(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 آبان 1390- شماره 20058

امدادرساني به زلزله زدگان تركيه در هواي صفر درجه
انتقال بيش از 37 هزار زائر به بيت الله الحرام
عامل كشتار خرس هاي سميرم آزاد شد
آمار ازدواج همچنان سير نزولي دارد
آغاز طرح كشوري «پيشگيري از تنبلي چشم»
گرايش به شيشه نتيجه گراني مواد مخدر در افغانستان
هژيري خبر داد تحصيل 74هزار دانش آموز استثنايي در كشور
هشدار پليس نسبت به كلاهبرداري پيامكي
تخريب 180 گرم طلاي غيراستاندارد در اهواز
كشف بيش از 100 خودروي مدل بالاي قاچاق در تهران
اعتراض رانندگان قشمي به دستور تغيير رنگ تاكسي ها
آغاز طرح زمستاني پليس در جاده هاي كشور از 20 آذرماه
حوادث كوتاه از كشور
كشف بقاياي كشتي مغول ها در ژاپن
سيل تايلند 20 استان را تعطيل كرد
عمليات ناسا براي تصرف ذره اي از ماه



امدادرساني به زلزله زدگان تركيه در هواي صفر درجه

دهها هزار نفر از مردم تركيه از ترس ريزش خانه هايشان دومين شب پس از زلزله 2/7 ريشتري را زير هواي صفر درجه و در خودروها و چادرهاي امداد گذراندند.
به گزارش خبرگزاري ها گروه هاي امدادي همچنان به دنبال كساني هستند كه زنده زير آوار گير افتاده اند.
دولت تركيه به مردم قول داده است تا كمك هاي بيشتري را در اختيار مردم زلزله زده قرار دهد. همچنين نيروهاي امداد در ميان آوارها و با كمك سگ هاي جستجوگر به دنبال مردمي هستند كه زيرآوار مانده اند. بيشتر تلاش نيروهاي امداد متوجه منطقه «ايركيش» است كه بيشترين خسارت را ديده است.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، مقامات تركيه اي از احتمال افزايش تلفات اين زمين لرزه خبر دادند.
سازمان هلال احمر تركيه، 13 هزار چادر در ميان زلزله زدگان توزيع كرده است، همچنين حدود 40 هزار سرپناه موقت براي اسكان مردم برپا كردند.
يكي از نجات يافتگان اين زمين لرزه كه نوجوان 18 ساله ايست، 32 ساعت پس از وقوع زمين لرزه از زيرآوار سالم و زنده بيرون آورده شد، وي گفت: انگار روز قيامت بود.
به گزارش شبكه خبري سي ان ان، بازمانده هاي كشته شدگان در حالي كه بي قراري مي كنند، منتظر تدفين افراد خانواده هايشان هستند و بقيه نيز با خواهش و تمنا از نيروهاي امدادي خواهش مي كنند تا افراد خانواده شان را از زيرآوار بيرون آورند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، شهر «وان» با جمعيت يك ميليون نفري اكنون به شهر ارواح تبديل شده است و شهر در خاموشي كامل به سر مي برد.
432 كشته و 1000 زخمي
ستاد بحران نخست وزيري تركيه ديروز سه شنبه آخرين آمار تلفات زمين لرزه اخير در اين كشور را 432 كشته و يكهزار و 301 مجروح اعلام كرد.
در آرجيش هشتاد ساختمان فرو ريخته است. اين شهر كه 75 هزار نفر جمعيت دارد بيشترين آسيب را از اين زلزله ديده است. ساختمان هايي كه فرو ريخته اند بيشتر مجموعه هاي آپارتماني بوده اند كه جمعيت زيادي از ساكنانشان مفقود شده اند.
هر دو شهر وان و آرجيش در ميان كوه هاي پوشيده از برف محصورند. دماي هوا در شب هاي اين دو شهر به زير صفر درجه سقوط مي كند. تيم هاي امدادي اعلام كردند سرماي هوا ادامه حيات را براي آنها كه در زير آوار مانده اند و هنوز زنده هستند كم مي كند.
اردوغان كه روز يكشنبه به اين منطقه رفته بود گفت روستاهايي كه خانه هايشان از خشت بوده كاملا تخريب شده اند. روزنامه حريت چاپ تركيه هم گزارش كرد تيم هاي نجات از كم بودن تجهيزات شكايت دارند. يكي از اعضاي گروه هاي نجات گفت ما با ابزار و وسايل ابتدايي كار مي كنيم. اصلا تجهيزات نداريم. صليب سرخ تركيه در شهر وان و در يك ورزشگاه در آرجيش، اردوگاه هاي چادري تشكيل داده است. اما بعضي از كساني كه در مناطق كردنشين از زير آوار نجات پيدا كرده اند مي گويند كمك هاي لازم به آنها نرسيده است.
