(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 آبان 1390- شماره 20069

يادداشت خبرنگار
دزفول در مسكن مهر و توليد اشتغال وضعيت مناسبي ندارد
ايران در كيهان
تشكيل ستاد احياي دعاي ندبه در خوزستان
انتقاد شهروند نمونه اصفهاني از تخريب آثار باستاني اين شهر
اعتراض شديد امام جمعه هويزه به تغيير ناگهاني رئيس آموزش و پرورش شهر
ناامني و فساد مرهون دوري از توصيه هاي اهل بيت(ع) است
3 اثر فرهنگي و تاريخي مازندران ثبت ملي شد
رئيس كل دادگستري استان: فارس بايد براي قاچاقچيان مواد مخدر ناامن شود
رئيس كل دادگستري استان: مطبوعات لرستان از تخريب پرهيز كنند
بيشترين صادرات فرش ماشيني كشور از كاشان است
تالاب بين المللي قوري گل از خشكسالي نجات يافت
تجليل از خيرين ازدواج آسان در ايوان غرب
فرماندار بناب: دستگاه هاي نظارتي به وظايف خود درخصوص مسائل بهداشتي خوب عمل نمي كنند
پايان سرشماري اتباع خارجي در البرز
پيامك فارسي تلفن همراه محصول دانشگاه علوم و فنون مازندران است



يادداشت خبرنگار

كاهش نيم ميليوني مردم در نمايشگاه كتاب تبريز!
اعلام كاهش نيم ميليوني مردم در بازديد از نمايشگاه بين المللي كتاب تبريز، گوياي مديريت ضعيف فرهنگ و ارشاد اسلامي است. اداره كل در جذب مخاطب و دوستداران كتاب است.
هرچند اين اداره كل موضوع را به اين شكل عنوان نكرده و تنها با اعلام اين مطلب كه امسال 500 هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كردند؛ تلاش كرد كه مقايسه اي بين آمار امسال با سال هاي گذشته ارائه ندهد؛ اما واقعيت آن است كه نيم ميليون نفر به اين نمايشگاه بي توجهي و كم محلي كرده كه اين موضوع نيازمند تحليل و بررسي دقيق، كارشناسانه و منصفانه است.
در اين ميان، سهم ناشران علاوه بر مسئولان در اين كاهش آمار مخاطبان قابل توجه است وجود كتاب هاي كهنه و تقريباً كم خواه و بي محتوا و مطابق با سلايق مخاطبان از جمله مواردي است كه در اين نمايشگاه به چشم مي خورد.
نكته جالب آنكه علي رغم بازرسي و نظارت هاي ادعايي، حدود 125عنوان كتاب فاقد مجوز نيز در اين نمايشگاه توزيع شده و 526 عنوان از كتاب ها نيز داراي سابقه انتشار بيش از 4 سال قبل بودند.
كاهش بين 400 تا 500 هزار نفري آمار بازديدكنندگان از نمايشگاه در حالي است كه برخي به همين آمار 500 هزار بازديدكننده هم شك دارند.
نمايشگاه بين المللي كتاب تبريز در طول سال هاي اخير با چالش هاي زيادي مواجه بوده و مشكلاتي داشته است و مي توان گفت حتي به رغم برپايي در مجموعه نمايشگاه هاي بين المللي تبريز هنوز نيز در شأن مقام «كتاب» و «مردم» ما، برپا نمي شود و وجود كتاب هاي با نشر زماني زياد، فضاي تنفسي و ناراحتي عذاب آور، دوري محل نمايشگاه و واقع شدن آن در 8 كيلومتري شهر، تبليغات و اطلاع رساني ناقص و عدم حضور قوي ناشران معروف و استخوان دار و عناوين سطحي و پيش افتاده بسياري از كتاب ها و مديريت كاملاً «كسل آور» باعث شده تا اين نمايشگاه روند رو به افتي را طي كند كه اين موارد مي بايست به جد از سوي مسئولان و دلسوزان حوزه كتاب و فرهنگ مورد توجه جدي قرار گيرد.
زير احتمال مي رود ادامه اين روند و عدم تغييرات مثبت در وضعيت موجود باعث شود نمايشگاه در سال هاي آتي با مشكل هاي جدي و چالشي تري همراه شود و از چشم مخاطبان بيفتد.
سعيد داور- خبرنگار كيهان در تبريز

