(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 آبان 1390- شماره 20058

ارتش سعودي در بحرين با لباس مبدل انقلابيون را سركوب مي كند
روسيه : افزايش تحريم ها و تهديدها عليه سوريه كارساز نيست
قاهره و تل آويو درباره تبادل اسيران به توافق رسيدند
استقبال كشورهاي منطقه از پيروزي اسلامگرايان در تونس
جسد قذافي در مكان نامعلومي دفن شد
پاكستاني ها در حمايت از جنبش وال استريت امروز به خيابان ها مي ريزند
كاركنان بخش حمل ونقل يونان دست از كار كشيدند
اعتراض هاي جهاني عليه نظام سرمايه داري اختلاف ها را در اروپا آشكار كرد
فرياد اعدام ديكتاتور در تظاهرات ميليوني مردم يمن
پيشروي واحدهاي زرهي تركيه به شمال عراق
گورباچف : جنبش وال استريت در آمريكا يادآور فروپاشي شوروي است
مايكل مور: نظام سرمايه داري زندگي مردم را ويران كرده است
چها رسوي پنج قاره



ارتش سعودي در بحرين با لباس مبدل انقلابيون را سركوب مي كند

نيروهاي ارتش سعودي در بحرين به علت اعتراضات مردمي تغيير چهره داده و با لباس فرم نيروهاي بحريني به سركوب انقلابيون مي پردازند.
نيروهاي ارتش سعودي در اوايل انقلاب بحرين پس از ورود به كشور با لباس هاي فرم خودشان انقلابيون را سركوب مي كردند و از همراهي و حمايت نظاميان آل خليفه با لباس هاي خودشان هراسي نداشتند، ليكن پس از اعترضات مردمي و مخالفت هاي داخلي و منطقه اي با دخالت سعودي ها در بحرين تغيير لباس داده و با لباس فرم نيروهاي ضدشورش بحرين انقلابيون را سركوب مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، به غير از نيروهاي عربستان سعودي، نظامياني از اردن و امارات نيز در بحرين حضور دارند كه آنها نيز براي سركوب اعتراضات مردمي از لباس هاي ضدشورش بحرين استفاده مي كنند.

 



روسيه : افزايش تحريم ها و تهديدها عليه سوريه كارساز نيست

نماينده دايم روسيه در سازمان ملل تاكيد كرد كه راهكار تهديد، اعمال فشار و افزايش تحريم ها در قبال سوريه كارساز نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري نووستي، ويتالي چوركين در نشست علني شوراي امنيت در مورد مسائل خاورميانه گفت: سازمان ملل مي تواند اظهارنظرهاي سازنده اي در مورد سوريه داشته باشد و به اين مسئله توجه كند كه تحريم، فشار و تهديد راهكار سازنده اي براي اوضاع سوريه نيست.
سفير روسيه يادآور شد، قطعنامه هاي سازمان ملل بايد در جهت حل مشكلات سوريه باشد نه در جهت تشديد وخامت اوضاع در اين كشور.
گفتني است روسيه و چين دو هفته پيش قطعنامه كشورهاي غربي در مورد سوريه كه شامل تهديد در مورد به كارگيري تحريم هاي شديداللحن عليه اين كشور بود را وتو كردند.

 



