(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 آذر 1390- شماره 20096

ايدز بيماري اسرارآميز
بچه لاك پشت ها با هم حرف مي زنند!
قند خون شما را پير مي كند
سياره اي شبيه زمين
نقطه انجماد آب فوق سرد
ضربات سردرفوتبال خطرناك است
ماشين لباسشويي فضايي!
سياهچاله هايي 10 ميليارد برابر خورشيد
تلويزيونهاي آينده لبخواني مي كنند
ماموت ها دوباره زنده مي شوند



ايدز بيماري اسرارآميز

منشأ بيماري ايدز، به عنوان يكي از اسرار عالم پزشكي شناخته مي شود، اما در سال هاي اخير و به دنبال رد فرضيه هايي در مورد منشأ ويروس اين بيماري هولناك، نظريه جديدي مطرح شده كه احتمال دخالت ورزي انسان در خلق و گسترش آن را بر مبناي اطلاعات علمي و شواهدي مستدل را تقويت مي كند.
به گزارش مشرق، ايدز (AIDS) برگرفته شده از حروف عبارت انگليسي Acquired Immunodificiecy Syndrome به معني بيماري يا نشانگان يا سندرم ضعف سيستم ايمني اكتسابي است. زيرا در اين بيماري، سيستم ايمني (دفاعي) سبدن شخص درگير شده و از كار مي افتد.
در اواخر دهه70، شيوع ناگهاني بيماري جديدي با عنوان ايدز، منجر به مرگ ميليون ها نفر شد. اين بيماري كشنده كه به سرعت به سيستم ايمني بدن هجوم مي آورد، قرباني خود را به قدري در برابر عفونت ها و اختلالات عصبي، ضعيف مي كرد كه فرد چاره اي جز مرگ نداشت. ويروس اين بيماري كه پس از چند سال از شيوع آن، در سال 1984 شناسايي شد، با عنوان ويروس HIV نامگذاري شد.
اما سؤال مهمي كه در اين مورد مطرح مي شود، آن است كه به راستي علت شيوع و گسترش ناگهاني اين ويروس در طبيعت چه بود و اساسا منشأ آن چيست؟
نظريه ميمون هاي سبز
اين نظريه، به عنوان نخستين توضيح درباره منشأ ايدز مطرح شد. مطابق اين نظريه، اين ويروس بايستي در بدن ميمون هاي سبز آفريقايي شكل گرفته باشد و سپس نتيجه مصرف گوشت آنها، به بدن انسان منتقل شده باشد.
مطابق اين نظريه، خاستگاه اين بيماري آفريقا بوده و پس از آن به سراسر جهان انتقال يافته است. اما در دوم ژوئن 1988، نشريه لوس آنجلس تايمز در مقاله اي علمي، اين نظريه را كاملامطرود دانست و افشا نمود كه اساساً ساختار و تركيب دي ان اي اين بيماري، هيچ گونه سازگاري و تطابقي با اين نوع ميمون ندارد.
از اين زمان به بعد بود كه اين نظريه در بين محققان، نظريه اي مطرود تلقي شد. با اين وجود، با هم اخيراً شاهديم كه اين نظريه به عنوان منشأ ايدز به جامعه القا مي شود.
نظريه شامپانزه
در سال 1999 شاهد نوعي هجوم رسانه اي با هدف جايگزين كردن نظريه شامپانزه هاي آفريقايي به جاي نظريه ميمون هاي سبز بوديم كه پيامد آن، پذيرش اين نظريه در مجامع علمي بود.
در اين سال، گروهي از محققان دانشگاه «آلاباما» با معالجه بافت منجمد يك شامپانزه دريافتند كه ويروس ميموني كه حامل ويروس SIVCPZ است، تقريبا شبيه ويروس HIV-1 است. اين ويروس كه متعلق به نوعي شامپانزه معروف به «پان تروگلدايتس» بود، پيش تر در آفريقاي غربي و مركزي زندگي مي كرد.
از همين رو است كه امروزه دانشمندان معتقدند كه اين بيماري از شامپانزه به انسان منتقل شده و البته درباره نحوه انتقال آن اختلاف نظرهايي وجود دارد.
«اد هوپر» در كتاب معروف خود با عنوان «سفري به منشأ ويروس اچ آي وي و بيماري ايدز» استدلال مي كند كه اساساً پزشكان و محققان از بافت هاي اين جانور در توليد واكسن استفاده نموده اند. از همين رو، به كارگيري گسترده از واكسن هاي توليدي از بدن اين جانور، سبب انتقال چنين ويروسي به بدن انسان شده است.
وي معتقد است كه اين بيماري به صورت عامدانه و يا ناخواسته در سال 1957 و طي آزمايشي كه در آن از كليه هاي اين نوع شامپانزه هاي آلوده براي توليد واكسن فلج اطفال استفاده شده، به انسان انتقال يافته است. برخي دانشمندان اگرچه موافق اصل انتقال اين ويروس از شامپانزه به انسان هستند، اما آن را نتيجه چنين آزمايشي نمي دانند.
اين گروه از دانشمندان معتقدند كه از كليه هاي شامپانزه براي ساختن چنين واكسني استفاده نشده است و چنين واكسن هايي هم به ويروس ايدز يا ويروسي مشابه آن آلوده نبوده اند. آنها در اين باره اين گونه استدلال مي كنند كه چنين بيماري اي به شكل طبيعي از شامپانزه به انسان انتقال يافته است. اين انتقال با محصول نزديكي انسان با اين جانور و يا نتيجه استفاده از گوشت آن بوده است.
برخي ديگر با قبول اصل انتقال آن از شامپانزه، مدعي اند كه بايستي شامپانزه اي آلوده توسط شكارچي اي صيد شده باشد كه در نتيجه گاز گرفتن و يا ايجاد خراش اين حيوان در بدن شكارچي، چنين ويروس آلوده اي به بدن وي منتقل شده باشد، اما موضوعي كه در اين باره قابل طرح مي باشد آن است كه اصولا اين گونه شامپانزه ها قرن ها در آفريقا زيسته اند و در طي دوران مختلف توسط انسانها شكار مي شده اند.
