(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 آبان 1390- شماره 20067

كوتاه اقتصادي
درآمد 12 هزار ميليارد توماني ماليات هاي مستقيم در 7 ماه
حضور روحانيون ناظر ذبح شرعي در بيش از 600 كشتارگاه دام و طيور
معاون وزير جهاد كشاورزي: ميزان توليد گندم و جو يك ميليون تن افزايش مي يابد
در سال آينده قاچاق سيگار به 5 ميليارد نخ كاهش مي يابد
عيدي امسال كارگران 660 تا 990هزارتومان
كاهش 127 واحدي شاخص بورس
قاسمي و غضنفري اعضاي جديد مجمع بانك مركزي
طهماسبي: تمام عسل هاي موجود در بازار آزمايش مي شوند
انهدام 2 هزا تن كالاي فاقد استاندارد
كاهش نرخ سود تسهيلات مسكن مهر در بافت هاي فرسوده



كوتاه اقتصادي

¤ نخستين پايانه لجستيكي كانتينر يخچالي در بندرامام خميني(ره) با سرمايه گذاري 3 ميليون دلاري بخش خصوصي ايجاد مي شود. به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شركت تايدواتر خاورميانه، قرارداد همكاري شركت حمل و نقل و خدمات كانتينري يكي از شركت هاي اقماري تايدواتر خاورميانه با اداره كل بنادر و دريانوردي استان خوزستان در زمينه ايجاد نخستين پايانه لجستيكي كانتينر يخچالي در بندرامام خميني(ره) با حضور جمعي از مقامات استان و مسئولان و سرمايه گذاران بخش خصوصي در محل استانداري استان خوزستان به امضا رسيد.بنابراين گزارش معاون امور كانتينر و لجستيك شركت تايدواتر در اين زمينه، گفت: براساس اين قرارداد، شركت تايدواتر با سرمايه گذاري 3ميليون دلاري در زميني به مساحت 1/2هكتار نسبت به ايجاد و تجهيز پايانه لجستيكي بااستعداد پذيرش و نگهداري حداقل 100 دستگاه كانتينر يخچالي در بندرامام خميني(ره) اقدام خواهد كرد.
¤ مديرعامل شركت پشتيباني امور دام اعلام كرد: نياز به گوسفند براي عيد قربان از داخل تامين خواهد شد و هيچ كمبودي در تامين دام زنده و همچنين عرضه گوشت قرمز در بازار مصرف نخواهيم داشت، اما افزايش جزيي قيمت گوشت قرمز طبيعي است. صدرالله دولت در گفت وگو با ايسنا افزود: گوسفند زنده براي ذبح در عيد قربان در مكان هايي كه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها مشخص كرده اند به اندازه كافي و 10درصد بيش از نياز سال هاي گذشته عرضه خواهد شد.
¤ رئيس اتحاديه كشوري طلا، جواهرات، نقره، سكه و صراف در مورد افزايش نرخ سكه و تفاوت آن با قيمت واقعي گفت: كاهش تقاضا و بي ميلي مردم براي خريد، حباب قيمت سكه را به حداقل مي رساند و به نوعي طبق يك فرمول اقتصادي مي توان گفت كه قيمت هر كالايي كه تقاضاي بيشتري براي دريافت آن باشد، بالا مي رود؛ افزايش قيمت سكه طرح جديد نيز به دليل افزايش تقاضا براي خريد آن و نبود سكه تمام به ميزان لازم در بازار بود.
¤ رئيس هيئت مديره و مديرعامل سازمان توسعه برق ايران از برنامه ريزي اين سازمان براي احداث بيش از 597 كيلومتر خطوط انتقال نيرو در سال جاري خبر داد. به گزارش موج، مجيد صالحي با بيان آنكه احداث خط انتقال كرخه- العماره با 5/73 كيلومتر طول در شهريورماه سال جاري به پايان رسيد، افزود: خط خوي- جلفا و مگري- جلفا نيز به ترتيب با 91 و 73كيلومتر طول احداث شده و آماده برق دار شدن است. وي اظهار داشت: از ديگر پروژه هاي خطوط انتقال نيرو كه در دست احداث قرار دارد و به زودي اجراي آن به پايان مي رسد، خط گتوند- مهزيار اهواز (اهواز4) با 130كيلومتر طول خط است.
¤ براساس گزارش واصله از دبيرخانه ستاد سرشماري عمومي نفوس و مسكن 1390، در 12روز سرشماري 9/50درصد از جمعيت كل كشور سرشماري شده كه اين رقم معادل 645/552/38 نفر از جمعيت كشور بوده است. براساس گزارش فوق اين تعداد از جمعيت كشور، در 805/682/10خانوار سرشماري شده است. همچنين در 12روز اجراي سرشماري، بيشترين درصد خانوارهاي سرشماري شده در استان هاي خراسان شمالي، كرمانشاه و چهارمحال و بختياري با بيش از 60درصد مي باشد.
¤ محمود دودانگه عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي با اعلام اينكه پرونده هاي حساب ذخيره به صندوق منتقل مي شوند گفت: قرارداد تسهيلات 2ميليارد دلاري با بانك توسعه صادرات طي هفته آينده امضا مي شود و از تسهيلات 5/2ميليارد دلاري بخش صنعت و معدن حدود 8/1ميليارد دلار تخصيص يافته است.
¤ علي عسكري، رئيس كل سازمان امور مالياتي از خبرنگاران خواست با مراجعه به ادارات اين سازمان در كل كشور و اعلام وضعيت حرفه اي خود، براي بهره مندي از معافيت مالياتي اقدام كنند.

