(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 آذر 1390- شماره 20091

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تهيه لايحه حقوقي عليه دولت انگليس
دانشجويان پرچم آمريكا و اسرائيل را به آتش كشيدند
ارگان حزب حاكم چين: توازن قدرت در خاورميانه به نفع ايران است
با پايان مهلت قانوني2 عضو هيئت رئيسه مجلس : دولت در ارائه بودجه 91 تسريع كند
برگزاري شام غريبان امام حسين(ع) در حرم رضوي
ايران اقدامات تروريستي در تاسوعا و عاشوراي حسيني را محكوم كرد
قبل از تولد كودكان ناهنجار سلول درماني كنيد
رئيس مركز آمار ايران: كارشناسان درحال تجزيه و تحليل داده هاي آماري سرشماري امسال هستند
مديرعامل صندوق توسعه ملي كشور: منابع صندوق توسعه ملي براي جبران كسر بودجه دولت نيست
گنبدكاووس ميزبان 300 هزار پرنده مهاجر از سرزمين هاي شمالي
وزير امور اقتصادي و دارايي: طرح دوم هدفمندي يارانه ها به زودي اجرايي مي شود
تردد 36 هزار زائر از مرز مهران در دهه اول محرم
پيرغلام اباعبدالله الحسين(ع) در حال اجراي شبيه خواني درگذشت
اخبار ادبي و هنري



در نشست خبري بسيج دانشجويي اعلام شد
تهيه لايحه حقوقي عليه دولت انگليس

مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران از تهيه و تنظيم لايحه اي حقوقي عليه مقامات انگليس و ظلم آنها بر ضد ملت ما در يك صد سال اخير خبر داد.
محسن ميرحاجي، در نشستي كه همزمان با 16آذر به منظور تبيين مواضع بسيج دانشجويي برگزار شد، با تسليت عاشورا و تاسوعاي حسيني گفت: نگاه مقابله با ظلم و استكبارستيزي از عاشورا گرفته شده است و در طول تاريخ هر جا قيامي بوده است به حركت اباعبدالله(ع) تأسي شده است و اين قاعده توسط بزرگان تشيع و بخصوص حضرت امام(ره) تئوريزه شده است.
وي افزود: دانشجوي مبارز انقلابي امروز تفاوتي از نظر عمق و محتوا و مباني با دانشجوي 16آذر 32، 22 بهمن 57 و 13آبان 58 ندارد و تنها تفاوت اين است كه جبهه استكبار تغيير تاكتيك داده است.
مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران تصريح كرد: ما اين گفته را قبول نداريم كه برخي مي گويند ديگر دانشجويان انقلابي نيستند و به وظيفه خود عمل نمي كنند. ما همواره تلاش كرده ايم وارثان خوبي براي گذشتگان جنبش دانشجويي باشيم.
ميرحاجي در ادامه گفت: در سال گذشته بسيج دانشجويي خواهان محاكمه سران فتنه بود، ولي امسال خواسته بسيج دانشجويي پيشرفت كرده است و سطح بالاتري را نگاه مي كند و خواهان يكسره كردن تكليف حامي اصلي فتنه 88 يعني انگليس است. ما قاطعانه مي خواهيم دست انگلستان از منافع ملت ما كوتاه شود و بسيج دانشجويي لايحه اي حقوقي عليه مقامات انگليس و ظلم آنها عليه ملت ما در يك صد سال گذشته آماده كرده است كه پيش نويس آن هم اكنون در اختيار من است و اصل آن در 20 آذر امسال در روز بسيج دانشجويي به مسئولان ارائه خواهد شد و در اختيار رسانه ها قرار خواهد گرفت.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: اين لايحه جنايات انگلستان در صد سال اخير در كشورمان را مورد اشاره قرار داده است؛ جناياتي كه باعث شد در ملت ما بسياري از نقطه ضعف ها و سرخوردگي ها ايجاد شود و ملت ما هرگز اين جنايات را فراموش نخواهد كرد.
وي با بيان اين كه ما قاطعانه خواهان قطع رابطه هميشگي با انگليس هستيم، افزود: ما در اين لايحه به سرقت نفت كشورمان از دوران قاجار تاكنون اشاره كرديم و خواهان بازگرداندن وجه آن مقدار نفتي كه از ما برده اند هستيم.
وي ادامه داد: همچنين دولت انگلستان براساس اسنادي كه خودش منتشر كرده، در كودتاي 28 مرداد، به وسيله كارتل هاي انگليسي مانند بي بي سي نقش مستقيم داشته و ملت ما را سركوب كرده است. نگاه خصمانه دولت انگليس به ملت ما تاكنون تداوم داشته است كه از موارد آخر آن فتنه 88 است كه در آن به صورت مستقيم در امور داخلي ما دخالت كرد.
ميرحاجي افزود: از جمله اين دخالت ها مقاله سفير انگلستان در سايت سفارت است و اين كه برخي ماموران ديپلماتيك اين سفارت در اغتشاشات حضور داشتند و نيز حسين رسام عضو سفارت در دادگاه در اين زمينه اعترافاتي كرده است. اين دخالت ها برخلاف ماده 2 منشور ملل متحد است كه در آن تصريح شده كه هيچ كشوري حق مداخله در امور داخلي كشور ديگري را ندارد و البته اين مساله در قطعنامه 2625 سازمان ملل مورد تاكيد قرار گرفته است.
وي در ادامه تصريح كرد: يكي ديگر از مواردي كه در اين لايحه آمده است، تحريم بانك مركزي جمهوري اسلامي است كه برخلاف بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد است كه استفاده از تهديد و تحريم يك كشور عليه كشور ديگر خلاف تشخيص داده شده است و در عهدنامه 1964 وين نيز اين مسئله مورد تاكيد قرار گرفته است.
مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران در ادامه به اظهارات رئيس MI6 اشاره كرد و گفت: وي 3 روز قبل از شهادت شهيد شهرياري بر اعمال فشار بر ايران تاكيد كرده و گفته بود كه دولت انگليس برنامه هايي براي مقابله با فعاليت هاي هسته اي در ايران درنظر دارد كه 3 روز بعد از اين سخنان دانشمند هسته اي ما شهيد شهرياري ترور شد و البته اين شهادت ها باعث پايداري هر چه بيشتر جمهوري اسلامي در راه خود است، اما اين حادثه مثالي از دخالت انگليس در امور ايران است كه طبق معاهده هاي مختلف بين المللي مورد تقبيح واقع شده است. رئيس MI6 فرمان ترور دانشمند ما را صادر كرده است و ما اين مسئله را در لايحه خود آورده ايم.
وي ادامه داد: يكي ديگر از مواردي كه به آن اشاره شده است، بازپس گيري باغ قلهك است كه دولت انگليس سندي مبني بر مالكيت آن ندارد و حق انتفاع از آن كه توسط ناصرالدين شاه به دولت انگلستان داده شده بود، سالهاست كه تمام شده است. اين باغ جزو املاك ملي است و بايد به بيت المال مسلمين بازگردانده شود.
ميرحاجي تصريح كرد: ما خواهان قطع رابطه دائمي با انگليس هستيم و منافع ملي ما حكم مي كند كه هيچ تفاوتي بين آمريكا و انگليس به عنوان دو فرزند نامشروع رژيم صهيونيستي قائل نشويم و همانطور كه با دستور حضرت امام(ره) با آمريكا قطع رابطه كرديم، امروز ملت ما خواهان قطع رابطه با انگليس است. تا وقتي دفتر انگليس در داخل كشور باز است، خيال ملت ما از دسيسه ها و حيله گري اين دولت راحت نيست.
وي تاكيد كرد: ما بعد از قطع رابطه با آمريكا شاهد رشد و تعالي و پيشرفت كشور بوده ايم و خواستار قطع رابطه سريع تر با انگليس هستيم.

