(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 مهر 1390- شماره 20050

دلايل شما براي ازدواج چيست؟
چگونه مفهوم درد را تغيير دهيم
تأثير اعتياد بر خانواده
سرماخوردگي در راه است
ليمو ترش
غذا بخوريد اما از نوع سالم



دلايل شما براي ازدواج چيست؟

ازدواج گام هيجان انگيزي در زندگي بشر محسوب مي شود. در واقع اين مرحله از زندگي شادي و مسئوليت را توأمان به همراه دارد.
آيا شما براي ازدواج كردن آمادگي داريد؟ براي روشن شدن اين مساله بهتر است به سؤالات زير پاسخ دهيد.
1-دلايل شما براي ازدواج
گروهي از مردم براي رسيدن به امنيت مالي، فرار از تنهايي و يا تشكيل خانواده ازدواج مي كنند. گروهي نيز صرفاً به خاطر عشق زندگي مشترك تشكيل مي دهند ولي يادتان باشد امنيت مالي و عاطفي دليل خوبي براي ازدواج نيست و عشق نيز به تنهايي موفقيت ازدواج را تضمين نمي كند.
2-آيا نامزد شما قابل اعتماد است؟
ازدواج موفق مستلزم قابل اعتماد بودن هر دو طرف مي باشد. زوجين بايد بتوانند در مسائل مالي به هم اعتماد كنند و در انجام كارهاي خانه و تربيت كودكان با يكديگر همكاري نمايند. اگر يكي از طرفين اعتماد همسرش را از دست بدهد زندگي مشترك آنها دچار مشكل مي شود.
3-از اشتباهات گذشته درس گرفته ايد؟
ارتباطات و اشتباهات گذشته و حتي غصه هاي دوران كودكي و مشكلات خانوادگي گاهي تا بزرگسالي نيز انسان را رها نمي كند. اگر براي اين مسائل فكري نشود ازدواج لطمات زيادي مي بيند.
4-در مورد مراسم عروسي برنامه ريزي كرده ايد؟
زوجين به خصوص زنان غالباً آن قدر مشغول برنامه ريزي مراسم عروسي هستند كه اين نكته را از ياد مي برند كه ازدواج تازه پس از اين مراسم آغاز مي شود و تا سالها ادامه دارد. زوجين مي توانند با كمك هم در مورد مراسم عروسي تصميم گيري كنند ولي نبايد مسائل مهم تر را از ياد ببرند.
5-آيا براي تشكيل خانواده، خود را تحت فشار احساس مي كنيد؟
امكان دارد پدر و مادرتان شما را براي ازدواج كردن تحت فشار قرار دهند، در ضمن ممكن است باتوجه به ازدواج دوستان و خواهران و برداران خود به اين نتيجه برسيد كه شما هم بايد همين كار را انجام دهيد. فراموش نكنيد فشارهاي اجتماعي دليل خوبي براي ازدواج كردن نيست.
6-چه اهداف مشتركي را دنبال مي كنيد؟
لزومي ندارد زوجين در تمام مسائل، علائق مشتركي داشته باشند ولي اگر در زندگي اهداف مشتركي را دنبال كنند و داراي ايده هاي يكساني باشند ازدواج آنها دوام بيشتري خواهد داشت.
7-واكنش شما و نامزدتان در مقابل مشاجرات
مشاجره منصفانه يكي از ويژگي هاي زوج هاي موفق است. شما بايد بتوانيد بدون برچسب زدن، ريشخند كردن و متهم نمودن با همسرتان به بحث كردن بپردازيد.
8-آيا نامزدتان را دوست داريد؟
يادتان باشد اين «دوست داشتن» است- نه عشق- كه در لحظات دشوار به كمك زوجين مي آيد و آنها را در كنار يكديگر نگه مي دارد.
در واقع «عشق» و «دوست داشتن» اجزاي ضروري يك ازدواج موفق هستند.

 