يكي از ساكنان شهر وان هم مي گويد چادر در آنجا كم است. از سوي ديگر نخست وزير تركيه از كشورهايي كه به تركيه پيشنهاد كمك كرده اند تشكر كردو گفت تركيه به تنهايي مي تواند از پس اين موضوع برآيد.
تركيه پيشنهاد
كمك اسرائيل را نپذيرفت
به گزارش خبرگزاري رويترز، «ايهود باراك» وزير جنگ رژيم صهيونيستي در پي وقوع زلزله
2/7ريشتري در استان وان تركيه از آمادگي براي ارسال هر گونه كمك غذايي، دارويي و تيم هاي امدادرسان براي كمك به زلزله زدگان خبر داده بود، اما اين پيشنهاد از سوي آنكارا پذيرفته نشد.
«ايهود باراك» ضمن ابراز تعجب از رد درخواست كمك اين رژيم از سوي مقامات ترك گفت: ما بار ديگر آمادگي خود را براي كمك به حادثه ديدگان زلزله اخير در شرق تركيه اعلام مي كنيم.
روابط ميان تركيه و اسرائيل پس از حمله نظاميان رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي حامل كمك هاي بشردوستانه به غزه و كشتن 9 فعال حقوق بشر ترك تيره شد.
ميراث فرهنگي «تركيه»
آسيب ديد
دهها بناي تاريخي «تركيه» در زلزله اخير آسيب ديده اند.
به گزارش ايسنا، در شرايطي كه زلزله اخير در شهر «وان» كشور «تركيه» تا به حال به مرگ 366تن، زخمي شدن هزاران تن و تخريب صدها ساختمان انجاميده، كارشناسان از آسيب ديدن دهها بناي تاريخي در جريان اين زلزله خبر داده اند.
به گزارش هريتيج كي، در پي بروز زلزله هفت ريشتري در شرق تركيه، به آثار تاريخي شهر «وان» و همچنين شهر «اركيس» كه روزگاري محل سكونت مردمان تمدن «اورارتوها» بوده، خسارات زيادي وارد شده است.
نجات زن حامله
و 2 فرزندش از زيرآوار
ماموران امدادرساني و نجات در منطقه در شهرستان «ارجيش» از توابع استان «وان» در شرق تركيه توانستند يك زن حامله را به همراه دو فرزندش از زير آوار، زنده بيرون آورند.
ماموران كمك رساني، خانم «دريا جوشكون»، دخترش«اليف» و پسرش «اوزار» كه به مدت بيش از 35 ساعت زير آوار گرفتار شده بودند، زنده بيرون آوردند و به بيمارستان منتقل كردند.
توقف اعزام قطارهاي مسافران تهران-تركيه
در پي وقوع زمين لرزه
2/7ريشتري در كشور تركيه، اعزام قطارهاي مسافري در مسير ريلي تهران-تركيه تا اطلاع ثانوي متوقف شد.
با توجه به مشكلات ناشي از وقوع زلزله و عدم پذيرش قطارهاي باري و مسافري ايران از سوي راه آهن تركيه اعزام كليه قطارهاي مسافري و باري در اين محور متوقف شد.
براساس اين گزارش، حركت قطار مسافري تهران-دمشق كه شنبه هر هفته انجام مي شد لغو شد. گفتني است قطارهاي مسافري تهران- دمشق و تهران- استانبول روزهاي يكشنبه و چهارشنبه هر هفته در مسير تهران- تركيه تردد مي كنند كه با توجه به وقوع زلزله اخير در كشور تركيه اعزام اين قطارها تا اطلاع ثانوي لغو شده است.
اعزام پزشكان سازمان بسيج جامعه پزشكي به وان
سازمان بسيج جامعه پزشكي اعلام كرد نخستين گروه امدادرساني بسيج جامعه پزشكي كه شامل متخصصان جراحي، بيهوشي، اورژانس، داخلي، ارتوپدي و ده پرستار است، امروز -سه شنبه- براي ارايه خدمات درماني به شهر «وان» در كشور تركيه اعزام شدند.
اعزام گروه هاي امدادي براي ارايه خدمات درماني و رسيدگي به مجروحان و زلزله زدگان شهر «وان» در تركيه با همكاري دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان شرقي بوده و در صورت نياز گروه هاي اضطراري امداد و درمان هم به اين كشور اعزام مي شود.
آخرين خبر
زلزله اي به بزرگي 4/5 ريشتر منطقه وان تركيه را دوباره لرزاند. شبكه تلويزيوني الجزيره با اعلام اين خبر به جزئيات بيشتري اشاره نكرد.

