(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 مهر 1390- شماره 20038

پرويز مشرف اتهامات واشنگتن عليه پاكستان را بي اساس خواند
وزيران خارجه 8 كشور آمريكاي لاتين براي ميانجيگري به دمشق مي روند
چها رسوي پنج قا ره
مردم آمريكا : وال استريت ميدان التحرير است
آتش بس موقت انقلابيون ليبي براي انتقال مجروحان شهر سرت
يك سياستمدار سوسياليست رياست مجلس سناي فرانسه را برعهده گرفت
سفير جديد آمريكا در بحرين منصوب شد
نظاميان حاكم مصر به خواست معترضان تن دادند
نامه جوانان يمن به دبيركل سازمان ملل كميته حقيقت ياب تشكيل دهيد
تظاهرات و تحصن عليه دولت در پرتغال و مجارستان
آغاز رقابت هاي انتخاباتي در تونس پس از سقوط رژيم بن علي



پرويز مشرف اتهامات واشنگتن عليه پاكستان را بي اساس خواند

«پرويز مشرف» با اشاره به پرخاشگري هاي جاري مقامات واشنگتن عليه اسلام آباد گفت آمريكا براي جبران شكست خود در افغانستان، از پاكستان به عنوان قرباني استفاده مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مشرف رئيس جمهور سابق پاكستان اتهامات مقامات واشنگتن درباره وجود ارتباط ميان شبكه «حقاني» و دولت اسلام آباد را بي اساس دانست و گفت: آمريكا براي جبران شكست خود در افغانستان از پاكستان به عنوان قرباني استفاده مي كند. مشرف كه از متحدان اوليه و اصلي آمريكا در جنگ عليه تروريسم بود و در اين مسير كمك هاي زيادي به ايالات متحده كرد گفت: در صورتي كه آمريكا منافع پاكستان را مورد تهديد قرار دهد، اتحاد دو كشور پايان خواهد يافت. شهرهاي پاكستان طي روزهاي اخير شاهد تظاهرات ضدآمريكايي بود. مقامات اسلام آباد نيز به طور يكپارچه عليه اتهامات آمريكا موضع گرفته اند.

 



وزيران خارجه 8 كشور آمريكاي لاتين براي ميانجيگري به دمشق مي روند

وزيران خارجه هشت كشور عضو كشورهاي بلوك آسيا در آمريكاي لاتين براي ميانجيگري به سوريه مي روند.
هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا در اظهاراتي در تلويزيون اين كشور با اعلام مطلب فوق افزود، برادران ما در سوريه در حال مقاومت كردن مقابل حملات امپرياليستي هستند چرا كه آمريكا و اروپايي ها در تلاش براي نابودي نظام بشار اسد هستند.وي تصريح كرد، باراك اوباما و هم پيمانان امپرياليست وي مي كوشند مردم سوريه را نابود كنند ولي من از اينجا پيام همبستگي خود و ملتم را به مردم سوريه و رئيس جمهور اين كشور مي فرستم.
چاوز گفت، وزيران خارجه بلوك آسيا به زودي به سوريه مي روند تا با گفت وگو راهي براي حل و فصل مشكلات موجود در اين كشور پيدا كنند.

 



چها رسوي پنج قا ره

گم شدن 10 هزار فروند موشك در ليبي
رئيس كميته نظامي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) گم شدن دست كم 10 هزار فروند موشك را در ليبي تاييد كرد.
وي اظهار داشت، گم شدن اين موشك ها تهديدي جدي براي هواپيماهاي مسافربري هستند.
حمايت از بشاراسد
دانشجويان سوري مقيم روسيه، حمايت خود را از رهبري سوريه در مقابله با توطئه دشمنان اعلام كردند.
اين دانشجويان از روند اصلاحات و پاسخ رهبري سوريه به مطالبات مردم در عرصه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي تجليل كردند.
خيانت به مردم عراق
يكي از اعضاي پارلمان عراق اعطاي مصونيت به مربيان آمريكايي پس از خروج ارتش آمريكا از عراق را خيانت به مردم اين كشور دانست.
به گفته اين عضو پارلمان، حضور 16 هزار مربي آمريكايي در عراق به مثابه اشغالگري است نه آموزش نيروهاي عراقي.
هشدار تايوان
تايوان از تصميم آمريكا درباره خودداري از فروش نسل جديد اف 16 به اين كشور انتقاد كرد.
معاون وزير دفاع تايوان اين اقدام آمريكا را در راستاي حمايت اين كشور از برتري نظامي چين بر تايوان ارزيابي كرد.
مراجعه بي نتيجه به سازمان ملل
يكي از رهبران جنبش حماس گفت، مراجعه به سازمان ملل براي تشكيل كشور فلسطين حاصلي براي ملت فلسطين نخواهد داشت.
محمود الزهار افزود، مقاومت بهترين گزينه براي حل مسئله فلسطين است.

