(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 دی 1390- شماره 20111

گفت وگوي هنيه و اردوغان در اسلامبول
اتحاديه عرب 47 ناظر ديگر به سوريه مي فرستد
سركوب معترضان وال استريت در شب سال نو مسيحي
اروپا سال نو را با نگراني آغاز كرد
ديوان عالي عراق اموال طارق الهاشمي را مصادره كرد
درخواست عفو بين الملل از تركيه براي تحقيق درباره كشتار غيرنظاميان كرد
اعلام حالت فوق العاده در چند منطقه نيجريه
افشاي طرح عبدالله صالح براي انجام كودتا در يمن
شهادت نوجوان 15 ساله در بحرين تازه ترين جنايت آل خليفه
دستگيري 70 معترض در 2 شهر روسيه
دولت خارطوم به سودان جنوبي درباره حمايت از شورشيان دارفور هشدار داد
هزاران مصري سرنگوني ژنرال ها را فرياد زدند
واشنگتن سقف كمك ها به پاكستان را كاهش داد
افغانستان با 3 كشور اروپا پيمان استراتژيك امضا مي كند



گفت وگوي هنيه و اردوغان در اسلامبول

نخست وزير منتخب فلسطين در ديدار با نخست وزير تركيه درباره همكاري هاي دوجانبه و آخرين تحولات فلسطين به بحث و تبادل نظر پرداخت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اسماعيل هنيه در سومين مرحله از نخستين سفر رسمي و منطقه اي خود و در رأس هيئتي بلندپايه وارد اسلامبول شد.وي با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديدار و درباره راهكارهاي همكاري دوجانبه و تحولات فلسطين از جمله پرونده آشتي ملي و نيز تغييرات منطقه اي تبادل نظر كرد.سفر هنيه به تركيه در پي گفت وگوهاي ماه گذشته محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با مقامات اين كشور صورت مي گيرد.هنيه از يكشنبه گذشته سفر منطقه اي خود را با سفر به مصر و سودان آغاز كرده و قرار است بعد از تركيه به ايران، قطر، تونس و بحرين سفر كند.

 



اتحاديه عرب 47 ناظر ديگر به سوريه مي فرستد

رئيس هيئت ناظران اتحاديه عرب اعلام كرد كه در هفته جاري 47 ناظر ديگر اين اتحاديه شامل 22 ناظر عراقي و 25 ناظر از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به سوريه اعزام خواهند شد.
«عدنان عيسي الخضير» كه در مقر اتحاديه عرب در قاهره سخن مي گفت افزود، ارتباط خوبي ميان گروه هاي مختلف ناظران در سوريه وجود دارد و آنها براي هماهنگي بيشتر كاملا با هم در تماس هستند.
وي اظهار داشت، ناظران اتحاديه عرب در سوريه كاملا به وظايف خود واقفند و با اعزام 47 ناظر ديگر اميدواريم كه در چند روز آينده گزارش كاملي از وضعيت سوريه را در همه حوزه ها براي اتحاديه عرب ارسال كنيم كه برآورد خوبي از وضعيت موجود در اين كشور به دست خواهد آمد. رئيس هيئت ناظران تاكيد كرد، اين گزارش بسيار كامل است و حرف آخر درباره وضعيت سوريه خواهد بود.

 



