(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 13 آذر 1390- شماره 20089

كوتاه اقتصادي
رئيس جمهور: هر كس درآمد بيشتري دارد بايد ماليات بيشتري هم بپردازد
يارانه نقدي آذرماه ، فردا واريز مي شود
ممنوعيت واردات ميوه در 3 نامه وزارت جهاد كشاورزي
تعيين قيمت كالا به توليدكنندگان واگذار شد
ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي كشور به 60 ميليون تن افزايش مي يابد
واردات مرغ عليرغم تعيين جايزه براي صادرات
ايران 50 هزار واحد مسكوني در سوريه مي سازد
در قالب 1157 اكيپ طرح زمستاني راهداري آغاز شد
برگزاري هجدهمين نمايشگاه بين المللي چاپ با حضور 510 شركت داخلي و خارجي



كوتاه اقتصادي

¤ شركت پست در هفته امر به معروف و نهي از منكر، اقدام به چاپ تمبر يادبود امر به معروف و نهي از منكر كرد.به گزارش روابط عمومي شركت پست، محمدحسن كرباسيان مديرعامل شركت پست در تشريح اين تمبر گفت: تمبر مذكور به درخواست ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر منتشر شده است؛ اين تمبر از دو بخش بهشت و جهنم تشكيل شده و با سخن زيباي امام حسين(ع) تحت عنوان «مي خواهم امر به معروف كنم» مزين گشته و واژه هايي كه مصاديق معروف و منكر را دربرمي گيرد نيز بر روي آن نقش بسته است. علاقمندان به جمع آوري تمبر مي توانند اين تمبر را از دفاتر پستي تهيه كنند.
¤ دبير انجمن خودروسازان در واكنش به اخبار منتشر شده مبني بر چيني بودن «كاميون ملي» گفت: مجمع شركت سايپا ديزل بايد با مديراني كه اين اشتباهات را كرده اند، برخورد كند.احمد نعمت بخش اظهار داشت: خودروي ملي بايد توسط كارشناسان ايراني طراحي شود، هرچند ممكن است در اين مسير از مشاوران خارجي نيز استفاده شود.
¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: دبيرخانه دائمي اجلاس تسهيل روابط تجاري در خاورميانه به صورت دائم به ايران منتقل شده و در سال 2012 ايران رئيس اين اجلاس خواهد بود.
¤ مدير امور اعضا فرابورس گفت: 81 كارگزار فرابورسي در معاملات، 8/5 هزار ميليارد ريالي سهام و 74 كارگزار در معاملات 4 هزار ميليارد ريالي اوراق مشاركت آبان فرابورس سهيم بودند.نادر حريري پارسا با اعلام اين خبر افزود: در آبان، 4هزار ميليارد اوراق مشاركت در 74 كارگزاري مبادله شد و كارگزاري امين آويد، بانك مسكن، خبرگان سهام و بانك اقتصاد نوين بيشترين درصد سهم را در اين معاملات بين 17 تا 9/7 صدم درصد كسب كردند به طوري كه 51 درصد كل معاملات اوراق از سوي اين 4 كارگزار انجام شد.
¤ رئيس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گفت: اهداف پيش بيني شده، در بخش معدن و صنايع معدني در افق 1404 تنها در صورت واگذاري حوزه توليد و اقتصاد به مردم امكانپذير است.خدامراد احمدي در مراسم پرده برداري از نخستين ترانسفورماتور كوره پاتيلي كه به دست متخصصان ايراني ساخته شده است، اعلام كرد و گفت: در حال حاضر متخصصان ايراني از مرحله «ما مي توانيم» عبور كرده اند و اكنون قادر هستند تا محوريت و رهبري پروژه هاي بزرگ صنعتي و توليدي را بدست بگيرند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3390 الي 3399 و 3311 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ معاون مالي و اداري شركت ماهان با بيان اينكه تاكنون 2 هواپيماي جديد از محل انتشار اوراق صكوك وارد شبكه پروازي شده است گفت: تاكنون حدود 66 ميليارد ريال اجاره اوراق صكوك ماهان منتشر شده، به سرمايه گذاران پرداخت شده است.وي با اعلام مطلب فوق افزود: شركت هواپيمايي ماهان براي نخستين بار اوراق صكوك را در تاريخ بازار سرمايه به عنوان ابزار مالي اسلامي در بازار فرابورس منتشر كرد و تاكنون 2 بار براي اوراق نخست كه به ارزش 291 ميليارد ريال در 21 اسفند با نرخ اجاره 5/17منتشر شده بود در روزهاي 21 خرداد و شهريور اجاره اوراق مرحله اول و در روز اول آذر براي اوراق مرحله دوم كه با نرخ اجاره 17درصد و ارزش 914 ميليارد ريال بود به سرمايه گذاران سود پرداخت كرده است.
¤ دانش فني ساخت ژل هاي پليمري مورد استفاده در مديريت آب مخزن و پس از آن ازدياد برداشت از مخازن نفتي ثبت ملي شد و فرآيند ثبت بين المللي دانش فني اين مواد نيز در حال انجام است. محمود همتي رئيس پژوهشكده علوم و تكنولوژي پليمر پژوهشگاه صنعت نفت گفت: دانش فني اين مواد در مدت 5 سال به دست آمد.