 



گسترش اعتراض ها از نيويورك به چند شهر ديگر خروش عليه نظام سرمايه داري
مردم آمريكا : وال استريت ميدان التحرير است

در سومين هفته از اعتراض هاي ضدسرمايه داري آمريكا، تظاهرات ضد دولتي از نيويورك به شيكاگو، لس آنجلس، بوستون و سانفرانسيسكو رسيد.
هزاران نفر از مردم شهرهاي لس آنجلس، شيكاگو، بوستون و سانفرانسيسكو به تبعيت از جنبش نيويوركي موسوم به «وال استريت را اشغال كنيد». تظاهرات ضدسرمايه داري و ضد دولتي برپا كردند.
عصر روز شنبه انبوه نيروهاي امنيتي مستقر شده در خيابان هاي «نيويورك» با حمله به هزاران معترض اين جنبش كه روي پل «بروكلين» تجمع كرده بودند، اقدام به سركوب و دستگيري صدها نفر از آنها كردند.
«رويتر» با انتشار اين گزارش به نقل از پليس آمريكا نوشت، پس از بي توجهي معترضان به هشدارهاي پليس و خروج گروهي از آنها از خطوط معين شده، پليس به معترضان حمله و دست كم 700 نفر از آنها را بازداشت كرد.
مردم نيويورك بيش از 16 روز است كه با تجمع در منطقه «وال استريت»، كه مركز اقتصاد آمريكاست و در اعتراض به سياست هاي اقتصادي حاكم بر جامعه آمريكا به دنبال اشغال ساختمان «وال استريت» هستند. تلاشي كه تاكنون چندين بار با سركوب شديد و بازداشت گسترده معترضان ناكام مانده است.
از ميدان «ديوي» بوستون نيز خبر مي رسد، صدها نفر از مردم با استفاده از تاكتيك هاي معترضان نيويوركي عليه فساد مالي و بيكاري، فقر، جنگ و نظام سرمايه داري تظاهرات كردند.
شبكه خبري الجزيره با انتشار اين خبر و به نقل از «نديم مازن»، سازمان دهنده تجمعات بوستون نوشت: معترضان به دنبال اصلاحات اقتصاد و حكومتي در آمريكا هستند. وي با تأكيد بر اينكه «آمريكايي ها تشنه تغييرند». افزود: افزايش ناگهاني جمعيت معترضان نشان مي دهد مردم مستقلاً به دنبال تغييرند و همه به يك چيز فكر مي كنند و آن اصلاحات بنيادين است. پرس تي وي نيز در اين باره نوشت: پليس 24نفر از معترضان اين شهر را بازداشت كرد.
از سوي ديگر روزنامه «لس آنجلس تايمز» نيز نوشت، مردم لس آنجلس نيز خواستار تغيير سياست هاي دولت شدند.
