(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 17 مهر 1390- شماره 20043

كوتاه اقتصادي
عرضه تخم مرغ با 3 قيمت در بازار!
وزير اقتصاد: بانك ها براي شناسايي اموال گروه آريا بايد با قوه قضائيه همكاري كنند
با امضاي 8 توافق نامه همكاري رسمي صنعت و دانشگاه آغاز شد
20هزار متقاضي مسكن مهرماه آينده صاحب خانه مي شوند
تدابير دولت براي حل مشكل درياچه اروميه
ولتيماتوم وزارت نفت به شركت چيني
مشاور صندوق بين المللي پول هشدار داد اقتصاد غرب در آستانه سقوط
واگذاري 7/4 ميليون سهم دولتي در يك هفته
راه اندازي سيستم مكانيزه اعلام آدرس در118



كوتاه اقتصادي

¤ عضو شوراي پول و اعتبار از ارايه درخواستي به بانك مركزي براي قرار دادن موضوع عملكرد بانكها در بخشودگي جرايم بخش خصوصي خبر داد و گفت: برخي بانكها در اين رابطه كم كاري كردند.محمد نهاونديان با ابراز گلايه بخش خصوصي از عملكرد برخي بانكها در بخشودگي جرايم بخش خصوصي گفت: از رئيس كل بانك مركزي درخواست شده تا موضوع عملكرد بانكها در بخشودگي جرايم مطالبات معوق بخش خصوصي را به سبب اهميت در دستور كار شوراي پول و اعتبار قرار گيرد.
¤ عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي گفت: موجودي صندوق توسعه ملي تا پايان سال به 30ميليارد دلار مي رسد؛ ضمن اينكه تا پايان برنامه پنجم، 32درصد از منابع حاصل از فروش نفت به حساب صندوق توسعه ملي واريز خواهد شد.
¤ مدير توسعه بازار از راه اندازي سيستم چند كالايي بورس كالا خبر داد و گفت: در اين سيستم كليه محصولات كشاورزي، انواع قير و سيمان عرضه شده و كارگزاران به صورت الكترونيكي و از دفاتر خود مي توانند سفارشات خود را ثبت كنند.عباس بنازاده در خصوص سيستم چند كالايي بورس كالا اظهار داشت: سيستم چند كالايي بورس كالا مدتي پيش به صورت آزمايشي راه اندازي شد و از ديروز رسماً كار خود را شروع كرد.
¤ ايرانسل از رايگان شدن تعرفه مكالمات و پيام هاي كوتاه دريافتي حجاج بيت الله الحرام خبر داد.روابط عمومي ايرانسل روز شنبه گزارش داد كه همزمان با فرا رسيدن موسم حج ابراهيمي و براي اولين بار در كشور، هزينه مكالمات و پيام هاي كوتاه دريافتي حجاج معزز خانه خدا كه از سيم كارت هاي ايرانسل استفاده مي كنند رايگان شد.
¤ ايران به عضويت هيئت مديره اجرايي اتحاديه بيمه گران اعتباري اسلامي (اتحاديه امان) درآمد.به گزارش روابط عمومي صندوق ضمانت صادرات ايران، دومين اجلاس ساليانه اتحاديه بيمه گران اعتبار صادراتي و سرمايه گذاري كشورهاي اسلامي (اتحاديه امان) با حضور 17 كشور عضو در استانبول تركيه برگزار شد. جمهوري اسلامي ايران با كسب اكثريت آراي اعضاي شركت كننده در نشست اتحاديه امان به عنوان يكي از پنج عضو هيئت مديره اين اتحاديه انتخاب شد.
¤ شركت زيرساخت با توسعه بيش از 2500 كانال ارتباطي ترانزيت از طريق كشورهاي حوزه خليج فارس و چند مسير پشتيبان، امكانات ويژه مخابراتي براي حجاج ايراني بيت الله الحرام در ايام حج تمتع فراهم كرد.ابوالفضل انوريان مديركل مهندسي عمليات شبكه سوئيچ اين شركت و رئيس كميته اجرايي ارتباطات بين الملل عربستان در ايام حج تمتع با اعلام اين مطلب افزود: علاوه بر اين يك هزار و 100 كانال ارتباطي مستقيم با كشور عربستان براي برقراري ارتباطات تلفني حجاج اختصاص داده شده است.
¤ ارزش معاملات فرابورس ديروز با جابجايي 184ميليون سهم، به رقم 691ميليارد ريال و ارزش معاملات بازار اول، دوم وپايه به 618 ميليارد ريال رسيد.به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، با جابجايي 184ميليون سهم در بازار سهام فرابورس، بانك ايران زمين با جابجايي 17ميليون و 39هزار سهم و قيمت 1359ريال بيشترين حجم معاملات را از آن خود كرد و شركت مرجان كار با خريد و فروش 3 هزار و 369 سهم و قيمت 6650 ريال كمترين حجم معاملات را داشت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7790 الي 7795، 7797 در مركز مخابرات شهيد رجايي با پيش شماره هاي 440 الي 449 در محدوده كرج نو، بلوار حدادي 7732 الي 7735، 7739، 7796، 7778، 7779، 7711، 7712، 7714، 3325، 3378، 3379، 3330 الي 3336 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مقام هاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت 2 بانك ديگر در اين كشور جلوگيري كردند تا تعداد بانك هاي ورشكسته آمريكا از ابتداي سال 2011 تاكنون به 76 مورد برسد.
¤ مصرف گازوئيل كشور روزانه حدود 85 ميليون ليتر است و امكان صادرات 15ميليون ليتر وجود دارد.عليرضا ضيغمي مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي گفت: در پالايشگاه هاي كشور روزانه 100ميليون ليتر گازوئيل توليد مي شود.

