(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 آذر 1390- شماره 20091

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گلوله طلايي مشقي از آب درآمد (يادداشت روز)
اشك شيشه (به جاي گفت و شنود)
صالحي در گفت وگو با يك روزنامه آلماني: ايران شاگرد ممتاز آژانس است
كيهان و خوانندگان
الهيان: اسناد ، حكايت از ديدارهاي رسمي مقامات آمريكايي با گروه هاي تروريستي در افغانستان دارد
اقامه نماز عبادي سياسي جمعه به امامت حجت الاسلام صديقي
بنده در پاريس هستم شما يك خاكي سر خودتان بريزيد (خبر ويژه)
در خاورميانه خبري از اصلاح طلبان نيست فقط اسلامگرايان روي كار مي آيند  (خبر ويژه)
سناتورهاي آمريكايي16آذر را با 28 مرداد عوضي گرفتند(خبر ويژه)
سرايت بحران به 17عضو اتحاديه اروپا يورو در آستانه فروپاشي قرار گرفت (خبر ويژه)
ربع پهلوي: با سران جنبش سبز! ارتباط نزديك دارم (خبر ويژه)
آخرين وضعيت كميته هاي جبهه متحد اصولگرايان



گلوله طلايي مشقي از آب درآمد (يادداشت روز)