حال چرا چنين انتقالي بايد تنها در دوره زماني خاصي يعني اواخر دهه هفتاد صورت پذيرد و به ويروس مهمي در قرن بيستم تبديل شود؟!
اين نظريه هم مبناي علمي ندارد، چرا كه شواهد و بررسي ها بيانگر آن است كه خود شامپانزه ها هم به ندرت به ويروس SIV كه ويروسي مشابه HIV است، مبتلا مي شوند. از اين روست كه بايستي هم شامپانزه ها و هم انسان ها از منبع سومي كه منبعي ناشناخته است، به اين ويروس مبتلا شده باشند.
نظريه واكسن آبله
اما نظريه اي تكان دهنده نيز درباره منشأ اين ويروس وجود دارد. مطابق اين نظريه، منشأ ويروس ايدز اساساً هيچ ارتباطي با ميمون هاي سبز، شامپانزه ها و ساكنان آفريقا ندارد. برعكس، حاميان اين نظريه براين باورند كه اين ويروس، عاملي زيستي است كه در آزمايشگاه مورد دستكاري قرار گرفته و اصولاً ويروسي ساخته دست بشر است.
در 26 اكتبر 1986، نشريه ساندي اكسپرس در صفحه نخست خود با چاپ مقاله اي با عنوان «ويروس ايدز در آزمايشگاه هاي پنهاني توليد شده است»، پرده از اين راز گشود.
در اين مقاله، پزشك برجسته و سرشناس، دكتر «جان سيل» و پروفسور «ياكوب سيگال» مدير بازنشسته مؤسسه زيست شناسي دانشگاه برلين، استدلال نمودند كه ويروس ايدز بايد ويروسي ساخته دست بشر باشد. همچنين دكتر «آلان كانت ول» در دو كتاب مستدل و علمي خود با عناوين «ايدز و پزشكان مرگ» (1988) و «خون عجيب» (1993) به شرح جزئيات و واقعيات اين نظريه پرداخت و همين كتاب دوم وي بود كه جايزه كتاب «بنجامين فرانكلين» را در سال 1994 به خود اختصاص داد.
به دنبال آن بود كه «ويليام كمپ بل داگلاس» پزشك برگزيده انجمن ملي سلامت آمريكا در سال 1985، به طور مفصل و موشكافانه به نحوه شكل گيري و گسترش اين ويروس پرداخت و اثبات نمود كه اين ويروس بايد ساخته دست دانشمندان فعال در آزمايشگاه هاي ارتش آمريكا در منطقه «فرت دتريك» در ايالت مريلند باشد.
برطبق اين نظريه- و البته بسياري از نظريات ديگر كه به رغم اختلاف در منشأ ويروس، شيوع آن در سراسر جهان را محصول استفاده از برنامه هاي واكسيناسيون عمومي مي دانند و تأكيد مي كنند كه اين ويروس بايستي از طريق واكسن در سراسر جهان شيوع يافته باشد.
نشريه لندن تايمز در مقاله اي كه در يازدهم مي 1987 با عنوان «واكسن آبله عامل بيماري ايدز است» در صفحه نخست خود منتشر كرد، به تبيين اين نظريه پرداخت. نويسنده اين مقاله، با ذكر اين موضوع كه سال ها پيش از پديدار شدن اين بيماري در آفريقا، شاهد واكسينه نمودن 5 تا 7 ميليون نفر از ساكنان آفريقاي مركزي يعني خاستگاه ايدز توسط سازمان بهداشت جهاني بوده ايم، به مسئله اي اساسي اشاره نمود.
طبق اين نظريه، آزمايشگاه هاي تحقيقاتي وابسته به ارتش آمريكا بايد خالق اين ويروس بوده باشند كه همزماني واكسيناسيون و شيوع اين بيماري، دليلي بر اين مدعا است، اما نكته قابل توجه اين كه، اين مقاله هيچ انعكاسي در رسانه هاي گروهي آمريكا نداشت و مسكوت ماند.
نكته ديگري كه اين نظريه را تقويت مي كند، به اسنادي مرتبط مي شود كه هم اينك در كتابخانه سناي آمريكا نگهداري مي شود. برطبق يكي از اسناد موجود، در ژوئيه 1969 طي نشستي در ايالات متحده، وزارت دفاع اين كشور با دريافت مبلغ 10 ميليون دلار مأموريت يافت تا عامل زيستي- تركيبي اي كه بتواند سيستم ايمني بدن انسان را مختل و يا از بين ببرد، توليد كند.
اما در كنار نظريه واكسن آبله، برخي از كساني كه بيماري ايدز را ساخته دست بشر مي دانند، گسترش آن را به واكسن هپاتيت مرتبط مي دانند؛ واكسني كه بخشي از آن از بافت بدن شامپانزه گرفته شده است. همين واكسن، در سال 1978 به هزاران همجنس باز آمريكايي در شهرهاي نيويورك و سانفرانسيسكو تزريق شد.
نكته اساسي آن كه، همه اين افراد پس از چندي به ايدز مبتلا شدند و دليل شيوع همزمان اين بيماري در شمار قابل توجهي از آمريكاييان از آن زمان به بعد، همين واكسن بوده است.
اما به دنبال شناسايي، رمزگشايي و توالي ژنوم اين ويروس، مشخص شد كه اساساً ساختار آن بسيار مشابه ويروس جنين گوسفندي به نام «ويسنا» و همچنين شبيه ويروس تي- سل لوسمي انساني (HTLV-I) است. بررسي ها بيانگر آن است كه حدود 97 درصد ژنوم ويروس HIV شبيه ساختار ويروس ويسنا و باقيمانده آن دقيقاً مشابه ژنوم ويروس HTLV-I است.
همچنين نشانه هاي ابتلاي به اين بيماري، تركيبي از تأثيرات اين دو نوع ويروس مي باشد، اما آنچه كه به اين موضوع اهميت مي بخشد، آن است كه اصولاً هيچ رابطه اي كه توجيه كننده تكامل طبيعي اين دو ويروس در عرصه طبيعي باشد، وجود ندارد و تنها راه همراه شدن آن ها، تركيب مصنوعي آن به دست انسان است.
