(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 7 آبان 1390- شماره 20060

نگين خليج فارس به كدام سو مي رود؟
عملياتي شدن ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در استان اردبيل
ايران در كيهان
ساخت بالا رونده آسانسورهاي فضايي در اهواز
بهره برداري از دستگاه ريز اتوماتيك در تراكتورسازي اروميه
رئيس كل دادگستري فارس: وجود فرد ناسالم را در مجموعه تحمل نمي كنيم
رتبه اول توليد پياز هرمزگان به ميناب اختصاص دارد
پياده روهاي ساري، محلي براي پارك خودروها
سردفترها هم بيمه مي شوند
طرح انتقال آب بن- بروجن اجرايي مي شود
امسال 150 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح معرفت قرار مي گيرند
ممنوعيت عرضه گوشت مرغ بدون بسته بندي در البرز
14 آبان ماه آب در زاينده رود جاري مي شود



نگين خليج فارس به كدام سو مي رود؟

منطقه آزاد كيش به لحاظ موقعيت و امكانات و همچنين حضور گسترده گردشگران و مسافران داخلي و خارجي از ظرفيت مناسبي براي جذب سرمايه گذار و فضاي رقابتي برخوردار است. اما در كنار ويژگي ها و ظرفيت هاي بسيار مناسب و بعضا منحصر به فرد اين منطقه وجود رويكردها و نگرش هاي متفاوت مديران اجرايي اين منطقه مانعي در برابر رشد و توسعه اين منطقه به شمار مي رود؛ طوري كه مي توان از آن به عنوان عاملي موثر در ركود اين جزيره نام برد.
در اين ميان تغييرات زودهنگام مديريت ها به ويژه در يك دهه گذشته بر اين تفاوت رويكرد افزوده است. طوري كه با تغيير هر مدير اولويت ها، رويكردها، برنامه ها و حتي چشم اندازهاي جزيره دست خوش تغيير مي شود و در اين ميان سرمايه گذاران از جمله اقشاري هستند كه با اين تغييرات در اوج زيان و ضرر قرار مي گيرند.
در همين راستا جمع كثيري از بازرگانان، تجار و توليدكنندگان محصولات مختلف در منطقه آزاد كيش طي تماس با دفتر نمايندگي كيهان خواستار انعكاس روشن شدن وضعيت فعاليت اقتصادي خود شدند. اين عده اظهار داشتند كه در سال 72 با وعده هاي مسئولان مبني بر امتيازات نامحدودي تمامي سرمايه و دارايي خود را طبق قانون منطقه آزاد كيش كه مصوبه هيئت وزيران وقت بود به اين جزيره آوردند به اميد اينكه منطقه آزاد كيش تجاري و صنعتي اعلام شده و رويكرد مديران در اين راستا قرار گرفته است.
اما اكنون شاهد تغيير اين نگرش و تحول مواضع در مديران هستيم. طوري كه اكنون نگاه مديران به سمت تقويت صنعت گردشگري و فاصله گرفتن نگاه تجاري و صنعتي به جزيره است. لذا پرداخت وام هاي كلان اكنون به سرمايه گذاراني داده مي شود كه در ساخت هتل و اماكن گردشگري فعاليت مي كنند و اين در حالي است كه نه تنها موانع دست و پاگيري در سر راه اين افراد وجود ندارد بلكه ساير سرمايه گذاران غيربخش گردشگري به دست فراموشي سپرده شده است.
نكته جالب عدم نظارت بر وام هاي كلان ميلياردي است كه عده اي با دريافت وام هاي كلان چندين ميلياردي به نام احداث هتل پنج ستاره تنها يك اسكلت احداث مي كنند و كسي هم پيگير اين وام هاي كلان كه بدون ضابطه در اختيار افراد «خاص» و «سفارش شده» قرار مي گيرد نيست.
انتظار مي رود مديران و مسئولان اين جزيره ضمن تقسيم نگاه ها و امكانات، شرايطي را فراهم كنند كه تمام سرمايه گذاران به طور منصفانه از اين مزايا بهره مند شوند و اين منطقه در ابعاد مختلف توسعه يابد.
فريدون پري نژاد
جزيره كيش

 



