(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 2  آبان 1390- شماره 20056

سفر چهارم دولت فرصتي براي پاسخگويي
برگزاري سي وچهارمين دوره مسابقات قرآن كريم در يزد
2 بازيكن ونزوئلايي به تيم واليبال گنبد پيوستند
ايران در كيهان
بندر اميرآباد به عنوان پايلوت ترانزيت دام سوخت و خودرو كشور
آماده سازي 40 هزار دانش آموز مازندراني براي آموزش طناب زني
كاهش آمارقمه زني در زنجان طي سال هاي اخير
برگزاري يادواره شهيد مرحمت بالازاده در اردبيل
توليد 10 هزار تن شكر در شهرستان خوي
فرماندار: آمار توسعه يافتگي نوشهر در سطح استان نگران كننده است
واگذاري 35 درصد از حوزه سوادآموزي به بخش خصوصي
118 قائم شهر پاسخگو نيست!
زعفران بهترين جاذبه گردشگري رشتخوار است



سفر چهارم دولت فرصتي براي پاسخگويي

خبر چهارمين سفر استاني هيئت دولت به استان خراسان جنوبي علاوه بر مديران و مسئولان استان كه مي بايست در حوزه هاي تحت مديريت خود نسبت به مشكلات موجود و پيشبرد كارها در آينده پاسخگو باشند و تلاش كنند؛ مردم استان را نيز به تكاپو و اميد واداشته كه شايد اين سفر كه به احتمال قوي آخرين سفر دولت دهم به شمار مي رود؛ فرصتي براي پاسخگويي و چاره انديشي معضلات و مشكلاتي باشد كه سه سفر گذشته آنچنان كه مي بايست به آن توجه نشده است يا نتايج حاصل از مصوبات و دستورات به سرمنزل مقصود نرسيده است.
از آنجا كه در اين سفر رئيس جمهور شخصاً به شهرستان ها و شهرهاي مختلف سفر مي كند لذا فرصت را غنيمت شمرده و در خصوص برخي مشكلات شهرستان قاين به عنوان يكي از شهرهاي مهم استان خراسان جنوبي مطالبي را مورد اشاره قرار مي دهيم كه شايد مسئولان و مديران استان در اين سفر به عنوان برخي مشكلات مهم و برجسته شهرستان آنان را به مسئولان عالي و رده ارشد دولت انتقال دهند.
شهروندان قايني بر اين تصورند در سفرهاي قبلي دولت به قاينات، بعضاً مسائل و مشكلات شهرستان صادقانه و براساس واقعيت هاي عيني به گوش دولت نرسيده است و در جلسات استاني دولت به آن پرداخته نشده اما با توجه به اعلام مسائلي از قبيل برخورداري مردم قاينات از كمترين سطح درآمد در كشور، افزايش جرم و جنايت در شهرستان، عنوان بحران آب براي تمام قاينات، كاهش اعتبارات عمراني شهرستان و تعلل هاي گسترده در توسعه شهري از لسان مسئولان شهرستان در سال هاي اخير، عمر طولاني ده سال و بيشتر براي برخي پروژه هاي حوزه شهري- فرهنگي- ورزشي- آموزش عالي- ميراث فرهنگي و گردشگري و بسنده كردن به حداقل امكانات و تجهيزات براي اين بخش ها در شهرستان انتظار ويژه اي را در پرداختن به مشكلات قاينات در جلسه استاني دولت ايجاد كرده است.
در اين ميان علاوه بر توجه به مشكلات و چالش هاي پروژه هاي مسكن مهر در شهرستان، توجه به آسيب هاي فراروي وحدت اقوام در شهرستان، جايگاه شهرستان بعد از تقسيمات در خراسان، آسيب هاي فراروي جوانان و خانواده ها در شهرستان، نظام ارزيابي و ارزشيابي مديران دستگاه هاي دولتي و انتصابات و ابقاء مديريت ها، كشاورزي قاينات و جايگاه زرشك و زعفران در معيشت و فرهنگ مردم، كارشناسي علت تعلق كمترين ميزان درآمد خانواده ها در كشور به قاينات، سهم اعتباري شهرستان در استان و بالاخره كارشناسي سرانجام قطعنامه هاي جشنواره هاي ملي زرشك و زعفران قاينات شكل ديگري از طرح مطالبات قاينات است كه شهروندان قايني در سفر چهارم و احتمالاً پاياني دولت، ضمن استقبال گرم از دكتر احمدي نژاد كه او را چون نگيني در جمع زعفراني خود خواهند داشت؛ خواستار تدبير اساسي دولت در پرداختن به اين مطالبات هستند.
محمدرضا فرخي- قاين

