(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 17 مهر 1390- شماره 20043

اما و اگرهاي حساسيت هاي پاييزي
توقف زندگي در آلودگي
يك راه آسان براي كنترل ميگرن
معجون هاي طبيعي براي معده درد



اما و اگرهاي حساسيت هاي پاييزي

پاييز، فصل سختي براي مبتلايان به آلرژي است. آلرژي در اثر واكنش سيستم ايمني بدن به يك سري مواد بي ضرر به وجود مي آيد، مثل گرده گياهان، برخي داروها، مو و پشم و پر حيوانات، گرد و غبار هوا، بعضي غذاها و نيش حشرات.
به گزارش مشرق، اين مواد آلرژي زا باعث مي شوند كه سيستم ايمني بدن، بيش از حد فعال شود و علائم حساسيت را در بدن ايجاد كند. آلرژي هاي فصلي، يكي از انواع شايع آلرژي هاست. حتي اگر قبلاً دچار آلرژي نبوده ايد، ممكن است علائم آلرژي فصلي در شمار بروز كند.
علائم آلرژي شامل اشكال در تنفس، گرفتگي بيني، عطسه، آب ريزش از بيني و چشم ها، خارش و تورم پوست، پوست خشك و قرمز و حتي بروز جوش هاي پوستي است كه بستگي به واكنش افراد نسبت به آن ماده آلرژي زاي خاص دارد.
هم چقدر تماس فرد با ماده آلرژي زا بيشتر باشد، بيشتر احتمال دارد نسبت به آن حساسيت نشان دهد. اگر چه هنوز علت اينكه چرا آلرژي در برخي افراد بيشتر شايع است، معلوم نيست، ولي ما مي دانيم كه استعداد ابتلا به آلرژي (واكنش بيش از حد سيستم ايمني بدن) معمولاً در افراد يك خانواده بيشتر است.
هيچ كسي با بيماري آلرژي متولد نمي شود، ولي زمينه ابتلا به آن ارثي است. آلرژي ها معمولاً در دوران كودكي شروع مي شوند، ولي ممكن است در هر سن ديگري هم آغاز گردند. ميزان حساسيت ها با افزايش سن كاهش مي يابد، ولي ممكن است بعدها مجدداً عود كند. با دوري از مواد آلرژي زا و مصرف منظم داروها تحت نظر پزشك، مي توان آلرژي را كنترل و درمان كرد.
با دقت در اينكه كجا، چه موقع و درچه شرايط محيطي، آلرژي بروز مي كند، مي توان به راحتي علت بروز آن را كشف كرد. اما پزشك متخصص مي تواند درباره نوع و مقدار داروهاي مصرفي تان تحقيق كند و آزمايش هاي لازم را براي تعيين مؤثرترين روش هاي درماني براي شما تجويز نمايد.
مبتلايان به آلرژي هاي فصلي مي توانند با مصرف داروهاي آنتي هيستامين يا ضد احتقان، احساس بهتري داشته باشد. آنتي هيستامين، پاسخ هاي التهابي بدن را كاهش مي دهند و ضد احتقان ها هم ميزان گرفتگي و تراكم (مثل گرفتگي بيني) را كم كنند.
تذكرات مفيد:
1- هنگامي كه ميزان گرده گياهان در هوا زياد است، از منزل خارج نشويد كه اغلب در بعدازظهرهاي خشك و خنك اين گونه است. ولي ميزان اين گرده ها در هواي سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجيبي كاهش مي يابد.
2- هنگام راه رفتن بر روي چمنزار و انبوه برگ هاي ريخته شده از درختان به صورتتان ماسك بزنيد، زيرا در اين حالت، گرده گياهان و اسپور قارچ ها در هوا زيادند.
3- هنگام رانندگي، تهويه ماشين را روشن كنيد تا مانع از ورود هواي بيرون به داخل ماشين كه مملو از مواد آلرژي زاست گردد. مواقعي كه در اطراف شهر هستيد، پنجره هاي ماشين را ببنديد.
4- اگر نسبت به حيوانات آلرژي داريد، آنها را داخل اتاق نياوريد و هنگام دست زدن به آنها ماسك بزنيد، يا اينكه در كل، حيواني در منزل نگه نداريد.
5- اگر نسبت به گرد و غبار حساسيت داريد، كف اتاق ها را با جاروبرقي جارو بزنيد و با دستمال مرطوب، گرد و خاك وسايل را پاك كنيد.
6- به طور منظم فيلترهاي تهويه هوا و گرما را عوض كنيد.