 



درآمد 12 هزار ميليارد توماني ماليات هاي مستقيم در 7 ماه

معاون سازمان امور مالياتي ميزان درآمد ماليات هاي مستقيم در هفت ماه گذشته را 12 هزار ميليارد تومان ذكر كرد.
حسين وكيلي در گفت وگو با فارس اظهار كرد: درآمدهاي مالياتي پيش بيني شده در بودجه حدود 30 هزار ميليارد تومان بود كه همراه با درآمد گمرك به 40 هزار ميليارد تومان مي رسد.
وي افزود: در مجموع درآمدهاي مالياتي در هفت ماه سال جاري با 26درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 15هزار ميليارد تومان رسيده كه حدود 12 هزار ميليارد تومان آن از ماليات مستقيم است.
وي در ادامه با توصيه به مؤديان مالياتي براي ارائه اظهارنامه در زمان بندي پيش بيني شده گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه در صورتي كه مؤديان اظهارنامه خود را در موعد مقرر ارائه نكنند از معافيت مالياتي برخوردار نخواهند شد.
بر اين اساس تمام افرادي كه طبق قانون ماليات هاي مستقيم بايد اظهارنامه بدهند اگر اين كار را انجام ندهند معافيت هاي مالياتي آنها لغو خواهد شد.
وكيلي در ادامه با اشاره به تخلف بانكي اخير، گفت: در صورتي كه سازمان امور مالياتي به اطلاعات حساب ها، گشايش اعتبارها و اعتبارات اسنادي دسترسي داشت، با توجه به اينكه ما در سال حداقل يك بار براي دريافت ماليات با مراجعه اين حساب ها را بررسي مي كنيم، مي توانستيم به سرعت از وقوع اين حادثه جلوگيري كنيم.
وي گفت: متأسفانه در حال حاضر امكان دسترسي به اطلاعات را نداريم و به همين دلايل دستگاه هاي مالياتي ساير كشورها در جلوگيري از فرار مالياتي موفق عمل مي كنند زيرا اختيارات زيادي دارند تا جايي كه در برخي كشورها به اندازه پليس قدرت عمل دارند.
وكيلي تأكيد كرد: اگر سازمان امور مالياتي بتواند روند معاملات و نقل و انتقالات را پيگيري كند و تمام دستگاه ها مكلف به ارائه اطلاعات باشند كمك بسيار بزرگي به جلوگيري از اتفاقات ناگوار اقتصادي خواهد كرد.
معاون سازمان امور مالياتي در ادامه مهمترين بخش طرح جامع مالياتي را راه اندازي سيستمITS عنوان كرد و افزود: طرح جامع مالياتي از 32پروژه تشكيل شده كه قسمت هاي مختلف پازل يك سيستم را تشكيل مي دهند و مهمترين بخش آن سيستم ITS است كه مرحله اول آن طي شده و وارد فاز دوم شده ايم.
وي ادامه داد: در واقع 31 پروژه ديگر تسهيل كننده شرايط براي پياده سازي اين نرم افزار است كه از جمله اين پروژه ها ارتباط با ذي نفعان و مؤديان و گنجاندن اصلاحات قانوني و اجراي زيرساختها است؛ همچنين قانون به گونه اي تدوين مي شود كه براي پياده سازي نرم افزار مشكل نداشته باشد و از طرف ديگر نرم افزار به گونه اي در حال طراحي است كه الزامات قانون در آن ديده شود.
وكيلي با بيان اينكه اين پروژه مهمترين و اصلي ترين پروژه طرح جامع مالياتي است، افزود: ساير پروژه ها موازي اين پروژه در حال انجام است، يكي از زير پروژه ها ايجاد زيرساخت ها است كه با حمايت و پيگيري رئيس جمهور محترم يكي از نيازهاي ما دسترسي به پهناي باند است و با هماهنگي صورت گرفته با شركت مخابرات اين امكان فراهم خواهد شد تا از نظر الكترونيكي زمينه فراهم شود.
وي تأكيد كرد: پس از آنكه سيستم هاي اطلاعاتي در سه استان تهران، اصفهان و كرمانشاه به صورت آزمايشي انجام و ضعف ها و مشكلات احتمالي آن برطرف شد در ساير استان ها هم انجام مي شود.
معاون ماليات هاي مستقيم سازمان امور مالياتي در پاسخ به اين سؤال كه مي توانيم بگوييم اگر طرح جامع مالياتي و اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم انجام شد، ديگر شاهد فرار مالياتي نخواهيم بود، گفت: قانون ماليات هاي مستقيم مجموعه اي از الزامات، روش هاي اجرايي و تكاليف را ايجاد و طرح جامع مالياتي اين تكاليف را عملياتي مي كند.
وي ادامه داد: بحث فرار مالياتي مقوله اي متفاوت است، اگر اطلاعات جامع وجود نداشته باشد در صورتي كه سيستم ها مكانيزه هم باشد باز فرار مالياتي اتفاق مي افتد زيرا جلوگيري از وقوع اين پديده نيازمند يك عزم ملي است.وكيلي با بيان اينكه ساير نهادها بايد در اين زمينه با سازمان امور مالياتي همكاري داشته باشند، تصريح كرد: به عنوان مثال وقتي از يك معامله زيرزميني ردي پيدا مي كنيم كه به اسم يك نفر اين معامله صورت گرفته، بايد اداره ثبت شركت ها و اداره ثبت احوال هم دغدغه مبارزه با فرار مالياتي را داشته و با ما همكاري كنند، تا زماني كه جامعه به اين سمت نرود فرار مالياتي اتفاق مي افتد.