 



عرضه تخم مرغ با 3 قيمت در بازار!

تخم مرغ با 3 قيمت در بازار عرضه مي شود. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: تلاش براي كنترل قيمت تخم مرغ پديدار شده ولي به اين تلاش ها خرسند نيستيم.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته خبري به نقل از ايسنا در گفت وگو با رئيس سازمان بازرگاني استان تهران درباره فروش تخم مرغ با قيمت بيش از 5500 تومان در هر شانه تخلف است در كيهان چاپ شد.
تعدادي از خرده فروشان در تماس با كيهان اعلام كردند، اين خبر درست نيست زيرا همين امروز (شنبه) هر شانه تخم مرغ را به قيمت 6 هزار و 660 تومان خريداري كرده اند و با افزايش 12درصد سود قانوني بايد به قيمت 7 هزار و 470 تومان به مصرف كننده عرضه كنند. در همين رابطه با هماهنگي روابط عمومي سازمان بازرگاني استان تهران، گفت وگويي با يداله صادقي رئيس سازمان بازرگاني استان تهران انجام شد. ابتدا موضوع تفاوت قيمت تخم مرغ را با ايشان در ميان گذاشتيم كه در پاسخ گفت: من به خبرنگار ايسنا اعلام كردم كه قيمت تخم مرغ فقط در ميادين ميوه و تره بار 5100 تا 5500 تومان است ولي ايشان بقيه خبر را منتشر نكرده است. صادقي درباره قيمت تخم مرغ به خبرنگار كيهان گفت: توليدكنندگان حاضر به عرضه تخم مرغ با قيمت مصوب دولتي نيستند و محصول خود را مستقيم با قيمت بيش از شانه اي 6 هزار تومان به بازار عرضه مي كنند.
خرده فروشان هم بايد سود قانوني را دريافت كنند كه قيمت بطور طبيعي از 7 هزار تومان بالاتر مي رود. وي افزود: اتحاديه مرغداران ميهن در تلاش است كه تخم مرغ توليدكنندگان را با قيمت مصوب دولتي خريداري و در ميادين ميوه و تره بار به قيمت 5100 تا 5500 تومان عرضه كند كه البته در اين زمينه موفقيت چنداني نداشته است و ميزان عرضه تخم مرغ با قيمت مصوب بسيار كم است. صادقي در پاسخ به اين سؤال كه در ميادين نيز تخم مرغ شانه اي بيش از 7 هزار تومان هم عرضه مي شود گفت: اين تخم مرغ بسته بندي شده و شستشو داده شده است و قيمت آن بخاطر بسته بندي خاص بيشتر است.
بهر حال با پاسخ هاي رئيس سازمان بازرگاني استان تهران مشخص شد در حال حاضر تخم مرغ با 3 قيمت در تهران توزيع مي شود.
اظهارنظر وزير
مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت در حاشيه مراسمي در نمايشگاه صنعت در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاري فارس درباره كنترل قيمت تخم مرغ گفت: قيمت كالا بايد در همه جا يكسان و پايين باشد و در حال حاضر حاصل تلاش هاي اوليه براي كنترل قيمت تخم مرغ در بازار پديدار شده است.
وي تأكيد كرد: ما به اين تلاش ها خرسند نيستيم و از وزارت كشاورزي خواسته ايم تا در امر توليد تخم مرغ كمك كند و اگر پاسخگو نيست در بازار واردات به ما كمك كند.
وي تأكيد كرد: تلاش وزارت صنعت تا رسيدن قيمت تخم مرغ به حالت طبيعي ادامه خواهد داشت.

