(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 دی 1390- شماره 20108

هيئت 50 نفري اتحاديه عرب كار خود را در سوريه آغاز كرد
فراخوان انقلابيون بحرين براي برپايي اعتراض گسترده عليه آل خليفه
نيكلاس برنز: اشغال عراق اشتباه بزرگ آمريكا پس از جنگ ويتنام بود
فرياد مردم مصر در تظاهرات ميدان التحرير حكومت ژنرال ها بايد سرنگون شود
گسترش اعتراض ها عليه يهودي سازي قدس شريف
مالكي اسناد دخالت طارق الهاشمي در فعاليت هاي تروريستي را به دادگاه داد
استقبال اسلامگرايان مصر از هنيه در قاهره
ديدار رهبر جديد كره شمالي با هيئت اعزامي سئول
اعتراض ژاپني ها به استقرار پايگاه آمريكا در اوكيناوا
ساركوزي نامحبوب ترين رئيس جمهور فرانسه
كودتاي نظامي در گينه بيسائو نافرجام ماند
تظاهرات «وفاداري به شهدا» امروز در شرق عربستان برگزار مي شود
افزايش اسلام ستيزي در فرانسه
پوتين درخواست مخالفان را براي بازشماري آرا نپذيرفت
چها رسوي پنج قاره



هيئت 50 نفري اتحاديه عرب كار خود را در سوريه آغاز كرد

هيئت 50 نفره ناظران اتحاديه عرب به طور رسمي كار خود را در شهر حمص سوريه آغاز كرد.
50 تن از ناظران اتحاديه عرب به همراه 10 مسئول ديگر اين اتحاديه روز گذشته رسما كار خود را در شهر حمص آغاز كردند.
اين هيئت روز دوشنبه با يك هواپيماي اختصاصي از قاهره وارد دمشق پايتخت سوريه شد. 10 نفر از اعضاي اين هيئت مصري هستند. در هيئت اعزامي اتحاديه عرب كارشناسان عرب در حوزه هاي سياسي، امنيتي، نظامي و حقوقي حضور دارند و قرار است در مدت يك ماه حضور خود در سوريه با گروه هاي مختلف، مردم و مقامات گفت وگو كنند تا راه حل مناسبي براي بحران كنوني سوريه پيدا كنند. اين هيئت در شرايطي به سوريه اعزام شده كه دولت روسيه اعلام كرد كه هرگونه مداخله خارجي در سوريه را نمي پذيرد و نمي خواهد تجربه ليبي در سوريه تكرار شود.

 



فراخوان انقلابيون بحرين براي برپايي اعتراض گسترده عليه آل خليفه

جوانان ائتلاف 14 فوريه بحرين از مردم اين كشور خواستند در تظاهرات گسترده با عنوان «لحظه نهايي» براي سرنگوني رژيم آل خليفه در روز جمعه شركت كنند.
جوانان انقلابي 14 فوريه بحرين با فراخوان گسترده از مردم انقلابي اين كشور تاكيد كردند كه لحظه سرنوشت ساز نزديك است و با ايستادگي مردم مي توان حماسه اي خلق كرد و خواسته هاي هميشگي آنها را محقق ساخت.
جوانان انقلابي بحرين اظهار داشتند، جنايت هاي آل خليفه روز به روز افزايش مي يابد و تداوم اعتراضات مي تواند پايه هاي اين حكومت را سست كند.
رئيس كنگره حقوق بشر بحرين نيز با بيان اين كه رژيم آل خليفه سياست گريز از مجازات را در پيش گرفته است از دست داشتن فرزندان پادشاه بحرين در جنايت عليه مردم خبر داد.

 



