(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه اول  آبان 1390- شماره 20055

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نظام سرمايه داري و اسلام آمريكايي (قسمت آخر)
مواظب باشيد !
9 سال پس از اشغال عراق آمريكا دست خالي از بغداد مي رود
مصلحي: برخي درباره فساد بانكي اخير با ضدانقلاب همنوا شده اند
سيدحسن نصرالله فردا درباره توطئه آمريكا عليه ايران سخنراني مي كند
ولايتي : ايران پرچمدار بيداري اسلامي است
لاريجاني : جهت گيري رسانه هاي ضدانقلاب در برابر فرمايشات رهبري كاملا فضاحت بار است
كارشناسان غربي: اعلام ماهيت نظامي برنامه هسته اي ايران در گزارش آمانو قطعي نيست
در اولين ماموريت برون مرزي در تنگه باب المندب ناوشكن جماران دزدان دريايي را فراري داد
هفته نامه تايم: آمريكا در سناريوي متهم كردن ايران به ترور سفير عربستان ناكام ماند
تلاش آرژانتين براي مختومه شدن پرونده انفجار در بوينس آيرس
كانديداي رياست جمهوري آمريكا: براي براندازي حكومت ايران بايد مخالفان را تجهيز كرد



نظام سرمايه داري و اسلام آمريكايي (قسمت آخر)
مواظب باشيد !

ابراهيم حاجي محمدزاده
«... خدا نياورد آن روزي را كه سياست ما و سياست مسئولين كشور ما پشت كردن به دفاع از محرومين و رو آوردن به حمايت از سرمايه دارها گردد و اغنيا و ثروتمندان از اعتبار بيشتري برخوردار باشند. معاذالله كه اين با سيره و روش انبيا و اميرالمومنين و ائمه معصومين -عليهم السلام- سازگار نيست...(1)
حضرت امام همواره تجربه گرانسنگ همراهي با محرومان و پابرهنگان مقيد به ارزش هاي الهي و انبيايي را به مسئولان بالاي نظام دستور داده و به آن اصرار مي ورزيده اند.
«... راستي وقتي كه پابرهنه ها و گودنشينان و طبقات كم درآمد جامعه ما امتحان تقيد خود را به احكام اسلامي تا سرحد قرباني نمودن چندين عزيز و جوان و بذل همه هستي خود داده اند و در همه صحنه ها بوده اند- و ان شاالله خواهند بود- و سر و جان را در راه خدا مي دهند، چرا ما از خدمت به اين بندگان خالص حق و اين رادمردان شجاع تاريخ بشريت افتخار نكنيم! ما مجددا مي گويم كه يك موي سر اين كوخ نشينان و شهيد دادگان به همه كاخ و كاخ نشينان جهان شرف و برتري دارد...»(2)
ارزش در صحنه بودن پابرهنگان و محرومان در تمامي صحنه هاي انقلاب اسلامي را معمار انقلاب اسلامي همطراز با ارزش والاي شهادت دانسته و متذكر مي شوند حتي دشمنان انقلاب و استكبارجهاني نيز نسبت به اين حضور هميشگي مردم و خنثي نمودن عملي توطئه هاي پيچيده آنان همواره در هراسند.
«... بدون شك جهانخواران به همان ميزان كه از شهادت طلبي و ساير ارزش هاي ايثارگونه ملت ها واهمه دادند از گرايش روح اقتصاد اسلامي به طرف حمايت از پابرهنگان در هراسند...»(3)
حضرت امام(ره) علاوه بر آن كه حيات جمهوري اسلامي را در ارتباط مستقيم با حمايت از مستضعفان و حضور مردم در صحنه مي دانند، قطع اميد قدرت هاي استكباري را نيز در همين عرصه ارزيابي مي فرمايند؛
«... مسلم هر قدر كشور ما به طرف فقرزدايي و دفاع از محرومان حركت كند اميد جهانخواران از ما منقطع و گرايش ملت هاي جهان به اسلام زيادتر مي شود...»(4)
و در مقابل با برشمردن علل همراهي و خصلت هاي ذاتي اعيانيت و اشرافيت رفاه طلب با استكبار جهاني در عمل ميفرمايند:
«... خاصيت اعيانيت و اشرافيت به اصطلاح و رفاه اين است كه چون هميشه خوف اين مطلب كه مبادا از اين مقام، پايين بيايم و نبادا يك لطمه اي به اشرافيت من بخورد، اين خوف اسباب اين مي شود كه نسبت به زيردست ها ظالم و نسبت به بالادست ها توسري خور باشد... اين خاصيت حكومت رفاه طلبان است كه در مقابل سفارتخانه هاي خارجي ذليل بودند و در مقابل رعيت خودشان و قشر محرومين با كمال قلدري رفتار مي كردند. از قراري كه من شنيدم همين محمدرضا... در اواخر سال جناياتش وقتي ايران قيام كرد و آن بساط و آن نهضت، انقلاب را بپا كرد و ديدند خارجي ها كه نمي توانند اين را اينجا نگه دارند، ديگر اين عروسك بدرد نمي خورد، گفتند- از بعضي از اشخاص نقل كردند كه خود آنها بودند و حاضر قضيه بودند- كه وقتي از طرف آمريكا به او آمدند و گفتند كه شما بايد ديگر برويد، او كه نشسته بود يك قلم دستش بود لرزيد و قلم از دستش افتاد، اين قدر عاجز بود. اما نسبت به ملت ديديد چه كرد، حكومت محرومان اين خاصيت را دارد كه امروز اگر رئيس جمهور آمريكا بيايد اينجا و بخواهد به يك نفر از كارمندهاي اداره، دولت ما يك درشتي بكند، يك سيلي مي خورد. در حكومت، حكومت هاي سابق تعقل نمي كردند كه مي شود يك سفارتخانه آمريكايي يا يك سفارتخانه شوروي را باهاش اين رفتاري بكند كه در حكومت محرومين شد، تعقل اين مطلب براي آنها امكان نداشت امروز خاصيت حكومت محرومين اين است كه خوف به دلشان راه نمي دهند...»(5)
و در همين راستا خطاب به مسئولين و روش برخورد مردم با آنان هشدار مي دهند.
«... آن روزي كه هر يك از شماها را ملت ديد كه داريد از مرتبه متوسط مي غلطيد به طرف مرفه و دنبال اين هستيد كه يا قدرت پيدا بكنيد يا تمكن پيدا كنيد، مردم بايد توجه داشته باشند و اينطور افرادي كه بتدريج ممكن است يك وقتي خداي نخواسته پيدا بشود، آنها را سرجاي خودشان بنشانند. اگر ملت مي خواهد اين پيروزي تا آخر برسد و به منتهاي پيروزي كه آمال همه است برسد، بايد مواظب آنهايي كه دولت را تشكيل مي دهند. آن كه رئيس جمهور است، آن كه مجلس هست، مجلسي هست، همه اينها را توجه بكنند كه مبدأ يك وقتي از طبقه متوسط به طبقه بالا و به اصطلاح خودشان مرفه به آن طبقه برسد، بدانيد كه اگر دولت اينطور باشد و اگر ملت اينطور باشد و اگر مجلس و امثال آنها اينطور باشد. اگر يك قدرتي بخواهد هجمه كند به اينجا، مواجه با سي ميليون جمعيت است (تعداد نفوس ايران در سال 1360)، نمي تواند آن وقت پيدا كند يك كسي كه قدرتمند باشد و آن قدرتمند را وادار كند كه ملت را به استضعاف بكشند و بچاپند ملت را براي آنها، تاريخ همين طور بوده، مادامي كه اين ملت ها در بينشان پيدا نشده است كه به آن مرتبه برسد در بين آنها كه قدرت مالي يا قدرت ديگرش زياد بشود و بر مردم حكومت كند نمي توانند آنها اين ملت را از بين ببرند و حكومت برآنها كنند...»(6)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) (2) (3) (4) صحيفه امام ج 20 ص 341 و 342
(5) صحيفه امام ج 18 ص 30
(6) صحيفه امام ج 16 ص 22

