(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 9 مهر 1390- شماره 20036

ما و بيداري اسلامي در پنج اپيزود
انتخابات مجلس و فتنه اصلاحات
سال هاي دور از خانه
گفت وگوي چالشي دانشجويان با سفير تركيه در تهران
احتمال ادغام آزمون هاي تحصيلات تكميلي سراسري و آزاد
گزارش كيهان از واكنش فعالان دانشجويي نسبت به تسخير دانشگاه آمريكا در قاهره
زمينه هاي تحقق انقلاب دوم در مصر
سخنان اخير هاشمي نوعي مقاومت در برابر تغيير مديريت دانشگاه آزاد است



ما و بيداري اسلامي در پنج اپيزود

حميد رحيمي نژاد - دانشجوي حقوق دانشگاه سمنان
اپيزود اول
گروه خبري و مستند ساز ايراني وارد گراژده در بوسني مي شوند. شهر تقريبا در محاصره ي كامل صرب ها قرار دارد.تك تير انداز هاي صرب در بالاي ارتفاعات مستقر شده اند و به شكار افراد در هر نقطه از شهر مي پردازند. هيچ جاي شهر امن نيست. با اين ورود مردم شهر گراژده كه از حضور اين هيئت ايراني مطلع مي شوند به استقبال آنها در ورودي شهر مي آيند و با اذان گفتن يكي از اعضاي گروه اشك شوق مي ريزند.
اپيزود دوم
هلي كوپتر حامل ديپلمات هاي ايران از جمله دكتر ولايتي بالاي مناطق اشغال شده توسط صرب ها در حال پرواز به سمت سارايوو است راهنما به دكتر مي گويد كه هر لحظه احتمال دارد كه هلي كوپتر توسط صرب ها زده شود.
هيئت به ساختمان رياست جمهوري مخروبه ي بوسني مي رسد علي عزت بگويچ با خوشحالي به ديدار هيئت مي آيد و از اين مي گويد كه در اين جنگ نابرابر تنها كشوري كه از مسلمانان بوسني حمايت مي كند ايران است
اپيزود سوم
نيروهاي طالبان به مزار شريف نزديك شده اند و ديپلمات ها و خبرنگاران ايران هنوز در كنسولگري هستند و در حال انجام وظيفه شهيد صارمي خبرنگار ايرنا لحظه به لحظه به مخابره ي خبر مي پردازد
- نظاميان طالبان وارد مزار شريف شدند
- نيرو هاي طالبان در حال حاضر وارد كنسولگري شدند
- و ...
اپيزود چهارم
زجب طيب اردوغان تازه از سومالي برگشته است و پس از مشاجره اسرائيل و تركيه بر سر پرونده ي كشتي آزادي اعلام مي كند احتمالا به غزه مسافرت خواهد كرد و محاصره را مي شكند.
اپيزود پنجم
طرابلس به دست نيرو هاي انقلاب افتاده است و قذافي تقريبا سرنگون شده است خبرنگار جمهوري اسلامي تازه وارد طرابلس شده است و پس از آزادي به مخابره ي خبرها مي پردازد: سفارت ايران شش ماه است كه در ليبي تعطيل است يعني ديپلماسي در خوابي سنگين فرورفته.
وزير امورخارجه كه از سفر سومالي برگشته احتمالا منتظر است تا ببيند اردوغان به غزه مي رود يا نه تا برنامه ي خود را براي سفر به غزه تنظيم كند.
اپيزود پاياني
نمي دانم!
ولي شايد كم كاري خود ما باعث شده كه تركيه ي لائيك اقدام به چيدن ميوه ي انقلاب ما در منطقه كند و رجز آلترناتيوي براي انقلاب اسلامي و آن هم از نوع عثمانيش بخواند.

 



