(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 دی 1390- شماره 20109

خارطوم : نمي گذاريم اسرائيل در سودان جنوبي پايگاه احداث كند
11 پليس افغانستان در نتيجه انفجار بمب كشته شدند
مذاكرات رهبران حماس با عمرالبشيرمسلمانان به ياري قدس بشتابند
طرح جديد معترضان وال استريت براي مقابله با انتخابات فرمايشي در آمريكا
وحشت اسرائيل از جابه جايي قدرت در منطقه در محاصره 100 هزار موشك هستيم
اعتراض مردم تركيه به كشتار غيرنظاميان كرد
زد و خورد با نظاميان آل خليفه در خيابان هاي بحرين
اياد علاوي براي حل بحران عراق دست به دامن آمريكا شد
آغاز نافرماني مدني در يمن كارمندان دولت دست از كار كشيدند
84 جنگنده پيشرفته اف-15 آماده تحويل به رژيم سعودي
يورش نيروهاي امنيتي مصر به 17 دفتر حقوق بشر در قاهره
كره شمالي: جهان منتظر تغيير در سياست ما نباشد



خارطوم : نمي گذاريم اسرائيل در سودان جنوبي پايگاه احداث كند

سفير سودان در روسيه گفت: اجازه نمي دهيم تل اويو، سودان جنوبي را پايگاه خود كند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه مصري «الهرام»، «محمد حسين زروق سفير سودان در مسكو در واكنش به پيشنهاد نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي مبني بر تاسيس بازداشتگاه در سودان جنوبي براي آفريقايي هايي كه به صورت غيرقانوني وارد اراضي اشغالي مي شوند، اعلام كرد كه مسئولان خارطوم هرگز اجازه چنين اقدامي را نخواهند داد.
وي تاكيد كرد: مسئولان سوداني اجازه نخواهند داد كه اسرائيل، كشور سودان جنوبي را به محلي براي حضور و آموزش شورشيان تبديل كند و خارطوم تمام اقدامات و تلاش هاي اسرائيل را در اين زمينه با شكست روبه رو خواهد كرد.زروق اين سخنان را به دنبال سفر سالواكرميارديت» رئيس جمهور سودان جنوبي به سرزمين هاي اشغالي در هفته قبل اظهار داشت.

 



11 پليس افغانستان در نتيجه انفجار بمب كشته شدند

11 پليس افغانستان بر اثر انفجار بمب كنار جاده اي در استان هلمند كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، پنجشنبه گذشته تروريست ها با انفجار يك بمب كنار جاده اي در منطقه «نادعلي» استان هلمند در جنوب افغانستان، يك خودرو نيروهاي امنيتي افغان را منهدم كردند. در اين عمليات، 11پليس دولت كابل جان باختند و يك تن نيز زخمي شد.
هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است. با اين حال، مقامات دولتي، شبه نظاميان طالبان را مسئول اين حملات مي دانند. در همين حال، «اسماعيل قاسميار» عضو ارشد كميسيون روابط خارجي شوراي عالي صلح افغانستان اعلام كرد، هفت تن از سران طالبان به همراه اعضاي خانواده هاي خود، به قطر رفتند. آمريكا با ايجاد دفتر توسط طالبان در قطر موافقت كرده است.

 