دو اصطلاح گلوله طلايي و گلوله نقره اي براي همه آنها كه ادبيات استراتژيك غرب عليه ايران را تعقيب كرده اند كاملا آشناست. هر دو اصطلاح، ظرف دو سال گذشته به طور گسترده براي توصيف مجموعه اقداماتي به كار رفته كه غربي ها معتقد بوده اند در متوقف كردن برنامه هسته اي و منطقه اي ايران داراي ويژگي «تمام كنندگي» است طوري كه ايران به هيچ وجه قادر به مقاومت در مقابل آنها و خنثي كردن اثراتشان نخواهد بود.
اصطلاح گلوله نقره اي را نخستين بار روزنامه وال استريت ژورنال كه منافع دستي راستي ها را در آمريكا نمايندگي مي كند براي تحريم بنزين ايران به كار برد. تصور آمريكايي ها بويژه از سال 2009 (1388) به اين طرف اين بود كه تحريم صادرات بنزين به ايران تاثيري بسيار مخرب و جبران ناپذير بر فضاي داخلي ايران خواهد گذاشت و مي تواند ظرف مدتي كوتاه محيط داخلي ايران را چنان به هم بريزد كه ايران راهي جز واگذاري امتيازهاي اساسي درباره برنامه هسته اي و منطقه اي خود نداشته باشد.
عمر اصطلاح گلوله طلايي اما كمي كوتاه تر است. اين اصطلاح را ابتدا اسراييلي ها وضع كردند و منظورشان هم اين بود كه گلوله طلايي توصيف كننده راهكاري است كه اگر غرب بتواند ريسك اجراي آن را بپذيرد بدون شك موفق به مهار ايران خواهد شد و ايران اساسا به لحاظ مولفه هاي قدرت ملي در موقعيتي نيست كه در مقابل آن مقاومت كند. از ديد صهيونيست ها اين راهكار تحريم خريد نفت و تحريم بانك مركزي ايران بود كه عملا -البته به عقيده آنها- مي توانست ايران را از كل نظام مالي جهاني حذف كرده و درآمدهاي آن را در حالي كه هزينه هاي داخلي اش به شدت رشد كرده، صفر كند.
در اين باره كه هر يك از اين دو گزينه دقيقا شامل چه محتوايي است و تحت چه شرايطي بايد شليك شود، همواره بحث هايي دراز دامنه در محافل راهبردي غرب جريان داشته است. دو سوال در اين ميان از همه برجسته تر بوده است. اول، آيا اين گلوله ها همانقدر كه ادعا مي شوند موثر است؟ و دوم، وقت استفاده از آنها چه زماني است و چگونه مي توان مناسب ترين زمان را مشخص كرد؟
گلوله نقره اي يك سال پس از آغاز فتنه 88 در ايران شليك شد. در حدود اواخر بهار 1389 آمريكايي ها به اين نتيجه رسيدند كه به چند دليل بهتر است مجددا گزينه تحريم را كه با صدور آخرين قطعنامه در سال 2007 از دستور كار خارج و ناكارآمدي آن عيان شده بود، مجددا فعال كنند. اولا تحليل آمريكايي ها اين بود كه جريان فتنه در ايران در حال مردن است و تنها عاملي كه احتمال دارد بتواند جاني دوباره به آن بدهد ايجاد فشار اقتصادي به مردم است. ثانيا آمريكايي ها تصور مي كردند تحت تاثير وقايع سال 88 پيوند نظام و مردم در ايران سست شده و بنابراين، اين بار اگر مردم تحت فشار اقتصادي جدي قرار بگيرند، بلافاصله سطح حمايت خود را از سياست هاي راهبردي نظام مثلا در حوزه برنامه هسته اي كاهش خواهند داد. و ثالثا همانطور كه هيلاري كلينتون در سال 88 به صراحت گفت دولت آمريكا تصور مي كرد در اثر وقايع پس از انتخابات اجماع سياسي درون نخبگان و هيئت حاكمه در ايران ضربات اساسي خورده و اگر كشور با يك فشار واقعي از بيرون مواجه شود اختلافات درون نظام تا حد بي سابقه و شايد هم خرد كننده اي رشد خواهد كرد.
بر مبناي اين 3 استدلال شوراي امنيت در ژوئن 2010 (بهار 1389) قطعنامه 1929 را صادر كرد و دولت آمريكا نيز با استناد به اين قطعنامه در ژوئيه همان سال براي نخستين بار صادرات بنزين به ايران را تحت تحريم قرار داد به اين معنا كه هر كشور يا شركتي كه به ايران بنزين صادر كند مشمول مجازات هاي دولت آمريكا قرار خواهد گرفت يا از دسترسي به سيستم اقتصادي اين كشور محروم خواهد شد.
گلوله نقره اي بلافاصله به مانعي سخت و غير منتظره برخورد كرد. اولا ايران از چند سال قبل مكانيسم هاي سهميه بندي، آزادسازي و نظم دهي به مصرف را به خوبي فعال كرده بود و در نتيجه تحريم بنزين نتوانست به عنوان يك عامل شوك آور بر روي جامعه ايراني عمل كند. ثانيا ايران بلافاصله توانست با يك ابتكار فني در داخل و با تغيير كاربري برخي از پالايشگاه هاي خود به سرعت بنزين لازم براي مصرف داخلي را توليد كرده و حتي ظرفيت هايي براي صادرات آن ايجاد نمايد. و گذشته از همه اينها تحريم بنزين اساسا آنطور كه آمريكايي ها مي خواستند اجرا نشد و بسياري از شركت ها كه تجارتي داخل خاك آمريكا ندارند، بدون هيچ ترس و واهمه اي به صادرات بنزين به ايران ادامه دادند.
به نظر مي رسيد مشقي از آب درآمدن گلوله نقره اي، غربي ها را تاحدودي سر عقل آورده و دريافته اند كه تحريم ها حداكثر يك ابزار توليد فشار سمبليك است نه يك اهرم فشار واقعي؛ آن هم بر روي كشوري با ظرفيت ها و توانايي هاي ايران. به همين دليل بود كه از آن مقطع به بعد تنها كاري كه كردند افزودن گاه به گاه نام چند فرد و شركت ايراني به فهرست تحريم هايي بود كه نه ارزشي داشت و نه هرگز اجرا مي شد.
وقوع انقلاب هاي اسلامي در منطقه و دچار شدن آمريكا و اسراييل به يك ضعف بي سابقه راهبردي به تبع آن، همچنين فشار اقتصادي و داخلي بر دولت آمريكا كه باعث شده چاره اي جز كاهش حضور مستقيم در منطقه نداشته باشند و روي كار آمدن پي در پي اسلامگرايان در كشورهاي مختلف خاورميانه كه ترجيع بند مواضع آنها ضرورت ايجاد جبهه مشترك عليه دشمن صهيونيستي است، ظاهرا آمريكايي ها را به اين نتيجه رسانده كه در حال باختن بازي استراتژيك به ايران هستند و احتمالا به همين دليل است كه گلوله طلايي در خشاب قرار داده شد.
تحليل آمريكايي ها اكنون اين است كه اگر ايران را ظرف چند ماه آينده مهار نكنند وضعيت منطقه به گونه اي تغيير خواهد كرد كه امكان مهار آن براي هميشه از بين خواهد رفت. همين امر باعث شده آمريكايي ها به لحاظ راهبردي انتحاري عمل كنند و از ديگران هم همين انتظار را داشته باشند.
موضوع تحريم بانك مركزي و تحريم خريد نفت اول بار از جانب اروپايي ها مطرح شد اما آمريكايي ها در ورود به فرايند اقدام در اين باره از همتايان اروپايي خود پيشي گرفتند. سناي آمريكا پنج شنبه گذشته قانوني را تصويب كرد كه بانك مركزي ايران و خريد نفت از آن را تحريم مي كند. اين قانون البته الزام آور نيست و بايد اولا از سوي مجلس نمايندگان مورد تصويب مجدد قرار بگيرد و ثانيا رئيس جمهور آمريكا هم آن را امضا كند.
درست در همين نقطه، يعني نياز به امضاي رئيس جمهور و موافقت دولت آمريكا بود كه رازهاي مگو بر ملا شد و دولت آمريكا براي هماوردي با رقباي سياسي خود در سنا هم كه شده براي اولين بار مجبور شد سلسله استدلال هايي را مطرح كند كه ثابت مي كرد اساسا تحريم بانك مركزي ايران و همچنين تحريم خريد نفت امكان پذير نيست و به عبارت ديگر گلوله طلايي اصلا وجود خارجي ندارد تا نوبت به بحث درباره مشقي يا واقعي بودن آن برسد.
مجموعه استدلال هايي كه براي اثبات غير مفيد و غير ممكن بودن اعمال اين تحريم ها عرضه شده حاوي نكات بسيار جالب توجهي است:
1- دولت آمريكا اعتراف مي كند كه تحريم بانك مركزي ايران به معناي مجازات مجموعه بزرگي از بانك هاي مركزي و نهادهاي اقتصادي خصوصي و دولتي در سراسر جهان است كه عملا منجر به بحراني شدن روابط آمريكا با بخش هاي بزرگي از متحدانش و همچنين ايجاد يك اختلال وسيع در نظام مالي جهان خواهد شد كه همين حالا هم به دليل بحران اقتصادي به اندازه كافي به هم ريخته است.
2- مهم تر از اين، دولت آمريكا مي گويد اگر غربي ها از ايران نفت نخرند بدون شك بازار با كمبود فاحش عرضه روبرو شده و در نتيجه قيمت نفت تا حد غير قابل پيش بيني -در بهترين تخمين ها به اندازه 200 دلار- رشد خواهد كرد. از طرف ديگر، از آنجا كه غرب فقط خريدار 18 درصد نفت ايران است، ايران قادر خواهد بود با افزايش ظرفيت صادراتي خود به شرق -جايي كه اعلام كرده به هيچ وجه حاضر به انصراف از خريد نفت ايران نيست- و در حالي كه قيمت نفت هم تقريبا دو برابر شده در آمدي بسيار بيشتر از وضعيت ماقبل تحريم به دست بياورد! نتيجه خوشمزه اين است كه اگر اروپايي ها خريد نفت ايران را تحريم كنند تنها اتفاقي كه رخ خواهد داد اين است كه ايران در آمد بيشتري كسب خواهد كرد و اين مستقيما ناقض استراتژي آمريكا در ضربه زدن به منابع در آمدي ايران است.
به اين ترتيب، دولت آمريكا اكنون به صراحت اعتراف مي كند كه همه آن داستان پردازي ها درباره تحريم نفت و بانك مركزي ايران بلوف هايي بي ارزش بوده است كه غرب جرئت نزديك شدن به آن را هم ندارد.
مهدي محمدي

 



اشك شيشه (به جاي گفت و شنود)