نيكلاس برنز: اشغال عراق اشتباه بزرگ آمريكا پس از جنگ ويتنام بود

يك مقام سابق كاخ سفيد اعتراف كرد جنگ عراق بزرگترين ضربه را پس از جنگ ويتنام به وجهه و قدرت ايالات متحده وارد كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «نيكلاس برنز» معاون اسبق وزير خارجه آمريكا و استاد دانشگاه هاروارد، طي مقاله اي در نشريه «علوم و امور بين المللي بلفر» اعتراف كرد: جنگ عراق يك اشتباه راهبردي براساس پيش بيني نادرست بود كه پس از جنگ ويتنام بزرگترين ضربه را به وجهه و قدرت آمريكا وارد كرده است.
برنز افزود: من در زمان حمله به عراق (29 اسفند 1381) سفير آمريكا در ناتو بودم و از اين حمله حمايت كرده ام. اما مدت هاست كه متقاعد شده ام قرباني شدن سربازان ما و لطمه بزرگي كه به اعتبار جهاني آمريكا وارد آمده، بيشتر از جنبه هاي خوب اين جنگ است.
اين مقام سابق كاخ سفيد افزود: ما هرگز نبايد هزينه انساني اين جنگ را فراموش كنيم؛ 4500 زن و مرد جوان آمريكايي را از دست داده ايم. صدها هزار عراقي نيز كشته، زخمي و بي خانمان شده اند. همچنين هزينه جنگ بالغ بر يك تريليون دلار شد كه در آن زمان به سختي قادر به پرداخت آن بوديم. برنز افزود: وقتي كه مشخص شد دليل اعلام شده براي حمله به عراق به طرز غيرقابل قبولي اشتباه بوده است، اعتماد مردم آمريكا و هرگونه اميد براي حمايت هاي بين المللي نيز از دست رفت. به علاوه، اشغال عراق اثر ضمني قدرت گرفتن مهمترين دولت همسايه، يعني ايران را در پي داشت.
در نهايت، ابوغريب و گوانتانامو خدشه اي دائمي به وجهه آمريكا نزد بيش از يك ميليارد مسلمان وارد ساخت.
به گفته اين مقام سابق آمريكايي، جنگ عراق و افغانستان اين درس مهم را به آمريكايي ها داد كه از اين پس به جاي استفاده از زور، آنها بايد از ابزارهاي زيركانه تري مثل اهرم دموكراسي براي شكست دشمن استفاده كنند.

 



فرياد مردم مصر در تظاهرات ميدان التحرير حكومت ژنرال ها بايد سرنگون شود

همزمان با از سرگيري محاكمه مبارك در مصر، هزاران تن از مردم قاهره با برپايي تظاهرات خواستار كناره گيري نظاميان از قدرت شدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، تظاهركنندگان مصري بار ديگر و در آستانه محاكمه حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع اين كشور با آمدن به خيابان هاي قاهره پايتخت اين كشور، پايان حاكميت نظاميان و دولت مورد حمايت آنها را خواستار شدند.
معترضان مصري، حاكمان نظامي را به استفاده از زور عليه تظاهركنندگان و كشتار بيش از 100 تن از مردم غيرنظامي از زمان در اختيار گرفتن قدرت متهم مي كنند.
تظاهركنندگان مصري كه از ميدان «العباسيه» در قاهره به سوي ميدان «التحرير» راهپيمايي كردند، با سر دادن شعارهايي سركوب اعتراضات در مقابل مقر نخست وزيري در خيابان «قصر العيني» و هتك حرمت يك زن جوان مصري را از سوي نظاميان محكوم كردند.
در اين تظاهرات كه تعداد قابل توجهي از تظاهركنندگان را زنان مصري تشكيل مي دادند، معترضان فرياد مي زدند كه «اي نظاميان، دختران مصر خط قرمز هستند». شعار ديگر تظاهركنندگان «انقلاب مصر در همه جا» بود و شعار ديگر «سرنگون باد حاكميت نظاميان» بر روي پلاكاردهايي كه تظاهركنندگان با خود حمل مي كردند به چشم مي خورد.
معترضان مصري همچنين تصاوير «عماد عفت» روحاني الازهر كه به دست نظاميان در حوادث اخير كشته شده بود را در كنار تصاوير ساير جواناني كه به دست تك تيراندازان پليس به قتل رسيده بودند، با خود حمل مي كردند.
شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر از ماه فوريه و در پي سقوط رژيم حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع اين كشور، قدرت را در دست گرفت و با خودداري از واگذاري قدرت به غيرنظاميان حتي به وعده و وعيد هاي خود در مقابل مردم عمل نكرده است.
اين در حالي است كه طي ماه هاي اخير با اوج گيري اعتراضات مردمي بر عليه نظاميان، نيروهاي امنيتي، پليس و ارتش در مصر دست به كشتار زده و با شليك مستقيم به معترضان بسياري از آنها را از پاي درآورده است.
جوانان مسلمان و انقلابي مصر سركوب هاي نظاميان را به عنوان تلاش براي حفاظت از رژيم گذشته محكوم كرده اند و برقراري يك دولت منتخب و مردمي غيرنظامي را خواستارند.
در همين حال نيروهاي امنيتي و ارتش مصر با اتخاذ تدابير شديدي در قاهره، محل محاكمه حسني مبارك در قاهره را به محاصره خود درآوردند. حسني مبارك رئيس جمهور سابق مصر امروز به اتفاق «جمال و علا» دو تن از فرزندانش و «حبيب العادلي» وزير كشور سابق به همراه شش تن از معاونان در محل «آكادمي پليس» به جرم خيانت، قتل، آدم كشي و حيف و ميل اموال عمومي محاكمه خواهد شد.
در همين حال «محمد البرادعي» كانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري در گفت وگويي از مذاكرات محرمانه شوراي نظامي مصر با آمريكا درباره پيمان «كمپ ديويد» پرده برداشت.
البرادعي در گفت وگويي درباره اين مذاكرات اظهار داشت: مذاكرات كاملاً محرمانه بود و به نظر من آمريكايي ها مي خواستند بابت توافقنامه هاي مصر با اسرائيل اطمينان حاصل كنند. وي روابط خود را با اخوان المسلمين كاملاً دوستانه خواند و گفت: اخوان المسلمين جزو انكارناپذير جامعه مصر است.