 



حضور روحانيون ناظر ذبح شرعي در بيش از 600 كشتارگاه دام و طيور

مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در سازمان دامپزشكي گفت: روحانيون ناظر ذبح شرعي در بيش از 600 كشتارگاه دام و طيور در سطح كشور فعاليت مي كنند.
به گزارش ايسنا محمدباقر لياقتي با بيان اينكه ذبح شرعي در كشتارگاهها و مصرف گوشت حلال همواره يكي از دغدغه هاي اصلي مردم بوده است، اظهار كرد: با تلاش حوزه نمايندگي ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي و سازمان دامپزشكي كشور در اين راستا در اواخر سال 1387 قانوني در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده و در اوايل سال 1388 هيات دولت آيين نامه اي را در اين خصوص به وزارت جهاد كشاورزي و سازمان دامپزشكي كشور جهت اجرا ابلاغ كرده است.
وي تصريح كرد: نظارت بهداشتي و شرعي بر لاشه دام و طيور در تمامي كشتارگاههاي دام و طيور كشور انجام مي شود تا اينكه گوشتي پاك، حلال و مباح در اختيار مردم قرار گيرد.
او خاطرنشان كرد: در حال حاضر ذبح شرعي به صورت قانوني در تمامي كشتارگاههاي كشور اجرا مي شود.
مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در سازمان دامپزشكي گفت: يكي از وظايف حكومت اسلامي تهيه غذاي سالم و حلال براي مردم است و اين امر به عنوان يك اصل مهم در دستورات شرع مقدس اسلام مورد تاكيد قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه گوشت هاي وارداتي به كشور نيز تحت نظارت ناظران شرعي و بهداشتي دامپزشكي قرار دارند، اظهار كرد: اين گوشت ها با حضور روحانيون ناظر شرعي و كارشناسان ناظر بهداشتي و پزشكي و با كنترل و نظارت بهداشتي و شرعي وارد كشور شده و كاملا مورد اطمينان، مطهر، پاك و حلال هستند.
لياقتي تشكيل دوره هاي آموزشي براي مسئولان دفاتر ادارات كل دامپزشكي، ناظرين ذبح شرعي در كشتارگاهها، ذابحان و مسئولان دست اندركار كشتارگاه ها را از برنامه هاي حوزه نمايندگي ولي فقيه سازمان دامپزشكي كشور در زمينه تحكيم باور ديني عنوان كرد.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: ميزان توليد گندم و جو يك ميليون تن افزايش مي يابد