 



در سالروز 16 آذر
دانشجويان پرچم آمريكا و اسرائيل را به آتش كشيدند

سرويس سياسي-
همزمان با گراميداشت 61 آذر روز دانشجو، دانشجويان دانشگاه تهران به مناسبت ايام محرم مراسم عزاداري برپا كردند و در اين مراسم مشترك خواستار قطع رابطه كامل با دولت انگليس شدند.
دانشجويان و اساتيد دانشگاه تهران در اين مراسم پس از برگزاري نمازجماعت ظهر و عصر دسته عزاداري تشكيل دادند و مراسم عزاداري از مزار شهداي گمنام در اين دانشگاه آغاز و تا سردر اصلي دانشگاه ادامه يافت.
در اين مراسم دانشجويان پرچم ايران و يا حسين و پلاكاردهايي كه بر روي آن نوشته شده بود، «حزب فقط حزب علي رهبر فقط سيدعلي»، «دانشجو بيدار است از آمريكا بيزار است» در دست داشتند.
«مرگ بر اسرائيل»، «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر انگليس»، «حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست»، «حزب فقط حزب علي رهبر فقط سيدعلي»، «خوني كه در رگ ماست هديه به رهبر ماست»، «تنها ره سعادت ايمان جهاد شهادت»، «بيداري اسلامي كابوس صهيونيست است»، «نه سازش نه تسليم نبرد با اسرائيل»، «خامنه اي خميني ديگر است ولايتش ولايت حيدر است»، «آمريكاي يك درصدي ننگت باد ننگت باد»، «دانشجو بيدار است از آمريكا بيزار است»، «حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست»، «دانشگاه بيدار است از اسرائيل بيزار است» و... از شعارهايي بود كه دانشجويان حاضر در اين مراسم سر مي دادند و اين مراسم را با خواندن شعر «كجاييد اي شهيدان خدايي» به پايان بردند.
دانشجويان همچنين با حضور در محوطه بيروني دانشگاه تهران و جلوي سر در اصلي دانشگاه تهران به سينه زني و سر دادن شعار پرداختند و بيانيه اين تجمع توسط يكي از دانشجويان قرائت شد و در ادامه دانشجويان دانشگاه تهران در اعتراض به سياست هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي، پرچم آمريكا و رژيم صهيونيستي را در مقابل سر در دانشگاه تهران به آتش كشيدند.
پس از آن دانشجويان به داخل دانشگاه تهران بازگشتند و در قالب دسته هاي عزاداري تا مسجد دانشگاه تهران به عزاداري پرداختند.
گفتني است در اين مراسم فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران و حجت الاسلام والمسلمين كلانتري رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران و جمعي از اساتيد دانشگاه تهران حضور داشتند.
قبل از آغاز مراسم و در بين نمازظهر و عصر، حجت الاسلام و المسلمين پناهيان در جمع دانشجويان به ايراد سخنراني پرداخت.
همچنين در حاشيه اين مراسم، دانشگاهيان تهران با امضاي طوماري خواستار قطع رابطه كامل ايران با رژيم سلطنتي انگليس شدند.
متن كامل اين طومار به شرح ذيل است:
دولت انگليس تا به حال چندين كودتا، ترور، تهديد و فتنه را عليه ملت ايران برنامه ريزي و اجرا كرده است كه تهديد به حمله نظامي و تحريم بانك مركزي ايران آخرين نمونه جنايت هاي اين روباه پير است.
با توجه به اينكه رابطه با اين پير مكار هيچ فايده اي براي ملت ايران ندارد، خواستار قطع رابطه كامل با اين متكبر خبيث و شكايت بين المللي بابت جنايات اين دولت عليه ملت ايران هستيم.
از سوي ديگر؛ در مراسم ديگري به مناسبت 61 آذر روز دانشجو، آيين گراميداشت اين روز با حضور دانشجويان و مسئولان وزارت علوم بر سر مزار دانشجويان شهيد سال 2133 برگزار شد.
در اين مراسم كه بر مزار شهيدان مهدي شريعت رضوي، احمد قندچي و مصطفي بزرگ نيا در امامزاده عبدالله شهرري برگزار شد؛ پيام وزير علوم به مناسبت گراميداشت روز دانشجو قرائت شد و دانشجويان و مسئولان وزارت علوم با اهداي تاج گل ياد و خاطره سه دانشجوي شهيد 61 آذر 2133 را گرامي داشتند.
بيانيه دانشجويان
روز گذشته، دانشجويان و اساتيد دانشگاه تهران طي بيانيه اي بر ماهيت ضد آمريكايي و ضداستكباري جنبش دانشجويي ايران تاكيد كردند. در اين بيانيه آمده است: اگر شهادت مظلومانه سرور شهيدان حضرت امام حسين(ع) و ياران خالص و با بصيرتش در سال 16 هجري، رسوايي بني اميه و اسلام دروغين و منافقانه آنان را در نگاه بهت زده مسلمانان آن عصر رقم زد، شهادت دانشجويان دانشگاه تهران در 61 آذر سال 2133 نيز كوس رسوايي مدعيان دروغين دموكراسي و حقوق بشر آمريكايي و انگليسي را در سر تا سر جهان به صدا درآورد.
همچنين در بخش ديگر اين بيانيه تصريح شده است: ما دانشجويان و استادان دانشگاه تهران در اين روز بزرگ ضمن تكرار عهد با سرور شهيدان حضرت امام حسين(ع)، ميثاق خود را با معمار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني و خلف شايسته اش حضرت آيت الله العظمي خامنه اي تجديد نموده و بر مبارزه با استكبار جهاني به ويژه آمريكا و انگليس و اسرائيل غاصب تاكيد مي ورزيم.
ما با تاكيد بر هويت ضد آمريكايي و ضد استكباري جنبش دانشجويي ايران، سالروز 61 آذر را گرامي داشته و از اقدام انقلابي مجلس شوراي اسلامي در تصويب طرح كاهش روابط با دولت استعمارگر پير انگليس حمايت مي كنيم.
همچنين انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران با صدور بيانيه اي به مناسبت 61 آذر، موضوع انتخابات مجلس شوراي اسلامي را مورد اشاره قرار داده و افزودند: با توجه به نزديك بودن انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه نماد پويايي و شادابي نظام جمهوري اسلامي است ضمن استقبال از حضور گروه ها با تفكرات و سلايق مختلف در قالب گفتمان انقلاب اسلامي به شوراي محترم نگهبان توصيه مي كنيم كه در تاييد صلاحيت افراد نهايت دقت و ظرافت را به خرج داده و از ورود افرادي كه به ظاهر توبه كرده ولي در عمل به همان تفكرات پوسيده جريان فتنه اعتقاد دارند جلوگيري نموده زيرا كه عرصه انتخابات نظام مقدس جمهوري اسلامي كه براي استمرار آن خون هاي فراواني ريخته شده است جايگاه جولان دادن افرادي كه وابسته به تفكرات منجمد غرب و استكبار جهاني هستند، نيست.
در انتها به همه دشمنان و بدخواهان ملت و انقلاب مي گوئيم كه خيال خام نفوذ و رخنه در توده هاي درهم فشرده ملت و در ذهن ها و قلب هاي بيدار دانشجويان خيالي خام و خواب پريشاني است كه به فضل خداوند تعبير نمي شود و به همه ايشان اعلام مي داريم كه فرزندان خميني كبير تا آخر بر سر آرمان هاي آن امام بزرگوار خواهند ايستاد و دستان متجاوز را قطع خواهند كرد.

