(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 7 دی 1390- شماره 20108

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
قوه قضائيه : نقش ما در انتخابات ،برخورد با جرايم است نه نظارت
لزوم اشراف كامل دستگاه ديپلماسي كشور بر تحولات منطقه اي و بين المللي
رزمايش بزرگ دريايي ولايت 90 وارد مرحله اجراي عمليات تاكتيكي شد
اروپا نمايش تحريم نفت ايران را اجرا خواهد كرد
پيشرفته ترين ردياب خودرو GPS در مشهد ساخته شد
برگزاري جشن كريسمس با حضور گردشگران در يزد
صدور كارت ملي هوشمند از نيمه دوم سال آينده در سراسر كشور
معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد اجراي سيستم جديد آموزشي از سال آينده
پيكر كمك خلبان سانحه خاش در مياندوآب تشييع شد
نماينده تبريز در مجلس: مصرف سالانه بنزين به كمتر از 60 ميليون ليتر رسيد
اخبار ادبي و هنري



در همايش مسئولان قضايي سراسر كشور
قوه قضائيه : نقش ما در انتخابات ،برخورد با جرايم است نه نظارت

همايش فصلي دادستان ها و رؤساي كل دادگستري هاي سراسر كشور روز سه شنبه با حضور مقامات قضايي و سخنراني رئيس قوه قضائيه و دادستان كل كشور برگزار شد.
در اين همايش كه آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان نيز حضور داشت، آيت الله صادق آملي لاريجاني رئيس دستگاه قضايي به موضوع انتخابات پيش رو در كشور اشاره كرد و گفت: بحث انتخابات در كشور ما يك بحث حياتي و مهم از دو جهت است؛ هم از اين جهت كه تجلي مشاركت مردم در سرنوشت ديني، سياسي، فرهنگي و نظام حكومتي خودشان است و هم اين كه تجلي نشاط و حيات سياسي مردم است.
آملي لاريجاني ادامه داد: دشمن براي يأس و نااميدي مردم بسيار سرمايه گذاري كرده و گمان شان اين است كه با اين سرمايه گذاري موفق خواهند شد در صورتي كه هميشه ناكام مانده اند. در همين انتخابات رياست جمهوري هم بحث تقلب و حقوق بشر را پيش آوردند و خواستند فضا را ملتهب كنند، در صورتي كه كشورهايي هستند كه اصلاً روي انتخابات را نديده اند اما مورد حمايت آمريكا قرار دارند.
رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه قانون اساسي حدود وظايف دستگاه ها را در انتخابات تعيين كرده است، گفت: قانون اساسي در بحث نظارت براي شوراي نگهبان، نظارت استصوابي را قرار داده است. بحث اجرا را به عهده وزارت كشور قرار داده است و همچنين وظيفه برخورد با تخلفات و جرايم انتخاباتي و بحث پيشگيري از وقوع تخلفات را به عهده دستگاه قضا نهاده است.
آملي لاريجاني خاطرنشان كرد: قبلاً در اجراي مسئوليت هاي قوه قضائيه گاهي احساس مي شد مقداري كاستي وجود دارد. در زماني كه من در شوراي نگهبان بودم مواردي وجود داشت كه بعضي افراد در زمان انتخابات با توهين و تخريب رقباي خود مي خواستند از آنها پيشي بگيرند اما رسيدگي به تخلف و جرايم آنها به بعد از انتخابات موكول مي شد در حالي كه دستگاه قضايي بايد در موعد به وظيفه خود عمل كند.
آملي لاريجاني با تأكيد بر اين كه دستگاه قضايي نبايد در بحث نظارت و اجرا دخالت كند، گفت: اين كه گاهي تعبير مي شود و در برخي روزنامه ها مي آيد كه دستگاه قضايي مي خواهد بر انتخابات نظارت كند و از آن صيانت كند يا مسامحه بوده و يا غلط است. حالا صيانت ممكن است اما در بحث نظارت دخالتي نداريم و البته اين منافاتي با نظارت دستگاه قضايي بر نهادهاي اداري ندارد.
وي ادامه داد: به عنوان مثال يكي از وظايفي كه قانون به عهده دستگاه قضايي گذاشته برخورد با نهادهاي اداري متخلف است كه در اين زمينه سازمان بازرسي ايفاي نقش مي كند. يكي از بحث هايي هم كه مطرح مي شود اين است كه نامزدها در زمان انتخابات از منابع و امكانات دولتي استفاده مي كنند. نظارت بر اين مسئله برعهده شوراي نگهبان است ولي اين منافاتي ندارد كه سازمان بازرسي سراغ آن دستگاه دولتي برود كه منابع را در اختيار فردي خاص قرار داده است.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به ماده 18 انتخابات كه در آن به رسيدگي خارج از نوبت درمورد جرايم انتخاباتي تأكيد شده است، گفت: در اين زمينه لازم است رؤساي كل دادگستري ها بتواند شعبي خاص در دادسراها و دادگاه ها با استفاده از قضاتي متدين و بي طرف براي برخورد با جرايم و تخلفات انتخاباتي ايجاد كنند و از اين طريق به گزارش هاي تخلفات در وقت رسيدگي شود تا رفتار ناشايست برخي موجب از بين رفتن سلامت انتخابات نشود.
رئيس قوه قضائيه بار ديگر با اشاره به وظيفه دستگاه قضايي در پيشگيري از وقوع جرايم انتخاباتي گفت: در بحث پيشگيري روساي كل دادگستري بايد فعال شوند و از همه دستگاههاي اجرايي و فرهنگي براي رساندن پيام قوانين استفاده كنند. چون متاسفانه بعضي كانديداها يا طرفدارانشان به قانون انتخابات آگاهي ندارند.