 



دزفول در مسكن مهر و توليد اشتغال وضعيت مناسبي ندارد

دزفول- خبرنگاركيهان:
جلسه كارگروه اشتغال و مسكن دزفول با حضور استاندار خوزستان، مديركل هاي استان، نماينده مردم دزفول، سرپرست فرمانداري دزفول و ديگر مسئولان شهري در سالن جلسات فرمانداري دزفول برگزارشد.
در اين جلسه طبق آماري كه درخصوص مسكن مهر ارائه شد، شهرستان دزفول از نظر زمان بندي و آمار وضعيت مناسبي نداشت و استاندار خوزستان از روند كار و برخي آمار ضد و نقيض ارائه شده و كندي روند ساخت مسكن مهر در دزفول اظهار نارضايتي كرد.
سيدجعفر حجازي با تأكيد بر اينكه تمام سه هزار مسكن مهر دزفول بايد تا پايان نيمه اول سال 91 به بهره برداري رسيده و تحويل متقاضيان داده شود گفت: علي رغم مشكلات و موانع موجود بايد تمام ادارات و سازمان هاي مرتبط و خدماتي از قبيل شهرداري، آب، برق و گاز با برنامه ريزي و سرعت بيشتري به روند ساخت مسكن مهر در دزفول كمك نمايند.
وي با اشاره به آمار بعضا سه تا 50 درصدي توليد اشتغال در شهرستان اين آمارها را بسيار نگران كننده توصيف كرد و از سازمان ها و ادارات ذيربطي كه مسئول ارائه تسهيلات و خدمات و همچنين توليد شغل براي مردم را به عهده دارند خواست تا با همكاري بيشتر بانك ها جداي از تعهد توليد مقدار شغل سال گذشته اين رقم را به دو يا چهار برابر افزايش دهند.

 



