



يادداشت خبرنگار

چالش بيكاري در بابل نيازمند تفكر جهادي است
معضل بيكاري يكي از دغدغه هاي تمام جوامع كنوني است و بي ترديد جامعه ما نيز با اين مشكل دست به گريبان است.
كشور ما با نرخ بيكاري حدود 9/9 درصد شايد بتوان گفت از جمله كشورهايي است كه بالاترين نرخ بيكاري را دارا مي باشد.
به اعتقاد انديشمندان، بيكاري موجب بروز آسيب هاي اجتماعي است؛ شايد بتوان گفت نرخ بالاي جرم و جنايت و اصولا ناهنجاري هاي اجتماعي ريشه در بيكاري افراد دارد.
البته بيكاري شكل هاي مختلفي دارد؛ از كم كاري و بيكاري پنهان گرفته تا بيكاري تام.
بنابراين در هر شكلي كه باشد براي جامعه سم است. اگر قرار باشد داراي يك جامعه اي باشيم عاري از ناهنجاري، مي بايست به اين معضل كه دامنگير اكثر خانواده ها شده است توجه ويژه كنيم.
در اين ميان، شهرستان بابل با نرخ بيكاري حدود 5/12 درصد در بحران بيكاري دست و پا مي زند طوري كه به جرات مي توان گفت؛ اين موضوع يكي از دغدغه هاي اصلي مسئولان اين شهر خصوصا نهادهايي است كه بيشتر درگير آن هستند . اما فقط دغدغه داشتن كافي نيست و مي بايست حركت و آن هم حركتي با تفكر جهادي در سطح شهرستان شروع شود.
اگر تمامي واحدهاي صنعتي در اين شهرستان با همه ظرفيت هاي بالقوه خود فعال گردند بخش عظيمي از بيكاران در چرخه كسب و كار قرار مي گيرند.
اين در حالي است كه متاسفانه واحدهاي موجود غالبا با نصف ظرفيت خود مشغول فعاليتند. لذا مي طلبد كه متوليان اين شهرستان پيگير دلايل آن بوده و با حل موانع و مشكلات، اميد را به صنعت گران و مردم بابل برگردانند. هرچند در اين ميان وزارت كار و امور اجتماعي با ارائه فرصت هاي مختلف پيگير رفع معضل بيكاري است و طي ساليان متمادي با ارائه راه كارهاي متعدد توانسته گوشه اي از اين معضل اجتماعي را سر و سامان دهد و هرگز از تلاش دست برنداشته است و با ارايه طرح هاي مختلف از جمله آخرين طرح ارائه شده با عنوان حمايت از بنگاه هاي اقتصادي زودبازده و كارآفرين حركتي را در ايجاد اشتغال جوانان جوياي كار در بر داشته است.
شهرستان بابل با جمعيتي نيم ميليوني از جمله بزرگ ترين شهرستان هاي استان مازندران مي باشد كه همان گونه كه دربالا اشاره شد با 5/12درصد بيكاري در رتبه اول قرار دارد.
هيچ شركت و كارخانه بزرگ دولتي و خصوصي در اين شهر وجود ندارد و ادارات دولتي تقريبا هيچ نيرويي را جذب نكرده اند. بعضي از شركت هاي مطرح نيز خودشان به صورت قبيله اي و از سفارش شده هاي خودشان نيرو جذب مي كنند. اين در حالي است كه دولت به تمام شركت ها و موسسات بخشنامه كرده كه تمام جذب نيرو بايد از راه مجراي اداره كار صورت گيرد.
آمار جذب نيرو در شهرستان بابل خود گوياي اين ضعف مي باشد و اين فاصله آشكار را نشان مي دهد كه تا رسيدن به كمال مقصود راه بسياري در پيش است. در سال 89 حدود 5778 نفر (3414 مرد و 2364 زن) براي كار ثبت نام كردند . در اين ميان جذب شدگان 1907 نفر بودند كه 1343آنها مرد و 564 زن بودند .دامنه سني 25 الي 34 سالگي با 947 نفر بالاترين ميزان جذب را دارا بوده است . متاسفانه در بخش جذب دولتي، تعاون و خصوصي فقط بخش خصوصي درجه 2 اين مقدار را جذب كرد و ساير قسمت ها هيچ گونه جذبي نداشتند.
بالاخره اينكه در 5 ماهه اول سال جاري 1433نفر با همان ميانگين سني و تحصيلي براي بيكاري ثبت نام كردند كه فقط 78 نفر تاكنون مشغول به كار شدند و اين زنگ خطر بزرگي براي توسعه، آباداني و اميد به زندگي است. لذا مي طلبد مسئولان استان و شهرستان با يك تفكر جهادي در اين حوزه گام هاي موثري بردارند.
علي كفايي مهر

