(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 9 آذر 1390- شماره 20086

راهكارهاي اسرارآميز سلامتي
لپ تاپي كه با آب كار مي كند
اين مطلب را فشار بالاها بخوانند!
زيردريايي رويايي!
چگونه مي توان واژه را چشيد و صدا را بوئيد!
90درصد زنان كم خوني دارند
بزرگترين منبع انرژي جهان
كمبود ژن عامل قد كوتاهي



راهكارهاي اسرارآميز سلامتي

بدن انسان روش هاي جالب و جذابي را براي فرستادن علائم هشداردهنده دارد كه اين علائم در واقع اسراري را از درون بدن فاش مي سازند. به عنوان مثال آيا مي دانيد كه خنديدن پس از خوردن هر وعده غذايي چه تأثيري روي بدن دارد؟ يا اينكه آيا مي دانيد سفيدشدن زودهنگام موها نشانه چه فرآيندي دربدنتان است.
به گزارش ايسنا، بدن انسان در تمام طول عمر به شيوه اي هوشمندانه و منحصر به فرد علائم و نشانه هاي زيركانه و هشداردهنده را بروز مي دهد اما اكثر افراد به دليل ناآگاهي از اين روابط و علائم، پيغام هاي حياتي بدن را ناديده مي گيرند كه حاصل آن به خطرافتادن سلامتي است.
روزنامه «ديلي ميرور» در گزارشي به چند راهكار جالب و شگفت انگيز به عنوان اسرار زندگي اشاره كرد كه بي ترديد در زندگي روزمره، قابل استفاده و مفيد خواهدبود.
1- دردناك شدن مچ پـا مي تواند نشان دهنده مشكلات كلسترولي باشد.
به گفته متخصصان دردناك شدن مچ را مي توان نشانه ابتدايي از افزايش ارثي سطح كلسترول بد خون باشد. در واقع تشكيل كلسترول در اطراف زردپي آشيل، موجب بروز اين درد مي شود.
- راه حل چيست؟
اگر احساس كرديد كه مچ پاهايتان مدت سه روز يا بيشتر به طور مداوم درد مي كند، حتما براي چكاپ كلسترول به پزشك مراجعه كنيد، بويژه اگر سابقه خانوادگي ابتلا به بيماري قلبي را داريد.
2- قوي بودن ريه ها نشان دهنده كاهش خطر ابتلا به آلزايمر است.
مطالعات نشان مي دهد كه فعاليت ضعيف و نامطلوب ريه ها موجب ميشود كه اكسيژن كمتري به مغز برسد و در نتيجه خطر ابتلا به زوال عقل و آلزايمر افزايش پيدا مي كند.
براي جبران اين مشكل سعي كنيد تنفس عميق انجام دهيد به اين ترتيب 5 ثانيه عمل دم و 5 ثانيه عمل بازدم هوا را انجام دهيد. اين كار موجب تقويت ريه ها مي شود چون اكسيژن را به مقدار كافي و مناسب به مغزتان مي رساند. اگر اين كار را 6 نوبت در روز تكرار كنيد. ريه هاي شما 20 درصد قوي ترمي شوند.
3- سفيدشدن موها قبل از رسيدن به 30 سالگي نشانه مهمي از ابتلا به مشكلات تيروئيدي است.
متخصصان تيروئيد تأكيد دارند كه عدم تعادل در فعاليت غده تيروئيد موجب اختلال در توليد رنگدانه ها در پياز مو مي شود.
- راه حل چيست؟
- اگر موهايتان درسنين پايين سفيدشده و همچنين علائم ديگري چون كاهش وزن و افسردگي داريد، حتما براي چكاپ كامل و درمان به موقع به يك متخصص غدد مراجعه كنيد.
4-بيماري لثه خطر و احتمال زايمان زودرس را افزايش مي دهد.
باكتري هاي موجود در لثه هاي بيمار و عفوني، موجب بروز واكنشي مي شود كه حاصل آن بازشدن بي موقع و زودهنگام دهانه رحم در دوران بارداري است.
- راه حل چيست؟
هر روز نخ دندان بكشيد. همچنين زنان باردار براي اطمينان از سلامت دندان ها و لثه خود بايد مرتب به دندان پزشك مراجعه كنند. مطالعات نشان مي دهد كه مشكل و بيماري لثه احتمال زايمان پيش از موعد را 70 درصد افزايش مي دهد.
5- گرم نگه داشتن پاها احتمال سرماخوردگي را كاهش مي دهد.