وي گفت: يكي از موارد فراوان اين است كه افراد در انتخابات رقباي خودشان را تخريب مي كنند كه اين جرم است و بايد به آن رسيدگي شود.
سرنخ هاي جديد
در پرونده فساد بانكي
رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنانش، با اشاره به پرونده فساد اقتصادي اخير گفت: اين موضوع ضربه اي براي اعتبار نظام بود و اميدواريم تمام نظام در برخورد با اين مفسده بسيج شوند و حيثيت نظام را حفظ كنند.
وي گفت: همه دلسوزان نظام ناراحتند از اين كه چرا چنين مفسده اي اتفاق افتاده ولي به هر حال اين اتفاق افتاد و الان همه وظيفه در برخورد با اين مفسده به دوش قوه قضائيه افتاده است.
آملي لاريجاني اظهار كرد: ميزان اين فساد بسيار عظيم است و برخورد دستگاه قضايي بايد مستند و محكمه پسند باشد و ما نمي توانيم براساس آنچه كه در روزنامه ها مي آيد تصميم بگيريم. مثلا در اين پرونده متهمان لب بسته و سخن نمي گويند حالا يا همه آنها از يك روش خاص استفاده مي كنند يا اينكه كسي به آنها گفته سخني نگويند. ولي به حول و قوه الهي همكاران دادستاني مطالب و سرنخ هاي جديدي به دست آورده اند و هم چنين اموال شركت هاي اين گروه در خارج از كشور كشف و ضبط شده است.
رئيس قوه قضائيه گفت: متاسفانه شنيده شده افراد وابسته به اين گروه در گوشه و كنار كشور دارند در مورد اموال اين گروه طرح دعاوي مي كنند و من در اينجا از همه روساي دادگستري مي خواهم رسيدگي به اين پرونده ها را متوقف كنند، زيرا نبايد در هر گوشه يك رسيدگي انجام شود بلكه با توجه به ارتباط اين دعاوي به پرونده فساد اقتصادي ابتدا بايد تكليف در مركز معلوم شود و بعد به آنها رسيدگي شود.
اژه اي: وظايف انتخاباتي مان را
با مكانيزم هاي بهتر انجام مي دهيم
در همين حال، دادستان كل كشور نيز در نشست فصلي دادستان ها و روساي دادگستري سراسر كشور بر اجراي وظايف انتخاباتي دستگاه قضا براساس مكانيزم هاي بهتر تاكيد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي با اشاره به انتخابات مجلس نهم گفت: براساس آنچه كه سيستم هاي اطلاعاتي و امنيتي خودمان مطرح مي كنند و براساس قرائن و شواهد، دشمنان ما امروز بسيار تلاش دارند تا در اين فضا كه ما در آستانه انتخابات هستيم اگر بتوانند به زعم باطل خودشان فضاي كشور را ملتهب كنند. آنها در مقام اين هستند كه كشور را حتي با اجتماعات كوچك ولو در گوشه و كنار و با گرفتن چند عكس، ناامن نشان دهند و وانمود كنند همان مسائلي كه در ساير كشورهاي منطقه مطرح است در ايران هم بروز و ظهور دارد.
وي خاطر نشان كرد: آنها به شدت دنبال اين هستند كه از طريق فضاي سايبر و مجازي التهابات را در كشور دامن بزنند، فضا را مسموم كنند و احيانا به اهداف خود دست يابند. بر همين اساس رياست محترم قوه قضائيه براساس آنچه كه قانون به عهده قوه قضائيه محول كرده تصميم گرفتند كه امسال با يك دقت بيشتر و مكانيزمي بهتر از سال هاي گذشته و ترتيباتي خاص به تكاليف قانوني مان بهتر عمل كنيم.
دادستان كل كشور يادآور شد: يكي از وظايف قوه قضائيه در انتخابات، پاسخ به استعلامات شوراي محترم نگهبان و هيئت هاي اجرايي است كه بحمدالله دادستاني كل كشور از ماه هاي قبل با مسئوليت آقاي سراج و با ارتباطات تنگاتنگي كه با شوراي نگهبان و وزارت كشور داشته و دارد در اين زمينه تمهيدات لازم را انديشيده و ما مطمئن هستيم كه ان شاالله به نحواحسن در فرجه قانوني در مورد همه اطلاعات مورد نياز جوابگو خواهيم بود.
محسني اژه اي گفت: ان شاالله روساي دادگستري ها و همه دادستان ها نسبت به برخورد با جرايم انتخاباتي اهتمام لازم را داشته باشند و با توجه به برنامه هاي دشمن و با توجه به گله مندي هايي كه سال هاي قبل در خصوص رسيدگي به پرونده ها بوده است، اقدامات لازم صورت گيرد.
وي اضافه كرد: ان شاالله با نشستي كه داريم و برنامه هايي كه ستاد مركزي به ستادهاي استاني اعلام خواهند كرد، در اين زمينه از قضات خوب، مجرب و كساني كه آشنا به مسائل و فضاي مجازي باشند و ديد حكومتي هم داشته باشند، استفاده كنيم و بتوانيم اين وظيفه خاص را به نحو احسن انجام دهيم.
دادستان كل كشور با اشاره به پيشگيري از وقوع جرايم انتخاباتي براساس ماده 67 قانون انتخابات و انجام بررسي هاي لازم در جلسه ستاد مركزي تصريح كرد: اميدواريم در اين نشست به راهكارهايي كه بتوانيم براساس آن در امر پيشگيري از وقوع جرم، رسيدگي به موقع و خارج از نوبت به جرايم انتخاباتي و پاسخگويي به استعلامات به صورت سريع و به موقع موفق باشيم، به نتيجه اي مطلوب دست يابيم.