عملياتي شدن ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در استان اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
استاندار اردبيل گفت: ايجاد منطقه ويژه اقتصادي به عنوان يكي از مطالبات مهم مردم و مسئولان استان از دولت، عملياتي مي شود.
سيدحسين صابري در جلسه بررسي مسايل منطقه ويژه اقتصادي استان با اعلام مطلب بالا گفت: پس از ابلاغ مصوبه ايجاد منطقه ويژه اقتصادي استان كه در ابتدا مساحت آن 700 هكتار پيش بيني شده بود با پيگيري هاي انجام يافته مساحت اين منطقه به 6145 هكتار افزايش پيدا كرد.
وي ايجاد زيرساخت هاي مطلوب و مناسب در منطقه ويژه اقتصادي را خواستار شد و افزود: بستر مناسب براي جذب بخش خصوصي جهت سرمايه گذاري و اداره منطقه به صورت هيئت امنايي و تسريع در طي فرايند اداري و آغاز عمليات اجرايي آن بايد به سرعت فراهم و عملياتي شود.
وي لزوم تأسيس شعبات بانكي در منطقه را يادآور شد و گفت: اشخاص حقيقي و حقوقي كه در منطقه به كار توليد كالا و ارائه خدمات مشغولند براي فعاليت در محدوده منطقه ويژه اقتصادي از پرداخت هرگونه عوارض معافند.

 



