(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 9 مهر 1390- شماره 20036

كوتاه اقتصادي
برق گران نمي شود
كشف ذخاير عظيم هليم در پارس جنوبي
جابجايي 12 ميليون كالاي ترانزيتي در كشور
وزير صنعت، معدن و تجارت: بسياري از فرشبافان امسال بيمه مي شوند
اعلام سياست هاي جديد بيمه مركزي
اجراي 102 طرح ايمني و فني در معادن زغال سنگ
رويترز: عربستان متخلف ترين عضو اوپك شناخته شد
رشد 55 درصدي حجم معاملات بورس كالا
بانك هاي دولتي و خصوصي مجاز به فروش ارز مسافرتي شدند
بي اعتنايي شركت هاي چيني و اروپايي به تحريم هاي آمريكا عليه ايران
ساماندهي دفاتر كاريابي
200 جايگاه عرضه سوخت تا پايان سال راه اندازي مي شود
رونمايي از 4 كاتاليست مهم پتروشيمي



كوتاه اقتصادي

¤ عمليات كابل برگردان با هدف توسعه در مراكز مخابرات ملت، شهيد رمضاني از امروز آغاز مي شود. به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، با اجراي عمليات مذكور ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات ملت با پيش شماره هاي 3390 الي 3399، 3311 در محدوده اياز، خيابان ناصر خسرو و در مركز مخابرات شهيد رمضاني با پيش شماره هاي 5564 الي 5568 در محدوده خيابان هاي قلعه مرغي، ابوذر، شهيد رشيدي جهان حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام اينكه براي جلوگيري از تناقض آماري تصميم گرفته شد كه همه آمار و اطلاعات بازار كار از سوي مركز آمار ايران اعلام شود، گفت: در اين ارتباط سامانه ملي رصد آغاز به كار كرده است. محمد حسين فروزان مهر در گفتگو با مهر از راه اندازي و آغاز به كار سامانه ملي رصد خبر داد و گفت: اطلاعات شغلي كليه افرادي كه وارد بازار كار شده اند در اين سامانه موجود است. معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه حدود 35 ركورد اطلاعاتي در قالب اين سامانه پيش بيني شده است، اظهار داشت: با آغاز به كار اين سامانه مي توانيم به اطلاعات افرادي كه توانسته اند وارد بازار كار شوند دسترسي پيدا كنيم.
¤ رئيس مجمع عالي نمايندگان كارگر كشور با اعلام آغاز به كار كميته ملي اصلاح قانون كار با حضور كليه نمايندگان كارگري كشور گفت: در اين خصوص توانسته ايم به برخي توافقات در زمينه اصلاح قانون كار نيز دست يابيم. سيد محمد ياراحمديان در گفتگو با مهر از تاسيس كميته ملي اصلاح قانون كار در كشور خبر داد و گفت: پيش نويس اصلاح قانون كار طي 10 روز گذشته در اختيار مقامات كارگري كشور قرار گرفته است. همچنين با آغاز به كار اين كميته بررسي بند به بند پيش نويس اصلاح قانون كار آغاز شده و هم اكنون موارد اصلاحي در دست بررسي است.

 



برق گران نمي شود

معاون وزير نيرو با بيان اينكه در حال حاضر طرحي براي افزايش قيمت برق وجود ندارد، از پرداخت 100 درصد وجوه قبوض برق توسط مردم خبر داد و گفت: ذخيره سوخت زمستاني نيروگاهها به بيش از
5 ميليارد ليتر رسيد.
محمد بهزاد در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت پرداخت مبالغ قبوض برق مشتركان گفت: ميزان پرداخت قبوض برق نسبت به ماههاي گذشته افزايش يافته است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر 100درصد مشتركان خانگي نسبت به پرداخت قبوض برق اقدام كرده اند، تصريح كرد: در شرايط فعلي هيچ گونه طلب وصول نشده اي از مردم نسبت به دريافت وجوه قبوض برق وجود ندارد.
اين مقام مسئول با تشكر از همكاري مردم در پرداخت قبوض برق درباره احتمال افزايش قيمت برق خانگي در نيمه دوم سال جاري، بيان كرد: در حال حاضر هيچ طرحي در دستور كار دولت براي افزايش قيمت برق وجود ندارد.
وي همچنين درخصوص آخرين وضعيت ذخيره سازي سوخت مايع در نيروگاههاي كشور توضيح داد: در حال حاضر با همكاري وزارت نفت ميزان دخيره سازي فرآورده هاي نفتي در مخازن نيروگاههاي برق در حال افزايش است.
بهزاد با اشاره به تكميل 94درصدي موجودي مخازن نيروگاه ها به منظور تامين سوخت زمستاني اين واحدها، اظهار داشت: هم اكنون بالغ بر 5 ميليارد ليتر گازوئيل و نفت كوره در نيروگاه هاي كشور ذخيره سازي شده است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به تكميل 94درصدي موجودي ذخيره نفت كوره نيروگاه ها، گفت: همچنين هم اكنون حدود 90درصد موجودي گازوئيل مخازن نيروگاه ها كامل شده است.
اين مقام مسئول با اشاره به تكميل تعميرات اساسي و دوره اي در سطح نيروگاه هاي كشور، تاكيد كرد: هيچ گونه نگراني براي توليد پايدار و مطمئن برق زمستاني مشتركان وجود ندارد.
بنابه همين گزارش، وزارت نيرو اخيرا با انتشار گزارشي، اعلام كرده است: در حال حاضر بالغ بر 50 نيروگاه كشور از سوخت گازوئيل براي توليد برق استفاده مي كنند كه ميزان ذخيره سوخت گازوئيل نيروگاه ها به مرز 90درصد رسيده است كه در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته 13 درصد افزايش نشان مي دهد.
در شرايط فعلي سوخت گازوئيل 7 نيروگاه شريعتي، مشهد، فارس، گلستان، جهرم، زنجان و كنارك 100درصد تامين شده است و 26 نيروگاه ديگر نيز بيش از 90دصد داراي ذخيره سوخت گازوئيل هستند.
همچنين ذخيره سوخت گازوئيل 21 نيروگاه ديگر هم اكنون بين 24 تا 89درصد است و اين در حالي است كه براساس اعلام مسئولان شركت توانير، ميزان ظرفيت مخازن سوخت گازوئيل نيروگاه ها در مقايسه با سال گذشته افزايش يافته است.
حسن منصوري مدير كل دفتر فني توليد توانير هم اخيرا با بيان اينكه امسال حجم مخازن نيروگاه ها 200 ميليون ليتر اضافه شده است، گفت: در مجموع تا پايان سال جاري پيش بيني مي شود يك ميليارد ليتر به حجم مخازن سوخت نيروگاهي كشور افزوده شود.

