(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 آبان 1390- شماره 20067

لاغري بدون رژيم
ژن زرافه ماهي اميد تازه در درمان ناشنوايي
تلگراف مادر فناوري هاي نوين ارتباطي
مراقب عوارض دندان عقل باشيد
نقش فرابنفش در سردي زمستانهاي زمين
نتايج اميدبخش براي درمان قطعي سرطان
اوتيسم را چگونه بشناسيم؟
هشدار پزشكان درباره اس ام اس
بلايي آدامس بر سرتان مي آورد
درماني براي يك بيماري نادر
توليد برق از دانه هاي خورشيدي



لاغري بدون رژيم

شايد شنيدن نام رژيم شما را هم عصبي كند. گرسنگي و غذا نخوردن و ضعف را به يادتان بياورد. بايد بدانيد با اندكي تغيير در برنامه غذايي روزانه خود مي توانيد از شر چربي هاي اضافي نجات پيدا كنيد. بدون اينكه گرسنگي بكشيد. در اين مقاله سعي مي كنيم 19راه عملي براي كاهش وزن بدون رژيم را به شما آموزش دهيم.
1- زمان غذا خوردن خود را تا 20دقيقه افزايش دهيد. وقتي تند تند غذا مي خوريد بدنتان نمي تواند سيگنال هاي مربوط به سير شدن را دريافت كند كه اين خود منجر به پرخوري مي شود.
2- يك ساعت بيشتر بخوابيد. با اين روش هم اشتهاي شما كم مي شود هم گرسنگي كمتري احساس مي كنيد.
3- سبزيجات بيشتري بخوريد. با خوردن سبزيجات هم كالري كمتري دريافت كرده ايد و هم سوخت و ساز بدنتان را افزايش داده ايد. به سالادتان هم به جاي سس هاي چرب بهتر است آبليمو اضافه كنيد.
4- سوپ بخوريد. اضافه كردن سوپ به برنامه غذايي اين مزيت را دارد كه شما معده تان را با غذايي كه كالري كمتري دارد پر مي كنيد. سوپ سبزيجات هم مواد غذايي لازم را به بدنتان مي رساند هم كالري كمتري دارد. اما مواظب باشيد در دام سوپ هاي خامه اي و آماده به مصرف نيفتيد.
5- غلات سبوس دار مصرف كنيد. مصرف غلات كامل مثل جو، جو دوسر، گندم، برنج نيز تاثير زيادي در كاهش وزن دارند و كلسترول را هم كاهش مي دهند.
6- لباس هاي قديمي مورد علاقه خود را در جايي كه هر روز مي بينيد بگذاريد تا تصور كنيد كه وقتي لاغر شديد باز هم مي توانيد از آنها استفاده كنيد.
7- به جاي پيتزاي گوشت، پيتزاي سبزيجات بخوريد و سعي كنيد از روغن زيتون براي آماده سازي مواد آن استفاده كنيد.
8- قند مصرفي روزانه را كاهش دهيد: به جاي خوردن هر روز نوشابه شربت ليمو بخوريد. لازم است بدانيد هر ليوان نوشابه حاوي 10قاشق شكر است.
9- براي كاهش كالري مايعاتي كه مي خوريد، از ليوانهاي كشيده و بلند به جاي ليوانهاي تپل و كوتاه استفاده كنيد.
10- خوردن چاي سبز يك استراتژي خوب براي از دست دادن وزن است و سوخت و ساز بدن را افزايش مي دهد.
11- يوگا: زناني كه يوگا انجام مي دهند تمايل بيشتري به لاغر بودن دارند. محققان دريافته اند كه احساس آرامش به افراد كمك مي كند تا احساس سيري در زمان مناسب را از طريق بدنشان دريافت كنند.
12-خوردن غذاهاي خانگي حداقل 5 روز در هفته باعث مي شود هم از نحوه پخت و پز آن اطمينان داشته باشيد و هم بتوانيد از سبزيجات بيشتري استفاده كنيد.
13-هنگام خوردن مكث كنيد: لازم نيست در يك چشم به هم زدن بشقابتان را خالي كنيد. بايد كمي حين غذا خوردن مكث كنيد.
14-جويدن آدامس نعناي قوي: جويدن آدامس هنگامي كه شما تمايل به خوردن يك ميان وعده داريد مي تواند شما را از خوردن مواد پركالري نجات دهد.
15- ظرف غذاي خود را كوچك كنيد: كوچكتر كردن ظرف غذاي خود به كاهش 100 تا 200كالري در هر وعده كمك مي كند.
16-قانون 80، 20: اين قانون به شما ياد مي دهد كه 80درصد حجم معده خود را پر كنيد و 20درصد را خالي بگذاريد. اين بدان معناست كه نبايد گنجايش معده خود را تكميل كنيد.
17- اگر مجبور شديد در رستوران غذا بخوريد نكات زير را تحت نظر بگيريد:
1-با يك دوست غذاي خود را تقسيم كنيد.
2- بشقاب كودك انتخاب كنيد.
3- نيمي از غذاي خود را به خانه ببريد.
4- ابتدا بشقاب سبزيجات را بخوريد.
18- سس قرمز كمتري روي ماكاراني خود بريزيد و توجه كنيد يك وعده ماكاراني شامل يك فنجان يا اندازه يك توپ تنيس است.
19- به كاهش وزن سالانه هم فكر كنيد.
- اگر مي توانيد در هر روز 100 كالري بيشتري بسوزانيد.
- يك مايل يا 20 دقيقه پياده روي كنيد.
-30 دقيقه خانه داري كنيد.
- علف ها و گل هاي باغچه را 20 دقيقه هرس كنيد.
- روزهايي كه كالري كمتري دريافت كرده ايد براي خود يك جشن كوچك بگيريد يا جايزه بخريد.