وقتي پاها سرد مي شوند، عروق خوني در بيني بسته و منقبض مي شوند كه درنتيجه گلبولهاي سفيد خون دراين منطقه از مبارزه با عفونت ها دست مي كشند و محل ورود ميكروب ها به بدن باز مي شود.
بنابراين توصيه مي شود جوراب بپوشيد و مطمئن شويد كه با گرم نگه داشتن پاها، سيستم دفاعي بدنتان به طور كامل كار مي كند.
6- خنديدن پس از صرف هر وعده غذايي، ميزان قند خون شما را پايين مي آورد.
متخصصان معتقدند عضلاتي كه ما از آنها براي خنديدن استفاده مي كنيم براي دريافت انرژي، قند خون را مصرف مي كنند و اين فرايند خطر ابتلا به ديابت، چاقي و حتي برخي از سرطان ها را كاهش مي دهد.
بنابراين بعد از شام در آرامش كامل روي مبل بنشينيد و مدتي به تماشاي فيلم كمدي مورد علاقه تان بپردازيد.
7- راه رفتن و حرف زدن همزمان، موجب كمردرد مي شود.
وقتي در حين راه رفتن، صحبت هم مي كنيم اين كار مانع از همزماني تنفس ما با گام هايمان در هنگام برخورد پاها به زمين مي شود. اين عدم هماهنگي، موجب مي شود كه بخشي از ضربه هاي ناشي از برخورد گام ها به زمين به كمر وارد شود و موجب بروز كمردرد مي شود.
توصيه مي شود دفعه بعد اگر به هنگام خريد كردن موبايلتان زنگ زد، يك گوشه بنشينيد و با تلفن صحبت كنيد.
8- فشاردادن پاها روي هم مانع از ضعف كردن و بي حالي مي شود.
اگر بعد از سريع برخاستن از جاي خود احساس سرگيجه پيدا كرديد يا حس كرديد كه منگ شده ايد و چشمانتان سياهي مي رود با اين حركت ساده مي توانيد جريان خون را به سرعت به مغز بفرستيد و ضعف و سرگيجه خود را متوقف كنيد.
ابتدا هر دو پاي خود را روي زمين قرار دهيد. بعد يكي از پاها را روي پاي ديگر بيندازيد و تا جايي كه مي توانيد در اين وضعيت پاها را روي هم فشار دهيد. 30 ثانيه در اين وضعيت بمانيد تا خون به مغزتان برسد و حالتان بهتر شود.
9- غفلت از كمردرد، تهديد جدي براي مغز است.
پزشكان دريافته اند افرادي كه بيش از يك سال مبتلا به كمردرد هستند، 11 درصد از حجم سلول هاي مغزي آنها در ناحيه اي كه مربوط به كنترل يادگيري است، كاسته مي شود. ظاهرا فشار مقابله با كمردرد اين تاثير نامطلوب را روي سلول هاي مغزي برجاي مي گذارد.
در صورت بروز كمردرد، فوراً از پزشك كمك بگيريد. اكثر كمردردها در صورتي كه زودتر مورد توجه قرار بگيرند، قابل درمان است.
10- چاقي، احتمال بروز سردردها را تا دوبرابر افزايش مي دهد.
وزن زياد موجب التهاب در عروق خوني ناحيه سر مي شود كه مهمترين عامل بروز سردرد است.
براي كاهش دردها، اقدام به كاهش وزن كنيد و براي درمان سردردها از راهكارهاي طبيعي استفاده كنيد. مصرف روزانه داروهاي مسكن در واقع موجب بروز سردرد مي شود.
11- قوزكردن، ولع شما را به خوردن شيريني تشديد مي كند.
پزشكان معتقدند كه قوز كردن جريان خون را به مغز كاهش مي دهد و در نتيجه ولع خوردن مواد قندي را تشديد مي كند چون در صورت كاهش جريان خون در مركز اشتها در مغز، گلوكز كمتري به اين عضو اصلي مي رسد در حالي كه گلوكز مهمترين غذاي مغز است.
راه حل چيست؟
هميشه صاف بنشينيد و پاهاي خود را روي زمين بگذاريد . ستون فقران خود را بكشيد و شكم خود را به داخل بكشيد طوري كه كمر شما به سمت صندلي كشيده شود.
12- داروهاي سرماخوردگي، تاثير نامطلوب روي توان بارداري دارند.
داروهاي سرماخوردگي كه براي خشك كردن ترشحات بيني استفاده مي شوند در عين حال مي توانند موجب كاهش مخاط دهانه رحم شده و در نتيجه باروري را مشكل مي سازند.
بنابراين توصيه مي شود به جاي داروهاي ضداحتقان از درمان هاي معمولي مثل ويكس استفاده كنيد.

