(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 4 دی 1390- شماره 20105

يادداشت خبرنگار
آيين زمستاني در استان مركزي
كوتاه از ورزش شهرستانها
كد تلفن شهرهاي درون استان ها حذف مي شود
عمليات احداث بيمارستان قرچك آغاز شد
كاوش هاي جديد در شهر تاريخي حريره
استاندار البرز: مطالعات اوليه 2 طبقه شدن آزادراه كرج پايان يافت
صادرات 900 هزار دلاري انواع داروهاي دامي
ثبت پوستين دوزي و فرش تركمن در فهرست آثار ملي كشور
افزايش 9درصدي ازدواج در گرگان
صادرات گل رز از يزد به ساير استان ها
ايمن سازي جاده هاي حاشيه اي مدارس اردبيل



يادداشت خبرنگار

خصوصي سازي در بافق و كام ديگران!
درحالي چوب حراج به منابع معدني خدادادي شهرستان بافق مي خورد كه اين شهر محروم نگه داشته شده از حداقل امكانات و رفاهيات هيچ گونه سرمايه گذاري براي اشتغال، به ويژه از نوع كارخانه هاي جوار معدني در خود نمي بيند.
فولاد دولتي، خصوصي شدن و بهتر بگويم واگذار شده است. در اين ميان كارخانه ذوب روي، كارخانه گندله سازي در برزخ ايجاد به خاطر عدم تصميم جدي در خصوصي يا دولتي بودن قرار گرفته است. همه اينها مشتي از خروار حركت ناميمون خصوصي سازي غيراصولي است كه تبعاتش با اندك انديشه در وضعيت پيش آمده امروز اين مجموعه ها قابل لمس است.
بيكار شدن تعداد قابل توجه اي از كارگران مجموعه هاي مذكور و پايين آمدن توليد و ... نمونه هايي از دلايل بدبيني مردم به اين گونه خصوصي سازي ها است. در اين ميان حركت سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع ايران (ايميدرو) در اعلام مزايده معدن آهن چغارت و لكه سياه و... در شهرستان بافق آن هم بدون هماهنگي با هيئت مديره و مديرعامل شركت سنگ آهن مركزي ايران- بافق و همچنين عجله و شتابي كه در اين واگذاري كاملاً نمايان و مشهود است؛ حكايت از ابهامات وافر در اين زمينه دارد. در اين ميان واگذاري «ايميدرو» كه چند سطح پايين تر از برند شركت سنگ آهن مركزي است؛ شائبه سياسي بودن واگذاري هايي از اين نوع را دوچندان مي كند.
در اين بين توجه به توصيه هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي براي عملياتي كردن اصل44 قانون اساسي به عنوان اهرمي براي نهادينه كردن عدالت و سالم سازي اقتصاد كشور يك ضرورت محسوب مي شود. چنان كه از انباشت ثروت در دست صاحبان قدرت و ثروت و بيكاري كارگران و انجام مزايده هاي صوري و سياسي جلوگيري شود. لذا بر آن شديم تا گوشه اي از مقاله مديرعامل شركت سنگ آهن مركزي ايران- بافق را كه در همين راستا به عنوان پيشنهاد در اختيار كيهان قرار داده شده است، در ادامه مورد اشاره قرار دهيم.