 



هواپيمايي هما اعلام كرد
انتقال بيش از 37 هزار زائر به بيت الله الحرام

هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تا پايان روز دوشنبه سوم آبان ماه سال جاري تعداد 99 پرواز از 8 ايستگاه جهت انتقال زائران بيت الله الحرام انجام داده است.
به گزارش اداره كل روابط عمومي «هما» با سپري شدن 17 روز از شروع عمليات رفت زائران بيت الله الحرام تا پايان روز سوم آبان ماه تعداد 37 هزار و 170زائر با 99 پرواز «هما» براي به جا آوردن مناسك حج راهي سرزمين وحي شدند.
با نزديك شدن به روزهاي پاياني عمليات رفت انتقال زائران از ايستگاه هاي تبريز، كرمانشاه، گرگان، بندرعباس، شيراز، مشهد به فرودگاه هاي كشور عربستان خاتمه يافته است و اعزام زائران از ايستگاه هاي تهران و اصفهان تا پايان عمليات رفت همچنان ادامه دارد و انتقال زائران ايستگاه هاي يزد و اردبيل در روزهاي آتي شروع خواهد شد.
در اين عمليات تاكنون تعداد 4 هزار و 298زائر از تبريز، يكهزار و 348 زائر از كرمانشاه، 2 هزار و 636 زائر از گرگان، 691 زائر از بندرعباس، يك هزار و 368 زائر از شيراز، تعداد 480 زائر از مشهد اعزام شده اند. همچنين تاكنون تعداد 23هزار و 655 زائر از تهران و 3 هزار و 687 زائر از ايستگاه اصفهان به عربستان اعزام شده اند و عمليات اعزام زائران اين دو ايستگاه همچنان تا پايان عمليات ادامه دارد. گفتني است عمليات انتقال زائران از روز شانزدهم مهر ماه سال جاري آغاز و تا پايان روز نهم آبان ماه سال جاري ادامه خواهد داشت.

 



عامل كشتار خرس هاي سميرم آزاد شد

متهم رديف اول كشتار خرس ماده و دو توله اش 30 ميليون وثيقه داد و آزاد شد، اما متهم رديف دوم، همچنان فراري است.
دادستان سميرم دراين باره گفت: متهمي كه به خاطر كشتن 3 قلاده خرس، دستگير شده بود، وثيقه را به دادگاه داده و آزاد شده است.
به گزارش ايمنا ايرج ربيعي درباره سرنوشت متهم رديف 2 اين پرونده اظهار كرد: «اين متهم، از عشاير ترك منطقه سميرم است و در حال حاضر متواري شده است.
وي افزود: ماموران اداره اطلاعات، نيروي انتظامي و محيط زيست شهرستان سميرم در حال تعقيب او هستند. «كشتار خرسهاي سميرم در روستاي «شمس آباد ونك» و انتشار فيلم اين كشتار وحشتناك، موجي از انتقادات را متوجه سازمان محيط زيست و قانونگذاران كرد.
در فيلم منتشر شده توسط شكارچيان خشن، خرس قهوه اي ماده به نحو وحشيانه در مقابل دو توله كوچكش كشته مي شود و سپس قتل توله ها، دريدن شكم هايشان و چرخاندن آنها، نشان داده مي شود. دادستان سميرم مي گويد متهمي كه با پرداخت وثيقه 30 ميليون توماني آزاد شده است بدون دستگيري متهم رديف دوم، قابل تعقيب بيشتر نيست. ربيعي مي افزايد:« تعيين و اجراي حكم قانوني براي متهم رديف اول بدون دستگيري متهم رديف دوم امكان پذير نيست و براي همين بايد در انتظار دستگيري متهم ياد شده و اخذ توضيحات او بود.»
كشتار و شكنجه خرس ها در اواخر بهار امسال روي داد ولي در تابستان تصاوير آن كه توسط عاملان تهيه شده بود انتشار يافت و نهايتا در شهريورماه موضوع به رسانه ها كشيده شد و عوامل اين اقدام دستگير شدند.