معاون وزير جهاد كشاورزي با معرفي دو رقم جديد گندم و جو گفت: در مجموع توليد سالانه اين دو محصول نزديك به يك ميليون تن افزايش مي يابد.
جهانگير پرهمت در گفت وگو با فارس، در خصوص ويژگي هاي دو رقم جديد گندم و جو گفت: رقم گندم با نام «كريم» 430 كيلوگرم در هكتار نسبت به رقم شاهد افزايش عملكرد داشته و نسبت به تنش هاي خشكي و گرماي آخر فصل مقاومت خوبي دارد.
معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: اين رقم جديد نسبت به زنگ زرد مقاوم و كيفيت نانوايي بالايي داشته و مناسب براي كشت در مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري است.
رئيس تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي افزود: با معرفي اين رقم تعداد ارقام گندم كشت شده در كشور 63 رقم است كه نشان از تنوع بالاي اين محصول در كشور است.
پرهمت گفت: اين رقم
67/3تن در هكتار عملكرد داشته و 2/1ميليون هكتار از زمين هاي كشور مناسب براي كشت اين محصول است.
وي تصريح كرد: با كشت رقم جديد سالانه 516 هزار تن به ظرفيت كنوني توليد گندم كشور اضافه مي شود.
وي خاطرنشان كرد: با اين تنوع بالاي گندم در كشور ديگر بهانه اي براي واردات گندم و بالا نبردن كيفيت نانوايي وجود نخواهد داشت.
معاون وزير جهاد كشاورزي همچنين در مورد ويژگي رقم جديد جو با نام «خرم» اظهار داشت: اين رقم860 كيلوگرم در هكتار نسبت به رقم شاهد افزايش داشته و عملكرد هكتاري آن
6/3تن در هكتار است.
وي افزود: اين رقم نسبت به گرما و تنش آخر فصل مقاوم بوده و براي كشت در 300 هزار هكتار از اراضي كشور مناسب است.
پرهمت گفت: رقم گندم در 10 موسسه تحقيقاتي و رقم جو در 4 موسسه تحقيقاتي كشور تحقيق و پژوهش شده است.
معاون وزير جهاد كشاورزي در پاسخ به اينكه چرا در اصلاح بذور صيفي جات عملكرد مناسبي نداشته ايد؟ گفت: در گذشته بيشتر بر روي محصولات استراتژيك تمركز شده بود اما اخيرا با فعال سازي بخش ملي سبزي و صيفي به زودي نياز بذر صيفي جات در داخل تامين خواهد شد.

 



در سال آينده قاچاق سيگار به 5 ميليارد نخ كاهش مي يابد

سرپرست شركت دخانيات ايران با اشاره به برنامه ريزي براي كاهش قاچاق دخانيات در كشور گفت: ظرف سال آينده، قاچاق سيگار از 15ميليارد نخ فعلي به كمتر از 5ميليارد نخ خواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري مهر، علي اصغر رمزي با بيان اين نكته كه در طول 4 ماه گذشته با همراهي كاركنان اين شركت، افزايش توليد به ميزان حدود 10درصد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل در توليدات ملي صورت گرفته است، گفت: با ادامه اين روند تا پايان سال مي توان نسبت به سال گذشته درصد بالايي از افزايش توليدات ملي را شاهد باشيم.
سرپرست شركت دخانيات افزود؛ در 7 ماه سال 90، در بخش توليدات مشاركتي با شركت هاي خارجي حدود 43درصد رشد نسبت به سال قبل وجود داشته است، ضمن اينكه در اين مدت در توليد عاملان صنعتي 4درصد نسبت به سال 89 رشد مشاهده مي شود.
وي تصريح كرد: با توجه به روند واردات رسمي، ثبت سفارش هاي 7 ماهه سال 90 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 250درصد افزايش داشته است و از حدود 2ميليارد نخ به 5ميليارد نخ رسيده است.
رمزي ادامه داد: تا پايان سال پيش بيني 10ميليارد نخ دور از انتظار نيست؛ ضمن اينكه پيش بيني مي شود كه توليدات داخلي اعم از ملي، مشاركتي و عاملين صنعتي در سال جاري، به ميزان حدود 35ميليارد نخ برسد، بر اين اساس در مجموع حدود 45ميليارد نخ از حدود 60ميليارد نخ برآورد مصرف كشور، در مديريت دولت قرار خواهد گرفت.
وي اظهار داشت: بر اين اساس سهم حدود 15ميليارد نخ قاچاق سيگار نيز با تلاش بيشتر و همراهي تمامي دستگاه هاي ذيربط در پايان سال 91 به كمتر از 5ميليارد نخ خواهد رسيد.
رمزي ضمن قدرداني از نيروي انتظامي و ساير دستگاه هاي ذيربط در مبارزه با قاچاق سيگار، تاكيد كرد: سيگارهاي قاچاق به دليل عدم كنترل هاي استاندارد و بهداشتي لازم در هنگام ورود به كشور، عمدتاً با درصد بالاي سموم خطرناك در توتون هاي به كار رفته در ساخت مواجه هستند و براي مصرف كنندگان بسيار مضر و خطرناك مي باشد.
وي توصيه كرد: مردم از خريد و مصرف سيگارهاي قاچاق و غيرمجاز به شدت خودداري كنند.
رمزي همچنان ضمن بيان اين مطلب كه شركت دخانيات ايران به عنوان يك دستگاه دولتي با توجه به وظايف حاكميتي خود، با همكاري ساير دستگاه هاي ذيربط در جهت كاهش مصرف سيگار در كشور اقدامات لازم را معمول مي كند، ادامه داد: در عين حال، تامين سيگار مصرفي از محل توليدات داخلي و واردات رسمي از سوي اين شركت مديريت خواهد شد تا اين نياز حتي الامكان از مجاري مجاز تامين شده و سهم قاچاق به حداقل برسد.