انتخابات مجلس و فتنه اصلاحات

سيدسجاد محمدي- دانشجوي حقوق دانشگاه گيلان
با نزديك شدن به انتخابات مجلس جريان فتنه اصلاحات مجددا در حال يارگيري و اظهار وجود در عرصه ي سياسي كشور است. جرياني كه در چندين دوره از انتخابات با نه قاطع توده هاي مردم مواجه و در انتخابات رياست جمهوري دهم كه با تمام قوا و با حمايت جريانات مخالف و معاند و حمايت رسانه هاي بيگانه پا به ميدان گذاشته بود نيز با شكستي همه جانبه مواجه و تمام آبرو و حيثيت خود را بر باد داد. نگاهي گذرا به عملكرد جريان اصلاحات مي تواند ماهيت اين جريان را برهمگان روشن نمايد. جريان نفاق گونه اي كه با شعار خط امام پا به عرصه گذاشت، اما رفته رفته به تمام آموزه هاي امام و انقلاب پشت كرد. اظهارات و موضع گيري هاي چهره هاي اين جريان به وضوح مويد اين مطلب است. زير سوال بردن اساس انقلاب و نظام اسلامي، حمله به قيام عاشورا، زير سوال بردن معصوميت ائمه، خشونت معرفي كردن شهادت، اهانت به مراجع وعلما، توهين به حضرت امام در مطبوعات، حمايت از مخالفان نظام و جريانات معاند، ارتباطات گسترده با استكبار و تلاش براي پياده كردن فرهنگ غير اخلاقي غربي و ايجاد بحران هاي مختلف در كشور نمونه هاي كوچكي از خيانت هاي گسترده ي اين جريان و درواقع اندكي از بسيارهاست. اين خيانت ها تا جايي است كه رئيس جمهور سابق آمريكا اصلاح طلبان را اميد آمريكا در ايران مي نامد. يكي از چهره هاي شاخص اين جريان كه سوابق تاريك وي به هيچ وجه از حافظه تاريخي ملت ايران پاك شدني نيست محمد خاتمي مي باشد. عملكرد اين شخص در جريان فتنه مانند ديدار با سران غرب براي حمايت از جريان اصلاحات، و ديدار با شاه عربستان و دريافت كمك هاي ميليارد دلاري جهت هزينه در انتخابات و دادن تضمين هاي لازم به وي، ديدار با جورج سوروس صهيونيست، تئوريسين كودتا هاي مخملي و تلاش جهت تئوريزه كردن كودتاي نرم در ايران، زير سوال بردن انتخابات و عدم تمكين مقابل راي مردم، دعوت به شورش و اغتشاش خياباني و همراهي و حمايت كامل از آنها، همراهي با كانديد شكست خورده و عدم تبعيت از حضرت مقام معظم رهبري به خصوص پس از نماز جمعه ي بي نظير و تاريخي 29 خرداد موجب گرديد مردم به حق اين عنصر مزدور و منافق را از سران اصلي فتنه نام نهاده و تقاضاي محاكمه ي وي به يكي از اصلي ترين مطالبات مردم از قوه ي قضاييه مبدل گردد. عدم اقدام مناسب قوه قضائيه در برخورد با اين شخص كار را به جايي رساند كه وي جهت شركت درانتخابات براي نظام شرط گذاري مي كند. متآسفانه مشغول شدن اصولگرايان به اختلافات داخلي و مسائل فرعي موجب ايجاد فضا براي تنفس اين چهره هاي ضد نظام و مردم را فراهم نموده است. اصولگرايان بايد بدانند با تمام اختلافاتي كه دارند اعضاي يك خانواده محسوب و جريان مقابل آنها همان جريان ضد انقلاب اصلاحات است. مسئله اصلي و منحرفين واقعي همان اصلاح طلبان آمريكايي-صهيونيستي هستند و البته اصولگرايان هم كساني هستند كه موضع صريح و بي پرده مقابل اين جريان داشته و تبعيت محض و بي چون و چرا مقابل مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي روحي فداه دارند.

 