 



كشف ذخاير عظيم هليم در پارس جنوبي

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به كشف بزرگترين ذخيره هليم جهان در پارس جنوبي اعلام كرد: 25 درصد از ذخاير هليم جهان در پارس جنوبي است.
موسي سوري در گفتگو با مهر با بيان اينكه در سالهاي گذشته همواره ميدان پارس جنوبي به دليل وجود ذخاير گازطبيعي و ميعانات گازي شناخته شده است، گفت: مطالعات ابتدايي انجام شده از سطح مخزن پارس جنوبي حاكي از وجود ذخاير عظيم هليم در اين ميدان مشترك در خليج فارس است.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي بزرگترين ذخاير هليم جهان در ميدان پارس جنوبي قرار گرفته است، تصريح كرد: هم اكنون در كل جهان حدود 40 ميليارد مترمكعب ذخاير هليم وجود دارد.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه از مجموع 40 ميليارد مترمكعب ذخاير هليم جهان حدود 10 ميليارد مترمكعب ذخاير هليم جهان در پارس جنوبي قرار گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر 25 درصد از ذخاير هليم جهان بين ايران و قطر در پارس جنوبي مشترك است.
وي با يادآوري اينكه تكنولوژي استخراج و فرآورش هليم در سطح جهان وجود دارد، بيان كرد: اخيرا قراردادي بين شركت نفت و گاز پارس يك شركت بزرگ روسي براي تكميل مطالعات برداشت هليم در پارس جنوبي امضا شده است.
سوري با بيان اينكه با تكميل مطالعات به زودي تصميم گيري نهايي براي برداشت ذخاير هليم پارس جنوبي انجام مي شود، تاكيد كرد: در حال حاضر هليم يك محصول با ارزش گازي بوده كه به مراتب از هيدروژن گران قيمت تر است.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس درخصوص وضعيت قطر در استخراج ذخاير هليم، توضيح داد: در سالهاي گذشته ايران نسبت به برداشت هليم ذخيره شده در پارس جنوبي اقدامات مطلوبي انجام نداده است.
اين مقام مسئول افزود: در حال حاضر طرف قطري برداشت حدود 20 ميليون مترمكعب گاز هليم در پارس جنوبي را آغاز كرده است كه پيش بيني مي شود با راه اندازي يك واحد جديد ظرفيت توليد اين محصول افزايش يابد.
وي با اعلام اينكه خيز بلند ايران براي برداشت ذخاير هليم پارس جنوبي آغاز شده است، خاطر نشان كرد: در شرايط فعلي تكميل مطالعات و برداشت اين محصول گازي در سطح وزارت نفت از اولويت برخوردار است.در اين مدت بيش از 616 ميليون بشكه ميعانات گازي، 2 ميليون و 675 هزار تن اتان، بيش از 5 ميليون و 500 هزار تن ال.پي.جي و يك ميليون و 966 هزار تن گوگرد نيز در پالايشگاه هاي پارس جنوبي توليد شده است.
بنابر همين گزارش، ميدان گازي پارس جنوبي يكي از بزرگترين منابع گازي جهان است كه بر روي خط مرزي مشترك ايران و قطر در خليج فارس قرار دارد و يكي از اصلي ترين منابع انرژي كشور به شمار مي رود.
مساحت اين ميدان گازي حدود 9هزار و 700كيلومتر مربع است كه سهم متعلق به ايران 3هزار و 700 كيلومترمربع وسعت دارد.
براساس برآوردهاي انجام گرفته ذخيره گاز در بخش ايراني اين ميدان 14 تريليون مترمكعب گاز به همراه 18 ميليارد بشكه ميعانات گازي بوده كه حدود 8 درصد از كل گاز دنيا و نزديك به 50 درصد از ذخاير گاز كشور را تشكيل مي دهد.
مخزن مشترك گازي پارس جنوبي 50 درصد از ذخاير گاز كشور و 8 درصد از ذخاير گاز طبيعي جهان را در اختيار دارد.