 



توقف زندگي در آلودگي

نتايج چند پژوهش جديد در مركز تحقيقاتي ايالت كنتاكي نشان مي هد برخي آلاينده ها مي توانند مدت ها بعد به سلامت انسان آسيب برسانند، يعني سال ها بعد از آنكه فرد در معرض آن ماده آلاينده قرار گرفت، اثر خود را نشان مي دهد. اين پژوهش ها كه جزء يك حوزه جديد تحقيقاتي است، نشان مي دهد قرار گرفتن در معرض سرب سن مغز را پنج سال بيشتر از آنچه واقعاً هست، بالا مي برد.
هر چند بيش از دو دهه قبل ميزان سرب محيط ناگهان كاهش يافت، بازهم آثار گسترده آن باقي است. دكتر «برايان لارسون» از دانشگاه جانز هاپكينز مي گويد: «بخشي از آنچه پيري طبيعي خوانده مي شود، در واقع ناشي از عوامل محيطي فراوان، نظير سرب است.» «لارسون» كه سرپرستي تحقيق در زمينه اثرهاي تأخيري سرب را بر عهده دارد، مي گويد ساير آلاينده ها نظير جيوه و آفت كش ها نيز همين تأثير را دارند.
در واقع برخي تحقيقات جديد بيانگر آن است كه قرار گرفتن در معرض آفت كش ها، خطر ابتلا به پاركينسون را حدود يك دهه بعد افزايش مي دهد. براساس اعلام كارشناسان چنين بررسي هايي روي جيوه انجام نشده است.
آثار تأخيري چيز تازه اي نيست. براي مثال، سيگار و آزبست مي تواند سال ها بعد به بروز سرطان بينجامد. اما در سال هاي اخير دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه قرار گرفتن در معرض ساير آلاينده ها در اوان زندگي، بعدها به بروز بيماري مي انجامد.
دكتر «فيليپ داكر» از دانشكده پزشكي ماونت سايناي در نيويورك معتقد است اين حوزه تحقيقاتي نوظهوري است. اگر ماده اي سلول هاي مغزي را در اوان زندگي نابود كند مغز از ظرفيت ذخيره خود استفاده مي كند، تا آنكه با بالا رفتن سن سلول هاي بيشتري از دست مي رود. در اين زمان است كه علائمي نظير فراموشي يا رعشه ظاهر مي شود.
«ليندا برن» بام مدير سم شناسي تجربي در سازمان حفاظت محيط زيست مي گويد: «نوزادان موش هايي كه در معرض مواد شيميايي نظير پي سي بي ها قرار مي گيرند، در جواني آثار بسيار جزيي از اين ماده شيميايي نشان مي دهند. اما ضررهاي شديدتري در حركت و يادگيري زماني بروز مي كند كه حيوان به سن پيري مي رسد.»
همچنين شواهد روشني نشان مي دهد كه قرار گرفتن در معرض مواد مضر در رحم، مي تواند بعدها به سلامت انسان آسيب برساند. به طور مثال جوندگاني كه قبل از تولد در معرض پي سي بي يا ديوكسين قرار مي گيرند، زماني كه بالغ مي شوند بيشتر مستعد ابتلا به سرطان هستند.
بررسي اثرهاي تأخيري در انسان ها دشوار است، زيرا به طور طبيعي افراد بايد مدت طولاني تحت نظر آن باشند. تحقيق روي سرب آسان تر است، زيرا دانشمندان مي توانند مقدار سرب جمع شده در استخوان ساق پا را طي چند دهه اندازه بگيرند و مقدار سربي را كه فرد در گذشته در معرض آن بوده است، محاسبه كنند. اما وجود سرب در خون، بيانگر آن است كه فرد به تازگي در معرض اين ماده قرار گرفته است. تقريباً تمام آمريكايي ها در خونشان سرب دارند، اما مقدار آن بسيار كمتر از گذشته است.
كاهش تدريجي مقدار سرب در بنزين از سال 1976 تا 1991 علت اين كاهش است. با اين كار و اقدامات جانبي ميانگين سرب خون در بزرگسالان آمريكايي تا سال 1980، 30درصد و تا سال 1990، 80 درصد كاهش يافت. تحقيقات «لارسون» و دكتر «هوارد هو» از دانشگاه ميشيگان بيانگر آن است كه آثار درازمدت دوراني كه مقدار سرب بالا بوده است هنوز هم احساس مي شود.
در سال 2009 «لارسون» و همكارانش نتايج يك بررسي روي هزار تن از ساكنان بالتيمور را منتشر كردند. اين افراد 50 تا 70 سال داشتند و تا قبل از حذف سرب از بنزين، مقدار سرب زيادي در بدن جذب كرده بودند. بيشترين جذب سرب طي سال هاي 1960 تا 1970 و عمدتاً از طريق استنشاق هواي آلوده به دود اگزوز خودروها و ساير منابع در محيط اتفاق افتاده است. محققان با اسكن استخوان ساق پا از نظر ميزان سرب، مقدار هميشگي سرب در بدن هر فرد را محاسبه كردند.
