(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 17 مهر 1390- شماره 20043

جبهه عمل اسلامي اردن : تا دير نشده حكومت بايد صداي معترضان را بشنود
آغاز رزمايش 9 روزه تركيه در مرز سوريه
راهپيمايي گسترده عليه آمريكا و اسرائيل در 17 استان يمن
مخالف آل سعود : تظاهرات شيعيان سراسري مي شود
احتمال سرايت اعتراض مردم آمريكا به اروپا، استراليا و كانادا
تظاهركنندگان در واشنگتن و لندن خواستار توقف جنگ افغانستان شدند
معاون اوباما براي مذاكره درباره مصونيت قضايي اشغالگران به بغداد رفت
صدور احكام زندان براي اعضاي حزب اسلام در دادگاه جمهوري آذربايجان
درگيري ها براي تصرف زادگاه قذافي شدت گرفت
فرياد مرگ بر آل خليفه در مراسم تشييع جنازه نوجوان بحريني
مدودف: از شوراي امنيت نبايد براي تغيير رژيم ها استفاده كرد
چها رسوي پنج قاره



جبهه عمل اسلامي اردن : تا دير نشده حكومت بايد صداي معترضان را بشنود

رئيس دفتر سياسي حزب جبهه عمل اسلامي اردن تأكيد كرد كه حكومت اردن تا دير نشده صداي معترضان را بشنود.
به گزارش خبرگزاري فارس، «زكي بني ارشيد» رئيس دفتر سياسي حزب جبهه عمل اسلامي اردن با اشاره به افزايش اعتراضات مردمي در كشور تصريح كرد، در اردن فقط يك تصميم گيرنده وجود دارد و بقيه بازوي اجرايي هستند و همين مسئله باعث مخالفت هاي مردمي شده است.به گفته اين مقام اردني تظاهرات گسترده شهروندان نشان داد كه ملت به هيچ عنوان از اقدامات صورت گرفته رضايت ندارد و آنها را نمايشي و صوري مي داند.وي تأكيد كرد، رژيم بايد به صداي اعتراض مردم گوش دهد. نخست وزير اسبق اردن نيز گفت: متأسفانه دولت اردن هيچ جديتي در تحقق اصلاحات ندارد و همواره با تصويب قوانيني به دنبال سركوب اصلاحات است.

 



آغاز رزمايش 9 روزه تركيه در مرز سوريه

ستاد مشترك ارتش تركيه در اقدامي تحريك آميز در مرز اين كشور با سوريه يك رزمايش 9 روزه را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ستاد مشترك ارتش تركيه با صدور اطلاعيه اي از آغاز رزمايش نيروي زميني ارتش اين كشور در مرز سوريه خبر داد.
هدايت اين رزمايش كه روز گذشته آغاز شده است به عهده فرماندهي تيپ 39 پياده مكانيزه نيروي زميني ارتش است.كارشناسان منطقه معتقدند هدف از برگزاري اين رزمايش تمرين تاكتيك هاي نظامي و استفاده از آنها در جنگ احتمالي با سوريه است. اين در حالي است كه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه كه به آفريقاي جنوبي سفر كرده است در يك نشست مطبوعاتي سوريه را تهديد كرد و گفت، تركيه بيش از اين نمي تواند اوضاع سوريه را تحمل كند و بزودي موضع نهايي خود را اعلام خواهد كرد.

 



