(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 4 دی 1390- شماره 20105

10كاري كه زودتر پيرتان مي كند
كلسترول خون را چگونه كنترل كنيم؟
بادمجان را سرخ نكنيد
راه رفتن روي ديوار!
نور خورشيد مانع شيوع آبله مرغان!
توليد برق از خورشيد آسان شد
بخار جيوه در زنجيره غذايي
تبخال بيماري عفوني
كوچكترين سياه چاله فضايي
عوارض ليزر
راز كره فلزي ناشناخته



10كاري كه زودتر پيرتان مي كند

پيري امري اجتناب ناپذير است و هيچ كس نمي تواند از آن فرار كند اما مي توان با انجام برخي كارها از پيري زودرس جلوگيري كرد.
به طور كلي به گذر زمان پير شدن مي گوييم. اين پير شدن مي تواند با مريضي هاي مختلفي نيز همراه باشد. گاهي نيز به دلايلي پنهان شما زودتر پير مي شويد. در اينجا به تعدادي از دلايلي كه شايد نمي دانيد اما در زودتر پير شدن شما مؤثر هستند اشاره مي كنيم:
تماشاي تلويزيون
همان طور كه مي دانيد نشستن در مقابل تلويزيون مي تواند باعث چاقي شود همچنين احتمال ابتلا به آلزايمر را در شما افزايش مي دهد.
نوشيدن مايعات از بطري با استفاده از ني
نوشيدن برخي مايعات مانند نوشابه ها مي توانند به بدن شما بسيار آسيب وارد كنند اما طريقه نوشيدن اين نوشابه ها نيز بسيار مهم است. نوشيدن از بطري و يا با استفاده از ني مي تواند باعث ايجاد چين و چروك در صورت شما بشود پس هميشه سعي كنيد با ليوان آب بنوشيد.
زياد يا كم ورزش كردن
ورزش براي سلامتي بسيار مفيد و حقيقتي انكارناپذير است. همه ما به خوبي مي دانيم كه ورزش مي تواند بدن ما را سالم و جوان نگه دارد و همچنين مي تواند از آلزايمر و بيماري هاي پوستي و غيره جلوگيري كند. البته توجه داشته باشيد كه ورزش نيز بايد به مقدار متوسطي انجام شود زيرا بيش از حد ورزش كردن مي تواند باعث بروز مشكلاتي همچون آرتروز در بدن شما شود.
سيستم گرمايشي
در فصل هايي كه هوا رو به سرما مي رود ما نيز سيستم هاي گرمايشي را روشن مي كنيم. توجه داشته باشيد كه اين گرما باعث مي شود تا پوست شما خشك شده و زمينه خوبي براي ايجاد چروك شود. براي جلوگيري از اين خشك شدن سعي كنيد فضاي خانه را مرطوب نگه داريد. همچنين مي توانيد سيستم هاي گرمايشي را كم كرده و بيشتر لباس بپوشيد.
شكر
خوردن شكر تنها باعث چاقي شما نمي شود، بلكه مشكلات بسيار زياد ديگري هم براي شما ايجاد مي كند. با خوردن مقدار زيادي شكر، سطح قند خون شما افزايش مي يابد و همين باعث مي شود تا پوست شما خراب شود و خيلي زودتر از حد معمول پير بشود.
شغل و كار
همه انسان ها براي اينكه بتوانند زندگي خوبي داشته باشند بايد كار كنند. همين كار كردن مي تواند باعث پيري شما بشود. اول اينكه بيشتر كارها و شغل ها با استرس همراه هستند كه همين ميزان قرار گرفتن در خطر حمله قلبي را افزايش مي دهد. همچنين كار كردن به مدت زياد مي تواند زمان شما را براي ورزش يا خواب محدود كند. سعي كنيد تا در آخر هفته ها به ورزش و استراحت بپردازيد.
صابون
شايد فكر مي كنيد كه صابون بهترين دوست پوست شما است اما سخت در اشتباه هستيد. بر روي پوست شما ماده اي وجود دارد كه از پوست شما محافظت مي كند. اما وقتي صورت خود را با صابون مي شوييد اين ماده پاك شده و صورتتان پذيراي چروك ها مي شود.
گوش كردن به موسيقي
همه ما ريزش مو و جهش به سمت تاسي را نشانه هايي از پيري مي دانيم. تحقيقات نشان مي دهد كه گوش كردن به موسيقي با صداي بلند و از طريق هدفون مي تواند ريشه موها را ضعيف كند پس مواظب موهاي خود باشيد.
روبالشي
در ابتدا در نظر داشته باشيد كه روبالشي بهتر است از جنس ابريشم يا ساتن باشد و كتان نيز يكي از بدترين جنس هايي است كه مي توانيد براي روبالشي خود انتخاب كنيد. به طور كلي بهتر است به پشت بخوابيد زيرا خوابيدن بر روي يك طرف صورت مي تواند باعث ايجاد چروك در صورت شما بشود.
رژيم غذايي كم چربي
بيشتر افراد سعي مي كنند تا از مواد غذايي با چربي كم استفاده كنند تا چاق نشوند. در اين بين ممكن است برخي از چربي هاي مهم مانند امگا-3 نيز حذف بشود. امگا-3 در مواد غذايي مانند ماهي و گردو يافت مي شود. اين اسيد چرب يكي از مهم ترين عوامل جلوگيري از پيري است زيرا نه تنها باعث جلوگيري از ايجاد چروك بر روي صورت شما مي شود بلكه به مغز و قلب شما را تقويت مي كند.