سال هاي دور از خانه

قبولي در دانشگاه تجربه شيريني است كه نويد از پايان رقابت تنگاتنگ براي تصاحب صندلي دانشگاه ها را مي دهد اما امان از روزي كه دانشجوي دختر سال اولي با مهر «نه» مسئولان براي اعطاي خوابگاه مورد استقبال قرار گيرد و از اين لحظه است كه داستان آوارگي ها و آسيب ها شروع مي شود.
دختران دانشجو؛ سرگردان به دنبال خوابگاه
به گزارش خبرنگار فارس پايان دوران دبيرستان براي هر دانش آموزي با روياي شيرين ورود به دانشگاه رقم مي خورد، رقابت ها براي تصاحب صندلي دانشگاه ها آغاز مي شود و پس از آن خبر شيرين قبولي در دانشگاه كام ها را شيرين تر
مي كند اما اين خوشحالي ديري نمي پايد چرا كه كابوس عدم اختصاص خوابگاه به دانشجويان تجربه شيرين دانشجو شدن را به ويژه براي دختران و
خانواده هايشان به تلخي
مي كشاند.
اما چه بر سر يك دختر دانشجو كه از اعطاي خوابگاه محروم مانده است مي آيد جزء دغدغه هاي فكري مسئولان نيست چرا كه ظرفيت پذيرش دانشجو را به قدري افزايش داده اند كه امكانات موجود با تعداد دانشجويان همخواني ندارد.
دانشجوياني كه به دليل نبود امكانات از دريافت خوابگاه محروم مي شوند بايد از كجا سر در بياورند و در اين گراني
هزينه ها و فراواني آسيب هاي اجتماعي چگونه مي توانند در خانه هاي مجردي ساكن شوند؟ اين موضوعات در حيطه كاري مسئولان قرار ندارد و به قولي «هر چه بادا باد».
كنكور سراسري سال 90 در حالي با رقابت يك ميليون و 132 هزار داوطلب برگزار شد كه ظرفيت دانشگاه ها براي سال تحصيلي جديد يك ميليون و 300 هزار صندلي بود همچنين وزارت بهداشت نيز از افزايش ظرفيت 10 درصدي پذيرش دانشجو در رشته هاي علوم پزشكي آزمون سراسري سال 90 خبر داد.
اين موضوع از افزايش ظرفيت دانشگاه ها نسبت به تعداد دانشجويان خبر مي دهد اما آيا به ميزان رشد پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي كشور شاهد افزايش امكانات رفاهي و به ويژه خوابگاه هاي دانشجويي هستيم؟
اكثر دانشگاه ها خوابگاه نمي دهند
زماني كه دفترچه كنكور سال 90 را براي بررسي وضعيت دانشگاه هايي كه به دانشجويان خوابگاه ارائه مي كنند، ورق
مي زني مشاهده مي كني كه اكثر دانشگاه ها از اختصاص خوابگاه به دانشجويان دوره شبانه امتناع مي كنند.
اكثر دانشگاه هاي استان تهران نيز از ارائه خوابگاه به دانشجويان خودداري مي كنند و نبود امكانات را مهم ترين دليل اين اقدام بيان مي كنند به گونه اي كه دانشگاه شهيد بهشتي عبارت عدم ارائه خوابگاه به دانشجويان مقطع كارشناسي را در دفترچه كنكور سال 90 ذكر كرده است.
كمبود خوابگاه در
دانشگاه هاي علوم پزشكي نيز به يك معضل تبديل شده است به گونه اي كه وزير بهداشت در اين رابطه عنوان مي كند: در سال هاي گذشته تعداد دانشجوياني كه به دانشگاه علوم پزشكي تهران و ديگر دانشگاه هاي سطح شهر تهران داده شده اند بيش از ظرفيتي بوده كه دانشگاه ها اعلام كرده اند و اين امر موجب شده اكنون ظرفيت خوابگاهها تكميل باشد بنابراين خوابگاه بايد ساخته شود تا امكان ارائه آن باشد.
كدام دانشگا ه هاي تهران خوابگاه نمي دهند؟
دانشگاه الزهرا به دانشجويان شبانه خوابگاه نمي دهد.
دانشگاه تربيت معلم در واگذاري خوابگاه به دانشجويان تعهدي ندارد.
دانشگاه تهران به دانشجويان روزانه صرفاً در صورت امكان خوابگاه ارائه مي شود و به دانشجويان نوبت دوم تحت هيچ عنواني خوابگاه تعلق نمي گيرد.
در دانشگاه شهيد بهشتي به دانشجويان نوبت دوم (شبانه)، بومي، مهمان و انتقالي از ساير دانشگاه ها به هيچ عنوان خوابگاه تعلق نمي گيرد، واگذاري خوابگاه حداكثر به 80 درصد از دانشجويان روزانه غير بومي واجد شرايط و بر اساس اوليت و رتبه قبولي در آزمون صورت مي پذيرد.
در دانشگاه اميركبير فقط به دانشجويان دوره روزانه و آن هم در صورت وجود امكانات و مقدرات خوابگاه تعلق خواهد گرفت.
دانشگاه علامه طباطبايي؛ اين دانشگاه از واگذاري هر گونه امكان اسكان معذور بوده و به پذيرفته شدگان به هيچ عنوان خوابگاه تعلق نمي گيرد.
دانشگاه علم و صنعت فاقد هر گونه امكانات خوابگاهي براي دانشجويان متأهل و خواهران است.
اتاق ها 4 نفره 6 نفره
مي شوند تا كمبود فضا جبران شود
اين وضعيت در رابطه با ساير دانشگاه ها نيز وجود دارد به گونه اي كه مباشري رئيس دانشگاه الزهرا (س) شهريور امسال با اشاره به كمبود ظرفيت خوابگاهي در اين دانشگاه عنوان مي كند: مجبوريم كمبود
ظرفيت هاي خوابگاهي را با اضافه كردن تخت ها براي هراتاقي جبران كنيم؛ به طوري كه يك اتاق چهار نفره گاهي به شش نفره تبديل مي شود.
وي مي افزايد: با افزايش ظرفيت ها براي پذيرش دانشجو، در تمام زمينه ها، بخصوص در تأمين خوابگاه ها با كمبود مواجه خواهيم شد.
بومي گزيني و مرهمي بر كاهش مشكلات خوابگاه دانشجويي
