(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 21  آبان 1390- شماره 20071

حمله ارتش سودان به پايگاه مخالفان 18 كشته بر جاي گذاشت
نخست وزير قطر: كشورهاي عرب خليج فارس از انقلاب هاي مردمي مصون نيستند
پليس كره جنوبي تجمع ضدآمريكايي را به خشونت كشاند
بازداشت گسترده معترضان وال استريت در چند مركز فرهنگي و تجاري آمريكا
حمله نيروهاي عبدالله صالح به تجمع مخالفان در يمن
انفجار خط لوله گاز مصر به اسرائيل
اعتراض خياباني مردم بحرين به جنايات آل سعود و آل خليفه
دانشجويان ايتاليايي ساختمان يك بانك را تصرف كردند
تظاهرات ضددولتي در آتن همزمان با تحليف نخست وزير جديد يونان
200هزار دانشجو عليه دولت كانادا به خيابان ها ريختند
سوريه از اتحاديه عرب خواست در برابر دخالت هاي آمريكا موضعگيري كند
7 سال زندان براي رئيس جمهور سابق رژيم صهيونيستي
هجوم شركت هاي انگليسي براي سرمايه گذاري در ليبي جديد



حمله ارتش سودان به پايگاه مخالفان 18 كشته بر جاي گذاشت

منابع خبري از كشته شدن دستكم 18 تن از مخالفان دولت در حمله ارتش سودان به يك پايگاه نظامي در استان نفتخيز نيل عليا خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، ارتش آزاديبخش خلق سودان كه مخالف دولت خارطوم است با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد: در درگيري هاي روز پنج شنبه كه متعاقب حمله نيروهاي مسلح سودان به يك پايگاه نظامي در استان نيل عليا آغاز شد، پنج نفر از نيروهايش و 13 تن از سربازان ارتش سودان كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين درگيري ها 73 زخمي از طرفين بر جاي گذاشت و مخالفان دولت خارطوم، ارتش سودان را متهم به تلاش براي تصرف ميادين نفتي سودان جنوبي كرده اند.
از سوي ديگر دولت سودان جنوبي روز جمعه، خارطوم را متهم به بمباران يك اردوگاه آوارگان جنگي در خاك خود كرد كه در اين حمله 12 نفر كشته و بيش از 20 نفر زخمي شده اند.
دولت سودان جنوبي روز جمعه طي يادداشت شديد اللحني، به خارطوم در مورد آغاز يك جنگ بين دو كشور هشدار داد.





 



نخست وزير قطر: كشورهاي عرب خليج فارس از انقلاب هاي مردمي مصون نيستند

نخست وزير قطر در اظهاراتي بي سابقه اعتراف كرد كه رژيم هاي عربي حاشيه خليج فارس در برابر بهار عربي و انقلاب هاي مردمي مصون نيستند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه خبري الفجر، شيخ حمد بن جاسم آل ثاني اظهار داشت: كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در برابر بهار عربي مصون نيستند.نخست وزير قطر در بخش ديگر سخنان خود درباره پايگاه نظامي آمريكا در قطر موسوم به «العيديد» مدعي شد: اين پايگاه تاثيري بر سياست خارجي قطر نخواهد داشت.بن جاسم كه همزمان مسئوليت وزارت امور خارجه قطر را نيز برعهده دارد، مصر را بزرگترين كشور عربي توصيف و ابراز اطمينان كرد كه اين كشور بتواند با قدرت هرچه تمام تر بحران كنوني را پشت سر بگذارد. وي تاكيد كرد كه قطر به تعهدات خود مبني بر حمايت از اقتصاد مصر پايبند است.