چگونه مفهوم درد را تغيير دهيم

عليرضا سزاوار
ما مي توانيم در زندگي با كمبودها و نقص هاي زيادي مواجه شويم و البته با بسياري از آنها هم كنار بياييم.
به طور مثال تا حدي با گرما و سرما كنار بياييم، با نور يا صداي كم و زياد هم بسازيم و با خيلي از محرك هاي محيطي خو بگيريم. اما از بين حواس مختلف، فقط يك حس است كه بشر نتوانسته با آن كنار بيايد و آن هم حس درد است.
اين در حالي است كه شاخه اي از روان شناسي وجود دارد كه به آن روان شناسي درد مي گويند و به ما كمك مي كند دردهاي حاد و مزمن جسمي را شناخته و با آن راحت تر كنار بياييم.
خود «تسكين سازي» يكي از بهترين روش ها است. اين روش موجب از بين رفتن درد نمي شود، بلكه تحمل آن را آسان تر مي كند در زندگي روزمره محرك هاي دردآور، هميشه وجود دارند. هرچند حالا ديگر در گوشه و كنار دنيا كلينيك هاي درد هم تأسيس شده و در آن كلينيك ها علاوه بر پزشكان، متخصصان ديگري هم به كمك ما مي آيند. روانشناسان درد، يكي از همين متخصصان هستند.
بيلي هميلتون از كلينيك درماني آدلايد استراليا دراين باره مي گويد: در واقع روان شناسي درد، جايگزين درمان هاي طبي نيست، بلكه مكمل درمان طبي محسوب مي شود. درد يك تجربه كاملا شخصي است، يعني ما نمي توانيم درد ديگران را درك كنيم و نمي توانيم دقيقا به ديگران بگوييم كه داريم چه دردي مي كشيم. شواهد موجود نشان مي دهد كه واكنش انسانها نسبت به درد در طول تاريخ عوض شده است.»
بسياري از آنها كه قرن ها پيش از ما زندگي مي كردند، درد را به عنوان بخشي از زندگي طبيعي به حساب مي آوردند. حتي بعضي ها به درد، به عنوان يك رنج مقدس يا لااقل عاملي كه باعث رشد و تعالي انسان مي شود، نگاه مي كردند تا همين 100 سال پيش هم، بعضي نويسندگان بر اين باور بودند كه درد، سستي را از بين مي برد و به سلامتي منجر مي شود. حالا اما بيشتر آدم ها اين را قبول كرده اند كه درد، سودي به حالشان ندارد و متخصصان هم تلاش مي كنند تا جايي كه براي بيمارانشان ضرر ندارد، آنها را از درد و رنج نجات بدهند.
بنا به گفته هميلتون هر آدمي به شيوه خودش نسبت به درد واكنش نشان مي دهند و نوع نگاه انسانها به درد، در نوع واكنشي كه از خود نشان مي دهند، كاملا موثر است. عده اي اطمينان دارند كه دردشان به زودي تمام مي شود و عده اي به خودشان تلقين مي كنند كه قرار است حالاحالاها درد بكشند.
بعضي ها درد را قابل كنترل مي دانند و بعضي ديگر، منفعلانه آن را مي پذيرند. ابتدايي ترين يافته هاي روان شناسان درد نشان مي دهد كه:
- اگر ما دردمان را يك فاجعه غيرقابل برگشت تلقي كنيم، بيشتر درد مي كشيم.
- اگر ما خودمان را مسئول پيش آمدن يك حادثه دردآور بدانيم، بيشتر درد مي كشيم.
- اگر فكر كنيم كه دردمان مدت ها طول خواهدكشيد، يا اينكه بلافاصله پس از بهبودي، دوباره اين درد به سراغمان مي آيد، بيشتر درد مي كشيم.
- اگر دردمان را غيرقابل كنترل بدانيم، بيشتر درد مي كشيم
هرچه در مقابله با درد خودكفاتر باشيم، كمتر درد مي كشيم. احساس خودكفايي در مقابل درد به اين معناست كه براي تحمل دردمان كمتر احساس كنيم كه به ديگران محتاج ايم.
روان شناسان كلينيك درماني شهر آدلايد معتقدند افسردگي، مشكلات خانوادگي، مشكلات مالي، عدم رضايت شغلي و مبهم بودن بيماري مي تواند ميزان درد و استرس را در ما افزايش بدهد.
اين روانشناسان درد، وظيفه شان اين است كه به ما كمك كنند در مقابله با درد، احساس خودكفايي و كارآمدي بيشتري داشته باشيم. آنها براي اين كار، مهارت هاي مقابله با درد را به ما آموزش مي دهند.
درد حاد، دردي است با شروع ناگهاني، معمولا شديد و موقت. وقتي سرتان به ميز مي خورد يا دستتان را مي بريد، دچار يك درد حاد مي شويد؛ دردي كه در مطب دندان پزشكي يا هنگام جراحي و زايمان تجربه مي شود، از اين گونه است.