راهپيمايي گسترده عليه آمريكا و اسرائيل در 17 استان يمن

صدها هزار انقلابي يمني با برپايي تظاهرات در 17 استان اين كشور و سر دادن شعارهاي ضدآمريكايي و ضدصهيونيستي خواستار توقف مداخلات خارجي و سرنگوني هر چه سريع تر رژيم علي عبدالله صالح شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها هزار شهروند يمني پس از اقامه نماز جمعه در 17 استان اين كشور تظاهرات كردند و خواستار سرنگوني حكومت 33 ساله علي عبدالله صالح شدند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهاي الله اكبر، مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل و پيروزي از آن اسلام است تاكيد كردند كه رژيم هيچ راهي جز پاسخ مثبت به خواست و اراده مردم ندارد.
انقلابيون يمني هرگونه دخالت خارجي در امور داخلي كشورشان را رد كردند و خواستار پايداري ملت يمن شدند.
اين تظاهرات در شهرهاي مختلف در حالي صورت گرفت كه نيروهاي علي عبدالله صالح به سوي تظاهركنندگان تيراندازي مي كردند و در شهر تعز بر اثر اصابت گلوله نيروهاي دولتي دست كم چهار نفر كشته و 10 نفر زخمي شدند. در استان الجوف در شمال شرق يمن نيز تعدادي كشته و زخمي شدند.
روز گذشته نيز تظاهرات و درگيري در شهرهاي تعز و صنعا و ديگر شهرهاي يمن ادامه داشت و مزدوران علي عبدالله صالح همچنان اين شهرها را هدف گلوله هاي توپخانه قرار مي دادند. علماي يمني از علي عبدالله صالح خواستند تا براي خروج از بحران در اين كشور هر چه سريع تر از قدرت كناره گيري كند.
علماي يمني تاكيد كردند كه برگزاري تظاهرات مسالمت آميز براي مطالبه حقوق مشروع حقي است كه قانون اساسي يمن به هر يك از شهروندان اين كشور داده است.
از سوي ديگر، منابع يمن اظهار داشتند كه با مخالفت علي عبدالله صالح با طرح بين المللي براي انتقال قدرت، فرستاده ويژه سازمان ملل اعلام كرد كه قصد دارد پرونده يمن را به شوراي امنيت ببرد.

 



مخالف آل سعود : تظاهرات شيعيان سراسري مي شود

يك مخالف برجسته حكومت آل سعود از گسترده تر شدن اعتراضات مردمي شرق عربستان در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش فارس، «حمزه حسن» معارض رژيم سعودي با اشاره به تظاهرات اخير ساكنان شهر «قطيف» در شرق عربستان اظهار داشت: اين تظاهرات در راستاي تظاهرات چند ماه اخير مردم عربستان عليه تبعيض، لزوم انجام اصلاحات سياسي و آزادي زندانيان سياسي برگزار شد و تابرآورده شدن خواسته هاي مردمي ادامه خواهد داشت.
وي تلاش آل سعود براي خارجي نشان دادن اعتراضات خود جوش مردمي در عربستان را فرار به جلو عنوان كرد و گفت: مردم هدف از اين اقدامات خاندان سعودي را به خوبي درك مي كنند و در زمان مناسب به آن پاسخ خواهند داد.
اين سياستمدار مخالف دولت رياض، قيام مردم قطيف را نقطه آغاز موج بيداري اسلامي در شبه جزيره عرب بشمار آورد و افزود: رژيم حاكم بر عربستان هرگونه اقدام اعتراض آميز را به شدت سركوب مي كند و اجازه فراگير شدن اعتراضات مردمي را نمي دهد، اما با وجود اين، مردم قطيف اميدوارند، تظاهرات آنها بر ساير نقاط كشور تأثير بگذارد و به قيام مردمي فراگير منجر شود.
حمزه حسن احتمال كشيده شدن اعتراضات مردمي به ديگر شهرهاي عربستان را دور از ذهن ندانست و خاطرنشان كرد: با وجود اين، مردم به تظاهرات خود ادامه خواهند داد و استمرار اين قيام، ممكن است به شعله ور شدن قيام در تمام شهرها و روستاهاي عربستان منجر شود.
اين معارض برجسته عربستاني، قيام ساكنان شرق عربستان را نقطه شروع تظاهرات و نافرماني مردم اين كشور عليه سركوبگري و استبداد سياسي دانست و تصريح كرد: انجام اصلاحات ساختار سياسي در عربستان محال است زيرا خاندان حاكم كه از حمايت اقليت برخوردار است، اصلاً با انجام اصلاحات موافق نيستند و به خشونت بيشتر گرايش دارند تا اصلاحات سياسي. اين در حالي است كه مردم عربستان در تظاهرات اخير در شهر العواميه و قطيف نشان دادند كه اعتراضات آنها ريشه دار است و براي دستيابي به خواسته هاي خود، حتي حاضرند جان و مال خود را فدا كنند.