ايران در كيهان

اجراي طرح توسعه استاندارد
كرج- خبرنگار كيهان: سرپرست اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان البرز گفت: طرح توسعه جامع استانداردسازي در اين استان اجرا مي شود.
علي سعادتي افزود: اين طرح از دستاوردهاي مهم سازمان استاندارد كشور است كه در اين سازمان در حال اجرا و در اداره استاندارد استان البرز نيز اجرا مي شود.
وي تصريح كرد: بعد از اجراي طرح توسعه جامع استانداردسازي در اين استان 5هزار و 200 واحد توليدي مشمول قانون استاندارد اجباري مي شوند.
احداث مسكن مهر
اردبيل- خبرنگار كيهان: مديركل دفتر فني استانداري اردبيل گفت: 3هزار و 500 واحد از مسكن مهر استان به صورت صنعتي و نيمه صنعتي ساخته شده است.
خداوردي رحماني در همايش و دوره آموزشي آشنايي با فناوري هاي نوين صنعتي سازي ساختمان افزود: در ارتباط با مسكن مهر سهميه استان اردبيل در ابتدا 26 هزار واحد مسكوني بود ولي به دليل وجود متقاضي بيشتر اين ميزان به 31هزار واحد افزايش يافته است.
وي گفت: 3هزار ميليارد ريال تسهيلات مسكن مهر به متقاضيان پرداخت شده است.
برداشت زعفران
¤ مسئول توليدات گياهي مديريت جهادكشاورزي نمين گفت: كشت محصول زعفران از سال88 به صورت آزمايشي در زميني به مساحت 500 مترمربع در داخل شهر نمين آغاز شد كه اين ميزان در سال جاري به 12هزار مترمربع رسيده است.
وي افزود: برداشت محصول توسط كشاورزان آغاز شده و پيش بيني مي شود ميزان برداشت زعفران در سال جاري به پنج كيلوگرم برسد.
29 هزار بيمه شده
گرگان- خبرنگار كيهان: مديركل كميته امداد امام خميني استان گلستان گفت: 29هزار و 50 نفر از اقشار نيازمند جامعه مورد حمايت بيمه خدمات درماني كميته امداد استان گلستان هستند.
عباس حاجي اكبري افزود: از مجموع اين تعداد، 19هزار و 852 نفر زن و 9هزار و 198 نفر مرد اين افراد را تشكيل مي دهند.
وي اظهار داشت: 338 مركز درماني و پزشك طرف قرارداد با كميته امداد امام خميني است كه به نيازمندان خدمات ارائه مي دهند.
رزمايش اطفاي حريق
شاهرود- خبرنگار كيهان: همزمان با هفته كاهش بلاياي طبيعي رزمايش اطفاي حريق در جنگل هاي شاهرود برگزار شد. رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان شاهرود گفت: هدف از برگزاري اين رزمايش آمادگي براي پيشگيري از آتش سوزي، واكنش سريع، تعيين نقاط ضعف و قوت و كاهش ميزان خسارت هاي وارده به طبيعت است. اين رزمايش با حضور مديركل مديريت بحران استانداري استان سمنان و دستگاه هاي ذي ربط برگزار شد.
تدوين دستورالعمل
اصفهان- خبرنگار كيهان: مديركل اداره استاندارد استان اصفهان گفت: دستورالعمل عرضه محصولات طلا با مشاركت مجمع امور صنفي و اداره تعزيرات حكومتي تهيه شده و در كليه طلافروشي ها نصب خواهد شد تا مشتريان مطلع و مورد سوءاستفاده قرار نگيرند.
علي صالح زاده افزود: از دو هزار و 200 واحد كددار توليد كننده طلا در كشور يك هزار و 200 واحد آن در استان اصفهان مستقر هستند.
بسته بندي صنايع دستي
¤ سرپرست اداره كل توسعه و ترويج معاونت صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: سياست هاي سه گانه گسترش بسته بندي صنايع دستي طبق بررسي هاي اين كارگروه به ترويجي، تشويقي و اجباري تقسيم شده است.
«توحدي» افزود: با آغاز به كار اين كارگروه از اين پس بر بسته بندي محصولات صنايع دستي نظارت و محصولات صنايع دستي داراي هويت سازماني و شناسنامه دار مي شود.
وي فروش و صادرات محصولات صنايع دستي با هدف حفظ توان رقابت در بازارهاي بين المللي و ايجاد فرهنگ بسته بندي توليدات صنايع دستي را از اهداف بلندمدت اين طرح اعلام كرد و گفت: با اجراي اين طرح 10 برنامه عملياتي با هدف ترويج فرهنگ به كارگيري بسته بندي در توليد صنايع دستي تهيه و تدوين شده است.
توليد 4 تن انگور
كاشان- خبرنگار كيهان: رئيس اداره توليدات گياهي جهاد كشاورزي كاشان از برداشت انگور از 340 هكتار باغ هاي مناطق كوهپايه اين شهرستان خبر داد.
سيدمصطفي قمصري، متوسط برداشت انگور را حدود 15 تن در هر هكتار اعلام كرد و افزود: به دليل حوادث پيش بيني نشده در سال جاري احتمالاً از هر هكتار 13 تن انگور برداشت خواهد شد.
وي گفت: پيش بيني مي شود امسال 4 هزارو 420 تن انگور از باغ هاي بارور اين شهرستان برداشت شود. وي، درآمد ناخالص حاصل از اين ميزان برداشت را بيش از 30 ميليارد ريال اعلام كرد و اظهار داشت: بخشي از محصول توليدي به صورت سنتي فرآوري مي شود و فرآورده هايي از جمله شيره انگور و سركه وارد بازار مي شود.
برگزاري يادواره شهدا
آمل- خبرنگار كيهان: فرماندار آمل در نشست شوراي ايثارگران شهرستان آمل گفت: اين شهرستان بيشترين شهداي ترور را دارد و به منظور يادآوري جانفشاني هاي اين غيورمردان، امسال همزمان با گراميداشت ياد و خاطره شهداي ششم بهمن سال 60، يادواره شهداي ترور مازندران در آمل برگزار خواهد شد.
يدالله اكبرزاده با بيان اينكه از ابتداي امسال تاكنون 65 يادواره شهدا در شهرستان آمل برگزار شد، افزود: در 17 آبان ماه نخستين يادواره شهيد حماسه جنگل با حضور معاون اداري و مالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در دانشگاه شمال آمل برگزار خواهد شد.
فرماندار آمل اضافه كرد: يادواره شهداي اصناف، يادواره 100 شهيد ورزشكار و يادواره شهداي روحانيت تا پايان امسال در آمل برگزار خواهد شد.
اجراي طرح شفا
نائين- خبرنگار كيهان: رئيس كميته امداد امام خميني نائين با اشاره به اجراي طرح شفا گفت: در اين طرح حاميان هزينه هاي درماني بيماران صعب العلاج را پرداخت مي كنند و تاكنون 105 نفر در اين طرح شركت كرده اند و ماهانه حدود 7 ميليون و 500 هزار ريال براي بيماران نيازمند جمع آوري مي شود. حسين نصيريان با تاكيد بر توانمندسازي خانواده ها تصريح كرد: در اين زمينه بيش از 40 مورد وام خودكفايي به مددجويان تحت پوشش پرداخت شده است.

