(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 9 آذر 1390- شماره 20086

كوتاه اقتصادي
قيمت سكه 20هزار تومان ديگر كاهش يافت
غضنفري دركنفرانس يونيدو: غربي ها مي خواهند از صنعتي شدن ايران جلوگيري كنند
رشد 111 واحدي شاخص بورس پس از 2 ماه
تشكيل كميته ويژه واردات محصولات كشاورزي
طرح هم كدي و افزايش نرخ مكالمات تهراني ها
رايزني براي اجباري شدن بيمه حوادث منازل مسكوني
تا پايان سال جاري قيمت آرد و نان افزايش نمي يابد
28ميليارد دلار صادرات طي 8 ماه
انتقاد سازمان حمايت از رشد 22 درصدي قيمت پرتقال
آغاز ذخيره سازي ميوه شب عيد
كاهش هزينه مشتركان با كسر مكالمات ناموفق زير 3ثانيه
مديرعامل اتحاديه دامداران: نيازي به واردات گوشت قرمز نداريم
ثبت اجلاس روابط عمومي هاي اوپك به نام ايران



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كل بانك مركزي از ارائه طرح افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي براي ماههاي باقي مانده از سال جاري به شوراي پول و اعتبار خبر داد. محمود بهمني درباره افزايش نرخ سود سپرده ها تا پايان سال جاري، اظهار داشت: بانك مركزي پيشنهاد افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي را در آينده نزديك به شوراي پول و اعتبار خواهد برد. وي گفت: اگر اعضا و سياستگذاران شوراي پول و اعتبار موافقت كنند بانك مركزي بلافاصله نرخ جديد سپرده ها تا پايان سال را اعلام خواهد كرد.
¤ صرافي هاي بانك ها حدود يك هفته است كه به دستور بانك مركزي، ديگر به صرافان داراي مجوز ارز نمي فروشند. در حالي كه طي هفته هاي گذشته صرافي هاي بانك ها به صرافان داراي مجوز از بانك مركزي سهميه روزانه ارز دولتي مي فروختند مشاهدات خبرنگار فارس حاكي از آن است كه در طول يك هفته اخير اين اقدام صورت نمي گيرد. يكي از صرافي هاي بانك ها در اين خصوص گفت: به دستور بانك مركزي روزانه سهميه ارز صرافان را پرداخت مي كرديم اما فعلا اين كار متوقف شده است.
¤ مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با اعلام اينكه 90 درصد دشتهاي ممنوعه كشور داراي افت ذخيره آب هستند، گفت: وقوع خشكسالي هاي اخير زنگ خطر را در دشت ها به صدا درآورده است. محمد حاج رسولي ها از آخرين اقدامات صورت گرفته در رابطه با دشتهاي ممنوعه سخن گفت و افزود: در كل كشور 609 محدوده مطالعاتي داريم كه قابل بررسي و مونيتور شدن هستند. مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران اظهار داشت: از 609 محدوده مطالعاتي در كشور، 434 محدوده بررسي مي شود و مابقي در حاشيه كوير است و يا قابل اهميت نيست.
¤ مدير بازار فرابورس گفت: 73 درصد از سهام شركت توسعه گردشگري به قيمت پايه 21ميليون و 953 هزار و899 ريال، شنبه 12آذر براي دومين بار در بازار سوم عرضه مي شود. امير هاموني گفت: سازمان خصوصي سازي در اجراي قانون برنامه چهارم توسعه و سياست هاي كلي اصل 44، 49 هزار و 57 سهم كه 46 هزار و 604 سهم آن عادي و 2 هزار و 453 سهم ترجيحي است، معادل 73 درصد سهام شركت توسعه گردشگري ايران را به ارزش هزار و 76 ميليارد و 992 ميليون و 423 هزار و 243 ريال و به نرخ پايه هر سهم 21ميليون و 953 هزار و 899 ريال، شنبه 12 آذر در بازار سوم فرابورس به صورت 20درصد نقد و مابقي اقساط 6 ساله است عرضه مي شود.
¤ رئيس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بررسي قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار در مجلس گفت: ايران رتبه 68 دنيا در زمينه اقتصاد ديجيتالي را به خود اختصاص داده است. مهدي فتح الله در گفتگو با مهر با اشاره به بررسي قانون بهبود فضاي كسب و كار در صحن علني مجلس، گفت: به نظر مي رسد كه توسعه اقتصاد ديجيتالي، لازمه بهبود فضاي كسب و كار كشور است. رئيس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بسياري از كشورهاي جهان، رويكرد نويني در خصوص كسب و كار الكترونيكي در اقتصاد خود اتخاذ كرده اند و ايران نيز در سال 2010 ميلادي، توانسته رتبه 68 را در ميان كشورهاي جهان در اقتصاد ديجيتالي به خود اختصاص دهد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4416، 4417، 4410 الي 4414، 3327 الي 3339، 3374 الي 3377، 5580، 5581، 5589، 5557، 5515، 5516، 5560 الي 5563، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765 و در مركز مخابرات خاتم الانبيا (فرديس2) با پيش شماره هاي 660 الي 666 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران از توقيف شن و ماسه غيراستاندارد با نام هاي تجارتي «شن بيز» و «تعاوني شن بيز 675» خبر داد.مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران با اعلام اين خبر افزود: در راستاي كنترل بازار و همكاري با سازمان بازرگاني و تعزيرات حكومتي، مصالح ساختماني با نام تجارتي «شن بيز» و «تعاوني شن بيز 676» به دليل نداشتن پروانه كاربرد علامت استاندارد توسط بازرسان اين اداره كل توقيف شد.

