(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 7 آبان 1390- شماره 20060

سربازان انقلاب
دانشگاه و دانشجو از ديدگاه امام (ره) و مقام معظم رهبري
دانشگاه موجود دانشگاه مطلوب
گزارش برنامه «جنبش وال استريت، آغاز پايان آمريكا» در دانشگاه تهران
شروع بيداري مردم آمريكا
چاه مكن بهر كسي ...
انجام امور فارغ التحصيلي توسط پست
تشكيل اتاق مد براي دختران دانشجو
برگزاري جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد تا يك ماه ديگر
افتتاح شاخه دانشجويي انجمن انفورماتيك ايران
با مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي آيين نامه كرسي هاي آزادانديشي بازبيني مي شود



سربازان انقلاب

سربازان انقلاب فقط كساني نيستند كه در هنگام بروز انقلاب حضور داشتند و مي توانستند سربازي كنند. جوانان مؤمن و نوانديش و آزادفكر و پاك دامن امروز ما و نسل هاي بعد هم سربازان انقلابند؛ چون انقلاب يك حقيقت هميشه جاويد است؛ انقلاب پرچم عدالت و آزادي و استقلال و عزت است؛ انقلاب پرچم اسلام است. چنين چيزي هرگز كهنه نمي شود، هميشه طرفدار و سرباز دارد و هميشه در ميان انسانهاي آگاه، داراي دلباخته است. آن كساني كه سعي مي كنند جوانان امروز ما را به عنوان نسل سوم و نسل چهارم و امثال اين تعبيرات، پشت كرده به اسلام و انقلاب وانمود كنند، خودشان دل هاي افسرده و درمانده و وامانده دارند و حال خودشان را به ديگران تعميم مي دهند، در حالي كه حقيقت قضيه اين نيست. همچنان كه اسلام 1400 سال پيش ظهور كرد؛ اما حقايق اسلام در تمام دوران هاي تاريخ، دل هايي را مجذوب خود نمود، جسم ها و فكرها و نيروهايي را به حركت درآورد و تحولات عظيمي را در همه عرصه هاي زندگي بشريت ايجاد كرد. انقلاب يكي از همان تحولات است و نام و حقيقت و روح اسلام عنصر اصلي اين انقلاب است؛ لذا هميشه زنده است .
بيانات مقام معظم رهبري، 19/10/81

 



دانشگاه و دانشجو از ديدگاه امام (ره) و مقام معظم رهبري
دانشگاه موجود دانشگاه مطلوب