ايران در كيهان

اعزام كاروان راهيان نور
شهركرد-خبرنگار كيهان: 400 نفر از دانش آموزان بسيجي شهرستان اردل در قالب كاروان راهيان نور عازم مناطق عملياتي جنوب كشور شدند.
اين دانش آموزان به مدت سه شبانه روز ضمن بازديد از يادمان هاي شهدا، از مناطق عملياتي فتح المبين، رمضان، شلمچه، دهلاويه و موزه جنگ خرمشهر ديدن كردند.
طرح توسعه
كيش-خبرنگار كيهان: معاون عمراني و امور زيربنايي سازمان منطقه آزاد كيش گفت: تمام برنامه ها و اقدامات زيربنايي اين جزيره براساس طرح جامع كيش و افق 1404 در حال انجام است تا خدمات بيشتري به ساكنان و گردشگران ارائه شود.
وي افزود: طرح توسعه معابر، رينگ 75 متري، تشويق سرمايه گذاران براي توسعه ساير بخش هاي جزيره كيش با جديت در حال اجراست.
جشن باسوادي
يزد-خبرنگار كيهان: رئيس سازمان آموزش و پرورش استان يزد گفت: 97درصد جمعيت 30 هزار نفري 10 تا 49 ساله اين استان باسواد شدند اين استان آماده برگزاري جشن پايان بي سوادي است.
به گفته وي استان يزد از نظر پوشش تحصيلي پراكنده ترين استان بعد از سمنان است و اين در حالي است كه بالاترين تراكم كشوري را به خود اختصاص مي دهد. به طوري كه در مقاطع ابتدايي و راهنمايي 100درصد و متوسطه 85درصد پوشش را داراست.
ويزيت رايگان
نايين-خبرنگار كيهان: مدير شبكه بهداشت درمان نايين از ويزيت رايگان توسط سه پزشك بومي در روستاي چوپانان خبر داد.
دكتر علي شريفي گفت: چهار پزشك اصل روستاي چوپانان در مركز بهداشت و درمان اين روستا يك روز بيماران روستاي مزبور را به صورت رايگان ويزيت كردند. روستاي چوپانان از شمال ريگ جن و استان سمنان و از جنوب به استان يزد از غرب به اصفهان و از شرق به شهرستان خور منتهي مي شود.
ارائه كتاب در اتوبوس
گنبدكاووس-خبرنگار كيهان: در نشست انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان گنبدكاووس موضوعاتي از قبيل ارائه كتاب در اتوبوس هاي شركت واحد، تجهيز كتابخانه هاي مدارس و ديگر مسايل مربوط به امر كتابخواني مورد بررسي قرار گرفت. همچنين مقرر شد براي ترويج امر كتابخواني تفاهم نامه هايي بين ادارات و نهادها و كتابخانه عمومي اين شهرستان منعقد شود تا از توان اين دستگاه ها در اين خصوص استفاده شود.
بازديد هيئت تركيه
¤حسين آكسوي استاندار سامسون و هيئت همراه و برخي از مسئولان استانداري گلستان از بلندترين برج آجري جهان در شهرستان گنبدكاووس ديدار كردند.
اين ديدار در پي دعوت سفير جمهوري اسلامي ايران در تركيه از حسين آكسوي براي سفر به گلستان به همراه هيئتي مركب از مسئولان است استانداري، شهردار شهر سامسون، رئيس اتاق بازرگاني و تجار صورت گرفته تا ضمن بازديد از نقاط تاريخي، فرهنگي گلستان از نزديك با مسائل فرهنگي، هنري، ورزشي، اجتماعي و شهري با اين استان آشنا شوند.
اين سفر در پاسخ به علاقه موجود بين دو استان گلستان و سامسون براي همكاري دو طرف صورت گرفته است.
شهر بندري سامسون مركز استان سامسون در ساحل درياي سياه و در فاصله 420 كيلومتري آنكارا قرار دارد و با استان گلستان، مشابهت هاي ظاهري و فرهنگي دارند. شهر گنبد كاووس نيز يكي از مسيرهاي ترانزيتي ناوگان حمل و نقل بار تركيه است.
بازگشت به مدرسه
جاسك-خبرنگار كيهان: مسئول فرهنگي و آموزشي كميته امداد امام خميني جاسك گفت طي بازديد مشاور خانواده اين نهاد از روستاهاي جاسك دو نفر از دانش آموزان دختر كه به دليل مشكلات مالي و كمبود امكانات تحصيلي قصد ترك تحصيل داشتند شناسايي شدند و در مدارس راهنمايي شبانه روزي از آنان ثبت نام به عمل آمد. همايون راستين افزود: تمام نيازهاي آنان از قبيل لباس، كيف و كفش، لوازم التحرير و كتاب تهيه و در اختيار دانش آموزان قرار گرفت.
ايجاد يك ميليون شغل
ورامين-خبرنگار كيهان: رئيس اتاق اصناف كشور در يادواره شهداي اصناف ورامين گفت: چنانچه مجلس شوراي اسلامي قانون كار را اصلاح كند ما قادر هستيم يك ميليون شغل ايجاد كنيم و ما پيگير اين مسئله هستيم و قاسم نوده فراهاني از مسئولان خواست به مشكلات اصناف توجه بيشتري بكنند. وي در اين مراسم به صاحبان صنوف پيشنهاد داد تمثال يك شهيد كاسب را در مغازه ها نصب كنند.
تجليل از حافظان قرآن
¤ طي مراسمي با حضور امام جمعه ورامين و ساير اقشار متدين اين شهر برگزار شد 30 تن از حافظان قرآن كريم كه بيشتر آنان دختران زير 9 سال بودند، مورد تجليل قرار گرفتند. در اين مراسم بانك حفظ قرآن ورامين از تمام خانواده ها خواست كودكان 3 تا 6 سال خود جهت تعليم قرآن قرائت و حفظ آن تشويق كنند.
احداث حوزه علميه خواهران
مراغه-خبرنگار كيهان: امام جمعه مراغه گفت: 6 ميليارد و 500 ميليون ريال براي احداث حوزه علميه خواهران اين شهر هزينه شده است.
حجت الاسلام والمسلمين محمد تقي پورمحمدي افزود: اين حوزه در زميني به مساحت 3 هزار و 600 متر مربع با زيربناي 2 هزار و 100 متر در 3 طبقه ساخته مي شود. وي با بيان اينكه زمين حوزه علميه خواهران مراغه توسط خيرين اهدا شده است گفت: عمليات ساخت اين حوزه 90درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

