(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 دی 1390- شماره 20108

تكنيك بدون درد پركردن دندانها
باتري كه روزنامه را به انرژي تبديل مي كند
جنگ كتاب هاي الكترونيك با چاپي
مصرف آفت كش هاي كشور نيم درصد ميزان جهاني
مغز عنكبوتها درون پاهايشان است
فلورايد دوست يا دشمن انسان؟



تكنيك بدون درد پركردن دندانها

محققان دانشگاه ميسوري تكنيك جديد و بدون دردي را براي جايگزين كردن شيوه كنوني پركردن دندان ارائه كرده اند كه مي تواند تا سال 2013 جايگزين تكنيك رايج شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، كابوس دندانپزشكي زندگي بسياري از انسانها را در سرتاسر جهان مختل كرده است، ترسي كه همواره و در بدترين وضعيت مانع از مراجعه به دندانپزشك ها و ترميم دندانهاي خراب مي شود. با اين همه تكنيك جديد كه براي سوراخ كردن و پركردن بدون درد دندان ارائه شده مي تواند براي بسياري از افراد كه از دندانپزشكي هراس دارند اميدواركننده باشد.اين مسواك پيشرفته پلاسمايي مي تواند در 30 ثانيه دندان فاسد و پوسيده را خالي كند درحالي كه تنها احساس خنكي اندكي دردهان بيمار ايجاد خواهد شد. دراين تكنيك از واكنشهاي شيميايي براي ضدعفوني كردن حفره هاي ايجاد شده در دندان پيش از پركردن آنها استفاده مي شود و سپس حفره ها با موادي خاص و به شيوه اي پر مي شوند كه دوام آن بسيار بالاتر از دوام تكنيكهاي كنوني است.اين به آن معني است كه دندانهاي پرشده نسبت به قبل از دوام بالاتري برخوردار خواهند بود، جهشي قابل توجه در تكنيكهاي دندانپزشكي كه براي مدتها است به صورت ثابت باقي مانده است. محققان دانشگاه ميسوري كه اين تكنيك را با همكاري شركت «نانووا» ابداع كرده اند اطمينان دارند اين ابزار جديد مي تواند در درمانهاي دندانپزشكي تحولي بزرگ به وجود آورد.
براساس گزارش ميل آنلاين، محققان براين باورند كه پركردن دندان با كمك اين مسواك پلاسمايي از 60 درصد استحكام بالاتر برخوردار خواهد بود. دوره هاي آزمايشي روي اين تكنيك درحال آغاز شدن هستند و در صورتي كه همه برنامه ها درست پيش بروند، دوران استفاده از مته دندانپزشكي و پركردن دردناك دندان درسال 2013 به پايان خواهد رسيد.

 



باتري كه روزنامه را به انرژي تبديل مي كند

مهندسان شركت سوني در راستاي توليد انرژي از ساده ترين موادي كه مي توان در محيط زيست يافت، نوعي باتري سلولزي ابداع كرده اند كه مي تواند سلولز موجود در مواد مختلف از جمله روزنامه ها را به انرژي تبديل كند.
به گزارش مهر، اين ابداع جديد در راستاي تكميل پروژه توليد باتري هايي است كه از آب ميوه انرژي مورد نياز واكمن سوني را تامين مي كرد.
فناوري جديد برپايه تبديل محصولات سلولزي از قبيل انواع محصولات باطله كاغذي مانند روزنامه ها به قند گلوكز است. اين كار به واسطه تبديل روزنامه هاي باطله به محلولي از آب و سلولز و افزودن آنزيمي طبيعي انجام مي شود.
محلول سلولزي سلولز را تجربه كرده و مقادير مورد نياز گلوكز را توليد مي كند و اين گلوكز سپس با اكسيژن و آنزيمي كه نام آن اعلام نشده تركيب شده و منجر به توليد الكترونها و يونهاي هيدروژني كه در باتري شارژ الكتريكي ذخيره مي كنند، مي شوند.
براساس گزارش گيزمك، آنزيم تجزيه كننده سلولز را مي توان در بدن جانداراني از قبيل موريانه ها يافت و محققان سوني نيز باتري جديد خود را براساس توانايي هاي موريانه در هضم سلولز چوب ارائه كرده اند. اين باتري در حال حاضر از قدرت كافي براي تامين انرژي ابزارهاي پرمصرف برخوردار نيست با اين همه از آنجايي كه محصولات جانبي اين باتري بسيار بي خطر و طبيعي است، محققان اميدوارند بتوانند در آينده اين باتري ها را بهبود داده و به توليد انبوه برسانند.