 



رئيس كل دادگستري استان: بيشتر جرائم يزد ناشي از اعتياد و طلاق است

يزد- خبرنگار كيهان:
رئيس كل دادگستري استان يزد گفت: بيشتر جرايم استان نشأت گرفته از اعتياد و طلاق مي باشد و بالاي 60 درصد از زندانيان استان به نوعي با مواد مخدر مرتبط هستند.
غلامحسين حيدري در بازديد از سازمان بهزيستي استان با بيان اينكه سازمان بهزيستي از جمله نهادهايي است كه با آسيب هاي اجتماعي در جامعه سروكار دارد اظهار داشت: رسيدگي به امور مردم خصوصاً قشر آسيب ديده كار بسيار ارزشمندي است كه از اجر و ثواب معنوي برخوردار است.
وي با تاكيد بر همكاري بيشتر اين سازمان با دستگاه قضايي در جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي افزود: معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم در قوه قضائيه تشكيل شده كه وظيفه آن شناخت آسيب هاي اجتماعي هر استان و ايجاد زمينه جهت كاهش و كنترل اين آسيبها مي باشد و اميدواريم اين سازمان با اين معاونت همكاري لازم را داشته باشد.
مدير كل بهزيستي استان يزد در اين مراسم با اشاره به اينكه سند كاهش آسيب هاي اجتماعي استان تهيه و تدوين شده است؛ گفت: در اين سند تلاش شده است آسيب هاي اجتماعي كه مبتلا به استان است شناسايي و راهكارهايي جهت كاهش آن ارائه شود.

 