 



ساخت بالا رونده آسانسورهاي فضايي در اهواز

اهواز- خبرنگار كيهان:
نخستين نمونه تحقيقاتي بالارونده آسانسور فضايي كشور توسط پژوهشگران جوان اهوازي در دانشگاه شهيد چمران با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز و حمايت مالي پارك علم و فناوري خوزستان ساخته شد.
مجري طرح و عضو انجمن علمي دانشجويي برق دانشگاه شهيد چمران با اشاره به اين كه ايران پنجمين كشوري است كه چنين دستگاهي را ساخته است، اظهار داشت: اين دستگاه قادر است بدون نياز به تجهيزات جانبي از يك طناب آويزان با سرعتي بيش از هشت متر بر ثانيه بالا رفته و بيش از پنج كيلوگرم بار حمل كند.
مسعود آراميده، درخصوص سيستم آسانسور فضايي افزود: آسانسور فضايي يك سيستم حمل و نقل فضايي انقلابي است كه به دليل بازده و صرفه اقتصادي بالاتر قرار است جايگزين روش هاي حمل و نقل فضايي امروزي نظير استفاده از موشك شود. اين سيستم توجه بسياري از محققان و سازمان هاي فضايي دولتي نظير ناسا و شركت هاي خصوصي كوچك تر را به خود جلب كرده و اين نهادها با سرمايه گذاري قابل توجه در صدد دستيابي و توسعه فناوري ساخت آسانسور فضايي هستند.اين دانشجوي كارشناسي مهندسي الكترونيك، با اشاره به جايگاه بالارونده ها در سيستم آسانسور فضايي خاطرنشان كرد: در اين سيستم كابلي از جنس نانولوله هاي كربني از زمين تا فضا امتداد داده شده و دستگاه هايي كه بالارونده نام دارند از اين كابل بالا مي روند و محموله خود را در مدار زمين قرار مي دهند.

 



بهره برداري از دستگاه ريز اتوماتيك در تراكتورسازي اروميه

اروميه- خبرنگار كيهان:
با بهره برداري از دستگاه ذوب ريز اتوماتيك در كارخانه تراكتورسازي اروميه اين كارخانه هم به جمع واحدهاي توليد قطعات پيچيده فني كشور پيوست.
با بهره برداري از اين دستگاه در حضور جمعي از مسئولان استاني و مديران ارشد گروه صنايع تراكتورسازي ايران كارخانه تراكتورسازي اروميه سالانه 5 تن ميل لنگ پرايد، گيربكس وانت بار و مني فولد فيات توليد خواهد كرد.
براي راه اندازي خط نخست ريخته گري و تجهيزات وابسته به آن شامل برج خنك كننده و ژنراتور نگهدارنده 500كيلو واتي در مجموع 5ميليارد ريال هزينه شده است.
كارخانه تراكتورسازي اروميه به غير از توليد انواع تراكتور تنها قادر به توليد قطعات ساده فني بود كه با نصب و راه اندازي دستگاه ذوب ريز اتوماتيك از اين پس قطعات پيچيده با ارزش افزوده بالا در اين كارخانه توليد مي شود.
ديزج نژاد معاون برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي در مراسم بهره برداري از خط جديد ريخته گري تراكتورسازي اروميه با بيان اينكه توسعه در آذربايجان غربي شتاب قابل توجهي دارد گفت: بعد از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها به عنوان يك تحول اقتصادي در كشور، صنعت هم با گذراندن دوران سختي آغاز اين طرح، درحال حاضر به شرايط ايده آل رسيده كه تراكتورسازي نمونه اي از واحدهاي توليدي موفق است.
ابراهيمي مدير گروه صنايع تراكتورسازي ايران هم در اين مراسم از آغاز اجراي مراحل دوم و سوم خط ريخته گري كارخانه تراكتورسازي اروميه خبر داد و گفت: تا پايان سال 93 با بهره برداري از مرحله سوم ريخته گري ظرفيت توليد اين كارخانه در بخش ساخت قطعات پيچيده فني از 5تن به 15تن خواهد رسيد.
امسال توليد انواع تراكتورهاي باغي در كارخانه هاي تراكتورسازي اروميه از 750عدد سال قبل به سه هزار دستگاه رسيده كه 4برابر نسبت به سال قبل افزايش دارد.

 



رئيس كل دادگستري فارس: وجود فرد ناسالم را در مجموعه تحمل نمي كنيم

شيراز- خبرنگار كيهان:
اگر حتي يك فرد ناسالم در مجموعه قضايي فارس وجود داشته باشد، ما نمي توانيم وجود او را تحمل كنيم زيرا اين فرد به مجموعه لطمه مي زند.
رئيس كل دادگستري فارس با بيان اين مطلب در مراسم معرفي رئيس جديد دادگاه هاي عمومي و انقلاب شيراز با اشاره به جايگاه قضات گفت: در آيات و روايات متعدد به جايگاه قضات اشاره شده و اين امر فقط به خاطر احقاق حق و ابطال باطل است.
وي اظهار داشت: اگر دستگاه قضا و مسئوليت هايي كه به افراد در اين مجموعه سپرده مي شود ارزش دارد، به خاطر اين است كه حقي را احقاق و باطلي را ابطال مي كند.
ذبيح الله خداييان با بيان اينكه مسئوليت ها بعنوان امانت نزد افراد است افزود: اگر قضات بتوانند در زمان صدور حكم فشارهاي دروني مراجعان، بغض و كينه و فشارهاي بيروني كه گاهي از طرف مسئولان، بستگان و اطرافيان اعمال مي شود را كنار گذاشته و آن حكمي كه حق است را صادر كنند آن زمان است كه خداوند را راضي نگه داشته اند.

