(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 آبان 1390- شماره 20069

نوري مالكي از توطئه كودتا در عراق پرده برداشت
مردم بحرين : خواست ما سرنگوني آل خليفه است
راهپيمايي 17 كيلومتري معترضان وال استريت در خيابان هاي نيويورك
استقرار 4000 پليس در لندن براي جلوگيري از تظاهرات ضد دولتي دانشجويان
نخست وزير ايتاليا : هرگز استعفا نمي دهم
عمرالبشير: صهيونيست ها از شورشيان سودان حمايت مي كنند
ساركوزي : از دروغ هاي نتانياهو خسته شده ام اوباما : پس من چي بگم ؟!
نخست وزير ليبي خطاب به غربي ها دارايي هاي ما را آزاد كنيد
فرمانده پيشين سازمان اتا به 105 سال زندان محكوم شد
اعتصاب كاركنان حمل ونقل در پرتغال
طرح بركناري عبدالله صالح فردا در رياض امضا مي شود
امير قطر يك شهرك صهيونيست نشين را افتتاح كرد!
دستگيري افراد مسلح خارجي در سوريه
زد و خورد پليس با دانشجويان در شيلي



نوري مالكي از توطئه كودتا در عراق پرده برداشت

نخست وزير عراق از توطئه كودتا توسط سياستمداران برجسته عراقي و برخي از كشورهاي عربي عليه دولت بغداد خبر داد و گفت كه اين توطئه خنثي شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالكي» اعلام كرد: ما اسامي سياستمداران بلندپايه اي را در اختيار داريم كه قصد داشتند عليه روند سياسي جاري عراق دست به كودتا بزنند، وي هر چند گفت كه توطئه مذكور خنثي شده است، با اين حال تاكيد كرد: عراق در مرحله بسيار خطرناكي به سر مي برد و توطئه كنندگان موفق شدند رده هاي عالي دستگاه هاي امنيتي و نظامي و مسئولان برخي مراكز حساس دولتي را نيز جذب كنند. وي افزود: برخي كشورهاي منطقه اي و فرامنطقه اي هم در اين توطئه نقش داشتند كه در شرايط حاضر به خاطر امنيت كشور، اين موارد را فاش نخواهيم كرد.

 



مردم بحرين : خواست ما سرنگوني آل خليفه است

مردم بحرين بار ديگر عليه حكومت آل خليفه تظاهرات كردند و خواستار سرنگوني رژيم بحرين شدند.
مبارزان بحريني با حضور در خيابان هاي شهر منامه خواستار تغيير رژيم و تحقق خواسته هاي انقلابي شان شدند.
تظاهركنندگان تاكيد كردند كه حكومت آل خليفه بايد هرچه سريع تر زندانيان سياسي را از زندان آزاد و اخراج شدگان را به سر كار بازگرداند.
مردم بحرين از چند ماه پيش با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز خواستار آن هستند كه اصلاحات سياسي و اقتصادي در كشور اجرا شود اما آنها از سوي نيروهاي رژيم آل خليفه سركوب شده اند.
رژيم بحرين با فراخواني نيروهاي عربستاني، اردني و مزدوراني از پاكستان و امارات درصدد به شكست كشاندن اهداف انقلابيون بحريني است.

 