 



پليس كره جنوبي تجمع ضدآمريكايي را به خشونت كشاند

موج اعتراض عليه توافقنامه تجارت آزاد با آمريكا در كره جنوبي به درگيري ميان پليس و تظاهركنندگان انجاميد.
به گزارش واحد مركزي خبر از سئول، پليس كره جنوبي براي مقابله با تظاهركنندگان كه در اعتراض به قرارداد تجارت آزاد با آمريكا دست به تظاهرات زده بودند با حمله به مردم، اين تظاهرات را به درگيري كشاند.
برپايه اين گزارش، هزاران تن از مردم سئول روز پنج شنبه در اعتراض به قرارداد تجارت آزاد با آمريكا مقابل مجمع ملي كره جنوبي در سئول كه قرار بود قانونگذاران اين كشور اين قرارداد را به امضا برسانند تجمع كردند كه پليس با استفاده از ماشين هاي آب پاش اقدام به متفرق كردن آنان كرد.
با اين اقدام پليس، معترضان خشمگين به درگيري با پليس ضدشورش در اين محل پرداختند.
معترضان كره اي خواستار مذاكرات محدود دولت با آمريكائي ها براي بازنگري و اصلاح مفاد قرارداد تجارت آزاد شدند.
مخالفان توافقنامه تجارت آزاد با آمريكا از آن نگرانند كه اين قرارداد تجاري باعث هجوم محصولات ارزان قيمت آمريكايي به كشورشان شود و اين مسئله موجبات نابودي توليد داخلي را فراهم سازد.
گفته مي شود پارلمان كره جنوبي بر اثر فشار اعتراضات مذاكرات دراين باره را يك هفته به تعويق انداخته است.
گفتني است اگرچه كنگره آمريكا ماه گذشته قرارداد تجارت آزاد با كره جنوبي را به امضا رسانده است اما حزب حاكم ملي كره جنوبي تاكنون نتوانسته است با احزاب مخالف به توافقي دراين باره دست يابد.

 