«روش خصوصي سازي پيشنهادي براساس اندازه ذخاير معدني ازنظر ذخيره يا ارزش (بزرگ و كوچك) به دو دسته تقسيم مي شود. درباره معادن بزرگ، مجوز استخراج را دولت اخذ نموده است. اكتشاف مقدماتي و تفصيلي يا نيمه تفصيلي معدن و طراحي و برنامه ريزي توليد آن را انجام مي دهد و مرجع فروش محصول را نيز به صورت كمي و كيفي مشخص مي كند (داخلي، خارجي و يا تركيبي). با اين شرايط معدن براي مثلاً 5سال اول در بورس به مزايده مي رود و پس از واگذاري با نظارت مديريت هاي معدني منطقه اي مواد معدني با هر عياري طبق برنامه استخراج مي شود و باطله برداري نيز براساس نسبت باطله برداري مرتبط طبق برنامه انجام مي گيرد. بدين ترتيب معدن به دليل وجود اطلاعات كامل اكتشافي، طراحي و برنامه ريزي توليد خوب، باطله برداري مناسب، استخراج بخش پرعيار و كم عيار طبق برنامه به بن بست نرسيده و با يك شك اقتصادي به ورشكستگي و اخراج كارگران و تعطيلي نمي انجامد.
درخصوص معادن كوچك مقياس، تكليفي به عهده دولت نيست، از طرفي معدن دار هم تكليف مشخصي ندارد و لذا كنترل هاي بيشتر دولت پيشنهاد مي گردد. بطور مثال پيشنهاد مي شود: پس از پي جويي مجوز اكتشاف مقدماتي صادر شود. بعد طراحي مقدماتي، مجوز محدود استخراج ماده معدني (درحد هزينه هاي اكتشاف تفصيلي) صادر گردد و پس از اين مرحله و طراحي تفصيلي معدن، مجوز استخراج تا نيمه عمر معدن اعلام شود. اكتشاف حين استخراج ادامه يافته و پس از طراحي مجدد معدن ادامه كار استخراج مجوز گيرد. كنترل و نظارت دولت در تمام مراحل كار به طور دقيق صورت مي گيرد. بدين ترتيب هر معدني قبل از اكتشاف تفصيلي فعاليت اصلي استخراجي آن آغاز نمي شود و بدني ترتيب ريسك مدل زمين شناسي را به حداقل ممكن مي رساند.
يكي از روش هاي كنترل و نظارت نزديك دولت ايجاد قطب هاي معدنكاري منطقه اي است؛ يعني تعريف معادن نمونه دولتي منطقه اي براي ايجاد امكان بسترهاي معدنكاري كه داراي تعهدات تأمين موادمعدني براساس برنامه دولت مي باشند و از سويي به عنوان پايگاه هاي آموزشي، پژوهشي و مشاوره مهندسي و ديگر حمايت هاي دولتي از معادن كوچك خصوصي محسوب مي شوند. براي مثال: شركت سنگ آهن مركزي ايران در بافق با معادن فعال سنگ آهن چغارت و سه چاهون به عنوان اولين و قديمي ترين تأمين كننده سنگ آهن كشور داراي مجرب ترين كارشناسان معدني، آزمايشگاه هاي منطقه اي و كامل ترين تجهيزات معدني اكتشافي و استخراج است و ازنظر شرايط اقتصادي امكان سرمايه گذاري اكتشافي برروي تمام آنومالي هاي منطقه بلوك ايران مركزي را دارد و از طرفي سنگ آهن استخراجي شده را در طرح هاي توسعه اي خود به هر ميزان جذب مي نمايد. در يك چنين شرايطي اگر به عنوان معدن روباز نمونه دولتي باقي بماند به راحتي امكان كنترل، نظارت و حمايت از بخش خصوصي را دارا مي باشد.»
بافق- خبرنگاركيهان