 



كلسترول خون را چگونه كنترل كنيم؟

پسته سرشار از ماده اي به نام فيتوسترول است كه سطح كلسترول خون را پايين مي آورد.
به گزارش برنا، سعيد حسيني متخصص تغذيه و رژيم درماني اظهار داشت: مغز پسته داراي مقدار زيادي پروتئين گياهي و مواد نشاسته اي است و اين دانه كوچك سرشار از مواد معدني مانند پتاسيم، كلسيم، روي و منيزيم است كه بسياري از نيازهاي بدن را تامين مي كند.
وي افزود: روي موجود در پسته، در رشد سلول ها و بافتهاي بدن بسيار موثر است و وجود كلسيم و آهن در پسته به استحكام بخشيدن استخوان و دندان ها همچنين درمان بيماري هايي مثل كم خوني هاي ناشي از فقر آهن كمك مي كند.
حسيني تصريح كرد: پسته داراي مقدار زيادي پروتئين است آن قدر كه مي توان آن را در كنار گوشت و حبوبات به عنوان يكي از منابع غني پروتئين به شمار آورد همچنين خوردن پسته براي بالا بردن حافظه و تقويت ذهن هم مفيد است.
وي يادآور شد: پسته همچنين منبع غني فيبر و ويتامين B6 نيز هست و ميزان پتاسيم موجود در هر 30 گرم پسته با پتاسيوم موجود در يك پرتقال برابري مي كند.

 



بادمجان را سرخ نكنيد

متخصص تغذيه توصيه كرد از سرخ كردن زياد بادمجان بايد پرهيز كرد چرا كه قسمت هاي بسيار سرخ شده آن كه به رنگ سياه در مي آيد، سرطان زا است بنابراين، اين ماده غذايي بهتر است بخارپز و آب پز تهيه شود و يا در معرض اندكي تفت قرار گيرد.
مرتضي صفوي در گفت وگو با ايرنا افزود: بادمجان حاوي ويتامين ها و مواد معدني گوناگون است و بايد در پخت اين ماده غذايي دقت كرد تا خواص خود را از دست ندهد.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: بادمجان در درمان يبوست و بيماري هاي قلبي و عروقي مفيد است همچنين فيبر موجود در اين ماده غذايي از سرطان گوارش جلوگيري مي كند.
صفوي گفت: مصرف خام بادمجان براي بيماران آسمي مضر است، اما اين ماده غذايي در عين حال ادرارآور و نرم كننده سينه است.

 



راه رفتن روي ديوار!