 



وزير اقتصاد: بانك ها براي شناسايي اموال گروه آريا بايد با قوه قضائيه همكاري كنند

وزير اقتصاد از بانك ها خواست تا براي شناسايي اموال گروه آريا با قوه قضائيه همكاري كنند.
به گزارش فارس، صبح ديروز جلسه ويژه بررسي طرح تحول بانكي و تقويت نظارت بر عملكرد بانك ها با حضور مديران عامل بانك هاي دولتي و نيمه دولتي و رئيس كل بانك مركزي در دفتر وزير اقتصاد و دارايي برگزار شد.
سيد شمس الدين حسيني در اين جلسه با اشاره به ضرورت نظارت بر عملكرد بانك ها اظهار داشت: بانك ها بايد نظارت درون بانكي را تقويت كنند و همچنين نهادهاي بازرسي و حساب رسان بايد به دقت صورت هاي مالي بانك ها را بررسي كنند.
وزير اقتصاد بر همكاري كامل بانك ها با قوه قضائيه در پرونده سوءاستفاده بانكي اخير تأكيد كرد و گفت: همه مديران عامل بانك ها بايد اطلاعات لازم را با شفافيت كامل در اختيار قوه قضائيه قرار دهند.
وي افزود: سازمان امور مالياتي، گمرك و سازمان حسابرسي هم بايد همكاري كامل با قوه قضائيه داشته باشند تا اموال گروه آريا مشخص شود.
حسيني ادامه داد: از اين حادثه بايد تجربه و درس بگيريم و اين اتفاق را آسيب شناسي كنيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي تأكيد كرد: بايد به سمت اصلاح مقررات بانكي برويم و دستور كار شوراي پول و اعتبار اين موضوع خواهد بود.
حسيني افزود: بايد از صحت ابزارهاي بانكي اطمينان حاصل كنيم و مديران عامل بانك ها اعضاي هيئت مديره و مديران مياني رأساً بايد بر امور نظارت كنند.
وي تأكيد كرد: بايد طرح جامع اطلاعات مشتريان و تسهيلات سريعاً پيگيري شود و بايد همه تلاش كنيم تبعات اين حادثه به حداقل برسد.
وزير اقتصاد ادامه داد: بانك ها بايد با يكديگر همكاري كنند تا اين مشكل برطرف شود و نبايد در قبال اين حادثه رفتار انقباضي در سيستم اعمال كنند، زيرا بايد بانك ها در عرصه اقتصادي حاضر و از فعاليت هاي اقتصادي پشتيباني كنند.
حسيني گفت: بايد با همدلي و همراهي، جهاد مؤمنانه و تلاش مضاعف مشكلات را برطرف و اعتماد عمومي را بازگردانيم.
وي در خصوص قانون پولشويي گفت: دستورالعمل هاي تصويب شده اين قانون از طريق بانك مركزي ابلاغ شده و حتماً بايد در اجراي صحيح آن تلاش شود.
وزير اقتصاد همچنين با اشاره مجدد به سوءاستفاده بانكي اخير گفت: اموال در حال شناسايي در ارتباط با تخلف اخير به ميزاني است كه دغدغه عدم برگشت منابع به بانكها را از بين برده است.

 