امروز هم كه سالروز شهادت امام سجاد عليه السلام با سوگ عاشوراي حسيني(ع) درآميخته، اين ستون را به سوگنامه هاي كوتاهي اختصاص مي دهيم كه شيفتگان اهل بيت عليهم السلام به اين سوي و آن سوي فرستاده اند.
امير كاروان اسراي كربلا نيز، كربلايي شد.
¤¤¤
عاشوراي حسيني كتاب سرخي بود كه سطر سطر تفسير آن از زبان حضرت سجاد تراويد.
¤¤¤
نام من سرباز كوي عترت است
دوره آموزشي ام هيئت است
ارتش حيدر محل خدمتم
بهر جانبازي پي هر فرصتم
نقش سردوشي من، يا فاطمه است
قمقمه ام پر ز آب علقمه است
اسم رمز حمله ام، ياس علي
افسر مافوقم عباس علي
¤¤¤
مي گويند شيشه ها احساس ندارند ولي هنگامي كه روي شيشه بخار گرفته نوشتم يا حسين، آرام گريست.
¤¤¤
قيامت بي حسين غوغا ندارد
شفاعت بي حسين معنا ندارد
حسيني باش، در محشر نگويند
چرا پرونده ات امضاء ندارد
¤¤¤
منزلگه عشاق دل آگاه حسين است
بيراهه نرو، ساده ترين راه حسين است

 



صالحي در گفت وگو با يك روزنامه آلماني: ايران شاگرد ممتاز آژانس است

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان با اشاره به انجام تعهدات كشورمان، ايران را شاگرد ممتاز آژانس دانست.
علي اكبر صالحي در گفت وگويي با روزنامه «فرانكفورتر آلگماينه سايتونگ» در پاسخ به سوالي درباره گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايران گفت: آنچه مطرح مي شود مربوط به «مطالعات ادعايي» است.
وي هم چنين اظهار كرد كه آژانس بايد به راستي آزمايي برنامه هاي هسته اي دولت ها بپردازد اما صنعت موشكي به آژانس ارتباطي ندارد.
صالحي هم چنين تاكيد كرد كه ايران به توافقش با آژانس متعهد است و از حقوقش براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي بهره مي برد.
رئيس دستگاه ديپلماسي ايران افزود: ما شاگرد ممتاز آژانس هستيم. جنبش غيرمتعهدها همواره از ما حمايت مي كند.
وي در پاسخ به سوال اين روزنامه كه چه كسي اقدام عليه سفارت انگليس در تهران را سازماندهي كرده بود؟ گفت كه چند روز قبل از وقوع اين حادثه وزارت امور خارجه تقاضاي دانشجويان براي برگزاري تجمع مقابل سفارت انگليس را دريافت كرد. اين تقاضا به اطلاع وزارت كشور، پليس و سفارت رسيد.
صالحي در پاسخ به اين سوال كه چرا پليس با افرادي كه به خشونت دست زدند، مقابله نكرد؟ تاكيد كرد كه «پليس نهايت تلاش خود را انجام داد و سه تن از پليس ها نيز زخمي شدند. اما به هيچ كس ديگري آسيب نرسيد».
او افزود كه «هيچ كس انتظار نداشت برخي قوانين را زيرپا گذارند» و گفت كه اگر پليس شديدتر اقدام مي كرد، خشم آن ها بالا مي گرفت و همه چيز تشديد مي شد.
صالحي هم چنين در پاسخ به اين سوال كه چرا پليس براي حمايت از سفارت با قدرت بيشتري عمل نكرد؟ گفت: بايد چه كار مي كردند؟ به آن ها شليك مي كردند؟
وزير امور خارجه ايران گفت كه در زمان وقوع اين حادثه در عربستان بوده است و با كاركنانش تماس گرفته و نيز از رئيس پليس خواسته است نهايت تلاش خود را به كار بندد تا اين اتفاق در اسرع وقت متوقف شود.
صالحي گفت كه ويليام هيگ- وزير امور خارجه انگليس- با وي تماس گرفته و آنان حدود نيم ساعت صحبت كرده اند و او درباره آنچه رخ داده ابراز تاسف كرد و دلايل اتفاق را برايش توضيح داده است.
وزير امور خارجه ايران گفت كه رفتار و عملكرد انگليس شرايطي را ايجاد كرده است كه موجب عصبانيت مردم شده است و ادامه داد: روابط ما با انگليس به چند قرن قبل باز مي گردد اما هيچ خاطره خوبي از آن وجود ندارد. من به عنوان وزير امور خارجه روابط خوبي با همه كشورها را خواستارم. اما اگر متاسفانه گام هاي اشتباه خشم مردم را برانگيزد چه بايد كرد؟
وي در برابر سوال هاي اين خبرنگار كه قصد داشت اين تظاهرات اعتراض آميز دانشجويي را اقدامي با حمايت برخي افراد نشان دهد، گفت: چرا ما بايد از چنين چيزي حمايت كنيم؟ آنچه صحيح است اين است كه مجلس پيش تر از ما خواست روابط ديپلماتيك با انگليس را كاهش دهيم.
او هم چنين در پاسخ به اين سوال كه آيا ديپلمات هاي غربي مي توانند اطمينان داشته باشند كه در ايران به خوبي حمايت شوند؟ گفت: اين واقعه تكرار نخواهد شد.
وي درباره احتمال تشديد تحريم هاي ايران گفت: ما تاريخي سه هزار ساله داريم بنابراين شايد محدوديت هايي 20 يا 30 ساله پيش آيد. اما اگر كشوري تصميم بگيرد كه نوكر قدرت هاي خارجي نباشد بايد بهاي آن را بپردازد. ما از هشت سال جنگ با صدام جان سالم به در برديم. مي دانيد كه چه كسي تسليحات شيميايي در اختيار آن ها قرار مي داد.
صالحي در پاسخ به اين سوال كه در صورت اقدام نظامي رژيم صهيونيستي عليه تاسيسات هسته اي ايران چه خواهيد كرد؟ گفت: ما خواستار جنگ و ماجراجويي نيستيم. ما كشوري محتاط و عاقل هستيم. در صورت وقوع چنين اقدامي ما همان طور كه در برابر عراق- كه اتحاد جماهير شوروي و كل غرب در كنارش بودند- از خود دفاع كرديم، دفاع خواهيم كرد.
صالحي در پاسخ به اين سوال كه منابع امنيتي غرب مي گويند ايران در توافق با پاكستان از دشمنان دولت افغانستان و ناتو حمايت مي كند؛ آيا چنين چيزي درست است؟ گفت: خير، ما 10 سال قبل از بانفوذترين نيروهايي بوديم كه اين دولت را به قدرت رساند چرا اكنون بايد با آن ها بجنگيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه شايد ايران بخواهد با تامين مالي و آموزشي آن ها از وقوع آنچه در عراق توسط آمريكا رخ داده است جلوگيري كند؟ گفت: رئيس جمهور كرزاي يك تبعه خوب افغانستان است كه توسط مردمش برگزيده شده است. مادامي كه مردم به او اعتماد داشته باشند ما هم همين كار را خواهيم كرد.
صالحي در پايان اين گفت وگو در اظهاراتي انتقادي گفت كه احتمالا اگر جايي در دنيا سونامي رخ دهد يا زمين لرزه اي به وقوع بپيوندد، ايران مسئول آن خواهد بود، چرا كه غرب اين طور فكر مي كند.
گفتني است وزراي امور خارجه بلغارستان و تركيه نيز در حاشيه برگزاري كنفرانس بين المللي افغانستان در بن، به طور جداگانه با وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت وگو كردند.