 



ژن زرافه ماهي اميد تازه در درمان ناشنوايي

صداي بلند با صدمه زدن به سلول هاي مو در گوش پستانداران منجر به ناشنوايي مي شود اما توانايي زرافه ماهي در رشد مجدد اين سلول ها اميدهايي براي درمان ناشنوايي به همراه داشته است.
به گزارش مشرق، محققان با بررسي ژن هايي كه در اثر صدمات صوتي فعال و غيرفعال مي شوند، به اين نتيجه رسيدند كه تخريب سلول هاي موي گوش منجر به ناشنوايي مي شود. اما كشف توانايي زرافه ماهي ها (zebrafish) در احياي دوباره سلول هاي مو اميدها را براي درك مشكلات گوش در انسان ها و ساخت داروهايي براي جلوگيري از فقدان سلول مو دوچندان كرده است.
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد هورمون رشد به احياي سلول ها در زرافه ماهي كمك مي كند. تزريق هورمون رشد به اين نوع ماهي، تكثير سلولي در گوش هاي دروني اين موجود را به دنبال دارد.
دو روز پس از صدمه صوتي وارد شده، سلول هاي دروني اين ماهي شروع به ترميم و جايگزيني سلول هاي موي آسيب ديده مي كند. ترميم اين سلول ها به فعاليت 839 ژن بستگي دارد.

 