بازداشت گسترده معترضان وال استريت در چند مركز فرهنگي و تجاري آمريكا

پليس كاليفرنيا با ضرب و شتم صدها دانشجو و دستگيري چهل نفر از معترضان «وال استريت» مانع از تحصن آنها در دانشگاه بركلي شد.
پس از آنها بيش از 3000 دانشجوي دانشگاه بركلي به قصد برپا كردن چادر در محوطه دانشگاه به نشانه اعتراض به اوضاع سياسي و اقتصادي حاكم بر آمريكا تجمع كردند، صدها نيروي پليس ضد شورش به ضرب باتوم مانع از شكل گيري اين تحصن شدند. تصاوير منتشر شده نشان مي دهد پليس بي محابا به انبوه دانشجويان حمله ور شده و با ضربات پي در پي باتوم دانشجويان را يكي پس از ديگري نقش بر زمين مي كند.
خبرگزاري ايسنا دراين باره نوشت: پليس كاليفرنيا با سركوب اعضاي «جنبش اشغال كاليفرنيا» 40 دانشجو را دستگير و ده ها تن را مجروح كرد.
پايگاه خبري «آر.تي» نيزپس از گفت وگو با دانشجويان اين دانشگاه در تشريح اين حادثه نوشت: كمتر از نيم ساعت از برپا شدن چادرها در محوطه دانشگاه گذشته بود كه پليس با يورش به دانشجويان اقدام به جمع آوري چادرها كرد. اين پايگاه خبري در ادامه افزود: دانشجويان ابتدا با تشكيل زنجيره انساني سعي كردند مانع از ورود پليس به محوطه شوند اما ناگهان شمار زيادي پليس ضد شورش از راه رسيدند و شروع به ضرب و شتم دانشجويان و بازداشت برخي از آنها كرد.
اين گزارش مي افزايد: صدها معترض جنبش «تسخير وال استريت» نيز همزمان در مركز «اسپرول» كاليفرنيا تجمع كرده و با شعار «ما 99 درصديم» عليه افزايش هزينه هاي تحصيلي، بيكاري و كاهش كمك هاي مالي در بخش تحصيلات عمومي شعار سر دادند.
واحد مركزي خبر نيز با انتشار خبر دستگيري دانشجويان آمريكايي اينگونه خبر را تكميل كرد كه: «گسترش اعتراض ها و به همراه آن خشونت هاي پليس در حالي صورت مي گيرد كه مقامات آمريكايي مدت ها است به دنبال يافتن راهي براي مقابله با اين اعتراض ها هستند. تصاوير ويديوئي مقابل ساختمان اداري دانشگاه بركلي نشان مي دهد، ماموران پليس معترضان را از روي پله ها پايين كشيده شروع به ضرب و شتم مي كنند.
از ايالت «ورمونت» آمريكا نيز خبر مي رسد، يك كهنه سرباز 35 ساله در جريان شركت در تجمعات ضد سرمايه داري، كشته شد. روزنامه «ديلي ميل» در اين باره نوشت: اين كهنه سرباز روز پنجشنبه در حالي كه داخل چادر تحصن كرده بود، از ناحيه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و كشته شد. منابع رسمي در آمريكا اعلام مي كنند اين معترض، خودكشي كرده است. پيش از اين نيز پس از پيوستن صدها كهنه سرباز به جمع معترضان «وال استريت» دو نفر از آنها با حمله پليس آمريكا به شدت مجروح شدند كه حال هر دو نفر وخيم گزارش شده است.
اعضاي جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد» در كاروليناي جنوبي نيز مانع از سخنراني نامزد انتخاباتي جمهوري خواهان شدند. گزارش هاي دريافتي حاكي است، اعتراض اعضاي جنبش تسخير وال استريت به سخنراني انتخاباتي «ميشله باكمن» باعث شد كه وي با كمك پليس از سالن خارج شود و پس از مدتي براي تكميل اظهاراتش به سالن بازگردد.
سايت رسمي «قيام جهاني وال استريت» نيز از آغاز راهپيمايي گسترده اعضاي جنبش ضد سرمايه داري در نيويورك به مقصد ساختمان كنگره واشنگتن خبر داد.معترضان قصد دارند همزمان با آغاز تصميم گيري كنگره درباره طرح پيشنهادي «باراك اوباما» مبني بر كاهش ماليات، مقابل ساختمان تجمع كنند.يادآور مي شود قيام جهاني ضد سرمايه داري تحت عنوان «وال استريت را اشغال كنيد» ابتدا از سوي چند دانشجوي آمريكايي به شكل بر پا كردن چادر مقابل منطقه وال استريت نيويورك آغاز و رفته رفته با پيوستن مردم آمريكا، اروپا، آسيا، اقيانوسيه و آفريقا، تبديل به يك جنبش جهاني شد كه به دنبال جايگزيني يك نظام عدالت محور به جاي نظام سرمايه داري است.
به رغم افزايش خشونت هاي پليس، اين جنبش به خصوص در آمريكا هر روز ابعاد تازه اي به خود مي گيرد. مقامات آمريكايي به رغم گذشت بيش از 50 روز از اين قيام ، تاكنون موفق به مهار آنها نشده اند.بسياري از تحليلگران معتقدند، آمريكا شايد بتواند به كمك پليس و خشونت معترضان را سركوب كند اما هرگز قادر به مهار آن نخواهد بود.
آخرين خبر اين كه ديروز شبكه تلويزيوني پرس تي وي از كشته شدن دومين معترض آمريكايي در جريان اعتراض هاي ضد سرمايه داري موسوم به «وال استريت را اشغال كنيد» خبر داد.
جزئيات اين خبر هنوز منتشر نشده است.

 



