(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 آبان 1390- شماره 20058

مديريت درد در بيماران سرطاني
ريشه ژنتيكي خنده كجاست؟
مادر همه دردها
خال هاي خوب خال هاي بد
هشدار وزارت بهداشت: كارت هاي اعتباري را در جيب نگذاريد
ايده هاي تحقيقاتي كه زندگي بشر را متحول مي كنند
بمب جيوه در خانه هاي ما



مديريت درد در بيماران سرطاني

احساس درد يكي از پيامدهاي ابتلا به سرطان است و حدود 70درصد از بيماران سرطاني با اين معضل دست به گريبان هستند. هر مرحله از درمان سرطان مي تواند دردناك باشد. و اگر به درستي به مديريت درد پرداخته نشود مشكلات جسماني، عاطفي و رواني بيمار را تشديد مي كند.
درد عوامل زيادي دارد، از خود بيماري (رشد تومور، فشردگي در ستون فقرات) گرفته تا آزمايشهاي پزشكي، شيمي درماني، راديوگرافي و جراحي.
درد كنترل نشده ممكن است باعث تضعيف بدن و كند شدن روند بهبودي بيمار شود. در ضمن بيمار از انجام فعاليت هاي روزانه باز مي ماند. مديريت درد يكي از مراحل مهم روند درمان محسوب مي شود.
بدون ترديد مشورت با پزشك در كاهش درد بيماران سرطاني بسيار مفيد خواهد بود.
توصيه هايي براي مديريت درد
1- شما بايد در مورد دردي كه مي كشيد با پزشك معالج خود حرف بزنيد و درباره محل درد و شدت آن با او صحبت كنيد. در ضمن پزشك بايد بداند چه دارويي درد شما را كمتر و يا بيشتر مي كند.
بسياري از بيماران نيازي به حرف زدن با پزشك احساس نمي كنند زيرا از نظر آنها او تمام مسائل را مي داند ولي اين طور نيست.
هر چقدر شما با جزئيات بيشتري درد خود را تشريح كنيد به نتيجه بهتري خواهيد رسيد. از ياد نبريد شما تنها كسي هستيد كه مي دانيد دقيقا چه دردي احساس مي كنيد.
2- يك «كارشناس» شويد
تا آنجا كه امكان دارد درباره مديريت درد اطلاعات كسب كنيد تا بتوانيد جلسه مفيدي با پزشك معالج خود داشته باشيد.
3- روند پيشرفت خود را پيگيري كنيد.
به نتايج درمان خود دقت كنيد. بايد معلوم شود كه كدام راه، نتايج بهتري به همراه دارد. افرادي كه دچار بيماري هاي مزمن هستند ممكن است نياز به امتحان راه هاي مختلف درمان پيدا كنند. اگر درد شما كنترل نشده به يك متخصص مراجعه كنيد. يادتان باشد هرگز درد را به عنوان بخشي طبيعي از بيماري سرطان نپذيريد.
چند توصيه غذايي
1- اگر پزشك شما را از مصرف برخي از خوراكي ها منع نكرده هيچ غذايي را حذف نكنيد.
2- انعطاف پذير باشيد. احتمال دارد غذاهاي مورد علاقه شما در زمان درمان چندان به نظرتان لذيذ نيايند و يا برعكس. سعي كنيد خوراكي هاي جديدي به برنامه غذايي خود بيفزائيد.
3- تا حد امكان از مصرف تنباكو و كافئين خودداري كنيد. اين مواد بر عملكرد دستگاه گوارشي حساس شما تأثير منفي مي گذارد.
4- منتظر گرسنه شدن خود نمانيد. زمان هايي را به خوردن اختصاص دهيد، به عنوان مثال ساعتي يك بار، و در اين زمان ها يكي دو لقمه كه شده بخوريد. يادتان باشد خوردن هر لقمه اهميت دارد.
5- مقداري تنقلات در دسترس خود قرار دهيد. گرسنگي شما ممكن است تنها چند دقيقه طول بكشد.
6- بيشتر از دو ساعت گرسنه نمانيد. هر چقدر كمتر بخوريد تمايل كمتري به خوردن خواهيد داشت. خوردن غذا باعث حفظ اشتها و انرژي شما مي شود.
7-در هنگام خوردن غذا از استرس بپرهيزيد و با آرامش به صرف آن بپردازيد.
8-در فاصله زماني صرف غذا، مايعات بنوشيد. مصرف آب كافي باعث سهولت در بلع غذا مي شود ولي از مصرف مايعات به همراه غذا خودداري كنيد زيرا اين كار به اصطلاح اشتهاي شما را كور مي كند.
9- انتظارات خود را تغيير دهيد. به غذا به عنوان سوخت نگاه كنيد، در طول درمان لذت بردن از غذا كار آساني نيست ولي مسئله مهم اين است كه شما به غذا به عنوان عامل مهمي در درمان خود نگاه كنيد.
10-براي بيشتر بيماران، عدم تمايل به غذا حالتي موقتي است و پس از تكميل درمان، بار ديگر از غذا لذت خواهند برد.
پيشگيري
آيا مي دانيد براي پيشگيري از سرطان چه رژيم غذايي را بايد رعايت كنيد؟
اگر يك رژيم غذايي براساس خوراكي هاي تازه و ميوه و سبزيجات فراوان و حذف فست فودها به نظرتان مي رسد. كاملا حق داريد.
چند توصيه
1- از چاق شدن بپرهيزيد. چاقي عامل بسياري از بيماري ها از جمله سرطان است. درواقع احتمال ابتلا به سرطان هاي رحم، كليه، مري، روده، پانكراس و سينه در افراد چاق بيشتر است.
2- فعاليت بدني را از ياد نبريد. تغذيه سالم و ورزش رابطه تنگاتنگي با يكديگر دارند. هر روز به پياده روي بپردازيد. اتومبيل خود را در خانه بگذاريد و پياده روي كنيد. در ضمن به ورزش مورد علاقه خود بپردازيد. فعاليت بدني يك ضرورت است و مانع از ابتلا به سرطان مي شود.
3- غذاهاي فاقد ارزش را كنار بگذاريد.
فست فودها كه سرشار از چربي و قند هستند عامل اصلي چاق شدن مردم بريتانيا و آمريكا محسوب مي شوند. بهتر است غذاهاي سرشار از فيبر مثل حبوبات و غلات مصرف كنيد. در عوض مصرف نوشيدني هاي گازدار را كاهش دهيد.
آب ميوه ها سرشار از قند هستند. حداكثر روزي يك ليوان كوچك آب ميوه بنوشيد. بهتر است به جاي آن از ميوه ها استفاده كنيد.
4- زياد ميوه و سبزيجات بخوريد، روزي حداقل پنج برش ميوه و سبزيجات بخوريد.
5- مصرف گوشت قرمز را كاهش دهيد. هفته اي حداكثر 500 گرم گوشت قرمز مصرف كنيد. براساس تحقيقات انجام شده مصرف زياد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان را ده درصد افزايش مي دهد.
6- نمك مصرفي خود را به حداقل (روزي حداكثر 6 گرم) برسانيد. تا حد امكان از مصرف تنقلات شور بپرهيزيد و در ضمن بر سر سفره نمكدان نگذاريد!
7- ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز خود را از طريق غذاها تأمين كنيد، يادتان باشد قرص ها جانشين خوبي براي غذاها نيستند.
8- در صورت امكان تا شش ماهگي فرزندتان، خودتان او را شير دهيد.
آذر شايان