 



تشكيل ستاد احياي دعاي ندبه در خوزستان

اهواز- خبرنگار كيهان:
مديرعامل بنياد مهدي موعود(عج) خوزستان از تشكيل ستاد احياي دعاي ندبه با هدف ترويج مباحث مهدويت در خوزستان خبر داد.
سيداحمد پورفرجي در نشست خبري با اعلام اين خبر اظهار داشت: ستاد احياي ندبه استان خوزستان با همكاري هيئت امناي اداره كل اوقاف و امور خيريه، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره كل تبليغات اسلامي، ائمه جماعات كل مساجد، فرماندهان پايگاه هاي بسيج و صدا و سيماي مركز خوزستان در استان تشكيل خواهد شد.
به گفته وي، اين ستاد در تمامي شهرستان هاي خوزستان تشكيل و مشغول فعاليت خواهد شد.
مديرعامل بنياد مهدي موعود(عج) خوزستان همچنين با اشاره به برگزاري دوره تربيت مربي مهدويت ويژه طلاب از سوي اين بنياد، گفت:هم اكنون بيش از 200طلبه در بخش خواهران و برادران در حال گذراندن دوره تربيت مربي مهدويت هستند.
پورفرجي ادامه داد: همچنين براي 110نفر دبير آموزش و پرورش اعم از 40دبير خانم و 70دبير مرد كه دوره مقدماتي تربيت مربي مهدويت را گذرانده اند، به زودي دوره هاي تكميلي به مدت دو هفته در قم برگزار خواهد شد.
به گفته مديرعامل بنياد مهدي موعود(عج) خوزستان دوره آموزش مربي مهدويت به زودي در دانشگاه ها، دستگاه هاي دولتي، كارخانه ها و.... نيز برگزار خواهد شد.

 



انتقاد شهروند نمونه اصفهاني از تخريب آثار باستاني اين شهر

اصفهان- خبرنگار كيهان:
اگر مسئولان ميراث فرهنگي توان حفظ و نگهداري آثار ارزشمند اصفهان را ندارند، اين امور را به مردم واگذار كنند.
مرتضي پورموسي از شهروندان نمونه اصفهاني با اشاره به آثار تاريخي بي نظير اين شهر و عدم آگاهي مسئولان، استادكاران، كاشي كاران و كارگران از عظمت اين آثار افزود: اين روزها شاهد هستيم كه به نام تعميرات و مرمت با تيشه و قلم و چكش به بناي مدرسه چهارباغ حمله ور شده اند و آجرهاي سالم آن را از داخل ديوار زير گنبد خرد مي كنند و به زمين مي ريزند كه اگر جلوي اين ويراني گرفته نشود و به همين طريق كاشي هاي معرق آن را نيز خرد كرده و به زمين بريزند جبران آن غيرممكن است.
پورموسي با اشاره به ويراني هايي كه در ديگر آثار تاريخي اصفهان صورت گرفته است، گفت: دو قسمت از گنبد بيروني مسجد امام را شكسته اند و در اثر شكستگي ها ترك هايي از محل شكستگي به سقف گنبد رسيده است. همچنين گنبد تاج الملك در مسجد جامع نيز كه نزديك به هزار سال از ساخت آن مي گذرد از بيرون ترك خورده و در دو طرف شمالي و جنوبي سطح مسجد جامع ديوار كشيده اند كه مسجد جامع تبديل به يك تاريكخانه شده است.
وي افزود: كاشي هاي زيبا و چهلچراغ مسجد سيداصفهان را دزديدند و درب هاي جنوبي آن را سوزاندند كه اگر از اين مسجد مواظبت به عمل نيايد ضريح آن كه از بهترين ضريح هاي جهان اسلام است نيز دزديده خواهد شد.
شهروند نمونه سال 86 اصفهان با تاكيد بر بكارگيري كارشناسان باتجربه براي تعمير و بازسازي آثار تاريخي اصفهان اظهار داشت: به چه علت كساني كه قرارداد تعويض كاشي هاي مسجد را امضاء كرده و به جاي بازسازي ويران گري كرده اند مورد مواخذه قرار نمي گيرند؟

