(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 آبان 1390- شماره 20069

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بزرگترين مشكل آمريكا (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به پرونده فساد بانكي :
عده اي جوسازي مي كنند تا متهمان اصلي محاكمه نشوند
يخ (گفت و شنود)
پيام تسليت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت حجت الاسلام نوراني
اطلاعيه روابط عمومي دفتر مقام معظم رهبري؛
اصحاب رسانه از انتشار مطالب غير واقعي و خارج از مجاري رسمي خودداري كنند
همه اخراجي هاي VOA يك طرف ... حيف از سازگارا (خبر ويژه)
اسرائيل هذيان مي گويد همه چيز به نفع ايران است (خبر ويژه)
اه و اوه BBC از بازگشت قدرت هاي اقتصادي به نقطه زير صفر! (خبر ويژه)
هاآرتص: اگر صدها موشك به تل آويو مي زدند اين قدر خسارت و بي آبرويي نداشت (خبر ويژه)



بزرگترين مشكل آمريكا (يادداشت روز)

با نگاه به وضعيتي كه آمريكا در داخل مرزهاي جغرافيايي اش دارد و با سرنوشتي كه سياست هاي نظامي و امنيتي بسيار پرهزينه اين كشور طي 10 سال اخير در منطقه ما داشته، نياز آمريكا به تهديد بزرگترين دشمن خود «كاملا طبيعي» است. از اين رو تعجبي ندارد كه اين روزها، مقامات كاخ سفيد پي درپي به تهديد ايران در ابعاد اقتصادي، سياسي و نظامي مي پردازند و از انواعي از اقدامات عليه ايران حرف مي زنند. شدت هجمه هاي تبليغاتي و رسانه اي مقامات آمريكا عليه ايران گمانه زني هايي را در سطح بين المللي و منطقه اي سبب شده و اين گمانه زني ها تا اندازه اي فضاي پيش رو را با ابهام مواجه كرده است. بر اين اساس موارد زير مي تواند به شفاف شدن فضاي وضعيت حاكم ميان آمريكا و ايران كمك كنند:
1- تهديد ايران به «حداكثري كردن فشار» در شرايطي صورت مي گيرد كه در فاصله صدور قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل تا امروز در صحنه عمل اتفاق جديدي نيفتاده است. از آن زمان تاكنون حدود 17 ماه مي گذرد. اين در حالي است كه همه گزارش هاي رسمي و غيررسمي رسيده به آمريكا- از جمله گزارش فريد زكريا- از بي تاثير بودن تحريم ها عليه ايران حكايت مي كنند. امروز آمريكايي ها در حالي از اقدامات جديد عليه ايران حرف مي زنند كه شرايط جهاني - برخلاف زمان تصويب قطعنامه 1929- با آمريكا همراه نيست مواضع مقامات سه كشور از شش كشور 1+5- يعني روسيه، چين و آلمان- نشان مي دهد كه دست آمريكا براي «اقدام» عليه ايران خالي است. البته آمريكايي ها از نفوذ بر بعضي از مديران بين المللي- نظير دبير كل سازمان ملل و مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي- استفاده مي كنند تا وانمود شود كه موضع آمريكا عليه ايران يك موضع بين المللي است.
2- مواجهه جديد آمريكا با ايران در «دستگاه سياسي» آمريكا پخت و پز مي شود. در اتهام اخير عليه ايران شاهد بوديم كه كاخ سفيد، FBI و وزارت خارجه ميدان داري كردند و وزارت خانه هاي خزانه داري و دادگستري هم همراه شدند تا بي محل بودن چك هاي كاخ سفيد برملا نشود يعني وانمود شود كه وزارت خزانه داري هزينه هاي برنامه كاخ سفيد را مي پردازد و دادگستري ضمانت اجرايي اتهامات را فراهم مي كند. اما با وجود آنكه اتهامات اخير عليه ايران ماهيت امنيتي و نظامي دارد، دستگاه هاي اطلاعاتي و نظامي آمريكا وارد اين ماجرا نشدند سكوت رئيس CIA، رئيس پنتاگون، رئيس ستاد مشترك و مشاور امنيت ملي آمريكا نشان دهنده آن است كه مقامات ارشد آمريكا اگرچه از تهديد و روي ميز بودن «همه گزينه ها» حرف مي زنند ولي در عمل خبري از آن نيست و اين البته از نااميدي آمريكا و توجيه ناپذيري اقدامات نظامي عليه ايران خبر مي دهد. علاوه بر اين موارد بايد گفت برخلاف هياهوي تهديد نظامي ايران، ما در سطح منطقه و در جاهايي كه نظاميان اين كشور حضور دارند، طي ماهها شاهد تحرك جديدي از سوي آمريكايي ها نبوده ايم حتي ناوهاي آمريكايي كه طي 02 سال گذشته بطور ثابت در خليج فارس حضور داشته اند، مانند گذشته به هر سؤال مراكز فرماندهي دريايي ايران پاسخ مي دهند. در طول اين مدت، تغيير آرايشي نه در خليج فارس و نه در كشورهاي همجوار ايران روي نداده و البته آمريكايي ها به خوبي مي دانند كه دسترسي سيستم نظامي ايران به اين نيروها بسيار آسان است. نيروهاي نظامي آمريكا كه شاهد شكست آمريكا، رژيم صهيونيستي و اروپا در جنگ هاي لبنان، غزه، افغانستان و عراق بوده اند به خوبي مي دانند كه ظرفيت نظامي ايران اگر با ظرفيت تكنولوژيكي غرب فاصله داشته باشد، حداقل صدها برابر عراق و لبنان و... مي باشد. ايران يك نظام سياسي كاملا جا افتاده با رهبري محبوب و مقتدر و نيروي نظامي- اطلاعاتي كاملا مجرب دارد.
با اين وصف يك نظامي آمريكايي به خوبي مي داند كه اگر ضربه اي بزند حتماً ضربه اي را دريافت مي كند و مي داند كه ضربه او تغييري در معادله امنيتي منطقه به وجود نمي آورد. حدود سه سال پيش مؤسسه آمريكايي زاگبي به سراغ نيروهاي ارتش آمريكا در عراق رفت و سپس در گزارش خود نوشت 07 درصد نيروها احساس امنيت نمي كنند و معتقدند برنامه آمريكا در عراق با شكست مواجه مي شود. دو سال پيش شبيه همين گزارش، توسط مك كريستال فرمانده نظاميان آمريكا در افغانستان براي اوباما ارسال شد كه به بركناري او منجر گرديد. كاملا پيداست كه نظاميان آمريكايي جرأت مواجه با ايران را ندارند و حق هم با آنهاست.
3- كاملا درست است كه آمريكا بزرگترين مشكل خود را ايران مي داند و به دهها زبان آن را بيان هم كرده است واقعاً هم ما بزرگترين مشكل آمريكا هستيم و علي القاعده - در صورت بقاي رژيم استكباري آمريكا- كماكان بزرگترين مشكل آمريكا باقي خواهيم ماند. بزرگترين مشكل آمريكا، وزن بسيار سنگيني در ذهن آمريكايي ها پيدا كرده است. روانشناسي آمريكايي به ما مي گويد، آمريكايي ها حريف قدرتمند را تهديد مي كنند ولي به «معامله» با او مي انديشند و حريف ضعيف را از ميان برمي دارند و درخواست هاي او براي معامله را رد مي كنند. رد معامله پيشنهادي صدام و قذافي نمونه هايي از اين موضوع هستند كمااينكه كنار آمدن آمريكا با روسيه (2196) و چين (1197) هم نمونه هاي ديگري از اين مسئله اند. الان مشكل آمريكا دو تاست. مشكل اول اين است كه ايران برخلاف عراق و ليبي حريف فوق العاده قدرتمندي است. مشكل دوم اين است كه اين حريف قدرتمند برخلاف چين و روسيه حاضر به معامله نيست. آمريكايي ها مي گويند ما حاضريم ايران هسته اي را به رسميت بشناسيم و در مسائل منطقه اي جايگاه نافذ ايران را قبول كنيم ولي ايران متقابلا حاضر نيست جايگاه ما را در مناسبات و تحولات مناطق اطراف خود به رسميت بشناسد و با آن كنار بيايد. دو هفته پيش و در زماني كه هجمه تبليغاتي دستگاه سياسي آمريكا عليه ايران به اوج خود رسيده بود، روزنامه هاي نيويورك تايمز و واشنگتن پست بطور همزمان گفتند آمريكا نيازمند مذاكره و توافق با ايران است و اوباما بايد ادبيات سياسي خود را درباره ايران به دوره تبليغات انتخابات رياست جمهوري، زماني كه از تغيير سياست هاي آمريكا حرف مي زد، برگرداند. اين دو روزنامه، ايران را دوست ندارند و با اوباما نيز خصومتي ندارند. موضع اين دو كه يكي به هواداري از حزب جمهوري خواه و ديگري به حمايت از حزب دمكرات مشهورند، از يك واقعيت پرده برمي دارد، امروز توافق با ايران رويكرد اصلي آمريكاست. اما چه توافقي؟ آمريكا از ايران مي خواهد به تلاش خود براي به ثمر رسيدن جنبش بيداري اسلامي در منطقه خاتمه دهد، عربستان را با رژيم وابسته و فاسد آل سعود رها كند، اجازه بدهد اوپك كماكان تامين بي دردسر نياز صنايع غرب به نفت را تضمين و در برابر بي عدالتي موجود سكوت كند. آمريكا از ايران مي خواهد، حضور نظامي آمريكا در كشورهاي اسلامي را ناديده بگيرد. آمريكا از ايران مي خواهد، مدل اقتصادي، سياسي اسلام- تمدن اسلامي- را رها كند. آمريكا از ايران مي خواهد، گريبان غرب و رژيم صهيونيستي در ماجراي فلسطين را رها كند و اجازه بدهد رژيم نامشروع تل آويو به زندگي ادامه دهد. آمريكا از ايران مي خواهد تلاش براي روي كار آمدن نظام هايي همگرا با اسلام و ايران در مصر، تونس، ليبي و يمن نداشته باشد و اجازه دهد انقلاب هاي مردمي به نفع غرب و غرب گراها مصادره شوند. در يك كلام ايران از خير بزرگترين فرصت تاريخي براي جهان اسلام و ملت هاي مسلمان و محرومان دنيا بگذرد و منافع ملي و ديني خود را قرباني منافع دشمنان خود كند. طبيعي است كه ايران اين ها را قابل معامله نداند و به آن تمكين نكند. آمريكا مي داند كه اگر از بعد نظامي سر به سر ايران بگذارد و حتي اگر به آن ضربه اي هم بزند كار آمريكا و دوستانش در منطقه سخت تر مي شود چرا كه در اين صورت راه براي حركت ايران هموارتر مي گردد.
4- آمريكا گمان مي كند فشار به ايران يا گارد ايران را در برابر غرب باز مي كند و يا به نيروهاي اپوزيسيون ايران امكان آزادي عمل بيشتري مي دهد و اين در درازمدت مي تواند راهي براي ورود به ايران باز كند. از اين رو شاهد هستيم كه پرونده حقوق بشر كه عمدتا روي بهبود شرايط چهره هاي فتنه تمركز دارد، در كنار پرونده هسته اي و بحث انحرافي منصور ارباب قرار مي گيرد. اما آمريكا در زميني مشغول پاشيدن بذرهاي توطئه است كه پاسخ نمي دهد زمين نظام كه طبعش با بذر آمريكايي نمي خواند، زمين مخالفان هم كه مي پذيرد، شوره زار است و نتيجه اي دربرندارد. غرب اين هر دو را بارها- و بخصوص در دو سال اخير- تجربه كرده است. با اين وجود آمريكايي ها راه رفته را از اين رو دوباره به تجربه گذاشته اند. كه راه ديگري ندارند. آنان در عمل قادر به لطمه زدن به ايران نيستند نه درخواست اسرائيلي ها و نه درخواست كساني نظير پادشاه عربستان نمي تواند خاطره شكست غرب از كشورهايي كه به مراتب از ايران هم ضعيف تر بودند را بزدايد و اميد به پيروزي را جايگزين آن كند كما اينكه رژيم صهيونيستي هر بار سخن از حمله به ايران شده، آن را مسئوليتي جهاني معرفي كرده و تل آويو را از چنين مسئوليتي بركنار خوانده است. البته تضعيف ايران براي غرب، اسرائيل و رژيم هايي نظير رژيم عربستان بسيار مطلوب است اما دستگاههاي سياسي و اطلاعاتي آنان، چنين حاجتي را در توان ديوانسالاري نظامي خود نمي بينند. بر اين اساس بحث نظامي از نظر آنان تا زماني كه راهي براي «موفقيت قطعي» آن پيدا نشده به عرصه هاي رسانه اي و ديپلماتيك سپرده شده است از اين رو كاري كه علي القاعده بايد ارتش بكند بر زبان يك سناتور آنهم به مفتضحانه ترين و غيرعملي ترين شكل- ترور فرماندهان سپاه- جاري مي شود و همه مي دانيم كه از بحث ترور فرماندهان سپاه بيش از همه فرماندهان نظامي آمريكا در منطقه مي ترسند و با آن مخالفند.
سعدالله زارعي

