(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 آبان 1390- شماره 20069

تركيبات سمي در لوازم آرايش هاي وارداتي
درباره آنفلوآنزا بيشتر بدانيم
بهترين رژيم براي ترك اعتياد
حذف فركانس هاي بالا در مكالمات تلفني
سرطان افسارگسيخته پيش مي رود
زحمت نكشيد دوباره چاق مي شويد!
توليد خون از دانه هاي برنج
پلاستيكي كه خود را ترميم مي كند



تركيبات سمي در لوازم آرايش هاي وارداتي

افزايش سرطان ها و بيماري هاي پوستي از مهم ترين عارضه هايي است كه مصرف كنندگان دائمي لوازم آرايشي را در معرض خطر قرار داده است.
به گزارش فارس، آمريكا، اتحاديه اروپا و ژاپن توليدكنندگان اصلي محصولات آرايشي جهان هستند و كشور ما نيز مقام هفتم را در جهان داراست، اما در واردات و مصرف مواد آرايشي جزو سه مصرف كننده لوازم آرايشي در خاورميانه به شمار مي رود، به طوري كه براساس آمار رسمي اعلام شده، سالانه افزون بر يك ميليارد ريال لوازم آرايشي در ايران استفاده مي شود.
استفاده از لوازم آرايشي در حالي در بين زنان و دختران ايراني رو به افزايش است كه به گفته بعضي از منابع غيررسمي مردان و كودكان نيز نسبت به استفاده از اين مواد تمايل پيدا كرده اند.
استفاده از لوازم آرايشي به ويژه اقلامي كه در بازارهاي ايران به فروش مي رسد و بيشتر آنها داراي مارك هاي تقلبي و بي كيفيت هستند، موجب آسيب رساندن به پوست افراد مي شود و همچنين آنها را در معرض ابتلا به سرطان قرار مي دهد.
بعضي كالاهاي آرايشي مصرف پزشكي دارد
يك داروساز در اين رابطه اظهار داشت: استفاده از لوازم آرايشي از زمان هاي گذشته در بين مردم رايج بوده است اما اكنون به بحثي جدي در جامعه تبديل شده است.
محمد حسيبي با بيان اين كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر عرضه مواد آرايشي و بهداشتي نظارت دارد، تصريح كرد: با توجه به اين كه اين موضوع نياز به سيستم پليسي دارد و اين وزارتخانه فقط مي تواند بر مراكز ويژه اي نظارت داشته باشد، در اين زمينه چندان كارآمد نيست.
وي با اشاره به اين كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كارخانه هاي داخل كشور و ورود كالاها به كشور را كنترل مي كند، افزود: وزارتخانه در صورت وجود سلامت اجازه ورود به كالاها را مي دهند.
اين داروساز اذعان كرد: بعضي از كالاهاي آرايشي و بهداشتي براي زيبايي و بعضي از اين اقلام نيز مصرف پزشكي دارد و بايد با نظر پزشك استفاده شود.
حسيبي با بيان اين كه بعضي افراد از لوازم آرايشي پزشكي خودسرانه استفاده مي كنند، تصريح كرد: بسياري از لايه بردارها و ضدلك ها با تركيبات داخل پوست سر و كار دارند كه بايد با نظر پزشك استفاده شود و اين مواد را بايد از داروخانه ها و يا مراكز مجاز تهيه كرد.
800 تركيب شيميايي در تهيه مواد آرايشي
و ي بيان كرد: در حالي كه آمريكا، اتحاديه اروپا و ژاپن قطب هاي صنعتي توليد مواد آرايشي هستند، كشورهايي مانند پاكستان و چين برندهاي معروف را تقلبي توليد و به بازار عرض مي كنند.
حسيبي گفت: براساس آمار موجود سالانه 160 ميليارد دلار لوازم آرايشي با مجوز در جهان توليد مي شود.
وي با بيان اين كه پوست يكي از راه هاي انتقال مواد به بدن است، تصريح كرد: بسياري از داروها از طريق پوست به بدن مي رسد، مانند زماني كه براي درمان دردهاي عضلاني از كرم هاي پوستي مسكن استفاده مي شود.
حسيبي عنوان كرد: اين بدين معناست كه پوست مي تواند، اين مواد را جذب كند.
وي بيان كرد: بخشي از مواد آرايشي وارد بدن مي شود و تنها بر روي پوست باقي نمي ماند.
حسيبي با اشاره به ميزان جذب مواد آرايشي روي صورت و دست افرادي كه به طور دائمي از اين مواد استفاده مي كنند، تصريح كرد: در سال 5/2 كيلوگرم مواد جذب بدن اين افراد مي شود.
وي با بيان اين كه 800 تركيب شيميايي براي تهيه مواد آرايشي به كار برده مي شود، بيان داشت: بعضي از اين مواد داراي عوارض هستند و ممكن است، فرد نسبت به اين مواد حساسيت پوستي نشان دهد.
حسيبي اگزما و خارش پوست را از ديگر عوارض استفاده از لوازم آرايشي ذكر كرد.