 



لپ تاپي كه با آب كار مي كند

لپ تاپ جديد PlantBook مكانيسمي دارد كه از مكانيسم جذب آب توسط درخت بامبو الهام گرفته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،اين لپ تاپ كه طراحي سازگار با محيط زيست دارد، با آب كار مي كند و با حذف گازهاي مضر براي محيط زيست و انسان ها، گاز اكسيژن را ساطع و منتشر مي كند. اين درست همان كاري است كه هرگياهي انجام مي دهد.
انرژي برق مورد نياز اين لپ تاپ در هنگام قرار گرفتن در آب و از طريق الكتروليز بدست مي آيد.
نكته جالب توجه درباره اين نوك بوك مجهز بودن آن به نمايشگري با دو روكش است كه به راحتي مي تواند دريك بطري يا ظرف آب خارجي هم قرار بگيرد. به اين ترتيب لايه رويي انرژي خورشيدي را گرفته و ذخيره مي كند و لايه زيري انرژي مورد نيازش را از الكتروليز درآب تامين مي كند تا به اين ترتيب تمام انرژي اين لپ تاپ از عناصر طبيعي گرفته شده و در مقابل اكسيژن هم منتشر كند.اين لپ تاپ براي انرژي مورد نيازش هيدروژن موجود در آب را لازم دارد. اگر اين لپ تاپ را به صورت خاموش داخل آب قرار بدهيد به سرعت شارژ كامل مي شود.
علاوه بر اينها طراحي ظاهري اين لپ تاپ كاملا منحصر به فرد و متفاوت است و به اين دليل هم مي تواند نظر كاربران و خريداران را به خودش جلب كند.
با اين همه هنوز قيمت و زمان عرضه اين لپ تاپ سازگار با محيط زيست اعلام و منتشر نشده است.

 



اين مطلب را فشار بالاها بخوانند!

فشارخون يكي از بيماري هايي است كه اين روزها عده زيادي به آن مبتلا هستند. فشار خون بالا زماني است كه قلب شما بر اثر دلايل مختلف خون را با فشار بيشتري وارد رگ ها مي كند كه اين موضوع باعث ايجاد بيماري هاي گوناگون مي شود.
به گزارش مشرق، دليل اين امر ممكن است استرس زياد، چاقي يا استفاده زياد از نمك باشد. فشار خون بالا باعث بيماري هاي زيادي نيز مي شود. اين بيماري ها مي توانند موجب مشكلات قلبي از جمله سكته باشند و همچنين كليه ها را نيز از بين مي برد.
شما مي توانيد فشار خون بالاي خود را به كمك مواد غذايي مفيد كاهش دهيد. ما در اينجا به تعدادي از اين مواد اشاره داريم.
اسفناج
اسفناج داراي منيزيم بالا و همچنين منبع غني از آهن و ويتامين C است. اين ماده براي بدن شما بسيار مفيد است. پس حتي اگر از آن خوشتان هم نمي آيد سعي كنيد به هر نحوي كه شده آن را در رژيم غذايي خود جاي دهيد.
موز
موز سرشار از پتاسيم است و به عنوان يكي از مهمترين ماده ها براي كاهش فشار خون بالا شناخته مي شود. خوردن يك موز در روز باعث ميشود تا بدن شما از نظر سلامتي بيمه شود.
كيوي
از گذشته ها تا به حال از اين ميوه به عنوان يكي از ميوه هاي ضدفشار خون نام مي بردند. منابع عظيم از ويتامين C و پتاسيم در اين ميوه باعث ميشود تا سلامتي شما با خوردن آن تضمين شود. كيوي داراي يكي از آنتي اكسيدان هاي مهم به نام لوتئين نيز هست كه بدن را در مقابل بيماري هاي متفاوت حفاظت مي كند.
شير كم چربي
در اين مورد هر چقدر مقدار چربي شير كمتر باشد بهتر است. شير به راحتي در دسترس است و حتماً بايد در برنامه روزانه شما نيز باشد. داراي كلسيم و ويتامين D فراوان است كه اين دو ماده، در پايين آوردن مقدار فشار خون بسيار مفيد هستند.
سير
سير جزء سبزيجاتي است كه براي بدن بسيار مفيد هستند. يك تكه كوچك از سير مي تواند معجزه كند. سير از لخته شدن خون در رگ ها و همچنين از ضخيم شدن آن ها جلوگيري مي كند.
لوبيا
قرمز، چشم بلبلي، سياه از انواع لوبيا هستند كه بهتر است از آنها بيشتر مصرف كنيد. لوبياها منابع خوبي از منيزيم و پتاسيم هستند كه از عوامل اصلي كنترل فشار خون هستند.
بروكلي
بروكلي داراي مقدار زيادي پتاسيم است. همچنين بروكلي داراي ماده اي به نام كروميم است كه براي بيماري هاي قلبي و عروقي بسيار مفيد است. به غير از كنترل مقدار فشار خون اين ماده مقدار قند خون را نيز كنترل مي كند.
كرفس
اين سبزي داراي ماده اي به نام فتاليد است كه به نوعي ر گ هاي خوني را محكم مي كند و هدفش كم كردن فشار خون است. البته به غير از اين موارد كرفس براي افرادي كه استرس دارند نيز بسيار مفيد است.
گوجه
اما مهمترين ماده غذايي براي كاهش فشار خون گوجه است. گوجه با داشتن آنتي اكسيداني به نام ليكوپن و همچنين ويتامين هاي ACE و پتاسيم و كلسيم منبع عظيمي از موادي است كه براي كاهش فشار خون مفيد هستند.
اما به جز اين 9 ماده كه در بالا به آن ها اشاره كرديم غذاهاي ديگري مانند: تخمه آفتابگردان، روغن زيتون، شكلات تلخ و غيره نيز هستند كه در كاهش فشار خون مفيدند. همچنين در نظر داشته باشيد كه بايد مصرف نمك روزانه تان را به حداقل برسانيد.