 



ارگان حزب حاكم چين: توازن قدرت در خاورميانه به نفع ايران است

روزنامه چيني «مردم» در علت هراس آمريكا از اقتدار ايران تاكيد كرد كه توازن قدرت در منطقه خاورميانه به نفع ايران است.
اين روزنامه در تحليلي از اوضاع منطقه، تصريح كرد، آمريكا نمي خواهد با افزايش اقتدار ايران توازن قدرت را در منطقه خاورميانه به نفع تهران از دست داده و منافع خود را در معرض تهديد ببيند.
«مردم» با اشاره به اينكه آمريكايي ها از هيچ تلاشي براي جلوگيري از قدرت گرفتن ايران دريغ نكرده اند، نوشت: تنش ميان آمريكا و ايران موضوعي طبيعي است زيرا اسرائيلي ها و آمريكايي ها نمي خواهند اجازه دهند تا ايران به شكل صلح آميز با برنامه هسته اي مسالمت آميز خود به قدرت اصلي منطقه تبديل شود.
ارگان حزب حاكم چين افزود: البته آمريكا در يك شرايط هراسناك بسر مي برد زيرا مي داند كه هر اقدام نظامي عليه ايران برايش عواقب ناگواري خواهد داشت.
اين روزنامه با تاكيد بر اينكه آمريكا به هر دري مي زند تا مبادا ايران برنامه صلح آميز هسته اي خود را به پيش سوق دهد، نوشت: با گذشت زمان اسرائيل در منطقه منزوي تر شده است و برخلاف آن ايران از قدرت فزاينده اي برخوردار مي شود.
به گزارش ايرنا، به نوشته اين روزنامه مهم چاپ پكن، آمريكا به شدت در تلاش است تا افكار عمومي را از وضعيت ناگوار اقتصادي خود منحرف كند. اين كاري است كه اروپاي بحران زده نيز انجام مي دهد.
لذا ايران براي آنها به هدفي تبديل شده كه مي تواند مسكن جامعه ناآرام غرب باشد.
همچنين در همين حال، توني كارتالوچي تحليلگر برجسته تايلندي در مقاله اي كه در پايگاه تحليلي «بسوي آينده» مالزي منتشر شده، با تاكيد بر اينكه هدف غرب از راه اندازي تنش و ناآرامي در كشورهايي نظير سوريه برقراري دمكراسي نيست، نوشت: تضعيف قدرت ايران اصلي ترين هدف آمريكا در منطقه است.

