(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 دی 1390- شماره 20109

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گراميداشت سراسري يوم الله سرنوشت ساز 9 دي
شريعتمداري : آمريكا اعتراف مي كند 9 دي فرمول مهندسي معكوس فوكوياما را معكوس كرد
شليك سنگين توپخانه و شناورهاي راكت انداز ارتش در درياي عمان
سفرا و رؤساي نمايندگي هاي ايران در نشست بيداري اسلامي:
خروج آمريكا از عراق شكست طراحي هاي غرب براي منطقه را اثبات كرد
بازتاب جهاني تهديد ايران براي بستن تنگه هرمز
به مناسبت سالروز شهادت حضرت رقيه(س) همايش سه ساله هاي حسيني برگزار شد
ضرغامي:ركورد ميزان مخاطب تلويزيون پس از فتنه 88 شكسته شد



گزارش خبري تحليلي كيهان
گراميداشت سراسري يوم الله سرنوشت ساز 9 دي

سرويس سياسي-
روزهاي پاياني هفته گذشته سراسر كشور شاهد برگزاري برنامه هاي گوناگون و پرشكوهي در پاسداشت حماسه تاريخي 9دي بود. تقارن دومين سالگرد اين حماسه مردمي با رخدادها و شرايط ويژه منطقه اي و جهاني، اهميت اين حضور و گراميداشت را دوچندان كرد.
موج بيداري اسلامي كه سراسر منطقه خاورميانه و شمال آفريقا را در برگرفته و پس لرزه هاي آن به اروپا نيز رسيده و در آمريكا در قالب «جنبش تسخير وال استريت» بروز و ظهور يافته، به همراه خروج ذلت بار آمريكا از عراق، شاخص هايي بود كه 9 دي امسال را پرمعناتر از پيش ساخته بود.
حماسه 9 دي در شرايطي به وقوع پيوست كه دشمن سرمست از فتنه انگيزي هاي خود، خيال واژگوني كانون ايستادگي و مقاومت در منطقه را در سرداشت اما حضور دهها ميليوني مردم در آن بزنگاه تاريخي همچون آبي بر آتش، خيال خام اربابان خارجي و مزدوران داخلي فتنه سبز را باطل كرد.
از سوي ديگر؛ در حالي كه جرج سوروس- يكي از فرماندهان بيروني اردوگاه فتنه- پيش بيني كرده بود جمهوري اسلامي ظرف يك سال سقوط خواهد كرد، نه تنها اين خواب پريشان تعبير نشد بلكه متحدان هميشگي كاخ سفيد در منطقه از تخت قدرت به زير كشيده شده اند و جايگاه محور مقاومت در برابر جبهه غربي- صهيونيستي در منطقه تقويت شده است.
گراميداشت پورشور و گرم حماسه 9 دي در دومين سال خلق آن، پيام ديگري نيز به واشنگتن دارد و آن هم اينكه ملت ايران درصحنه است و ابزار تحريم ها نيز خللي در عزم و اراده پولادين آنان ايجاد نخواهد كرد.
راهپيمايي هاي متعدد و البته خودجوش مردمي كه روز گذشته تقريباً در تمامي شهرهاي ايران مشاهده شد، بارزترين نمونه پاسداشت اين حماسه بود.
در حالي كه از قبل هيچ خبر و فراخواني درباره تظاهرات داده نشده بود، نمازگزاران پايتخت جمهوري اسلامي ايران پس از پايان نماز جمعه با سردادن شعار حمايت از ولايت فقيه و ابراز انزجار از فتنه گران داخلي و كارگزاران خارجي آن، اقدام به برپايي تظاهرات كردند.
نمازگزاران در دومين سالگرد حماسه تاريخي 9 دي با گرامي داشت اين يوم الله، شعار «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل» و «مرگ بر انگليس» سردادند. تظاهركنندگان كه برخي از آنان كفن نيز بر تن داشتند، اعلام كردند تا پاي جان از آرمان ها و ارزش هاي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي كه همان راه امام و شهدا و تبعيت از ولايت است، دفاع خواهند كرد.
اين تظاهرات خودجوش منحصر به تهران نبود و براساس اخبار دريافتي از خبرنگاران كيهان در شهرهاي بزرگ و كوچك كشور، اين حضور مردمي تقريباً در سراسر كشور مشاهده شده است.
علاوه بر اين؛ برنامه هاي متنوع ديگري نيز در سراسر كشور در سالگرد حماسه 9 دي برگزار شد.
همايش سراسري 9 دي
روز پنج شنبه، سالن همايش هاي صدا و سيما در تهران، شاهد برگزاري همايش سراسري 9 دي بود.
اين همايش با حضور سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي، غلامعلي حدادعادل، عزيزي معاون برنامه ريزي و راهبردي رئيس جمهور، ملاحي رئيس سازمان بسيج اساتيد كشور و داوودي معاون اول پيشين رئيس جمهور برگزار شد.
سردار حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در اين همايش اظهار كرد: آن چه پس از انتخابات سال 88 رخ داد دقيقاً يك مدل سازي راهبردي از حوادثي بود كه قبل از آن توسط آمريكايي ها در بخش هايي از دنيا اتفاق افتاده بود.
وي افزود: اين استراتژي هم در فرآيند عمليات و هم در محتوا دكترين و نظريه هاي خود را در مواجهه راهبردي با انقلاب اسلامي تعيين مي كرد يعني هدف دشمن اين بود كه مواجهه انقلاب را به يك نقطه بي تعادلي بازگشت ناپذير هدايت كند.
سلامي ادامه داد: دشمن توانسته بود از فضاي دوقطبي ناشي از برگزاري انتخابات استفاده كند و نيز با استفاده از نمادها و رنگ ها، تعارض سياسي را اوج دهد و تغيير نظام سياسي كشور را به پايان برساند اما اصلي وجود دارد كه خود آمريكايي ها نيز به آن معتقدند و آن اين است كه تاكتيك ها و راهبردها تنها يك بار مي توانند موفق باشند و مي دانند اگر دشمن آن ها زيرك باشد تكرار مدل با ناكامي مواجه خواهد شد.