 



اعتراض شديد امام جمعه هويزه به تغيير ناگهاني رئيس آموزش و پرورش شهر

هويزه- خبرنگاركيهان:
امام جمعه هويزه مراتب اعتراض خود را نسبت به تغيير رئيس آموزش و پرورش هويزه آن هم در آستانه انتخابات مجلس اعلام كرد.
حجت الاسلام والمسلمين جابر بوعذار در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: به يكباره مطلع شديم كه برنامه توديع و معارفه رئيس آموزش و پرورش هويزه در دستور كار است و اينجانب با توجه به شناختي كه از آقاي جليل ساكي داشتم و وي را فردي موفق و كارآمد در آموزش و پرورش منطقه و بسيار زبده مي ديدم از اين موضوع بسيار متعجب شدم و با فرماندار تماس گرفتم و پيگير دلايل اين تغيير شدم كه ايشان نيز از دلايل تغيير اظهار بي اطلاعي كرد.
وي با بيان اينكه اين تغيير بازتاب نامطلوبي در مجموعه آموزش و پرورش به ويژه در ميان مديران مجتمع هاي آموزشي و معلمان در پي داشته است، تأكيد كرد: اين جابه جايي در شرايطي رخ داد كه بيش از يك ماه از سال تحصيلي سپري نشده و همه بر اين امر واقفند كه تا مدير جديد مستقر شود و به ساماندهي اوضاع بپردازد چه فرصت هايي از دست مي رود، لذا به نظر مي رسد اين تغيير يك اقدام خارج از چهارچوب و غيراصولي است.
بوعذار در ادامه افزود: رئيس جديد بومي منطقه نيست و از شهر ديگري به هويزه آمده كه اين عدم آشنايي قطعا مسائل خاص خود را در پي خواهدداشت، البته ما اميدواريم كه ايشان در انجام مسئوليتش موفق باشد و ما نيز حامي نيروهاي آموزشي هستيم اما انتظار ما از مسئولان استان اتخاذ تدابير اصولي و عزل و نصب هاي مدبرانه و با قاعده است.

 



ناامني و فساد مرهون دوري از توصيه هاي اهل بيت(ع) است

تنكابن- خبرنگار كيهان:
يكي از روحانيان تنكابن در مراسم سوگواري امام جواد«عليه السلام»، گفت: فساد مالي اخير وجود ناامني و فساد اخلاقي در برخي از حوزه هاي اجتماعي نتيجه دوري از فرهنگ و توصيه هاي اهل بيت(ع) است.
به گزارش خبرنگار ما حجت الاسلام ميرحسيني در جمع عزاداران و سوگواران امام جواد (عليه السلام) در يكي از مساجد شهرستان تنكابن اظهار داشت: به هر اندازه جامعه اي به سمت مادي گرايي و افكار شيطاني و كمونيستي پيش برود به همان اندازه ضريب امنيت در حوزه هاي مختلف در آن اجتماع نزول خواهد كرد.
وي افزود: آمريكا به عنوان يك كشور ابرقدرت و برخوردار از ابزارهاي پيشرفته امنيتي و نظامي محسوب مي شود؛ اما مي بينيم كه چطور در منجلاب بحران هاي ضدامنيتي قرار گرفته است.
حسيني اظهار داشت: درحالي كه دولتمردان براي برگزاري يك ليگ سالانه بيش از 180 ميليارد تومان هزينه مي كنند، متأسفانه براي اسم امام جواد(ع) و نهادينه شدن فرهنگ اهل بيت(ع) در جامعه هيچ برنامه خاص و هدفمندي وجود ندارد؛ آن وقت انتظار داريم كه فساد، اعتياد و ساير بلاياي طبيعي گريبانگير جامعه ما نشود؟!