 



واكنش رسانه ها و محافل غربي به سخنان اخير اوباما
9 سال پس از اشغال عراق آمريكا دست خالي از بغداد مي رود

سرويس سياسي-
سخنان ديروز باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا مبني بر خروج نظاميان اين كشور از عراق تا پايان سال جاري ميلادي، نگراني ها در ميان محافل و رسانه هاي غربي درباره افزايش قدرت و نفوذ ايران در منطقه و پيوستن عراق به محور مقاومت را برانگيخته است.
خبرگزاري فرانسه به نقل از رئيس جمهور آمريكا گزارش داد: با خروج نظاميان آمريكايي از عراق به يك جنگ طولاني كه منجر به شكاف عميق سياسي شده و واشنگتن را از متحدانش دور كرده پايان داده مي شود.
براساس اين گزارش، تصميم كاخ سفيد پس از آن اعلام شد كه مقامات عراقي با اعطاي مصونيت قضايي به سربازاني كه پس از سال 2011 در خاك عراق مي مانند، موافقت نكرد. واشنگتن درصدد بود تا با مقامات عراق درباره ادامه حضور شماري از مربيان نظامي آمريكايي براي آموزش نيروهاي عراقي و استقرار در مناطق مرزي اين كشور به توافق برسد.
اوباما روز جمعه پس از برگزاري ويدئو كنفرانسي با نخست وزير عراق و عدم توافق طرفين درباره مصونيت قضايي نظاميان آمريكا اعلام كرد كه اين نظاميان تا پايان سال جاري (ميلادي) عراق را ترك خواهند كرد.
سخنان اوباما نگراني و انتقادهاي فراواني در ميان رسانه ها و محافل داخلي آمريكا برانگيخته است.
جان مك كين سناتور جمهوريخواه و رقيب اوباما در انتخابات سال 2008 با اشاره به اينكه اين تصميم دولت اوباما «شكستي مهم» براي آمريكا خواهد بود. افزود: «اين تصميم به عنوان يك پيروزي بزرگ و راهبردي براي دشمنان ما در منطقه خاورميانه از جمله ايران خواهد بود. كشوري كه به شدت تلاش مي كند تا نيروهاي آمريكايي از عراق خارج شوند.»
وي با اشاره به اينكه، ما از عراقي بيرون مي رويم كه اولويت اول ايران است، تاكيد كرد كه با بيرون رفتن نيروهاي آمريكايي از عراق دست ايران در منطقه بازتر خواهد شد.
روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال دراين باره نوشت: براي ناظران امور ايران، دلايل فراواني براي نگراني وجود دارد، زيرا ممكن است در پي خروج نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق از اين كشور، نفوذ ايران در عراق بيش از پيش تقويت شود.
اين روزنامه در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم مشترك جي سولومان و فرناز فصيحي نوشت: در حالي كه قرار است نيروهاي آمريكايي تا پايان امسال از عراق خارج شوند و به جنگ يك دهه اي در اين كشور پايان دهند، متحدان خاورميانه اي واشنگتن به شدت از منفعت بردن ايران در عراق بر اثر كاهش حضور نظامي آمريكا در اين كشور به هراس افتاده اند. اين در حالي است كه رهبران سياسي بغداد، از جمله نوري المالكي، نخست وزير اين كشور، هم اكنون نيز مناسبات نزديك ديپلماتيك با تهران دارند و از ايران درخصوص موضوعات مهم منطقه اي حمايت كرده اند. مثلا، دولت عراق از سهميه هاي پيشنهادي ايران در رابطه با توليد نفت اعضاي اوپك حمايت كرده و همچنين با نظر ايران درخصوص حمايت از بشار اسد، رئيس جمهور تحت فشار سوريه، همسو بوده است.
اين منبع افزود: شماري از متحدان آمريكا ضمن ابراز نگراني از خروج قريب الوقوع نيروهاي آمريكايي از خاك عراق، گفتند ممكن است تهران، عقب نشيني نظاميان آمريكايي را از عراق به عنوان چراغ سبزي براي خود جهت افزايش دخالت هايش در عراق، تلقي كند. حتي لطيفه اي در اوايل اشغال عراق توسط آمريكا در ميان مردم و دولت هاي كشورهاي منطقه مطرح بود كه مي گفتند، آمريكا ميلياردها دلار براي اشغال عراق هزينه كرده تا در نهايت آن (عراق) را روي سيني زرين، تحويل ايران دهد.
در ادامه اين مقاله آمده است:
در بدترين سناريو ممكن اين احتمال وجود دارد كه دولت عراق در پي خروج نيروهاي آمريكايي و نزديك تر شدن دولت هاي تهران و بغداد، در نقش جانشين سوريه به عنوان متحد كليدي عربي ايران، در رابطه با فراهم كردن مسيري براي ايران به منظور انتقال كمك هاي مالي ايران به گروه هايي مانند گروه شيعه حزب الله لبنان و گروه شبه نظامي فلسطيني حماس، ظاهر شود.
«مايكل روبين»، مقام سابق پنتاگون و تحليلگر سياسي كنوني در مركز مطالعاتي امريكن اينترپرايز در اين باره گفت: ممكن است ايران پس از خروج نيروهاي آمريكايي در عراق، تصور كند، اكنون ما (ايران) در عراق به نتيجه مطلوب رسيده ايم و اكنون بايد توجه مان را معطوف به افغانستان، همسايه شرقي خود كنيم كه بيش از يكصد هزار نيروي نظامي آمريكايي در آن حضور دارند.
خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي از واشنگتن اعلام كرد كه منتقدان محافظه كار باراك اوباما روز جمعه اعلام خبر خروج نظاميان آمريكايي از عراق را به باد انتقاد گرفتند و علت اين انتقاد را نگراني هاي آمريكا از پر كردن اين خلأ از جانب ايران عنوان كردند.
براساس اين گزارش، «فردريك كاگان» كه بسياري وي را معمار افزايش نظاميان آمريكايي در عراق در سال دو هزار و هفت مي دانند نيز همين انتقاد را تكرار كرد. وي در وب سايت خود نوشت: خروج نظاميان آمريكايي از عراق كشوري كه توان دفاع از خود را ندارد در عمل به معناي قرار دادن اين كشور در دستان ايران است و فرقي نمي كند عراقيها در اين مورد چه فكري مي كنند. بحث خروج نظاميان آمريكايي از عراق دعواي مفصلي ميان دو حزب دموكرات و جمهوري خواه آمريكا را موجب شده است.
فرانس پرس در اين باره اعلام كرد: جمهوري خواهان آمريكا به افزايش تماس ها بين مقامات عراقي و ايراني پس از سرنگوني رژيم صدام با نگراني نگريسته اند. دموكرات هاي آمريكا چنين استدلال مي كنند كه اين حمله به عراق بود كه به نقش تاريخي عراق به عنوان سدي در برابر ايران پايان داد و تعيين زمان خروج نظاميان آمريكايي از عراق بر اساس توافق سال دو هزار و هشت آمريكا و عراق صورت مي گيرد كه اين توافق نيز در دو دوران رياست جمهوري جرج بوش جمهوري خواه به امضا رسيده بود.