مذاكرات رهبران حماس با عمرالبشيرمسلمانان به ياري قدس بشتابند

رهبران حماس در ديدار با رئيس جمهور سودان از كشورهاي عربي و اسلامي خواستند تا به اين جنبش در مقابله با رژيم صهيونيستي كمك كنند.
به گزارش ايسنا در اين ديدار كه در خارطوم، پايتخت سودان برگزار شد، هنيه از كشورهاي عربي و اسلامي خواست تا اين جنبش را در جهاد عليه صهيونيست ها كمك كنند.
هنيه اظهار داشت: ما از همه كشورهاي عربي و اسلامي مي خواهيم كه از لحاظ مالي و سياسي ما را كمك كنند و اعلام كنند كه قدس پايتخت كشور فلسطين است.
نخست وزير منتخب فلسطين همچنين در نمازجمعه خارطوم شركت كرد و هشدار داد كه قدس در خطر است و مسلمانان به ياري قدس برخيزند.
خالد مشعل نيز در سخناني گفت: ما مسائل مختلفي را درباره مسئله فلسطين و نيز مذاكرات آشتي ملي و همچنين مسئله سازمان آزادي بخش فلسطين با عمر البشير مطرح كرديم و گفت وگوهاي خوبي انجام شد.
وي افزود: سودان درطول تاريخ از مسئله فلسطين حمايت كرده و همچنين مخالف محاصره غزه بوده است.
از سال 2007 تاكنون اين اولين ديدار رهبران حماس از سودان محسوب مي شود و رهبران اين جنبش پس از ديدار از مصر وارد اين كشور شدند و قرار است پس از آن از قطر، تركيه، تونس و بحرين نيز ديدار كنند.
پارلمان فلسطين نيز طي بيانيه اي از تمامي مسلمانان جهان خواست تا قدس را به عنوان پايتخت تمامي مسلمانان اعلام كنند.
اين اقدام در واكنش به تصميم پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست) براي اعلام اين شهر به عنوان پايتخت يهوديان صورت گرفت.
نخست وزير ليبي نيز در ديدار با سفير فلسطين بر حمايت از مسئله فلسطين تاكيد و اظهار داشت، روابط ميان ليبي و فلسطين با تشكيل كشور جديد ليبي متمايز خواهد بود.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه رژيم صهيونيستي روز گذشته بار ديگر غزه را هدف بمباران جنگنده هاي خود قرار داد.
بر اثر حملات جنگنده هاي صهيونيستي طي روزهاي اخير دست كم پنج نفر به شهادت رسيده و ده ها تن ديگر مجروح شدند.
ژنرال هاي صهيونيست اخيرا همزمان با سالروز جنگ 22 روزه، غزه را تهديد به وقوع جنگ جديد كرده اند.
در همين رابطه تيپ هاي ناصر صلاح الدين شاخه نظامي كميته هاي مقاومت مردمي فلسطين پنج شنبه شب با شليك دو فروند موشك منطقه صهيونيست نشين عزاتا را هدف قرار دادند.
تيپ هاي ناصر صلاح الدين تاكيد كرد كه اين عمليات در واكنش به جنايات رژيم صهيونيستي صورت گرفته است.
اسماعيل رضوان از رهبران حماس نيز گفت، مقاومت براي مقابله با هرگونه حمله رژيم صهيونيستي كاملا آمادگي دارد.


 