كوتاه از هفته دفاع مقدس

تدريس 2 واحد دفاع مقدس
همدان- خبرنگار كيهان: مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس همدان گفت: 2 واحد درس «آشنايي با مباني دفاع مقدس» در ترم جديد همه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي استان ارايه مي شود.
جواد زمرديان در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اين برنامه، سال گذشته در تعدادي از دانشگاه هاي استان به اجرا درآمده و امسال در برنامه دروس تمام مراكز آموزش عالي به صورت اختياري، دو واحد مذكور گنجانده شده است. وي ادامه داد: بنياد حفظ آثار استان نسبت به آموزش 31 نفر از پيشكسوتان دفاع مقدس براي ارايه درس دفاع مقدس اقدام كرده و مابقي اساتيد از سوي مراكز آموزش عالي تامين مي شود.
زمرديان با بيان اينكه امسال يك هزار و 500 برنامه هنري، فرهنگي و ورزشي اجرا شد گفت: امسال براي اولين بار مسابقات فرهنگي و ورزشي در روستاها برگزار و با اجراي طرح «معرفي دهكده هاي نور» روستاهايي كه بيشترين شهيد و مجروح و رزمنده و ايثارگر و كمك به جبهه را در 8 سال دفاع مقدس داشته اند، معرفي شدند.
برپايي نمايشگاه عكس
مشهد- خبرنگار كيهان: نمايشگاه گروهي عكس راهيان نور با عنوان «راه آسمان2» همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در مشهد افتتاح شد.
مسئول سازمان بسيج هنرمندان خراسان رضوي، در حاشيه افتتاح اين نمايشگاه اظهار داشت: در اين نمايشگاه آثار متعلق به 5 عكاس هنرمند بسيجي به نمايش درآمدكه در ابتداي امسال در قالب كاروان هاي راهيان نور به مناطق عملياتي اعزام شده بودند.
وي افزود: اين آثار از ميان يك هزار و 600 اثر ارسالي از سوي هنرمندان عكاس انتخاب شده است.
پرده برداري از يادمان شهدا
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: در هفته دفاع مقدس طي مراسمي از يادمان دو شهيد فرهنگي كلاله پرده برداري شد. در اين مراسم خانواده هاي شهدا، ايثارگران، مدير آموزش و پرورش و جمعي از فرهنگيان كلاله حضور داشتند، يادمان شهيد محمد ابراهيم جعفري و قاسم مويد در آموزشگاه ابتدايي روستاي «آي درويش» واقع در حومه شهر كلاله پرده برداري شد.
درس مقاومت براي ملت ها
بناب- خبرنگار كيهان: نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: دستاورد بزرگ دفاع مقدس براي ما درس مقاومت و الگو شدن براي همه ملت هاي دنياست.
ضياءالله اعزازي در جمع نيروهاي مسلح در سپاه ناحيه بناب از درس مقاومت و ايستادگي در برابر مستكبران، خنثي كردن توطئه ها و نيز الگو شدن براي ملت هاي دنيا؛ به عنوان بزرگترين دستاورد دفاع مقدس نام برد و گفت: جنگ تحميلي علاوه بر دستاوردهاي مادي و پيشرفت هاي بزرگ در علم و فناوري كه نمونه بارز آنها راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر و موفقيت هاي صنعتي و پزشكي است، نعمت امنيت پايدار و استقلال و سربلندي در جهان را براي ما به ارمغان آورد.
برجسته ترين افتخار ملت
كرج- خبرنگار كيهان: عضو مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه كرج گفت: دفاع مقدس نامي آشنا و تجلي حماسه هاست، تبلور مجموعه اي از برجسته ترين افتخارات ملت ايران در دفاع از مرزهاي ديني و اعتقادي و نيز ميهن اسلامي در راه اسلام و قرآن است.
آيت الله محسن كازروني افزود: مبارزه غرورآفرين جوانان برومند، انقلاب و نظام را بيمه كرد و نشان داد كه با داشتن رهبري فرزانه و آگاه وحدت نيروها مي توان هر دشمن خيره سري را ناكام ساخت.
غبارروبي گلزار شهدا
نيشابور- خبرنگار كيهان: رژه واحدهاي پياده و موتوري نيروهاي نظامي و انتظامي، غبارروبي و عطرافشاني گلزار شهدا، گشايش نمايشگاه فرهنگي و نظامي هفته دفاع مقدس در فرهنگسراي سيمرغ با بيش از 20 غرفه، برگزاري مراسم عزاداري رئيس مذهب تشيع در مساجد و پايگاه هاي بسيج از جمله برنامه هايي بودند كه در هفته دفاع مقدس در نيشابور به اجرا درآمدند.
افتتاح كانون بسيج مهندسين
چناران- خبرنگار كيهان: در چهارمين روز از گراميداشت هفته دفاع مقدس كانون بسيج مهندسين چناران در محل اداره بنياد مسكن انقلاب اسلامي چناران افتتاح شد.
فرمانده ناحيه مقاومت بسيج چناران در آيين افتتاح اين كانون گفت: اين كانون با هدف نقش آفريني و فعاليت و بهره گيري از توان مهندسين در محروميت زدايي از مناطق محروم و اردوهاي جهادي تاسيس شده است.
ضرورت راه اندازي خانه رزمندگان
آبادان- خبرنگار كيهان: يكي از نمايندگان مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي بر ضرورت راه اندازي خانه رزمندگان در آبادان تاكيد كرد. دكتر سيدحسين دهدشتي با حضور در جمع تعدادي از رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: اكنون وجود تشكلي در قالب خانه يا كانون رزمندگان آبادان بيش از پيش احساس مي شود. وي افزود: راه اندازي چنين تشكلي پيامدهاي مثبت و ارزشمندي در راستاي رشد و توسعه شهر و نقش ارزشي نيروهاي انقلاب دربرخواهد داشت.
انتقال ارزش ها
كيش- خبرنگار كيهان: فرمانده نيروي مقاومت بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي جزيره كيش گفت: امروز انتقال ارزش هاي دفاع مقدس به نسل جوان يك تكليف است. سرهنگ پاسدار علي شمسايي تصريح كرد: دفاع مقدس داراي مفاهيم ارزشمندي همچون شهادت، عزت، غيرت و جانبازي است كه بايد اين مفاهيم به نسل جوان منتقل شوند.
برپايي نمايشگاه ياد ياران
برازجان- خبرنگار كيهان: در هفته دفاع مقدس نمايشگاه ياد ياران در برازجان برگزار شد. در اين نمايشگاه 15 غرفه حضور داشتند كه از جمله آنها مي توان به غرفه تجهيزات نظامي، فناوري و اختراعات، سايبري، كارگاه آموزش رباتيك، هواپيماي شناسايي بدون سرنشين، دستگاه ردياب گاز و محصولات فرهنگي اشاره كرد.
رونمايي از تنديس يك شهيد
قشم- خبرنگار كيهان: در نخستين روز گراميداشت هفته دفاع مقدس از تنديس پليمري شهيد غلاميشاه ذاكري در اسكله شهيد ذاكري قشم رونمايي شد. اين تنديس توسط حميد كنگراني كه از مجسمه سازان مشهور كشور است در مدت 30 روز ساخته شده است. براساس همين گزارش از ويژگي هاي اين تنديس واقع نمايي زياد و عمر طولاني آن است.
نقش سنگرسازان بي سنگر
بندرعباس- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان، به نقش جهادگران در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: جهاد سازندگي با شروع جنگ تحميلي نقش موثر و چشمگيري در زمينه فعاليت هاي فني و مهندسي در جبهه هاي جنگ ايفا كرد. علينقي صالحي افزود: 8 سال دفاع از كشور با حضور مستمر سنگرسازان بي سنگر، پرچم افتخاري بر فراز قله هاي سازندگي است. نقش فعال و ارزنده ايثارگران و جهادگردان و سنگرسازان بي سنگر كه طلايه دار مهندسي رزمي جنگ در دوران دفاع مقدس بودند غيرقابل انكار است.