چسبهايي براي بالا رفتن از ديوار، ابزارهاي خود نابود شونده و خودروهايي كه خود را شارژ مي كنند از جمله ابداعاتي هستند كه پيش از ورود به اين جهان در فيلمهاي علمي تخيلي مجسم شده اند.
به گزارش مهر، اين ابزارها با اينكه تاكنون تنها در فيلمهاي علمي تخيلي ديده شده اند، اما به زودي به پديده اي واقعي تبديل خواهند شد زيرا دانشمندان در حال تكميل فناوري هاي جديدي هستند كه مي توانند زندگي انسانها را به افسانه اي تخيلي تبديل كنند.
اين ابداع جديد كه سال آينده رونمايي خواهد شد، مجموعه اي از تمامي ابزارهايي است كه در بالا ذكر شد به علاوه تعدادي از ديگر ابداعات كه در نمايشگاه «بيگ بنگ» به نمايش گذاشته خواهند شد. به گفته ديويد كربي از دانشگاه منچستر، زندگي حقيقي نه تنها مورد توجه شديد فيلمسازان قرار دارد، بلكه الهام بخش كارهاي آنها نيز هست و از اين رو اين دو به شكلي جدايي ناپذير در ارتباط خواهند بود.
راه رفتن بر روي ديوار
دستكشهاي مغناطيسي كه در نسخه جديد سري فيلمهاي «ماموريت غيرممكن» در دستان نقش اصلي داستان بوده و وي با كمك اين دستكشها از ديوار برج خليفه، بلندترين برج جهان، بالا مي رود از جمله اين ابداعات مجسم شده است.
محققان دانشگاه كورنل براي ساخت چنين ابزاري قطعه اي ابداع كرده اند كه از قدرت چسبندگي آب براي ايجاد اتصال چسبندگي قابل بازگشتي استفاده مي كند. اين چسب مي تواند به شيشه، چوب و حتي آجر بچسبد. اين محققان اميدوارند با استفاده از اين چسب بتوانند دستكشها و كفشهايي بسازند كه به انسان امكان مي دهد بر روي ديوار راه رفته يا به راحتي از آن بالا برود.
سازندگان همچنين براي تكميل ابداع نوعي سوسك بومي فلوريدا را مورد مطالعه قرار داده اند كه مي تواند خود را با قدرتي 100 برابر وزن بدنش به برگها چسبانده و سپس جدا كند.
ابزارهاي خود تخريب شونده از جمله طرح هايي هستند كه نمونه هايي ناكامل از آنها در حال حاضر ارائه شده اند. در حالي كه شايد آي-فن نمونه جالب توجهي از چنين ابزارهايي نباشد، اما واقعيت اين است كه مي تواند اطلاعات ذخيره شده بر روي آي-فن را از راه دور نابود كند.
مهندسان آمريكايي نيز موفق به ارائه پيامكي شده اند كه به صورت خودكار پاك مي شوند، البته كاربر بايد براي آنها مدت زمان تعيين كند تا پس از گذشت آن مدت زمان تعيين شده، خود به خود پاك شوند.
همچنين افرادي كه بر روي گوشي هاي موبايل خود اطلاعات محرمانه و يا دولتي دارند نيز بايد از ابزاري فلشي به نام « Tamatebako» استفاده كنند. شركت فوجيتسو سازنده اين ابزار است كه در حال حاضر در ژاپن موجود بوده و مي تواند اطلاعات ناخواسته را بدون ايجاد مزاجمت از روي گوشي همراه پاك كند. با استفاده از اين ابزار مي توان اطلاعات را در قالبهاي زماني 10 دقيقه تا يك هفته اي پاك كرد. همچنين در صورتي كه كاربر رمز عبور اشتباهي را وارد گوشي كرده و يا گوشي را به رايانه اي ثبت نشده وصل كند، تمامي اطلاعات پاك خواهند شد.
خودروهاي مولد انرژي
براساس گزارش ميل آنلاين، خودروي جديد و هيبريدي شركت BMW كه نمونه نمايشي آن ويژه فيلم ماموريت غيرممكن 4 ساخته شده، خودرويي است كه در طول زندگي خود هرگز رنگ پمپ بنزينها را نخواهد ديد. توربينهاي موجود در خودروي i8 مي تواند از حركت چرخهاي اين خودرو به اندازه اي انرژي توليد كند كه كل انرژي مورد نياز خودرو تامين شود.