مسئولان وزارت علوم تلاش مي كنند تا از طريق طرح بومي گزيني از مشكلات تهيه خوابگاه توسط دانشجويان بكاهند؛ با اجراي طرح بومي گزيني دانشجويان در دانشگاه هاي شهر خود پذيرفته مي شوند و اگر دانشجويان دختر در شهرهاي خود تحصيل كنند مشكلات خانواده ها كمتر مي شود.
اما اين طرح با مخالفت هايي مواجه شد مبني بر اينكه بومي گزيني مانع از ادامه تحصيل دانشجويان نخبه مناطق محروم در دانشگاه هاي ممتاز كشور
مي شود و اجراي آن اگرچه در دستور كار وزارت علوم قرار دارد اما با موفقيت چنداني مواجه نشده است.
در سال تحصيلي 91-90 نيز همزمان با افزايش ظرفيت پذيرش دانشجويان مشكلات خوابگاه ها نيز افزايش مي يابد و اغلب دانشگاه ها موضوع عدم واگذاري خوابگاه به دانشجويان را اعلام كرده اند در حالي كه عدم اختصاص خوابگاه، دانشجويان و به ويژه دختران را با مشكلات متعددي مواجه مي كند.
در چنين وضعيتي عده اي از دانشجويان دختر مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه خواجه نصير با اعتراض نسبت به عدم اختصاص خوابگاه اعلام كردند سازمان مركزي دانشگاه خواجه نصير در تاريخ 14 شهريور 90به قطعيت اعلام كرد كه هيچ تعهدي نسبت به اسكان دانشجويان ورودي 88 ندارند و اين دانشجويان موظفند كه در تاريخ 20 شهريور خوابگاه را ترك كنند.
دانشجوي دختري كه شهر و ديار خود را به اميد تحصيل رها كرده و به شهري ديگر مي رود تا دور از خانواده و در مكاني به نام خوابگاه دانشجويي حضور يابد در صورت عدم اختصاص خوابگاه مجبور است تا به خوابگاه هاي خصوصي و
خانه هاي مجردي روي بياورد و اين نقطه شروع تهديدات مختلف است.
گرايش به ادامه زندگي مجردي پس از اتمام تحصيلات به دليل استقلال بيشتر و عدم نظارت خانواده بر دختران دانشجو از مشكلات عمده سكونت در خانه هاي مجردي است.
امكانات رفاهي به چه ميزان هماهنگ با افزايش دانشجويان رشد يافته است؟
حجت الاسلام عليرضا سليمي در گفت وگو با فارس در خصوص افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو و به تبع آن كمبود فضاي خوابگاه هاي دانشجويي عنوان مي كند: هم اكنون با رشد قابل ملاحظه اي در زمينه پذيرش دانشجو مواجه هستيم اما به تبع آن امكانات مناسبي را ويژه دانشجويان فراهم نكرده ايم.
وي مي افزايد: هم اكنون با كمبود فضاي خوابگاهي مواجه هستيم به گونه اي كه با شروع سال تحصيلي جديد تعداد زيادي از دانشگاه ها از ارائه خوابگاه به دانشجويان خودداري مي كنند.
نبود خوابگاه، زندگي در خانه هاي مجردي و رواج فرهنگ دوري از خانواده
اين نماينده مجلس ادامه داد: در خصوص خوابگاه هاي دانشجويي با مشكلات ويژه اي مواجه هستيم و دانشجوياني كه شهر خود را ترك كرده و به براي ادامه تحصيل عازم شهر ديگري مي شوند در صورت عدم اختصاص خوابگاه بايد هزينه هاي زيادي را متحمل شوند تا در خوابگاه هاي خصوصي و يا خانه هاي مجردي ساكن شوند.
وي اضافه كرد: خوابگاه هاي خصوصي منشأ مشكلات فراواني از نظر رواني و آسيب هاي اجتماعي هستند همچنين شاهد نهادينه شدن زندگي به صورت مجردي از همان دوران دانشجويي خواهيم بود.
حجت الاسلام سليمي با اشاره به اينكه فرهنگ زندگي مجردي در نبود خوابگاه هاي دانشجويي در جوانان نهادينه شده و به آن خو مي گيرند، افزود:امروزه خانه هاي مجردي به نظام اجتماعي ايران كه مبتني بر اخلاق و عاطفه است، آسيب هاي مهمي وارد مي كند.
اين نماينده مجلس افزود: بايد افزايش پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي كشور را مديريت كنيم و با توجه به اينكه در دانشگاه ها شاهد ظرفيت هاي خالي هستيم بايد اين موضوع را مديريت كنيم تا مشكلاتي كه فراروي دانشجويان است، حل شود.
چشمان بسته مسئولان
بر مشكلات دانشجويان بدون خوابگاه
آيا مسئولان در هنگام افزايش ظرفيت پذيرش دانشگاه ها به ياد مشكل كمبود امكانات رفاهي نمي افتند؟ آيا اصلاً به اين موضوع فكر مي كنند كه افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو نيازمند تأمين خوابگاه و امكانات رفاهي است يا چشم خود را به روي تمامي مشكلات بسته و مي گويند هر چه بادا باد.
چه كسي بايد پاسخگوي تهديدات پيش روي دختر و پسر جواني باشد كه براي تحصيل و به اميد امنيت خوابگاه هاي دانشجويي شهر و ديار خود را ترك مي كند؟ اما سرانجام چيزي جز سكونت در خانه هاي مجردي و هزينه هاي بالاي آن نصيبش نمي شود اما اينكه كه پس از اتمام تحصيلات و در نبود نظارت هاي كافي به چه فردي تبديل مي شود براي هيچ كس مشخص نيست.
مسئولان بايد متوجه اين نكته باشند كه افزايش ظرفيت پذيرش دانشگاه ها بدون ارائه كمترين امكانات رفاهي هنر خاصي نيست كه به آن ببالند بلكه زماني مي توانيم ادعايي در اين زمينه داشته باشيم كه همگام با افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو، امكانات رفاهي و خوابگاه هاي دانشجويي را هم به روز كنيم.