علي امينيان
دانشگاه مبدا همه تحولات است. شايد اين جمله معمار كبير انقلاب اسلامي بحق ناب ترين و بهترين گفتار در تبيين جايگاه والاي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور بوده است، به طوري كه هرگاه نامي از دانشگاه به ميان مي آيد، ناخودآگاه اين جمله در ذهن صاحب نظران تداعي مي شود.
دانشگاه ها در آرمان ها و عقايد حضرت امام (ره) داراي چنان جايگاه رفيعي بود كه بدون شك مي توان آن را جزو مسائل تراز اول براي انقلاب و كشور معرفي كرد تا جايي كه ايشان در ديدار جمعي از مسئولان فرهنگي كشور در دوران جنگ تحميلي و همزمان با تجاوز نظامي عراق به ميهن اسلامي، اهميت دانشگاه ها را از مسئله جنگ نيز مهم تر دانسته و فرمودند: «مسئله جنگ يك امر موقت است، در صورتي كه مسأله مهم و ماندگار و اساسي، دانشگاه هاست.»
امام خميني (ره) با نگاه عالمانه و حكيمانه خود كه با شناخت توام با بصيرت همراه بود براي دانشگاه ها اهميت ويژه اي قائل بودند، به نوعي كه اين نهاد را عامل هلاكت و يا سعادت اسلام و ايران معرفي نمودند كه بهترين گواه بر اين ادعا در نصايح مشفقانه ايشان در وصيت نامه سياسي- الهي شان تجلي پيدا كرد.
ايشان در بخشي از رهنمودهاي عملي و سازنده خويش به صراحت پيرامون نقش و اهميت دانشگاه ها با ملت، مسئولان و دولتمردان جمهوري اسلامي سخن گفته و با كلامي قاطع حجت را بر آنان تمام مي كنند و مي فرمايند:
«... بايد ملت غارت شده بدانند كه در نيم قرن اخير آنچه به ايران و اسلام ضربه مهلك زده است قسمت عمده اش از دانشگاه ها بوده است. اگر دانشگاه ها و مراكز تعليم و تهذيب و تربيت ديگر با برنامه هاي اسلامي و ملي در راه منافع كشور به تعليم و تهذيب و تربيت كودكان و نوجوانان و جوانان جريان داشتند، هرگز ميهن ما در حلقوم انگلستان و پس از آن آمريكا و شوروي فرو نمي رفت و هرگز قراردادهاي خانه خراب كن بر ملت محروم غارت زده تحميل نمي شود و هرگز پاي مستشاران خارجي به ايران باز نمي شد و هرگز ذخاير ايران و طلاي سياه اين ملت رنجديده در جيب قدرت هاي شيطاني ريخته نمي شد و هرگز دودمان پهلوي و وابسته هاي به آن اموال ملت را نمي توانستند به غارت ببرند و در خارج و داخل پارك ها و ويلاها بر روي اجساد مظلومان بنا كنند و بانك هاي خارج را از دسترنج اين مظلومان پر كنند و صرف عياشي و هرزگي خود و بستگان خود نمايند.
اگر مجلس و دولت و قوه قضائيه و ساير ارگان ها از دانشگاه هاي اسلامي و ملي سرچشمه مي گرفت ملت ما امروز گرفتار مشكلات خانه برانداز نبود و اگر شخصيت هاي پاكدامن با گرايش اسلامي و ملي به معناي صحيحش، نه آنچه در مقابل اسلام عرض اندام مي كند، از دانشگاه ها به مراكز قواي سه گانه راه مي يافت، امروز ما غير امروز و ميهن ما غير اين ميهن ... بود. »
شاخص و محوري بودن بحث دانشگاه ها در كلام و سياست گذاري هاي مقام معظم رهبري نيز انعكاس يافته است. ايشان در تبيين اهميت، نقش و جايگاه دانشگاه ها اظهار داشتند: «دانشگاه انصافا مسئله مهمي است و ما به اين اهميت از بن دندان معتقديم. اگر ما دانشگاه را امروز نداشته باشيم پس فردا هيچ چيز نداريم و مجبوريم به طرف اين و آن دست دراز كنيم. امروز براي گندممان، براي آن آهنمان، براي ماشين آلاتمان به ديگران مراجعه مي كنيم و گدايي مي كنيم، فردا براي كسي كه اين آهن آلات را براي ما سرهم و سوار هم بكند بايد از ديگران گدايي بكنيم؛ يعني سازندگي مملكت براي آينده، ديگر يك افسانه و يك سراب بيش نخواهد بود...»
امام خميني (ره) با نگرش عالمانه و دورانديشانه خود و با چشم اندازهايي برآمده از اسلام و انقلاب با برجسته نمودن نقش فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ها در جامعه مسلمان، جوان، پرشتاب و رو به آينده ايران دانشگاه را نقطه آغاز تمامي تحولات معرفي نموده است.
اما در ميان وظايف اصلي دانشگاه «توليد علم و آموزش و پژوهش» بيشتر از ديگر كاركردهاي اين نهاد اجتماعي نقش اساسي و غير قابل انكار در روشن نمودن موتور حركت تحولات جامعه ايفا خواهد نمود، از همين رو مقام معظم رهبري «نوانديشي علمي» را وظيفه آرماني محيط هاي علمي و دانشگاهي معرفي مي نمايد و فرهنگ نوآوري علمي را لازمه جامعه دانشگاهي كشور دانسته و فرمودند: «... يكي از وظايف مهم دانشگاه ها عبارت است از «نوانديشي علمي» ... آنچه كه براي يك محيط علمي و دانشگاهي وظيفه آرماني محسوب مي شود اين است كه در زمينه مسائل علمي، نوانديش باشد. معناي واقعي توليد علم اين است توليد علم فقط انتقال علم نيست نوآوري علمي در درجه اول اهميت است اين بايد يك فرهنگ بشود اين نوانديشي فقط مخصوص اساتيد نيست؛ مخاطب آن، دانشجويان و كل محيط هاي علمي است...»
ايشان در ادامه اين موضوع؛ توليد علم به معناي حقيقي كلمه را در گرو زنده ماندن روح نوآوري علمي در دانشگاه ها معرفي مي كنند و مي فرمايند: «... نبايد صرفا مصرف كننده فرآورده هاي علمي ديگران بود، بايد علم را به معناي حقيقي كلمه توليد كرد. البته اين كار، روشمندي و ضابطه لازم دارد مهم اين است كه روح نوآوري علمي در محيط دانشگاه زنده بشود و زنده بماند... »
معظم له قدرت علمي را به تنهايي براي به حركت در آوردن كاروان علم كافي ندانسته و قوه محركه آن را «جرات علمي» معرفي مي نمايند كه در صورت ايجاد آن در جامعه، زمينه اعتلاء كشور تا بدان جا فراهم مي گردد كه نظريات علمي و فلسفي با زبان فارسي به جهان معرفي شود.
ايشان در خطبه هاي نماز جمعه تهران در مورخ 9/7/87 و همزمان با بازگشايي دانشگاه ها با ترسيم افق پيشرفت علمي كشور در اين زمينه مي فرمايند: «... ما بايد به آنجا برسيم كه اگر در اكناف عالم يك پژوهشگر، يك دانشمند، بخواهد به فلان نظريه علمي يا نظريه فلسفي دست پيدا كند، ناچار باشد زبان فارسي را ياد بگيرد بعضي با نگاه انكار آميز به اين نگاه مي كنند من معتقدم و مي بينم در مقابل خودم كه چنين چيزي شدني است. ما اگر همت كنيم، مي توانيم تا بيست سال ديگر، تا سي سال ديگر، كاري كنيم كه وقتي نام آوران عرصه علم و فناوري را در دنيا نام مي آورند، ايرانيان و كشور ما در صدر قرار بگيرد...»