 



ريشه ژنتيكي خنده كجاست؟

تحقيقات انجام شده در مركز پزشكي نيوجرسي نشان مي دهد كه خنده ها و خنده هاي چند دقيقه اي از ته دل روزانه به اندازه ورزش قايقراني و پاروزني براي سلامت روح و جسم موثر است.
با اين خنده ها فعاليت قلب و عروق بهتر مي شود. امواج مغزي تغيير شكل پيدا كرده، احساس درد بيماران كم مي شود. خنده درعين حال ترشح هورمون هاي مربوط به استرس را نيز كم مي كند.
نشاط، فعاليت سلول هاي كشنده را مي كاهد و با خنده هاي واقعي بدن در برابر بيماري ها مقاوم مي شود.
اما با اين حال خيلي از آدم ها فرصت خنديدن را از خود مي گيرند و با چهره هاي عبوس زندگي را به كام خود و اطرافيانشان تلخ مي كنند.
تعداد بي شماري از آدم ها صبح خود را با كوله باري از اندوه آغاز مي كنند. درحالي كه اگر از همين امروز تصميم بگيريم با انگيزه هاي مثبت فعاليت خود را پيش ببريم، به طور طبيعي فرداهاي بهتري پيش رو خواهيم داشت.
از سوي ديگر اثبات شده كه كمك هاي انساندوستانه آدم ها با يكديگر احساس شادي را در افراد چندين برابر مي كند.
آدم ها بايد ياد بگيرند كه در لحظه حاضر باشند. در هنگام ظرف شستن، راه رفتن، نفس كشيدن و كار كردن از زندگي خود لذت ببرند. پراكندگي افكار به افزايش غم، فرسودگي، احساس خفگي فكري و از بين رفتن تمركز و دقت در كارها مي انجامد. بنابراين، آدم ها بايد ياد بگيرند كه با لبخند زدن هاي حقيقي از رعب و وحشت دروني و بيروني خود و خانواده شان بكاهند.
روانشناسان معتقدند اختلالات خلقي ريشه هاي اصلي افسردگي اند بنابراين در ميان بيماران روحي و رواني برخي افراد با وجود ناراحتي مي خندند.
اين ها افرادي هستند كه در زندگي عادي و روزمره از حق خنديدن محروم بوده اند و به اين دليل در هنگام تعريف تلخ ترين ماجراهاي زندگي خود دچار نشاط كاذب مي شوند.
همچنين قضاوت نادرست انسان ها درباره يكديگر، منفي گرايي را در آنان تقويت كرده، احساس شاد بودن را از آن ها مي ربايد.
محققان به تازگي دريافته اند نحوه خنده، اخم، نگاه كردن، حركات صورت و رفتارهاي مشابه والدين و فرزندان داراي ارتباط ژنتيكي اند. بنابراين، عمق حالات روحي افراد يك خانواده بر هيجانات و تغييرات حالات چهره اعضا نيز تاثير مي گذارد. اما باورهاي رايج غلط جامعه نيز در افزايش تعداد آدم هاي اخمو دخالت داشته اند.
خنده و نشاط واقعي از اضطراب و افسردگي انسان ها مي كاهد. اما نكته قابل توجه تشخيص درست افراد بيمار و اخموست. شايد بسياري از اطرافيان ما به دليل ناشناخته ماندن بيماري هاي روحي و رواني به عنوان انسان هاي بد اخلاق شناخته شوند.
اين در حالي است كه خيلي از آدم ها به دليل افسردگي قادر به شادي نيستند اما از آنجا كه مردم ناراحتي را جزو خصوصيت اخلاقي آنان مي شناسند، اين افراد دائم در رنج خواهند بود و بيماري شان هم هيچ گاه درمان نمي شود.
به طور كلي رفتارهاي سبك سرانه دليل شادي انسان ها نيست. از همين رو، به افراد و به ويژه بيماران روحي توصيه مي شود در محيط هاي شاد واقعي قرار گيرند تا روحيه شان با شوخي هاي نادرست لطمه نبيند.