 



آيين زمستاني در استان مركزي

گزارش از: يدالله رحمتعلي -خبرنگاركيهان در اراك
نخستين بارش برف براي كشاورزان پيام آور خير و بركت است. كشاورزان دانه ژاي برف را، دانه هاي طلايي برف مي نامند و طولاني بودن نخستين بارش برف را نمادي از پربركت بودن سال زراعي مي دانند. در استان مركزي نيز در اين ارتباط آيين هاي خاص در برخي شهرها برگزار مي شود.
مراسم بارش نخستين برف
درشهر محلات، وقتي نخستين برف زمستاني مي بارد، كودكان و نوجوانان سعي مي كنند نخستين كساني باشند كه برف پارو مي كنند.
هركس مقداري برف برمي دارد و به در خانه ها مي رود. معمولا برف را در سيني مي گذارند و در خانه ها را مي كوبندا اهالي خانه نيز به آنها نقل، آجيل يا هر نوع خوراكي ديگر مي دهند.
اعتقاد براين است كه برف اول «طبق» دارد. يعني بايد به اولين شخصي كه برف اول را مي آورد، شيريني داد.
در شهرستان خمين پس از آمدن نخستين برف، رسم است كه با روش هاي تازه و لطيف- كه شك برانگيز نباشد، كمي برف براي اقوام و آشنايان بفرستند. براي مثال برف را در بسته اي مي پيچند و آن را در قابلمه اي مي گذارند و به پسري كه قرار است آن را ببرد، رموز لازم براي گول زدن طرف و گريختن به موقع را گوشزد مي كنند.
پسر اگر زرنگ باشد، با چهره اي حق به جانب سلام مي كند و مي گويد: «مادرم گفت: آش پخته بوديم، ياد شما بوديم» آنگاه ظرف را مي دهد و مي گويد: «بي زحمت ظرفش را خالي كنيد.» اگر صاحب خانه ظرف را بگيرد، پسر پا به فرارمي گذارد و مي گويد: «باختيد» و صاحبخانه فرياد مي زند: «بگيريدش»
اگر پسر را بگيرند، روي او را با دوده و زغال سياه مي كنند و اگر هيچ يك از اين دو نبود، از بازوي او يك نيشگون محكم مي گيرند و او را رها مي كنند. به هرحال بازنده آش رشته بايد به فرستنده برف يك سور بدهد.
مراسم كرده به كوه
اين مراسم در سه شب چهلم، چهل يكم و چهل و دوم زمستان و به شكلي يكسان در شهرستان خمين انجام مي گيرد. اهالي اعتقاد دارند كه شخصي به نام «كرده» (كردعلي) به كوه رفته و راه را گم مي كند و آنان آتش روشن مي كنند تا او برگردد.
مراسم شب اول اسفند
در روستاي «كل چشمه» به اين شرح انجام مي گيرد. عده اي از كودكان بالاي پشت بام خانه ها مي روند و از هواكش يا سوراخ بخاري طنابي را به پايين مي فرستند تا اهالي خانه به آنان «اسفندي» بدهند. اسفندي شامل: نخودچي، گردو، بادام و ميوه است. اين مراسم به نيت نزديك شدن نوروز انجام مي شود.
مراسم شب چله
مردم استان مركزي نيز مانند ساير هموطنان در اين شب به خانه هاي يكديگر مي روند و دور هم جمع مي شوند و به خوردن شام، انواع ميوه و شيريني مي پردازند و اين شب طولاني را با گفت و شنودهاي شيرين به پايان مي رسانند. آنها ديوان حافظ مي خوانند و فال مي گيرند.
در اين شب هفت نوع خوراكي و تنقلات اعم از كشمش، نخود بوداده، انواع تخمه، ميوه به ويژه هندوانه مي خورند.
مردم بر اين باورند اگر كسي در اين شب هندوانه بخورد، گرماي تابستان بر او تأثير نخواهد گذاشت.
در ساوه و اراك از مراسم بسيار زيبا و پسنديده مردم در اين شب، فرستادن هديه اي از طرف خانواده داماد براي خانواده عروس است.
اين هدايا معمولا شام، ميوه و شيريني است. خانواده عروس نيز در ظروف هدايا يك جفت جوراب يا دستكش پشمي به عنوان پاسخ به حرمت خانواده داماد مي گذارند.
يكي ديگر از مراسم شب چله مردم اين استان كشتن گوسفند مخصوص به نام «اتليك» است.روستاييان اين نوع گوسفندان را در فصل تابستان از بين گوسفندان خود جدا و به خوبي آنها را پروار مي كنند تا براي زمستان خوب چاق و فربه شوند. به محض اين كه زمستان فرا رسيد، گوسفندان پروار را سرمي برند و از آن غذاي بسيار لذيذي براي شام شب چله تهيه مي كنند. اين شام را در اصطلاح محلي «اتليك شامو» مي نامند.
در ضيافت اين شام معمولا هر خانواده همسايه ها و بستگان نزديك خود را دعوت مي كند. غذاي مخصوص اين شام جگر و دل و قلوه گوسفند است كه با سيب زميني سرخ شده تهيه مي شود و به آن «جزلاق» مي گويند.
جزلاق در واقع همان غذاي جغول بغول معروف است. شربت شيره انگور كه بر آن سركه معمولي مي افزايند، زينت بخش سفره شام شب چله است. اين شربت به نام ترشي شربت مشهور است. مراسم شب چله در روستاها و شهرهاي استان با اندكي تفاوت اين گونه برگزار مي شود. مردم شهر مامونيه نيز در شب چله گوسفندي را ذبح مي كنند و شام كله پاچه مي خورند.در محلات هم در اين شب افراد خانواده دور هم جمع مي شوند و شاهنامه يا كتاب اميرارسلان نامدار را مي خوانند. در «چهل رز» و «نيم ور» در شب يلدا سفره هفت سين درست مي كنند و در آن هفت نوع خوراكي كه باحرف «سين» شروع مي شود مانند: سنجد، سيب، سمنو، سركه و سبزي مي گذارند.
در شهر دليجان در شب چله كدو حلوايي را قطعه قطعه كرده و آن را با آب مي پزند و آن را به عنوان دسر تناول مي كنند. يكي ديگر از خوراكي هايي كه در اين شب مي خورند، زردك (هويچ زرد، هويج بومي) است. آن را مثل كدو مي پزند يا آن را به صورت خام مي تراشند و ريش ريش مي كنند و سپس آن را مي خورند. آنان معتقدند بايد روي آن آب خورد چون بر اين باورند كه زردك مي گويد: آبم بده تا توي آبت اندازم.