حمله نيروهاي عبدالله صالح به تجمع مخالفان در يمن

حمله نيروهاي علي عبدالله صالح به ميدان مركزي شعر تعز يمن ده ها كشته و زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، بر اثر گلوله باران ميدان «التحرير» در مركز شهر «تعز» كه محل اصلي برگزاري تظاهرات عليه علي عبدالله صالح در ماه هاي اخير به شمار مي رود، ده نفر كشته و تعداد زيادي نيز مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه و به نقل از شاهدان عيني، در ميان افراد كشته شده يك كودك 9 ساله و سه زن نيز مشاهده مي شود و حال بسياري از زخمي ها نيز وخيم گزارش شده است.
برپايه اين گزارش، گلوله باران ميدان التحرير از نيمه شب پنجشنبه آغاز و تا ساعات اوليه بامداد روز جمعه ادامه يافت و طي آن افراد غيرنظامي مستقر در آن مورد هدف قرار گرفتند.
افزايش خشونت ها در يمن در حالي شدت يافته است كه «جمال بن عمر» نماينده دبير كل سازمان ملل متحد به منظور يافتن راه حلي براي بحران يمن و جلب موافقت علي عبدالله صالح رئيس جمهور اين كشور براي كناره گيري از قدرت از روز پنجشنبه در صنعا به سر مي برد و هنوز نتوانسته است به هشت ماه جنگ و خونريزي در آن پايان دهد.
به گفته شاهدان عيني، نظاميان طرفدار عبدالله صالح با سلاح هاي سنگين و تيربار از صبح روز جمعه محلات «الروضه»، «زيد الموشكي» كه در همسايگي ميدان التحرير تعز قرار دارد را تا نزديك ظهر كه نمازجمعه در آن برگزار شد، زير آتش قرار دادند، تا با مرعوب كردن انقلابيون آنها را از ادامه مخالفت با رژيم ديكتاتوري منصرف كنند.
به گزارش فرانس پرس با وجود آتشباري سنگين نظاميان عبدالله صالح، ده ها هزار تن از مردم شهر تعز، همزمان با آغاز مراسم نمازجمعه، تلاش كردند تا خود را به ميدان التحرير برسانند، اما برخي از نيروهاي نظامي طرفدار انقلابيون، مردم را از اين اقدام منصرف كردند تا اينكه شليك ها پايان يافت. مردم تعز با حضور در ميدان التحرير نماز جمعه را با شكوه هرچه تمامتر برگزار كردند و سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح را خواستار شدند.
در شهر صنعا (پايتخت يمن) ده ها هزار تن از مخالفان صالح در ميدان «التغيير» حضور يافتند و نماز جمعه را برگزار كردند.
همچنين در شهرهاي «اب»، در جنوب غرب صنعا و بسياري از شهرهاي يمن تظاهرات مشابهي با حضور گسترده مخالفان رژيم ديكتاتوري علي عبدالله صالح در روز جمعه برگزار شد.
بسياري از صاحبنظران مسائل يمن بر اين باورند كه دولت يمن، توافقنامه پيشنهادي شوراي همكاري خليج فارس را به زودي امضا خواهد كرد.

 



براي هفتمين بار صورت گرفت
انفجار خط لوله گاز مصر به اسرائيل

افراد ناشناس با انفجار خط لوله گاز مصر به رژيم صهيونيستي، براي هفتمين بار، مانع از صدور گاز به اسرائيل شدند.
براساس اين گزارش، خبرگزاري رسمي مصر (شرق الاوسط) روز پنجشنبه اعلام كرد، افراد ناشناس مسلح، خط لوله اصلي صادرات گاز در شهر مرزي «العريش» را منفجر كردند كه پس از آن نيروهاي امنيتي و آتش نشاني با حضور در محل منطقه را محاصره و آتش را مهار كردند.
به گفته شاهدان عيني، افراد مسلح با دو خودرو به ايستگاه منطقه گاز العريش وارد شده و آن را منفجر كردند كه پس از اين انفجار، سرلشكر «صالح المصري» مديركل سازمان امنيت منطقه سينا در محل حضور يافت و منطقه به محاصره نيروهاي امنيتي و نظاميان مصري درآمد.
از زمان پيروزي انقلاب 25 ژانويه در مصر تاكنون، انقلابيون مصري بارها، مخالفت خود را با صادرات گاز كشورشان به رژيم صهيونيستي اعلام كرده اند، اما شوراي نظامي حاكم بر كشور، بدون توجه به اين موضوع، همچنان گاز ارزان قيمت به اسرائيل صادر مي كند.
رژيم صهيونيستي بيش از نيمي از گاز مورد نياز صنايع و تاسيسات نظامي و صنعتي خود را از مصر تامين مي كند و قطع صادرات گاز مي تواند در آينده، تل آويو را با مشكلات جدي روبه رو كند.
شنود در كاخ مبارك
در زمينه تحولات داخلي و در عمليات پاكسازي امنيتي كاخ رياست جمهوري مصر، محل دستگاه هاي شنود آمريكايي كه «سوزان مبارك» آنها را در دفتر كار «حسني مبارك» ديكتاتور مخلوع كار گذاشته بود، كشف و جمع آوري شد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه مصري «روزاليوسف»، مقر رياست جمهوري مصر در تازه ترين بازبيني هاي امنيتي از تمام وسايل شنود مكالمات پاكسازي و براي حضور رئيس جمهور جديد اين كشور آماده شده است.
براساس اين گزارش، پس از كشف دستگاه هاي شنود آمريكايي، بيشتر تجهيزات ارتباطي و امنيتي كاخ رياست جمهوري مصر از فرانسه و آلمان خريداري و نصب شده است.
اين در حالي است كه كاخ رياست جمهوري مصر شامل 400 اتاق و 35 آپارتمان ويژه و سالن هاي بزرگ است و به دست معماران فرانسوي و آلماني ساخته شده است.
از سوي ديگر، منابع خبري از آغاز سفر محمد البرادعي نامزد احتمالي رياست جمهوري مصر به تونس به منظور ديدار و تبادل نظر با مسئولان اين كشور در روز جمعه خبر دادند. هدف از سفر البرادعي اعلام نشده است.