وي تصريح كرد: با توجه به اين كه مواد آرايشي از مواد بيولوژيكي بدن موجود زنده استفاده مي شود، امكان وارد شدن بعضي از بيماري هاي دامي به بدن انسان از طريق اين مواد وجود دارد.
90 درصد لوازم آرايشي تقلبي است
اين كارشناس با اشاره به اين كه سموم آفلاتوكسين از راه پوست جذب مي شود، گفت: همچنين بيماري هاي ويروسي از طريق لوازم آرايشي قابل انتقال است.
حسيبي بيان كرد: سرب و فلزات سنگين كه در لوازم آرايشي استفاده مي شود به شدت براي بدن انسان سرطان زاست و همچنين موجب مسموميت با فلزات سمي مي شود.
وي افزود: تحقيقات در اروپا نشان مي دهد كه 85 درصد سرب از طريق لوازم آرايشي به بدن مي رسد در حالي كه فقط 7 درصد از طريق آب، 5 درصد از طريق غذا و 3 درصد هم از طريق هوا وارد بدن انسان مي شود.
حسيبي با بيان اينكه ايران جزو كشورهاي اصلي مصرف كننده لوازم آرايشي است، تصريح كرد: 90 درصد لوازم آرايشي موجود در ايران تقلبي و بدون مجوز است.
وي پرخاشگري، عدم يادگيري، اختلالات رفتاري و كلامي، پايين آمدن بهره هوشي و آسيب به جنين را از مهم ترين عوارض استفاده از لوازم آرايشي تقلبي برشمرد و اظهار داشت: مواد شيميايي موجود در بعضي از رنگ موها موجب سقط جنين مي شود.
لاك ها علت نازايي و سرطان
حسيبي تصريح كرد: موارد نگهدارنده در كرم ها و كرم پودرها، عطر ادكلن و لاك ناخن در ايجاد سرطان پستان نقش مهمي دارد.
وي گفت: نمك آلومينيوم موجود در پنكك و ضد عرق ها موجب تنگ شدن منافذ عرق مي شود و اين امر موجب رشد راه هاي سرطاني مي شود.
حسيبي بيان كرد: در حالي كه مواد موجود در لاك ناخن و بعضي از ادكلن ها موجب سرطان زايي و ناباروري در افراد مي شود، بعضي از افراد براي نوزادان از لاك استفاده مي كنند.
خطرات استفاده مشترك از مواد آرايشي
حسيني بيان داشت: فرآورده هاي توليد داخل كشور پروانه ساخت دريافت مي كنند و همچنين مواد اوليه و ماده نهايي نيز كنترل مي شود.
وي عنوان كرد: وزارت بهداشت مواد آرايشي خارجي مجاز را بررسي و اگر ضرر نداشته باشد، آن ماده را وارد كشور مي كند كه اين مواد داراي پروانه ورود هستند.
حسيبي با اشاره به اينكه بر روي مواد آرايشي خارجي مجاز، به زبان فارسي عوامل هشداردهنده ذكر مي شود، بيان كرد: براي اطمينان از سالم بودن مواد خارجي بايد به پروانه ورود آنها دقت كرد.
اين داروساز افزود: بسياري از لوازم آرايشي فردي هستند و فقط يك نفر بايد از آنها استفاده كند.
حسيبي گفت: افرادي كه به آرايشگاه مراجعه مي كنند، بايد بعضي از مواد مورد نياز خود را به همراه ببرند.
وي تصريح كرد: استفاده از ريمل مشترك موجب گل مژه، عفونت هاي چشمي و پلكي مي شود.
حسيبي با اشاره به اينكه باكتري هاي موجود بر روي پوست افراد با هم تفاوت دارند و با فرد هم زيستي انجام مي دهند، گفت: اين باكتري ها ممكن است، براي فرد ديگري پاتوژن شود و عمل تخريب را بر روي پوست انجام دهد.
وي با بيان اينكه پوست با داخل و خارج بدن تبادل دارد و عمل تبخير را انجام مي دهد و بعضي از مواد مضر را از طريق عرق از بدن خارج مي كند، بيان كرد: زماني كه از مواد آرايشي بر روي پوست استفاده مي شود، پس از گذشت حدود 5 سال پوست خاصيت اوليه خود را از دست مي دهد و پوست صورت شل مي شود.
حسيبي گفت: اگر پوست فردي داراي آكنه و اگزما باشد، استفاده از مواد آرايشي موجب تشديد اين عوامل عفونتي و عارضه ها مي شود، زيرا منافذ پوست بيشتر بسته مي شود.
استفاده از كرم هاي ضدآفتاب ضروري است
وي با بيان اينكه بعضي از مواد آرايشي، بهداشتي و براي سلامت پوست لازم هستند، اظهار داشت: پوست بايد مرطوب باشد و مراقبت از پوست در بعضي از نقاط مانند مناطق خشك و محيط هايي كه در برابر بادهاي گرم قرار دارد، ضروري است.
حسيبي خاطر نشان كرد: استفاده از كرم هاي ضدآفتاب ضروري است زيرا آفتاب مي تواند موجب بروز لكه هاي پوستي، افزايش كك و مك و چروكيدگي پوست شود.
وي با اشاره به اينكه شستشوي پوست لازم است، افزود: بعضي از كرم هاي بهبود دهنده هاي پوست هستند. حسيبي بيان كرد: با توجه به قيمت هاي مواد آرايشي مي توان تا حدودي تقلبي بودن يا نبودن آن را تشخيص داد.