 



براساس آمار منتشر شده از سوي ثبت احوال
آمار ازدواج همچنان سير نزولي دارد

470 هزار و 331 واقعه ازدواج در شش ماهه نخست امسال در سازمان ثبت احوال كشور به ثبت رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد كاهش داشته است.
براساس اعلام دفتر آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرتي سازمان ثبت احوال كشور، از اين شمار 339 هزار و 748 مورد ازدواج در شهرها و 130 هزار و 583 مورد ازدواج در روستاها به ثبت رسيده است.
اين گزارش مي افزايد: در شش ماهه نخست سال 1390 بيشترين ازدواج ثبت شده مردان در گروه سني 20-24 ساله با رقم 186 هزار و 696 بوده است.
بنابراين گزارش، در نيمه نخست سال جاري بيشترين ازدواج ثبت شده زنان در گروه سني 20-24 سال با رقم 156 هزار و 23 نفر بوده است.
براساس اين گزارش، در شش ماهه نخست سال 1390 تعداد 692 هزار و يك واقعه طلاق به ثبت رسيده است كه از اين تعداد 585 هزار و 48 واقعه طلاق در شهرها و 106 هزار و 53 واقعه طلاق در روستاها رخ داده است.
اين گزارش مي افزايد: در شش ماهه نخست سال 1390 تعداد 69هزار و 201 واقعه طلاق به ثبت رسيده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/5 درصد افزايش داشته است.
بنابراين گزارش، طي اين مدت بيشترين طلاق ثبت شده مردان و زنان در گروه سني 29-25 ساله با رقم 18 هزار و 761 واقعه براي مردان و 17هزار و 201 واقعه براي زنان بوده است.

 



آغاز طرح كشوري «پيشگيري از تنبلي چشم»

طرح پيشگيري از تنبلي چشم از روز يكشنبه در 69 هزار پايگاه در سراسر كشور آغاز شده و تا پايان آبان ماه ادامه خواهد داشت.
دكتر محمد نفريه ، معاون مركز توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي ديروز در جمع خبرنگاران با بيان اين كه يك ميليون نفر از جمعيت بالاي 10 سال در كشور از اين بيماري رنج مي برند، افزود: تنبلي چشم در سنين بالاي 2 سال قابل درمان نمي باشد.
وي با بيان اين كه 16 سال از آغاز اجراي اين طرح مي گذرد، عنوان كرد: در اين سال ها 5/18 ميليون كودك معاينه و غربالگري شدند كه از اين تعداد حدود 600 هزار كودك داراي اختلالات انكساري و حدود 211 هزار كودك دچار آمبليوپي خالص بودند كه اگر مورد غربالگري قرار نمي گرفتند به سمت نابينايي و كم بينايي سوق پيدا مي كردند.
نفريه افزود: سن ايده آل مداخله براي پيشگيري از تنبلي چشم زير 5 سال است و اين بيماري تا 7 سالگي قابل درمان و تشخيص است، اما پس از 12 سالگي اميدي به درمان آن وجود ندارد و فرد بينايي اش را از دست مي دهد ضمن اينكه در 7 تا 12 سالگي به سختي درمان مي شود.
رئيس مركز توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي با بيان اين كه به صورت استاندارد غربالگري و تنبلي چشم بايد در سه مرحله انجام شود گفت: بدو تولد، 2 تا 4 سال و 4 تا 6 سال، زمان هاي استاندارد براي انجام غربالگري تنبلي چشم هستند. در حال حاضر در كشور ما در سن 4 تا 6 سال پوشش 80 درصدي داريم و سعي داريم به سمت سنين كمتر پيش برويم.
وي با اشاره به واردات دستگاه هاي سنجش بينايي براي كودكان كم سن و سال در كشور، گفت: تا سال قبل تعداد اين دستگاه ها در كشور 99 دستگاه بود كه در سال گذشته به 123 دستگاه افزايش يافت و اميدواريم با جلب كمك از وزارت كار و رفاه اجتماعي بتوانيم تعداد اين دستگاه ها را افزايش دهيم تا پوشش طرح غربالگري را به سمت دو سال پيش ببريم.
نفريه افزود: از سال گذشته كودكان سه ساله هم تحت پوشش اين طرح قرار گرفتند چون مراجعه به اين طرح اختياري است سعي داريم با اطلاع رساني وسيع به افزايش ميزان پوشش دست پيدا كنيم و ضمن اين كه در حال حاضر در جامعه پوشش 83 درصد داريم.