«ميت رامني» نامزد جمهوريخواهان براي انتخابات درون حزبي رياست جمهوري آمريكا، با اعلام اينكه خروج اين نيروها يك شكست حيرت آور است افزود چنين اقدامي باعث مي شود پيروزي هايي كه با خون هزاران سرباز آمريكايي به دست آمده است، به خطر بيفتد.
وي مي گويد: چنين اقدامي باعث مي شود تمام تلاشها براي منزوي كردن جمهوري اسلامي ايران هيچ و پوچ شود و در واقع يك مسير تجارت آزاد ايراني- عراقي تشكيل و توسل ايران به گروههاي تروريستي براي اعمال ديدگاههاي خود در عراق تسهيل شود.
بسياري از نمايندگان دموكرات كنگره نيز با اين حال به مقابله با چنين ديدگاهي پرداخته اند. هري ريد رئيس اكثريت دموكرات ها در سناي آمريكا به ويژه اظهار اطمينان كرده است كه آمريكا همچنان نيم نگاهي به ايران خواهد داشت و اين توجه پس از خروج نيروهاي آمريكايي نيز ادامه خواهد يافت.
دلايل خروج آمريكا از عراق
هرچند دولت اوباما تلاش مي كند تا نشان دهد خروج نظاميان آمريكا از عراق براساس برنامه زمانبندي شده اي است كه از قبل اعلام شده بود- براساس توافقنامه امنيتي واشنگتن- بغداد در سال 2008 نظاميان آمريكايي بايستي تا پايان سال 2011 از عراق خارج شوند- اما شواهد گوياي اين امر است كه دلايل گوناگوني براي پايان عمليات و حضور نظامي آمريكا در عراق وجود دارد. از جمله
1- به نظر مي رسد باراك اوباما تلاش دارد تا شرايط قابل قبولي را براي مبارزات انتخاباتي دور دوم رياست مجلس خود (سال 2012) فراهم كند كه يكي از مهم ترين شرايط آن عمل به وعده هاي انتخاباتي اش است.
وي در سخناني به مناسبت خروج نظاميان آمريكا از عراق با اشاره به اين مسئله يادآور شد: «اندكي پس از آغاز دوران ماموريت خود، استراتژي جديدي را براي انتقال كامل مسئوليت به مردم عراق اعلام كردم. همچنين روشن كردم كه ماموريت جنگي آمريكا در عراق تا 31 اوت 2010، پايان خواهد يافت. اكنون، مطابق برنامه دقيقاً همين كار را مي كنيم.»
در واقع وي تلاش مي كند تا با فريب افكار عمومي به عنوان رئيس جمهوري خوش قول اعتبار لازم را براي دور بعدي انتخابات كسب كند.
2- هر چند اوباما با؛ درصد بالايي از آراء به رياست جمهوري رسيد و محبوبيت بالايي در ميان مردم آمريكا در دوران مبارزات انتخاباتي خود كسب كرد اما آغاز دوران رياست جمهوري و عدم توفيق در مهار بحران اقتصادي ، با كاهش محبوبيت روبرو شد. در واقع انتظارات بيش از حد و غيرواقعي از وي كه خود در جريان مبارزات انتخاباتي اش به آن دامن زد، اين كاهش محبوبيت را پيش بيني پذير ساخته بود. نظرسنجي ها در سال اول دوران رياست جمهوري اوباما نشان داد كه محبوبيت وي روند نزولي پيدا كرد و تا ماه دسامبر به 47 درصد رسيد كه اين امر، در ميان رؤساي جمهور آمريكا در 50 سال اخير بي سابقه است. حتي ميزان محبوبيت جورج دبليو بوش در 11ماه اول رياست جمهوري 86 درصد بود.
3- يكي ديگر از دلايل خروج نيروهاي نظامي آمريكا در عرصه داخلي اين كشور، خواست افكار عمومي آمريكا مبني بر خروج سربازان آمريكايي از عراق و افغانستان است. افزايش سرسام آور هزينه ها و آمار تلفات نيروهاي آمريكايي باعث شده است تا افكار عمومي مخالف جنگ خواهان خروج كامل سربازان آمريكايي از عراق شوند.
4- وضعيت اقتصادي آمريكا كه بعد از پشت سر گذاشتن اوج بحران اقتصادي هنوز در شرايط مناسبي قرار ندارد، يكي ديگر از دلايل داخلي در خروج نيروهاي نظامي آمريكا از عراق است. طرح ها و برنامه هاي اقتصادي اوباما در عمل نتوانسته است اثرات منفي بحران اقتصادي را تعديل كند و از اين رو هر روز بر ميزان كسري بودجه آمريكا افزوده مي شود و تعداد بيشتري از مردم شغل خود را از دست مي دهند. در حال حاضر بيش از 14 ميليون نفر به بيكاران آمريكا افزوده شده است. از طرف ديگر ظرفيت نظامي آمريكا اجازه نمي دهد كه ارتش اين كشور بيش از اين متحمل خسارات ناشي از جنگ عراق شود.
مجموع اين عوامل باعث شده است كه دولت آمريكا پس از حدود 8 سال اشغالگري و تحمل هزينه هاي هنگفت نظامي و سياسي بدون دستيابي به كوچك ترين دستاوردي مجبور به ترك خاك عراق شوند.
آيا ايران به دنبال افزايش نفوذ
در عراق است؟
با اعلام خروج نظاميان آمريكايي از عراق تا پايان سال جاري ميلادي، ادعاي «تلاش ايران براي افزايش نفوذ در خاك عراق» به عنوان فصل مشترك تحليل ها و اظهارنظرهاي رسانه ها و محافل غربي مطرح مي شود.
يك ديپلمات بلندپايه ايراني درگير با موضوع عراق در اين باره گفت: با توجه به حس ملي گرايي مردم عراق، مقامات غربي درصددند تا با اين ادعا حساسيت آنها را نسبت به جمهوري اسلامي ايران افزايش داده و باعث عدم تحكيم روابط تهران- بغداد شوند. اين در حالي است كه همواره تلاش جمهوري اسلامي ايران بر مبناي احترام متقابل و برقراري روابط حسنه با دولت و ملت عراق استوار بوده است.
براي پاسخ روشن به اين ادعا ذكر موارد ذيل ضروري به نظر مي رسد؛
1- نگاه جمهوري اسلامي ايران به حوزه عراق، نگاهي استراتژيك و مبتني بر تصور عراق به عنوان بازيگر منطقه اي تأثيرگذار و مستقل است؛ به گونه اي كه بتواند نقش سازنده و مبتني در ترتيبات سياسي و امنيتي منطقه اي و روابط دو كشور ايفا نمايد.
2- ايران و عراق در طول دوره پس از صدام توانسته اند روابط سياسي و اقتصادي مناسبي برقرار نمايند كه براساس تمايل و اراده رهبران و مردم هر دو كشور و با توجه به اصولي مانند احترام متقابل و مبتني بر پيش زمينه هاي تاريخي و فرهنگي بوده است.
بر اين اساس، روابط عميق دو كشور در طول سال هاي گذشته برقرار شده و تداوم يافته است و حضور نظامي و سياسي آمريكا در عراق به رغم تأثيرگذاري هاي خاص خود نتوانسته است به عنوان چالش و مانعي اساسي در روابط ايران و عراق عمل نمايد؛ از اين رو خروج نظامي آمريكا نمي تواند تأثير تعيين كننده اي در اين خصوص داشته باشد.