تلگراف مادر فناوري هاي نوين ارتباطي

خطوط تلگراف حدود 150 سال پيش براي اولين بار تمامي آمريكا را تحت پوشش خود قرار داد و شهرهاي شرقي و غربي را به يكديگر متصل كرد.
مدتها پيش از اينكه انسانها بتوانند به كمك اينترنت با يك آي- پد با يكديگر ارتباط برقراركنند، از قابليت ايجاد شبكه هاي اجتماعي و ارسال پيامك برخوردار بودند.
24 اكتبر 2011 تولد 150 سالگي تكميل تلگراف درون قاره اي بود، فناوري كه توانست در دوران جنگ داخلي، شمال و جنوب آمريكا را به يكديگر متصل كند.
ابتدايي ترين شكل اينترنت
درحالي كه تنها چندماه از آغاز جنگ داخلي آمريكا مي گذشت، سيم كشي از ميان تمامي كوه ها، دره ها و سرزمين ها كار بسيار دشوار بود اما در همان دوران نيز تصور اينكه شهرهاي روبه رشد كاليفرنيا بتوانند با واشنگتن و شهرهاي شرقي ارتباط داشته باشند و اطلاعات رد و بدل كنند، تصوري بسيار عظيم بود.
در 24 اكتبر سال 1861 «استفان جي فيلدز» رئيس دادگستري كاليفرنيا با فشردن يك كليد توانست پيامي را براي ابراهام لينكلن، رئيس جمهور آن زمان آمريكا در واشنگتن ارسال كرده و تكميل شبكه تلگراف ميان قاره اي را به وي تبريك بگويد. در آن زمان، نسخه اي بسيار ابتدايي از اينترنت كه چندان پيشرفته تر از ابزار ساخته شده از دو قوطي حلبي و يك رشته نخ نبود، متولد شد و به سرعت رشد پيدا كرد. تنها چندماه پس از راه اندازي شبكه داخلي، فناوري تلگراف به ديگر نقاط آمريكاي شمالي، مكزيك و كانادا گسترش پيدا كرد.
بسياري تلگراف را فناوري مادري مي دانند كه منجر به متولدشدن فناوري هاي ديگري از قبيل تلفن، تله تايپ، فكس و درنهايت اينترنت شد. حتي گفته مي شود كه در آن زمان تلگراف نسبت به اينترنت امروز تأثير بيشتري بر روي ارتباطات انسانها با يكديگر داشته است. اين شبكه باعث شد تا كل آمريكا به يكديگر متصل شود و تجارت در سطح ملي مفهوم پيدا كند.
مردي به همراه كدهايش
درست مانند آي- پد، آي- پاد 10 ساله شده و رايانه هاي شخصي كه نابغه اي مانند «استيو جابز» آنها را به وجود آورده، تلگراف نيز نابغه اي به نام «ساموئل مورس» را دراختيار داشته است. اين فيزيكدان آمريكايي تلگراف الكترومغناطيسي را ابداع كرد. وي در اوايل دهه چهارم زندگي اش ايده ابداع تلگراف را در سر مي پروراند و در دهه 1830 كدهايي به نام مورس را ابداع كرد، اين كدها متشكل از نقطه ها و خط چين هايي بودند كه اپراتورهاي تلگراف براساس آنها پيامهاي خود را ارسال مي كردند.
ارسال سريع اخبار
درسال 1846 مؤسسه خبري به نام آسوشيتدپرس به منظور مخابره اخبار جنگ مكزيك و آمريكا تأسيس شد درحالي كه براي ارسال اخبار خود از قايق، اسب و تلگراف استفاده مي كرد، شيوه هايي كه نمايانگر محدوديت هاي فناوري در آن دوران هستند.
گسترش استفاده از تلگراف در زمينه هاي مختلف، درست مانند سيستم ارسال پيامك در عصر حاضر، منجر به ايجاد زباني جديد و خلاصه شد كه تنها قشري خاص از انسانها كه خبرنگاران و اوپراتورهاي ارسال تلگراف از آن دسته بودند، مي توانستند اين زبان را بفهمند. براي مثال 73 به معني خداحافظي بود، و عدد 30 عددي بود كه براي نشان دادن پايان خبر در انتهاي پيام قرار مي گرفت. اين خلاصه سازي به منظور جلوگيري از كندشدن و مسدود شدن خطوط تلگراف به واسطه حروف بي استفاده و اضافي انجام مي گرفته است.
براساس گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ان.بي.سي، با ابداع تلفن درسال 1876 تلگراف به دست فراموشي سپرده شد و پس از توسعه رايانه هاي شخصي و تلفن هاي همراه، امروز ديگر به سختي نام فناوري تلگراف به ياد كسي خواهد آمد.

 