 



با پايان مهلت قانوني2 عضو هيئت رئيسه مجلس : دولت در ارائه بودجه 91 تسريع كند

اعضاي هيئت رئيسه مجلس با اشاره به اتمام مهلت قانوني براي ارائه لايحه بودجه، خواستار تسريع دولت در ارائه آن شدند.
محمدحسين فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس در گفت وگو با فارس از پايان مهلت قانوني دولت براي ارائه بودجه 91 به مجلس خبر داد و گفت: طبق اطلاعاتي كه ما داريم دولت در حال تلاش براي ارائه لايحه بودجه 91 به مجلس شوراي اسلامي است و اميدواريم دولت در اين امر تسريع كند.
وي با بيان اينكه تاخير در ارائه لايحه بودجه به مجلس در دولت هاي قبلي نيز وجود داشت، افزود: انتظار مي رود دولت محترم لايحه بودجه را زماني به مجلس ارائه كند كه بررسي اين لايحه به سال آينده موكول نشود.
عضو هيئت رئيسه مجلس همچنين گفت كه رايزني ها بين مجلس و دولت براي ارائه لايحه بودجه انجام شده است و دولت نيز تلاش خود را براي ارائه لايحه بودجه به مجلس اعلام كرده است.
محمد دهقان ديگر عضو هيئت رئيسه هم با اشاره به پايان مهلت ارائه لايحه بودجه 1391 كل كشور به مجلس كه طبق آيين نامه داخلي پارلمان 15آذرماه است، اظهار داشت: هرچند دولت بايد طبق قانون عمل مي كرد ولي اگر لايحه بودجه تا پايان آذرماه نيز به مجلس ارائه شود، باز هم مجلس مي تواند موارد آيين نامه را اجرايي و به لايحه بودجه رسيدگي كند.
وي افزود: اگر دولت لايحه بودجه 91 را به گونه اي تقديم مجلس كند كه ديگر موارد ذكر شده در آيين نامه اجازه رسيدگي به بودجه را ندهد، طبيعتا بايد مجلس بودجه چند دوازدهم تصويب كند كه اين مسئله هم براي مجلس كار سختي است و در واقع دوباره كاري مي شود و دو بار وقت مجلس گرفته مي شود و هم براي دولت نيز خوب نيست و قوه مجريه نمي تواند از اول سال تا آخر سال برنامه ريزي كند.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس همچنين گفت: بنده در تعجبم كه چرا دولت اين كار بسيار روشن را كه بايد طبق قانون انجام شود، انجام نمي دهد و ما دليل دولت را نمي دانيم.
«در گذشته شائبه اي مطرح بود كه وقتي دولت لايحه بودجه را دير تقديم خانه ملت مي كند، به دنبال قراردادن مجلس در تنگناي زماني است تا مجلس هر آنچه را دولت مي خواهد، تصويب كند، متاسفانه اين شائبه در مجلس نيز به وجود آمده كه علت تاخير دولت براي آن است كه مجلس فرصت كافي براي رسيدگي نداشته باشد و نتواند با دقت به لايحه رسيدگي كند.»
وي ادامه داد: برداشت برخي از كارشناسان در گذشته اين بود كه دولت به فكر لايحه بودجه نيست و در اصل به فكر «اجازه نامه بودجه» است؛ آنان تصور مي كردند كه دولت در كل بندهاي لايحه فقط مي خواهد از مجلس اجازه بگيرد تا هر كاري را كه در طول سال تمايل داشت، انجام دهد، طبيعتا مجلس تمايل ندارد كه «اجازه نامه» مطلق به دولت بدهد بلكه مجلس مي خواهد از ابتدا تا آخر سال نظم مالي در كشور وجود داشته باشد.
وي اضافه كرد: بايد اولويت ها مشخص شود و اولويت ها را قانونا مجلس مشخص و تعيين مي كند؛ اگر دولت به فكر ارائه با تاخير بودجه براي تصويب سريع آن توسط نمايندگان است تا تاييد شده و به دولت ارسال شود، بايد بداند كه اين ديگر نامش «لايحه بودجه» نيست و بلكه نام آن «اجازه نامه بودجه» است.
دهقان يادآور شد: دولت تاكنون كتبا به مجلس اعلام نكرده كه دقيقا چه زماني قرار است لايحه بودجه 1391 كل كشور را به پارلمان ارائه دهد اما رئيس جمهور و معاون وي قول داده بودند كه در وقت قانوني لايحه بودجه تقديم مي شود ولي تاكنون كه اين اتفاق نيفتاده است.
به گفته وي، با توجه به سؤالاتي كه از دستگاهها كرده ايم، ظاهرا هنوز لايحه بودجه 91 آماده نشده و به نظر مي رسد براي ارائه به مجلس زمان مي برد.
دهقان در خاتمه با تاكيد بر اينكه دولت بايد پاسخ دهد كه آيا اين بي نظمي ها در ارائه لوايح بودجه طبيعي است يا اينكه با هدف خاصي دنبال مي شود، متذكر شد: دولت بايد پاسخ دهد كه به چه علتي لايحه بودجه را با تاخير به مجلس ارائه مي دهد، آيا بهتر نيست كاري كه دولت مي خواهد يك ماه ديگر انجام دهد، يك ماه زودتر آن را عملي كند؟ مگر چه اتفاقي مي خواهد طي يك ماه رخ دهد و چه مطلبي وجود دارد كه دولت يك ماه صبر مي كند؟ و چرا يك ماه در ارائه بودجه تاخير دارد؟

 