به رغم چنين شواهدي، بسياري از دانشمندان وجود نوعي توطئه در خلق چنين ويروسي را رد مي كنند و معتقدند كه پذيرش اين نكته كه چنين ويروسي ساخته دست بشر است، بي فايده است، اما واقعيت آن است كه دنبال نمودن و يافتن منشأ واقعي اين بيماري- هر چه كه باشد- در كشف راه حلي براي درمان آن يك ضرورت است؛ منشأيي كه هنوز هم به مثابه يكي از بزرگ ترين رازهاي عالم پزشكي شناخته مي شود.
علايم بيماري ايدز
در دوره نهفتگي بيماري شخص آلوده به ويروس ظاهراً سالم به نظر مي رسد در 70% موارد بعد از عفونت اوليه با ويروس بيماري خفيفي بروز مي كند كه به صورت تب، سردرد، دردهاي عضلاني، گلودرد، بثورات پوستي بدون خارش و غدد لنفاوي متورم مي باشد.
بيشتر موارد علايم عفونت اوليه ملايم و مشابه سرماخوردگي يا آنفلوانزاست كه تشخيص داده نمي شود و فرد معمولا تا مدت هاي طولاني كاملا سالم به نظر مي رسد و ممكن است احساس سلامتي كامل كند و از آلودگي خود آگاه نباشد هنگامي كه ويروس سيستم ايمني را تخريب نمود علايم بيماري تظاهر مي يابد.
راههاي انتقال عامل بيماري
ويروس اچ آي وي از اين راهها ممكن است از يك فرد مبتلا به يك فرد سالم منتقل شود.
1- انتقال خوني، از راه تزريق فرآورده هاي خوني آلوده، استفاده از سرنگ مشترك (در معتادان تزريقي)، انتقال در كاركنان بهداشتي درماني (Needle stick)
2-انتقال عمودي (از مادر به نوزاد) كه شايع ترين راه انتقال در افراد مبتلا بوده است.
3- انتقال جنسي، يكي از شايع ترين راههاي انتقال برقراري رابطه جنسي حفاظت نشده است. در صورت وجود بيماريهاي آميزشي احتمال انتقال بيشتر مي شود.
به علت عدم ثبات اين ويروس در هواي آزاد انتقال از روشهايي همچون تماس پوستي و دهاني مشاهده نشده است.
نشانه ها و عوارض
پس از ورود اچ آي وي به بدن اولين علايم به صورت يك سندرم شبه سرماخوردگي به همراه بزرگ شدن غدد لنفاوي عارض مي شود كه معمولا اين علايم بهبود يافته و ويروس به حالت نهفته در بدن باقي مي ماند، اين مرحله كه در آن فرد حامل بيماري تلقي شده ولي علايمي نشان نمي دهد ممكن است تا 10 سال و بيشتر به طول بيانجامد.
در مرحله آخر اين بيماري با نقص سيستم ايمني به علت فعاليت بالاي ويروسي و كاهش لنفوسيت هاي نوع تي در خون مشخص مي شود كه ايدز ناميده مي شود. در اين مرحله بدن در معرض عفونت هاي فرصت طلب ناشي از باكتري، ويروس، قارچ و انگل هايي قرار مي گيرد كه در افراد سالم معمولا به آساني مهار مي شوند.
اين بيماري تقريبا همه سيستم هاي ارگاني بدن را درگير مي كند. همچنين افراد مبتلا ريسك بالايي براي ابتلا به سرطان هاي مختلف نظير ساركوم كاپوزي، سرطان گردن رحم و لنفوم دارند. بعلاوه، علايم سيستميك عفونت نظير تب، تعريق (خصوصا شب هنگام)، لرز، تورم غدد لنفاوي، ضعف و كاهش وزن را دارند.
مرحله بروز ايدز
فرد مبتلا به اچ آي وي هنگامي به مرحله ايدز مي رسد كه شمار گويچه هاي سفيد CD4+T آنقدر كم شود كه نتوانند از پس انجام وظيفه معمولي خود برآيند. CD4+T ياخته هاي سفيد خون هستند كه واكنش هاي ايمني بدن را موزون و مهار مي كنند. اين دشواري اندك اندك در درازاي هنگامي كه شخص HIV+ مي باشد، پيشرفت مي كند كه ممكن است يك تا 15 سال به درازا بكشد.
البته افراد در اين مدت بسيار خوب و تندرست به نظر مي رسند و احساس خوبي نيز دارند. ولي در اين مدت شمار ويروس چند برابر مي شود.
برپايه اين تعريف ايدز هنگامي است كه شمار سلولهاي CD4+T به كمتر از 200 شماره در هر ميكروليتر خون مي رسد و يا هنگامي كه بدن فرد دچار عفونت هاي فرصت طلب بشود (كه گاهي با بودن 200 تا 800 ياخته CD4+ رخ مي دهد.)
پيشگيري
از آنجا كه تاكنون واكسن و يا علاج قطعي براي اين بيماري كشف نشده است و در آينده نزديك نيز امكانپذير به نظر نمي رسد، مهمترين راه مبارزه با اين بيماري پيشگيري و آموزش است.
گزارش سال 2007 بانك جهاني در مورد ايدز در جنوب آسيا، شيوع بيماري ايدز را «شديد» اما «قابل پيشگيري» مي داند. براي پيشگيري از انتقال اچ آي وي، بهترين راه خودداري از برقراري رابطه جنسي با فرد مبتلا است.
معتادان تزريقي مي توانند با خودداري از مصرف سرنگ هاي مشترك خطر ابتلا به اچ آي وي را كاهش دهند.
تشخيص ايدز
هنگام رودر رويي با عفونت، دستگاه ايمني بدن پادتن هايي فرآوري مي كند كه در خون گردش و به عوامل بيماريزا حمله مي كنند. پادتن ها بر بسياري از عوامل بيماريزا غلبه مي كنند ولي درباره اچ آي وي با اين كه پادتن ها فرآوري مي شوند ولي نمي توانند از تكثير ويروس جلوگيري كنند و تنها وجود آنها در خون براي تشخيص ابتلا بكار مي رود.
در جريان عمومي ترين آزمايش ها براي تشخيص اچ آي وي، يك نوع خاص از پادتن ها يا همان پروتئين هاي ضد بيماري رديابي مي شود.
در چند هفته اي كه رديابي آلودگي بي ثمر و جواب آزمايش منفي است، فرد آلوده مي تواند ويروس را به سايرين منتقل كند.