قرار گرفتن در جمع، انسان ها را متوجه بيماري ها و در نتيجه درمان خواهد كرد چرا كه نتايج تحقيقات علمي نشان مي دهد حضور انسان ها در گروه هاي مردمي و تجمعات، امكان خنديدن افراد را 10 برابر بيش از اوقات تنهايي مي كند.
هر انسان بالغ و سالم روزانه به طور متوسط 15 بار مي خندد. اين دستور هم از سوي مغز صادر مي شود. گاهي صداي خنده ها آن قدر بلند است كه افراد دچار بريدگي نفس مي شوند و دست و پايشان مي لرزد.
به گفته پژوهشگران، موقع خنديدن، بزاق دهان انسان ها زياد و امكان ورود بيماري هاي ميكروبي به بدن كم مي شود. بعضي ها هم معتقدند بدن در هنگام خنديدن سلول هاي پروتئيني توليد مي كند و به اين ترتيب بيمار شدن افراد كاهش مي يابد. خلاصه اين كه بعضي وقت ها آن قدر مي خنديم كه اشك مان درمي آيد گاهي دستمان را بر روي دل مي گيريم.
بخشي از مغز انسان ها در برابر صداهاي مثبت و خنده دار از خود واكنش نشان مي دهد و انسان ها را ناخودآگاه به خنده مي اندازد.
شايد اين موضوع در ميان خيلي ها رايج باشد، اما اين نكته نيز از نظر علمي ثابت شده و دانشمندان مي گويند منع از خنديدن، شدت اين عمل را چند برابر بيشتر مي كند.
از نگاه متخصصان، سلامت حالت كاملي از آسايش و كاميابي زيستي، رواني و اجتماعي و ندانستن بيماري هاي جسمي انسان هاست. اما انسان ها براي به دست آوردن نشاط نيازمند ابزارهاي خاصي هستند.
خوش بيني يكي از اين نوع روش هاي خودآموزي به شمار مي رود. اگر ياد بگيريم شكست ها و ناكامي ها را كوچك و گذرا بدانيم و راه حل تازه اي براي مشكلات خود پيدا كنيم آدم خوش بيني هستيم.
تسلط به شخصيت و احساس سرخوشي انسان ها مي تواند در پيدا كردن دوستان صميمي و تقويت ايمان و حالات روحاني موثر باشد. بعضي ها معتقدند: قلب شاداب به اندازه دارويي موثر به آدم ها فايده مي رساند و غم و اندوه مقاومت استخوان ها را خشك مي دهد.
جالب اينكه تحقيقي در مركز تحقيقاتي كالج ميسوري نشان داده كه مديران شاداب تر كارمندان فعال تري دارند. بنابراين اگر همه مردم در هر زمان و مكاني ياد بگيرند كه اخم هاي خود را فراموش كنند، ياس و نااميدي جاي خود را به لبخند و آرامش مي دهد.
انسان هاي جوان و پير بايد در راه شاد بودن سرمايه گذاري كنند. رسانه ها در اين ميان نقش مهمي بازي مي كنند. بنابراين، توليدكنندگان برنامه هاي تلويزيوني بايد در ساخت توليدات از ايجاد استرس و آشوب هاي روحي رايج فاصله بگيرند.
به عقيده متخصصان شاد كردن جامعه هم مثل خيلي از موارد ديگر نيازمند آموزش است. فرزندان از كودكي بايد چگونه شاد بودن را هم مانند چگونه زندگي كردن آموزش ببينند.
در عصر جديد مردم جنوب شرق آسيا، بويژه ژاپني ها و چيني ها بيش از مردم ساير كشورها از آموزش «شاد بودن و خنديدن» بهره برده اند.
در هر حال، عبوس بودن دختران، پسران و پدر- مادرها فقط مي تواند حضور در اجتماع و موفقيت هاي دسته جمعي را كمتر كند و به افزايش بيماري ها دامن زند. پس به جاي اين كه اخم كنيد با انجام كارهاي مورد علاقه، پرهيز از افراط و تفريط زندگي را قشنگ ببينيد.
شوخ طبعي عيب نيست، اخ و ترش رويي دائمي نوعي بيماري است. بنابراين، براي اين كه سالم بمانيد از خنديدن گريزي نداشته باشيد. احساسات منفي دروني تان را با خنده هاي واقعي بيرون بريزيد.