با امضاي 8 توافق نامه همكاري رسمي صنعت و دانشگاه آغاز شد

در حاشيه نمايشگاه بين المللي صنعت هشت توافقنامه همكاري بين وزراي صنعت، معدن و تجارت و علوم و تحقيقات امضا شد.
اين توافق نامه ها شامل: 6 قرارداد تحقيقاتي و 2 تفاهم نامه سرمايه گذاري در زمينه صنايع پيشرفته است.
دو پروژه سرمايه گذاري، نتيجه كارهاي تحقيقاتي است كه بين سازمان گسترش و دانشگاه صنعتي اميركبير و نيز موسسه رويان منعقد شده بود و اكنون قابليت تجاري سازي پيدا كرده است.
قرارداد ايجاد مجتمع توليد سلول هاي بنيادي و فرآورده هاي بيولوژيك با پژوهشگاه رويان و قرارداد توليد كوره هاي صنعتي مجهز به مشعل با دانشگاه صنعتي اميركبير از جمله اين توافقنامه ها بود.
همچنين طرح بهسازي نمونه اتوبوس هيبريد، طرح ربات انسان نما، طرح تدوين دانش فني ساخت غشاي اسمز معكوس، سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي، طرح توسعه منابع انرژي با الهام از خورشيد و پايلوت تحقيقاتي توسعه فناوري آنزيم هاي صنعتي، بعنوان طرح هايي كه قرار است سازمان گسترش و نوسازي صنايع با امضاي قرارداد و تفاهم نامه به حمايت از آنها بپردازد.
ابلاغ استراتژي
توسعه صنعتي
وزير صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ استراتژي توسعه صنعتي و معدني كشور در آينده نزديك خبر داد و گفت: سياست هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب اين استراتژي تبيين شده است.
مهدي غضنفري ديروز در مراسم امضاي تفاهم نامه با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در بسياري از كشورها تحقيق و توسعه جهش آني داشته و در اين جهش ردپاي بخش خصوصي به وضوح قابل مشاهده است، بر اين اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز بايد مراكز پژوهشي و دانشگاه زيرمجموعه خود را به بخش خصوصي واگذار كند.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: به زودي سياست هاي اين وزارتخانه در قالب استراتژي توسعه صنعتي و معدني كشور ابلاغ مي شود تا بر اساس آن اگر نياز بود تعاملي ميان صنعت و دانشگاه و تامين منابع مالي آن صورت گيرد و اين تسهيلات در اختيار بخش هاي مربوطه قرار گيرد.
به گفته غضنفري معتقد نيستيم در حوزه صنعت، معدن و تجارت بايد كار دانشگاه داري انجام داد بلكه بهتر است دانشگاه صنايع و معادن موجود به اصلش يعني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا بخش خصوصي واگذار شود.
وي ادامه داد: اشتباه است كه اسير يك سندرم به اسم عارضه تشكيلات جديد باشيم به اين معني كه وقتي تشكيلات قبلي توانايي انجام كار را ندارند سيستمي جديد را تشكيل دهيم كه آن هم بعد از مدتي تبديل به يك عارضه شود.
وي خاطرنشان كرد: موضوع تشكيل دانشگاه صنايع و معادن بر اين اساس بود كه صنعت فكر مي كرد فارغ التحصيلان دانشگاهي متناسب با نيازهاي او نيستند بنابراين دانشگاهي را احداث كرد كه متناسب با نياز خود بتواند كار انجام دهد و فارغ التحصيل تربيت كند اما معتقديم هم اكنون دانشگاه صنعت و معدن بايد به متولي اصلي خود واگذار شده و از او درخواست شود كه چه فارغ التحصيلاني را تربيت كند.
به اعتقاد غضنفري گاهي پژوهشكده ها دچار غفلت از علم روز مي شوند و بر اين اساس نياز است يك مركز پژوهشي، مديريت دو جانبه اي از صنعت و دانشگاه داشته باشد تا تبديل به يك جزيره مستقل نشود.
وي با تاكيد بر ضرورت حضور تشكل هاي بخش خصوصي دانشگاهي و توليدي براي برقراري ارتباط ميان صنعت و دانشگاه خاطر نشان كرد: مجلسي از دانشگاهيان به عنوان بازاريابان توان علمي كشور بايد تشكيل و حلقه ارتباطي صنعت و دانشگاه باشند.
غضنفري در پايان تاكيد كرد: سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از تحقيقات در حوزه صنعت و معدن حمايت مي كند اما نمي تواند تولي گري كند.
دستور رهبري اجرا مي شود
وزير صنعت، معدن و تجارت از اهتمام جدي اين وزارتخانه در اجراي دستور اخير مقام معظم رهبري مبني بر ممنوعيت خريد كالاي خارجي كه مشابه آن در داخل كشور توليد مي شود، توسط دستگاه هاي دولتي خبر داد.
مهدي غضنفري ديروز در حاشيه يازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران با توجه به دستور اخير مقام معظم رهبري درباره ممنوعيت استفاده كالاهاي خارجي توسط دستگاه ها و تصويب اين موضوع در جلسه هيئت دولت در همدان، گفت: سال 88 مصوبه مشابهي در حمايت از توليد صادر شد كه بر اساس آن خريد فهرستي از كالاهاي خارجي توسط دستگاه هاي دولتي ممنوع شده بود.
غضنفري، لازمه اجراي درست دستور مقام معظم رهبري را دقت ذيحسابان در صدور فاكتور خريد عنوان كرد و افزود: ذيحسابان بايد از پذيرش فاكتورهايي كه دستگاه هاي دولتي بر آن مبنا به خريد كالاي خارجي اقدام كرده، خودداري كنند.
وي در عين حال گفت: اگر قرار باشد يك دستگاه دولتي كالايي خارجي را براي مصرف خود وارد كند بايد نخست عدم ساخت داخل اين كالا مشخص گردد.
وزير صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: اما اگر قرار باشد كالايي خارجي از طريق داخل خريداري گردد در آن صورت اين موضوع بايد از طريق ذيحسابان كنترل گردد.
غضنفري در پاسخ به پرسش خبرنگاري در خصوص وضعيت يارانه بخش توليد گفت: اميدواريم يارانه بسته سوم حمايتي بخش صنعت به زودي تخصيص يابد و ما همچنان منتظر هستيم.