مراقب عوارض دندان عقل باشيد

يك دندانپزشك با تأكيد بر لزوم توجه به برنامه بهداشتي دهان و دندان گفت: عوارض دندان عقل از جمله دردهاي مبهم، ضايعات استخواني و عفونت معمولا ازهمان ابتداي جواني خود را نشان مي دهد و به علت ناآگاهي افراد موجب عفونت دهان و دندان مي شود.
دكتر شمس الدين تابش در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه پيشگيري از عوارض دندان عقل بهتر و اثربخش تر از درمان است، اظهارداشت: در صورت بروز عوارض دندان عقل افراد بايد هرچه سريعتر به منظور جلوگيري از عفونت دهان و دندان با مراجعه به متخصص براي درمان اقدام كنند.
وي در رابطه با علت نام گذاري دندان عقل گفت: اين دندان در سنين 18 تا 22 سالگي كه فرد از مرحله نوجواني وارد مرحله جواني و بلوغ شده است رشد مي كند و باعث كامل شدن فك مي شود به همين علت به آن دندان عقل مي گويند.
اين دندانپزشك با بيان اينكه در گذشته دندان عقل افراد به صورت كامل بوجود مي آمد ولي امروزه به دليل عوامل طبيعي و غيرطبيعي اين دندان رشد نمي كند، ادامه داد: در برخي مواقع رشد دندان عقل متوقف و به صورت ناقص ظاهر مي شود و اين مسئله موجب بروز درد و ناراحتي درفرد مي شود.
دكتر تابش افزود: برخي عوامل مانند فضاي فك پايين و عادات نادرست دوران كودكي موجب مي شود كه دندان عقل، سالم و كامل ظاهر نشود و به صورت نهفته رشد كند.
دندان عقل را بايد كشيد
اين دندانپزشك تصريح كرد: در گذشته تنها دندان هاي فاسد كشيده مي شدند اما امروزه اين باور تغيير پيدا كرده است و دندان عقل در صورت عدم كارايي لازم نيز كشيده مي شود.
وي با اشاره به تقريبي بودن سن رويش دندان ها اظهارداشت: معمولا اولين كرسي دندان ها با عنوان دندان شيري در 6 سالگي، دومين كرسي در 12 سالگي و سومين كرسي كه همان دندان عقل است در سنين 18تا 22 سالگي رشد مي كند.
تغيير شكل دندان ها
دكتر تابش به تأثير عوامل مختلفي در تغيير فرم دندان ها اشاره كرد و افزود: تنها دندان عقل موجب تغيير شكل دندان ها نمي شود بلكه عوامل ژنتيكي، فضاي دندان و عادات غلط دوران كودكي از جمله مكيدن انگشت، استفاده از پستانك موجب تغيير شكل در حالات طبيعي استخواني دهان و دندان مي شود.
وي در پايان با بيان اينكه دردهاي ايجادشونده در دندان عقل به دو دسته دردهاي فشارآور و دردهاي ناشي از ايجاد كانون هاي چربي و عفوني كه به صورت آبسه و ورم به وجود مي آيند، تقسيم مي شوند، گفت: روش هاي زيادي براي درمان آسيب هاي دندان عقل وجود دارد كه به كارگيري اين روش ها بسته به شرايط سني، ژنتيكي و وراثتي افراد متفاوت است.

 



نقش فرابنفش در سردي زمستانهاي زمين

محققان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ماهواره ها دريافته اند پرتوهاي متغير فرابنفش نور خورشيد بر روي شدت بخشيدن به سرماي زمستانها تاثيرگذار است.
به گزارش مهر، اطلاعات اخيري كه از ماهواره ها به دست آمده نشان مي دهند ميزان فرابنفش خورشيدي نسبت به آنچه دانشمندان در گذشته تصور مي كردند، از نوسان بيشتري برخوردار است. گروهي از دانشمندان به تازگي نشان داده اند كه چگونه اين تغييرات در پرتو فرابنفش خورشيدي منجر به آغاز زمستانهاي گرمتر در بعضي كشورها و سردتر شدن زمستانها در ديگر مناطق زمين مي شود. اين محققان تاكيد دارند كه نوسان پرتو فرابنفش بر روي گرماي جهاني تاثيري ندارد.
خورشيد به تازگي دوران خاموشي 11ساله خود را پشت سر گذاشته است كه طي آن بسياري از كشورها زمستانهاي بسيار سردي را تجربه كردند. اما پس از اين دوران، به شكلي غيرطبيعي كشورهايي در شمال و جنوب زمين آب و هوايي گرم را تجربه كردند.
اطلاعات جديدي كه از نوسان پرتو فرابنفش خورشيدي ارائه شده توسط ماهواره CORCE ناسا جمع آوري شده است پرتو فرابنفش خورشيدي در مقابل اطلاعاتي كه در سيستم كنترل درخشندگي طيفي يا SIM كه خروجي طول موج هاي خورشيدي را در فروسرخ، مرئي و فرابنفش تحليل مي كند، به دست آمده نوسان بسيار بيشتري از خود نشان مي دهد.
SIM جزئيات زيادي درباره نوسانات فرابنفش خورشيدي طي چرخه هاي 11ساله خاموشي و فعاليت را در اختيار دانشمندان قرار مي دهد و براساس اطلاعات آن در حال حاضر نوسان فرابنفش خورشيدي پنج برابر بيشتر از گذشته است. به صورت همزمان گروهي ديگر از دانشمندان مقاله اي درباره نوسان حرارت در زمستانهاي زمين متناسب با چرخه هاي خورشيدي منتشر كردند اما در اين مقاله مكانيزم اين ارتباط توضيح داده نشده است.
در تحقيقات جديد محاسبات فرابنفش SIM وارد مدل رايانه اي آب و هواي جهاني شده و نتايج آن اين ايده را زنده مي كند كه پرتو فرابنفش خورشيدي بر روي آب و هواي زمستاني تاثيرگذار است، در حالي كه مكانيزم اين ارتباط نيز در مطالعه جديد توضيح داده شده است.
براساس گزارش بي بي سي، فرابنفش در لايه استراتوسفر اتمسفر توسط اوزن جذب مي شود، از اين رو در دوران خاموشي خورشيدي كه ميزان جذب فرابنفش كاهش پيدا مي كند، لايه استراتوسفر سردتر خواهد بود. در پي اين سردتر شدن الگوي وزش بادها نيز تغيير مي كند. اين تغييرات شبكه اي ميزان جريان هوا را از غرب به شرق كاهش مي دهد.