برگزاري شام غريبان امام حسين(ع) در حرم رضوي

مراسم شام غريبان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) با حضور هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي برگزار شد. همزمان با شام غريبان اباعبدالله الحسين (ع) عاشقان و ارادتمندان سرور و سالار شهيدان با حضور در صحن و سراي رضوي در عزاي مولاي مظلوم خويش اشك ماتم ريختند.گفتني است آيين شام غريبان يكي از مراسم معنوي و باشكوه حرم مطهر حضرت رضا(ع) است كه دو مرتبه در سال و در شب هاي بعد از شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و امام هشتم(ع) برگزار مي شود.در اين مراسم معنوي، خادمان پس از اقامه نماز مغرب و عشا در صف هايي منظم با در دست داشتن شمع هاي افروخته و زمزمه اشعار حزن انگيز براي عرض تسليت به محضر امام رضا(ع) به سمت حرم مطهر رضوي حركت مي كنند.
عزاداري بي نظير
مردم سوگوار دامغان
در روز يازدهم محرم
مردم دامغان روز گذشته براساس سنتي ديرينه مراسم يازدهم محرم را با برپايي دسته هاي عزاداري باشكوه فراوان برگزار كردند و ياد شهيدان عاشورا را در فضايي حزن آلود و غمبار گرامي داشتند.
در يازدهمين روز از ماه محرم، ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در دامغان با برپايي دسته هاي عزاداري، سينه زني و زنجيرزني در غم شهادت سالار شهيدان دشت كربلا اباعبدالله الحسين(ع) و 72 تن از ياران باوفايش به سوگواري پرداختند.
دهها هزار نفر از مردم سوگوار و سياهپوش دامغان براساس يك سنت ديرينه همه ساله در روز يازدهم ماه محرم با برافراشتن علم ها، بيرق ها و بستن نخل ها اقدام به برگزاري آيين هاي عزاداري مي كنند و صحنه هايي از اسارت اهل بيت امام حسين(ع) و اسراي دشت كربلا را به نمايش مي گذارند.
يازدهم محرم دامغان يكپارچه تعطيل است و با حضور دسته ها و هيات هاي عزاداري از شهرها و روستاهاي اين شهرستان در شهر دامغان، دهها هزار نفر از مردم ولايت مدار اين شهرستان عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) ابراز مي كنند.
در روز يازدهم محرم اجراي برنامه هاي مختلف عزاداري شهادت حضرت سيدالشهدا(ع) كه در نوع خود كم نظير و بي نظير است در اين شهر به اوج خود مي رسد.
در اين برنامه صدها هيئت و گروه مذهبي از سطح شهرها و روستاهاي شهرستان با برپايي آيين ويژه عزاداري عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت به ويژه حضرت حسين ابن علي(ع) به نمايش مي گذارند.
هياتهاي مذهبي با حركت از حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) در خيابانهاي اين شهر خود را به فردوس رضاي دامغان رسانده و به عزاداري و سينه زني مي پردازند.
در دامغان به مناسبت محرم آيين هاي مختلفي برگزار مي شود كه آيين جامه كردن طوقها مراسمي است كه در ششمين روز از دهه محرم در حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) دامغان برگزار مي شود.
در اين آيين با سابقه ديرينه عزاداران حسيني با خارج كردن طوقها از منازل و مساجد و حسينيه ها آنها را به سمت حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) دامغان منتقل مي كنند.
در اين مكان عزاداران در فضايي معنوي و همراه با سوگواري و نيز خواندن خطبه 14 معصوم ضمن جامه كردن طوقها آنها را برافراشته كرده و به عزاداري مي پردازند.
در اين مراسم با خواندن نوحه و سينه زني و زنجيرزني مردم دامغان ضمن سوگواري و ريختن اشك در سوگ حضرت امام حسين(ع) به عزاداري مي پردازند.
مردم دامغان نيز با قرباني كردن صدها راس گوسفند، نذورات خود را به هيئت هاي عزاداري براي اطعام عزاداران اهدا مي كنند.
برگزاري مراسم
روشن كردن شمع
در مساجد اردبيل
مردم حسيني و ولايتمدار اردبيل در روز تاسوعا مراسم پخش شمع در سطح مساجد شهر را باشكوه هرچه تمامتر برگزار كردند.
به گزارش خبرنگار كيهان از اردبيل براساس يك سنت ديرينه در روز تاسوعا مردم اردبيل با در دست داشتن 41 شمع در سطح شهر به صورت گروهي و يا انفرادي به راه افتادند و در 41 مسجد و در هر مسجد يك شمع روشن كردند.
حركت مردم اردبيل براي روشن كردن شمع هاي نذري در مساجد در يك مسير از پيش تعيين شده براي هر گروه و هر فرد است. اين سنت قديمي در شهر اردبيل در طول ساليان گذشته تحت هر شرايط جوي برگزار شده و برف و باران و كولاك و يخبندان هيچگونه تاثير منفي بر حضور پرشور مردم نگذاشته و امسال نيز عليرغم سرما، مردم اردبيل همچنان با حضور در مساجد و روشن كردن شمع، ارادت قلبي خود به سالار و سرور شهيدان را نشان دادند. شمع ها را در جايگاه هاي خاصي كه به همين منظور ساخته شده است روشن مي نمايند و معمولا در هر مسجد مردم پس از روشن كردن شمع، از آب طشت هاي موجود در مساجد به عنوان تبرك در ظرف هاي مخصوصي مي ريزند و با خود مي برند.
پس از روشن كردن شمع، گروه هاي مختلف در كنار جايگاه شمع تجمع كرده و با نثار صلوات به روح شهداي گرانقدر كربلا بر مسير خود ادامه مي دهند تا بتوانند تا غروب آفتاب 41 شمع نذري خود را در 41 مسجد روشن كرده باشند.
علت اصلي تعيين 41 شمع براي روشن كردن در روز تاسوعاي حسيني كاملا مشخص نيست. عده اي بر اين اعتقادند كه در گذشته شايد در سطح شهر اردبيل فقط 41 مسجد وجود داشته است و عده اي نيز مي گويند كه بر اساس روايتي كاروان سالار شهيدان از مكه تا كربلا در 41 منزل اتراق كرده بود و روي اين اصل به حرمت اين منازل مردم اردبيل 41 شمع براي روشن كردن در 41 مسجد نذر مي كنند.
غروب تاسوعاي امسال اردبيل نيز حال و هواي خاص هر ساله اش را داشت. علاقه مندان و عاشقان حسين در حاليكه هر يك شمع روشني در دست داشتند، با چشماني گريان در عزاي شهداي كربلا به مساجد مراجعه مي كردند و به همين دليل، حزن و اندوه خاص و مثال زدني در سطح شهر حاكم بود.

 



ايران اقدامات تروريستي در تاسوعا و عاشوراي حسيني را محكوم كرد

وزير امور خارجه كشورمان اقدامات تروريستي صورت گرفته در روزهاي تاسوعا و عاشورا به ويژه در افغانستان و عراق را محكوم كرد.
علي اكبر صالحي انجام چنين جناياتي را در راستاي دامن زدن به تنش هاي قومي و مذهبي و برهم زدن وحدت ملي و با هدف ايجاد بي ثباتي و ناامني در كشورهاي منطقه ذكر كرد.
صالحي با دعوت مردم منطقه به خويشتن داري، يادآور شد: هدف كشورهاي خارجي مخالف صلح و ثبات منطقه، تحريك درگيري هاي مذهبي و قومي است كه بايد با هوشياري و درايت اين فتنه ها را خنثي كرد.
در همين حال، سفارت جمهوري اسلامي ايران در افغانستان نيز در بيانيه اي حمله تروريستي در شهرهاي كابل و مزارشريف در روز عاشورا كه منجر به شهادت و مجروحيت جمعي از عزاداران حسيني شد را محكوم كرد.
اين سفارتخانه همچنين ضمن ابراز همدردي و تسليت به دولت و ملت افغانستان و خانواده شهدا، تاكيد كرده كه انجام چنين اعمال غيرانساني به وسيله دشمنان مردم مسلمان افغانستان و در راستاي دامن زدن به تنش هاي داخلي، برهم زدن وحدت ملي و ايجاد بي ثباتي طراحي و اجرا مي شود كه با هوشياري مردم فهيم و نجيب افغانستان اينگونه توطئه هاي تفرقه افكنانه خنثي خواهد شد.