راهپيمايي 17 كيلومتري معترضان وال استريت در خيابان هاي نيويورك

معترضان به نظام سرمايه داري در آمريكا به نشانه اعتراض به اوضاع حاكم بر كشورشان از منهتن تا پارك زاكوتي راهپيمايي كردند.
در پنجاه و يكمين روز از قيام ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد»، هزاران نفر از مردم آمريكا از مناطق شمالي منهتن تا پارك زاكوتي «نيويورك» راهپيمايي كرده و عليه نظام سياسي و اقتصادي حاكم بر كشورشان شعار دادند.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» با اعلام اين خبر نوشت، معترضان تسخير وال استريت پس از طي بيش از 17 كيلومتر خود را به مركز اصلي تجمعات كه معترضان ابتدا در آنجا ساكن شدند رسانده خواستار جايگزيني يك نظام عادلانه به جاي نظام سرمايه داري شدند. تصاوير منتشر شده از اين راهپيمايي طولاني نشان مي دهد، معترضان با شعار هميشگي «ما 99 درصديم» از مردم دعوت كردند به «انقلاب جهاني ضد سرمايه داري» بپيوندند. همزمان گروه ديگري از معترضان در ميدان تايمز تجمع و عليه دولت و بانكداران و ميلياردرهاي اين كشور شعار دادند.
شبكه تلويزيوني «العالم» نيز به نقل از معترضان به نظام سرمايه داري در نيويورك اعلام كرد، اعضاي جنبش با برپايي چادرهاي مقاوم و تهيه لوازم و امكانات ديگر خود را آماده سپري كردن تمام طول زمستان در خيابان ها مي كنند.
معترضان همچنين تأكيد كردند، با استفاده از چادرهاي بزرگ نظامي براي زنان عضو جنبش سرپناه ايجاد كرده اند تا تحصن عليه نظام ظالمانه سرمايه داري در سرماي سخت و طاقت فرساي زمستان بدون وقفه ادامه يابد.
اين شبكه خبري همچنين گزارش داد، به رغم اينكه پليس آمريكا بارها به اعضاي جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد» حمله و آنها را سركوب كرده است، معترضان بر ادامه اين تظاهرات تأكيد كردند.
به گفته معترضان آمريكايي، دولت بدون توجه به وضعيت معيشتي اكثر مردم اين كشور، اقدام به ارائه كمك به بانك هاي بزرگ مي كند. اوباما پشت اين قراردادهاي بانكي قرار دارد و هيچ توجهي به مخالفت هاي مردم نمي كند. گفتني است، شهرهاي مختلف آمريكا بيش از 50 روز است كه عليه تبعات زيانبار حاكميت نظام سرمايه داري قيام كرده و اين اعتراض ها به شكل تحصن، چادر زدن، تظاهرات، اشغال برخي مراكز مالي و سياسي، تجمع مقابل ساختمان هاي كنگره و حتي اعتصاب مشكلات فراواني را براي دولتمردان اين كشور به بار آورده است. حمله به معترضان و جمع آوري چادرها در كنار ضرب و شتم و زنداني كردن آنها تنها پاسخ مقامات مدعي آمريكا در واكنش به اين اعتراض ها بوده است كه نظام سرمايه داري را هدف قرار داده است.
در اين حال پروفسور «كلاوس لگوي»، مدير مؤسسه سياسي و فرهنگي شهر «آخن» آلمان نيز طي مصاحبه با يك روزنامه سوييسي از شروع روند نابودي نظام سرمايه داري خبر داد.
«لگوي» با اشاره به اوضاع حاكم بر آمريكا (قيام وال استريت) و تجزيه و تحليل مسائل سياسي و اقتصادي اروپا نتيجه گرفت نظام سرمايه داري در حال نابودي است.
به گزارش ايرنا، اين پروفسور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «بوند» مبني بر اينكه «آيا در اين مورد اغراق نمي كنيد» پاسخ داد: تا همين چند سال پيش هيچ كس حتي تصور اين را هم نمي كرد كه كاپيتاليسم به اوضاعي كه امروز گرفتارش شده، دچار شود و دليل قابل قبولي هم وجود ندارد كه نشان دهد اين بار مثل دفعات قبل بتواند خود را از مهلكه نجات دهد. كاپيتاليسم و رهبران غرب امروز در سردرگمي شديدي به سر مي برند و خبرهاي تلويزيون ها مبني بر حل شدن مشكلات نيز باعث خنده مردم مي شود!
«لگوي» گفت: «امروز دولت ها و پارلمان هاي كشورهاي غربي هيچ راه حل درستي براي حل مشكلات خود ندارند و اين امر باعث خشم مردم شده است.»
وي در واكنش به اينكه «نظام سرمايه داري رفاه زيادي براي مردم داشته» اظهار داشت: اين نظام چند دهه است كه فقط براي قشر خاص (ثروتمندان) جامعه رفاه آورده و براي عموم مردم چنين كاري نكرده است. در ضمن ما در حال گفت وگو در مورد زمان حال هستيم نه گذشته.
خبر آخر اينكه نظرسنجي نشريه «وال استريت» در مورد عملكرد «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا نشان مي دهد، آمريكايي ها به هيچ وجه از او راضي نيستند.
خبرگزاري ايرنا به نقل از شبكه خبري «ان بي سي» ضمن اعلام اين خبر نوشت: اين نظر سنجي نشان مي دهد 75 درصد مردم آمريكا از عملكرد اقتصادي اوباما رضايتي ندارند و معتقدند رئيس جمهور توانايي لازم براي مديريت اوضاع را ندارد.
براساس اين گزارش، اكثر شركت كنندگان همچنين اعلام كرده اند كه آمريكا در مسيري نادرست در حال حركت است و تنها 25 درصد به بهبود اقتصاد آمريكا طي 12 ماه آينده اميدوار هستند.همچنين، براساس اين نظرسنجي، 51 درصد مردم از نحوه انجام وظايف از سوي اوباما ناراضي اند.