 



نتايج اميدبخش براي درمان قطعي سرطان

پزشكان و دانشمندان بيمارستاني در اوتاوا كانادا براي مقابله با سلول هاي سرطاني روشي نوين به كار بردند كه مي تواند در درمان سرطان نقشي مؤثر داشته باشد.
به گزارش نشريه علمي «نيچر» در آزمايشي كه از سوي پزشكان بيمارستان اوتاوا روي 23 بيمار انجام شد تلفيقي از دو روش پرتو پرماني و شيمي درماني كه براي درمان سرطان بر روي انسان به كار مي رود به همراه روش جديد تزريق درون وريدي كه سابق بر اين تنها بر روي حيوانات انجام مي شد، به كار رفته است كه پزشكان نتايج حاصل از روش تزريق درون وريدي در حمله ويروسي به سلول هاي سرطاني و سالم ماندن ساير بافت هاي بدن را اميدبخش توصيف كرده اند.
در اين روش دانشمندان كانادايي موفق شدند با تزريق ويروس درون وريدي، فقط تومورهاي سرطاني را هدف قرار دهند و به ساير بافت هاي سالم بدن آسيبي نرسانند.
گفتني است در درمان هاي پرتويي و شيميايي، علاوه بر هدف قرار دادن سلول سرطاني صدماتي جدي به ديگر بافت هاي بدن نيز وارد مي شود كه گاه اين صدمات جبران ناپذير هستند.
اما در روش جديد اميد است با تزريق درون وريدي تنها سلول هاي سرطاني به وسيله ويروسي شبيه واكسن آبله مورد هدف قرار گيرد و به ديگر بافت هاي سالم بدن آسيبي نرسد.
دكتر «جان بل» دانشمند «مؤسسه تحقيقاتي بيمارستان اتاوا» درباره روش جديد مبارزه با سلول هاي سرطاني گفت كه تلاش محققان اين بود كه امكان تزريق اين ويروس به شيوه درون وريدي را به افراد مبتلا به سرطان ثابت كنند، چرا كه در گذشته اين شيوه فقط در مورد حيوانات به كار گرفته مي شد.
طبق گفته اين دانشمند كانادايي رويكرد انتخابي به كار گرفته شده در روش جديد، مي تواند به پزشكان كمك كند تا به طور مداوم سلول هاي سرطاني را هدف قرار دهند.
وي مي افزايد كه ويروس به طور ويژه در مورد تومورهاي سرطاني جامدي همچون سرطان سينه، پوست، پروستات و پانكراس مؤثرند، اما براي درمان سرطان هاي خون و لنفاوي تأثير كمتري دارند.
پزشكان مركز تحقيقات بيمارستان اوتاوا آميزه اي از يك نوع ويروس (JX-594) را به بيماران سرطاني كه در اين پژوهش شركت كرده بودند، تزريق كردند. پس از 10 روز كه نتايج تكه برداري از بافت زنده اين بيماران آماده شد، از هر 8 بيمار در 7 بيمار علائم تكثير ويروس در تومورهاي سرطاني مشاهده شد اما اين ويروس بر بافت هاي سالم بيمار تأثيري نگذاشته بود.
پزشكان مركز تحقيقات بيمارستان اوتاوا گفته اند با وجود اميدواركننده بودن نتايج اين آزمايش هاي جديد، اما هنوز براي درمان قطعي سرطان با استفاده از اين روش به زمان بيشتري نياز است و دو يا سه سال ديگر زمان لازم است تا داروهاي درماني و ديگر اقلام پزشكي مورد نياز براي تخريب سلول هاي سرطاني توليد شوند.