 



نور خورشيد مانع شيوع آبله مرغان!

دانشمندان انگليسي در بررسيهاي خود دريافتند كه نور خورشيد و به ويژه پرتوهاي ماوراءبنفش آفتاب مي تواند مانع بروز بيماري آبله مرغان شود.
به گزارش مهر، محققان دانشگاه «سنت جورج» لندن با بررسي اينكه بيماري آبله مرغان در مناطق گرمسيري كه از نور خورشيد به ويژه پرتوهاي ماوراء بنفش غني هستند، كمتر شيوع دارد، نشان دادند كه قرار گرفتن در معرض آفتاب مي تواند به جلوگيري از گسترش اين بيماري كمك كند.
ويروس آبله مرغان كه herpes zoster نام دارد، مي تواند از طريق سرفه و عطسه در اولين مراحل آلودگي به سرعت منتقل شود.
اين ويروس بر روي پوست فرد آلوده تاولها و لكه هاي قرمزي به وجود مي آورد كه با خارش و سوزش همراهند. دوره رشد نهفته آبله مرغان بين 10 تا 21 روز است و خارشها و لكه هاي قرمز از 10 تا 21 روز پس از اينكه ويروس بيمار را آلوده كرد، ظاهر مي شوند.
از مدتها قبل نقش پرتوهاي آفتاب در غيرفعال كردن ويروسها مورد توجه قرار گرفته بود. اكنون اين دانشمندان نشان دادند كه درمناطق گرمسيري ويروس آبله مرغان كمتر از فردي به فرد ديگري منتقل مي شود.
براساس گزارش مديكال اكسپرس، اين تيم با مطالعه اطلاعات مربوط به 25 تحقيق مختلف درباره اين ويروس در كشورهاي مختلف دنيا به نقش يك سري از فاكتورهاي اقليمي درباره شيوع اين بيماري دست يافتند.
نتايج اين بررسي ها يك پيوند واضح را ميان سطح پرتوهاي ماوراء بنفش و پيشگيري از ويروس آبله مرغان نشان داد.
اما دانشمندان تاكيد كردند هرچند نور خورشيد تفاوتهايي را در شيوع آبله مرغان در ميان مناطق گرمسيري و مربوط ارائه مي كند. با وجود اين، فاكتورهاي ديگري نيز وجود دارند كه بايد در كشورهاي مورد بررسي مدنظر قرار گيرند كه از جمله اين فاكتورها مي توان به دماي متوسط، سطح رطوبت وحتي عناصر اجتماعي چون تراكم بالاي جمعيت اشاره كرد.

 



توليد برق از خورشيد آسان شد

گروهي از محققان دانشگاه نوتردام موفق به ابداع رنگ خورشيدي شده اند كه مي تواند در مسير توسعه فناوري انرژي تجديدپذير دستاوردي بزرگ به شمار رود.
به گزارش خبرگزاري مهر، با وجود اينكه اين ماده جديد تا تبديل شدن به ماده اي كارآمد براي توليد انرژي از نور خورشيد در پيش رو دارند، محققان مي گويند ساخت اين رنگ خورشيدي بسيار كم هزينه بوده و مي توان مقادير زيادي از آن را توليد كرد.
محققان دانشگاه نوتردام در تلاشي براي يافتن جايگزيني كارآمدتر براي سلولهاي خورشيدي سيليكوني، به مواد دانه كوانتومي روي آوردند. آنها براي ساخت اين رنگ در ابتدا از نانوذرات دي اكسيد تيتانيوم استفاده كرده و آنها را با سولفيد كادميوم يا سلنيد كادميوم پوش دادند، 2 ماده اي كه از قابليت جذب نور برخوردارند. به اين شكل زماني كه فوتوني با انرژي مناسب با تركيبات كادميومي برخورد مي كند منجر به فرار يك الكترون مي شود كه اين الكترون توسط دي اكسيد تيتانيوم جذب مي شود.
ذرات در نهايت در تركيبي از آب و الكل قرار مي گيرند تا رنگ را به وجود بياورند. تركيب سولفيد كادميوم رنگ زرد و تركيب سلنيد كادميوم رنگ قهوه اي تيره را به وجود مي آورد. كارآمدترين رنگ خورشيدي در اين مطالعه تركيبي از اين دو رنگ است كه قهوه اي روشن بوده و كارايي بالايي در جذب انرژي خورشيد دارد.
زماني كه اين رنگ بر روي ماده اي شفاف و رسانا قرار گرفته و در معرض نور خورشيد قرار مي گيرد، مي تواند برق توليد كند. در حال حاضر اين رنگها مي توانند با كارايي يك درصدي نور خورشيد را به برق تبديل كنند، ميزاني كه به نسبت 10 تا 15دصدي سلولهاي سيليكوني خورشيدي بسيار ناچيز است. اما در مقابل اين رنگ را مي توان با هزينه اي بسيار پايين و در مقادير بالا توليد كرد.
براساس گزارش پاپ ساينس، محققان قصد دارند مطالعه بر روي شيوه هاي افزايش كارايي و بهبود مقاومت اين رنگها را به زودي آغاز كنند.

