(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 14 آبان 1390- شماره 20066

در پي قطع عامدانه 300 درخت توسط سفارت انگليس؛
باغ قلهك در انتظار صاحبان حقيقي خود...



در پي قطع عامدانه 300 درخت توسط سفارت انگليس؛
باغ قلهك در انتظار صاحبان حقيقي خود...

روح الله امين آبادي
سارقي براي دزدي وارد باغي شده و هنگامي كه با اعتراض باغبان مواجه مي شود با لحني طلبكارانه مي گويد: براي چه فرياد مي زني، بنده خدا، در باغي كه متعلق به خدا است و با دستي كه خدا به اين بنده داده ميوه اي را كه باز مخلوق خدا است مي چيند و تو در اصل به خدا اعتراض مي كني؟
داستان را از زبان مولوي بخوانيم؛
آن يكي مي رفت بالاي درخت
مي فشاند آن ميوه را دزدانه سخت
صاحب باغ آمد و گفت اي دني
از خدا شرميت كو چه مي كني
گفت از باغ خدا بنده ي خدا
گر خورد خرما كه حق كردش عطا
عاميانه چه ملامت مي كني
بخل بر خوان خداوند غني
گفت اي ايبك بياور آن رسن
تا بگويم من جواب بوالحسن
پس ببستش سخت آن دم بر درخت
مي زد او بر پشت و ساقش چوب سخت
گفت آخر از خدا شرمي بدار
مي كشي اين بي گنه را زار زار
گفت از چوب خدا اين بنده اش
مي زند بر پشت ديگر بنده خوش
چوب حق و پشت و پهلو آن او
من غلام و آلت فرمان او
ماجراي باغ قلهك نيز شبيه حكايت همان سارقي است كه دزدانه وارد باغي شده و ميوه ها را نيز دزدانه مي چيند و در جواب صاحب حقيقي باغ نيز طلبكارانه مي گويد من جرمي مرتكب نشده ام و اين تويي كه بخل مي ورزي!
ماجرا از كجا شروع شد؟!
باغ قلهك در محله شميران تهران كه وسعتي بيش از 20 هكتار دارد با نقض قوانين شهروندي از سوي سفارت انگلستان مورد تعرض قرار گرفته و 300 اصله درخت اين باغ به شكلهاي مختلف قطع شده است.
مديران شهري اما بعد از هماهنگي با وزارت امور خارجه موفق شدند به باغ قلهك وارد شوند و مطالعه اي دقيق تر در مورد تغييرات صورت گرفته در اين باغ انجام دهند كه در اين بازديد به طور عيني خشك شدن 300 اصله درخت ثابت شد، دود ناشي از آتش سوزي درختان باغ از سوي شهروندان تهراني گزارش شد و بلافاصله پرونده اي براي پيگرد قضايي سفارت انگلستان از سوي شهردار تهران به جريان افتاد.
مهر ماه امسال بعد از تهيه گزارشي از اين تخلف در باغ قلهك از سوي سفارت انگلستان شكايت شهرداري تهران به دستگاه قضايي ارسال شد كه مطابق شكايت و تخلف صورت گرفته مسئولان سفارت به جريمه سنگين نقدي و غرس سه برابر بن درختان قطع شده مطابق ماده 4 قانون اصلاح لايحه قانوني حفظ و گسترش فضاي سبز شهرها مصوب 1359 شوراي انقلاب در همان باغ محكوم مي شوند.
با اين حال از سال 87 زمزمه هايي مبني بر قطع درختان در اين باغ شنيده شد كه بعد از بررسي هاي به عمل آمده مشخص شد در اين باغ تعداد 22 درخت قطع شده كه علت خشك شدن و سپس قطع اين درختان از سوي مسئولان سفارت انگليس دلايلي مثل آفت و مشكلات زيستي عنوان شد، اما بررسي هاي دقيق شهرداري تهران نشان داد، كارگراني با مليت افغاني به وسيله ماشينهاي ديپلماتيك به درون باغ قلهك كه در اختيار سفارت انگليس است رفت و آمد مي كنند.