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان

¤از مسئولان وزارت خارجه مي خواهيم اسناد جنايات آمريكا را از ديگر كشورها نيز مطالبه كنند تا توفان جهاني ديگري عليه اين قدرت مستكبر به راه افتد.
2692---0919
¤بهترين كار براي مقابله با تهديدها و تهمت هايي كه از سوي آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه ايران اسلامي زده مي شود، رفتار تهاجمي و طلبكارانه است و نبايد در اين رابطه كوچكترين سستي را روا داشت. بايد با اينگونه برخوردهاي قاطع يك تودهني محكم بر دهان نوكران آمريكا و غرب در آژانس و 1+5 بزنيم.
يك هم وطن
¤دشمنان اسلام به ويژه آمريكا كور خوانده اند اگر فكر مي كنند مي توانند سردار سرفراز سپاه اسلام حاج قاسم سليماني را ترور كنند. همان خدايي كه او را در سخت ترين شرايط جنگ تحميلي هشت ساله حفظ كرد و براي دفاع از حقانيت اسلام در برهه كنوني نگه داشت، الان هم نگهداري خواهد كرد. ان شاءالله
غ-جوپاري
¤اميدوارم روزي برسد كه سومين راس مثلث اهريمن يعني لانه فساد و جاسوسي انگليس در تهران را هم مانند لانه جاسوسي آمريكا تسخير كنيم تا كشورمان را بيش از پيش در برابر امواج پنهان توطئه و جاسوسي و فتنه گري ده ها ساله اين استعمارگر پير بيمه كنيم.
حسن احمدي زاده
¤به عنوان جزئي از اين ملت، از اهالي سينما خواهشمندم قدرت نقدپذيري خود را بالا ببرند و به دلسوزان فرهنگ و ادب جامعه به چشم دشمن خود نگاه نكنند تا سينما از اين سردرگمي، هرج ومرج و تفرقه نجات پيدا كند.
اسكندري نژاد-همدان
¤جنبش ضدسرمايه داري اخير در آمريكا و اروپا، اوج ضرورت و صحت سياستهاي اقتصادي نظام مثل پرداخت مستقيم يارانه ها به منظور كاهش فاصله طبقاتي را هر روز آشكارتر مي نمايد.
3665---0912
¤ تهديدها و جنگ رواني كشورهاي غربي عليه سرداران موثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و سپاه قدس ناشي از ناكامي و شكست فاحش كشورهاي آمريكا، تركيه، قطر، رژيم صهيونيستي و انگليس خبيث و فرانسه است كه هم اكنون هم زمان در كشور سوريه در جهت توطئه چيني و خرابكاري فعال هستند و درصدد براندازي و تضعيف اين كشور به عنوان عقبه و تكيه گاه مقاومت برآمده اند.
يك هم وطن
¤ادعاي مسئولان مترو درخصوص سفرهاي خانوادگي كه باعث ورود خانم ها به واگن آقايان مي شود كاملا بي اساس است. برخي با رفتارهاي عجيب و خلاف عفت عمومي وارد قطار مي شوند آيا خانواده اند؟ فقط برخي خانواده هاي شهرستاني و مسافر هستند كه ممكن است در كنار هم سوار قطار شهري شوند. مسئولان مترو لطفا بيهوده توجيه نكنند.
9912---0919
¤از سردار رويانيان و باشگاه پيروزي بابت جريمه بازيكنان هتاك سپاسگزاريم.
4652---0912
¤با تجليل از خلبان هواپيماي 727 كه با شجاعت تمام با چرخ باز نشده به زمين نشست، همه مي دانند مرحله بعدي و اصلي نجات مسافران است كه به وسيله سرمهماندار و مهمانداران شجاع پرواز انجام شده است كه متاسفانه در اين مورد اصلا حرفي زده نمي شود.
2716---0912
¤ براي استخدام در دانشگاه پيام نور آزمون داده ام و اين موضوع را واحدي كه در آن آزمون داده ام به صورت كتبي تاييد كرده است. اما دفتر مركزي دانشگاه آن را نمي پذيرد! وزير علوم آگاه باشد.
9887---0917
¤ حرف ما را به گوش رئيس قوه قضائيه برسانيد. مد شده برخي دختر خانم ها بعد از عقد ازدواج مهريه و نفقه را به اجرا مي گذارند و با استفاده از ماده واحده حبس در خانه پدر مي نشينند و تا مهريه كامل را نگيرند حاضر به آغاز زندگي مشترك نمي شوند. يا اينكه با اقساطي كردن مهريه و نفقه پسر را تا پايان عمر به اسارت مي گيرند بدون اين كه در زير يك سقف با او زندگي كنند! فكري بكنيد.
9797---0939
¤ در خصوص طرح ادامه كلاس هاي مدارس تا ساعت 3 بعدازظهر بهتر است بيشتر فرهنگيان كه با اين موضوع سروكار دارند نظر بدهند تا ديگران. دانش آموزاني كه خسته هستند و گرسنه چگونه مي توانند تا 3 بعدازظهر تحمل دريافت دروس از معلم خود را داشته باشند.
خانم قندي - اصفهان
¤ در خصوص دستور اخير بانك مركزي مبني بر عدم نياز به 2 ضامن معتبر براي دريافت وام مسكن با مسكن مهر تماس گرفتم ولي گفتند كه هنوز چنين دستوري براي ما بخشنامه نشده است. چرا.
يك شهروند
¤ از مسئولان شبكه يك سيما درخواست مي كنم كه خطبه هاي نمازجمعه را كمي زودتر از ساعت فعلي كه ساعت 10 شب پخش مي شود پخش كنند تا جمعيت بيشتري بتوانند از آن استفاده بكنند.
مصطفوي - يزد
¤شهرداري منطقه 9 از چند ماه پيش در بزرگراه صدر روبه روي درب پايگاه يكم شكاري و خيابان شهيد عبداللهي، پروژه اي را به نام «آب نما» آغاز كرده بود و ميليون ها تومان خرج آن كردند. اما از آنجا كه انجام اين پروژه منوط به عقب نشيني ساختمان هاي اطراف پروژه بود و صاحبان املاك مذكور نيز از ابتدا عدم موافقت خود را با عقب نشيني اعلام كرده بودند، لذا چند روز پيش پروژه اي را كه چند ميليون تومان خرجش شده بود با خاك يكسان كردند. آيا واقعا مي توان به همين راحتي بيت المال را به هدر داد.
يكي از اهالي
¤ اين چه سري است كه در كنار اين همه شبكه هاي راديويي اكثرا داراي برنامه هاي بدون محتوا و بعضا بدآموزي كه با كيفيت بسيار مناسب و طول موج بسيار خوب پخش مي شود، راديو معارف با مشكلات عديده اي مواجه است و به راحتي نمي توان آن را گوش داد و با بدترين پارازيت ها روبه رو است.
مهدي توانا - كرج
¤ تعصب خانه سينما در حمايت از برخي از افراد به قول معروف خيلي «تابلو» است. لطفا از جيب ما ملت براي چنين تشكيلاتي پول ندهيد. ما راضي نيستيم.
3419---0935
¤ پايانه اتوبوس هاي ايستگاه مترو حقاني به مكاني دورتر كه حداقل دو برابر مسافت قبلي است انتقال يافته و مسافران را به زحمت انداخته است. لااقل مسير دسترسي به پايانه تصحيح شود كه مردم مجبور به عبور از انواع موانع نباشند.
7444---0935
¤ در بيشتر وزارتخانه ها و بانك ها لامپ هاي ساختمان شب تا صبح روشن هستند و هزينه سنگين روي دوش ملت مي گذارند. اگر قرار باشد فقط ملت رياضت اقتصادي بكشد پس معنا و مفهوم عدالت چيست؟
4061---0917
¤ در شهرستان اسدآباد همدان شبكه ديجيتالي كه صدا و سيما راه اندازي كرده دريافت نمي شود. تكليف شهروندان اين شهر با اين محدوديت از يك طرف و دسترسي آسان به انواع شبكه هاي ماهواره اي دشمنان از سوي ديگر چه مي شود؟
9237---0918
پاسخ روابط عمومي شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 11/8/90 با مضمون اشتباه تايپي بر روي گوشي هاي تلفن همراه در ايستگاه امام خميني(ره) به آگاهي مي رساند: سيستم GPS مخابرات (اپراتور اول و دوم و ايرانسل) با بسترسازي نقشه اي در حوزه شركت مخابرات و نظارت وزارت ارتباطات صورت مي پذيرد و اگر مورد خاصي وجود داشته باشد در حوزه تشكيلات دولتي قابل پيگيري خواهد بود.»
¤ باتوجه به اينكه از خودروي شخصي به خاطر سهميه بندي بنزين و طرح ترافيك استفاده چنداني نمي كنيم چرا بايد مبلغي بالغ بر 507 هزار تومان بيمه شخص ثالث براي خودرويي مثل پژو 405 پرداخت كنيم.
حسينعلي جوانفكر
¤ آيا خدا وكيلي بعد از 30 سال كار كارگري و از دست دادن جواني و داشتن نوه و نتيجه با 400 هزار تومان دريافتي مي توانم يك خانواده پرجمعيت را بچرخانم.
رضايي- بازنشسته تامين اجتماعي
¤ به نظر بنده هدف واقعي آقاي علي مطهري از طرح سؤال از رئيس جمهور براي جذب آراي بيشتر در انتخابات بعدي مجلس است و حتي مسئله استعفاي صوري ايشان از نمايندگي مجلس را هم بايد در اين جهت تحليل كرد.
ياسين پورعكاس- تبريز
¤ مغازه ها به ويژه ميوه فروشي ها و سوپر ماركت هاي خيابان دولت، دروس و پاسداران كمال بي انصافي را در قيمت اجناس مي كنند. چرا طرح نظارت بر قيمت ها كه قرار بود پس از هدفمند كردن يارانه ها جدي تر گرفته شود، اجرايي نمي شود؟
يك شهروند
¤ ملت دلاور ليبي با هدف تشكيل حكومت الله بر مردم دست به انقلاب شكوهمند اسلامي زدند كه با فضل خداوند منان با تقديم صدها شهيد به ثمر نشست. اكنون ادعاهاي كشورهاي غربي كاملا بي اساس و گستاخانه و همانند كوبيدن آب در هاون است.
سليمان بلغار
¤به همه كساني كه با اوامر ولي امر مسلمين ساز ناهمراهي مي زنند با صداي رسا اعلام مي كنم كه براي ما اطاعت و تبعيت از ولي امر مسلمين و نايب امام زمان(عج) حضرت آيت الله العظمي امام خامنه اي ملاك و ميزان است و با هر شخص يا گروه يا نوكر خارجي كه با معظم له همراه نباشد تا آخرين قطره خونمان مي جنگيم.
حيدري- اصفهان
¤ بنده به كسر 500 تومان در قبال نقد كردن چكهاي جام بانك ملت اعتراض دارم.
كيايي
¤ همراه شدن آخرين قسمت سريال «ستايش» با سينه زني و عزاداري براي سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) دل هاي مردم را به آستان پاك اين امام معصوم(ع) روانه كرد. حقيقتاً هر فيلم و سريالي كه دل ها و اذهان را متوجه دين و معنويت بكند بركاتش جاودانه خواهد بود.
يك شهروند
¤ از شهردار محترم تهران به دليل ايجاد استخرهاي رايگان براي شهروندان تهراني در چاله ها و گودالها و خيابان هاي تهران نهايت تقدير و تشكر را داريم.
0342-0912
¤ جانباز شيميايي 35 درصد ارتش هستم وقتي براي پيگيري مشكلات و درمان بيماري ام به امور ايثارگران شهرستان زنجان مراجعه مي كنم بي توجهي مي كنند . حداقل اگر گرهي از مشكلات و گرفتاري يك جانباز را باز نمي كنند هنر آن داشته باشند كه دل افراد را نشكنند و نارضايتي از نظام و دولت ايجاد نكنند.
6794-0919
¤ مسئولين دولتي اعلام كرده اند تاكنون 6 دهك جامعه سهام عدالت خود را دريافت كرده اند. عرض مي كنم اولا اين 6 دهك را مشخص كنند كه شامل چه قشرهايي از جامعه مي شوند ثانيا برخي از كاركنان كشوري و لشكري كه تا امروز سهام عدالت خود را دريافت نكرده اند در كدام دهك قرار دارند و چرا در اين خصوص مورد بي توجهي قرار گرفته اند؟
9382-0914
¤ در شب شهادت امام جواد عليه السلام تلويزيون عزاداري مردم مظلوم بحرين را به رغم سركوب شديد از سوي آل خليفه نشان مي داد. همان شب در سريال وضعيت سفيد صحنه رقصيدن يك مرد به نمايش درآمد. واقعا در صداوسيما چه خبر است و چه سياستي در دستور كار قرار دارد؟