اما پر واضح است كه دولت هاي مسلمان و به ويژه كشور ما نبايد براي دستيابي به اين مرز از پيشرفت علمي آن هم در بستر دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور انتظار دريافت علوم تراز اول، ابداعات، اكتشافات و اختراعات را از كشورهاي اروپايي، غربي و آمريكا داشته باشند، در جهان كنوني دانشگاه مهم ترين نهاد در فرآيند خلق و نشر دانش است، اين نهاد نه تنها جايگاه بسياري از علوم پايه است بلكه مركزي است براي چرخش نظام پيچيده نشريات، كتب و پايگاه هاي اطلاع رساني كه دانش را به سراسر جهان منتقل مي كند، اما اين انتقال دانش از سوي كشورهاي غربي در مورد كشورهاي مسلمان محقق نمي شود و اين دولت هاي استكباري بنا به تعبير مقام عظماي ولايت با بهره گيري از خست علمي اجازه درس خواندن را به دانشجويان مسلمان نمي دهند ايشان در اين خصوص مي فرمايند:
«آنان -كشورهاي غربي- نسبت به علم خست مي ورزند شما نگاه نكنيد كه در دانشگاه ها ظاهراً روي افرادي كه به آنجا مي روند، باز است اين مقدار را چاره اي ندارند، بهترين پيشرفت ها، بهترين اختراعات، برترين كشفيات علمي آن روزي مجاز است به دست ملت هاي ديگر غير از خودشان به خصوص ملت هاي شرق، به خصوص ملت هاي مسلمان برسد كه آنها يا بدلش را به وجود آورده باشند يا آن علم برايشان از مد افتاده باشد و الا اجازه نمي دهند شما هم برويد درس بخوانيد، نمي گذارند، ياد نمي دهند.»
اما نگاه ژرف انديش رهبر معظم انقلاب، در اين مسئله نيز جايي براي غلبه ياس و نااميدي براي دانشجويي مسلمان باقي نمي گذارد، ايشان در اين خصوص در ابتدا با تشبيه پياده و سواره وضعيت يك ملت مسلمان را توصيف نموده و در ادامه راهكار و راهبرد مقابله با اين تحريم نانوشته علمي را بهره گيري از راه هاي ميان بر علم معرفي كرده و فرموده اند:
«ما از لحاظ علمي عقب مانده ايم و بحث ده سال و بيست سال هم نيست، اما بايد قبول كرد كه حتماً راه ميان بر هم وجود دارد، راه ميان بر نيز خودش يك حركت علمي است؛ يعني ما بدانيم كه اگر بخواهيم به سطح علمي امروز دنيا برسيم، لازم نيست از همه ي اين مراحل كه ديگران طي كرده اند عبور بكنيم، بلكه مي توانيم راه هاي ميان بر را پيدا نماييم يك طرز فكر اين است كه ما پياده هستيم و رقباي ما در دنيا سواره، شما اينجا مي خواهيد پياده برويد تا به آن كسي برسيد كه او هم دارد مي دود، منتها سواره، هر چه شما پيش مي رويد، ده برابرش او پيش مي رود. اين يك طرز فكر است نتيجه اين طرز فكر آن است كه خودتان را خسته نكنيد و كار فني و تكنيكي بي خودي انجام ندهيد. طرز فكر ديگر آن است كه نه، اين غلط است كه خيال كنيم ما پياده ايم، آنها سواره، اگر آنها سواره اند، ما هم سواره ايم، منتها مركب ما با مركب آنها فرق دارد، مركب آنها، صنعت آنهاست، مركب ما «همت» و «ايمان» و «استعداد انساني» ماست.»
در بررسي ابعاد مختلف مسئله علم در دانشگاه ها، شناخت آسيب ها و آفات كسب علم نيز ضروري و لازم است در تمامي جوامع كنوني يكي از كاركردهاي اصلي و لاينفك دانشگاه ها ارائه مدارك تحصيلي به دانشجويان مي باشد، اين وظيفه و كاركرد از آغاز كار دانشگاه ها در قرون وسطي مطرح بوده است، اما در سال هاي اخير بسيار گسترش يافته است و اين مدارك تحصيلي براساس قوانين موجود از جمله لازمه هاي تصدي مشاغل دولتي و خصوصي مي باشد و در واقع منصفانه است كه بگوييم براي اكثر جايگاه هاي قدرت، مسئوليت و وجهه اي اشخاص در جوامع امروز مدرك دانشگاهي ضروري است و اين واقعيت قدرت بسياري به دانشگاه ها مي دهد.
اين كاركرد -ارائه مدرك تحصيلي- زماني به صورت يك شاخص منفي بروز مي كند كه مدرگ گرايي براي دانشجويان به ارزش تبديل مي شود و به تبع آن جايگاه علم و پژوهش تنزل مي يابد، مقام عظماي ولايت با شناخت و اشراف كامل بر روي اين مساله در رهنمودي خطاب به جمعي از اساتيد و دانشگاه ها در سال 72 مي فرمايند: «..... دانشجو را از اول اين طور تربيت كنيد كه فقط براي اين تكه كاغذي كه به او مي دهند تا برود آنجا استخدام بشود، درس نخواند، اين واقعاً عيب بزرگي است بايداين روحيه حب به علم، حب به تحقيق، عشق به اصل فراگيري و تحقيق را در دانشجويان تزريق كرد.»
از ديگر آفاتي كه دانشگاه ها را به عنوان «مزارع توليد علم» در تمام مقاطع زماني تهديد مي كند «محافظه كاري» و اكتفا به داشته هاي علمي و نداشتن روحيه همت و بلند پروازي در مسير شكوفايي علمي است كه مقام معظم رهبري در تعبيري هشدار دهنده از آن به عنوان قتلگاه انقلاب ياد كرده و مي فرمايند: «... بنده طرفدار دانشگاهي هستم كه اصولي، اعتلاء طلب، رو به مردم، فعال و از لحاظ علمي و فكري پرنشاط باشد، هرگز من دانشگاه و دانشگاهيان را به محافظه كاري و اكتفا به آنچه كه امروز از فكري و فرهنگ و معرفت در دست دارند، توصيه نمي كنم. دانشگاه بايد دائم نردبان ترقي را طي كند و پيش برود. من معتقدم محافظه كاري و اكتفاي به آنچه كه داريم و نداشتن همت و بلندپروازي در همه زمينه هاي فكر و فرهنگ قتلگاه انقلاب است... »
مقام عظماي ولايت، شوق و دلسوزي در مسير تعليم و تعلم را خصوصيت لازم و بارز دانشجويان و اساتيد مسلمان مي داند؛ خصوصيتي كه از منظر ايشان در مرتبه اي از اهميت قرار دارد كه معظم له «فساد علمي» و«فساد اخلاقي» را از نتايج منفي و خسارات جبران ناپذير خلاء اين خصوصيت معرفي مي نمايند.
ايشان در بيانات مهمي كه در ديدار با خانواده هاي شهداي دانشگاه تربيت مدرس داشتند در اين خصوص بيان داشتند: «... فساد علمي معنايش اين است كه در دانشگاه نه متعلم و دانشجو براي ياد گرفتن دلسوزي كند و نه معلم براي درس دادن و ياد دادن دلسوزي كند. نتيجه، بي سواد بار آمدن، بد فهميدن و نفهميدن و عدم رشد استعدادهاست. فساد اخلاقي، معنايش اين است كه آن كه درس مي خواند يا نمي خواند، از لحاظ اخلاقي، شرافت و غيرت و انگيزه و ايمان لازم را در خود پرورش ندهد. اين هم نتيجه اش باشق اول يكي است؛ شايد هم گاهي بدتر...»

