(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 مهر 1390- شماره 20038

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
روزهايي كه آب ها سر بالا مي روند !
5 كميسيون تخصصي براي بررسي مسائل فلسطين تشكيل جلسه دادند
حاجي بابايي در همايش بين المللي خاورميانه عاري از صهيونيسم:
مسئله فلسطين، يك حكم شرعي و انساني است
سيدحسن نصرالله در پيامي به اجلاس فلسطين:
نابودي منظومه ديكتاتورهاي منطقه دستاورد انقلاب اسلامي ايران است
تجليل حماس از بيانات رهبر معظم انقلاب در كنفرانس بين المللي فلسطين
عضو كميته 7 نفره اصولگرايان: جبهه پايداري اعلام كرده ليست جدا نمي دهد
دفاع از حقوق فلسطينيان موضع مشترك همه مسلمانان است
كتاب «فلسطين» از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي منتشر شد
جمال شورجه زندگينامه حضرت خديجه(س) را به تصوير مي كشد
فيزيك وشيمي اسلامي



روزهايي كه آب ها سر بالا مي روند !

حسن معصومي
وقتي شنيدم يكي از به اصطلاح مستندسازان همكار تلويزيون بي بي سي فارسي به نام مهرداد اسكويي، به عنوان داور جشنواره فيلم كوتاه ديني انتخاب شده، ابتدا فكر كردم شايد اين يكي از همان جشنواره هايي است كه به عنوان معناگرا در يكي از كشورهاي اروپايي برگزار مي شود. اما هنگامي كه دريافتم اين جشنواره فيلم ديني همان جشنواره رويش است كه در ايران برگزار مي شود، برق از سرم پريد!
به خودم گفتم چگونه در شرايطي كه چند به اصطلاح مستندساز به درستي و به اتهام همكاري با شبكه بي بي سي فارسي بازداشت شده اند و مسئولين مختلف هنري و سينمايي مرتباً مصاحبه مي كنند كه هرگونه ارائه يا فروش فيلم به شبكه بهايي «بي بي سي»، فلان مجازات و بهمان كيفر را دارد، اين يكي همكار بي بي سي نه تنها مجازات و كيفر نمي بيند كه تازه تشويق شده و به عنوان داور جشنواره فيلم، آن هم از نوع ديني اش برگزيده مي شود! جل الخالق!! اين ديگر از يك بام و دو هوا خيلي فراتر است!!!
گفتم شايد هم اين مهرداد اسكويي آن مهرداد اسكويي نباشد كه به دستور صادق صبا (مدير بخش فارسي بي بي سي) و با موافقت رؤساي اين شبكه صهيونيستي (مراجعه كنيد به مصاحبه صادق صبا درباره ساخت مجموعه مستند «ايران من» يا «طعم ايراني»)، همين دو سه سال پيش يك مستند تحقيرگرايانه درباره ايران ساخت و براي اين كار، برخي مديران وقت وزارت ارشاد را متقاعد ساخت تا خود صادق صبا (از جاسوسان برجسته سرويس اطلاعاتي رژيم صهيونيستي و MI6) را به ايران آورده و در سراسر ايران بچرخاند!!
گفتم حتماً اين آن اسكويي نيست كه يار غار «مازيار بهاري» (همان به اصطلاح خبرنگار نيوزويك و جاسوس سفارت انگليس كه در جريان فتنه سال 88 دستگير شد) بود و با همكاري او براي بي بي سي مستند مي ساخت.
گفتم قطعاً مسئولين هنري و فرهنگي ما هشيارتر از اين هستند كه به آن اسكويي اجازه داوري جشنواره ديني بدهند كه بارها و بارها به سفارش شبكه بي بي سي فيلم ساخته و خصوصاً فيلم هايش (مانند «دماغ به سبك ايراني» و «روزهاي بي تقويم») در ايام فتنه 88 از برنامه آپارات شبكه بي بي سي (كه خود در رأس سازمان هدايت گر فتنه گران قرار داشت) پخش شده و بابت فروش آنها از بي بي سي پول دريافت كرده و خدا مي داند كه در زير اين تهيه و فروش فيلم ها چه برنامه هاي ديگري قرار داشته است!!
اما به هر حال در اين روزهايي كه آب ها زياد سربالا مي روند و قورباغه ها مرتباً ابوعطا مي خوانند، هيچ چيز بعيد نيست!! وقتي تبليغ تلويزيوني از اعتماد به بانكي سخن مي گويد كه در جريان بزرگترين اختلاس تاريخ ايران، نقش اول را داشته و مدير عامل سابقش نيز به آن سوي آب ها فرار كرده، وقتي كه همكاران ديگر به اصطلاح مستندساز بي بي سي فارسي، پروژه ساخت سريال از رسانه ملي دريافت مي كنند، وقتي كه...

 



در دومين روز از كنفرانس حمايت از انتفاضه
5 كميسيون تخصصي براي بررسي مسائل فلسطين تشكيل جلسه دادند