به نوشته اين روزنامه، جنگ در خاورميانه، معافيت هاي مالياتي شركت هاي بزرگ، افزايش بيكاري و نگراني از آينده اي مبهم عمده دليل حضور معترضان لس آنجلسي در خيابان هاي اين شهر بود. معترضان در اين شهر نيز خواستار تغيير سياست هاي دولت به نفع 99درصد جامعه آمريكا هستند. معترضان معتقدند تمام منافع و ثروت آمريكا در جيب يك درصد از قشر خاص جامعه است. «شيكاگو» ديگر شهر آمريكايي است كه شاهد تظاهرات ضددولتي است. شبكه خبري «پرس تي وي» در اين باره گزارش داد، مردم «شيكاگو» نيز در كنار مردم «نيويورك» در اعتراض به فقر، فساد، بيكاري و نابرابري هاي اجتماعي مقابل بانك مركزي ايالتي شيكاگو تظاهرات كردند. آنها نيز اعلام كردند مي خواهند مراكز مالي شيكاگو را به تصرف خود درآورند. معترضان اين شهر در مصاحبه با رسانه ها اعلام مي كنند، تظاهراتشان نسخه آمريكايي تظاهرات ميدان التحرير مصر است.پيش از اين نيز معترضان نيويوركي كه اكنون پيشگامان بيداري در جامعه آمريكا هستند، اعلام كرده بودند از بيداري هاي كشورهاي عربي الهام گرفته اند.
«وال استريت مال ماست، از ثروتمندها هم ماليات بگيريد، به خاطر نفت خون جوانانمان را نريزيد، تمام سيستم حاكم بر آمريكا بايد تغيير كند، كاپيتاليسم مساوي است با جنايت سازمان يافته، ما مردم هستيم، مردم به پاخيزيد، آمريكا در حال نابودي است، مردم در حال مرگند و ما خانه و شغل مي خواهيم.» از جمله شعارها و دست نوشته هاي معترضان آمريكايي است كه در شهرهاي مختلف آمريكا توسط مردم به نمايش گذاشته شد.
از سوي ديگر، همزمان با نگراني مقامات امنيتي آمريكا از گسترش لحظه به لحظه اين ناآرامي ها به سرتاسر اين كشور، خبر مي رسد، همراهي برخي متفكران و مقامات سابق سياسي و چهره هاي هنري و اقتصادي با معترضان، اميد زيادي به مردم نااميد آمريكا داده است.
يادآور مي شود اين تجمعات در ابتداي امر از سوي يك گروه كوچك از جوانان آمريكايي و به شكل دادن فراخوان در شبكه هاي اجتماعي آغاز شد. نه مقامات آمريكا و نه جوانان اين كشور تصور گسترش اين قيام كوچك به پنج شهر را نمي دادند. در حال حاضر نگراني اصلي مقامات آمريكايي گسترش اين بيداري به سرتاسر آمريكاست كه با توجه به روند فوق، نگراني اين مقامات كاملاً قابل درك است!
از سوي ديگر، هفته نامه آمريكايي تايم در آخرين شماره خود به بررسي ناآرامي ها و اعتراضات گسترده ضددولتي بويژه آمريكا پرداخت. اين هفته نامه با انتخاب تيتر «از التحرير تا وال استريت؛ موج جديد بي اعتمادي به وعده هاي رهبران» به بررسي شباهت هاي موجود بين حوادث جاري در كشورهاي عربي و اروپايي- آمريكايي پرداخته است.
در بخشي از اين تحليل آمده: «براي بسياري از جوانان معترض در پايتخت كشورهاي غربي، ميدان التحرير قاهره الهام بخش است.»