 



عيدي امسال كارگران 660 تا 990هزارتومان

كارگران مشمول قانون كار امسال بين 660 تا 990هزارتومان عيدي مي گيرند.
به گزارش خبرگزاري فارس، بر اساس قانون كار فعلي، ميزان عيدي كارگران در هر سال بر اساس فرمول خاصي تعيين مي شود به اين ترتيب كه كارگران به ميزان دو برابر حقوق پايه خود عيدي مي گيرند به شرطي كه آن رقم از 3برابر حداقل دستمزد آن سال بيشتر نشود. به عبارت ديگر حداقل عيدي كارگران دو برابر حداقل دستمزد آن سال و حداكثر عيدي نيز 3برابر حداقل دستمزد است.
به اين ترتيب با توجه به اينكه حداقل دستمزد امسال 330هزارتومان تعيين شده است، حداقل عيدي امسال كارگران 660 هزارتومان و حداكثر نيز990هزارتومان خواهد بود.
بنا برهمين گزارش، پيش از اين خبرهايي مبني بر احتمال تغيير فرمول پرداخت عيدي كارگران در راستاي اصلاح قانون كار منتشر شده بود كه تاكنون به دليل عدم اصلاح قانون كار اين تغييرات هنوز نهايي نشده است.
روز گذشته معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي حداقل عيدي امسال كارمندان دولت را 380هزارتومان اعلام كرده بود.

 



كاهش 127 واحدي شاخص بورس

شاخص بورس ديروز با از دست دادن 127 واحد ديگر به عدد 25 هزار و 874واحدي نزول كرد.
به گزارش فارس، سرمايه گذاران حقيقي و حقوقي بورس كه هفته پيش را با نگراني استيضاح وزير اقتصاد سپري كرده بودند، در چهارشنبه گذشته شاهد بهبود نسبي وضعيت متغيرها بودند و انتظار داشتند طي هفته جاري هم سهام شركت هاي بزرگ و آينده دار با رشد هر چند اندك قيمت معامله شوند اما در پي انتشار برخي اخبار سياسي در دو روز گذشته سرمايه گذاران با تامل معاملات ديروز بازار سهام را پشت سر گذاشتند.
براساس اين گزارش، اين مسائل سياسي به همراه اخبار مربوط به اقتصاد اتحاديه اروپا خصوصا يونان موجب حاكم شدن جو رواني منفي در همان شروع داد و ستد ديروز بورس شد، بطوري كه به جز رشد نسبي بهاي سهام بانك پاسارگاد، سهام باقي شركت هاي بزرگ و موثر بورس با افت قيمت و گاه با صف هاي فروش روبرو شدند.
به همين علت و در نتيجه اثر منفي 29 تا 5 واحدي شركت هاي فولاد مباركه، بانك هاي صادرات و انصار، سرمايه گذاري غدير، ملي مس، سايپا، مخابرات، نيروترانس و پتروشيمي فناوران و غيره، شاخص بورس براي هفتادمين روز در 153 روز كاري خود طي سال جاري با افت ارقام به ثبت رسيد و با از دست دادن 127 واحد نه تنها نتوانست در كانال 26 هزار واحدي چهارشنبه گذشته خود سير كند بلكه به عدد 25 هزار و 874 واحد نزول كرد.
همچنين در شرايطي ارزش روز بازار سهام هم از ركورد 127 هزار ميليارد توماني خود در ماه هاي گذشته فاصله گرفته و ديروز به 123 هزار ميليارد تومان كاهش يافته كه حجم پاياني معاملات هم نشان مي دهد 194 ميليون سهم عادي و حق تقدم به ارزش 8/43 ميليارد تومان داد و ستد شده است.