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان

¤ به كوري چشم بدخواهان، كشورهاي به پا خاسته يكي پس از ديگري به دست اسلامگراها و مخالفان سكولاريسم مي افتد.
يك هموطن از سراب
¤ لطفا با سفير تركيه در تهران تماس بگيريد و با اشاره به برخورد نامطلوبشان با سوريه بگوييد مطمئن باشيد كه اين شما هستيد كه در آينده بازنده ميدان خواهيد بود.
يك هموطن
¤ از وزير محترم امور خارجه تقاضا مي كنم كه در سفرهاي خارجي و در ملاقات با شخصيت هاي خارجي خنده ها و لبخندهاي خود را به تناسب افراد ملاقات شونده و مورد مذاكره و به تناسب مناسبت هاي خاص كنترل كنند. چرا كه از لحاظ روابط بين الملل معاني خاص خود را دارد.
پيكر
¤ اميدوارم مسئولان قطع رابطه با انگليس را به فال نيك بگيرند، ديگر كشورهاي اروپايي هم اگر بخواهند در حمايت از پير استعمار با ايران بناي ناسازگاري بگذارند، بايد بدانند كه، پاسخ آن ها نيز از هم اكنون آماده است.
عليمرداني- تهران
¤ اخراج سفير انگليس نشانگر آن است كه نه تنها جمهوري اسلامي بعد از 32 سال از استكبارستيزي و نفي سلطه بيگانگان عقب نشيني نكرده است بلكه به ريشه كني مناسبات ظالمانه و ننگين نيز دست يازيده است.
حبيب اشرفي- اروميه
¤ اجازه ندهيد پاي حتي يك هواپيماي قطري به كشورمان باز شود. چرا كه قطر اگر چه تظاهر به دوستي با ايران مي كند اما دستشان تا مرفق به خون شيعيان بحرين و قطيف عربستان آلوده است و در روز روشن شهرك هاي صهيونيست نشين را با پول خود در فلسطين اشغالي افتتاح مي كند و براي نابودي سوريه به عنوان عقبه و تكيه گاه مقاومت، نقشه مي كشد.
يك هموطن
¤ از رياست محترم سازمان صدا و سيما تقاضا مي كنم كه نظارت بيشتري بر عملكرد برنامه هاي زنده اي مثل برنامه 90 يا برنامه هفت و امثال آن ها بكنند. برخي مواقع ميهماناني دعوت مي شوند كه به دنبال تريبوني هستند تا عليه نظام و ملت شهيدپرور عقده گشايي كنند.
يك هموطن
¤ هدف از ايجاد بازارچه هاي مرزي و مناطق آزاد فراهم كردن بازار فروش براي كالا مي باشد چرا مسئولان با ايجاد قوانين دست و پاگير زمينه قاچاق كالا را در اين مناطق به وجود مي آورند.
يك شهروند
¤ از شوراي محترم شهر تقاضا مي كنم كه از محل درآمد شهرداري، مبلغي هم براي ترميم و اصلاح درهاي ورودي بهشت زهرا هزينه شود. زيرا كه مردم مراجعه كننده اغلب با ترافيك هاي شديد مواجه هستند. مثلا احداث زيرگذرهاي متعدد در مسير بهشت زهرا كمك زيادي براي برطرف شدن ترافيك در روزهاي ويژه مي كند.
يك شهروند
¤ از شهرداري هاي مناطق مختلف تقاضا مي كنم كه در مناسبت هاي خاص مثل ايام محرم نظارت بيشتري بر ذبح گوسفند و گاو در كوچه و خيابان و معابر داشته باشند. متاسفانه برخي از تكايا پس از ذبح قربانيان خود اقدام به نظافت به موقع معابر نمي كنند و باعث آلودگي محيط مي شوند.
يك شهروند
¤ درخيابان 64 غربي در يوسف آباد، روبه روي پژوهشگاه وزارت علوم يك فضاي سبز قرار دارد كه نياز مبرم به سنگفرش دارد. بيش از دو سال است كه اهالي محل از ناحيه 6 شهرداري منطقه درخواست اقدام كرده اند اما تاكنون بدون نتيجه مانده است.
يكي از اهالي
¤ در جمعه بازار پاساژ پروانه واقع در خيابان جمهوري اسلامي بعضي ها عكس هاي خانواده شاه مخلوع همراه با سي دي هاي مبتذل را مي فروشند. چه كسي بايد جلوي اين مفاسد را بگيرد.
0375---0912
¤ به تامين اجتماعي شعبه شاهين شهر اصفهان براي دريافت هزينه عينك مراجعه كردم. گفتند در طول عمر فقط يك بار و به مبلغ 11هزار تومان پرداخت مي شود. اين تصميم اجرا گذاشته شده با كدام منطق سازگار است؟
9418---0913
¤ در حالي كه يك سال از افتتاح مترو (ميدان آزادي) مي گذرد هنوز هيچ اقدامي براي نصب هواكش(فن جت) نشده است. عدم تهويه مطبوع اين مكان، آن دسته از مسافران ثابت مترو در اين منطقه را كه بعضاً داراي ناراحتي هاي ريوي و... هستند به شدت دچار تنگي نفس و... كرده است از مسئولان مربوطه تقاضاي رسيدگي عاجل داريم.
فضلعلي- تهران
¤ چرا وزارت مسكن و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي موضوع مهم خانه هاي خالي احتكار شده توسط زياده طلبان را در كلان شهرهاي كشور مورد توجه قرار نمي دهند و در اين خصوص تصميم روشن نمي گيرند. برخي صاحبان اين خانه ها دنبال آن هستند كه بار ديگر خون افراد مستاجر و خانه به دوش را در شيشه بكنند.
ابراهيمي
¤ مدت زمان زيادي است كه از تصويب قانون حمايت از آزادگان در مجلس شوراي اسلامي و تاييد آن توسط شوراي محترم نگهبان مي گذرد. ولي چرا مسئولين و دستگاههاي اجرايي اين مصوبه را اجرا نمي كنند.
صادقي
 