 



تا پايان سال جاري صورت مي گيرد
جابجايي 12 ميليون كالاي ترانزيتي در كشور

معاون وزير راه و شهرسازي از جابجايي 12 ميليون كالاي ترانزيتي در كشور تا پايان سال جاري خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس اظهار داشت: آمار و اطلاعات مربوط به ترانزيت كشور در 6 ماهه ابتدايي سال جاري نشان مي دهد 4 ميليون و 931 هزار تن جابجايي كالا از كشور انجام گرفته كه از اين رقم سهم جاده 91 درصد و سهم راه آهن 9 درصد بوده است.
وي ادامه داد: فعالترين مرز كشور در ترانزيت ورود به كالا، بندرعباس با بيش از يك ميليون و 800 هزار تن جابجايي و 39 درصد سهم است؛ پس از آن پايانه مرزي پرويزخان با 14 درصد، پايانه بازرگان با 6/10 درصد و پايانه سرخس با 9/6 درصد و پايانه باشماخ با 2/5 درصد بيشترين سهم ترانزيت ورود كالا را در كشور به خود اختصاص دادند.
دبير كارگروه ترانزيت افزود: همچنين پس از آن پايانه هاي بيله سوار، لطف آباد، بندر امام خميني(ره)، بندر انزلي و ميرجاوه فعالترين مرزهاي كشور در امر ترانزيت ورود كالا هستند.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت تصريح كرد: در خروج كالا فعالترين مرزهاي كشور بندر امام خميني(ره) با 865 هزار و 982 تن جابجايي و 6/18 درصد سهم است.
افندي زاده افزود: پس از آن پايانه مرزي دو قارون با 13 درصد، بندرعباس با 6/9 درصد، سرخس با 6/5 درصد، لطف آباد با 5/7 درصد، باشماخ، آستارا، جلفا و اينچه برون در رده هاي بعدي ترانزيت خروج كالا قرار دارند.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: در 6 ماهه ابتدايي سال جاري بيشترين ميزان حجم جابجايي ترانزيت در شهريور ماه با 797 هزار و 928 تن و پس از آن در ارديبهشت ماه با 793 هزار و 897 تن بوده است.
افندي زاده خاطرنشان كرد: پس از آن در ماه هاي خرداد، تير، مرداد و فروردين بيشترين حجم جابجايي كالاهاي ترانزيتي در كشور انجام شده است.
وي با بيان اينكه فعالترين مرزها در بحث ترانزيت ريلي كالا ايستگاه سرخس بوده است گفت: پس از آن بندرعباس، ايستگاه رازي و اميرآباد، بيشترين ترانزيت ريلي كالا را داشته اند.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت اضافه كرد: اغلب كالاهاي ترانزيتي كه طي 6 ماهه ابتداي سال جاري از كشور عبور كرده شامل مواد سوختي، كالاهاي ساختماني، وسايل نقليه باري و مسافري، مواد غذايي، محصولات كشاورزي و كود شيميايي بوده است.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: كارگروه ترانزيت، جابجايي 12 ميليون كالا را در سال جاري جزء برنامه خود قرار داده است.
در حالي كه طبق برنامه پنجم در سال 1390 بايد حدود 7 ميليون و 800 هزار تن كالاي ترانزيتي در كشور جابجا شود.

 