كميسيون هاي تخصصي همايش حمايت از انتفاضه فلسطين در دومين روز از اين اجلاس تشكيل جلسه دادند.
در آغاز دومين روز پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، كميسيون هاي پنج گانه اين همايش تشكيل شد.
كميسيون هاي همايش حمايت از انتفاضه فلسطين با پنج عنوان پارلماني، احزاب و گروه هاي سياسي، سازمان هاي مردم نهاد، علما و رهبران ديني و نيز رسانه هاي گروهي، صبح روز گذشته تشكيل جلسه دادند.
بر اين اساس، كاظم جلالي به عنوان رئيس كميسيون پارلماني، حجت الاسلام والمسلمين اختري رئيس كميسيون علما و رهبران ديني، حسن حدرج از لبنان رئيس كميسيون سازمان هاي مردم نهاد، شيخ حسن عزالدين رئيس كميسيون احزاب و گروه هاي سياسي و دكتر اسماعيل رضوان از فلسطين به عنوان رئيس كميسيون رسانه هاي گروهي انتخاب شدند.
در همين راستا كميسيون رسانه هاي گروهي با موضوع رفع محاصره فلسطين و غزه تشكيل شد.
اين كميسيون راهكارهاي جلب توجه افكار عمومي به مسئله فلسطين، راهكارهاي انعكاس نقطه نظرات و نيازهاي مردم فلسطين، راهكارهاي مقابله با شبيخون تبليغاتي و جنگ رواني رژيم صهيونيستي و حاميان آن عليه ملت فلسطين و خيزش هاي مردمي اخير و مسئله فلسطين را به عنوان محورهايي اعلام كرد كه بايد راجع به آن بررسي بيشتر واتخاذ تصميم صورت گيرد.
اعضاي اين كميسيون تاكيد داشتند كه انقلاب عظيم در تكنولوژي ارتباطات موجب شده تا رسانه ها با تحول از حالت سنتي خود به يكي از عوامل اصلي هدايتگر افكار عمومي مبدل شوند.
اين كميسيون هم چنين معتقد است كه با توجه به ضرورت اولويت بخشيدن به مسئله فلسطين در سطح منطقه كه خواست عموم ملت هاست و همراه ساختن تحولات كنوني با اصلي ترين مسئله جهان اسلام، فعالان عرصه رسانه كه در همايش فلسطين شركت كرده اند بهتر است نظرات خود را در محورهاي فوق الذكر اعلام كنند.
روز گذشته همچنين كميسيون احزاب و گروه هاي سياسي نيز با موضوع تحولات منطقه اي و بين المللي و آينده انتفاضه و مقاومت فلسطين تشكيل شد.
در اين نشست تاكيد شد كه احزاب و گروه هاي سياسي از حلقه هاي اصلي واسطه ملت ها و دولت ها بوده، وظيفه تربيت كادرهاي مديريتي كشورها را برعهده دارند.
اعضاي اين كميسيون ضمن تاكيد بر اين كه رهبران و كادرهاي اين احزاب به دليل ارتباط مستقيم با ملت ها همواره توجه ويژه اي به مسئله فلسطين داشته اند، اذعان داشتند كه اين كميسيون مي بايست محورهايي از جمله تحولات اخير منطقه و افزايش نقش مردم و احزاب و تشكل هاي اصيل و فراگير در تعيين سرنوشت خود و تاثير آن در حمايت از قيام مردم فلسطين را بررسي كرده و تصميمات مقتضي را در اين زمينه اتخاذ كنند.
باز تعريف نقش احزاب و تشكل ها در پرتو تحولات اخير منطقه، احزاب و برگزاري تجمعات، تظاهرات و سازماندهي گروه هاي علمي و تبليغي در حمايت از مسئله فلسطين و نيز بهره گيري از ارتباطات بين المللي احزاب و تشكل هاي اصيل مردمي در حمايت از مسئله فلسطين از ديگر محورهايي بود كه كميسيون احزاب بر لزوم بررسي بيشتر آن تاكيد كرد.
راهكارهاي مقابله
با صهيونيستي كردن قدس
كميسيون علما و رهبران ديني هم به رياست حجت الاسلام اختري، رئيس سازمان تقريب مذاهب اسلامي و با موضوع قدس تشكيل شد.
كميسيون علما و رهبران ديني با توجه به مقابله با اشغالگري و كشتار ملت هاي بي دفاع به عنوان ويژگي روحانيون اصيل تشكيل شد.
اعضاي شركت كننده در اين كميسيون با تأكيد بر اينكه قدس نماد معنويت در همه اديان الهي است و اينك به نماد اشغالگري، ظلم و آواره كردن ملت ها مبدل شده است، اين موضوع را يادآور شدند كه رهبران ديني و پيروان اديان و مؤمنان راستين نمي توانند در برابر نقض حقوق انساني ملت فلسطين و اقدامات ضد بشري اشغالگري و عمليات گسترده تخريب آثار اسلامي و مسيحي بي تفاوت بمانند.
براساس اين گزارش با توجه به اين مسائل، روحانيون شركت كننده در كميسيون علما و رهبران ديني در راستاي قداست شهر قدس در اديان الهي تصميماتي را اتخاذ كردند.
همچنين چگونگي مقابله در جهت تلاش هاي اتخاذ شده در جهت صهيونيستي كردن قدس و همكاري روحانيون در ارشاد ملت هاي آزاده جهان در جهت ياري رساندن به ملت فلسطين در كنار بررسي قطعنامه هاي بين المللي براي قدس از ديگر موارد مطرح شده در اين كميسيون بود.
كميسيون پارلماني نيز به رياست كاظم جلالي- عضو هيأت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس- با موضوع فعال سازي ظرفيت هاي پارلماني براي حمايت از مسأله فلسطين تشكيل شد.
رئيسان و اعضاي هيأت هاي پارلماني شركت كننده در اين كنفرانس به بررسي چگونگي فعال سازي ظرفيت هاي پارلماني براي حمايت از مسأله فلسطين پرداختند و براين اساس بر نقش پارلمان ها در روند مبارزه با احقاق حقوق مردم فلسطين تأكيد كردند.
همچنين كميسيون سازمان هاي مردم نهاد نيز صبح يكشنبه در پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين به رياست حسن حدرج از لبنان با موضوع آوارگان و بازگشت آن ها تشكيل شد.
كميسيون سازمان هاي مردم نهاد كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين با توجه به اين موضوع كه بخش وسيعي از فرآيند تصميم گيري از عرصه هاي ملي و بين المللي به سازمان هاي مردم نهاد منتقل شده و اين سازمان ها به عنوان تشكل هاي سازمان يافته جامعه مدني به زبان گوياي ملت ها مبدل شده اند صبح روز گذشته تشكيل شد.
بسيج افكار عمومي براي مخالفت با جنگ هاي تحميلي عليه لبنان و نوار غزه در سال هاي 2006 و 2008 در كنار ايفاي نقش قابل توجه در تلاش براي شكستن محاصره غزه از جمله محورهاي مورد تأكيد اعضاي كميسيون سازمان هاي مردم نهاد بود.