 



استقرار 4000 پليس در لندن براي جلوگيري از تظاهرات ضد دولتي دانشجويان

منابع خبري از استقرار 4000 پليس ضدشورش در خيابان هاي لندن براي سركوب تظاهرات دانشجويي خبر مي دهند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» بيش از 4000 پليس ضد شورش در خيابان ها و ميادين اصلي شهر لندن مستقر شده اند تا تظاهرات گسترده دانشجويي امروز در اين شهر را كنترل كنند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، نيروهاي پليس انگليس مجهز به باتوم، گلوله، خودروهاي زرهي و شده اند تا «در صورت لزوم و در مواقع اضطراري از خود دفاع كنند.»
به گفته فرمانده نيروهاي مستقر در لندن، استقرار اين تعداد نيرو در مقايسه با سال هاي گذشته بي سابقه است و اين امر به خاطر خشونت ها و شورش هاي اخير است كه بسياري از شهرهاي انگليس را فرا گرفت.
اين گزارش مي افزايد، دانشجويان به خاطر افزايش شهريه ها، اجراي رياضت هاي اقتصادي و از همه مهمتر در حمايت از قيام ضدسرمايه داري «وال استريت» به خيابان ها مي آيند.
پليس انگليس با اشاره به اين خبر كه «ممكن است شمار دانشجويان معترض به بيش از 10 هزار نفر هم برسد» از اين وضع ابراز نگراني كرده است.
خبرگزاري ايرنا با اعلام اين خبر افزود: در تظاهرات اعتراضي امسال علاوه بر تاكيد مجدد بر مخالفت با افزايش شهريه ها و خصوصي سازي مراكز آموزش عالي، سياست هاي كلان دولت ائتلافي انگليس در كاهش اعتبارات بخش هاي عمومي به چالش كشيده خواهد شد.
دانشجويان همچنين با حمايت از جنبش ضدسرمايه داري خواستار توقف حرص و طمع سرمايه داران و بانكداران بزرگ به عنوان عامل اصلي مشكلات اقتصادي خواهند شد.
يكي از مسئولان اين راهپيمايي دانشجويي با اشاره به انبوه نيروهاي امنيتي مستقر در شهر ابراز اميدواري كرد، حمله اي به سوي دانشجويان صورت نگيرد!
از جنبش ضدسرمايه داري «لندن را تسخير كنيد» نيز خبر مي رسد، معترضان همچنان مقابل ساختمان كليساي «سنت پل» تحصن كرده و بر ادامه مبارزه تاكيد مي كنند.

 



نخست وزير ايتاليا : هرگز استعفا نمي دهم

همزمان با نشست وزيران دارايي اتحاديه اروپا و افزايش فشارهاي داخلي براي كناره گيري نخست وزير ايتاليا، برلوسكني شايعات استعفاي خود را تكذيب كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «سيلويو برلوسكني» نخست وزير ايتاليا در يك پيام اينترنتي مخالفان خود را به مبارزه طلبيد و اعلام كرد: ايتاليا به سمت جلو حركت مي كند و ما بايد آماده مبارزه باشيم. وي شايعات مربوط به استعفاي خود را بي اساس دانست و گفت: تحت هيچ شرايطي استعفا نمي دهم و تسليم فشارهاي مخالفان نخواهم شد.
نخست وزير ايتاليا تأكيد كرد: مطمئن هستم در رأي گيري براي بودجه در پارلمان ايتاليا، رأي لازم را براي اصلاحات مورد نظر اتحاديه اروپا بدست خواهم آورد.
اين در حالي است كه وزيران دارايي اتحاديه اروپا نشست خود را براي بررسي راه هاي برون رفت از بحران اقتصادي بدون دستيابي به نتيجه برگزار كردند.