 



بخار جيوه در زنجيره غذايي

دانشمندان در بررسي هاي خود نشان دادند جيوه اي كه به صورت بخار وارد اتمسفر مي شود، مي تواند دوباره رسوب كند و وارد زنجيره غذايي شود.
به گزارش مهر، انسانها همه ساله هزاران تن بخار جيوه را وارد اتمسفر مي كنند. اين ماده مي تواند به مدت طولاني به صورت معلق در اتمسفر باقي بماند.
اكنون گروهي از محققان لابراتوار ديناميكهاي انرژي دانشگاه ايالتي يوتاه كه نتايج يافته هاي خود را در مجله «نيچر ژئو ساينس» منتشر كرده اند، نشان دادند كه لايه هاي تروپوسفر و پايين استراتسفر عنصر جيوه را به اكسيد جيوه تبديل مي كنند. اين تركيب جديد مي تواند به راحتي در اكوسيستمهاي آبي رسوب كند و در پايان وارد زنجيره غذايي شود.
اين نتايج حاصل اطلاعاتي است كه مركز ملي تحقيقات جوي بين ماههاي اكتبر و نوامبر 2010 با انجام پروازهايي در آمريكاي شمالي و اروپا جمع آوري كرده است.
در اين تحقيقات هر دو دقيقه يكبار سطح جيوه عنصري و جيوه اكسيده ثبت شد. اين پروازها در ارتفاع بين 6 تا 7 كيلومتري و زير نقطه تلاقي تروپوسفر و پايين استراتسفر انجام شد.
اين اولين بار است كه اين دو شكل جيوه در كنار هم به روشي اندازه گيري شده اند كه نشان دهند جيوه عنصري چگونه به جيوه اكسيده تبديل مي شود.
هنوز مشخص نيست كه اين اكسيداسيون چگونه رخ مي دهد اما به محض اينكه تبديل اتفاق بيفتد جيوه اكسيده به سرعت همراه با جريانهاي هوا از اتمسفر خارج مي شود و رسوب مي كند.
پس از اينكه اين ماده در سطح رسوب كرد، جيوه اكسيده توسط باكتريها به متيل جيوه تبديل مي شود. اين شكل تركيب، مي تواند وارد زنجيره غذايي دريايي شود و در نهايت ماهي ها را آلوده كند.
به نظر مي رسد كه بعضي از نواحي چون جنوب غرب آمريكا شرايط اقليمي ويژه اي دارند كه به آنها اجازه مي دهد نسبت به ساير نواحي اكسيد جيوه بيشتري از اتمسفر دريافت كنند.
براساس گزارش رجيستر، جيوه مي تواند در فاصله هزاران كيلومتري از جايي كه از آن منتشر شده است رسوب كند.
براي مثال، جيوه اي كه از سوختهاي فسيلي آسيا ساطع شده است مي تواند در اتمسفر افزايش يابد و قبل از اينكه رسوب كند در مناطق مختلف دنيا چرخيده و در نهايت در آن سوي كره زمين فرود آيد.