همچنين در اين جلسه بر توان و فعاليت موفق در اجلاس هاي بين المللي به ويژه اجلاس هاي دوربان و تلاش براي محكوم سازي اقدامات تجاوزگرانه رژيم صهيونيستي تاكيد شد.
براساس اين گزارش، كميسيون سازمان هاي مردم نهاد همچنين با توجه به وضعيت بيش از پنج ميليون آواره فلسطيني، بر لزوم صدور قطعنامه هاي بين المللي براي وضعيت آوارگان فلسطيني و همچنين حل موضوع آوارگان تأكيد داشتند.
در اين جلسه در مورد موضوع تلاش رژيم صهيونيستي و حاميان آن براي حذف مسأله آوارگان و راهكار مقابله با آن بررسي هاي لازم و تصميمات مقتضي اتخاذ شد.
همكاري سازمان هاي مردم نهاد در بسيج افكار عمومي در جهت اقدامات بين المللي مشترك براي بازگشت آوارگان نيز از ديگر موضوعات مورد تأكيد در اين جلسه بود.
در ادامه و پس از برگزاري نشست هاي كميته هاي پنج گانه، دومين روز نشست عمومي اين اجلاس به رياست علي لاريجاني كار خود را آغاز كرد.
رهبران جهان اسلام
از فلسطين حمايت كنند
رئيس مجلس سناي جمهوري پاكستان در نشست عمومي اجلاس با تاكيد بر اين كه رهبران جهان اسلام بايد با اتحاد از برادران فلسطيني از آنها حمايت كنند، گفت: همگي بايد با يكديگر متحد شويم تا با ايجاد كشور مستقل فلسطيني، حقوق حقه مردم فلسطين محقق شود.
حميد فاروق صبح يكشنبه در دومين روز از پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين با تاكيد بر اين كه دولت پاكستان حمايت خود را از مقاومت فلسطين اعلام مي كند، افزود: يكي از اهداف اصلي سياست خارجي پاكستان، داشتن رابطه خوب با فلسطين است. بر همين اساس پاكستان از تشكيل دولت مستقل فلسطين حمايت مي كند.
وي با بيان اين كه نهادهاي فلسطيني بايد در راستاي رسيدن به صلح تلاش كنند، گفت: بايد دستاوردهاي فلسطيني ها به عنوان عامل ايجاد صلح استفاده شود.
رئيس مجلس سناي جمهوري پاكستان همچنين با اعلام حمايت از تقاضاي فلسطين مبني بر طرح تشكيل دولت مستقل فلسطين در سازمان ملل يادآور شد: شهرك هاي صهيونيستي نبايد ايجاد شوند و باقي بمانند.
فاروق با بيان اين كه جهانيان به خصوص كشورهايي كه در تقسيم فلسطين در سال 1947 كمك كردند بايد تمهيداتي براي تشكيل كشور مستقل فلسطين اتخاذ كنند، در همين راستا دولت آمريكا بايد نقش فعال تري به عنوان ميانجي عادل ايفا كند.
فاروق خشونت هاي اسرائيل و اشغال زمين هاي فلسطيني ها را مانع دسترسي به صلح عنوان و اظهار كرد: اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي با رويكردي مبتني بر صلح بايد حقوق اساسي مردم فلسطين را به رسميت بشناسد.
به گفته وي، سازمان كنفرانس اسلامي بايد با شنيدن نداي واحد امت اسلامي نقش بيشتري در مورد مساله فلسطين داشته باشد تا به صورت واحد صلح جهاني و عدالت و آزادي براي همه اعضا و مردم دنيا محقق شود.
رئيس پارلمان سودان هم گفت كه اين كشور در كنار امت عربي و اسلامي، در حمايت از مساله فلسطين ايستاده است تا زماني كه مبارزان واقعي بيايند و قدس و فلسطين را آزاد كنند.
محمود ابراهيم طاهر- رئيس پارلمان سودان- كه صبح يكشنبه در كنفرانس حمايت از انتفاضه سخنراني مي كرد، با اشاره به تلاش هاي غرب براي تجزيه سودان اظهار كرد: آنها 50 سال شب و روز تلاش كردند كه فتنه هايي در داخل سودان به راه بيندازند اما خوشبختانه اين كار ميسر نشد.
او با قدرداني از جمهوري اسلامي به خاطر حمايت از مساله فلسطين يادآور شد: ما همچنين از همه آزادگان امت كه از ملت فلسطين حمايت مادي و معنوي مي كنند بسيار سپاسگزاريم.
رئيس پارلمان سودان ابراز اميدواري كرد كه رهبران فلسطين در جهت آزادي اين كشور به وحدت و همبستگي بيشتري دست يابند.
تا آزادي كامل فلسطين
مقاومت مي كنيم
نماينده حماس نيز با تاكيد بر اينكه ملت فلسطين تا آزادي كامل سرزمين شان مقاومت و ايستادگي مي كنند، گفت: فلسطين تبلور اولين قبله است و در آينده رمز آزادي از صهيونيسم يهودي و صهيونيسم مسيحي خواهد بود.
«محمود الازهار» طي سخناني در دومين و آخرين روز پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين كه از صبح روز گذشته در محل سالن اجلاس سران آغاز به كار كرده است، اظهار داشت:رژيم صهيونيستي بعد از جنگ 22روزه با غزه، همه درختان را متلاشي كرد و همه خانه ها را ويران ساخت اما هرگز نتوانست ثبات را در جان فلسطينيان شكست دهد و زماني كه كنفرانس هاي اين چنيني برگزار مي شود، ما در اين آرزو هستيم كه به يك وحدت اسلامي برسيم و بنده از اين منبر و تريبون همه شما را به وحدت تشكيلات و سازمان ها و كنفرانس و احزاب اسلامي دعوت مي كنم تا انشاءالله بتوانيم يك گام واحد سياسي برداريم.
در ادامه نماينده پارلمان اردن نيز سرزمين قدس را داراي جايگاه خاصي در ميان اعراب خواند و گفت: قدس شريف در قلب هاشميان و اردني ها نيز جاي دارد.
«يحيي سعود» از نمايندگان پارلمان اردن و رئيس كميسيون پارلماني فلسطين طي سخناني در اجلاس دو روزه بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين كه در محل سالن اجلاس سران از صبح شنبه آغاز به كار كرده است، اظهار داشت: از دولت و ملت ايران و مجلس شوراي اسلامي به خاطر دعوتي كه از بنده انجام دادند تا در اين اجلاس حضور يابم، تقدير و تشكر مي كنم.
وي افزود: از روزي كه به مردم فلسطين ظلم روا شده است، از همان روز انقلاب ها و قيام هايي برپا شده و بايد دانست مسئله فلسطين، مسئله همه اعراب و فلسطينيان است و تنها متعلق به خود فلسطينيان نيست.