وي با تشريح تئوريك حوادث فتنه 88 تصريح كرد: در اين فتنه دشمنان فرض شان اين بود كه مي توانند پيش فرض ها و ارزش هاي ملت ايران را تغيير دهند و هجوم در روز عاشورا و طرح شعارهاي «نه غزه نه لبنان» در اين جهت بود كه اين ارزش ها شكسته شود. زيباترين توصيفي كه مي توان براي نشان دادن ماهيت فتنه به كار برد اين است كه فتنه 88 تابعي از استراتژي هاي غرب براي تهاجم نرم به درون جوامعي مانند ايران بود.
سلامي با بيان اين كه «نبرد ما با آمريكا در ارائه مدل است» خاطرنشان كرد: اگر 9 دي نبود، اطمينان داشته باشيد در هيچ نقطه اي از دنيا اثري از بيداري اسلامي پيدا نمي شد، اما ملت ما نشان داد اگر آمريكا با تمام ظرفيت خود نيز وارد شود اگر ملتي هوشمندانه بايستد، مي تواند با تمام اين نيرو مقابله كند و اين نقطه آغاز نهضتي بود كه در ساير بلاد اسلامي به وقوع پيوست.
وي با بيان اين كه «آمريكا براي جلوگيري از ارائه مدل موفق توسط ايران تلاش فراواني به كار برده است»، گفت: اما آمريكا در عراق تسليم مدلي شد كه ايران ارائه داد و سرانجام ناكام و با هزينه سنگين مجبور به ترك عراق شد. در عراق امروز تربيت شدگان انقلاب حاكم اند و اين هنر انقلاب است كه بدون هزينه كارهاي خود را پيش مي برد. در عراق، آمريكا هزينه كرد اما انقلاب سود آن را برد.
مردم در 9 دي از جمهوريت
و اسلاميت دفاع كردند
سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هم در اين همايش اظهار كرد: اگر ولايت فقيه با تمام وجود در مقابل فشارها ايستاد و اجازه نداد كه حق راي مردم را وتو كنند، مردم نيز در 9 دي ماه آمدند و به دشمنان ثابت كردند كه مدل جمهوري اسلامي ايران ريشه دارتر از آن است كه فكرش را مي كنند.
وي با بيان اين كه «9دي را بايد با 22 خرداد و مهم تر از آن 22 بهمن ماه مقايسه كرد» افزود: 22بهمن مبدأ يك اتفاق مهم در عصر ما بود نه از آن جهت كه ديكتاتوري را سرنگون كرد بلكه اهميت آن در اين بود كه يك مدل و نظريه جديد را براي مناسبات حاكم در جامعه و مناسبات بين الملل ارائه كرد.
جليلي با اشاره به انتخابات 22 خرداد 88 ادامه داد: 22 خرداد 88 اوج جمهوري نظام را به رخ كشيد و دشمنان ديگر نمي توانستند مشاركت 85 درصدي مردم را در انتخابات انكار كنند. 22 خرداد نشان داد كه نظام از جمهوريتي برخوردار است كه در عين حال بيشترين رقابت در آن وجود دارد.
وي با تأكيد بر اين كه «اوج مدل نظام اسلامي 22خرداد بود» خاطرنشان كرد: 22 خرداد نشان داد كه نظام اسلامي بر يك جمهوري قوي متكي است و اين مدل نشان داد كه در كنار اسلاميت و جمهوريت پيشرفت هاي بزرگي را نيز به وجود آورده است.
وي با اشاره به مقطع چهار سال قبل از انتخابات 88 گفت: در اين مقطع ظرفيت هايي بروز پيدا كرد كه براي دشمن قابل تحمل نبود. در اين دوره جمهوري اسلامي تعاريف جديدي از تروريسم ارائه داد از جمله در بحث تروريسم كه براساس آن، آن ها خود متهم به تروريسم مي شوند و محور ديگر موضوع هسته اي بود. كساني كه خود مجرم هسته اي هستند، جمهوري اسلامي ايران را متهم مي كنند. آن هايي كه نسل هاي جديد سلاح هاي هسته اي را در زرادخانه هاي خود توليد مي كنند و آن گاه مدعي فعاليت صلح آميز هسته اي ايران مي شوند اما ايران در مقابل آن ها تعريف جديدي مبني بر اين كه «سلاح هسته اي براي هيچ كس اما انرژي صلح آميز هسته اي براي همه» ارائه مي داد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به حوادث سال 88 گفت: فتنه از اينجا شكل گرفت كه اين بار تقابل با نظام از مركزيتي كه از 30 سال قبل شكل گرفته بود، نبود بلكه همان هايي كه در همين ساز و كار جمهوري اسلامي وجه يافته بودند صورت گرفت. فتنه نشان داد كه اين ها نه تنها منكر اسلام بلكه منكر جمهوريت نيز هستند و اين افراد به عنوان پادوي آن مركزيت حركت مي كنند.
جليلي با بيان اين كه «مدل جمهوري اسلامي از سه ركن مردم، انديشه اسلامي و ولايت فقيه به عنوان پيوند دهنده اين دو تشكيل مي شود» ادامه داد: هر سه اين ها برگرفته از عاشورا هستند؛ لذا طبيعي است كه در روز عاشورا از اين ها انتقام گرفته شود و باز طبيعي است كه به اين ها در روز عاشورا تودهني زده شود. مردم در 9 دي به صحنه آمدند تا از جمهوريت، اسلاميت و ولايت دفاع كنند.
مردم در 9 دي
حرف دل رهبر را زدند
غلامعلي حدادعادل طي سخناني در همايش سراسري 9 دي كه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد، تصريح كرد: حماسه 9 دي فضاي سياسي كشور را از آلودگي ها پاك كرد و خروش مردمي بود كه انقلاب خود را در خطر مي ديدند و مدت ها بود كه صبر مي كردند اما در 9 دي مانند آتشفشاني خروشان و خودجوش به صحنه آمدند و حرف دل خود را به زبان آوردند.