 



گفت وگوي چالشي دانشجويان با سفير تركيه در تهران

در گفت وگوي 4 ساعته اي كه بين دانشجويان بسيجي با سفير تركيه در ايران انجام شد، مواضع متناقص تركيه و اردوغان در قبال بيداري اسلامي، تحولات منطقه و رژيم صهيونيستي به چالش كشيده شد.
جمعي از دانشجويان بسيجي با حضور در سفارت تركيه، طي يك گفت وگوي 4 ساعته و چالشي كه چهارشنبه گذشته با سفير اين كشور در تهران داشتند، مواضع و مطالبات جنبش دانشجويي از كشورهاي اسلامي را مطرح كردند.
سفير تركيه در ايران در پاسخ به سؤالي مبني بر مواضع متناقض اين كشور در قبال به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي و حمايت از فلسطيني ها اعلام كرد كه ما در اتخاذ مواضع براساس اصول رئاليستي به منافع خودمان مي انديشيم و بر اين اساس در عرصه بين المللي موضع مي گيريم.
وي ضمن نقد برخي سياست هاي صهيونيستي در منطقه اعلام كرد كه دولت تركيه در قابل اقدامات صهيونيست ها پاسخ مناسبي داده است و به حمايت هاي خويش از كشور فلسطين ادامه خواهد داد.
سفير تركيه در ايران در عين حال تصريح كرد كه مواضع دولت تركيه در قبال اسرائيل ضمن حمايت از دولت مستقل فلسطين، به رسميت شناختن اين رژيم است.
سفير تركيه در ايران در ادامه در پاسخ به عضويت دولت تركيه در سازمان ناتو ضمن دفاع از اين عضويت مدعي شد كه دولت تركيه با عضو بودن در اين سازمان توانسته است به برخي از كشورهاي منطقه از جمله ايران كمك كند.
وي با اشاره به لغو موضع ناتو در ليسبون كه عليه ايران بود، آن را نشانه اي از حمايت دولت تركيه از كشورمان دانست كه با پاسخ كوبنده دانشجويان مواجه شد كه از سفير پرسيدند دولت وي با عضويت در ناتو عملا كشتار مسلمانان در افغانستان، عراق و ليبي را به رسميت شناخته است.
سفير تركيه در ايران در پاسخ به اين اظهارات مدعي شد اگر ما نبوديم ممكن بود ناتو مواضع سخت تري در قبال اين كشورها بگيرد و ما به تعديل اقدامات ناتو كمك كرده ايم.
در ادامه اين گفت وگو اميد يارديم مواضع اين كشور را در قبال سوريه اصولي عنوان كرد و گفت: ما قبلا به بشار اسد گفته ايم بايستي اصلاحات را زودتر شروع مي كرد.
دانشجويان با پاسخ سفير تركيه قانع نشدند و اعلام كردند كه دولت اين كشور با پناه دادن به برخي سوري ها و برگزاري اجلاس معترضين سوري در استانبول، در راستاي سرنگوني دولت بشاراسد تلاش كرده است.
سفير تركيه كمك به معترضين سوري را صرفاً اقدامي انسان دوستانه ناميد.
دانشجويان در ادامه با نقد اصول لائيك در تركيه و حمايت اردوغان از روي كار آمدن دولتي غير ديني در مصر خواستار پاسخ سفير در اين زمينه شدند كه سفير تركيه بدون ارائه پاسخ شفاف و قانع كننده عنوان داشت كه برداشت ما از حكومت لائيك، احترام به دين است.
در پايان اين نشست سفير تركيه در ايران ضمن تشكر از حضور دانشجويان، سياست هاي احمد داود اوغلي را در دهه اخير موفقيت آميز دانست و طي اظهارنظر جالب اعلام كرد كه چشم انداز جديد تركيه بسياري از كشورهاي اروپايي را به حسرت واداشته است.

 



احتمال ادغام آزمون هاي تحصيلات تكميلي سراسري و آزاد

شنيده شده است وزارت علوم به زودي درخواستي را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه خواهد داد كه بر اساس آن تمام آزمون هاي غيرپزشكي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار شود.
فارس نوشت؛ در حالي كه برخي از اعضاي هيئت امناي دانشگاه آزاد معتقدند رسيدگي به وضعيت اين دانشگاه مطابق اساسنامه جديد فعلاً در اولويت قرار ندارد، برخي شنيده ها حكايت از آماده شدن درخواست وزارت علوم براي ساماندهي آزمون هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد است.
مدت هاست كه موضوع ادغام آزمون هاي سراسري و دانشگاه آزاد مطرح شده است ولي اين اتفاق به دليل مخالفت دانشگاه آزاد تا كنون به نتيجه نرسيده است. دانشگاه آزاد كه مجوز تشكيل مركز آزمون و برگزاري مستقل آزمون هاي ورودي خود را از شوراي عالي انقلاب فرهنگي دريافت كرده است به دلايل نامعلومي حاضر نيست آزمون هاي سراسري و دانشگاه آزاد با يكديگر ادغام شوند. تا بدين ترتيب علاوه بر تأمين منافع داوطلبان و صرفه جويي در هزينه ها، كنترل مضاعفي بر نحوه صدور مدارك تحصيلي در اين دانشگاه انجام پذيرد.
با وجود اينكه با اجراي قانون حذف كنكور در مقاطع كارداني و كارشناسي و جايگزين شدن سوابق تحصيلي، صورت مسئله ادغام آزمون ها در اين مقاطع پاك شده است، ولي همچنان اين موضوع درباره آزمون هاي تحصيلات تكميلي باقي است.
شنيده شده است وزارت علوم به زودي درخواستي را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه خواهد كرد كه بر اساس آن تمام آزمون هاي غيرپزشكي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار شده و در طراحي آزمون ها از اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه به صورت جدي تري استفاده خواهد شد. همچنين با تدبير وزير علوم مذاكراتي با مسئولان دانشگاه آزاد، از طريق برخي مشاوران عالي و نزديكان وي در اين زمينه در حال انجام است.

 



گزارش كيهان از واكنش فعالان دانشجويي نسبت به تسخير دانشگاه آمريكا در قاهره
زمينه هاي تحقق انقلاب دوم در مصر