 



بچه لاك پشت ها با هم حرف مي زنند!

دانشمندان مي گويند بچه لاك پشت ها پيش از بيرون آمدن از تخم با يكديگر ارتباط برقرار كرده و براي تولد همزما

 



قند خون شما را پير مي كند

نتايج يك مطالعه جديد نشان داده است الگوي زندگي ناسالم كه يكي از شاخص هاي مهم آن بالا بودن قند خون است، موجب مي شود كه چهره افراد زودتر پير شود.
به گزارش ايسنا كارشناسان مي گويند چهره افرادي كه قند خونشان بالا است در مقايسه با افرادي كه قند خون طبيعي دارند، معمولا چند سال پيرتر به نظر مي رسند. قند خون بالا كه در نتيجه يك رژيم غذايي ناسالم و فقدان تحرك بدني و ورزش نكردن بروز مي كند، به عنوان عامل مهمي در بروز بيماري هاي مختلف شناخته شده است اما در اين مطالعه براي اولين بار تاثير مستقيم افزايش قند خون روي چهره بررسي و مشخص شده است.
به گزارش روزنامه تلگراف، در اين آزمايشات معلوم شد در ازاي هر يك ميلي مول افزايش قند در هر يك ليتر خون، چهره انسان حدود پنج ماه پيرتر به نظر مي رسد.
پروسه پيري مي تواند حاصل تشكيل مولكول هاي قندي باشد كه به بافت كلاژن مي چسبند. كلاژن پروتئيني در پوست است كه آن را نرم و انعطاف پذير نگه مي دارد. براي بدن جدا كردن اين مولكول هاي قندي از كلاژن كار دشواري است و در نتيجه پوست، پيرتر به نظر مي رسد.