 



در استان تهران
 20هزار متقاضي مسكن مهرماه آينده صاحب خانه مي شوند

مدير كل مسكن و شهرسازي استان تهران گفت: 20 هزار واحد مسكن مهر استان تهران تا پايان آبانماه افتتاح مي شوند.
تقي رضايي در گفتگو با مهر درباره تأخير افتتاح پروژه هاي مسكن مهر در استان تهران، اظهار داشت: پروژه هاي مسكن مهر در استان تهران به دليل كمبود زمين با تأخير آغاز شد اما با شتاب زيادي ساخت و ساز ادامه يافت.
وي با بيان اينكه براي ساخت 248 هزار واحد در استان تهران برنامه ريزي شده است، افزود: از اين تعداد، پي سازي 193 هزار واحد تمام شده است و حدود 130 هزار واحد هم در مرحله اسكلت بندي هستند و 71 هزار واحد هم وارد مرحله نازك كاري شده اند.
مدير كل مسكن و شهرسازي استان تهران درباره زمان افتتاح پروژه هاي مسكن مهر در استان تهران كه قرار بود در شهريور ماه به افتتاح برسند، بيان كرد: 20 هزار واحد مسكن مهر تا پايان آبان ماه در شهرهاي جديد، شهرهاي زير 25 هزار نفر و بالاي 25 هزار نفر در استان تهران به افتتاح مي رسند.
رضايي با بيان اينكه تعداد بالاي پروژه ها يكي از عوامل تأثيرگذار در تأخير افتتاح پروژه هاي مسكن مهر در استان تهران بوده است، گفت: وزارت راه و شهرسازي با رايزني با ديگر وزارتخانه ها براي تأمين زير ساخت هاي مسكن مهر برنامه ريزي كرده است كه تا پايان آبان ماه تعداد زيادي از واحدهاي مسكن مهر استان افتتاح مي شوند.
وي از افتتاح 30 هزار واحد مسكن مهر در استان تهران تا پايان سال خبر داد و افزود: در حال حاضر پروژه آماده افتتاح داريم كه حتي 15 خانوار هم در آن ساكن شده اند اما به دليل نبود زير ساخت ها فعلاً افتتاح نمي شوند؛ البته وزارت نفت قول داده كه تا هفته آينده گازرساني به اين واحدها را به اتمام برساند.
مدير كل مسكن و شهرسازي استان تهران با اشاره به اينكه پروژه اي بدون زيرساخت افتتاح نمي شود، بيان كرد: دستگاه هاي خدمات رسان هم با حمايت وزارتخانه هاي خود و وزارت راه و شهرسازي هم قول داده اند كه زيرساخت ها را تا زمان افتتاح پروژه ها تكميل كنند.

 