سپس يك دسته آزمايش هاي توانايي ذهني از آنها انجام شد. محققان دريافتند هرچه ميزان سرب بيشتر مي شود عملكرد فرد در انواع عملكردهاي ذهني نظير حافظه ديداري و كلامي و توانايي زباني كاهش مي يابد. تفاوت در عملكرد قواي ذهني در افرادي كه بيشترين و كمترين دوز سرب را در بدن داشتند معادل 2 تا 6 سال افزايش سن بود كه به عقيده محققان تأثير زيادي است. اين محققان در تحقيق سال 2004 روي 466 مرد با ميانگين سني 67 سال روش ديگري را به كار گرفتند. اين مردان دو نوبت آزمايش توانايي ذهني با فاصله چهار سال انجام دادند. در كساني كه بالاترين ميزان سرب استخوان را داشتند افت قواي ذهني بيشتري در فاصله دو آزمايش مشاهده شد. اين تاثير معادل 5 سال پيري بود.
سرب تنها عامل كاهش قواي ذهني مرتبط با سن نيست و چندين عامل ديگر نيز نقش دارند. «برادلي وايز» از مؤسسه ملي پيري مي گويد : در اين صورت آلودگي هوا به ساير عوامل احتمالي مؤثر بر پيري نظير ازدياد فشارخون، ديابت، سكته، تنش عاطفي و سطح تحصيلات و آموزش مي پيوندد.
هيچ كس دقيقاً نمي داند علت كاهش قواي ذهني با بالا رفتن سن چيست. با آنكه تحقيقات «هو» و «شوارتز» بيانگر نقش سرب است، اما وايز و برخي ديگر مي گويند آزمايش ها اين ارتباط را اثبات نمي كنند. دكتر «مارگيت ال بليكر» مدير مركز نورولوژي زيست محيط و شغلي در بالتيمور معتقد است عوامل بسياري در نحوه پيري دخالت دارند، اما فرضيه سرب را بسيار جالب و نيازمند بررسي هاي بيشتر مي داند.
«اندر و ماترو »از دانشگاه نيومكزيكو مي گويد: شواهد جديد اين تحقيق مي تواند مردم را نگران كند. اين دو گروه تحقيقاتي عوارض مضري را براي ميزان پايين سرب بر روند پيري مغز يافته اند كه سؤالات مهمي را مطرح مي كند. به گفته «هو» براي جوان ترها پيشگيري راهبرد واضحي است. وي خواستار اتخاذ استانداردهاي سختگيرانه تر در مورد ميزان سرب موجود در محيط كار شد.»
مناطق كم درآمد مي توانند براي حذف سرب در خانه هاي قديمي كه بسياري از آنها هنوز رنگ هاي سرب دار دارند، اقدام كنند. سرب روي ديوارها، رادياتور و زير لايه هاي فوقاني رنگ وجود دارد. در جاهايي كه رنگ ها فرو مي ريزند، قرار گرفتن در معرض سرب ادامه دارد.
هنوز سرب در محيط زيست وجود دارد و قرار گرفتن در معرض اين ماده در بسياري از كشورهاي در حال توسعه در حد بالايي است. سرب مي تواند از راه جفت وارد بدن جنين شود. سرب موجود در بدن زناني كه در دهه 1970 بزرگ شده اند به اندازه اي است كه مي توانند آن را به جنين خود منتقل كنند.
كودكاني كه در قرن بيست و يكم به دنيا آمده اند بسيار كمتر از كودكان بزرگ تر از خود بايد نگران باشند (غبار، هوا و آب منابع سرب را تشكيل مي دهند). خطر سرب در برخي اسباب بازي ها به خوبي شناخته شده است، اما راه هاي بسيار ديگري وجود دارد كه مي تواند انسان ها را در معرض اين فلز قرار دهد. كودكان و همين طور نوجوانان به ويژه به علت اينكه به سرعت در حال رشد هستند، در معرض خطر قرار دارند.
آسيب به مغز و دستگاه عصبي، كندي رشد و ساير مشكلات در اين كودكان وجود دارد. در بزرگسالان قرار گرفتن بيش از حد در معرض سرب مي تواند به مشكلاتي در توليدمثل، ازدياد فشارخون، مشكلات حافظه و تمركز حواس بينجامد. ميزان سرب در هوا از اواخر دهه 1970 به دنبال حذف سرب از بنزين كاهش يافته است. براساس اعلام سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا، امروزه مهم ترين منبع سرب موجود در هواي كارخانه هاي صنعتي و عمدتاً در مناطق صنعتي و شهري است
عليرضا سزاوار