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس با طرح اين سؤال كه «آيا در فتنه 88 علائم و نشانه هايي وجود داشت كه خردمندان بتوانند ماجرا را درك كنند يا خير؟»، اظهار كرد: دعوا در فتنه 88 تنها بر سر انتخابات و كرسي رياست جمهوري نبود. مسئله مسئله انقلاب و اسلام بود و موضوع ولايت فقيه مطرح بود.
رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي افزود: گفتن اين حرف كه «من اگر رئيس شوم از لبنان حمايت نمي كنم» جز نشان دادن چراغ سبز به آمريكا نبود. آن قدر شورش را درآوردند كه خود هم بعد خواستند كمي آن را درست كنند.
وي اظهار كرد: چه معنا دارد كسي بيايد قبل از اين كه صندوق ها باز شود بگويد كه اگر ديديد فلاني راي نياورد، بدانيد حتماً تقلب شده است؟ در كجاي دنيا اين گونه عمل مي كنند؟ از آقايي كه كانديدا شده بود وقتي خبرنگار تايمز پرسيد كه سياست خارجي و دفاعي جمهوري اسلامي ايران به دست رهبري است، شما در اين باره چه مي كنيد، اين شخص پاسخ داد كه «اين نهضت كه آغاز شده است ادامه دارد.»
حدادعادل با اشاره به حوادث سال 88 يادآور شد: يك عده در اين رابطه سكوت كردند، يك عده دوپهلو سخن گفتند و يك عده حمايت كردند اما مردم درست تشخيص دادند و درياي مواج مردم پاك ماند. مردم تصميم خود را گرفته بودند و از نامردمي ها به ستوه آمده بودند و كاسه صبرشان در 9 دي ماه لبريز شد.
وي تصريح كرد: در 9 دي مردم حرف دل رهبري را به زبان آوردند. اگر رهبري گفتند «اين عمار؟» مردم پاسخ دادند ما همه عمار توايم خامنه اي.
آيت الله مصباح: 9 دي
آينده نظام را تضمين كرد
شهرهاي گوناگون كشور نيز شاهد برپايي همايش ها و نشست هايي در تبيين و واكاوي فتنه 88 و آثار و تبعات حماسه 9 دي ماه بود.
در يكي از اين نشست ها كه در قم برگزار شد، آيت الله محمد تقي مصباح يزدي اظهار داشت: 9 دي از آن دست روزهايي است كه اهميت و جايگاه آن در آينده بيشتر مشخص مي شود. وي در ادامه گفت: بعيد نمي دانم با دلايل كافي ثابت شود اين روز مهم ترين روز ما ايرانيان در آينده است.
وي بيان كرد: كساني كه در حماسه 9 دي حركت عظيم افسانه اي را سامان دادند، خيلي بر اين ملت حق دارند و آينده اسلام و نظام را به اذن الله تامين و توطئه هاي دشمنان را به تمام معنا نقش برآب كردند.
اين عضو مجلس خبرگان يادآوري قضايا و حوادث تاريخي آموزنده را از شيوه هاي قرآن كريم براي هدايت مردم عنوان كرد و گفت: ايامي كه به عنوان ايام الله ياد مي شود شامل درس هاي آموزنده اي است براي شناخت صحيح زندگي و حركت اجتماعي كه فوق العاده موثر است.
حجت الاسلام مصباحي مقدم كه براي بزرگداشت 9 دي راهي سمنان شده بود، در همايشي به همين مناسبت، اين روز را تجلي ايستادگي و تقابل مردم ايران در برابر مخالفان ولايت فقيه خواند.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز، حماسه 9 دي را خنثي كننده فتنه دشمن دانست و گفت: مردم در اين روز، نشان دادند كه پشتيبان ولايت فقيه هستند و لذا اين حماسه بايد ادامه داشته باشد؛ چرا كه فتنه هاي دشمن عليه جمهوري اسلامي ايران در حال اوج گيري است و تمام شدني نيست.
حجت الاسلام والمسلمين علم الهدي نيز در مراسم بزرگداشت 9 دي كه در مسجد ارك تهران برگزار شد با تبيين واقعه كربلا و شرايط آن دوران به واكاوي فتنه 88 پرداخت. علم الهدي نقش خواص ساكت را در فتنه 88 مهم ارزيابي كرد و حضور با بصيرت مردم در صحنه را باعث خنثي شدن توطئه ها دانست.
اين عضو مجلس خبرگان در پايان خاطر نشان كرد: همه اتفاقات كربلا و بعد از آن، از آنجا به وجود آمد كه جامعه و مردم با امام هماهنگ نشدند و اين كاري بود كه در حماسه 9 دي صورت گرفت ولي در زمان امام حسين(ع) انجام نشد. اين مسئله نشان مي دهد كه واقعه 9 دي از چه اهميتي برخوردار است.
بيانيه هاي تحليلي
در حالي كه اغلب نهادها و گروه هاي سياسي در مناسبت هاي گوناگون اقدام به انتشار بيانيه هايي عمدتا يكنواخت مي كنند، دومين سالگرد حماسه 9 دي از اين منظر نيز متفاوت بود و اين بار شاهد بيانيه هايي تحليلي بوديم.
قرارگاه عمار در بيانيه اي تحليلي و 8 بندي به اين مهم پرداخت و نوشت: «عناصري كه اگرچه به صراحت به جبهه دشمن نپيوستند ولي با سكوت خائنانه و يا سخنان دو پهلو و ترديدافكنانه خود راه را بر ابرهاي تيره فتنه گشودند و فراخوانها و هل من ناصرهاي ستون خيمه نظام و تنها پناه جمهور مردم را بي جواب گذاشتند؛ اما به يمن بصيرت و همت توده هاي مردم در پيوند با امام مظلوم خويش زمستان سر شد و روسياهي بر قاعدان و ساكتان و ترديدافكنان ماند.»
جمعيت ايثارگران اسلامي هم بيانيه اي 9بندي صادر و بر ضرورت مستمر جريان شناسي و دشمن شناسي در آستانه رخدادهاي مهم پيش رو مانند انتخابات مجلس نهم تاكيد كرد.
دفتر رياست جمهوري، دفتر تحكيم وحدت، انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشور، فراكسيون بيداري اسلامي، بسيج دانشجويي دانشگاه هاي مختلف و جبهه پايداري از ديگر نهادها و گروه هايي بودند كه با صدور اطلاعيه هايي جداگانه حماسه 9 دي را تبيين كرده و گرامي داشتند.

