(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 مهر 1390- شماره 20050

دست ما كوتاه و خرما بر نخيل!!!
بزرگداشت شهداي مبارزه با پژاك در رشت
8/6 درصد سطح كشور دچار خشكسالي «بسيار شديد» است
ايران در كيهان
باغ هاي استان سمنان به 15هزار هكتار افزايش مي يابد
انتخابات مجلس در 2 حوزه انتخابيه اصفهان الكترونيكي برگزار مي شود
آمادگي كامل مراكز درماني و بيمارستاني مازندران براي درمان سل
دفن غيراصولي زباله مشكل اساسي شهرضا
استاندار: همايش سرمايه گذاري در گيلان برگزار مي شود
فرماندار: ناوگان اتوبوسراني شهرضا نوسازي مي شود
گلستان قطب توليد ميگوي پرورشي گونه وانامي
ارتقاي دانشگاه پيام نور شهركرد به بين المللي
تجليل از نخبگان تحت پوشش كميته امداد امام خميني
2 طرح آبرساني در اصفهان به بهره برداري رسيد
گيلان در ارائه درس دفاع مقدس پنجم شد
اجراي طرح گيل مردان در گيلان



يادداشت خبرنگار
دست ما كوتاه و خرما بر نخيل!!!

روزگاري شهرستان وسيع اليگودرز يكي از پرآب ترين شهرهاي استان لرستان بود، زندگي در روستاها جريان داشت و كشاورزي به بركت آبهاي فراوان پربركت، روستاييان مهاجرت به شهر را ننگي بزرگ مي دانستند؛ اما به يكباره و در پي شروع عمليات اجراي طرح انتقال آب به شهرهاي مركزي چشمه ها و قنوات خشك شد و روستاييان به اجبار به شهر كوچ داده شدند. ماجرا به همين جا ختم نشد. محيط زيست، منابع طبيعي و كشاورزي منطقه نيز از عواقب اجراي اين طرح در امان نماند و اعتراض مطبوعات و دلسوزان منتقد نيز به جايي نرسيد، منقداني كه امروز را مشاهده مي كردند. اما اكنون ديگر سخن گفتن از طرحي كه در كوتاه ترين زمان ممكن اجرا شد و به بهره برداري رسيد همچون «نوش دارو پس از مرگ سهراب» است. در اينجا هم قصد نداريم كه سرعت اجراي اين طرح را با پروژه هاي كوچك و راكد مانده اين شهرستان مقايسه كنيم و به عنوان مثال دست به دامن سوابق 21 ساله بيمارستان اليگودرز شويم. همچنين مخالف بهره مندي مردم ديگر شهرها از اين نعمت خدادادي نيستيم؛ اما به راستي شايسته است منطقه اي را كه سرمايه مردم آن آب است و معاش آنها از راه كشاورزي تامين مي شود ، قرباني آباداني مناطق ديگركنيم؟!
آري بحث امروز ديگر انتقال آب نيست؛ بلكه آنچه موجب رنجش مردم شده خلف وعده مسئولان وقت در قبال تعهدات اجراي اين طرح مي باشد كه سخنان و وعده هاي عملي نشده آقاي حبيب الله بيطرف وزير وقت نيرو دليلي بر اين ادعا است.
وي در صحن علني مجلس ششم و در سال دوم شروع به كار اين طرح اظهار داشت: «در رابطه با تبعات اين طرح براي منطقه من بايد عرض كنم با مطالعات انجام شده، اجراي اين طرح هيچ گونه تاثير سوئي در نهايت براي استان لرستان نخواهد داشت.»
عباس شاه علي- خبرنگار كيهان در اليگودرز

 



بزرگداشت شهداي مبارزه با پژاك در رشت

رشت- خبرنگار كيهان:
نخستين مراسم يادواره شهداي مبارزه با گروهك تروريستي پژاك با حضور استاندار گيلان و اقشار مختلف مردم در رشت برگزار شد.
در اين مراسم مهدي سعادتي استاندار گفت: هيچ جريان و گروهي نمي تواند با وجود اين ملت كه داراي روحيه الهي و فرهنگ ايثار و شهادت و بسيجي است به كشور لطمه وارد كند.
گفتني است در يادواره شهداي مبارزه با گروهك تروريستي پژاك ياد شهيدان يوسف فدايي نژاد، حميد اميدپور و محمدباقري كه شهريور ماه گذشته در مصاف با گروهك مذكور در منطقه شمال غرب كشور به درجه رفيع شهادت نائل آمدند، گرامي داشته شد.