 



كوتاه از ورزش شهرستانها

معرفي برترين كشتي گيران عشايري و روستايي
اراك- خبرنگاركيهان: مسابقات كشتي آزاد انتخابي روستايي و عشايري استان مركزي با شركت 53كشتي گير در دليجان برگزار شد.
در اين دوره از رقابت ها، مهدي احمدي آزاد و مسلم ناصري از خمين، محمد حاتم خاني و احسان واحدي از اراك، رضا عظيمي از شازند، وحيد عظيميان از زرنديه، ميلاد آرين و اشكان عسگري از خمين در اوزان 50، 55، 60، 66، 74، 84، 96و 120كيلوگرم به ترتيب عناوين نخست را بدست آوردند.
در رده بندي تيمي هم، دليجان الف به مقام نخست دست يافت، خمين در جايگاه دوم قرار گرفت، و شازند سوم شد.
رقابت نوجوانان استان اصفهان در دو صحرانوردي
خوانسار- خبرنگاركيهان: دونده سميرمي بر سكوي نخست مسابقات دو صحرانوردي نوجوانان استان اصفهان انتخابي كشور ايستاد.
اين مسابقات با حضور 40 شركت كننده و 7تيم از شهرهاي اصفهان، سميرم، گلپايگان، فريدن، چادگان و خوانسار به ميزباني شهرستان خوانسار برگزار شد.
در اين مسابقات شركت كنندگان نوجوان مسافتي به طول 6كيلومتر از ميدان امام حسين(ع) قودجان تا ورزشگاه شهيد رجائي را پيمودند.
پژمان عوض پور از سميرم، علي اصغر مهري و ابوالفضل يزدانپرست هر دو از خوانسار، به ترتيب رتبه اول تا سوم را در اين مسابقات كسب كردند. در قسمت تيمي نيز تيم هاي خوانسار، گلپايگان و سميرم حائز رتبه هاي اول تا سوم شدند.
صعود به قله
اسفراين- خبرنگاركيهان: گروه كوهنوردي ارس سالوك اسفراين شامل 19نفر از كوهنوردان زن و مرد به قله 2011متري حسن چاخويي صعود كردند. در اين صعود خانم ها برزين، ملكي، احساني، فاطمه و آسيه حسن زاده، مرضيه سالاري و نودوزي و آقايان اكبر حسيني، رضا فيروز، خليل عاقبتي، جعفر سنگ سفيدي، محسن جهانيان، مهدي يوسف نژاد، صابر اسداللهي و سعيد باقري شركت داشتند.
پايان مسابقات فوتسال دانشجويان
بناب- خبرنگاركيهان: مسابقات فوتسال دانشجويان دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي بناب با قهرماني تيم البدر طلايي آسيا به كار خود پايان داد.
در اين مسابقات كه به مناسبت گراميداشت هفته بسيج برگزار شده بود؛ 32تيم در قالب هشت گروه چهار تيم از دانشگاه هاي «آزاد»، «دولتي»، «پيام نور» و «آب و برق» بنا و «يك تيم از شهرستان عجب شير» به رقابت پرداختند. در پايان تيم البدرطلايي آسيا مقام قهرماني را كسب كرد و تيم منتخب شهرستان عجب شير نايب قهرمان شد. هاشم حيدري آقاي گل مسابقات انتخاب شد.
ساخت پيست دوچرخه سواري