 



اوتيسم را چگونه بشناسيم؟

گروهي از پژوهشگران آمريكايي با انجام تحقيقاتي نشان دادند كه مشخصه هاي چهره كودكان اوتيست با حالات چهره افراد سالم متفاوت است.
به گزارش خبرگزاري مهر، اوتيسم اختلالي است كه مي تواند در اثر تاخير در توسعه مغزي حتي قبل از تولد ايجاد شود و به بعضي از فضاهاي مغز كه مسئول زبان و تعامل هستند آسيب بزند.
به گفته گروهي از دانشمندان دانشگاه ميسوري، اولين علائم اوتيسم مي تواند خود را در حالات چهره بيمار نشان دهند.
در اين مورد، كودكاني كه از اوتيسم رنج مي برند مي توانند مشخصه هاي چهره اي متفاوت تر از كودكان سالم داشته باشند.
در حقيقت چهره و مغز به روشي هماهنگ توسعه مي يابند و از اولين فازهاي زندگي جنيني تا نوجواني بر روي يكديگر تاثير مي گذارند.
اين دانشمندان با استفاده از يك سيستم ويديويي سه بعدي چهره 64 كودك اوتيست و 41 كودك عقب مانده ذهني 8 تا 12 ساله را بررسي و ابعاد و حالات چهره هر يك از آنها را مشاهده كردند.
نتايج اين بررسي ها نشان داد كه كودكان اوتيست از نظر فيزيكي شباهت هاي بسياري به هم دارند به طوري كه بيشتر آنها داراي يك چهره پهن تر هستند و چشم ها، دهان و حتي ناحيه ميان بيني و لب هاي آنان گستردگي بيشتري دارد. در حالي كه بخش مركزي صورت آنها فشرده تر و بيني كوتاه تر از حد طبيعي است.
براساس گزارش cbs news ، اين محققان با وجود دستيابي به اين نتايج قابل توجه، تاكيد كردند كه علم پزشكي هنوز قادر نيست به روشني دلايلي كه مي توانند منجر به اوتيسم شوند را شرح دهد و به طور قطعي بيان كند كه كدام يك از عوامل ژنتيكي يا محيطي در بروز اين بيماري دخالت دارد، اما بررسي تغييرات چهره مي تواند به كشف اولين علائم بيماري در زماني كه كودك هنوز در رحم مادر است، كمك كند.

 



هشدار پزشكان درباره اس ام اس

پزشكان انگليسي درباره افزايش خطر بروز گردن درد و بيماري هاي مرتبط با آن به خاطر هزينه كردن زمان طولاني براي نوشتن و ارسال «اس ام اس» در تلفن هاي همراه هشدار دادند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري مديكال اينفو، «پيام هاي گردن» نام جديدي است كه پزشكان انگليسي روي برخي از استفاده كنندگان از تلفن هاي همراه گذاشته اند زيرا آنها زمان طولاني را صرف نوشتن و ارسال اس ام اس مي كنند و همين امر منجر به گردن درد و انقباض عضلاني مي شود.
برخي افراد ساعت ها صرف نوشتن و ارسال اس ام اس مي كنند كه اين امر باعث خميدگي سر براي مدت طولاني مي شود و ممكن است به آسيب هاي عصبي و گرفتگي شديد عضلات گردن منجر شود و در اين زمينه مي توان همچنين به نشستن طولاني جلوي مانيتور اشاره كرد.
پزشكان توصيه مي كنند كه افراد براي جلوگيري از گردن درد يا رهايي از آن تمرين هاي ويژه گردن و كتف را انجام دهند و به هنگام نوشتن و ارسال اس ام اس درست بنشينند و به طور منظم به خود استراحت دهند.

 