 



احمدي مقدم خبر داد
گرايش به شيشه نتيجه گراني مواد مخدر در افغانستان

فرمانده نيروي انتظامي گفت: توليد و روند افزايش مصرف ماده مخدر شيشه همزمان با گراني مواد مخدر در افغانستان و خواسته معتادان براي جايگزيني ماده اي جديد تشديد شد.
به گزارش مهر سردار اسماعيل احمدي مقدم افزود: اقدامات پليس براي مقابله با توليد، ترانزيت و توزيع مواد مخدر ضروري است و شدت قوانين نيز در دستيابي به موفقيت بسيار اثرگذار است اما نبايد از پيشگيري غافل باشيم چرا كه اگر پيشگيري دنبال نشود معتاد نيز در كشور وجود خواهد داشت.
وي ادامه داد: وقتي كه مواد مخدر در افغانستان توليد نشد و قيمت آن افزايش يافت، بنا به نياز معتادان شاهد توليد ماده مخدر شيشه در كشور بوديم. اين ماده پاسخي به درخواست معتادان و موادي جايگزين براي ترياك و حشيش بود. ماده اي كه به سرعت در كشور توليد و قيمت آن طي چند سال براي همه گيري به شدت كاهش يافت.
فرمانده نيروي انتظامي تاكيد كرد: بايد به درمان، تقاضا و پيشگيري اهتمام ويژه داشت چرا كه اگر همه اقدامات در برخورد پليس و زندان خلاصه شود به نتيجه نمي رسيم.
احمدي مقدم تصريح كرد: مواد مخدر هميشه در حال تغيير شكل بوده و هر روز شاهد توليد مخدرهاي جديدي هستيم، حتي پيشرفت علم نيز امروزه در خدمت سوءاستفاده كنندگان از اين مواد قرار گرفته است.

 



هژيري خبر داد تحصيل 74هزار دانش آموز استثنايي در كشور

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي از تحصيل 74هزار دانش آموز استثنايي در كشور خبر داد.
حسين هژيري در سمينار «كودك كم شنوا، آموزش و توانبخشي» با اعلام اين مطلب افزود: مطابق آخرين آمارها 19هزار و 850معلم نيز براي آموزش اين تعداد دانش آموز اختصاص داده شده است.
وي با اشاره به تحول در شرايط آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: با اجراي طرح تلفيقي و فراگير، به سمت پوشش 100درصدي دانش آموزان استثنايي مي رويم.
هژيري افزود: بيش از 10هزار و 600دانش آموز ناشنوا در مدارس استثنايي در حال تحصيل هستند كه 2هزار و 100معلم با تحصيلات و تخصص هاي قابل قبول در حال تعليم و تربيت آنها هستند؛ 5هزار و 200دانش آموز كم شنوا نيز در قالب طرح تلفيقي و فراگير در مدارس عادي در حال تحصيل هستند و معلمان اين مدارس با فهمي صحيح و دركي بالا، عاشقانه در حال آموزش اين دانش آموزان هستند.

 



هشدار پليس نسبت به كلاهبرداري پيامكي

زاهدان-خبرنگاركيهان:
رئيس پليس آگاهي استان سيستان وبلوچستان درباره شيوه جديد كلاهبرداري از طريق ارسال پيامك به مردم هشدار داد.
به گزارش اداره اجتماعي پليس آگاهي استان سيستان وبلوچستان سرهنگ محسن عطار اظهار داشت: به استناد گزارش هاي دريافتي پليس آگاهي عده اي سودجو با ارسال پيامك به افراد ناشناس با اين مضمون «شما در قرعه كشي مشتركان تلفن همراه برنده پول نقد شده ايد، لطفاً شماره عابربانك خود را با رمز cvv2 به شماره... ارسال كنيد تا جايزه شما به حسابتان واريز شود»، اقدام به برداشت وجه يا خريد اينترنتي از حساب مالباخته كرده و از اين طريق از شهروندان كلاهبرداري مي كنند.
وي تصريح كرد: مالباخته پس از مراجعه به بانك متوجه مي شود نه تنها پولي به حساب وي واريز نشده بلكه مبالغي از حساب وي برداشت شده است.
عطار اظهار داشت: با پيگيري هاي مأموران پليس تاكنون چند كلاهبردار در اين زمينه دستگير شده اند.
رئيس پليس آگاهي استان سيستان وبلوچستان با بيان اينكه كلاهبرداري با روش و شيوه مزبور در حال گسترش است گفت: مردم رمز كارت عابربانك خود را در اختيار افراد ناشناس قرار ندهند و در صورت برخورد با اين افراد فوراً به پليس اطلاع دهند.