1126-0912
¤ مدتي است درباره سردمداران جريان انحرافي كمتر خبري منعكس مي شود. نكند آنها بارها و در سايه امنيت به راحتي به فعاليت انتخاباتي بپردازند. از كيهان درخواست مي شود روشنگري كند.
طاهريان از نيشابور
¤ براي خريد شيريني به شيريني فروشي هتلي در اطراف ميدان امام خميني تهران رفتم نوعي شيريني سفارش دادم كه قيمت آن 5800 تومان بود ولي فاكتوري كه ارايه كرد مبلغ آن شش هزار تومان بود علت را پرسيدم گفتند 4% ارزش افزوده تعلق مي گيرد وقتي با 124 تماس گرفتم اعلام داشتند كه به شيريني ماليات ارزش افزوده تعلق نمي گيرد. و در ضمن قيمت شيريني سفارش شما نيز 5600 تومان است. وقتي درخواست رسيدگي شد بيان داشتند كه تا به حال بيست بار جريمه شده؟! ولي پس از پي گيري سه روزه وقتي قرار شد از نزديك از اين قنادي بازديد و برخورد نمايند اعلام داشتند كه وسيله نقليه ندارند! از رئيس محترم سازمان بازرسي درخواست مي شود با تهيه ابزار لازم و بازرساني امين نسبت به برخورد با متخلفين اقدام نمايند.
يك شهروند
¤ شركت ايرانسل فرهنگ و نزاكت اسلامي جوانان ما را گويا نشانه رفته است آخر اين چه آهنگ پيشوازي است كه به مشتركين عرضه مي شود: (سلام الاغ عزيز!) از وزارت ارتباطات و فناوري درخواست برخورد جدي با اين شركت را دارم.
طاهري
¤ فرزندم در آزمون استخدامي بانك مهر ايران شركت كرده ولي بدون اينكه كارنامه ايشان را اعلام كنند مي گويند رد شده است عرض مي كنم اگر پاي سفارش و توصيه براي به كارگيري گروهي نورچشمي ها در ميان نيست چرا نمره آزمون فرزندم را اعلام نمي كنند.
6328-0917
¤ مسئولين شهرداري پاسخ بدهند علت عدم جلوگيري از تردد غيرمجاز سه چرخه هاي موتوري پرسروصدا در حمل مصالح خانگي در شهرها به ويژه در تهران چيست؟ در ضمن چرا اجازه داده اند افراد دوره گرد با بلندگو دستي آسايش شهروندان را از آنان بگيرند.
5590-0935
¤ وقتي رسيدگي به پرونده اغتشاشگري و فساد مالي آقازاده فراري به لندن از سوي مسئولين قوه قضائيه راكد مانده طبيعي است كه پرونده فرار رئيس مستعفي سابق بانك ملي هم به آن ملحق خواهد شد چگونه انتظار داريم به اعتماد مردم نسبت به دستگاه قضايي خدشه اي وارد نشود؟
محمودي
¤ خطاب به برخي از نمايندگان محترم مجلس بنويسيد زيان طرح سؤال از رئيس جمهور كه حق قانوني نمايندگان مي باشد از زيان راي خطائي كه به وقف دانشگاه آزاد درگذشته دادند كمتر نيست. بايد هوشيار باشند كه در زمين جريان انحرافي بازي نكنند و پازل اين منحرفين از خط مستقيم انقلاب را با دست خودشان تكميل ننمايند.
گل محمد نورايي از مهدي شهر سمنان
¤ آنها كه از ترس پيروزي فتنه گران در انتخابات مجلس، حاضر هستند كه گروه فتنه گر اصول گرانماي شناخته شده را در جمع خود راه دهند بدانند كه فردا روز از خطر اين جماعت آسيب جدي خواهند ديد و به نظام نيز خسارت وارد خواهد شد.
9005-0913
¤ روزنامه ... روز شنبه 7/8/90 در ضميمه قاب كوچك نقدي بر فيلم شكارچي نوشته كه نشان مي دهد حاميان رژيم صهيونيستي همه جا هستند حتي روزنامه وابسته به گسترده ترين رسانه كشور !
1891-0912
¤ آيا دستگاههاي نظارتي بر عملكرد متروي تهران در زمان مسئوليت محسن هاشمي واقف بوده اند؟ آيا گزارشي از عملكرد ميلياردي اين مجموعه به مردم ارايه خواهند داد؟
عليمرداني
¤ از برق منطقه اي 17شهريور درخواست مي شود نسبت به نصب چراغ روشنايي در ضلع جنوبي خيابان شهيد حسين اسدي حد فاصل خيابان شهيد منتظري تا تقاطع كوچه شهيد خوانساري كه فاقد روشنايي مطلوب است اقدام نمايد.
رحمتي
¤ طي يك سال و نيم 7-6 گوشي تلفن همراه از بنده به سرقت رفته است و طي اين مدت 2 برابر قيمت گوشي ها براي رديابي هزينه به شركت مخابرات پرداخت كرده ام ولي علي رغم اين همه هزينه هاي صورت گرفته شركت مخابرات هيچ اقدام مثبتي در اين زمينه انجام نداده است از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
يوسف خاني جانباز
¤ در مورد صحبتهاي آقاي قرائتي درباره ازدواج دوم مي خواستم بگويم مگر زنان مي توانند بر تمام خلوت همسران خود نظارت كنند. ممنوعيت ازدواج مجدد روابط مخفيانه را در ميان برخي از مردان ضعيف الايمان گسترش مي دهد و اين خواست دشمنان اسلام است.
ايراني
¤ اگر يك شهروندي خواسته باشد به عنوان رفتگر شهرداري مشغول به كار شود بايد از هفت خوان رستم عبور بكند تا گزينش بشود چگونه در واگذاري مسئوليت مديرعاملي بانك ملي به يك فردي با تابعيت دوگانه چنين حساسيتي وجود نداشته است.
6948-0911
¤ اين روزها راديوهاي بيگانه و ماهواره هاي آن طرف آب براي علي مطهري نماينده مجلس شوراي اسلامي كه براي طرح سؤال از رئيس جمهور تهديد به استعفا كرده سوت و كف مي زنند و از ايشان تمجيد فراوان مي كنند. آيا اين نماينده نبايد فكر كند كه چرا اسباب خوشحالي دشمنان نظام و ناخشنودي روح پدر عظيم الشأن خود را فراهم كرده است؟
مهدي زاده از خراسان جنوبي
¤ با سناريوي دم دستي كه آمريكايي ها در رابطه با ترور سفير عربستان توسط ايران ساخته اند كاملا براي بنده مسجل شده كه خداوند دشمنان جمهوري اسلامي به ويژه شيطان بزرگ را احمق قرار داده است. خود كشور عربستان براي ما ايرانيان تهديد محسوب نمي شود چه برسد به سفير اين كشور در آمريكا.
8847-0919
¤ آن كساني كه براي رژيم آل سعود يعني قاتلان زن و مرد شيعه بحريني پيام تسليت مي فرستند آيا اگر زن و فرزند خودشان نيز توسط سربازان وهابي عربستان و آل خليفه شكنجه مي شدند و جان مي دادند همين عمل را مرتكب مي شدند؟
8091-0915
¤ دانشجوي بورسيه اي شركت ملي نفت كش ايران بودم. بعد از مدتي تحصيل بنا به دلايلي اخراج شدم و اجازه برگشت به دانشگاه را ندادند. در كل مبلغ 12 ميليون تومان براي بنده جريمه تعيين كرده اند كه بايد بپردازم و چون توان مالي ندارم شركت ملي نفت كش، سند منزل پدرم را ضبط كرده است. درخواستم از مسئولين امر اين است كه اين جريمه را ببخشند. از افراد نيكوكار نيز تقاضاي كمك و مساعدت دارم.
خاني
¤ 7 ميليون وام از بانك انصار با بازپرداخت 60 ماهه گرفتم كه جمعا سيزده ميليون تومان مي شود. آيا اين بانك داري اسلامي است؟
2126---0916
¤ به اعتقاد بنده اگر انتخاب و تشكيل دولت به عهده مجلس گذشته شود مشكلاتي كه امروز خيلي از كشورها دارند گريبانگير ما هم خواهد شد چرا كه در اين صورت انسجام دولت از بين مي رود و چه بسا چند ماه از عمر يك دولت نگذشته منحل بشود.
3649---0918
¤ مگر كاشف گردش خون در بدن يك پزشك و دانشمند ايراني نبوده پس چرا همواره در جداول كلمات متقاطع روزنامه اين موضوع به يك شخصيت خارجي نسبت داده مي شود؟
2470---0919
¤ استخدام خانم ها در نيروي انتظامي اگر به خاطر ضرورت بعضي از مسائل امنيتي و اجتماعي باشد بدون اشكال مي باشد ولي اگر در برخورد با انواع جرائم خانم هاي پليس در رديف پليس مرد ديده شوند بدترين كار و ظلم بزرگي به خانم ها خواهد بود.
8858---0919
¤ بانك مهر به هنگام پرداخت وام، سپرده اوليه وام گيرنده را تا پايان پرداخت اقساط نزد خود نگه مي دارد و با اين پول كار مي كند ولي بابت آن سودي نمي پردازد. فكر مي كنم طبق احكام شرعي اين كار آنان حرام است ولي متأسفانه مسئولين اين بانك چشمان خود را روي حرام الهي بسته اند و توجه نمي كنند.
3080---0915
¤ به هر بانك كه مراجعه مي كنيم از سكه پول خرد خبري نيست ولي در خيابان جمهوري چهارراه اسلامبول 15 هزار تومان پول خرد را به مبلغ 20 هزار تومان مي فروشند. اين بازي ها را چه كسي راه انداخته و چرا جلوي آن را نمي گيرند.
2037---0919
¤ عيب كار از جعبه تقسيم نيست
سيم سيار دل ما سيم نيست
اين خدا اين هم هزاران طول موج
ديش احساسات ما تنظيم نيست
3530---0912
¤ در روزهاي باراني كه خطر تصادف اتومبيل و خراب شدن آن بيشتر است به جاي آن كه از تعداد ماشين در شهر تهران كاسته شود برعكس بيشتر مي شود. واقعا هيچ چيز تهراني ها با شهرهاي ديگر جور درنمي آيد.
عبدالله پور
¤ از مسئولان محترم قرارگاه خاتم الانبياء تقاضا مي كنم كه پروژه متوقف شده پل زيرگذر ميدان سپاه شهريار را كه باعث ايجاد ترافيك سنگين شبانه شده است به پايان برسانند.
اعواني- انديشه شهريار
¤ بنده خودرويي را از محل بانك ملي دريافت كرده ام كه اقساط آن در تيرماه يعني 4 ماه پيش به پايان رسيده است. اما اخيرا از بانك تماس گرفته اند كه شما 660 هزار تومان جريمه ديركرد داريد. هر چه سؤال مي كنم پاسخ منطقي ارائه نمي شود. از مسئولان رده بالاي بانك بپرسيد چطور ممكن است كه بعد از اين همه سال امروز متوجه ديركرد بنده شده اند.
علي اوجاني
¤ اخيرا 20 ميليون هزينه كردم و يك دستگاه خودرو پرشيا مدل 90 خريداري كردم. اما چند روز پيش در جاده قم دسته دنده آن خيلي راحت از جا كنده شد و بنده را در بين راه متوقف كرد. چرا؟! از مسئولان تقاضا مي كنم براي اين موضوع پاسخ منطقي ارائه كنند و بگويند كه بنده چه بايد بكنم.
محمدجواد ياري- اراك
¤ دانشگاه آزاد تنگستان بوشهر چند سالي است كه راه اندازي شده است و از آنجا كه مكاني براي تدريس نداشت لاجرم مكاني در شهرستان «اهرم» در اختيار اين دانشگاه گذاشته شد. اما اخيرا اداره كل آموزش و پرورش تنگستان به بهانه راه اندازي كلاس هاي سوادآموزي براي فرزندان مهاجر افغاني درصدد بازپس گيري اين كلاس ها از دانشگاه آزاد برآمده است لطفا مسئولان رسيدگي كنند.
اكبر مهرآور- تنگستان
¤ از صبح تا حالا برق خانه ما رفته است و هر چه با 121 تماس مي گيريم ارتباطمان با اين سامانه برقرار نمي شود. اين همه سال از انقلاب مي گذرد پس چه زماني وقت حل مشكلات جزئي از اين قبيل خواهد رسيد.
يك شهروند
¤ چرا سازمان حج و زيارت به رغم دستور رئيس جمهور مبني بر جلوگيري از سفر عمره كساني كه بيش از يك بار به مكه مشرف شده اند، مي خواهد ميان ثبت نام كنندگان قرعه كشي بكند.
جعفري- اصفهان
¤ تغيير نظام رياستي به پارلماني هميشه مفيد نيست چون اگر پارلماني شبيه مجلس ششم روي كار آيد با تعيين رياست جمهوري اوضاع خيلي نامطلوب خواهد شد. بنابراين در اين خصوص بايد كار كارشناسي بسيار دقيقي صورت گيرد.
يك خانم بازنشسته