 



برگزاري سي وچهارمين دوره مسابقات قرآن كريم در يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد گفت: سي وچهارمين دوره مسابقات قرآن كريم در مرحله شهرستان در رشته هاي حفظ، قرائت و ترتيل برگزار شد.
حجت الاسلام محمدمهدي حاتمي رشد و تعالي معرفت ديني و انس با قرآن كريم در جامعه به ويژه در ميان نسل جوان و نوجوان را از اهداف برگزاري اين دوره از مسابقات بيان كرد.
وي با اشاره به اينكه در اين دوره از مسابقات 47 نفر در گروه سني شكوفه ها و 31 نفر در گروه سني بزرگسالان در بخش برادران شركت كردند، افزود: در اين دوره از مسابقات كه با حضور پنج داور برگزار شد، برادران زير 16 سال در رشته هاي حفظ يك جزء، دو و نيم جزء، پنج جزء، 10جزء و 20 جزء قرآن كريم همچنين قرائت و ترتيل به رقابت پرداختند و 18نفر رتبه برتر را كسب كردند.
حاتمي ادامه داد: برادران بالاي 16سال نيز در رشته هاي حفظ 10 جزء، 20 جزء و كل قرآن كريم همچنين قرائت و ترتيل شركت كردند كه 13نفر موفق به كسب رتبه برتر و راه يابي به مرحله استاني شدند.
مديركل اوقاف و امور خيريه استان يزد همچنين با اشاره به برگزاري اين دوره از رقابت ها در ميان خواهران با حضور 400 نفر شركت كننده، گفت: در اين دوره از مسابقات 220 نفر در گروه سني شكوفه ها و 180نفر در گروه سني بزرگسالان در بخش خواهران شركت داشتند.
حاتمي تصريح كرد: در اين دوره از مسابقات كه با حضور شش داور برگزار شد، 21نفر در گروه سني شكوفه ها و 15نفر در گروه سني بزرگسالان در رشته هاي حفظ، قرائت و ترتيل قرآن كريم رتبه برتر را كسب كردند. گفتني است؛ برگزيدگان اين مرحله پس از داوري نهايي به مرحله استاني اين رقابت ها راه پيدا مي كنند.

 



2 بازيكن ونزوئلايي به تيم واليبال گنبد پيوستند

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
2 بازيكن ونزوئلايي به تيم واليبال هاوش گنبدكاووس پيوستند.
مدير عامل تيم واليبال هاوش گنبدكاووس گفت: قرارداد بازيكنان ونزوئلايي تيم هاوش منعقد شد و اين دو بازيكن رسماً به تيم هاوش گنبد پيوستند.
«مهدي محمدي» افزود: اين بازيكنان كه «كارلوس تجدا ريورا» و «فرانسيسكو سوتلدو» نام دارند، تبعه كشور ونزوئلا و عضو تيم ملي اين كشور هستند.
وي افزود: كارلوس تجدا با 30 سال سن 18 سالگي پيراهن تيم ملي بزرگسالان كشور خود را بر تن كرد.
محمدي اظهار داشت: فرانسيسكو سوتلدو نيز به عنوان پاسور با 25 سال سن در تمامي رده هاي سني عضو تيم ملي كشور خود بوده و از 19 سالگي پيراهن تيم ملي بزرگسالان ونزوئلا را بر تن دارد.
مديرعامل تيم واليبال هاوش گنبدكاووس افزود: با حضور اين دو بازيكن تركيب تيم براي حضور در رقابتهاي ليگ برتر واليبال كشور كامل شد و هم اكنون تنها دغدغه مربيان هماهنگي دو بازيكن خارجي با ساير بازيكنان است.
قابل ذكر است رقابتهاي ليگ برتر واليبال ايران از روز 27 مهر ماه با حضور 14 تيم آغاز شده است و تيم هاوش گنبدكاووس در هفته اول در تهران به مصاف تيم پيكان رفت.