 



تخريب 180 گرم طلاي غيراستاندارد در اهواز

اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي خوزستان در بازرسي هاي دوره اي خود از مراكز فروش طلا در اهواز 180 گرم طلاي بدون كد را تخريب كرد.
به گزارش اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي خوزستان، رئيس آزمايشگاه هاي استاندارد اين استان اظهار داشت: در راستاي كنترل طلافروشي هاي استان خوزستان و بازرسي از مراكز عرضه و فروش طلافروشي هاي سطح شهر اهواز و به منظور كنترل كيفيت و عيار آنها، مقدار 180 گرم طلاي بدون كد و تعداد 11 عدد سكه پارسيان مدور غيراستاندارد تخريب و به چرخه توليد بازگردانده شد.
مهين فلاح با بيان اينكه براساس قانون سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي مصوب مجلس شوراي اسلامي، اين سازمان تنها مرجع قانوني تاييد عيار رسمي مصنوعات و فلزات گرانبها است، از شهروندان خواست در هنگام خريد مصنوعات طلا، از وجود كد شناسايي و علامت حك شده بر روي آن ها اطمينان حاصل كنند.
به گفته وي، بديهي است در صورت رعايت نكردن اين موارد و عرضه طلاي پايين تر از عيار رسمي و غيراستاندارد، كالا به نفع دولت ثبت و ضبط شده و عليه فروشنده و سازنده اعلام جرم مي شود كه در اين راستا امسال موارد بازرسي و نمونه برداري طلا در استان افزايش خواهد داشت.

 



رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ خبر داد
كشف بيش از 100 خودروي مدل بالاي قاچاق در تهران

رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ از كشف بيش از 100 خودروي مدل بالاي قاچاق و دستگيري 5 نفر در اين رابطه خبر داد.
به گزارش ايسنا سرهنگ عباسعلي محمديان صبح ديروز با بيان اين كه خودروهاي وارداتي و مدل بالا به دليل ارزش زياد مالي همواره مورد توجه جاعلان، مجرمان و قاچاقچيان كالا بوده است گفت: ماموران پليس آگاهي همواره اين گونه خودروهاي وارداتي را مورد پيگيري و كنترل قرار مي دهند.
رئيس پليس آگاهي پايتخت با بيان اين كه ماموران مبارزه با قاچاق كالا و ارز نحوه ورود اين گونه خودروهاي وارداتي را به دليل سود سرشاري كه دارند مورد كنترل و پيگيري قرار مي دهند، گفت: اخيرا كارآگاهان پليس در بررسي هاي انجام شده دريافتند افرادي با جعل مدارك يا ارائه مدارك سرقتي اقدام به وارد كردن خودروهاي مدل بالا كرده و با ارائه مدارك جعلي و سرقتي توانسته بودند نسبت به شماره گذاري اين خودروها اقدام كنند.
محمديان افزود: ماموران با پيگيري و انجام اقدامات پليسي، علي رغم آن كه اين افراد سعي كرده بودند به نحوي عمل كنند كه مدارك جعلي و مسروقه آنان غير قابل كشف باشد اما با استفاده از دستگاه هاي پيشرفته و فنون پليسي، جعلي بودن مدارك را اثبات و در اين راستا بيش از 100 خودرو مدل بالا از جمله تويوتا، هيوندا و غيره را كشف و توقيف كردند.
وي با بيان اين كه تاكنون اداره گمرك براساس نوع خودرو بيش از 20 ميليارد تومان جريمه در نظر گرفته است، گفت: در اين راستا پنج نفر دستگير كه در حال حاضر در اختيار پليس آگاهي پايتخت قرار دارند و تلاش براي شناسايي افرادي كه در گمرك با اين متهمان همكاري مي كردند، ادامه دارد.
رئيس پليس آگاهي پايتخت با بيان اين كه وارد كننده اصلي يك نفر بوده است، گفت: اين افراد بيش از 100 خودرو مدل بالا را به كشور وارد و با مدارك جعلي اقدام به پلاك و شماره گذاري اين خودروها كرده اند.

 



اعتراض رانندگان قشمي به دستور تغيير رنگ تاكسي ها

قشم-خبرنگاركيهان:
صدها راننده تاكسي ديروز جهت رفع مشكلاتشان توسط مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم جلوي ساختمان مركزي اين سازمان تجمع كردند.
رانندگان تاكسي درون شهري قشم به خبرنگار كيهان گفتند: در چند ماه گذشته در جلسه اي كه با سرپرست معاونت هماهنگي و مدير امور اجتماعي و انتظامي سازمان منطقه آزاد قشم داشتيم، مقرر شد همه تاكسي هاي خريداري شده به رنگ نقره اي متاليك باشد و همين طور هم شد و تاكسي هاي خريداري شده را 5/1 تا دو ميليون تومان گرانتر از كشور دبي خريداري و در قشم ترخيص كرديم.
رانندگان افزودند: هنوز چند ماهي از اين خريداري نگذشته كه چند روزي است اعلام كرده اند تاكسي ها بايد به رنگ زرد ليمويي باشند و هزينه ما را دوچندان كرده اند. رانندگان تاكسي اظهار داشتند: در كشور ثالث خودروها به رنگ تيره به مراتب ارزانتر از رنگ هاي روشن است و اگر در همان روز اعلام مي كردند ما اينقدر ضرر نمي كرديم و اين همه مشكل به وجود نمي آمد.
رانندگان تاكسي قشم تصريح كردند: با توجه به گرماي بيش از حد و شرجي در جزيره قشم و روشن بودن كولر تاكسي ها، دولتمردان در بخش انرژي و سوخت مقرر كردند سهميه سوخت تاكسي ها در مناطق گرم را 100 ليتر در ماه بيشتر شارژ كنند كه متاسفانه اين امر تا به امروز محقق نشده و خواستار شارژ كارت سوخت خود شدند.