 



سياره اي شبيه زمين

تلسكوپ كپلر ناسا سياره شبه زميني جديدي را در فاصله 352 سال نوري كشف كرده است، با اين همه سياره بسيار داغ تر از آني است كه بتوان بر روي آن زندگي كرد.
به گزارش مهر، درجه حرارت اين سياره جديد بيش از هزار و 600 درجه سلسيوس تخمين زده شده است. اين سياره در مدار ستاره اي در فاصله 352 سال نوري در حركت است اما شانس سكونت در آن بسيار پايين است زيرا سطح آن از شدت حرارت كاملا برشته شده است.
اين سياره كه در محدوده ستاره اي مورد رصد كپلر قرار دارد، كپلر b21 ناميده مي شود و ستاره ميزبانش 179070HD به اندازه اي نزديك است كه مي توان آن را با استفاده از تلسكوپي خانگي مشاهده كرد.
كپلر كه از سال 2009 فعاليت خود را آغاز كرده، موفق به رصد صدها سياره شده است. به گفته محققان ماموريت كپلر در كشف سياره هاي جديد به اندازه اي باور نكردني موفقيت آميز بوده است. اكنون با كمك اين تلسكوپ امكان رصد سياره هاي شبه زميني بسياري به وجود آمده كه كپلر b21 يكي از آنها است.
با وجود اينكه اين سياره ابعادي مشابه با ابعاد زمين دارد، فاصله اش تا ستاره ميزبانش تنها 95/5 ميليون كيلومتر است، از اين رو احتمال يافتن حيات بر روي اين سياره بسيار پايين است. در مقايسه سياره عطارد 56 ميليون كيلومتر از خورشيد فاصله دارد، اما به اندازه اي داغ است كه شانس حيات بر روي آن صفر است.
به گفته اخترشناسان اين سياره جديد شعاعي 6/1 برابر شعاع زمين دارد و از اين رو احتمال مي رود كه يك سياره سنگي باشد. سياره جديد هر 8/2 روز يك دوره كامل به دور ستاره اش مي زند و از اين رو درجه حرارت آن به شدت بالا است، عطارد نيز هر 88 روز يكبار به دور خورشيد مي گردد اما اين سياره نيز بسيار داغ است.
براساس گزارش تلگراف، تاكنون حدود 704 سياره شبه زميني تاييد شده در خارج از سامانه خورشيدي و بيش از هزار جرم تاييد نشده شناسايي شده اند كه براي شناسايي دقيق تر و تاييد آنها به زمان بيشتري نياز خواهد بود. به گفته محققان شانس زيادي براي يافتن سياره اي مشابه زمين وجود دارد و زماني كه چنين سياره اي كشف شود بايد به امواج راديويي كه از سوي آن به زمين مي آيد، گوش سپرد زيرا در صورتي كه تمدني بر روي آن سياره در حال زندگي باشد، از امواج راديويي براي برقراري ارتباط استفاده خواهد كرد.

 