 



رئيس جمهور تاكيد كرد
لزوم اشراف كامل دستگاه ديپلماسي كشور بر تحولات منطقه اي و بين المللي

رئيس جمهور با تاكيد بر اشراف كامل دستگاه ديپلماسي كشور بر تحولات موجود در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي گفت: بايد با عقلانيت و اعتماد به نفس و ايستادگي بر اصول در مسير تحقق آرمان ها و ارزش هاي متعالي انقلاب اسلامي گام برداشت.
دكتر محمود احمدي نژاد در همايش سراسري روساي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در خارج كشور، با اشاره به نقش مهم و اثرگذار دستگاه ديپلماسي كشور در تحولات منطقه اي و بين المللي و پيشبرد آن در راستاي تحقق آرمان هاي بلند و متعالي جمهوري اسلامي ايران گفت: بايد دريافت واحدي از تحولات موجود در عرصه جهاني وجود داشته باشد تا در بستر آن، اهداف و آرمان هاي الهام بخش ملت را تنظيم و اجرا كرد.
رييس جمهور تحولات موجود در جهان را به لحاظ گستردگي و اثرگذاري از مقطع جنگ جهاني دوم به بعد بي نظير دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران از تحولات موجود به عنوان بيداري اسلامي و غربي ها به عنوان بهار عربي ياد مي كنند، اما نكته مهم آن است كه در زمينه ضرورت تغيير و اصلاح در جهان، اشتراك نظر ايجاد شده است.
رييس جمهور افزود: انقلاب اسلامي براي برچيدن نظام سلطه و تغيير مناسبات ظالمانه و يك سويه به پيروزي رسيد و اين مسأله موضوع اصلي فشارها و تهديدات سلطه گران عليه ملت ايران و ملت هاي مستقل جهان است.
احمدي نژاد با تاكيد بر اين كه بين جمهوري اسلامي ايران و نظام سلطه اختلافات اصلي وجود دارد، اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران به دنبال برچيده شدن سيطره نظام سلطه بر جهان است تا به واسطه آن آزادي، عدالت، كرامت و توحيد در دنيا مستقر شود، در مقابل غربي ها هم به دنبال سيطره بر جهان هستند و لازمه آن را تسلط بر انرژي و جريانات فكري در خاورميانه مي دانند.
رييس جمهور گفت: نظام سلطه براي سيطره بر جهان برنامه ريزي كرده است و در اين راستا حمايت و تقويت رژيم صهيونيستي براي آن ها موضوعي اصلي محسوب مي شود و اگر بتوانند مشكلات اين رژيم را برطرف كنند، سيطره آن ها بر منطقه تكميل خواهد شد.
وي با اشاره به حركت مردم مسلمان منطقه افزود: هر جا حركتي به سمت عدالت، آزادي حقيقي، كرامت انساني، دفاع از محرومين و مظلومان عليه ظلم و بي عدالتي، انجام شود، حركتي اسلامي محسوب مي شود چرا كه نمي توان ارزش هاي الهي و انساني را خارج از چارچوب دين تعريف كرد.
رييس جمهور با تأكيد به تفكيك بين مطالبات حقيقي ملت ها با جرياني كه در عرصه عمل اتفاق مي افتد، گفت: بايد توجه داشت كه حركت و مطالبه ملت ها در تحولات اخير با مديريت آن تحولات، موضوعات جداگانه اي هستند و اگر اين دو با يكديگر خلط شوند و بين آن ها تفكيك قايل نباشيم، ممكن است مشكلاتي به همراه داشته باشد. آيا مي توان در كشوري كه ناتو در آن دخالت داشته، همراهان ناتو در آن كشور را افرادي انقلابي و دموكرات دانست؟
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي با حكومت هاي ديكتاتوري مخالف بوده و معتقديم همه ملت ها به دنبال عدالت و آزادي حقيقي هستند كه بايد اين موضوع محترم شمرده شده و همه بايد براي تحقق آن ياري كنند، اما بايد توجه داشت كه در اين روند موضوع سازش با نظام سلطه، مسأله قابل قبولي نيست و بايد بين اين دو موضوع تفكيك قايل شد.
رييس جمهور با اشاره به تحولات كشورهاي منطقه، گفت: دولت آمريكا قصد دارد مدل اسلام آمريكايي را تحت عنوان طرفداري از دموكراسي و حمايت از مردم و آزادي در مقابل ايران مطرح كند، اين در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران طي 32 سال گذشته تنها كشور دمكراتيك منطقه بود، اما دولت هايي در منطقه هستند كه در عمر سياسي خود حتي يك انتخابات نيز برگزار نكرده اند و امروز دور هم جمع شده و عليه كشور ديگر منطقه قطعنامه صادر مي كنند كه انتخابات آزاد و دمكراتيك برگزار كند.