 



درباره آنفلوآنزا بيشتر بدانيم

آنفلوآنزا نوعي بيماري ويروسي واگيردار است كه بي توجهي به رعايت اصول بهداشتي در آن، مي تواند در مدتي كوتاه ابتلاي افراد زيادي را به دنبال داشته باشد.
ويروس آنفلوآنزا مي تواند در هنگام سرفه يا عطسه و حتي صحبت كردن از طريق هوا به ديگران منتقل شود. همچنين احتمال ابتلاي افراد سالم با دست زدن به اشيائي كه در اثر عطسه يا سرفه فرد مبتلا به ويروس آنفلوآنزا آلوده شده اند، وجود دارد.
اشخاص بالاي 65 سال و كودكان زير 5 سال، مبتلايان به بيماري هاي مزمن ريوي قلبي، آسم، ديابت، مشكلات كليوي، نقص ايمني، زنان باردار و ديگر گروه هاي پرخطر در صورت ابتلا به آنفلوآنزا ممكن است به انواع شديد اين بيماري دچار شده و بيش از ديگران خطراتي متوجه آنها شود. بنابراين رعايت نكات بهداشت فردي و بويژه تزريق واكسن آنفلوآنزا در اين گروه ها ضروري است.
علايم بيماري
علائم آنفلوآنزا شبيه سرماخوردگي بوده اما شديدتر است به ويژه بدن درد و تب در آنفلوآنزا شديدتر از سرما خوردگي است و معمولاً بهبودي آنفلوآنزا مقداري طولاني تر از سرماخوردگي خواهد بود.
در مجموع تب، سرفه، سردرد، گلودرد، آبريزش بيني، آبريزش چشم، گاهي اسهال و علائم شديدتر از علائم آنفلوآنزاست. بنابراين لازم است افراد به محض مشاهده اين علائم به پزشك مراجعه كنند.
اقدامات پيشگيرانه
آنفلوآنزابه منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري آنفلوآنزا لازم است كه دست ها مرتب با آب و صابون و يا با محلول هاي ضدعفوني كننده شست وشو شوند. به اين منظور ضروريست در هر بار شستن دست ها، اين عمل دوبار تكرار شود. همچنين بايد از لمس كردن چشم ها، بيني و دهان خودداري شود؛ چرا كه اين امر انتقال ويروس را به دنبال دارد. رعايت فاصله حداقل يك متر از افرادي كه علائم شبيه بيماري آنفلوآنزا دارند نيز لازم است.
همچنين بايد هنگام عطسه و سرفه جلوي بيني و دهان را با دستمال گرفته و بلافاصله دستمال را داخل كيسه پلاستيك گذاشته و در سطل زباله بيندازيم.
اگر از دستمال پارچه اي استفاده مي شود روزانه دوبار آن را شسته و بعد از هر بار استفاده داخل كيسه پلاستيكي قرار داد.
ضروري است هنگام عطسه يا سرفه از قرار دادن كف دست ها در جلوي دهان و بيني خودداري شود؛ چرا كه اين مسئله احتمال انتقال ويروس بيماري را به اشيا و به دنبال آن به افراد ديگر را دنبال دارد.
زنان شيرده كه علائم آنفلوآنزا دارند بهتر است هنگام شيردادن به نوزاد، از ماسك استفاده كرده و يا با دستمال جلوي بيني خود را بپوشانند.
براي پيشگيري از ابتلا به آنفلوآنزا بهتر است در صورت امكان از حضور در اماكن شلوغ خودداري كرده يا مدت زمان حضور در اين اماكن كاهش يابد. همچنين بهتر است با باز كردن در و پنجره ها در فواصل مناسب در روز و هر بار حداقل به مدت 10 دقيقه، به تهويه مناسب محل كار، محل زندگي، كلاس درس و... كمك كرد.
اقدامات مراقبتي
استراحت كافي، نوشيدن معايعات، تغذيه مناسب و مصرف استامينوفن به عنوان تب بر بهترين راه درمان بيماري آنفلوآنزا است. براي كاهش تب ناشي از آنفلوآنزا لازم است تنها از قرص استامينوفن به ميزان تجويز شده استفاده شود.
مبتلايان به آنفلوآنزا به ويژه كارمندان، دانش آموزان مدارس و دانشجويان بايد به توصيه هاي پزشك توجه كرده و تا بهبودي كامل استراحت كنند.
تأكيد مي شود كه آنفلوآنزا نياز به درمان آنتي بيوتيكي ندارد و درمان خودسرانه در اين بيماري ممكن است طول مدت بيماري را طولاني كند. در صورت مشاهده علائمي مانند تب، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، كوفتگي بدن احساس خستگي و اسهال و استفراغ بايد به پزشك مراجعه كنيد.