نقطه انجماد آب فوق سرد

گروهي از شيميدانان آمريكايي در بررسي هاي خود موفق شدند حداكثر دمايي را كه در آن آب مي تواند به حالت مايع باقي بماند كشف كنند.
به گزارش مهر، آب مايع حيات است كه از آن براي نوشيدن و شستشو استفاده مي كنيم با وجود اين اسرار بسياري در مورد اين مايع وجود دارد كه درباره آنها چيزي نمي دانيم.
سالها است كه در مدارس و در كلاسهاي علوم به دانش آموزان گفته مي شود كه نقطه انجماد آب يعني دمايي كه مولكول H2o از حالت مايع خارج شده و به حالت بلورهاي جامد درمي آيد صفر درجه سانتيگراد است. اين درحالي است كه اكنون گروهي از دانشمندان دانشگاه يوتاه نشان دادند كه آب قبل از منجمدشدن مي تواند حداكثر به دماي 48 درجه سانتيگراد زيرصفر برسد.
برپايه اين تحقيق جديد، آب مايع بايد در 48- درجه سانتيگراد به يخ تبديل شود، چون در اين دما ساختار مولكولي آن تغيير كرده و هر مولكول H2o با چهار مولكول ديگر پيوند برقرار مي كند.
اين محققان دراين خصوص توضيح دادند: «ما مشغول حل يك معماي قديمي هستيم كه در واقع درك اتفاقي است كه در آب فوق سرد رخ مي دهد. آب فوق سرد از يك ساختار هيبريدي برخوردار است كه اين ساختار در نيمه راه ميان يخ و مايع قرار دارد.»
به گفته اين شيميدانان، آب به طور طبيعي در دماي صفردرجه سانتيگراد از لبه هايي كه با ساير مواد در تماس هستند و يا در اطراف يك هسته كوچك قرار دارد يخ مي زند، اما همانطور كه در ابرها ديده مي شود مي تواند تا دماي 48- درجه سانتيگراد نيز به حالت مايع باقي بماند.
بنابراين نتايج اين تحقيقات مي تواند به اقليم شناسان در پيش بيني گرماي جهاني كمك كند. همچنين درك اينكه آب دقيقا در چه دمايي منجمد مي شود مي تواند در محاسبه اينكه چه مقدار آب در اتمسفر به حالت مايع و چه مقدار به حالت بلورهاي يخ قرار دارد و در نتيجه پيشگويي اينكه چه مقدار پرتو خورشيد مي توانند جذب زمين شوند نقش مهمي ايفا كند.
آب درحالت مايع از شبكه مولكولي تشكيل شده كه هريك از اين مولكول ها از دو اتم هيدروژن و يك اتم اكسيژن ساخته شده است.
آب منجمد برپايه دما و فشاري كه تحمل مي كند در 16 شكل مختلف بلور كه در آنها مولكولهاي H2o ازطريق پيوندهاي هيدروژن به يكديگر متصل مي شوند ظاهر مي شود.
اين دانشمندان افزودند: «ويژگي عجيب آب در اين است كه مي تواند حتي در دماي زيرصفر نيز درحالت مايع باقي بماند.»
براساس گزارش نيچر، شيميدانان دانشگاه يوتا به منظور مطالعه بر روي اين خاصيت ويژه آب «فوق سرد» از فناوري رايانه اي جديدي استفاده كردند.
اين رايانه جديد نشان داد كه از نظر تئوري، حداكثر بلورسازي و انجماد آب در 48 درجه سانتيگراد زيرصفر انجام مي شود.

 



ضربات سردرفوتبال خطرناك است

پژوهشگران آمريكايي نشان دادند كه ضربات سر در فوتبال در دراز مدت مي تواند آسيب هايي جدي را به مغز بازيكنان وارد كند.
به گزارش مهر، محققان كالج پزشكي آلبرت انيشتين درنيويورك دريافتند ضربات سركه بازيكنان در طول مسابقات ورزشي انجام مي دهند مي تواند در دراز مدت مشكلاتي را درحافظه، دقت، توانايي برنامه ريزي و حتي قدرت بينايي ايجاد كند.
اين محققان كه نتايج يافته هاي خود را در اجلاس انجمن راديولوژي آمريكاي شمالي ارائه كردند به منظور بررسي اين نتايج، مغز 32 بازيكن غيرحرفه اي فوتبال را با سن متوسط 31 سال كه به طور منظم از كودكي فوتبال بازي مي كردند، اسكن كردند.
در قشر سفيد مغز اين افراد تعداد بسياري سلول عصبي آسيب ديده مشاهده شد. اسكن مغز همچنين به دانشمندان اجازه داد كه روش حركت مولكولهاي آب در اطراف آكسونها را اندازه گيري كنند.
در ادامه اين تحقيقات، سطح پايين «ناهمسانگردي كسري» (FA) مشاهده شد. ارزش پايين FA در بيماراني مشاهده مي شود كه دچار آسيب هاي مغزي تروما شده اند.
براساس گزارش فاكس نيوز، برپايه اين بررسي ها بين هزار تا هزار و 500 ضربه سر در طول سال يا بيش از 20 ضربه در طول هفته مي تواند اين آسيب ها را براي فوتباليستها ايجاد كند. به گفته اين دانشمندان،ضربات مداوم سر حتي مي تواند فيبرهاي عصبي را هم پاره كنند.

 



ماشين لباسشويي فضايي!