 



قاسمي و غضنفري اعضاي جديد مجمع بانك مركزي

براساس مصوبه جديد دولت، رستم قاسمي وزير نفت و مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت به عنوان اعضاي جديد مجمع عمومي بانك مركزي تعيين شدند.
طبق اين مصوبه همچنين صادق خليليان وزير جهادكشاورزي نيز عضو شوراي پول و اعتبار شد.
متن مصوبه هيئت دولت كه بنا به پيشنهاد بانك مركزي و به استناد مواد (88) و (89) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري 1389 تصويب شد به اين شرح است: وزير جهادكشاورزي به عنوان يكي از وزيران عضو شوراي پول و اعتبار و وزيران نفت و صنعت، معدن و تجارت به عنوان وزيران عضو مجمع عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تعيين مي شوند.
به گزارش فارس، پيش ازاين و قبل از ادغام وزارت تعاون و كار، وزراي كار و تعاون نيز به عنوان اعضاي جديد شوراي پول و اعتبار انتخاب شده بودند كه با ادغام اين دو وزارتخانه نياز به معرفي وزير جديدي براي عضويت در شوراي پول و اعتبار بود.
در ماده 89 قانون برنامه پنجم توسعه تركيب جديد اعضاي شوراي پول و اعتبار شامل وزير امور اقتصادي و دارايي يا معاون وي، رئيس كل بانك مركزي، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري يا معاون وي، دو تن از وزراء به انتخاب هيئت وزيران، وزير بازرگاني، دو نفر كارشناس و متخصص پولي و بانكي به پيشنهاد رئيس كل بانك مركزي و تاييد رياست جمهوري، دادستان كل كشور يا معاون وي، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن، رئيس اتاق تعاون، نمايندگان كميسيون هاي اقتصادي و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس (هر كدام يك نفر) به عنوان ناظر با انتخاب مجلس تعيين شدند.
پيش از اين همچنين با حكم رئيس جمهوري، كوروش پرويزيان و پيمان نوري به عضويت شوراي پول و اعتبار درآمدند تا محمد جهرمي و ناصر شرافت جهرمي از اين شورا خداحافظي كنند.

 