 



مصلحي: برخي درباره فساد بانكي اخير با ضدانقلاب همنوا شده اند

وزير اطلاعات با تأكيد بر اين كه دستگاه هاي ذي ربط پيگير موضوع فساد بانكي اخير هستند، گفت: عده اي در داخل كشور همراه با ضدانقلاب حركت مي كنند.
حجت الاسلام «حيدر مصلحي» در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به سوءاستفاده فتنه گران از فساد بانكي اخير اظهار داشت: با كمال تأسف، عده اي در داخل كشور همراه با ضدانقلاب و همراه با معاندين انقلاب و نظام حركت مي كنند و توجه به مسائل كلان نظام نمي كنند.
وي افزود: اين افراد توجه ندارند كه در واقع بايد در بين مردم اعتماد ايجاد شود و اگر در جايي فسادي هم پيدا شد دستگاه هاي مرتبط با جديت تمام پيگيري مي كنند تا به نتيجه برسند.

 



سيدحسن نصرالله فردا درباره توطئه آمريكا عليه ايران سخنراني مي كند

دبيركل حزب الله لبنان دوشنبه شب از طريق تلويزيون المنار كه به صورت مستقيم پخش خواهد شد درباره مسائل مهم منطقه از جمله توطئه اخير آمريكا عليه ايران سخن خواهد گفت.
يك منبع آگاه در حزب الله با اعلام اين خبر به ايرنا گفت: سيدحسن نصرالله در اين برنامه در خصوص اتهامات دروغين آمريكا عليه ايران مبني بر تلاش كشورمان براي ترور سفير عربستان در واشنگتن، آزادسازي اسيران فلسطيني در بند رژيم صهيونيستي و همچنين وضعيت منطقه و جهان به خصوص آزادسازي كامل ليبي و كشته شدن قذافي سخن خواهد گفت.
همچنين روزنامه القدس العربي چاپ لندن در شماره ديروز خود در اينترنت نوشت سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان طي دو هفته گذشته نشست هايي با فرماندهان رده اول و رده هاي مياني مقاومت داشته و در اين نشست ها بر ضرورت آمادگي مقاومت و اهميت كتمان اسرار تاكيد كرده است.
وي در بخشي از اين سخنانش درباره ايران و به خصوص تنش پيش آمده بين تهران و غرب گفته است: پنج سال پيش احتمال حمله به ايران نود درصد بود اما اكنون اين احتمال ده درصد است.

 



ولايتي : ايران پرچمدار بيداري اسلامي است

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل گفت: ايران پـرچمدار بيداري اسلامي در كشورهاي عربي و مسلمان است و قصد دارد بين مسلمانان وحدت، بيداري و اعتماد ايجاد كند.
به گزارش فارس از يزد، دكتر علي اكبر ولايتي در جمع اساتيد دانشگاه هاي يزد در دفتر نخبگان اين شهر اظهار داشت: پرچم اين موج جديد بيداري را شيعه و انقلاب اسلامي برداشته اما در چنين شرايطي ديگر شيعه و سني معنا ندارد و بايد با اتحاد اين پرچمداري را ادامه داد.
وي افزود: اين بيداري اسلامي، بازگشت به اصول و ارزش هاي اسلامي توسط همه است و عامه اهل سنت در افغانستان، پاكستان، يمن، آفريقاي جنوب شرقي و ... از نهضت بيداري اسلامي حمايت مي كنند.
ولايتي نخستين آفت بيداري اسلامي را تفرقه بين شيعه و سني دانست و افزود: حداقل سه چهارم مسلمانان جهان اهل سنت هستند كه آنها همراه و همگان با شيعه هستند و عده ديگري كه شيعه با آنها مبارزه مي كند و آنها عليه شيعه، از نواصب و بازماندگان خوارج هستند.
وي خاطرنشان كرد: همه شركت كنندگان در نخستين اجلاس بيداري اسلامي كه چندي پيش در تهران برگزار شد، معتقد بودند كه ايران با اينكه حكومتش شيعه است، قصد دارد بين مسلمانان شيعه و سني وحدت و بيداري و اعتماد ايجادكند.
ولايتي تصريح كرد: اكنون 57 كشور عضو كنفرانس اسلامي است اما حتي نمي توان يك مورد را مثال زد كه راهي را كه غربي ها مشخص كرده اند رفته باشد و به ترقي رسيده باشد.
ولايتي اظهار داشت: اما انقلاب اسلامي بدون مجادله بازگشت به اصل اسلامي و تفكر اسلامي بود و تشابهي با ليبرال دموكرات و سوسياليست نداشت و به همين دليل نيز شعار نه شرقي نه غربي را سر داد.
وي افزود: مخالفاني كه فهميدند چه اتفاقي در انقلاب اسلامي در حال شكل گرفتن است، تلاش كردند تا آن را در نطفه خفه كنند اما موفق نشدند.
ولايتي ادامه داد: بسياري تلاش در شكست اين انقلاب و محصور شدن آن فقط در ايران كردند كه باز هم موفق نشدند و امروز شاهد بيداري اسلامي با پرچمداري انقلاب اسلامي ايران هستيم.
وي افزود: در شرايط كنوني هيچ كشور مسلماني توانايي اينكه قطب و پرچمدار ساير كشورهاي اسلامي باشد و راه را براي آنها روشن كند ندارد و براي انسان هاي صاحب فكر و انديشه روشن است كه هيچ كشور، نظام و رهبري مانند جمهوري اسلامي ايران و رهبر معظم انقلاب نمي تواند پرچمدار جهان اسلام باشد.
دبير نخستين اجلاس بيداري اسلامي عنوان كرد: كما اينكه براي برگزاري نخستين اجلاس بيداري اسلامي نيز هيچ كجا را مناسب تر از ايران و تهران نديدند و از 80 كشور دنيا براي شركت در اين مراسم به تهران سفر كردند.
ولايتي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: بيداري اسلامي كلمه تازه اي نيست اما موج جديد آن باعث شد كه تمام توجهات در تمام جهان به سمت آن جلب شود.
وي افزود: بيداري اسلامي به معناي بازگشت به ارزش هاي اسلامي است و تاريخ آن به 150 سال پيش باز مي گردد.
ولايتي تاكيد كرد: ايران پرچمدار بيداري اسلامي است و آمدن سران كشورهاي اسلامي به ايران براي شركت در نخستين اجلاس بيداري اسلامي، اين مهم را تاييد كرد.