 



رئيس جمهور: هر كس درآمد بيشتري دارد بايد ماليات بيشتري هم بپردازد

رئيس جمهور گفت: هركس درآمد بالاتري نسبت به ساير افراد جامعه دارد بايد ماليات بيشتري هم بپردازد.
محمود احمدي نژاد در همايش تبيين طرح تحول نظام مالياتي با اشاره به اينكه دولت هفت طرح را براي اصلاحات ساختاري در اقتصاد كشور پي گيري مي كند، گفت: از مهم ترين آنها طرح تحول مالياتي است زيرا ماليات هم در جهت عدالت و هم مشاركت عمومي در ساختن كشور است.
احمدي نژاد افزود: اين سوال وجود دارد كه چرا بايد ماليات دهيم و يكي از مشكلات اصلي ما اين است كه بسياري فكر مي كنند ماليات پول زور است بنابراين به انحاي مختلف تلاش مي كنند يا اطلاعات خود را غيرشفاف نگه دارند يا از ماليات فرار كنند و كسي كه ماليات نمي دهد فكر مي كند برنده شده در حالي كه بازنده است.
رئيس جمهور در ادامه گفت: اداره كشور هزينه هايي دارد كه به دوش همه است.
احمدي نژاد افزود: بايد ماليات بدهيم، اداره كشور هزينه هايي دارد و اين هزينه ها را چه كسي بايد بپردازد و از كجا بايد پرداخت شود.
وي گفت: كسي كه امروز در صنعت، كشاورزي و بازار مشغول فعاليت سالم اقتصادي است و درآمدي دارد آيا اين درآمد فقط محصول كار فردي خودش است و هيچ كس نقشي نداشته است؟
احمدي نژاد ادامه داد: دو گروه در اين راه شريكند يكي مردم هم دوره و هم عصر و ديگر مردمي كه در گذشته زندگي كرده اند. همه شريك درآمدي كه كسب مي شود هستند.
وي گفت: درآمدي كه كسب مي كنيم مبتني بر سابقه تاريخي است به طور مثال كسي كه يخچال توليد مي كند پيش از وي افرادي در اين صنعت بوده اند و ملزومات آن را فراهم كرده اند پس همه شريكند و اين طور نيست كه فردي همه تاريخ را ابداع كرده باشد. يعني ديگراني كار كرده اند و ما ثمره اش را مي بريم.
احمدي نژاد افزود: كساني هم در اين دوره هستند كه شريكند كساني كه امنيت را برقرار و ازكشور دفاع مي كنند، سياست داخلي و خارجي را اداره و بهداشت عمومي را تامين مي كنند. اگر امنيت نباشد و يا مشكل بهداشتي وجود داشته باشد فعاليت اقتصادي معنايي ندارد همچنين در بسياري از بخشهاي ديگر از جمله تحقيقات و آموزش و بسياري از امور حاكميتي ديگر.
رئيس جمهور اضافه كرد: ممكن است در ذهن بعضي ها خطور كند كه ما نفت داريم پس از نفت هزينه كنيم بله مي شود از نفت هزينه كرد تا الان هم بخش مهمي از آن را از نفت داده ايم اما آيا نفت منبع پايداري است؟ كدام پدري است كه مي گويد من الان خوش باشم و فكر آينده بچه ها نباشم كه اگر اين طور باشد نمي گوييم عقل آن پدر ضايع شده است؟ در صورتي كه پدر و مادرها همه تلاش مي كنند تا رفاه براي فرزندان تامين شود ملت امروز پدر و مادر نسل فرداست مگر مي توان به فكر نسل آينده نبود؟ نه اينكه از نفت استفاده نكنيم بايد استفاده شود اما در جاي خود.
وي گفت: اداره كشور هزينه هايي دارد كه بر دوش همه است و هركس درآمد بيشتري دارد و از خدمات امروز و از گذشته تاريخي بيشتر استفاده كرده است بايد بيشتر هم بپردازد كه اين روند، ماليات ناميده مي شود البته اسمش مهم نيست هرچه مي خواهيد اسمش را بگذاريد، هزينه مشاركت يا دين ما به جامعه هم اين است كه هزينه اي اتفاق مي افتد تا فعالان اقتصادي و مردم بتوانند در آن درآمد كسب كنند.
وي افزود: بايد سهم كارهاي علمي، مديريتي، حاكميتي و امنيت پرداخته شود همه هم بايد بپردازند هركس به نسبتي كه از اين فرصت استفاده مي كند.
رئيس جمهور گفت: بهترين شاخص، درآمد است پرداخت ماليات بالاترين جلوه مشاركت در مديريت جامعه است البته انتخابات، سياست و راي دادن هم هست.
اجراي طرح جامع مالياتي
از سال آينده
در ادامه همايش فوق وزير امور اقتصادي و دارايي از اجراي كامل طرح جامع مالياتي در نيمه دوم سال آينده خبر داد.
سيدشمس الدين حسيني گفت: لايحه اصلاح قانون ماليات ها آماده شده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي از اجراي ديگر محورهاي طرح تحول اقتصادي نظير ارزش گذاري پول ملي به زودي خبر داد و افزود: هدفمندي يارانه ها تمام طرح تحول اقتصادي نيست.
وي با اشاره به الكترونيكي شدن امور در اجراي طرح تحول مالياتي گفت: در دوره اخير 50 درصد اظهارنامه هاي مالياتي به صورت الكترونيكي دريافت شده است.
به گفته حسيني، 1940 هزار اظهارنامه الكترونيكي در دوره اخير دريافت شده و دريافتي هاي اظهارنامه ها با رشد 41درصدي مواجه بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه ماليات بر ارزش افزوده مراحل نهايي خود را مي گذراند، عنوان كرد: از مهرماه سال 87 تا مهر سال 90 حدود 18 هزار و100 ميليارد تومان ماليات از اين پايه مالياتي وصول و 7 هزار ميليارد تومان آن به شهرداري ها و دهياري ها ارائه شده است.
حسيني همچنين در جمع خبرنگاران با بيان اينكه با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها قدرت خريد مردم حفظ شده است تصريح كرد: زماني كه مي خواستيم قانون را اجراكنيم، عده اي از نهادهاي امنيتي درخواست كردند كه براي جلوگيري از آشوب هاي اجتماعي برنامه ريزي صورت گيرد، اما آيا هم اكنون كسي معتقد به امكان بروز آشوب در كشور است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه حدود 7 درصد از توليد ناخالص داخلي از ماليات دريافت مي شود، تصريح كرد: هنوز فاصله زيادي با استانداردها وجود دارد. بايد فشار مالياتي براي گروههاي خاصي كم شود.
معافيت 41 درصدي اقتصاد
از ماليات
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در همايش مزبور با اشاره به اينكه معافيتهاي مالياتي بايد هدفمند و ساختارها و بسترهاي مالياتي كشور بايد بازمهندسي مجدد شود، افزود: در ساختار امور مالياتي بايد از حوزه محور به سمت وظيفه محوري گام برداريم و ارتباطات با مؤديان مالياتي به شكل غير حضوري باشد.
محمدرضا فرزين با ذكر اين مطلب كه متأسفانه نه تنها 41 درصد اقتصاد كشور از ماليات معاف هستند، بلكه اطلاعات آنها نيز در دسترس نيست، عنوان كرد: طرح تحول نظام مالياتي شامل اصلاح نظامها و روشها هم اكنون در حال اجرا بوده و موضوع ديگر نيز تدوين لايحه تحول نظام مالياتي است.
سخنگوي طرح تحول اقتصادي دولت افزود: براي تدوين لايحه نظام مالياتي از دو سال پيش كارها آغاز شده كه از گروه هاي مختلف نظرخواهي شده است؛ به طوري كه در كارگروه مربوطه يكهزار و 500 ساعت كار انجام داده اند كه در نهايت منجر به تدوين پيش نويس تحول نظام مالياتي و ارائه آن به دبيرخانه شده است.
اجراي طرح جامع مالياتي
در 6 مرحله
رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور نيز در همايش تبيين طرح تحول مالياتي اظهار داشت: طرح جامع مالياتي در 6 فاز اجرا مي شود كه شامل مراحل آماده سازي، تحليل كاري، تحليل عملكردي و نيز گسترش دامنه فناوري اطلاعات است كه در حال اجرا است. پياده سازي برنامه پايه فناوري اطلاعات در قالب 13 ماژول اجرا مي شود كه 9 ماژول در حال پياده سازي است.
علي عسگري از آغاز اجراي طرح اي تي بر پايه فناوري اطلاعات با همكاري شركت بول فرانسه خبر داد و افزود: استانداردسازي فرآيندها از اداره شرق تهران نيز در حال اجراست و همچنين پردازش داده هاي مالياتي در حال انجام است. براي شناسايي مؤديان مالياتي از هفته آينده ثبت نام فعالان اقتصادي براي ارائه كد اقتصادي آغاز مي شود.
عسكري گستردگي معافيتهاي مالياتي را از مشكلات كشور دانست و گفت: اقتصاد كشور داراي لايه هاي خاكستري و سياه است به نحوي كه حدود 60 درصد از اقتصاد كشور زير چتر ماليات نيست، بخشهاي سياه يعني قاچاق و خاكستري (غير رسمي) ماليات پرداخت نمي كنند و اين بار مالياتي به كشور تحميل مي كند.
معاون وزير اقتصاد اظهار داشت: اين رقم در كشورهاي توسعه يافته براي بخشهاي خاكستري و سياه 14 درصد، براي كشورهاي در حال توسعه 20 تا 30 درصد و براي توسعه نيافته 35 تا 40 درصد است.