طهماسبي: تمام عسل هاي موجود در بازار آزمايش مي شوند

رئيس بخش پژوهش هاي زنبور عسل در موسسه تحقيقات علوم دامي كشور گفت: توليدكنندگان از واردات بي رويه عسل ناراضي هستند.
غلامحسين طهماسبي ديروز در نخستين جشنواره ملي عسل در گزارشي پيرامون وضعيت زنبورداري گفت: تعداد كلوني هاي مدرن در طول سالهاي پس از انقلاب افزايش يافته است به طوري كه تعداد آنها از 850 هزار كلوني در سال 58 به 5 ميليون و100كلوني رسيده است.
رئيس بخش پژوهش هاي زنبور عسل موسسه تحقيقات علوم دامي كشور ادامه داد: تعداد كلوني هاي بومي در مقايسه با كلوني هاي مدرن نيز افزايش نداشته است علت اين امر عملكرد وزارت جهاد كشاورزي در زمينه اجراي برنامه تبديلي كلوني هاي سنتي به مدرن است.
طهماسبي بيان كرد: وضعيت توليد عسل در كشور نشان مي دهد در طول دهه 70 و 80 روند صعودي داشته است اما از سوي ديگر با يكسري از نوسانات همراه بوده كه البته وابستگي صنعت زنبورداري به شرايط اقليمي اين نوسانات را ايجاد كرده است.
رئيس بخش پژوهشهاي زنبور عسل در موسسه تحقيقات علوم دامي كشور به ميانگين توليد عسل اشاره كرد و گفت: به لحاظ توسعه صنعت زنبورداري در ايران وضعيت خوبي را شاهد هستيم اما بايد تمركز و برنامه ريزي هاي دقيقي را در زمينه افزايش سطح كيفيت محصول و ميانگين توليد آن داشته باشيم.
وي در ادامه به مصرف سرانه عسل در دنيا اشاره كرد و گفت: مصرف سرانه عسل در دنيا 235 گرم در سال است اما با توجه به آمارهاي سال 88 در ايران مصرف سرانه عسل در سال حدود 605 گرم بوده است. همچنين آمارها نشان مي دهد در سال 89 اين ميزان كاهش يافته و به 600 گرم در سال رسيده است.
طهماسبي يادآور شد: در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته كه مصرف سرانه عسل در آنها بالاي 2كيلوگرم در سال است ضروري است كه تلاش هاي خود را در اين رابطه گسترش دهيم.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: صادرات عسل موضوعي حائز اهميت است آخرين آمارها نشان مي دهد كه صادرات اين محصول در سال 89، دو هزار تن بوده است و طي برنامه ريزي ها قرار بوده كه به 3 هزار تن برسد اما همچنان به اين هدف دست نيافته ايم ضمن اينكه بسته بندي و كيفيت محصول توليدي مي تواند بازار عسل را تحت تاثير خود قرار دهد.
رئيس بخش پژوهش هاي زنبور عسل در موسسه تحقيقات علوم دامي كشور گفت: طبق پيش بيني هاي صورت گرفته قرار بود تا پايان برنامه چهارم توسعه يعني سال 1388 ميزان توليد عسل به 39 هزار تن برسد اما با توجه به عملكرد اين حوزه در سال 88 ميزان توليد به 46 هزار تن رسيد كه خوشبختانه جلوتر از برنامه ريزي ها عمل كرديم ضمن اينكه افزايش توليد در سال 82، 28 هزار تن در سال بود كه خوشبختانه با توجه به پيش بيني هاي صورت گرفته بيشتر از انتظار در سال توليد كرديم.
وي در ادامه به توليد ملكه اشاره كرد و گفت: از 50 هزار ملكه در سال 82 به 100 هزار ملكه در سال 88 رسيده ايم كه باز در اين رابطه نياز به اقدامات بيشتري داريم.
طهماسبي در ادامه صحبت هاي خود به مصرف سرانه عسل در كشور اشاره كرد و گفت: مصرف سرانه از 400 گرم به 600 گرم در سال 86، رسيده است ولي باز در اين زمينه نياز است اقداماتي صورت گيرد.
وي افزود: برنامه راهبردي زنبور عسل در وزارت جهاد كشاورزي تدوين شده كه در آن تنگناهاي صنعت زنبورداري نيز مورد بررسي قرار گرفته و براي هر كدام راهكاري تدوين شده است.
وي به مقايسه صنعت زنبورداري ايران با جهان پرداخت و تصريح كرد: كلوني زنبور عسل در ايران 5 ميليون و11هزار است كه در دنيا 35/5درصد كلوني ها را به خود اختصاص داده ايم.
طهماسبي در رابطه با توليد عسل در ايران نيز گفت: توليد عسل در ايران حدود 45 هزار تن است كه 2/3 درصد از توليد عسل دنيا متعلق به كشور ما است.
رئيس بخش پژوهش هاي زنبور عسل در موسسه تحقيقات علوم دامي كشور از واردات عسل از سوي برخي كشورها انتقاد كرد و اظهار داشت: واردات عسل از سوي برخي كشورها موجب آسيب به توليد داخل شده است ضمن اينكه ميدان رقابت براي فروش داخل را تنگ تر كرده است.
وي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها را از ديگر موانع در بخش توليد عسل دانست و گفت: اجراي اين قانون صنعت زنبورداري را با مشكلاتي مواجه كرده است از سوي ديگر افزايش حامل هاي انرژي نياز به حمايت از اين بخش از توليد را دوچندان كرده است.
طهماسبي در ادامه گفت: طبق پيش بيني هاي صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه در زمينه توليد عسل بايد تا سال 93 ميزان توليد را به 53 هزار تن افزايش دهيم همچنين در زمينه مصرف سرانه نيز تا سال 93 سالانه بايد رشد 6 درصدي را ايجاد كنيم.
وي با تاكيد بر اجباري شدن استاندارد توليد عسل افزود: اجرايي شدن استاندارد نه تنها از توليدكننده حمايت مي كند بلكه مصرف كننده را نيز مورد حمايت قرار مي دهد. با تدوين استانداردها از سوي سازمان استاندارد از اين پس تمام عسل هاي موجود در بازار با هر ماركي مورد آزمايش قرار گرفته و در صورت تقلبي بودن بايد پاسخگوي وضعيتشان باشند.
رئيس بخش پژوهش هاي زنبور عسل در موسسه تحقيقات علوم دامي كشور در ادامه مطرح كرد: در شرايطي كه از كشورهاي ديگر عسل با كيفيت نامطلوب و قيمت پايين وارد مي شود توليدكننده تحت فشار قرار مي گيرد بنابراين لازم است تا در اين زمينه اقدامات جدي صورت گيرد.