 



آتش بس موقت انقلابيون ليبي براي انتقال مجروحان شهر سرت

انقلابيون ليبيايي به خاطر تخليه و انتقال مجروحان از شهر «سرت» حملات خود عليه هواداران «معمرقذافي» را به طور موقت متوقف كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، در پي درخواست كميته بين المللي صليب سرخ، انقلابيون ليبيايي تيراندازي و حملات خود عليه هواداران قذافي در شهر سرت را متوقف كردند. حملات انقلابيون به سرت، كه زادگاه قذافي خوانده مي شود، از 24 شهريور گذشته آغاز شده است. انقلابيون تاكنون بخش بندري سرت، فرودگاه اين شهر و بخش هايي از جنوب سرت را تصرف كردند و در حال پيشروي به سوي مركز شهر هستند. اما، به دليل مقاومت هواداران قذافي، به ويژه استقرار تك تيراندازان در مناطق حساس اين پيشروي به كندي انجام مي گيرد. تاكنون هزاران نفر از مردم خانه هاي خود را ترك كردند و به شهرهاي ديگر ليبي رفتند و بقيه ساكنان سرت نيز هم اكنون با قطع آب و برق و كمبود موادغذايي مواجه هستند.
منبع مذكور به نقل از «احمد باني» سخنگوي بخش نظامي شوراي ملي انتقالي نيز اعلام كرد، انقلابيون هم اكنون بر 80 درصد شهر سرت مسلط هستند.
به گفته وي، حضور غيرنظاميان در سرت، باعث تاخير در تصرف اين شهر شده است. در مورد علت پيشروي كند انقلابيون يك مسئول بلندپايه سابق ليبي كه خواست نامش فاش نشود نيز گفت ساكنان شهرهاي سرت و «بني وليد» از بدوي ها هستند و زماني كه با آنان گفت وگو مي كنيد بايد اين ويژگي را مدنظر داشته باشيد و شرافت آنها را در قبيله و خانواده آنان حفظ كنيد. اين مسئول سابق، كه از سرهنگ فراري قذافي جدا شده است مي افزايد: رفتار تحريك آميز انقلابيون و لحن غرورآميز و برتري جويانه آنان در مذاكرات با ساكنان سرت و بني وليد، سيطره جنگجويان بر اين دو شهر را به تاخير انداخته است. شهر سرت در حدود 500 كيلومتري شرق طرابلس و بني وليد 170 كيلومتري جنوب شرق اين شهر قرار دارد.
در شهر سرت قبيله «القذاذفه» ساكن است كه قذافي نيز عضو آن است.
ساير رويدادها
¤ دولت نيجر اعلام كرد حاكمان جديد ليبي مي توانند براي محاكمه «سعدي» فرزند قذافي، به نيجر بروند.
¤ عبدالحكيم بلحاج، رئيس شوراي نظامي طرابلس اعلام كرد، انقلابيون براي رفع اختلافات ميان خود، نشست برگزار كردند. وي به علل اين اختلافات، اشاره اي نكرد.
¤ رابرت بري، روزنامه نگار آمريكايي اعلام كرد انقلابيون ليبيايي با اسلامگرايان در ارتباط هستند.

 



يك سياستمدار سوسياليست رياست مجلس سناي فرانسه را برعهده گرفت

پس از نيم قرن يك سوسياليست رياست مجلس سناي فرانسه را برعهده گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس، «ژان پيربل» سناتور سوسياليست فرانسوي شنبه در نخستين دور انتخابات داخلي مجلس سناي فرانسه، به رياست اين مجلس انتخاب شد. با اين اتفاق، «بل» 59 ساله از نظر حقوقي دومين مقام سياسي فرانسه (پس از رئيس جمهور) خواهد بود.
به اعتقاد كارشناسان، اتفاق فوق، حساس ترين پيروزي براي چپ ها در فرانسه محسوب مي شود، زيرا محافظه كاران از آغاز جمهوري پنجم در سال 1958 تاكنون سنا را در اختيار خود داشته اند.
«نيكلا ساركوزي»، از زمان تصدي پست رياست جمهوري در سال 2007 ميلادي، تمام انتخابات را باخته است. حزب حاكم فرانسه پيش از اين و در انتخابات محلي نيز نتوانسته بود در مقابل احزاب چپ اين كشور به نتايج خوبي دست يابد و اداره بسياري از شهرهاي مهم را به شهرداراني از حزب سوسياليست واگذار كرده بود.
در راي گيري سنا، بل 179 راي به دست آورد و بر «ژرارد لارشه» با 45 راي اختلاف پيشي گرفت.