 



حاجي بابايي در همايش بين المللي خاورميانه عاري از صهيونيسم:
مسئله فلسطين، يك حكم شرعي و انساني است

وزير آموزش و پرورش با اشاره به راهگشا بودن سخنان رهبر معظم انقلاب تاكيد كرد: مسئله فلسطين براي ما يك حكم شرعي و انساني دارد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر حميدرضا حاجي بابايي ديروز در همايش بين المللي بيداري اسلامي خاورميانه عاري از صهيونيسم كه با حضور برخي از اعضاي اتحاديه جهاني دانش آموزان حامي فلسطين و گروهي از صاحب نظران مسئله فلسطين در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد تاكيد كرد: خط مشي ما در قضيه فلسطين يك موضعگيري سياسي و مقطعي نيست بلكه براي ما مسئله فلسطين يك اعتقاد وحياني براي دفاع از كيان اسلام و مردم مسلمان است.
وي ادامه داد: امروز رژيم جعلي و نامشروع صهيونيستي به دنبال آن است كه در جهان اسلام تغيير نگرش به وجود آورد و در كنار اين رژيم، آمريكا، پير استعمار انگلستان و فرانسه نيز به دنبال اين هدف هستند و از فكر و انديشه جوانان مسلمان براي مديريت جهان مي ترسند.
وزير آموزش و پرورش در ادامه تصريح كرد: امروز به بركت انقلاب اسلامي ايران و رهبري هاي پيامبرگونه امام(ره) و مقام معظم رهبري، ايران اسلامي در اوج قدرت است و آمريكا و صهيونيست ها حتي 3 روز هم نتوانستند موج ناشي از همايش بيداري اسلامي را تحمل كنند و به دنبال برگزاري اين همايش در هفته هاي گذشته در تهران، برهان الدين رباني را به شهادت رساندند.
حاجي بابايي تاكيد كرد: امروز جوانان ايران اسلامي و جهان اسلام صاحب فكر و انديشه اند و به همين دليل ما به دنبال اتحاد دانش آموزان جهان اسلام و سراسر جهان براي ايجاد عدالت و محيط مناسب براي صلح و شرايط مناسب براي زندگي هستيم و اين ايده را اتحاديه جهاني دانش آموزان حامي فلسطين بايد دنبال كند.
در ادامه اين همايش خزل حبيب از فرماندهان و مبارزين فلسطيني در پاسخ به ابراز احساسات دانش آموزان حاضر در اين همايش گفت: من از فلسطين و از نوار غزه آمده ام.
از جايي آمده ام كه مردم آن از صميم قلب ملت ايران را به خاطر حمايت هاي بي دريغي كه در شرايط سخت و بحراني از ستمديدگان فلسطيني مي كند دوست دارند و جمهوري اسلامي ايران را ياور مسلمين بويژه فلسطينيان مي دانند.
وي تاكيد كرد: انقلاب اسلامي ايران جهان اسلام را بيدار كرد و به آنها آموخت كه سلاطين وابسته به مانند بت هايي مي مانند كه با يك اراده ملت سقوط مي كنند و خواهند كرد.
حبيب تاكيد كرد: هيچ كوتاهي در كمك رساني به مردم مظلوم غزه صورت نگرفته است و ما اين را مديون امام خامنه اي و احمدي نژاد مي دانيم.
اين فرمانده فلسطيني گفت: مردم فلسطين همچنان بر اين راي خود كه حتي يك وجب از فلسطين را به بيگانگان واگذار نخواهيم كرد و به دستور امام خميني(ره) كه بارها بر آن تاكيد كرده اند رژيم صهيونيستي در اين منطقه جايي ندارد و بايد هرچه زودتر اينجا را ترك كند.
حبيب تصريح كرد: خطر رژيم صهيونيستي فقط براي فلسطين و فلسطيني ها نيست بلكه اين خطر امنيت همه كشورها را تهديد مي كند و همه بايد متحد شوند و همكاري كنند تا اين رژيم منفور از ريشه محو شود.
در پايان اين مراسم يكي از دانش آموزان بيانيه اي را در حمايت بي دريغ از انتفاضه فلسطين قرائت كرد.

 



سيدحسن نصرالله در پيامي به اجلاس فلسطين:
نابودي منظومه ديكتاتورهاي منطقه دستاورد انقلاب اسلامي ايران است

دبيركل حزب الله لبنان در پيامي به پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه ضمن تشكر از ايران و اعلام اين كه اين كنفرانس در شرايط حساس منطقه برگزار مي شود اعلام كرد: كسي كه 70 سال مقاومت كرده پيروز مي شود و باقي مي ماند.
سيدحسن نصرالله- دبيركل حزب الله لبنان- در بخش هايي از اين پيام كه متن آن از سوي ابراهيم -نماينده سيد حسن نصرالله- در اختيار رسانه ها قرار گرفت، اعلام كرد: طرح سلطه جويي استعماري در منطقه بر سه مساله اصلي متمركز است: نخست اشغال گري مستقيم و غيرمستقيم و تسلط امنيتي و اقتصادي بر اكثر كشورهاي منطقه از سوي كشورهاي استعماري و در راس آن آمريكا، دوم اشغالگري بين المللي از طريق اشغال فلسطين و بيت المقدس از سوي صهيونيست ها و سوم منظومه ديكتاتوريسم در منطقه.
دبيركل حزب الله لبنان تصريح كرد: هرگونه پيروزي بر هر حلقه ديكتاتوريسم بايد گامي باشد در جهت حفظ وحدت امت هاي اسلامي و عربي و جنبش هاي آزادي بخش و مقاومت و كشورهاي مبارز و چنين مساله اي در لزوم ادامه مبارزه ملي با زمان دستيابي به استقلال و آزادي كامل و سقوط قدرت هاي سركش تجلي پيدا مي كند.
او عنوان كرد: در اين راستا ايران تحولي عظيم را رقم زد و دستاوردي بزرگ را در نابودي اين منظومه ديكتاتورها صورت داد و چشم اندازهاي جديدي را مملو از اميدواري در مسيري رويارويي و احياي نقش امت هاي اسلامي ايفا كرد و ارزش هاي اخلاقي، سياسي و اعتقادي انسان را و قدرت آن در ساخت آينده را نشان داد.
سيدحسن نصرالله خاطرنشان كرد: در اين جا به چهار مساله بايد اشاره كرد، مهم سقوط شاه و خروج آن از ايران بود كه همان سقوط منظومه ديكتاتورها و خارج كردن سلطه جويي آمريكا از ايران بود، دوم ايجاد جمهوري اسلامي با استقلال كامل و اقتدار و پيشرفت با وجود جنگ و محاصره و سوم سقوط شاه گامي در جهت احياي نقش و جايگاه جمهوري اسلامي در رويارويي با طرح سلطه جويي در منطقه بود و چهارم مواضع شجاعانه و ثابت جمهوري اسلامي ايران به خاطر فلسطين و بيت المقدس بوده كه همواره اين مساله را بر منافع داخلي خود ترجيح داده است.
وي در ادامه با اعلام حمايت از دولت سوريه گفت: نظام سوريه جزو منظومه آمريكا در منطقه نيست. نظام سوريه نظام رويارويي مقاومت و بازدارندگي است و سوريه به خاطر نقش و جايگاهش همواره با تحريم ها، تهديدها و توطئه چيني ها روبه رو بوده است.
سيدحسن نصرالله در ادامه تصريح كرد: آن چه كه در فلسطين رخ داده و رخ مي دهد جنايت قرن و رسوايي عصر حاضر است. اشغالگران مستكبر بر فلسطين تسلط يافتند و مي خواهند تاريخي را از بين ببرند و مقدسات را نبود كنند ولي ما 70 سال است كه با اشغالگري روبه رو هستيم و 70 سال است كه مقاومت مي كنيم و كسي كه 70 سال مقاومت كرده پيروز مي شود و باقي مي ماند.