همچنين مشخص شد مصالح ساختماني از طريق خودروهاي سفارت انگلستان به درون باغ حمل مي شود كه بعد از اطلاع از اين موضوع شهرداري تهران اقدام به خراب كردن پل ماشين رو جلوي باغ قلهك كرد تا از اين اقدام غيرقانوني جلوگيري كند.
اين باغ به وسعت بيست هكتار از زمان قاجار به صورت امانت در اختيار دولت بريتانيا قرار داشت كه مطابق اسناد تاريخي لزوم پس گرفتن اين باغ از سوي برخي فعالان سياسي و همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مطرح شده است. با اين حال اين باغ هميشه محل چالش دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت انگلستان بوده است.
با توجه به اسناد و مدارك موجود، سفارت انگلستان باغ قلهك را از زمان محمد شاه قاجار، تابستانها براي استراحت و تفرج اجاره مي كرده و اين زماني است كه سفارت دولت انگلستان داراي مكان كوچكي در حوالي دروازه حضرت عبدالعظيم حسني(ع) بوده است. در سال 1286 هـ ق سفارت انگليس به شمالي ترين نقطه تهران در آن زمان (خيابان فردوسي) منتقل مي شود و اين كشور زميني به مساحت 15 جريب را به عنوان سفارت در اختيار مي گيرد كه امروزه نيز محل اصلي سفارت دولت انگليس در ايران است.
با اين حال به گفته مسئولان شهري سفارتخانه هايي خارجي در تهران موظف به رعايت قوانين و مقررات شهري هستند و اين اولين تخلف سفارتخانه هاي در اين ابعاد در تهران بوده است. اگر چه برخي سفارتخانه ها براي فعاليت هاي خود و تشخيص ضرورت اقدامات اين چنيني مجوزهايي را از شهرداري تهران اخذ كرده اند اما چنين اتفاقي در سابقه ديپلماتيك كشور با سفارتخانه هاي خارجي وجود نداشته است.
از اين رو دولت انگليس علاوه بر اين كه به ناحق باغ قلهك را كه متعلق به ايران اسلامي و نيز مردم تهران است در اختيار گرفته بلكه در اين مكان غصبي قوانين و مقررات شهري را نيز نقض مي كند.
شهردار تهران: از جرم سفارت انگليس چشم پوشي نمي كنيم
شهردار تهران دوشنبه گذشته در جمع تعدادي از مديران شهرداري تهران گفت: يكي از سياه ترين پرونده هايي كه در حافظه تاريخي مردم ايران وجود دارد، پرونده دولت انگليس است.
وي با بيان اينكه در اين باره توجه به دو نكته ضروري است گفت: نخست آنكه سفارت انگليس در تهران ساليان متمادي است كه باغ قلهك را به تصرف خود درآورده و اين مطالبه هر ايراني آزاده اي است كه از نهادهاي مسئول بخواهد اقدام هاي لازم براي احقاق حقوق مسلم كشور در اين زمينه به صورت فعال پيگيري شود.
قاليباف افزود: نكته دوم آن است كه در ايام اخير براساس گزارشهاي موثق عوامل سفارت انگليس مبادرت به خشك كردن، قطع كردن و آتش زدن درختان باغ قلهك كرده اند.
وي با اشاره به اين كه نابودي بيش از 300 درخت قديمي در فاصله زماني كوتاه اقدامي نيست كه بتوان از آن چشم پوشي كرد گفت: به همكارانم در شهرداري تهران ابلاغ مي كنم در كوتاهترين زمان ممكن پرونده تخلفات سفارت انگليس در باغ قلهك را به قوه قضائيه ارجاع داده و مطمئنم دستگاه قضايي با دقت، سرعت و قاطعيت نسبت به اعاده حقوق شهروندان اقدام خواهد كرد.