 



جنگ كتاب هاي الكترونيك با چاپي

شايد روزي برسد كه مانند بسياري از وسايل قديمي كتاب هاي چاپي نيز در خاطره ها يافت شود و براي ديدن يك كتاب چاپي مجبور باشيم به موزه ها سري بزنيم.
به گزارش گروه خواندني هاي مشرق، چندي است جنگ بين كتب چاپي و كتابهاي الكترونيكي بشدت بالا گرفته است، به طوري كه حدود سه ماه پيش براي اولين بار فروش كتاب هاي الكترونيكي با فرمت هايي مانند پي. دي .اف در سايت هاي فروش كتاب مانند «آمازون»، «بارونزاند نوبل»، «اي باي» و «بوك برين» از فروش كتاب هاي چاپي فزوني گرفت اما آنچه هم اكنون ديده شده رشد بسيار زياد فروش اين گونه كتاب ها و كاهش محسوس انتشار كتاب هاي چاپي است.
كارشناسان بازار آي تي اعتقاد دارند دير يا زود كتاب هاي الكترونيكي و همچنين ابزار كتابخوان هاي الكترونيك مانند كيندل شركت آمازون و «بوك ريدر» شركت سوني جاي كتاب هاي چاپي را خواهد گرفت و كم كم نسل كتب چاپي روبه انقراض خواهد رفت اما اذعان كرده اند كه تصور نمي كردند رشد كتب الكترونيك تا اين اندازه زياد باشد.
دراين ميان مقاومت هايي نيز به ويژه در ميان نسل ميان سال و افراد بالاي پنجاه سال براي استفاده از كتاب خوان هاي الكترونيك ديده مي شود كه اعتقاد دارند لطف خواندن كتاب هاي چاپ شده بسيار بيشتر از در دست گرفتن صفحه الكترونيك يك كيندل است. آنها حتي صداي ورق خوردن كتاب را نيز به عنوان يكي از صداهاي لذت بخش سرگرمي كتاب خواندن عنوان مي كنند.
با اين وجود مزاياي بسيار زياد كتاب هاي الكترونيكي و خدمتي كه به محيط زيست براي جلوگيري از قطع درختان به منظور خميرشدن و تهيه كاغذ مورد استفاده براي چاپ كتاب مي كنند بركسي پوشيده نيست.
گفتني است شركت آمازون به عنوان يكي از غول هاي بزرگ تجارت الكترونيك كه در فروش ساير لوازم الكترونيك نيز فعاليت و در بيش از 85 كشور جهان شعبه دارد، با اعلام اينكه هم اكنون در جهان در ازاي فروش هر 100كتاب چاپي، 115 كتاب الكترونيكي به فروش مي رسد، بحث آينده كتاب خواني و تغيير شيوه هاي چاپ كتاب را بشدت داغ كرده است.
پيش بيني مي شود تا اوايل سال آينده ميلادي اين رقم به 100 كتاب چاپي در قبال 123 كتاب الكترونيكي برسد.

 



مصرف آفت كش هاي كشور نيم درصد ميزان جهاني

رييس كانون هماهنگي دانش و صنعت آفت كش ها گفت: ميزان مصرف آفت كش ها در كشور نيم درصد ميزان مصرف جهاني است كه نشان دهنده عملكرد صحيح كشور در اين زمينه است.
به گزارش ايرنا، دكتر «احمد حيدري» عصر ديروز در دومين اجلاس سراسري كانون هاي هماهنگي دانش و صنعت با اعلام اين مطلب افزود: ميزان مصرف تركيبات شيميايي كنترل آفت ها در سال گذشته 20 تا 25هزار تن بود و حال حاضر ظرفيت اسمي آفت كش ها در كشور 200هزار تن است كه باتوجه به شرايط موجود انگيزه اي براي توليد بيشتر آفت كش ها وجود ندارد.
رييس كانون هماهنگي دانش و صنعت آفت كش ها گفت: اصلاح سرفصل هاي دروس دانشگاهي از جمله برنامه هاي اين كانون است و از سوي ديگر بانك اطلاعاتي نيز در صنعت آفت كش ها ايجاد شده است.
حيدري با اشاره به اصلاح تعرفه ها اظهار داشت: در گذشته براي آفت كش ها براساس ساختار قديمي مجوز صادر مي شد كه با برنامه هاي راهبردي تعرفه ها و مجوزها تغيير كرد.
حيدري با بيان اينكه نياز صنعتگران در دانشگاه ها تأمين نمي شود خاطرنشان كرد: صنعتگران انگيزه اي براي رفتن به دانشگاه ندارند زيرا معتقدند كه نياز آنها رفع نخواهدشد.
رييس كانون آفت كشها گفت: تدوين نقشه راه از ديگر اقدامات كانون آفت كش هاست كه منشوري از مأموريت ها، اهداف و برنامه هاي كانون در آن تدوين شده است.
وي افزود: نقشه راه مديريت آفت كشها و مصرف آن تا آغاز سال آينده ارائه مي شود.
دومين اجلاس سراسري كانون هاي هماهنگي دانش و صنعت روز گذشته با حضور معاون علمي فناوري رياست جمهوري در سالن همايش هاي صداوسيما برگزار شد.