قزوين- خبرنگار كيهان: پيست سرپوشيده و بين المللي دوچرخه سواري در بوستان فدك قزوين احداث مي شود. شهرداري قزوين زمين اين پيست را واگذار مي كند. با ساخت اين پيست استان قزوين به يكي از قطب هاي اصلي اين رشته تبديل مي شود.
آموزش ناجيان غريق
اصفهان- خبرنگار كيهان:ناجيان غريق منتخب استخرهاي استان اصفهان براي اولين بار در دوره اي آموزشي با مهارت هاي اصولي احياي قلبي ريوي آشنا شدند.
اين دوره آموزشي براي اولين بار طي سه روز با حضور 20 نفر ناجي غريق منتخب از استخرهاي استان در قالب 12 ساعت آموزش تئوري و عملي برگزار شد.
برگزاري مسابقات بوكس
اراك- خبرنگار كيهان: مرحله چهارم ليگ بوكس استان مركزي، در كميجان برگزار شد.
در اين دوره از رقابت ها كه با شركت 51 بوكسور در دو رده سني الف (نونهالان، نوجوانان و جوانان) و رده سني ب (اميد و بزرگسالان) برگزار شد، در رده سني الف، احمدرضا بهرامي از خمين، محمد تلخابي از فراهان، ابوالفضل افشار از اراك، مهدي عزيزآبادي از فراهان، حشمت كريمي از ساوه، فرزاد محمدي راد از شازند و محمد احمدي از كميجان در اوزان 40، 42، 49، 52، 60، 64 و 69 كيلوگرم به ترتيب عناوين نخست را به دست آوردند. و در رده سني ب، هم: ياسر شيخ پور از ساوه، رامين ساكي و اميد باغبان عباسي از اراك، وحيد كاظمي و محمد صفايي از شازند، مهدي عيسي آبادي از كميجان و جواد قهرماني از ساوه در وزن هاي 60، 64، 69، 75، 81، 91 و 91+ به ترتيب عناوين نخست را به خود اختصاص دادند.
در رده بندي تيمي تا پايان مرحله چهارم ساوه با 19 امتياز، اراك با 14 امتياز و كميجان با 14 امتياز به ترتيب مقام هاي اول تا سوم را كسب كردند.
راهيابي 4 جودوكار به تيم ملي
چناران- خبرنگار كيهان:4 جودوكار نوجوان به اردوي تيم ملي نوجوانان براي آمادگي مسابقات قهرماني آسيا دعوت شدند.
عبدالوهاب وهابيان، عبدالله احمدي، رضا غلامي و رضا گريان 4 جودوكار نوجوان دعوت شده به اردوي تيم ملي هستند كه بايد از اول دي ماه در اردو حضور يابند.
كسب مدال توسط بانوان جودوكار
¤ در مسابقات جودو قهرماني بانوان بسيجي استان خراسان شمالي كه در مشهد برگزار شد جودوكاران شهرستان چناران موفق به كسب چندين مدال رنگارنگ شدند.
در اين مسابقات مريم منصوري در وزن 30 كيلوگرم و اعظم قلي پور در وزن 55 كيلوگرم به مدال طلا دست يافتند.
همچنين فاطمه وكيلي در وزن 35 كيلوگرم، هانيه كامجو در وزن 40 كيلوگرم، محدثه شهابي در وزن 43 كيلوگرم و نرگس عزيزي در وزن 46 كيلوگرم به مدال نقره و زهرا رايج در وزن 30 كيلوگرم و زهرا صادقي در وزن 63 كيلوگرم به مدال برنز دست يافتند.