 



يارانه نقدي آذرماه ، فردا واريز مي شود

يارانه نقدي ماه جاري فردا(چهاردهم آذرماه) واريز مي شود.
يك مقام آگاه ديروز به ايسنا گفت: يارانه نقدي اين ماه تا پايان روز 14 آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واريز مي شود.
خاطرنشان مي شود تا پيش از اين حداكثر تا دوازدهم هرماه يارانه نقدي به حساب افراد واريز مي شد اما يارانه آذرماه تا تاريخ مذكور واريز نشد كه پيگيري هاي خبرنگاران از مسئولان ذيربط درباره علت واريز نشدن يارانه نقدي تا ديروز به نتيجه اي نرسيد.

 



ممنوعيت واردات ميوه در 3 نامه وزارت جهاد كشاورزي

وزير جهاد كشاورزي گفت: ممنوعيت واردات انواع ميوه را در 3 نامه به مسئولان مربوطه اعلام كرده ايم.
صادق خليليان در گفتگو با خبرنگاران مهر و فارس، در رابطه با اينكه برخي ها وزارت جهاد كشاورزي را در زمينه واردات ميوه مقصر مي دانند، اعلام كرد: از خردادماه اعلام كرديم ثبت سفارش ميوه ها به هيچ وجه صورت نگيرد، همچنين در اين رابطه مكاتباتي را انجام داديم.
وي افزود: نامه هايي در تاريخ 4 و 11خردادماه از سوي وزارت جهاد كشاورزي ارسال و تاكيد شد كه ثبت سفارش به هيچ وجه صورت نگيرد.
وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: در نامه هاي مورد نظر اعلام كرديم كه واردات ميوه نيز انجام نشود؛ همچنين در نامه ديگري كه در تيرماه نوشتيم مجددا بر ممنوعيت ورود ميوه ها تاكيد كرديم.
وي با بيان اينكه وزارت جهاد كشاورزي ثبت سفارش و واردات ميوه را ممنوع كرده است، گفت: طبق قانون صادرات و واردات ميوه وزارت بازرگاني، وقتي سياستي اعمال مي شود كه همراه با محدوديت ها و تغييرات تعرفه اي باشد نهايتا 2 ماه زمان با احتساب دورترين نقطه ارسال محصول با كشتي براي آن درنظر گرفته مي شود. بنابراين پس از اعلام محدوديت ها، مسئولان ذيربط در زمينه ثبت سفارشاتي كه پيش از آن انجام شده بود تنها 2 ماه مهلت داشتند.
وي بيان كرد: با اين شرايط، از شهريور مهلت هاي قانوني تمام شده و بدون شك نبايد واردات ميوه با توجه به بخشنامه وزارت جهاد كشاورزي صورت مي گرفته است.وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد: مسئولان مربوطه به استناد قوانين گمرك و بازرگاني مدعي هستند ثبت سفارشات را مي توانند تا 15ماه تمديد كنند در حاليكه از نظر وزارت جهاد كشاورزي مهلت پايان يافته است و واردات انواع ميوه ممنوع و تنها واردات موز داراي مجوز است.