 



لاريجاني : جهت گيري رسانه هاي ضدانقلاب در برابر فرمايشات رهبري كاملا فضاحت بار است

رئيس مجلس شوراي اسلامي جهت گيري رسانه هاي ضدانقلاب در برابر فرمايشات رهبري را مفتضحانه توصيف كرد.
علي لاريجاني در گفت وگو با مهر در خصوص بيانات اخير رهبري مبني بر اين كه شرايط نظام فعلي سياسي كشور رياستي است اما اگر در آينده احتمالا دور احساس شود نظام پارلماني براي انتخاب مسئولين بهتر است هيچ اشكالي در تغيير ساز و كار فعلي وجود ندارد اظهار داشت: بعضي كشورها در نظام سياسي خود شيوه اي كاملا پارلماني را اجرا مي كنند. در اين كشورها رئيس جمهور به وسيله پارلمان انتخاب مي شود، اين شيوه نكات مثبتي دارد البته اين كه زمان پياده كردن چنين شيوه اي چه زماني باشد بحثي است كه بايد روي آن بررسي دقيق انجام شود.
وي در واكنش به شانتاژ هاي خبري رسانه هاي غربي مبني بر اين كه نظام با طرح چنين پيشنهادي به دنبال ديكتاتوري و محدود نمودن اختيارات رئيس جمهور است، اظهار داشت: پيشنهادات رهبري ضدديكتاتوري است. انتخاب رئيس جمهور به وسيله نخبگان منتخب مردم به اين معناست كه مجلس كاملا رئيس جمهور را تحت نظر مي گيرد و از او بازخواست مي كند. اين حركت به معناي مسئوليت پذير كردن بيشتر جايگاه رئيس جمهور است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه هم اكنون نيز رئيس جمهور در مقابل مجلس موظف به پاسخگويي است و به نظر مي رسد نظام پارلماني اختيارات وي را محدود مي كند گفت: اجراي نظام پارلماني به معناي محدود كردن رئيس جمهور نيست. بلكه رئيس جمهور مي تواند همه اين اختيارات نظام رياستي را داشته باشد اما در مقابل ملت هم پاسخگو باشد.
لاريجاني با بيان اين كه در نظام رياستي رئيس جمهور راي جداگانه اي از مردم گرفته و در برخي مواد قانون اساسي نيز اختياراتي به او داده شده تصريح كرد: زماني كه رئيس جمهور به وسيله مجلس انتخاب شود پارلمان راحت تر با او كار مي كند و مي تواند بعضي از اختيارات وي را محدود كند.
رئيس قوه مقننه با اشاره به اين كه زماني كه نمايندگان ملت رئيس جمهور را انتخاب كنند راحت تر با او كار مي كنند، گفت: اظهارنظر تحليلگران غربي مبني بر اين كه نظام پارلماني در ايران حركت به سوي ديكتاتوريست حرف مفتضحانه اي است. اگر اين طور باشد نظام انگليس حتما ديكتاتوري است چون در آن نظام نيز نخست وزير به وسيله پارلمان انتخاب مي شود.
لاريجاني تاكيد كرد: اين جهت گيري هاي رسانه اي در برابر فرمايشات رهبري كاملا مفتضح است زيرا نهاد اصلي كه حقوق مردم را صيانت مي كند پارلمان است.

 