 



8/6 درصد سطح كشور دچار خشكسالي «بسيار شديد» است

يزد- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت آب منطقه اي يزد گفت: هم اكنون 8/6 درصد از وسعت كشور به خشكسالي بسيار شديد دچار شده است.
محمدرضا راعي گفت: بخشي از استان اصفهان و خوروبيابانك، بخشي از استان خراسان شامل بشرويه و فردوس و كل استان يزد در منطقه خشكسالي بسيار شديد قرار گرفته است.
به گفته وي از 4300 حلقه چاه در استان يزد 60درصد آن با كاهش شديد آبدهي روبه رو هستند. همچنين از 3180 قنات 70درصد خشك و يا كاهش آب دارند و 90درصد از 620 چشمه در استان به پايين ترين سطح آبدهي رسيده اند.
راعي اظهار داشت: بارندگي در سال گذشته در كشور 199 ميليمتر بوده كه نسبت به سال قبل از آن 16درصد كاهش را نشان مي دهد و در استان يزد در همين مدت 57 ميليمتر بارندگي صورت گرفته كه 33 درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل و 45 درصد كاهش در دوره كاري بلندمدت داشته است.
مديرعامل آب منطقه اي يزد در جلسه كميته اطلاع رساني استان همچنين افزود: حجم آب رودخانه ها در كشور به شدت كاهش يافته و اين در حالي است كه در سطح استان يزد اين ميزان جريان سطحي نسبت به بلندمدت 91درصد كاهش را نشان مي دهد.
وي با اشاره به اينكه 33هزار ليتر آب در ثانيه روزانه در اين استان به هدر مي رود خاطر نشان كرد در صورت عدم برنامه ريزي درست، استان يزد در آينده نه چندان دور با بحران جدي آب روبه رو مي شود.

 