 



ايران در كيهان

بهره برداري از فرستنده ديجيتال
زرين شهر- خبرنگار كيهان: با حضور مدير كل صدا و سيما مركز استان اصفهان فرستنده ديجيتال كوه پنجه شهرستان لنجان به بهره برداري رسيد.
مدير كل صدا و سيما مركز اصفهان شهرستان هاي تحت پوشش اين فرستنده را لنجان، خميني شهر، نجف آباد، تيران و كرون، فلاورجان، مباركه و غرب شهرستان اصفهان اعلام كرد و گفت: اين فرستنده 25 درصد كل جمعيت استان اصفهان يعني يك ميليون و 200 هزار نفر را پوشش مي دهد.
علي كلباسي افزود: براي راه اندازي شبكه ديجيتال كوه پنجه 2ميليارد تومان هزينه شده است كه 500 ميليون تومان آن از محل اعتبارات شهرستان لنجان تامين شده است.
مقرري بگيران بيمه بيكاري
رحيم آباد- خبرنگار كيهان: تعداد مقرري بگيران بيمه بيكاري در استان گيلان امسال از 6 هزار نفر فراتر رفت.
سرپرست تامين اجتماعي گيلان با اعلام اين مطلب افزود: در طي مدت 6 ماه گذشته اين سازمان جهت ارائه تعهدات به بيمه شدگان تحت پوشش در بخش بيمه اي بالغ بر 2 هزار و 400 ميليارد ريال هزينه كرده است.
وي گفت: تامين اجتماعي استان تا پايان شهريور ماه امسال 301 هزار و 358 بيمه شده اصلي داشته كه از اين تعداد 79 درصد آنها بيمه شدگان اجباري هستند.
گازرساني به روستا
گرگان- خبرنگار كيهان: عمليات گازرساني به 14 روستاي كوهستاني حاشيه جنگل دهستان دوزين در شهرستان مينودشت به مركزيت روستاي قلعه قافه با حضور استاندار گلستان به بهره برداري رسيد.
با بهره برداري از اين پروژه 5 هزار و 858 نفر از نعمت گاز بهره مند شدند. عمليات گازرساني به 14 روستاي كوهستاني حاشيه جنگل دهستان دوزين با 56 كيلومتر لوله گذاري و اعتبار 42 هزار و 300 ميليون ريال انجام شده است.
رونمايي از آب نما
كرج- خبرنگار كيهان: آب نماي نمادين مشك حضرت ابوالفضل با حضور مسئولان كشوري و استاني در كرج رونمايي شد. در اين مراسم مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان البرز گفت: اين طرح كه از جنس كامپوزيت ساخته شده، پيكره اي به شكل يك كاسه است كه شش فرشته آن را نگه داشته اند و بر بالاي آن مشك آبي كه با تيري سوراخ شده قرار دارد.
محمدرضا پوينده افزود: اين اثر هنري كه توسط هنرمندان البرزي ساخته شده قرار است به كربلاي معلي فرستاده شود.
افتتاح پروژه هاي عمراني
تبريز- خبرنگار كيهان: با حضور استاندار آذربايجان شرقي و مسئولان شهرستان آذرشهر چند پروژه عمراني در اين شهر به بهره برداري رسيدند. بهره برداري از شهربازي در زميني به مساحت 3 هكتار و با هزينه اي بالغ بر 7 ميليارد ريال، بوستان ويژه بانوان و ايستگاه آتش نشاني از جمله پروژه هايي بودند كه مورد بهره برداري قرار گرفتند. همچنين عمليات اجرايي پاركينگ طبقاتي، سالن بزرگ اجتماعات و ميدان بزرگ حبوبات اين شهر آغاز شد.
بهسازي واحدهاي مسكوني
¤ طي مراسمي 61 هزارمين واحد مسكوني بهسازي شده روستايي آذربايجان شرقي به بهره برداري رسيد. مدير بنياد مسكن بستان آباد در اين مراسم گفت: از 4 هزار و 72 واحد مسكوني روستايي كه ازمحل طرح ويژه بهسازي مسكن روستايي در حال احداث هستند 3 هزار و 185 واحد مسكوني عمليات اجرايي آنها به پايان رسيده است.
رتبه هاي برتر نمايشگاه ديجيتالي
يزد- خبرنگار كيهان: استان يزد در پنجمين جشنواره و نمايشگاه بين المللي رسانه هاي ديجيتال كشور رتبه هاي برتر را كسب كرد.
به گزارش خبرنگار ما در بخش بيشترين توليدات نرم افزارهاي رسانه اي يك مجتمع ديجيتالي يزد رتبه اول و نرم افزار دانشيار از اردكان رتبه دوم را كسب كردند.
همچنين در اين جشنواره و نمايشگاه رتبه دوم نرم افزارهاي قرآني و ديني به يك مجتمع ديجيتال يزد اختصاص يافت.
بنابراين گزارش لوح زرين جشنواره بابت فعاليت هاي ويژه و توليدات محصولات فرهنگي به استان يزد تعلق گرفت.
افزايش انسداد مرزها
پارس آباد مغان- خبرنگار كيهان: اعتبارات عمران و انسداد مرزهاي كشور در مقايسه با سال 86 حدود 17برابر افزايش يافته است.
علي عبدالهي معاون امنيتي، انتظامي وزارت كشور در بازديد از مرزهاي مشترك جمهوري اسلامي ايران با جمهوري آذربايجان در پارس آباد مغان با اعلام مطلب بالا افزود: در بحث توزيع اعتبارات عمران و انسداد، مرزهاي شرقي و غربي كشور به علت شرايط خاصي كه در آن مناطق وجود دارد در اولويت قرار دارند.
تحقق 70درصد اشتغال
¤ استاندار اردبيل گفت: 70درصد از ميزان تعهد اشتغال استان در نيمه اول سال جاري تحقق يافته است.
سيدحسين صابري در جلسه كار گروه اشتغال، سرمايه گذاري و آمايش صنعت و معدن افزود: لازم است تلاش هاي كافي در خصوص بهره برداري طرح هاي نيمه تمام انجام و فاصله عقب افتاده در زمينه ايجاد شغل جبران شود.
در اين جلسه مديركل كار و امور اجتماعي استان سهميه ايجاد اشتغال در اين استان را 17هزار و 230 شغل عنوان كرد.
صدورمجوز
ساري- خبرنگار كيهان: مديركل بهزيستي مازندران گفت: مجوز احداث 26كمپ ترك اعتياد در اين استان امسال صادر مي شود.
وي افزود: با افزايش مراكز اورژانس اجتماعي مي توان تا حدودي جلوي آسيب هاي اجتماعي را گرفت. اين در حالي است كه آسيب هاي اجتماعي نوپديد روبه رشد است.
بازسازي مدارس
گنبد كاووس- خبرنگار كيهان: مديركل نوسازي مدارس استان گلستان گفت: تا پايان سال 92 تمام مدارس قديمي و فرسوده اين استان بازسازي مي شود. قربانعلي شيرزاد در مراسم افتتاحيه يك باب دبيرستان بازسازي شده گنبدكاووس گفت: اين دبيرستان 12كلاسه با اعتباري بالغ بر 8ميليارد و 500ميليون ريال بازسازي شده است.
امضاي تفاهمنامه
مشهد- خبرنگار كيهان: تفاهمنامه همكاري دانشكده خبر مشهد و خبرگزاري فارس استان خراسان رضوي منعقد شد. مهم ترين بندهاي اين تفاهمنامه حمايت از طرح هاي آموزشي مشترك در حوزه رسانه و تقويت بنيه علمي فعالان عرصه رسانه در شهرهاي استان خراسان رضوي عنوان شده است. همچنين دو طرف مي توانند از امكانات يكديگر استفاده كنند.