 



تجليل حماس از بيانات رهبر معظم انقلاب در كنفرانس بين المللي فلسطين

به دنبال ادعاي سايت هاي ضدانقلاب مبني بر مخالفت خالد مشعل با راهكار رهبر معظم انقلاب درباره فلسطين، يكي از رهبران حماس از بيانات معظم له در پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين در تهران و تأكيد ايشان بر ضرورت آزادي تمام سرزمين فلسطين تجليل كرد.
«اسماعيل رضوان» در گفت وگو با شبكه خبري العالم بر اهميت برگزاري كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين در تهران در زمان حساس كنوني تأكيد و از حمايت جمهوري اسلامي ايران از فلسطين قدرداني كرد.
وي اظهار داشت: كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين در تهران در زماني برگزار مي شود كه مسأله فلسطين و انتفاضه در مرحله اي بسيار حساسي قرار گرفته اند.
رضوان گفت: از يك سو رژيم اشغالگر در حال يهودي سازي قدس است و از سوي ديگر محاصره غزه را تشديد كرده است و علاوه بر آن همه قوانين و عرف هاي بين المللي را زير پا گذاشته است. در چنين شرايطي عضويت فلسطين در سازمان ملل فايده اي نخواهد داشت و جز امتيازدهي بيشتر و كوتاه آمدن از حقوق ملت فلسطين و اصول تغييرناپذير فلسطيني و حق بازگشت و مقاومت حاصلي نخواهد داشت.
عضو برجسته حماس خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي كه كنفرانس تهران با حمايت قاطع از فلسطين و مقاومت ملت اين سرزمين بر اين اصل تأكيد كرد كه هر آن چه به زور گرفته شده باشد فقط با زور بازپس گرفته مي شود.
وي افزود: محمود عباس (رئيس تشكيلات خودگردان) به رسميت شناختن كشور فلسطين در مرزهاي سال 1967 را خواستار شده و اين به آن معني است كه فلسطيني ها بايد فقط به 22 درصد از سرزمين فلسطين بسنده كنند به اين ترتيب حق بازگشت آوارگان فلسطيني به خطر خواهد افتاد.
عضو برجسته حماس گفت: اعتقاد ما اين است كه اين گونه راه حل ها كه 20 سال آن را تجربه كرده ايم چيزي عايد ملت فلسطين نمي كند بلكه اينك زمان آن فرا رسيده است كه مسير حركت خود را تصحيح كنيم و مسير درست را رهبر انقلاب اسلامي ايران به ما نشان داد، آن گاه كه فرمود «فلسطين تمام سرزميني است كه از رود تا دريا گسترده است.»
رضوان در ادامه با تأكيد بر موضع جنبش حماس كه مبتني بر اولويت بخشي به آزادي فلسطين و سپس تشكيل كشور مستقل است، خاطرنشان كرد: نمي توان يك كشور مستقل را بر سرزميني خيالي ايجاد كرد و براي ايجاد آن از سازمان ملل خواست آن را به رسميت بشناسد.
وي افزود: تشكيل چنين كشوري در درجه نخست مستلزم آزادي سرزمين فلسطين و آن گاه ايجاد كشور مستقل است. ما مشكلي با به رسميت شناخته شدن كشور فلسطين نداريم اما هر وجب از سرزمين فلسطين كه آزاد شود بايد به عنوان خاك فلسطين به رسميت شناخته شود.
رضوان خاطرنشان كرد: اشغالگر به هيچ وجه نبايد به رسميت شناخته شود و نبايد از اصول تغييرناپذير فلسطيني عدول كرد و همچنين بيش از 80 درصد از سرزمين فلسطين را نبايد به اشغالگر تقديم كرد.

 



عضو كميته 7 نفره اصولگرايان: جبهه پايداري اعلام كرده ليست جدا نمي دهد

عضو ناظر جبهه متحد اصولگرايان از توافق با جبهه پايداري براي عدم ارائه ليست جداگانه جهت انتخابات مجلس نهم خبر داد.
به گزارش فارس، حجت الاسلام «سيدرضا تقوي» عضو كميته هفت نفره اصولگرايان و عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز عصر شنبه در نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به روند طي شده توسط جامعتين براي ايجاد و گسترش وحدت در ميان جامعه اصولگرايي اظهار داشت: انتخابات فرصت خوبي است كه در آن تشكل هاي سياسي بتوانند بنيان هاي فكري و تشكيلاتي خود را تقويت كنند. وي گفت: ما بايد انتخابات سال هاي گذشته را مرور كنيم و با درس گرفتن از آنها ابتكارات و نوآوري هايي را براي انتخابات آينده ايجاد كنيم لذا هر تشكيلات هوشمند سياسي بايد بهره خود را از عرصه انتخابات بگيرد چرا كه انتخابات نشاط سياسي خوبي در جامعه ايجاد مي كند.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در ادامه سخنان خود به تشريح روند طي شده در يك سال و نيم اخير براي ايجاد گسترش وحدت در جمع اصولگرايان پرداخت و گفت: در جامعه مدرسين بعد از انتخاب آقايان كعبي و بوشهري مباحث انتخاباتي از سوي آيت الله يزدي به اين دو واگذار شد اما ما در جامعه روحانيت بنا را بر اين گذاشتيم كه مباحث را در شورا مطرح كنيم و آيت الله مهدوي كني گفت كه من معتقد به مشورت هستم. تقوي ادامه داد: در نهايت بعد از تصويب منشور اصولگرايي توسط جامعتين قرار بر اين شد كه ما سه ضلع را دعوت كنيم كه ضلع اول جبهه پيروان، ضلع دوم دو نفر از ايثارگران و رهپويان و ضلع سوم كساني كه از اطراف آقاي رئيس جمهور ريزش كرده بودند و تحت رايحه خوش خدمت كار مي كردند. در اين ميان جبهه پايداري انقلاب اسلامي با محوريت آيت الله مصباح يزدي تشكيل شد و ما از آنها دعوت كرديم كه در تشكل اتحاد اصولگرايي شركت كنند.
وي همچنين گفت: اعضاي جبهه پايداري طي دو نامه مطالبي را براي ما بيان كردند و گفتند كه ما همان اصولگراياني هستيم كه احمدي نژاد را به رئيس جمهوري رسانديم بنابراين تعداد ما بايد در بخش 8 نفره 3 نفر باشد و در بخش 7 نفر نيز بايد يك نماينده داشته باشيم.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز افزود: اشكال ديگر اعضاي جبهه پايداري به ما اين بود كه آنها مي گفتند لاريجاني و قاليباف هم به دليل اين كه در دوران فتنه 88 عملكرد مطلوبي نداشتند، نبايد در اين تشكل نماينده فردي داشته باشند.
تقوي ادامه داد: آنها همچنين اسم آقاي باهنر را آوردند كه او هم نبايد باشد زيرا در فتنه آنطور كه بايد وارد نشد. ولي ما خواست آنها را قبول نكرديم و در ادامه آنها از آيت الله مهدوي كني درخواست وقت كردند كه صحبت كنند و ايشان نيز پذيرفتند و صحبت آنان 2 ساعت و نيم طول كشيد.