 



زيردريايي رويايي!

يك شركت خودروسازي در فرانسه اتومبيلي را به بازار عرضه كرده است كه علاوه بر حركت روي زمين، در زير آب نيز مي تواند به حركت خود ادامه دهد.
ساخت اتومبيل هايي با توانايي هاي ويژه، از زمان اولين اتومبيل ها در ذهن توليدكنندگان و مصرف كنندگان شكل گرفت كه يكي از آخرين دستاوردها در اين حوزه ساخت خودرويي است كه مي تواند در زير آب نيز حركت كند.
اين خودرو كه «اسكوبا2» نام دارد، مي تواند در عمق 10متري از سطح آب با سرعت 120كيلومتر بر ساعت و در سطح آب نيز با سرعت5 كيلومتر بر ساعت حركت كند.
اين خودرو مجهز به ماسك هايي است تا سرنشينان آن بتوانند در زير آب به آساني تنفس كنند، در عين حال براي ايمني بيشتر، اين خودرو بدون سقف است تا سرنشينان بتوانند در صورت روي دادن هرگونه پيشامدي يا وقوع وضعيت هاي نامنتظره به آساني از خودرو خارج شوند. اين خودرو كاملا الكتريكي است و براي توليد نيروي محركه، از سه موتور الكتريكي و باتري ليتيوم قابل شارژ استفاده مي كند.
اين اعجوبه براي اولين بار ژولاي 2011 در نمايشگاه خودروي ژنو سوئيس بازديدكنندگان را مبهوت كرد.
خودروي زيبايي كه توجه آنان را به خود جلب كرد و خاطره خودروهاي عجيب و شگفت انگيز جيمز باند را يك بار ديگر به يادآورد. جيمز باند در فيلم «جاسوسي كه عاشقم بود» خودرويي داشت كه مي توانست زير آب نيز حركت كند.
هر چند در آن زمان (سال 1977) چنين رويايي واقعيت نداشت و كارگردان با استفاده از فنون جلوه هاي ويژه، روياي آن را روي پرده سينما، رنگ واقعيت بخشيد، اما امروزه چنين خودرويي واقعا وجود دارد.
مهم ترين ويژگي اين خودرو داشتن موتور درون سوز و موتور الكتريكي است. هنگامي كه خودرو در سطح زمين حركت مي كند، موتور درون سوز آن فعال است و هنگامي كه به درون آب مي رود، به دليل نبود اكسيژن لازم براي احتراق سوخت، موتور الكتريكي آن فعال مي شود.
مهم ترين ويژگي اين خودرو آن است كه مي تواند همانند يك زيردريايي در زير آب حركت كند تا راننده و سرنشينان بتوانند در يك سفر دريايي، از تماشاي مناظر عمق آب لذت ببرند. از ديگر ويژگي هاي اين خودرو مي توان به طراحي زيبا و منحصر به فرد آن اشاره كرد. اين خودرو بدون سقف است تا راننده و سرنشينان در صورت بروز هر واقعه احتمالي به آساني از آن خارج شوند.
Rinspeed شركت سازنده اين خودرو براي آنكه بتواند خودرو را براي حركت در درون آب سازگار كند، ترفندهايي به كار برده است، از جمله اينكه روكش صندلي ها از الياف ويژه اي ساخته شده است كه به كندي خيس مي شود، در عين حال پس از خيس شدن چندان هم سنگين نمي شود.
داشبورد خودرو نيز از جنس آلومينيوم است و تمام كليدها و دگمه هاي هدايت خودرو با يك لايه از پلاستيك پوشانده شده است، به طوري كه آب نمي تواند در آن نفوذ كند، بنابراين راننده مي تواند در زير آب به آساني از آنها استفاده كند.
در عين حال كليدها و دگمه ها طوري طراحي شده اند كه راننده حتي با دستكش غواصي هم با آنها كار كند. هر چند سوخت اين خودرو نيز از سوخت هاي متداول است، اما هنگام حركت در زير آب از موتور الكتريكي استفاده مي كند و در نتيجه در زير درياچه آلودگي توليد نمي كند.
دليل استفاده از موتور الكتريكي براي حركت در آب دشواري هاي مربوط به تامين اكسيژن لازم براي سوختن سوخت و همچنين چگونگي طراحي لوله اگزوز بود (كه براي جلوگيري از ورود آب، حتما بايد بالاي سطح آب باشد). موتور درون سوز اين خودرو 72 اسب بخار و حداكثر سرعت آن در خشكي 120 كيلومتر بر ساعت است، اما در زير آب با سرعت 5 كيلومتر بر ساعت حركت مي كند. اين خودرو داراي دو مخزن هواي فشرده است كه هواي لازم براي تنفس راننده و سرنشين ديگر را فراهم مي كند.
داشبورد اين خودرو علاوه بر داشتن صفحه كيلومترشمار، صفحه نمايشگر، عمق، ميزان اكسيژن باقي مانده در مخزن ها و ميزان شارژ باتري ليتيوم خود را نيز دارد.
گفتني است Rinspeed شركت سوئيسي سازنده اين خودرو، پيش از اين نيز ابداع هاي بسياري در زمينه ساخت خودروهاي جالب داشت كه از جمله آنها مي توان از خودروهاي پرنده و خودروهاي تشخيص دهنده صداي انسان نام برد.
به گفته شركت سازنده، ساخت اولين نمونه اين خودرو حدود 5/1 ميليون دلار هزينه داشته است. هر چند كه در آينده از هزينه هاي تمام شده كاسته مي شود، اما در هر صورت با توجه به قيمت بالاي آن، بعيد است بتواند تقاضاي مردم عادي را براي خريد جلب كند.


 



چگونه مي توان واژه را چشيد و صدا را بوئيد!