 



سردار مؤمني خبر داد
آغاز طرح زمستاني پليس در جاده هاي كشور از 20 آذرماه

سرويس اجتماعي-
فرمانده پليس راهور نيروي انتظامي از آغاز طرح زمستانه پليس در جاده هاي كشور از 20 آذرماه تا 25 اسفند خبر داد.
به گزارش خبرنگار كيهان سردار اسكندر مؤمني در نشست هماهنگي طرح زمستاني پليس راهور با اعلام اين خبر افزود: همه دستگاه ها بايد پاي كار بيايند تا جاده هاي درون شهري و برون شهري مشكلي نداشته باشند.
وي گفت: پليس مؤظف است خودروهاي بدون بيمه نامه را متوقف كند، شركت هاي بيمه با استقرار در نزديكي پاسگاه هاي پليس براي خودروهاي فاقد بيمه بيمه نامه صادر خواهند كرد.
مؤمني افزود: خسارت هاي سازشي بايد توسط بيمه بدون كروكي تا مبلغ 2ميليون و 250هزارتومان پرداخت شود.
وي گفت: با افزايش امداد رساني در كشور طي 4سال گذشته تلفات در حين انتقال به بيمارستان 6درصد كاهش يافته است.
فرمانده پليس راهور ناجا گفت: رقم كشته شدگان در حين انتقال به بيمارستان 49درصد است كه اين رقم در كشورهاي پيشرفته 15 الي 20درصد است.
كاهش 6/13درصدي تلفات جاده اي در كشور
رئيس راهداري كل كشور نيز گفت: با افزايش 8درصدي سفرها در 6ماهه نخست سال 6/13درصد از تلفات جاده اي كاهش يافته است.
افندي زاده افزود: تلفات برون شهري در جاده هاي كشور بيشتر از تلفات درون شهري است.
وي گفت: هزار و 128نقطه حادثه خيز در كشور شناسايي شده اند كه تا پايان مهرماه 750نقطه مورد اصلاح قرار گرفته اند.

 



حوادث كوتاه از كشور

كشف جسد زن مجهول الهويه
قشم- خبرنگار كيهان: جسد يك زن مجهول الهويه كه به صورت دلخراشي به 11 تكه تقسيم شده بود درنقاط مختلف شهر قشم كشف شد. جسد اين زن از ناحيه دو پا، يك دست و سر ناقص است. پليس درصدد يافتن قاتل يا قاتلان اين زن مجهول الهويه است.
دستگيري اراذل و اوباش
اراك- خبرنگار كيهان: معاون عمليات فرماندهي انتظامي استان مركزي گفت: مأموران پليس اطلاعات در عمليات ضربتي موفق شدند 4 نفر از اراذل و اوباش را دستگير كنند.
سرهنگ رفيعي اظهار داشت: اين اراذل و اوباش با استفاده از چوب و قمه به يك اتوبوس مسافربري در جاده ابراهيم آباد از توابع اراك حمله كرده بودند كه در اثر آن 5 نفر از مسافران مصدوم شدند. وي افزود: پليس در يك عمليات غافلگيرانه متهمان را دستگير و روانه زندان كرد.
بازداشت 5 قاچاقچي
اصفهان- خبرنگار كيهان: سرپرست مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان اصفهان از كشف مقدار 110 كيلوگرم مواد مخدر و دستگيري پنج قاچاقچي طي دو عمليات در شهرستان لنجان و شهرضاي استان خبر داد.
گفتني است اين قاچاقچيان در هنگام كنترل خودروهاي عبوري در محورهاي شهرضا و لنجان توسط پليس بازداشت شده اند.