وزير صنعت، معدن و تجارت: بسياري از فرشبافان امسال بيمه مي شوند

وزير صنعت، معدن و تجارت از بيمه بسياري از فرشبافان در سال جاري خبر داد.
مهدي غضنفري در نشست اعضاي اتحاديه فرش دستباف با اشاره به درخواست توليدكنندگان و صادركنندگان گفت: آنها خواسته هايي دارند كه به حق است كه از آن جمله مي توان به معوقات جوايز صادراتي اشاره كرد و تلاش ما نيز بر آن است تا از طريق فروش اموال، مطالبات آنها را پرداخت كنيم.
وي ارايه تسهيلات جهت تأمين مواد اوليه وارداتي را از جمله خواسته هاي قاليبافان عنوان كرد و گفت: بيمه قاليبافان نيز از ديگر نيازهاي آنها است كه بخشي از آن انجام شده و امسال نيز تعداد بسياري از فرشبافان بيمه خواهند شد.
غضنفري اين موضوع را نيز يادآور شد كه مديريت هزينه ها از سوي توليدكنندگان نقش مهمي در عدم افزايش قيمت ها و توليدات دارد و باعث مي شود تا آنها بتوانند مشتريان بيشتري را جذب كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در پاسخ به درخواست اعضاي اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف مبني بر الزام واردكنندگان كالاي لوكس به تامين ارز مورد نياز خود از محل ارز حاصل از صادرات غيرنفتي، به آنها قول مساعد جهت بررسي اين درخواست را داد.
غضنفري در بخشي از اين نشست درباره برخي موضوعات مطرح شده مبني بر كمك دولت به بخش توليد عنوان كرد: آنچه دولت پس از هدفمندي يارانه ها پيگيري كرد اعطاي تسهيلات ارزان قيمت است و يارانه توليد به مفهوم پرداخت مبلغ خاصي وجود ندارد.
وي توضيح داد: به عنوان مثال اگر به علت افزايش قيمت حامل هاي انرژي تجهيزات مورد نياز توليدكنندگان نيازمند بازسازي و يا تغيير است، با پرداخت وام مشكل او حل مي گردد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پيشنهاد اتحاديه واردكنندگان فرش دستباف ايران به اروپا مبني بر اينكه اين اتحاديه در صورت تخصيص اعتبار از سوي دولت قادر است به مدت سه سال تبليغات فرش ايران در اين منطقه را بر عهده گيرد، قول بررسي موضوع را داد و مقرر شد تا پيشنهاد به صورت مكتوب ارايه و نظر نهايي اعلام گردد.
غضنفري يكي از شروط پذيرش اين درخواست را افزايش سالانه 20درصدي صادرات فرش به اروپا دانست.
همچنين اعضاي اتحاديه نسبت به آنچه كه بي توجهي به تبليغات فرش دستباف در داخل كشور به ويژه در رسانه ملي ناميدند، انتقاد كردند و وزير صنعت، معدن و تجارت به آنها قول مساعد براي گفت وگو با رئيس سازمان صدا و سيما را داد.
غضنفري در ادامه با بيان اينكه براي رفع مشكلات ناشي از تحريم هاي غيرمنطقي، به طور جبراني بازار كشورهاي جديدي براي فرش دستباف ايجاد شده، عنوان كرد: هم اكنون بازار چين تمايل بسياري به خريد و فروش فرش ايراني دارد.
وزير صنعت، معدن و تجارت اين توضيح را نيز داد كه در زمان حاضر علاقه مندان فرش دستباف ايران در آمريكا، نياز خود را با واسطه كشورهايي همچون كانادا يا امارات متحده عربي تامين مي كنند.
وي ادامه داد: هرچند كه در زمان حاضر در كشور چين فرش دستباف توليد مي شود، اما همگان باور و يقين دارند كه هيچ كشوري نمي تواند فرش اصيلي به مانند فرش ايراني ببافد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص رويكرد آمريكا نسبت به فرش دستباف ايران گفت: تحريم گروه زيادي از مردم ايران (قاليبافان) با توجيهاتي چون مسائل هسته اي با هيچ منطق بشري توجيه پذير نيست و از سويي با اين اقدام ملت آمريكا از هنر اصيل ايراني كه آوازه آن در سراسر جهان به گوش مي رسد، محروم شده اند.

 



اعلام سياست هاي جديد بيمه مركزي

توسعه بازار، افزايش ضريب نفوذ، افزايش حق بيمه سرانه و نظارت بر شركت هاي بيمه محورهاي چهارگانه سياست گذاري در بيمه مركزي معرفي شدند.
سيد محمد كريمي رئيس كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران در نشست مشترك مديران عامل شركت هاي بيمه، گفت: توسعه بازار بيمه تنها صدور مجوز جديد براي تاسيس شركت بيمه نيست و شركت ها مي توانند با تعريف خدمات نوين بيمه اي نسبت به توسعه بازار اقدام كنند.
رئيس كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران با بيان آنكه، وظيفه شركت هاي بيمه بنگاه داري و كسب سود و درآمد در كنار خدمت صادقانه به مردم است، اظهار داشت: وظيفه بيمه مركزي نيز اعمال نظارت دولت در صنعت بيمه است.
كريمي از 3 بخش «بانك، بيمه و تجارت» به عنوان 3 ركن اصلي در چرخه اقتصادي ياد كرد و گفت: تا سرمايه گذاران نباشند بانك ها وجود ندارند و تا بيمه، سرمايه گذاري هاي مختلف را تضمين نكند چرخه اقتصاد به طور كامل نمي چرخد.
وي با اشاره به محورهاي مهم اقتصادي كشور كه براساس فرمايشات مقام معظم رهبري در كشور جاري شده است، گفت: سياست هاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي، آزادسازي و خروج تصدي هاي دولتي را به عنوان مهم ترين فعاليت هاي اقتصادي كشور فراهم كرده است.
رئيس كل بيمه مركزي با بيان اينكه ضريب نفوذ بيمه در كشور با آمار 5/1درصدي آن، بسيار پايين بوده و فاصله بسيار زيادي با كشورهاي ديگر دارد، گفت: تا رسيدن به وضعيت مطلوب فاصله بسيار زياد است و هدف اصلي نيز ايجاد بازارهاي بكري است كه تاكنون صنعت بيمه دنبال آنها نرفته است.
كريمي، تنها راه ارتباط صنعت بيمه با مراجع تصميم گير كشور را بيمه مركزي دانست و گفت: اجراي صحيح اين رويكرد به نفع همه است.
رئيس كل بيمه مركزي از آزادسازي تعرفه ها براي ايجاد رقابت در شركت هاي بيمه استقبال كرد و افزود: البته اين به معناي اين نيست كه رقابت را فداي ارائه خدمات درست و صحيح به مردم كنيم چرا كه يكي از وظايف اصلي بيمه مركزي حمايت جدي از بيمه گذاران است؛ به همين جهت ضمن تداوم اين روند مثبت اعتقاد دارم كه بايد كنترل جدي براي نظارت بر اجراي اين موضوع صورت بگيرد.
رئيس كل بيمه مركزي از «تشكيل اتاق فكر» و توجه جدي به بحث آموزش در صنعت بيمه به عنوان ديگر محورهاي مورد نظر خود نام برد و گفت: در اين زمينه علاوه بر حمايت جدي از دانشجويان بايد به فكر تجديدنظر در برخي ساختارهاي پژوهشي و آموزشي صنعت بيمه باشيم.
در اين مراسم مديران عامل شركت هاي بيمه نيز نظرات خود را درخصوص صنعت بيمه با محورهاي «تلاش براي كنترل تحريم هاي بين المللي»، «تداوم اجراي برنامه آزادسازي تعرفه ها»، «تقويت و اصلاح مقررات حاكم بر صنعت بيمه بمنظور ايجاد فضاي رقابتي در صنعت بيمه»، «بهره گيري از فناوري اطلاعات در صنعت بيمه»، «كاهش روند صدور مجوز براي شركت هاي بيمه»، «تقويت و تربيت نيروي انساني شاغل براي صنعت بيمه»، «توجه به سنديكا به عنوان بازوي اصلي صنعت بيمه»، «دفاع از بيمه گران در محاكم و مراجع تصميم گير»، «توجه به فناوري اطلاعات در صنعت بيمه» و «انتقال دانش از دانشگاه هاي داخل و خارج به صنعت بيمه»، بيان كردند.