 



اعتراض خياباني مردم بحرين به جنايات آل سعود و آل خليفه

مردم بحرين در پاسخ به فراخوان احزاب و گروه هاي مخالف تظاهرات كردند و خشم و انزجار خود را از جنايات آل خليفه ابراز داشتند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، مردم بحرين در ادامه اعتراضات مسالمت آميز خود براي وادار كردن رژيم آل خليفه به تن دادن به خواسته هاي شان روز جمعه تظاهرات و راهپيمايي كردند.
براساس اين گزارش، تظاهرات روز جمعه با هدف بزرگداشت شهدا، مجروحان، زندانيان انقلاب و افراد بركنار شده از كار خود در بحرين برگزار شد.
براساس اين گزارش با وجود استقرار نيروهاي امنيتي و پليس بحرين، مردم منامه پايتخت اين كشور در حمايت از فراخوان جمعيت الوفاق به خيابان ها ريخته و شعار مرگ بر آل خليفه سر دادند.
اين در حالي است كه جنبش جوانان انقلاب 14 فوريه با صدور بيانيه اي از مردم بحرين خواست تا با به آتش كشيدن پرچم آمريكا و عربستان خشم و انزجار خود را از حمايت اين دو كشور از آل خليفه به منصه ظهور برسانند.
شاهدان عيني نيز گفتند، تظاهركنندگان بحرين روز جمعه با سردادن شعارهاي «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر آل سعود و آل خليفه» راهپيمايي مسالمت آميز خود را در پايتخت اين كشور برگزار كردند.
از سوي ديگر در پي ادامه اعتراضات مردمي به حكومت آل خليفه، منزل دبير كل جمعيت الوفاق مورد حمله نيروهاي امنيتي رژيم بحرين قرار گرفت. به گزارش شبكه خبري الجزيره، جمعيت الوفاق در بيانيه اي اعلام كرد؛ نيروهاي امنيتي دولت به منزل مسكوني «علي سلمان» دبير كل اين جمعيت يورش برده و خساراتي را به خانه و خودروي وي وارد ساخته اند.يورش نظاميان بحريني به منزل علي سلمان در ماه هاي اخير براي دومين بار صورت مي گيرد و هدف از آن ايجاد جو رعب وحشت در بين صفوف مخالفان آل خليفه است.
اين در حالي است كه مردم بحرين با وجود تشديد سركوب ها، همچنان به اعتراضات و تظاهرات مسالمت آميز خود براي دستيابي به خواسته هاي خود ادامه مي دهند.

 



دانشجويان ايتاليايي ساختمان يك بانك را تصرف كردند

در پي بالا گرفتن بحران مالي در ايتاليا و اعلام آمادگي نخست وزير اين كشور براي استعفا، دانشجويان خشمگين، با حمله به يك شعبه بانك آن را به تصرف خود درآوردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دانشجويان و دانش آموزان معترض ايتاليايي در حمايت از جنبش «وال استريت»، شعبه «بانك يونيكرديت» در ميلان را به اشغال خود درآوردند.
براساس اين گزارش، معترضان با حضور در شعبه بزرگترين ائتلاف بانكي ايتاليا، اعتراض خود را به برنامه رياضت اقتصادي اين كشور و نظام سرمايه داري حاكم بر غرب نشان دادند.
تظاهركنندگان ايتاليايي همچنين روز جمعه در نقاط مختلف اين كشور دست به راهپيمايي زدند كه با دخالت پليس به خشونت گرائيد. همچنين كاركنان كارخانه ها، دفاتر دولتي، حمل و نقل عمومي، مدارس، دانشگاه ها، كسبه و صنعتگران شهر ساردينا با برپايي اعتصاب و تظاهرات، خشم خود را از برنامه رياضت اقتصادي دولت برلوسكني اعلام كردند.