 



سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به پرونده فساد بانكي :
عده اي جوسازي مي كنند تا متهمان اصلي محاكمه نشوند

سخنگوي دستگاه قضايي در بيست و يكمين نشست خبري خود با خبرنگاران در روز سه شنبه به تشريح آخرين وضعيت پرونده فساد بانكي اخير پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي با بيان اينكه از 15 مردادماه تا به امروز تقريبا سه ماه از رسيدگي به اين پرونده گذشته است، يادآور شد: سه ماه زمان كمي نيست اما با توجه به پيچيدگي اي كه اين پرونده داشته به نظرم زمان زيادي هم نيست. در اين پرونده از بيش از 80 نفر به عنوان متهم تحقيق شده و اگر كساني هم به عنوان مطلع حضور داشته اند به حساب بياوريم، نزديك به 100نفر مورد تحقيق قرار گرفته اند ولي 82 نفر به عنوان متهم داشتيم كه از اين تعداد 48 نفر با قرار بازداشت موقت زنداني شدند و از اين تعداد باز هم تا ظهر امروز 23 نفر در بازداشت موقت هستند و بقيه با قرار مناسب آزاد شدند.
محسني اژه اي گفت: با بررسي هايي كه تاكنون صورت گرفته و مطالعه هايي كه روي اسناد شركت اميرمنصور آريا انجام شده- ضمن اينكه كارشناسي ها همچنان ادامه دارد- فقط چهار شركت بيش از 1800 ميليارد تومان فروش نامه هاي صوري و غيرواقعي با شركت اميرمنصور آريا دارند يعني با تباني اي كه صورت گرفته از اين چهار شركت با شركت اميرمنصور آريا يك قرارداد يا بيع نامه نوشته اند كه مثلا فلان شركت مي خواهد اين مقدار كالا را به شركت اميرمنصور آريا بفروشد، در حالي كه هيچ خريد و فروشي در كار نبوده است.
وي تصريح كرد: يكي از اين شركت ها، شركت اليت منطقه آزاد انزلي است كه مبلغ قراردادش بالغ بر 520 ميليارد ريال است. شركت ديگر فولاد سام اسپادانا مبلغي بالغ بر 13 هزار ميليارد ريال، ديگري شركت خدمات عمومي فولاد ايران با مبلغ 3 هزار ميليارد ريال و چهارمي شركت ميلاد حديد پارسيان با مبلغي بالغ بر 820 ميلياردريال قرارداد است. دو شركت ديگر هم وابسته به شركت اميرمنصور آريا وجود دارد كه بيع نامه هاي صوري داشتند اما در مجموع رقم بيع نامه هاي صوري نزديك به 2 هزار ميليارد تومان بوده است.
فشار مي آورند تا به پرونده متهمان اصلي رسيدگي نكنيم
محسني اژه اي در ادامه نشست خود با خبرنگاران تصريح كرد: با كمال تاسف فضاسازي هايي صورت مي گيرد و قوه قضائيه را تحت فشار قرار مي دهد تا نتواند به متهمان اصلي رسيدگي كند. با كمال تاسف گاهي اوقات با طرح موضوعات حاشيه اي تلاش مي شود صورت مساله پاك شود و گاهي اوقات مسائل خارج از موضوع و خلاف واقع مطرح مي شود كه به نظر مي رسد، قصد اين است كه قوه قضائيه نتواند بدون تبعيض با مفسدان اصلي برخورد كند كه اين فرافكني ها شايسته نيست.
وي با تاكيد بر اينكه قوه قضائيه تحت تاثير اين فضاسازي ها قرار نمي گيرد، ادامه داد: بعضي از اينها قابل جواب است. ما نمي خواهيم در اين مجلس به آنها پاسخ دهيم زيرا آنها همين را مي خواهند. ما در تلاش هستيم در چهارچوب قانون بدون دعواهاي سياسي اين دروغگويي ها را به جان بخريم و اجازه ندهيم كه با اين فرافكني ها، مساله لوث شود. عده اي بدشان نمي آيد اين پرونده لوث شود.
دستور به دادستان تهران درباره خاوري
سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ به اين سوال كه آيا اقدامات بين المللي براي بازگرداندن خاوري توسط قوه قضائيه انجام شده است يا خير؟ خاطر نشان كرد: پس از اينكه دستگاه قضايي از بازگشت خاوري نااميد شد، به دادستان تهران دستور داده شد كه از طريق پليس بين الملل اقدامات لازم را انجام دهد.
محسني اژه اي در پاسخ به اين سوال كه آيا تابعيت دوگانه جرم است و با كساني كه داراي تابعيت دوگانه هستند چه برخوردي صورت خواهد گرفت؟ گفت: ايران چنين مساله اي را به رسميت نمي شناسد و طبعا اگر كساني باشند كه در دستگاه هاي دولتي مشغول به كار هستند و تابعيت دوگانه دارند، دستگاه هاي نظارتي بايد اقدامات لازم را به عمل آورند.
تخلف در سيستم بانكي بوده
خبرنگاري با طرح اين موضوع كه رئيس جمهور از روند رسيدگي به پرونده فساد مالي اخير انتقاد كرده و بيان كرده كه اين اتفاق خارج از سيستم بانكي رخ داده است، خواستار ارزيابي سخنگوي دستگاه قضايي شد كه محسني اژه اي پاسخ داد: همه قبول دارند كه اين موضوع در سيستم بانكي بوده و افرادي نيز خارج از سيستم بانكي حضور داشتند ولي تخلف اصلي در بانك دولتي و غيردولتي صورت گرفته است. ما از بيش از 80 نفر از متهمان تحقيق كرديم اما اسمي نبرديم مگر اينكه در سوالات شما از افرادي اسم برده شده، از جمله خاوري كه يك مورد علني و روشن است اما درخصوص اينكه اتهام اين افراد مطرح نشده، درست است زيرا ما براساس قانون مجاز به بيان عناوين اتهامي متهمان تا زمان قطعيت حكم نيستيم. اميدواريم اگر روزي قانون تغيير كرد ما مطالب را بيان كنيم.
مطالب كذب محض است
به گزارش ايسنا، در ادامه خبرنگار ديگري سوال خود را اين گونه مطرح كرد كه پنج شنبه هفته گذشته رئيس جمهور در يك محفل خصوصي، مطالبي را نسبت به شخص شما و همچنين قوه قضاييه مطرح كردند. آيا اين مطالب صحت دارد و اگر اينگونه نيست آيا مصداق افترا و نشر اكاذيب است يا خير؟
محسني اژه اي در پاسخ گفت: آنچه را اشاره كرديد، بنده نيز در بعضي از سايت ها ملاحظه كردم. اينكه منتسب به رياست جمهوري است يا خير، من نمي دانم و بايد منتظر بود كه آيا به صورت رسمي تاييد مي شود يا نه.
وي افزود: درخصوص مواردي كه من در جريان بودم، مطالب كذب محض است. بايد منتظر بود كه مشخص شود كه اين مطالبي كه به رئيس جمهور منتسب كرده اند درست است يا غلط، پس از آن مي توان به يكايك آنها پاسخ داد؛ البته من بعيد مي دانم كه رئيس جمهور اين مطالب را مطرح كرده باشند اما اجمالا بايد بگويم آنچه در مورد خود من در آنجا مطرح شده، كذب و دروغ است و اگر اين مسائل تاييد شد آن زمان مي توان به آنها پاسخ داد.
سخنگوي قوه قضاييه اظهار كرد: مايل هستم كه اگر اين اظهارات درست است، همان جلسه تشكيل شود، همان آقايان حضور يابند و شما اصحاب رسانه نيز در آن جلسه حضور يابيد زيرا جواب اين موضوعات از شما و مردم ما پوشيده نيست و من به صراحت مطالبي را كه بايد مطرح كنم، بيان مي كنم.
ع.ر بازداشت شده است
در ادامه خبرنگار ديگري با بيان اينكه «چطور در دولت نهم و دهم چنين تخلف بزرگي رخ داده و مجوز بانك آريا صادر شده و پس از مدتي لغو مي شود و بانك هاي گردشگري و تات همچنان دارند به كار خود ادامه مي دهند؟»، گفت كه «آيا صحت دارد شخصي با هويت «ع.ر» كه گفته مي شود از اقوام يكي از افراد نزديك به رئيس جمهور است، در محوريت اين اختلاس قرار دارد؟»
سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ تصريح كرد: همه بايد تلاش كنيم كه جلوي چنين فسادهايي گرفته شود و يكي از راه ها، آسيب شناسي موضوع است. در اين پرونده اگر قرار بوده كار صحيحي انجام شود بايد اقدامات زير نظر حسابرس، مديرعامل و انجام مي شد. اين فرد هزار و 700 ميليارد تومان را در حساب شخصي خود گذاشته و اگر گفته شود كه اين افراد پولشويي كرده اند، صحيح است. اين پول كثيف را براي رد گم كني در حساب هاي مختلف مي چرخاندند. اين مبلغ را متقلبانه گرفته و سپس به حساب افراد مختلف ريخته اند كه حتي بعضي از مبالغ آن هنوز در ناكجاآباد است.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فردي با هويت «ع.ر» در اين رابطه بازداشت شده است يا خير؟ تصريح كرد: بالغ بر 80 نفر مورد تحقيق قرار گرفته اند. من دقيقا نمي دانم منظور شما كيست ولي فردي را داريم كه اول اسم و فاميلش «ع.ر» است.