 



عمرالبشير: صهيونيست ها از شورشيان سودان حمايت مي كنند

رئيس جمهور سودان ضمن انتقاد از سردمداران كشور تازه تاسيس سودان جنوبي رژيم صهيونيستي را از حاميان شورشيان سودان معرفي مي كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «عمر حسن البشير»، رئيس جمهور سودان با اشاره به تحولات استان نيل آبي اظهار داشت: اگر دولتمردان سودان جنوبي به حمايت خود از شورشيان ادامه دهند، با پاسخ قاطع و كوبنده خارطوم مواجه خواهند شد.
رئيس جمهور سودان از شورشيان نيز خواست تا به راه راست بازگردند و دست از اعمال ضد دولت مركزي بردارند و افزود: اگر سودان جنوبي و شورشيان از گذشته عبرت نگيرند، ما مجبور به شدت عمل بيشتري در مقابل آنها خواهيم بود.
البشير در بخش ديگري از سخنان خود در مراسم نماز عيد قربان، رژيم صهيونيستي و سازمان هاي خارجي را متهم به حمايت از شورشيان در سودان كرد.
اين در حالي است كه از زمان اعلام استقلال سودان جنوبي، ايالت هاي مرزي نيل آبي و «كردوفان» با شورش هاي پياپي و ناآرامي مواجه است.
از سوي ديگر مقام هاي سودان جنوبي بارها حمايت جوبا از شورشيان سودان در ايالت هاي مرزي را تكذيب كرده و آمادگي خود را براي داشتن روابط حسنه با خارطوم اعلام كردند.
در همين حال سودان جنوبي و شمالي بر سر تعيين مرزهاي مشترك خود به خصوص در منطقه نفت خيز «ابيي» از زمان اعلام استقلال سودان جنوبي تاكنون به توافق نرسيده اند و احتمال درگيري نظامي بين آنها وجود دارد.

 



ميكروفن باز كار دست رؤساي جمهور آمريكا و فرانسه داد
ساركوزي : از دروغ هاي نتانياهو خسته شده ام اوباما : پس من چي بگم ؟!

اظهارات بي سابقه روساي جمهور آمريكا و فرانسه عليه نخست وزير رژيم صهيونيستي پس از چند روز به رسانه ها درز پيدا كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «باراك اوباما» و «نيكلا ساركوزي» در حاشيه اجلاس «گروه -20» كه پنجشنبه و جمعه گذشته در شهر «كن» فرانسه برگزار شد به خيال اينكه ميكروفن را خاموش كرده اند، جملات تندي را عليه «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي اظهار كرده بودند كه به گوش خبرنگاران حاضر رسيد. اما نمايندگان رسانه ها از پخش اين اظهارات منع شده بودند تا اينكه پايگاه خبري فرانسوي «سايبر پرس» اين اظهارات را منتشر كرد. ساركوزي پس از آنكه به خيال خودش ميكروفن را خاموش كرده است، به اوباما گفت: من ديگر نمي توانم نتانياهو را ببينم و تحملش را ندارم؛ او يك دروغگو است. اوباما نيز در پاسخ به ساركوزي گفت: از دستش خسته شده اي؟ من چه بگويم كه هر روز بايد با او سر و كار داشته باشم! به گفته يكي از روزنامه نگاران و خبرنگاران حاضر در كنفرانس مذكور، آنها توسط نيروهاي امنيتي مورد تهديد قرار گرفته بودند كه اين اظهارات را منتشر نكنند.اظهارات بي پرده ساركوزي و اوباما در مورد احساسات خود نسبت به نتانياهو عملا نشان مي دهد كه دو كشور فرانسه و آمريكا به شدت تحت نفوذ و سلطه صهيونيسم بين الملل هستند و سياستمداران اين دو كشور اصولا نمي توانند از تحكم سران رژيم صهيونيستي خود را خلاص كنند.به اعتقاد كارشناسان، پيوند ارگانيك و همه جانبه اليگارشي ثروتمند اروپا و آمريكا با صهيونيسم، هرگونه فرصت و شانس پيروزي در انتخابات را براي سياستمداران مستقل در كشورها از بين مي برد و آنها خصوصا مجبورند براي پيروزي در دور دوم انتخابات، حلقه به گوش اوامر محافل صهيونيستي، به ويژه سران اسرائيل باشند.
خبرگزاري «رويتر» نيز با انتشار اين خبر نوشت: به نظر مي رسد اين گاف فني باعث رسوايي و خجالت اوباما و ساركوزي و نتانياهو شود كه همواره دنيا را تشويق به اتحاد در برابر ايران مي كنند.اتحادي كه گويا بين خودشان هم وجود ندارد. وقوع اين گاف به قدري واضح بود كه بسياري از خبرنگاران حاضر در محل متوجه آن شدند؛ خبرگزاري رويتر هم اين خبر را تائيد مي كند.
گفتني است، با وجود انتشار گسترده اين رسوايي در اجلاس گروه 20، سران آمريكا تاكنون سكوت اختيار كرده اند.