 



برگزاري رزمايش عمليات والفجر2 در كرج

كرج- خبرنگاركيهان:
بزرگ ترين نمايشگاه دفاع مقدس و رزمايش عمليات والفجر2 به مناسبت هفته دفاع مقدس به همت لشكر 10 سيدالشهداء(ع) در پادگان قدس كرج براي عموم مردم برگزارشد.
فرمانده سپاه امام حسن مجتبي(ع) استان البرز در نشست خبري به مناسبت هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران اظهارداشت: اين سپاه اولين سالي است كه بعد از تأسيس استان البرز، به صورت مجزا برنامه هاي هفته دفاع مقدس را برگزار مي كند.
بهرام حسيني مطلق گفت: به علت نقش محوري لشكر 10 سيدالشهداء در عمليات والفجر 2 ساخت مستند عمليات در هفته دفاع مقدس به استان البرز واگذار شده است.
وي افزود: امروز در سالگشت هفته دفاع مقدس براين باوريم كه فرهنگ ايثار و شهادت بايد در رگ ها و پيكره ايران اسلامي جاري شود تا همچنان مقتدرانه در راه اعتلاي كلمه حق بأيستد.

 



كاهش تعداد مدارس دونوبته در استان سمنان

سمنان- خبرنگار كيهان:
مدير كل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: 109 مدرسه دو نوبته استان سمنان، در سال جاري به 31 مدرسه كاهش يافت.
محمد بناييان سفيد افزود: امسال هيچ كلاس درسي در استان بدون معلم نخواهد بود.
وي با اشاره به تعطيلي مدارس در روزهاي پنج شنبه گفت: براي دانش آموزان استان در روزهاي پنج شنبه كلاس هاي فوق برنامه راه اندازي كرده ايم.
بنائيان سفيد از افزايش ظرفيت مدارس شاهد، نمونه دولتي و تيزهوشان استان از 7500 نفر به 9343 دانش آموز و از ايجاد 12 مدرسه جديد به فضاي آموزشي استان خبر داد و آموزش معلمين اول ابتدائي براساس محتواي جديد كتابها، افزوده شدن 11 مدرسه قرآني به مدارس قرآني و افزايش آن به 180 مدرسه، ايجاد 11 مدرسه ورزش و به كارگيري 300 مبلغ ديني، راه اندازي 2 پرديس دانشگاه تازه تاسيس فرهنگيان در مركز استان و اختصاص 7 هزار متر مربع زمين براي احداث مجتمع آموزشي هيئت طيبه استان و پيشرفت 35 درصدي ساخت 11 مدرسه در مسكن مهر استان از ديگر برنامه هاي انجام شده و يا در حال انجام اين اداره اعلام كرد.