 



رزمايش بزرگ دريايي ولايت 90 وارد مرحله اجراي عمليات تاكتيكي شد

پس از پايان موفقيت آميز مرحله مقدماتي و فاز گسترش رزمايش بزرگ دريايي ولايت 90، صبح ديروز مرحله عمليات تاكتيكي اين رزمايش آغاز شد.
امير دريادار سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش درباره آغاز مرحله تاكتيكي اين رزمايش گفت: در اولين روز اين مرحله نيروهاي خودي با استفاده از يگان هاي زيرسطحي، سطحي، پروازي و سايتهاي موشكي ساحل به دريا، اطلاعات مربوط به نيروي دشمن فرضي را شناسايي و جمع آوري و پس از رسيدن به برد سلاح هاي در اختيار با انتخاب تاكتيك و سلاح مناسب، مواضع دشمن فرضي را منهدم كردند.
وي گفت: در مقابل نيروي دشمن نيز با برنامه ريزي و به كارگيري سازمان در اختيار برابر تدابير و تاكتيك هاي پيش بيني شده در جهت شناسايي و انهدام نيروها و تجهيزات نيروهاي خودي (آبي) اقدام كردند.
اميردريادار سياري افزود: كليه فعاليت ها و اقدامات هر دو نيرو و تاكتيك هاي به كار گرفته شده توسط تيمي از كاركنان باتجربه و مجرب تجزيه، تحليل و ارزيابي شد و تمام نقاط قوت و ضعف احتمالي مشخص و درباره تقويت نقاط مثبت و ارائه راهكار جهت رفع نقاط ضعف مشخص شده گام برداشته مي شود.
وي با اشاره به اين كه تنها قسمتي از توان نيروي دريايي ارتش در بخش هاي سطحي، زيرسطحي و پروازي در رزمايش ولايت 90 به كار گرفته شده است، درباره اهداف اين رزمايش گفت: نشان دادن عزم، اراده و اقتدار نيروهاي مسلح و مردم جمهوري اسلامي ايران، نمايش قدرت دفاعي و توان بازدارندگي نيروي دريايي ارتش و ارسال پيام صلح و دوستي براي كشورهاي همسايه و منطقه، مهمترين اهداف رزمايش ولايت 90 است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح كرد: ما براي دستيابي به اين اهداف، در طول سال رزمايش هاي مختلفي برگزار مي كنيم و هر چه در سال جلوتر مي رويم، رزمايش ها بزرگتر مي شود. معمولا در هر سال يك بار رزمايش بزرگ دريايي در منطقه آب هاي جنوب شرقي كشور برگزار مي كنيم كه سال گذشته رزمايش ولايت 89 چند ماه زودتر از مدت مشابه امسال برگزار شد و ارزيابي، اين بود كه رزمايش امسال در زمان حاضر برگزار شود.
دريادار دوم «سيدمحمود موسوي» سخنگوي رزمايش نيز در اين باره گفت: با شروع مرحله تاكتيكي رزمايش دريايي ولايت 90 و در راستاي پدافند جنگ هاي نوين، عمليات مقابله با عوامل شيميايي دشمن فرضي توسط نيروي دريايي ارتش انجام شد.
موسوي افزود: در اين مرحله نيروهاي خودي از زماني كه مورد حمله شيميايي قرار مي گيرند با استفاده از تجهيزات جديدي كه در اختيار است، با انواع عمليات شيميايي مقابله كرده و محدوده مورد حمله را پاكسازي مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: در اين روز از رزمايش به منظور پوشش هوايي منطقه عمومي رزمايش و شناسايي يگان هاي دشمن فرضي يك فروند هواپيماي بال ثابت نيروي دريايي ارتش نيز اقدام به گشت و شناسايي در محدوده درياي عمان كرد و همچنين يك فروند هواپيماي گشت و شناسايي نيروي هوايي منطقه رزمايش را تحت پوشش قرار داد.
سخنگوي رزمايش تصريح كرد: اين ماموريت تا زمان دريافت تصويري روشن از تحرك نيروهاي دشمن فرضي ادامه پيدا كرد و در همين راستا بالگرد نيروي دريايي ارتش به شناسايي يگان هاي دشمن فرضي و منطقه اي كه در عمق درياي عمان و شمال اقيانوس هند تا مدار 20 درجه گسترش يافته اند پرداخت.
موسوي در بخش ديگري از سخنانش اذعان كرد: در اولين روز از مرحله تاكتيكي و چهارمين روز از رزمايش دريايي ولايت 90 به منظور ايجاد اختلال بر روي سامانه هاي ارتباطي و مخابراتي دشمن فرضي و همچنين مقابله با اقدامات يگان هاي دشمن جهت ايجاد اختلال بر روي سامانه هاي راداري، ارتباطي و پدافندي نيروهاي خودي، عمليات جنگ هاي الكترونيك با بكارگيري سامانه هاي نوين ECM، ESM و ECCM ساخته دست توانمند متخصصان داخلي با موفقيت به مورد اجرا گذاشته شد.