ناسا اخيرا طرح يك ماشين لباسشويي فضايي را به عنوان بخشي از طرح هاي تحقيقات نوآورانه تجارت كوچك خود انتخاب كرده كه قادر است با ريزامواج ها لباسهاي فضانوردان را شست وشو و سپس خشك كند.
به گزارش ايسنا، در اين طرح كه توسط شركت UMPQUA ارائه شده، لباس هاي فضانوردان درون كيسه هاي پلاستيكي مهر و موم شده و با انفجاري از ريز امواج ها خشك مي شوند.
اين شيوه ساده يك راه حل كارآمد در استفاده بهينه از آب و انرژي در فضا است كه فضانوردان را از بازگرداندن لباس هاي كثيف به زمين بي نياز مي كند.
اين طرح منتخب قرار است در بودجه اوليه خود از 125 هزار دلار كمك مالي ناسا برخوردار باشد.
نسخه اوليه لباسشويي UMPQUA قادر به توليد تركيب كف دار ماده شوينده، آب و هوا نبود. همچنين مشكل چرخيدن لباسها در اين دستگاه نيز وجود داشت كه براي كار به گرانش زميني نياز است.
مهندسان اين شركت يك سيستم از جت آب درون يك كيسه پلاستيكي با لباس و آب و بدون هوا ايجاد كردند. اين جت ها، لباس ها را درون پلاستيك به جلو و عقب حركت مي دهد تا شوينده به تمام الياف لباس ها برسد.
پس از اين كه تمام هواي موجود در بسته به بيرون كشيده شد، آب از طريق لوله هاي متصل به داخل فرستاده مي شود. با پايان يافتن شست وشو، لباس ها در يك فضاي بزرگ با ژنراتور ريز موج روبرو مي شوند كه مانند گرم كردن غذا در مايكروفر، لباس ها را خشك مي كند.
در آخر يك چرخه غلتان از هوا جتها براي نرم كردن لباس هاي شسته شده فضايي استفاده مي شود. اين طراحي به راحتي در زماني كه فضانوردان مجبور به انتقال لباس هاي خيس از يك لباسشويي به يك خشك كن جدا هستند، صرفه جويي مي كند.
شركت UMPQUA قصد دارد با بودجه ناسا اقدام به ساخت يك نسخه كارآمدتر كرده و از جمله، ميزاني از آب را با فشار خلا خارجي به كيسه، تبخير كند تا جاي بيشتري براي لباس ها در جريان شست وشو وجود داشته باشد.

 



سياهچاله هايي 10 ميليارد برابر خورشيد

محققان موفق به كشف بزرگترين سياهچاله هايي شده اند كه تاكنون شناخته شده اند، پديده هايي كه ابعاد آنها 10 ميليارد برابر بزرگ تر از خورشيد است.
به گزارش مهر، گروهي از اخترشناسان در دانشگاه كاليفرنيا بركلي موفق به كشف دو سياهچاله غول پيكر در خوشه اي از كهكشانهاي بيضي شكل شده اند كه در فاصله 300 ميليون سال نوري قرار گرفته اند، فاصله اي كه در مقياسهاي كيهاني بسيار نزديك به شمار مي رود.
عظمت اين سياهچاله ها در مقايسه با كهكشانهايي كه به آنها تعلق دارند بسيار زياد است از اين رو اخترشناسان به هيچ وجه انتظار مواجه شدن با چنين پديده اي را نداشتند.
ركورددار سابق سياهچاله ها به بزرگي 6 ميليارد خورشيد بوده است. محققان بر اين باورند كه اين سياهچاله ها شايد بقاياي اخترواره هايي باشند كه جهان اوليه را از خود انباشته بودند، اين سياهچاله ها از نظر جرمي شبيه به اخترواره هاي جوان هستند و تاكنون توانسته بودند خود را به خوبي پنهان سازند.
براي رصد اين دو غول كيهاني، اخترشناسان علاوه بر تلسكوپهاي زميني از تلسكوپ هابل و ابر رايانه هاي تگزاس نيز براي رصد ستاره هاي نزديك به سياهچاله ها و محاسبه سرعتهاي ستاره اي براي كشف اين مناطق وسيع و نامرئي بهره بردند. سياهچاله ها به اندازه اي متراكم هستند كه هيچ چيز، حتي نور نيز نمي تواند از آن بگريزد.
بعضي از آنها به واسطه فروپاشي ستاره هاي عظيم به وجود مي آيند با اين همه هنوز منشأ اين دو سياهچاله عظيم مشخص نشده است و بزرگي بيش از اندازه آنها به اين معني است كه از زمان شكل گيري شان تاكنون رشد بسيار زيادي داشته اند. به اعتقاد دانشمندان اين كشف مي تواند نمايانگر شيوه هاي متفاوتي باشد كه منجر به رشد سياهچاله ها مي شوند.
وزن يكي از سياهچاله هاي كشف شده 79.ميليارد بيشتر از خورشيد است در حالي كه وزن ديگري كه از زمين فاصله بيشتري دارد بالاتر از سياهچاله اولي است. دانشمندان بر اين باورند كه در جهان سياهچاله هاي بزرگ تري نيز وجود دارند اما سؤال اينجاست كه يك سياهچاله تا چه اندازه مي تواند بزرگ باشد؟
براساس گزارش اسپيس، براي يافتن پاسخ اين سؤال اخترشناسان در حال مطالعه بر روي بزرگترين سياهچاله هايي هستند كه تاكنون كشف شده اند و انتظار دارند تا دو سال آينده سياهچاله هاي بزرگتري را نيز رصد كنند.