 



بهترين رژيم براي ترك اعتياد

ترك اعتياد، از ديدگاه رفتارشناسي، خداحافظي با رفتارهاي نامناسب است. تغذيه ما وجهي از رفتار روزانه ما است. بسيار پيش مي آيد كه غذاي كمي بخوريم يا حتي غذا خوردن را فراموش كنيم يا برعكس، به نحوي افراطي، خوراكي هايي مي خوريم كه ارزش غذايي چنداني ندارند.
از اهداف اساسي درمان وابستگي به مواد، ارتقاي سطح مسئوليت پذيري بيماران است. رعايت تغذيه متعادل و صحيح، در واقع پذيرش مسئوليت هاي ما نسبت به بدن خودمان است.
اما به هر حال، هر چه شدت و مدت وابستگي بيشتر باشد، تخريب بدني بيشتر است. در واقع اكثر معتادان به درجاتي دچار سوءتغذيه هستند.
مصايب اعتياد
بيماران در زمان مصرف مواد، به اشتباه، آن ها را عامل قدرت و انرژي گرفتن خود مي دانند اما در حقيقت اين مواد تهي از انرژي هستند. كاهش اشتها، سوءهاضمه و سوءجذب، نقص عملكرد كبد و لوزالمعده، كم كاري روده و نيز عدم دفع مناسب سموم و مواد زايد حاصل سوخت و ساز، از جمله عوارض مواد افيوني است.
همچنين مصرف مواد به افزايش دفع و اتلاف برخي مواد ضروري براي بدن مي انجامد كه ريزمغذي هايي چون ويتامين ها و املاح معدني از اين جمله هستند. ريزمغذي ها، چاق كننده نيستند اما اشتها را زياد مي كنند و هر چند از متابوليسم آن ها، مستقيما انرژي توليد نمي شود اما در توليد انرژي براي بدن ما نقش واسطه اي بسياري مهمي را ايفا مي كنند. ويتامين هاي گروه B از اين گروه هستند.
علاوه بر ريزمغذي ها، سوخت و ساز درشت مغذي ها (كربوهيدرات، چربي و پروتئين) نيز كه عوامل اصلي توليد انرژي در بدن ما هستند، با اختلاف جدي همراه مي شود. اين كه در يك برنامه غذايي متعادل توصيه مي شود كه 45 تا 50 درصد منابع انرژي از محل مصرف كربوهيدرات، 30 درصد از محل مصرف چربي ها و 20 تا 25 درصد از طريق مصرف پروتئين تامين شود، نقش و جايگاه درشت مغذي ها را در توانايي براي تحرك و انجام فعاليت هاي روزانه ما نمايان مي كند.
شناسايي عادت ها
توصيه مي كنم اگر حوصله داريد براي خودتان جدولي تهيه كنيد و در آن، آنچه مي خوريد و محل و موقعيت غذا خوردن و وضعيت روحي خودتان در زمان مصرف غذا و نيز كار ديگري را كه حين غذا خوردن انجام مي دهيد، يادداشت كنيد.
اين جدول را حداقل براي 2 تا 3 روز تكميل كنيد. شايد اين روش به شما كمك كند كه عادات اشتباه تغذيه اي خود را شناسايي كرده و به تصحيح آن ها بپردازيد. به عنوان مثال، اگر شما غالبا صبحانه يا ناهار خود را فراموش مي كنيد و به جبران آن در مواقعي كه فرصت پيدا مي كنيد با تنقلاتي كه فاقد ارزش غذايي لازم هستند، خودتان را سير مي كنيد، اگر پشت ميز كارتان يا حين رانندگي و يا صحبت با تلفن غذا مي خوريد و اگر زماني كه خوشحال يا عصباني هستيد به خوردن افراطي روي مي آوريد، بدانيد كه رفتار تغذيه اي صحيحي نداريد. به ياد داشته باشيد كه عجله كار شيطان است و همچون ترك موفق مواد، تغيير عادات و رفتارهاي غذايي ما نيز نيازمند مرور زمان است و به تدريج مي توانيم رفتارهاي غذايي مطلوب را جايگزين كنيم.
6 توصيه تغذيه اي در ترك اعتياد
1- برنامه غذايي در دوران ترك وابستگي، بايد حاوي مقادير كافي از ريزمغذي ها و درشت مغذي ها باشد تا بتواند بدن شما را در بازسازي بافت ها و رفع آسيب هاي وارده ياري رساند. بهتر است علاوه بر 3 وعده غذاي اصلي، از 2 ميان وعده غذايي نيز سود جست. به عبارت ديگر 5 وعده غذايي سبك تر مهم تر از 3 وعده غذايي مفصل است. ميان وعده هاي غذايي كمك مي كنند اختلاف بين حداقل و حداكثر قند خون در طول روز كاهش يابد. چون يكي از عواملي كه موجب تغييرات خلق بيمار، احساس افت انرژي و خستگي، تحريك پذيري و عصبانيت در طول روز مي شود، نوسان هاي قند خون است. به طور كلي، در دوران ترك وابستگي، رژيم غذايي پرپروتئين و غني از كربوهيدرات (قند) مفيد خواهد بود.
2- خوردن ميوه و سبزيجات تازه و غذاهاي حاوي غلات كامل (مثل نان هاي سبوس دار و برنج سبوس دار) مي تواند منابع ويتاميني لازم را برايتان تامين كند. مصرف روزانه يك قرص مولتي ويتامين كافي است و زياده روي در مصرف ويتامين ها آسيب رسان است.
3- براي رفع يبوست مزمن، مصرف غذاهاي حاوي فيبر بالا كمك كننده است. ميوه و سبزيجات از اين لحاظ موثر هستند و از بروز عوارضي چون هموروئيد (بواسير)، پيشگيري مي كنند. مصرف داروها و فرآورده هاي ملين نيز كمك كننده هستند.
4- در مصرف چربي ها محدوديت قايل شويد. هر چند كه 30 درصد از كالري غذاي ما بايد از مصرف چربي ها تامين شود ولي فرهنگ غذايي ما به گونه اي است كه معمولا مقادير به مراتب بيشتر از 30 درصد انرژي روزانه خود را از مصرف چربي ها تامين مي كنيم.
5- از مصرف كافئين حتي الامكان اجتناب كنيد. به تدريج از روزهاي آغازين ترك مواد، مصرف كافئين را كاهش دهيد و اين روند را تا رسيدن به حداقل ميزاني كه مي توانيد، ادامه دهيد. يادتان باشد كه قهوه دم كرده، چاي، نوشابه، كاكائو و شكلات و نسكافه حاوي مقاديري كافئين هستند.
6- مصرف قند و شكر و شيريني جات نيز مي تواند به عنوان يك محرك عمل كند لذا ضرورت دارد مصرف آن ها را متناسب با ميزان فعاليت فيزيكي خود تنظيم كنيد. به علاوه هنگام تمايل به شيريني بهتر است ميوه هاي شيرين بخوريد.