روان شناسان درد مي گويند انسان ها به هنگام مواجهه با درد حاد 2 دسته مي شوند؛ يا مقابله كننده اند يا فاجعه ساز. مقابله كننده ها موقع درد كشيدن مي توانند ضمن پذيرش اصل درد، توجهشان را از آن منحرف كنند. آنها به راه هاي مقابله با درد فكر مي كنند، آرامش خودشان را حفظ و سعي مي كنند به چيزهاي خوشايند فكر كنند.
در مقابل، افراد فاجعه ساز آنهايي هستند كه بي تابي مي كنند و مرتب به خودشان تلقين مي كنند: اصلا نمي توانم تحمل كنم. دردم دارد لحظه لحظه شديدتر مي شود. اين درد، خوب شدني نيست و... اين گروه با اين كارشان باعث مي شوند دردشان تشديد شود.
روان شناسان كلينيك درد در آدلايد توصيه مي كنند براي مقابله با يك درد حاد، خود آرام سازي كنيد:
خودآرام سازي يكي از بهترين روش ها براي مقابله با درد است. خودآرام سازي به معناي شل كردن تمام Self-relaxation بدن است. روش هاي مختلفي براي اين كار وجود دارد، يادگيري اش نسبتا آسان است و فقط به تمرين نياز دارد. يادتان باشد كه خودآرام سازي موجب از بين رفتن درد نمي شود، بلكه تحمل درد را آسان مي كند.
توجه تان را منحرف كنيد: توجه برگرداني يعني اينكه شما با متمركز كردن حواستان روي چيزهاي ديگر، بتوانيد توجه تان را از درد، دور نگه داريد. اين چيزهاي ديگر مي تواند شمردن وارونه، تماشاي فيلم، گوش دادن به يك نواي دلنشين و فكر كردن به چيزهاي خوشايند باشد. بهتر است براي دردهاي طولاني از موضوعاتي استفاده كنيد كه بيشتر ذهن تان را درگير مي كند. مثلا يك برنامه ريزي يك هفته اي براي آينده يا انديشيدن به تمام خاطرات شيرين زندگي. البته اين روش در دردهاي خفيف، بيشتر از دردهاي شديد جواب مي دهد.
- از تصويرسازي خلاق استفاده كنيد: وقتي درد آن قدر شديد است كه نمي توانيد با توجه برگرداني از شر آن خلاص شويد، مي توانيد از اين روش ها استفاده كنيد.
- تصور كنيد جايي از بدن تان كه درد دارد، از بدن تان جدا شده. اين روش، بيشتر در قسمت هايي از بدن جواب مي دهد كه ما مي توانيم بدون آنها هم زندگي كنيم، مثلا دست يا پا. تصور كنيد كه دست دردناك از بدن تان خارج شده و در آسمان معلق است. اگر درد در سرتان باشد، مي توانيد تمركز كنيد و آن را به يك شكل هندسي در ذهن تان مجسم كنيد و با تخيل، از راه نوك انگشتان، از بدن تان بيرونش كنيد. با استفاده از اين روش، درد در بدن تان باقي مي ماند اما صرفا به عنوان يك جزء كوچك از كل بدن.
- شما مي توانيد با خيال پردازي در باره اينكه دردتان پيامدهاي خوبي دارد، مفهوم درد را تغيير دهيد. مثلا مي توانيد خودتان را يك قهرمان يا سرباز موفق فرض كنيد كه درد را به بهاي موفقيت پذيرفته است.
- تصور كنيد آن قسمت از بدن تان كه درد دارد، به آرامي بي حس و كرخت مي شود. براي اين كار مي توانيد تصور كنيد يك ماده بي حس كننده به بدن تان تزريق شده و به آرامي در كل بدن تان و از جمله در ناحيه دردناك منتشر مي شود. آن قدر روي بي حسي تمركز كنيد كه ديگر درد و بي حسي قابل تشخيص نباشد.
- شما مي توانيد اطلاعات تان را از مفهوم علمي درد افزايش بدهيد و سعي كنيد موقع درد، روي اين فرآيند عصبي تمركز كنيد. مثلا فكر كردن به اينكه سردرد ناشي از سفت شدن استخوان هاي دور سر است و شما با شل كردن تخيلي اش مي توانيد آن را آرام كنيد؛ يعني درد را يك پيام عصبي بدانيد كه ناشي از سلامت و زنده بودن سيستم بدن تان است. به درد به عنوان يك احساس منحصر به فرد كه مي توان توصيف اش كرد، توجه كنيد؛ سرد است يا گرم؟ آرام است يا شديد؟ نبض دار يا يكنواخت؟
در مورد اين تكنيك ها مي شود گفت كه هر انسان با يكي از آنها راحت تر است و با توجه به قدرت تصويرپردازي اش مي تواند يكي را از بين آنها انتخاب كند. به هر حال، شما مي توانيد به سراغ تخيل آزادتان برويد و براي آفريدن فكرهاي خوشايند، خلاقيت به خرج دهيد. اين باعث مي شود معناي يك موقعيت ناخوشايند مثل درد را كاملا برعكس كنيد.