 



در ديدارهاي لاريجاني با شركت كنندگان در اجلاس انتفاضه تأكيد شد
دفاع از حقوق فلسطينيان موضع مشترك همه مسلمانان است

در ديدارهاي دوجانبه لاريجاني با شركت كنندگان در اجلاس حمايت از انتفاضه تأكيد شد كه دفاع از حقوق فلسطينيان موضع مشترك همه مسلمانان است.
علي لاريجاني در حاشيه كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، با شركت كنندگان در اين اجلاس ديدارهاي دوجانبه برقرار كرد.
در همين راستا الله شكور پاشازاده رئيس اداره مسلمانان قفقاز در حاشيه اين كنفرانس با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
علي لاريجاني در ابتداي اين ديدار با تأكيد بر علائق مشترك و پيوندهاي ديرينه دو ملت گفت: مناسبات ايران و آذربايجان فراتر از روابط معمولي ميان كشورها است و ريشه در زبان و دين مشترك دارد.
وي حضور هيئت عالي رتبه آذربايجاني در كنفرانس تهران را بسيار مهم دانست و افزود: ضرورت دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطين موضع مشترك همه مسلمانان است.
در ادامه الله شكور پاشازاده رئيس اداره مسلمانان قفقاز نيز در اين ديدار با تقدير از تلاش ها و اهتمام لاريجاني در موضوعات جهان اسلام به ويژه دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطين گفت: برگزاري موفقيت آميز كنفرانس تهران در شرايط كنوني نقش مهمي در احقاق حقوق مردم فلسطين دارد.
وي از موضع جمهوري اسلامي ايران بر دفاع حق مسلمانان در همه عرصه هاي بين المللي تقدير كرد و تأكيد كرد: قدس بايد مركز فلسطين باشد.
در حاشيه پنجمين كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين، قربانعلي دولتشاه اويچ، رئيس گروه دوستي پارلماني تاجيكستان و جمهوري اسلامي ايران هم با علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
در ابتداي اين ديدار، لاريجاني ضمن قدرداني از حضور هيئت پارلماني تاجيكستان در پنجمين كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين اظهار كرد: امروز مسئله فلسطين، مسئله تمام جهان اسلام است و كشور تاجيكستان نيز به عنوان يك كشور اسلامي با حضور فعال خود در اين كنفرانس نشان داد كه همچنان حامي ملت مظلوم فلسطين است.
در ادامه اين ديدار، رئيس گروه دوستي پارلمان تاجيكستان و جمهوري اسلامي ايران ضمن ابلاغ پيام تشكر رئيس مجلس تاجيكستان در خصوص دعوت به كنفرانس مهم حمايت از انتفاضه فلسطين در تهران اظهار كرد: ما از مواضع برحق جمهوري اسلامي ايران در حمايت از ملت مظلوم فلسطين حمايت مي كنيم و خوشحاليم كه كشور دوست و برادر ايران اقدام به برگزاري چنين كنفرانسي با حضور سياستمداران و شخصيت هاي طراز اول عربي و اسلامي كرده است.
در ادامه ديدارهاي مقامات و شخصيت هاي شركت كننده در پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين با رئيس مجلس شوراي اسلامي رئيس جمهور سابق تانزانيا و رئيس مجلس زنگبار نيز با علي لاريجاني ديدار كردند.
لاريجاني در اين ديدار با اشاره به سياست هاي قدرت هاي جهاني براي جلوگيري از دستيابي مردم فلسطين به حقوقشان گفت: قدرت هاي بين المللي با ارايه طرح هاي رنگارنگ سياسي در مسئله فلسطين به دنبال كلاهبرداري سياسي و جلوگيري از استيفاي حقوق مردم مظلوم فلسطين مي باشند.
وي افزود: دوره اين گونه كلاهبرداري هاي سياسي گذشته است و بايد به حقوق ملت ها احترام گذارند.
لاريجاني، بيداري اسلامي را مرحله نويني در مسير مبارزات ملت هاي منطقه جهت احقاق حقوق مردم فلسطين دانست.
براساس اين گزارش رئيس جمهور سابق تانزانيا نيز در اين ديدار با تقدير از اقدام مجلس شوراي اسلامي در برگزاري كنفرانس بين المللي دفاع از حقوق مردم فلسطين گفت: همه مردم جهان بايد در برابر خطر صهيونيست متحد شوند و برگزاري اين قبيل كنفرانس ها در آگاه سازي ملت ها از ماهيت صهيونيست بسيار مؤثر است.
لاريجاني همچنين با محمدبن مبارك الخليفي همتاي قطري خود نيز ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار وي حضور گسترده رؤساي مجلس و ساير مقامات پارلماني و سياسي كشورهاي مختلف اسلامي و غيراسلامي در اين كنفرانس را نشانه اهميت موضوع فلسطين در عصر حاضر خواند و گفت: اين كنفرانس در بردارنده اهتمام و تأكيد امت اسلام بر احقاق حقوق ملت فلسطين و پاياني بر ظلم چند دهه اي رژيم صهيونيستي عليه آنان است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين ديدار با انتقاد از مواضع متناقض دولت آمريكا در قبال موضوع فلسطين و تحولات منطقه اي يادآور شد: آمريكا حاضر به پذيرش قدرت بالقوه جهان اسلام در حل بحران هاي مختلف منطقه اي و بين المللي نيست و در موضوع فلسطين ملت مظلوم اين سرزمين بايد هزينه و بهاي سنگين اين رفتارهاي متناقض از سوي آمريكا را بپردازند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با همتاي سوري خود هم از مداخله غربي ها در امور داخلي سوريه انتقاد كرد و همتاي سوري وي نيز گفت: از تعدادي از كشورها سلاح وارد سوريه مي شود و اكنون نيز دست به ترور زده اند.

 



كتاب «فلسطين» از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامي منتشر شد

كتاب فلسطين از منظر رهبر انقلاب اسلامي توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با مقدمه دكتر علي اكبر ولايتي منتشر شد.
در اين كتاب علاوه بر انتشار بيانات رهبر انقلاب در خطبه هاي نمازجمعه تهران در تاريخ 17/5/1359 (دومين روز قدس) در 8 بخش شامل كليات، شكست ها و پيروزي ها، مسئوليت ها، جنايات، راه حل ها، قهرمانان، روشنگري و آينده روشن به مرور بيانات حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) پيرامون مسئله فلسطين پرداخته است.