 



گزارش برنامه «جنبش وال استريت، آغاز پايان آمريكا» در دانشگاه تهران
شروع بيداري مردم آمريكا

شكل گيري يك جنبش اعتراضي در خيابان كناري ساختمان سازمان ملل در نيويورك، مهد تمدن غرب، نكته اي نيست كه بتوان از كنار آن به راحتي عبور كرد، اعتراضاتي كه نه تنها خيابان وال استريت نيويورك را در برگرفته بلكه به ديگر نقاط جهان هم سرايت كرده و اكثر شهرهاي بزرگ دنيا را تحت الشعاع قرار داده است.
در راستاي تحليل اين مطلب، برنامه اي با عنوان «جنبش وال استريت، آغاز پايان آمريك» در دانشگاه تهران برگزار شد كه گزارش آن از نظرتان مي گذرد:
معترضين جنبش ضد وال استريت به انقلاب نياز دارند
مرضيه هاشمي، مجري ارشد پرس.تي.وي در اين برنامه گفت: جرياني كه در وال استريت شكل گرفته جريان بسيار بزرگي است اما بسياري فكر مي كنند در اين جريان جمعيت زيادي مانند جمعيت مصر حضور ندارند اما بايد گفت كه اين اقدام قدم بزرگي است كه در آمريكا برداشته شده است.
وي با اشاره به اينكه در فرهنگ مردم امريكا تظاهرات هاي خياباني و اعتراض وجود ندارد، افزود: در دهه 60 تظاهرات خياباني جزو فرهنگ مردم آمريكا بود اما سعي كردند پس از آن فرهنگ مردم را عوض كنند.
مجري ارشد شبكه پرس تي وي افزود: مسئولان آمريكايي نمي توانند جلوي اين اعتراضات را بگيرند زيرا وقتي از وال استريت كه محل شركت هاي بزرگ و مراكز مهم است آغاز مي شود نشان مي دهد كه اين نقطه شروع بيداري مردم است.
هاشمي درباره بازخورد سياسي و رسانه اي اين اعتراضات افزود: جريانات سياسي و رسانه اي در اين مورد به نفع يك درصدي ها كار مي كنند مردم در حقيقت اطلاعاتي از اين مسئله نداشته اند اما از سال 2008 هر روز ديدند كه يا خودشان و يا اطرافيانشان شغل و خانه خود را از دست مي دهند و چون تحت فشار قرار گرفتند به سراغ اين اعتراضات رفتند. وي ادامه داد: تا پيش از اين آمريكايي ها تصور مي كردند كه بهترين كشور هستند اما اين بسيار مهم است كه از كشوري مانند مصر الگو گرفتند و سياست مداران امريكايي مي دانند كه اين چقدر مهم است بنابراين سعي مي كنند آن را كوچك نشان دهند.
مجري ارشد شبكه پرس تي وي افزود: بيش از هزار شهر در دنيا اين كار را آغاز كرده اند به طوري كه در طول هفته مردم در خيابان ها مي خوابند و من فكر مي كنم اين ماجرا افزايش پيدا كند.
هاشمي درباره اقدامات رسانه اي تصريح كرد: سه سال قبل وقتي در ايران شلوغي ايجاد شده بود خبرهايي از آن در امريكا منتشر مي شد به طوري كه حداقل روزي 5 خبر از ايران گزارش مي شد.
وي افزود: همچنين اخبار فراواني به طور مداوم از شلوغي هاي ليبي پخش مي شود اما مي بينيم كه شبكه هاي مانند سي ان ان در باره شلوغي وال استريت حداكثر يك گزارش در روز منتشر مي كنند زيرا تحت فشار هستند و به اجبار اين كار را انجام مي دهند.
مجري ارشد شبكه پرس تي وي عنوان كرد: مردم نه حزب دموكرات را مي خواهند و نه جمهوري خواه را بلكه فقط به يك انقلاب نياز دارند كه اين قدم بسيار بزرگي است.
هاشمي گفت: اينها جوان هايي هستند كه به خيابان ها آمدند و اين ارتباط را از طريق فيس بوك و تويتر با شهرهاي ديگر برقرار كردند و از ابزاري كه خود آنها درست كردند عليه خودشان استفاده مي كنند.
وي عنوان كرد: مشكل اصلي در امريكا اين است كه نمي دانند در شرايط فعلي چه كار بايد بكنند كه البته اين بسيار خطرناك است زيرا ممكن است سيا و اف بي آي بتوانند در آنها نفوذ كنند.
مجري ارشد شبكه پرس تي وي افزود: رسانه ها شايد تا يك سال آينده اين مسئله را پنهان كنند اما بالاخره تا سال ديگر اين ماجرا به اوج رسيده و منفجر مي شود.
هاشمي در ادامه اين سخنراني در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه آيا دغدغه مردم امريكا صرفا اقتصادي است يا از نظر مذهبي هم اعتراض دارند، گفت: ريشه آن اقتصادي است البته يك عده هستند كه به خاطر مذهب اعتراض مي كنند، بعد از انقلاب اسلامي ايران و به خصوص يازده سپتامبر شاهد اسلام ستيزي و ضديت با مسيحيت در امريكا بوده ايم كه بسياري از مسيحي ها از آن ناراحت هستند.
وي گفت: در امريكا اگر كسي راجع به دين اسلام و يا هر دين ديگري صحبت كند ضدآزادي است زيرا اين سيستم ضددين است.
مجري ارشد شبكه پرس تي وي عنوان كرد: اعتراض نسبت به مسائل مذهبي از سوي عده اي وجود دارد اما هنوز بزرگ نشده است من مطمئنم يك روز اين اعتراضات هم بزرگ تر مي شود.
هاشمي به جنگ امريكا با عراق اشاره و تأكيد كرد در سال 2006 وقتي جنگ امريكا با عراق شروع شد تظاهرات بسيار بزرگي در امريكا صورت گرفت اما رسانه ها آن را كوچك مطرح كردند.
وي افزود: مردم به اين اعتراض داشتند كه اگر پول نداريم تا خانه و شغل و غذاي ما را تأمين كنيد پس چرا پول داريم كه همه دنيا را به هم بريزيم اين هواپيما هاي بدون سرنشين چقدر هزينه دارد؟!