 



تعيين قيمت كالا به توليدكنندگان واگذار شد

معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از امضاي تفاهم نامه هايي ميان اين سازمان و انجمن هاي توليدي خبر داد كه براساس آن، مقرر شد از اين پس مسئوليت قيمت گذاري كالاها برعهده توليدكنندگان باشد.
محمد قبله در گفتگو با مهر گفت: ستاد پشتيباني برنامه تنظيم بازار، از سال 73 محدوده اي از كالاها را تحت پوشش قيمت تثبيتي قرار داد و اقتصاد به سمت تعديل اقتصادي و آزادسازي پيش رفت تا اينكه در برنامه چهارم توسعه، هيچگونه قيمت گذاري به جز در مورد كالاهاي مشمول دريافت يارانه و مصوبات شوراي اقتصاد، صورت نمي گرفت و تمامي واحدهاي توليدي مكلف بودند كه خود، محصول خود را قيمت گذاري كنند.
وي اظهار داشت: اين روند تا مهر سال 89 ادامه يافت؛ ولي همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، سازمان حمايت مجبور شد تا فضا را به سمتي برگرداند كه شاهد افزايش هاي بي رويه در قيمت ها نباشيم و قيمت را تثبيتي نگاه داريم. اين روند تا نوروز سال 90 ادامه يافت و اجازه افزايش قيمت به واحدهاي توليدي داده نشد؛ اما از ابتداي سال 90 فضا همراه با آرامش ايجاد شده در بازار، باز شد و اجازه داده شد تا براساس آناليز منطقي قيمت ها، برخي قيمت ها افزايش يابد.
قبله گفت: امروز فضا به اين سمت رفته است كه ديگر الزامي به اينكه قيمت گذاري از سوي سازمان حمايت صورت گيرد، نيست و رويكرد اين سازمان، حفظ ضوابط قيمت گذاري از سوي خود واحدها و صنعت است و براين اساس، تفاهم نامه هايي نيز منعقد شده است.
وي اظهار داشت: در شيوه جديد قيمت گذاري، بحث اين است كه نمايندگان تشكل ها ناظر به قيمت گذاري هاي انجام شده باشند و سياست هاي كاهش قيمت تمام شده كه در دستور كار وزارت صنعت، معدن و تجارت است نيز از سوي واحدهاي توليدي مورد توجه قرار گيرد و انجمن هاي صنفي نيز واحدهاي زيرمجموعه خود را مكلف و متقاعد كنند كه سياستهاي كاهش بهاي تمام شده را اجرا كرده و بر رعايت ضوابط قيمت گذاري، نظارت داشته باشند.
معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: انجمن ها نيز در ساختار جديد حتي حق قيمت گذاري ندارند و قيمت گذاري با خود واحدها است و انجمن ها به عنوان بازوي سازمان حمايت، تنها دو موضوع را پيگيري مي كنند و بايد سياستهاي كاهش قيمت تمام شده را پياده سازي كنند و ناظر سازمان حمايت بر اجراي ضوابط قيمت گذاري باشند.
وي اظهار داشت: اين موضوع در قالب تفاهم نامه هاي جديدي در حال امضا است و قيمت گذاري به واحدهاي توليدي سپرده خواهد شد، البته بايد ضوابط قيمت گذاري سازمان را در نظر داشته باشند.
قبله در پاسخ به اين سؤال كه آيا قيمت گذاري كالاهاي حساس و ضروري نيز از سوي توليدكنندگان انجام مي گيرد گفت: حساسيت بر روي اين كالاها بيشتر است و كارخانجاتي كه اين كالاها را توليد مي كنند، بايد قبل از اعلام قيمت، سازمان حمايت را مطلع كنند و تغييرات قيمتي خود را به سازمان اعلام كنند تا شايد اگر تمهيداتي نياز باشد، از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شود.