بلايي آدامس بر سرتان مي آورد

با وجودي كه اجداد ما از برگ گياهان و صمغ هاي طبيعي براي تميز كردن دندانها و خوشبو شدن دهانشان استفاده مي كردند اما به نظر مي رسد صنعت جهاني 30 ميليارد دلاري توليد آدامس ها و پودرهاي سفيدكننده در عصر حاضر به اندازه روش هاي طبيعي گذشتگان در اين زمينه مفيد و موثر نبوده است.
به گزارش ايسنا، در واقع بيشتر آدامس هايي كه امروزه توليد مي شوند مملو از مواد شيميايي سمي، رنگ هاي مصنوعي، مواد شيرين كننده و طعم دهنده هاي مصنوعي هستند.
به رغم اينكه دندانپزشكان ادعا مي كنند جويدن آدامس هاي بدون قند براي كاهش پلاك و پوسيدگي دندانها مفيد است اما در اين مقاله هشت دليل قانع كننده ارائه شده كه شما را وادار مي سازد اين عادت نامناسب و مضر را ترك كنيد. اين 8 دليل عبارتند از:
1- جويدن آدامس فشار مضاعفي را بر غضروف ضربه گير در مفاصل آرواره شما وارد مي كند و موجب مي شود كه تا پايان عمر در فك خود احساس درد و ناراحتي داشته باشيد. حتي عضلات آرواره ممكن است در اثر جويدن زياد آدامس سفت شده و موجب بروز سردردهاي مزمن شوند.
2- برخلاف يك باور غلط قديمي، آدامس جويدن تاثيري در رفع بوي بد دهان ندارد چون معمولا بوي بد دهان ناشي از يك مشكل گوارشي يا بيماري لثه يا دندان است كه جويدن آدامس در واقع اين بوي بد را با طعم تند نعناع همراه كرده و آن را تشديد مي كند.
3- آدامس جويدن، توليد دائمي بزاق را تحريك مي كند. فعاليت غدد بزاقي دهان براي چند ساعت متوالي، امري طبيعي نبوده و روي عملكردهاي متابوليكي بدن تاثير نامطلوب مي گذارد.
4- افراد مبتلا به سندرم روده تحريك پذير بايد از جويدن آدامس پرهيز كنند چون اين كار علائم سندرم را در آنها تشديد مي كند و علت آن وارد شدن هواي اضافي به داخل مجاري گوارشي هنگام آدامس جويدن است. اين وضعيت در واقع فشار بيشتري را به روده بيمار وارد كرده و نفخ و تورم روده را نيز تشديد مي كند.
5- علاوه بر اينها آدامس از پليمرها و ساير مواد مصنوعي ساخته مي شود كه اگر ناگهان قورت داده شود هضم آن بسيار دشوار بوده و دستگاه گوارش را با مشكل مواجه مي كند.
6- بسياري از آدامس هاي بدون قند موجود در بازار با ماده اي موسوم به «آسپارتام» شيرين مي شوند كه مصرف آن با بروز سرطان، ديابت، اختلالات نورولوژيك و حتي بروز نواقص مادرزادي مرتبط است.
7- ساير آدامس ها نيز كه معمولا حاوي مقادير زيادي قند شربت ذرت موسوم به «فروكتوز» هستند علاوه بر بروز مشكلات و ناراحتي هايي مثل چاقي، ديابت و سرطان، عامل اصلي پوسيدگي دندانها به شمار مي آيند.
8- افرادي كه دائم آدامس مي جوند اغلب براي از بين بردن استرس (به ويژه در مورد افراد سابقا سيگاري) اين كار را انجام مي دهند بنابراين عامل ريشه اي اضطراب در آنها درمان نشده و ادامه مي يابد. در اين گونه مواقع تكنيك هايي چون يوگا و مراقبه براي آرامش بخشيدن و كاهش اضطراب بسيار موثرترند.

 



درماني براي يك بيماري نادر

گروهي از دانشمندان ايتاليايي با بررسي بيماري نادري با عنوان سندرم چشمي-مغزي-كليوي مكانيزمي را يافتند كه مي تواند براي اين بيماري نادر ارثي يك روش درماني كليدي را ارائه كند.
به گزارش مهر، سندرم «چشمي-مغزي-كليوي» يا «سندرم لو» يك بيماري نادر ژنتيكي است كه به چشم، مغز و كليه ها آسيب مي رساند. اين بيماري كه در سال 1952 كشف شد يك موقعيت خاص ارثي است كه منجر به معلوليت ذهني و فيزيكي، تشنج، اختلالات رفتاري، آب مرواريد مادرزادي و اختلالات عملكرد كليه ها مي شود.
اكنون محققان موسسه Telethon ناپل موفق شدند يكي از مكانيزمهايي كه در اين سندرم به كليه ها آسيب مي رساند را شناسايي كنند.
اين بيماري نادر در اثر تغييرات ژنتيكي، ژني به نامOCRL1 است كه محتوي اطلاعاتي براي بيان يك آنزيم مهم كنترل كننده ترافيك درون سلولي و انتقال مواد است. از آنجا كه اين ژن بر روي كروموزوم X وجود دارد مردان نسبت به آن آسيب پذيرتر هستند در حالي كه زنان حامل آن سالم هستند. (زنان براي ابتلا به اين سندرم بايد بر روي هر دو كروموزوم X اين جهش ژنتيكي را داشته باشند كه احتمال آن بسيار ناچيز است).
اين بيماري از لحظه تولد خود را نشان مي دهد و به ويژه اختلال عملكرد كليه ها زندگي اين بيماران را بيشتر در معرض خطر قرار مي دهد. انتقال مواد به سمت سلول سيستمي بسيار پيچيده است كه بيش از 2 هزار پروتئين را درگير مي كند و حداقل در 80 بيماري مختلف ژنتيكي دچار اختلال مي شود.
اكنون اين محققان براي اولين بار نشان دادند كه نقص در ژنOCRL1 در سطح كليوي به صورت فقدان عملكرد جذب ثانوي پروتئينهاي حاضر در ادرار ترجمه مي شود.
اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: «با مطالعه بر روي سلولهاي كليوي كشت داده شده ما يكي از مكانيزمهاي مولكولي را نشان داديم كه در پايه اين پديده قرار دارد. به طور طبيعي ژن OCRL1 وظيفه دارد ترافيك موادي را كه سلول از خارج دريافت مي كند در فرآيندي به نام اندوسيتوزيز تنظيم كند. به ويژه در سطح كليه ها اين ژن مسئول انتقال يك سيگنال دقيق شيميايي براي جذب دوباره پروتئينهايي است كه نبايد با ادرار حذف شوند اما زماني كه OCRL1 جهش مي يابد اين سيستم انتقال دچار نقص مي شود و يك تجمع مزمن پروتئينها در ادرار شكل مي گيرد كه علت اصلي مرگ زودرس در اين بيماران است.» براساس گزارش لاستمپا، اين كشف مي تواند راهي به سوي يك درمان دارويي ممكن براي كاهش آسيبهاي كليوي در اين بيماران ارائه كند.