 



ديروز اتفاق افتاد
قيمت سكه 20هزار تومان ديگر كاهش يافت

نرخ انواع سكه بهار آزادي با اعمال سياستهاي جديد بانك مركزي ديروز در بازار آزاد به شدت كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار اقتصادي كيهان، هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد روز گذشته در بازار آزاد به قيمت 596 هزار تومان فروش رفت كه نسبت به روز قبل آن بيش از 20 هزار تومان كاهش داشت.
همچنين هر قطعه سكه طرح قديم نيز كه روز دوشنبه 640 هزار تومان فروش رفته بود ديروز با كاهش 25 هزار توماني مواجه شد و به نرخ 615 هزار تومان رسيد.
بهاي هر قطعه نيم سكه بهار آزادي نيز از 300 هزار تومان دو روز پيش به 292 هزار در روز سه شنبه تنزل كرد. همچنين نرخ هر سكه ربع بهار آزادي نيز با 2 هزار تومان كاهش به 149 هزار تومان در روز گذشته رسيد.
نرخ هر قطعه سكه يك گرمي هم از 79 هزار تومان به 77 هزار تومان كاهش يافت.
همچنين نرخ هر اونس طلا در بازارهاي جهاني نيز ديروز بدون نوسان در حد 1712 دلار ثابت ماند.
از سوي ديگر قيمت دلار نيز در بازار آزاد از روز گذشته روند نزولي در پيش گرفت.
مراجعه خبرنگار فارس به بازار نشان داد كه ديروز دلار در صرافي ها با قيمت هايي كه حداقل آن 1320 تومان و حداكثر آن 1330 تومان بود فروخته شد.
همچنين صرافي ها اين ارز را با نرخ 1300 الي 1315 تومان از مردمي كه مي خواستند دلارهايشان را بفروشند مي خريدند. گفتني است روز دوشنبه هم دلار به 1350 تومان كاهش يافته بود و ادامه اين روند نزولي در روز گذشته نيز رقم خورد.
رئيس كل بانك مركزي اخيرا وعده داد كه اين روزها قيمت سكه و دلار در بازار كاهش شديدي خواهد يافت.

 



غضنفري دركنفرانس يونيدو: غربي ها مي خواهند از صنعتي شدن ايران جلوگيري كنند

وزير صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از رفتار غربي ها در قبال ايران گفت: كشورهاي غربي با انگيزه هاي كاملاً سياسي به دنبال تخريب چهره ايران هستند.
مهدي غضنفري در چهاردهمين اجلاس كنفرانس عمومي يونيدو در وين افزود: وجود تبعيض و بي عدالتي در تحولات اقتصادي و صنعتي به خصوص در انقلاب صنعتي اول از ويژگي هاي بارز اين انقلاب بود. همين ويژگي بود كه موجب بي توجهي به شأن و منزلت انسان حتي درخود كشورهاي صنعتي، تخريب محيط زيست و استثمار توجيه ناپذير ديگر كشورها شد.
از نظر وزير صنعت، معدن و تجارت هم اكنون بسياري از امكانات و تكنولوژي ها و صنايع برتر در اختيار كشورهاي توسعه يافته است و كشورهاي درحال توسعه مجبور خواهند بود در اين مسير هزينه هاي سنگيني را بابت دريافت اين تكنولوژي ها به كشورهاي توسعه يافته بپردازند.
وي تاكيد كرد: به اين ترتيب كشورهاي درحال توسعه كه اتفاقاً منابع مالي كمتري از كشورهاي توسعه يافته دارند دراين مرحله از فرآيند توسعه اي بيش از پيش از كشورهاي توسعه يافته عقب مي مانند.
غضنفري افزود: لازم به ذكر است كه هم اينك بسياري از كشورهاي توسعه يافته عزم خود را براي جبران خسارات قبلي جزم نكرده اند و خود به تعهدات و پروتكلهاي بين المللي دراين خصوص عمل نمي كنند.
به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، جمهوري اسلامي ايران درسالهاي اخير با رويكردي همه جانبه نگر، اقدام به اصلاحات اقتصادي متعددي كرده است كه مهمترين و تاثيرگذارترين آن در شرايط فعلي موضوع هدفمندسازي يارانه ها و آزادسازي قيمت حامل هاي انرژي بود.
وي ادامه داد: اين امر به لحاظ اقتصادي درحدي موفقيت آميز بود كه مورد تحسين صندوق بين المللي پول واقع گرديد و به لحاظ زيست محيطي نيز آثار اين امر بر تغيير الگوي توليد و مصرف، به طرز بارزي ملموس است.
غضنفري تصريح كرد: همچنين جمهوري اسلامي ايران توجه ويژه اي به بحث توسعه صنعتي با ملاحظات زيست محيطي داشته است. درهمين راستا به دنبال توليد انرژي هاي تجديد پذير بوده و دراين خصوص سياست هايي به منظور ترويج و توسعه تكنولوژي ها و كاربردهاي اين دست از انرژي ها تدوين كرده است.
به گفته وي، در ايران علاوه بر طراحي مدل ملي مديريت زيست محيطي، انجام مطالعات براي اجراي توليدات پاك، تهيه الگوي بهينه كاهش مصرف آب و انرژي درصنعت و محصول صنعتي مطالعه براي كاهش آلاينده هاي ناخواسته صنعتي، اعطاي جايزه صنعت سبز به واحدهاي صنعتي نيز صورت گرفته است.
وي تصريح كرد: با توجه به اهميت و نقش فناوري نانو در انقلاب صنعتي جديد، سند پروژه ايجاد «مركز بين المللي فناوري نانو در ايران» با همكاري يونيدو به امضا رسيده است و ماموريت به كارگيري نانو در مديريت آب وپساب در ايران به آن واگذار شده است. اخيراً مرحله اول پرداخت بودجه مركز به مبلغ 500 هزار دلار توسط جمهوري اسلامي ايران انجام شده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: مايه مباهات است كه اعلام كنم كه ظرفيت عظيم صنايع ايران و نيروي متخصص و مجرب در بيش از 40 كشور درحال اجراي پروژه هاي مهم صنعتي مي باشند.
وي درعين حال از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري با كليه كشورهاي درحال توسعه و كمتر توسعه يافته براي توسعه صنعتي خبر داد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين دربخش ديگري از سخنان خود به رفتارهاي غير منطقي برخي كشورها اشاره كرد و گفت: متأسفانه تعداد اندكي از كشورهاي غربي با انگيزه هاي كاملاً سياسي و با اعمال فشار بر نهادهاي بين المللي و ساير كشورها سعي در تخريب وجهه ايران و جلوگيري از صنعتي شدن ايران دارند.وي با بيان اينكه از يونيدو انتظار مي رود كه تلاش مي كند با كشورهاي با حداقل توسعه يافتگي و در حال توسعه متقاضي درجهت توسعه صنعتي آنها همكاري كند، افزود: از اين سازمان نيز توقع مي رود از كشوري مانند جمهوري اسلامي ايران كه داراي برنامه هاي روشن، جامع و مبتني بر اهداف دقيق و مشخص براي توسعه صنعتي است، حداكثر حمايت را به عمل آورد.