الهيان: اسناد ، حكايت از ديدارهاي رسمي مقامات آمريكايي با گروه هاي تروريستي در افغانستان دارد

رئيس كميته حقوق بشر مجلس، اشغالگران را مسئول حوادث تروريستي روز عاشورا در افغانستان دانست.
زهره الهيان نماينده مردم تهران با اشاره به اقدامات تروريستي اخير در شهرهاي مختلف افغانستان كه منجر به شهادت ده ها تن از عزاداران امام حسين(ع) شد، اظهار داشت: كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي اقدامات ضد انساني افغانستان را محكوم و از جامعه بين المللي مي خواهد در قبال چنين حوادثي سكوت نكنند.
وي در گفت وگو با فارس، با بيان اين كه آمريكايي ها كه به افغانستان لشكركشي كرده اند مسئول اين حوادث هستند، گفت: شوراي امنيت سازمان ملل و مجامع حقوق بشري بايد از آمريكا درباره حوادث تروريستي روز عاشورا سؤال كنند و اشغالگران نيز بايد در اين زمينه پاسخگو باشند؛ هشت سال است خاك افغانستان توسط نيروهاي نظامي آمريكا اشغال شده است و اسناد حكايت از ديدارهاي رسمي مقامات آمريكايي با گروه هاي تروريستي دارد.
رئيس كميته حقوق بشر مجلس به اجلاس بن كه با موضوع افغانستان در آلمان برگزار شد، از اين كه اقدامات تروريستي افغانستان در اين اجلاس مورد بررسي قرار نگرفت، ابراز تاسف كرد.
وي بررسي حوادث تروريستي روز عاشورايي افغانستان را وظيفه شوراي حقوق بشر سازمان ملل دانست و گفت: كه قتل عام مردم افغانستان، آمريكايي ها را روز به روز منفورتر مي كند.
الهيان با اشاره به توطئه آمريكايي ها براي اختلاف افكني مذهبي بين شيعه و سني در افغانستان تصريح كرد: امروز شيعه و سني، آمريكا و هم پيمانانش را دشمن مشترك خود مي دانند و با خويشتن داري در زميني كه دشمنان اسلام طراحي كرده اند بازي نخواهند كرد.

 



اقامه نماز عبادي سياسي جمعه به امامت حجت الاسلام صديقي

نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته تهران به امامت حجت الاسلام صديقي در دانشگاه تهران اقامه خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي ستاد نماز جمعه تهران در اين مراسم كه از ساعت 40/10 با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد آغاز مي گردد، جناب حجت الاسلام پورمحمدي، رياست محترم سازمان بازرسي كل كشور پيرامون امر به معروف و نهي از منكر پيش از خطبه ها سخنراني خواهد نمود.
همچنين يكي ازمداحان اهل بيت به مناسبت ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني به ذكر مصيبت مي پردازند.

 



بنده در پاريس هستم شما يك خاكي سر خودتان بريزيد (خبر ويژه)