 



توليد برق از دانه هاي خورشيدي

لابراتوارهاي ملي «سانديا» قصد دارند از سلولهاي خورشيدي به اندازه يك دانه شن در پروژه اي بزرگ براي توليد انرژي برق استفاده كنند.
به گزارش مهر، اين سلولها با نام MEPV از كارايي بيش از 20 درصد برخوردارند. هزينه توليد انرژي از اين دانه هاي خورشيدي 80/1 دلار در هر وات است در حالي كه هزينه توليد برق از سلولهاي خورشيدي معمولي 4 دلار در وات است.
در اين پروژه هزاران دانه خورشيدي در مساحتي حدود يك مترمربع در كنار يكديگر قرار خواهند گرفت. اين سلولها در سال 2009 ابداع شده اند اما به نظر مي آيد زمان زيادي براي يافتن كاربرد مناسب از اين دانه هاي خورشيدي، يعني سازگاري عملكرد و افزايش بهره وري در انرژي، صرف شده است.
سلولهاي خورشيدي معمولي مربعهايي 15 سانتيمتري هستند كه برخلاف ابعاد بزرگ از كارايي چندان خوبي برخوردار نيستند و به ويژه در زمان قرارگيري در زير سايه، توليد انرژي را متوقف مي كنند. از اين رو انتظار مي رود سلول خورشيدي كه از هزاران ذره خورشيدي مجزا ساخته شده باشد، كمتر تحت تاثير كم نوري محيط قرار خواهد گرفت.
همچنين به دليل كوچك بودن اين ذرات خورشيدي نيازي به نصب شدن بر روي بستري سخت و ثابت را ندارند و مي توان آنها را بر روي سطوح انعطاف پذير نيز نصب كرد. همچنين ساخت اين ذرات خورشيدي به سيليكون كمتري نياز داشته و مي توان در ساخت آنها از صفحات سيليكوني در هر ابعادي استفاده كرد.
توليد اين دانه هاي خورشيدي مي تواند هزينه وات بر گرم سيليكونهاي مصرفي را كاهش دهد. همچنين فرآيند توليد اين سلولها نيازمند تكنيك جديد و ويژه اي نخواهد بود و شيوه هاي توليدي آنها در حال حاضر در كارخانه ها استفاده مي شوند. مهمتر از همه اين است كه انرژي به دست آمده از اين دانه هاي خورشيدي را مي توان با به كارگرفتن عدسي هاي كوچكي بر روي هر يك از سلولها افزايش داد تا به اين شكل ميزان فوتونهاي توليد كننده برق در سلولها افزايش پيدا كند.
براساس گزارش گيزمگ، تا روزي كه بتوان از اين دانه هاي خورشيدي براي توليد واحدهاي برقي براي تامين انرژي كل يك ساختمان استفاده شود، زمان زيادي در پيش است اما تا آن زمان مي توان از اين دانه هاي خورشيدي در زمينه هاي متفاوت ديگري استفاده كرد. همچنين مي توان با انطباق دادن اين دانه هاي كوچك با تكنيكهايي از قبيل استفاده از طول موجهاي متفاوت نوري، ميزان كارايي آنها را بهبود بخشيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14