 



تلويزيونهاي آينده لبخواني مي كنند

منابع نزديك به مايكروسافت اعلام كردند كه نسخه آينده فناوري «كينكت» با نسل جديدي از تلويزيونهاي هوشمند سوني يكپارچه مي شود و اين توانايي را به دست خواهد آورد كه نه تنها حركات دست و بدن بلكه حركات لبها را هم تشخيص دهد.
به گزارش مهر، «كينكت» (Kinect) عنوان فناوري است كه مايكروسافت در نوامبر 2010 ويژه كنسول بازي «ايكس باكس 360» ارائه كرد. اين فناوري به بازيكن اجازه مي دهد كه حركات بدن خود را به شخصيتهاي بازي ويديويي منتقل كند و از راه دور تنها با حركت دستها و بدن، عملكردهاي «ايكس باكس» را كنترل كند.
اكنون «كينكت» مي تواند به محصولي با كاربردي فراتر از«ايكس باكس 360» تبديل شود و نقش مهم تري در سرگرمي هاي خانگي ايفا كند.
بر پايه برخي منابع، مايكروسافت آماده امضا توافقنامه اي با سوني است كه «كينكت» را به روي تلويزيونهاي اين شركت ژاپني انتقال دهد.
اين در حالي است كه سوني با محصول «پلي استيشن» خود يكي از مهم ترين رقباي مايكروسافت در بخش كنسولهاي بازي به شمار مي رود.
با امضاي اين توافقنامه، فناوري كه امروز در خدمت نوآورانه ترين كنسول بازي است مي تواند به يك راه حل يكپارچه با تلويزيونهاي سوني تبديل شود و نسل جديدي از تلويزيونها را ارائه كند كه به جاي كنترل كننده هاي از راه دور تنها با حركت دست كنترل شوند.
هدف از اين شراكت، عرضه تلويزيونهاي مجهز به «كينكت» است كه قادر خواهند بود ميزبان سكوي «ايكس باكس لايو» و ويندوز 8 باشند. همچنين اين تلويزيونها به طور خودكار داراي دوربينهاي يكپارچه اي خواهند شد كه با برنامه هاي جانبي نصب شده بر روي دستگاه سازگار هستند.
به اين ترتيب، «تلويزيون هوشمند» (smart-tv) مجهز به دوربين به راحتي به يك ابزار دسترسي به «اسكايپ» تبديل شده و امكان مكالمات تصويري از راه اينترنت را براي تمام اعضاي خانواده در اتاق نشيمن فراهم مي كند.
توليد اين تلويزيون آينده سوني كه مجهز به كينكت خواهد بود در شرايطي انجام مي شود كه محصولات رقيبي چون Google TV و iTV اپل نيز در آستانه ورود به بازار محصولات الكترونيكي مصرفي هستند.
همچنين «يوروگيمر»، پرتال تخصصي بازيهاي ويديويي، شايعات جديدي را درباره آينده «كينكت» منتشر كرده است.
برپايه اين اخبار، نسخه آينده «كينكت» كه قرار است بر روي نسل جديد كنسول «ايكس باكس» نصب شود نه تنها قادر است حركات دست را تشخيص دهد، بلكه مي تواند با دقت بسيار بالايي لبخواني كرده و حركات لبهاي بازيكن را براي دريافت فرامين كنترل درك كند.
علاوه بر اين، «كينكت 2» قادر است لحن صداي كاربر را درك و حالات مختلف چهره را براي اندازه گيري حالت روحي تجزيه و تحليل كند.
در حال حاضر «كينكت» مي تواند يك تصوير با وضوح 320 در 240 پيكسل را با سرعت 30 فريم بر ثانيه از راه بلوتوث انتقال دهد.
اين در حالي است كه «كينكت» آينده يك تصوير با وضوح HD را با سرعت 60 فريم در ثانيه انتقال مي دهد. بنابراين حسگر تصوير در نسل جديد اين فناوري تا حد قابل توجهي بهتر شده است.

 



ماموت ها دوباره زنده مي شوند

محققان ژاپني و روسي در تلاشند با كمك گرفتن از مغز استخوان سالمي كه به تازگي در سيبري كشف كرده اند، يكي از عظيم الجثه ترين پستانداران جهان، يعني يك ماموت را دوباره به جهان بازگردانند.
به گزارش مهر، دانشمندان روسي و ژاپني پس از كشف بقايايي از مغز استخوان سالم از فسيل استخوان ران يك ماموت در لايه هاي منجمد زميني در سيبري احتمال مي دهند بتوانند يك ماموت واقعي را دوباره به وجود آورند.
محققان موزه ساخا و دانشگاه كينكي تحقيق درباره بازخلق اين پستاندار عظيم الجثه را كه در حدود 10 هزار سال پيش منقرض شده اند، از سال آينده آغاز خواهند كرد.
اين محققان در نظر دارد هسته مغز استخوان ماموت را در درون سلول تخم در بدن فيل پيوند زده و جنيني را رشد دهند كه پس از طي مرحله اي به درون رحم فيل انتقال داده شده و تا زمان تولد در آن باقي خواهد ماند.
براساس گزارش آسوشيتدپرس، يافتن هسته مغز استخوان آسيب ديده ماموت براي دانشمنداني كه از دهه 1990 در جست وجوي آن بوده اند، كاري بسيار دشوار بوده است. اما كشف اين نمونه در ماه آگوست سال جاري شانس موفقيت در شبيه سازي ماموت ها را افزايش داده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14