 



براي اولين بار در تاريخ سينما
جمال شورجه زندگينامه حضرت خديجه(س) را به تصوير مي كشد

گروه ادب و هنر -
اولين فيلم تاريخ سينماي ايران و جهان درباره حضرت خديجه(س) به كارگرداني جمال شورجه توليد مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، شورجه كه سازنده بهترين فيلم تاريخ سينما درباره جنگ 33 روزه رژيم صهيونيستي عليه لبنان و پيروزي مقاومت اسلامي است، اين بار قصد دارد تا براي اولين بار زندگي نخستين بانوي مسلمان را به تصوير كشد.
براساس اين گزارش، اين فيلم هم اكنون در مرحله تحقيق و پژوهش است. سه گروه تحقيقاتي زير نظر فرج الله سلحشور، در حال تحقيق براي نگارش فيلمنامه «حضرت خديجه(س)» هستند. اين دومين همكاري شورجه و سلحشور پس از سريال محبوب «يوسف پيامبر(ع)» است. سلحشور همزمان با سرپرستي پژوهش اين فيلم، مشغول آماده كردن سريال «حضرت موسي(ع)» است.
پيش توليد فيلم «حضرت خديجه(س)» تا چند ماه ديگر آغاز مي شود و اين فيلم تا دو سال ديگر آماده نمايش خواهد شد. تهيه كنندگي فيلم زندگي همسر پيامبر برعهده محمد خزاعي است. وي در گفت وگو با خبرگزاري ها اعلام كرده كه علاوه بر همكاري نيروهاي حرفه اي سينما با اين پروژه، از بازيگران خارجي هم در آن استفاده خواهد شد. به گفته خزاعي، تصويربرداري فيلم «خديجه(س)» سال آينده در داخل و خارج از كشور صورت خواهد گرفت.

 