خبرنگار ديگري پرسيد اين فرد با يكي از نزديكان رئيس جمهور نسبتي دارد؟
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ گفت: نوع نسبت را نمي دانم ولي نسبت دارد.
جهرمي مورد تحقيق قرار گرفته
خبرنگار ديگري سوال خود را اينگونه مطرح كرد كه آيا آقاي جهرمي در حين بازجويي مي تواند مصاحبه اي با اصحاب رسانه داشته باشد؟ كه محسني اژه اي اظهار كرد: آقاي جهرمي به عنوان متهم احضار شده و از او تحقيق شده است. اگر در مصاحبه ها مطلبي بگويد كه خلاف واقعيت باشد در حقيقت كار خود را سخت تر مي كند. ما نمي توانيم فردي را ممنوع الحرف كنيم. اگر حرفي زد كه خلاف واقع بود و احيانا جرم بود مي توان آن را تعقيب كرد.
سخنگوي قوه قضاييه همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا چند نفر از نمايندگان مجلس درخصوص پرونده فساد مالي اخير احضار شده اند؟ گفت: بله، بعضي از نمايندگان مجلس احضار شده و از آنان تحقيق به عمل آمده و همان روز با قرار آزاد شده اند و پرونده آنان مفتوح است.
در ادامه نشست روز سه شنبه محسني اژه اي با خبرنگاران، خبرنگاري با اشاره به نامه يكي از متهمان حوادث پس از انتخابات از دادستان كل كشور سوال كرد كه آيا اينگونه اقدامات مجاز است؟
سخنگوي دستگاه قضايي پاسخ داد: متاسفانه همسويي جريان فتنه با خارج از كشور از ابتدا تاكنون وجود داشته است و با كمال تاسف حرف هاي نامربوطي كه سران كشورهاي غربي مطرح مي كنند، اينها فكر مي كنند خبري شده و مطالبي را بيان مي كنند كه اين امر نشان از فلاكت آنها دارد. البته مسئولان زندان بايد در جريان مطالبي كه مي خواهد از داخل زندان به بيرون منتقل شود، باشند اما متاسفانه شايد اين سستي در نظارت زندان باشد كه آنها مي توانند مطالبي را به بيرون منتقل كنند. اين موضوع چيز عجيب و غريبي نيست.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا دستگاه قضايي موضوع فعاليت شهرداري تهران در بازار سكه را مورد پيگرد قرار داده است؟ گفت: در اين خصوص نمي دانم كه آيا مدعي العموم وارد شده است يا خير.
يك ميليارد ريال به حساب
يك خانم واريز شده!
سخنگوي قوه قضائيه در توضيح دلايلي طولاني شدن رسيدگي به پرونده فساد بانكي اخير گفت: در جريان رسيدگي به اين پرونده با رديابي حساب ها مشخص شد كه از حساب متهم اصلي پرونده يك ميليارد ريال به حساب يك خانم واريز شده است. خانم را آورده اند و از او توضيح مي خواهند اما هيچ توجيهي ندارد و البته اين تنها مورد نيست. موارد زيادي وجود دارد كه به آنها رسيدگي خواهد شد اما باز هم تاكيد مي كنم كه اين يك فساد در سيستم بانكي بوده است؛ البته خارج از سيستم بانكي هم خلاف هايي صورت گرفته است.
محسني اژه اي در ادامه نشست خود با خبرنگاران ادامه داد: درست است كه سه ماه از آغاز رسيدگي به اين پرونده گذشته ولي اين پرونده الان 80 متهم دارد كه اگر روزهاي تعطيل را از سه ماه حذف كنند، هر روز بيش از يك متهم داشته است. در اين مدت هزاران سند، ارزيابي و كارشناسي شده است. ما روز اول نمي دانستيم كه اسناد اين چهار شركت صوري بوده است. همه اينها با كارشناسي مشخص شده است.
بخاطر بيم تباني قائم مقام بانك مركزي بازداشت شد
خبرنگار ديگري به اظهارات احمدي نژاد مبني بر اينكه قائم مقام بانك مركزي تحت فشار صحبت كرده است اشاره كرد كه سخنگوي دستگاه قضايي پاسخ داد: اينكه ايشان اين مطلب را فرموده اند يا نه نمي دانم ولي اين حرفي كه نقل شده كذب محض است. قائم مقام بانك مركزي بازداشت شده است. علت هم بيم تباني بوده است. هر وقت هم كه اين موجبات رفع شود، قرار ايشان تبديل مي شود اينكه اين فرد تحت فشار قرار بگيرد و عليه كساني حرفي بزند اصلا منطقي نيست چون حرف تحت فشار اصلا ارزشي ندارد، ثانيا اصلا اين حرف را از قول چه كسي زده اند؟ ديگر اينكه صرف نظر از اينكه گوينده اين حرف كيست، اين مطلب كذب محض است.
درباره 2 ليست مفاسد اقتصادي
خبرنگاري پرسيد: رئيس جمهور در سخناني اظهار كرده زميني به مساحت 700 هكتار در اطراف تهران به فردي واگذار شده است كه اين مطلب را به رئيس قوه قضائيه گفته اما پيگيري نشده است. آيا اصل اين موضوع درست است يا خير؟
محسني اژه اي در پاسخ خاطرنشان كرد: اگر به صورت موردي چيزي را خدمت رئيس قوه قضائيه داده اند، من اطلاعي ندارم اما اينجا چند بار مطرح شده است كه ايشان دو بار ليستي را به قوه قضائيه فرستادند كه آن ليست كاملا پيگيري شد. عنوان اين ليست هم مفسدان اقتصادي بود. اولا مفسد تعريف دارد. تعداد قابل توجهي هم از اين ليست كساني بودند كه معوقات بانكي داشتند و من عرض كردم واقعا نمي شود كه به هركسي معوقات بانكي دارد عنوان مفسد اقتصادي را اطلاق كرد. ثانيا برخي از كساني كه معوقات بانكي داشتند و در همين ليست بودند افرادي بودند كه براي آنان از حوزه دفتر رئيس جمهور به مراكز ذي ربط توصيه شده بود به آنان مهلت داده شود تا معوقاتشان را پرداخت كنند.
اولين گزارش پرونده جنايات آمريكا تا هفته آينده
خبرنگاري به دستور رئيس قوه قضائيه مبني بر تشكيل كميسيوني براي جمع آوري اسنادي از اقدامات ضد ايراني آمريكا اشاره كرد و از آخرين اقدامات اين كميسيون پرسيد كه محسني اژه اي در پاسخ گفت: اينها مسائلي است كه هم قوه قضائيه و هم وزارت امور خارجه و هم ساير سازمان ها بايد اقدام كنند. اين جنايتي كه آمريكا طي ده ها سال از قبل از انقلاب تا به امروز، در زمان جنگ تحميلي، در زمان انقلاب و بعد از آن و در مناطق مختلف كشور صورت داده پرونده بسيار سنگيني است. قوه قضائيه هم وارد شده و شايد اولين گزارش خود را تا هفته آينده بتواند خدمت رئيس قوه قضائيه اعلام كند. بخشي از مسائل هم در داخل خود ايران قابل پيگيري است ولي اميدواريم ان شاءالله با توجه به مسئوليتي كه به عهده دادستان كل كشور است تا هفته آينده اولين گزارش اعلام شود.
پرونده باغ قلهك
خبرنگاري درباره وضعيت رسيدگي به پرونده باغ قلهك سوال پرسيد كه محسني اژه اي در پاسخ به وي اظهار كرد: چنانچه از يك مقام يا مرجع رسمي شكايتي در دستگاه قضايي برسد اين دستگاه موظف است پيگيري كند. حتي اگر مواردي جنبه عمومي داشته باشد و گزارش نرسد، باز هم اقدام مي شود. موضوع باغ قلهك هم مطرح شده و طبعا در دادستاني تهران بايد رسيدگي شود اما بايد بررسي شود كه مسائل مطرح شده از سوي طرفين چقدر درست است. ان شاءالله دادستاني تهران در اين زمينه اظهارنظر خواهد كرد.
پرونده فائزه هاشمي
محسني اژه اي همچنين در پاسخ به سوالي در رابطه با زمان برگزاري دادگاه فائزه هاشمي اظهار كرد: اتفاقا امروز به مناسبتي در دادسراي تهران از اين موضوع سوال پرسيدم كه گفتند سوم آذر زمان برگزاري دادگاه است و ان شاءالله در اين تاريخ موردي پيش نيايد كه بخواهند تمديد يا كار ديگري كنند.