قاهره و تل آويو درباره تبادل اسيران به توافق رسيدند

منابع خبري از توافق قاهره و تل آويو درباره آزادي جاسوس اسرائيلي در قبال آزادي 25 اسير مصري خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، براساس اين توافق كه در جريان تبادل اسراي فلسطيني با رژيم صهيونيستي در قاهره حاصل شده، دولت مصر موافقت كرد «ايلان گرايل» را كه داراي تابعيت اسرائيلي- آمريكايي است آزاد كند.
گزارش مهر به نقل از رويتر نيز حاكي است، دفتر «بنيامين نتانياهو» با صدور بيانيه اي اعلام كرد: مصر و اسرائيل توافق كردند در ازاي آزادي ايلان گرايل 25 اسير مصري آزاد شوند.
براساس اين گزارش، مسئولان مصري نيز توافق مذكور را تاييد و اعلام كردند: تبادل اسيران هفته جاري و احتمالا روز پنجشنبه به اجرا درخواهد آمد.
منابع مطلع در قاهره گفتند، اگرچه اسرائيل با آزادي 25 اسير مصري موافقت كرده است، اما اين توافق زندانياني كه داراي اتهامات امنيتي هستند را دربر نمي گيرد. به گفته اين منابع، فشارهاي واشنگتن بر نظاميان مصري باعث حاصل شدن اين توافق شده است.
اين در حالي است كه آمريكا طي دو ماه گذشته نقش فعالي براي آزاد كردن گرايل ايفا كرده است.
تماس تلفني اوباما
با طنطاوي
رئيس جمهور آمريكا در تماس تلفني با رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر خواهان لغو حالت فوق العاده در اين كشور و توقف برگزاري دادگاه هاي نظامي براي متهمان غيرنظامي شد.
به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري «الجزيره»، باراك اوباما در اين تماس تلفني با «محمدحسين طنطاوي» حاكم نظامي مصر عنوان داشت: ما خواهان لغو روند برگزاري دادگاه هاي نظامي براي متهمان غيرنظامي در مصر هستيم.
رئيس جمهور آمريكا در اظهارات مداخله جويانه اظهار داشت: آمريكا به صورت كامل از روند انتقال مصر به كشوري دموكراتيك حمايت مي كند.
اوباما در اين گفت وگوي تلفني همچنين خواستار لغو قانون حالت فوق العاده و برگزاري انتخابات آزاد و شفاف در مصر شد.
در همين حال منابع مطلع در قاهره فاش كردند كه آمريكا با هدف تاثيرگذاري بر انتخابات پارلماني آينده مصر، كمك مالي به برخي از گروه ها و جريان هاي سياسي را آغاز كرده است. اين در حالي است كه دولت مصر به رياست عصام شرف هنوز در اين مورد واكنشي از خود نشان نداده است.

 



استقبال كشورهاي منطقه از پيروزي اسلامگرايان در تونس

اعلام پيروزي اسلامگرايان تونس در دستيابي به اكثريت كرسي هاي مجلس ملي مؤسسان در نخستين انتخابات آزاد و شفاف با واكنش هاي مختلفي در داخل و خارج از اين كشور رو به رو شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، حزب «دموكراتيك پيشرو» كه بزرگترين رقيب حزب نهضت اسلامي در انتخابات تاريخي مجلس ملي مؤسسان تونس است، روز سه شنبه شكست در اين انتخابات را پذيرفت و پيروزي اسلامگرايان را تأييد كرد.
حزب كنگره براي جمهوري نيز كه در اين انتخابات با اسلامگرايان به رقابت برخاسته بود، شكست خود را در آن اعلام كرد و تلويحاً از تشكيل يك ائتلاف سياسي در مجلس ملي مؤسسان تونس خبر داد.
«محسن الرغلامي» از فعالان سياسي تونس و سردبير قديمي ترين روزنامه آن كشور با اشاره به نتايج انتخابات روز يكشنبه اظهار داشت: مردم تونس به آمريكا و فرانسه قاطعانه نه گفتند و كانديداهاي مدنظر خود را كه اسلامگرايان بودند، انتخاب كردند.
وي گفت: مردم تونس همانطور كه براي انقلاب خود و سرنگوني رژيم ديكتاتوري «زين العابدين بن علي» با هيچ طرف خارجي مشورت نكردند، امروز هم براي تعيين سرنوشت خود با هيچ طرف خارجي مشورت نمي كنند.
از سوي ديگر، بسياري از احزاب و گروه هاي سياسي در كشورهاي جهان به خصوص مصر، يمن، الجزاير، مغرب و موريتاني از برگزاري انتخابات آزاد مجلس ملي مؤسسان و پيروزي اسلامگرايان استقبال كردند و آن را به فال نيك گرفتند.
انتخابات مجلس ملي مؤسسان تونس، نخستين انتخابات از آغاز جنبش بيداري در كشورهاي عربي شمرده مي شود كه جرقه اين انقلاب ها با شهادت آلبوعزيزي جوان تونسي در ژانويه سال 2011 آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
بسياري از صاحبنظران مسائل كشورهاي عربي بر اين اعتقادند كه پيروزي اسلامگراها در تونس علاوه بر اين كشور، ساير كشورهاي جهان عرب را در برخواهد گرفت.
مردم تونس نيز روز 23 اكتبر (2 آبان) كه انتخابات مجلس ملي مؤسسان در آن برگزار شد را روز جشن پيروزي انقلاب خود مي دانند.
كشور تونس طي ده ماه گذشته شاهد اقبال مردم و گروه هاي سياسي از جريان هاي اسلامگرا بود و حزب نهضت اسلامي (النهضه) به رهبري «راشدالغنوشي» توانست محبوبيت گذشته خود را در اين كشور به دست آورد.
به گفته صاحبنظران سياسي، تونسي ها، در شرايط سخت معيشتي كنوني، اسلامگرايان را براي نجات كشورشان از مشكلات و هدايت آن به سوي آينده بهتر برگزيدند.
در انتخابات مجلس ملي مؤسسان رقابت اصلي بين اسلامگرايان به رهبري حزب نهضت اسلامي و احزاب سكولار بود كه طي آن مردم با انتخاب اسلام، مسير آينده كشورشان را انتخاب كردند.
انتخابات سرنوشت ساز مجلس ملي مؤسسان تونس روز يكشنبه در 27 حوزه انتخابي در سراسر اين كشور برگزار شد و اسلامگراها به رهبري حزب اسلامي النهضه، بيشترين آراي مردم اين كشور را به دست آوردند.
مجلس مؤسسان كه وظيفه مهم تدوين قانون اساسي، برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري را برعهده دارد داراي 217 كرسي است كه از اين ميان 18 كرسي متعلق به تونسي هاي مقيم خارج از كشور و 199 كرسي متعلق به تونسي هاي داخل اين كشور است.
از سوي ديگر، ناظران اتحاديه اروپا روز سه شنبه اعلام كردند: انتخابات مجلس مؤسسان تونس در روز يكشنبه شفاف برگزار شد.
در همين حال روزنامه عرب زبان «مغرب» چاپ تونس در صفحه نخست شماره روز سه شنبه خود، تصويري بزرگ از راشد الغنوشي رئيس حزب نهضت اسلامي را چاپ كرد كه يكي از اعضاي گارد رياست جمهوري تونس در حال اداي احترام به وي است.
اين تصوير قبلاً و هنگام ديدار الغنوشي از ساختمان رياست جمهوري تونس گرفته شده است.حزب نهضت اسلامي تونس به رهبري راشد الغنوشي روز سه شنبه پس از اعلام رسمي نتايج، پيروزي خود را در انتخابات مجلس ملي مؤسسان جشن گرفت.