 



رتبه اول توليد پياز هرمزگان به ميناب اختصاص دارد

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
مديرجهاد كشاورزي ميناب گفت: اين شهرستان با بيش از 105 هزار تن پياز، رتبه اول توليد اين محصول را در استان به خود اختصاص داده است.
سيدعبدالعظيم موسوي زاده، وسعت مزارع پياز در اين شهرستان را چهار هزار و 500هكتار عنوان كرد.
اين مقام مسئول، ميزان توليد پياز سال گذشته اين شهرستان را 105 هزارتن عنوان و ميزان برداشت محصول پياز خارج از فصل اين شهرستان را از هر هكتار 25 تن ذكر كرد. سرپرست جهاد كشاورزي ميناب از روستاهاي راونگ، زرتوجي، تيرور، تلنگ، هشتبندي و چراغ آباد به عنوان نقاط عمده توليد پياز در ميناب نام برد.
موسوي، برداشت پياز در فصل زمستان، تازه خوري و قابليت نگهداري زياد را از مزيت هاي پياز توليدي در شهرستان ميناب نام برد.
فصل كاشت پياز در ميناب از نيمه دوم مهر آغاز و زمان برداشت آن نيز نيمه اول فروردين اعلام شده است. شهرستان ميناب به عنوان يكي از چهار قطب كشاورزي اين استان محسوب مي شود كه به عنوان يكي از توليدكنندگان محصولات سبزي و صيفي خارج از فصل استان است كه نقش به سزايي در تنظيم بازار اين محصولات دارد.

 