 



در همايش علمي سلول هاي بنيادي در اراك مطرح شد
قبل از تولد كودكان ناهنجار سلول درماني كنيد

اراك -خبرنگاركيهان:
همايش علمي سلول هاي بنيادي به همت بسيج جامعه پزشكي استان مركزي و با همكاري پژوهشكده رويان دانشگاه علوم پزشكي اراك درسايت پرديس دانشگاه علوم پزشكي اراك برگزار شد.
دراين همايش مدير امور تحقيقات و اطلاع رساني پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اراك با اشاره به گسترش كاربرد تكنولوژي سلول هاي بنيادي درحوزه درمان بيماري ها گفت: امروزه بانوان بارداري كه بيش از 35سال سن دارند و نگران تولد كودكان ناهنجار هستند مي توانند قبل از بارداري از طريق سلول درماني از سلامت جنين مطمئن شوند.
داوود حكمت پور افزود: جلوگيري از ابتلاي جنين مادران مبتلا به سرطان سينه به اين بيماري با استفاده از سلول درماني امكان پذير است.
وي ادامه داد: امروزه بسياري از ناهنجاري ها از طريق انجام مطالعات ژنتيكي بر روي سلول هاي بنيادي قابل شناسايي است.
وي اظهار داشت: تكنولوژي شبيه سازي در ايران بومي شده است، و هم اكنون درحال توليد داروهاي نو تركيب از شير حيوانات هستيم.
حكمت پور افزود: برخي از داروها از جمله داروهاي سكته مغزي را مي توان درحوزه داروهاي نو تركيب توليد كرد و اميدواريم اين توانمندي با توانمندي هاي موجود داروسازي كشور پيوند خورده و موجبات رشد هرچه بيشتر ايران درتوليد داروهاي مختلف شود.

 



رئيس مركز آمار ايران: كارشناسان درحال تجزيه و تحليل داده هاي آماري سرشماري امسال هستند

رئيس مركز آمار ايران گفت: رسانه هاي گروهي براي اعلام نتيجه سرشماري عمومي نفوس و مسكن عجله نكنند.
«عادل آذر» روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ايرنا در ايلام افزود: موضوع اطلاعات وآمار اجتماعي، مقوله اي است كه به عنوان اساس و مبناي تمامي اقدامات و فعاليت هاي اجتماعي، عمراني، فرهنگي، علمي و آموزشي جامعه مطرح است.
وي ادامه داد: اطلاعات اجتماعي بايد به استناد واقعيت و داده هاي علمي تهيه، تدوين و اعلام شود و در غير اين صورت باعث بروز مشكل و دوگانگي درآمار مي شود.
رئيس مركزآمار ايران با اشاره به اهميت آمار دقيق در توسعه كشور افزود: جمع زيادي از ماموران و كارشناسان به طور شبانه روزي مشغول تجزيه و تحليل داده هاي آماري سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 90 هستند و پس از اتمام اين عمليات، نتيجه قطعي سرشماري به اطلاع عموم خواهد رسيد.
وي از رسانه ها خواست تا اعلام نتيجه قطعي و قانوني آمار، از انتشار هرگونه اطلاعات ناقص و نارسا در رابطه با آمار نفوس و مسكن دركشور خودداري كنند.
سرشماري عمومي نفوس و مسكن از دوم آبان ماه گذشته به مدت 20 روز درسراسر كشور اجرا شد.

 



مديرعامل صندوق توسعه ملي كشور: منابع صندوق توسعه ملي براي جبران كسر بودجه دولت نيست

منابع صندوق توسعه ملي با توجه به اساسنامه اين صندوق براي جبران كسر بودجه دولت قابل برداشت نيست و چنين امكاني وجود ندارد.
امكان ندارد اساسنامه منابع صندوق توسعه ملي براي جبران كسر بودجه دولت مورد استفاده قرار گيرد و اساسنامه صندوق اين اجازه را نمي دهد.
مديرعامل صندوق توسعه ملي كشور در گفت وگو با خبرنگار فارس در اروميه با تأكيد بر اينكه صندوق توسعه ملي منبعث از اصل 22 سياست هاي كلي اعلام شده از سوي رهبر معظم انقلاب و اصل 44 قانون اساسي است، اظهار داشت: با راه اندازي اين صندوق 20 درصد از درآمد نفت كشور در آن پس انداز شده و هر ماه سود متعلق از درآمدهاي نفتي به حساب اين صندوق در بانك مركزي اضافه مي شود.
رحيم قرباني افزود: روان كردن فضاي كسب و كار از طريق افزايش سرمايه گذاري ها و نيز بهبود بهره وري در سيستم اقتصادي كشور از اهداف تسهيلات اعطايي صندوق توسعه ملي است.
قرباني اصلاح مديريت هاي اقتصادي را از راهكارهاي افزايش بهره وري در سيستم اقتصادي كشور عنوان كرد و ادامه داد: 4/2 درصد از سهم هشت درصدي مورد پيش بيني در قانون برنامه پنجم توسعه كشور فقط بايد از طريق بهره وري انجام شود و از اين نظر در بررسي طرح هاي متقاضي دريافت تسهيلات اين صندوق شاخص افزايش بهره وري واحدهاي صنعتي و توليدي در اولويت قرار مي گيرد.
وي افزايش اشتغال از طريق پرداخت اين تسهيلات را ديگر هدف صندوق اعلام كرد و گفت: امكان ندارد منابع صندوق براي جبران كسر بودجه دولت مورد استفاده قرار گيرد و اساسنامه صندوق اين اجازه را نمي دهد و صندوق ملي تنها موردي در كشور است كه اساسنامه اش يك ماده قانوني كامل و مصوب مجلس شوراي اسلامي است.
مديرعامل صندوق توسعه ملي كشور بيان كرد: بايد مجلس در مورد هر جابجايي و تغيير در اساسنامه صندوق تصميم بگيرد و آن هم به دوسوم آرا نمايندگان وابسته است و مجموعه فعاليت هاي صندوق از سوي رهبر انقلاب رصد مي شود و از اين نظر اين صندوق با وجود اينكه تازه راه اندازي شده است از محكم ترين اساسنامه قانوني برخوردار است.
قرباني گفت: ساختار محكم صندوق توسعه ملي كشور بر سه ركن هيئت امنا، هيئت نظارت و هيئت عامل استوار است كه در هر سه هيئت، افراد باسابقه، متخصص و خوشنامي از سه قوه و بخش خصوصي حضور دارند و در عين حال كاركرد اين صندوق كاملا فرا قوه اي است.
به گفته وي اصل 142 قانون اساسي بر اعضا هيئت عامل صندوق توسعه ملي كشور نيز حاكم است و به همين دليل اعضاي اين هيئت اموالشان قبل و بعد از پذيرفتن مسئوليت هايشان مورد رسيدگي قرار مي گيرد و اين موضوع نشان از اهميت كاركرد صندوق براي نظام اسلامي دارد.