 



جسد قذافي در مكان نامعلومي دفن شد

به دستور شوراي ملي انتقالي ليبي، اجساد ديكتاتور مقتول اين كشور و فرزندش از شهر «مصراته» به بيابان هاي جنوب منتقل و در مكان نامعلومي دفن شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك مسئول شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد، اجساد «معمر قذافي»، فرزندش «معتصم» و وزير دفاع قذافي به نام «ابوبكر يونس» با كاميوني از سردخانه شهر مصراته به بيابان هاي جنوب ليبي منتقل و در مكاني نامعلوم دفن شد.
به گفته اين مقام كه نامش ذكر نشده است، تعدادي از اعضاي شوراي ملي انتقالي در مراسم تدفين قذافي و پسرش حضور داشتند و اين مراسم بدون حضور اعضاي خانواده وي برگزار شد. خانواده و قبيله قذافي قبلا از شوراي انتقالي خواسته بودند كه جسد وي را به آنها تحويل دهد، تا طي مراسم سنتي خودشان، قذافي را در مقبره خانوادگي دفن كنند.
در همين حال، «مصطفي عبدالجليل»، رئيس شوراي انتقالي ليبي اعلام كرد، كميته حقيقت يابي را مسئول تحقيق در مورد قتل قذافي كرد. به گفته عبدالجليل، سازمان ملل نيز از اين اقدام شوراي انتقالي استقبال كرده است.
كشف نامه قذافي
به برلوسكني
به گزارش خبرگزاري مهر، به گفته منابع آگاه فرانسوي قذافي مرداد ماه گذشته، طي نامه اي به «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير ايتاليا، از وي تقاضا مي كند بمباران ليبي را متوقف كند. در اين نامه كه دقيقا 14 مرداد نوشته شده است، قذافي خطاب به برلوسكني مي نويسد: عزيزم سيلويو، از تصميمت شگفت زده شده ام! تصميم از جانب دوستي كه با وي توافقنامه همكاري در جهت مصالح مردم دو كشور امضا كرده ام.
قذافي در اين نامه ادامه مي دهد: حداقل از شما انتظار داشتم به آنچه مي گذرد توجه داشته باشي و قبل از اعلام موافقت با اين جنگ، براي ميانجيگري تلاش مي كردي.
قذافي مي افزايد: اين اقدام شما(حمايت از جنگ عليه ليبي) براي دولت و مردم ايتاليا افتخاري محسوب نمي شود.
گفتني است، هرچند قذافي نيز با شهيد كردن مرد بزرگي همچون «امام موسي صدر» اصول مردانگي و مهمان نوازي را زير پا گذاشته بود، ولي نامردي برلوسكني نسبت به قذافي را نيز تاريخ ثبت خواهد كرد، چون وي روابط دوستانه نزديكي با ديكتاتور ليبي داشت و دولتش نيز اولين شريك تجاري بود.
در همين حال، انقلابيون ليبي نامه اي از «پرنس چارلز» شاهزاده انگليسي خطاب به قذافي پيدا كردند كه در آن، از ديكتاتور ليبي به خاطر اقداماتي كه قذافي براي مبارزه با ايدز انجام داده بود، مورد تحسين قرار مي گيرد. چارلز در اين نامه، قذافي را «عاليجناب» خطاب مي كند.