 



اجراي 102 طرح ايمني و فني در معادن زغال سنگ

معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت از اجراي 102 طرح براي ارتقاي ايمني و فني معادن زغال سنگ كشور خبر داد.
«وجيه الله جعفري» از معادن زغال سنگ به عنوان حادثه خيزترين معادن كشور نام برد و گفت: طي 2 سال اخير با انجام 169 دوره آموزش ايمني براي معدنكاران تلاش شده تا حوادث ناشي از فعاليت در اين بخش كاهش يابد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره رعايت مباحث ايمني در معادن نيز گفت: در اين خصوص بشدت سخت گيري شده و از بهره برداراني كه به هر دليل مباحث ايمني را رعايت نكنند پس از تذكر در صورت عدم رعايت موارد ايمني سلب صلاحيت خواهد شد.
وي با بيان اينكه در سال 84 به ازاي 3 ميليون و 700 هزار تن استخراج ماده معدني يك نفر را در معادن كشور از دست مي داديم، افزود: در سال 89 در معادن كشور به ازاي 18 ميليون و 100 هزار تن استخراج فقط يك نفر كشته شد كه در مقايسه با سال 84 رشد 389 درصدي داشته است.
وي ادامه داد: تعداد تلفات انساني در معادن زغال سنگ كشور در سال 89 نسبت به يك سال قبل از آن 88، با كاهش 72درصدي همراه بوده است.
معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه با اقدامات انجام شده در سال هاي اخير حوادث معادن روند كاهشي داشته است، افزود: كشته هاي معادن كشور در سال 89 نسبت به سال 88، با كاهش 58درصدي همراه بوده است.

 



رويترز: عربستان متخلف ترين عضو اوپك شناخته شد

رويترز اعلام كرد عربستان متخلف ترين عضو اوپك در يك ماه گذشته شناخته شد.
به گزارش فارس، رويترز براساس بررسي هاي خود اعلام كرد توليد نفت اوپك در ماه سپتامبر 2011 (شهريور) با افزايش 100 هزار بشكه اي نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.
براساس اين گزارش توليد نفت 12 عضو اوپك در ماه اوت بالغ بر 15/30 ميليون بشكه در روز بود و اين رقم در ماه سپتامبر 100 هزار بشكه افزايش يافت و به 25/30 ميليون بشكه در روز رسيد.
توليد نفت ايران در اين ماه نيز نسبت به ماه قبل از آن 20 هزار بشكه افزايش يافت و به 54/3 ميليون بشكه در روز رسيد. ايران در ماه اوت
52/3 ميليون بشكه در روز نفت توليد كرده بود.
عربستان كه در ماه هاي اخير و با هدف كمك به كاهش قيمت نفت به طور مرتب توليد خود را افزايش داده بود در ماه سپتامبر با كاهش 50 هزار بشكه اي توليد خود مواجه شده است. توليد اين كشور در ماه سپتامبر به 85/9 ميليون بشكه در روز رسيده است.
ليبي كه در ماه اوت تنها 10 هزار بشكه در روز نفت توليد كرده بود در ماه سپتامبر اين رقم را به 80 هزار بشكه در روز رسانده است. انقلابيون ليبي اخيراً توانسته اند تسلط خود بر ميادين نفتي اين كشور را تثبيت كنند و انتظار مي رود در ماه هاي آينده توليد نفت ليبي بيش از پيش افزايش يابد. توليد نفت اين كشور قبل از بحران سياسي، 5/1 ميليون بشكه در روز بوده است.
براساس اين گزارش از نظر ميزان پايبندي اعضاي اوپك به سهميه هاي توليدي خود در درون اين سازمان، عربستان به عنوان متخلف ترين عضو شناخته شده است. توليد اين كشور در ماه سپتامبر به ميزان 8/1 ميليون بشكه در روز بيشتر از سهميه تعيين شده براي آن بوده است.