 



احتمال سرايت اعتراض مردم آمريكا به اروپا، استراليا و كانادا

منابع خبري از سرايت قريب الوقوع اعتراض هاي ضد سرمايه داري آمريكا به اروپا، كانادا و استراليا خبر مي دهند.
به دنبال سراسري شدن اعتراضات ضد سرمايه داري آمريكا كه از 26 شهريورماه سال جاري و با هدف اشغال ساختمان «وال استريت» نيويورك آغاز شده، منابع خبري از تلاش گروه هاي مردمي در كشورهاي آلمان، انگليس، ايتاليا، استراليا و كانادا براي تشكيل جنبش هاي مشابه جنبش «وال استريت را اشغال كنيد» خبر مي دهند.
به نوشته روزنامه «لايپزيك فولكس سايتونگ» به نقل از رئيس حزب چپ آلمان، مردم آلمان تصميم دارند در اعتراض به سياست هاي مالي نظام سرمايه داري حاكم بر كشورشان همانند اعتراضات «وال استريت» آمريكا، اعتراضاتي را برگزار كنند.
به گزارش ايرنا، حزب چپ آلمان در حال مقدمه چيني براي برگزاري يك تظاهرات بزرگ ضد بانكي و ضد بازار بورس در فرانكفورت است. شهرهاي مختلف آلمان طي ماه هاي گذشته شاهد برگزاري اعتراضات و شورش هاي خياباني به شكل آتش زدن خودروها بوده است. اين گزارش با استناد به سابقه ناآرامي ها در اين كشور، احتمال حضور مردم در اعتراضات ضد سرمايه داري آلمان را قوي عنوان كرد.
از انگليس نيز خبر مي رسد مردم با تشكيل جنبشي موسوم به «بورس لندن را اشغال كنيد» قصد دارند از 15 اكتبر تظاهرات ضد دولتي و ضد سرمايه داري برگزار كنند. انگليس نيز به تازگي يك شورش كم سابقه به خاطر وجود شكاف عميق طبقاتي را پشت سر گذاشته است. دقيقا همان مشكلي كه اكنون دولتمردان آمريكايي در حال دست و پنجه نرم كردن با آن هستند.
واحد مركزي خبرنيز از تشكيل جنبش «بورس استراليا را اشغال كنيد» خبر داد و نوشت: مردم استراليا از اوضاع سياسي و اقتصادي حاكم بر كشورشان ناخشنودند و در شبكه هاي اجتماعي خود اعلام كردند خود را براي برگزاري اعتراض هاي ضد دولتي آماده مي كنند.
چندي پيش روزنامه كانادايي «گلوب اندميل» نيز خبر از تشكيل جنبش مشابهي در كانادا با هدف مشابه خبر داده بود.
چهارشنبه اين هفته قرار است مقابل ساختمان بانك مركزي ايتاليا در رم نيز عليه نظام مالي و سرمايه داري حاكم بر اين كشور تجمعي صورت بگيرد تا بدين ترتيب ايتاليايي هايي هم كه سال هاست از فسادهاي مالي، اخلاقي و سياسي «سيلويو برلوسكني» به تنگ آمده اند، به تبعيت از مردم آمريكا، خواستار اصلاح سيستم اقتصادي و سياسي كشورشان شوند.
به گزارش ايرنا، فعالان ايتاليايي از طريق شبكه هاي اجتماعي از عموم مردم ايتاليا خواسته اند با شعار «بانك مركزي را اشغال كنيد» روز چهارشنبه همزمان با آغاز مجمع اقتصاد جهاني اعتراضات خود را آغاز كنند.