 



پاكستاني ها در حمايت از جنبش وال استريت امروز به خيابان ها مي ريزند

هواداران جنبش «تسخير اسلام آباد» با الهام گرفتن از جنبش جهاني ضد سرمايه داري، امروز در پايتخت پاكستان تظاهرات برگزار مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، جريان چپ پاكستان تحت رهبري حزب كارگر اين كشور از مخالفان سرمايه داري خواسته است امروز در اسلام آباد تظاهرات كنند.
اين تظاهرات توسط ائتلافي متشكل از اتحاديه هاي كارگري، حزب كارگر، جنبش سوسياليست، حزب عوامي و تعدادي از اتحاديه هاي دانشجويي هستند، سازماندهي شده است.
اين ائتلاف نام خود را «جنبش تسخير اسلام آباد»گذاشته است. در تظاهرات امروز عليه سرمايه داري و اثرات مخرب خصوصي سازي در پاكستان شعار داده خواهد شد.
تظاهرات ضد سرمايه داري تقريبا 80 كشور جهان را فرا گرفته است.

 



كاركنان بخش حمل ونقل يونان دست از كار كشيدند

اعتصاب بخش حمل ونقل آتن در اعتراض به سياست هاي دولت، سامانه حمل ونقل يونان را مختل كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري آلمان، اين اعتصاب سامانه حمل ونقل آتن را به كلي مختل كرد و موجب به وجود آمدن ترافيك سنگين چندين كيلومتري در آتن شد.
براساس اين گزارش، كاركنان خدمات مترو، شبكه اتوبوس راني و ترامواي يونان در اعتصاب روز سه شنبه شركت كردند و رانندگان تاكسي نيز تهديد كردند كه اعتصاب سراسري خود را در اعتراض به خصوصي سازي بخش تاكسيراني يونان، طي چند روز آينده آغاز خواهند كرد.
همچنين كاركنان بخش حمل ونقل دولتي با پيوستن به اعتصابيون، به نشانه اعتراض به كاهش دستمزدها و طرح هاي دولت در زمينه بازنشستگي زودتر از موعد كاركنان، در خيابان هاي آتن دست به تظاهرات زدند.
گزارش هاي دريافتي نيز از ادامه اعتصاب يك هفته اي كاركنان بخش حمل ونقل دريايي يونان و اختلال در تردد مسافران كشتي در حد فاصل جزاير اين كشور حكايت مي كند.
همچنين كاركنان برخي از شركت هاي كشتيراني اعلام كردند: با وجود درخواست اتحاديه براي پايان اعتصاب، آنان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
كشور يونان از سوي اعتبار دهندگان بين المللي، اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول به شدت تحت فشار قرار دارد تا به هر نحو ممكن ازكسري بودجه دولتي خود بكاهد.
دولت مركزي يونان نيز در مقابل با اتخاذ سياست رياضت اقتصادي و منتقل كردن فشارها به كاركنان بخش دولتي، تلاش مي كند با كاستن از هزينه هاي خود، جبران كسري بودجه خود را تامين كند.