 



مادر همه دردها

شايد يكي از دلايل مهم ترس و حساسيت بيش از حد مردم درباره عوارض چاقي به اين خاطر باشد كه اين بيماري تا سال 2015 بزرگ ترين معضل جهان خواهد بود. اين درحالي است كه مصرف روزانه شيريني، تنقلات، چيپس، پيتزا و چربي هاي جامد در جامعه رواج بي رويه اي پيدا كرده است.
از سوي ديگر كاهش فعاليت هاي بدني، نداشتن تنوع، تناسب و تعادل رژيم هاي غذايي چاقي، اضافه وزن و بيماري هاي هم خانواده آن تندرستي و سلامت افراد را به خطر انداخته اند.
اما صرفنظر از عقايد سنتي و مدرن در ريشه يابي سردردهاي شديد، افسردگي، بيماري هاي عاطفي، استرس ها، مشكلات قلبي، عروقي، فشار خون و موارد مشابه باز هم به چاقي و اضافه وزن مي رسيم.البته اين نكته را فراموش نكنيد كه چاقي و اضافه وزن با هم تفاوت دارند.«كادلين فرسن» كارشناس بيماري هاي خون در مركز پزشكي اوكلاهاما مي گويد: همان طور كه شير بر روي آتش سر مي رود، چاقي موجب مي شود تا اسيدهاي بافت چرب به طور مرتب از راه خون به قسمت هاي مختلف بدن رفته و «پانكراس» خون افزايش يابد.
اين درحالي است كه پژوهش ها ثابت كرده، افزايش ناگهاني وزن عارضه برگشت اسيد را از معده تشديد مي كند.
به عقيده اين متخصص فشار خون اغلب در افراد چاق ديده مي شود. حال آن كه ورزش نكردن، نداشتن تحرك كافي و رژيم نوع شغل نيز در ميزان ابتلا به چاقي آدم ها موثر است. اگر كارمندان پشت ميزنشين مدام در معرض مصرف خوراكي هاي خوشمزه باشند به طور حتم بعد از مدت كوتاهي چاق مي شوند. از همين رو مي توان به جاي مصرف خوراكي هاي اين چنيني در ساعات بين كار آب نوشيد. چرا كه خوردن آب در اشخاصي كه بيماري كليه ندارند به هيچ عنوان چاق كننده نيست. در هر حال رعايت تناسب در خوردن، تخليه انرژي اضافي و تعادل انرژي در بدن، محدود شدن كالري هاي موجود و دفع آن از طريق تعريق موجب مي شود تا مواد زائد كمتري در روده باقي بماند و بيماري هاي روده اي منتهي به چاقي كاهش يابد.
دوران جواني اوج سوءتغذيه ناشي از پرخوري سوسيس، كالباس، پيتزا و غذاهاي آماده اي است كه جايگزين غذاهاي مقوي نظير نان و پنير، ميوه و سبزيجات، انواع گوشت سفيد و مواد غذايي مفيد مشابه مي شود. مواد مصنوعي و يا اعتيادآور براي سرخوشي هاي ظاهري و زودگذر ذهن بيماران چاق را نشانه رفته اند.
به هر ترتيب نبايد از اين گفته متخصصان غافل شد كه چاقي و اضافه وزن بيماري نگران كننده اي است كه عوارض آن ممكن است چند سال بعد بروز كند. بنابراين اگر امروز به فكر سلامت آينده نباشيم به يقين بايد خود را براي دست و پنجه نرم كردن با مشكلات گوناگون و انواع بيماري هاي خطرناك آماده كنيم.

 