مجري ارشد پرس تي ادامه داد: اوباما متوجه اين مسئله شده و اعلام كرده كه تا آخر امسال نيروهاي نظامي را از عراق خارج مي كند و اين به دليل آن است كه مي داند كه اين اعتراضات مردم خطرناك است.
هاشمي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چرا با توجه به اينكه فشار اقتصادي بر تظاهر كنندگان وارد مي شود آنها خشونت ندارند، عنوان كرد: ضد خشونت در امريكا جا افتاده و مردم امريكا مي گويند نبايد يك حركتي انجام دهيم كه به خشونت بينجامد.
وي همچنين در پاسخ به اينكه مردم امريكا چقدر از لابي اسرائيل مطلع هستند، تصريح كرد: بيشتر امريكايي ها اطلاعاتي ندارند زيرا خودشان و فكرشان مشغول است و تنها شبكه هاي اصلي را قبول مي كنند.
مجري ارشد شبكه پرس تي وي گفت: وقتي راجع به سياست حرف زده مي شود مي گويند من يك سياست مدار نيستم و حتما خود سياست مداران مي دانند كه چه چيزي درست است.
هاشمي در پايان گفت: آنها از نفوذ اسرائيلي ها هيچ اطلاعي ندارند اما كم كم مطلع مي شوند.
مردم در وال استريت ساختار سياسي و اقتصادي را زير سوال برده اند
فؤاد ايزدي، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در برنامه جنبش وال استريت گفت: تظاهرات و اعتراضات در دهه 60 و سال هاي قبل از آن نيز در امريكا وجود داشت اما آنچه اعتراضات وال استريت را نسبت به اعتراضات دهه 60 متفاوت كرده اين است كه در اعتراضات پيش از اين تجمعات صنفي، تك موضوعي و يا حركت هاي دانشجويي و قومي و نژادي بود يعني حركت هايي نبود كه ساختار سياسي و اقتصادي را زير سوال ببرد.
وي با اشاره به اينكه مردم امريكا همچون جوامع عربي خواستار تغييرات اساسي هستند، گفت: مردم قبلا نمي گفتند كه ما انقلاب مي كنيم اما حالا مي گويند ما انقلاب مي كنيم.
اين پژوهشگر و استاد دانشگاه با بيان اينكه 46 درصد از مردم امريكا معضل گرسنگي دارند، گفت: اين 46 درصد مي گويند به جاي آنكه در جهان جنگ به پا كنيد شكم ما را سير كنيد.
ايزدي عنوان كرد: آنها مي دانند كه اين حركت بعد جهاني دارد و همه مردم دنيا متوجه آن هستند.
وي در ادامه اين برنامه در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه ما نسبت به بي عدالتي هاي امريكا شكي نداريم اما يك گارگر در ايران چقدر حقوق مي گيرد و چقدر سرمايه داران و مسئولان حقوقشان از يك كارگر معمولي بيشتر است و چرا اختلاس هايي كه در كشور رخ مي دهد هرگز آمار برگشتي از آنها اعلام نشده و آقازاده ها قشر خاصي از مردم هستند كه در صد كمي را شامل مي شوند، گفت: اين نكات كه شما با جرئت به آن اشاره كرديد حرف دل همه ماست من نديدم هيچ نكته اي را زيادتر از حد گفته باشيد و اين در حقيقت مشكل كشور ماست.
اين پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: متأسفانه ما از الگوي سرمايه داري غرب استفاده كرديم زيرا بسياري از مسئولان كشورمان نگاهشان نگاه سرمايه داري غرب بود.
ايزدي گفت: اما يك فرقي در سيستم ايران نسبت به سيستم امريكا وجود دارد و آن اين است كه در امريكا سرمايه داري نوع حكومت است اما در ايران سرمايه داري نوع حكومت ما نيست.
وي ادامه داد: نخبگان امريكا خودشان هم فاسد شدند و به خاطر همين است كه اين حكومت را پيش مي برند اما در كشور ما تنها بخشي از مسئولان كشور دچار فساد شده اند كه اين نقطه اميد است و ما بايد تلاش كنيم هر دو را ببينيم اما مجذوب سرمايه داري غرب نشويم زيرا برخي مسئولان ما نيز ندانسته مجذوب اين سرمايه داري شدند.
اين پژوهشگر و استاد دانشگاه در خصوص اينكه برخي مي گويند مردم وال استريت به دنبال امتياز گرفتن هستند و اين اعتراض ها براي پايان سرمايه داري نيست، گفت: اين حركت دو حزب را زير سوال برده اين دو حزب تحت اختيار يك درصدي ها درآمده است و كنترل سياسي را همين يك درصدي ها در اختيار گرفته اند.
ايزدي افزود: در خواست مردم اين نيست كه سيستم كمونيستي يا مديريت دولتي ايجاد شود بلكه مي گويند شما يك سيستم ايجاد كنيد كه سرمايه دار نتواند با پول خود شركت ها را كنترل نمايد.
وي با اشاره به اينكه مردم امريكا اين را نتيجه سرمايه داري مي دانند، تصريح كرد: هدفشان حكومت اسلامي يا سوسياليستي و يا كمونيستي نيست بلكه هدف آنها اصلاح اين سيستم است.
اين پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: اگر اين اتفاق بيفتد امريكا كشور ديگري مي شود و رابطه آن با ايران تغيير مي كند اما قرار نيست سرمايه داري در امريكا از هم بپاشد.
ايزدي در پايان گفت: درباره اينكه عاقبت اين اعتراض در وال استريت چه مي شود هيچ كس نمي داند و معلوم نيست عاقبت سرمايه داري در امريكا چه خواهد شد.