 



اعتراض هاي جهاني عليه نظام سرمايه داري اختلاف ها را در اروپا آشكار كرد

ادامه اعتراض هاي جهاني عليه بحران اقتصادي ناشي از حاكميت نظام سرمايه داري، اختلاف ها ميان كشورهاي اروپايي را آشكار كرد.
پس از درگيري هاي شديد لفظي روز يكشنبه بين رئيس جمهور فرانسه و نخست وزير انگليس و حملات انتقادي و تند صدراعظم آلمان و رئيس جمهور فرانسه به «سيلويو برلوسكني»، نخست وزير ايتاليا كه روزنامه گاردين آن را «بي سابقه» ناميد؛ اين بار نماينده پارلمان انگليس به تحليل تبعات بحران بي سابقه اقتصادي اروپا پرداخت.
يكشنبه گذشته «بروكسل» ميزان اجلاس سران 27 كشور عضو اتحاديه اروپا براي يافتن راهكاري بود تا شايد بتواند مرگ نظام سرمايه داري و فروپاشي اتحاديه اروپا را به تأخير اندازد.
«نايجل فاراژ»، از نمايندگان مستقل پارلمان انگليس با اشاره به برگزاري اين اجلاس و اتفاقات صورت گرفته در آن گفت: شك نكنيد اتحاديه اروپا هم مثل شوروي از هم فرو خواهد پاشيد.
نماينده حزب استقلال انگليس هچنين تصريح كرد،اتحاديه اروپا نه فقط عامل وحدت بخش اروپا نيست، بلكه به يك عامل تشديد كشمكش و در نتيجه دوري كشورها تبديل شده است.
«فاراژ» همچنين گفت: مسئله فقط اين نيست كه ساركوزي به ديويد كامرون بگويد خفه شو و به وي بي ادبي كند. ما شاهد بدگويي يوناني ها به آلماني ها هستيم.ما شاهد به آتش كشيده شدن پرچم اتحاديه اروپا در خيابان هاي آتن هستيم. ما همچنين شاهديم كه آلماني ها با تنبل و بي مصرف ناميدن يوناني ها آنها را مستحق گرفتار شدن در چنين بحراني مي دانند و اعلام مي كنند حاضر نيستند از جيب آنها به اين افراد كمكي شود.
اين سياستمدار انگليسي در پايان با اعلام اينكه «نمي شود به زور 27 كشور با حكومت ها و زبان هاي متفاوت را متحد كرد» نتيجه مي گيرد كه «پروژه اروپاي متحد عملاً در حال مرگ است.»
از طرفي خبر مي رسد، برلوسكني در واكنش به حملات تند رهبران فرانسه و آلمان به خاطر ناتواني ايتاليا در حل بحران اقتصادي خود گفته: «ايتاليا نيازي به قيمومت اتحاديه اروپا ندارد.» شبكه خبري الجزيره با اعلام اين خبر نوشت: برلوسكني در واكنش به اين انتقادها گفت: ايتاليا براي حل مشكلاتش نيازي به آموزش هاي ديگران ندارد. ايتاليا سومين اقتصاد بزرگ منطقه يوروست و مثل كشورهاي ايرلند، پرتغال و يونان نيست كه به طرح نجات اقتصادي نياز داشته باشد. ما نيازي به قيمومت اتحاديه اروپا نداريم. در تاييد جدي بودن شكاف ها بين كشورهاي اروپايي همين بس كه انگليس به صراحت اعلام كرده «براي تضمين حقوق كشورهاي اروپايي غير عضومنطقه يورو مي جنگد.»
ديويد كامرون پس از نشست روز يكشنبه به خبرنگاران گفت: كشورهاي غير عضو نبايد به كشورهاي بحران زده عضو منطقه يورو كمكي كنند و لندن براي تضمين حقوق مردم خود و ساير كشورهاي غيرعضو در صدور بيانيه پاياني اين اجلاس جنگيده است.
«خوزه مانوئل باروسو»، رئيس اتحاديه اروپا نيز با ابراز نگراني شديد از آنچه «افزايش شكاف در كميسيون اروپا ناميد» مهر تأييد ديگري بر جدي بودن احتمالاتي زد كه از فروپاشي قريب الوقوع اتحاديه اروپا خبر مي دهند.
به گزارش واحد مركزي خبر، باروسو گفت: نبايد هيچگونه جدايي و تفرقه اي ميان كشورهاي منطقه يورو و بقيه اتحاديه اروپا ايجاد شود. كشورهايي كه به منطقه يورو پيوسته اند، ابراز نگراني مي كنند كه كشورهاي خارج از منطقه يورو تبديل به كشورهايي درجه دو در اتحاديه اروپا شوند.
با اين حال كامرون در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره اين سؤال كه آيا زماني كه وي در محل اجلاس حضور نداشته است تصميم هايي به اين مهمي اتخاذ شده است ناراضي است يا خير گفت به هيچ وجه ناراحت نيست زيرا كشورش عضو منطقه يورو نيست و نمي خواهد عضو يورو باشد.
از سوي ديگر خبر مي رسد، نظرسنجي هاي صورت گرفته در فرانسه، كه به عنوان دومين كشور قدرتمند اتحاديه اروپا شناخته مي شود، نشان مي دهد، تنها 4 درصد از مردم نسبت به بهبود اقتصادي كشورشان اميد دارند.
به گزارش فارس، براساس نتايج تازه ترين نظرسنجي مؤسسه «ايفوپ» براي نشريه فرانسوي «ژورنال دو ديمانش»، 79درصد فرانسويان معتقدند كه بحران اقتصادي كنوني حاكم وخيم ترين بحران ظرف سال هاي اخير است.
اين در حالي است كه طبق همين نظرسنجي، تنها 4 درصد پرسش شوندگان نسبت به بهبود اوضاع اقتصادي كشور ظرف شش ماه آينده اميدوارند.
از سوي ديگر، 53 درصد پرسش شوندگان در اين نظرسنجي اعلام كردند كه از اوضاع اقتصادي و اجتماعي كنوني فرانسه، بيزار هستند.در عين حال روز دوشنبه ساكنان استان «ماوراء بحار» فرانسه (جزيره مايوت) در اعتراض به اوضاع وخيم اقتصادي و گراني تظاهرات كردند.ساكنان اين جزيره حدود 5 هفته است كه در اعتراض به بحران اقتصادي اعتصاب كرده اند. مردم بسياري از كشورهاي اروپايي در حال حاضر به نشانه اعتراض به نظام سرمايه داري و بحران اقتصادي در اعتصاب، اعتراض و تحصن به سر مي برند.