پياده روهاي ساري، محلي براي پارك خودروها

گزارش از: محمدرضا فرجي- ساري
هنوز مشكل تردد موتورسيكلت در پياده روهاي شهرهاي كشور حل نشده است كه پارك خودرو در اين قسمت از شهر نيز عابران پياده را در ساري با مشكل مواجه كرده و مشكلي بر مشكلات آنها افزوده است.
پارك كردن خودرو در پياده روهاي شهر ساري كه هر روز درحال گسترش است؛ تقريبا به صورت يك فرهنگ درآمده و ظاهرا هيچ نهادي هم خود را مسئول برخورد با اين ناهنجاري اجتماعي نمي داند.
مشاهدات خبرنگار كيهان از مناطق مختلف شهر ساري، مركز استان مازندران حاكي است كه توقف خودروها در پياده روها، مختص مناطق شلوغ و پرتردد شهر نيست كه با كمبود محل پارك مواجه هستند؛ بلكه حتي در خيابان هاي فرعي و كوچه ها نيز اين ناهنجاري به وفور مشاهده مي شود.
اين مشكل در مناطقي از شهر كه ساكنانش از نظر اقتصادي وضعيت بهتري نسبت به ساير مناطق دارند و افكار عمومي نيز اين مناطق را به عنوان بالاشهر مي شناسد و انتظار رعايت نظم و انضباط بيشتري از آنها مي رود، بيشتر نمود دارد.
گاهي اوقات خودروهاي پارك شده چنان عرصه پياده روهاي شهر ساري را در اختيارشان مي گيرند كه عابران پياده مجبورند همدوش خودروهاي شتابان درحال گذر از خيابان به راهشان ادامه دهند و خطر ناشي از اين وضعيت را به جانشان بخرند. تجسم مادري كه دست در دست فرزندش مجبور است به جاي پياده رو از حاشيه خيابان براي عبور استفاده كند، بانوي مسني كه سبد خريدهايش را از روي جوي به حاشيه خيابان مي كشاند و يا معلولي كه مسير حركت ويلچرش را با درخواست كمك از ديگر رهگذران عوض مي كند؛ اگر چه براي هر ناظر بي طرفي رنج آور است، ولي ظاهرا براي رانندگان خاطي ساروي تكراري و عادي شده است.
طوري كه بي توجهي مسئولان نسبت به پارك خودروها در پياده روهاي مركز استان مازندران (ساري) به يك معضل جدي مبدل شده است.
جمعي از شهروندان ساروي به ويژه عابران پياده در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن انتقاد از پارك خودرو در پياده روها، وجود چنين وضعيتي را براي مركز استاني كه به لحاظ فرهنگي از ويژگي هاي خاصي برخوردار است؛ غيرقابل قبول دانستند.
آنان گفتند؛ كه اين ناهنجاري فرهنگي گذشته از اين كه نوعي قانون شكني و بي اعتنايي به قوانين راهنمايي و رانندگي است، ضعف فرهنگ ترافيكي و بي اعتنايي به حقوق شهروندي هم محسوب مي شود.
صاحب يك سوپرماركت در يكي از خيابان هاي ساري به خبرنگار كيهان گفت: پارك خودروي همسايه براي نصب تابلوهاي تبليغاتي فروشگاه مزاحمت ايجاد كرد و به رغم تذكرات پي درپي، متأسفانه هيچ توجهي به آن نشده است.
يك شهروند ديگر هم درباره اين مزاحمت شهروندي افزود: همسايه ام هميشه خودروي خود را در پياده رو و جلوي درب ورودي آپارتمان پارك و راه ورود ديگر همسايگان را به آپارتمان مي بندد و سد معبر ايجاد مي كند.
مهدي شيخي از شهروندان ساكن ساري معتقد است: بارها در قالب شوخي و كنايه در اين مورد تذكر داديم، اما باز هم اين عمل را تكرار مي كند و همين كارش سبب شده تا ديگران هم براي جبران مزاحمت هايش اقدام مشابه انجام دهند.
يك خانم خانه دار ساروي هم گفت: به دليل پارك خودروهاي ساكنان محل، نمي توانم فرزندم را با كالسكه به پياده روها ببرم و در صورت لزوم مجبورم كه از خيابان استفاده كنم كه در اين صورت امنيت جاني خود و فرزندم به خطر مي افتد.
اين شهروند در ادامه افزود: رفت و آمد در پياده روها حق ابتدايي شهروندي است؛ درحالي كه اين حق توسط برخي از همشهري ها با پارك خودروها و تردد موتور سيكلت، از بين مي رود.
وي از مسئولان راهنمايي و رانندگي استان خواست تا جهت رفاه عابران پياده با اين معضل اجتماعي با شدت برخورد كنند.
مجتبي يوسفي، يك شهروند ديگر هم گفت: انتخاب واژه «پياده رو» براي اين مكان ها به خودي خود گوياي استفاده انحصاري افراد پياده است و هرگونه استفاده ديگر اهانت به ديگران و ناديده گرفتن حقوق اوليه آنان محسوب مي شود.
با اين وصف رانندگان خاطي هم براي خودشان توجيهاتي دارند كه شنيدني است آنها مدعي هستند كه سرعت زياد تردد خودروها در خيابان ها و ويراژ دادن و لايي كشيدن برخي از رانندگان جوان موجب مي شود تا حاشيه خيابان ها براي پارك كردن خودرو امنيت نداشته باشد.
آنها همچنين باريك بودن بسياري از خيابان هاي اصلي شهر ساري را توجيه ديگري براي پارك كردن خودروهايشان در پياده روها مي دانند و معتقدند كه پياده روها از امنيت بيشتري براي پارك كردن برخوردارند.
در اين ميان راننده يك خودروي پارك شده در يكي از پياده روهاي منطقه مركزي شهر ساري در پاسخ به خبرنگار ما گفت: تاكنون چندين بار آينه بغل خودروم هنگام توقف در حاشيه خيابان به خاطر برخورد خودروهاي درحال حركت، شكسته شد.
وي كه حاضر نشد نامش را به خبرنگار ما بگويد؛ افزود: هر كسي وقتي براي پارك كردن خودرو در حاشيه خيابان احساس امنيت نكند، به خاطر كمبود فضاي رسمي پاركينگ در شهر، از پياده رو براي اين منظور استفاده مي كند.
اين راننده خاطي با اشاره دست به تعداد ديگري از خودروهاي پارك شده در پياده رو گفت: واقعا مردم چاره اي ندارند و براي اين كه به خودرويشان آسيبي نرسد دست به اين كار مي زنند.
آينه بغل خودروها باارزش تر از جان انسان ها كه به يك فرهنگ تبديل شده است.
خبرنگار از اين راننده پرسيد: درست است كه با پارك كردن در پياده رو، ديگر آينه بغل خودروي شما شكسته نمي شود، ولي آيا هيچگاه فكر كرده ايد كه ممكن است به جاي آن عابر پياده اي كه مجبور مي شود از حاشيه خيابان عبور كند، قرباني شود؟
وي كه ظاهرا انتظار چنين پرسشي را نداشت، پس از اندكي سكوت، ابراز شرمندگي كرد و گفت: هرگز راضي نيستم كه شهروندي به خاطر عمل من آسيب ببيند.
براساس آمارهاي رسمي، شهر ساري حدود 300 هزار نفر از جمعيت نيم ميليوني شهرستان را در خود جاي داده است. به اين تعداد بايد جمعيت شناوري را اضافه كرد كه به صورت روزانه جهت پيگيري مسايل و مشكلاتشان از ساير نقاط استان به مركز سفر مي كنند. در اين بين بخش زيادي از حدود 20 ميليون گردشگري هم كه سالانه به مازندران مي آيند، شهر ساري را به عنوان مقصدشان انتخاب كرده، يا از آن عبور مي كنند.
در اختيار داشتن مركزيت استان، استقرار مراكز علمي و آموزشي تراز اول استان و سفر انبوه گردشگران سبب شده است تا شهروندان ساروي انتظار ويژه اي از نهادهاي ذي ربط براي اعمال قوانين و مقررات و دفاع از حقوق شهروندي داشته باشند.