 



يخ (گفت و شنود)

گفت: روزنامه «هاآرتص» با تمسخر اظهارات نتانياهو نوشته است تهديدهاي اسرائيل عليه ايران يك «گنده گويي» احمقانه است.
گفتم: اي بابا! چرا نمي گذارند حرفش را بزند و عقده دلش را خالي كند؟!
گفت: «يديعوت آحارنوت» روزنامه ديگر رژيم صهيونيستي از نتانياهو پرسيده است با كدام پشتوانه از حمله نظامي به ايران سخن مي گويي؟!
گفتم: اتفاقا «رابرت كاپلان» مشاور سابق پنتاگون و از طرفداران سينه چاك اسرائيل روز دوشنبه در مصاحبه با «بي بي سي» به همين موضوع پرداخته و گفته است؛ نتانياهو اميدوار است بعد از حمله به ايران «جنبش سبز»(!) بار ديگر احياء شده و به كمك اسرائيل بيايد!
گفت: حيوونكي ها به چه چيزهايي دلشان را خوش كرده اند!
گفتم: چه عرض كنم؟! آموزگار به دانش آموزي گفت؛ يك «موجود» را نام ببر! و دانش آموز گفت؛ آقا اجازه؟ يخ! آموزگار با عصبانيت گفت؛ بي سواد! خجالت نمي كشي؟ و دانش آموز گفت؛ من خودم صد دفعه ديده ام كه روي دكه ها نوشته «يخ موجود است»!
 



پيام تسليت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت حجت الاسلام نوراني

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي طي پيامي درگذشت حجت الاسلام نوراني را تسليت گفتند.
متن پيام به اين شرح است:
بسمه تعالي
درگذشت روحاني فاضل و ذوفنون، و آشناي باصفاي ديرين مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آقاي شيخ عبدالله نوراني را به بازماندگان مكرّم و دوستان و شاگردان اين عالم ستوده و پارسا تسليت مي گويم و از خداوند كريم و رحيم، مغفرت و رحمت و علوّ درجه را براي ايشان مسئلت مي كنم.
سيدعلي خامنه اي
15/8/90
گفتني است، مرحوم حجت الاسلام والمسلمين عبدالله نوراني از علماي كتاب شناس و مصحح متون فلسفي و كلامي شيعه بود كه هفتم آبان ماه جاري در سن 82 سالگي به رحمت ايزدي پيوست.