طرح جديد معترضان وال استريت براي مقابله با انتخابات فرمايشي در آمريكا

جنبش ضد وال استريت طي برنامه اي جديد، تجمعات خود عليه كانديداهاي رياست جمهوري آمريكا را آغاز كرد.
همزمان با صدور بيانيه از سوي رهبران جنبش ضدسرمايه داري وال استريت مبني بر هدف قرار دادن كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري در دور تازه اعتراض ها، و شروع نخستين تجمع از اين دست مقابل دفتر تبليغاتي «ميت رامني» پليس آمريكا به معترضان حمله كرد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، پليس آمريكا در ايالت «آيوا» دست كم 10 نفر از معترضان وال استريت را كه نزديك محل دفتر تبليغاتي «ميت رامني»، كانديداي جمهوري خواه انتخابات 2012 تجمع كرده بودند دستگير كرد.
براساس اين گزارش، پنج معترض ديگر نيز مقابل دفتر تبليغاتي «ران پل»، ديگر كانديداي جمهوري خواه دستگير شدند.
به نوشته رسانه هاي آمريكايي، تمام بازداشت شدگان از جمله يك معترض 14 ساله، پس از پرداخت جريمه نقدي آزاد شدند.
سايت معترضان وال استريت پيش از شروع طرح جديد اعتراض خود با صدور بيانيه اي كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري را (جمهوري خواهان و دموكرات ها) نمايندگان وال استريت و ثروتمندان خوانده و از طرفداران خود خواسته بودند، از سرتاسر كشور مقابل دفاتر تبليغاتي و محل سخنراني هاي آنها تجمع كنند. در اين طرح معترضان به دنبال تسخير حوزه هاي انتخاباتي هستند، آنها اين انتخابات را فرمايشي خواندند.
در اين بيانه آمده: همزمان با آماده شدن ايالات متحده براي يك سال انتخاباتي ديگر و تجمع كانديداها براي مبارزات انتخاباتي كه از سوي شركت ها تامين مالي مي شوند، ما نيز بار ديگر همچون سياستمداراني كه از طرف وال استريت و آن يك درصد آمده اند، آماده مي شويم...
معترضان از سرتاسر كشور در «آيوا» جمع مي شوند تا مبارزات انتخاباتي (كانديداها) رياست جمهوري را برهم زده و حوزه هاي انتخاباتي را تصرف كنند تا بدين ترتيب براي دنيا يادآوري شود كه شاخه هاي دوگانه ليبرال - محافظه كار، دموكرات - جمهوري خواه فريبي براي تحريف درگيري هاي واقعي اجتماعي در حال رشد جامعه آمريكا هستند.
اين سايت همچنين از دستگيري شماري از معترضان ضد سرمايه داري خبر داد كه در بانك «ولزفارگو» تجمع كرده و خطاب به مسئولين بانك ها فرياد مي زدند: «چقدر به كانديداها كمك مي كنيد؟!»
خبرگزاري جمهوري اسلامي اما از تظاهرات صدها پرستار نيويوركي در اين شهر خبر داد.
براساس اين گزارش، ديروز (جمعه) صدها پرستار آمريكايي در اعتراض به كمي حقوق و مزايا، حجم زياد كار و نابرابري هاي اجتماعي دست به تظاهرات زدند، پرستاران تاكيد كردند، در صورت ادامه بي توجهي ها به خواسته هايشان، از دهم ژانويه (20 دي ماه) اعتراضات خود را به صورت گسترده تر ادامه خواهند داد.
چندي پيش پرستاران لس آنجلس و چند شهر ديگر آمريكا نيز بنا به دلايل مشابه دست از كار كشيدند. در اين اعتصاب كه بيش از 6000 پرستار در آن مشاركت داشتند، بسياري از بيمارستان ها به حال نيمه تعطيل درآمد.
گفتني است آمريكا از 26 شهريورماه سال جاري شاهد تجمعات و اعتراض هاي ضددولتي است. بسياري از شهرهاي اين كشور همزمان با درگير شدن با اعتراض هاي ضدسرمايه داري، شاهد اعتصاب و تظاهرات و حتي اشغال برخي بنادر و ساختمان هاي كنگره بوده است.معترضان پس از مواجه شدن با خشونت هاي گسترده پليس ضد شورش، و جمع شدن چادرها اكنون برنامه هاي انتخاباتي كانديداهاي رياست جمهوري را هدف گرفته اند.به نظر مي رسد، به رغم ادعاي رسانه هاي آمريكايي، جنبش ضد سرمايه داري وال استريت نه تنها زنده است بلكه در حال تطبيق خود با شرايط جديد است.


 



وحشت اسرائيل از جابه جايي قدرت در منطقه در محاصره 100 هزار موشك هستيم

روزنامه يديعوت آحارونوت نوشت، اسرائيل با بي ثباتي و ناامني شديدي مواجه شده است و در محاصره 100 هزار موشك قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، تحليلگر نظامي روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت در تحليلي از اوضاع منطقه و رژيم صهيونيستي در سال جديد ميلادي اظهار داشت، سال 2011 سال بسيار بدي براي اسرائيل بود و امروز هيچ نقطه اي از اسراييل وجود ندارد كه در تيررس موشك هاي ايران، سوريه، حزب الله و حماس نباشد.
تحليلگر اين روزنامه تصريح كرد كه انبار موشك هاي مذكور از لحاظ كمي و كيفي پيشرفت كرده و به 100 هزار موشك رسيده است كه يك سوم آن موشك، بمب هاي سنگين و نيمه سنگين است كه رو به اسرائيل نشانه رفته است در حالي كه حزب الله و گروه هاي فلسطيني در غزه توان دفاعي زميني خود را افزايش داده اند و به موشك هاي ضدتانك مسلح شده اند.
اين روزنامه صهيونيستي افزود: توان نظامي اين كشورها افزايش يافته و اسرائيل از تسلط بر مناطقي كه موشك از آن مكان ها شليك مي شود ناتوان مانده است.
همچنين رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي اعتراف كرد كه قيام هاي اسلامي در منطقه، اسرائيل را به وضعيت شكننده سال 1967 برگردانده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «يني گانتس» ديروز در جمع دانشجويان يهودي منطقه «بارتوفيا»ي فلسطين اشغالي گفت: اوضاع كنوني (انقلاب هاي عربي)، اسرائيل را به شرايط سال 1967 برگردانده است.
منظور گانتس، بازگشت به شرايط خطرناك و شكننده سال 1967 رژيم اسرائيل است. در اين سال رژيم صهيونيستي با كشورهاي عربي جنگيد. رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي همچنين انقلاب هاي منطقه را به زلزله تشبيه كرد و نسبت به تحولات منفي قيام هاي اسلامي براي اسرائيل هشدار داد.
طي ماه هاي اخير «شيمون پرز» رئيس رژيم صهيونيستي و «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اين رژيم نيز نگراني هاي مشابهي را ابراز كردند.