 



فرماندار يزد خبر داد
اجراي طرح هوشمندسازي مدارس طي 5سال آينده

يزد- خبرنگاركيهان:
فرماندار يزد از اجراي طرح هوشمندسازي مدارس طي 5سال آينده در اين شهرستان خبر داد.
عزيزالله سيفي با اعلام اين خبر گفت: باتوجه به اهميت اجراي طرح هوشمندسازي مدارس در آموزش وپرورش بايد هرچه سريع تر اين طرح به مرحله اجرا درآيد.
وي اظهار داشت: سياست كلي وزارت آموزش وپرورش اين است كه در 5سال آينده تمامي مدارس را به اين سمت سوق دهد و در اين زمينه مطالعات اوليه انجام شده و در بعضي از مدارس اين طرح به صورت آزمايشي به مرحله اجرا درآمده است كه هر چند داراي نقاط ضعفي نيز است ولي از نتايج به دست آمده حاكي از اين است كه مي توان با يك برنامه ريزي دقيق تر مسير ياددهي و يادگيري را تغيير داد.
فرماندار يزد با تأكيد بر اينكه اجراي طرح هوشمندسازي مدارس گامي در جهت تسهيل امر ياددهي و يادگيري است افزود: دانش آموزان در اين مدارس نقش ياددهنده و يادگيرنده را برعهده دارند. در اين مدارس، برنامه درسي محدودكننده نيست و به دانش آموزان اجازه داده مي شود از برنامه هاي درس خود فراتر گام بردارند و روش تدريس براساس دانش آموز محوري است.

 



آغاز بازسازي خط ريلي گلوگاه به گرگان

گرگان- خبرنگاركيهان:
رئيس شوراي حمل و نقل گلستان از بازسازي راه آهن گلوگاه- گرگان (حد فاصل گلوگاه به بندرگز) به طول 12 كيلومتر خبر داد.
«محمدتقي جوان شورابي» اظهارداشت: از زمان آغاز عمليات اجرايي تاكنون حدود 350 متر از اين محور بازسازي شده و تلاش مي شود كه تا هفته دولت سال آينده به بهره برداري برسد.
وي تصريح كرد: با اتمام عمليات بازسازي اين محور، سرعت قطارهاي مسافربري گرگان از حدود 50 كيلومتر به 90 كيلومتر در ساعت افزايش خواهديافت.
وي يادآورشد: توسعه خط آهن حدفاصل گرگان- قائمشهر به طول حدود 120كيلومتر از برنامه هاي ديگر اداره كل راه آهن شمال كشور در منطقه گلستان مي باشد.
مديركل راه و ترابري گلستان در پايان از بازسازي ساختمان اداري ايستگاه راه آهن گرگان به مساحت حدود 250 مترمربع خبر داد و گفت: 500 ميليون ريال براي بازسازي اين ساختمان هزينه شده است.
شايان ذكر است استان گلستان 67 كيلومتر از راه آهن شمال كشور را تحت پوشش دارد كه با توجه به طرح هاي در دست اجرا، اين ميزان تا پايان سال به دوبرابر افزايش خواهديافت.

 



بهره برداري از تقاطع غيرهمسطح زرين شهر-شهركرد

فولادشهر-خبرنگاركيهان:
تقاطع غيرهمسطح محور زرين شهر-شهركرد به نام مرحوم مهندس داريوش آذري با حضور افندي زاده معاون وزير راه و شهرسازي، به بهره برداري رسيد.
اين تقاطع غيرهمسطح كه در ضلع جنوبي كارخانه ذوب آهن اصفهان واقع شده است با هزينه اي بالغ بر 43 ميلياردريال به منظور ايمن سازي ورودي و خروجي ذوب آهن، ايجاد دور برگردان در بزرگراه زرين شهر، شهركرد و اتصال بزرگراه به شهر و روستاهاي منطقه لنجان احداث شده است.
تقاطع مذكور علاوه بر بالا بردن امنيت رفت و آمد براي وسايل نقليه سبك و سنگين مجتمع ذوب آهن، رفت و آمد در محدوده شهرها و روستاهاي شهرستان لنجان را براي ساكنان اين منطقه تسهيل خواهد كرد.