 



با راه اندازي 9 واحد جديد
ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي كشور به 60 ميليون تن افزايش مي يابد

معاون وزير نفت با تشريح جزئيات راه اندازي 9 طرح جديد پتروشيمي در سال جاري از افزايش 5 ميليون تني ظرفيت توليد پتروشيمي ايران خبر داد.
عبدالحسين بيات در گفتگو با مهر درباره مهمترين طرح هاي در آستانه راه اندازي صنايع پتروشيمي با بيان اينكه در حال حاضر ساخت فاز يك مجتمع پتروشيمي كاويان با ظرفيت توليد سالانه يك ميليون تن اتيلن به پايان رسيده است، گفت: پيش بيني مي شود 6 ماه پس از راه اندازي فاز نخست اين مجتمع پتروشيميايي فاز دوم اين واحد نيز در مدار بهره برداري قرار گيرد.
مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي يكي از دلايل تأخير در راه اندازي اين مجتمع پتروشيمي در منطقه عسلويه را كمبود خوراك اتان عنوان كرد و افزود: با راه اندازي طرح توسعه فازهاي 15، 16، 17 و 18 ميدان پارس جنوبي اتان كافي براي تأمين خوراك فاز يك و دو مجتمع پتروشيمي كاويان تأمين مي شود.
معاون وزير نفت از پليمر كرمانشاه به عنوان يكي ديگر از طرح هاي آماده راه اندازي صنعت پتروشيمي در سال جاري ياد كرد و اظهار داشت: هم اكنون اين مجتمع پتروشيمي آخرين مراحل راه اندازي خود را پشت سر مي گذارد.
در حال حاضر ساخت مجتمع پتروشيمي پليمر كرمانشاه با سرمايه گذاري حدود 50 ميليون دلاري براي توليد سالانه 300 هزار تن محصول به پايان رسيده است اما به دليل عدم ساخت خط لوله اتيلن غرب و نبود خوراك كافي فعلاً از مدار توليد خارج است.
وي در خصوص آخرين وضعيت ساخت خط لوله اتيلن غرب با يادآوري اينكه در شرايط فعلي پيش بيني مي شود فاز يك اين خط لوله از عسلويه تا بندر ماهشهر در سال جاري راه اندازي شود تأكيد كرد: هم اكنون يكي از مشكلات پيش روي براي راه اندازي اين خط لوله پتروشيميايي وقوع سيلابهاي فصلي در رودخانه زهره است.
بيات با اشاره به وجود يك دره زلزله خيز در مسير خط لوله اتيلن غرب در اطراف كرمانشاه از احتمال شكسته شدن لوله در اين منطقه براثر وقوع زلزله هاي احتمالي خبر داد و گفت: براين اساس بخشي از طراحي و ساخت اين خط لوله پتروشيميايي تغيير كرده و قرار است با ساخت يك پل هوايي خط لوله از روي اين دره عبور داده شود.
اين مقام مسئول با اشاره به آغاز عمليات خاكبرداري و نصب فوندانسيون اين پل تصريح كرد: به زودي نصب لوله ها و اتصالات اين پل براي عبور خط لوله اتيلن غرب آغاز مي شود.
پيش بيني مي شود با بهره برداري نهايي از خط لوله اتيلن غرب و ساخت 11 مجتمع پتروشيمي در مسير اين خط لوله در مجموع بيش از 3 ميليون و 500 تن به ظرفيت توليد محصولات پتروشيميايي ايران افزوده شود.
معاون وزير نفت همچنين درباره راه اندازي واحد ان.ان.اف سوم مجتمع پتروشيمي بندر امام توضيح داد: تا پايان آذرماه سال جاري آخرين مراحل پيش راه انداز اين واحد پتروشيميايي انجام مي شود و سپس در مدت حدود 5/2 ماه تزريق خوراك و در نهايت راه اندازي نهايي انجام خواهد شد.
اين مقام مسئول همچنين از راه اندازي واحد توليد اكسيژن واحد پتروشيمي مارون خبر داد و گفت: علاوه بر اين در سال جاري واحد پيش تصفيه آب مجتمع پتروشيمي فجر 2 و اسكله دوم مايعات پتروشيمي در بندرماهشهر در مدار بهره برداري قرار خواهد گرفت.
بنابراين گزارش طرح ان اف سوم مجتمع پتروشيمي بندر امام از ظرفيت توليد سالانه حدود 2 ميليون و 700 هزار تن انواع محصولات پتروشيميايي برخوردار است كه خوراك اين واحد از واحدهاي ان.جي.ال مناطق نفت خيز جنوب تأمين مي شود.وي با اعلام اينكه واحد بوتن يك مجتمع پتروشيمي جم تا بهمن امسال راه اندازي خواهد شد، تأكيد كرد: هم اكنون اين واحد پتروشيمي هم در مرحله دريافت خوراك از بخش بالادستي است.
عمليات اجرايي واحد بوتن يك مجتمع پتروشيمي جم در سال 1387 آغاز شد اين واحد پتروشيميايي از ظرفيت توليد سالانه بيش از 100 هزار تن محصول پتروشيمي برخوردار است.مدير عامل شركت ملي صنعت پتروشيمي در پايان با يادآوري اين كه در حال حاضر ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي ايران حدود 55 ميليون تن است، خاطرنشان كرد: پيش بيني مي شود با راه اندازي واحدهاي جديد پتروشيميايي تا پايان سال جاري ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي ايران به مرز 60 ميليون تن در سال افزايش يابد.

 



واردات مرغ عليرغم تعيين جايزه براي صادرات

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان تهران گفت: به تازگي مرغ وارداتي از گمرك بندرعباس وارد كشور شده و بخشي هم هفته آينده ترخيص مي شود، در حالي كه به دليل مازاد توليد دولت براي صادرات جايزه تعيين كرده است.
محمد يوسفي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: واردات مرغ در حالي صورت مي گيرد كه دولت براي چاره انديشي مازاد توليد كشور اقدام به ذخيره سازي و حتي تعيين جايزه براي صادرات كرده است.
مديرعامل اتحاديه مرغداران استان تهران با بيان اينكه معلوم نيست مجوز واردات را چه كسي مي دهد؟ گفت: طي نامه اي به وزراي جهادكشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و كميسيون كشاورزي موضوع را اطلاع داده ايم اما هيچ مسئولي براي صدور مجوز واردات مشخص نيست.
يوسفي گفت: مسئولان گمرك اعلام مي كنند اين ثبت سفارش ها مربوط به زمان شيوع آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در سال گذشته است اما آنفلوانزا بين مرغداراي هاي تخمگذار شايعه بود، از سوي ديگر ثبت سفارش هاي سال گذشته طبق قانون ملغي و بي اثر است.
مديرعامل اتحاديه مرغداران استان تهران تصريح كرد: در حالي كه قيمت مرغ به قيمت پيشنهادي وزارت جهادكشاورزي در 30 ارديبهشت سال جاري يعني 2360 تومان نرسيده است، با هجوم واردات 100 تومان در هر كيلو نسبت به هفته گذشته كاهش و قيمت علوفه نيز تا 50 تومان در هر كيلو افزايش يافته است.