 



حذف فركانس هاي بالا در مكالمات تلفني

محدوديت انتقال فركانس هاي صوتي و موبايل ها و تلفن ها يكي از عواملي است كه مكالمه با موبايل را در اماكن شلوغ با دشواري مواجه كرده ااست.
به گزارش مهر، مكالمه ناموفق با موبايل در اماكن شلوغي مانند اتوبوس را بسياي از افراد تجربه كرده اند. اما اين تنها بلندي همهمه يا گيرندگي كم گوشي نيست كه شنيدن صداي فردي كه در پشت خط قرار دارد را دشوار مي كند، بلكه عوامل ديگري نيز در اين پديده نقش دارند.
محققان مي گويند از آنجا كه موبايل ها بالاترين دامنه صداي انسان را از بين مي برند، كاربر موبايل شايد تمامي مفهوم آنچه مخاطبش پاي گوش به او انتقال مي دهد را از دست داده و آن را درك نكند.
به گفته محققان دانشگاه «يوتا» تصور عمومي اين است كه به دليل كم شدن اصوات با فركانس هاي بالا در صدا، مغز توجه چنداني به آنها نمي كند، در صورتي كه مغز به فركانس هاي بالا توجه زيادي نشان دهد مي تواند اطلاعات زيادي از آنها به دست بياورد.
فركانس صداي معمولي يك مرد حدود 100 هرتز و صداي يك زن حدود 200 هرتز است. صدا بر خلاف اصوات يكنواخت مانند صداي سوت، شامل اصوات فرعي ملايمتر با فركانسي به بلندي 20 هزار هرتز است. اما از آنجايي كه بيشترين بخش انرژي صداي انسان در كمتر از فركانس 5 هزار هرتز نزول مي كند، دانشمندان همواره بر اين باور بوده ا ند كه اصوات با دامنه بالا در صداي افراد تاثيرگذار نيستند.
با اين همه محققان با مطالعه اي دو ساله بر روي خوانندگان دريافتند كه اين افراد با ايجاد تنظيم هايي در اصوات فرعي فركانس بالا كيفيت صداي خود را افزايش مي دهند. در ادامه محققان دريافتند انسان ها مي توانند تغييرات كوچك را در حجم اصوات فركانس بالا به خوبي تشخيص دهند. محققان در مطالعه اي جديد صداي انسان ها را حين گفت وگو يا آواز خواندن در مكاني شلوغ ضبط كردند كه به شكلي كه تنها فركانس بالاي 5 هزار هرتز در آن ضبط شود. سپس اين اصوات براي 50 نفر پخش شد و از افراد خواسته شد تلاش كنند جزئيات آنچه شنيده اند را تعيين كنند. نتايج نشان داد افراد به خوبي توانستند جزئياتي مانند مردانه يا زنانه بودن صداها، تفاوت آواز خواندن يا حرف زدن و حتي صداي جيرجيرك ها را تشخيص دهند. افراد در اين آزمايش توانستند اطلاعاتي كليدي را در ميان آلودگي صوتي محيط به خوبي تشخيص دهند. به گفته محققان اين به آن معني است كه امكان استخراج اطلاعات قابل فهم از فركانس هاي بالا جود دارد، در حالي كه تا به حال كسي به آن توجهي نكرده بود.
از اين رو است كه حين مكالمه با موبايل در اماكن شلوغ مكالمه بسيار دشوار مي شود. زيرا موبايل ها و تلفن هاي معمولي تنها توانايي انتقال اصوات با فركانس سه هزار و 500 هرتز را دارند به اين دليل كه تا پيش از اين فركانس هاي بلندتر مهم دانسته نمي شدند.
براساس گزارش ديسكاوري، براساس نتايج ديگر مطالعات، مغز انسان زماني كه با محدوديت فركانسي مواجه مي شود بايد براي استخراج اطلاعات فعاليت بيشتري انجام دهد، از اين رو است كه مكالمه با تلفن بسيار خسته كننده تر از مكالمه رو دررو احساس مي شود. اكنون اين گونه به نظر مي آيد براي بهبود دادن كيفيت مكالمات تلفني با موبايل بايد فناوري در صنعت موبايل ارتقا يابد.

 