 



سردفترها هم بيمه مي شوند

تبريز- خبرنگار كيهان:
بيمه كردن سردفتران، جزو برنامه كاري كانون سردفتران و دفترياران كشور مي باشد و اين موضوع با جديت دنبال مي شود.
رئيس هيئت مديره كانون سردفتران و دفترياران كشور يكشنبه در تبريز با اعلام مطلب فوق به خبرنگاران گفت: مشكلات مربوط به اين كار در استان تهران، رفع شده و در قزوين نيز به طور آزمايشي، آغاز شده است.
محمدرضا دشتي اردكاني با اشاره به كسري 80 ميليارد ريالي بودجه كانون در سال گذشته، از فعاليت 7هزار و 350 دفترخانه اسناد رسمي، ازدواج و طلاق در سطح كشور خبر داد.
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور نيز در تبريز گفت: به زودي طرح واگذاري بخشي از وظايف حاكميتي قوه قضاييه به دفاتر اسناد رسمي كشور، به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
احمد تويسركاني افزود: با تصويب نهايي طرح مزبور، اقبال مردمي به دفاتر افزايش يافته و از ورودي پرونده ها به دادگستري ها كاسته مي شود.

 



طرح انتقال آب بن- بروجن اجرايي مي شود

شهركرد- خبرنگاركيهان:
پس از ماه ها تلاش و پيگيري، سرانجام وزير نيرو مطالبه قانوني مردم چهارمحال و بختياري را با صدور يك مجوز تكميل كرد.
نماينده مردم شهرستان هاي كوهرنگ، اردل، فارسان و كيار در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين مطالبه، تخصيص برداشت آب از زاينده رود براي بن تا بروجن بوده كه وزير نيرو مجوز آن را صادر كرد.
به گزارش خبرنگارما، نورالله حيدري اضافه كرد: با اجراي طرح انتقال آب بن- بروجن، آب آشاميدني و صنعتي شرق استان تأمين مي شود.
وي ادامه داد: موافقت محمد نامجو، وزير نيرو با برداشت آب از زاينده رود براي بن- بروجن در پي پيگيري هاي كميته صيانت از آب و خاك، همكاري خوب مردم و اطلاع رساني اصحاب رسانه استان صورت گرفته است.
حيدري همچنين اظهارداشت: از وزير نيرو مؤكداً مي خواهيم تا قبل از انجام سفر چهارم رئيس جمهوري و هيئت دولت به استان، بقيه مطالبات قانوني مردم از جمله تأمين آب شرب، اجراي طرح هاي حفظ سفره هاي زيرزميني، تأمين آب صنعت و كشاورزي استان و مسدودكردن تونل گلاب1 و منتفي كردن گلاب 2 و تونل بهشت آباد جامه عمل بپوشد.
وي تأكيد كرد: تونل هاي گلاب 1 و 2 و بهشت آباد جزو خطوط قرمز مردم استان چهارمحال و بختياري است كه هرگز از آنها عبور نخواهندكرد.