در روزهاي انتهايي شهريورماه، خبر پايين كشيدن پرچم آمريكا از بالاي درب اصلي دانشگاه قاهره، نشان داد كه دانشجويان مصري نيز مانند دانشجويان انقلابي جمهوري اسلامي ايران در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي ايران با گام هايي مسستحكم و پيشرو در جهت تحقق بيش از پيش بيداري اسلامي در كشور خود تلاش مي كنند و كمر همت به قطع يد اجانب از وطن خود بسته اند.
در اين راستا خبر اين اقدام دانشجويان مصري و بيانيه آنها را ذكر كرده و نظر برخي فعالان دانشجويي كشورمان را در اين راستا جويا شديم:
دانشجويان مصري پرچم آمريكا را از دانشگاه قاهره
پايين كشيدند
روزنامه مصري اليوم چاپ قاهره نوشت دانشجويان و كاركنان دانشگاه آمريكايي قاهره در ادامه تحصن خود در اعتراض به اقدام نيروهاي امنيتي اين دانشگاه در ضرب و شتم احمد عزت يكي از دانشجويان اين دانشگاه، پرچم آمريكا را از بالاي درب اصلي اين دانشگاه به پايين كشيدند.
دانشجويان پس از اين كه پرچم را به پايين كشيدند، شعار دادند: «مصر جاي آمريكا نيست» و «اي مصري سربلند باش.»
اين دانشجويان اعلام كردند اقدام آنها خود جوش و با الگو گرفتن از اقدام انقلابيون مصري در به اشغال در آوردن ساختمان سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره و به زير كشيدن پرچم اين رژيم بود.
آنها تاكيد كردند فرهنگ آمريكايي در مصر جديد جايي ندارد و فرهنگ هاي غربي با ارزش هاي انقلابي اسلامي مصر همگوني ندارد.
دانشجويان مصري شور انقلابي خود را
به تسخير سفارت آمريكا تسري دهند
محمدرضا كاشفي، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي، اقدام اخير دانشجويان مصري در پايين كشيدن پرچم آمريكا از سر در دانشگاه آمريكايي قاهره را تداعي كننده شور انقلابي جوانان مسلمان ايراني در انقلاب اسلامي دانست كه اكنون پس از گذشت بيش از 30 سال و با شروع موج بيداري اسلامي در كشورهاي مختلف احيا شده است.
وي خاطرنشان كرد: اقدام انقلابي اين دانشجويان كه پس از تسخير سفارت اسرائيل اتفاق افتاد نقطه پايان حركات استكبار ستيزانه در اين كشور نخواهد بود.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي ابراز اميدواري كرد كه در آينده نزديك اين اقدام و شور انقلابي به سفارت آمريكا و دولت هاي همسو با رژيم هاي مستكبر صهيونيستي تسري يابد.
وي گفت: قطعاً اين امواج استكبار ستيزي و عدالت خواهي ناشي از بيداري اسلامي نشأت گرفته از انقلاب اسلامي ايران است و اميد است در ساير كشورهاي اسلامي نيز اين چنين حركات استكبار ستيزانه اي را شاهد باشيم.
استقلال طلبي دانشجويان مصري پرچم آمريكا
در قاهره را بر زمين زد
مهدي اميريان عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، با اشاره به پايين آوردن پرچم آمريكا از سر در دانشگاه آمريكايي قاهره گفت: اين اقدام به همراه تسخير سفارت رژيم صهيونيستي در مصر نشان از اين دارد كه جوانان انقلابي و مسلمان مصر اجازه نخواهند داد هويت اسلامي و ضداستكباري انقلابشان منحرف شود.
وي به تلاش غربي ها براي به انحراف كشيدن انقلاب هاي اسلامي منطقه اشاره كرد و از ترس غربي ها از بيداري اسلامي در منطقه سخن گفت.
وي با تمجيد از اقدامات ضداستكباري مصري ها، اين قبيل اقدامات را پاتك مناسبي براي فعاليت غربي ها در كشورهاي اسلامي براي به انحراف كشاندن خيزش هاي منطقه دانست.
دفتر تحكيم ضمن اعلام حمايت از اقدامات ضداستكباري دانشجويان مصري بر لزوم ادامه يافتن اين گونه اقدامات در ديگر كشورهاي اسلامي تأكيد كرد.
پايين كشيدن پرچم آمريكا در قاهره، هشداري جدي براي دولت مردان آمريكايي است
محمد پهلوان، دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور، با اشاره به اقدام جوانان مصري در پايين كشيدن پرچم آمريكا از دانشگاه قاهره گفت: اين حركت كه در ادامه تسخير سفارت رژيم صهيونيستي صورت گرفت، نشان از ورود قيام مردم مصر به مرحله جديدي دارد. وي با بيان اينكه اولين مرحله از قيام مردم مصر سرنگوني حسني مبارك بود كه دست نشانده آمريكا و اسرائيل بود و اين اقدام توانست نفوذ اين دو رژيم استكباري در مصر را تا حد زيادي تضعيف كند، تصريح كرد: اما با سفرهاي مقامات آمريكايي به مصر و برخي رايزني هايي كه با مسئولين شوراي انتقالي صورت دادند، هنوز اميد به دخالت در امور مصر و جهت دهي انقلاب به سمت منافع خود داشتند كه مردم و جوانان مصري با هوشياري هرچه بيشتر اين موضوع را درك كرده و در حال برچيدن ريشه هاي استكبار در كشور خود هستند.
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان ادامه داد: شايد بتوان گفت كه قيام و انقلاب مردم مصر به دوران بلوغ خود نزديك مي شود و كم كم بايد منتظر نتايج مثبت تري نيز بود كه روزبه روز شاهد بالاتر رفتن بصيرت مردم مصر و تكميل انقلابشان باشيم.
وي همچنين خاطرنشان كرد: پايين كشيدن پرچم آمريكا هشدارهاي جدي براي دولتمردان آمريكا در بر دارد و نشان مي دهد كه در صورتي كه اين دولت به تلاش براي خوشه چيني از انقلاب مصر و انحراف اين انقلاب ادامه دهد، بايد به فكر ترك سرزمين مصري ها براي هميشه و تعطيلي سفارت خود در اين كشور نيز باشد.