 



يك راه آسان براي كنترل ميگرن

فرض كنيد در حال آماده شدن براي يك سخنراني هستيد كه ناگهان ديدتان تار مي شود، دچار حالت تهوع مي شويد، هر پرتو نور مانند تيري است كه به چشمانتان شليك مي شود، احساس مي كنيد سرتان نزديك است شكافته شود.
اگر تاكنون دچار سردردهاي ميگرني شده باشيد مي دانيد كه علايم آن چقدر وحشتناك است.
آيا اجازه مي دهيد كه ميگرن مسير زندگيتا ن را عوض كند؟
ميگرن مي تواند در بدترين لحظات شروع شود و باقيمانده روز شما را خراب كند. محققان پيوسته در حال تحقيق براي كشف درمان موثر براي ميگرن هستند اما تاكنون موفق به يافتن درمان موثري نشده اند. اگرچه برخي پزشكان اميدوارند تا 5 سال آينده درماني براي ميگرن بيابند اما در حال حاضر براي درد ميگرن چه مي توان كرد؟ براي مقابله با ميگرن بسيار مهم است بدانيد ميگرن چگونه عمل مي كند و چگونه مي توان از بروز سردردهاي ميگرني جلوگيري كرد.
ميگرن چگونه بروز مي كند؟
وقتي در موقعيت هاي استرس زا و تحريك كننده قرار مي گيريم؛ مناطقي از مغز تحريك مي شود. در برخي مواقع استرس به حدي اين مناطق را تحريك مي كند كه رگ هاي خوني موجود در مغز به ميزان خطرناكي بزرگ مي شوند. از لحاظ تخصصي، ميگرن زماني بروز پيدا مي كند كه رگ هاي خوني در مغز بزرگ شوند. بزرگ شدن رگها ي خوني، عصب هايي كه شريان هاي سرخرگي را احاطه كرده اند را تحريك مي كند؛ همين امر موجب بروز درد زياد مي شود. به علاوه بزرگ شدن رگ هاي خوني موجب آزاد شدن تركيبات شيميايي مي گردد كه اين تركيبات در چرخه گردش خون اخلال ايجاد مي كنند و حتي باعث بزرگ تر شدن رگ ها مي شوند.
وقتي ميگرن فعال مي شود علايمي كه در بالا ذكر گرديد بروز پيدا مي كنند كه به نوبه خود خطر را بيشتر مي كنند.
البته همه افراد در مواجهه با موقعيت هاي استرس زا دچار ميگرن نمي شوند و تنها بعضي افراد هستند كه مستعد ميگرن هستند؛ مغز اين افراد نسبت به ديگران بيشتر تحريك مي شود.
چرا درمان ميگرن دشوار است؟
وقتي ميگرن بر اثر استرس برانگيخته مي شود، دستگاه عصب سمپاتيك فعال مي شود. اين امر در واقع تلاش بدن براي بيرون ريختن استرس، فرو نشاندن هيجانات و مسدود كردن محرك هاي استرس زا است. متاسفانه اين پاسخ تدافعي موجب بروز علايم ميگرن مي شود. به علاوه دستگاه عصب سمپاتيك ارتباط ميان معده و روده را مسدود مي كند.
داروهاي خوراكي براي اينكه به طور كامل جذب شوند بايد وارد روده شوند و چون ارتباط ميان معده و روده قطع مي شود لذا دارو نمي تواند وارد روده شود و به طور كامل جذب نمي گردد. بنابراين هر دارويي كه حين بروز ميگرن خورده مي شود به روده نمي رسد و بلااستفاده در معده باقي مي ماند.
چه بايد كرد؟
از آنجايي كه درمان مناسب و موثري براي ميگرن وجود ندارد عاقلانه ترين راه، جلوگيري از بروز ميگرن است.
همان گونه كه گفته شد استرس به طور مستقيم با ميگرن در ارتباط است و ميگرن پاسخ تدافعي بدن به استرس به شمار مي رود .
لذا براي جلوگيري از بروز ميگرن بايد در موقعيت هاي استرس زا، آرامش خود را حفظ كنيد و از افزايش تنش در بدن جلوگيري نماييد . البته برخي عوامل وجود دارند كه موجب افزايش استرس در فرد مي شوند. اين عوامل عبارتند از: كمبود خواب كه با بيخوابي همراه باشد، رژيم غذايي ناسالم، كمبود ويتامين و ضعف دستگاه ايمني.
به ياد داشته باشد كه حذف استرس از زندگي علاوه بر اينكه از بروز ميگرن جلوگيري مي كند. تاثيرات بسيار زياد ديگري نيز بر زندگيتان مي گذارد.