 



مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد خبرداد
بندر اميرآباد به عنوان پايلوت ترانزيت دام سوخت و خودرو كشور

ساري- خبرنگاركيهان:
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد از پايلوت ترانزيت دام، سوخت و خودرو كشور در اين بندر خبر داد.
سيدعلي نعيمي به خبرنگاركيهان گفت: بندر اميرآباد به عنوان بزرگ ترين بندر حاشيه درياي خزر است كه در سازمان جهاني دريانوردي (IMO) به عنوان كريدور شمال جنوب و همچنين هاب (بندر كانون) بنادر شمالي تعيين شده است.
وي با تأكيد بر اينكه اين بندر هم ازنظر كاهش هزينه ها و هم ازنظر كوتاهي مسير دسترسي اين بندر به مراكز بزرگ صنعتي همواره مورد توجه سرمايه گذاران قرار دارد، بر استفاده از سيكل تركيبي حمل ونقل به عنوان يكي از ويژگي هاي خاص اين بندر از اتصال به شبكه ريلي سراسري كشور، نزديكي به خط لوله سوآپ نفتي نكا، نزديكي به فرودگاه ساري و گرگان و دارا بودن اسكله رورو كاميون به عنوان مهم ترين مزاياي اين بندر ياد كرد.
نعيمي در ادامه از بندر اميرآباد به عنوان پايلوت و ترانزيت دام كشور، سوخت كشور و خودرو ياد كرد.وي به توسعه اراضي پشتيباني در بندر اميرآباد اشاره كرد و بر وجود زون هاي خدماتي، عملياتي، صنعتي و سوختي در اين بندر خبر داد.
مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد با اشاره به اينكه بندر اميرآباد پايلوت غلات شمال كشور است؛ از ساخت يك سيلوي 53هزار تني با مشاركت كشور قزاقستان خبر داد و ابراز داشت: حجم بالايي از غلات مازاد كشورهاي حاشيه درياي خزر از طريق اين بندر به ساير كشورها صادر مي شود.