 



3 اثر فرهنگي و تاريخي مازندران ثبت ملي شد

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران گفت: 3 اثر فرهنگي و تاريخي استان در ليست آثار ملي به ثبت رسيد.
اسدالله محمدپور به كيهان گفت: موسيقي مازندران، عيار گيري و مراسم زن شاهي به ترتيب به شماره ثبت 92، 146 و 154 در ليست آثار ملي به ثبت رسيد.
وي افزود: اين آثار در اجراي ماده يك قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و قانون الحاق جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون بين المللي حفظ ميراث فرهنگي ناملموس مصوب سال 84 هجري شمسي مجلس شوراي اسلامي و در اجراي ماده 12 كنوانسيون فوق و مواد 2 و 3 آيين نامه اجرايي مذكور به ثبت رسيد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران اظهار داشت: اين 3 اثر ناملموس استان از جمله قديمي ترين آثار فرهنگي مازندران به شمار مي رود و از هر گونه اقدامي كه منجر به حفظ و احياي اين فرهنگ شود حمايت خواهد شد.
محمدپور از رونق موسيقي مازندران ابراز اميدواري كرد وگفت: بايد تلاش شود تا دراجراي موسيقي بومي و محلي اصالت زبان و لهجه مدني و اشعار فولكوريك آن كه از نسلي به نسل ديگر منتقل شده به طور دقيق رعايت شود.
وي يادآور شد: آيين هايي از قبيل مراسم زن شاهي هنوز در مناطقي خاص و به طور پراكنده برگزار مي شود اما متاسفانه رسم عيارگران كه از آداب و رسوم گالشي به شمار مي رود در حال فراموشي است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران افزود: مقدمه حفظ هويت فرهنگي كه امروزه بر آن تاكيد مي شود توجه به ارزش هاي بومي است كه در سايه آن نيز مي توان ضمن پاسداري از اصالت و هويت ملي، فضاي مفرحي در جامعه فراهم كرد.

 



رئيس كل دادگستري استان: فارس بايد براي قاچاقچيان مواد مخدر ناامن شود

شيراز- خبرنگار كيهان:
رئيس كل دادگستري استان فارس گفت: قاچاق مواد مخدر در كشورهاي مستقل جزو برنامه هاي استكبار براي آلوده كردن مردم اين كشورهاست و مسئولان بايد در مبارزه با اين بلاي خانمانسوز بيش از پيش فعاليت كنند.
ذبيح الله خداييان در كميته قضايي و انتظامي مبارزه با مواد مخدر استان با بيان اينكه اين معضل بسياري از جوانان كشور را گرفتار كرده اظهار داشت: مبارزه بااين معضل بايد به يك فرهنگ همگاني تبديل شود و مردم بايد قاچاق مواد مخدر را زشت بدانند و از قاچاقچيان بيزار باشند.
وي افزود: تا زماني كه قاچاقچي مواد مخدر در جامعه جايگاهي دارد مبارزه با آن مشكل است.
وي گفت: مردم بايد به اين اقناع برسند كه فردي كه براي كسب مال و ثروت از راه نامشروع جان صدها نفر را به مخاطره مي اندازد و ده ها خانواده را متلاشي مي كند، يك فرد جاني است و اموال وي حرام است و اين كار با انجام فعاليت هاي فرهنگي امكان پذير است.

 



رئيس كل دادگستري استان: مطبوعات لرستان از تخريب پرهيز كنند

اليگودرز- خبرنگار كيهان:
همزمان با نزديك شدن به انتخابات، بعضي مطبوعات استان درصدد فضاسازي و سياه نمايي هستند.
اين مطلب را رئيس كل دادگستري استان در همايش پيشگيري از جرم و شوراهاي حل اختلاف در اليگودرز عنوان كرد و افزود: متأسفانه بعضي مطبوعات به جاي تلطيف فضاي رسانه اي جامعه و اميد دادن به مردم به دنبال تخريب و سياه نمايي هستند.
بدري افزود: دادگاه مطبوعات با كساني كه چهره رقيبان را تخريب كنند و يا موجب اختلافات قومي شوند برخورد مي كند كه در همين رابطه چند پرونده در اين دادگاه تشكيل و در حال رسيدگي است.
قاضي بدري با اشاره به انتخابات مجلس نهم گفت: بعضي دعواهاي قومي و قبيله اي در لرستان در آستانه انتخابات رخ مي دهد كه بايد از وقوع آنها پيشگيري شود.
وي افزود: شوراهاي حل اختلاف اگر بخواهند با ابزار اين شوراها از كانديدايي حمايت كنند، منحل خواهند شد.