اما از ايالات متحده آمريكا خبر مي رسد، تجمعات شبانه روزي در بسياري از شهرها همچنان ادامه دارد و خانواده ها براي ادامه يافتن اين اعتراض ها به كمك متحصنين آمده اند. بسياري از مردم خانه هاي خود را در اختيار معترضان قرار مي دهند تا با اين كار نيازهاي اوليه آنها مرتفع شود. از طرفي رسانه هاي بين المللي نيز همچنان در حال تحليل اوضاع حاكم بر آمريكا هستند.
در همين رابطه سايت «امريكن دريم» با تشبيه آمريكا به «بيمار در حال مرگ» ناآرامي هاي اين كشور را «جنگ طبقاتي» توصيف كرد كه در نهايت به فروپاشي اين كشور منجر خواهد شد.
اين سايت سپس 40 دليل را برشمرد و از آنها نتيجه گرفت فروپاشي آمريكا امري حتمي است.
سركوب شهروندان معترض، وجود هيات مرگ (گروهي كه بدون داشتن مجوز مجاز به قتل شهروندان آمريكايي هستند)، افزايش آمار جرم و جنايت و تعداد زندانيان، ناتواني نيمي از مردم آمريكا به ادامه زندگي در صورت قطع كمك هاي دولتي، نرخ بالاي طلاق و كودك آزاري در آمريكا و... از جمله اين دلايل عنوان شده است.
اين سايت در نهايت پيش بيني مي كند كه ناآرامي هاي امروز آمريكا در نهايت باعث فروپاشي جامعه آمريكا «از درون» خواهد شد.
از سوي ديگر، يك فعال سياسي آمريكايي كه از مديران يك مركز استراتژي نيز هست در گفت وگو با شبكه پرس تي وي به آسيب شناسي حوادث جاري در آمريكا پرداخت.
اين كارشناس شرايط بد كاري، بيكاري، نفوذ و قدرت وال استريت در سيستم سياسي و اقتصادي و شكاف عميق طبقاتي را عامل خشم و در نتيجه بروز نارضايتي مردم آمريكا عنوان كرد. به اعتقاد اين كارشناس، شكاف طبقاتي موجود در آمريكا به مراتب از شكاف طبقاتي حاكم بر كشور مصر هم عميق تر است!
يادآور مي شود معترضان آمريكايي كمتر از چهار هفته است كه به خاطر نبود عدالت اجتماعي، فقر، بيكاري، جنگ، فساد، و در يك كلام عليه تبعات منفي و بي پايان نظام سرمايه داري، به دنبال اشغال وال استريت، قلب و مركز تجاري آمريكا و ساير مراكز مالي اين كشور هستند.
اين اعتراضات ابتدا در نيويورك و با جنبش موسوم به «وال استريت را اشغال كنيد» آغاز و ظرف كمتر از سه هفته به سرتاسر آمريكا سرايت كرد. ده ها اتحاديه كارگري، هنرمند، سياستمدار و... با پيوستن به صف مردم تاكيد كرده اند تمام زمستان را در خيابان ها خواهند ماند. پليس تاكنون چندين بار به معترضان حمله و در يكي از اين موارد 700 نفر را بازداشت كرد. با وجود اين، به اذعان رسانه هاي خود غربي ها، مقامات آمريكايي به جاي رسيدگي به درخواست هاي معترضان يا در حال تهديد آنها هستند يا در حال بهره برداري سياسي از اعتراضات مردمي.