فيزيك وشيمي اسلامي

چون قرآن نور است ، جهان را به خوبي روشن مي كند . ما در يك جهان تاريك زندگي نمي كنيم . معناي روشن كردن جهان اين است كه ديگر ما از واژه طبيعت و مانند آن استفاده نمي كنيم ؛ نمي گوئيم طبيعت اينچنين است! وقتي واژه ( طبيعت ) صبغه ديگر پيدا كرد و به تعبير قرآن كريم «خلقت » شد؛ قهراً علوم ما هم اسلامي مي شود ، دانشگاه هاي ما هم اسلامي خواهد شد .
الآن سعي بليغي كه هيآت علمي دانشگاه ها ارائه كرده اند ، اين است كه نشر معارف قرآن كريم را به عهده دارند . امّا اين قرآن پژوهي، نشر معارف قرآن كريم در كنار لاشه علوم دانشگاهي يك وصله بيگانه است ! علومي كه در دانشگاه ها تدريس مي شود ، لاشه دانش است ، علم نيست ! يعني طبيعت آمده جاي خلقت را تنگ كرده ، خلقت را از صحنه بيرون كرده ، خودش شده محور بحث ؛ همه دانش ها شده دانش طبيعي ، شده علوم طبيعي كه درآن نه مبدأ مطرح است ، نه معاد و نه رابط بين مبدأ و معاد به نام صراط ؛ اين لاشه علم هرگز انسان را به كمال نمي رساند .
تمام علوم طبيعي كه الآن در دانشگاهها تدريس مي شود ، همين است . از دريا شناسي ، صحرا شناسي ، جانور شناسي ، زمين شناسي، معدن شناسي ، همه در همين مدار لاشه است . يعني اينكه زمين چنين بوده است ، در طي تطوّرات چنين شده ، پيش بيني مي شود كه در آينده نزديك يا دور چنان بشود. دريا اينچنين ، صحراء اينچنين ، معادن اينچنين ، سپهر و زمين اينچنين، ستاره ها هم اينچنين . اين لاشه خودش قدرت حركت ندارد ، چه رسد به اينكه دانشمند را به كمال برساند !
چگونگي تبديل علوم طبيعي به خلقت شناسي
قرآن كريم كه نور است ، آمده گفته : نگوئيد طبيعت ، بگوئيد «خلقت » . بالأخره اين عالم صاحبي دارد يا ندارد ؟! آنكه يك قطره آب را به صورت انسان در آورده كه حدأقل هزار دانشكده مي خواهد تا بفهمد اين يك قطره آب اينجور شده ! الآن شما مي بينيد آنهائي كه متخصص چشم چپ اند ، در چشم راست كار نمي كنند ! آنهائي كه متخصص قرنيه هستند ، در شبكيه كار نمي كنند : الم يك نطفهً م ن منيّ يمني(1). فرمود : من اين يك قطره آب را به اين صورت لؤلؤ درخشان در آوردم ، شما چه مي خواهيد بگوئيد ؟! بنابراين اوّلين كاري كه قرآن كرده اين است كه جهان را به خوبي روشن كرده؛ مثل اينكه اين برق را كه شما روشن كرديد ، فضا را روشن مي كند . ما با برق مي فهميم اينجا ديوار است ، آنجا آهن است ، آنجا در است ، اينجا فرش است ، اينجا منبر است، اينجا بلندگوست ، اينجا سيم است ؛اينها را با نور مي بينيم . وقتي رسول اكرم آمد ، اين قرآن را آورد ؛ ما فهميديم آسمان و زمين خلقت است ، دريا خلقت است ، صحرا خلقت است ؛ سخن از طبيعت نيست ! اين اصل اوّل . خود اين يك رساله است ، كه آيا جهان خلقت است يا طبيعت .
اصل دوّم ؛ خلقت شناسي غير از اسلامي نيست . مگر ما دو جور خلقت شناسي داريم ؟ ما علوم طبيعي نداريم ، ما فيزيك و شيمي طبيعي نداريم ، علم سكولار نداريم ؛ ما اصلاً علم غير اسلامي نداريم !خلقت شناسي معنايش اين است كه لحظه به لحظه بگوئيم : خدا چنين كرد ،خدا چنان كرد .يك چنين علمي نمي تواند غير اسلامي باشد! اصلاً ما شيمي و فيزيك غير اسلامي نداريم، دريا شناسي غير اسلامي نداريم ، صحرا شناسي غير اسلامي نداريم ! به چه دليل تفسير ،علم اسلامي است ؟ براي اينكه يك مفسّر مي گويد : خدا چنين گفت ،خدا چنان گفت . بالاتر ازآن، شيمي است ،زمين شناسي است ، دريا شناسي است ، سپهر شناسي است كه مي گويد : خدا چنين كرد ، خدا چنان كرد . پس اوّلين كاري كه قرآن به عنوان نور انجام داد ،اينكه صحنه را روشن كرد . ما خلقت مي بينيم ، نه طبيعت !
اضلاع 3 گانه مثلث را هم به ما فهماند . هر علمي ؛ علم يعني مجموعه مسائل ، نه علم يعني دانستن ! علم به معناي مجموعه مسائل كه مي گوئيم رياضي علم است ، شيمي علم است ، فيزيك علم است ، تاريخ علم است ؛ علم اضلاع 3 گانه دارد ، معلوم دارد و عالم دارد و ربط عالم و معلوم كه اين رابطه را كشف مي كند ؛ اين رابط، كشف كننده است . هر علمي اين مثلث را دارد ؛ معلوم دارد و عالم دارد و علم . اضلاع 3 گانه اين مثلث هم مخلوقند . معلوم كه درياست ، خدا آفريد . عالم كه دانشمند است ، خدا آفريد . قدرت كشف اين معلوم را او داد كه فرمود : علّم الا نسان ما لم يعلم(2). پس صدر و ساقه علم كه اضلاع 3 گانه يك مثلث است ، اينها مخلوق است ! عالم مخلوق ، معلوم مخلوق، پيوند خلقت ؛ آنوقت چه چيز آن غير اسلامي است ؟! اين هم اصل دوّم . كاري كه قرآن كريم كرد ، اوّل فضا را روشن شد كه سخن از طبيعت نيست ، سخن از خلقت است ؛ بعد هم روشن كرد كه اضلاع 3 گانه را او دارد رهبري مي كند .
ره توشه ابدي انسان
اصل سوّم اينكه درست است كه خداي سبحان اين بدن را از تراب و طين و حمأ مسنون و صلصال آفريد(3)، امّا جاني به ما داد كه از نشئه طبيعت نيست؛ اين جان آينه شفاف است . اين روح كه مرغ باغ ملكوت است از خاك بر نخاست وهرگز هم نمي ميرد ؛ و مرگ پوسيدن نيست و از پوست به در آمدن است . مائيم و ابديت !! اين را همين قرآن آورد .چند روزي قفسي ساخته اند از بدنم. اگر مائيم و ابديت ما ، يك ره توشه ابدي مي خواهيم . مگر انسان مي تواند در هر نشئه اي بدون غذا و پوشاك و خوراك زندگي كند ؟ خوراك فرشته ها به تعبير حضرت امير در خطبه اوّل نهج البلاغه سبّوح و قدّوس است . آنها تسبيح مي كنند ، غذاي آنها همين است ، دم آنها همين است ؛ آنها با سبحان الله زنده اند . ما هم به تعبير آن بزرگوار :
بعد از آن نور به آفاق دهيم از دل خويش
چون به خورشيد رسيديم غبار آخر شد (4)
با مردن از پوست به در مي آئيم ، نه اينكه بپوسيم . وقتي از پوست به در آمديم ، زنده ايم . وقتي زنده ايم ؛ غذا مي خواهيم ، پوشاك مي خواهيم . اگر مرحوم فردوسي گفته بود : آنجا كه هستي، لباس ات يا تيغ است ، يا پرنيان ؛
اگر بار خار است ، خود ك شته اي
و گر پرنيان است ، خود رشته اي
همين است . بالأخره انسان كه بي لباس نيست ! آن كسي كه با قلمش يا با بيانش به اين نيش مي زند ، به آن نيش مي زند ؛ به تعبير فردوسي فردا يك جامه پر از تيغ در بر او مي كنند . اين بيان لطيف را مرحوم حكيم فردوسي از اين آيه گرفته كه : ل يس لهم طعام لا م ن ضريع(5). » ضريع » يعني تيغ .به يك حيوان سيب و گلابي نمي دهند ، بلكه تيغش مي دهند!به اين شترهاي بيابان چه ميدهند ؟ فرمود : اينهائي كه تا زنده بودند به اين نيش مي زدند ، به آن نيش مي زدند. حالا يا نيش سياسي مي زدند ، يا نيش اقتصادي مي زدند ، يا نيش احتكار مي زدند ، يا نيش گرانفروشي مي زدند يا با ربا خواري مال اين و آن رامي ربودند ؛ ،همه اينها بالأخره آزردن مردم است ، اينها نيش است! اين نيش مي شود تيغ ؛ و گرنه آنجا كه جنگل نكاشتند!
انسان هاي تبهكار ، وسائل مهيا شده سوخت و سوز دوزخ
آنجا جهنّم هست ، آتش هست ، حرفي درآن نيست ! امّا گازوئيل و هيزم هم به آنجانياوردند! فرمود : و امّا القاس طون فكانوا ل جهنّم حطباً (6)، آدم هاي ظالم همان هيزم جهنّمند . از اين آيه شفاف تر ؟ فرمود : ما جهنّم داريم ، آتش داريم ، سوخت و سوز داريم ؛ امّا چوب نسوز همين هايند ! آنها كه اهل قسط اند؛ « قسط» يعني جور . فرمود : و امّا القاس طون فكانوا ل جهنّم حطباً . ما هيزم داريم ، امّا از همين ها ؛ ما آنجا جنگل درست نكرديم ! البتّه اسرار و انحاء ديگر جهنّم هست ؛ عقل ما نمي رسد ، هر چه را كتاب و سنّت فرمود ، سمعاً و طاعه؛ ولي اين مقدار را مي فهميم! اين مقداررا به صورت شفاف و روشن فرمود : ظالمان هيزم جهنّمند . اگر جناب فردوسي مي گويد :
اگر بار خار است ، خود كشته اي
و گر پرنيان است ، خود رشته اي
از همين جا گرفته . بنابراين حرف نرم ، كار نرم ، سياست نرم ، نشان نرم، زندگي نرم ، اقتصاد نرم ؛ يعني دلپذير و گوش نواز ، مي شود حرير . سخن تند و تيز ، آزردن مردم ، ايذاء مردم ، تحميل بر مردم مي شود تيغ . پس اگر ما با مردن از پوست به در مي آئيم ، نه بپوسيم ؛ بايد ره توشه اش را اينجا تهيه كنيم ، اين هم اصل سوّم .درست است كه قرائت و خواندن قرآن و همه اينها ثواب دارد ، امّا زندگي قرآني يعني اينكه آدم عاقلانه بينديشد و عاقلانه زندگي كند.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي) در ديدار با جمعي از قرآن پژوهان ، اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي ، طلاب و اقشار مختلف مردم دماوند ـ حسينيّه احمد آباد ؛ مرداد 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) قيامه / 37 (2) علق / 5 (3) برداشت از:حجر / 26
(4) ديوان حافظ (5) غاشيه / 6 (6) جن / 15
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14