 



نخست وزير ليبي خطاب به غربي ها دارايي هاي ما را آزاد كنيد

نخست وزير جديد ليبي از آمريكا و دولت هاي اروپايي خواست دارايي هاي بلوكه شده اين كشور را آزاد كنند.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، «عبدالرحيم الكيب» خطاب به كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي غربي گفت كه دولتش براي تقويت آشتي ملي نياز به پول دارد. وي افزود: ما اين پول را داريم، ولي در حال حاضر (توسط كشورهاي اروپايي و آمريكا) مسدود شده است. بنابراين، اميدوار هستيم كه جامعه بين المللي در مورد برگرداندن پول، با ما همكاري كند.
نخست وزير ليبي ادامه داد: ما به اين پول نياز مبرم داريم، تا برنامه آشتي ملي را عملياتي كنيم و برنامه هاي مشابه را به اجرا گذاريم. ما نمي توانيم به انقلابيون بگوييم كه سلاحتان را زمين بگذاريد و به خانه هايتان بازگرديد. در عين حا ل، هم نمي توانيم به آنان بگوييم كه ما پول نداريم كه به شما كمك كنيم. اين امر واقعا عملي نيست.
هم اكنون رقم نامشخصي از دارايي هاي ليبي در بانك هاي آمريكا، سوئيس، ايتاليا و تعدادي از كشورهاي ديگر بلوكه شده است.
به اعتقاد كارشناسان، قدرت هاي غربي به دو دليل ا ز بازگرداندن اين وجوه كه رقم آن به ده ها ميليارد دلار مي رسد، امتناع مي كنند؛ دليل نخست به شرايط اسف بار اقتصادي غرب مربوط مي شود و اصولا خارج ساختن اين ميزان وجه نقد از چرخه اقتصادي غرب، اقدامي غيرعاقلانه به نظر مي رسد. علت دوم نيز به شرايط داخل ليبي مربوط است؛ مقامات آمريكا و انگليس و فرانسه و ايتاليا هنوز از اين واهمه دارند كه در ليبي جديد يك نظام اسلامي شكل بگيرد و پاي غربي ها از اين كشور قطع شود. در اين صورت، وجوه مذكور اهرم مناسبي در دست كشورهاي غربي است و آنها مي خواهند از اين طريق، طرابلس را تحت فشار قرار دهند و تحت كنترل داشته باشند.
پيشنهاد سفير آمريكا در ناتو
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «ايوو دالدر»، سفير آمريكا در ناتو به خبرنگاران گفت: چنانچه مقامات دولت جديد ليبي درخواست كنند، (ناتو) آماده است به اين مقامات كمك كند. دالدر افزود: اين سازمان مي تواند در حوزه هاي دفاعي و آموزش نظامي كمك كند.
دالدر همچنين گفت، ليبي مي تواند با مشاركت و همراهي مراكش، مصر، تونس، الجزاير، موريتاني، اردن و اسراييل با پيوستن به گفتمان مديترانه اي ناتو، روابطش را با اتحاديه ماوراي اقيانوس اطلس تقويت كند.