 



رشد 55 درصدي حجم معاملات بورس كالا

حجم معاملات بورس كالا در شهريورماه، بيش از 55 درصد نسبت به مردادماه رشد داشت.
به گزارش ايسنا در شهريورماه يك ميليون و 981هزار و 742 تن كالا در سه رينگ فلزات، پتروشيمي و كشاورزي بورس كالا معامله شد كه در مقايسه با معامله يك ميليون و 276 هزار و 890 در مردادماه 2/55 درصد رشد نشان مي دهد.
به اين ترتيب ارزش معاملات شهريورماه 15هزار و 415ميليارد و 941 ميليون و 147 هزار ريال شد كه از اين نظر نيز در مقايسه با ارزش 18هزار و 818 ميليارد و 823 ميليون و 76 هزار ريالي مردادماه 44/30 درصد رشد ثبت شده است.
در مجموع روزهاي كاري سه رينگ فلزات، پتروشيمي و كشاورزي بورس كالا در شهريورماه، وكيوم باتوم، مس، لوب كات، گوگرد، كنستانتره و موليبدن، كنستانتره، كنجاله ها، كك، قير، فولاد، طلا، شيميايي، شكر، سيمان، سنگ آهن، روي، روغن، ذرت، جو پليمر، برنج، اكستراكت، آيزوريسايكل و آلومينيوم معامله شدند.
در شهريورماه معامله كالاهايي چون وكيوم باتوم، نفت، مس، لوب كات، گوگرد، گازها و خوراك ها، كك، شكر و سيمان نسبت به مرداد ماه كاهش يافته است.
بنابراين گزارش همچنين در شهريورماه حجم معامله طلاي رينگ فلزات بورس كالا نسبت به مردادماه 17/79 درصد كاهش داشت.

 



بانك هاي دولتي و خصوصي مجاز به فروش ارز مسافرتي شدند

بانك مركزي براي كنترل قيمت دلار شعب مركزي بانك هاي دولتي و خصوصي را مجاز به فروش ارز مسافرتي كرد.
بانك مركزي طي بخشنامه اي به كليه بانكهاي دولتي و خصوصي اعلام كرد: علاوه بر شعب ارزي بانك هاي ملي، ملت، صادرات در سراسر ايران و صرافي ها و بانكهاي مستقر در مبادي خروجي كشور (فرودگاه هاي بين المللي و...) شعب مركزي ساير بانكها نيز مجاز به فروش ارز مسافرتي مي باشند.
برابر بخشنامه ياد شده كه در تاريخ 7/7/90 به بانكها ابلاغ گرديده است متقاضيان ارز مسافرتي مي توانند براي تامين ارز مورد نياز خود به شعب مركزي بانكها نيز مراجعه نمايند.
قيمت دلار در بازار آزاد طي چند ماهه اخير همواره سير صعودي داشته و روز پنجشنبه به مرز 1300 تومان رسيده است.

 



بي اعتنايي شركت هاي چيني و اروپايي به تحريم هاي آمريكا عليه ايران

بي اعتنايي چهار بانك چيني به تحريمهاي آمريكا عليه ايران مقامات كاخ سفيد را خشمگين كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ديويد كوهن معاون وزارت خزانه داري آمريكا كه در جريان سفر به چين با مقامات چهار بانك چيني ديدار كرده بود در مورد تجارت با ايران به آن ها هشدار داده و در جمع خبرنگاران هم گفت در صورت نقض تحريم هاي آمريكا عليه ايران از سوي اين چهار بانك نام آنها از سيستم مالي آمريكا حذف خواهد شد.
اشاره كوهن به چهار بانك چيني بانك چين، بانك توسعه، بانك صنعتي و تجاري و بانك كشاورزي چين كه بي اعتنا به تحريمهاي آمريكا هستند، وي كه براي ترغيب چين به خودداري از همكاري مالي با برنامه اتمي ايران به چين سفر كرده بود به اين چهار بانك هشدار داد در صورت دريافت وجوه نقدي از سوي شركت تحريم شده بيمه معلم در فهرست سياه ايالات متحده قرار مي گيرند. او در اين خصوص مدعي شد هر بانك خارجي كه به نمايندگي از مشتري هاي بيمه معلم از اين شركت وجوه نقدي دريافت كند با خطر از دست دادن امكان تجارت با آمريكا مواجه است.
آمريكا آذرماه سال گذشته شركت بيمه معلم را به خاطر عرضه بيمه دريايي به خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تحريم كرد. خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي پيشتر به اتهام ارتباط با برنامه اتمي ايران از سوي خزانه داري آمريكا تحريم شده بود.
براساس اين گزارش كوهن در جريان سفر خود علاوه بر اين چهار بانك به 20 موسسه مالي چيني كه به تحريمهاي آمريكا بي اعتنايي كرده بودند هشدار داده و گفته بود كشتي هاي جمهوري اسلامي هنوز در آسيا مشغول به فعاليت هستند.
از سوي ديگر براساس گزارش جديد يورواستات به رغم تحريم هاي غرب عليه ايران صادرات اتحاديه اروپا به ايران در جولاي سال 2011 با افزايش 13 درصدي نسبت به ماه قبل از آن به 913 ميليون يورو رسيد.
به گزارش فارس، براساس گزارش منتشره توسط يورواستات سايت آمارهاي اتحاديه اروپا، ارزش كل مبادلات ايران و اتحاديه اروپا در ماه جولاي سال جاري 2 ميليارد و 380 ميليون يورو برآورد شده است.
اين حجم مبادلات در حالي ميان ايران و اتحاديه اروپا مبادله شده است كه اتحاديه اروپا در جولاي سال گذشته و تحت فشار آمريكا تحريم هايي را عليه ايران وضع كرد. آمريكا اميدوار بود با وضع محدوديت هاي مالي و بانكي و ايجاد موانع قانوني در برابر مبادلات ايران و اروپا از دستيابي ايران به كالاهاي اروپايي و از ورود نفت ايران به بازار اروپا جلوگيري كند.
براساس اين گزارش، حجم كل صادرات اتحاديه اروپا به ايران برابر با 913 ميليون بوده است.
گرچه بسياري از متحدان آمريكا حمايت خود را از اعمال تحريم ها بر ضد ايران اعلام كرده اند ولي عملا به شركت هاي خود اجازه مي دهند آزادانه فعاليت هاي مالي و بانكي خود را با ايران ادامه دهند و مبادلات تجاري خود با ايران را حفظ كنند.