 



معجون هاي طبيعي براي معده درد

معده درد يك ناراحتي بسيار شايع است كه در همه افراد از هر جنسيت و در هر گروه سني ممكن است بروز كند.
به گزارش ايسنا، معمولا خوردن چيزي در خارج از برنامه غذايي، موجب بروز معده درد مي شود.
به گفته متخصصان تغذيه و گوارش، زماني كه دستگاه گوارش بدن نمي تواند غذايي را هضم كند، فرآيند هضم غذا كامل نمي شود و در نتيجه درد معده بروز مي كند. هرچند اين قبيل معده دردها ممكن است مشكل جدي و مزمن نباشند اما در هر حال موجب ناراحتي مي شوند و آزاردهنده هستند.
روزنامه اينديا اكسپرس در مقاله جديدي به چند راهكار موثر و طبيعي براي كاهش درد معده اشاره كرده است كه مي توان براي درمان معده درد آنها را جايگزين قرص ها و داروهاي شيميايي كرد. اين گزينه هاي طبيعي به قرار زير است:
- اگر درد معده شما ناشي از اسيدي شدن معده است، يك ليوان آب سودادار بنوشيد.
- يك نوشيدني انرژي زا كه در عين حال تاثير شگفت انگيز در تسكين معده درد دارد، مخلوط يك ليوان آب با يك نصف ليموترش و يك قاشق غذاخوري عسل است.
- يك ميان وعده سالم براي تسكين درد معده، مقداري دانه انار همراه با كمي نمك و فلفل است.
- همچنين يك راهكار موثر براي تسكين فوري و سريع درد معده مصرف تركيبي از نعناع، زنجبيل و آب ميوه همراه با مقدار اندكي نمك سياه در يك ليوان آب است. نوشيدن اين شربت درد معده را به سرعت كاهش مي دهد.
- جويدن دانه رازيانه نيز در درمان معده درد موثر است. براي اين كه بهتر نتيجه بگيريد يك قاشق چايخوري تخم رازيانه را در يك ليوان آب ريخته و از شب تا صبح بگذاريد تا خيس بخورد. صبح روز بعد تخم هاي رازيانه را بخوريد و آب اين شربت را نيز بنوشيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14