ايران در كيهان

بازديد 3 ميليون گردشگر
رشت- خبرنگار كيهان: مدير عامل سازمان منطقه آزاد انزلي با اشاره به ايجاد امكانات لازم در مجموعه طرح ساحلي، گردشگري و فاز تجارت منطقه آزاد انزلي گفت: اين امكانات سبب افزايش بي سابقه گردشگران در اين منطقه شده به طوري كه در تابستان امسال افزون بر 3 ميليون گردشگر از اين منطقه بازديد كرده اند.
برگزاري نمايشگاه مديريت بحران
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: فرماندار گنبدكاووس در حاشيه ديدار از نمايشگاه توانمندي هاي مديريت بحران استان گلستان گفت: برپايي نمايشگاه در هماهنگي و نيز آمادگي دستگاه هاي متولي با مقابله با بحران موثر است.
نمايشگاه توانمنديهاي مقابله با بحران بلاياي طبيعي گنبد در 17 غرفه تخصصي ارائه شد كه 16 دستگاه اجرايي استان گلستان در آن حضور داشتند.
در اين نمايشگاه اعضاي ستاد مديريت بحران گلستان، آخرين توانمندي هاي خود را با موضوع «آموزش همگاني» و «آموزش امداد» به نمايش گذاشته اند.
اين نمايشگاه به مناسبت بزرگداشت هفته كاهش بلاياي طبيعي و با شعار «جامعه ايمن و آرامش عمومي» بر پا شده است.
صدور مجوز صنايع كشاورزي
سمنان- خبرنگار كيهان: مدير صنايع كشاورزي سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 15 فقره جواز تاسيس صنايع كشاورزي در استان صادر شده كه 8 فقره آن مربوط به صنايع تبديلي باغي، تعداد 2 فقره دام و طيور و 5 فقره مربوط به صنايع تبديلي زراعي است.
رحمت الله كاشي افزود: با تاسيس اين واحدها 111 نفر در صنايع باغي، تعداد 16 نفر در دام و طيور، تعداد 65 نفر در صنايع زراعي و در مجموع 192 نفر در سطح استان در اين واحدها مشغول به كار مي شوند.
هوشمندسازي مدارس
اسفراين- خبرنگار كيهان: 3 درصد مدارس اسفراين تحت پوشش طرح هوشمندسازي مدارس قرار گرفتند. به همين منظور تعدادي از فرهنگيان اين شهر از نمايشگاه هوشمندسازي مدارس در مشهد بازديد به عمل آوردند. همچنين با حضور جمعي از مسئولان اسفراين مدارس قرآن اين شهر افتتاح شد. در اسفراين 25 مدرسه قرآن فعال است.
مسابقه ترنم تذكر
زاهدان- خبرنگار كيهان: دبير ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر استان سيستان و بلوچستان از برگزاري ترنم تذكر در اين استان خبر داد و گفت تاكنون بالغ بر 10 هزار جلد كتاب ترنم تذكر بين علاقه مندان در سراسر استان توزيع شده است وي هدف از برگزاري اين مسابقه را فرهنگ سازي و شناخت فريضه امر به معروف و نهي از منكر در سطح جامعه عنوان كرد.
برداشت پسته
گناباد- خبرنگار كيهان: مدير جهاد كشاورزي شهرستان گناباد با اشاره به آغاز فصل برداشت پسته گفت: پيش بيني مي شود امسال حدود دو هزار تن پسته خشك به ارزش بيش از 190 ميليارد ريال از باغات پسته اين شهرستان برداشت شود. محمدباقر جاهدي افزود: باتوجه به اينكه پسته هاي باغات گناباد از نوع مرغوب است بيشتر اين پسته ها به خارج صادر مي شود.
تجليل
از كاركنان نيروي انتظامي
كيش- خبرنگار كيهان: در مراسمي كه با حضور مسئولان سازمان منطقه آزاد كيش و خانواده هاي نيروي انتظامي در اين جزيره برپا شد از 15 نفر از كاركنان فرماندهي نيروي انتظامي كيش با اهداء لوح تقدير به عمل آمد همچنين از سوي سازمان منطقه آزاد كيش هزينه سفر به عتبات عاليات به همسران كاركنان برگزيده نيروي انتظامي اهدا شد.
فرآوري محصولات كشاورزي
گلستان- خبرنگار كيهان: مدير صنايع كشاورزي سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان با بيان اينكه سالانه 3ميليون و 800هزار تن انواع محصولات كشاورزي در اين استان توليد مي شود گفت: بيشتر اين محصولات در كارخانه هاي صنايع تبديلي فرآوري، بسته بندي و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي شوند. محمدتقي جهانشاهي افزود: ظرفيت فرآوري محصولات كشاورزي در استان گلستان يك ميليون و 338هزار و 500تن است.
طرح محراب
ساري- خبرنگار كيهان: كارشناس فرهنگي ستاد اقامه نماز مازندران از برگزاري طرح «محراب» در حوزه هاي علميه مازندران همزمان با سراسر كشور خبر داد. خليل ايماني گفت: براي اولين بار همزمان با سراسر كشور مرحله اول طرح محراب در هشت حوزه علميه مازندران در سوم آبان برگزار مي شود.
وي با اشاره به برنامه هاي حاشيه اي اين نشست، بيان كرد: برگزاري مسابقه مقاله نويسي، توزيع بسته هاي آموزشي، اهداي 50 كتاب به هر حوزه علميه و معرفي كتب و سايت هاي خبري درباره نماز از برنامه هاي حاشيه طرح محراب است.
آزمايشگاه كشت سل
¤ آزمايشگاه كشت مستقيم سل در معاونت بهداشتي شهرستان ساري افتتاح شد.
محمد رهبر رئيس ميكروبيولوژي آزمايشگاه مرجع سلامت، در حاشيه مراسم افتتاح اولين آزمايشگاه كشت مستقيم سل، آزمايشگاه آب و فاضلاب و آزمايشگاه بهداشت حرفه اي كه در معاونت بهداشتي استان مازندران برگزار شد اظهار داشت: بهترين و مجهزترين دستگاه هاي تشخيص، جداسازي ميكروب و كشت سل در آزمايشگاه مركزي سل موجود است.
نصب دوربين
¤ فرمانده نيروي انتظامي مازندران گفت: 13نقطه سطح شهر دوربين مدار بسته نصب شده كه ما آمادگي داريم تا در 30 نقطه ديگر شهر دوربين نصب كنيم.سرتيپ عليرضا مسكني اظهار داشت: هر طرحي كه از سوي شهرداري در خصوص مقررات راهنمايي و رانندگي اعلام مي شود استقبال خواهيم كرد.
كاهش مصرف سوخت
رشت- خبرنگار كيهان: مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه گيلان گفت: در 6ماه نخست سال جاري افزون بر 762 ميليون و
573 هزار ليتر انواع فرآورده هاي نفتي در گيلان به مصرف رسيد كه در مقايسه با مدت زمان مشابه در سال 89 بيش از 14درصد كاهش داشته است.به گفته وي در همين ارتباط مصرف بنزين در استان هم در اين مدت نسبت به سال گذشته حدود 6درصد كاهش يافت.
پروژه هاي دانشگاهي
ياسوج- خبرنگار كيهان: رئيس دانشگاه پيام نور كهگيلويه و بويراحمد گفت: فاز دوم ساختمان آموزشي و آزمايشگاه 4هزار و 800 مترمربع ياسوج، مراكز آموزشي گچساران، ليكك، باشت و سالن ورزشي باشت از جمله پروژه هايي است كه توسط اين دانشگاه در حال اجراست.
وي بهره برداري از سالن ورزشي چند منظوره مركز ياسوج، سالن چند منظوره دهدشت با مساحت يك هزار و 500متر مربع و ساختمان آموزشي واحد دهدشت با زيربناي دو هزار و 300مترمربع را از جمله پروژه هاي عمراني افتتاحي اين دانشگاه در يك سال اخير اعلام كرد.