چمران: باغ قلهك به نفع مردم مصادره مي شود
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در جلسه سه شنبه گذشته اين شورا با اشاره به قطع درختان باغ قلهك گفت: براي اين كار جريمه 500 ميليوني در نظر گرفته شده است و براساس قانون اگر عامدانه نسبت به از بين بردن باغي اقدام شود بايد آن باغ را به نفع مردم مصادره كرد.
مهدي چمران به موضوع قطع و سوزاندن 310 درخت از درختان باغ قلهك متعلق به سفارت انگليس اشاره كرده و مي گويد: كميسيون ماده 7 در جلسه شهريور خود جريمه 500 ميليون توماني براي اين موضوع در نظر گرفت كه صادر كردن رأي به موقع كميسيون ماده 7 جاي تقدير دارد.
وي ادامه مي دهد: اين رأي به قوه قضائيه فرستاده شده و اميدواريم آنها نيز برخورد قانوني و جدي نسبت به اين موضوع نشان دهند.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران خاطرنشان مي كند: اگر ملكي متعلق به كسي باشد نمي تواند آزادانه هر كار مي خواهد انجام دهد و فرقي نمي كند مالك يك سفارتخانه يا يك پيرزن تنها باشد.
وي ادامه مي دهد: براساس قانون مصوب شوراي انقلاب، مجلس شوراي اسلامي و مجمع تشخيص مصلحت نظام اگر عامدانه نسبت به از بين بردن باغي اقدام شود بايد آن باغ را به نفع مردم مصادره كرد.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران نيز شكايت شهردار تهران از سفارت انگليس در رابطه با باغ قلهك را اقدامي به موقع دانست.
مرتضي طلايي با اشاره به شكايت شهرداري تهران از سفارت انگليس در خصوص قطع درختان باغ قلهك گفت: اين اقدام به موقع شهرداري جاي تقدير دارد و اميدواريم بعد از مدتها اين پرونده به سرانجام برسد.
وي خواستار توجه ويژه قوه قضائيه به تخلفات سفارت انگليس در باغ قلهك شد و افزود: 310 قطعه درخت در اين باغ قطع و سوزانده شده است.
حمايت سازمان محيط زيست از شكايت شهردار تهران از سفارت انگليس
رئيس سازمان محيط زيست نيز با بيان اينكه شهرداري به عنوان حامي فضاي سبز شهري بايد تخريب و قطع درختان باغ قلهك را پيگيري كند گفت: سازمان محيط زيست در اين زمينه از شهرداري حمايت مي كند.
محمدي زاده اظهار داشت: از آنجايي كه مسئوليت فضاي سبز داخل شهرها به عهده شهرداري است به عنوان مدعي بايد قضايايي مانند تخريب حدود 300 اصله درخت در سفارت انگلستان را مجدانه پيگيري كند و سازمان محيط زيست نيز از اين پيگيريها و براي برخورد با متخلفان به طور قاطعانه حمايت مي كند.
شكايت شهرداري تهران از سفارت انگليس يك اقدام ملي است
پس از اعلام شكايت شهرداري تهران از سفارت انگليس در خصوص قطع درختان باغ قلهك نمايندگان مجلس نيز از اين اقدام حمايت كرده و از قوه قضائيه درخواست كردند با حساسيت بيشتري اين شكايت را دنبال كند.
اسماعيل كوثري، نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اقدام به موقع شهرداري تهران در خصوص شكايت از سفارت انگلستان گفت: مدت زيادي از اتمام قرارداد بين ايران و انگلستان در خصوص باغ قلهك مي گذرد، اما متأسفانه هنوز دولت اين كشور اقدامي براي پس دادن باغ قلهك انجام نداده است.