 



مغز عنكبوتها درون پاهايشان است

دانشمندان دريافته اند مغز نوعي از عنكبوت ها به اندازه اي بزرگ است كه فضاي سر اين جاندار براي گنجاندن آن كافي نيست و شايد ديگر حفره هاي درون بدن جاندار، مانند پاهايش را نيز پر كند.
به گزارش مهر، بزرگ بودن مغز عنكبوتها مي تواند توضيح دهد كه چرا بعضي از عنكبوت هاي كوچك در بافتن تار به خوبي عنكبوت هاي بزرگ هستند.
گروهي از محققان مؤسسه اسميتسونيان با مطالعه برروي 9گونه از عنكبوت هاي خانواده عنكبوت هاي بافنده دريافتند هرچه اين عنكبوت ها كوچك تر باشند، مغز آنها به نسبت ابعاد بدنشان بزرگ تر است. در بعضي از عنكبوتها سيستم مركزي عصبي 80درصد از فضاي بدنشان را پر كرده و گاه حتي به درون پاهايشان نفوذ كرده است.
دانشمندان احتمال مي دهند پر شدن فضاي بدن عنكبوتها به واسطه مغز براي ديگر اندامهاي بدن آنها مشكلاتي به وجود بياورد، با اينهمه تاكنون برروي اين موضوع مطالعه اي صورت نگرفته است. براي مثال در بعضي از عنكبوتها وجود مغز در فضاهاي مختلف داخلي بدن از تكامل درست اندمهايي از قبيل اندام گوارشي جلوگيري مي كند. براساس گزارش لايو ساينس، وجود مغز بزرگ براي بافتن تار الزامي است با اين همه دانشمندان نشانه اي از كوچك تر بودن مغز در ميان عنكبوتهايي كه توانايي تاربافي را از دست داده و غذاي خود را از طريق دزدي از ديگر عنكبوتها به دست مي آورند، به دست نياورده اند.

 



فلورايد دوست يا دشمن انسان؟

شايد شما نيز بارها شنيده باشيد كه در تبليغات خمير دندان ها يا دهان شويه هاي مختلف بر روي فلورايد موجود در اين محصولات بسيار تأكيد مي شود اما از سوي ديگر دندان پزشكان مصرف زياد آن را چندان توصيه نمي كنند.
به گزارش مشرق، فلورايد ماده اي است معدني كه براي اولين بار در آب هاي اقيانوس آرام كشف شد و مشخص شد ماهيگيران يا ساكنان جزاير اين اقيانوس كه مقدار زيادي از اين ماده وارد بدن آنها شده بود داراي استحكام استخواني زيادي هستند و به علت وجود بيش از اندازه ماده فلورايد در بدنشان، لكه هاي قهوه اي رنگ روي دندان هايشان تشكيل شده است.
بعد از آن بود كه تحقيقات روي اين ماده صورت گرفت و استفاده از آن در آب آشاميدني و خمير دندان ها براي كاهش پوسيدگي دندان ها و استحكام استخوان هاي بدن و جلوگيري از پوكي استخوان رواج يافت و امروزه نيز اين ماده تقريبا در تمامي خمير دندان ها و دهان شويه ها وجود دارد و نقش مثبت آن انكارناپذير است. اما به تازگي تحقيقات ديگري نيز روي ماده فلورايد صورت گرفته است كه آن روي سكه را نيز ممكن است نشان دهد؛ فلورايد ماده اي است كه باعث تجمع سموم مضر در بدن مي شود!
كاركرد فلورايد در بدن بدين صورت است كه با اتصال به كلسيم سبب مي شود ميناي دندان در مقابل باكتري هاي توليد شده در دهان مقاومت بيشتري از خود نشان دهد و از زمان استفاده از فلورايد در آب آشاميدني و خمير دندان در بيست سال گذشته حدود 55 درصد از ميزان پوسيدگي دندان انسان هايي كه آن را مصرف مي كنند كاسته شده است.
ميزان زياد استفاده از فلورايد منجر به تشكيل لكه هاي گچي شكل روي دندان و همچنين تشكيل لكه هاي قهوه اي و سياه رنگ روي آن مي شود. اما تحقيقات اخير نشان داده است كه در بدن برخي از افراد به تدريج فلورايد انباشته مي شود و منجر به مسموميت تدريجي مي شود، همچنين با تحقيقاتي كه روي جنين هايي كه مادرشان از فلورايد استفاده مي كنند شده است نشان داده فلورايد مي تواند موجب تغيير رنگ پوست نوزاد و بدحالي نوزاد در بدو تولد به علت مسموم شدن به خاطر عبور ماده فلورايد از جفت باشد.
گفتني است تحقيقات در زمينه مضرات احتمالي ماده فلورايد در صنعت خوراكي و مواد بهداشتي هنوز ادامه دارد و نتايج اوليه تحقيقات را نمي توان كاملا اثبات شده دانست.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14