 



باغ هاي استان سمنان به 15هزار هكتار افزايش مي يابد

سمنان -خبرنگاركيهان:
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان گفت: به طور متوسط هرسال يك هزار و 400هكتار به مساحت باغ هاي استان افزوده مي شود.
لطف ا... رضايي افزود: براساس برآوردهاي انجام شده قرار بود در طول برنامه پنجم توسعه 7 هزار و 200 هكتار به باغهاي استان اضافه شود اما در سفر سوم هيئت دولت و با توجه به پيشنهادهاي ارائه شده، تصويب شد تا مساحت باغ هاي استان تا 15هزار هكتار افزايش يابد.
وي گفت: در اجراي طرح توسعه باغ هاي استان از محل اعتبارات عمراني استاني و ملي، باغ هاي قديمي درجه 3 نوسازي شده و طرح طوبي، استفاده از نهال يارانه اي و توسعه باغ هاي شخصي انجام مي شود.
وي با اشاره به مطالعات اوليه طرح افزايش مساحت باغ ها دراستان سمنان خاطر نشان كرد: قرار است طرح توسعه باغها در اراضي شيبدار و نيمه ديم، تغيير الگوي كشت از محصولات زراعي به باغي براي بهره برداري بهينه از آب انجام شود.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان گفت: براي انجام اين طرح حدود 450ميليارد ريال اعتبار نياز است كه بخشي از آن از محل تسهيلات بانكي كم بهره، بخشي از محل يارانه نهال استاندارد و اعتبارات تملك دارايي و نيز سهم آورده متقاضيان تامين مي شود.
لطف ا... رضايي با اشاره به اينكه تنوع شرايط اقليمي باعث توليد بيش از 30 گونه محصولات باغي در استان شده است افزود: بيشتر محصولات توليدي استان از كيفيت مطلوب براي صادرات برخوردار است.

 



انتخابات مجلس در 2 حوزه انتخابيه اصفهان الكترونيكي برگزار مي شود

اصفهان- خبرنگاركيهان:
رئيس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: درنهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در 2 حوزه انتخابيه استان انتخابات به صورت الكترونيكي برگزار مي شود.
«محمدمهدي اسماعيلي» در سومين جلسه ستاد انتخابات استان اصفهان افزود: علاوه بر ويژگي هاي عمومي انتخابات درسراسر كشور، تلاش ما در جهت برگزاري انتخاباتي ممتاز است.
رئيس ستاد انتخابات استان اصفهان، برگزاري انتخاباتي سالم و به دور از حاشيه و جنجال را يكي از اهداف ستاد عنوان كرد و گفت: شركت در انتخابات حق تمامي اقشار، گروه ها و دسته هاي سياسي است. بنابراين برگزاري انتخاباتي پرشور با مشاركت تمامي اقشار مردم هدف دوم اين ستاد است.وي با بيان اينكه انتخابات اين دوره پيشرفته تر از دوره هاي پيشين برگزار مي شود اظهارداشت: 24 مورد از فرآيند انتخابات همچون ثبت نام كانديداها و اعلام بررسي صلاحيت آنان به صورت الكترونيكي انجام مي شود.
رئيس ستاد انتخابات استان اصفهان افزود: در استان اصفهان 15 حوزه انتخابيه براي رأي گيري مردم وجود دارد كه در 2 حوزه رأي گيري از ابتدا تا انتها به صورت الكترونيكي انجام مي شود.