شليك اژدر از زيردريايي
امير دريادار دوم سيدمحمود موسوي، معاون عمليات نيروي دريايي ارتش از آزمايش موفقيت آميز شليك اژدر توسط يك فروند زيردريايي در دومين روز رزمايش ولايت 90 خبر داد و گفت: در دومين روز از رزمايش ولايت 90 شاهد آزمايش موفق شليك يك اژدر از يك فروند زيرسطحي ساخت داخل كشور بوديم. طي اين آزمايش، يك فروند اژدر توسط يك زيرسطحي به سمت هدف تعيين شده اي شليك شد كه خوشبختانه هم اژدر و هم هدف پيش بيني شده به خوبي و با موفقيت مورد آزمايش قرار گرفتند.
اعزام ناوشكن جماران
به آمريكاي لاتين، در آينده
امير دريادار دوم رستگاري مسئول هماهنگ كننده نيروي دريايي ارتش نيز از تصميم اين نيرو براي اعزام ناوشكن جماران به آمريكاي جنوبي خبر داد.
وي گفت: برنامه ما اين است كه ناوشكن جماران به درياهاي دوردست وارد شود و حتي آن را به فراتر از اقيانوس اطلس و تا كشورهاي دوست در آمريكاي جنوبي اعزام كنيم كه اخبار اين اقدام را در سال هاي آتي خواهيد شنيد.
وي با بيان اينكه «ناوشكن جماران نماد خودباوري و اعتماد به نفس جوانان و كاركنان نيروي دريايي ارتش است»، افزود: اين ناوشكن در ماموريت 70 روزه خود به درياي سرخ، هم ماموريت عملياتي و هم ماموريت اطلاعاتي داشت و در عين حال حافظ منافع جمهوري اسلامي ايران در آن بخش از آب هاي بين المللي بود. اين ناوشكن در مدت ماموريت خود سه مورد حمله مستقيم را خنثي و در ساير موارد به ديگر شناورها كمك رساني كرد.
بازتاب رزمايش ولايت 90
بازتاب رزمايش بزرگ دريايي ولايت همچنان در رسانه هاي خارجي ادامه دارد.
تلويزيون ملي چين با اشاره به برگزاري رزمايش در تنگه هرمز توسط ايران اعلام كرد كه اين كشور ضمن نمايش قدرت، در واقع قدرت نفوذ خود را در برابر غرب به نمايش گذاشته است.
پايگاه خبري «تلويزيون ملي چين» در گزارشي با عنوان «قدرت نفوذ ايران در برابر وابستگي نفتي غرب» نوشت كه ايران در حالي شنبه گذشته رزمايش 10 روزه اي را در تنگه هرمز واقع در خليج فارس آغاز كرد كه مي كوشد با اين اقدام قدرت نفوذ بالاي خود را در برابر وابستگي نفتي غرب به نمايش بگذارد و اين اقدام در شرايطي كه تنش ميان كشورهاي غربي و ايران بالا گرفته، از اهميت خاصي برخوردار است.
براساس اين گزارش، «حبيب الله سياري» فرمانده نيروي دريايي ايران در اين مورد گفت كه هدف اصلي برگزاري اين رزمايش، نمايش قدرت دفاعي ايران و توانايي بازدارندگي اين كشور است و همچنين ابلاغ پيام صلح و دوستي در تنگه هرمز و آبهاي آزاد نيز محسوب ميشود. اين رزمايش علاوه بر اين نشان دهنده توان ايران در كنترل منطقه است كه با آزمايش موشك ها و تسليحات و اژدر خود را نشان داده است.
در اين گزارش آمده است كه اظهارات سياري در حالي است كه بايد توجه داشت كه هرگونه تحرك ايران كه به بسته شدن تنگه هرمز به عنوان تنها محل عبور براي حدود يك سوم از تانكرهاي نفتي منجر شود، مي تواند به تهديدي قوي در برابر وابستگي نفتي غرب تبديل شود.
در پايان اين گزارش آمده است: تصميم ايران مبني بر برگزاري چنين رزمايشي يك روز پيش از شروع تعطيلات كريسمس اقدامي تصادفي نيست و نشان دهنده توانايي ايران در دست گذاشتن بر نقطه ضعف هاي غرب دارد.
روزنامه ديلي تلگراف نوشت: ايران با اجراي يك رزمايش دريايي استراتژيك، قدرت نظامي خود را به نمايش گذاشته است.
اين روزنامه انگليسي در پايگاه اينترنتي خود به نقل از معاون فرمانده نيروي دريايي ايران تاكيد كرد ايران در روز سوم اين رزمايش كه در آبهاي بين المللي تنگه هرمز اجرا مي شود، سلاح هاي جديدي را آزمايش كرد. نيروي دريايي ارتش ايران اين رزمايش را در آبهاي تنگه هرمز در دهانه خليج فارس كه گذرگاه انتقال حدود يك سوم نفتكش هاي جهان است، اجرا مي كند.
در ادامه اين مقاله آمده است، اين رزمايش جديدترين قدرت نمايي ايران در مقابل انتقادهاي فزاينده جامعه بين المللي از برنامه هسته اي بحث برانگيز اين كشور است.