دانشمندان بر اين باورند كه پديده مرموز «هم حسي» يا «Synesthesia« مي تواند فوايد مغزي زيادي از قبيل بالا بردن گنجايش حافظه، تقويت احساسات و بالا بردن خلاقيت براي انسانها داشته باشد.
به گزارش مشرق به نقل از «ام اس ان»، در حالي كه بسياري از انسانها ديدني ها را مي بينند و صداها را مي شنوند، عده اي ديگر مي توانند رنگها را بشنوند و طعم واژه ها را بچشند، پديده اي مرموز كه «هم حسي» ناميده شده و زماني رخ مي دهد كه تحريك يكي از حواس پنجگانه منجر به فعال شدن حسي نامرتبط با محرك شود. اكنون دانشمندان دريافته اند اين پديده شايد فوايد ذهني زيادي داشته باشد و بر اين باورند كه مي توانند ريشه تكاملي اين پديده را توضيح دهند.
اين پديده براي اولين بار در قرن 19 ميلادي كشف شد، زماني كه محققان دريافتند افرادي خاص هر عدد يا حرف را آغشته به رنگهايي خاص مي بينند حتي اگر آن حروف يا اعداد با جوهر مشكي نوشته شوند. اين وضعيت كه به هم حسي حرفي- رنگي شهرت دارد يكي از رايج ترين نمونه ها از 60 مدل شناخته شده از اختلال هم حسي است.
با وجود اينكه هم حسي مي تواند در اثر داروهاي روانگردان، آسيبهاي مغزي، ضعف حسي و حتي هيپنوتيزم رخ دهد، مطالعات نشان مي دهند دو تا چهار درصد انسانها به صورت طبيعي هم حسي را تجربه مي كنند و حتي اين پديده مي تواند در ميان خانواده ها منتقل شود. تحليلهاي جديدي كه بر روي هم حسي حرفي- رنگي انجام شده است، نشان مي دهد اين پديده به دليل افزايش تعداد اتصالات ميان مناطق حسگر مغزي به وجود مي آيد.
يكي از كليدي ترين سؤالات درباره هم حسي اين است كه چرا چنين پديده اي در صورتي كه براي انسانها فايده اي نداشته، بايد در روند تكامل باقي مانده باشد. دانشمندان اكنون با بازخواني اطلاعات قديمي درباره افرادي كه در گذشته به اين اختلال مبتلا بوده اند، پاسخي براي اين سؤال يافته اند.
نتايج بررسي محققان نشان مي دهد هم حسي براي مثال در ميان نقاشان، شاعران و رمان نويسان 7 برابر ديگران است. محققان عصب شناس دانشگاه كاليفرنيا سن ديه گو بر اين باورند كه هم حسي در پي جهش ژنتيكي به وجود آمده و باعث مي شود انسانها نه تنها ميان احساسات نامرتبط، بلكه ميان ايده هاي نامرتبط، ارتباطي احساس كرده و منجر به بروز پديده اي شوند كه «خلاقيت» نام دارد.
اين پديده در گنجايش حافظه افراد نيز تاثير قابل توجهي دارد. براي مثال براي «دانيل تامت» نويسنده بريتانيايي براي هر يك از عدد صحيح مثبت تا رقم 10 هزار، شكل، رنگ، بافت و احساس متفاوتي را در ذهن دارد و از اين توانايي براي به خاطر سپردن امتداد عدد پي تا رقم 22 هزار و 514 استفاده كرده است.
محققان همچنين دريافته اند ابتلا به هم حسي عددي- رنگي بهتر از ابتلا به ديگر انواع هم حسي از قبيل هم حسي آينه اي- حسي است، اختلالي كه در آن فرد با لمس شدن دست فرد ديگري كه در برابر ديد او قرار دارد، احساس لمس شدن را در دستانش خواهد داشت، زيرا در چنين حالتهايي حس لامسه فرد به شدت تحريك مي شود، اين نشان مي دهد هم حسي مي تواند به ظريف ترين شكل ممكن حواس انسان را تقويت كند.
محققان به طور كلي به اين نتيجه رسيده اند كه هم حسي نشانه هاي محكمي از بالا بردن درك عمومي در ذهن انسان را از خود به جا مي گذارد. در واقع به نظر مي آيد اين اختلال نوعي پردازش چند حسي اطلاعات در مغز انسان باشد كه به واسطه آن در لحظه اي واحد چند احساس مختلف و نامرتبط در مغز پردازش مي شوند.

 



90درصد زنان كم خوني دارند

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: 90درصد زنان كشور به دليل كمبود شديد پروتئين، آهن، ويتامين ها و مس دچار كم خوني هستند.
«مهديس فخارپور» در گفت وگو با ايرنا افزود: بالاترين درصد كم خوني شديد زنان در دوران بارداري رخ مي دهد كه سوءتغذيه مهمترين عامل اين بيماري است.
اين متخصص زنان با بيان اينكه زنان كشور كمتر به مسائل تغذيه اي خود توجه دارند، اضافه كرد: مشغله هاي زندگي، كار و مسئوليت تربيت فرزندان باعث شده است زنان به نوع مواد غذايي كه بدنشان نياز دارند، كم توجهي كنند.
به گفته وي، كم خوني با علامت هاي مختلف از جمله عفونت، سردرد، تنگي نفس، كمردرد و غيره بروز مي كند.
فخارپور با بيان اينكه آمارها نشان مي دهد از هر 5 زن در كشور يك زن به كم خوني مبتلا است، ادامه داد: زنان به دليل وضعيت فيزيولوژي بدن خود هر ماه مقادير زيادي خون از دست مي دهند و براي جايگزين كردن اين خون از دست رفته بايد مواد مغذي در وعده هاي غذايي روزانه خود بگنجانند.
وي گنجاندن مصرف گوشت، جگر، تخم مرغ، حبوبات، مغزها، ميوه هاي خشك و سبزي ها را در سبد تغذيه روزانه زنان بسياري ضروري دانست و گفت: چنانچه برخي زنان از يك رژيم غذايي پيروي مي كنند، بايد اين مواد را حتما مصرف كنند.