 



آمادگي كامل مراكز درماني و بيمارستاني مازندران براي درمان سل

ساري- خبرنگار كيهان:
يك عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مازندران از آمادگي مراكز درماني و بيمارستانهاي استان براي درمان سل خبر داد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي مازندران، دكتر فرهنگ بابامحمودي در همايش ملي سل اظهار داشت: اين همايش با همكاري هفت مركز تحقيقاتي و با ارسال مقالات علمي متعدد از سراسر كشور شگل گرفت. وي افزود: امسال حدود 129 سالي است كه اين بيماري شناخته شد و 68 سال قبل نخستين داروي ضدسل به بشر معرفي شد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مازندران خاطر نشان كرد: اما هنوز هم اين بيماري شناخته شده كه اقلام دارويي زيادي براي درمان آن معرفي شده است؛ شايع ترين تك مرگي هاي جهان را به خود اختصاص مي دهد و شيوع اين بيماري سازمان بهداشت جهاني را تكان مي دهد.
وي تاكيد كرد: بيماري سل و درمان آن ، آن قدر براي سازمان بهداشت جهاني مهم است كه براي معرفي آن به جامعه بشري روز بين المللي سل در جهان و در كشور ما روز ملي مبارزه با سل نام گذاري شد.
دكتر بابامحمودي با اعلام اينكه راه هاي تشخيص اين بيماري نهفته است؛ يادآور شد: يك سوم جمعيت جهان به بيماري سل مبتلا هستند و اين بيماري به صورت خاموش جان انسان ها را مي گيرد.
وي با اشاره به تاكيد سازمان بهداشت جهاني براي درمان و كنترل سل، يادآور شد: درمان بيماري سل به حدي از نظر سازمان بهداشت جهاني داراي اهميت است كه دولت ها را براي كنترل و درمان اين بيماري موظف كرد كه با انجمن هاي پزشكي كه در اين رابطه مشغول فعاليت هستند همكاري مناسبي داشته باشند.
دبير همايش ملي سل در مازندران خاطر نشان كرد: سالانه حدود 8 ميليون نفر در جهان به بيماري سل مبتلا مي شوند كه حدود 10 درصد از مبتلايان را بيماري مبتلا به ايدز كه به صورت همزمان به اين بيماري دچار مي شوند را تشكيل مي دهند.
اين عضو هيئت علمي يكي از دلايلي را كه كشور ما بايد نسبت به اين بيماري هوشياري بيشتري داشته باشد را وجود دو همسايه شرقي پاكستان و افغانستان عنوان كرد و افزود: شيوع سل در اين دو كشور زياد است و امكانات درماني كمي نيز در اختيار دارند.
دكتر بابامحمودي در پايان اذعان داشت: در حال حاضر 22 كشور جهان 80 درصد مبتلايان به سل را به خود اختصاص دادند.
وي از كساني كه بيش از دو هفته سرفه مي كنند تقاضا كرد به مراكز درماني و بهداشتي مراجعه كنند تا اقدامات لازم براي شناسايي و درمان بموقع اين افراد به عمل آيد.

 



دفن غيراصولي زباله مشكل اساسي شهرضا

شهرضا- خبرنگار كيهان:
معاون خدمات شهري شهرداري شهرضا گفت: دفن غيراصولي زباله مشكل جدي و اساسي اين شهر است.
مهدي نيا در جلسه كار گروه سلامت و امنيت غذايي اين شهرستان يكي از نيازهاي مبرم اين شهر را احداث كارخانه كمپوست اعلام كرد و افزود: روزانه 150 تن زباله تر و خشك در شهرضا جمع آوري مي شود كه 20 درصد آن قابل بازيافت است.
وي گفت: براي احداث كارخانه كمپوست حداقل يك ميليارد تومان اعتبار نياز است كه وزارت كشور قول اختصاص بخشي از اين اعتبار را داده است.
مهدي نيا از تشكيل سازمان بازيافت زباله توسط شهرداري هاي دهاقان و منظريه خبر داد و دفن غيربهداشتي زباله در شهرضا را بحران ساز دانست.