 



تبخال بيماري عفوني

يك متخصص پوست با بيان اينكه تبخال يك بيماري عفوني ويروسي است، توصيه كرد: مبتلايان به تبخال از قاشق و ليوان شخصي استفاده كنند.
به گزارش مهر، دكتر نصرت پورسينا گفت: شخص بيمار در مدت بيماري براي خشك كردن از دستمال كاغذي استفاده كند. همچنين از قاشق، ليوان و ظرفي كه به دهان زده شده است افراد ديگر استفاده نكنند و از رفتن به استخر و اماكن عمومي پرهيز كنند.
وي افزود: تبخال يا «هرپس سيمپلكس» يك بيماري عفوني ويروسي است كه به دو دسته نوع يك يا «هرپس سيمپلكس لبيالي» و نوع2 يا «هرپس سيمپلكس» ناحيه تناسلي يا ژنيال تقسيم مي شود كه هر دو نوع آن واگير شديد دارد و ممكن است از فردي به فرد ديگر منتقل شود.
پورسينا گفت: ويروس نوع يك در دوران كودكي بصورت يك عفونت اوليه حاد با تب زياد، حال عمومي بد، آبريزش شديد از دهان و سوزش در ناحيه حلق همراه است.
وي ادامه داد: اين عفونت به مدت 3 تا 5 روز طول مي كشد و پس از آن كودك بهبودي مي يابد اما عفونت به طور كامل ريشه كن نمي شود و اين ويروس يك پناهگاه در بدن كه پناهگاه آن عقده هاي عصبي يا گره هاي عصبي است بخصوص گره هاي عصبي كه در اطراف دهان قرار دارند مي يابد.
اين متخصص پوست ادامه داد: بعدها در سنين بزرگسالي، ويروس هايي كه در گره هاي عصبي پناه گرفته اند، در اثر كاهش سطح ايمني، تب، سرماخوردگي و مصرف داروهاي كاهش دهنده سطح ايمني، دوباره فعال شده و اين بار با تب و حال عمومي بد همراه نيست و فقط ضايعات تبخال را در اطراف دهان لب و گاهي هم خيلي كم در اطراف چشم داريم البته هيچ نقطه اي از بدن در برابر اين ويروس مصون نيست و گاهي ممكن است در نواحي پوشيده مانند شكم، ران، باسن پديدار شود.
وي افزود: تبخال به شكل دانه هاي پرآب گروهي نزديك به هم است به عنوان مثال فرد بعد از سرماخوردگي يا همزمان با سرماخوردگي بعد از احساس سوزش، دانه هاي پرآب نزديك به هم كه آنها را با نام وزيگول مي شناسيم پديدار مي شوند.
پورسينا توصيه كرد: شخصي كه تبخال دارد از بوسيدن به خصوص در كودكان خودداري كند و تبخال را دست كاري نكند چرا كه باعث پخش شدن در بقيه نواحي مي شود.وي اضافه كرد: زماني كه شدت تبخال زياد نيست مي توان از داروهاي موضعي مانند بتادين، كرمهاي مخصوص تبخال استفاده كرد.

 