 



شريعتمداري : آمريكا اعتراف مي كند 9 دي فرمول مهندسي معكوس فوكوياما را معكوس كرد

از چند سال قبل از فتنه 88، ده ها تن از استراتژيست هاي معروف كودتاهاي مخملي نظير جان كين، ريچارد رورتي، گارتن اش، هابر ماس، ايگنا تيف، اگنش هلر، مانوئل كاستلز به ايران آمده و براي عوامل فتنه، كارگاه هاي آموزشي داير كرده بودند.
فتنه 88 مديريت بيروني داشت و شبيه جنگ احزاب بود اما علي رغم طراحي ها و برنامه ريزي هاي دشمنان، فصل 8 ماهه فتنه با حماسه 9دي به پايان رسيد و 9دي ايستگاه آخر فتنه بود.
به گزارش واحد مركزي خبر، حسين شريعتمداري مديرمسئول روزنامه كيهان پنج شنبه شب در مصاحبه با بخش گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما با اعلام اين مطلب، فتنه 88 را بسيار پيچيده دانست و در تحليل ريشه هاي اين فتنه خاطرنشان كرد: حدود 6 ماه قبل مايكل لدين اعتراف كرد كه ماجرا به دوران انتخابات رياست جمهوري در سال 88 برنمي گردد.
مديرمسئول روزنامه كيهان افزود: فتنه از فرمول انقلاب هاي رنگي تبعيت مي كرد و پيش بيني ما بر اساس فرمول نظريه پردازهاي غربي اين انقلابها بود.
شريعتمداري با اشاره به اسناد موجود گفت: اين فتنه با رفت وآمدهاي نظريه پردازان غربي مانند جان كين (مشاور ارشد ام آي سيكس) به ايران سه ماه پس از 18 تير 78 شروع شد.
وي تمام كودتاهاي مخملي را انتخابات محور دانست و گفت: ريچارد رورتي كه در سال 2007 درگذشت، دو بار به ايران آمد و كارگاههاي آموزشي درباره كودتاي مخملي برپا كرد؛ وي مي گويد منظور ما از دمكراسي بازسازي سنت نيست و نظريه «ائتلاف سفيد» را ارائه مي كند.
وي افزود: ريچارد هاس مسئول شوراي روابط خارجي آمريكا درباره ائتلاف سفيد مي گويد: اگر قرار باشد مخالفان ايران روي چند نقطه ائتلاف كنند اين ائتلاف دامنه اش كوتاه خواهد بود و سليقه هاي مختلف ائتلاف را محدود مي كند.
مديرمسئول روزنامه كيهان گفت: هابرماس مي گويد محور ائتلاف بايد روي يك نقطه باشد و همه جريانها بايد روي يك نقطه تمركز كنند و بعد از اين مسئله ائتلاف شكل مي گيرد.
شريعتمداري افزود: هابرماس قبل از فتنه دو بار به ايران مي آيد و دعوت كننده وي مهاجراني رئيس مركز گفتگوي تمدنها است.
وي گفت: رهبر كودتاي مخملي مجارستان، رهبر كودتاي مخملي لهستان، رهبر ليبرالهاي پارلمان كانادا از جمله كساني هستند كه قبل از فتنه به ايران آمده اند.
شريعتمداري افزود: برخي از اين افراد را كه سوابقشان مشخص نبود به عنوان شخصيتهاي علمي نزد مراجع قم هم برده اند.
وي گفت: آقاي خاتمي دو بار با جرج سوروس ملاقات مي كند و همزمان اليزابت چني دختر ديك چني در دبي و لاهه دو مركز براي آموزش نافرماني مدني تشكيل مي دهد و بسياري از كساني كه نقش اصلي در فتنه داشتند به دبي و لاهه رفتند و در اين كارگاه هاي آموزشي شركت كردند.
مدير مسئول روزنامه كيهان افزود: فرح كريمي كه از اعضاي منافقين است نيز با دستورالعملي براي شيرين عبادي وارد ايران شد.
شريعتمداري با بيان اينكه قبل از انتخابات پيش بيني مي كرديم كه آنها يك رنگ را انتخاب كنند گفت: سه روز قبل از انتخابات، آشوب بعد از انتخابات را در روزنامه كيهان پيش بيني كرديم.
وي افزود: اوباما مي گويد كه حمايت از جنبش سبز يكي از اهداف راهبردي ماست و نتانياهو مي گويد اصلاح طلبان بزرگترين سرمايه ما در ايران هستند.
شريعتمداري گفت: چند ماه قبل از شروع انتخابات «بي بي سي فارسي و صداي آمريكا» بخش تلويزيوني خود را راه اندازي مي كنند، سايت وزارت خارجه اسرائيل چند ماه قبل از انتخابات «سايت فارسي» خود را راه اندازي مي كند و وزارت خارجه آمريكا رسماً از توئيتر مي خواهد تعميرات خود را براي مدتي عقب اندازد.
وي فتنه 88 را موهبت الهي دانست و گفت: هرگاه گروه هاي نامتجانس با هم ائتلاف كردند بايد هدف ائتلاف را در مخرج مشترك اين گروهها جستجو كرد.
مدير مسئول روزنامه كيهان گفت: سه روز بعد از 9 دي ريچارد هاس مي گويد متأسفانه فرمول مهندسي معكوس آقاي فوكوياما نتيجه معكوس داد چرا كه فوكوياما معتقد بود درگيري ما با ايران از ولي فقيه شروع شده است بنابراين فلش هاي حمله بايد نهايتا به سوي رهبري باشد.
شريعتمداري افزود: پديده بي نظير براي 9 دي، تفسير نيويورك تايمز است.وي گفت: يكي از تفاوت هاي بنيادين انقلاب ما با انقلاب هاي ديگر اين است كه نسخه انقلاب ايران كه اسلام است قابل دستكاري نيست و آموزه هاي آن با موجوديت مردم عجين شده است.
شريعتمداري افزود: كاندوليزا رايس وزير خارجه اسبق آمريكا مي گويد تنها چيزي كه از ايران مي دانيم اين است كه چيزي درباره آن نمي دانيم و كسينجر مي گويد مشكل ما با ولي فقيه اين است كه حركات بعدي آن قابل پيش بيني نيست؛ ما مي خواستيم با باورها مقابله كنيم اما آنها در تلويزيون باورهاي به فراموش سپرده شده امام(ره) را دوباره زنده كردند.
وي گفت: مقام معظم رهبري فرمودند فتنه 88 با برخوردهاي سياسي و اطلاعاتي قابل حل نبود و حماسه مردم در 9 دي بسيار عظيم بود.
مدير مسئول روزنامه كيهان افزود: اوباما 5 روز پس از 9 دي مي گويد ما چاره اي نداريم كه با ايران كنار بياييم.
شريعتمداري گفت: فهمي هويدي متفكر مصري مي گويد فتنه 88 مردم مصر را به اين نتيجه رساند كه مي شود در مقابل دشمن با توده هاي مردمي ايستاد.
وي گفت: جو بايدن چند ماه پيش گفت ما همه سرمايه خود را براي جنبش سبز هزينه كرديم و در انتقاد به اوباما گفت نبايد با تمام توان وارد اين جريان مي شديم.
شريعتمداري در بخش پاياني سخنان خود به دستاوردهاي حماسه 9 دي اشاره كرد و افزود: اين حماسه آموزه هاي بعضاً فراموش شده امام(ره) را زنده كرد؛ نسل سوم و چهارم انقلاب تصوير عملي از ماجرا و آموزه ها را از نسل اول و دوم گرفت؛ آبروي ليبرال دموكراسي رفت؛ 9 دي دندان طمع دشمنان بيروني را كشيد و نشان داد مردم همانند اول انقلاب بر عهد خودشان پايدارند.
مدير مسئول روزنامه كيهان گفت: بعد از 9 دي همه به وضوح ديدند خامنه اي، خميني(ره) ديگر است.
شريعتمداري افزود: 9 دي پاي دشمنان پنهان و با ظاهر سالوسانه را از خانه ملت و ميان مردم بريد.
وي گفت: يكي از اصلي ترين بركات 9 دي اين بود كه نشان داد كانون اصلي قدرت، سعادت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران نسخه اسلام ناب محمدي(ص) است.
شريعتمداري تصريح كرد: فتنه گران وطن فروشي كردند و ساكتين فتنه نيز دو گروه بودند؛ برخي كه مي دانستند و عده اي هم كه متوجه نبودند كه اين گروه هم به دليل كم هوشي نبايد وارد مجلس شوند.
وي خاطرنشان كرد: هدف كنوني دشمن براندازي نيست بلكه هدف آنان مخدوش كردن الگوي ايران اسلامي است كه امروزه در جهان اسلام و فراتر از منطقه نهضت آفرين است.