 



اعتراض مردم تركيه به كشتار غيرنظاميان كرد

با حمله هواپيماهاي بدون سرنشين تركيه به روستاي «اولوديري» واقع در منطقه شيراكا در جنوب تركيه 35 غيرنظامي كرد كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري ها سخنگوي دولت تركيه در يك نشست خبري كشته شدن كردها توسط جنگنده هاي تركيه را تاييد كرد.
به دنبال كشته شدن اين 35 نفر هزاران نفر در شهر اسلامبول و چندين شهر ديگر تركيه بويژه در مناطق كردنشين تظاهرات كردند. تظاهركنندگان در حالي كه تصاوير كشته شدگان را در دست داشتند عليه مقامات سياسي و نظامي تركيه شعار دادند.
تظاهركنندگان و نيروهاي پليس تركيه در ميدان «تكسيم» شهر اسلامبول درگير شدند و پليس براي متفرق كردن مردم معترض گاز اشك آور شليك و 36 تن از تظاهركنندگان را نيز دستگير كرد.«حسين جليل»، سخنگوي حزب حاكم عدالت از كشته شدن كردها ابراز تاسف كرده است.ارتش تركيه از ماه اكتبر و در پي حمله شبه نظاميان پ ك ك به سربازان در منطقه «چوكوركا» در استان « حكاري» كه به كشته شدن 26 سرباز ترك منجر شد، عمليات نظامي خود را در شمال عراق آغاز كرد.

 



زد و خورد با نظاميان آل خليفه در خيابان هاي بحرين

نيروهاي رژيم بحرين با شليك گاز اشك آور و گلوله هاي ساچمه اي تظاهركنندگان در مناطق مختلف بحرين را سركوب و با آنان درگير شدند.
به گزارش العالم نيروهاي امنيتي آل خليفه با شليك گاز اشك آور و گلوله هاي ساچمه اي به جمعيت معترضاني كه خواستار سرنگوني رژيم بودند حمله و تعدادي از تظاهركنندگان را مجروح كردند.
نيروهاي رژيم بحرين همچنين به عزاداراني كه براي بزرگداشت ياد نوجوان كشته شده در تظاهرات ضد دولتي تجمع كرده بودند يورش بردند و با پرتاب نارنجك هاي صوتي و شليك گاز اشك آور آنان را هدف حملات خود قرار دادند.در اين رابطه ائتلاف 14 فوريه بحرين به رژيم آل خليفه هشدار داد در صورتي كه سركوب ها و يورش هاي وحشيانه به تظاهركنندگان ادامه داشته باشد اعتراضات گسترده تري با نام «آتشفشان خشم» طي روزهاي آينده برگزار خواهند كرد. يك عضو جمعيت شيعي الوفاق نيز گفت، مردم بحرين به رغم اقدامات سركوبگرانه نيروهاي آل خليفه به تظاهرات مسالمت آميز خود براي مطالبه حقوق خود ادامه مي دهند.وي افزود، اقدامات سركوبگرانه ممكن است موفقيت مردم بحرين را به تاخير بيندازد ولي به هيچ وجه نخواهد توانست اعتراض ها را متوقف كند.
اين عضو الوفاق تاكيد كرد، تظاهرات مردمي در همه شهرهاي كشور برگزار مي شود و تعداد تظاهركنندگان همواره رو به افزايش است.