 



گسترش اعتراض ها عليه يهودي سازي قدس شريف

جنبش حماس به رژيم صهيونيستي نسبت به تصويب قانون اعلام قدس به عنوان پايتخت يكپارچه «كشور يهودي» هشدار داده و آن را تجاوزي جديد عليه ملت فلسطين و حقوق ملي آنها دانست.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در بيانيه اي مسئوليت كامل تداوم تجاوزات و جنايت هاي رژيم صهيونيستي و شهرك نشينان عليه اراضي و شهروندان فلسطيني و مقدسات آنها را متوجه تل آويو دانست.
در اين بيانيه آمده است: شهر اشغالي قدس همچنان به عنوان نماد مسئله فلسطين باقي خواهد ماند و ملت فلسطين و اهالي قدس همچنان از سرزمين و حقوق خود دفاع خواهند كرد، مصوبات و قوانين رژيم صهيونيستي چيزي از واقعيت ها و تاريخ فلسطين را تغيير نخواهد داد.
حماس افزود، اين تلاش هاي تل آويو در مقابل پايداري ملت فلسطين محكوم به شكست است.
اين جنبش همچنين تأكيد كرد: ما در جنبش حماس ملت فلسطين را به دفاع از شهر قدس و مقدسات آن فرا مي خوانيم و از اتحاديه عرب و سازمان همكاري هاي اسلامي و سازمان ملل متحد مي خواهيم كه با سياست هاي رژيم صهيونيستي و عمليات يهودي سازي آن مقابله كنند.
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيز نسبت به يهودي سازي قدس هشدار داد و گفت: قدس پايتخت ابدي فلسطين باقي خواهد ماند.
وي افزود، انتفاضه نخست با مقاومت مردمي آغاز شد و به دليل افزايش روند تجاوزات اسرائيل عليه ملت فلسطين به مرحله عمليات شهادت طلبانه رسيد و تا زماني كه تجاوزات اشغالگران ادامه داشته باشد مقاومت با تمامي اشكال آن ادامه خواهد يافت.
سازمان همكاري اسلامي نيز تصميم كابينه رژيم صهيونيستي براي تصويب لايحه اعلام قدس به عنوان پايتخت اين رژيم را باطل خواند و ضمن محكوميت آن خواستار ايستادگي مجامع جهاني عليه آن شد.
اكمل الدين اوغلو دبيركل سازمان همكاري اسلامي در بيانيه اي كه منتشر شد اين لايحه را تجاوز مستقيم رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين و حقوق ثابت آنان برشمرد.
وي از شوراي امنيت و كميته چهارجانبه و سازمان يونسكو خواست تا براي توقف و جلوگيري از سياست هاي تبعيض نژادي رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين و مقدسات آن به طور جدي تلاش كنند.
حزب الله لبنان نيز با صدور بيانيه اي اقدام نژادپرستانه جديدرژيم صهيونيستي مبني بر بررسي قانون اعلام قدس بعنوان پايتخت دايمي يهوديان را نقض آشكار حقوق ساير اديان آسماني دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «المنار»، در بيانيه حزب الله لبنان آمده است: اين قانون نژادپرستانه يك تجاوز آشكار به حقوق بيش از 3 ميليارد مسلمان و مسيحي در سراسر جهان و يك اقدام تحريك آميز عليه آنها است.
در اين بيانيه آمده است: اين جنايت جديد رژيم صهيونيستي به پشتوانه سازمان هاي بين المللي مدعي دفاع از امنيت و صلح بين المللي و با سكوت آنها در قبال اين جنايت كه امنيت جهاني را تهديدمي كند، رقم مي خورد.