 



چاه مكن بهر كسي ...

كبري نظري
سال ها پيش امام خميني (ره) به نظام هاي كمونيستي و در رأس آن ها به شوروي سابق هشدار دادند كه از اين به بعد كمونيسم را بايد در موزه هاي تاريخ جست وجو كرد؛ و پيش گويي ايشان كاملاً صحيح بود. اما حالا نوبت به نظام كاپيتاليستي رسيده است. پس از جنبش وال استريت، خلف صالح امام خميني (ره)، امام خامنه اي فرمودند: ممكن است حكومت آمريكا با شدت عمل، اين جنبش اعتراضي را سركوب كند اما نمي تواند ريشه هاي آن را از بين ببرد. ريشه هاي اين حركت در آينده آنچنان گسترش خواهد يافت كه نظام سرمايه داري آمريكا و غرب را زمين خواهد زد.
نظام سرمايه داري در اصل نظامي است كه در آن نيازهاي كاذب براي مردم تعريف مي گردد تا طبق آن مصرف بالا رود و اين مصرف به حدي باشد كه بازار اشباع نشود يعني تقاضا سيري ناپذير ادامه يابد نتيجه اين روند بدهكاري اكثريت مردم به بانك ها خواهد بود و از طرفي نود و نه درصد مردم كار مي كنند و يك در صد داراي بيشترين مصرف و بيشترين سرمايه هستند.
در اين ميان سيستم بانك داري آمريكا بر اساس سود اداره مي شود سيستم بانكي كه ريشه در ربا خواري يهوديان در سال ها پيش دارد و توسط لابي هاي صهيونيست اداره مي شود. حال با اين تفاسير طبيعي است كه چنين نظامي با مشكل مواجه شود؛ و نتيجه اين مي شود كه مردم در وال استريت در نيويورك آمريكا تجمع كرده و اعتراض مي كنند، مهم ترين شعار آن ها اين جمله است كه «ما نود و نه در صد جامعه آمريكا هستيم.» اين مردم مطالبات و خواسته هاي فراواني دارند از جمله اينكه «ما را از شر مافياي اقتصادي آزاد كنيد» كه به نظر پاسخ دادن به آن ها منطقي است.
اما دولتمردان آمريكا چه جوابي به اين مطالبات مي دهند؟ سؤال مهم همين جاست كساني كه دم از آزادي بيان مي زنند دم از حقوق بشر مي زنند و اگر دولتي با مردم خود گفت وگو هم بكند او را تهديد به حمله نظامي مي كنند، حالا چه عكس العملي نشان مي دهند؟ پليس به شدت معترضان را سركوب مي كند و بدون دليلي خاص مردم را با باتوم مي زنند به خصوص سياه پوستان را مورد ضرب و شتم قرار مي دهند و مانند همه جنبش هايي كه تا كنون در آمريكا اتفاق افتاده معترضان از رسيدن به اهداف خود ناكام مي مانند.
در صورتي كه اين جنبش، مانند جنبش «ارتش كوكسي» و امثال آن نيست بلكه ابعاد آن بسيار گسترده تر است تا جايي كه مردم ساير نقاط آمريكا از اين جنبش سرمشق گرفته اند و در صدها شهر از ايالات شيكاگو، بوستون و لس آنجلس تظاهرات عليه بحران اقتصادي انجام گرفته و به زودي جهان شاهد فرو پاشي نظام كاپيتاليستي خواهد بود.
علت اصلي گسترش جنبش وال استريت در بين اكثريت قريب به اتفاق مردم آمريكا فراگير بودن مطالبات آنهاست به گونه اي كه همه مردم آن را ضروري مي شمارند و خواهان توجه دولت به خواسته هايشان هستند در مقابل سياستمداران واشنگتن، پايان اعتراضات را از مردم تقاضا مي كنند و تصور مي كنند پايان دادن به اين جنبش ها با فشار نظامي بر مردم امكان پذير خواهد بود.
دغدغه اصلي سياستمداران آمريكا پيرامون مسئله وال استريت اين است كه چگونه يك جنبش بدون داشتن رهبري واحد و منسجم و برخورداري از پشتوانه اقتصادي بالا براي تبليغ اين حركت، توانسته است بين طبقه متوسط جامعه آمريكا چنين جايگاهي را به دست آورد. مسئله تأمل برانگيز اينجاست كه بدون شك چنين نا رضايتي در اثر مشكلات اخير نيست بلكه اين مشكل بسيار ريشه دارتر از اين حرف هاست به واقع نظام كاپيتاليستي مردم آمريكا را به روز سياه نشانده است.
سرانجام اين جنبش آمريكا و اروپا را به بن بست مي كشاند و در حالي كه آن ها سعي داشتند ايران را به گونه اي جلوه دهند كه مردم از نظام نا راضي اند، اين حربه به خودشان بازگشته است و مردم ايران ثابت كردند كه مثل هميشه حامي نظام اسلامي هستند. با ظهور بيداري اسلامي در منطقه پيروزي نظام اسلامي بر همه نظام ها عملاً به اثبات رسيد و همين بيداري اسلامي به اميد خدا دست رژيم غاصب صهيونيستي را از منطقه قطع خواهد نمود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
¤ دانشجوي كارشناسي دانشگاه محقق اردبيلي