 



اياد علاوي براي حل بحران عراق دست به دامن آمريكا شد

سه تن از رهبران فهرست «العراقيه» خواستار مداخله مستقيم آمريكا در عراق براي تشكيل دولت جديد شدند.
به گزارش شبكه «العالم»، «اياد علاوي» رهبر فهرست العراقيه، «اسامه النجيفي» رئيس پارلمان و از اعضاي برجسته العراقيه و «رافع العيساوي» وزير دارايي دولت عراق يكي ديگر از اعضاي برجسته فهرست مذكور، با ارسال نامه اي به كاخ سفيد، از دولت واشنگتن خواستند مستقيما در عراق مداخله و با سياست هاي ضدآمريكايي «نوري مالكي» نخست وزير عراق مقابله كند، «حازم الشمري» نويسنده و تحليلگر عراقي با انتقاد شديد از فهرست العراقيه به العالم گفت: كساني كه اين نامه را نوشته و به آمريكا دل بسته اند، شكست خورده محسوب مي شوند، چون آمريكا ديگر در عراق نقشي ندارد.
علت اين موضعگيري العراقيه عليه دولت بغداد، تحت تعقيب قرار گرفتن «طارق الهاشمي» به اتهام فعاليت هاي تروريستي است. محافظان الهاشمي، كه وي نيز عضو فهرست العراقيه است به نقش داشتن الهاشمي در فعاليت هاي تروريستي اعتراف كرده اند.
كنفرانس آشتي ملي
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «عامر الخزاعي» مشاور نخست وزير عراق از برگزاري كنفرانس آشتي ملي در بغداد خبر داد و گفت، گروه هاي مسلح «ارتش اسلامي»، «ارتش مجاهدين»، «گردان هاي انقلاب بيستم» و «انصار السنه » در اين كنفرانس شركت كردند و وعده دادند سلاح هاي خود را كنار بگذارند و در روند سياسي كشور شركت كنند.
خبر ديگر اينكه به گزارش خبرگزاري فارس، نيويورك تايمز گزارش داد، دولت آمريكا قصد دارد معادل 11 ميليارد دلار به دولت عراق تسليحات بفروشد.
براساس اين گزارش، در تسليحات مذكور تعدادي جنگنده هاي پيشرفته «اف-61»، تانك هاي «آبرامز»، ناوهاي زرهي و شماري توپ به چشم مي خورد.
هرچند دولت آمريكا در مورد فروش اين تسليحات، مقابله با تهديدات خارجي را بهانه كرده است، ولي به اعتقاد كارشناسان، آمريكا با فروش تسليحات سنگين در عراق، دو هدف دارد؛ اول، رونق بخشيدن به اقتصاد زمينگير شده داخلي در ايالات متحده و دوم، وابسته كردن ارتش و دولت عراق به خود. اين سياست طي سال هاي پس از جنگ جهاني دوم توسط واشنگتن در مورد بسياري از كشورها، از جمله ايران زمان شاه سابق، به اجرا در آمده است.


 



آغاز نافرماني مدني در يمن كارمندان دولت دست از كار كشيدند

كارمندان مراكز دولتي يمن با برگزاري اعتصاب و تحصن خواستار بركناري رؤساي فاسد شدند كه از نزديكان ديكتاتور يمن به شمار مي روند.
به گزارش خبرگزاري ها كارمندان دولتي يمن با برگزاري اعتصاب و تحصن كه نام آن را انقلاب نهادهاي دولتي يمن گذاشتند خواهان اصلاحات در كشور و بركناري مسئولان فاسد از پست هاي موجود در كشور شدند.
به دنبال اين اعتصاب، كارمندان دولتي يمن درهاي ادارات خود را بستند و با حضور در دفاتر مسئولان دولتي يمن خواستار بركناري رؤساي فاسد خود شدند.
اعتصاب كنندگان اظهار داشتند، عبدالله صالح ديكتاتور يمن از نظر مردم محكوم است و بايد مجازات شود و اين در حالي است كه نزديكان فاسد خود را در راس پست هاي دولتي گذاشته و ادامه اين وضعيت براي مردم قابل قبول نيست.
موج تحصن هاي دولتي يمن تلويزيون اين كشور و مقرهاي پليس در صنعا و ديگر نهادهاي وابسته به كشور را نيز در برگرفته است. كارمندان شركت هواپيمايي يمن نيز خواهان بركناري مدير اين مجموعه كه از خويشاوندان علي عبدالله صالح به شمار مي آيد شده اند.
كاركنان پليس يمن در صنعا نيز عليه يك مقام امنيتي ارشد وابسته به علي عبدالله صالح تظاهرات كردند.
ده ها پليس در ميدان شهر صنعا تجمع و خواستار بركناري سرلشگر محمد القوسي معاون وزارت كشور يمن شدند.
مأموران پليس يك خيابان اصلي شهر را مسدود و تعدادي تاير ماشين را در اعتراض به حضور اين مقام فاسد كه از نزديكان علي عبدالله صالح به شمار مي رود به آتش كشيدند.
از سوي ديگر دولت آشتي ملي يمن به رياست محمد سالم باسندوه توانست بعد از چند روز رايزني از پارلمان اين كشور رأي اعتماد بگيرد.
باسندوه بعد از اين رأي اعتماد عنوان داشت: برنامه دولت آشتي ملي برنامه هاي يك حزب خاص نيست. وظيفه ما در مرحله انتقالي به مدت دو سال و سه ماه ادامه دارد و اين وظيفه بسيار سخت است. مي توان نام اين دولت را دولت نجات ملي گذاشت.