- مالش دادن ناحيه دردناك با استفاده از يك قطعه يخ مي تواند بي حسي لذت بخشي ايجاد كند. بيشتر ورزشكاران براي كنترل تورم و تسكين دردهاي حادشان از يخ استفاده مي كنند. خوبي يخ اين است كه همان كار داروها را مي كند، اما بدون اثرات جانبي.
- مي توانيد براي مقابله با درد، به خودتان تلقين كنيد: درد دارد اما من مي توانم تحملش كنم، گام به گام جلو مي روم، اجازه نمي دهم درد به من غلبه كند، از روش هاي مقابله با درد استفاده مي كنم، من بلدم چطور دردم را قابل تحمل كنم.
- بعضي متخصصان هنگام تزريق آمپول يا انجام كارهاي دندان پزشكي با بيمار شوخي مي كنند. آنها مي دانند كه شوخي، درد را كاهش مي دهد. شما مي توانيد اين كار را خودتان انجام دهيد و يا از دوستانتان بخواهيد در اين مواقع همراهي تان كنند تا هنگام درد، صبورتر شويد. لطيفه ها توجه برگردان هاي خوبي هستند، ضمن اينكه با مثبت كردن فضاي ذهنتان، باعث مي شوند شدت دردتان كم شود. روانشناسان تذكر مي دهند كه اين مهارت ها جادو نمي كنند و درد را كاملاً از بين نمي برند. انتظاراتتان از اين مهارت ها بايد واقع بينانه باشد و اين را بدانيد كه اگر درد مي كشيد، به اين علت است كه بدنتان نمرده و دارد درست كار مي كند.
متخصصان مركز پزشكي دانشگاه جورج تاون به آنهايي كه مي خواهند تحت عمل پزشكي يا دندان پزشكي قرار بگيرند، آموزش مي دهند كه به يك سفر كوتاه ذهني بروند. آنها قبل از عمل، بين 5 تا 10بار اين سفر را با بيماران تمرين مي كنند. براي رفتن به اين سفر ذهني، بيماران بايد از 7مرحله عبور كنند:
1- چشم هايت را ببند، ذهنت را آزاد كن و تصور كن كه مي خواهي به يك سفر بروي. سعي كن تمام فكرها و كارهايت را كنار بگذاري و فقط به اين سفر فكر كني. راجع به مقصد سفر تصميم بگير؛ ساحل، كوهستان، دريا يا يك جاي تخيلي؟
2- يك نفس عميق بكش
3- لب هايت را روي هم بگذار و نفس عميقي را كه كشيده اي، به آهستگي از فاصله لب هايت بيرون بده و حين بازدم به خودت تلقين كن: آرام باش
4- بعد از اولين نفس عميق، بگذار جسم ات آرام شود تا تنفس هاي عميق بعدي، خودش به طور طبيعي انجام شود.
5- چهره ات را رها كن و اجازه بده اين احساس آرامش به تمام بدن ات جريان يابد و تمام جسم و جان ات را دربر بگيرد. بگذار اين احساس آرامش مثل يك موج، سراسر بدن ات را طي كند. همين طور كه اين موج به پايين گسترش پيدا مي كند، سعي كن با هر تنفسي، آرام و آرام تر شوي.
6- سفرت را مجسم كن. سعي كن با تمام حواس ات اين كار را انجام بدهي تا جزئيات سفر را ببيني. اگر به ساحل مي روي، سعي كن ابرها، آسمان و دريا را ببيني، صداي موج ها و مرغان دريايي را بشنوي و نرمي شن هاي ساحل و خنكي نسيم را حس كني. اين تصوير را براي مدتي در ذهن ات نگه دار.
7- و حالا موقع برگشتن است. تا 60 بشمار و اين مسيري را كه رفته اي، برگرد. به خانه ات برگرد. سعي كن با همان آرامشي كه رفته اي، برگردي.
اين محققان بر مبناي شواهدي كه به دست آورده اند، معتقدند كه بيماران مي توانند با اين سفر آرامش بخش، تزريقات، بسياري از كارهاي دردناك مانند اعمال دندان پزشكي، نمونه برداري از مايع نخاعي، جراحي هاي كوچك و حتي كندن پوست هاي سوخته را با تحمل درد كمتري از سر بگذرانند.
در واقع دردهاي مزمن معمولاً بيشتر از 6ماه طول مي كشند. كمردرد، آرتروز و دردهاي ناشي از سرطان، نمونه هاي شايعي از دردهاي مزمن هستند راه هايي كه براي كنترل دردهاي حاد ذكر شد، مي تواند به كساني كه براي مدتي طولاني از دردهاي مزمن رنج مي برند نيز توصيه شود.
تحقيقات نشان داده است كه استفاده از اين مهارت ها، علاوه بر جلب حمايت خانواده و دوستان، باعث مي شود كه دردها راحت تر تحمل شوند. آنهايي كه به درد مزمن مبتلا هستند، اگر صرفاً به داروها و درمان هاي پزشكي متكي باشند و از لحاظ رواني، آمادگي لازم براي مقابله با درد را نداشته باشند، در قياس با آنهايي كه هم به آن درمان ها توجه دارند، بيشتر درد مي كشند.