 



امسال 150 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح معرفت قرار مي گيرند

همدان - خبرنگار كيهان:
كارشناس ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش گفت؛ امسال، 150 هزار دانش آموز دوره متوسطه كشور، تحت پوشش طرح معرفت قرار مي گيرند.
عيسي بالايي در گردهمايي معاونان پرورشي و روساي گروه نماز و قرآن و عترت آموزش و پرورش هشت استان كشور در همدان، افزود: برگزاري طرح معرفت و شناخت و معرفي مراجع و علما به دانش آموزان از برنامه هاي ملي وزارت آموزش و پرورش به شمار مي رود.
وي ادامه داد؛ دانش آموزان دختر سوم راهنمايي و پسر اول متوسطه از استانهاي اراك، اردبيل، كرمانشاه، اصفهان، كهكيلويه و بويراحمد، گلستان، البرز و همدان در سال تحصيلي جاري از اجراي طرح مذكور بهره مند مي شوند.
وي اعلام كرد: جهت اجراي طرح معرفت، كتاب «در مسير شكوفايي» با يك ميليون و 200 هزار نسخه چاپ و در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.
بالايي يادآور شد: همچنين سي دي قرائت صحيح نماز و بروشور شناخت مراجع توسط مربيان پرورشي مدارس در ميان دانش آموزان توزيع مي شود كه پس از استماع و مطالعه اقلام مذكور، داوطلبان حضور در طرح، در يك آزمون شركت كرده و برگزيدگان به اردوهاي مشهد و قم اعزام مي شوند.
وي توجه به نماز و قرآن را از اولويت هاي برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت؛ هم اكنون 16 هزار روحاني به عنوان امام جماعت در مدارس فعاليت دارند و 70 هزار نفر فرهنگي نيز به طور خودجوش به اقامه نماز در مدرسه هاي كشور مي پردازند.

 



ممنوعيت عرضه گوشت مرغ بدون بسته بندي در البرز

كرج- خبرنگار كيهان:
عرضه گوشت مرغ فله اي بدون بسته بندي در استان البرز از اول آبان ماه سال جاري ممنوع شد.
معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني استان البرز با اعلام اين خبر گفت: هدف از اين ممنوعيت پيشگيري از آلودگي احتمالي اين فرآورده گوشتي است.
بلال خليلي افزود: با هماهنگي هاي به عمل آمده با سازمان دامپزشكي استان البرز مقرر شده عرضه مرغ در اين استان به صورت بسته بندي انجام شود. وي اظهار داشت: از اين پس روي بسته بندي تمام مرغ هاي عرضه شده اطلاعاتي مانند وزن، تاريخ كشتار و انقضا، نام كشتارگاه، شماره مجوز و قيمت درج مي شود.
خليلي تصريح كرد: درج اين اطلاعات موجب مي شود خريداران از كيفيت و تاريخ توليد و انقضاي اين فرآورده گوشتي آگاهي يابند.
معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني گفت: به منظور اجراي اين طرح با 6 كشتارگاه مرغ در استان البرز هماهنگي هاي لازم براي رفع نياز مردم نيز انجام شده است.
خليلي در پايان اظهار داشت: اكنون نياز روزانه گوشت مرغ در استان البرز بيش از 200 تن است كه 80درصد آن توسط توليدكنندگان استان و بقيه از ساير استان ها مانند تهران، مازندران و گيلان تأمين مي شود.

 



14 آبان ماه آب در زاينده رود جاري مي شود

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت آب منطقه اي اصفهان گفت: 14 آبان ماه آب در زاينده رود جاري مي شود.
محمدعلي طرفه زمان تخصيص آب كشت پاييزه كشاورزان شرق اصفهان را روز 14 آبان ماه جاري اعلام كرد.
وي ا اشاره به كل ميزان ورودي آب به پشت سد زاينده رود درسال آبي 90-89 افزود: ميزان آب موجود درمقايسه با سال گذشته 27 درصد و نسبت به ميانگين درازمدت 37 درصد كاهش داشته است. اما با اين وجود تأمين آب 40 شهر و 200 روستاي استان اصفهان به صورت كامل انجام گرفته است.
وي با بيان اينكه دراين راستا آبرساني به كاشان و شهرهاي استان يزد نيز صورت گرفته است، به گفته طرفه ميزان بارندگي در سرشاخه هاي زاينده رود (چلگرد) درسال آبي 89-90 بالغ بر 981 ميليمتر بوده كه نسبت به سال گذشته 24 درصد و نسبت به ميانگين درازمدت 32 درصد كاهش داشته است كه ذخيره سد زاينده رود با 48 درصد كاهش نسبت به ميانگين درازمدت، در پايان سال آبي 90-89، 444 ميليون متر مكعب مي باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14