 



84 جنگنده پيشرفته اف-15 آماده تحويل به رژيم سعودي

آمريكا از تصميم خود براي فروش 84 جنگنده پيشرفته به ارزش 30ميليارد دلار به عربستان خبر داد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، سخنگوي كاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام كرد: اين قرارداد نظامي فروش 84 جنگنده جديد «اف15» ساخت كارخانه بوئينگ با سيستم رادار پيشرفته، سيستم هاي جنگ الكترونيك، تقويت و نوسازي 70 جنگنده موجود در عربستان و علاوه بر اين تامين مهمات جنگي، قطعات يدكي جنگنده ها، آموزش، نگهداري و تدارك لازم را دربرمي گيرد.
به گفته سخنگوي كاخ سفيد، قرارداد تسليحاتي با عربستان، سالانه 4/3ميليارد دلار به اقتصاد آمريكا كمك مي كند و موجب تقويت صادرات و افزايش فرصت هاي شغلي در ايالات متحده مي شود.
آسوشيتدپرس نيز گزارش داد كه آمريكا با اين قرارداد 30ميليارد دلاري تصميم گرفته است تا قدرت نظامي متحد آمريكا در خاورميانه (عربستان) را تقويت كند.
برپايه اين گزارش، فروش اين جنگ افزارها، بخشي از تلاش آمريكا براي تنظيم مجدد سياست هاي دفاعي اين كشور در خليج فارس يك سال پيش نيز دولت «اوباما» موافقت كنگره آمريكا با فروش تجهيزات نظامي به ارزش بيش از 60ميليارد دلار به عربستان طي 10 تا 15 سال را به دست آورد كه از جمله اين تجهيزات، جنگنده هاي اف15 بود.
اين قرارداد اگرچه در پايان سال 2010 در كنگره آمريكا مطرح شد و اعتراضي به آن صورت نگرفت اما هنوز مراحل قانوني خود را در ايالات متحده مي گذراند و پيش بيني مي شود طي سال آينده ميلادي نهايي شود.
از سوي ديگر «اندرو شابيرو» يك مسئول در وزارت امور خارجه آمريكا، تأكيد كرد كه هدف اين قرارداد، تقويت و افزايش توان نظامي عربستان سعودي است.
خبر فروش جت هاي اف15 آمريكايي در حالي منتشر شده كه باراك اوباما در حال حاضر در زادگاه خود (هونولولو) در ايالت «هاوايي» به سر مي برد و خود را براي سرعت بخشيدن به رقابت هاي انتخاباتي آماده مي كند.
كاخ سفيد به صهيونيست ها اطمينان داده است كه تجهيزات نظامي ارسالي به عربستان، خطري را متوجه رژيم اسرائيل نخواهد كرد و از اين لحاظ نگران نباشد.
اين در حالي است كه عربستان براي فرار از مشكلات داخلي و بزرگ نمايي قدرت خود در منطقه به عنوان ژاندارم خليج فارس به جاي اينكه مبالغ هنگفت خريد تسليحات نظامي را صرف عمران و آباداني خود كند، آن را براي نوسازي صنايع آمريكا اختصاص داده است.
ناآرامي در شرق عربستان
مردم معترض در شهر «القطيف» در شرق عربستان سعودي روز جمعه براي درخواست حق مشاركت سياسي شهروندان عربستاني در اداره كشورشان تظاهرات مسالمت آميز برگزار كردند.
به گزارش العالم به نقل از منابع خبري، شركت كنندگان در اين تظاهرات در خيابان اصلي القطيف (خيابان ملك عبدالعزيز) بر ادامه اعتراضات تا تحقق كامل اصلاحات در عربستان به ويژه برگزاري انتخابات پارلماني و تدوين و تصويب قانون اساسي جديد با راي مردم تأكيد كردند.
به گفته شاهدان عيني، تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي، بركناري شاهزاده «محمد بن فهد» استاندار استان «الشرقيه» را خواستار شدند.
مردم شرق عربستان، شاهزاده محمدبن فهد را مسئول مستقيم همه حوادث اخيري كه در آن چهار نفر به شهادت رسيدند و بيش از 20 نفر زخمي شدند، مي دانند.
تظاهركنندگان همچنين حملات اخير پليس و نيروهاي امنيتي بر عليه مردم «العواميه» را محكوم كردند و مجازات مسببان آن را خواستار شدند.
اين در حالي است كه مردم القطيف روز چهارشنبه با برگزاري تظاهرات مشابهي يورش آل سعود به خانه هاي مردم در العواميه را به شدت محكوم كردند.