تدابير دولت براي حل مشكل درياچه اروميه

وزير نيرو با اعلام تشكيل ستاد ويژه بررسي مشكل درياچه اروميه در دولت به رياست معاون اول رئيس جمهور گفت: هم اكنون مطالعات مربوط به سدسازي در اطراف درياچه متوقف شده است.
مجيد نامجو ديروز در حاشيه سيزدهمين همايش مديران ارشد صنعت آب و برق كشور در جمع خبرنگاران در خصوص تدابير دولت براي حل مشكل درياچه اروميه گفت: دولت در اين زمينه تاكنون نشست هاي سنگيني را در قالب يك ستاد ويژه به رياست معاون اول رئيس جمهور تشكيل داده است.
وزير نيرو با بيان اين كه اتخاذ راهكارهاي جديد براي حل مشكل خشك شدن بخشي از درياچه اروميه از جمله تدابير ويژه در اين ستاد است، اظهار داشت: مهمترين مسئله اين است كه ما بتوانيم علل اين وضعيت را بررسي كنيم.
نامجو با بيان اين كه 85 درصد علت به وجود آمدن مشكل بخشي از درياچه اروميه مربوط به وقوع خشكسالي است، گفت: اين موضوع از عهده ما خارج است و ما نمي توانيم براي تغييرات اقليمي كاري انجام دهيم.
وزير نيرو با جدي خواندن تغييرات اقليمي در كشورمان تاكيد كرد: در هر صورت براي رفع اين مشكل اقدامات خوبي توسط اين ستاد در دولت صورت مي گيرد كه در مورد درياچه اروميه چندين اقدام مناسب انجام شده است.
وي ادامه داد: اولا اين كه دولت به وزارت نيرو اعلام كرد كه تمام مطالعات مربوط به سدسازي در حوزه درياچه اروميه را متوقف كند، براي اين منظور وزارت نيرو اقداماتي را انجام داده است و گزارش آن نيز در دست تهيه است اما بايد بدانيم كه اين موضوع شرايط خاص خود را دارد و بايد گفت سدهايي كه در حوزه درياچه اروميه در دست ساخت است روي آنها سرمايه گذاري و مطالعات صورت گرفته است.
نامجو خاطرنشان كرد: براي اتخاذ تصميمات و راهكارهاي مناسب در اين بخش، ستاد با كار كارشناسي تصميم گيري خواهد كرد و پيگيري اين موارد نيز بر عهده وزارت نيرو است.
وزير نيرو تاكيد كرد: نكته ديگر در مورد حل معضل درياچه اروميه مربوط به استفاده از تكنولوژي هاي روز دنيا است كه در اين زمينه باروري ابرها يكي از راهكارها تلقي مي شود.
نامجو بيان داشت: براي اين منظور خوشبختانه از ساليان گذشته در وزارت نيرو اقداماتي صورت گرفته و اين كارها در حال تقويت است.
وي با اشاره به انتقال حوزه به حوزه آب به عنوان يكي ديگر از راهكارهاي مورد بررسي در ستاد ويژه دولت تاكيد كرد: ما بررسي مي كنيم اگر در جايي آب زيادي وجود داشته باشد آن را براي حل معضل درياچه اروميه اختصاص دهيم و در اين زمينه اجازه داريم كه بعد از بررسي هاي كافي آن را به اين حوزه منتقل كنيم كه يكي از اين رودخانه ها، رودخانه مرزي ارس خواهد بود.
وزير نيرو با اعلام اين كه اينها همه از تدابير دولت است كه براي حل معضل درياچه اروميه احكام آن صادر شده است در خصوص مسائل مربوط به اعتراضات جمهوري آذربايجان براي برداشت آب ارس توسط كشورمان گفت: رودخانه ارس از معدود رودخانه هايي است كه در مورد آن پروتكل مرزي داريم به نحوي كه ايران مي تواند 50 درصد از حجم آب اين رودخانه را استفاده كند.
وي با اشاره به اين كه 50 درصد ديگر آب رودخانه ارس طبق پروتكل مربوط به كشورهاي شوروي سابق خواهد بود، افزود: ما مي توانيم از سهم خود استفاده كنيم و در همان پروتكل نيز پيش بيني شده بود كه اگر با مشاركت كشورها سدي در مسير اين رودخانه ايجاد شود بتوان از آن بهره برداري كرد و به صورت مساوي بين دو كشور تقسيم شود.
نامجو در پاسخ به اين سؤال كه آيا با تدابير ويژه دولت مي توانيم بگوييم كه مشكل خشكي بخشي از درياچه اروميه حل خواهد شد عنوان كرد: همه اقداماتي كه ما مي خواهيم صورت دهيم 15 درصد از كار است 85 درصد آن مربوط به وقوع خشكسالي است كه با تغييرات اقليمي بايد حل شود.
وزير نيرو همچنين به پروتكل مرزي براي رودخانه هاي ديگري مانند هيرمند و اروند اشاره كرد و افزود: كشورها در رابطه با استفاده از منابع آبي مشترك بايد با يكديگر مذاكره كنند اما هر كشوري كه بتواند ذخيره اي داشته باشد مي تواند از آن استفاده كند.

 



به علت تاخير در توسعه فاز 11 پارس جنوبي صورت گرفت
اولتيماتوم وزارت نفت به شركت چيني