 



مالكي اسناد دخالت طارق الهاشمي در فعاليت هاي تروريستي را به دادگاه داد

يك مقام حزب حاكم و نزديك به نخست وزير عراق اعلام كرد، «نوري مالكي» اسناد جديدي را در مورد دست داشتن «طارق الهاشمي» در فعاليت هاي تروريستي به دستگاه قضايي اين كشور ارائه كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، يك نماينده مجلس از «فهرست دولت قانون» كه نامش ذكر نشده است، به پايگاه اينترنتي «الفرات نيوز» گفت كه نخست وزير مدارك جديدي را در مورد فعاليت تروريستي معاون رئيس جمهور عراق به دستگاه قضايي ارائه كرده است.
به گفته اين نماينده مجلس، دستگاه قضايي عراق در حال حاضر مشغول بررسي اين اسناد است.
الهاشمي كه اكنون در اربيل عراق به سر مي برد، منكر هرگونه ارتباط با گروه هاي تروريستي شده است. محافظان الهاشمي اخيراً اعترافاتي داشته اند كه اين ارتباط را ثابت مي كند. با اين حال، معاون رئيس جمهوري عراق پذيرفت كه در اربيل محاكمه شود، كه با مخالفت بغداد مواجه شده است.
در همين حال، «جوزف بايدن» معاون رئيس جمهوري آمريكا ديروز به بغداد رفت و در رابطه با نجات الهاشمي از محاكمه، با مقامات عراق گفت وگو كرد. ظاهر قضيه اين است كه بايدن مي خواهد ميان دو ائتلاف «دولت قانون» و «العراقيه» ميانجيگري كند.
خبر ديگر اينكه، جريان صدر خواستار انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام براي حل بحران جاري عراق شده است.

 