 



رشد 111 واحدي شاخص بورس پس از 2 ماه

شاخص بورس بعد از 7 روز سير نزولي پي در پي، ديروز براي نخستين بار طي دو ماه گذشته 111واحد رشد كرد.
به گزارش فارس، بعد از ثبت ركورد منفي سير نزولي شاخص بورس در 7 روز پي درپي كه در سال جاري سابقه نداشت و همچنين از دست رفتن مهمترين خط حمايت يعني كانال 34 هزار واحدي در روز دوشنبه، ديروز اوضاع اين متغير مهم بهبود يافت اما حجم معاملات نشان مي دهد سهامداران زيادي حاضر به خريد نشده اند.
براساس اين گزارش: دماسنج بازار سهام كه از 29 آبان تا روز دوشنبه 1386 واحد را در عرض 7 روز كاري از دست داده بود، ديروز با 111 واحد رشد ضمن بازپس گيري كانال 24 هزار واحدي و ثبت عدد 24 هزار و 89 واحدي، براي نخستين بار در دو ماه گذشته با رشد بيش از 100 واحدي روبرو شد.
آخرين بار در 12 مهرماه شاهد رشد 107 واحدي بود و از آن زمان تا به ديروز حداكثر رشد روزانه 82 و 76 واحد در 19 مهر و 11 آبان ماه به ثبت رسيده بود.
به هر حال در شرايطي قيمت سهام اكثر شركت هاي بزرگ و آينده دار به كف رسيده اند كه ديروز سهامداران عمده و حقوقي اكثر شركت ها البته به جز بنگاه هايي مانند دو بانك پاسارگاد و اقتصاد نوين، با جمع آوري سهام زير مجموعه هاي خود زمينه ساز رشد قيمت ها و تشكيل صف هاي خريد شدند.
به همين علت و در نتيجه اثر مثبت 58 تا 6 واحدي شركت هاي ملي مس، سرمايه گذاري غدير، فولاد مباركه، مپنا، پتروشيمي پرديس، مخابرات و سايپا و غيره، شاخص بورس به رنگ سبز درآمد.
اين رشد و برگشت نسبي بازار در شرايطي در قبال ضررهاي هنگفت سرمايه گذاران ناچيز هست و اميد به پايداري رونق معاملات و تداوم روند صعودي اما منطقي سهام هست كه برخي از كارگزاران و كارشناسان با اشاره به داد و ستد 139 ميليون سهم به ارزش 7/34 ميليارد تومان ديروز (كه فرقي با حجم معاملات روزهاي گذشته نداشت) معتقدند رشد قيمت ها تحت تاثير سخنان اخير وزير اقتصاد و متاثر از سفارش هاي ارايه شده مسئولان بوده و تا زمان حصول اطمينان خاطر از عملي شدن حمايت هاي دولت، نمي توان چندان دل به اين بازار بست و حتي رشد كنوني و مقطعي قيمت ها و شاخص بيشتر فرصتي براي فروش است تا خريد.
اما گروه ديگري هم با در نظر گرفتن ميانگين بازدهي صفر درصدي سرمايه گذاري در بورس بر اين باورند با كاهش جو رواني و فشار فروش صندوق هاي سرمايه گذاري و سهامداران حقيقي از يك سو و بهبود اقتصاد جهاني و رشد قيمت محصولات جهاني، بورس روزهاي روشني را در پيش رو خواهد داشت.
به هر حال طي روزهاي آينده بايد منتظر بود تا مشخص شود كدام يك از اين دو گروه تحليل و پيش بيني درستي از شرايط بازار سهام كرده اند.