كارشناسان غربي: اعلام ماهيت نظامي برنامه هسته اي ايران در گزارش آمانو قطعي نيست

ديپلمات هاي غربي معتقدند با وجود فشار سنگين آمريكا و چند كشور ديگر بر آژانس انرژي اتمي براي انتشار اسناد مطالعات ادعايي در گزارش نوامبر 2011، دبيرخانه آژانس از اين حيث كه بتواند ايران را «دقيقاً» متهم به تلاش براي ساخت سلاح هسته اي كند كاملاً مردد و هراسان است.
طي دو هفته گذشته مجموعه وسيعي از گزارش ها منتشر شده كه همه آنها حكايت از آن دارد كه آژانس قصد دارد در گزارش ماه آينده صراحتاً ماهيت برنامه هسته اي ايران را نظامي اعلام كرده و اسناد وجود ابعاد نظامي در برنامه هسته اي ايران را با اين بهانه كه ايران حاضر به مذاكره درباره آنها نيست، منتشر كند.
بسياري از تحليلگراني كه اين گزارش ها با استناد به تحليل هاي آنها نوشته شده ادعا كرده اند آژانس قصد دارد همان كاري را با پرونده هسته اي ايران بكند كه در گزارش سپتامبر 2011 خود با سوريه كرد يعني به صراحت اعلام كند كه برنامه هسته اي ايران نظامي است.
به عقيده تحليلگران در تهران، انجام اين اقدام از جانب آژانس در حقيقت به اين معناست كه آژانس مي خواهد بعد از چيزي حدود يك دهه بازرسي از برنامه هسته اي ايران و بدون آنكه حتي يك مورد انحراف برنامه به سمت مقاصد نظامي از جانب بازرسان گزارش شده باشد، مسئله ماهيت در مورد برنامه هسته اي ايران را تعيين تكليف كرده و آن را نظامي اعلام كند. اين در حالي است كه آژانس تاكنون از اظهارنظر قطعي در مورد ماهيت برنامه ايران خودداري كرده بود.
اين اقدام پس از آن صورت مي گيرد كه مطابق برخي گزارش هاي موجود آمريكايي ها از آژانس خواسته اند يك ارزيابي شفاف درباره برنامه هسته اي ايران ارائه كند.
با اين وجود و در حالي كه بسياري از منابع غربي از قطعي بودن اين موضوع در گزارش ماه آينده آمانو خبر مي دادند، اخيراً گزارش هايي در برخي منابع غربي منتشر شده كه نشان مي دهد آژانس هنوز در اين مورد به تصميم قطعي نرسيده و به شدت مردد است كه آيا يك چنين اقدامي به لحاظ فني و حقوقي قابل دفاع خواهد بود؟
در همين زمينه، فردريك دال در گزارشي كه از مبدأ وين براي خبرگزاري رويترز در روز جمعه گذشته (21 اكتبر2011) منتشر شده، ترديد آژانس را اينگونه توصيف مي كند: «نمايندگان كشورهاي غربي در آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كردند انتظار داشتند آژانس سند شديداللحني را عليه ايران منتشر كند، اما ممكن است يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي، به طور مستقيم اعلام نكند كه ايران سرگرم اجراي برنامه ساخت سلاح هسته اي بوده است. ديپلمات هاي غربي خواستار آن هستند كه مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به دنبال كردن چنين برنامه اي از سوي ايران اشاره كند.»
مسئله ديگري كه به گفته تحليلگران غربي آژانس را به وحشت انداخته اين است كه اولاً؛ اين اسناد مخالفان زيادي درون آژانس دارد كه عقيده دارند ايران مشغول ساخت سلاح هسته اي نيست و ثانياً متن اسناد به هيچ وجه به آن قوتي كه آمريكا ادعا مي كند نيست.
همچنين، توني كارون، در تحليلي كه هفته نامه تايم آن را در 27 مهر 1390(19 اكتبر2011) منتشر كرده در اين باره مي نويسد: «آمريكا از آژانس مي خواهد كه صريحاً در كنار كشورهايي قرار گيرد كه معتقدند ايران از برنامه هسته اي اش به عنوان پوشش يك برنامه نظامي استفاده مي كند، اما چنين درخواستي از آژانس يك استراتژي خطرناك است. ارجاع پرونده عراق به شوراي امنيت و سخنراني توجيهي كالين پاول هنوز در خاطر اكثر كشورهاي دنيا مانده است. ايران تأكيد مي كند اسنادي كه اوباما خواستار انتشارشان است، جعلي هستند. كشورهايي مانند روسيه، چين و تركيه نيز معتقد نيستند ايران در حال ساخت بمب هسته اي است.»