سرطان افسارگسيخته پيش مي رود

رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه سرطان در كشور به دليل روند افزايش سن و اميد به زندگي رشد دارد، گفت: شايد بتوان گفت ايران بالاترين روند رشد سرطان را در جهان داراست.
به گزارش مهر، دكتر محمداسماعيل اكبري تصريح كرد: سرطان معده بالاترين سرطان در مردان و كشنده ترين سرطان است كه به عوامل بسياري از جمله تغذيه، نحوه زندگي، رفتارهاي فرهنگي و اجتماعي وابسته است.
وي آگاه سازي مردم را مهمترين راه پيشگيري خواند و افزود: امروز بايد برنامه هاي آگاه سازي را شروع كنيم تا بتوانيم 20 سال بعد به نتيجه برسيم.
اكبري ادامه داد: سرطان پستان نيز شايعترين سرطان زنان و پنجمين عامل مرگ و مير ناشي از سرطانها را دارد كه سالانه بين 8 هزار و 500 تا 10 هزار مورد جديد به مبتلايان افزوده مي شود.
رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه حدود 30 هزار نفر مبتلا به سرطان، زندگي 5 ساله اي دارند، يادآور شد: مهمترين دليل رشد اين سرطان افزايش سن است ولي ريزفاكتورهاي سابقه فاميلي، تجرد، عدم شيردهي، تناسب نداشتن قد، وزن، مصرف هورمون نابجا و دخانيات اصلي ترين ريزفاكتورها در اين حوزه به شمار مي روند.
ايران روي كمربند سرطان مري
عضو هيئت مديره انجمن جراحان عمومي كشور از سرطان ريه به عنوان مرگ آفرين ترين سرطان در كشور نام برد.
دكتر بهزاد رحماني در گفت وگو با مهر اظهار داشت: سرطانها برحسب نوع شيوع آندميك در نقاط مختلف دنيا شناخته مي شوند.
وي با اعلام اينكه ايران روي كمربند سرطان مري قرار دارد، افزود: اين كمربند شامل استانهاي آذربايجان، كردستان، گيلان و مازندران و نواحي از تركمن صحرا و زنجان است.
اين فوق تخصص جراحي ريه و قفسه صدري از ايران به عنوان يكي از مراكز پرخطر سرطان مري در دنيا نام برد و گفت: شايع ترين سرطان در كشور كه هم مردان و هم زنان را تهديد مي كند، سرطان ريه است. به طوري كه به عنوان مرگ آفرين ترين سرطان در كشور شناخته مي شود.
عضو كميته علمي ششمين كنگره انجمن علمي جراحان عمومي در ادامه از سرطان پستان به عنوان شايعترين سرطان در زنان نام برد و افزود: آمار شيوع اين سرطان در ايران كمي بالاتر از آمار جهاني است و سن شيوع آن در كشور پايين آمده است.
رحماني با اعلام اينكه فاكتورهاي متعددي در شيوع بالاي سرطان پستان دخالت دارد، اظهار داشت: بيشتر از همه استرس و كاهش قواي دفاعي بدن است كه ابتلا به آن را افزايش مي دهد.
وي ادامه داد: 25 درصد زنان و به عبارتي يك نفر از هر 4 زن به سرطان پستان مبتلا مي شود.
اين متخصص جراحي عمومي در عين حال از بهبود زمان و مراجعه بيماران به مراكز درماني براي تشخيص سرطان پستان در كشور خبر داد و افزود: در بين مردان نيز سرطان دستگاه گوارش و پروستات از شيوع بالايي برخوردار است.