مديران پارس جنوبي جزييات اولتيماتوم وزير نفت به شركت چيني براي اجراي طرح توسعه فاز 11 ميدان مشترك گازي را تشريح كردند.
سيد پيروز موسوي مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس در گفت وگو با مهر اظهار داشت: وزير نفت در نشست اخير خود با طرف چيني كه به منظور شتاب در طرح توسعه فاز 11 برگزار شده مهلت زماني براي شركت چيني تعيين كرد.
مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس با اعلام اينكه اين شركت چيني بايد به زودي دفتر خود را در عسلويه بازگشايي كند، تصريح كرد: وزير نفت درباره ضرورت توسعه و شتاب در آغاز عمليات اجرايي فاز 11 پارس جنوبي تاكيدات لازم را ارائه كرد.
موسي سوري مديرعامل شركت نفت و گاز پارس هم در گفتگويي با اعلام اينكه فاز 11 پارس جنوبي يكي از پروژه هاي مرزي ايران در خليج فارس است، گفت: ايران به قرارداد گازي خود در قبال شركت چيني كاملا پايبند است.
وي با يادآوري اينكه مطابق با برنامه زمان بندي بايد پيشرفت عمليات اجرايي فاز 11 پارس جنوبي به 17درصد مي رسيد، اظهار داشت: در حال حاضر پيشرفت اجرايي اين پروژه مشترك ملي حدود 10 درصد برآورد مي شود.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه تاخير چين در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي قابل قبول نيست، بيان كرد: بر اين اساس وزير نفت خواستار ارائه برنامه جبراني براي شتاب در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي شده است.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اعلام اينكه شركت چيني بايد حداكثر در مدت كمتر از يك ماه آينده برنامه جبراني خود را براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي به شركت ملي نفت ايران ارائه كند، تعيين كرد: قطعا اگر شركت چيني در مدت زمان تعيين شده نتواند تاخير در اجراي فاز 11 پارس جنوبي را جبران كند تصميم ديگري از سوي وزارت نفت اتخاذ مي شود.
سوري خاطرنشان كرد: با توجه به روند ساخت و پيشرفت اجراي فازهاي 35 ماهه پارس جنوبي، تاخير در عمليات اجرايي فاز 11 اين ميدان مشترك با قطر توجيه ندارد.
بنابراين گزارش: در حال حاضر بيشترين تاخير شركتهاي چيني در صنعت نفت ايران مربوط به فاز 11 ميدان مشترك پارس جنوبي است به طوري كه با گذشت 28 ماه از امضاي اين قرارداد پنج ميليارد دلاري هنوز تجهيز كارگاه و عمليات اجرايي پروژه در عسلويه آغاز نشده است.
اين در حالي است كه قرارداد اين فاز مشترك پارس جنوبي طي دو سال گذشته با كنار گذاشتن شركتهايي همچون توتال فرانسه و پتروناس مالزي، براي شتاب در توسعه اين ميدان با چين به ارزش تقريبي پنج ميليارد دلار امضا شده بود.
هدف از طرح توسعه فاز 11 ميدان گازي پارس جنوبي تامين گاز ترش مورد نياز واحد پارس ال ان جي و استحصال ميعانات گازي همراه گاز است. در اين فاز روزانه 2 ميليارد متر مكعب گاز و 70 هزار بشكه ميعانات گازي سنگين از ميدان پارس جنوبي توليد مي شود.

 



مشاور صندوق بين المللي پول هشدار داد اقتصاد غرب در آستانه سقوط

مشاور صندوق بين المللي پول هشدار داد، در صورت عدم ارائه طرحي براي نجات يورو، اقتصاد جهان به ويژه غرب طي 3 هفته آينده سقوط خواهد كرد.
«رابرت شايپرو» به شبكه خبري بي بي سي گفت: چنانچه سران اروپا به طريقي موجه و قابل قبول به حل و فصل بحران مالي نپردازند طي دو تا سه هفته آينده شاهد ركود بدهي ملي و در نتيجه ركود سيستم بانكي سراسر اروپا خواهيم بود.
مشاور صندوق بين المللي پول افزود: صحبت از ركود بانك هاي كوچك، بلژيك نيست بلكه اين ركود دامن بزرگترين بانك هاي جهان در آلمان، فرانسه، و انگليس را خواهد گرفت و با توجه به ارتباط متقابل سيستم مالي جهاني همه بانك ها را درگير خواهد كرد. شايپرو، بحران آتي را به مراتب جدي تر از بحران سال 2008 دانست و گفت: درباره وضعيت بده بستان بانك ها در زمينه بازپرداخت بدهي ها، بدهي ملي و بدهي بانك هاي اروپايي اطلاعاتي وجود ندارد. وي به سران اروپا هشدار داد كه در صورت اصلاح نكردن سيستم بانكداري اروپا با بحراني به مراتب وخيم تر از بحران سال 2008 مواجه خواهند شد.
سقوط اعتبار مالي
ايتاليا و اسپانيا
از سوي ديگر يك موسسه معتبر اعتبارسنجي در اروپا رتبه مالي ايتاليا و اسپانيا را كاهش داد كه با اين اقدام منطقه يورو وارد مرحله جديدي از بحران مالي و بدهي ها مي شود.
به گزارش مهر به نقل از رسانه هاي غربي از رم، موسسه اعتبارسنجي اقتصادي «فيچ» اعلام كرد كه به دليل بدتر شدن بحران بدهي ها در منطقه يورو و خطر لغزش مالي در دو كشور ايتاليا و اسپانيا، رتبه ها و اعتبار آنها را در حوزه اقتصادي به ترتيب يك و دو رتبه كاهش مي يابد. براساس اين رتبه بندي اعتبار ايتاليا از+A به -AA و اسپانيا نيز از +AA به -AA رسيده است. با وجود اين كاهش رتبه بندي، دو كشور همچنان سومين و چهارمين اقتصاد بزرگ منطقه يورو هستند، اما شواهد نشان مي دهد كه در آينده ممكن است اين كشورها به رتبه هاي پايين تر سقوط كنند و اين نشان از آن دارد كه اروپا به آستانه بحران بزرگتر مالي قدم مي گذارد و اين مسئله مي تواند آينده منطقه يورو را با مشكلات عديده اي روبرو سازد.