 



اختصاص سالانه 60 ميليارد تومان براي احياي بافت فرسوده اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
شهردار اصفهان گفت: در برنامه اصفهان 95 حدود 2500 ميليارد تومان به احياي بافت هاي فرسوده اختصاص مي يابد كه به طور ميانگين سالانه 60 ميليارد تومان است.
سيدمرتضي سقائيان نژاد به اجراي يك هزار ميليارد تومان پروژه در بافت فرسوده اشاره كرد و افزود: مديريت شهري اصفهان براي احياي طرح ميدان امام علي(ع)، نوسازي بافت فرسوده همت آباد در مساحت 5/5 هكتار و بازسازي بدنه شرقي چهارباغ به ترتيب 700، 200 و 300 ميليارد تومان سرمايه گذاري كرده است.
وي به اجراي 33 پروژه در بافت فرسوده اشاره و اضافه كرد در حال حاضر 350 هزارنفر در بافت فرسوده شهر اصفهان زندگي مي كنند كه با ايجاد زيرساخت هاي لازم دراين بافت و استفاده از ظرفيت هاي موجود ساكنان اين بافت به بيش از 900 هزارنفر افزايش مي يابد از اين رو احياي بافت فرسوده جايگزين مناسبي براي طرح مسكن مهر خواهدبود.
شهردار اصفهان اظهارداشت: آماده بودن تأسيسات شهري همچون آب، برق، تلفن از امتيازات بسيار مطلوب براي تسريع در عمليات مسكن سازي در مناطق بافت فرسوده اصفهان است.
سقائيان نژاد، احياي بافت فرسوده را نيازمند به مديريت واحد با تخصيص بودجه كافي و تسهيلات لازم دانست و ادامه داد: شهر اصفهان داراي 4 هزار بافت فرسوده مي باشد اما فقط 2هزارو157 هكتار آن به تصويب شوراي عالي معماري و شهرسازي رسيده است.

 



پس از گذشت 5 سال درمانگاه تامين اجتماعي اسدآباد به بهره برداري رسيد

اسدآباد-خبرنگاركيهان:
درمانگاه تامين اجتماعي اسدآباد، پنج سال پس از آغاز ساخت، به بهره برداري رسيد.
مديردرمان تامين اجتماعي استان همدان،گفت: درمانگاه تامين اجتماعي اسدآباد كه كار احداث آن از سال 84 شروع شده بود، داراي 4هزار و 565 مترمربع مساحت و 1440 مترمربع زيربنا در دو طبقه است. براي اتمام اين پروژه مبلغ 40ميليارد ريال اعتبار هزينه شده كه صرف خريد زمين و ساخت و تجهيز شده است.
دكتر عليرضا صفري ادامه داد: سرويس هاي ارايه خدمات اين درمانگاه در زمينه هاي پزشكي عمومي، مامايي، آزمايشگاه، راديولوژي، دندانپزشكي، تزريقات و پانسمان و داروخانه است.
وي يادآور شد:درفاز نخست اين درمانگاه هم اكنون 9 پرستار و يك پزشك عمومي، خدمات لازم را ارائه مي دهند.