 



زحمت نكشيد دوباره چاق مي شويد!

نتايج يك آزمايش جديد و جالب نشان داده است 80 درصد افراد چاقي كه رژيم مي گيرند، يكسال بعد دوباره چاق مي شوند.
اين آزمايش ها معلوم كرد علت اين ناكامي و چاقي مجدد، تغييرات هورموني است. در اين بررسي 50 فرد بالغ چاق و داراي اضافه وزن شركت داشتند كه شاخص توده بدني آنها بين 27 تا 40 برآورد شده و ميانگين وزن آنها 95 كيلوگرم بود. اين افراد در يك برنامه كاهش وزن 10 هفته اي شركت كردند و رژيم غذايي حاوي انرژي خيلي پايين داشتند.
به گزارش شبكه خبري اي بي سي، سطح هورمون هاي تنظيم كننده اشتها در مراحل مختلف اين برنامه از آغاز تا پايان آن، اندازه گيري شد. نتايج اين بررسي ها مشخص كرد: پس از آغاز رژيم لاغري و حدود 13 كيلوگرم كاهش وزن، سطح هورمون ها در بدن شركت كنندگان تحت تاثير گرسنگي، دستخوش تغيير مي شود و به شيوه اي اين اتفاق مي افتد كه در واقع اشتهاي افراد را افزايش مي دهد. اين تغييرات حداقل يك سال ادامه يافت و شركت كنندگان با وجود ادامه رژيم لاغري در طول اين دوره يكساله، دوباره 5 كيلوگرم افزايش وزن پيدا كردند.
پروفسور «جوزف پرويتو» از دانشگاه استراليايي ملبورن و مركز سلامت «اوستين» در اين باره گفت: اين آزمايشات نقش مهم هورمون ها را در تنظيم وزن بدن نشان مي دهد و در نهايت مشخص مي كند كه اين هورمون ها باعث مي شوند، تغييرات در رفتار و رژيم غذايي افراد در بلند مدت بي تاثير باشند.
شرح اين مطالعه در مجله طب نيوانگلند به چاپ رسيده است.

 