 



فرياد اعدام ديكتاتور در تظاهرات ميليوني مردم يمن

سرويس خارجي -
انقلابيون يمني با برگزاري تظاهرات ميليوني در سراسر اين كشور خواستار محاكمه و اعدام ديكتاتور يمن شدند.
مردم يمن روز گذشته با برگزاري تظاهرات ميليوني در شهرهاي مختلف يمن بار ديگر تاكيد كردند كه خواسته اصلي شان سرنگوني نظام علي عبدالله صالح و محاكمه و اعدام وي و نزديكانش است.
تظاهركنندگان با سر دادن فرياد «اعدام، اعدام، ديكتاتور بايد اعدام شود» از جامعه بين المللي خواستند علي عبدالله صالح را به دليل ارتكاب جنايات بي شمار در حق مردم بي گناه يمن جنايتكار جنگي دانسته و او را محاكمه كنند.
خيابان هاي مختلف در صنعا، تعز، عدن و الحديده شاهد تظاهرات متعدد بود و تظاهركنندگان ضمن برگزاري جشن سرنگوني رژيم قذافي در ليبي ابراز اميدواري كردند كه به زودي جشن آزادي يمن را برپا كنند.
تظاهركنندگان از علي عبدالله صالح خواستند از سرنوشت قذافي كه به دست انقلابيون كشته شد عبرت بگيرد.
عده اي از جوانان انقلابي يمن نيز روز گذشته در مقابل ورودي بندر الحديده در غرب يمن در محكوميت ورود محموله هاي سلاح متعدد براي كمك به رژيم علي عبدالله صالح براي سركوب انقلابيون از طريق اين بندر تحصن كردند.
اين جوانان تاكيد كردند كه اگر تمام اين اقدامات و قراردادهاي نظامي و كمك رساني كشورهاي خارجي براي ارسال سلاح به رژيم علي عبدالله صالح لغو نشود تظاهرات ميليوني همچنان ادامه پيدا مي كند.
ده ها هزار زن يمني نيز در خيابان هاي صنعا راهپيمايي كردند و خواستار محاكمه علي عبدالله صالح شدند.
در شهر تعز نيز تظاهرات مردمي به درگيري با نيروهاي امنيتي منجر شد و در اين درگيري دست كم چهار تظاهركننده كشته و ده ها نفر زخمي شدند.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه در جريان اين درگيري يك كودك هفت ساله نيز جان خود را از دست داده است.