يك عضو گروهك ملي-مذهبي است كه مدتي است در پاريس مقيم شده، توقع گروهك ها از اصلاح طلبان در انتخابات را اعلام كرد. رضا عليجاني مي گويد اميد خاتمي به پيدايش شكاف در حاكميت به دنبال ارائه برخي پيش شرط ها خوش بينانه بوده است.
وي در گفت وگو با راديو زمانه اظهار داشت: آقاي خاتمي در ابتداي پيدايش شكاف در حاكميت اميدواري به پذيرش اين پيش شرط ها داشت اما بعد گفت كه من چشم انداز مثبتي نمي بينم. حاكميت هم هيچ استقبالي از اين طرح نداشت. اين وضعيت ما را به اينجا مي رساند كه انگيزه اي براي حضور در انتخابات نمي بينيم.
وي بلافاصله با اذعان به پروژه گروهك ها و محافل خارجي براي تقابل با انتخابات در ايجاد چالش در مسير آن گفت: اما انتخابات يك فرصت است. هر كسي با هر فكر و مشي كه دارد، اين مشي را بايد توسط يك نيروي سياسي پيش ببرد. حال اگر ما بپذيريم كه جنبش سبز نياز به ظرفيت افزايي و نيروي تازه دارد، اين انتخابات يك فرصت است كه بايد از آن بهره برد، در زمان انتخابات شكل گيري ميتينگ ها، مناظره ها و سخنراني ها يك فضا به نيروي معترض مي دهد كه بايد از اين فضا استفاده كرد. بايد به سمت اين برويم كه در انتخابات با مشي و استراتژي تحريم فعالانه از اين فضا استفاده كنيم و در واقع ما محكوم هستيم به استفاده از اين فضاي انتخاباتي كه ايجاد مي شود.
به گمان من راه ديگري وجود ندارد وگرنه ما به تحريم منفعل با چند بيانيه كه بر حق هم هستند، مي رسيم. اين را هم از ياد نبريم كه جناح حاكم به دنبال انتخابات آرام هستند و نبايد اجازه داد كه مشروعيت اين انتخابات به سادگي به دست بيايد.
عليجاني البته به يك پرسش روشن و ساده پاسخ نمي دهد و آن اينكه اگر احياي تشنج و فتنه امكانپذير بود، شخص وي چرا بي آن كه تحت تعقيب و دستگيري باشد، در كشور نمانده و وارد گود نشده است.
سردبير نشريه توقيف شده ايران فردا در اين مصاحبه ضمن اينكه گفت «هر نوع شكاف در بالا، فضاي سياسي اندكي در پايين ايجاد خواهد كرد»، به جدايي چپ هاي سابق (اصلاح طلبان بعدي) از حاكميت از سال 68 به بعد اشاره كرد و گفت: ما بعد از سال 68، 3 گسست را در بخش هاي مختلف حاكميت يا مرتبط با آنان مشاهده كرديم. گسست اول، مربوط به كارگزاران بود كه چپ هاي سابق بودند و با نگاه تكنوكراتيك از گذشته گسستند. يك گسست هم در حوزه مذهبي و معرفتي رخ داده كه نماينده و نماد آن دكتر سروش است. يك گسست هم در حوزه فرهنگي و هنري رخ داده كه محسن مخملباف نماد آن است. اما در اندازه اين شكاف ها ما بايد واقع بينانه نگاه كنيم. ما گسست هايي را بعد از انقلاب در حاكميت مي بينيم كه دوستاني كه هم گفتمان نبودند، جدا شدند. مهم ترين گسست اين بود كه چپ، اصلاح طلب شد. اين گسست، يك سري مباني نظري و تئوريك داشت. من اين مباني نظري را در شكاف فعلي، در آن حد پررنگ نمي بينم.
وي با اشاره به حلقه انحرافي گفت: به گمان من اين شكاف نمي تواند در حد شكاف سال 68، فرصت را براي نيروهاي سياسي باز كند. اما مي تواند موجب آگاه شدن(؟!) نيروها شود. همين نيروها در صورت آگاه شدن مي توانند سرباز ذخيره جنبش سبز باشند.

 



در خاورميانه خبري از اصلاح طلبان نيست فقط اسلامگرايان روي كار مي آيند  (خبر ويژه)

يك وزير فرانسوي نسبت به روي كار آمدن اسلامگرايان در خاورميانه هشدار داد و اين اتفاق را شگفت انگيز توصيف كرد.
وزير امور جوانان در فرانسه به مجله لوپاريزين گفته است: روي كار آمدن اسلامگرايان در خاورميانه، اخلال آميز است(!) آنها در انتخابات مصر و تونس و مراكش به پيروزي رسيدند. كساني مي گويند اسلامگرايان ميانه رو پيروز شده اند اما اسلام ميانه وجود ندارد. هر قانوني كه به دين استناد كند بدون شك مخالف ليبراليسم است.
ژانت بوگراب مي افزايد: اسلامگرايي يك خطر و تهديد جدي است. آنچه براي من شگفت انگيز و غيرقابل باور است اين كه حتي 30درصد تونسي هاي ساكن در نظام سكولار فرانسه باز به احزاب مذهبي راي داده اند.
همزمان راديو فرانسه در گزارشي گفت: با شروع آنچه كه به «بهار عربي» معروف شد سران حكومت هاي عرب يكي پس از ديگري، از قدرت به زير كشيده شدند. اعراب در خيابانها بودند تا براي نخستين بار در تاريخشان، سرنوشت خود را در دست گرفته و دولت ها و مجلس هاي منتخبي را بر سر كار آورند. گمان بر اين بود كه اين حركت ها منجر به ايجاد نوعي از دموكراسي در اين جوامع خواهد شد و اندك اندك چهره منطقه پرتنش و ملتهب خاورميانه تغيير خواهد كرد؛ اما اين فقط شكل ظاهري معادله است.
اين راديو اضافه مي كند: نگاهي به آنچه در تونس، ليبي، مصر و حتي لبنان مي گذرد، به خوبي نشان مي دهد كه اين روند، روند قدرت گيري اصلاح طلبان و دموكرات ها در بهار عربي نيست؛ بلكه حركت اين جوامع به سمت نوعي هويت سازي برگرفته از اسلام و عناد با اسرائيل و غرب است. در تونس، اسلامگرايان در انتخابات پارلماني پيروز مي شوند. در ليبي، هدفي كه در سقوط قذافي ترسيم شده بود؛ چشم همگان را بر روي واقعيت بست، بطوري كه نخستين اظهارات مصطفي عبدالجليل رهبر فعلي ليبي در مورد لزوم پايبندي به قوانين اسلامي، گويي شوكي به غرب وارد كرد. اخوان المسلمين در مصر پيروز انتخابات مي شوند و حزب الله لبنان عملا كنترل دولت و تصميم گيري هاي آن را در اختيار مي گيرد. همين وضعيت در يمن و مراكش نيز حاكم است.
فرانسه يكي از كشورهايي است كه اسلام در آن مورد اقبال طيفي از شهروندان قرار گرفته و رو به گسترش است.