 



تظاهرات ضددولتي در آتن همزمان با تحليف نخست وزير جديد يونان

همزمان با مراسم تحليف نخست وزير جديد يونان، مردم اين كشور عليه وي در خيابان هاي آتن تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، پنجشنبه گذشته همزمان با انتخاب «لوكاس پاپادموس»، به عنوان نخست وزير يونان توسط دو حزب بزرگ اين كشور، مردم معترض در خيابان هاي آتن تظاهرات كردند. مردم اعلام كردند كه پاپادموس با «جرج پاپاندرئو» نخست وزير سابق تفاوتي ندارد و سياست هاي وي را دنبال خواهد كرد. پاپادموس قبلا پست معاونت را در بانك مركزي اروپا داشت. معترضان شعار مي دادند: «گرگ ها را مسئول حفاظت از گوسفندان كرده اند.» به گفته معترضان، اين بانكدار سياست هاي شديدتري را در راستاي منافع اتحاديه اروپا به اجرا خواهد گذاشت.
خشم مردم بيشتر متوجه اعمال سياست هاي رياضتي ديكته شده توسط اتحاديه اروپاست. كمك هاي اقتصادي اتحاديه اروپا به يونان، به اجراي سياست هاي رياضتي مشروط شده است.
به اعتقاد كارشناسان، اوضاع يونان وخيم تر مي شود و طي روزهاي آتي درگيري هاي خياباني در اين كشور افزايش مي يابد.
حزب كمونيست يونان كه مخالف دريافت بسته هاي حمايتي اتحاديه اروپا است، اين روزها پايگاه اجتماعي گسترده تري به دست آورده است.
فرانسه؛ آغاز دور تازه
ناآرامي ها
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز مردم فقير فرانسه در اعتراض به شكاف طبقاتي و نظام سرمايه داري حاكم بر اين كشور، در مناطق مختلف پاريس تظاهرات كردند. اين اعتراضات نشان مي دهد كه جامعه فرانسه نيز مثل يونان و آمريكا مستعد اعتراضات است و احتمال مي رود طي روزهاي آتي، تظاهرات عليه فشارهاي اقتصادي، بي عدالتي و نظام سرمايه داري در اين كشور گسترش يابد.
در همين رابطه، روزنامه «اينديپندنت» نوشت: «نيكلا ساركوزي» قرباني احتمالي بحران در منطقه يورو است.
اين روزنامه پيش بيني كرد كه مسايل داخلي خيلي زود باعث فروپاشي دولت ساركوزي شود.
از ايتاليا نيز خبر مي رسد، برلوسكني با اعلام خبر كناره گيري قريب الوقوع خود، از نخست وزيري «ماريو مونتي» كميسيونر سابق اتحاديه اروپا، حمايت كرد. ماريو مونتي نيز دقيقا مثل پاپادموس يوناني، هم اقتصاددان است و هم سابقا جزء رده هاي بالاي اتحاديه اروپا بوده است.
همچنين، از هم اكنون احزاب مخالف ايتاليايي عليه نخست وزيري مونتي موضع گرفته اند.
اگر اختلافات موجود ادامه يابد، «جورجو ناپولتيانو» رئيس جمهور ايتاليا براي ايجاد اتفاق نظر در پارلمان ايتاليا با مشكل مواجه خواهد شد.



 