 



تشكيل كميته ويژه واردات محصولات كشاورزي

رئيس كل سازمان توسعه تجارت از تشكيل كميته ويژه واردات محصولات كشاورزي با هدف اجراي هرچه بهتر قوانين مصوب و تعامل بيشتر با دستگاه هاي متولي اين فرآيند در اين سازمان خبر داد.
حميد صافدل در گفت وگو با ايرنا افزود: براساس ماده 16 قانون بهره وري بخش كشاورزي و همچنين صراحت ماده 145 قانون برنامه پنجم توسعه بايد مجوز واردات انواع محصولات كشاورزي توسط وزارت جهاد كشاورزي صادر شود و متولي اصلي، اين وزارتخانه است.
وي در واكنش به برخي اظهارات مبني بر اينكه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان متولي واردات ميوه است و ماده 16 قانون بهره وري بخش كشاورزي ناديده گرفته شده، گفت:از زمان ابلاغ قانون، تمامي ثبت سفارش محصولات كشاورزي براساس نظر صريح وزارت جهاد كشاورزي انجام مي شود و هيچ كس حق تخلف در اين خصوص ندارد.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت در عين حال گفت: تمام مراحل ثبت سفارش در هر حوزه مرتبط با كشاورزي از جمله ميوه، بايد طبق ضوابط و مقررات صورت گيرد و وزارت صنعت و گمرك نيز موظف به اجراي قانون هستند.
وي با اشاره به ممنوعيت ثبت سفارش ميوه براساس درخواست وزارت جهاد كشاورزي در سازمان توسعه تجارت گفت: توقف ترخيص ميوه هاي ثبت سفارش شده تا پايان آذرماه نيز با هدف بازكنترل و اعتبارسنجي اين فرايند پيش بيني شده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: براساس مديريت واردات بايد در هر نوع واردات به كشور ابتدا توليد داخلي را در نظر گرفت و حوزه كشاورزي نيز در اين بخش از اهميت ويژه اي برخوردار است و به طور حتم وزارت جهاد كشاورزي درصدور مجوزها ابتدا منافع كشاورزان زحمتكش را در نظر مي گيرد.
صافدل افزود: در زمان حاضر واردكنندگان محصولات كشاورزي براي ورود 700 رديف تعرفه كالاي كشاورزي بايد به وزارت جهاد مراجعه كنند.
تهيه فهرست ممنوعيت واردات 240 قلم
كالاي لوكس
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اعلام اينكه فهرست 240 قلم كالاي لوكس ممنوع الورود به ايران تهيه شد، گفت: واردات كالاهاي لوكس با تغيير در شيوه اختصاص ارز به آنها محدود مي شود.
صافدل در گفتگو با مهر با اشاره به روش هاي محدود كردن واردات كالاهاي لوكس و غير ضرور در كشور، گفت: دولت قصد دارد با تركيبي از سياست هاي واردات در مقابل صادرات، ارز مورد نياز براي اين گروه از كالاها را تغيير دهد.
وي افزود: يكي از اين روش ها براي محدود كردن واردات كالاهاي لوكس، تغييرات تعرفه اي است، بنابراين وزارت صنعت، معدن و تجارت با دو سياست تغييرات تعرفه اي و تغيير روش اختصاص ارز در مورد كالاهاي غيرضرور، روش ورود آن ها را تغيير مي دهد.
وي تصريح كرد: فهرست 240 قلم كالاي لوكس تهيه و به دستگاه هاي مختلف اعلام شده است تا با طي مراحل فرآيندهاي كارشناسي و اظهارنظر بخش هاي مختلف متوقف شود اما هم اكنون نمي توان فهرست آنها را اعلام كرد، چرا كه زماني اين فهرست قابليت اطلاع رساني دارد كه ابلاغ نهايي از دولت تائيد نهايي را كسب كرده باشد.
صافدل گفت: ممكن است بارها كالايي از سوي سازمان توسعه تجارت ايران كارشناسي شده باشد و دستگاه متولي ذيربط، نظر اصلاحي در مورد آن ارايه دهد يا در مراحل ابلاغ نهايي، مورد تاييد واقع نشود، بر اين اساس تا زماني كه تاييد دولت را در رابطه با تغييرات تعرفه اي نداشته باشيم، از نظر ما تغييري شكل نگرفته است.
وي اظهار داشت: تغيير در مورد قوانين و مقررات، زماني شكل مي گيرد كه اين تغييرات به تصويب هيئت وزيران با طي مراحل آئين نامه داخلي دولت صورت بگيرد.