فرانسوا رژه، مدير مركز تحليل هاي استراتژيك فرانسه هم در گفت وگويي با لوپوئن كه روز 23 مهر منتشر شده تأكيد مي كند اين ممكن نيست كه آژانس بتواند بر مبناي اسناد موجود ايران را به ساخت سلاح هسته اي متهم كند. وي مي گويد: «برنامه ايران با برنامه كره شمالي تفاوت اساسي دارد. در خصوص كره شمالي، نمونه هايي كه از روي ميله هاي پلوتونيوم برداشته شده بود، مداركي ابطال ناپذير ارائه مي كرد. اما در مورد ايران هيچ كس اينجا قادر نيست كه ثابت كند ايران تعدادي از سانتريفيوژهاي خود را منحرف كرده تا اورانيوم نوددرصدي توليد كند. به عبارت ديگر هيچ كس نمي تواند ثابت كند كه ايران در تدارك توليد بمب است.»
رژه همچنين تأكيد مي كند كه آژانس هيچ سند جديدي در اختيار ندارد بلكه آمريكا آن را تحت فشار گذاشته تا از اسناد قبلي ارزيابي سياسي جديدي ارائه كند.
آخرين كد باز هم مربوط به گزارش خبرگزاري رويترز از وين است. اين خبرگزاري در گزارشي كه 23 مهر 1390 و به قلم فردريك دال نوشته شده آورده است: «ديپلماتها و تحليلگران درباره اينكه آمانو حكم مشخصي درباره ايران ارائه كند همانند آنچه درباره سوريه در گزارش ماه مه خود صادر كرد ابراز ترديد كردند. آمانو در گزارش مه خود درباره سوريه گفت؛ تأسيسات سوريه كه اسرائيل در سال 2007 بمباران كرد به احتمال زياد رآكتور هسته اي مخفي بوده است. در همين حال، يك كارشناس در زمينه هسته اي گفت: رسيدن به نتيجه اي همانند آنچه درباره سوريه رخ داد بسيار مشكل خواهد بود.»
به گزارش پايگاه اينترنتي irannucir، تحليلگران عقيد دارند مجموعه اين ترديدها نشان مي دهد كار آمريكا براي وادار كردن آژانس به انجام عمليات انتحاري عليه ايران چندان هم آسان نخواهد بود.

 



در اولين ماموريت برون مرزي در تنگه باب المندب ناوشكن جماران دزدان دريايي را فراري داد

يك نفتكش ايراني با حجم انبوه آتش ناوگروه اعزامي ارتش در تنگه باب المندب، از دست دزدان دريايي نجات يافت.
امير دريادار سيدمحمود موسوي معاون عمليات نيروي دريايي ارتش با اعلام نجات يك نفتكش ايراني در حوالي تنگه باب المندب، اظهار داشت: اين نفتكش ايراني كه از درياي سرخ به سمت خليج عدن در حركت بود، مورد حمله 15 فروند قايق تندرو دزدان دريايي قرار گرفت كه با رشادت و هوشياري ناوگروه رزمي و تيم محافظ نيروي دريايي توانست با ايمني كامل از منطقه خطر عبور كند.
وي افزود: دريادلان نيروي دريايي ارتش توانستند با اجراي آتش به موقع و پر حجم، قايق دزدان دريايي را متواري كرده و نفتكش ايراني را بدون هيچ آسيبي نجات دهند.
به گزارش فارس، معاون عمليات نيروي دريايي ارتش همچنين از نجات يك كشتي تجاري در حوالي سواحل جنوب شرقي كشور هند خبر داد و تصريح كرد: كشتي تجاري مذكور نيز مورد حمله سه فروند قايق تندروي دزدان دريايي قرار گرفت كه با هوشياري تيم محافظ نيروي دريايي و اجراي به موقع آتش، قايق هاي دزدان دريايي متواري شدند و اين كشتي توانست با ايمني كامل به دريانوردي در مسير خود ادامه دهد.
ناوگروه شانزدهم نيروي دريايي ارتش متشكل از ناوشكن جماران و ناو بندرعباس در هفدهم مهرماه ماموريت خود را در آبهاي آزاد و بين المللي آغاز كرد.
اين اولين ماموريت ناوشكن جماران نماد اقتدار دريايي كشور در آبهاي آزاد و بين المللي است.