 



استاندار: همايش سرمايه گذاري در گيلان برگزار مي شود

رشت- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان از برگزاري همايش سرمايه گذاري در اين استان در ارديبهشت ماه سال آينده خبرداد.
مهدي سعادتي در ديدار با فعالان صنعت گردشگري گيلان در رشت بر ضرورت بازگشايي راهها و امكانات براي فعاليت سرمايه گذاران تأكيد و خواستار ايجاد امنيت لازم براي آنها در بخش سرمايه گذاري منطقه شد.
وي با بيان وضعيت گردشگري گيلان نيز گفت: از آغاز سال جديد تاكنون بالغ بر 19ميليون گردشگر به اين استان سفر كرده اند كه از رشد 41درصدي نسبت به سال قبل برخوردار بوده است.
استاندار گيلان از احداث 900واحد گردشگري در اين استان خبرداد و افزود در حال حاضر گيلان به تنهايي ظرفيت 75كشور را در بخش گردشگري دارد.

 



فرماندار: ناوگان اتوبوسراني شهرضا نوسازي مي شود

شهرضا- خبرنگاركيهان:
فرماندار شهرضا گفت: ناوگان اتوبوسراني اين شهر نوسازي مي شود.
سيدرضا مرتضوي در جلسه شوراي ترافيك شهرستان: با اشاره به ساماندهي حمل و نقل روستائي شهرضا افزود: سازمان اتوبوسراني براي رفع مشكلات تردد روستائيان به شهر، به تمامي روستاهاي شهرستان سرويس دهي مي كند، اما در نظر داريم براي بهبود خدمات به روستائيان، شركتهاي مسافربري را به اين مجموعه اضافه كنيم تا ساكنان روستاهاي امين آباد، مهيار، كهرويه، اسفرجان و هونجان راحت تر وسريعتر به شهر دسترسي پيدا كنند.
وي از بهبود ناوگان مسافربري مسير اصفهان- شهرضا خبرداد و گفت: 50دستگاه اتوبوس در مسير اصفهان- شهرضا در حال سرويس دهي هستند كه بيش از نيمي از آنها به علت فرسوده بودن نياز به تعويض و نوسازي دارند.
مرتضوي از نوسازي كامل اين ناوگان تا پايان امسال خبر داد و گفت: براي تعويض اين اتوبوس ها شرايط مناسبي براي مالكان فراهم شده و مي توانند از 150ميليون ريال وام بلاعوض و تسهيلات اعطايي براي خريد اتوبوس استفاده كنند.

 



گلستان قطب توليد ميگوي پرورشي گونه وانامي

گرگان- خبرنگار كيهان:
مديركل شيلات استان گلستان از توليد موفقيت آميز ميگوي وانامي با قابليت صادرات در سايت پرورش ميگوي گميشان خبرداد.
علي اكبر پاسندي اظهار داشت: از آنجا كه شوري آب درياي خزر و شرايط اقليمي موجود در اراضي كم بازده در شمال گميشان كه بيش از 60هزار هكتار مي باشد، با توليد موفقيت آميز ميگوي و انامي در سايت پرورش ميگوي گميشان اين محصول قابليت صادرات در عرصه جهاني را دارا مي باشد كه باعث رشد و ترقي صادرات غيرنفتي استان در كشور خواهد شد.
وي عنوان كرد: به علت بالا بودن كيفيت مطلوب ميگوي توليدي در شمال گميشان و ارزش غذايي بسيار خوب آن، اين محصول با استقبال خوب مردم استان گلستان روبه رو بوده است؛ لذا توسعه و گسترش همه جانبه و حمايت هاي زيربنايي و تأمين اعتبار زير ساخت ها اين سايت مي تواند بزرگ ترين سايت پرورش ميگو و ساير محصولات دريايي در كشور تلقي شود.
پاسندي گفت: گسترش و توسعه سايت پرورش ميگوي گميشان مي تواند باعث اشتغال زايي براي تحصيل كرده هاي دانشگاهي و سرمايه گذاران و افراد بومي منطقه شود.
مديركل شيلات استان گلستان يادآور شد با راه اندازي اين سايت تكميل حلقه هاي پيشين و پسين اتفاق خواهد افتاد كه اين خود باعث رشد و شكوفايي اقتصادي منطقه خواهد شد.

