(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 دی 1390- شماره 20108

واكاوي حماسه مردمي 9 دي و علل پيدايش آن (بخش دوم)
اسلام ستيزي؛ نوك پيكان فتنه 88



واكاوي حماسه مردمي 9 دي و علل پيدايش آن (بخش دوم)
اسلام ستيزي؛ نوك پيكان فتنه 88

روز شمار انقلاب اسلامي ايران سرشار از حماسه هايي است كه هر يك پندي قابل تامل و عبرتي شايسته تعمق است؛ حماسه 9دي يكي از همين حماسه ها و براي پاسخ به هر نهضت انحرافي و فتنه گري كافي است چرا كه جواب قاطعي براي آنهايي كه مشروعيت نظام اسلامي، اعتبار نظام و اعتماد مردم نسبت به مسئولان را نشانه رفته بودند و در نهايت براندازي را به دنبال جدايي ملت از ولايت تعقيب مي كردند، داشت. از اين رو تاملي دوباره بر اين حماسه عظيم عبور از گذرگاه هاي حساس انقلاب را سهل تر و پيروزي را نزديك تر مي كند.
حماسه نهم دي شورانگيزترين رويداد تاريخ انقلاب است. اين باوري است كه غالب
سياست مداران و نظريه پردازان بر آن صحه مي گذارند و اين اتفاق كه بي شباهت به حماسه نيست را لبيك دوباره به آرمان هاي والاي نظام قلمداد مي كنند.
اما به راستي حركت خودجوش مردم در سراسر كشور چطور اتفاق افتاد و چرا اين اتفاق تبديل به حماسه اي ماندگار در تقويم ولايت مداري ايرانيان شد؟
بررسي زواياي شخصيتي ولي فقيه در جامعه امروزي پاسخ خوبي براي اين پرسش خواهد بود.
اسلام شناسي، مديريت اجتماعي، عدالت و پارسايي، قاطعيت و هوشياري، فروتني، بينش سياسي، زمان شناسي و جامعه شناسي و بسياري از خصايل ارزشمند ديگر از جمله ويژگي هاي رهبري معظم انقلاب اسلامي به شمار مي رود كه در مواجهه با بحران توانسته كارساز باشد.
حوادث سال هاي پس از رحلت امام خميني(ره) يعني روزگار زعامت رهبر معظم انقلاب آميخته با دشوارترين حوادثي بود كه به جرات مي توان تدبير رهبري را تيرخلاص به همه اين اتفاقات ناگوار دانست.
به طوري كه طي دهه اول انقلاب اسلامي بحران هايي چون كودتاي نظامي، تحركات تجزيه طلبانه، ترورهاي كور منافقانه، نفوذ
ضد انقلاب در صنوف مسئولين نظام اسلامي، تجاوز نظامي و جنگ تحميلي از جمله حوادثي بود كه هر يك از آنها به تنهايي براي سرنگوني انقلاب كافي بود؛ اما آنچه در عمل موجب شكست اين اقدامات براندازانه شد هوشياري و مديريت حضرت امام و اعتماد و همراهي ملت با ولايت بود.
طي دهه هاي دوم و سوم انقلاب دشمنان ديرينه اسلام و انقلاب سناريوهاي مختلفي را براي براندازي و ضربه زدن به نظام اسلامي طراحي كردند كه يكي پس از ديگري با تدبير و درايت رهبر معظم انقلاب اسلامي و همراهي و پشتيباني مسئولين و مردم ناكام ماند.
آخرين سناريوي براندازي و ضربه به نظام اسلامي سناريوي كودتاي مخملين بود كه در آستانه انتخابات دهم رياست جمهوري در دستور كار كودتاگران قرار گرفت.
حذف ولايت !
رهبر فرزانه انقلاب اسلامي از ابتداي فعاليت هاي انتخاباتي در نيمه دوم سال 87 با تيزبيني و دور انديشي رهنمودهاي خود را براي هدايت ملت مطرح كردند كه عمل و توجه به آن راهگشاي مردم و جريان ها و گروه هاي سياسي بود.
محمود درقدمي كارشناس سياسي به تحليل بيشتر اين موضوع مي پردازد و در گفت و گو با گزارشگر كيهان مي گويد: درايت در رفع توطئه ها، استقامت در مقابل تهديدات داخلي و خارجي، شجاعت در برابر دشمنان، پشتكار در توسعه علمي جامعه، صبر در برابر بعضا نافرماني ها و هوشياري در تحليل شرايط سياسي و فرهنگي و غيره و در نهايت صبر و شكيبايي پدرانه ايشان در مقابله با جريان فتنه و درايت در مبارزه با موج برانداز طي سال اخير مدعاي خوبي براي انتخاب ايشان به عنوان عالي ترين شخصيت نظام جمهوري اسلامي ايران است.