 



هفته نامه تايم: آمريكا در سناريوي متهم كردن ايران به ترور سفير عربستان ناكام ماند

يك هفته نامه غربي اعلام كرد كه آمريكا در سناريوي متهم كردن ايران به ترور سفير عربستان ناكام مانده است .
هفته نامه تايم در تحليلي نوشت : طرح توطئه ايران براي ترور سفير عربستان سعودي در واشنگتن هنوز به مرحله اي نرسيده است كه دولت اوباما بتواند از آن براي بسيج دولت ها در برابر ايران استفاده كند.البته سعودي ها مسئله را در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح كرده اند اما هنوز مشخص نكرده اند كه پاسخ خاصي براي ايران دارند يا نه. اما با توجه به وجود ترديدهاي زياد حتي در واشنگتن در اين باره،بعيد است كه نظر روسيه،چين،تركيه و ديگر مخالفان تحريم جديد عليه ايران تغيير كند.
در ادامه اين تحليل آمده است : اين كشورها بعد از اينكه در جريان اطلاعات از سوي ديپلمات هاي امريكايي قرار گرفته اند،گفته اند كه براي تصميم گيري به اطلاعات بيشتر نياز دارند.اظهارات ايران مبني بر اينكه متهم پرونده از اعضاي فعال مجاهدين خلق (گروهك تروريستي منافقين) است،پيچ و تاب ديگري به ماجرا داده است. اما دولت امريكا به علل امنيتي ظاهرا قصد ندارد اطلاعات بيشتري ارائه كند. از اين رو طرح ترور سفير سعودي به نظر نمي رسد تغيير عمده اي در بازي ايجاد كند.البته همان صنف جنگ طلب در واشنگتن كه اشغال عراق را دامن زدند،خواستار اقدام نظامي عليه ايران نيز هستند ،اما به رغم اظهارات تند هفته گذشته اوباما درباره مجازات سخت ايران ، اين بن بست پنج ساله برنامه هسته اي ايران است كه بجاي توطئه ترور چارچوب پاسخ بين المللي به اين كشور را تشكيل مي دهد. تايم افزوده است : ادامه فعاليت غني سازي ايران كه مغاير با قطعنامه هاي شوراي امنيت است، در نظر امريكا يك چالش كليدي و دراين حوزه است كه واشنگتن اميد دارد تحريم هاي جديد عليه تهران وضع كند. امريكا ظاهرا آژانس بين المللي انرژي اتمي را براي انتشار اطلاعات محرمانه اي تحت فشار قرار داده است كه نشان مي دهد ايران روي اجزاي يك موشك هسته اي كار آزمايشي كرده است.آژانس اگرچه شك و ترديد هايي درباره برنامه هاي ايران دارد،اما همچنان تاكيد دارد برنامه هسته اي اين كشور به سمت برنامه نظامي انحراف نداشته است.امريكا از آژانس مي خواهد كه صريحا در كنار كشورهايي قرار گيرد كه معتقدند ايران از برنامه انرژي هسته اي اش به عنوان پوشش يك برنامه نظامي استفاده مي كند.اما چنين درخواستي از آژانس يك استراتژي خطرناك است.ارجاع پرونده عراق به شوراي امنيت و سخنراني توجيهي كالين پاول هنوز در خاطر اكثر كشورهاي دنيا مانده است.ايران تاكيد مي كند اسنادي كه اوباما خواستار انتشارشان است،جعلي هستند.كشورهايي مانند روسيه،چين و تركيه نيز معتقد نيستند ايران در حال ساخت بمب هسته اي است.

 



يك روزنامه كويتي خبر داد
تلاش آرژانتين براي مختومه شدن پرونده انفجار در بوينس آيرس

يك روزنامه كويتي از تلاش مقامات آرژانتيني براي بستن پرونده انفجار در بوينس آيرس خبر داد كه ايران در اين پرونده متهم شده بود.
روزنامه الراي العام كويت نوشت: هكتور تيمرمان وزير خارجه آرژانتين در ژانويه امسال به طور پنهاني از شهر حلب در سوريه ديدار و از مقامات اين كشور خواست به حل پرونده انفجار در يك باشگاه شبانه يهوديان در بوينس آيرس در سال 1994 كه 85 كشته بر جاي گذاشت كمك كرده و امكان مذاكره با تهران را در اين زمينه فراهم كنند.
بنابراين گزارش، قرار است در نشستي در پايان ماه اكتبر در ژنو دو طرف ايراني و آرژانتيني دراين باره گفت وگو كنند.

 



كانديداي رياست جمهوري آمريكا: براي براندازي حكومت ايران بايد مخالفان را تجهيز كرد

كانديداي رياست جمهوري حزب جمهوريخواه آمريكا تاكيد كرد كه براي مقابله باحكومت ايران بايد مخالفان اين كشور را تجهيز كرد.
«نيويت گينگريچ» در گفت وگو با شبكه خبري فاكس نيوز در اين باره مدعي شد: ما بايد به فكر جايگزين كردن رژيم ايران باشيم. ايران يك حكومت خطرناك است و به شدت متعهد به نابودي اسرائيل و خارج ساختن ما از خاورميانه است.
وي با مطرح كردن ادعاي پوچ و سناريو ساختگي آمريكا مبني بر تلاش ايران براي ترور سفير عربستان در آمريكا گفت: ايران بارها و بارها به ايالات متحده اهانت كرده است. اين حقيقت كه آنها احساس مي كنند مي توانند در ايالات متحده دست به ترور بزنند، نشان دهنده اين است كه چقدر دولت اوباما را حقير دانسته اند. وي در ادامه اظهارات خصمانه اش عليه جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر ادامه روند تحريم ها عليه تهران اظهار داشت كه آمريكا بايد به طرز فعالانه از تمامي گروه هاي مخالف در ايران حمايت مالي كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14