خال هاي خوب خال هاي بد

همه افراد، حداقل يك خال بر روي پوست خود دارند اما بايد بدانيم كه برخي از اين خال ها باعث بروز برخي مشكلات مي شوند و بهتر است به سرعت آن ها را درمان كنيم.
به گزارش مشرق به طور كلي خال ها به دو گروه خال هاي اكتسابي وخال هاي مادرزادي تبديل مي شوند. حال بايد بدانيم كدام خال ها خوب و كدام بد يا خطرناك هستند.
خال هاي اكتسابي
خال هاي اكتسابي، اغلب خوش خيم هستند، ولي درمواردي مثل رشد يا تغيير شكل خال، نماي غير معمول مثل عدم، تقارن، نامنظم بودن حاشيه، يكنواخت نبودن رنگ و اندازه بيش از 7 ميلي متر آنها را برمي دارند. خال هاي اكتسابي ممكن است به دنبال بلوغ، حاملگي يا تجويز هورمون هاي غدد فوق كليه ايجاد يا تشديد شوند و برحسب عمق به سه دسته تقسيم مي شوند:
1-سطحي: از دوره كودكي به شكل گرد يا بيضي و متقارن، از يك تا 10ميلي متر و به رنگ قهوه اي روشن يا تيره و حتي سياه و معمولا دركف دست و پا مي باشند.
2-مركب:به شكل گرد يا بيضي و متقارن با سطح صاف از قهوه اي روشن تا تيره به هنگام بلوغ پررنگ و درشت تر شده و ممكن است موهاي زبر از آن رشد كند. محل آن ها درتنه است، اما درچشم و حنجره هم ديده شده.
3- مراحل پوستي: درافراد بالغ به شكل برجستگي كروي و نرم با رنگ قهوه اي كمرنگ كه به تدريج به رنگ قرمز گوشتي درمي آيد.
خال هاي مادرزادي
حدود يك درصد از نوزادان داراي اين خال ها هستند كه به سه دسته تقسيم مي شوند:
1- با قطر كمتر از 5/1سانتي متر كه شايع تر است.
2- با قطر 5/1تا 20سانتي متر
3-با قطر بيش از 20 سانتي متر كه با افزايش سن تيره تر شده و گاهي در هنگام بلوغ روي آن ها مو رشد مي كند.
اگر اين خال ها، رشد غيرمنتظره يا تغييرات ديگري ندارند، بهتر است آن ها را تا سنين 10 تا 12سالگي دست نزد و بعد آن را برداشت. خال هاي درشت خطرناك هستند و بايد درسن پايين برداشته شوند.
ملانوم
ملانوم بدخيم است و بعد از 50سالگي ديده مي شود. اگر والدين ملانوم داشته باشند، شيوع بيماري در فرزندان آنها تا 8 برابر افزايش مي يابد. نور آفتاب به ويژه در دوران كودكي، نقش عمده اي درايجاد ملانوم دارد. ملانوم ها معمولا بدون درد و خارش و سوزش بوده و درهر جايي از پوست ظاهرمي شوند.
هرخال با حدود (لبه) نامنظم همراه با تغيير رنگ بايد معاينه شود.
چهار نوع ملانوم وجود دارد:
1- ملانوم ها با انتشار سطحي: شيوع آن 70 درصد است و معمولا از 40سالگي با رشد سريع و حاشيه نامنظم با تغييرات متعدد رنگ ديده مي شود و احتمال زخمي شدن دارد.
2- ملانوم ناشي از آفتاب: بيشتر درنواحي صورت و گردن ديده مي شود. از 50 سالگي به رنگ هاي قهوه اي تا خرمايي و رشد نامنظم و نقاط برجسته روي لكه ها ديده مي شود كه نشانه تهاجم مي باشد.
3- ملانوم ندولر: درمردان بيشتر درناحيه پـشت و در زنان روي ساق پاها است و از 50سالگي با رشد سريع و برجسته با قطر 12سانتي متر ديده مي شود. رنگ هاي آن از صورتي تا سياه و خاكستري متغير است.
4- ملانوم آكرال: از 65سالگي به صورت پـلاك قهوه اي با حاشيه نامنظم دركف دست ها و پاها و بستر ناخن ديده مي شود.
براي درمان، ملانوم را بايد برداشت و اگر پيشرفته باشد، بايد به مراكز مخصوص سرطان مراجعه نمود و بعد از درمان نيز هر سه ماه يكبار، به مدت 4 سال پيگيري كرد.

 



هشدار وزارت بهداشت: كارت هاي اعتباري را در جيب نگذاريد

كارت هاي اعتباري نيز ميدان مغناطيسي دارند و انرژي ساطع مي كنند بنابراين قرار دادن آنها در جيب و نزديك بدن براي سلامت مضر است.
وسايل مولد انرژي، از خودشان موج هاي حاوي انرژي ساطع مي كنند، لذا قرارگرفتن زياد در معرض اين انرژي ها براي سلامت خطرناك و مضر است و در استفاده از اين وسايل، توجه به نكاتي لازم است.
كارت هاي اعتباري هم يكي از وسايل مولد انرژي هستند كه ميدان هاي مغناطيسي در اطراف خود ايجاد مي كنند و نبايد درمعرض اين ميدان ها قرار بگيريم.
تا جايي كه امكان دارد از اين وسيله به صورت بهينه استفاده شود و از قراردادن آنها در جيب هاي پشت شلوار خودداري شود، چرا كه يكي از مراكز خون سازي استخوان هاي پهن، مانند لگن، دراين ناحيه قرار دارد.
كارت هاي اعتباري را نبايد در جيب كت قرار داد، زيرا بر روي مكانيزم الكتريكي قلب تداخل ايجاد كرده و در طولاني مدت فرد را دچار مشكل خواهدكرد.
هرچقدر فاصله از وسايل مولد اشعه بيشتر باشد، دريافتي انرژي كمتر خواهدبود. افرادي كه از دستگاه نوسان ساز مصنوعي قلب يا بيماراني كه از پمپ هاي تزريق استفاده مي كنند در استفاده از كارت هاي اعتباري بايد سه نكته فاصله، مدت زمان و حفاظ را مدنظر قرار داشته باشند تا از اثراتي كه اين وسايل امكان دارد بر روي آنها داشته باشد، در امان باشند.
كارت هاي ايمني با نام safycart كه ادعا شده است باعث جلوگيري از رسيدن امواج الكترومغناطيسي به بدن مي شود، تقلبي هستند و اين ادعا صحت علمي ندارد. بنابراين توصيه مي شود كه مردم فريب اين محصولات را نخورند و از اين وسيله استفاده نكنند.