 



بزرگترين منبع انرژي جهان

عليرضا سزاوار
بدون شك آينده حيات بشر تنها به استفاده از سوخت هاي پاك به ويژه انرژي خورشيد يا واسطه هايي كه اين منبع عظيم انرژي را قابل استفاده مي كند، وابسته است.
به همين دليل پژوهشگران به تازگي پژوهش هايي را روي استفاده از قديمي ترين گروه از جانداران كره خاكي، يعني سيانو باكترها آغاز كرده اند تا با استفاده از قابليت اين باكتري ها بتوانند از نور خورشيد استفاده كنند.
استفاده از سيانو باكترها به عنوان واسطه هايي براي استفاده از انرژي خورشيدي با بررسي عملكرد اين باكتر ي ها در تبديل انرژي خورشيدي به گونه ديگري از انرژي انجام گرفته است.
به اين معني كه بيش از يك دهه پيش پژوهشگران دريافتند شاخص ترين واكنش فتوسنتز در باكتري هايي موسوم به سيانو باكترها از حدود چهار ميليارد سال پيش آغاز شده است. اين جاندار درواقع نخستين موجود كره خاكي بود كه مي توانست از مولكول هاي آب به عنوان منبعي براي دريافت الكترون ها براي انتقال انرژي از نور خورشيد و تبديل دي اكسيدكربن به اكسيژن استفاده كند.
توان ويژه فتوسنتزي اين موجود زنده نيز به دليل وجود رنگدانه هاي آبي رنگ موسوم به «سيانو» دراين باكتري است. در واقع اين جاندار به عنوان موتوري دو سويه كار فتوسنتز و توليد اكسيژن براي تنفس موجودات ديگر را انجام مي دهد.
اكنون پژوهشگران با استفاده از الگوي فتوسنتز گياهان و عملكرد سيانو باكترها در تبديل دي اكسيدكربن به اكسيژن درصدد هستند از سوخت هاي پاك مانند هيدروژن، انواع الكل ها يا هيدروكربن ها به جاي كربوهيدرات ها استفاده كنند.
در واقع بحران غذا به دليل استفاده بي رويه از منابع غذايي با ارزشي مانند غلات، به دليل كربوهيدرات موجود در آنها يكي ديگر از دلايل تمركز روي اين شيوه جديد استفاده از سوخت هاي پاك است.
پژوهشگران انجمن علوم اروپا در تلاش هستند با تمركز روي روند فتوسنتز گياهان و عملكرد سيانو باكترها به ويژه گونه «آنابنا اسفاريكا» (يكي از انواع باكتري هاي اين گروه) براي تبديل انرژي خورشيد به نيروي برق يا توليد سوخت هاي پاك استفاده كنند.
محققان متفق القول هستند كه الگوبرداري از فتوسنتز گياهان بهترين راهكار براي توليد انرژي هاي پاك در حال حاضر و براي آينده است.