 



سناتورهاي آمريكايي16آذر را با 28 مرداد عوضي گرفتند(خبر ويژه)

2 سناتور آمريكايي با صدور بيانيه اي، از نفوذي هاي منفعل اين جريان در دانشگاه و جنبش دانشجويي اعلام حمايت كردند.
سناتور كرك و سناتور ليبرمن به همراه دنيس مك شين، اروين كاتلر و مايكل دانبي (نمايندگان پارلمان هاي انگليس، استراليا و كانادا) به بهانه روز 16آذر بيانيه اي صادر كردند و از بقاياي اغتشاشات سالهاي 78 و 88 اعلام حمايت كردند. در اين بيانيه آمده است «ما اين دانشجويان را تحسين مي كنيم كه با شجاعت و بدون وقفه(!؟) خواستار توجه به سركوب نظام يافته حكومت ايران هستند. ما حمله كنندگان به سفارت انگليس را دانشجويان تقلبي مي دانيم. ما همچنين از تلاش مدافعان حقوق بشر براي مقابله با گفتمان بسيج حمايت مي كنيم.»
امضاكنندگان اين بيانيه البته به وجه تسميه روز 16آذر به عنوان روز دانشجو در ايران اشاره نكرده اند، روزي كه 3 دانشجوي استكبارستيز عليه سفر نيكسون معاون وقت رئيس جمهور آمريكا به تهران اعتراض كردند و خون آنها به دست عمال رژيم پهلوي بر زمين ريخت. محمدرضا پهلوي چند ماه پيش از اين جنايت، در تاريخ 28 مرداد به واسطه كودتاي مشترك سيا و ام آي6 و معركه گيري اوباشي نظير شعبان جعفري(شعبان بي مخ) به قدرت بازگشته بود.
يادآور مي شود اغلب عناصر نفوذي در جنبش دانشجويي كه در دو فتنه 78 و 88 نقش آفريني كرده بودند هم اكنون از كشور گريخته اند.

 



سرايت بحران به 17عضو اتحاديه اروپا يورو در آستانه فروپاشي قرار گرفت (خبر ويژه)

در آستانه نشست روز جمعه سران اتحاديه اروپا 15 كشور عضو منطقه پولي يورو در معرض كاهش رتبه اعتباري مالي قرار گرفته اند. 17 كشور عضو اين منطقه پولي هستند.
سران 27 كشور عضو اتحاديه اروپا روز جمعه در بروكسل گردهم مي آيند تا به عنوان آخرين فرصت، تدبيري براي بحران فزاينده سقوط ارزش يورو و افزايش كسري بودجه برخي دولت هاي عضو اتحاديه بيانديشند. با اين همه يك موسسه اعتبارسنجي مالي بين المللي موسوم به «استاندارد اند پورز» ضمن ابراز يأس نسبت به نتايج نشست روز جمعه پيش بيني كرد رتبه اعتباري 15عضو منطقه يورو از جمله آلمان، فرانسه، هلند، اتريش، فنلاند، لوكزامبورگ كه داراي رتبه هاي مالي بالاتري هستند، با سقوط مواجه شود.
موسسه استاندارد اند پورز اعلام كرد 15 كشور منطقه يورو را به دليل افزايش تنش هاي نظام مند در منطقه يورو، در فهرست ملاحظات منفي اعتباري خود قرار داده است.
استاندارد اند پورز اعلام كرد: «فشار در منطقه يورو به حدي افزايش يافته است كه اين امر بر منطقه پولي يورو، تاثير مخربي دارد». مدير اين موسسه مي گويد: از نظر ما بحران مالي منطقه يورو، بحران تك تك كشورها نيست بلكه بحراني نظام مند است كه در اغلب كشورهاي اروپا گسترش يافته است.
قبرس به دليل آن كه شرايط اقتصادي اش در حال بازنگري است و يونان نيز به دليل آن كه سطح اعتباري اش بسيار پايين تر از رتبه بندي منفي اين موسسه است، از فهرست حذف شده اند.
بحران مالي اروپا اكنون در يونان، ايرلند، پرتغال، اسپانيا، و ايتاليا فراگير شده و برخي دولت ها را به سقوط كشانده است.
دويچه وله آلمان در گزارشي نوشت: زمان براي سياستمداران اروپايي به سرعت سپري مي شود و اگر سران اين اتحاديه نتوانند روز جمعه به نتايج ملموسي دست يابند، رتبه اعتباري 15 كشور كاهش خواهد يافت. آژانس «استاندارد اند پورز» وخيم تر شدن اوضاع اقتصادي حوزه مالي يورو و منازعه سياسي بر سر يافتن راه حل هايي براي غلبه بر بحران مالي را به عنوان دلايل اين تصميم اعلام كرد. اين موسسه در موضعگيري تازه خود ابراز بدبيني كرده است كه كشورهاي حوزه مالي يورو واقعا بتوانند در مورد اقدامات عملي براي چيرگي بر بحران مالي به توافق برسند. اين موسسه همچنين خطر افزايش ركود در اروپا را پيش بيني كرده است.
ژان كلود يونكر، رئيس وزيران دارايي اتحاديه اروپا موضعگيري آژانس اعتبارسنجي «استاندارد اند پورز» را به «ضربه چماق» تشبيه كرد و گفت: زمان اين موضعگيري نامناسب است.
بي بي سي نيز در تحليلي نوشت: خبر احتمال سقوط اعتبار 15 عضو منطقه يورو، براي سرمايه گذاران غافلگيركننده بود و باعث شد بهبود اوليه شاخص در بازارهاي بورس، در ادامه روز سه شنبه از بين برود.
در همين حال صدراعظم آلمان و رئيس جمهور فرانسه برنامه اي پنج ماده اي براي تقويت انضباط بودجه در اروپا ارائه كرده اند. برنامه پنج ماده اي مركل و ساركوزي، از جمله دربرگيرنده تحريم خودكار آن دسته از كشورهاي حوزه مالي يورو است كه نتوانند كسري بودجه خود را مهار كنند. اين تحريم ها به طور خودكار در مورد كشورهايي به اجرا گذاشته مي شود كه كسري بودجه آن ها بيش از 3 درصد توليد ناخالص داخلي شان باشد.
روز گذشته چند ساعتي از اظهار صدراعظم آلمان براي اطمينان بخشي درباره نشست جمعه نگذشته بود كه، نخست وزير انگليس مجددا ساز مخالف را نواخت. آنگلا مركل گفته بود: «بسياري نسبت به اينكه آيا مي توانند روي ما حساب كنند يا نه، نگران هستند. از اينرو در جريان نشست پنجشنبه و جمعه دستيابي به يك توافق و بازيابي اعتماد و تقويت پايبندي به تعهداتمان از اهميت بالايي برخوردار است.»
اما ديويد كامرون نخست وزير انگليس پيشاپيش تهديد كرد كه اين كشور هر نوع معاهده جديد در اتحاديه اروپا را وتو مي كند. وي تصريح كرد: لندن از قراردادهايي كه منافع انگليس را تأمين نكند به هيچ وجه حمايت نخواهد كرد.
انگليس عضو منطقه پولي يورو نيست و طبق معاهده ليسبون، هر نوع قراردادي در سطح اتحاديه اروپا بايد با اتفاق نظر همه اعضا تصويب شود.
كامرون مي گويد: «معضل فعلي يورو، تاثير دلسردكننده اي روي اقتصاد انگلستان گذاشته است و اگر اعضاي منطقه يورو امضاي يك معاهده جديد را چاره برون رفت از اين بحران مي دانند در آن صورت انگليس بايد ضمانت هايي براي امضاي اين پيمان داشته باشد. من بر روي منافع خودمان پافشاري مي كنم و هرگز معاهده اي را كه منافع ما را تامين نكند امضا نخواهم كرد.»
از سوي ديگر كريستوفرسيمز برنده امسال جايزه نوبل در اقتصاد اعلام كرد: حوزه پولي يورو با خطر فروپاشي روبرو شده است.
به گزارش يورو نيوز، اين استاد اقتصاد دانشگاه پرينستون با بيان اينكه «بحرانهاي مالي در اروپا، بقاي حوزه يورو را بشدت تهديد مي كند» هشدار داد: چنانچه سران اروپا در اجلاس روز جمعه خود تصميم قاطع و جامعي براي مقابله با بحران بدهي اروپا اتخاذ نكنند، حوزه يورو با خطر فروپاشي روبرو خواهد شد.
پروفسور سيمز كه براي شركت در مراسم اهداي جايزه نوبل به استكهلم رفته بود، گفت: مردم اروپا اميد داشتند با الحاق كشورشان به حوزه يورو از زندگي بهتري برخوردار شوند اما اكنون همه چيز خود را از دست داده اند و از سياست هايي پيروي مي كنند كه معمولا در كشورهاي جنگ زده مورد اجرا گذاشته مي شود. وي افزود: چنانچه قرار باشد چند كشور، حوزه يورو را ترك كنند، حوزه يورو نيز احتمالا فرو خواهد ريخت.
برنده نوبل اقتصادي تصريح كرد: طرح سران آلمان و فرانسه، يعني تدوين و اعمال يك رشته مقررات مالي يكسان و سخت در سراسر اتحاديه اروپا، نمي تواند راه حل مناسبي براي مقابله با بحران بدهي اروپا باشد و اتحاديه اروپا بايد با كشورهاي عضو با احتياط و بسيار محافظه كارانه رفتار كند.
يادآور مي شود وخامت اوضاع اقتصادي و آثار مخرب آن بر اقتصاد آمريكا به حدي جدي است كه تيموتي گايتنر وزير خزانه داري آمريكا را براي چهارمين بار از شهريورماه گذشته به اروپا كشانده است. يورونيوز در تحليل اين سفر نوشت: چهار سفر آقاي گايتنر به اروپا، نشانگر بارزي از نگراني آمريكا نسبت به عميق تر شدن بحران هاي مالي و احتمالا فروپاشي اتحاديه اروپاست. بدون ترديد چنين روندي به بازسازي اقتصاد آمريكا نيز آسيب مي زند.