 



سفير جديد آمريكا در بحرين منصوب شد

سرويس خارجي-
«توماس كراجسكي» از سوي باراك اوباما به عنوان سفير جديد آمريكا در بحرين تعيين شد.
كراجسكي از سال 2004 تا 2007 ميلادي سفير آمريكا در يمن و در سال هاي 2008 تا 2009 نيز مشاور سفير آمريكا در بغداد بود و پس از آن تا سال 2011 در دانشگاه دفاع ملي مشغول تدريس سياست خارجي بود. منابع آگاه در كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در رابطه با تعيين كراجسكي به عنوان سفير جديد آمريكا در بحرين اظهار داشتند كه وي به همكاري با جمعيت هاي غيردولتي حمايت از حقوق بشر اهميت مي دهد و احتمال دارد كه نظام آل خليفه را براي گفت وگو با مخالفان ترغيب كند.سفير جديد آمريكا در بحرين به هنگام معرفي اش در جلسه كنگره آمريكا اظهار داشت كه براي حل بحران بحرين از طريق راه حل هاي سياسي تلاش خواهد كرد.
اين در حالي است كه تظاهرات و مخالفت هاي مردمي در بحرين در اعتراض به بازداشت معترضان و حكم دادگاه هاي نظامي در مورد پزشكان و پرستاران همچنان ادامه دارد.
تظاهركنندگان در شهرهاي مختلف بحرين با سر دادن شعارهايي عليه نظام آل خليفه از جهان خواستند در برابر جنايات آل خليفه واكنش نشان دهند و بيش از اين سكوت نكنند.
مردم بحرين تاكيد كردند كه نظام آل خليفه روز به روز به سياست سركوب خود مي افزايد اما مدعيان حقوق بشر از جمله آمريكا و انگليس اقدامي انجام نمي دهند.
انقلابيون بحرين از كشورهاي جهان خواستند دست كم در اعتراض به سركوب مردم بحرين سفرايشان را از اين كشور فرا بخوانند.
از سوي ديگر، بسياري از مردم بحرين در ادامه مخالفت با رژيم آل خليفه دور دوم انتخابات پارلماني در اين كشور را تحريم كردند.
خبرها حاكي است كه در بزرگترين حوزه انتخاباتي در منامه فقط 12 نفر آراي خود را به صندوق ريختند و در برخي از روستاها حتي يك راي هم به صندوق ريخته نشد.

 



نظاميان حاكم مصر به خواست معترضان تن دادند

شوراي نظامي مصر با بررسي و اصلاح قانون انتخابات، پايان دادن به محاكمه غيرنظاميان و لغو قانون حالت فوق العاده موافقت كرد.
به گزارش خبرگزاريها، شوراي نظامي حاكم بر مصر روز شنبه پس از برگزاري تظاهرات صدها هزار نفري مردم در قاهره و اسكندريه، با انتقال آرام قدرت از نظاميان به غيرنظامي ها موافقت كرد.
اعضاي اين شورا در ديدار با روساي احزاب و گروهها در مصر، تصميم شوراي نظامي براي انجام پاره اي از اصلاحات مورد درخواست مردم را اعلام كردند.
براساس اين گزارش، شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر، اعلام كرد: قبل از انتخابات پارلماني كه قرار است 12اكتبر (20مهر) برگزار شود، لايحه لغو قانون وضعيت فوق العاده را مورد بررسي قرار خواهد داد.
اين گزارش حاكي است، شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر پس از تهديد احزاب مخالف دولت مبني بر تحريم انتخابات پارلماني، با ايجاد اصلاحاتي در قانون انتخابات موافقت كرد.
اين گزارش مي افزايد: اعضاي شوراي نظامي مصر در جلسه مشترك با ائتلاف دموكراتيك از جمله حزب اخوان المسلمين و الوفد، تصميم گرفتند، در ماده پنجم قانون جديد، تغييراتي ايجاد كنند كه براساس آن، احزاب سياسي بتوانند نامزدهاي خود را براي كسب يك سوم كرسي هاي پارلمان كه به گروههاي مستقل اختصاص دارد، معرفي كنند.
در پايان اين نشست نيز شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه اين شورا قصد دارد تا قانون محروميت رهبران حزب كنگره ملي (حزب مبارك) از شركت در انتخابات را صادر كند.همچنين به نقل از خبرگزاري «شرق الاوسط» (خبرگزاري مصر) شوراي عالي نيروهاي مسلح اعلام كرد: پايان دادن به محاكمه غيرنظاميان در دادگاههاي نظامي را به زودي بررسي و جدول زماني براي انتقال قدرت به حاكميت غيرنظامي را فراهم خواهد كرد.
اين شورا همچنين اعلام كرد كه تصويب قانوني را بررسي خواهد كرد كه به موجب آن اعضاي حزب منحل شده ملي وابسته به حسني مبارك حق شركت در فعاليت هاي سياسي را نخواهد داشت.
شوراي عالي نيروهاي مسلح كه با درخواست هاي فزاينده اي براي اجراي سريع تر اصلاحات، برگزاري انتخابات پارلماني و لغو حالت فوق العاده مواجه است، قول داد كه در اسرع وقت به اين خواست ها، جامه عمل بپوشاند.
از سوي ديگر، خبرگزاريها از درگيري پليس با تجمع كنندگان در ميدان التحرير در روز شنبه خبر دادند. در اين درگيري ها كه با استفاده از باتوم و گاز اشك آور براي متفرق كردن افراد معترض صورت گرفت 12تن مضروب و بازداشت شدند.