 



از 17 آذر انجام مي شود
طرح هم كدي و افزايش نرخ مكالمات تهراني ها

معاون رگولاتوري گفت: از 17 آذرماه، كد تمامي شهرستان هاي استان تهران به 021 تغيير مي كند و نرخ هر پالس استاني تلفن ثابت براي تهراني ها 43/51 ريال مي شود.
حسن رضواني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: طرح هم كدي شهرستان هاي استان تهران از تاريخ 17 آذرماه اجرا خواهد شد.
معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي افزود: به اين ترتيب از 17 آذرماه، كد تمامي شهرستان هاي استان تهران به 021 تغيير خواهد كرد.
وي ادامه داد: از 17 آذرماه مكالمات شهري و بين شهري در استان تهران حذف و محاسبه هزينه تلفن ثابت مشتركان استان تهراني بر مبناي تعرفه جديدي با نام تعرفه استاني انجام مي شود.
معاون رگولاتور افزود: به اين ترتيب نرخ هر پالس استاني تلفن ثابت براي تهراني ها
43/51 ريال خواهد شد كه تاكنون 7/44 ريال بوده است.
وي ادامه داد: شركت مخابرات استان تهران براي آغاز طرح هم كدي روز 12 آذر ماه را پيشنهاد داده بود كه به دليل انجام هماهنگي هاي لازم از سوي شركت ارتباطات زيرساخت، اين تاريخ براي روز 17 آذرماه هماهنگ شد.
وي توضيح داد: علاوه بر مهيا شدن امكانات فني در شركت مخابرات، شركت ارتباطات زيرساخت نيز بايد اقداماتي از جمله تعريف در سوئيچ ها و راه يابي بين المللي را انجام دهد.

 



رايزني براي اجباري شدن بيمه حوادث منازل مسكوني

رئيس كل بيمه مركزي از رايزني با نمايندگان مجلس براي اجباري كردن بيمه حوادث منازل مسكوني خبر داد.
سيد محمد كريمي در هجدهمين همايش ملي بيمه و توسعه با اشاره به نقش مهم بازار سرمايه، بازار پول و صنعت بيمه در توسعه اقتصادي هر كشور گفت: بازار سرمايه با سرمايه گذاري در بخش هاي خرد و كلان، داخلي و خارجي مي تواند علاوه بر تقويت بخش اقتصادي كشور جايگاه مهمي داشته باشد و بورس علاوه بر افزايش اشتغال و درآمد ملي كشور در كاهش مشكلات مردم نقش مهمي دارد.
وي بازار پول را دومين شاخص مهم اقتصاد كشور دانست و گفت: با ورود بانك هاي خصوصي، عرضه اوراق مشاركت و حضور فعال شركت ها در بورس اين بخش رشد مهمي داشته است. به خصوص رقابت بانك هاي خصوصي رونق فضاي كسب و كار را در پي داشته است.
وي تأكيد كرد: با اين حال صنعت بيمه در مقايسه با اين دو نهاد رشد مطلوبي كسب نكرده است و اين در حالي است كه بيمه نقش مؤثري در توسعه سرمايه گذاري، صنعت، كشاورزي، افزايش اميد زندگي، توسعه فرهنگ اجتماعي و سلامت جامعه دارد.
وي نبود اطلاع رساني و نبود مقررات مناسب را دليل اصلي توسعه نيافتگي صنعت بيمه عنوان كرد.
كريمي با بيان اينكه آيين نامه بيمه هاي زندگي در دستور كار شوراي عالي بيمه قرار دارد گفت: بيمه مركزي براي توسعه اين صنعت به ويژه در بخش بيمه هاي زندگي آيين نامه اي در دست بررسي دارد كه گام نخست آن افزايش سقف سن در بيمه عمر و برقراري مستمري است.
وي همچنين از اولويت بيمه مركزي در زمينه توسعه بيمه هاي زندگي، كشاورزي، اعتباري و برقراري تعامل بيشتر بازار پول و سرمايه با صنعت بيمه خبر داد.
كريمي بي توجهي مردم به بيمه هاي حوادث را تاسف بار دانست و گفت: نبود فرهنگ بيمه اي در جامعه باعث شده مردم بيمه را در شخص ثالث ببينند، در حالي كه بيمه هاي حوادث و منازل مسكوني هم راستاي بيمه شخص ثالث براي كاهش تبعات حوادث است. به همين دليل بيمه مركزي در حال رايزني با نمايندگان مجلس براي اجباري كردن بيمه هاي حوادث منازل مسكوني است.
در ادامه اين همايش غدير مهدوي، رئيس پژوهشكده بيمه مركزي با بيان اينكه سرانه بيمه عمر در كشور حدود 4 تا 5 هزار تومان است، گفت: براي تشويق مردم به خريداري اين بيمه نامه و افزايش سرانه حق بيمه معافيت مالياتي بسيار مؤثر است.
وي مشكل عمده صنعت بيمه را نبود محصولات متنوع عنوان كرد و گفت: نبود پوشش بسياري از ريسك ها، عرضه ناكافي خدمات بيمه اي و نبود اطلاع رساني كافي از محصولات بيمه اي موجب شده تا اطلاعات مردم از بيمه كم باشد.
به گفته وي شاخص هاي كمي و كيفي تقاضاي بيمه در ايران شرايط مناسبي ندارد و متوسط تقاضاي بيمه در ايران 70 هزار تومان است.
وي عنوان كرد: از 60 دلار سرانه بيمه در كشور حدود 37 دلار مربوط به بيمه خودرو است كه اين امر نشان دهنده عقب ماندگي كشور در حوزه بيمه است.