 



ايده هاي تحقيقاتي كه زندگي بشر را متحول مي كنند

پروژه هاي علمي كه در سرتاسر جهان به واسطه تلاش محققان در هر لحظه يك پله به جلو رانده مي شوند، نتيجه ايده هايي هستند كه هر يك به نوعي مي توانند زندگي بشر را متحول سازند.
به گزارش مهر، هرچه سالها مي گذرند، داستان هايي كه در گذشته علمي تخيلي به شمار مي رفتند، رنگي واقعي تر به خود مي گيرند و تخيلات و تصورات بسياري از نويسندگان اين نوع داستان ها، به ايده پردازاني تبديل مي شوند كه روياهايشان روزبه روز به حقيقت نزديك تر شده و به ابداعي تبديل مي شوند كه مي تواند زندگي انسانهاي امروز را متحول سازند.
در ادامه 10نمونه از چنين ايده هايي كه در دانشگاه هاي مختلف در دست تكميل شدن و تبديل شدن به واقعيت قرار دارند معرفي خواهند شد:
پوشش نامرئي كننده
دانشگاه بيرمنگام يكي از دانشگاه هايي است كه برروي ساخت پوشش هاي نامرئي كننده با استفاده از «متامواد» تمركز كرده است. دانشمندان اين دانشگاه درحال حاضر مي توانند اجسام كوچك را با استفاده از متامواد كوچكي كه با چشم غيرمسلح قابل مشاهده هستند، نامرئي كنند. انتظار مي رود اين متامواد طي دهه هاي آينده ابعاد بزرگ تري به خود بگيرند و براي پنهان كردن اجسام بزرگ تري از قبيل سلاح ها و تجهيزات نظامي به كار گرفته شوند.
لذت خواندن نسخ خطي
به لطف فناوري ديجيتال، تاكنون محققان در نقاط مختلف جهان اقدام به ديجيتالي كردن نسخ خطي و قديمي كرده اند، يكي از اين پروژه ها توسط محققان دانشگاه آكسفورد انجام گرفته است كه طي اين پروژه دستنوشته ها و آثار «جين آستن» به صورت ديجيتالي در اختيار علاقمندان قرار گرفته است. به گفته محققان آكسفورد، اين منبع جديد و غني از نسخ خطي مي تواند زمينه اي جديد و قابل دسترس را براي ارائه آنلاين دست نوشته هاي نويسندگان مشهور جهان فراهم آورد.
روباتها دوست جديد انسانها
دانشمندان در تلاشند روبات هايي را با قابليت ايجاد حافظه و مشاركت در تعاملات اجتماعي ابداع كنند كه در اين صورت انسان در آينده براي يافتن همدم و دوست به حيوانات خانگي نيازي نخواهد داشت. محققان دانشگاه پليماوث يكي از گروه هاي فعال در زمينه ساخت چنين روبات هوشمندي هستند، روباتي كه مي تواند در زمينه هاي مختلف، از جمله كمك به كودكان بيمار و بزرگسال براي تسريع روند بهبودي به كار گرفته شود.
خون سازي
خون، يا همان رود زندگي، يكي از كمياب ترين منابعي است كه به مشكلي مرگبار براي حال حاضر و آينده نزديك تبديل شده است، به ويژه براي بيماراني كه از گروه خوني نادر و كميابي برخوردارند.
از اين رو نياز به جايگزيني كم هزينه و قابل دسترس براي اين منبع ارزشمند باعث شده تا دانشمندان در تلاش باشند طرح ساخت كارخانه اي براي توليد خون مصنوعي را به حقيقت تبديل كنند. محققان امپريال كالج لندن يكي از گروه هايي هستند كه براي ايجاد چنين كارخانه اي عملكرد بسيار موفقيت آميزي داشته اند. اين محققان با شبيه سازي عملكرد مغز استخوان توانسته اند كارخانه اي كوچك براي توليد خون به وجود بياورند.
خزه هاي دريايي جايگزين نمك
نمك كه بسياري آن را سم سفيد نيز ناميده اند توسط گروهي از متخصصان تغذيه خطرناك خوانده مي شود. از اين رو محققان دانشگاه شفيلد براي يافتن جايگزين كم خطرتر نمك، برروي خزه هاي دريايي مطالعه كرده اند. با وجود اينكه درحال حاضر جايگزين هاي متعددي براي نمك وجود دارند، بسياري از اين جايگزين ها با استفاده از كلرايد پتاسيم ساخته شده اند كه براي استفاده در بسياري از غذاها نامناسب بوده و طعم بدي از خود در دهان به جا مي گذارند. از اين رو محققان درنظر دارند از بقاياي نوعي خزه دريايي كه مانند نمك طعم شوري دارد، حساسيت زا نيست، گياهي است و درصد سديم آن 5/3درصد است به عنوان جايگزيني مناسب براي نمك استفاده كنند.