200هزار دانشجو عليه دولت كانادا به خيابان ها ريختند

200هزار دانشجوي كانادايي در اعتراض به افزايش شديد شهريه ها به خيابان ها ريخته و عليه دولت شعار دادند.
200 هزار دانشجو پنجشنبه ضمن تعطيلي كلاس هاي درس، به خيابان هاي شهر«مونترال» ايالت«كبك» سرازير شدند تا خشم خود را نسبت به افزايش شديد شهريه هاي دانشجويي به رخ مسئولان بكشند.
نشريه كانادايي«گلوبال اند ميل» با اعلام اين خبر نوشت: اين اعتصاب كه از سوي برخي فعالان اجتماعي و اتحاديه هاي دانشجويي سازمان دهي شده بود، عليه تصميم مقامات دولتي كانادا صورت گرفت. دانشجويان معتقدند افزايش اين چنيني شهريه ها را به مثابه« اعلان جنگ» تلقي كرده وبا آن به مقابله خواهند پرداخت.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، گروه زيادي از اين دانشجويان خشمگين با رساندن خود به ساختمان محل اقامت دولت ايالتي، به سمت آن سنگ پرتاب كردند.
معترضان همچنين با انتشار بيانيه اي تصريح كردند، اين راهپيمايي بزرگ پيام روشني بود براي دولتمردان كانادايي مبني بر اين كه دانشجويان اصلا تصميم به عقب نشيني از موضع خود ندارند.
اين نشريه كانادايي در ادامه افزود: مواضع محكم دولت ايالت كبك در اعتراض هاي مشابه نشان مي دهد، وي خود را آماده مقابله با دانشجويان كرده و به هر نحو ممكن قصد اجراي اصلاحات لازم در بخش شهريه دانشجويان را دارد.
وي پس از مشاهده اين جمعيت عظيم نيز بر موضع خود تاكيد كرد.
طبق تصميم مسئولان كانادايي، قرار است همه ساله مبلغ 325 دلار به شهريه هاي دانشجويي اضافه شود و اين روند از سال جاري تا سال 2016 ادامه خواهد داشت.بدين ترتيب شهريه سالانه هر دانشجو به مبلغ بي سابقه 3739 دلار در سال خواهد رسيد كه نسبت به ميانگين سالانه 2168 دلار كه در گذشته دريافت مي شد، رقم قابل توجهي افزايش يافته است.

 



سوريه از اتحاديه عرب خواست در برابر دخالت هاي آمريكا موضعگيري كند

سوريه از اتحاديه عرب خواست در مقابل دخالت ها و تحريكات آمريكا موضع جدي اتخاذ كند.
به گزارش خبرگزاري ها، وليد المعلم وزير خارجه سوريه در نامه اي به دبيركل اتحاديه عرب ضمن اشاره به دعوت كاخ سفيد از كشورهاي عربي براي تحريم سياسي و اقتصادي سوريه خواستار موضعگيري جدي دبيركل اتحاديه عرب درباره ديكته هاي آمريكا به اين اتحاديه شد.
المعلم در اين نامه تصريح كرد كه اين اقدامات تحريك آميز آمريكا نشانه اي از توجيه دخالت هاي خارجي و تحريم هاي اقتصادي و سياسي عليه سوريه است كه با موافقت برخي از كشورهاي عربي به اجرا گذاشته شده است.
وي همچنين نسبت به خطرات اين اظهارنظرها در آينده فعاليت هاي عربي مشترك با محوريت اتحاديه عرب تاكيد كرد.
گفتني است جفري فلتمن، مشاور وزير خارجه آمريكا در امور خاورميانه در اظهاراتي مداخله جويانه گفته بود كه تقريبا تمامي رهبران عرب عقيده دارند كه نظام بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه به پايان كار خود رسيده و تغيير در سوريه حتمي است.
ويليام هيگ، وزير خارجه انگليس نيز در ادامه اين مداخله جويي ها خواستار موضع جدي و سخت گيرانه تر اتحاديه عرب در برابر سوريه شده بود.
اما از سوي ديگر با وجود جوسازي ها و دخالت هاي كاخ سفيد عليه سوريه، كه در آخرين آن، دولت آمريكا چندي پيش سفير خود را از دمشق فراخوانده بود، معاون وزير خارجه آمريكا در اقدامي كه حاكي از سرافكندگي و عقب نشيني اين كشور و نااميدي اش از موثر بودن اين فضاسازي هاست، از بازگشت سفير واشنگتن به دمشق طي هفته هاي آتي خبر داد.
«جفري فلتمن» گفت؛ «رابرت فورد» سفير آمريكا در دمشق طي چند هفته آتي فعاليت خود را در سوريه از سر خواهد گرفت.
فورد ماه گذشته به بهانه آنچه تهديدهاي امنيتي عليه خود خوانده بود، خاك سوريه را ترك كرد كه دمشق نيز بلافاصله در اقدامي متقابل سفير خود را از واشنگتن فراخواند.