 



اروپا نمايش تحريم نفت ايران را اجرا خواهد كرد

منابع غربي مي گويند اتحاديه اروپا مي داند قادر به تحريم نفتي ايران نيست اما قصد دارد حتماً نمايشي در اين حال و هوا اجرا كند.
يك منبع اقتصادي غربي كه عموماً گزارش هايي دقيق از كريدورهاي داخلي قدرت در اين اتحاديه منتشر مي كند، روز شنبه سوم دي تأكيد كرد: اتحاديه اروپا تا زماني كه قادر به پيدا كردن جايگزين هاي مطمئن نباشد، به تحريم خريد نفت ايران رو نخواهد آورد و اين چيزي است كه بعيد است به سادگي امكان پذير باشد.
پايگاه اينترنتي زون بورس در گزارشي به اين نكته اشاره كرده كه با وجود اينكه اروپايي ها مي دانند فعلاً نمي توانند خود را از نفت ايران محروم كنند، اما قصد دارند با هدف راضي كردن اسرائيل «مانورهايي» در اين زمينه انجام بدهند.
اين پايگاه اينترنتي از قول فرانسيس پرن، سردبير مجله نفت و گاز در اين باره مي نويسد: «بايد منتظر بمانيم تا ببينيم اتحاديه اروپا چه تصميمي در هفته هاي آينده اتخاذ مي كند. برخي كشورهاي اروپايي مانند يونان كه وابستگي بيشتر نسبت به ديگر كشورهاي اين اتحاديه به نفت ايران دارند، فعلاً در اين باب دچار ترديد هستند. اين بدان معناست كه تصميم گيري درباره تحريم نفتي ايران به زمان ديگري كه منابع جايگزين براي نفت ايران پيدا شود، واگذار شده است. با اين حال من بر اين باورم كه تصميمي با رويكرد مانور روي تحريم نفتي اتخاذ خواهد شد.»
اتحاديه اروپا در نشست روز پنجشنبه اول دسامبر خود نتوانست تصميمي درباره تحريم نفتي ايران اتخاذ كند و اين موضوع را به نشستي در ماه ژانويه موكول كرد.
اين پايگاه اينترنتي در ادامه به بررسي تأثير تحريم احتمالي خريد نفت ايران بر بازارهاي جهاني پرداخته و نتيجه گرفته است كه اين اقدام حداقل 50 دلار به قيمت نفت اضافه مي كند.
زون بورس مي نويسد: «ايران روزانه 5/3ميليون بشكه نفت خام توليد مي كند. اين كشور اندكي كمتراز 5/2ميليون بشكه را صادر مي كند. اگر صادرات نفت ايران قطع شود، خطر عمده اي براي بازار به وجود مي آيد.»
اين گزارش ادامه مي دهد: «براي درك اين مهم كافي است به خاطر بياوريم كه در پي ناآرامي هاي ليبي كه توليد نفتي يك ميليون و 600 هزار بشكه اي در روز اين كشور را به صفر تقليل داد، قيمت نفت در ماه هاي نخست شروع ناآرامي ها بين 20 تا 25 دلار افزايش يافت. مي توان تصور كرد حذف نفت ايران از بازار قيمت نفت بشكه اي 50 دلار افزايش پيدا مي كند.»

 



پيشرفته ترين ردياب خودرو GPS در مشهد ساخته شد

ردياب خودرو (GPS) كه با كمك نرم افزار جاوا (Java) و بدون نياز به اينترنت قابليت شناسايي خودرو را دارد اختراع شد.
به گزارش ايرنا «مجتبي تنهايي» روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا در اين مورد توضيح داد: با اين دستگاه كه امكانات ويژه دارد و بر روي خودرو نصب مي شود، از طريق وب سايت يا تلفن همراه مي توان مكان خودرو را پيدا كرد.
مدير امور مخترعان و مبتكران سازمان بسيج علمي مشهد ادامه داد: با كمك نرم افزار جاوا (Java) كه در اين دستگاه طراحي شده، مي توان موقعيت خودرو را بدون نياز به اينترنت با كمك تلفن همراه شناسايي كرد. لازم به ذكر است اين دستگاه توسط دو دانشجوي بسيجي مصطفي حيدري و حامد عليزاده طراحي شده است.

 



برگزاري جشن كريسمس با حضور گردشگران در يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
همراه با تولد حضرت عيسي(ع) و آغاز سال ميلادي، جشن هاي كريسمس در يزد با حضور گردشگراني از كشورهاي مختلف برگزار شد.
مراسم جشن كريسمس با حضور گردشگراني از كشورهايي همچون فرانسه، آلمان، سوئيس، ايتاليا، اتريش، انگليس، چك، ژاپن، چين، نيوزيلند، هنگ كنگ در هتل جاده ابريشم برگزار شد و با توجه به همزماني با ماه محرم اين مراسم متفاوت تر از هميشه بود.
برپايه اين گزارش در اين محفل معنوي مراسم با قرائت آياتي از سوره حضرت مريم«س» همراه با ترجمه آن آغاز شد و در ادامه يكي از مبلغان مسلط به زبان انگليسي حوزه علميه يزد ضمن عرض تسليت به مناسبت ايام عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) و عرض تبريك به خاطر ولادت با سعادت حضرت عيسي بن مريم«ع» به بيان شباهت هاي بين انبيا(ع) و اينكه هدف از بعثت آنها رساندن انسان به اوج ارزش هاي اخلاقي جامعه بوده اشاره كرد و به بررسي اشتراكات دين مبين اسلام و مسيحيت و اينكه اسلام دين صلح و دوستي و محبت است، پرداخت.
حجت الاسلام كاشاني همچنين به طور خاص به شباهت زندگي راستين حضرت عيسي(ع) و رخدادهاي مشابهي كه در زندگي انبيا و حضرت اباعبدالله الحسين(ع) وجود دارد اشاره كرد.
همچنين در اين مراسم بسته هاي فرهنگي همچون بروشور (حسين در انديشه مسيح) به زبان انگليسي به حاضران اهداء شد و گردشگران به صورت چهره به چهره سؤالات و شبهات خود را در مورد مسائل مذهبي بيان كردند. همچنين قرائت قسمت هايي از انجيل توسط يكي از گردشگران از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود.
به گزارش خبرنگار ما مدير اجرايي مؤسسه آواي عرشيان گفت: نود درصد گردشگراني كه به ايران مي آيند فرهنگي هستند و بسيار علاقه دارند تا با فرهنگ اسلام و ايران آشنا شوند كه گسترش كمي و كيفي اين برنامه ها نياز به مساعدت ويژه مسئولان فرهنگي استان دارد كه اميدواريم اين مسئله بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.
به گفته سيدحسن حسيني اين نشست در راستاي تأسيس خانه فرهنگ اسلام و ايران توسط اين مؤسسه برپا شد.