كوچكترين سياه چاله فضايي

تيمي بين المللي از ستاره شناسان با استفاده از يك كاوشگر پرتوهاي ايكس ناسا كوچكترين سياه چاله اي را كه تاكنون شناخته شده است، شناسايي كردند.
به گزارش مهر، اين محققان بر پايه اطلاعات جمع شده توسط «اكتشاف گر زمان سنجي پرتو ايكس رسي» (RXTE) ناسا نوع ويژه اي از پرتوهاي ايكس با عنوان «ضربان قلب را مورد بررسي قرار دادند. علت انتخاب اين نام براي اين نوع پرتوها اين است كه شباهت بسياري به امواج الكتروكارديوگرام دارند.
اين منطقه كه اين استاره شناسان بين المللي بر روي آن تحقيق كردند 3624 IGR JI7091-- نام دارد كه يك منظومه دوتايي متشكل از يك ستاره عادي و يك سياه چاله است كه جرم آن مي تواند كمتر از سه برابر جرم خورشيد باشد.
گازهاي اين ستاره به سمت سياه چاله گسيل مي شوند و حلقه اي را در اطراف آن مي سازند، مواد درون حلقه، گاز را تا دماي ميليونها درجه گرم مي كنند كه اين دما به اندازه كافي براي گسيل پرتوهاي ايكس كافي است.
تغييرات دوره اي مشاهده شده در شدت اين پرتوهاي ايكس بازتابش فرايندهايي هستند كه در داخل ديسك گاز رخ مي دهند.
اين دانشمندان معتقدند كه تغييرات سريع تري نيز در نزديكي افق حوادث سياه چاله رخ مي دهد. «افق حوادث»، منطقه اي از فضازمان است كه در آنجا تمام مرزهاي فضا به شدت تحت تاثير سياه چاله قرار مي گيرد و اگر جسمي وارد اين منطقه شود، سرانجام روي تكينگي يا مركز سياه چاله سقوط مي كند. افق حوادث بخشي از مناطق خارجي سياه چاله است.
ستاره شناسان در مدت انفجاري كه در سال 2003 رخ داد با اين منظومه دوتايي آشنا شدند. اطلاعات بايگاني شده توسط ماموريتهاي فضايي يك فعاليت شديد را هرچند سال يكبار از اين منظومه نشان مي داد. تازه ترين اين فعاليتها در فوريه گذشته آغاز شد.
اين منظومه در جهت صورت فلكي كژدم قرار دارد اما مسافت آن هنوز دقيقا مشخص نشده است. با وجود اين بر پايه ارزيابيها مي تواند در فاصله حداقل 16 هزار سال نوري و حداكثر 65 هزار سال نوري از زمين واقع شده باشد.
براساس گزارش يونيورس تودي، تغييرات پرتوهاي ايكسي كه در طول هر ضربان قلب توسط RXTE مشاهده شد، نشان مي دهد كه داخلي ترين منطقه حلقه اطراف سياه چاله به اندازه اي پرتو ساطع مي كنند كه براي به عقب راندن گاز بيروني كافي باشد و بتواند يك باد شديد به طرف خارج رانده و جريان به سمت داخل را قطع كند.
به اين ترتيب، حلقه داخلي به حدي درخشان و گرم مي شود كه پرتاب ماده به طرف بيرون را دوباره از سر گيرد. كل اين فرايند در مدت 40 ثانيه رخ مي دهد.
رصد كوچك ترين سياه چاله تاكنون شناخته شده تيمي بين المللي از ستاره شناسان با استفاده از يك كاوشگر پرتوهاي ايكس ناسا كوچكترين سياه چاله اي را كه تاكنون شناخته شده است شناسايي كردند.

 