 



ربع پهلوي: با سران جنبش سبز! ارتباط نزديك دارم (خبر ويژه)

به دنبال انتشار بيانيه رضا پهلوي به بهانه 16آذر كه به علت مغايرت با مواضع سلطنت طلبان موجب اعتراض برخي از آنان شد، نامبرده در پاسخ به اين اعتراض ها از روابط نزديك و تماس هاي خود با سران فتنه پرده برداشت.
بنابر گزارش دريافتي كيهان، رضا پهلوي مي گويد اين (ماجراي 16 آذر) مال 60 سال پيش است و ما الان با بخش هايي از كساني كه در حاكميت بودند تماس هايي داريم منجمله كسي از جانب يكي از رهبران جنبش سبز پيش من آمده و ارتباط هاي خوبي برقرار شده است.
ربع پهلوي در ادامه مي گويد؛ الان روابط ما طوري است كه مي توان راجع به 16 آذر طور ديگري حرف زد. آنچه امروز اهميت دارد، ارتباط ما با رهبران جنبش سبز و حمايت از آنهاست كه اين ارتباط از مدتها قبل برقرار شده و به خوبي پيش مي رود!
گفتني است از مدتها قبل اين خبر در ميان گروههاي اپوزيسيون منتشر شده بود كه نمايندگان سران فتنه در اروپا و آمريكا و نيز فرزند يكي از آنها از رضا پهلوي درخواست ملاقات كرده اند و اين ملاقات انجام شده است و اكنون ربع پهلوي از آن پرده برداشته و بخش ديگري از هويت واقعي سران فتنه را برملا كرده است.

 



توانگر خبر داد
آخرين وضعيت كميته هاي جبهه متحد اصولگرايان

مسئول روابط عمومي جبهه متحد اصولگرايان آخرين وضعيت كميته هاي اين جبهه را تشريح كرد.
مجتبي توانگر در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب، درباره آخرين وضعيت كميته هاي جبهه متحد اصولگرايان، گفت: كميته استان هاي ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان نيز تشكيل شده كه رئيس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان جزييات آن را اعلام خواهد كرد.
وي همچنين گزارشي از نحوه شكل گيري ستادهاي استاني جبهه متحد اصولگرايان ارائه كرد و در مورد تركيب هيئت داوري جبهه متحد اصولگرايان در استان ها گفت: طبق تصميم شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان در هر استان يك كميته مركب از يك روحاني، يك فعال سياسي و يك ايثارگر بسيجي، تركيب هيئت داوري را شكل خواهند داد.
مسئول روابط عمومي جبهه متحد اصولگرايان درباره انتشار برخي از اخبار در ارتباط با مسئول كميته بانوان جبهه نيز گفت: مسئول كميته زنان جبهه متحد اصولگرايان تعيين نشده است و اخبار منتشره در اين ارتباط از سوي برخي رسانه ها، تكذيب مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14