 



صدور كارت ملي هوشمند از نيمه دوم سال آينده در سراسر كشور

معاون امور اسناد هويتي سازمان ثبت احوال كشور از صدور كارت هوشمند ملي از نيمه دوم سال آينده در سراسر كشور خبر داد.
به گزارش ايرنا، محسن كرمي در نشست با خبرنگاران در شيراز افزود: كارت ملي موجود كه تنها براي احراز هويت است در اختيار تمام افراد بالاي 15 سال در كشور قرار دارد اما در جهت ايجاد دولت الكترونيك، صدور كارت ملي هوشمند به عنوان جايگزين كارت ملي فعلي از سال 88 در دستور كار قرار گرفت.
وي ادامه داد: پيش الگوي صدور اين كارت در شهر قم آغاز شد و الگوي آن نيز تا پايان سال جاري در قم كليد خواهد خورد و پس از آن از نيمه دوم سال 91 تمام مردم به تدريج داراي كارت ملي هوشمند خواهند شد.
وي صدور شناسنامه مكانيزه را از ديگر اقدامات در دست اجراي سازمان ثبت احوال كشور دانست و گفت: از ويژگي هاي اين شناسنامه مي توان به خدشه ناپذير و غيرقابل جعل بودن آن اشاره كرد.
وي اظهار داشت: در شناسنامه مكانيزه برخلاف شناسنامه هاي فعلي كه تمام مشخصات سجلي افراد به صورت دست نويس است، مشخصات سجلي تايپ مي شود و علاوه بر آن اين شناسنامه داراي باركدي است كه ضريب امنيت آن را بالا مي برد.

 



معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد اجراي سيستم جديد آموزشي از سال آينده

معاون وزير آموزش و پرورش از اجراي سيستم جديد آموزشي در كشور از سال آينده خبر داد.
«ابراهيم سحرخيز» در گردهمايي تبييني سند تحول بنيادين آموزش و پرورش كشور در سنندج افزود: استقرار نظام جديد آموزش و پرورش براي سال تحصيلي 92-91 با نگرش تحول در الگوهاي درسي مهمترين كار آموزش و پرورش است.
وي اظهار داشت: نظام تحصيلي جديد آموزش و پرورش عمومي در دوره هاي شش ساله تحصيلي ابتدايي، سه ساله راهنمايي و سه ساله متوسطه تعريف شده است.
به گفته وي اين حركت با نگاه متعالي و اعتدالي و ايجاد تحول بنيادين در آموزش و پرورش رقم خورده است.
سحرخيز خاطرنشان كرد: ادبيات تحولي در نظام آموزش و پرورش تنها در فضاي مناسب و ايجاد تغيير نگرش امكان پذير است.
وي با بيان اينكه دوره 5 سال ابتدايي به 6 سال افزايش خواهد يافت، افزود: پايه دوم محتواي كتب درسي از سال آينده تغيير مي كند و پايه جديد ششم ابتدايي نيز ايجاد مي شود.
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: براساس برنامه جديد دو درس يك ساعته جديد با عنوان «تفكر و خلاقيت» و «كار و فن آوري» در پايه ششم ابتدايي تعريف شده است.
وي با بيان اينكه در اكثر كشورهاي جهان دوره ابتدايي يك دوره شش ساله است گفت: پايه ششم ابتدايي خميرمايه شكل گيري شخصيت است و در اكثر كشورها سال تحصيلي تنها معطوف به برنامه درون كلاس نيست. سحرخيز افزود: مدرك تحصيلي ديپلم براي همه قشرهاي رشته هاي فني و حرفه اي و نظري 12 سال است.

 



پيكر كمك خلبان سانحه خاش در مياندوآب تشييع شد

پيكر پاك كمك خلبان شهيد سانحه هوايي منطقه «خاش» در يكي از روستاهاي مياندوآب آذربايجان غربي تشييع شد.
به گزارش ايرنا، پيكر پاك اين شهيد در زادگاهش، روستاي «گرده رش» مياندوآب در ميان حزن و اندوه حاضران خاكسپاري شد.
در آيين تشييع اين شهيد والامقام، امام جمعه، فرماندار، جمعي از فرماندهان نظامي و انتظامي و برخي ديگر از مسئولان شهرستان مياندوآب حضور داشتند.
گفتني است كمك خلبان «رامين جدي»، پيش از ظهر دوم دي، در حال انجام ماموريت بر اثر برخورد يك فروند بالگرد نيروي انتظامي به يك دكل بي سيم در يك مركز نظامي در شهر خاش به همراه دو نفر ديگر از پرسنل نيروي انتظامي به نام هاي «بهمن عبدالعلي پور» و «مرتضي بني نجار» به درجه رفيع شهادت نايل شدند.

 



نماينده تبريز در مجلس: مصرف سالانه بنزين به كمتر از 60 ميليون ليتر رسيد

تبريز- خبرنگار كيهان:
پس از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها ميزان مصرف سالانه بنزين در كشور به كمتر از 60 ميليون ليتر رسيده است.
محمدحسين فرهنگي نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي در جمع كارگران اين شهر گفت: اين ميزان پيش از آن 75 ميليون ليتر بود.
به گزارش خبرنگار ما، وي افزود: با توجه به اين كه سالانه بيش از 7 ميليون ليتر بر مصرف بنزين كشور افزوده مي شد، امسال بايد اين رقم به 110 ميليون ليتر مي رسيد ولي اجراي طرح هدفمندي مانع از اين افزايش مصرف شد.
فرهنگي همچنين از افزوده شدن سامانه بيش از 1 ميليون خودرو به تعداد خودروهاي كشور خبر داد و اظهار داشت: به دنبال اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها ضمن كاهش 2 ميليون و 900 هزار ليتري بنزين در سال، كشور به سوي صادرات آن نيز سوق داده مي شود كه امر بسيار مناسبي است.