 



ارتقاي دانشگاه پيام نور شهركرد به بين المللي

شهركرد- خبرنگاركيهان:
رئيس دانشگاه پيام نور شهركرد گفت: اين دانشگاه در آينده اي نزديك با نظر سازمان مركزي دانشگاه پيام نور شهركرد به دانشگاه بين المللي ارتقا خواهد يافت.
سيدمحمد قلمكاريان با بيان اينكه دانشگاه پيام نور شهركرد رتبه اول استان در پذيرش دانشجو را دارد؛ افزود: هم اكنون قريب به 10هزار دانشجو در اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند.
وي گفت: ترم جديد تحصيلي با 3هزار دانشجوي جديد متشكل از 70درصد خواهران و 30درصد برادران شروع شده است؛ كه باتوجه به اين مسأله بيشترين تعداد دانشجو در استان سهم دانشگاه پيام نور شهركرد مي باشد. قلمكاريان اظهار داشت: اين دانشگاه در سال جديد تحصيلي رشته هاي مهندسي عمران، شهرسازي، مكانيك و صنايع غذايي و 5گرايش رشته هاي هنر در سطح كارشناسي را پذيرش كرده است.وي از امكان تحصيل دانشجو در دو رشته همزمان و نيز به صورت رسمي و مجازي و تحصيل در حين خدمت مقدس سربازي خبر داد و افزود: در آينده نزديك با نظر سازمان مركزي دانشگاه پيام نور شهركرد به دانشگاه بين المللي ارتقا خواهد يافت.

 



در استان كهگيلويه و بويراحمد انجام شد
تجليل از نخبگان تحت پوشش كميته امداد امام خميني

ياسوج- خبرنگار كيهان:
مديركل كميته امداد امام خميني كهگيلويه و بويراحمد از تحت پوشش قرارداشتن 23 هزار دانش آموز و دانشجو در اين استان توسط اين نهاد خبر داد.
عبدالمجيد فرهادي در آيين افتتاح مجتمع فرهنگي تربيتي شهداي ياسوج كميته امداد گفت: كميته امداد اين استان بالغ بر 100 هزار نفر را تحت حمايت خود دارد كه 23 هزارنفر آن ها دانش آموزان و دانشجوياني بوده كه سرمايه هاي آينده اين مملكت و اين استان هستند.
وي اعلام كرد: كميته امداد كهگيلويه و بويراحمد مجموعاً
6 خوابگاه و مجتمع فرهنگي تربيتي را در سطح اين استان دارد كه 420 دانش آموز در آن ها سكونت دارند.
وي تصريح كرد: از مجموع
23 هزار دانش آموز و دانشجو تحت پوشش كميته امداد اين استان فقط 420 نفر از امكانات خوابگاهي استفاده مي كنند.
در پايان اين مراسم از نخبگاني كه مدارج علمي خود را با استفاده از امكانات كميته امداد امام خميني طي كرده بودند تجليل به عمل آمد.

 