استقبال اسلامگرايان مصر از هنيه در قاهره

دبيركل جنبش اسلامي فلسطين (حماس) درباره طرح هاي رژيم صهيونيستي در قدس هشدار داد و خواستار اتخاذ تدابير جديد براي لغو محاصره غزه شد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «اسماعيل هنيه»، نخست وزير دولت منتخب فلسطين، روز سه شنبه در ديدار با «نبيل العربي» دبيركل اتحاديه عرب در قاهره در گفت وگو با خبرنگاران، از اين اتحاديه خواست تا تصميمات خود را در زمينه لغو محاصره غزه به اجرا بگذارد.
وي با اشاره به طرح هاي رژيم صهيونيستي براي جدا كردن قدس از هويت اسلامي آن اظهار داشت: قدس در خطر است و دفاع از آن مستلزم تهيه طرحي رسمي و مردمي از سوي كشورهاي عربي و اسلامي است و نبايد در اين مورد فقط به سخنراني و صدور بيانيه اكتفا كرد.
هنيه يادآور شد: حمايت مالي براي تقويت ايستادگي ساكنان اين شهر و تاكيد بر مركزيت آن در فلسطين در مجامع بين المللي هميشه بايد در نظر قرار بگيرد.
وي با تاكيد بر اينكه موضوع آشتي بين فلسطينيان گزينه اي راهبردي است گفت: ما در جهت اجراي موارد توافق شده تاكيد مي كنيم و نظر خود را براي اين مهم بيان كرده ايم تا راه را بر دخالت هاي آمريكا و اسرائيل ببنديم.
هنيه تاكيد كرد: ما درباره همه مسائل با جنبش فتح بحث و گفت وگو كرده ايم و اكنون در فضاي آشتي قرار داريم و براي تحقق آن آمادگي داريم.
وي ديدار خود را با دبيركل اتحاديه عرب مثبت ارزيابي كرد و افزود: اين ديدار در شرايطي صورت گرفت كه اوضاع در منطقه عربي دگرگون شده است و نتيجه آن مثبت خواهد بود.
هنيه با اشاره به ديدارهاي خود با اخوان المسلمين در مصر يادآور شد: حضور حماس در كنار اخوان المسلمين مصر، ترس و وحشت را در قلب اسرائيلي ها ايجاد مي كند و رژيم آنها را در معرض تهديد قرار مي دهد.
از سوي ديگر «محمد بديع» رهبر جنبش اخوان المسلمين پس از ديدار با هنيه گفت: رژيم مبارك ميان اخوان المسلمين و قلب آنها يعني جنبش حماس فاصله انداخته بود و ما همواره از آرمان فلسطين حمايت مي كنيم.
اسماعيل هنيه روز يكشنبه در نخستين مرحله از سفر خود به 6 كشور عربي و اسلامي وارد قاهره شد و با نخست وزير، رئيس سازمان امنيت مصر و وزير خارجه اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
رهبر حماس همچنين از كشورهاي قطر، سودان، تركيه، تونس و بحرين ديدار خواهد كرد.
نخست وزير دولت منتخب فلسطين در دومين روز سفر خود به قاهره با رهبر جماعت اخوان المسلمين و شخصيت هاي برجسته اسلامگراي اين كشور ديدار و به گرمي مورد استقبال اعضاي اخوان المسلمين قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، «اسماعيل هنيه» نخست وزير منتخب دولت مردمي فلسطين روز سه شنبه در ديدار با «محمد بديع» رهبر جماعت اخوان المسلمين پيروزي اسلامگرايان مصر در انتخابات پارلماني را، تبريك گفت.
در اين ديدار كه بسياري از شخصيت هاي اسلامگراي مصر و سياستمداران برجسته جماعت اخوان المسلمين حضور داشتند، محمد بديع با در آغوش گرفتن اسماعيل هنيه از وي به گرمي استقبال كرد و ورود او را به قاهره تبريك گفت و افزود: رژيم مبارك بين اخوان المسلمين و قلب آنها «حماس» در غزه جدايي انداخته بود.
در مراسم استقبال از هنيه صدها تن از طرفداران جماعت اخوان المسلمين با در دست داشتن پرچم هايي به رنگ سبز با سر دادن شعارهايي ورود دبيركل جنبش اسلامي فلسطين(حماس) را به خاك مصر تبريك گفتند.
اسماعيل هنيه در اين مراسم پرشور با تشكر از مردم مصر و اخوان المسلمين تصريح كرد: حماس يك جنبش جهادي است و منشأ اسلامي دارد.
وي يادآور شد: حماس امتداد جنبش «مادر» در مصر است و موسس آن شهيد «احمد ياسين» نماينده حلقه اي از حلقه هاي جهادي بود كه شهيد حسن البناء(موسس اخوان المسلمين) آن را ايجاد كرده بود و حماس و اخوان المسلمين با اتحاد يكديگر در آينده ترس و وحشت را در قلب رژيم صهيونيستي ايجاد خواهند كرد.

 



ديدار رهبر جديد كره شمالي با هيئت اعزامي سئول

رهبر جوان و 28 ساله كره شمالي طي اتفاقي نادر و مهم «لي هي هو» ، همسر «كيم داي جونگ»، رئيس جمهور سابق كره جنوبي را به حضور پذيرفت.
اين ملاقات كه روز دوشنبه در كاخ «كوم سوسان مموريال» و با هدف احترام به «كيم جونگ ايل»، رهبر فقيد كره شمالي برگزار شد، مورد توجه بسياري از رسانه ها و تحليلگران سياسي قرار گرفت.
به اعتقاد ناظران سياسي، اينگونه وقايع مي تواند به بهبود روابط تيره و تار دو كره منجر شود. برخي كشورها از جمله چين از اين اتفاق استقبال كرده اند. اين ناظران احتمال تغيير در سياست خارجي كره شمالي را بعيد نمي دانند. «كيم جونگ ايل»، 17 دسامبر بر اثر حمله قلبي در 69 سالگي درگذشت.
«اون» سومين فرزند «ايل» چند روز پيش رئيس نهاد مهم سياست گذاري حزب حاكم كارگران شد تا بدين ترتيب علاوه بر پست نظامي، رسما داراي اعتبار و پست سياسي نيز شود. برخي گزارش ها از اداره كره شمالي از سوي يك شوراي رهبري خبر داده اند. امروز مراسم تدفين رهبر سابق كره شمالي برگزار مي شود.