 



تأثير اعتياد بر خانواده

اعتياد بر روي خانواده فرد معتاد تأثير زيادي مي گذارد و آنها را به اندازه خود وي درگير مي كند. احتمال دارد اعضاي خانواده فرد معتاد تلاش كنند همه چيز را عادي جلوه دهند. گاهي نيز آنها دست به توجيه رفتار عزيزان خود مي زنند.
همسر
بار سنگيني بر دوش همسر فرد معتاد وجود دارد به خصوص اگر داراي فرزند باشد. در واقع وي هم بايد با مشكل اعتياد همسرش روبه رو شود و هم به مراقبت از فرزندانش بپردازد و اين كار هوشياري زيادي را مي طلبد.
در ضمن خشم و احساس گناه ممكن است بر روي همسر فرد معتاد تأثير بگذارد و او تصور كند در وظايف خود كوتاهي كرده و مقصر است.
نوجوانان
اعتياد نوعي بيماري خانوادگي محسوب مي شود به خصوص زماني بدتر مي شود كه نوجوانان را درگير مي كند. تنبيه كردن اين نوجوانان طغيان آنها را به دنبال دارد.
ارتباط ميان نوجوان و والدين نقش مهمي در اعتياد او دارد.
بايد خطرات اعتياد به نوجوانان گوشزد شود. غالبا والدين براي مقابله با اعتياد فرزند نوجوان خود نياز به كمك گرفتن از ديگران پيدا مي كنند.
والدين
وقتي والدين متوجه اعتياد فرزند خود مي شوند به شدت احساس گناه و خشم مي كنند و به اين باور مي رسند كه در تربيت او كوتاهي كرده اند. آنها حتي ممكن است چنين تصور كنند كه مي توانستند مانع از اعتياد فرزند خود شوند و در ضمن از دست او عصباني شوند. چنين والديني بايد براي غلبه بر خشم خود از مشاور كمك بگيرند.
كودكان
كودكاني كه متوجه اعتياد والدين خود مي شوند غالبا بر روي اين موضوع تمركز كرده و به سرعت رشد مي كنند تا جاي خالي آنها را پركنند.
حتي كودكان خود را در مشكلات والدين شان مقصر مي دانند و به همين دليل كمتر استراحت مي كنند. آنها به اين باور مي رسند كه بايد هميشه در كنار والدين خود بمانند، درغير اين صورت اتفاق وحشتناكي روي خواهد داد.
اگر از اين كودكان حمايت كافي نشود ممكن است لطماتي ببينند كه تا پايان عمر دوام خواهد داشت.
راه هاي پيشگيري
والدين براي پيشگيري از اعتياد فرزندان خود بايد رابطه خوبي با آنها برقرار كنند. توصيه ما به والدين اين است كه مقوله اعتياد را جدي بگيرند و به توصيه هاي زير عمل كنند:
1-در مورد مضرات اعتياد با فرزندتان صريح باشيد
موضوع اعتياد را ساده نگيريد و زنگ خطر را براي فرزندتان به صدا درآوريد.
2- شنونده خوبي باشيد
به دقت به حرف هاي فرزند خود گوش دهيد و به جاي مشاجره كردن به مباحثه بپردازيد.
3- به فرزند خود براي مقاومت در برابر وسوسه دوستان ناباب كمك كنيد.
تمام احتمالات ممكن را مورد ارزيابي قرار دهيد و نكات مثبت و منفي هر كدام را درنظر بگيريد. بهترين راه حل را انتخاب كنيد.
4- با دوستان فرزندتان و والدين آنها آشنا شويد.
ديدار با دوستان فرزندتان و والدين شان شما را با شخصيت و موقعيت خانوادگي آنها آشنا مي كند. با اين حال در مورد دوستان فرزندتان پيشداوري نكنيد.
5- بر رفت و آمدهاي فرزند خود نظارت كنيد.
كودكاني كه والدين كمترين نظارت را بر كارهاي آنها دارند بيشتر در معرض اعتياد قرار مي گيرند. مراقب كارهاي فرزندتان باشيد.
6- بر سرگرمي هاي فرزند خود نظارت داشته باشيد.
حضور در مهماني هاي مشكوك زمينه اعتياد فرزند شما را فراهم مي كند.
يادتان باشد با صداقت و صراحت در مورد پيامدهاي مصرف موادمخدر با فرزند خود حرف بزنيد.
ترجمه از آذر شايان

 