 



واگذاري 7/4 ميليون سهم دولتي در يك هفته

7/4 ميليون سهم دولتي به ارزش 19 ميليارد ريال طي هفته گذشته به بخش خصوصي واگذار شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، 4 ميليون و 781 هزار و 396 سهم متعلق به چهار شركت دولتي در مجموع به ارزش 19 ميليارد و 771 ميليون ريال در هفته دوم مهرماه از طريق مزايده به بخش خصوصي واگذار شد.
بر اساس اين گزارش: از اين ميزان سهام؛ تعداد 17 هزار سهم شركت عمران و مسكن سازان استان البرز به ارزش 18 ميليون ريال و تعداد 950 هزار سهم شركت عمران و مسكن سازان منطقه غرب به ارزش 13 ميليارد و 527 ميليون ريال (هر دو از شركتهاي زيرمجموعه شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران) به فروش رفت.
همچنين در مدت زمان ياد شده تعداد 3 ميليون و 800 هزار سهم شركت سازه هاي سبك فولادي افق سپاهان از شركتهاي زيرمجموعه شركت مادرتخصصي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به ارزش 6 ميليارد و 175 ميليون ريال و نيز تعداد 14 هزار و 396 سهم شركت فرش گيلان از شركت هاي زيرمجموعه شركت مادر تخصصي سازمان خصوصي سازي به ارزش 51 ميليون ريال از طريق مزايده به بخش غيردولتي واگذار شد.

 



راه اندازي سيستم مكانيزه اعلام آدرس در118

مديركل خدمات مخابراتي شركت مخابرات استان تهران از راه اندازي سيستم مكانيزه اعلام آدرس در سامانه 118 خبر داد.
عباس ابوالقاسمي آزاد در گفتگو با مهر سيستم مكانيزه اعلام آدرس در سامانه تلفني 118 را مربوط به اماكن و سازمانهاي عمومي و شركتهاي تجاري عنوان كرد و اظهار داشت: براي مثال سيستم مكانيزه 118 پس از اعلام شماره تلفن بيمارستان مورد نظر شخص تماس گيرنده امكان اعلام آدرس بيمارستان را نيز خواهد داشت كه اعلام آن بستگي به نياز تماس گيرنده دارد.
وي با بيان اينكه هم اكنون اين سرويس را براي اماكن عام المنفعه مانند بيمارستانها و سازمانها به صورت رايگان فعال كرده ايم تاكيد كرد كه درآينده امكان ارائه اين سرويس مكانيزه براي صاحبان مشاغل و حرف نيز وجود خواهد داشت.
ابوالقاسمي آزاد گفت: براي مثال اين امكان وجود دارد كه بعد از پخش شماره تلفن سينماي موردنظر تماس گيرنده در مورد فيلم ها و سانس هاي نمايش اين فيلم ها و هر آنچه كه مربوط به اين موضوع شود اطلاع رساني صورت گيرد.
وي با اشاره به اينكه اين سرويس زماني قابل اجرا خواهد بود كه از سوي مردم مورد استقبال قرار گيرد اضافه كرد: در حال حاضر تماس گيرندگان با سامانه 118 به محض دريافت تلفن مورد نظرخود، ارتباط را قطع كرده و منتظر شنيدن پيام هاي اطلاع رساني نمي شوند.
مديركل خدمات مخابراتي شركت مخابرات استان تهران با اشاره به امكان تبليغات تجاري براي شركتها در سامانه تلفني 118 نيز به مهر گفت: در حال حاضر زماني كه مشترك با 118 تماس برقرار مي كند يا مستقيما به اپراتور وصل مي شود و يا بوق اشغال مي شنود اما اين امكان وجود دارد كه سدي ايجاد شود كه تا زماني كه تماس گيرنده به اپراتور وصل مي شود تبليغات از يك برند خاص به مشترك عرضه شود اين امر سبب درآمدزايي 118 شده و امكان افزايش پرسنل پاسخگو را به همراه خواهد داشت.
وي تاكيد كرد كه شركتها مي توانند كالاها و سرويس ها و خدمات خود را از طريق 118 تبليغ كنند كه اين امكان هم اكنون فراهم شده است.
ابوالقاسمي آزاد با بيان اينكه در گذشته براي بعد از اعلام شماره تلفن به افراد، فراخواني براي اين موضوع به شركتها داده شده بود تصريح كرد: 118 طي 5 ماه اخير روزانه حدود 500 هزار تماس تلفني را پاسخگو بوده كه بكارگيري بحث تبليغات در اين سامانه مي تواند كمك موثري به آن كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14