 



ايران 50 هزار واحد مسكوني در سوريه مي سازد

وزير راه و شهرسازي از ساخت 50 هزار واحد مسكوني براي اقشار كم درآمد كشور سوريه خبر داد و گفت: اين پروژه به تبعيت از مسكن مهر ايران و به همين شيوه در كشور سوريه اجرا مي شود.
علي نيكزاد ديروز در ديدار با وزير مسكن و آباداني سوريه، گفت: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه در زمينه هاي مختلف و به ويژه جايگاه كميسيون همكاريهاي اقتصادي مشترك ميان دو كشور همكاري بسيار خوبي در زمينه هاي نفت، گاز، امور بانكي، كشاورزي، معدن، مسكن، حمل و نقل و حضور زائرين با يكديگر دارند.
وزير راه و شهرسازي به ارائه راهكارهاي لازم براي ساخت 50 هزار واحد مسكوني طي مدت يك سال در اين كشور پرداخت و گفت: هم اكنون تجربه بسيار خوبي در جمهوري اسلامي ايران در بحث ساخت واحدهاي مسكوني براي متقاضيان فاقد مسكن در حال اجرا است به نحوي كه پس از روي كار آمدن دولت جديد دستوري مبني بر تامين مسكن كساني كه قبلا از دولت زمين، مسكن و تسهيلات يارانه دار نگرفته بودند، صادر شد.
نيكزاد افزود: هم اكنون زمين به صورت رايگان براي ساخت واحدهاي مسكوني مهر در اختيار دولت قرار مي گيرد و دولت نيز اين زمين ها را به صورت 99 ساله با اجاره اي بسيار اندك براي ساخت مسكن تخصيص مي دهد.
وي استفاده از زمين هاي مازاد دستگاههاي دولتي براي ساخت واحدهاي مسكوني با اولويت داشتن كاركنان همان دستگاه را تجربه بسيار خوبي دانست كه در سوريه نيز مي تواند مورد استفاده قرار گيرد، اظهار داشت: عدم نياز به تامين تاسيسات زيربنايي و ساخت فضاهاي روبنايي به دليل واقع شدن اين واحدها در درون محيط شهري از مزيت هاي قابل توجه چنين روشي است.
وزير راه و شهرسازي سپس به ارائه پيشنهادات خود براي عملياتي كردن طرح ساخت 50 هزار واحد مسكوني در جمهوري عربي سوريه پرداخت و با تاكيد بر اينكه نيروهاي متخصص ايراني و به ويژه انبوه سازان به طور يقين توانايي انجام چنين پروژه اي را دارند، گفت: پيشنهاد مي كنم زمين هاي داخل شهرها را تا جايي كه مقدور است، در اختيار طرح قرار داده و به افرادي كه خودشان زمين دارند براي ساخت واحدهاي مسكوني تسهيلات پرداخت كنيد. از سوي ديگر، با انبوه سازان نيز با مشخصات فني معين مدت زمان مشخص و قيمت مقطوع قرارداد ساخت منعقد كنيد.
وي تصريح كرد: پيشنهاد مي كنم مصالح ساختماني مورد نياز را از داخل كشور خودتان تامين كنيد و غير از نيروهاي فني لازم در ساخت و ساز واحدها از نيروهاي كاري بومي استفاده كنيد.
نيكزاد با بيان اينكه دو طرف بايد بر سر برخي مسائل مانند نحوه پرداختها با يكديگر به گفتگو بپردازند، اظهار داشت: يقين دارم كه مي توانيم تمامي مشكلات احتمالي را از پيش رو برداشته و اين طرح را عملياتي كنيم.
همچنين هاله محمدناصر وزير مسكن و آباداني جمهوري عربي سوريه با بيان اينكه اين كشور به روابط تاريخي ميان كشور خود و جمهوري اسلامي ايران همواره افتخار مي كند، اظهار داشت: هرگاه فشارها و تحريم هايي كه به دليل عقب نشيني نكردن از خط مشي ها و كرامت ها حتي از سوي كشورهاي عربي بر سوريه افزايش مي يابد ما به خوبي حمايتها و پشتيباني هاي جمهوري اسلامي ايران را لمس مي كنيم.
وي مسئله فلسطين را از مسائل محوري امت عربي دانست و با اشاره به اينكه جمهوري عربي سوريه در معرض جنگ اقتصادي دامنه داري قرار گرفته است، ادامه داد: به همراه معاونت هاي مسكن و امور اقتصادي سوريه در كنار مديركل سازمان مسكن كشورم به ايران آمده ايم تا راهكارهاي ساخت 50 هزار واحد مسكوني براي اقشار كم درآمد كشورمان را مورد بررسي قرار دهيم.
وزير مسكن و آباداني كشور سوريه با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران از تجربه ارزشمندي در ساخت واحدهاي مسكوني و پاسخگويي به نياز مسكن جامعه برخوردار است، افزود: ساخت واحدهاي مسكوني علاوه بر تامين نياز مردم به مسكن ايجاد اشتغال براي نيروهاي آماده به كار در سوريه و پيشبرد هرچه بيشتر اهداف اقتصادي اين كشور را به دنبال خواهد داشت.
وي از تصميم اين كشور براي ساخت 50 هزار واحد مسكوني خبر داد و تصريح كرد: در ديداري كه با معاون اول رئيس جمهوري ايران داشتم، اين موضوع را عنوان كرده و امروز نيز به دنبال راهكارهاي عملياتي كردن ساخت اين واحدها با همكاري جمهوري اسلامي ايران هستيم.
در ادامه معاون وزير مسكن و آباداني سوريه نيز به تشريح طرح اين كشور براي ساخت 50 هزار واحد مسكوني و نيازهاي پيش بيني شده آن پرداخت و گفت: بنا داريم اين واحدهاي مسكوني در سه متراژ 90، 110 و 130متري در آپارتمانهاي 4 تا 12 طبقه ساخته و بين افراد كم درآمد توزيع شوند.