 



تا پايان سال جاري قيمت آرد و نان افزايش نمي يابد

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه تا پايان سال جاري برنامه اي براي افزايش قيمت آرد و نان در كشور وجود ندارد، گفت: مردم نمره نان كيفي را در رتبه اول به سنگك و در رتبه دوم به لواش ارايه كردند.
عباس قبادي در گفتگو با مهر با اشاره به طراحي سامانه اي براي پايش كيفيت نان، گفت: موضوع بهبود كيفيت آرد و نان در دستور كار جدي شركت بازرگاني دولتي ايران قرار گرفته و ظرف ماه هاي اخير كيفيت نان نيز دگرگون شده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بهبود كيفيت نان نتيجه ورود به بحث كيفيت نان و اختلاط گندم و نيز نظارت بر پخت از سوي اتحاديه و انجمن كارخانجات توليدكننده نان است كه هم اكنون باعث كاهش قابل توجه حجم شكايات از نانوايي ها و شيوه پخت آنها شده است.
وي تصريح كرد: براساس آخرين نظرسنجي هاي انجام شده، مردم بهترين نمره كيفيت نان را به نان سنگك داده اند و البته لواش هم در رتبه بعدي قرار گرفته است.
به گفته قبادي، برنامه اي براي افزايش قيمت آرد و نان وجود ندارد و همچنين قرار هم نيست كه تا پايان سال، در بحث افزايش قيمت آرد و نان اتفاقي رخ دهد.
قبادي همچنين در مورد وضعيت ذخيره سازي مطمئن كالاهاي اساسي از سوي شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: هم اكنون ذخيره مطمئني براي روغن، برنج و شكر و نيز مرغ وجود دارد و نگراني از اين بابت جايز نيست.

 



28ميليارد دلار صادرات طي 8 ماه

رئيس كل گمرك گفت: صادرات غير نفتي در 8 ماه سال جاري به 6/28 ميليارد دلار و واردات به 7/39 ميليارد دلار رسيده است.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به رشد 5/39 درصدي صادرات غير نفتي در 8 ماه گذشته و كاهش 6 درصد واردات دراين مدت، اظهار داشت: صادرات غيرنفتي در 8 ماه سال جاري به 6/28 ميليارد دلار رسيد كه درمقايسه با مدت مشابه سال گذشته 5/39 درصد رشد داشته است.وي درباره ميزان واردات در 8 ماهه بيان كرد: واردات دراين مدت با 6 درصد كاهش به 7/39 ميليارد دلار رسيد.
رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي با بيان اينكه رشد صادرات غير نفتي نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است، اظهار اميدواري كرد:هدف صادرات غير نفتي 45 ميليارد دلار محقق شود؛ به نظر مي رسد حداقل ميزان صادرات غير نفتي درپايان سال جاري به 41 يا 42 ميليارد دلار برسد.
به گفته معمارنژاد آمار تفكيك شده و جزئيات صادرات و واردات در8 ماه هنوز به دست نيامده است.به گزارش فارس، در 7 ماه گذشته ميزان صادرات
950/23 ميليارد دلار رسيده بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/35 درصد رشد داشت. در صورت ادامه روند فعلي به نظر مي رسد، تا پايان سال هدف 45 ميليارد دلاري صادرات غير نفتي محقق شود.
بدين ترتيب تراز تجاري غير نفتي كشور در 8 ماه سال 90 به منفي 1/11 ميليارد دلار مي رسد كه نسبت به سال هاي گذشته كاهش محسوسي داشته است.

 