 



ساماندهي دفاتر كاريابي

مديركل اداره تعاون كار و رفاه اجتماعي استان تهران از ساماندهي دفاتر كاريابي خبر داد.
احمد لطفي نژاد در گفت وگو با فارس با اشاره به شكل گيري بيش از 800 دفتر كارآفريني طي سال هاي 79 تا 90، تصريح كرد: برقراري تناسب بين كاريابي ها و بازاركار از جمله اهدافي است كه به دنبال آن هستيم به اين مفهوم كه بايد نقش و جايگاه واقعي كاريابي ها در حدود جغرافيايي بازار كار برآورد و سپس مجوز توسعه دفاتر صادر شود.
لطفي نژاد اظهار داشت: از مجموعه 800 دفتر كارآفريني داراي مجوز در كشور 96 دفتر كارآفريني داخلي و 21 دفتر كارآفريني خارجي و در مجموع 117 دفتر كارآفريني فعال و غيرفعال در تهران شكل گرفته اند كه معادل 15 درصد كل دفاتر كارآفريني و پنج برابر ميانگين اين دفاتر در سراسر كشور است كه متاسفانه از بازدهي لازم برخوردار نيستند.
وي افزود: رتبه بندي و تشخيص ميزان عملكرد دفاتر كارآفريني يكي ديگر از اهداف و برنامه هاي در دست انجام است كه اين روزها به دنبال آن هستيم چرا كه معتقديم حمايت هاي دولت بايد شامل دفاتر فعالي شود كه در مسير بهبود فضاي اشتغال نقش تعيين كننده اي را برعهده دارند.
لطفي نژاد ضمن تاكيد بر اينكه وظايف دولت در حوزه بهبود فضاي اشتغال كشور در حد برنامه ريزي، هدايت، حمايت، نظارت و ارزيابي محدود مي شود، تصريح كرد: در بخش غيردولتي، اين مديران و فعالان در اين حوزه هستند كه بايد مديريت و اجرا در تمامي سطوح را برعهده داشته باشند و واگذاري تصدي گري ها در اين حوزه يكي ديگر از اهدافي است كه به دنبال آن هستيم.
مديركل اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان تهران تاكيد كرد: در سال جهاد اقتصادي، تحولات در حوزه اشتغال اعم از كارآفريني و ساماندهي فضاي اشتغال جهادگونه خواهد بود، بنابراين هيچ مديري در اين حوزه حق ندارد درجا بزند و ملزم است پابه پاي تحولات روز به سمت تعالي و پويايي گام بردارد.
وي افزود: توسعه اشتغال در كشور بايد مبتني بر آموزش هاي مهارتي و تخصصي باشد، به عبارتي تلفيق توأمان توسعه كمي با اولويت كيفي سازي فعاليت ها در اين حوزه شاخصه اي است كه مي تواند آتيه اشتغال پايدار توأم با بازدهي توجيه مند اقتصادي را تضمين كند.

 