وي ادامه مي دهد: هوشياري رهبري معظم به ويژه حين انتخابات دهم رياست جمهوري و حوادث بعد از آن آشكارتر شد. چون اين دوران را بايد يكي از پيچيده ترين شرايط سه دهه گذشته انقلاب اسلامي دانست كه به واسطه آن خيلي از ظرفيت ها و واقعيت هاي جمهوري اسلامي مورد آزمون قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمين محمد لطفي امام جمعه ايلام حماسه 9 دي را اقدام شايسته اي از سوي مردم در پاسخ به تحركات پيچيده دشمنان داخلي و خارجي برمي شمارد و مي گويد: اين رويداد ماندگار و ارزشمند كه نمايش عظيم همبستگي امت اسلامي در مقابل فتنه گران بود، باعث سربلندي و سرافرازي نظام در جهان شد.
وي ضمن اشاره به هدف جريان فتنه و حذف ولايت فقيه تصريح مي كند: ولايت فقيه به عنوان ركن اصلي انقلاب اسلامي در اين جريان شوم مورد هدف قرار گرفت و مجموعه دشمنان خارجي و داخلي در جريان فتنه سال 88 براي حذف ولي فقيه تلاش مي كردند.
امام جمعه ايلام اضافه مي كند: اين واقعه تاريخي و حماسي كه توسط آحاد ملت شجاع و غيرتمند ايران اسلامي خلق شد، انقلاب اسلامي و آرمان هاي امام راحل و شهداي گرانقدر نظام را از بسياري خطرها ايمن نگه داشت.
حجت الاسلام لطفي همچنين تاكيد مي كند: رهنمودهاي عالمانه رهبري انقلاب در روشنگري افكار عمومي از عوامل مهم نقش بر آب شدن توطئه هاي دشمنان در سال 88 بود كه بايد براي جامعه تبيين و تحليل شود.
به عقيده وي بايد امروز نه با شعار بلكه با برهان ابعاد مختلف فتنه 88 به روشني براي آحاد ملت به ويژه نسل جوان و نو جوان جامعه تبيين و تشريح شود.
شبهه آفريني
در جبهه سياست و اعتقاد
« در جريان فتنه 88 دشمن تلاش كرد در دو جبهه سياست و اعتقادات و ارزش هاي ديني و فرهنگي شبهه آفريني كند. اين اقدام در روز عاشورا رخ داد و قصد داشتند با تحريف عاشورا دل هاي عزادار ملت را دوباره داغدار كنند.»
حجت الاسلام عليزاده تحليلگر جريانات سياسي ضمن اشاره به حادثه روز عاشورا و اتفاقاتي كه جريان فتنه در آن روزها پديد آورد مي گويد: فتنه عظيم هشت ماهه سال 88 كه توسط جريانات مخالف داخل و اپوزيسيون خارج نشين به ياري دول غربي شكل گرفت، مقدسات و آموزه هاي انقلابي و اسلامي را زير سوال برد و تلاش كردند با ايجاد فضاي شبهه هم در بعد سياسي و هم بعد اعتقادي و ديني دست به كارهاي مخربي بزنند.
وي از جمله اهداف فتنه گران را زير سوال بردن نهادهاي اعتقادي از جمله ولايت فقيه و در نهايت ارزش هاي حياتي كه مردم نسبت به آنها حساس هستند، برمي شمارد.
حجت الاسلام و المسلمين عليزاده اظهار مي دارد: تئوري امام و امت در روز 9 دي به صحنه آمد و اين روز دوباره ملت با ولايت پيوند محكم تري يافت همچنين ثابت كرد اين جريانات كه به نوعي خود را قيم مردم مي خوانند به دنبال ايجاد دست انداز در حركت مردم و انقلاب هستند در حالي كه به عاشورا و ديگر مقدسات هم توجهي ندارند. از اين رو مردم متوجه هدف براندازي و جدايي دين از سياست در نظر عاملان فتنه شدند.
وي مي گويد:حماسه نهم دي پيوند دوباره امام و امت تجديد شد كه اين امر برگرفته از متن انقلاب و ذات آن مبتني بر دين و مباني ديني بود.
اين كارشناس سياسي ادامه مي دهد: نمي گويم مردم ديدند امام شان تنهاست و به صحنه آمدند بلكه ملت زماني كه احساس كرد دوباره بايد به صحنه بيايد حضور يافت همان طور كه مردم اين پتانسيل را دارند كه همواره هر گاه خطري احساس كردند به ميدان بيايند.
وي اضافه مي كند كه براساس برخي علايم موجود از حضور افراد جاسوس در داخل كشور و تحركاتي كه جريان فتنه انجام مي دهند مشخص است حداقل فضاي ناامني سياسي و چالش سياسي در كشور وجود دارد كه اگر مردم و جريان هاي ولايي و مسئولان هوشيار باشند حوادث ناگوار قبلي كه البته محكوم به شكست هم شدند تكرار نخواهند شد گرچه بر اساس سنت هاي الهي پيش بيني مي شود اگر مردم در فتنه 88 پيروز شدند دوباره هم در مواجهه با آسيب هاي ديگر به صحنه آمده و پيروز خواهند بود.