آنچه ضرورت پرداختن به چنين طرح هايي را انكارناپذير مي كند، عدم كارايي ديگر انرژي ها مانند باد در مقابل سوخت هاي فسيلي است. در واقع انرژي حاصل از نيروي باد، براي به حركت درآوردن موتورها به ويژه ابرموتورها پاسخگو نيست. از طرفي امكان توليد برق از طريق انرژي هاي پاكي مانند باد، براي همه كشورها به طور ثابت وجود ندارد.
از طرفي غلات تنها يك درصد از انرژي خورشيدي را جذب مي كنند و اين در مقايسه با سطح زير كشت اين گياهان براي توليد سوخت هاي پاك از نظر اقتصادي چندان قابل توجيه نيست.
از سوي ديگر باتمركز روي افزايش سطح زير كشت اين گياهان با هدف توليد سوخت هاي پاك، بزرگ ترين منبع تغذيه مردم بسياري از كشورهاي جهان با افزايش قيمت كاذبي روبه رو شده و خواهد شد.
بنابراين طراحي ساختارهايي براي استفاده از سيانوباكترها و گياهان ياساختارهاي مصنوعي تا 10درصد مي توانند انرژي خورشيد را جذب و آن را براي توليد سوخت هاي پاك در اختيار ما قرار دهند. به اين ترتيب با مشكلاتي نظير كمبود موادغذايي يا ناتواني در توليد انرژي از طريق منابع انرژي كم توان تر مانند باد روبه رو نخواهيم شد.
به گفته سخنگوي مركز تحقيقات ESF پژوهشگران اين مركز برگ هايي با ساختار ژنتيكي خاص را طراحي كرده اند. اين برگ ها داراي دو ويژگي هستند؛ نخست آنكه توان فتوسنتز دارند و دوم خود ترميم هستند.
اين ويژگي ها به اين برگ ها اجازه مي دهد در صورت تخريب يا آسيب بخشي به دليل واكنش هاي فتوسنتزي، پروتئين ها را جايگزين محل هاي تخريب شده كنند تا بخش هاي آسيب ديده ترميم شوند.
با بررسي دقيق برگ ها زير ميكروسكوپ، كلروپلاست ها يا رنگدانه هاي فتوسنتزي به خوبي قابل تشخيص اند. ويژگي اين كلروپلاست ها، يعني توان بازسازي مجدد نيزاز روي بررسي ساختار ويژه آن قابل تشخيص است.
مرحله بعدي طرح، طراحي برگ هايي با قدرت جوانه زني كامل مانند برگ هاي طبيعي و سيانوباكترهاست. به اين ترتيب به نظر مي رسد شايد طي 10 تا 20 سال آينده بتوان با استفاده از اين ساختارهاي جديد توليدكننده سوخت هاي پاك، به جايگزيني كامل سوخت هاي پاك به جاي سوخت هاي فسيلي اميدوار بود.
توليد و استفاده از سوخت هاي پاك توليد شده به روش فتوسنتز به شناسايي عملكرد فتوسيستم2، يعني مرحله شكستن اتم هاي هيدروژن آب و استفاده از پروتون ها و الكترون هاي آن براي انتقال انرژي جذب شده خورشيد در مرحله فتوسيستم يك وابسته است. به اين ترتيب شايد بتوان از اين روش براي تجزيه پروتئين ها و چربي هاي موجود در ساير جانداران به ويژه جانداران براي توليد سوخت هاي پاك استفاده كرد.