 



تظاهركنندگان در واشنگتن و لندن خواستار توقف جنگ افغانستان شدند

صدها نفر در پايتخت هاي انگليس و آمريكا عليه جنگ در افغانستان تظاهرات كردند و خواستار توقف فوري اين جنگ شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در دهمين سالگرد شروع جنگ افغانستان، ديروز صدها نفر در لندن به خيابان ها آمدند و عليه اين جنگ راهپيمايي كردند. در اين تظاهرات كه گروهي از موسيقي دانان، فيلمسازان، هنرپيشگان و نمايندگان پارلمان انگليس حضور داشتند، معترضان خواستار پايان فوري جنگ در افغانستان شدند.
«ائتلاف توقف جنگ» كه سازمان دهنده اين تظاهرات بوده است، اعلام كرد كه قصد دارد با برپايي راهپيمايي ديگر در ميدان «ترافالگار» شهر لندن، نشان دهد كه بيشتر انگليسي ها خواستار خروج هرچه سريعتر نيروهايشان از افغانستان هستند.
در دهمين سالگرد جنگ افغانستان، صدها آمريكايي نيز به خيابان هاي واشنگتن آمدند و توقف فوري اين جنگ را خواستار شدند.
به گزارش ايسنا، تظاهركنندگان كه كهنه سربازان نيز آنها را همراهي مي كردند و در حالي كه بسياري از آنها بر طبل مي كوبيدند، شعارهايي مبني بر توجه بيشتر به نيازهاي داخلي سر دادند.
يك تظاهركننده به خبرگزاري «شين هوا» گفت: جنگ افغانستان احمقانه و به دور از منطق است و بايد متوقف شود.
«مايكل مك فرسون»، هماهنگ كننده گروه «اتحاد براي صلح و عدالت» نيز گفت: آغاز جنگ افغانستان، آغاز محنتي بي پايان، هزينه اي بي پايان و تلفاتي بي پايان است.
وي خاطرنشان كرد: تريليون ها دلار در جنگ هاي خارجي صرف شده و اين مسئله آمريكا را دچار بحران مالي جدي كرده است. به دنبال همين مسئله خدمات انساني در داخل آمريكا با مشكل مواجه شده است.
اظهارات كرزاي
«حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان گفت: با گذشت 10 سال از جنگ، ما و همكاران بين المللي كه با هدف تامين امنيت در اين كشور حضور يافته اند، نتوانستيم امنيت مردم افغان را تامين كنيم. به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري افغانستان تصريح كرد: دولت موفق به تامين امنيت در كشور نشده است. كرزاي افزود: حملات اخير طالبان به نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) نشانه ضعف نيروهاي خارجي است و اين نيروها نتوانسته اند تروريست ها را كه مركز طراحي حملاتشان خارج از مرزهاي افغانستان است، از بين ببرند. رئيس جمهوري افغانستان گفت: پس از كشته شدن «برهان الدين رباني» رئيس شوراي عالي صلح كشور، سياست گفت وگو با طالبان با مشكل جدي مواجه شده است. وي همچنين گفت كه پس از سال 2014 از قدرت كناره گيري خواهد كرد و در انتخابات رياست جمهوري از شخصي حمايت مي كند كه مردم افغانستان به وي اعتماد داشته باشند.
خبر ديگر اينكه به گزارش ايسنا، «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، طي بيانيه اي در دهمين سالگرد جنگ در افغانستان گفت: در افغانستان و مناطق فراتر از آن ما نشان داده ايم كه آمريكا به دنبال جنگ با اسلام نبوده و نخواهد بود و ما دوست كساني هستيم كه به دنبال عدالت، منزلت و موقعيت هستند.
در همين حال به گزارش خبرگزاري فارس، «سعدي يوسفي» كارشناس تاجيك با اشاره به 10 سال حضور آمريكا در افغانستان گفت: صلح افغانستان با محوريت آمريكا محكوم به شكست است. اين كارشناس با اشاره به حضور 10ساله آمريكا در افغانستان گفت، اين حضور علاوه بر اينكه دستاورد مثبتي براي افغانستان نداشته، شرايط را براي اين كشور پيچيده تر كرده است.
كارشناس تاجيك افزود: تا پيش از حمله آمريكا به افغانستان، همسايگان اين كشور از جمله تاجيكستان، ايران، روسيه و هند به منظور مقابله با طالبان، از جبهه شمال پشتيباني مي كردند و نقش آنها در جلوگيري از گسترش نفوذ طالبان در منطقه بسيار موثر بود. اما در پي حضور نظامي آمريكا و هم پيمانانش در افغانستان جلوي ايفاي نقش اين كشورها گرفته شد، هرچند آنها در شرايط حضور نظامي بيگانه نيز هرگز كمك هاي خود به اين همسايه رنج ديده را قطع نكردند.
ساير رويدادها
¤ 25 عضو گروه طالبان در يورش شبانه به يك پايگاه نظاميان خارجي در شهرستان «برمل» افغانستان كشته شدند.
¤ عبدالجيار ثابت، دادستان كل اسبق افغانستان در شهرستان «چهارآسياب» استان كابل توسط عوامل ناشناس ربوده شد.
¤ ناظر ويژه دولت آلمان در امور افغانستان اعلام كرد، نيروهاي خارجي تا پايان سال 2014 از افغانستان خارج مي شوند.