وي ادامه داد: باغ قلهك با توافق رژيم طاغوت براي مدت 40سال در اختيار انگلستان قرار گرفت، اما جاي تأسف دارد كه دولت انگلستان طبق مفاد قرارداد رفتار نكرده و اين ملك را همچنان در تصرف خود نگه داشته است.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه باغ قلهك در سطح شهر تهران و در حدود اختيارات شهرداري پايتخت است اذعان داشت: شهرداري به عنوان متولي شهر پيشگام باز پس گيري اين حق كشورمان از سفارت انگلستان شده است، از اين رو ضروري است كه مسئولان قضايي و ديگر مسئولان مرتبط نيز اقدام عاجل كنند و با شهرداري همراه شوند.
كوثري خاطرنشان كرد: تحويل ندادن باغ قلهك باعث نارضايتي مردم شده است به طوري كه بارها جنبش هاي دانشجويي به اين اتفاق اعتراض كرده اند. از اين رو لازم است طبق قراردادي كه منعقد شده باغ قلهك در اختيار مردم كشورمان قرار بگيرد. چرا كه در غير اينصورت برخوردهاي جدي تري انجام خواهيم داد.
وي تأكيد كرد: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز با توجه به اهميت موضوع آمادگي هرگونه همكاري و حمايتي در خصوص اقدام شهرداري تهران دارد و قطعا در صورتي كه شهرداري نسخه اي از اين شكايت را به كميسيون ارسال كند موضوع را دنبال كرده و شهرداري را در اين مسير حمايت مي كنيم.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي اذعان داشت: همه مسئولين بايد اين موضوع را با جديت پيگيري كنند، اما اگر طبق توافقات صورت گرفته باغ قلهك به ايران پس داده نشود، به عنوان تخلف بزرگ كه از سوي دولت انگلستان رخ داده از سازمان ها و مراجع بين المللي اقدام مي كنيم. گرچه لازم به ذكر است كه ما به اندازه كافي توان براي حل اين مشكل را داريم و همگي با حمايت از شهرداري اين حق بزرگ مردم ايران را باز پس خواهيم گرفت.
شهردار تهران حق ملت را از غاصبان باغ قلهك بگيرد
حسين ابراهيمي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز در خصوص شكايت شهردار تهران از سفارت انگليس به خاطر قطع درختان باغ قلهك گفت: شهردار تهران حق ملت و تاريخ ايران را از غاصبان بگيرد.
او ادامه داد: انگليسي ها زماني باغ قلهك را گرفتند كه مسئولين ايراني ضعيف، ترسو و زير سلطه بودند، بنابراين مي توان گفت اصل حركت انگليسي ها غاصبانه بوده است و بايد تاكنون اين باغ توسط انگليسي ها تخليه مي شد.
ابراهيمي ادامه داد: تجمع هاي چهار سال اخير دانشجويان روبه روي اين باغ نيز هميشه در اعتراض به تمام شدن زمان قرارداد اين باغ بين ايران و انگليس بوده است.
نماينده بيرجند در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه باغ قلهك از جمله باغ هاي مهم ايران است تصريح كرد: چه طور انگليسي ها به خود اجازه مي دهند كه درخت هاي باغي كه براي خودشان نيست را قطع كنند. حال كه آنها باكمال پررويي چنين اجازه اي به خود داده اند، شهردار تهران نيز با شكايتش تو دهني خوبي به انگليسي ها زد.
ابراهيمي ادامه داد: به اعتقاد من نبايد به گونه اي عمل شود كه انگليسي ها تصور كنند كه هر كاري كه مي خواهند مي توانند انجام دهند و انگليس هم بايد بداند كه ايران از حق ملتش نمي گذرد.
اين نماينده گفت: در چنين فضايي شكايت حق مسلم ايران است و شهردار تهران با شكايت از انگليس نشان داد كه به خوبي از اين حق حراست مي كند.
وي افزود: علاوه بر اين ايران مي تواند به مراكز حقوقي بين المللي نيز شكايت كند و اين حق را در دادگاه هاي بين المللي پي گيري كند، انگليس بايد خسارتي را كه با قطع درختان به اين باغ قدمت دار زده است به ايران پرداخت كند.