 



در آخرين روز از مرحله دوم رزمايش ولايت90 انجام شد
شليك سنگين توپخانه و شناورهاي راكت انداز ارتش در درياي عمان

مرحله تاكتيكي رزمايش ولايت 90 ديروز با شليك سنگين توپخانه و شناورهاي راكت انداز نيروي دريايي ارتش در درياي عمان پايان يافت.
در آخرين روز از مرحله تاكتيكي رزمايش بزرگ دريايي ولايت 90 در آب هاي جنوب شرق كشور انواع سامانه هاي توپخانه اي و قايق هاي تندرو راكت انداز نيروي دريايي ارتش به عنوان يكي از آخرين لايه هاي دفاع ساحلي عليه شناورهاي نفوذي دشمن به اجراي آتش پرداختند.
در اين عمليات انواع توپخانه هاي مستقر در سواحل و نيز شناورهاي تندروي آذرخش مجهز به سامانه هاي راكت انداز 107 ميلي متري، اهداف از پيش تعيين شده را در محدوده درياي عمان منهدم كردند.
اميردريادار حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش به همراه جمعي از فرماندهان ستاد كل نيروهاي مسلح و ارتش جمهوري اسلامي ايران از نزديك رزمايش تكاوران دريايي را مشاهده كرده و سطح آمادگي آنها را در مقابله با اهداف از پيش تعيين شده بررسي كردند.اميردريادار دوم موسوي، سخنگوي رزمايش دريايي ولايت 90 نيز در اين باره گفت: در اين روز حمله به اهداف از پيش تعيين شده در سطح دريا و تيراندازي تاكتيكي دريادلان نيروي دريايي با استفاده از قايق هاي تندروي شهاب و آذرخش در سطح گسترده به اجرا گذاشته شد.
وي افزود: هلي برن تيم هاي عمليات ويژه در محدوده سواحل دشمن فرضي، تيراندازي از ساحل به دريا و تيراندازي عليه پهپادهاي دشمن فرضي توسط سامانه هاي پدافند هوايي ارتش از ديگر برنامه هاي روز هفتم رزمايش بود.
موسوي گفت: اجراي آتش هاي استحفاظي از ساحل به دريا عليه نيروهاي تعيين كننده به ساحل، انجام عمليات گشت و شناسايي توسط هواپيماهاي شناسايي تاكتيكي به منظور دريافت آخرين اخبار و اطلاعات از تحرك دشمن فرضي، تصرف يگان شناور دشمن فرضي با كمك شناورهاي تندرو و تيم هاي عمليات ويژه دريايي، اجراي عمليات تازش تيم هاي موتورسوار و عمليات تخريب در سواحل مورد نظر از برنامه هاي اين رزمايش است.
معاون عمليات نيروي دريايي ارتش در ادامه افزود: مرحله تاكتيكي رزمايش دريايي ولايت 90 با الحاق يگان هاي آبي (نيروهاي خودي) و يگان هاي نارنجي (دشمن فرضي) به يكديگر به منظور آمادگي براي اجراي رزم جديد به پايان مي رسد و از بامداد (شنبه) مرحله سوم (مرحله قدرت) اين رزمايش آغاز مي شود.اميردريادار دوم موسوي از برنامه هاي مرحله قدرت به شليك انواع موشك هاي بردبلند و برد كوتاه ساحل به دريا، پرتاب انواع موشك هاي سطح به سطح و سطح به هوا توسط يگانهاي شناور، پرتاب اژدر زيرسطحي هاي نيروي دريايي و پرتاب موشك توسط دوش پرتاب ها اشاره كرد و افزود: مرحله سوم رزمايش تا روز دوازدهم دي ماه ادامه خواهد يافت.
تصاوير گرفته شده از ناو هواپيمابر آمريكا در رزمايش ولايت 90
تصاوير يك فروند ناو هواپيمابر آمريكايي كه در خلال رزمايش ولايت 90 توسط هواپيماي گشت و شناسايي نيروي دريايي ارتش در درياي عمان شناسايي شده از مهم ترين اتفاقات مرحله دوم اين رزمايش بود.
در خلال برگزاري اين رزمايش يك فروند ناو هواپيمابر آمريكايي توسط هواپيماي گشت و شناسايي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران رهگيري و مورد شناسايي قرار گرفت.
به گزارش فارس، اين ناو هواپيمابر با شماره بدنه «CVN74» و با نام «يواس اس جان سي استنيز» پس از عبور از تنگه هرمز و هنگام ورود به درياي عمان (محدوده رزمايش ولايت 90) بلافاصله توسط سامانه هاي شنود الكترونيك نيروي دريايي ارتش شناسايي و سپس يك فروند هواپيماي بال ثابت گشت و شناسايي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با پرواز از نزديكي اين ناو ضمن تصويربرداري و شناسايي مثبت از آن، اطلاعات اين ناو هواپيمابر آمريكايي را به مركز فرماندهي مخابره كرد.
گفتني است؛ رزمايش بزرگ دريايي ولايت 90 نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از روز شنبه (سوم دي ماه) در محدوده شرق تنگه هرمز و مدار 20درجه و شمال اقيانوس هند آغاز شد.
اين رزمايش بزرگ دريايي سه شنبه هفته جاري با برگزاري رژه يگان هاي شناور سطحي، زيرسطحي و پروازي پايان مي يابد.