پهلوان در ادامه با بيان اينكه اين حركات دليل ديگري بر ماهيت اسلامي و ضد استكباري بودن اين قيام ها است و نشان مي دهد كه مردم مصر به خوبي از الگوي انقلاب اسلامي ايران الگوبرداري كرده و قدم به قدم در حال پاكسازي كشور خود از نفوذ و دخالت بيگانگان هستند، گفت: شايد بتوان گفت يكي از مهم ترين دلايل رسيدن مردم مصر به اين بينش ضداستكباري، رهنمودهاي مقام معظم رهبري و انديشه هاي حضرت امام خميني(ره) است و اين يكي از دلايل حفظ روحيه اسلامي و ضداستكباري در انقلابيون مصر است.
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در پايان خاطرنشان كرد كه در شرايط كنوني وظيفه كارگزاران نظام جمهوري اسلامي علي الخصوص دستگاه سياست خارجي است كه با ظرافت هرچه بيشتر به تبيين شاخصه هاي انقلاب اسلامي ايران براي كشورهاي عربي بپردازند كه البته يك نمونه آن كنفرانس بيداري اسلامي بود كه جاي تقدير و تشكر دارد و بايد اين گونه برنامه ها را روز به روز قوي تر و تأثيرگذارتر در دستور كار داشته باشيم تا امت اسلام بتواند با هم انديشي مانع انحراف انقلاب هاي منطقه شود و آنها را در مسير صحيح هدايت كند.
ديپلماسي آمريكا در سونامي اسلامي منطقه
در حال غرق شدن است
مهدي بادپا، عضو شوراي مركزي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان نيز ضمن تمجيد از حركت ضدآمريكايي جوانان مصري در پايين كشيدن پرچم آمريكا از دانشگاه آمريكايي قاهره، گفت: مهم ترين شاخصه هاي انقلاب مصر يكي اسلامي بودن، دفاع از فلسطين و ديگري روحيه مقاومت و ضديت با امپرياليسم جهاني است.
وي افزود: اين شاخصه هاي انقلاب مصر همان مسائلي هستند كه كشورهاي غربي از شروع انقلاب مصر تا كنون سعي در كتمان آن دارند و همانگونه كه در ريشه هاي انقلاب ايران سعي داشتند مسايل اقتصادي را به مسايل فرهنگي و ديني غالب جلوه نشان دهند، در مصر هم استكبار جهاني از شروع انقلاب، دلايل اين انقلاب را در اخبار و ماهواره ها گرسنگي مردم و وضعيت بد اقتصادي بيان مي كردند.
بادپا ادامه داد: ليكن مسأله ديگر اينكه اكنون وضعيت مصر همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند، به گونه اي است كه جبهه استكبار تمام تلاش خود را بر تدوين قانون اساسي لائيك در اين كشور گذاشته كه هدف از اين امر نيز مهار روح بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه است.
عضو شوراي مركزي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اينكه آتش زدن پرچم آمريكا و تسخير لانه هاي جاسوسي و مؤسسات امپرياليستي در حقيقت فوران آتشفشان و داغ ها و گدازه هايي است كه از دل جامعه مصر بيرون آمده و اين براي غرب ناخوشايند است زيرا بر هم زننده پازل نظم نوين آنها در منطقه است، گفت: لذا امريكا و اسراييل باچالش جدي در خاورميانه مواجه هستند و آن هم گير كردن ماشين ديپلماسي آنها در امواج سونامي اسلامي منطقه است.
اين فعال دانشجويي همچنين تأكيد كرد: آمريكا و رژيم صهيونيستي براي مهار امواج سيل بيداري اسلامي طرح براندازي حكومت سوريه و ايجاد سپر موشكي را در كشورهاي همسايه ايران دنبال مي كنند تا بذر يأس و نوميدي را در منطقه بپاشند و روحيه انقلابي را در منطقه به زانو در آورند.
بادپا در ادامه خاطرنشان كرد: گفتن اين واقعيت براي غرب بسيار تلخ است كه جبهه مقاومت اسلامي در منطقه خاورميانه شكل گرفته و آمريكا و ناتو به شدت براي مهار و در كنترل گرفتن اين انقلاب ها به تكاپو افتاده اند.
عضو شوراي مركزي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در پايان افزود: يكي از بهترين كارهايي كه مي توان در بالا بردن روحيه و سازماندهي تشكيلات جبهه مقاومت اسلامي در منطقه انجام داد اولين اجلاس بيداري اسلامي در تهران بود كه با حضور مقام معظم رهبري، متفكران و تأثيرگذاران اين كشورها برگزار شد كه ان شاالله در آينده نزديك شاهد تأثيرگذاري آن خواهيم بود.
پايين كشيدن پرچم آمريكا در مصر يعني پايان مداخله گري غرب در امور كشورهاي منطقه
محمدمهدي مهدي نژاد دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه مازندران، حركت دشمن شكن و استكبارستيزانه دانشجويان مصري در پايين آوردن پرچم آمريكا از سر در يك دانشگاه آمريكايي در قاهره را ميخي بر تابوت مداخله آمريكا در امور اين كشور دانست.
وي با اشاره به شعارهايي كه دانشجويان مصري هنگام پايين آوردن پرچم آمريكا سرمي دادند، گفت: اينكه دانشجويان مصري فرياد مي زنند «اينجا مصر است، آمريكا نيست»؛ يعني اينكه طي سال هاي ديكتاتوري اين هويت آنان بوده است و آنها اكنون با تمام قوا فرياد مي زنند كه «تو يك مصري هستي، سرت رابالا بگير» و اين صداي رساي جوانان مصري براي باز ستاندن عزت و هويت گمشدشان است.
دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه مازنداران تأكيد كرد: ذره اي نبايد در اسلامي بودن انقلاب هاي منطقه ترديد داشت؛ چراكه انقلاب مصر و ديگر كشورهاي منطقه الگو گرفته از انقلاب اسلامي ايران است.
مهدي نژاد با بيان اينكه هرگونه نسخه پيچي براي انقلاب مصر از سوي ديگر كشورها و شخصيت هاي سياسي خيانت به ملت مصر و نقض صريح دموكراسي است، خاطرنشان كرد: جوانان مصري نبايد بگذارند احدي به غير از ملت مصر در جهت دهي انقلاب مصر گام بردارند؛ اين اتفاق ازسوي هركسي صورت بگيرد نامبارك است چه باراك اوباما و چه طيب اردوغان.