سرماخوردگي در راه است

راه هاي ساده و موثري براي درمان بيماري شايع سرماخوردگي وجود دارد. بيشتر مردم 2 تا 4 بار در سال به اين بيماري مبتلا مي شوند و اين رقم در ميان كودكان 6 تا 12 بار مي باشد. معمولا سرماخوردگي به مدت يك هفته طول مي كشد.
علائم
¤ بيني كيپ شده يا آبريزش از بيني، سرفه، عطسه، گلودرد، خستگي، تضعيف حس چشايي و بويايي ، تراكم خلط، آبريزش از چشم و تب پايين
پيشگيري
سرماخوردگي شايع ترين بيماري در بين مردم و علت اصلي غيبت دانش آموزان محسوب مي شود. ويروس هاي مولد سرماخوردگي از يك شخص به اشخاص ديگر منتقل مي گردد. از طرفي اگر پس از لمس اجسام آلوده به دهان، بيني يا چشمان خود دست بزنيد دچار سرماخوردگي مي شويد.
هر چند نمي توان كاملا مانع از سرايت بيماري سرماخوردگي شد ولي با به كار بستن توصيه هاي زير مي توانيد خطر ابتلاي خود و خانواده تان را به اين بيماري كاهش دهيد.
دست هاي خود را روزي چند بار بشوئيد.
شايد بتوان گفت شستن دستها بهترين راه جلوگيري از سرايت سرماخوردگي است، به طور مستمر به خصوص پس از خريد، ورزش كردن و يا حضور در اماكن عمومي دست هاي خود را بشوييد. اين كار باعث نابودي ويروس ها مي شود.
به فرزندان خود نيز اهميت شستن دست ها را يادآور شويد.
از دست زدن به صورت تان خودداري كنيد
اگر در اطراف شما كسي دچار سرماخوردگي شده و يا سطوح مختلف را لمس كرده ايد از دست زدن به صورت خود به خصوص بيني، دهان و چشمهايتان خودداري كنيد.
سيگار نكشيد
دود سيگار مي تواند موجب تحريك دستگاه تنفسي و افزايش احتمال ابتلا به سرماخوردگي و ساير عفونت ها شود. حتي در معرض دود سيگار بودن نيز خطر ابتلاي شما- و فرزندتان- به سرماخوردگي را افزايش مي دهد.
تا حد امكان از ظروف يك بار مصرف استفاده كنيد
استفاده از ليوان هاي يك بار مصرف مانع از سرايت سرماخوردگي مي شود، يادتان باشد كودكان دوست دارند از ليوان هاي ديگران آب بنوشند.
سطوح مختلف را تميز نگه داريد
دستگيره هاي در، صفحه كليد كامپيوتر، كليدهاي برق، تلفن، دستگاه كنترل از راه دور و سينك محل مناسبي براي انتقال ويروس سرماخوردگي هستند. به طور مستمر اين سطوح را با آب و صابون يا محلول ضدعفوني تميز كنيد.
اگر فرزندتان دچار سرماخوردگي شده اسباب بازي هاي او را نيز بشوييد.
از حوله هاي كاغذي استفاده كنيد
براي شستن دستها در آشپزخانه و حمام حوله هاي كاغذي قرار دهيد. ميكروب ها ساعت ها بر روي حوله هاي پارچه اي به زندگي خود ادامه مي دهند.
براي هر كدام از اعضاي خانواده حوله اي جداگانه در نظر بگيريد و براي مهمانان نيز يك حوله تميز كنار بگذاريد.
پس از استفاده از دستمال كاغذي آن را دور بيندازيد
دستمال كاغذي استفاده شده منبع ويروس محسوب شده و مي تواند باعث آلودگي سطوح شود.
يك زندگي سالم را در پيش بگيريد
هر چند مدركي در اين مورد وجود ندارد كه تغذيه مناسب و يا ورزش كردن مانع از سرماخوردگي شود ولي خواب كافي، تغذيه سالم و تمرينات ورزشي تقويت سيستم ايمني بدن را به همراه دارد و موجب مي شود بهتر بتوانيم به جنگ سرماخوردگي برويم.
استرس خود را كاهش دهيد
مطالعات نشان مي دهد استرس باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي شود و احتمال ابتلاي انسان را به سرماخوردگي افزايش مي دهد.
راههاي درمان
1- نوشيدن مايعات زياد
اولين توصيه ما به شما براي درمان سرماخوردگي اين است كه مقدار زيادي آب، آب ميوه، چاي و ساير نوشيدني هاي گياهي مصرف كنيد، نوشيدن مايعات مانع از «خشك شدن» گلو و بيني مي شود و در ضمن براي پايين آوردن تب بسيار مفيد است.
به علاوه تأمين آب مورد نياز بدن باعث دفع مواد سمي ناشي از سلول هاي مرده مي شود.
2- از نوشيدن قهوه خودداري كنيد
مصرف نوشيدني هاي حاوي كافئين باعث از دست دادن آب بدن شده و اين مسئله مانع از بهبود شما مي شود.
3- بخور دادن و گرفتن حمام آب گرم
بخوردادن و گرفتن حمام گرم متداول ترين راه درمان خانگي سرماخوردگي مي باشد. برخي از مردم در حالي كه شير آب گرم را بازگذاشته اند در حمام مي ايستند و گروهي نيز بخار آب موجود در يك ظرف را استنشاق مي كنند.
بخارآب مانع از تراكم خلط مي شود. در ضمن دماي بالا ويروس سرماخوردگي را تضعيف مي كند.
4- سوپ گرم بخوريد
بسياري از مردم خوردن سوپ گرم را بهترين راه درمان سرماخوردگي مي دانند. مواد موجود در سوپ، تورم حفره هاي بيني را كاهش مي دهد و روند بهبود شما را تسريع مي بخشد.
در ضمن خوردن سوپ جوجه پروتئين بدن شما را تأمين مي كند و لازم به ذكر است پروتئين براي ساخت آنتي بادي هايي كه به جنگ ويروس ها مي روند ضروري مي باشد.
5- مرطوب كردن هوا
مرطوب كردن هوا روش خوبي براي درمان سرماخوردگي مي باشد. اين كار مانع از بسته شدن حفره هاي بيني مي شود ولي در استفاده از دستگاه مرطوب كننده هوا دقت كنيد.
6- استراحت كردن
يكي از مهمترين عوامل درمان سرماخوردگي خواب كافي است. اين كار مقاومت بدن شما را افزايش مي دهد. اگر شما تب داريد و بايد در خانه بمانيد تلفن همراه خود را خاموش كنيد و به استراحت بپردازيد. كارشناسان توصيه مي كنند به مدت دو روز در محيطي گرم استراحت كنيد. بهتر است دماي هوا 24 يا 25 درجه سانتيگراد باشد.
7- شستن دهان با آب نمك
شايد با خواندن اين توصيه به ياد توصيه هاي مادربزرگ خود بيفتيد ولي تحقيقات نشان مي دهد كه شستن دهان با آب نمك يكي از راه هاي درمان گلو درد مي باشد.
نصف قاشق چايخوري نمك را در يك ليوان آب حل كنيد و پنج يا شش بار آن را غرغره نماييد.
8-سيگار نكشيد
سيگار كشيدن در زمان سرماخوردگي مضرات زيادي دارد و علائم آن را تشديد مي كند.حتي در معرض دود سيگار بودن نيز درمان سرماخوردگي را به تعويق مي اندازد.
9- مراقب رژيم غذايي خود باشيد
هرچند اين مسئله اثبات نشده ولي رژيم غذايي مناسب در درمان سرماخوردگي بسيار موثر است. مصرف ميوه ها و سبزيجات سرشار از ويتامين C در بهبودي شما تأثير بيشتري دارد. ويتامين C قدرت بدني شما را افزايش مي دهد و به درمان بيماري هاي ويروسي كمك مي كند.
اين كار باعث مي شود گلبول هاي سفيد خون كه وظيفه مبارزه با ويروس ها را برعهده دارند بهتر عمل كنند.
ساير مواد غذايي كه براي درمان سرماخوردگي مفيد هستند عبارتند از: سير، عسل، نعناع صحرايي، پرتقال، ليمو، گريپ فروت، جعفري، كرفس، گل كلم و غذاهاي حاوي روي.
10- ورزش را كنار بگذاريد
به مدت سه چهار روز ورزش و هرگونه فعاليت بدني را كنار بگذاريد تا بدن شما توان لازم براي مبارزه با ويروس ها را پيدا كند.