 



سفرا و رؤساي نمايندگي هاي ايران در نشست بيداري اسلامي:
خروج آمريكا از عراق شكست طراحي هاي غرب براي منطقه را اثبات كرد

شركت كنندگان در نشست بيداري اسلامي و تحولات خاورميانه اعلام كردند كه با خروج فضاحت بار آمريكايي ها از عراق، شكست طراحي هاي آنها در منطقه به اثبات رسيد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، در ادامه سمينار سالانه سفرا و رؤساي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور نشستي با عنوان «بيداري اسلامي و تحولات خاورميانه و قضيه فلسطين» با حضور علي اكبر صالحي وزير امور خارجه، علي اكبر ولايتي مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري، آيت الله تسخيري رئيس مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي و حجت الاسلام اختري رئيس مجمع جهاني اهل بيت(ع) در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.
در اين جلسه كه پنجشنبه گذشته برگزار شد، ضمن بررسي روند تحولات در عرصه خاورميانه عربي و شمال آفريقا، چالش ها و فرصت هاي فراروي جمهوري اسلامي ايران از سوي مهمانان اين جلسه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
ولايتي در اين نشست، سمت و سوي تحولات منطقه را در راستاي مؤلفه هاي اسلامي و به نفع جريان مقاومت و قضيه فلسطين و به زيان رژيم صهيونيستي و حاميان آن دانست و بر ضرورت تقويت همگرايي، هوشياري و مراقبت بيش از پيش طيف هاي اسلام گرا در جهان اسلام در جهت مقابله با توطئه هاي دشمنان امت اسلامي براي منحرف كردن حركت هاي مردمي تأكيد كرد.
در اين نشست همچنين سخنرانان با اشاره به شكست طراحي ها و توطئه هاي آمريكا در خلال اشغال و تجاوز نظامي به افغانستان و عراق و نيز مقاومت فلسطين و لبنان در جنگهاي 22 و 33 روزه تأكيد كردند: با خروج فضاحت بار آمريكايي ها از عراق، شكست طراحي هاي آنها در منطقه به اثبات رسيد و به طور قطع روند و دورنماي تحولات حركت هاي مردمي در كشورهاي اسلامي در قالب بيداري اسلامي و با شعارهاي ضد صهيونيستي و ضد آمريكايي به ضرر منافع رژيم صهيونيستي و آمريكا است.

 