انتقاد سازمان حمايت از رشد 22 درصدي قيمت پرتقال

معاون كالايي سازمان حمايت از مصرف كننده و توليدكننده از گراني 22 درصدي قيمت پرتقال انتقاد كرد.
محمد قبله در گفت وگو با فارس گفت: ميزان توليد پرتقال در كشور
5/2 ميليون تن است و در هفت ماهه فقط 94 هزار تن وارد شده است يعني كمتر از 10 درصد ميزان توليد اما قيمت پرتقال نسبت به سال گذشته 22 درصد رشد داشته است. چه اتفاقي افتاده است كه پرتقال گران شده؟به گفته وي، وقتي عمده محصولات بازار را توليد داخل تشكيل مي دهد چرا بايد شاهد رشد 22 درصدي قيمت پرتقال باشيم؟ اگر هدف حمايت از كشاورزي است كشاورز پرتقال خود را بر روي درخت و در شهريورماه فروخته است پس افرادي كه جوسازي مي كنند به دنبال منافع گروه هاي خاص هستند.
قبله درباره اتفاقات رخ داده در خصوص واردات ميوه و فرافكني وزارتخانه ها و گمرك و شانه خالي كردن اين سازمان از مسئوليت واردات آن هم اظهار داشت: قانون بهره وري كشاورزي 35 ماده دارد كه وزارت جهاد فقط بر روي ماده 16 متمركز شده است كه اين ماده مربوط به صدور مجوز واردات محصولات كشاورزي است و بقيه مواد را رها كرده است.
وي افزود: در تاريخ 21 تيرماه سال 90 وزير جهاد به وزير صنعت، معدن و تجارت نامه زده است كه ثبت سفارش واردات ميوه طبق روال سال 89 انجام مي شود پس اگر بخواهيم اينطور حساب بكنيم لزومي ندارد مباحثي در خصوص افزايش واردات ميوه مطرح شود چرا كه مجوز واردات ميوه فقط توسط وزارت جهاد صادر مي شود.
معاون كالاهاي مصرفي سازمان حمايت گفت: نارنگي در سال 89، 16 هزار تن و در سال 90 معادل 2 هزار تن، پرتقال در سال 89، 93 هزار تن و در سال 90، معادل 94 هزار تن، سيب در سال 89، 7 هزار تن و در سال 90، 16 هزار تن، موز در سال 89، 367 هزار تن و در سال 90، 358 هزار تن وارد شده است. كه اين آمار مربوط به آمار هفت ماهه و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته است. وي افزود: براساس آمار گمرك هيچگونه واردات ميوه لوكس نظير هلو، شليل و شفتالو صورت نگرفته است اما اگر چرخي در بازار بزنيد مي بينيد كه اين ميوه ها در واحدهاي خرده فروشي توزيع مي شود. كه اين دو حالت مي تواند داشته باشد يكي اين كه به صورت قاچاق وارد شود كه احتمال آن وجود دارد و ديگر اين كه در گمرك هلو را به اسم پرتقال وارد كنند.
معاون سازمان حمايت گفت: اگر ميوه به صورت قاچاق وارد كشور مي شود كه مسئول رسيدگي به آن ستاد قاچاق است اگر هلو را به جاي پرتقال وارد مي كنند مسئول آن گمرك است و اگر هرگونه وارداتي با مجوز صورت مي گيرد آن مجوز را وزارت جهاد صادر كرده است. لذا ما نمي دانيم كه وزارت صنعت، معدن و تجارت در كجاي اين معادله قرار دارد.

 



آغاز ذخيره سازي ميوه شب عيد

مدير عامل تعاوني ميوه و تره بار استان تهران از آغاز ذخيره سازي ميوه شب عيد در انبارها خبر داد.
حسين مهاجران در گفتگو با مهر با اعلام ذخيره سازي ميوه شب عيد، گفت: هر سال علي رغم ذخيره سازي ميوه در ايام شب عيد، شاهد افزايش قيمت هستيم.
وي با اشاره به اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت براي پرداخت يارانه به افرادي كه براي ذخيره سازي ميوه اقدام مي كنند، گفت: امسال علي رغم اقدامات صورت گرفته براي ذخيره سازي ميوه، هنوز از پرداخت يارانه ها خبري نيست.
حسين مهاجران مديرعامل تعاوني ميوه و تره بار استان تهران افزود: هر سال براي جلوگيري از ايجاد بازار سياه و جوسازي عليه بازار، بازرگاني وارد عمل مي شود و بازار را به تعادل مي رساند.
مديرعامل تعاوني ميوه و تره بار استان تهران اظهار داشت: در فرآيند ذخيره سازي ميوه، مقداري از محصول از بين رفته و بخشي نيز به سردخانه ها و پس از بسته بندي وارد بازار مي شود.
وي با اشاره به كاهش قيمت ميوه و مركبات، گفت: پرتقال و نارنگي كيلويي 150 تومان نسبت به هفته گذشته ارزان شده است. مهاجران اعلام كرد: قيمت پرتقال 2 هزار توماني به 1800 تومان، و نارنگي 1800 توماني به 1500 تومان رسيده است.
مهاجران يادآور شد: با توجه به قرار داشتن در فصل برداشت مركبات، قيمت كاهش يافته و بازار از نارنگي پر شده است، همچنين پرتقال شرق مازندران نيز براي ذخيره شب عيد در نظر گرفته شده است.

 