 



بيشترين صادرات فرش ماشيني كشور از كاشان است

كاشان- خبرنگاركيهان:
معاون مديركل و رئيس استاندارد و تحقيقات صنعتي كاشان از افزايش 5درصدي صادرات در 6ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از اين شهرستان خبر داد.
محمدرضا آرين گفت: در اين مدت بيش از 4ميليون و 600هزار مترمربع فرش ماشيني كه عمده ترين كالاي صادراتي اين شهرستان است به خارج از كشور صادر شد كه بالاترين رتبه صادرات فرش ماشيني در كشور به اين شهرستان اختصاص دارد.
وي صدور اقلامي مانند 201هزار مترمربع كاشي گرانيتي و لعابدار، لوله هاي چدني آبرساني، باسكول ثابت همكف، انواع لنت ترمز، اجاق گاز خانگي، گلاب و عرقيات گياهي، انواع آبميوه و نوشابه به ارزش 87ميليون دلار طي 597 فقره گواهينامه صادراتي را از ديگر اقلام صادر شده ذكر كرد.
آرين بيان داشت: كالاهاي صادراتي فوق به 24كشور صادر شده است.

 



تالاب بين المللي قوري گل از خشكسالي نجات يافت

تبريز- خبرنگار كيهان:
با پيگيري محيط زيست آذربايجان شرقي، و جاري شدن آب، تالاب بين المللي قوري گل از خشكسالي نجات يافت.
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي، با اعلام مطلب فوق گفت: با تشكيل جلسات و تامين اعتبار لازم توسط دولت، امسال نسبت به احداث كانال موقت از حوزه روستاي «نوجه ده كوه» و اتصال آن به كانال قديمي در اطراف روستاي «هراب» اقدام شده است.
بيوك رئيسي افزود: ظرفيت انتقال آب كانال موقت 100 ليتر در ثانيه مي باشد.
وي با براز خرسندي از اصلاح كانال «صبري چاي» و هدايت دوباره آب به سمت تالاب «قوري گل» اظهار داشت: پيگيري كاهش آب تالاب و روند رو به بحران آن از سال گذشته، در دستور كار كميته نظارت بر تالاب هاي اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي قرار داشت.
وي با اشاره به تخصيص و هزينه 2 ميليارد ريال براي اصلاح كانال مورد نظر، تحقق اين امر را موجب اقدام ضربتي در اصلاح امور و رفع خطر خشكسالي و بحران از تالاب «قوري گل» دانست و گفت: تالاب بين المللي قوري گل، سال پر آبي را پيش روي خواهد داشت.

 



تجليل از خيرين ازدواج آسان در ايوان غرب

ايوان غرب- خبرنگار كيهان:
همايش تجليل از خيرين در امر ازدواج آسان در شهرستان ايوان غرب برگزار شد.
در اين همايش مدير كميته امداد امام خميني ايوان غرب گفت:
دو هزار و 273 دختر دم بخت تحت حمايت اين نهاد قرار دارند كه لازم است با همت خيرين زندگي آنان را ساماندهي كنيم. عبدالكريم بيگ زاده افزود: در سال گذشته دو ميليارد و 200 ميليون ريال به نوعروسان كمك شد و امسال نيز 760 ميليون ريال براي تهيه جهيزيه به نوعروسان پرداخت شده است.
در پايان اين همايش به يكصد و يك نفر از خيرين ايوان غرب لوح تقدير اهدا شد و از آنان تجليل به عمل آمد.