 



نامه جوانان يمن به دبيركل سازمان ملل كميته حقيقت ياب تشكيل دهيد

جوانان انقلابي يمن در پيامي به دبيركل سازمان ملل و مسئولان حقوق بشر جهان بر لزوم تلاش سريع براي نجات انقلابيون يمني از كشتار و سركوب شديد توسط نظام عبدالله صالح تأكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، در اين پيام آمده است: نظام عبدالله صالح، خانواده و طرفداران وي، جوانان انقلاب را محاصره كرده و آنها را با قطع برق، بستن راه ها و ممانعت از رفت و آمد مردم بين استان هاي مختلف مجازات گروهي مي كنند و هدف از اين گام ها واداشتن مردم به اطاعت از نظام استبدادي و ديكتاتور است.
در اين پيام بر ضرورت اعزام يك هيئت تحقيقات بين المللي براي بررسي جنايت هاي عبدالله صالح و فرزندانش و نيز ارائه پرونده جنايت هاي آنها به دادگاه جنايي بين المللي تأكيد شده است.
انقلابيون يمن همچنين بلوكه كردن حساب هاي مالي علي عبدالله صالح، خانواده و اعضاي خانواده و عدم انعقاد قرارداد تسليحاتي با نظام صالح و توقف حمايت هاي مالي از نظام يمن را خواستار شدند.
اين پيام درحالي عنوان شده است كه نيروهاي دولتي يمن در صنعا و ديگر شهرهاي اين كشور به سركوب شديد تظاهركنندگان مي پردازند. صدها سرباز، خودرو زرهي و تانك در صنعا و شهرهاي يمن مستقر شده و با تظاهركنندگان برخورد مي كنند.
مخالفان يمني با وجود اين سركوب ها همچنان به تظاهرات پرداختند و خواستار بركناري علي عبدالله صالح و محاكمه وي و فرزندانش شدند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي عليه حكومت تأكيد كردند كه تا زمان سرنگوني نظام به تظاهرات ادامه خواهند داد.
در شهر تعز نيز زنان در تظاهراتي بمباران نيروهاي عبدالله صالح عليه مناطق مسكوني اين شهر را محكوم كرده و از جامعه جهاني خواستند كه يك موضع جدي در قبال نظام عبدالله صالح و جنايت هاي آن عليه غيرنظاميان اتخاذ كند.
در شهر «دمت» در استان الضالع نيز زنان در تظاهراتي گسترده، سقوط نظام عبدالله صالح و فرزندان و محاكمه آنها را به دليل ارتكاب جنايت عليه تظاهركنندگان در صنعا، تعز و استان هاي ديگر خواستار شدند.
همچنين يك مسئول نظامي يمن اعلام كرد كه در درگيري ها در نزديكي شهر زنگبار، ارتش 20 تن از افراد تندرو وابسته به القاعده در شبه جزيره عرب را هدف قرار داده و كشت.از سوي ديگر، معاون وزير اطلاع رساني و سخنگوي دولت يمن طي اظهاراتي از دبيركل شوراي همكاري خليج فارس كه خواستار انتقال سريع قدرت در يمن شده بود شديداً انتقاد كرد و اظهار داشت، دبيركل شوراي همكاري چيزي از دموكراسي نمي داند و از تعامل با رئيس جمهور خبر ندارد.