بازتاب جهاني تهديد ايران براي بستن تنگه هرمز

اظهارات فرمانده نيروي دريايي ارتش در اين باره كه اگر تهديدات غرب عليه كشور جدي شود، بستن تنگه هرمز براي ايران مثل آب خوردن است موجي از وحشت و نگراني در ميان كشورهاي غربي را به دنبال داشته است.
اميردريادار «حبيب الله سياري» فرمانده نيروي دريايي ارتش در گفت گو با شبكه پرس تي وي اعلام كرد كه هدف ايران از برقراري رزمايش هاي نظامي در منطقه برقراري امنيت پايدار براي همه منطقه است و كشوري كه مي تواند امنيت پايدار را در منطقه ايجاد كند مسلما توانايي انجام اقدامات ديگر را نيز دارد.
وي با اشاره به اينكه ايران اكنون از تنگه هرمز عبور كرده و وارد عرصه آب هاي آزاد بين المللي شده هشدار داد بستن تنگه هرمز براي ايران مانند نوشيدن يك ليوان آب است. ايران امروز به دنبال كسب مهارت در آب هاي بين المللي است.
سياري با تاكيد بر اينكه در صورت لزوم ايران به راحتي قادر به بستن تنگه هرمز خواهد بود تصريح كرد كه هدف ايران اين نيست بلكه به دنبال برقراري امنيت پايدار در منطقه براي همه كشورها است.
وي ضمن بيان اينكه حضور نظامي كشورهاي خارجي در خليج فارس تهديدي عليه امنيت اين منطقه است تاكيد كرد منافع منطقه براي كشورهاي آن است و خودشان توانايي دفاع و تامين امنيت آن را دارند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اظهارات سياري يك روز پس از آن مطرح شد كه محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس جمهور ايران روز سه شنبه تهديد كرد اگر غرب تحريم هاي بيشتري را عليه ايران اعمال كند نيروي دريايي ايران تنگه هرمز را خواهد بست. در عين حال ايران در حال برگزاري رزمايشي 10روزه در خليج فارس است.
براساس اين گزارش تنش هاي لفظي به افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني كمك قابل توجهي كرد. روز چهارشنبه بهاي نفت برنت درياي شمال پس از يك افزايش بيش از يك دلاري، با پنج سنت افزايش به 109 دلار و32 سنت در هر بشكه رسيد. همچنين هر بشكه نفت آمريكا نيز با 10سنت افزايش به قيمت 101 دلار و44 سنت در هر بشكه معامله شد.
دستپاچگي مقامات آمريكا در مقابل اين تهديد جمهوري اسلامي ايران در نوع خود قابل توجه است.
«جورج ليتل» سخنگوي پنتاگون در اين باره گفت: مداخله در ترانزيت كشتي ها از طريق تنگه هرمز تحمل نخواهد شد.
وي افزود: ايراني ها به شكلي نسبتا معمول در اين ناحيه رزمايش برگزار مي كنند. اين چيزي است كه ما از آن مطلع هستيم.
وي با ذكر اينكه هرگونه تلاش براي تشديد تنش ها در خصوص هرمز سودمند نيست، گفت كه نشانه اي از اين كه ايران در حال برداشتن گام هاي تحريك كننده در اطراف اين كانال باشد، وجود ندارد.
ليتل گفت: از هيچگونه اقدام خصمانه تهاجمي در رابطه با كشتي هاي آمريكايي يا ديگر كشتي ها در خليج فارس يا تنگه هرمز اطلاعي ندارم.
همچنين بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، برنار والرو، سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه نيز روز چهارشنبه در نشست هفتگي خود گفت: از مقامات ايران مي خواهيم به حقوق بين الملل و به ويژه آزادي كشتيراني در آبها و تنگه هاي بين المللي احترام بگذارند.
وي ادامه داد: تنگه هرمز يك تنگه بين المللي است. در نتيجه كليه كشتي ها بدون توجه به مليت شان حق ترانزيت در آن را در راستاي كنوانسيون 1982 حقوق درياها و عرف هاي بين المللي دريايي دارند.
ناتو نيز از اظهارنظر درباره تهديد ايران خودداري كرد. اما براساس گزارش خبرگزاري رويترز، مارك تونر، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا روز سه شنبه ضمن متهم كردن ايران به پايبند نبودن به تعهدات بين المللي خود ادعا كرد: اين تلاش ديگري از جانب آنها براي انحراف افكار عمومي از مساله واقعي است كه همان پايبند نبودن به تعهدات بين المللي شان در زمينه انرژي هسته اي است.
رويترز به نقل از تحليلگران نوشت: نيروي دريايي ايران نمي تواند تنگه را به لحاظ فيزيكي محاصره كند اما مي تواند از مين گذاري و توان موشكي در اين خصوص استفاده كند.
كيتلين، استاد دانشگاه جورج واشنگتن گفت: ايران اگر واقعا بخواهد مي تواند دردسر ايجاد كند.
ولي نصر، استاد دانشگاه «تافتز» و مشاور پيشين وزارت امور خارجه آمريكا گفت: پيام ايران اين است كه اگر در بازار نفت به آنها اجازه بازي داده نشود به هيچ كس ديگر اجازه بازي نخواهند داد.
تحليلگران گفتند كه حتي صرف تهديد كردن مي تواند به لحاظ اقتصادي به نفع ايران باشد زيرا بهاي نفت را بالا مي برد.
در همين رابطه، وزارت امور خارجه آمريكا تهديدهاي اخير ايران درباره اختلال در آمد و شد كشتي ها در تنگه هرمز را نامعقول خواند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا روز پنجشنبه ادعا كرد كه احساس تنگناي تحريم هاي بين المللي در ايران آغاز شده است و تشديد فشار به ويژه در بخش نفت آنها به قدري فشار وارد كرده است كه چنين رفتارهايي را باعث شده است.
تهديد ايران به بستن تنگه هرمز به بحث رقابت هاي انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري سال 2012 آمريكا نيز كشيده شد.
به گزارش اي.بي.سي نيوز «ران پاول» نامزد حزب جمهوري خواه و رقيب اصلي اوباما با انتقاد از سياست خارجي كاخ سفيد گفت: سياست خارجي آمريكا بسيار خطرناك است و افزايش تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران به منزله امضاي لايحه جنگ و بروز يك جنگ واقعي است.
پاول كه در ميتينگ هاي انتخاباتي خود سخنراني مي كرد گفت: اعلام بستن تنگه هرمز توسط ايران در واكنش به افزايش تحريم ها بسيار منطقي و توجيه پذير است چرا كه اهرمي بسيار قوي براي ايران به شمار مي رود.
پاول بستن تنگه هرمز را با شرايط بسته شدن خليج مكزيك توسط چين مقايسه كرد و گفت: من فكر مي كنم اين شرايط تهديد به آغاز جنگ ديگري است.
اين نماينده كنگره از ايالت تگزاس حمله به ايران را موجب بروز دشواري ها و چالش هاي اقتصادي در آمريكا دانست.
به گزارش خبرگزاري اينتر فكس، «ويتالي چورگين» نماينده دائم روسيه در سازمان ملل نيز با ابراز نگراني از تشديد وخامت اوضاع در تنگه هرمز تأكيد كرد كه رويارويي بين ايران و غرب خطرات بسيار زيادي را براي ثبات جهاني به همراه دارد و روسيه تلاش مي كند تا مانع از آن شود.
در همين رابطه؛ خبرگزاري رويترز گزارش داد: هونگ لي، سخنگوي وزارت امور خارجه چين نيز روز پنجشنبه در پاسخ به سؤالي درباره تشديد تنش ها در خصوص تنگه هرمز كه به افزايش بهاي نفت منجر شده است، گفت: چين اميدوار است كه صلح و ثبات بتواند در اين تنگه حفظ شود.
جمهوري اسلامي ايران همواره اعلام داشته است كه خواهان صلح، دوستي، مفاهمه و مذاكره با كشورهايي است كه به حق ايران در مسائل مختلف از جمله انرژي هسته اي احترام گذاشته و آنها را به رسميت مي شناسند.
اما در صورتي كه غرب بخواهد از طريق گزينه هاي نظامي حقوق مسلم ايران را ناديده بگيرد بالطبع پاسخ ايران قاطع، سريع و به فرموده رهبر معظم انقلاب دندان شكن خواهد بود. غرب بايد توجه داشته باشد كه جمهوري اسلامي ايران در استراتژي نظامي خود تنها متكي بر گزينه انسداد تنگه هرمز نيست و در دفاع از حقوق خود از تمامي گزينه ها استفاده خواهد كرد.
چندي پيش «مؤسسه واشنگتن براي مطالعه سياست هاي خاورنزديك» در مقاله اي با عنوان «تنگه هرمز، سلاحي قدرتمندتر از موشك» به قلم «سيمون هندرسون» نوشت: چگونه مي توان كشوري كه استراتژيك ترين آبراه بين المللي جهان را كنترل مي كند، را تهديد به اقدام نظامي كرد، در حالي كه ناوگان تهديدكننده حاضر در منطقه (ناوگان پنجم دريايي آمريكا در بحرين) در صورت آغاز هر جنگي بايد به فكر چاره اي براي تامين امنيت خود باشد. در واقع عملي شدن هرگونه تهديدي عليه ايران فارغ از نحوه واكنش تهران تنها يك نتيجه در پي خواهد داشت؛ «به خطر انداختن امنيت انرژي جهان».
در زمان حكومت تندروها در آمريكا (دوران بوش) كه هر روز لفاظي هاي مقامات كاخ سفيد از جمله ديك چني و جان بولتون درباره لزوم حمله نظامي به ايران تشديد مي شد، شوراي روابط خارجي آمريكا در گزارشي با هشدار به عواقب ماجراجويي عليه ايران به طرفداران حمله به ايران گوشزد كرده بود كه ايران برگ برنده اي (تنگه هرمز) در اختيار دارد كه استفاده از آن اقتصاد جهان را فلج خواهد كرد.
كشورهاي غربي به خوبي مي دانند كه عملي شدن تهديدات عليه ايران به منزله ورود به باتلاقي خواهد بود كه خارج شدن از آن ديگر در اختيار آنها نخواهد بود.