 



7 سال زندان براي رئيس جمهور سابق رژيم صهيونيستي

رئيس جمهوري سابق رژيم صهيونيستي به جرم چند مورد تجاوز جنسي به هفت سال حبس محكوم شد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني «بي بي سي»، ديوان عالي رژيم صهيونيستي ديروز حكم صادره ازسوي دادگاه بدوي درباره مجرم بودن «موشه كاتساو» رئيس جمهوري سابق اين رژيم را تاييد و وي را به هفت سال زندان محكوم كرد.
گفتني است دادگاهي كه به اتهامات رئيس جمهوري سابق رژيم اشغالگر قدس رسيدگي مي كرد در سال گذشته (دسامبر) وي را به خاطر سه مورد تجاوز جنسي مجرم شناخت و او را به هفت سال زندان محكوم كرد كه نهايتا سه قاضي دادگاه عالي اين رژيم نيز ديروز به اتفاق آرا هم مجرم بودن و هم مدت محكوميت كاتساو را تاييد كردند.

 



شبكه «راشا تودي» خبر داد
هجوم شركت هاي انگليسي براي سرمايه گذاري در ليبي جديد

يك شبكه دولتي روسيه اعلام كرد، انگليس با 500 ميليون دلار هزينه در جنگ ليبي، 300 ميليارد دلار از سرمايه گذاري در اين كشور به جيب مي زند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شبكه «راشا تودي» اعلام كرد، شايد حضور ناتو در ليبي پايان يافته باشد، اما حضور كشورهاي غربي در ليبي همچنان ادامه دارد. براساس اين گزارش، شركت هاي بزرگ غربي به جاي هواپيماهاي ناتو در ليبي فعال مي شوند.
در ادامه گزارش شبكه خبري مذكور آمده است، پس از آنكه هواپيماهاي انگليسي ليبي را بمباران كرده اند، اكنون شركت هاي انگليسي سرگرم انعقاد قراردادهاي پولساز براي بازسازي اين كشور جنگ زده هستند.
راشا تودي افزود: برآوردها حاكي است انگليس در چارچوب عمليات نظامي ناتو در ليبي، كمتر از 500 ميليون دلار هزينه كرده است؛ اما براساس اعلام وزارت تجارت و سرمايه گذاري انگليس، ارزش قراردادهاي بازسازي ليبي در حوزه هاي مختلفي چون شبكه هاي آبرساني، برق، زيرساخت هاي بهداشتي و درمان و آموزش طي 10 سال آينده به حدود 300 ميليارد دلار خواهد رسيد. به گفته افرادي مثل «جان پيلجر»، كارشناس انگليسي، شواهدي وجود دارد مبني بر اينكه حتي قبل از حمله ناتو نيز مقامات لندن در زمينه سرمايه گذاري شركت هاي انگليسي در ليبي تلاش مي كرده اند.
هم اكنون شركت هاي نفتي «شل» و «بريتيش پتروليوم» و شركت مهندسي مات مك دونالد انگليس در بازسازي ليبي فعال هستند.
در اين حال به گزارش خبرگزاري فارس، دولت قطر قصد دارد يك شبكه تلويزيوني جديد بسيار مجهز در ليبي راه اندازي كند. قرار است مديريت اين شبكه به «وضاح خنفر» مدير عامل سابق شبكه «الجزيره» سپرده شود. يكي از اسناد منتشر شده توسط پايگاه «ويكي ليكس»، از رابطه خنفر با سرويس اطلاعاتي «سيا» (آمريكا) پرده برداشته بود.به گزارش ايسنا، «مختار بلمختار» يكي از اعضاي ارشد سابق شبكه «القاعده» اعلام كرد، شبه نظاميان اين شبكه با سقوط ديكتاتور ليبي، به سلاح هاي خطرناك از جمله سلاح هاي شيميايي اين كشور دست يافتند.
نخستين درگيري
به گزارش خبرگزاري مهر، رسانه هاي ليبيايي از بروز نخستين درگيري ميان انقلابيون در غرب طرابلس خبر دادند. هدف از اين درگيري، سيطره بر يكي از پايگاه هاي رژيم قذافي بود و طي آن، شماري از طرفين كشته و زخمي شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14