 



معاون اوباما براي مذاكره درباره مصونيت قضايي اشغالگران به بغداد رفت

معاون رئيس جمهور آمريكا با هدف تحت فشار قرار دادن مقامات عراقي براي اعطاي مصونيت قضايي به مربيان آمريكايي، وارد بغداد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «جو بايدن» در واكنش به تصميم اخير رهبران سياسي عراق مبني بر مخالفت با اعطاي هرگونه مصونيت قضايي به مربيان آمريكايي پس از 10 دي آينده، ديروز وارد پايتخت عراق شد.
بايدن مي خواهد مقامات عراقي را متقاعد كند كه مصونيت قضايي مربيان را بپذيرند.
رهبران سياسي عراق هفته گذشته طي نشستي در كاخ رياست جمهوري، فقط با حضور شماري از مربيان نظامي آمريكايي در عراق پس از 11 دي موافقت كردند، آن هم به شرطي كه اين مربيان مصونيت قضايي نداشته باشند.
در همين حال و همزمان با سفر بايدن به عراق، «ديويد رالز» سخنگوي سفارت آمريكا در عراق اعلام كرد: آمريكا شرط عراقي ها در مورد مصونيت قضايي نداشتن مربيان را نخواهد پذيرفت.
اين در حالي است كه هيئت علماي مسلمان عراق خواستار خروج همه آمريكايي ها حتي مربيان از خاك عراق شدند.
طبق قرارداد امنيتي بغداد - واشنگتن، آمريكا موظف است همه نيروهاي خود را تا پايان سال جاري ميلادي (10 دي) از عراق خارج كند.
خبر ديگر از عراق اينكه 70 نماينده پارلمان عراق امسال به حج مي روند و بدين ترتيب، پارلمان اين كشور به مدت 40 روز تعطيل است.

 



صدور احكام زندان براي اعضاي حزب اسلام در دادگاه جمهوري آذربايجان

دولتمردان جمهوري آذربايجان در اجراي خواسته صهيونيست ها، طي ماه هاي اخير، شتاب بيشتري به حبس اسلامگرايان دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت جمهوري آذربايجان روز جمعه بعد از 9 ماه سناريوسازي و جنجال درباره فعاليت اسلامگرايان، احكام قضايي خود را براي اعضاي بازداشتي «حزب اسلام» اين كشور صادر كرد.
براساس احكام صادره، دكتر محسن صمد اف رئيس حزب اسلام جمهوري آذربايجان به 12 سال حبس، فردوسي محمد رضايف برادر همسر وي به 10 سال حبس و ديانت صمد اف پسر عموي رئيس حزب اسلام به 10 سال حبس محكوم شدند.
برپايه احكام صادره از سوي دولت جمهوري آذربايجان، واقف عبدالله يف معاون حزب اسلام به 12 سال، روح الله آخوند زاده رئيس حزب اسلام در آستارا به 11 سال و 6 ماه حبس محكوم شدند.
دادگاه جمهوري آذربايجان براي سيد عباس فراميز روحاني برجسته آذري 11 سال حبس و براي ذوالفقار ميكائيل زاده ديگر روحاني و حافظ قرآن حكم آزادي مشروط صادر كرد.
دولت جمهوري آذربايجان 9 ماه پيش اعضاي حزب اسلام را به جرم فعاليت عليه رژيم لائيك و بر هم زدن امنيت ملي اين كشور به زندان انداخت و تحت شديدترين شكنجه ها قرار داد تا به جرم ناكرده خود اعتراف كنند.
سردمداران جمهوري آذربايجان كه پس از استقلال به شدت تحت تاثير سياست هاي غرب قرار دارند، تلاش مي كنند با اسلام ستيزي به آنان بفهمانند كه در راستاي خواسته هاي آنان حركت مي كنند.
اين در حالي است كه آگاهان سياسي در جمهوري آذربايجان، دليل اصلي دستگيري رئيس حزب اسلام را سخنراني روشنگرانه ايشان درباره سياست هاي ضدديني دولت و غرب در اين كشور قلمداد مي كنند.