 



گنبدكاووس ميزبان 300 هزار پرنده مهاجر از سرزمين هاي شمالي

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
مهاجرت حدود 300 هزار پرنده از سرزمين هاي شمالي براي زمستان گذراني به تالاب هاي شهرستان گنبدكاووس آغاز شد.
رئيس اداره محيط زيست شهرستان گنبدكاووس گفت: همه ساله با شروع فصل سرما در سرزمين هاي شمالي مهاجرت بسياري از پرندگان براي زمستان گذراني به تالابها، درياچه شور و آب بندان هاي استان گلستان مهاجرت مي كنند، امسال نيز پيش قراولان اين پرندگان از چند روز گذشته وارد چهار تالاب بين المللي شامل آلاگل، آلماگل، آجي گل در گنبدكاووس و گميشان در خليج گرگان، درياچه شور و صوفيكم، سد و آب بندان هاي استان شدند.
غلامرضا كريمي افزود: حدود 50 هزار هكتار از تالاب هاي اين مناطق مكاني مناسب براي زمستان گذراني اين پرندگان است كه به تعبيري تالاب هاي گنبدكاووس و خليج گرگان نخستين ايستگاه پرندگان مهاجر است و آنان پس از پرواز در آسمان هاي كشورهاي شمالي خود را به اين نقطه مي رسانند.
وي گفت: تنوع زيستگاهي در تالاب هاي آلاگل و آجي گل و آلماگل و اراضي پيراموني از قبيل دشت ها و تپه ماهورها باعث شده طيف وسيعي از پرندگان مهاجر آبزي و خشكي زي به اين مناطق مهاجرت كرده و حدود 6 ماه از سال را در اين مناطق سپري كنند. كريمي با بيان تنوع پرندگان مهاجر در اين تالاب ها گفت: از جمله پرندگان مهاجر آبزي مي توان به قوها، انواع اردك شامل اردك سرسفيد، اردك سرحنائي، اردك تاجدار، كشيم ها، غازها، كاكائي ها، حواصيل، تنجه، آنقوت، فلامينگو، پرستوي دريايي، چنگر، چوپا و سليم ها اشاره كرد. وي افزود: از ميان اين پرندگان دو نوع پرنده تنجه و آنقوت در مدت اقامتشان در اين تالاب ها زادآوري نيز مي كنند.

 



وزير امور اقتصادي و دارايي: طرح دوم هدفمندي يارانه ها به زودي اجرايي مي شود

تنكابن- خبرنگار كيهان:
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: بزودي دسته بندي و اجرايي كردن فاز دوم طرح هدفمندي يارانه ها در اقتصاد كشور عملياتي مي شود.
دكتر شمس الدين حسيني كه در رأس هيئتي متشكل از معاونان اين وزارتخانه، سرمايه گذاران خارجي، مسئولان بانك صنعت و معدن، مسئولان سازمان هوا و فضا و برخي سازمان ها و نهادهاي ديگر به تنكابن سفر كرده بود، با حضور در شوراي اداري اين شهرستان گفت: در مرحله دوم اجراي طرح هدفمندسازي يارانه انصراف كسانيكه از نظر اقتصادي مي توانند با اين طرح همكاري كنند، مورد تأكيد قرار دارد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 3400 ميليارد تومان يارانه نقدي در كشور به مردم پرداخت مي شود، افزود: بايستي با انجام برخي اصلاحات در اجراي مرحله دوم هدفمندسازي يارانه ها، كام مردم را از آثار اين طرح بيشتر شيرين كنيم.
به گزارش خبرنگار ما حسيني با اشاره به اينكه قانون اصلاح امور گمركي كشور در دستور كار قرار دارد اظهار داشت: در اصلاح امور مالياتي كشور از محل ارزش افزوده و تجميع عوارض از مهر 87 تا مهر 90 مقدار 18 هزار ميليارد تومان يعني 100 برابر بودجه عمراني كل استان مازندران تحصيل درآمد شد؛ كه از اين رقم 7 هزار ميليارد تومان براي كمك به دهياران اختصاص يافته است.
وزير امور اقتصادي و دارايي با تأكيد بر جلوگيري از هدر رفت منابع آبي و انرژي در كشور گفت: بايستي پيرامون پروژه هاي بنيادي و زيرساختي كشور اهتمام بيشتري به خرج دهيم.
حسيني با اشاره به استقبال از سرمايه گذاران خارجي همانند سرمايه گذاران هموطن افزود: بايدبا نگاه جهاني مديريت اقتصادي كشور را به سمت و سوي شكوفايي و پيشرفت هدايت كنيم.