 



آماده سازي 40 هزار دانش آموز مازندراني براي آموزش طناب زني

ساري-خبرنگار كيهان:
مدير كل آموزش و پرورش مازندران گفت: بيش از 40 هزار دانش آموز پايه چهارم ابتدايي مازندراني خود را براي آموزش طناب زني آماده مي كنند.
محمدعلي اميري به خبرنگار كيهان گفت: از آبان امسال طرح طناب زني دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي اجرا مي شود و در مرحله نخست 200 ميليون ريال به اجراي آن اختصاص يافت.
اميري با بيان اينكه ورزش طناب زني به عنوان يك ورزش پايه، مفيد، كاربردي و قابل اجرا در همه مدارس است؛ افزود: اجراي اين طرح در مدارس ابتدايي به منظور تقويت فعاليت هاي آموزشي، بهره وري زنگ تربيت بدني، كمك به استفاده بهينه از اوقات فراغت و افزايش سطح آمادگي جسماني است.
وي قابليت اجراي انفرادي و گروهي، جذاب و لذت بخش بودن، ايمني، كم هزينه بودن، بدون نياز به فضا و بهبود آمادگي بدني براي پرداخت به همه ورزش ها را از ديگر مزاياي اجراي اين طرح در مدارس ابتدايي بيان كرد.

 



كاهش آمارقمه زني در زنجان طي سال هاي اخير

زنجان- خبرنگاركيهان:
مديركل تشكل هاي ديني سازمان تبليغات اسلامي از كاهش آمار ضدفرهنگي قمه زني در استان زنجان طي سال هاي اخير خبرداد.
حجت الاسلام ديلمقاني افزود: در كشور ما هيئات مذهبي به هيئت مضر، بي خاصيت، استاندارد، محوري و شاخص تقسيم مي شوند و مشكل هيئات مذهبي مضر بايد به طريقي حل شود، چرا كه اين هيئات به دنبال ضربه زدن به فرهنگ عاشورايي هستند.
وي بااشاره به اينكه آمار قمه زني در سال هاي گذشته كاهش يافته است؛ گفت: هيئات بي خاصيت، هيئاتي هستند، كه منابع زيادي را صرف مي كنند و از انگيزه و اخلاص لازم برخوردار نيستند.
حجت الاسلام ديلمقاني يادآور شد: شوراي هيئات مذهبي بايد هيئات بي خاصيت را شناسايي و با برنامه ريزي كوتاه مدت و بلندمدت اين هيئات را اصلاح كند.
براساس گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي استان زنجان مديركل تشكل هاي ديني سازمان تبليغات اسلامي تأكيد كرد: صدور مجوز ابزار بسيار مناسبي براي استانداردسازي تشكل هاست.
وي يكي از وظايف شوراي هيئات مذهبي را استفاده از پتانسيل هاي عظيم مردمي برشمرد و گفت: شوراي هيئات مذهبي بايد در مناسبت هاي مختلف با صدور بيانيه موضع خود را در حمايت از كارهاي معروف نشان دهند.
حجت الاسلام ديلمقاني ادامه داد: كارت شناسايي مداحان نيز در چهار سطح طراحي شده كه به ترتيب به ستايشگران، ذاكران، مداحان و پيرغلامان اعطا مي شود و ستايشگران كساني هستند كه رتبه ممتاز كشوري را دارند و ذاكران نيز اساتيد ممتازي هستند كه شاگرد تربيت مي كنند و مداح نيز كسي است كه حداقل ها را دارد، يعني اينكه با علوم و معارف اسلامي آشنا بوده و از تاريخ اسلام شناخت لازم را كسب كرده است و پيرغلام نيز كساني هستند؛ كه ساليان سال عمرشان را در راه امام حسين(ع) صرف كرده اند.