 



به مناسبت سالروز شهادت حضرت رقيه(س) همايش سه ساله هاي حسيني برگزار شد

همايش سه ساله هاي حسيني ويژه دختران خردسال با تشييع نمادين پيكر حضرت رقيه برگزار شد.
به گزارش فارس، به مناسبت شب شهادت حضرت رقيه(س) همايش «3 ساله هاي حسيني» ويژه دختران خردسال در شب شهادت حضرت رقيه(س) برگزار شد.
در اين مراسم كه باني آن هيئت رزمندگان اسلام بود، توضيحاتي كوتاه توسط مسئولان اين هيئت ارائه و سپس تعزيه اي با موضوع اسراي كربلا برگزار شد.
در ادامه، حجت الاسلام عليرضا پناهيان در سخناني درباره اهميت وقايع پس از عاشورا و آنچه بر كاروان اسرا گذشت، سخنراني كرد.
اين مراسم با شركت بيش از يك هزار كودك خردسال به همراه مادران آن ها در حسينيه شهداي بسيج واقع در بزرگراه بسيج برگزار شد.از نكات جالب اين مراسم اجراي تعزيه با حضور خردسالان و گريه و عزاداري كودكان خردسال براي سيد و سالار شهيدان و كاروان اسراي كربلا بود. همچنين در پايان اين مراسم معنوي، مراسم تشييع نمادين پيكر حضرت رقيه(س) برگزار شد.

 



در مراسم اختتاميه جشنواره جام جم عنوان شد
ضرغامي:ركورد ميزان مخاطب تلويزيون پس از فتنه 88 شكسته شد

رئيس سازمان صداوسيما در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره جام جم درباره شايعاتي راجع به افت مخاطب تلويزيون پس از حوادث انتخابات 88 گفت: من اين حرف را قبول ندارم. پس از آن فضاسازي مقطعي پس از انتخابات، برخي از برنامه هاي ما ركورد ميزان مخاطب تلويزيوني را شكستند.
مراسم اختتاميه جشنواره توليدات راديو و تلويزيوني جام جم با حضور رئيس و جمعي از مديران رسانه ملي در تالار همايش هاي صداوسيما برگزار شد.
به گزارش فارس، سيد عزت الله ضرغامي رئيس رسانه ملي در حاشيه اختتاميه نخستين جشنواره تلويزيوني جام جم در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات شان پاسخ داد.
بنا بر اين گزارش، وي درباره حضورش در انتخابات رياست جمهوري گفت: من تا به حال چندين بار اين سوال را پاسخ داده ام. جواب من همان جوابي است كه چندين بار تكرار كرده ام. قصد حضور در انتخابات رياست جمهوري را ندارم.
ضرغامي در پاسخ به سوالي درباره كاهش مخاطب هاي سيما پس از حوادث انتخابات سال 88 تصريح كرد: من اين حرف را قبول ندارم كه مخاطبان پس از انتخابات 88 كم شدند، در دوران حوادث پس از انتخابات و فضاهاي سنگين سياسي كه مدت كوتاهي ايجاد شد، صدا و سيما مخاطبان خود را داشت و بسياري از برنامه هاي پربيننده ما مثل برنامه «رستگاران» سيروس مقدم كه مناسب ترين زمان پخش و بالاترين مخاطب را داشت تقريبا از نظر ميزان مخاطب ركورد زد و كم نظير بود.
رئيس رسانه ملي همچنين در سخنراني خود در اين مراسم تصريح كرد: در حوادث سال 88 بعضي از مستندها كه در حوزه سياسي تهيه شدند مانند مستند شاخص، سيره حضرت امام(ره) و مستند بعد از حوادث عاشوراي سال 88 كه ديديد چه شوري در مردم ايجاد كرده و درآنچه انقلاب را تضمين كرد، تاثير زيادي داشتند. اين به آن معني است كه اگر مستند آگاهانه و با تعهد و نگاه حرفه اي ساخته شود، تاثيرات ماندگاري خواهد داشت.
در اين مراسم همچنين برگزيدگان جشنواره معرفي و تقدير شدند كه ازجمله اين برگزيدگان مي توان به اين آثار اشاره كرد:جايزه بهترين فيلم تلويزيوني به كمي دورتر (سيدروح الله حجازي)، بهترين كارگرداني به دنده معكوس(حسن فتحي)، بهترين فيلمنامه به كمي دورتر(علي طالب آبادي) ، بهترين بازيگر مرد به حبيب(حميد فرخ نژاد)، بهترين بازيگر زن به دنده معكوس(بيتا بادران) ، جايزه بهترين اثر پويانمايي بلند، مجموعه و سريال به مجموعه پاييز گرم (الهام ابراهيمي)، بهترين كارگرداني پويانمايي مجموعه به شكرستان 90 (بابك نظري و سعيد ضامني)، برنده جايزه ويژه بخش «بيداري اسلامي»: تولدي ديگر (عباس رافعي)، جايزه ويژه بخش «دستاوردهاي انقلاب» به سكوي افتخار (ابراهيم داروغه زاده و محمدفواد صفاريان پور) ،جايزه ويژه بخش «جهاد اقتصادي» به خانه ايوب (جواد ظهيري و فرشاد فدائيان) و ... از اتفاقات قابل توجه در اين مراسم اين بود كه حسن فتحي نيز جايزه بهترين كارگرداني براي «دنده معكوس» را به قحطي زدگان سومالي تقديم كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14