 



اطلاعيه روابط عمومي دفتر مقام معظم رهبري؛
اصحاب رسانه از انتشار مطالب غير واقعي و خارج از مجاري رسمي خودداري كنند

روابط عمومي دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: اصحاب رسانه و تريبون از نقل و يا انعكاس هرگونه مطلب منتسب به رهبر معظم انقلاب اسلامي و دفتر معظم له، كه خارج از مجاري رسمي دفتر مقام معظم رهبري منتشر مي شود، به طور جدي خودداري كنند.
متن اين اطلاعيه به شرح زير است:
بسمه تعالي
به رغم تذكراتي كه تاكنون در جهت ابراز و نشر مطالب منتسب به رهبر معظّم انقلاب اسلامي و دفتر معظم له داده شده، مجدداً با اظهاراتي غير واقعي و بي اساس در تريبون هاي عمومي خصوصاً در زمينه مباحث مهم و حساس مربوط به قانون اساسي مواجه شديم كه مايه تأسف بود.
اميد است هم صاحبان تريبون و هم اصحاب رسانه به اين مهم توجه كرده و از نقل و يا انعكاس هرگونه مطلب كه خارج از مجاري رسمي دفتر مقام معظم رهبري منتشر مي شود، بطور جدي خودداري نمايند.
روابط عمومي دفتر مقام معظّم رهبري

 



همه اخراجي هاي VOA يك طرف ... حيف از سازگارا (خبر ويژه)

دومينوي اخراج ها در صداي آمريكا به ستاره درخشش رسيد.
برخي منابع خبري اعلام كرده اند پس از اخراج جمشيد چالنگي، محسن سازگارا، رودابه بختيار، كوروش صحتي و احمد باطبي، اكنون نوبت به درخشش رسيده تا عذر وي از VOA فارسي خواسته شود. درخشش كه از سر دبيران ارشد شبكه صداي آمريكا محسوب مي شد، دختر محمد درخشش وزير آموزش و پرورش رژيم پهلوي است و از سال 1993 با اين شبكه همكاري مي كرد. نامبرده از 21 خردادماه امسال به عنوان سردبير كل بخش فارسي VOA منصوب شده بود اما احتمالا به خاطر افت شديد مخاطبان اين شبكه، از كار بركنار شده است.
طيفي از رسانه هاي اپوزيسيون، اخراج اين عده از صداي آمريكا را زير سر نفوذي هاي امنيتي ايران مي دانند اما برخي ديگر ابراز اميدواري كرده اند كه VOA با تغييرات جديد، مواضع تندتري عليه جمهوري اسلامي اتخاذ كند.
گزارش هاي رسمي صداي آمريكا حاكي از آن است كه اين شبكه نيمي از مخاطبان خود را از دست داده است. با اين حال سازگارا و برخي دوستان وي ادعا كرده اند اخراج آنها زير سر كيهان بوده است، هر چند كه كيهان حضور اين قبيل لوده هاي سياسي دست و پا چلفتي در صداي آمريكا را - به عنوان قد و اندازه واقعي اپوزيسيون- مغتنم مي شمرد و اكنون افسوس خود را از اخراج آنها نمي تواند پنهان كند.

 



اسرائيل هذيان مي گويد همه چيز به نفع ايران است (خبر ويژه)

تهديدهاي آمريكا و اسرائيل چه قدر امكان تحقق دارد و صرف نظر از امكان عملي ساختن، چه اهدافي را تعقيب مي كند؟ تحليل گران منطقه اي و غربي ارزيابي هاي قابل ملاحظه اي در اين باره ارائه كرده اند.
شبكه الجزيره در اين باره از قول دكتر مدحت حماد استاد دانشگاه قاهره گفت: اسرائيل نمي تواند حمله اي عليه ايران انجام دهد حتي اگر حمايت كامل آمريكا و اروپا را همراه داشته باشد. نه تنها اسرائيل بلكه متحدان آمريكايي و ناتوي اسرائيل هم به دلايل متعددي نمي توانند چنين عملياتي را انجام دهند. حمله به ايران رفتن به گردش و تفريح يا اقدامي ساده و سهل الوصول نيست. اين سخن، حرف بيهوده اي است و كساني كه در اسرائيل چنين سخناني را بيان مي كنند به نوعي هذيان گويي سياسي مبتلا هستند زيرا ايران يك قدرت استراتژيك مهم و يك قدرت نظامي اساسي است كه مي توان نام او را در زمره 10 كشور بزرگ جهان در اين زمينه و قدرت نظامي منطقه اي معرفي كرد. در واقع بايد گفت هر جا كه آمريكا نظامي را سرنگون مي كند، ايران زمام امور را در دست مي گيرد. آمريكا صدام را سرنگون كرد و ايران، عراق را به ارث برد. آمريكا و ناتو، قذافي را سرنگون كردند و اكنون سخن از تشكيل حكومت اسلامي است. همين امر در افغانستان هم صادق است.
اين استاد مصري اضافه كرد: علت سخنان اسرائيلي ها ترس آنان از گسترش نفوذ ايران در سايه تحولات شتابان در جهان عرب و انقلاب هاي منطقه است.
همزمان آوي شاويت تحليلگر روزنامه هاآرتص در تحليلي يادآور شد: اسرائيل به هيچ وجه آمادگي درگيري نظامي با ايران را ندارد. آيا دولت اسرائيل توانسته از پس مشكلات داخلي خود برآيد، بحث اشغال و اشغالگري را پايان دهد و از امنيت مرزهايش مطمئن شود كه حالا به فكر جنگي تازه افتاده است؟ آيا جبهه داخلي خود را براي انجام چنين كاري آماده كرده است؟ آيا اسرائيل آمادگي دارد با حوادثي به مراتب شديدتر و سخت تر كه احتمالا از زمان تاسيس آن در سال 1948 تاكنون سابقه نداشته است، مقابله كند؟
اين تحليل از سوي هاآرتص در حالي منتشر مي شود كه اعتراضات در تل آويو مجددا شدت گرفته و به گزارش رسانه هاي بين المللي، اعتصاب عمومي اقتصاد اين رژيم را فلج كرده است. هاآرتص در گزارشي اعتصاب اخير را «بزرگترين و بي سابقه ترين اعتصاب تاريخ اسرائيل از زمان تاسيس» عنوان كرده است.
همچنين اندرو شاپيرو دستيار وزير خارجه آمريكا ضمن يك سخنراني در انستيتو واشنگتن تاكيد كرده كه «اسرائيل امروز با برخي از شديدترين چالش ها در تاريخ خود مواجه است و تغييرات جاري در منطقه، ابعاد تازه اي از شك و ترديد و بي اطميناني درباره تضمين امنيت اسرائيل از سوي آمريكا ايجاد كرده است.» هرچند شاپيرو مايل بود نسبت به سياست واشنگتن درباره حمايت همه جانبه از اسرائيل، اطمينان دهد اما نشريه آمريكايي فارين پاليسي تصريح كرد: دولت اسرائيل نگران آن است كه آمريكا به عنوان اصلي ترين متحد تل آويو، در حال از دست دادن حس و رمق سياسي خود براي حضور فعال و موثر در منطقه است. تل آويو به همين دليل سعي مي كند آمريكايي ها را به بهانه ايران به دخالت در مسائل منطقه اي تحريك و مجددا توجه واشنگتن را جلب كند. مقامات اسرائيلي با خطرناك خواندن ايران سعي مي كنند دغدغه هاي امنيتي براي آمريكا درست كنند تا شايد بتوانند از اين طريق روابط متشنج خود با واشنگتن را بازسازي كنند.
فارين پاليسي در عين حال نوشت: بي شك هيچ كس در كابينه اوباما به دنبال درگيري نظامي با ايران نيست. ريسك حمله به ايران و ضربه اي كه از اين طريق به اقتصاد جهاني وارد مي شود، از سوي اغلب مشاوران اوباما تقبيح شده است و البته خود رئيس جمهور نيز در اين خصوص بسيار مردد است. البته اوباما هم نگران موفقيت جدي ايران در زمينه برنامه هسته اي است. حقيقت اين است كه تاريخ خلاف ميل اسرائيلي ها حركت مي كند.
از سوي ديگر الكساندر پروخانف روزنامه نگار و تحليلگر روسي درباره تهديد نظامي عليه ايران به پرس تي وي گفت: تهديدها عليه ايران وجود دارد ولي من فكر مي كنم آمريكا مانند مرگ از ايران مي ترسد چرا كه اين كشور مركز اصلي انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي در منطقه است.
و سرانجام بايد به اظهارات رابرت كاپلان مشاور سابق پنتاگون در مصاحبه با بي بي سي اشاره كرد كه مي گويد: كاركرد گزارش هاي مربوط به احتمال حمله عليه ايران، بيشتر اين است كه فشار بر ايران زياد شود.
معناي اظهارات كاپلان اين است كه آمريكا و برخي متحدانش هنوز هم پس از سالهاي طولاني نتوانسته اند موازنه با ايران را پاي ميز مذاكرات هسته اي برقرار كنند هيچ، كه حتي وزن اقتدار ايران بيشتر هم شده و برخي استراتژيست ها تصور مي كنند با ابزار تهديد نظامي شايد بتوانند اندكي از اين عدم توازن را جبران كنند. نكته مهم ديگر اين است كه بسياري از محافل رسانه اي حتي در فلسطين اشغالي- نظير يديعوت آحارونوت- تصريح كرده اند كه نمي توان به صورتي نقطه اي ايران را مورد هدف قرار داد و گريخت بلكه عواقب تلخ چنين اقدامي غيرقابل محاسبه و پيش بيني ناپذير است.