 



درگيري ها براي تصرف زادگاه قذافي شدت گرفت

در پي شدت گرفتن درگيري ها در شهر «سرت» ليبي، 10 تن از نيروهاي انقلابي بر اثر تيراندازي هواداران «معمر قذافي» كشته و 120 نفر ديگرزخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، درگيري در خيابان هاي شهر سرت كه به زادگاه قذافي معروف است، طي ديروز به شدت ادامه داشت. به گفته يكي از فرماندهان نيروهاي انقلابي، 10 نفر از انقلابيون هدف گلوله تك تيراندازان قذافي كه بر بخش هايي از شهر مسلط هستند، قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند و 120 نفر ديگر نيز به همين ترتيب زخمي شدند.
انقلابيون در پيشروي خود، مركز شهر را به شدت زير آتش گلوله و راكت قرار دادند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از شبكه الجزيره گزارش داد، بسياري از ساكنان شهر محبوس و گرفتار شده اند و هيچ راه فراري ندارند و در وضعيت بحراني به سر مي برند.
برخي از ساكنان شهر اعلام كرده اند كه در شهر گرفتار شده و نيروهاي وفادار به قذافي به آنان اجازه خروج از شهر را نمي دهند. نيروهاي شوراي ملي انتقالي ليبي از تاريخ 15 سپتامبر (24 شهريور) شهر سرت را محاصره كرده اند. اما تاكنون موفق نشده اند كه به قلب شهر نفوذ كنند چرا كه نيروهاي وفادار به قذافي كه در اين شهر مستقر هستند، به شدت در مقابل آنان مقاومت مي كنند.
به گفته يكي از فرماندهان نيروهاي انقلابي، در حال حاضر 800 نفر از نيروهاي وفادار به قذافي در شهر سرت به مقاومت مشغول هستند. وي همچنين تعداد ساكنان شهر كه تاكنون موفق به ترك شهر نشده اند را نيز 400 نفر برآورد كرده است. بزرگترين خطري كه ساكنان شهر سرت راتهديد مي كند، بمب هاي ناتو است.
از شهر «بني وليد» نيز خبر مي رسد كه انقلابيون خود را براي حمله نهايي به اين شهر آماده مي كنند.خبرگزاري ايسنا نيز گزارش داد، «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا در ايتاليا گفت: من نيز همانند دبيركل ناتو معتقدم كه پس از اتمام عمليات در ليبي، ناتو نقش چندان مهمي در اين كشور نخواهد داشت.

 



فرياد مرگ بر آل خليفه در مراسم تشييع جنازه نوجوان بحريني

نيروهاي امنيتي آل خليفه در مراسم تشييع نوجوان بحريني شركت كنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داده و عده اي را با خودرو زير گرفتند.
به گزارش شبكه خبري العالم، نبيل رجب رئيس مركز حقوق بشر بحرين اعلام كرد كه مزدوران آل خليفه گروهي از تظاهركنندگان را كه براي شركت در مراسم تشييع نوجوان 16 ساله بحريني تجمع كرده بودند با خودرو زير گرفتند.
وي افزود، حال برخي از مجروحان وخيم است و برخي از زخمي ها با تفنگ هاي ساچمه اي هدف قرار گرفتند.
تظاهركنندگان با سردادن شعار «مرگ بر آل خليفه» خواستار سرنگوني رژيم شدند و تأكيد كردند كه از خواسته خود دست برنمي دارند.
نبيل رجب همچنين گفت، گروهي از رهبران مخالف بحرين در اعتراض به بازداشت 45 زن و دختر جوان بحريني در اعتصاب غذا به سر مي برند.
اين زنان و دختران جوان ماه گذشته به خاطر سردادن شعارهاي ضددولتي بازداشت شدند و گزارش شده است كه 14 تن از آنها در شرايط وخيمي به سر مي برند.
از سوي ديگر، قاسم هاشمي عضو كنگره سراسري حمايت از ملت بحرين نيز گفت، مردم بحرين از عربستان سعودي به دليل اشغال كشورشان به دادگاه هاي بين المللي شكايت خواهند كرد.
در همين رابطه خبرگزاري رويتر گزارش داد كه دو نماينده آمريكايي تلاش مي كنند از فروش سلاح توسط آمريكا به بحرين جلوگيري كنند.
سناتور رون وايدن نماينده آمريكايي و جيمز مك جفيرن عضو شوراي نمايندگان كه هر دو از جناح دموكرات هستند در مجلس سناي آمريكا طرحي مبني بر جلوگيري از فروش سلاح آمريكا به بحرين را ارائه دادند.
به گزارش ايرنا در اين گزارش آمده است كه فروش سلاح به نظام آل خليفه موجب سركوب خشونت بار مخالفان صلح جو، شهروندان و نقض حقوق بشر مي شود و اين مسئله مخالف سياست هاي خارجي و مباني حقوق اساسي است.
وايدن گفت: آمريكا نبايد نظامي را كه به اين صورت مردم كشورش را سركوب مي كند اين گونه پاداش دهد.
وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در ماه گذشته اعلام كرد كه با فروش سلاح به ارزش 53 ميليون دلار به بحرين موافقت كرده است.