 



اخبار ادبي و هنري

آنجلينا جولي: از ساخت فيلم ضداسلامي تا حضور در تهران!
«آنجلينا جولي» كه اخيرا با ساخت فيلم ضداسلامي «در سرزمين خون و عسل» خشم مسلمانان را برانگيخته است، اين بار نيز قرار است فيلم جديدي درباره مسلمانان افغانستان بسازد. اين در حالي است كه چندي پيش دبير جشنواره فيلم فجر براي دعوت از اين بازيگر آمريكايي براي سفر به تهران و حضور در جشنواره رايزني هاي خود را آغاز كرده است! خبرها حاكي از آن است كه «آنجليا جولي» هم اكنون در حال كار بر فيلمنامه اين فيلم ضداسلامي است.
اين بازيگر 36 ساله در اولين تجربه كارگرداني خود سال گذشته به سراغ موضوع جنگ بوسني هرزگوين رفت، ولي بي توجه بر آنچه كه بر مسلمانان بوسني بالاخص زنان، طي اين جنگ گذشته و صدماتي كه سربازان صرب به آنها وارد كرده اند، رابطه عاشقانه و در عين حال غيراخلاقي يك زن مسلمان بوسنيايي را با يك سرباز صرب به تصوير كشيد. اين فيلم با آن كه با اعتراضات شديد مسلمانان به خصوص زنان بوسنيايي ( كه خود وحشيگري هاي سربازان صرب را از نزديك درك كرده بودند) روبرو شد، ولي از سوي موسسه «گلدن گلوب» و اتحاديه تهيه كنندگان آمريكايي برنده چند جايزه شد.
امشب در سينما فلسطين:دومين جشنواره مردمي فيلم عمار
آغاز به كار مي كند
دومين دوره جشنواره مردمي فيلم عمار ساعت 18 امشب در سينماي فلسطين تهران آغاز بكار مي كند.
به گزارش خبرنگار كيهان، در دومين دوره جشنواره مردمي فيلم عمار، 300 فيلم از سراسر ايران با موضوع «فتنه و جنگ نرم» شركت كرده اند.
فيلم هاي رسيده نسبت به فيلم هاي سال گذشته از كيفيت و ساختار محكمتري برخوردار است.
حضور هزار هنرمند در نخستين يادواره تجلي بصيرت
دبير نخستين يادآواره تجلي بصيرت، از مشاركت يك هزار هنرمند در سه بخش نمايش، موسيقي و هنرهاي تجسمي اين رويداد هنري خبر داد.
به گزارش ايرنا، اصغر اميرنيا در نخستين نشست خبري يادواره تجلي بصيرت با اشاره به وقايع سال 88، افزود: در مجموع 359 اثر، متقاضي حضور در بخش تئاتر اين برنامه بودند كه از اين تعداد 93 اثر، در بخش صحنه اي، 89 اثر در بخش نمايشنامه نويسي، 39 اثر در بخش نمايش راديويي و 56 اثر در حوزه نمايشنامه خواني هستند.
به گفته وي، طبق آخرين آمار، بيش از 22 دانشگاه در تهران و 13 مركز استان در بخش تئاتر دانشجويي مشاركت دارند.
نخستين يادواره هنري «تجلي بصيرت» از هفتم تا سي ام دي برگزار خواهد شد.
وضعيت رو به بهبود احمد عزيزي
وضعيت سلامتي احمد عزيزي (شاعر انقلاب و دفاع مقدس) كه حدود سه سال در بستر بيماري قرار دارد رو به بهبود است.
پزشك معالج احمد عزيزي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: سطح هوشياري احمد عزيزي بهتر شده و به برخي واكنش هاي عاطفي عكس العمل نشان مي دهد. حسنعلي كريم پور ادامه داد: وضعيت عمومي اين شاعر كرمانشاهي بهبود يافته و اكنون بدون نياز به تجهيزات پزشكي مي تواند از راه دهان به صورت طبيعي غذا بخورد.
پزشك معالج عزيزي تاكيد كرد: هوشياري احمد در سطحي نيست كه بتوان او را تحت عمل جراحي قرار داد.
كريم پور خاطرنشان كرد: پيش بيني زمان دقيق هوشياري كامل عزيزي امكان پذير نيست. گفتني است، رهبرمعظم انقلاب در آخرين روز سفر به استان كرمانشاه در بيمارستان امام رضا(ع) اين شهر حضور يافتند و از احمد عزيزي عيادت كردند.
رونمايي نرم افزارهاي «سراب سبز» و «بصيرت»
نرم افزارهاي «سراب سبز» و «بصيرت» با حضور سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي شد. اين دو نرم افزار به مناسبت حماسه 9 دي (روز بصيرت) رونمايي شدند.
مجموعه نرم افزار «سراب سبز» مجموعه حوادث و رخدادهاي ماه هاي پيش از انتخابات 88 تا نهم دي را در بردارد. در اين نرم افزار، تمامي حوادث مربوط به آن دوران در قالب فيلم، صوت، متن، اخبار تحليلي و گزارشهاي داخلي و خارجي همراه با مستندات آن نمايه سازي شده است.
نرم افزار «بصيرت» نيز در قالب يك لوح فشرده با موضوع بصيرت و شناخت دوران فتنه جمع آوري و توليد شده است. موضوعات موجود در اين لوح تاريخي، ديني، انقلابي و با رويكرد انتخابات جمع آوري شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14