 



انجام امور فارغ التحصيلي توسط پست

مديرعامل شركت پست از برنامه هاي اين شركت براي انجام امور مربوط به فارغ التحصيلي دانشجويان دانشگاه هاي كشور از طريق پست خبرداد و گفت: با مذاكرات صورت گرفته با دانشگاه هاي كشور، امكان انجام فرآيند دريافت گواهي پايان تحصيلات دانشجويان از طريق پست فراهم شد.
محمدحسن كرباسيان در گفت وگو با مهر با اشاره به اجراي طرح ارسال گواهي پايان تحصيلات دانشجويان از طريق پست اظهار داشت: شركت پست در راستاي ارائه خدمات الكترونيكي در دانشگاه هاي كشور، مذاكراتي با دانشگاه هاي مختلف داشته تا امور مربوط به ارسال مدارك دانشگاهي دانشجو و دريافت گواهي پايان تحصيلات وي از طريق شركت پست انجام شود.
وي با بيان اينكه با اين سرويس، پس از فارغ التحصيلي افراد از دانشگاه، ديگر نيازي به مراجعه به دانشگاه ها نخواهد بود، افزود: تمامي امور مربوط به فارغ التحصيلي دانشجويان از طريق شركت پست قابل انجام است.
كرباسيان با اشاره به برقراري ارتباط اينترنتي ميان دانشجو و دانشگاه از طريق وب سايت شركت پست، خاطرنشان كرد: در اين طرح دانشجوي متقاضي دريافت گواهي فارغ التحصيلي، مدارك و اطلاعات خود را به صورت اينترنتي به شركت پست ارسال مي كند و پس از آن مابقي فرآيند دريافت مدرك تحصيلي دانشجو از طريق پست قابل پيگيري و انجام است و در نهايت مدرك مورد نظر براي دانشجو ارسال مي شود.
مديرعامل شركت پست با بيان اينكه امكان استفاده از اين سرويس هم اكنون براي دانشجويان دانشگاه اصفهان براساس توافقات انجام شده ميان اين دانشگاه و شركت پست فراهم شده است، از انجام مذاكره با ديگر دانشگاه هاي كشور از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامي براي ارائه اين سرويس خبر داد.
وي تاكيد كرد كه با اجراي اين سرويس اقدام مثبتي در جهت الكترونيكي شدن امور دانشگاهي انجام خواهد شد و ديگر نيازي نخواهد بود كه دانشجويان براي امور فارغ التحصيلي از شهرهاي خود به دانشگاه محل تحصيلشان مراجعه كنند.