 



پيشروي واحدهاي زرهي تركيه به شمال عراق

نيروي زميني تركيه براي سركوب افراد مسلح حزب كارگران كرد اين كشور (پ.ك.ك) وارد شمال عراق شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، واحدهايي از نيروي زميني تركيه متشكل از 20 تانك و 30 خودروي نظامي از روستاي «سياهكايا» وارد شمال عراق شدند و به سوي مراكز استقرار افراد مسلح پ.ك.ك پيشروي كردند.
هلي كوپترهاي تركيه نيز شماري از نيروهاي مسلح اين كشور را به منطقه «زاب» در كردستان عراق منتقل كردند.
به گفته منابع غيررسمي، پ.ك.ك شش پايگاه نظامي بزرگ و يك مركز پشتيباني در منطقه «هفتانين» واقع در كردستان عراق دارد. طي ديروز پيشروي ترك ها به سمت «هفتانين» ادامه داشت. تعداد شبه نظاميان پ.ك.ك در هفتانين، حدود 4000 نفر اعلام شده است.
به گفته ژنرال «نجدت اوزل»، رئيس ستاد مشترك ارتش تركيه، عمليات دو هفته اخير عليه پ.ك.ك به مرگ 270 نفر از اعضاي آن انجاميده است. بيشترين حجم تبادل آتش ميان طرفين، در «دره قازان» واقع در اطراف شهر «چكورجا» رخ داد.
در اين حال، به گزارش خبرگزاري ايسنا، «اسامه النجيفي»، رئيس پارلمان عراق همسايگان عراق را به مداخله در امور داخلي اين كشور متهم كرد و هشدار داد كه با خروج آمريكايي ها اين روند بدتر خواهد شد. النجيفي كه خود سني است، از كشور خاصي نام نبرد.
برخي مقامات آمريكايي مثل «هيلاري كلينتون» وزيرخارجه و «لئون پانتا» وزير دفاع اين كشور نيز ادعاهايي مشابه النجيفي را مطرح كرده اند.

 



تحقق چشمه ديگري از پيش بيني امام راحل(ره)
گورباچف : جنبش وال استريت در آمريكا يادآور فروپاشي شوروي است

آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي با اشاره به قيام ضد سرمايه داري وال استريت آمريكا تصريح كرد اين رويدادها شبيه حوادثي است كه به فروپاشي شوروي منجر شد.
به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاري «ريانووستي»، «ميخائيل گورباچف» ضمن حمايت از جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد.» گفت: قيام مردم آمريكا شبيه به رويدادهايي است كه پيش از اين در آستانه فروپاشي اتحاد جماهير شوروي من شاهد آنها بوده ام.
«گورباچف» كه در دانشگاه «لافايت» پنسيلوانيا سخنراني مي كرد، افزود: براي حل اين بحران بايد يك نظام جديد در جهان ايجاد شود.
وي با اعلام اينكه «مردم اكنون از خود مي پرسند چرا رهبران ما هر تصميمي كه مي گيرند فشار آن بر دوش ما سنگيني مي كند؟ نسبت به حل نشدن اين مشكل و هميشگي شدن بحران ها هشدار داد. سياستمدار 80 ساله روس گفت: وقتي مي بينيم اين اعتراض ها به كشورهاي ديگر كشيده مي شوند، نبايد اجازه دهيم مسائل مثل گذشته ادامه يابد، اكنون تمام دنيا شاهد برگزاري چنين تظاهراتي است و مردم خواستار ايجاد تغييراتند.
وي در پايان از نياز دنياي امروز به جهاني خبر داد كه «انسانيت» محور آن باشد. «گورباچف» گفت: «ما نيازمند جهاني هستيم كه انسانيت محور آن باشد اما در مقابل مي بينيم كه مغزهاي زيادي در خدمت صنايع نظامي هستند، بايد اين روند تغيير كند.»
گفتني است، اظهارات «گورباچف» در مورد ناكارآمدي نظام سرمايه داري و لزوم جايگزيني يك نظام اخلاق محور، انسان را ياد نامه تاريخي حضرت امام(ره) مي اندازد كه طي آن خطاب به «گورباچف» از فروپاشي قريب الوقوع نظام كمونيستي خبر داده و توصيه فرموده بودند به سوي دنياي سرمايه داري هم حركت نكند.حضرت امام(ره) در نامه معروف خود به گورباچف ضمن پيش بيني فروپاشي شوروي - سابق- به وي هشدار داده بود كه از نسخه نظام سرمايه داري غرب براي حل مسائل و مشكلات پيش روي استفاده نكند چرا كه نظام سرمايه داري غرب نيز به گونه اي ديگر در حال فروپاشي است.امام راحل(ره) در فرازي از آن نامه خطاب به گورباچف فرموده بودند «اگر بخواهيد در اين مقطع تنها گره هاي كور اقتصادي سوسياليسم و كمونيسم را با پناه بردن به كانون سرمايه داري غرب حل كنيد، نه تنها دردي از جامعه خويش را دوا نكرده ايد كه ديگران بايد بيايند و اشتباهات شما را جبران كنند؛ چرا كه امروز اگر ماركسيسم در روش هاي اقتصادي و اجتماعي به بن بست رسيده است، دنياي غرب هم در همين مسائل، البته به شكل ديگر و نيز در مسائل ديگر، گرفتار حادثه است.
حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز اخيراً در سفري كه به استان كرمانشاه داشتند، تصريح كردند، «شعله هاي خشم مردم، نظام سرمايه داري را به آتش مي كشد و به خاكستر تبديل مي كند.»