 



فرمانده پيشين سازمان اتا به 105 سال زندان محكوم شد

رئيس پيشين شاخه نظامي سازمان زيرزميني «اتا» در اسپانيا به يك قرن زندان محكوم شد.
به گزارش «ايسنا»، رئيس پيشين شاخه نظامي سازمان زيرزميني اتا از سوي دادگاهي در اسپانيا به 105 سال زندان محكوم شد.
براساس اين گزارش، «گارسيا گاستلو» كه در ميان اعضاي اتا به نام «نگزاپـونه» شناخته مي شد به اتهام قتل يك سياستمدار محلي از حزب سوسياليست و محافظان وي در فوريه سال 2000 گناهكار شناخته شده است.
اين عضو پيشين نظاميان اتا كه در سال 2001 در فرانسه بازداشت شد پيش از اين چندين بار به زندان هاي طولاني مدت محكوم شده بود.
اين گزارش مي افزايد: راي دادگاه عليه گاستلو، نخستين حكم قضايي براي يكي از رهبران بلند پايه اتا پس از اعلام آتش بس يك جانبه اين گروه جدايي طلب به شمار مي آيد.
اين در حالي است كه سازمان اتا از سوي اتحاديه اروپا و آمريكا به عنوان گروهي تروريستي شناخته مي شود و رهبران آن در 20 اكتبر اعلام كرده بودند كه سلاح خود را براي هميشه زمين مي گذارند.
سازمان جدايي طلبان باسك (اتا) از سال 1968 تاكنون براي استقلال ايالت باسك كه در شمال اسپانيا و جنوب فرانسه قرار دارد، نزاع هاي خونيني را با اين دو كشور داشته است.
براساس آمار رسمي ارائه شده از سوي مسئولان اسپانيايي تاكنون 800 نفر بر اثر ترور و بمب گذاري هاي سازمان اتا كشته شده اند.

 



اعتصاب كاركنان حمل ونقل در پرتغال

اعتصاب كاركنان سامانه هاي حمل ونقل عمومي پرتغال عبور و مرور در اين كشور را فلج كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، كاركنان سامانه هاي حمل ونقل عمومي پرتغال ديروز در اعتراض به سياست هاي رياضت اقتصادي دولت و شرايط معيشتي غيرقابل تحمل خود دست از كار كشيدند.
در چارچوب همين اعتصابات كاركنان شركت ملي راه آهن پرتغال و متروي ليسبون دست از كار كشيدند و با اين كار خود رفت و آمد را مختل كردند. اين اعتصاب علاوه بر حوزه هايي مثل اتوبوس راني و راه آهن، حمل ونقل آبي را نيز در برمي گيرد.
دولت ليسبون 107 ميليارد دلار بدهي خارجي دارد و براي بازپرداخت آن و جلوگيري از ورشكستگي، مجبور است دست به اجراي سياست هاي رياضتي بزند. كم كردن از بودجه هاي عمراني، خدمات عمومي، بهداشتي، تامين اجتماعي و كاهش حقوق كاركنان و بازنشستگان، از جمله سياست هاي رياضتي است كه در پرتغال و ساير كشورهاي اروپايي و حتي آمريكا به اجرا درمي آيد.

 