 



تشكيل اتاق مد براي دختران دانشجو

براساس اين طرح، اتاق هاي مد براي ارائه بهترين مدهاي ايراني ـ اسلامي با دوخت و كيفيت مناسب در دانشگاه ها ايجاد مي شود.
به گزارش ايسنا مدير گروه مطالعات زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگي و برنامه ريزي اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از اجراي طرح پرنيان، «به معني پارچه حرير» با نگاه طراحي برند دانشجويي در دانشگاه ها خبر داد و گفت: براساس اين طرح، اتاق هاي مد براي ارائه بهترين مدهاي ايراني ـ اسلامي با دوخت و كيفيت مناسب در دانشگاه ها ايجاد مي شود.
فاطمه بلغاني با بيان اين كه درحال حاضر طرح عفاف و حجاب در دانشگاه ها با رويكردها و شيوه هاي مختلفي همچون ارشادي، انضباطي و ... اجرايي مي شود، گفت: دفتر مطالعات فرهنگي و برنامه ريزي اجتماعي وزارت علوم، در جهت تحقق اهداف قانون ساماندهي مد و لباس مجلس و در راستاي همسان سازي پوشش دانشجويي با در نظر گرفتن سليقه قشر جوان و رعايت الگوي اسلامي ـ ايراني رويكرد خود را در اين زمينه فرهنگي، ايجابي و ترويج مدهاي ملي و بومي قرار داده است.
وي تصريح كرد: براي ترويج مدهاي ملي و بومي، موضوع انتشار ژورنال هاي دانشجويي جهت نشر الگوها و سبك هاي اصيل و نوين ايراني - اسلامي با استفاده از طرح ها و سلايق مختلف بومي اهميت بسزايي دارد.
بلغاني درخصوص شرايط كلي طرح ها و مدل هاي پوشش دانشجويي جهت نشر در ژورنال و ارائه آن در اتاق هاي مد دانشجويي دختران گفت: از جمله اين شرايط مي توان به انطباق با موازين شرعي حجاب اسلامي، بهره مندي اينگونه طرح ها از خلاقيت دانشجويان، انطباق بر فرهنگ، هنر و تمدن ايراني، مدنظر قراردادن فصول و همچنين شرايط بومي هر منطقه اشاره كرد.
بلغاني افزود: در اين طرح مدنظر قرار دادن زيبايي و خلاقيت در طراحي داخلي مزون در دانشگاه به سبك ايراني ـ اسلامي، بهره مندي از بهترين و خلاق ترين دانشجويان و اساتيد در رشته طراحي و دوخت لباس، درنظر داشتن قدرت خريد دانشجويان و ارائه اين گونه مدها با قيمت بسيار مناسب مطرح است.

 



برگزاري جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد تا يك ماه ديگر

خبرها حاكي از آن است كه اولين جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد تا يك ماه آينده برگزار مي شود و در اين ميان هيئت مؤسس دانشگاه آزاد براي اينكه آراي اعضاي اين هيئت را به نفع خود تغيير دهد، در حال رايزني و به تأخير انداختن اين جلسه است.
يك منبع آگاه در گفت وگو با فارس، از برگزاري اولين جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد براي تعيين رئيس جديد اين دانشگاه طي يك ماه آينده خبر داد.
براساس اين گزارش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه 22 شهريور خود تصويب كرد كه كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري مأمور برگزاري اولين جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد شود كه بيش از يك ماه از تاريخ اين مصوبه مي گذرد اما هنوز وضعيت دانشگاه آزاد در بلاتكليفي است.

 



افتتاح شاخه دانشجويي انجمن انفورماتيك ايران

شاخه دانشجويي انجمن انفورماتيك ايران امروز 25 مهرماه در دانشگاه شهيد بهشتي افتتاح شد .
سيدمحمد بحرينيان،دبير انجمن هاي علمي دانشگاه شهيد بهشتي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه شاخه دانشجويي انجمن انفورماتيك ايران پس از تصويب آئين نامه از سوي وزارت علوم براي اولين بار در دانشگاه تهران و هم اكنون در دانشگاه شهيد بهشتي تأسيس شده است،گفت:استفاده از ظرفيت علمي از جمله اهداف علمي و ترويجي و تهيه مطالب علمي از جمله اهداف شاخه دانشجويي انجمن انفورماتيك ايران است . بحرينيان در ادامه خاطرنشان كرد:فناوري اطلاعات معماري سازماني،تحليل كسب و كار،مديريت پروژه محورهاي فعاليت انجمن انفورماتيك ايران هستند كه در اين راستا تلاش هاي بسياري درحال پيگيري است .

 



با مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي آيين نامه كرسي هاي آزادانديشي بازبيني مي شود

شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها مقرر كرد آيين نامه كرسي هاي آزادانديشي بازبيني شود و موانع برگزاري موفق كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها مورد بررسي قرار گيرد.
به گزارش مهر، دويست و بيست و چهارمين جلسه شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها و مراكز آموزشي سوم آبان ماه در محل دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد.
در اين جلسه كه با حضور نمايندگان دستگاه هاي مرتبط با برگزاري كرسي ها تشكيل شد، اعضاي شوراي اسلامي شدن، ضمن تاكيد بر ضرورت نهادينه سازي كرسي هاي آزاد انديشي در دانشگاه ها، به رفع موانع برگزاري موفق كرسي ها و ايجاد بسترهاي لازم براي فراهم سازي فضاي گفتمان آزاد و منطقي در محيط هاي دانشگاهي تاكيد كردند.
بر اساس مصوبات اين جلسه، مقرر شد دبيرخانه شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها، با دعوت از معاونين فرهنگي وزارتين، دانشگاه آزاد اسلامي، بسيج دانشجويي، نمايندگان وزارت كشور، اطلاعات و قوه قضائيه نسبت به تدوين ماده واحده اي در خصوص رفع موانع موجود اجراي موفق كرسي ها، اقدام كند.بر همين اساس مقرر شد آيين نامه كرسي هاي آزادانديشي نيز مورد بازبيني قرار گيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14