 



كد تلفن شهرهاي درون استان ها حذف مي شود

خرم آباد - خبرنگار كيهان:
تا پايان امسال كد تلفن شهرهاي درون استانها حذف و يك شماره سه رقمي مختص استان جايگزين آنها مي شود.
مديرعامل شركت مخابرات لرستان با اعلام مطلب فوق افزود: براساس اين طرح پيش شماره هر يك از استانهاي كشور دو رقمي و شماره تلفن هاي ثابت 8 رقمي خواهد شد.
مسيب قباديان افزود: با اجراي اين طرح شهروندان ساكن شهرهاي هر يك از استانهاي كشور براي تماس با يكديگر در همان استان نياز به گرفتن پيش شماره ندارند و فقط همانند ساكنان يك شهر شماره مورد نظر را خواهند گرفت.
وي گفت: شماره تلفن ها تغيير نخواهد كرد و فقط يك شماره به اول هر يك از آنها اضافه مي شود و با عنايت به اينكه هر يك از استانهاي كشور به چند منطقه مخابراتي تقسيم خواهند شد در هر يك از اين مناطق يك عدد به اول شماره تلفن ها اضافه مي شود.
قباديان گفت: براساس طرح جديد كد همه شهرهاي استانها حذف مي شود و فقط يك كد استاني تعيين خواهد شد و استانها به مناطق مخابراتي تقسيم مي شوند.
وي گفت: با اجراي طرح جديد و حذف كد شهرهاي بين استاني، نرخ مكالمه شهرهاي استانها به نرخ پالس شهري كاهش خواهد يافت.
وي گفت: شهرهايي از هر استان كه شماره هاي مشابه دارند يك رقم اول شماره تلفن آنها تغيير خواهد كرد و اين طرح تا پايان امسال در كل كشور اجرا مي شود.
قباديان گفت: با اجراي اين طرح علاوه بر روانسازي برقراري ارتباط تلفني، زمينه ورود به شبكه جديد و استفاده از اينترنت پرسرعت فراهم مي شود.

 



عمليات احداث بيمارستان قرچك آغاز شد

ورامين- خبرنگاركيهان:
شهردار قرچك گفت: عمليات اجرايي احداث بيمارستان 200 تختخوابي قرچك شروع شد.
مهندس قاسم پور در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران افزود: اين بيمارستان در زميني به مساحت 30هزار مترمربع و با اعتباري بالغ بر دو ميليارد تومان ساخته مي شود. وي در بخش ديگري از سخنانش به توسعه فضاي سبز شهري اشاره كرد و گفت: تا پايان سال جاري 41 پارك محله احداث و تقديم شهروندان خواهد شد. البته بزرگ ترين پارك شهر قرچك سال آينده به بهره برداري مي رسد.
شهردار قرچك از راه اندازي كمربندي اين شهر در آينده خبر داد و گفت: بزرگ ترين ميدان ورودي شهر اوائل سال آينده احداث و به نام خليج فارس مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت در اين نشست خبري شهرداري قرچك به خبرنگاران قول داد تا در آينده نزديك خانه مطبوعات قرچك احداث شود. رئيس شوراي اسلامي شهر قرچك نيز، گفت: ورزشگاه پنج هزار نفري اين شهر تا پايان سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد. همچنين مراحل ارتقاي سطح بخش قرچك به شهرستان پايان يافته است و به زودي قرچك به عنوان شهرستان اعلام مي شود.