هوش مصنوعي ويژه پزشكان
پزشكان متخصص در كنار مشغله زيادي كه دارند بايد اطلاعات پزشكي خود را درباره انواع داروها و درمانهاي جديد به روز نگه دارند تا بتوانند در زمان مناسب از آنها براي درمان بيماري هاي مختلف استفاده كنند، البته اين كار خود مي تواند براي پزشكان دردسرساز باشد و تصميم گيري درباره درماني خاص را دشوارتر كند.
از اين رو دانشمندان دانشگاه آكسفورد در پروژه اي به نام CREDO در تلاش براي تكميل نرم افزاري هستند كه مي تواند از تشخيص هاي پزشكي براي تعيين شرايط بيمار استفاده كرده و درمان متناسب با بيماري را به وي پيشنهاد دهد، البته پزشك مي تواند از اين نرم افزار تنها به عنوان نيروي كمكي استفاده كند و در صورت نامناسب بودن، درمان پيشنهاد شده را رد كند.
شيوه هاي جديد رديابي و درمان سرطان
محققان دانشگاه يورك در حال مطالعه بر روي شيوه هايي هستند كه مي توانند با كمك نمونه برداري از خون سرطان ريه را در ابتدايي ترين مراحل شناسايي كند. در صورت موفقيت اين شيوه مي توان از آن براي تشخيص بيماري در افرادي استفاده كرد كه خود از بيماري كه در بدن دارند بي اطلاعند تا با تشخيص زودهنگام درمان بيماري را ساده تر يا تاثيرگذارتر كنند. همچنين مي توان با كمك اين شيوه افرادي كه در گروه پرخطر قرار دارند را شناسايي كرد.
در اين ميان گروهي از دانشمندان دانشگاه كاونتري الگوريتمي را ارائه كرده اند كه مي تواند احتمال حضور افراد در تست آزمايش سرطان سينه را پيش بيني كند، از نتايج به دست آمده از اين الگوريتم مي توان در تشويق و آموزش به افرادي كه از حضور در چنين تستهايي سرباز مي زنند، و در نهايت نجات جان تعداد بيشتري از مبتلايان به اين بيماري استفاده كرد.
اولين لوزالمعده مصنوعي جهان
ساخت اين لوزالمعده تا به امروز 20 سال از عمر مطالعاتي محققان دانشگاه دي مونت فورت را در انحصار خود درآورده است.
تلاش اين محققان براي ساخت اولين لوزالمعده مصنوعي و از بين بردن نياز به تزريق در بيماران ديابتي در سال 2011 يك قدم ديگر به واقعيت نزديك شد، زيرا آنها توانستند اولين نمونه از اين لوزالمعده را براي استفاده در آزمايش هاي پيش باليني ارائه كنند.
ساخت اندامهاي جايگزين براي انسان
10 درصد از 10 هزار انساني كه در انتظار دريافت پيوند عضو به سر مي برند به دليل كمبود منابع اندام هاي اهدايي جان خود را از دست مي دهند. اين وضعيت در صورتي كه پروژه محققان دانشگاه كاليفرنيا با موفقيت مواجه شود تغيير خواهد كرد. تاكنون از سلولهاي بنيادين، نانو مواد و نانو تركيب ها براي رشد موفقيت آميز اندام هايي از قبيل عروق قلب، بيني، گوش و ناي استفاده شده است كه از بعضي از آنها در عملهاي پيوند نيز استفاده شده است.
ورزش هاي مجازي تعاملي
ابداع بازي هاي تعاملي، به ويژه بازي هاي ورزشي تعاملي در بهبود سلامت افراد تاثيري قابل ملاحظه اي داشته و دارد. محققان دانشگاه «تي سايد» به منظور نمايش دادن اين تاثير بر روي 50 داوطلب مرد كه از سلامت فيزيكي مناسبي برخوردار نبودند مطالعه كرده و آنها را در بازي هاي تعامل رايانه اي مانند بوكس كه در آن فرد در برابر يك بوكسور مجازي قرار گرفته و بايد در برابر ضرباتش واكنش نشان دهد، شركت دادند. نتايج اين مطالعه نشان داد حضور در چنين تمرينهاي شديد و سريعي مي تواند براي سلامت انسان بسيار سودمند واقع شود.