 



كشف بقاياي كشتي مغول ها در ژاپن

بقاياي يك كشتي متعلق به مغول ها با قدمتي 700 ساله در سواحل جنوبي كشور آسيايي «ژاپن» كشف شد.
به گزارش اي بي سي نيوز، اين كشتي بخشي از ناوگان دريايي «قوبلاي خان»، حكمران مغول براي حمله به ژاپن در 700 سال پيش بود.
اين كشتي چوبي در حدود 20 متر طول داشته و در آبهاي جزيره «كيوشوو» در عمق يك متري كشف شد و بر طبق نظر كارشناسان يكي از سالمترين كشتي هاي مغولان است كه تابحال در آبهاي ژاپن پيدا شده است.اين كشتي بخشي از مجموعه كشتي هاي ناوگان جنگي «كوبلاي خان» مغول بوده كه با 140 هزار سرباز در سال 1281 ميلادي به سوي ژاپن به حركت درآمده بودند.
براساس اسناد تاريخي بسياري از كشتي ها قبل از ورود به آبهاي ژاپن بدليل شرايط بد آب و هوايي غرق شده اند.«قوبلاي خان» يكي از نوادگان «چنگيزخان» بود، كه در فاصله سال هاي 1260 تا 1294 ميلادي حكومت مي كرد و بدين ترتيب، پنجمين خان بزرگ امپراتوري مغول بود. وي پس از تقسيم امپراطوري، كوبلاي چين را از آن خود كرد و سلسله يوآن را سال 1271 ميلادي در اين كشور تاسيس كرد.

 



سيل تايلند 20 استان را تعطيل كرد

بنابر گزارش مقامات تايلندي تلفات سيل فاجعه آميز سه ماه گذشته در اين كشور به 366 نفر رسيد.
به گفته مقامات تايلند بارش هاي مداوم در اين منطقه به بي خانماني صدها تن انجاميده است. همچنين به ميليون ها خانه خسارت وارد شده است. دولت تايلند در اطلاعيه اي مدارس و شركت هاي اداري بانكوك و 20 استان ديگر را در روزهاي پنج شنبه و جمعه هفته جاري تعطيل اعلام كرده است.به گفته مركز عمليات امدادرساني به سيل زدگان، هفت منطقه پايتخت اين كشور در خطر جاري شدن سيلاب هستند.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، نفوذ آب به داخل يكي از فرودگاه هاي بانكوك باعث لغو چند پرواز اين فرودگاه شده است.

 



عمليات ناسا براي تصرف ذره اي از ماه

ناسا براي به دست آوردن ذره اي از يكي از سنگهاي ماه ناچار به انجام مأموريتي پر دردسر در يكي از عجيب ترين نقاط زمين شد: يك رستوران خانوادگي در جنوب كاليفرنيا!
در انتهاي اين مأموريت آنچه نصيب مأموران ناسا شد ذره اي از خاك ماه كوچكتر از يك دانه برنج و فردي 73 ساله بود كه از ديدن مأموران مسلح به شدت وحشت زده شده بود. پنج ماه پس از اينكه مأموران ناسا و مأموران محلي به اين رستوران هجوم بردند تا از فروش يكي از سرمايه هاي ملي آمريكا جلوگيري كنند تا به امروز هيچ اتهامي عليه فردي مطرح نشده و به نظر مي آيد اين پرونده مسدود شده است. هدف اصلي «جووان ديويس» زني 73 ساله بود كه مي گفت قصد داشته با فروش اين ذره سنگي از كره ماه پول درمان پسر بيمارش را تأمين كند. به گفته وي اين ذره از سنگ ماه به او تعلق داشته زيرا نيل آر مسترانگ در دهه 1970 آن را به همسر ديويس كه مهندس فضايي بوده اهدا كرده است.
ديويس ادعا مي كند اين قطعاتي كه از همسرش براي او به جا مانده توسط نيل آرمسترانگ به همسرش اهدا شده در حالي كه آرمسترانگ پيش از اين به بازپرسها اعلام كرده بود كه تاكنون هيچ بخشي از مواد به دست آمده از ماه را به كسي اهدا نكرده و يا نفروخته است.
ديويس قصد داشت اين دو قطعه را با قيمتي در حدود 7/1 ميليون دلار به فروش برساند تا بتواند براي فرزندان خود دارايي به جا گذاشته و از فرزند بيمار خود مراقبت كند. يكي از مأموران ايالتي با ديويس در رستوراني در ريورسايد قرار گذاشت تا سنگ ماه را از او خريداري كند اما به محض اينكه ديويس سنگ را از كيف خود بيرون آورد، دهها پليس و مأمور ويژه ناسا به درون رستوران هجوم آورده و او را دستگير كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14