 



در قالب 1157 اكيپ طرح زمستاني راهداري آغاز شد

رئيس سازمان راهداري با اشاره به اين كه طرح زمستاني به دليل شروع زودتر فصل سرما و تعطيلات پيش رو، يك هفته زودتر آغاز شد، از استقرار 11 هزار و 500 راهدار در جاده ها، در قالب 1157 اكيپ راهداري خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس با بيان اين كه طرح زمستاني امسال به دليل شروع زودتر فصل سرما و تعطيلات پيش رو، يك هفته زودتر آغاز مي شود، اظهار داشت: ديروز مراسم آغاز طرح زمستاني انجام شد.
وي خاطرنشان كرد: طرح زمستاني كه به صورت مشترك با همكاري وزارت راه و شهرسازي، پليس راه، هلال احمر، اورژانس و ساير ارگان ها انجام مي شود، از ديروز آغاز شده و تا 25 اسفندماه سال جاري ادامه دارد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ادامه داد: البته از 40 روز پيش، تمامي راهداران در جاده هاي كشور مستقر بودند زيرا بيش از 21 استان كشور طي 40 روز گذشته با نزولات جوي فراواني مواجه بودند.
معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: در طرح زمستاني امسال كه تا 25 اسفندماه ادامه دارد، بيش از 1157 اكيپ راهداري زمستاني سازمان راهداري و ادارات كل راه و ترابري وزارت راه و شهرسازي با 11 هزار و 500 پرسنل راهدار، مشغول به كار هستند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به اين كه حدود 80 هزار كيلومتر راه اصلي در كشور وجود دارد كه بيش از 95 درصد تردد خودروها از اين راه ها است، افزود: 502 گردنه به طول 6 هزار و 600 كيلومتر در جاده هاي كشور وجود دارد، 60 درصد اين گردنه ها معمولا راه هاي برف گير هستند كه طبيعتا با توجه به پيش بيني هاي انجام شده استقرار نيروهاي راهداري به طور تخصصي در آنها انجام مي شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ادامه داد: امسال 7 هزار و 828 دستگاه ماشين آلات راهداري در اختيار اكيپ هاي زمستاني قرار دارد كه از اين تعداد 82 دستگاه آن ماشين آلات مدرن برف خور است كه در عمليات برف روبي به بهترين وجه عمل مي كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه در سال جاري 580 دستگاه نمك پاش مكانيزه در اختيار ماشين آلات راهداري قرار دارد، يادآور شد: امسال همچنين 1200 گشت راهداري در جاده هاي كشور مستقر خواهند بود كه همه آنها به دستگاه هاي GPS مجهز هستند و از طريق مركز مديريت راه هاي كشور بر ميزان تردد آنها نظارت وجود دارد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به اين كه در سال جاري نسبت به تجهيز آشيانه هاي مربوط به ماشين آلات نمك پاش و مخلوط هاي شن و نمك امكانات مناسب تري را فراهم كرده ايم، تصريح كرد: در سال جاري 650 هزار تن مخلوط نمك و شن در اختيار اكيپ هاي راهداري قرار دارد تا در صورت لزوم در عمليات زمستاني استفاده كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين كه استفاده از سيستم هاي هواشناسي فعال جاده اي در سال جاري آغاز شد، تصريح كرد: در اين باره حدود 16 سيستم فعال شده است و تا پايان امسال با تلاش هاي انجام شده اين رقم به 45 سيستم افزايش مي يابد كه قطعا مي تواند اطلاعات مطلوب را در اختيار مركز مديريت راه ها قرار دهد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به اين كه طي 40 روز گذشته 21 استان كشور با نزولات جوي و بارش برف مواجه بودند، اظهار داشت: استان هايي نظير اردبيل، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، گيلان، همدان، مازندران، البرز و تهران از استان هاي پربارشي بودند كه راهداران اين استان ها طي اين مدت عمليات زيادي را انجام دادند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه در سال جاري تلاش شده است راهدارخانه ها با تجهيزات بيشتري در اختيار اكيپ هاي راهداري قرار گيرد، اضافه كرد: حدود 625 راهدارخانه به تجهيزات مناسب مجهز شده اند تا در صورت نياز بتوانند از مسافران در راه مانده پذيرايي كنند و هم بتوانند براي راه هاي كشور پشتيبان مناسبي باشند.
افندي زاده تصريح كرد: در سال جاري مركز مديريت راه هاي كشور به عنوان پايگاه سازمان راهداري حمل و نقل جاده اي در 10 استان تشكيل شده است و مردم مي توانند اطلاعات لازم را در مورد جاده ها از طريق تلفن گوياي 141، سامانه 3000141 و 1000141 و پايگاه اينترنتي wwwiran141ir دريافت كنند.