 



در جزيره كيش انجام شد
كاوش هاي جديد در شهر تاريخي حريره

كيش- خبرنگار كيهان:
با شروع دوره جديد كاوش ها در منطقه شمالي شهرك تاريخي حريره در جزيره كيش آثار بسيار با ارزش و مهمي از دل خاك بيرون آورده شد.
گروه باستان شناسان اعزامي به جزيره كيش به سرپرستي دكتر مصطفي راستي دوست موفق شدند در يك نقطه به سوي ساحل دريا با 50 گمانه با پيگردي سازه ها باز كنند و تاكنون، كاوش روي 35 گمانه شروع و حدود هزار مترمربع حفاري صورت گرفته كه نتايج بسيار خوبي داشته است.
براساس همين گزارش محدوده اين محوطه كاوش 8500 مترمربع مساحت داشته و سازه هاي اصلي آن نيز در منطقه غربي و جنوبي محدود قرار دارد.
منطقه جديد نشان از يك مركز گمركي و بارگيري محموله و يا قلعه به نظر مي رسد.
مصطفي راستي دوست يافته هاي سطحي در اين منطقه جديد را سفال، شيشه و سكه هاي مسي عنوان كرد و گفت: در اين منطقه همچنين يك مجموعه كامل از معماري وجود دارد كه سازه هاي آن پايه و تنه هاي ستون، درگاه و اتاق وجود دارد كه به وسيله گچ بري هاي قالبي، دندان موشي و كنگره اي تزيين شده اند و در بخش غربي اين مجموعه نيز يك فضاي پايه و پلكان است كه به حصار مجموعه با پشتيبان هاي مدور مي رسد.
گفتني است شهر تاريخي حريره به مساحت 120 هكتار در شمال جزيره كيش قرار دارد.

 



استاندار البرز: مطالعات اوليه 2 طبقه شدن آزادراه كرج پايان يافت

كرج- خبرنگار كيهان:
استاندار البرز از پايان مطالعات اوليه دوطبقه شدن آزادراه كرج از پل كلاك تا كمالشهر خبر داد.
عيسي فرهادي در ارتباط با تعريض آزادراه كرج- تهران اظهار داشت: با ساخت دو باند رفت و برگشت 60 درصد به ظرفيت تردد موجود اضافه خواهد شد كه تعريض پل ها و راه هاي دسترسي به آزاد راه نيز در نظر گرفته شده است و در 6 ماهه نخست سال 91 به بهره برداري خواهد رسيد.
وي تصريح كرد: اتوبان همت 11 كيلومتر تا كرج فاصله دارد و هم اكنون نيز 5/5 كيلومتر آن با 92 درصد پيشرفت در مرحله بهره برداري است.
اين مسئول گفت: وزارت راه و مسكن در صدد اتصال آزاد راه همت از مسير گرمدره به آزادراه تهران- كرج است تا از حجم بار ترافيك از ورودي گرمدره به سمت تهران كاسته شود و در آينده به كرج متصل خواهد شد.

 



صادرات 900 هزار دلاري انواع داروهاي دامي

بروجرد- خبرنگار كيهان:
مديرعامل يك شركت داروسازي در بروجرد از صادرات 900 هزار دلاري انواع داروهاي دامي در كشور خبر داد.
عزت الله محمدپور در اين باره با اشاره به توليدات دارويي اين شركت داروسازي در شهرستان بروجرد گفت: با توليد 150قلم داروي دامي كه 15قلم آن منحصراً دراين واحد در كشور توليد مي شود 70درصد توليد داروي دام بزرگ و 35 درصد توليد داروي طيور كشور را به خود اختصاص داده است.
وي افزود: در شش ماهه نخست امسال انواع دارو به ارزش 900 هزار دلار به كشورهاي تركمنستان- عراق- افغانستان و تاجيكستان صادر شده است؛ كه صادرات اين كشور به خارج در سال گذشته دو ميليون دلار انواع داروهاي دامي بوده است.

 



ثبت پوستين دوزي و فرش تركمن در فهرست آثار ملي كشور

گرگان- خبرنگار كيهان:
معاون ميراث فرهنگي استان گلستان گفت: دو اثر ناملموس فرهنگي گلستان شامل «پوستين دوزي و فرش تركمن» در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
«حميد عمراني» اظهار داشت: پوستين دوزي و فرش تركمن پس از طي مراحل تشريفات قانوني، در فهرست عادي ميراث ناملموس آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
وي اظهار اميدواري كرد با ثبت آثار معنوي و ناملموس گام هاي ارزنده اي براي حفظ اين مواريث فرهنگي برداشته شود.
لازم به ذكر است، تاكنون تعداد 590 اثر استان گلستان در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است.