عوارض ليزر

دبير اجرايي ششمين كنگره انجمن پزشكي ليزري ايران گفت: اگر از ليزر به درستي استفاده نشود، ممكن است عضله آسيب ببيند و پوست بسوزد.
به گزارش برنا، طيبه نيكوخرسند افزود: با استفاده از ليپوليزر مي توان 4 تا 5 كيلوگرم از وزن بدن را كاهش داد بنابراين اين روش براي مبتلايان به چاقي مفرط كاربرد چنداني ندارد. از سوي ديگر ليپوليزر براي افراد دچار چاقي موضعي استفاده مي شود. با اين حال فرد به هر روشي لاغر شده باشد اگر شيوه زندگي خود را تغيير ندهد هميشه لاغر باقي نمي ماند.
وي گفت: تقريباً 70 درصد از عمل هاي جراحي لاغري انجام شده در تهران از ليپوليزر و ليپوساكشن به طور همزمان بهره برده مي شود و از مزاياي بهره گيري از ليپورليزر و ليپوساكشن اين است كه پوست بر اثر برداشته شدن چربي ها شل نمي شود.
وي تأكيد كرد: ليزرهاي كم توان 30 تا 60درصد و ليزرهاي پرتوان 70 تا 80 درصد در اين زمينه مؤثر هستند با اين حال استفاده از ليزر باعث بازگشت پوست به حالت اول نمي شود بلكه باعث كاهش پهنا و عمق تركها مي شود.
وي درباره كاربرد ليزر در زمينه لاغري نيز افزود: از ليزرها به دو شيوه براي دستيابي به اين هدف مي توان استفاده كرد. با بهره گيري از ليزرهاي كم توان در سلول هاي چربي، سوراخ هايي ايجاد مي شود و با ورزش و فعاليت بدني اين چربي ها سوزانده مي شوند و فرد لاغر مي شود. اگر اين ليزر با طول موج و انرژي نامناسب به كار گرفته انتخاب شود اين روش اثربخشي لازم را براي لاغري ندارد.
اين پزشك با اشاره به تأثير استفاده از ليزرهاي پرتوان بر لاغري گفت: ليزرهاي پرتوان براي لاغري كاربرد دارند كه از طريق فيبر به زيرپوست هدايت مي شوند و چربي ها را با حجم زياد مي سوزاند مي شود البته بايد اين كار با ليپوساكشن همراه شود بنابراين استفاده از ليزر پرتوان مستلزم فرستادن بيمار به اتاق عمل است و عوارض جراحي و ليپوساكشن را نيز به همراه دارد.
نيكوخرسند درباره عوارض استفاده از ليزرهاي پرتوان براي لاغري تأكيد كرد: اگر از اين ليزر به درستي استفاده نشود، ممكن است عضله آسيب ببيند و پوست بسوزد. بنابراين بايد پيش از استفاده از ليزر، بيمار را از عوارض آن آگاه كرد.
وي با بيان اينكه ليپوساكشن عمل جراحي مردودي نيست گفت: بيماران درباره اين عمل جراحي ذهنيت غلطي دارند چرا كه ليپوساكشن وسيله كاهش وزن نيست.

 



راز كره فلزي ناشناخته

يك كره عجيب به وزن 6 كيلوگرم به طرز اسرارآميزي در 750 كيلومتري پايتخت كشور ناميبيا به زمين سقوط كرد.
به گزارش مهر، علاوه بر بارش شگفت انگيز دانه هاي درشت تگرگ در بيابان ناميبيا، اكنون كره هاي فلزي نيز مي بارند.
به نظر مي رسد كه اين خبر جعلي باشد اما واقعا اتفاق افتاده است. در حقيقت، در نيمه ماه نوامبر در فاصله 750 كيلومتري پايتخت ناميبيا يك كره فلزي به وزن 6 كيلوگرم و قطر حدود يك متر به زمين سقوط كرد و در اثر برخورد، حفره اي به عمق 33 سانتي متر و عرض 4 متر ايجاد كرد.
جنبه شگفت انگيز اين خبر در اين است كه با وجود اين كه يك ماه از اين رويداد عجيب مي گذرد هنوز كسي نمي داند اين توپ از كجا آمده است.
«پل لوديك»، رئيس مركز تجسس ناميبيا در اين باره توضيح داد: «ساكنان و مقامات دهكده صداي انفجارهاي مختلف را در شعاع سه كيلومتري شنيدند و 5 روز بعد اين شيء كروي شناسايي شد.»
اين توپ اسرارآميز فلزي از فاصله حدود 18 متري از محل برخورد به خوبي قابل مشاهده بود. به نظر مي رسد داخل اين كره خالي باشد اما هنوز هيچ كس اين مسئله را تاييد نكرده است.
مورد اين توپ به حدي غيرقابل توضيح است كه در روزهاي آينده كارشناسان ناسا و اسا نيز به بررسي آن خواهند پرداخت.
به گفته «لوديك»، اين امكان وجود دارد كه اين شيء، قطعات مربوط به يك فضاپيما باشد. هر چند هنوز مشخص نيست كه اين توپ مربوط به يك فناوري انساني است يا خير.
براساس گزارش ديسكاوري نيوز، پيش از اين كره هاي مشابهي در مناطق ديگر زمين شناسايي شده بودند. براي مثال، در سال 2008 يك كشتزار در برزيل يك توپ فلزي آسماني شناخته شد.
در سال 2007 نيز يك كشاورز در استراليا يك توپ ديگر را در مزرعه خود پيدا كرده بود.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14