 



سخنان اخير هاشمي نوعي مقاومت در برابر تغيير مديريت دانشگاه آزاد است

عضو شوراي مركزي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان گفت: برخي در تلاشند تا به هر صورت ممكن تسلط خود را بر دانشگاه آزاد حفظ كنند و سخنان اخير وي در دانشگاه آزاد قزوين نشان از اهميت حفظ دانشگاه آزاد براي وي و همراهانش دارد.
محمد جواد نوري، عضو شوراي مركزي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان و دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) قزوين در مصاحبه با فارس، ضمن انتقاد از سخنان اخير آقاي هاشمي رفسنجاني در دانشگاه آزاد قزوين گفت: در زماني كه اولين اجلاس بين المللي بيداري اسلامي برگزار مي شود و تمام مسئولين كشور دغدغه حضور در اين مراسم و تبعيت از رهبري در حضور پرشور در اين مراسم را داشتند، و هركسي به نوبه خود مي خواست در اين موضوع سهيم باشد، آقاي هاشمي به قزوين سفر كرده و در اين همايش حضور نيافتند كه عدم حضور ايشان در اجلاس بيداري اسلامي به عنوان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام براي ما جاي سؤال دارد.
نوري افزود: وقتي به تحركات ايشان نگاه مي كنيم مي بينيم از آنجا كه رئيس دانشگاه آزاد در حال تغيير است، آقاي هاشمي هم شروع به فعاليت كرده اند و يك نمونه آن سفر به قزوين و سخنراني در دانشگاه آزاد قزوين است. ايشان در قزوين صحبت هايي كردند كه احساس مي كنيم نكاتي در صحبت هاي ايشان وجود دارد.
دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه امام خميني(ره) قزوين در ادامه گفت: يكي از صحبت هايي كه آقاي هاشمي داشتند اين بود كه «وقتي من از كنار دانشگاه امام خميني(ره) قزوين رد مي شدم به ياد آوردم كه چقدر پول براي اين دانشگاه تصويب كرديم و... اما به نظر مي آيد اين دانشگاه رشدي را كه بايد مي داشت نداشته است». لذا بايد به ايشان گفت كه در اين چندسال آقاي هاشمي كجا بودند و چرا اكنون كه بحث تغيير مديريت دانشگاه آزاد مطرح است، آقاي هاشمي به ياد دانشگاه امام خميني(ره) قزوين افتاده اند؟
وي ادامه داد: اعضاي جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه امام خميني(ره) چندين سال است كه براي بين المللي شدن اين دانشگاه و همچنين بحث اسلامي شدن دانشگاه زحمات زيادي مي كشند اما در اين زمينه حتي يك جمله هم از آقاي هاشمي نشنيده ايم.
نوري خاطرنشان كرد: اكنون كه بحث دانشگاه آزاد مطرح شده است، آقاي هاشمي سعي به در حاشيه راندن مباحث دارد.
وي با بيان اينكه آقاي هاشمي در قزوين گفته اند كه ما به دنبال «علم و اخلاق» در دانشگاه آزاد هستيم كه اين هم جاي تأمل دارد، گفت: گويا آقاي هاشمي زياد به واحدهاي دانشگاه آزاد سر نمي زنند تا وضعيت اخلاقي را در اين دانشگاه ببينند. همچنين در بحث علمي هم اين حرف تناقضي آشكار با عملكرد دانشگاه آزاد است. چرا كه در ايام فتنه 88 خود مسئولين دانشگاه آزاد قزوين برگه هاي امتحانات را از زير دست دانشجويان مي كشيدند تا امتحانات برگزار نشود و شاهدان عيني اين موضوع هم حضور دارند.
نوري در ادامه گفت: با توجه به تغييرات هيأت امناي دانشگاه آزاد و اينكه بحث تغيير مديريت هم در پيش است و منافع برخي به خطر مي افتد، كه يك نمونه آن رابطه فاميلي رئيس دانشگاه آزاد قزوين با آقاي هاشمي و آقاي جاسبي است، برخي در تلاشند تا به هر صورت ممكن تسلط خود را بر اين دانشگاه حفظ كنند و اينكه آقاي هاشمي دانشگاه آزاد را به پرنده زيبايي تشبيه مي كند، از علايق قلبي ايشان حكايت مي كند و نشان از اهميت حفظ دانشگاه آزاد براي ايشان و همراهانشان دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14