 



يورش نيروهاي امنيتي مصر به 17 دفتر حقوق بشر در قاهره

پليس و نيروهاي امنيتي مصر با يورش به 17دفتر و مركز طرفدار حقوق بشر وابسته به كشورهاي غربي به بازرسي از آنها پرداختند.
به گزارش خبرگزاريها، نيروهاي امنيتي مصر به دفاتر حقوق بشري 17كشور خارجي در قاهره هجوم برده و آنها را به دقت مورد بازرسي قرار دادند.
براساس اين گزارش، در جريان اين بازرسي ها، كارمندان دفاتر در محل كار خود مورد بازجويي قرار گرفتند و در مدت بازجويي اجازه استفاده از تلفن و ساير وسايل ارتباطي را نداشتند.
به گزارش مجله آلماني اشپيگل، طي اين عمليات، پليس و نيروهاي امنيتي مصر اعضاي 17 سازمان خارجي مستقر در اين كشور مورد بازجويي قرار گرفتند و از آنها در مورد درآمدشان سؤال شد.
نيروهاي امنيتي و پليس مصر، دليل اين اقدام خود را مشكوك شدن به اين امكان براي دريافت كمك هاي مالي از خارج عنوان كردند.در جريان اين بازرسي ها، دفاتر دو سازمان آمريكايي، آلماني و فرانسوي مورد تفتيش قرار گرفت، اما هيچ كدام از اعضاي آنها بازداشت يا مورد ضرب و شتم قرار نگرفتند.
وزارت دادگستري مصر ماه گذشته با متهم كردن برخي از كشورها به كمك مالي به دفاتر حقوق بشري در اين مورد به آنها هشدار داده بود.

 



كره شمالي: جهان منتظر تغيير در سياست ما نباشد

كره شمالي يك روز پس از اعلام رسمي «كيم جونگ اون» به عنوان رهبر جديد اين كشور اعلام كرد كه سياست خارجي اين كشور تغيير نمي كند.
به گزارش خبرگزاري ها كميسيون دفاع ملي كره شمالي در بيانيه اي اعلام كرد: ما رسماً به كشورهاي جهان از جمله كره جنوبي اعلام مي كنيم تغييري در سياست هاي كره شمالي تحت رهبري «كيم جونگ اون» ايجاد نخواهد شد و آنها نبايد انتظار داشته باشند سياست هاي ما تغيير كند.كميسيون دفاع ملي كره شمالي كه مهمترين نهاد دولتي در اين كشور محسوب مي شود همچنين هرگونه همكاري با «لي ميونگ باك» رئيس جمهور كره جنوبي و دولت وي را رد كرد.
در اين بيانيه همچنين از «كيم جونگ اون» براي نخستين بار به عنوان «رهبر كبير» نام برده شده است.صدور اين بيانيه از سوي عالي ترين نهاد دولتي كره شمالي، مقامات كره جنوبي و متحدان غربي آن را نسبت به بروز تغييرات در سياست خارجي رهبر جديد كره شمالي نااميد كرده است.كيم جونگ ايل رهبر سابق كره شمالي روز هفدهم ماه دسامبر (26 آذر) بر اثر حمله قلبي درگذشت و پسرش كيم جونگ اون در مراسم تشييع جنازه رسمي وي به عنوان عالي ترين مقام حزب حاكم و رهبر كره شمالي به مردم معرفي شد. مراسم تشييع جنازه رسمي كيم جونگ ايل و دوره عزاداري در كره شمالي روز پنجشنبه به پايان رسيد.


 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14