 



اعتراض ژاپني ها به استقرار پايگاه آمريكا در اوكيناوا

مردم اوكيناواي ژاپن در اعتراض به استقرار پايگاه هاي آمريكا در اين ايالت ساختمان اداري دولت را به محاصره خود درآوردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه ماينچي ژاپن، صدها تن از مردم ايالت اوكيناواي ژاپن ديروز در اعتراض به گزارش دولت اين كشور كه درباره تاثيرات زيست محيطي پايگاه هاي نظاميان آمريكايي ارائه شده است اقدام به محاصره ساختمان اداره دولتي اين ايالت كردند.
از آنجا كه اين گزارش ضمن تأييد تأثيرات مخرب پايگاه هاي آمريكايي بر محيط زيست، توصيه كرده است كه اين پايگاه به منطقه ديگري در همين ايالت منتقل شود. اين در حالي است كه مردم نه تنها خواستار اخراج نظاميان آمريكايي از ايالتشان بلكه از كشورشان هستند.
بر پايه اين گزارش، تعدادي از نمايندگان مجلس محلي ايالت اوكيناوا نيز در اين اعتراضات حضور داشتند.
پايگاه هوايي فوتنما يكي از بزرگترين و جنجالي ترين پايگاه هاي نظاميان آمريكا در ژاپن است كه آلودگي هاي زيست محيطي و آلودگي هاي صوتي زيادي براي ساكنان منطقه ايجاد كرده است.
گفتني است علاوه بر موارد فوق نظاميان آمريكايي مستقر در مناطق مختلف ژاپن مرتكب تجاوز به عنف و جنايت در اين كشور شده اند و مردم خشمگين ژاپن به آنان به چشم اشغالگران جنايتكار مي نگرند.

 



ساركوزي نامحبوب ترين رئيس جمهور فرانسه

نظرسنجي هاي جديد نشان مي دهد رئيس جمهور فرانسه از كمترين محبوبيت در ميان كشورش برخوردار است.
به گزارش خبرگزاري ها، نظرسنجي موسسه «اس،اس،آ» كه به سفارش روزنامه «لزكو» صورت گرفته نشان مي دهد، نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه به رغم تمام تلاش هايي كه در سال 2011 براي بهبود اوضاع اقتصادي حاكم بر كشورش كرده، نتوانسته است بين مردم محبوبيت لازم را كسب كند.
براساس اين گزارش، در حالي كه «ساركوزي» تنها 4 ماه تا انتخابات رياست جمهوري فاصله دارد، در مقايسه با «والري ژيسگاردستن» «ژاك شيراك» و «فرانسوا ميتران» از محبوبيت به مراتب كمتري برخوردار است. مقايسه نظرسنجي ها در سال هاي گذشته نشان مي دهد، مردم فرانسه در سال جاري ميلادي بيش از هر وقت ديگري نسبت به «ساركوزي» بي اعتماد بوده اند. بحران اقتصادي، كاهش قدرت خريد و افزايش بيكاري از جمله مسائلي است كه در اين نظرسنجي مردم به آن استناد كرده اند.

 