 



پيش بيني برداشت يك ميليون و 850 هزار تن انواع مركبات از باغهاي مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
مدير باغباني جهاد كشاورزي مازندران گفت: پيش بيني مي شود امسال يك ميليون و 850 هزار تن انواع مركبات از باغات استان برداشت شود.
عادل صفايي به كيهان گفت: پيش بيني مي شود؛ امسال يك ميليون و 850 هزار تن انواع مركبات از 115 هزار هكتار از باغات مركبات استان برداشت شود.
وي به شرايط اقليمي مناسب و مساعد آب و هوايي مازندران در سال جاري اشاره كرد و گفت: پيش بيني مي شود در سال جاري مركبات 2 تا 3 درصد افزايش داشته باشد.
مدير باغباني جهاد كشاورزي مازندران افزود: عمليات برداشت مركبات بايد تا اواخر آذرماه و اوايل دي ماه سال جاري صورت گيرد تا اين محصول دچار سرمازدگي و يخبندان نشود.
صفايي با اشاره به وجود بيش از 200 واحد سورتينگ، سردخانه و انبار فني در مازندران افزود: در اين اماكن اقداماتي از قبيل فعاليت هاي خدماتي و ذخيره سازي مركبات صورت مي گيرد.
وي اظهار داشت: واكس جهت افزايش ماندگاري، جلوگيري از كاهش رطوبت و همچنين بازارپسندي مركبات موثر است و همچنين رنگ هاي ديگري كه براي مركبات استفاده مي شود؛ بايد به بررسي و تاييد كارشناسان مرتبط برسد.
صفايي يادآور شد: 43 درصد مركبات كشور توسط مازندران توليد مي شود.

 



به همت كاركنان شركت نفت و گاز معابر عمومي مسجد سليمان پاكسازي شد

مسجد سليمان- خبرنگاركيهان:
به مناسبت روز نظافت عمومي در استان خوزستان، كاركنان شركت بهره برداري نفت و گاز مسجد سليمان با حضور در محلات و مناطق اين شهر به جمع آوري زباله و نخاله پرداختند.
به گزارش روابط عمومي شركت بهره برداري نفت و گاز مسجد سليمان، كاركنان واحدهاي مختلف اين شركت در ابتدا با حضور در گلزار شهداي نفتون ضمن گراميداشت آغاز هفته دفاع مقدس به زيارت قبور شهدا رفته و با آنان پيماني دوباره بستند.
سيروس حيدري با عنوان اينكه حضور در كنار قبور شهدا براي گراميداشت جهاد بزرگي بود كه آنان انجام دادند گفت: در اينجا جمع شده ايم تا بگوييم از ارزش ها و دستاوردهاي انقلاب شكوهمند اسلامي تا آخرين ذره جان حفاظت خواهيم كرد.
پس از سخنان اين عضو هيات مديره شركت بهره برداري نفت و گاز مسجد سليمان، با غبارروبي و شست وشوي قبور شهدا مراسم نظافت عمومي رسما آغاز شد.

 



خودرو ملي «جي موتور» در اصفهان توليد مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
سرپرست سازمان صنايع و معادن استان اصفهان گفت: خودرو ملي با نام «جي موتور» در اصفهان توليد مي شود.
بهمن پرويزي در نشست با خبرنگاران افزود: براي راه اندازي اين طرح عظيم كه با استقبال سرمايه گذاران داخلي و خارجي همراه بوده است با سرمايه گذاري اوليه يك هزار و 500 ميليارد تومان برآورد اوليه و توليد سالانه يك ميليون خودرو در سال پيش بيني شده است كه در فاز نخست اين طرح، 300 خودرو توليد خواهد شد.
وي گفت: در اين استان 280 واحد قطعه سازي خودرو فعاليت دارند. وي يكي از ويژگي هاي اصفهان را در بخش توليد سلول هاي بنيادي و شبيه سازي دانست و گفت: مجوز توليد اجزاي طبيعي بدن انسان در استان صادر شده است.وي با اعلام اينكه استان اصفهان با داشتن 8 هزار و 300 واحد صنعتي و 500 واحد معدني رتبه نخست واحدهاي معدني و صنعتي كشور را به خود اختصاص داده است، افزود: در حال حاضر 50 درصد اشتغال 700 هزار نفري استان در اختيار بخش صنعت و معدن است و استان اصفهان با توليد 75 درصد فولاد كشور، 65 درصد توليد آجر، 12 درصد توليد سيمان در كشور حرف اول را مي زند.