ابراهيمي با تأكيد بر اينكه حركت شهردار تهران شجاعانه بود تصريح كرد: ايستادگي شهردار تهران مقابل حركت انگليسي ها بسيار شجاعانه و قابل تحسين است.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس نيز شكايت شهرداري تهران از سفارت انگلستان را اقدامي ملي خواند و گفت: مجلس از اقدام شهرداري تهران براي بازپس گيري باغ قلهك حمايت مي كند.
هادي مقدسي با بيان اينكه طرح اجاره 40 ساله باغ قلهك به انگليسيها از ابتدا اتفاق ناخوشايندي بود كه رژيم طاغوت مسبب آن بود، گفت: گرچه با پيروزي انقلاب مي بايست دولتهايي كه تاكنون بر سر كار آمده اند به اين موضوع توجه كرده و اين استعمار پير را از دل پايتخت بيرون مي كردند.
وي خاطرنشان كرد: سهل انگاري و مسامحه دولت باعث شده كه با گذشت دهها سال همچنان انگليسيها در دل پايتخت نفوذ داشته باشند و از سكوت ما سوءاستفاده كنند. در مقابل احساسات و غرور مردم جريحه دار شده است.
مقدسي در ادامه اذعان داشت: انگليسيها با تصرف اين ملك تاريخي درختاني كه قدمت چند صد ساله داشتند نيز نابود كردند و با حضور خود در دل كشور مسلمان ما باعث اعتراض دانشجويان و ديگر اقشار مردم شدند. چه اينكه اعتراض حق مردم ايران است و بايد براي رسيدن به حقشان ما مسئولان تلاش كنيم.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس افزود: اگر انگليسيها مداركي بر عدم لزوم باز پس دهي اين باغ دارند بايد ارائه دهند. اين در حاليست كه باغ قلهك طبق قرارداد بايد 40 سال در اختيار انگليسيها قرار مي گرفت كه اكنون مدت زيادي از پايان آن گذشته است.
مقدسي خاطرنشان كرد: كوتاه آمدن در مقابل احقاق حق مردم كشورمان جايز نيست و از اين رو حركت شهرداري تهران را حركت و اقدامي ملي مي دانيم كه قطعاً مورد حمايت و همراهي مجلس شوراي اسلامي هم قرار مي گيرد.
سارقان مدعي!
سفارت انگليس بعد از اقدام قاطع مردم، مسئولان شهري و نمايندگان مجلس مدعي شد كه اين سفارتخانه درختي را قطع نكرده است بلكه طوفان سبب شده تا اين 300 درخت از ريشه قطع و به محيط زيست آسيب جدي وارد شود!
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز اين ادعا را فرار به جلو دانسته و مي گويد: ادعاي عجيب و مضحك قطع 310 اصله درخت قطور و قديمي در يك باغ و به صورت همزمان آن هم به دليل طوفان لطيفه اي بيش نيست.
علي محمد مختاري با بيان اينكه متأسفانه در باغ قلهك بيش از 310 درخت قطور و قديمي قطع و يا خشك و سوزانده شده است، گفت: از اين تعداد 237 درخت غيرمثمر با محيط بن 68 تا 270 سانتي متر و تعداد 73 درخت مثمر با محيط بن 20 تا 100 سانتي متر بوده كه سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران پس از اطلاع براساس قانون حفظ و گسترش فضاي سبز شهرها مصوب 1359 شوراي انقلاب با اين تخلف برخورد قانوني صورت داد و پرونده جهت صدور راي به كميسيون ماده 7 ارجاع شد.