200 جايگاه عرضه سوخت تا پايان سال راه اندازي مي شود

معاون مدير بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: 757 جايگاه عرضه سوخت در كشور در حال ساخت است كه 200 مورد آن تا پايان سال راه اندازي مي شود.
عليرضا رجب پور در گفت وگو با شانا افزود: پراكندگي اين جايگاه ها در همه نقاط كشور است، ضمن آن كه هم اكنون به لحاظ عرضه سوخت در جايگاه ها مشكلي در جاده هاي كشور وجود ندارد.
وي با اشاره به كافي بودن تعداد جايگاه ها در جاده هاي كشور افزود: تنها مورد دچار كمبود جايگاه عرضه سوخت و فرآورده، مسير سمنان تا سبزوار در جاده اصلي سفر به مشهد مقدس و اتوبان زنجان به تبريز است كه از سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين منطقه استقبال مي كنيم.
معاون مدير بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به پابرجا بودن مشكل جايگاه ها دركلان شهرها تاكيد كرد: به دليل قيمت زمين، سرمايه گذاري در ساخت جايگاه در كلان شهرها همچنين با مشكلاتي رو به روست كه انتظار مي رود اين مشكلات با هماهنگي سازمان هاي زيرنظر شهرداري و سازمان مسكن و شهرسازي برطرف و جايگاه هاي موردنياز اين بخش نيز هرچه سريع تر احداث شود.
معاون مدير بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: هم اكنون بيش از 18 هزار مجاري عرضه در كشور فعال است كه اين تعداد بيش از 3050 جايگاه عرضه سوخت به خودروها است؛ از اين تعداد 204 مورد در مالكيت شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي است و در اختيار بهره برداران بخش خصوصي فعاليت مي كند.
وي تاكيد كرد: مجاري عرضه ديگري نيز در كشور در حال فعاليت است كه فرآورده هاي موردنياز روستائيان و مصرف كنندگان جزء را تامين مي كند كه از آن جمله فروشندگي هاي تعاوني روستايي، فروشندگي هاي عشايري، فروشندگي هاي ساحلي و فروشندگي هاي داخل اتاقك و شمار اين مجاري حدود 15 هزار مورد است.
رجب پور افزود: هم اكنون حدود 11 هزار فروشندگي تعاوني روستايي در كشور وجود دارد كه تامين كننده نفت سفيد بخش روستايي در نقاط سخت گذر هستند؛ تعاوني هاي عشايري تامين سوخت در مسير كوچ عشاير و فروشندگي هاي داخلي اتاقك نيز، تامين كننده سوخت بخش كشاورزي روستاها هستند.

 



تحريم به بن بست خورد
رونمايي از 4 كاتاليست مهم پتروشيمي

با حضور وزير نفت از 4 كاتاليست پتروشيمي مورد تحريم كه در داخل كشور ساخته شده اند رونمايي شد.
به گزارش فارس، پنجشنبه با حضور وزير نفت از 4 كاتاليست مورد استفاده در صنعت پتروشيمي كه به دليل اعمال تحريم قابل تهيه از خارج از كشور نبوده و در داخل كشور توليد شده اند، رونمايي شد.
يكي از اين كاتاليست ها كاتاليست SAC است كه يكي از مهمترين كاتاليست پلي اتيلن سنگين محسوب مي شود و توليد آزمايشي آن در واحد پلي اتيلن سنگين پتروشيمي مارون با ظرفيت 300 هزار تن در سال انجام شده است.
اين كاتاليست با قيمت 300 دلار به ازاي هر كيلو وارد كشور مي شد كه قيمت تمام شده كاتاليست توليد داخل در حدود 45 تا 50 دلار در هر كيلو است و با توليد اين كاتاليست 35 ميليون دلار در سال صرفه جويي ارزي خواهد شد.
توليد كاتاليست A در واحد اسفريلين پتروشيمي جم به جاي كاتاليست هاي تحريم شده B و C ديگر كاتاليستي بود كه امروز رونمايي شد و تاكنون در حدود 5 هزار تن محصول از اين طريق توليد مي شود.
واحد اسفريلين پتروشيمي جم در حدود 35 تا 40 تن پلي اتيلين سنگين در ساعت توليد دارد كه در صورت توقف توليد لااقل يك ميليارد تومان در روز خسارت متوجه اين واحد خواهد شد.
ساخت و تست كاتاليست اسيد استيك سومين پروژه اي بود كه ديروز رونمايي شد كه در واحد اسيد استيك پتروشيمي هاي فناوران و بوشهر مورد استفاده قرار مي گيرد كه در صورت تأمين كل ميزان مصرفي اين كاتاليست يك الي 3 ميليون دلار در سال از اين طريق صرفه جويي خواهد شد.كاتاليست دهيدروژنيسيون چهارمين كاتاليستي بود كه ديروز رونمايي شد كه به دليل استفاده از پلاتين امكان هيدروژن زدايي پارافين هاي سبك و سنگين را دارد.
اين نوع كاتاليست در پتروشيمي هاي بندر امام بيستون و شركت سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي ايران مصرف مي شود كه ميزان تقاضاي مشتريان آتي كشور از اين كاتاليست 120 تن در سال برآورد مي شود. اين كاتاليست با توجه به ارزش پلاتين در بازارهاي جهاني دربازه 300 تا 350 دلار در هر كيلوگرم توسط پتروشيمي هاي داخلي خريداري مي شود. براساس اين گزارش در مراسم رونمايي از اين كاتاليست ها علاوه بر وزير نفت، مديرعامل شركت ملي پتروشيمي، مديران ارشد پتروشيمي، مديران مجتمع هاي پتروشيمي فعال در زمينه توليد كاتاليست و مقدم معاون پژوهشي وزير نفت نيز حضور داشتند و از مديران شركت هاي پتروشيمي فناوران، مارون، بندر امام و جم و همچنين جوكار مديرعامل شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي توسط وزير نفت تقدير شد.
آغاز چند پروژه نفتي
در ميادين مشترك
تا پايان سال 90
رستم قاسمي وزير نفت هم دراين مراسم تأكيد كرد: امروز در بالا دست صنعت نفت حركت هاي خوبي شكل گرفته است . براي توسعه حدي در ميادين مشترك برنامه هاي زيادي داريم چنانكه تا قبل از پايان امسال در اين ميادين پروژه هايي را لااقل براي به تعادل رساندن برداشت شروع خواهيم كرد.
وي اضافه كرد: صنعت پتروشيمي نيز يك صنعت توسعه اي در دنيا و كشور ماست و ايران مي تواند سرآمد توسعه اين محصولات باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14