 



برگزاري هجدهمين نمايشگاه بين المللي چاپ با حضور 510 شركت داخلي و خارجي

هجدهمين نمايشگاه بين المللي چاپ، بسته بندي و ماشين آلات وابسته تهران با حضور 90 شركت خارجي از 21 كشور 28 آذر ماه در تهران آغاز به كار مي كند.
علي نيكوسخن در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران با اشاره به برگزاري هجدهمين نمايشگاه چاپ، بسته بندي و ماشين آلات وابسته در آذر ماه امسال در تهران گفت: اين نمايشگاه به رغم فضاي تبليغي ناشي از تحريم ها و ركود حاكم بر بازار، از استقبال خوب شركت كنندگان داخلي و خارجي برخوردار است، به نحوي كه به لحاظ متراژ 1500مترمربع بر فضاي داخلي و 600 متر مربع بر فضاي خارجي افزوده شده است.
رئيس اتحاديه صنف چاپخانه داران افزود: اين نمايشگاه با مشاركت 90 شركت خارجي از 21كشور و 420 شركت داخلي برگزار مي شود و فرصتي براي ارايه توانمندي ها، رشد و پويايي اين صنعت مادر، چه از لحاظ كمي و چه از لحاظ كيفي نسبت به سال هاي گذشته فراهم كرده است و رونق و بالندگي هرچه بيشتر اين صنعت را براي دستيابي به جايگاه واقعي و بايسته خود، موجب خواهد شد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر ورود ماشين آلات چاپ از چين تصريح كرد: متأسفانه صنعت چاپ و بسته بندي به دليل مشكلات مالي و كمبود منابع و تسهيلات بانكي با تحليل و نبود زيرساختهاي فني مناسب روبرو است و اين عدم توانايي و بي توجهي به ضرورت نوسازي اين صنعت موجب شده تا اعضاي صنعت چاپ در برهه اي از زمان به ورود ماشين آلات دست دوم و دست چندم مبادرت كنند.
نيكوسخن گفت: اين شرايط علاوه بر صرف هزينه بخش قابل توجهي ارز، مانع پيشرفت اين حوزه متناسب با تحولات و نيازهاي روزافزون كشور شده است.
وي اظهار داشت: به رغم ارايه نظرات كارشناسي و هشدارهاي متعدد و مكرر به دست اندركاران حوزه صنعت چاپ در دولت، اعلام مي كنم كه در صورت ادامه بي توجهي مسئولان به اين صنعت و تاخير در فراهم نمودن زمينه هاي مناسب براي ورود تكنولوژي به روز و ارائه تسهيلات لازم براي نوسازي صنعت چاپ، اين حوزه به زودي با بحران جدي مواجه خواهد شد.
رئيس اتحاديه صنف چاپخانه داران گفت: روشن نبودن حوزه نظارت دولتي بر تشكل هاي صنفي يكي از ضروري ترين موضوعات مطرح في مابين اين تشكل ها با دولت است.وي ادامه داد: در حال حاضر حوزه چاپ و بسته بندي در كشور، متوليان متعدد با سلايق و نقطه نظرات كارشناسي متفاوت و بعضاً ناهمگون سر و كار دارد، اين توليت علاوه بر برخي حوزه ها و دستگاه ها، به طور خاص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت صنعت، معدن و تجارت تجلي دارد، به نحوي كه وزارت فرهنگ ناظر بر مسائل سياستي، امنيتي و فرهنگي و گاهي اوقات فني و تكنولوژيكي است و وزارت صنعت، بر پشتيباني و ورود تجهيزات و ماشين آلات و فعاليت صنفي نظارت دارد.
برگزاري هفدهمين نمايشگاه ايران الكامپ 2011
هفدهمين نمايشگاه ايران الكامپ2011 با حضور 543 شركت داخلي و 57 شركت خارجي از 18 تا 22 آذر در تهران برگزار مي شود.
خيرالله خادم معاون شركت نمايشگاههاي بين المللي در جمع خبرنگاران با تشريح ويژگي هاي نمايشگاه الكامپ هفدهم، اظهار داشت: استاندارد برگزاري نمايشگاه در ايران چهار روزه است اما به دليل حمايت از شركت كنندگان در نمايشگاه، يك روز به نمايشگاه اضافه شده و به اين ترتيب هفدهمين نمايشگاه ايران الكامپ 2011 به مدت 5 روز در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار مي شود.وي گفت: در نمايشگاه امسال 600 شركت داخلي و خارجي حضور دارند و با توجه به اينكه الكامپ شانزدهم با حضور 500 شركت داخلي و خارجي برگزار شد، تعداد شركت هاي شركت كننده در الكامپ هفدهم نسبت به الكامپ شانزدهم، 20درصد رشد داشته است.
وي ادامه داد: همچنين الكامپ هفدهم از نظر متراژ نيز نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد داشته است.وي گفت: فضاي نمايشگاهي الكامپ هفدهم در 25هزار متر فضاي مفيد و 50 هزار متر فضاي غيرمفيد برگزار مي شود.
خادم افزود: 57 شركت خارجي در هفدهمين نمايشگاه ايران الكامپ2011 شركت كرده اند.
معاون نمايشگاهي شركت سهامي نمايشگاه در خصوص شركت كنندگان خارجي نمايشگاه الكامپ 2011 توضيح داد: شركت كنندگاني از كشورهاي چين، تايوان، اندونزي، فرانسه، نروژ، كره جنوبي، هلند، انگلستان، ايتاليا، سنگاپور، آلمان، سوئيس، كانادا، هلند و روسيه در اين نمايشگاه حضور دارند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14