 



برگزاري يادواره شهيد مرحمت بالازاده در اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
يادواره شهيد مرحمت بالازاده همزمان با هفته دانش آموزي در اردبيل برگزار مي شود.
فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبيل در جلسه هماهنگي برگزاري اين يادواره گفت: همزمان با گراميداشت هفته دانش آموزي دو يادواره درسطح كشور براي دو دانش آموز شهيد و شهيده مرحمت بالازاده از اردبيل و سهام خيام از خوزستان برگزار مي شود.
سرتيپ جليل بابازاده با اشاره به دلاوري هاي شهيد بالازاده در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل گفت: سريال 13 قسمتي از زندگي اين شهيد به نام هفت خان تا بهشت در دست تهيه است. همچنين سعي مي شود كه تا زمان برگزاري يادواره كتابي از مجموعه خاطرات وي منتشر شود.
وي افزود: 700 شهيد از 3400 شهيد استان اردبيل دانش آموز مي باشد كه لازم است زندگي و فعاليت اين دانش آموزان شهيد به اطلاع مردم و دانش آموزان امروز رسانده شود.
دراين جلسه حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن عاملي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل با تجليل از برگزاري اين يادواره گفت: يادواره شهيد بالازاده كه به وي شهيد فهميده استان اردبيل اطلاق مي گردد بايد با برنامه خاص و با محتواي تأثيرگذار برگزار شود.

 



توليد 10 هزار تن شكر در شهرستان خوي

اروميه- خبرنگار كيهان:
مديرعامل كارخانه قند خوي گفت: ده هزار تن شكر در كارخانه قند شهرستان خوي توليد شد.
جعفري افزود: اين ميزان شكر از 62 هزار تن چغندر قند خريداري شده از كشاورزان آذربايجان غربي توليد شده و آماده عرضه به بازار مصرف است.
وي اظهار كرد: خريد چغندر قند از كشاورزان از ابتداي مهرماه آغاز شده و تا دهم دي ماه ادامه خواهد يافت.
وي از افزايش 10درصدي توليد شكر در اين كارخانه در اين مدت در مقايسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: پيش بيني مي شود امسال بالغ بر 37 هزار تن شكر در اين كارخانه توليد شد.
وي افزود: كارخانه قند خوي امسال 248 هزار تن قرارداد خريد چغندر با كشاورزان دارد كه پيش بيني مي شود بالغ بر 230 هزار تن چغندر از چغندركاران استان آذربايجان غربي خريداري شود.
عماري فرماندار خوي هم از خريد 25 هزار تن چغندر قند از جمهوري خودمختار نخجوان خبر داد و گفت: اين ميزان خريد براساس توافق بين كشورمان با اين جمهوري خودمختار صورت مي گيرد.
وي تصريح كرد: در ازاي خريد چغندر به اين جمهوري خودمختار شكر تحويل داده مي شود.
چهار سال است كه كشورمان از جمهوري خودمختار نخجوان چغندر خريداري و به ازاي آن شكر تحويل مي دهد.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي با بيان اينكه آذربايجان غربي رتبه نخست توليد چغندر قند را در كشور به خود اختصاص داده است گفت: امسال يك ميليون و 650 هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت مي شود كه ميزان توليد اين محصول امسال در مقايسه با پارسال 19درصد افزايش مي يابد.
به گفته دارا، يك ميليون و 250 هزار تن چغندر توليدي استان در 5 كارخانه قند آذربايجان غربي فراوري و حدود 180 هزار تن شكر از آنها توليد مي شود. بقيه چغندرها براي فراوري به ساير استان ها ارسال مي شود.