كودتاي نظامي در گينه بيسائو نافرجام ماند

منابع خبري از شكست كودتاي نافرجام نظامي در گينه بيسائو خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، گروه كوچكي از سربازان با حمله به يك مركز عالي نظامي سعي در به دست گرفتن امور كشور كردند كه تلاش آنها با مقاومت ارتش ناكام ماند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «كارلوس گومز» نخست وزير گينه بيسائو در واكنش به اين كودتا گفت: حمله روز دوشنبه به اهداف نظامي در اين كشور تلاش براي كودتا بوده كه نافرجام مانده است. «نانديگنا» سخنگوي دولت گينه نيز اظهار داشت: روز دوشنبه، سربازان به ستاد ارتش حمله كرده و سلاح هايي را به سرقت بردند، اما با وجود اين بسياري از آنها دستگير شده اند و تلاش رهبران آنها براي كودتا با شكست مواجه شده است.
دولت گينه روز دوشنبه فرمانده نيروي دريايي اين كشور را طراح كودتا دانست و دستور بازداشت وي را صادر كرد.
اين در حالي است كه هنوز اطلاعات و آمار دقيقي از افراد كشته يا بازداشت شده در اين ماجرا اعلام نشده است اما دستگيري ژنرال «خوزه اميركو بوبو ناتشوتو» فرمانده نيروي دريايي و مركز متفكر اين كودتا در روز دوشنبه تائيد شده است.
كودتاي روز دوشنبه در گينه بيسائو در حالي رخ داد كه «مالام باكاي» رئيس جمهور اين كشور كه در سال 2009 به قدرت رسيد، براي درمان بيماري قند خود در فرانسه به سر مي برد.
گينه بيسائو از زمان استقلال خود در سال 1974 تاكنون، شاهد كودتاهاي متعدد و ناآرامي هاي فراواني بوده است.
گينه بيسائو در غرب آمريكا و در كنار اقيانوس اطلس شمالي قرار دارد و پايتخت آن بيسائو است. مساحت اين كشور 36 هزار و 125 كيلومترمربع و جمعيت آن يك ميليون و 647 هزار نفر است و قبلاً مستعمره پرتغال بوده است.

 



تظاهرات «وفاداري به شهدا» امروز در شرق عربستان برگزار مي شود

تظاهرات اعلام وفاداري به خون شهداي شرق عربستان، امروز برگزار مي شود.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، اعضاي جنبش جوانان آزاده در شهر «العواميه» عربستان سعودي براي اعلام وفاداري به خون شهدا و به نشانه همبستگي با بازداشت شدگان امروز تظاهرات برگزار مي كنند.
براساس اين گزارش، تظاهرات امروز از مقابل مركز بهداشتي العواميه و به منظور اعلام وفاداري به آرمان هاي شهدا و حمايت از خانواده افراد بازداشت شده، برگزار خواهد شد.
نيروهاي امنيتي سعودي در يك ماه اخير، دستكم چهار جوان عربستاني را در جريان تظاهرات مسالمت آميز مردم در شرق اين كشور به شهادت رسانده و شماري از افراد را نيز بازداشت كرده اند.
از سوي ديگر جوانان شهر القطيف عربستان، براي برگزار كردن مراسم چهلم شهدا، در اين شهر در روز جمعه اعلام آمادگي كرده اند.اين گزارش حاكي است، جوانان آزاده در شهر القطيف اعلام كردند كه اين مراسم را عصر روز جمعه در مدفن قربانيان حوادث اخير در منطقه «الدبابيه» اين شهر برگزار خواهند كرد.
اين مراسم تحت عنوان «گروه عزاداران اربعين شهدا» و «در چارچوب مراسم وفاداري به شهدا و ادامه راه آنها» برگزار خواهد شد.
مردم استان الشرقيه عربستان كه اكثر آن را شيعيان تشكيل مي دهند از سال گذشته ميلادي تاكنون، با اعتراضات خود بر ضد آل سعود، خواهان سرنگوني رژيم پادشاهي در عربستان و برقراري آزادي و عدالت اجتماعي در كشورشان هستند.

 



افزايش اسلام ستيزي در فرانسه

در ادامه بي حرمتي هاي رايج به اماكن مسلمانان در فرانسه عده اي افراد ناشناس با ورود به قبرستاني در جنوب غربي فرانسه به هتك حرمت قبور مسلمانان پرداختند.
به گزارش روزنامه فرانسوي «فيگارو»، در ادامه بي حرمتي ها و هتاكي هاي رايج به اماكن مسلمانان در فرانسه، عده اي افراد ناشناس روز گذشته با ورود به قبرستاني در منطقه «كاركاسون» در جنوب غربي اين كشور، به هتك حرمت قبور حدود سي تن از مسلمانان پرداختند.
براساس اين گزارش، در جريان اين هتك حرمت، افراد ناشناس اقدام به نگارش جملات و عباراتي نژادپرستانه و كشيدن صليب شكسته بر روي حدود 30 عدد از سنگ هاي قبور مسلمانان در قبرستان كاركاسون كردند.
پيش از اين نيز در 10سپتامبر گذشته قبور مسلمانان در همين قبرستان هدف هتك حرمت قرار گرفته بود.
طبق اين گزارش، قبرهايي كه مورد هتاكي قرار گرفتند، همگي متعلق به مسلماناني بودند كه در جريان جنگ جهاني اول براي فرانسه جنگيده و كشته شده بودند و در قسمت نظاميان قبرستان كاركاسون دفن شده بودند.