 



اه و اوه BBC از بازگشت قدرت هاي اقتصادي به نقطه زير صفر! (خبر ويژه)

شبكه دولتي انگليس، نتيجه اجلاس سران گروه 20 در «كن» را «بازگشت به نقطه صفر بلكه زير صفر» توصيف كرد.
سران گروه 20 كه اغلب از كشورهاي سرمايه داري غرب يا اقمار آنها هستند، هفته گذشته در كن فرانسه جمع شدند تا ضمن چاره جويي براي بحران اقتصادي فزاينده، تدبيري هم براي جنبش هاي تسخيري و اعتراضي كه از تسخير وال استريت نيويورك آغاز شد، بيانديشند. اما گزارشگر بي بي سي مي گويد اين اجلاس كاملاً مأيوس كننده بود.
خبرنگار اعزامي BBC با اشاره به محدوديت هاي سنگيني كه در شهر كن به خاطر حضور سران اعضاي گروه 20 ايجاد شده بود، مي نويسد: «حضور پليس چشمگير بود، هر صد متر چند نفر، و خيلي مراقب بودند كسي از تظاهركننده هاي ضد استعماري، كاري نكند. تظاهركننده ها مجبور شده بودند در شهر نيس كه نيم ساعت با كن فاصله دارد بساط خود را پهن كنند. اكثر مغازه ها در منطقه دو به خود حتي زحمت نداده بودند در اين سه روز سركار بيايند، چون كسي از مردم عادي زياد ديده نمي شد. در برخي مناطق به اندازه مردم در آن پليس ديده مي شد».
گزارشگر بي بي سي مي افزايد: در حالي كه زندگي عادي به شهر برمي گردد سؤال خيلي از ساكنان كن اين است كه خوب حالا نتيجه اين همه دنگ وفنگ چه بود؟ اين سؤالي است كه كلود رستوران دار از من پرسيد. او مي گويد خوب! حالا آخرش چي؟ براي اقتصاد چي كار كردند. بعد از اين همه هياهو؟ ساركوزي فقط مي خواست به خرج من و امسال من، پيش اوباما پز بدهد. اما براي اقتصاد من و شهرمان كه خيلي بد شد. كي هزينه سه روز كار نكردن من را مي دهد؟ من پاسخي براي او نداشتم. وقتي از نتايج اجلاس به كلود گفتم دستهايش را با عصبانيت بالا پايين مي برد و مي گفت «اه، اوه، واقعاً كه!».
اين گزارشگر مي افزايد: واقعيت اين است كه با كاري كه يونان كرد تنها اميدهايي كه براي توافق سر كمك به اروپا بود از بين رفت. درست دو روز قبل از اجلاس جرج پاپاندرو، نخست وزير يونان اعلام كرد طرح پيشنهادي اروپا براي نجات حوزه پولي يورو را به همه پرسي خواهد گذاشت. طبق اين طرح، نصف بدهي هاي يونان بخشيده مي شود ولي در عوض يونان بايد رياضت اقتصادي را تشديد كند. اين يعني حقوق كمتر براي كارمندان دولتي و مالياتهاي بيشتر براي مردم. آقاي پاپاندرو ديگر حوصله و جرأت اين را نداشت به يوناني ها بگويد بازهم فقيرتر خواهند شد و زندگي شان سخت تر. پس گفت اين طرح را فقط در صورتي كه مردم يونان در همه پرسي به آن رأي دهند اجرا خواهد كرد. اين تصميم پاپاندرو، رهبران حوزه يورو و بازارهاي بورس را دچار شوك كرد. سران آلمان و فرانسه از خود پرسيدند چرا بايد بانكهاي كشورشان طلب خود از يونان را ببخشند در حالي كه اين كشور حاضر نيست كمربندهاي خود را محكمتر ببندد؟ براي همين هم آنگلا مركل و نيكولا ساركوزي، آقاي پاپاندرو را به كن احضار كردند و شب قبل از اجلاس چهار ساعت جلسه گذاشتند و بعد در نيمه دوم جلسه به پاپاندرو گفتند تصميم بگيرد مي خواهد در حوزه يورو بماند يا برود. فرداي آن روز، اول كابينه يونان و بعد خود نخست وزير تصميم به برگزاري همه پرسي را پس گرفتند. ولي ديگر دير شده بود. چشم چين، برزيل، صندوق بين المللي پول و بقيه آنقدر از اين تصميم هاي خلق الساعه ترسيده بود كه حتي يك دلار هم براي كمك به اروپا تعهد نكردند.
بي بي سي نتيجه مي گيرد: بدين ترتيب همه، روز فرداي اتمام اجلاس برگشته بودند سرجاي اولشان، همان نقطه صفر، بلكه زير صفر. يونان بيشتر آبروي سياسي اش را در قمار طرح همه پرسي باخت. قدرتهاي قديم و جديد اقتصادي (آمريكا و چين) مي گويند حالا نمي توانند به ديوانسالاري عريض و طويل اروپا براي حل بحران اعتماد كنند. حوزه يورو هم كه دست خالي از كن برگشت، بدون يك سنت كمك مالي. كلود و رستورانش هم برگشتند سرجاي اولشان، با سه روز ضرر از مشتري كمتر به لطف گروه بيست. كلود مي گفت اي كاش تمام سال جشنواره سينمايي باشد ولي گروه 20 هيچ وقت به كن برنگردد. بعد، طوري كه ناگهان چيزي يادش آمده باشد پرسيد «ببينم قرار نيست كه سال ديگه هم اينجا باشه، هان؟» گفتم «نه، سال آينده مكزيك ميزبانه.» كلود با لبخندي گفت «بهتر، هر چه دورتر بهتر!»

 



هاآرتص: اگر صدها موشك به تل آويو مي زدند اين قدر خسارت و بي آبرويي نداشت (خبر ويژه)

رگزارشگر راديو فردا در تل آويو با اشاره به حمله اخير عليه ده ها سايت و تارنماي نهادهاي مهم دولتي و امنيتي اسرائيل نوشت: خسارات اين حمله بسيار بيشتر از اصابت صدها موشك بود.
ميترا فرهمند درباره حمله سايبري گروه موسوم به جنبش ناشناس (Anonymous) كه باعث از كار افتادن وب سايت دولتي و نهادهاي مهم امنيتي و اطلاعاتي اسرائيل شد، گزارش داد:اين حمله در اعتراض به سياست هاي دولت اسرائيل انجام شده است. گروه مهاجم در بيانيه هايي در وب سايت هاي جهاني نوشته اند كه براي بيان خشم خود از برخورد نيروي دريايي اسرائيل با دو قايقي كه در روزهاي اخير درصدد شكستن حصر دريايي غزه بودند، وب سايت هاي دولتي و اطلاعاتي اسرائيل را هك كرده اند.
اين گزارش مي افزايد: در كنار وب سايت هاي وزارتخانه هاي دولت اسرائيل، تارنماهاي ارتش اسرائيل، موساد (تشكيلات اطلاعات خارجي و جاسوسي اسرائيل)، شباك (تشكيلات امنيت داخلي اسرائيل) و نيز وب سايت رياست جمهوري اسرائيل هك شده بود.
به نوشته روزنامه هاآرتص، هكرها به احتمال قوي سرويس خدماتي اصلي اين وب سايت هاي دولتي را كه «تهلا» ناميده مي شود، هك كردند كه در نتيجه آن، ارائه بسياري از خدمات دولتي مختل شد. مسئولان «تهلا» گفته اند كه رخنه اي به سرويس هايشان صورت نگرفته بلكه سخن از «نقص فني» است اما به نوشته هاآرتص، اين رخداد كه وسيع ترين حمله سايبري به نهادهاي دولتي اسرائيل بوده همزمان با تهديد هكرهاي جهاني به ضربه زدن به تارنماهاي دولتي اين كشور، رخ داده است.
تهديد گروه هكرهاي ناشناس بين المللي از شامگاه جمعه و نيز روز شنبه در اينترنت قرار گرفته بود. اين گروه مي گويند برخورد دريايي اسرائيل با قايق هاي ايرلندي و كانادايي كه عازم غزه بودند، «راهزني دريايي و اقدامي غيرقانوني و ضربه زدن به حقوق انسان و مردمسالاري» بوده است.
گروه ناشناس همچنين تهديد كرده اند كه اگر اسرائيل همچنان در آينده مانع از حركت هاي دريايي مشابه به سوي غزه شود، با ضربات هكرهاي جهاني كه حامي فلسطيني ها هستند، روبه رو خواهد شد.
گزارشگر صهيونيست راديو فردا از قول روزنامه هاآرتص مي گويد: تلاش هكرهاي جهاني براي ضربه زدن به وب سايت هاي دولتي و نهادهاي مهم اطلاعاتي و امنيتي اسرائيل، به وجهه اسرائيل كه يكي از پيش آهنگان فناوري هاي اين عرصه است، لطمه مي زند و به ويژه مي تواند چراغ قرمزي براي آينده باشد.
به نوشته هاآرتص «رسيدن دشمنان به سطحي از توانايي ها كه اسرائيل را مورد ضربه فناوري قرار دهند، زيان هايي بسيار بيشتر از صدها موشك دارد؛ زيرا خطر از ناحيه يك گروه هكرهاي ناشناس نيست كه تنها اندكي توجه جهاني را مي طلبد بلكه تهديد واقعي، زماني است كه مين هاي سايبري كه عميقا با اسب هاي ترواي تكنولوژي به سامانه هاي حياتي اسرائيل وارد شود، بتواند زيان هاي جدي ايجاد كند».
هاآرتص نوشته است: لازم است براي روز مبادايي كه ديوارهاي حفاظت امنيتي مربوط به سيستم هاي حياتي اسرائيل فرو ريخته شود، برنامه جايگزيني از هم اينك تنظيم و ارائه نمود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14