توليد خون از دانه هاي برنج

استخراج سرم آلبومين از برنج دست ورزي شده ژنتيكي به زودي مي تواند مشكل كمبود منابع خوني و اهداكننده هاي خون را در جهان برطرف كند.
به گزارش مهر، شايعه چكيدن خون از سنگ و چوب در ميان بسياري از اقوام همچنان رواج دارد كه بسياري آن را غيرممكن مي دانند، با اين حال محققان به تازگي اعلام كرده اند با ايجاد تغييرات كوچك ژنتيكي به زودي مي توان شاهد چكيدن خون، يا دست كم پروتئيني از خون از دانه هاي برنج بود!
محققان در گزارش خود از مطالعه اي كه به تازگي انجام گرفته توضيح مي دهند كه مي توانند مقادير قابل توجهي از پروتئين سرم آلبومين يا HSA1 را از دانه هاي برنج استخراج كنند.
اين پروتئين به دليل نقش كليدي كه در ساخت دارو و واكسن و همچنين درمان بيماراني مبتلا به سوختگي شديد، خونريزي شديد، و آسيب ديدگي كبدي دارد يكي از پرمصرف ترين انواع پروتئين خوني در سرتاسر جهان است. اولين منبع پروتئين درماني HSA خون هاي اهدا شده توسط انسان ها است كه از محدو ديت هاي بالايي برخوردار است.
از اين رو محققان در سرتاسر جهان به منظور غلبه بر محدوديت هايي از قبيل كمبود منابع خوني و آلوده بودن خون هاي اهدايي در تلاش بوده اند تا HSA جايگزين و كاربردي را با استفاده از مخمرها و باكتري ها به وجود آورند و يا اين پروتئين را در ارگانيزم هاي دست ورزي شده از قبيل گاوها يا گياه تنباكو توليد كنند.
در كشوري مانند چين كه از كمبود شديد HSA و آلوده بودن منابع خوني در عذاب است، ايده استفاده از محصولات كشاورزي فراواني مانند برنج به منظور تامين منابع آلبوميني ايده بسيار جذابي به شمار مي رود. محققان دانشگاه ووهان بر اين باورند با تكنيك جديدشان مي توانند به راحتي به تامين HSA پرداخته و خطر گسترده شدن ويروس هاي بيماري زاي موجود در پلاسماي خون را كاهش دهند.
براي انجام اين كار محققان ابتدا دانه هاي برنج را به گونه اي دچار تغييرات ژنتيكي كردند تا بتوانند ميزان بالايي از HSA را توليد كنند. سپس راهي را براي تصفيه پروتئين از دانه هاي برنج يافتند و توانستند در ازاي هر كيلوگرم برنج، 75/2 گرم از اين پروتئين را به دست بياورند.
آزمايش اين پروتئين بر روي موش هاي مبتلا به التهاب شديد كبدي نشان داد تاثير درماني اين پروتئين برنجي مشابه با تاثير درماني پروتئيني طبيعي است كه از خون انسان به دست مي آيد.
براساس گزارش آسوشيتدپرس به اين شكل دانشمندان اميدوارند با كشت دادن مقادير زيادي از برنج دست ورزي شده ژنتيكي بتوانند علاوه بر تامين منابع غذايي، به توليد حجم زيادي از HSA بپردازند. با اين همه مطالعه بيشتر بر روي ايمني پروتئين هاي خوني به دست آمده از دانه هاي برنج پيش از اين كه اين شيوه آماده ارائه نهايي شود، همچنان ادامه دارد.

 



پلاستيكي كه خود را ترميم مي كند

دانشمندان موفق به توليد ماده اي شده اند كه مي تواند پس از شكسته شدن يا بريده شدن خود را دوباره ترميم كرده و به حالت اول بازگرداند.
به گزارش مهر، اين نوع پلاستيك جديد را مي توان به سادگي و با فشردن دو قطعه به يكديگر بدون نياز به چسب يا ديگر مواد دوباره ترميم كرد. اين مي تواند به آن معني باشد كه نشستن تصادفي بر روي عينكها ديگر مانند گذشته فاجعه بار نيست و مي توان آن را با سرعت و با فشردن قطعات شكسته شده به يكديگر دوباره ترميم كرد.
دانشمنداني كه ساخت ماده «پليمر ابرمولكولي» را به عهده داشته اند، ادعا مي كنند، مي توان از اين ماده در ساخت شاسي خودروها استفاده كرد تا در صورت بروز آسيب ديدگي نياز به پرداخت هزينه هاي گزاف براي تعمير خودرو نباشد. اين ماده توسط شركتي به نام «AkzoNoble» با همكاري دانشمندان دانشگاه «آيندهوون» در هلند ساخته شده است.
گراهام آرمسترانگ مدير هماهنگي، توسعه و نوآوري AkzoNobel گفت : در ساخت اين پليمر از شيمي ابرمولكولي كه براساس تجربياتي كه از تركيب پروتئينها در بيولوژي به دست آمده استفاده شده است.
پلاستيك جديد كه Supra B ناميده مي شود از نوعي ويژگي اتصالي كه منجر به ايجاد كشش سطحي و چسبندگي در آب مي شود بهره برده است. اين نوع اتصال كه به اتصال هيدروژني شهرت يافته از كشش ميان اتمهاي هيدروژن و ديگر اتمها از قبيل اكسيژن و نيتروژن استفاده مي كند.
براساس گزارش تلگراف، دانشمندان در ساخت Supra B تعداد اتصالات هيدروژني را ميان مولكولهاي پلاستيكي يا پليمري چهار برابر كرده اند و به اين شكل پلاستيك هايي مقاوم به وجود آورده اند كه در عين استحكام براي ترميم شدن قطعات بريده يا شكسته شده به واكنشهاي شيميايي نيازي ندارند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14