 



فرماندار بناب: دستگاه هاي نظارتي به وظايف خود درخصوص مسائل بهداشتي خوب عمل نمي كنند

بناب- خبرنگاركيهان:
به گفته فرماندار بناب، طي 50 سال اخير، فاضلاب رودخانه «قوبي چاي» سلامتي مردم بناب را به مخاطره انداخته است.
سعيد برقي در نشست «كارگروه سلامت و امنيت غذايي» شهرستان بناب با انتقاد از دستگاه هاي نظارتي شهرستان به خاطر عدم توجه و انجام وظايف قانوني درخصوص مسائل بهداشتي گفت: بناب از جمله شهرستان هاي آذربايجان شرقي است كه از نظر بهداشت عقب است و در هيچ شهر استان اين وضعيت نابسامان وجود ندارد.
وي افزود: ما وارث تصميمات غلط گذشتگان هستيم و با اين وضعيت مسئولان مربوطه نيز انگيزه لازم را براي حل مشكلات بهداشتي ندارند.
فرماندار بناب همچنين بيان كرد: اگر مسئولان شبكه بهداشت و درمان تاكنون متخلفان بهداشتي را به مقامات قضايي معرفي مي كردند، امروز شاهد اين وضعيت اسفبار نبوديم.
وي در ادامه به متوليان بهداشتي و دستگاه هاي اجرايي و نظارتي شهرستان هشدار داد در صورتي كه مشكل بهداشتي و فاضلاب شهر بناب حل نشود، موضوع را رسانه اي كرده و مقصران اصلي را به مردم معرفي خواهدكرد.

 



پايان سرشماري اتباع خارجي در البرز

كرج- خبرنگاركيهان:
با اتمام طرح سرشماري اتباع خارجي در البرز تاكنون براي 35هزار نفر از افاغنه ساكن اين استان كارت شناسايي صادر شده است.
مديركل اداره امور اتباع و مهاجران خارجي استان البرز با بيان اين خبر گفت: در اين راستا وضعيت 81هزار نفر از اتباع كشور افغانستان كه بدون كارت پناهندگي هستند از سوي مركز تعيين تكليف اتباع غيرمجاز در دست بررسي قرار گرفته است.
وي افزود: اين افراد به سه گروه مجرد، متأهل و متأهل داراي فرزند تقسيم شده اند كه آخرين مهلت براي بازگشت به افغانستان با هدف اخذ رواديد و مراجعت قانوني به ايران 31تيرماه سال 91 تعيين شده است.

 



پيامك فارسي تلفن همراه محصول دانشگاه علوم و فنون مازندران است

بابل- خبرنگار كيهان:
رئيس دانشگاه علوم و فنون مازندران گفت: پيامك فارسي تلفن همراه كه اينك در كشور دائر است از محصولات اين دانشگاه به شمار مي رود.
دكتر رضا شيخ الاسلام طي گفت وگوئي با كيهان از افتخارات اين دانشگاه ياد كرد و گفت: رتبه اول كارشناسي ارشد IT سال جاري را به دست آورديم و پيامك هاي كه اينك در تلفن همراه در داخل كشور راه اندازي شده است؛ حاصل اتاق فكر و تلاش متخصصان اين دانشگاه است. رئيس دانشگاه علوم و فنون مازندران همچنين گفت: اين دانشگاه در حال حاضر 2200 دانشجو در رشته هاي مختلف دارد و 20 عضو هيئت علمي ايراني و تعدادي نيز اساتيد كره اي و هندي در اختيار دارد كه به لحاظ سطح علمي اين تعداد در نوع خود در سطح استان كم سابقه است. رئيس دانشگاه علوم و فنون مازندران در خصوص ساير مسائل دانشگاه گفت: خوشبختانه به اقرار آمار اين دانشگاه بالاترين مركز غيرانتفاعي در سطح كشور است؛ كه در خصوص تبادلات علمي و تجربي با دو دانشگاه معتبر هندي و كره اي نيز تفاهم نامه همكاري دارد. وي در ادامه اين گفت وگو خواهان راه اندازي يك دانشگاه بين المللي در مازندران شد تا بتوان در جذب بهتر دانشجو اقدام كرد. شيخ الاسلام افزود: مازندران مستعد كارهاي علمي و پژوهشي است و بايد مسئولان كشوري جهت تقويت اين مسئله به مراكز دانشگاهي با ديد بازتري نگاه بكنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14