 



تظاهرات و تحصن عليه دولت در پرتغال و مجارستان

هزاران نفر از مردم پرتغال و مجارستان در اعتراض به سياست هاي اقتصادي حاكم بر كشورشان اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از كارگران پرتغالي به دعوت بزرگترين اتحاديه هاي كارگري اين كشور در خيابان هاي «ليسبون» عليه سياست هاي رياضت اقتصادي دولت تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان با اعتراض به وجود «فقر و بي عدالتي» در كشورشان اعلام كردند، اجراي رياضت هاي اقتصادي كه نتيجه اي جز فشار بر قشر محروم جامعه ندارد «شرم آور» است.
« از بيكاري و شرايط بد اقتصادي به سطوح آمده ايم، سرمايه داران و ثروتمندان بحران را به جامعه تحميل كرده اند و اداره كشور را از دست راستگرايان خارج كنيد» از جمله شعارها و خواسته هاي نخستين تظاهرات بزرگ مردم پرتغال پس از روي كار آمدن دولت راست ميانه بود كه روز شنبه به آرامي برگزار شد.
از سوي ديگر، هزاران نفر از ساكنان «بوداپست»، پايتخت مجارستان نيز با تحصن مقابل پارلمان اين كشور به «سياست هاي اقتصادي غلط» دولت اعتراض كردند.
معترضان مجارستاني هم معتقدند نوع سياست هاي اقتصادي اتخاذ شده از سوي دولتمردان كشورشان بيش از همه به نفع قشر ثروتمند جامعه و به ضرر اقشار متوسط به پايين اين كشور است.
گفتني است، بسياري از كشورهاي اروپايي از جمله اسپانيا و يونان مدتي است درگير شديدترين بحران بدهي و بيكاري شده اند.
بحراني كه به گفته برخي تحليلگران، نتيجه اي جز فروپاشي منطقه يورو و حتي اتحاديه اروپا نخواهد داشت.

 



آغاز رقابت هاي انتخاباتي در تونس پس از سقوط رژيم بن علي

نخستين دور رقابت هاي انتخاباتي تونس، پس از خيزش مردمي و سقوط بن علي در سراسر اين كشور آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك كميته مستقل ناظر بر روند برگزاري انتخابات اعضاي مجلس موسسان كه توسط دولت انتقالي تونس تشكيل شده است، اعلام كرد: نزديك به 11 هزار نامزد در رقابت هاي انتخاباتي شركت كرده اند.
بر اساس اين گزارش 110 حزب سياسي فعال در اين انتخابات شركت دارند و رقابت هاي فشرده اي بين احزاب تونسي درگرفته است كه كار را براي انتخاب نمايندگان دشوار مي كند. گزارش ديگري نيز حكايت از اين دارد كه اسلامگراها و در رأس آنها حزب النهضه اسلامي» به رهبري «راشد الغنوشي» از جايگاه و محبوبيت خاصي در جامعه تونس برخوردار است و پيش بيني ها نيز از راهيابي نامزدهاي آن به مجلس موسسان در آينده نزديك خبر مي دهد. مجلس موسسان 218 عضو خواهد داشت.
بر پايه اين گزارش، نخستين دوره رقابت هاي انتخاباتي در تونس از روز شنبه با عكس ها و تابلوهاي تبليغاتي از صدها تن از نامزدهاي احزاب جديد آغاز شده است.
اين نخستين انتخابات آزاد در تاريخ تونس به شمار مي رود كه 9 ماه پس از بيداري اسلامي در پي سرنگوني «زين العابدين بن علي» صورت مي گيرد.مردم تونس قرار است در تاريخ بيست و سوم اكتبر (اول آبان ماه) نمايندگاني را براي مجلس موسسان انتخاب كنند كه وظيفه مهم آنها، در وهله نخست، بازنويسي متن قانون اساسي جديد، خواهد بود.
اين درحالي است كه احزابي كه براي اين انتخابات نامزد معرفي كرده اند، توافق كرده اند كه پارلمان موردنظر به مدت يك سال فعاليت كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14