 



تردد 36 هزار زائر از مرز مهران در دهه اول محرم

مدير پايانه مرزي مهران از تردد 36 هزار زائر در دهه نخست محرم از طريق مرز اين شهر خبر داد.
«محمود ساريان» در گفت وگو با ايرنا بيان كرد: اين تعداد زوار به صورت قانوني و در قالب كاروان هاي حج و زيارت از طريق مرز مهران راهي شهرهاي مذهبي عراق شدند.
وي ادامه داد: با توجه به محدوديت در تردد زوار انفرادي، آمار تردد زوار در دهه نخست محرم امسال در مقايسه با مدت مشابه پارسال تفاوت چنداني نداشته است.
ساريان گفت: با برنامه ريزي انجام شده تمهيد لازم براي بازگشت زوار در مرز مهران انديشيده شده است.
مرز مهران يكي از كانون هاي مهم تردد زوار به عتبات عاليات است، كه همواره در ايام محرم هزاران نفر اين مرز را به عنوان مسير اصلي خود براي شركت در آيين هاي سوگواري اباعبدالله الحسين(ع) در عراق انتخاب مي كنند.

 



پيرغلام اباعبدالله الحسين(ع) در حال اجراي شبيه خواني درگذشت

پيكر يكي از مداحان و تعزيه خوانان معروف كاشمر كه حين اجراي برنامه شبيه خواني، در حال ايفاي نقش حضرت ابوالفضل(ع) جان به جان آفرين تسليم كرد، ديروز تشييع و به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حبيب الله راستگو مداح اهل بيت(ع) و تعزيه خوان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) كه به مدت 45 سال در كاشمر و بخش كوهسرخ به اجراي مداحي و تعزيه خواني مي پرداخت، عصر روز عاشوراي حسيني در مراسم شبيه خواني روستاي طرق درگذشت.
وي كه نقش حضرت ابوالفضل(ع) را در مراسم روز سه شنبه بازي مي كرد ديگر نتوانست از جا بلند شود و به ديدار معشوق شتافت. محمد منيري از فرهنگيان بخش كوهسرخ در توصيف ماجراي فوت اين نوحه خوان اباعبدالله حسين(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مراسم شبيه خواني به پايان خود نزديك ميشد كه مشخص شد وي با خود زير لب نجوا مي كند و توان سخن گفتن ندارد.
وي افزود: اگرچه پيكر نيمه جان مرحوم راستگو از ميدان محل شبيه خواني خارج شد اما به تشخيص پزشكان وي در همان لحظه در گذشته است.
مردم روستا به محض پايان مراسم شبيه خواني سراغ اين مرثيه خوان اهل بيت(ع) را گرفتند اما با شنيدن خبر مرگ او بر پيكرش حاضر شدند و با او وداع كردند.
مراسم شبيه خواني روز عاشورا در روستاي طرق از توابع كاشمر در ميدان عاشوراي اين روستا همه ساله با شكوه خاصي برگزار مي شود و مردم ساير نقاط كاشمر نيز براي تماشاي آن به محل اين آبادي كه البته جمعيت زيادي را در خود جاي داده است، مي آيند.
مرحوم راستگو سال ها در همين ميدان نقش برادر و فرزندان امام حسين(ع) را در مراسم شبيه خواني اجرا مي كرد. در دفاع مقدس نيز يكي از تعزيه خوانان حضرت سيدالشهدا(ع) به نام عباس باطني از همين روستا به فيض عظيم شهادت نايل آمد. پيكر اين مرحوم ديروز چهارشنبه در زادگاهش روستاي طرق توسط عزاداران حسيني تشييع و به خاك سپرده شد.

 



اخبار ادبي و هنري

تقدير انجمن روزنامه نگاران مسلمان
از مجموعه تلويزيوني «وضعيت سفيد»
انجمن روزنامه نگاران مسلمان از مجموعه تلويزيوني «وضعيت سفيد» به كارگرداني حميد نعمت اله به دليل برخورداري از استانداردهاي بالاي فني و محتوايي و همچنين ارائه نگاهي متفاوت از موضوع دفاع مقدس تقدير كرد.
مجموعه تلويزيوني «وضعيت سفيد» كه از شبكه سوم سيما پخش شد به دليل توجه به بركات و تاثيرات وحدت بخش و مهرآفرين هشت سال دفاع مقدس، هدف تحسين اعضاي هيات مديره انجمن روزنامه نگاران مسلمان قرار گرفت.
به زودي از سوي كميته فرهنگي-هنري اين انجمن مراسم تقديري از كارگردان و دست اندركاران اين سريال برگزار خواهد شد.
شايان ذكر است اين سريال با بايكوت رسانه هاي شبه روشنفكري و انتقادات نشريات و سايتهاي زنجيره اي روبرو شد.
«غريبه» جلوي دوربين رفت
فيلم سينمايي «غريبه» به كارگرداني حميد بهمني، ديروز اولين روز فيلم برداري خود را پشت سر گذاشت.
به گزارش خبرنگار كيهان، قصه اين فيلم درباره اشغال كشور عراق به دست ارتش آمريكاست.
بهمني، «غريبه» را گامي در جهت پاسخگويي به جنگ نرم دشمن مي داند.
در اين فيلم، جمعي از بازيگران مطرح ايران و لبنان به ايفاي نقش مي پردازند.
«گلوگاه شيطان» از سري فيلم هاي دفاع مقدس ساخته حميد بهمني، هم اينك در سينماها در حال اكران است.
25 درصد اسباب بازي هاي وارداتي
از راه هاي غيرقانوني وارد مي شود
اسباب بازي هاي وارداتي از 21 گمرك تخصصي وارد كشور شده و با وجود كنترل و نظارت به روي واردات اين كالاي فرهنگي، شاهد قاچاق 25 درصدي آن هستيم كه نسبت به سال گذشته كاهش پيدا كرده است.
محمدحسين فرجو، دبير شوراي نظارت براسباب بازي به باشگاه خبرنگاران، گفت: اسباب بازي كالايي فرهنگي است كه تاثير بسزايي در رشد شخصيت كودكان دارد، به طوري كه در كشورهاي مختلف با استفاده از اسباب بازي به آموزش غيرمستقيم مي پردازند.
وي افزود: دبيرخانه شوراي نظارت بر اسباب بازي بر واردات اسباب بازي هايي كه مغايرت با فرهنگ كشورمان داشته باشد، نظارت مي كند و از ورود آنها به بازار جلوگيري مي نمايد.
دبير شوراي نظارت بر اسباب بازي بيان كرد: در گذشته نزديك به سه ميليون دلار در هر ماه، اسباب بازي از 160 گمرك مختلف وارد كشور مي شد كه هم اكنون به 21 گمرك تخصصي رسيده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14