با حضور مشاور وزير نيرو
2 طرح آبرساني در اصفهان به بهره برداري رسيد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي جداگانه، مرحله اول طرح تله متري آبرساني (كنترل از راه دور سيستم آبرساني) اصفهان و طرح آبرساني به شهرهاي پيربكران و زيباشهر و روستاهاي مسير اصفهان با حضور مشاور وزير نيرو و مديرعامل شركت مهندسي آبفاي كشور افتتاح شد.
مشاور وزير نيرو و مديرعامل شركت مهندسي آبفاي كشور در مراسم طرح تله متري آبرساني اصفهان به اهميت تله متري در صنعت آب و فاضلاب اشاره كرد و بر ادامه و تداوم روند اجراي طرح و احداث سيستم هاي دقيق اندازه گيري تاكيد كرد.
ثمره هاشمي همچنين با بيان اينكه بودجه هاي مشخصي از طرف شركت مهندسي آبفاي كشور براي گسترش طرح هاي تله متري در كشور اختصاص يافته است، گفت: بخشي از اين اعتبارات هم بايد از طريق درآمدهاي داخلي شركت هاي آب و فاضلاب تامين شود.
وي به ارزش بالا و حساسيت اين طرح در خصوص توجه به شاخص هاي كمي و كيفي، جلوگيري از هدررفت آب و رسيدگي سريع به حوادث اشاره كرد.
مشاور وزير نيرو در خصوص اجراي شبكه هاي فاضلاب نيز گفت: ميانگين بهره مندي استان اصفهان از شبكه فاضلاب 62 درصد است در حالي كه ميانگين كشوري آن تنها 34 درصد است.
طرح تله متري آبرساني اصفهان بزرگ60 درصد يعني 5/3 ميليون نفر جمعيت را در 47 شهر و 300 روستاي استان اصفهان تحت پوشش خود قرار مي دهد و طول خطوط انتقال اين طرح 700 كيلومتر است. مرحله اول اين طرح بالغ بر 10 ميليارد ريال هزينه دربرداشته است.
همچنين طرح آبرساني به شهرهاي پيربكران و زيباشهر و روستاهاي مسير از طرح اصفهان با صرف هزينه اي بالغ بر 25 ميليارد ريال اجرا شده است و جمعيتي در حدود 57 هزار نفر را تحت پوشش قرار مي دهد.

 



گيلان در ارائه درس دفاع مقدس پنجم شد

رشت- خبرنگار كيهان:
گيلان رتبه پنجم ارائه درس دفاع مقدس در دانشگاه ها در سطح كشور را به خود اختصاص داد.
اين مطلب را رسول جلايي، مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گيلان اعلام كرد و افزود: درس آشنايي با دفاع مقدس به صورت 2 واحدي از نيم سال تحصيلي 88-87 در استان گيلان توسط دانشگاه آزاد اسلامي آغاز شد كه بعد از گذشت 6 ترم بيش از 7 هزار و 500 نفر دانشجو مقاطع كارداني و كارشناسي اين درس را انتخاب و پاس كرده اند.
به گفته وي، درس دفاع مقدس در 216 كلاس درس و با بهره گيري از 16 استاد مجرب و كارآزموده در گيلان به دانشجويان تعليم داده مي شود. وي اضافه كرد: همچنين دانشگاه آزاد اسلامي، مركز تربيت معلم و آموزشكده ها و نيز دانشگاه هاي گيلان و علوم پزشكي، پيام نور و علمي كاربردي از ترم آينده آماده ارايه اين واحد درسي به دانشجويان مي باشند.
در پايان اين جلسه از تني چند از استادان درس دفاع مقدس دانشگاه هاي گيلان با اهداي لوح تقدير تجليل شد.

 



اجراي طرح گيل مردان در گيلان

رشت- خبرنگار كيهان:
مدير تحقيقات اداره كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس گيلان از اجراي طرح گيل مردان و دفاع مقدس در اين استان خبر داد.
سرهنگ هاتف گفت: در اين طرح 30 دستگاه منتخب از بين دستگاههاي دولتي و غيردولتي گيلان به تبيين و ثبت و ضبط خاطرات ايثارگران شاغل و بازنشسته خود و نيز نقش خود دستگاه در دفاع مقدس از طريق مصاحبه حضوري مي پردازند كه پيش بيني مي شود در نيمه دوم سال بيش از 600 خاطره در اين راستا جمع آوري شود.
وي از طراحي، توليد و نمايش مجموعه نقاط يادماني و روزهاي حماسي استان گيلان در قالب برگزاري نمايشگاه از ديگر برنامه هاي اين مديريت خبر داد و افزود: اين نمايشگاه مبتكرانه پس از تحقيقات ميداني 2 ساله و جمع آوري آثار و اسناد و عكسهاي مربوطه و نيز ثبت مشخصات دقيق جغرافيايي نقاط يادماني براي اولين بار در استان به اجرا درمي آيد.
وي اضافه كرد: در اين طرح 12 نقطه يادماني حماسي اعلام شد كه مي توان به محل تجمع و اعزام رزمندگان گيلاني، محل دقيق اصابت راكتهاي هواپيماهاي عراقي و نيز محل اسكان مهاجرين جنگ تحميلي و معراج شهداي گلگون كفن استان اشاره كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14