 



بمب جيوه در خانه هاي ما

تحقيقات نشان مي دهد ميزان اورانيوم در خاك برخي مناطق كشور بسيار زياد است؛ اين در حالي است كه اورانيوم در طول زمان به مواد مختلفي تبديل مي شود و يكي از اين مواد، گاز رادون است.
كارشناس بهداشت تشعشعات وزارت بهداشت، در مورد تأثيرات اورانيوم گفت گاز رادون پس از سيگار، دومين عامل سرطان ريه است و اين درحالي است كه 55 درصد تشعشعات طبيعي در كشور ما را گاز رادون تشكيل مي دهد.
«علي گوراني» با تأكيد بر اين نكته كه ايران جزو كشورهايي است كه تشعشعات بالايي از گاز رادون دارد، افزود: عمده آسيب هاي سلامتي در كشور ما از تشعشات طبيعي ايجاد و اين تشعشعات موجب بيش از 80 درصد آسيب ها مي شود؛ البته تشعشعات مصنوعي نيز در حال افزايش است ولي سهم آن از ايجاد آسيب ها حدود 20 درصد است.
پرتوگيري بالا در كشور ما
گوراني معتقد است محيط زندگي انسان ها اقيانوسي است از تشعشعات زندگي و اين موضوع در دوره هاي مختلف حاكم بوده اما هم اكنون به دليل افزايش استفاده از وسايل تكنولوژيك به طرز چشمگيري افزايش يافته است.
اين كارشناس وزارت بهداشت، سهم ايران را از تشعشعات نيز بسيار بالا دانسته و افزود: به علت آن كه روي بحث تشعشعات كار سازمان يافته اي انجام نگرفته، پرتوگيري در كشور ما بسيار بالا است.
وي بحث تشعشعات طبيعي را منحصر به گاز رادون نمي داند و به اهميت موضوع پرتوهاي خورشيدي و اشعه ماوراء بنفش خورشيدي نيز تأكيد مي كند.
گوراني افزود: اشعه ماوراء بنفش خورشيدي طيف A به نسبت طيف C و B بيشترين خطر را دارد.
وي از سه مشكل جدي كه به دنبال بالا بودن اشعه ماوراء بنفش ايجاد مي شود، ياد مي كند و مي افزايد: در ايران سرطان پوست، شايع ترين و نخستين سرطان در بين آقايان و دومين سرطان در بين خانم هاست، همچنين علاوه بر آسيب هاي پوستي، پير پوستي نيز در كشور ما رايج است؛ كاتاراكت يا آب مرواريد نيز به طور گسترده در كشور وجود دارد.
بمب جيوه در خانه ها
اين كارشناس بهداشت تشعشعات، از تشعشعات مصنوعي و تأثير مخرب آن روي سلامت افراد نيز ياد مي كند و به عنوان نمونه از ورود لامپ هاي كم مصرف به خانه ها مي گويد: «اشكال اصلي اين است كه ابتدا تكنولوژي وارد كشور مي شود و تا سال ها بعد هم در مورد آن هيچ آموزشي ارائه نمي شود، لامپ هاي كم مصرف را وارد خانه كرديم اما هرگز نگفتيم مكانيزم اين لامپ ها با لامپ هاي قديمي بسيار متفاوت است.»
گوراني توضيح مي دهد: مكانيزم توليد نور در لامپ هاي كم مصرف بسيار متفاوت است. در اين گونه لامپ ها بخار جيوه وجود دارد و جيوه هم جزو عناصري است كه نوروتوكسين محسوب مي شود و براي سيستم عصبي سم است.
وي ادامه مي دهد: لامپ هاي پر از بخار جيوه را وارد خانه ها كرديم اما نگفتيم كه اين ها بمب جيوه است. در دنيا به اين لامپ ها، لامپ هاي نشكن گفته مي شود نه به اين معني كه شكسته نمي شود، بلكه نبايد شكسته شود چون جيوه موجود در آن با شكسته شدن، از طريق ريه جذب مي شود و سيستم عصبي را درگير و فلج مي كند.
گوراني مي گويد: «در خانه ها، كوچه ها و خيابان ها شاهديم كه به راحتي لامپ هاي كم مصرف و فلوروسنت خرد و مانند زباله هاي ديگر حمل مي شود درحالي كه اين لامپ ها بايد با دستورالعمل ويژه جمع و امحاء شوند و خرده ها و خاك هايش نبايد به هيچ وجه با جاروبرقي جمع شود.»اين كارشناس بهداشت تشعشعات تأكيد مي كند كه اگر لايه فلوروسنت اين لامپ ها به خوبي ماليده نشده باشد نور ماوراء بنفش از آن ساطع مي شود.
او اضافه مي كند كه «ورود اين گونه ابزارها به زندگي روزمره مردم در تمام دنيا با بسته هاي آموزشي آن انجام شد اما در ايران مي بينيم اين گونه نيست؛ به عنوان نمونه سال هاست تلفن همراه وارد زندگي ما شده اما هنوز فرهنگ استفاده از آن را پيدا نكرده ايم. وي با تأكيد بر اينكه تكنولوژي وارد همه فرايند زندگي ما حتي اسباب بازي بچه ها شده است، مي گويد: «در شرايط فعلي بايد آموزش هاي همگاني قانون گذاري ها و اعمال قوانين و مقررات در زمينه استفاده از تكنولوژي ها جدي گرفته شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14