 



در ميان شهرستان هاي استان يزد طبس در رتبه اول وقف قرار دارد

طبس- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه طبس گفت: اين شهرستان با 4هزار و 468 رقبه رتبه اول استان بعد از يزد را به خود اختصاص داده است.
محمدرضا ارغايي با اعلام اين خبر افزود: قديمي ترين وقف شهرستان طبس موقوفه حاج لطف علي مربوط به سال 1153 هجري قمري يعني 300 سال پيش مي باشد.
وي گفت: در اكثريت قريب به اتفاق روستاهاي شهرستان طبس اين سنت حسنه متجلي است و تعدادي از روستاها 6دانگ موقوفه مي باشد.
رئيس اداره اوقاف اظهار داشت: بزرگ ترين موقوفه در اين شهرستان موقوفه اميرحسنخاني است كه داراي 2هزار و 60رقبه مي باشد و داراي رقباتي در شهرستانهاي طبس، فردوس، بشرويه، گناباد، ميرجند و تهران مي باشد و باغ گلشن طبس و مسجد جامع اين شهر از جمله موقوفات امير حسنخاني مي باشد.

 



اجراي طرح فروغ خانه در 13 روستاي راميان

گنبدكاووس: خبرنگار كيهان:
طرح استاني فروغ خانه، ويژه زنان روستايي در 13 روستاي شهرستان راميان از توابع استان گلستان برگزار شد.
مسئول دفتر امور بانوان فرمانداري راميان ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: اين طرح با آموزش 520 نفر از بانوان روستايي توسط دفتر امور بانوان فرمانداري اين شهرستان در تابستان 1390 برگزار شد.
هاجر رجني گفت: طرح استاني فروغ خانه به منظور تحكيم، تقويت و تعالي خانواده و در راستاي بالا بردن سطح دانش و آگاهي بانوان و تامين سلامت اجتماعي آنان انجام گرفته است.
مسئول دفتر امور بانوان فرمانداري شهرستان راميان خاطرنشان كرد: در اين طرح كه توسط كانون فرهنگي اجتماعي بانوان «مهرگان كردكوي» و با همكاري دفتر امور بانوان استانداري و فرمانداري هاي استان مختص زنان روستايي و عشايري برگزار مي شود بانوان با روش هاي تربيتي اسلامي آشنا مي شوند.رجني همچنين افزود: بانوان 80 روستاي استان در اين دوره از كلاس هاي آموزشي شركت كرده اند و با مهارت هاي زندگي، احكام بانوان، بهداشت و اصلاح الگوهاي تغذيه در خانواده آشنا شده اند.

 



برگزاري جشن خرمن در محمودآباد

ساري- خبرنگار كيهان:
جشن خرمن پايان كار كشاورزي و حصول محصول سالانه در محمودآباد برگزار شد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران به خبرنگار كيهان گفت: جشن خرمن با همكاري دهياري روستاي ترسياب، فرمانداري و بخشداري مركزي محمودآباد برگزار شد و بخشي از آداب و رسوم آيين هاي سنتي مردم به نمايش درآمد.
اسدالله محمدپور افزود: شعرخواني با اشعار محلي و فلكوريك، كشتي لوچو، اجراي موسيقي محلي با سازهاي دسركوتن و سرنا از جمله آيين هاي مرسوم اين جشن باستاني است كه به اجرا درآمد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران يادآور شد: نمايشگاه مردم براي آشنايي بيشتر مردم از فرهنگ مازندران و اجراي نمايشگاه زنده به صورت (ورك شاپ) سفال، گليم و فرش نيز از ديگر برنامه هاي اين جشن بود.
محمدپور درخصوص تاريخچه برگزاري اين جشن گفت: زمان برپا نمودن جشن و تاريخ دقيق برگزاري آن، هرساله توسط ريش سپيدان هر روستا (خاصه روستاهاي بزرگ، كه داراي جمعيت قابل توجهي بود) تعيين مي شد.
وي افزود: جشن خرمن معمولا در دو تا چهار روز متوالي در عصرها برپا مي شد كه در بهمن ماه سال گذشته در ليست آثار معنوي ملي كشور به ثبت رسيده است.
گفتني است؛ مدعوين مراسم جشن شكرگزاري با انواع غذاهاي محلي، نان هاي سنتي، آش هاي اصيل مازني پذيرايي شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14