 



پوتين درخواست مخالفان را براي بازشماري آرا نپذيرفت

پوتين احزاب مخالف دولت روسيه را به زيرپا گذاشتن قوانين متهم كرد و در عين حال بازشماري آرا در انتخابات اخير را نپذيرفت.
به گزارش فرانس پرس، ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه در نشست ستاد هماهنگي فدرال جبهه سراسري مردم روسيه گفت: مخالفان اهداف روشني ندارند و فقط قصد دارند قوانين را زيرپا بگذارند.وي افزود: تنها هدف احزاب مخالف زير سؤال بردن روند قانوني برگزاري انتخابات رياست جمهوري است و آنها هيچ برنامه يكپارچه اي ندارند.
به گزارش ريانووستي پوتين كه نامزد رياست جمهوري كشور در انتخابات 4 مارس 2012 نيز است پيشنهاد كرد درباره شفافيت انتخابات رياست جمهوري در اينترنت بحث شود.
گفتني است اكنون تمام بحث ها در شبكه هاي اجتماعي درباره انتخابات بيشتر توسط احزاب مخالف دولت ترتيب داده مي شود. به گزارش بنياد سراسري مطالعه افكار عمومي روسيه 66 درصد شركت كنندگان در تظاهرات اعتراضي 24 دسامبر در مسكو از طريق اينترنت از برگزاري آن باخبر شدند.
پوتين پس از دو دوره رياست جمهوري از سال 2000 تا 2008، هم اكنون سمت نخست وزيري را برعهده دارد و بار ديگر از سوي حزب روسيه متحد به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري كه قرار است 4 مارس 2012 (14 اسفند) برگزار شود، معرفي شده است. حزب روسيه متحد در انتخابات اخير پارلماني كه با اعتراض شديد احزاب مخالف دولت رو به رو شد 49 درصد آرا را به دست آورد. پيش بيني مي شود پوتين در انتخابات رياست جمهوري نيز با كسب اكثريت نسبي براي يك دوره ديگر به عنوان مرد اول روسيه انتخاب شود.

 



چها رسوي پنج قاره

انفجار بمب در سومالي
انفجار يك بمب در شهر موگاديشو پايتخت سومالي دست كم 22 كشته و 20 زخمي برجاي گذاشت.
ناآرامي ها طي روزهاي اخير در سومالي آغاز شده و همچنان ادامه دارد. يك نماينده مجلس اين كشور نيز بر اثر تيراندازي به خودرويش زخمي شد.
مهره سوخته
كاخ سفيد اعلام كرد كه هنوز تصميمي در مورد حضور علي عبدالله صالح در خاك آمريكا اتخاذ نشده است.
ديكتاتور يمني اعلام كرده بود كه قصد دارد براي درمان پزشكي به آمريكا سفر كند.
تحليلگران معتقدند تاريخ مصرف عبدالله صالح به پايان رسيده و واشنگتن وي را تنها گذاشته است.
كمبود دارو در غزه
محاصره ظالمانه غزه از سوي رژيم صهيونيستي بيمارستان ها را از نظر تأمين اقلام دارويي و پزشكي در وضعيت بحراني قرار داده است.
به گفته مقام هاي رسمي بيمارستاني غزه، اين محاصره جان بسياري از بيماران از جمله كودكان و افرادي سالخورده را تهديد مي كند.
منزوي تر از هميشه
يك تحليلگر پاكستاني اظهار داشت كه رژيم صهيونيستي بعد از جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه در جهان منزوي شده است.
اين انديشمند پاكستاني تصريح كرد، هر روز تنفر بين المللي از اسرائيل بيشتر مي شود و همين مسئله باعث شده كه تل آويو منزوي تر از گذشته بشود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14