به عقيده حجت الاسلام و المسلمين عليزاده براندازي نيتي است كه دشمن درصدد آن است و فضاي انتخابات فضاي مناسبي براي آنها پديد خواهد آورد. البته در دوران انتخابات رياست جمهوري هم خواسته دشمن همين بود و اگر نتوانست به هدفش برسد دوست داشت ملت و مسئولان را آن قدر در كف خيابان ها سرگرم كند كه دولت از فعاليت هايش باز بماند و ناكارآمدي آن را به نظام حكومتي اسلامي و فضاي ديني جامعه ارتباط دهد كه خوشبختانه با هوشياري مردم دشمنان نتوانستند به اهداف خود برسند.
شاخصه هاي يك حماسه مردمي
حماسه نهم دي ماه سال 88 از آنجا كه حماسه اي مردمي و خودجوش بود داراي شاخصه هاي مهمي است كه گرامي داشت ياد و خاطره آن به تكرار اين حماسه در برهه هاي حساس منجر مي شود.
ايوب توكليان عضو هيات عالي نظارت بر اتحاديه دانشجويان سراسر كشور حماسه 9 دي را داراي چند وجه برجسته و شاخص مي داند كه به همين علت در تاريخ ايران به يادگار ثبت خواهد شد.
وي در اين مورد به گزارشگر كيهان مي گويد: روح انقلاب اسلامي و روحيه مردم سالاري ديني در اين حماسه تجلي پيدا كرد و به اين علت كه هويت انقلاب اسلامي ايران به رهبري و ولايت و مردم پيونده خورد است و اين ارتباط اعتقادي و سياسي و عاطفي بين مردم و رهبري و ولايت برقرار است حماسه به اوج خود رسيد.
به اعتقاد اين عضو فعال جريان دانشجويي مردم ايران هر زمان احساس كنند پيوند نهفته ميان ملت و ولايت نياز به ظهور دارد با خلق حماسه آن را به رخ جهانيان مي كشانند و اين اتفاق را رقم مي زنند. حماسه 9 دي و ماندگار بودن آن به خاطر پيوند عميق سياسي و عاطفي بين مردم و ولايت است.
راهپيمايي مردم سراسر كشور در جريان 9 دي ماه سال 88 ماندگار شد در صورتي كه راهپيمايي هاي زيادي در طول اين سال ها انجام شده است اما اين چنين در اذهان ثبت نشده است.
توكليان علت اين تمايز را شرايط خاص در دوران فتنه 88 مي داند و مي گويد: در آن ايام دشمنان داخلي و خارجي بر طبل جدايي مردم و رهبري مي كوبيدند و به دليل شارلاتانيزم ابرقدرت هاي رسانه اي دنيا براي آسيب زدن به نظام، انقلاب را در شرايط خاصي قرار داده بودند و ادعا مي شد مردم نسبت به انقلاب ناراضي هستند اما اتفاق ديگري افتاد و حداقلي هم كه به نهضت فتنه راي داده بودند نسبت به پشت پرده آن بصيرت يافتند و به همراه ديگر اقشار مردمي وارد صحنه مقابله شدند.
وي در ادامه اظهار مي دارد: حماسه 9 دي براي كساني كه مدعي سياست ورزي و تجربه و پختگي در عرصه سياست بودند هم پيام داشت و آن اين كه تاريخ ما همچنان در معرض فتنه انگيزي طلحه ها و زبيرهاست و بايد آگاه بود. جمله امام راحل مبني بر اينكه مردم عصر ما از مردم عصر رسول خدا (ص) بهتر هستند، دوباره مصداق يافت و ثابت كردند اجازه تكرار آن اتفاقات را نمي دهند وهر فردي خلاف موج عظيم حركت مردم اقدام كند در امواج خروشان حركت مردمي غرق خواهد شد.
سيد علي اكبر طاهايي استاندار مازندران هم درون مايه حماسه 9 دي را ايمان ، بصيرت و ولايتمداري اقشار مختلف مردم به عنوان عناصري ويژه و تعيين كننده ذكر مي كند و معتقد است: حضور چشمگير مردم در راهپيمايي نهم دي اين روز را در تاريخ نظام اسلامي ماندگار كرد .
از آنجا كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران هيچ گاه از گزند ترفندهاي استكبار مصون نبوده است ايستادگي در مقابل اين هجمه ها نوعي وظيفه براي همه اقشار مردمي تلقي مي شود.
تاكيد رهبر انقلاب بر بيماري خواندن فتنه 88 و درمان هاي عاجل آن مهار اين بيماري و جلوگيري از رشد غده هاي سرطاني است كه ممكن است آرام و بي صدا ديگر سلول هاي جامعه را درگير كند. و زماني اين غده ها بيماري خود را بروز دهند كه ديگر براي مهار آن خيلي دير شده باشد.
به همين علت استاندار مازندران فراتر از تحليل عناصر وجودي حماسه 9 دي به تكرار اين حماسه ها در مقابله با دشمنان داخلي و خارجي اشاره و تصريح مي كند: بايد با اتخاذ راهكارهاي درست و اصولي بركات و دستاوردهاي عظيم انقلاب اسلامي كه همان اراده استكبار ستيزي است به درستي تبيين شود.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14