 



انهدام 2 هزا تن كالاي فاقد استاندارد

مديرعامل سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي از برنامه ريزي براي الكترونيكي شدن تمام مزايده هاي اين سازمان خبر داد و گفت: كالاهايي كه به توليد كشور، سلامت جامعه و امنيت اجتماع آسيب مي رساند نبايد وارد بازار شوند.
اردشير محمدي در گفتگو با مهر وظيفه اين سازمان را براساس قانون تعيين تكليف اموال منقول و غيرمنقولي كه به اشكال مختلف به تملك دولت درمي آيد، اعلام و بيان كرد: اموال منقول كالاهاي ضبطي، قاچاق و كالاهاي متروكه اي كه از سوي گمرك به سازمان اعلام مي شود را در برمي گيرد.
مديرعامل سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي با بيان اينكه سازمان نسبت به جمع آوري، مديريت و فروش اين كالاها از طريق مزايده اقدام مي كند، تصريح كرد: اموال غيرمنقول هم شامل اموالي است كه توسط مراجع قضايي به ضبط دولت درمي آيد و سازمان نسبت به فروش آنها از طريق مزايده اقدام مي كند.
وي تصريح كرد: در 6 ماه ابتداي سال جاري بالغ بر 506 ميليارد ريال فروش اموال از طريق سازمان صورت گرفته كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 57 درصد رشد داشته است، انتظار داريم كه با توجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا پايان امسال بتوانيم رشد 2 برابري و يا بيش از آن را در فروش اموال تمليكي داشته باشيم.
محمدي تاكيد كرد: براي اينكه به مهمترين وظيفه سازمان يعني تعيين تكليف و فروش اموال جامه عمل بپوشانيم و رضايت مشتريان را جلب و جذب كنيم بايد در حوزه خدمت رساني سرعت عمل و دقت بالايي داشته باشيم.
مديرعامل سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي با اشاره به اينكه سعي كرده ايم مزايده ها را به سمت الكترونيكي پيش ببريم تا مشتريان با كمترين مراجعه خدمات را از سازمان دريافت كنند، عنوان كرد: اين امكان براي مشتريان فراهم شده است كه بتوانند از طريق سايت به اقلامي كه به مزايده گذاشته مي شود، اطلاعات كسب كنند و كالاهاي مورد علاقه و خريد خود را از طريق سايت مشاهده نمايند و نسبت به شركت در مزايده اقدام كنند.
وي برنامه ديگر اين سازمان را الكترونيكي كردن ساير فرآيندها ذكر و تصريح كرد: براين اساس هدفمان اين است كه در صورت ضرورت به سازمان مراجعه شود و تمام خدمات به صورت الكترونيكي باشد كه اين امر باعث افزايش سرعت، سهولت كار، كاهش هزينه هاي مشتريان خواهد شد و تا پايان امسال برنامه هاي متعددي در اين زمينه داريم.
محمدي در پاسخ به اين سوال كه زماني كه در گمرك به عنوان رئيس كل گمرك فعاليت مي كرديد، به بازگشت كالاهاي قاچاق به گمرك اعتقادي نداشتيد، آيا هم اكنون كه در سازمان اموال تمليكي فعاليت مي كنيد، باز هم به اين موضوع اعتقاد داريد؟ گفت: براساس قانون كالاهاي تمليكي جزو اموال دولت محسوب مي شود، معتقدم كه كالاهايي كه به توليد كشور، سلامت جامعه و امنيت اجتماع آسيب مي رساند نبايد وارد بازار شوند.

 



معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد
كاهش نرخ سود تسهيلات مسكن مهر در بافت هاي فرسوده

معاون وزير راه و شهرسازي از كاهش نرخ سود تسهيلات مسكن مهر در بافتهاي فرسوده خبر داد.
مجيد كيان پور در گفت وگو با فارس اظهار داشت: نرخ سود تسهيلات مسكن مهر ( براي خود مالكين) در بافت هاي فرسوده در دوران ساخت 11 درصد و 12 درصد در دوره فروش اقساطي است، بنابراين چنانچه اين افراد در سال هاي گذشته واجد شرايط مسكن مهر باشند و بخواهند از خط اعتباري مسكن مهر در بافت فرسوده استفاده كنند نرخ سود آنها تغيير مي كند.
وي افزود: نرخ سود تسهيلات مسكن مهر در كلان شهرها و تهران 9 درصد، مراكز استان ها 7 درصد و ساير شهرها هم 4 درصد است.
كيان پور ادامه داد: اين تسهيلات براي افرادي است كه واجد شرايط مسكن مهر هستند مي توانند از اين شرايط در بافت فرسوده استفاده كنند، به عنوان مثال در تهران با 3 درصد كاهش به 9 درصد مي رسد چرا كه اكثر اين واحدها در حال ساخت هستند.
مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران با بيان اينكه اين كاهش نرخ سود تسهيلات با هدف ترغيب براي ورود به نوسازي بافت فرسوده بوده است گفت: تاكنون براي بازسازي 90 هزار واحد مسكوني در بافت فرسوده با بانك هاي عامل قرارداد بسته شده است.
به گفته وي، براي نوسازي و ساخت مسكن در بافت فرسوده تا 150هزار واحد مسكوني نيز پيش بيني شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14