 



فرماندار: آمار توسعه يافتگي نوشهر در سطح استان نگران كننده است

نوشهر- خبرنگار كيهان:
فرماندار نوشهر گفت: آمار توسعه يافتگي نوشهر نسبت به برخي شهرهاي استان مازندران نگران كننده است.
محمدعلي قمي در همايش هفتمين سرشماري عمومي نفوس و مسكن شهرستان درسالن اجتماعات كانون شهيد باهنر، اظهار داشت: هدف كلي سرشماري عمومي نفوس و مسكن جمع آوري داده ها و اطلاعات در زمينه تعداد جمعيت و واحدهاي مسكوني كل كشور و ويژگي هاي عمده آنها به منظور تامين اطلاعات پايه اي موردنياز توسعه اجتماعي- اقتصادي خانوارها در سطوح مختلف جغرافيايي كشور و تهيه چهارچوب هاي آماري مناسب در زمينه خانوار و مسكن است.
وي در رابطه با تعداد كارشناسان و آمارگيران نفوس مسكن افزود:
29 كارشناس و 97 آمارگير در سطح مناطق شهري و روستايي دراين زمينه فعاليت رسمي شان را همزمان با سراسر كشور آغاز مي كنند.
فرماندار نوشهر اظهار داشت: طي چند روز گذشته عده اي به بهانه آمارگيري به درب منازل شهروندان مراجعه كردند كه توسط ذي صلاح شناسايي و با آنان برخورد قانوني شد.
محمدعلي قمي در ادامه توسعه يافتگي شهروندان شهرستان نوشهر را نسبت به برخي از شهرهاي استان نگران كننده دانست و افزود: براي آنكه شهرستان در مسير رشد و شكوفايي قرار گيرد و از توزيع اعتبارات به صورت عادلانه بهره مند شود؛ بايد دهياران- شوراي اسلامي و بخشداران همكاري هاي صادقانه و منصفانه و به دور از عصبانيت قومي و قبيله اي با ماموران سرشماري همكاري داشته باشند.

 



واگذاري 35 درصد از حوزه سوادآموزي به بخش خصوصي

اسفراين- خبرنگار كيهان:
مديريت آموزش و پرورش اسفراين در جلسه شوراي معاونان شهرستان اسفراين با اعلام اين خبر گفت: 35درصد از بخش آموزش سوادآموزي امسال به بخش خصوصي واگذار مي شود.
نجفعلي شاكري افزود: دانش آموزان نيز مي توانند براي باسواد كردن پدر و مادر خود ثبت نام و به صورت فرد به فرد حق الزحمه دريافت كنند.
وي ادامه داد: حداقل داوطلبان سوادآموزي در هر كلاس سوادآموزي نيز هفت نفر مي باشند و در موارد خاص با اخذ مجوز 5نفر تعيين شده است.
شاكري در بخش ديگري از صحبت هايش به آموزشگاه هاي از راه دور اشاره كرد و خواستار نظارت مستمر بر اين آموزشگاه شد و گفت: آئين نامه جديد آموزش از راه دور نيز به زودي به اين آموزشگاه ابلاغ خواهد شد.

 



118 قائم شهر پاسخگو نيست!

همگام با اجراي سياست واگذاري واحدهاي مخابرات استان مازندران به پيمانكاران بخش خصوصي، مركز اطلاعات 118 مخابرات كه درواقع پل ارتباطي و يا به عبارتي پيشاني شركت مخابرات در تعامل و ارتباط با مردم به شمار مي رود؛ پاسخگوي سؤالات و تقاضاهاي شهروندان نيست.
اين موضوع كه در قائم شهر رنگ و بوي ديگري به خود گرفته مشكلات مضاعفي را براي شهروندان اين شهرستان به همراه داشته است.
در كنار عدم پاسخگويي سريع و بهنگام اين مركز علاوه بر شهروندان پرسنل و كاركنان اين بخش نيز از برخي مشكلات گلايه دارند و از اين لحاظ با مشكل روبرو هستند.
عدم شناخت و آگاهي كامل پيمانكار به امور مخابراتي و جايگاه اين بخش در زندگي مردم، عدم امكانات و تجهيزات كافي، استفاده از حداقل نيروي كار و امكانات و هزينه ها، تعلل و تأخير در رفع به موقع نواقص و خرابي ها و تعويض قطعات سيستم هاي ارتباطي و تأخير در حق و حقوق نيروها از جمله چالش هاي فراروي مركز 118 مخابرات قائم شهر است؛ كه باعث كندي فعاليت ها و پاسخگويي به شهروندان شده است.
اما آنچه زمينه عدم پاسخگويي بهنگام و سريع اين مركز را فراهم كرده به حجمي شدن پاسخگويي 118 طبق قرارداد فيمابين شركت مخابرات و پيمانكار برمي گردد. طبق قرارداد مذكور حقوق كارمندان براساس تعداد پاسخگويي به مردم و مشتركان مخابرات پرداخت مي شود؛ در غير اين صورت كاركنان ضمن جريمه، كمتر از حداقل قانون كار حقوق مي گيرند و اين موضوع كاركنان را مجبور به پاسخگويي بيشتر در حداقل زمان ممكن مي كند؛ طوري كه شاهد مشكلاتي از قبيل قطع سريع ارتباط مردمي توأم با افزايش ضريب اشتباه و اطلاعات نادرست از سوي كاركنان اين مركز به مردم خواهيم بود. در ميان شنيدن اين پاسخ كه «به علت ترافيك بالاي خطوط از پاسخگويي معذوريم؛ لطفا چند دقيقه ديگر تماس بگيريد» مؤيد اين قصه تلخ است كه يك مشترك تلفن براي گرفتن يك شماره تلفن از 118 مجبور به چندين بار تماس با اين مركز مي شود.
اين درحالي است كه بنا به اظهارات يك شهروند قائم شهري در عصر ارتباطات و اطلاعات كه زمان بسيار ارزشمند شده است متأسفانه در قائم شهر زمان سهم طلايي خود را از دست داده است و اين موضوع مهمي است كه پاسخ مسئولان را مي طلبد.
جمشيد گرائيلي- قائم شهر