 



غذا بخوريد اما از نوع سالم

چاقي و اضافه وزن معضل بزرگي است كه اكثر افراد در مهم ترين سالهاي عمر خود با آن مواجه مي شوند و همواره به دنبال راهكاري براي خلاصي از اين بحران هستند.
اگر شما هم هميشه در تلاش بوده ايد تا با كم خوردن و رژيم هاي غذايي سخت وزن خود را كاهش دهيد از اين نكته مهم نيز مطلع باشيد كه خوردن غذاهاي سالم روشي ساده تر و موثر براي كاهش وزن است.
براي اينكه كالري كمتري مصرف كنيد توصيه مي شود كه مقدار كالري مصرفي روزانه خود را اندازه بگيريد. با اين روش مي توانيد تشخيص دهيد كه براي ساخته شدن عضلات بدنتان و تامين بدن خود با ريزه مغذي هاي كافي و مناسب به چه مقدار كالري در روز نياز داريد و در نتيجه از مصرف زياد كالري جلوگيري كنيد.
وقتي سعي كنيد وزنتان را كم كنيد اگر غذاي سالم را انتخاب كنيد هم مي توانيد مواد مغذي ضروري را دريافت كنيد و هم مقدار كالري مصرفي خود را به طور معمول كاهش مي دهيد. درك اين تعادل براي اكثر افرادي كه در پروسه كاهش وزن گرفتار شده اند حياتي است. اگر تصور مي كنيد كم خوردن و خوب نخوردن به شما كمك مي كند وزنتان را كم كنيد در اشتباه هستيد چون به تدريج عضلات و همچنين انرژي خود را نيز از دست مي دهيد.
به گفته متخصصان تغذيه، ميوه ها و سبزيجات تازه كامل ترين مواد غذايي براي كساني هستند كه قصد دارند وزن خود را كم كنند. بعلاوه ميوه ها و سبزي هايي مثل توت فرنگي، مركبات و سبزيجاتي چون فلفل سبز و گوجه فرنگي نيز گزينه هاي مناسبي هستند چون كالري آنها پايين بوده و سرشار از ويتامين C است .
يك خوردني مناسب ديگر براي كاهش وزن آووكادو است. اين ميوه سرشار از فيبرخوراكي و اسيدهاي چرب امگا-3 است كه نه تنها براي قلب مفيد است بلكه نقش مهمي در عملكرد مناسب مغز و رشد و تكامل طبيعي بدن ايفا مي كند.
به گزارش ايسنا، در اين مقاله همچنين تاكيد شده است كه اگر هم غذاي سالمي را انتخاب مي كنيد هميشه به ياد داشته باشيد كه مراقب مقدار غذايي كه مي خوريد باشيد. بدين معني كه حتي اگر غذاي سالم مي خوريد حتما بايد مصرف آن را كنترل كرده و تعادل را نگه داريد.
توضيح اينكه اگر گوشت كم چرب و يا ماهي سالمون مصرف مي كنيد حتما مقدار كمي از اين مواد غذايي را براي هر وعده غذايي تهيه كنيد. يك يا دو فنجان نخودفرنگي سبز يا كلم بروكلي نيز در كنار يك تكه نان سبوس دار گزينه مناسبي است.
يك اصل بسيار مهم را هميشه به ياد داشته باشيد. بدن افرادي كه قصد كاهش وزن دارند وقتي زمان كسب انرژي مي رسد خيلي سريع ترمواد غذايي بويژه پروتئين و چربي را جذب مي كنند به همين خاطر توصيه مي شود اين افراد از مصرف نان و كربوهيدرات تصفيه شده و سفيد به جاي سبوس دار و موادي كه چربي و پروتئين زيادي دارند پرهيز كنند.
به گفته كارشناسان آكادمي پزشكان خانواده در آمريكا يك راه كار موثر براي كنترل غذايي كه مي خوريد، يادداشت كردن است. اين كار به شما امكان مي دهد به نياز واقعي بدن خود پي ببريد و شيوه غذا خوردن خود را اصلاح كنيد.