 



كمبود ژن عامل قد كوتاهي

دانشمندان در مطالعه اي جديد مقصر اصلي كوتاهي قد انسانها را معرفي كرده اند. به گفته آنها قد كوتاه ها بايد پديده حذف ژنتيكي را به خاطر قد كوتاهشان سرزنش كنند.
به گزارش مهر، قد از صفاتي است كه از طريق وراثت خانوادگي انتقال مي يابد، اما دانشمندان تا به حال تنها ويژگي هاي خاص ژنتيكي را براي توجيه 10درصد اختلافات قدي در ميان انسانها معرفي كرده بودند.
با اين همه محققان بيمارستان كودكان بوستون معتقدند نسخه هاي حذف شده از ژنها يا بخشهايي از DNA مي توانند مقصران اصلي نيمي از اختلالات ژنتيكي باشند كه بر روي قد افراد تأثير مي گذارد. ناهنجاريهاي ژنتيكي كه به CNV شهرت دارند دگرگوني هايي در كروموزوم هستند كه به واسطه آن سلول در خود تعداد بسيار زياد يا بسيار كمي از نسخه هاي تكه هايي از DNA را خواهد داشت.
در بعضي بخشها اين پديده مي تواند به اتصالات دروني كروموزوم ارتباط داشته باشد اما در ديگر قسمتها يا كل نسخه يك يا چند ژن دو برابر شده و يا حذف مي شوند. نمونه هايي از اختلال CNV بسيار رايج هستند اما تعدادي از آنها تنها در ميان تعداد كمي از انسانها رواج دارند.
محققان بيمارستان كودكان بوستون دريافته اند در ميان افرادي كه شدت CNV در آنها بيشتر است و بخش از ژنوم آنها حذف شده است، قد كوتاهي رواج بيشتري دارد. دو مطالعه مجزايي كه توسط اين محققان بر روي 12هزار نفر انجام گرفته، نشان مي دهد به ازاي هر يك ميليون نفري كه دچار حذف ژنومي مي شوند، انسانها يك هشتم اينچ كوتاه قدتر مي شوند.
براساس گزارش بي بي سي، محققان مي گويند اين نتيجه ارتباطي كوچك اما استوار را ميان حذف عوامل ژنتيكي و كاهش قد انسانها نشان مي دهد. اين مطالعات بدون توجه به نوع ژن حذف شده انجام گرفته است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14