 



مايكل مور: نظام سرمايه داري زندگي مردم را ويران كرده است

«مايكل مور» فيلمساز، نويسنده و منتقد مشهور آمريكايي با حمايت كامل از جنبش جهاني ضد سرمايه داري «وال استريت»، خواستار توجه دولتمردان آمريكا به خواسته هاي مردم شد.
وي ضمن انتقاد از دستگيري معترضان به دست پليس آمريكا گفت: ترديدي نيست كه نظام سرمايه داري زندگي مردم را ويران كرده است. اين سيستم اجازه مي دهد تنها 400 هزار نفر به دليل تسلط بر منابع مالي، براي 400 ميليون نفر تصميم گيري كنند.
به گزارش مهر مايكل مور با بيان اينكه مردم خواستار شنيده شدن صداي اعتراضشان هستند، از دولتمردان آمريكا و جهان خواست اين خواسته ها را جدي گرفته و به آنها پاسخ دهند. گفتني است اعتراضات عليه فساد و بي عدالتي در آمريكا كه از وال استريت نيويورك آغاز شد، اكنون به 847 شهر در سرتاسر اين كشور گسترش يافته است. بسياري از كشورهاي دنيا در پنج قاره جهان نيز اكنون شاهد تظاهرات و تجمعات مشابه هستند. تمام اين معترضان با اعلام اينكه «ما 99 درصد هستيم»، خواستار تقسيم عادلانه ثروت بين تمام مردم هستند. آنها معتقدند تمام قدرت، ثروت و حتي دولت تحت كنترل اين اقليت ثروتمند است، لذا به نشانه اعتراض به دنبال اشغال مراكز مالي و ساختمان هاي بورس هستند.

 



چها رسوي پنج قاره

عضو غيردايم شوراي امنيت
جمهوري آذربايجان براي نخستين بار به عضويت غيردايم شوراي امنيت درآمد. جمهوري آذربايجان با كسب 155رأي به عنوان عضو غيردايم شوراي امنيت برگزيده شد.
كشور خطرناك براي روزنامه نگاران
سازمان ملل و سازمان كشورهاي قاره آمريكا اعلام كردند كه مكزيك پنجمين كشور خطرناك جهان براي روزنامه نگاران است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، از سال 2000 تاكنون 70 روزنامه نگار در مكزيك كشته شده اند.
موشك در مركز اسرائيل
وزيرخارجه رژيم صهيونيستي اعتراف كرد كه موشك هاي حماس يك سال ديگر در مركز اسرائيل فرود خواهد آمد.
آويگدور پرين گفت: ترديدي ندارم كه اگر مسئوليت امنيتي كرانه باختري را برعهده نگيريم موشك هاي قسام به مركز اسرائيل اصابت خواهند كرد.
تحريم كالاهاي ساخت تركيه
مردم شهر حلب سوريه در محكوميت دخالت هاي دولت تركيه در برابر بحران سوريه انواع كالاهاي ساخت تركيه را تحريم كردند.
روزنامه الوطن با چاپ اين خبر نوشت: سفر گردشگران سوري به تركيه نيز 90درصد كاهش پيدا كرده و شهروندان سوري علاقه اي به سفر به تركيه ندارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14