 



افزايش 9درصدي ازدواج در گرگان

گرگان- خبرنگاركيهان:
رئيس اداره ثبت و احوال گرگان از افزايش آمار ازدواج و طلاق در اين شهرستان خبر داد.
محمدرضا شكرآبي گفت: وقايع ثبت شده در سال جاري در اين شهرستان، نسبت به سال گذشته شامل ولادت
46/1درصد، ازدواج 1/9درصد و طلاق 3/14درصد رشد داشته است.
وي آمار رخدادهاي به ثبت رسيده سال جاري را شامل پنج هزار و 64مورد ولادت، سه هزار و 686مورد وفات، سه هزار و 845مورد ازدواج و 693مورد طلاق ذكر كرد.وي هم چنين گفت: اسامي داراي بيشترين فراواني در شهرستان گرگان در سال جاري، پسران «اميرعلي، ابوالفضل، اميرحسين، علي، محمد، اميرمحمد، محمدطاها، ياسين، محمدمهدي و محمدرضا» و دختران «فاطمه، فاطمه زهرا، ستايش، نازنين زهرا، زهرا، نيايش، هستي، معصومه، يسنا و سارينا» است.
وي خاطرنشان كرد: در سال جاري چند اقدام مهم در اجراي طرح تحرك درثبت احوال استان به انجام رسيده است كه از جمله راه اندازي سيستم صدور شناسنامه رايانه اي بزرگسالان در تمام شهرستان ها، اجراي پروژه آرشيو الكترونيك اسناد هويتي در استان و راه اندازي سيستم ارتباط الكترونيك بين ادارات ثبت احوال را مي توان نام برد.

 



صادرات گل رز از يزد به ساير استان ها

يزد-خبرنگار كيهان:
كارشناس باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان يزد از توليد 17 ميليون و 715 هزار و 100 شاخه گل رز در استان خبر داد. حميد حمزه اظهار داشت: اين تعداد گل رز در سطح استان از 10 هكتار زمين در قالب گلخانه برداشت شده است.
وي افزود: در راستاي اشتغالزايي و ايجاد شغل به ازاي هر هكتار گلخانه پرورش گل رز در استان 30 نفر مشغول به كار شده اند كه اين مسئله به ارزش گل رز به عنوان گل زينتي در استان افزوده است.
حمزه با اشاره به اينكه گل رز توليدي استان به استانهاي همجوار صادر مي شود، تاكيد كرد: بيشترين خريداران گل رز يزد را اصفهان و تهران تشكيل مي دهند.
وي يادآور شد: عمده توليدكننده گل رز به عنوان گل زينتي و صادراتي در استان و شهرستان تفت است كه محصول توليدي آن از مرغوبيت مناسبي نيز برخوردار است.

 



ايمن سازي جاده هاي حاشيه اي مدارس اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
به منظور ايمن سازي جاده هاي حاشيه مدارس در سطح استان اردبيل امسال يك ميليارد ريال هزينه شده است.
مديركل حمل ونقل و پايانه هاي استان اردبيل با اعلام مطلب بالا افزود: از دو سال پيش ايمن سازي جاده هاي حاشيه مدارس در دستور كار اين اداره كل قرار گرفت كه با اجراي اين برنامه هيچ تصادف منجر به خسارت دانش آموزان روستايي در حاشيه جاده ها گزارش نشده است.
وي گفت با هدف اطلاع رساني به موقع از وضعيت جاده ها، حوادث جاده اي و تصادفات، ترافيك و شرايط جوي، استوديو خبري اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان آغاز به كاركرده است.
وي با گراميداشت هفته حمل ونقل گفت: توزيع اقلام آموزش ايمني بين 3200 دانش آموز، اجراي برنامه راديوي صداي راهبران توسط كارشناسان اداره حمل و نقل، اهداي خون توسط شاغلين در اداره كل حمل و نقل و پايانه ها از جمله برنامه هاي اجرا شده در هفته حمل و نقل در استان مي باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14