 



زعفران بهترين جاذبه گردشگري رشتخوار است

رشتخوار - خبرنگار كيهان:
آخر مهر ماه و اوايل آبان ماه هر سال بهترين زمان براي سفر به اين شهرستان و بازديد از اراضي زعفران بعنوان جاذبه گردشگري و خريد زعفران مرغوب است.
محمود باعقيده رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري رشتخوار افزود: هر ساله با فرا رسيدن فصل پاييز شهر رشتخوار را جنب و جوشي عجيب فرا مي گيرد اين فصل نويد بخش شروع فصل برداشت زعفران در اين شهرستان است.
وي گفت: زعفران گياهي از خانواده زنبقيان است اين گياه با سرد شدن هوا و رسيدن پاييز شروع به سبز شدن و رشد مي نمايد. در ابتدا گلهاي اين گياه كه قسمت ارزشمند آن از نظر تجاري محسوب مي گردد ظاهر شده و پس از طي دوره گل دهي كه حدود دو هفته به طول مي انجامد برگهاي سوزني شكل و نسبتاً بلند آن رشد مي كند قسمت اصلي گل رشته هاي قرمز رنگي است كه به صورت سه تايي و در وسط گل قرار دارد و توسط دست از گل جدا مي گردد. معمولا از هر 75 تا 90 كيلو گل زعفران يك كيلو سر گل يا همان رشته هاي قرمز كه در رشتخوار به پوشال معروف است به دست مي آيد قيمت هر كيلو پوشال به طور متوسط 2 ميليون و صد هزار تومان است كه گاهي تا 4 ميليون تومان نيز مي رسد و در صورت رسيدگي به مزارع مي توان از هر 3000 متر زمين زراعي بين 2 تا 3 كيلو پوشال برداشت نمود.
اين مقام مسئول اظهار داشت: جمع آوري گل اين گياه در سحر گاه و قبل از طلوع آفتاب صورت مي گيرد و شرط اصلي مرغوبيت محصول رعايت اين نكته اساسي در جمع آوري محصول مي باشد به همين دليل در اين فصل سحرگاهان در شهر رشتخوار و روستاهاي آن شاهد جنب و جوش مردم اعم از زن و مرد و پير و جوان و حتي كودكان هستيم. در اين فصل از سال اغلب مزارع اين شهرستان پوشيده از گلهاي زيبا و بنفشي است كه چشم هر بيننده اي را به خود خيره مي كند. مي توان گفت مزارع زعفران اين شهرستان از جمله جاذبه هاي گردشگري است كه از چشم اغلب گردشگران پنهان مانده است.
وي گفت: متاسفانه اين محصول ارزشمند امروزه بر اثر غفلت متوليان امر به سرنوشت قالي كشور دچار مي شود و قاچاق پياز آن براي كشت در كشور افغانستان شدت يافته است.
در حال حاضر استان خراسان رضوي مقام اول توليد زعفران را داراست و شهرستان رشتخوار مقام دوم توليد زعفران مرغوب را در اين استان دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14