وي با اشاره به جلسه كميسيون ماده 7 درباره قطع درختان باغ قلهك خاطرنشان كرد: اعضاي كميسيون مربوطه نسبت به صدور راي اقدام كرده و از قوه محترم قضائيه اعمال ماده 4 اصلاح قانون مزبور را خواستار شدند. همچنين براساس راي اين كميسيون، اخذ خسارت وارد شده و غرس دو برابر محيط بن درختان در محل درختان خواسته شده است.
مختاري اظهار داشت: همان طور كه در قانون مذكور آمده هر كس درختان موضوع ماده 1 قانون ياد شده را عاملا و عامدا و برخلاف قانون قطع و يا موجبات از بين رفتن آن ها را فراهم سازد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به پرداخت جزاي نقدي محكوم شده و در صورتي كه قطع درخت بيش از 30 اصله باشد به حبس تعزيري از 6 ماه تا 3 سال محكوم مي شود.
وي افزود: براساس دستور ويژه شهردار تهران مبني بر شكايت شهرداري از سفارت انگليس درحال حاضر تيمي متشكل از زبده ترين وكلا و حقوقدانان براي احقاق حقوق شهروندان تهراني مشغول پيگيري موضوع هستند.
به گفته مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران از آن جايي كه پس از ابلاغ رأي كميسيون ماده 7 گزارشي رسمي مبني بر قطع مجدد درختان و سوزاندن درختان اعلام شده است مراتب جهت بررسي مجدد در كميسيون ماده 7 ارائه شد و كميسيون در جلسه ويژه مورخ 11/8/90 ضمن تأكيد بر پيگيري اجراي راي قبلي، جريمه تعيين شده در جلسه گذشته را به سه برابر، معادل 16 ميليارد و 830 ميليون ريال افزايش داد.
مختاري در واكنش به بيانيه سفارت انگليس در مورد قطع درختان باغ قلهك ضمن رد ادعاي اين سفارت و فرار به جلو دانستن اين بيانيه عنوان كرد: مقامات سفارت انگليس فراموش كرده اند كه ايستگاه مترو قلهك در سال 88 افتتاح شده است درحالي كه ما از گزارشاتي موثق مبني بر خشكاندن، قطع و آتش زدن درختان در سال 90 صحبت مي كنيم.
وي با بيان اين كه لندن بايد بداند دوراني كه مي توانست هر كاري در تهران انجام دهد به پايان رسيده است تصريح كرد: به نظر مي رسد اين بيانيه در لندن تهيه شده نه در تهران. چرا كه اگر كسي با اقليم تهران آشنا باشد درك مي كند چنين طوفاني با اين قدرت در قرن گذشته در تهران رخ نداده است.
وي تأكيد كرد: سفارت انگلستان مي بايد مسئوليت تخلفات خود را بپذيرد و پاسخگوي خسارات وارده به مردم باشد.
مختاري گفت: براساس دستور شهردار تهران در احقاق حقوق مردم ذره اي كوتاه نخواهيم آمد و اجازه نمي دهيم هيچ كس سرمايه هاي زيست محيطي شهرمان را نابود كند.
كوتاه سخن آن كه ادعاي انگليس در زمينه قطع درختان باغ قلهك آدمي را ياد حكايت مشهور مولانا در كتاب گرانسنگ مثنوي معنوي مي اندازد كه در ابتداي اين نوشتار به آن اشاره شد.
داستان سفارت انگليس و باغ قلهك نيز حكايت سارقي است كه وارد باغي شده و بي هراس صاحب باغ و با ادعاهايي كه مرغ پخته را نيز به خنده وامي دارد عمل مجرمانه خود را توجيه مي كند.
مسئولان بايستي با اجراي موبه موي قانون راه را بر قانون شكنان و مدعيان پر رو بسته و اين نكته را بر سفارت روباه پير اثبات كنند كه به گفته پيران نكته سنج «اين تو بميري از آن تو بميري ها نيست» مصادره باغ قلهك به نفع صاحبان حقيقي و حقوقي آن و نيز اخذ جريمه از سفارت انگليس مطالبه قانوني و عمومي مردم و مسئولان است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14