 



مدودف: از شوراي امنيت نبايد براي تغيير رژيم ها استفاده كرد

رئيس جمهور روسيه تأكيد كرد كه كشورش مخالف استفاده از شوراي امنيت براي تغيير رژيم هاي سياسي است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد» ديميتري مدودف در نشست شوراي امنيت اين كشور اعلام كرد كه روسيه مخالف استفاده از شوراي امنيت براي تصويب تحريم هاي يك جانبه با هدف سرنگوني رژيم هاي سياسي در ساير كشورها است و آن را مغاير با وظايف سازمان ملل مي داند.وي تأكيد كرد، روسيه با استفاده از حق وتوي خويش در شوراي امنيت مخالفت خود را با قانوني كردن تحريم هاي يك جانبه با هدف سرنگوني رژيم هاي سياسي نشان مي دهد و اين حقي است كه در مورد سوريه اخيراً صورت گرفته است.
رئيس جمهور روسيه گفت: سازمان ملل متحد براي چنين منظوري ايجاد نشده است و وظيفه اين سازمان به خصوص شوراي امنيت برقراري صلح و امنيت در جهان است.
وي تأكيد كرد، شوراي امنيت نبايد دستاويزي براي تصويب اسنادي شود كه موجب وخيم تر شدن اوضاع در مناطق و بالا گرفتن مناقشات به ويژه استفاده از توان نظامي در مورد برخي از كشورها شود.
مدودف خاطرنشان كرد، پيش نويس قطعنامه پيشنهادي غرب كه روسيه مانع از تصويب آن شد اين امكان را فراهم مي كرد تا سناريويي كه درباره ليبي به اجرا گذاشته شد بار ديگر درباره سوريه تكرار شود.
گفتني است روسيه و چين در تاريخ 5 اكتبر (13 مهر) با استفاده از حق وتوي خويش در شوراي امنيت از تصويب پيش نويس قطعنامه پيشنهادي برخي كشورهاي اروپايي عليه سوريه جلوگيري كردند.

 



چها رسوي پنج قاره

وام 4 ميليارد دلاري روسيه به چاوز
هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا از وام چهار ميليارد دلاري روسيه به ونزوئلا خبر داد.اين وام براي تقويت بخش دفاعي ونزوئلا هزينه خواهد شد. در سال گذشته قراردادي به ارزش دو ميليارد و 200 ميليون دلار براي خريد 10 تانك و تعدادي سيستم موشكي ميان دو كشور امضا شد.
اخراج معلمان شيعه در بحرين
نايب رئيس جمعيت معلمان بحرين از اقدام وزير آموزش و پرورش در جايگزين كردن سلفي ها به جاي معلمان شيعه بحرين خبر داد. استخدام معلمان با گرايش سلفي و وهابي در فاصله كمتر از سه ماه آغاز شده و هدف اين اقدام اخراج معلمان شيعه به ويژه مخالفان حكومت بحرين است.
آزمايش هسته اي كره شمالي
سئول از احتمال سومين آزمايش هسته اي كره شمالي و همچنين آزمايش يك موشك جديد توسط اين كشور خبر داد.
كره جنوبي اعلام كرد در صورت شكست دور جديد مذاكرات با كره شمالي (پيونگ يانگ) پيش از آغاز انتخابات رياست جمهوري آمريكا و كره جنوبي اقدام به انجام سومين آزمايش هسته اي خود مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14