طرح بركناري عبدالله صالح فردا در رياض امضا مي شود

طرح پيشنهادي شوراي همكاري خليج فارس مبني بر انتقال قدرت در يمن و بركناري عبدالله صالح فردا در رياض امضا مي شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، منابع خبري در يمن اعلام كردند كه «عبدربه منصور هادي» معاون رئيس جمهور يمن روز پنجشنبه طرح پيشنهادي شوراي همكاري خليج فارس را امضا خواهد كرد.
منابع مخالفان يمني اعلام كردند كه «عبداللطيف الزياني» دبيركل شوراي همكاري خليج فارس پيشنهاد داده رياض مكان امضاي طرح پيشنهادي باشد.
اين منابع اعلام كردند كه امضاي طرح مذكور با حضور هيئت مخالفان يمني و عبد ربه منصور هادي معاون رئيس جمهور و با حضور دبيرخانه شوراي همكاري و «جمال بن عمر» نماينده ويژه سازمان ملل در يمن و نمايندگاني از اتحاديه اروپا و آمريكا انجام خواهد شد.
سفرهيئت مخالفان يمني به رياست «محمد سالم باسندوه» رئيس شوراي انقلاب مسالمت آميز جوانان يمني با دعوت رسمي از سوي مقامات سعودي به رياض و در چارچوب سفرهاي اين هيئت انجام شده است.
رئيس جمهور يمن در نامه اي رسمي اختيارات انتقال قدرت در يمن را به معاون خود سپرده است.
هادي قرار است طرح پيشنهادي را به نيابت از عبدالله صالح و قبل از صدور دو دستور اصلي درباره تشكيل دولت به رياست مخالفان و تشكيل كميته نظامي براي بازسازي ارتش و همچنين دعوت از رأي دهندگان يمني براي انتخاب رئيس جمهور جديد در مدت سه ماه امضا كند.
به احتمال زياد در دوره انتقالي، منصور هادي به صورت توافقي به عنوان رئيس جمهور جديد براي مدت دو سال انتخاب خواهد شد.
از سوي ديگر آلن ژوپه وزير خارجه فرانسه در اظهاراتي از احتمال توقيف اموال و دارايي هاي ديكتاتور يمن و اطرافيان وي در جريان نشست هفته آينده وزيران خارجه كشورهاي اروپايي در بروكسل خبر داد.وي افزود: مسئله مسدود كردن دارايي هاي رئيس جمهور يمن هرچه سريع تر بررسي خواهد شد.

 



امير قطر يك شهرك صهيونيست نشين را افتتاح كرد!

يك شبكه آمريكايي با انتشار فيلمي از سفر امير قطر به سرزمين هاي اشغالي و شركت وي در افتتاح شهرك صهيونيستي پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، شبكه آمريكايي سي ان ان فيلمي را منتشر كرد كه در آن حمدبن خليفه آل ثاني امير قطر يك شهرك صهيونيست نشين را در فلسطين اشغالي افتتاح مي كند.
سي ان ان تاكيد كرد، هزينه ساخت اين شهرك صهيونيست نشين توسط شيخ حمد آل ثاني پرداخت و به دست خود وي نيز افتتاح شد.
اين شهرك صهيونيستي بر روي اراضي اشغالي فلسطين احداث شده است در حالي كه شبكه قطري الجزيره نداي آزادي فلسطين سر مي دهد.
اين شبكه آمريكايي افزود، قطر و رژيم صهيونيستي روابط خوبي با يكديگر دارند و مقامات دو طرف با يكديگر ديدارهاي متعددي دارند.از سوي ديگر، شهرداري رژيم صهيونيستي در قدس اشغالي طرح ساخت 50 هزار واحد مستعمراتي جديد را در اطراف اين شهر تصويب كرد.

 