 



غذا بخوريد اما از نوع سالم

چاقي و اضافه وزن معضل بزرگي است كه اكثر افراد در مهم ترين سالهاي عمر خود با آن مواجه مي شوند و همواره به دنبال راهكاري براي خلاصي از اين بحران هستند.
اگر شما هم هميشه در تلاش بوده ايد تا با كم خوردن و رژيم هاي غذايي سخت وزن خود را كاهش دهيد از اين نكته مهم نيز مطلع باشيد كه خوردن غذاهاي سالم روشي ساده تر و موثر براي كاهش وزن است.
براي اينكه كالري كمتري مصرف كنيد توصيه مي شود كه مقدار كالري مصرفي روزانه خود را اندازه بگيريد. با اين روش مي توانيد تشخيص دهيد كه براي ساخته شدن عضلات بدنتان و تامين بدن خود با ريزه مغذي هاي كافي و مناسب به چه مقدار كالري در روز نياز داريد و در نتيجه از مصرف زياد كالري جلوگيري كنيد.
وقتي سعي كنيد وزنتان را كم كنيد اگر غذاي سالم را انتخاب كنيد هم مي توانيد مواد مغذي ضروري را دريافت كنيد و هم مقدار كالري مصرفي خود را به طور معمول كاهش مي دهيد. درك اين تعادل براي اكثر افرادي كه در پروسه كاهش وزن گرفتار شده اند حياتي است. اگر تصور مي كنيد كم خوردن و خوب نخوردن به شما كمك مي كند وزنتان را كم كنيد در اشتباه هستيد چون به تدريج عضلات و همچنين انرژي خود را نيز از دست مي دهيد.
به گفته متخصصان تغذيه، ميوه ها و سبزيجات تازه كامل ترين مواد غذايي براي كساني هستند كه قصد دارند وزن خود را كم كنند. بعلاوه ميوه ها و سبزي هايي مثل توت فرنگي، مركبات و سبزيجاتي چون فلفل سبز و گوجه فرنگي نيز گزينه هاي مناسبي هستند چون كالري آنها پايين بوده و سرشار از ويتامين C است .
يك خوردني مناسب ديگر براي كاهش وزن آووكادو است. اين ميوه سرشار از فيبرخوراكي و اسيدهاي چرب امگا-3 است كه نه تنها براي قلب مفيد است بلكه نقش مهمي در عملكرد مناسب مغز و رشد و تكامل طبيعي بدن ايفا مي كند.
به گزارش ايسنا، در اين مقاله همچنين تاكيد شده است كه اگر هم غذاي سالمي را انتخاب مي كنيد هميشه به ياد داشته باشيد كه مراقب مقدار غذايي كه مي خوريد باشيد. بدين معني كه حتي اگر غذاي سالم مي خوريد حتما بايد مصرف آن را كنترل كرده و تعادل را نگه داريد.
توضيح اينكه اگر گوشت كم چرب و يا ماهي سالمون مصرف مي كنيد حتما مقدار كمي از اين مواد غذايي را براي هر وعده غذايي تهيه كنيد. يك يا دو فنجان نخودفرنگي سبز يا كلم بروكلي نيز در كنار يك تكه نان سبوس دار گزينه مناسبي است.
يك اصل بسيار مهم را هميشه به ياد داشته باشيد. بدن افرادي كه قصد كاهش وزن دارند وقتي زمان كسب انرژي مي رسد خيلي سريع ترمواد غذايي بويژه پروتئين و چربي را جذب مي كنند به همين خاطر توصيه مي شود اين افراد از مصرف نان و كربوهيدرات تصفيه شده و سفيد به جاي سبوس دار و موادي كه چربي و پروتئين زيادي دارند پرهيز كنند.
به گفته كارشناسان آكادمي پزشكان خانواده در آمريكا يك راه كار موثر براي كنترل غذايي كه مي خوريد، يادداشت كردن است. اين كار به شما امكان مي دهد به نياز واقعي بدن خود پي ببريد و شيوه غذا خوردن خود را اصلاح كنيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14