كاهش هزينه مشتركان با كسر مكالمات ناموفق زير 3ثانيه

وزير ارتباطات گفت:كارشناسان رگولاتوري پس از اندازه گيري متوجه شده اند اگر 3 ثانيه مبناي حذف هزينه مكالمات ناموفق قرارگيرد، هزينه تعداد زيادي از مكالمات به حساب مشترك منظور نخواهد شد.
رضا تقي پور درگفت وگو با خبرگزاري فارس درخصوص ابهامات موثر بودن يا نبودن مصوبه حذف هزينه مكالمات ناموفق كمتر از 3 ثانيه و تاثير اين مصوبه در قبوض مشتركان، اظهار داشت: اينكه آيا فرمان End Of Call از طريق گوشي مشترك ارسال مي شود يا خير، كاملاًمشخص است.
وزير اطلاعات وفناوري اطلاعات درپاسخ به اين سوال كه برخي معتقدند اثبات قطعي ناموفق بودن مكالمه كار راحتي نيست و تاثير اين مصوبه شايد از روي كاغذ فراتر نرود، افزود: اصلا اين طور نيست؛ اين موضوع كاملاً قابل اندازه گيري است و زماني كه انجام شد، مي توانيم آمار مربوطه را اعلام كنيم كه چه تعداد از مكالمات ناموفق زير 3 ثانيه محاسبه نشده است.
تقي پور درپاسخ به اين پرسش كه معيار 3 ثانيه چگونه مشخص شده و چرا حداقل مكالمات كمتر از5 ثانيه معيار قرار نگرفته، گفت:براي تعيين اين معيار سنجش صورت گرفته و براين مبنا 3 ثانيه تعيين شده است.
وي ادامه داد: يعني 3 ثانيه از آسمان نيفتاده است. واقعاً اندازه گيري شده و كارشناسان سازمان تنظيم مقررات متوجه شده اند كه اگر اين عدد، مبنا قرار داده شود تعداد زيادي از مكالماتي كه به دليل اشكالات شبكه از بين مي روند، به حساب مشترك منظور نخواهد شد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاكيد كرد: هم تعداد اين مكالمات قابل اندازه گيري است و هم دستورالعمل عدم محاسبه هزينه، در خصوص آنها اجرا خواهد شد.

 



مديرعامل اتحاديه دامداران: نيازي به واردات گوشت قرمز نداريم

مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران كشور با بيان اينكه زمزمه هاي جديدي از واردات گوشت شنيده مي شود، گفت: تمام پرواربندي هاي بهار گذشته، نيمه دوم سال به بازار مي آيد و هيچ نيازي به واردات گوشت قرمز نيست.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: ظرفيت توليد گوشت كشور به اندازه اي است كه بدون واردات مي توان نياز مردم را تأمين كرد.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور افزود: در حالي كه طبق برنامه پنجم سرانه مصرف گوشت كشور حدود 11 كيلوگرم پيش بيني شده، كشور توان توليد با سرانه مصرف 13 كيلوگرم را نيز دارد.وي افزود: ظرفيت توليد گوشت قرمز كشور 100 ميليون و 200 هزار تن است در حالي كه نياز به گوشت قرمز حتي با سرانه مصرف 13 كيلوگرم بيش از 975 هزار تن نخواهد بود.
سلطاني گفت: با اين ظرفيت توليد متأسفانه سال گذشته 100 هزار تن گوشت قرمز وارد كشور شد كه بيشتر به سود واردكنندگان و كشورهاي صادركننده بوده است.
وي تصريح كرد: طي سال هاي گذشته واردات گوشت قرمز به كشور در حمايت از توليدكنندگان كشور وارد كننده و تضعيف توليد داخل بوده به طوري كه به رغم عدم افزايش آنچناني قيمت گوشت داخل، قيمت گوشت وارداتي تا 2 برابر افزايش داشته است.سلطاني خاطرنشان كرد: واردات گوشت قرمز علاوه بر كاهش توليد داخل ضربه بزرگي به اشتغال كشور است.مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران كشور تصريح كرد: با اين وجود زمزمه هايي از ادامه واردات گوشت قرمز به كشور وجود دارد كه كلاً به ضرر توليد داخل است.

 



ثبت اجلاس روابط عمومي هاي اوپك به نام ايران

مديركل روابط عمومي وزارت نفت از اخذ مجوز انتشار نشريه تخصصي انگليسي زبان صنعت نفت، برگزاري اجلاس روابط عمومي هاي اوپك و ايجاد بانك اطلاعات بازنشستگان صنعت نفت خبر داد.
اسحق رويور با تأكيد بر نقش و جايگاه ايران در سازمان كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك)، از اخذ مجوز وزير نفت براي انتشار نشريه اي در حوزه اوپك با عنوان «ايران پتروليوم بولتن» خبر داد.
وي با اشاره به جلسه مشترك با عبدالله سالم البدري دبير كل اوپك يادآوري كرد: در اين جلسه پيشنهاد برگزاري اجلاس روابط عمومي هاي اوپك ارائه و با موافقت ايشان و مهندس قاسمي وزير نفت قرار شد اجلاس روابط عمومي هاي اوپك به نام ايران در اين سازمان ثبت شود.
به گفته رويور به اين ترتيب اين اجلاس هر ساله در يكي از كشورهاي عضو اوپك برگزار خواهد شد و كشورهاي عضو مي توانند با امضاي تفاهم نامه هاي فرهنگي و خبري، به تبادل اطلاعات و اخبار مرتبط بپردازند.
وي همچنين با تأكيد بر لزوم توجه و بهره گيري از تجربه، تخصص و توانمندي بازنشستگان صنعت نفت، گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده با ايجاد بانك اطلاعاتي بازنشستگان صنعت نفت، از اين بدنه كارشناسي به عنوان بازوي كمكي صنعت نفت كمك گرفته خواهد شد.
رويور تأكيد كرد: به كارگيري تجربه غني اين همكاران صنعت نفت و تلفيق آن با علم روز دنيا مي تواند موجب توسعه دانش فني صنعت نفت شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14