دستگيري افراد مسلح خارجي در سوريه

نيروهاي امنيتي سوريه موفق شدند صدها فرد مسلح خارجي از جمله يك كارشناس عرب مواد منفجره را در شهر حمص دستگير كنند.
به گزارش شبكه خبري العالم، نيروهاي امنيتي سوريه همچنين مقادير زيادي سلاح، مهمات و 185 قبضه خمپاره انداز در اين شهر كشف كردند.
اين در حالي است كه با وجود اعلام تصميم دولت بشاراسد رئيس جمهور سوريه مبني بر عفو عمومي افراد مسلح در صورت تحويل سلاح هاي خود به دولت، آمريكا اين افراد را به ادامه مبارزه با دولت سوريه تشويق مي كند.
«وليد المعلم» وزيرخارجه سوريه دراين باره اعلام كرد درخواست وزارت خارجه آمريكا از افراد مسلح در سوريه براي ادامه مبارزه با دولت سوريه نشان دهنده دخالت مستقيم واشنگتن در حوادث خشونت آميز اين كشور است.
از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در ادامه مداخلات خود در امور داخلي سوريه و حمايت از تروريست ها خواستار همكاري ساير كشورها و متحدان غربي با آمريكا و اروپا براي اعمال فشار بيشتر بر دولت دمشق شد.
دخالت هاي مستقيم آمريكا در امور داخلي سوريه باعث نگراني روسيه شد و وزارت خارجه اين كشور با انتشار بيانيه اي درخواست آمريكا از مخالفان دولت سوريه براي خودداري از تسليم سلاح مذاكره با دولت سوريه را نگران كننده خواند.
در بيانيه مسكو آمده است، افراد مسلح در سوريه با استفاده از سلاح هاي قاچاق سعي در تحريك حكومت سوريه به اقدامات متقابل دارند.اتحاديه عرب نيز اعلام كرد كه براي بررسي بحران سوريه شنبه آينده نشستي فوق العاده برگزار مي كند اما نماينده سوريه در اتحاديه عرب انتقاد و تاكيد كرد كه اتحاديه عرب چشمان خود را بر روي دخالت آمريكا بسته است.
اتحاديه عرب مدعي شد كه سوريه به توافقات كميته عرب و دمشق پايبند نيست و براي همين نشستي فوق العاده در سطح وزراي خارجه براي بررسي اين موضع برگزار خواهد شد.
طبق توافق كميته عربي و دمشق، سوريه بايد در مقابل توقف حملات رسانه اي، ارتش خود را از شهرها خارج مي كرد اما اتحاديه عرب اعلام كرد كه سوريه به توافق پايبند نبوده است.
در مقابل، يوسف احمد نماينده سوريه در اتحاديه عرب به شدت از سخنان نبيل العربي تعجب و اعلام كرد كه اتحاديه عرب مي داند كه تفاهم اين اتحاديه با دمشق به سختي به دست آمد و اين سخنان خارج از مسئوليت آنان است و اين افراد چگونه چشمان خود را روي دخالت آشكار آمريكا بسته اند كه از افراد مسلح خواست تا سلاح خود را زمين نگذارند.

 



زد و خورد پليس با دانشجويان در شيلي

پليس شيلي با حمله به تظاهرات دانشجويي در اين كشور، 60 تن از معترضان را بازداشت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، دانشجويان و دانش آموزان شيلي در ادامه اعتراضات ضد دولتي روز دوشنبه، ساختمان شهرداري اين كشور را به تصرف درآوردند.
براساس اين گزارش، در پي اين اقدام، پليس و نيروهاي امنيتي با يورش به معترضان 60 تن از آنها را كه اقدام به تصرف ساختمان شهرداري پايتخت شيلي كرده بودند بازداشت و روانه زندان كرد.
به گفته شاهدان عيني، زماني كه معترضان تلاش كردند تا اعلاميه هاي خود را در بالكن ساختمان شهرداري نصب كنند، پليس مداخله كرده و بازداشت دانشجويان و دانش آموزان تظاهركننده را آغاز كرد.
برپايه اين گزارش، دانشجويان و دانش آموزان معترض شيليايي خواستار انجام اصلاحات فوري در زمينه آموزش از سوي دولت هستند و بر اين باورند كه مقوله آموزش بايد براي همه اقشار جامعه يكسان باشد.
تظاهرات روز دوشنبه براي چندمين ماه متوالي در اين كشور برگزار مي شود و پليس همانند گذشته با استفاده از ابزارهاي خشونت آن را سركوب مي كند.
در همين حال رهبر جنبش دانشجويي شيلي از حمايت 66درصدي مردم اين كشور از درخواست هاي اين جنبش خبر داد. «گئورگيو جكسون» گفت: بيش از 66درصد از مردم شيلي از درخواست هاي ما حمايت مي كنند، چرا كه خواست هاي دانشجويان، همان خواست مردم است.از سوي ديگر، «آندرس گادويك»، سخنگوي دولت شيلي اعلام كرد، با دانشجويان تماس گرفته ايم و اميدواريم با اصلاح بودجه و راهكارهاي قانوني، زمينه اصلاح نظام آموزشي را فراهم كنيم.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14