از سوي پليس نيويورك صورت گرفت
سركوب معترضان وال استريت در شب سال نو مسيحي

پليس نيويورك در شب سال نوميلادي معترضان وال استريت مستقر در پارك زاكوتي را سركوب كرد.
به گزارش نيويورك تايمز، صدها نفر از معترضان جنبش اعتراضي «وال استريت را اشغال كنيد» شنبه شب، مصادف با شب سال نو ميلادي به پارك زاكوتي، مقر اوليه و اصلي خود بازگشته پس از جمع آوري موانع اقدام به تحصن كردند.
بر اساس اين گزارش، پليس نيويورك بلافاصله پس از اطلاع از موضوع به منطقه اعزام شد و با دستگيري معترضان اقدام به «پاكسازي» محل كرد.
«شرم بر شما، ما 99درصديم، از دست شما خسته شده ايم و...» از جمله شعارهاي معترضان هنگام حمله پليس و سركوب معترضان عنوان شده است.
به نوشته اين روزنامه آمريكايي، پليس نيويورك در جريان «پاكسازي» پارك «مجبور به استفاده از اسپري فلفل و باتوم» شد! برخي معترضان هم كه در برابر فشارهاي پليس مقاومت مي كردند از سوي چندين افسر پليس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.سايت خبري «ديلي نيوز» نيز با انتشار گزارشي در اين باره نوشت: معترضان در آخرين ساعات روز شنبه، مصادف با شب عيد اقدام به جمع آوري موانع ايجاد شده در پارك زاكوتي و اشغال مجدد آن كردند.
اين اقدام زماني صورت گرفت كه هزاران پليس مراقب ميدان «تايمز» بودند! پس از آگاهي پليس از اين اقدام معترضان، گروهي از نيروهاي ضدشورش به محل هجوم برده به درگيري با معترضان و دستگيري آنها پرداختند.
در ادامه اين گزارش آمده: در جريان درگيري ها يك معترض و يك افسر پليس مجروح شدند.
ساعاتي بعد حدود 300 تن از معترضان شروع به راهپيمايي از «برادوي» به سمت شمال شهر كردند. صدها پليس موتور سوار نيز با همراهي معترضان مانع از خروج آنها از مناطق مشخص شده، شدند. در اين حين دستكم چهار معترض به اتهام خروج از محل تعيين شده بازداشت شدند.
براساس اين گزارش، «بلومبرگ»، شهردار نيويورك دستور سركوب معترضان را صادر كرد.گفتني است، همزمان با رسيدن سال نو ميلادي و فعال تر شدن نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري 2012، معترضان وال استريت كه ماه هاي بسيار سختي را پشت سر گذاشته اند به تاكتيك هاي جديدي روي آورده اند. تجمع مقابل مراكز سخنراني و دفاتر انتخاباتي نامزدها و سر دادن شعار عليه حاكميت سياسي آمريكا، از جمله اين تاكتيك ها است. معترضان طي چند هفته گذشته به شدت از سوي پليس ضد شورش سركوب شده اند و طي اين مدت اجازه برگزاري هيچ گونه تجمعي نيز نداشتند. به گفته رهبران جنبش، «مشكل اصلي نداشتن مكان براي تحصن است اما راه هاي ديگري هم براي ادامه اعتراض ها وجود دارد.»
يادآور مي شود جنبش ضدسرمايه داري وال استريت كه از 26 شهريور ماه آغاز شده، تاكنون پنج كشته و هزاران مجروح و زنداني داده است.
گفته مي شود كه 40 نفر از معترضان در جريان حمله پليس بازداشت شده اند.
پرچم آمريكا
به آتش كشيده شد
منابع خبري آمريكا اعلام كردند، گروهي از معترضان وال استريت در شهر «شارلون» ايالت كاروليناي شمالي در شب سال نو ميلادي پرچم آمريكا را به آتش كشيدند.
چهار نفر در ارتباط با اين اقدام از سوي پليس شهر بازداشت و پس از پرداخت وثيقه آزاد شدند.
گفتني است، به رغم اينكه اين اقدام از سوي ساير اعضا و رهبران جنبش تقبيح شده اما رسانه هاي آمريكايي همچون فاكس نيوز موج جديدي از تخريب ها به بهانه اين حادثه را راه اندازي كرده اند.

 



ادامه بحران اقتصادي در سال 2012
اروپا سال نو را با نگراني آغاز كرد

آغاز سال نو ميلادي با سخنراني هاي نااميدكننده رهبران اتحاديه اروپا نسبت به آينده اقتصادي اين قاره همراه شد.
«نيكلا ساركوزي»، رئيس جمهور فرانسه شنبه شب و در جريان سخنراني خود به مناسبت فرا رسيدن سال نو ميلادي، آينده فرانسه در سال 2012 را «نامعلوم» توصيف كرد.
ساركوزي ضمن تكرار اينكه، فرانسه همچون بسياري از كشورهاي اروپايي دچار بحران شده افزود: بيرون آمدن از اين بحران، تاسيس اروپايي نو و ساختن نمونه جديدي براي رسيدن به رشد مهمترين چالش هاي پيش روي آنها در آينده خواهد بود.
به گفته رئيس جمهور فرانسه، اين بحران كه شايد جدي ترين تنگناي اقتصادي از زمان جنگ جهاني دوم باشد، هنوز تمام نشده اما با اتخاذ برخي سياست ها مي توان سرنوشت اروپا از جمله فرانسه را تغيير داد.
رئيس جمهور ايتاليا نيز از مردم كشورش خواست، براي رهايي از بحراني كه دامن كشورشان را گرفته از خود «فداكاري» نشان دهند.
فارس به نقل از «فرانس پرس» نوشت: «جئورجيو ناپوليتانو»، تاكيد كرد براي مقابله با مشكلات و بحران هاي اقتصادي در سال جديد ميلادي، دولت به فداكاري بيشتر و همكاري همه مردم نياز دارد تا بدين ترتيب شايد بتوان از فروپاشي مالي اين كشور جلوگيري كرد.
اين اظهارات پس از آن صورت مي گيرد كه «ماريو مونتي»، نخست وزير جديد ايتاليا اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي براي جبران كسري بودجه و بدهي 9/1تريليون يورويي را در دستور كار خود قرار داده است. اين رقم معادل 120درصد توليد ناخالص داخلي ايتالياست. وي نيز از بحران موجود در اروپا ابراز نگراني كرده است.
پيش از اين، «آنگلا مركل»، صدراعظم آلمان نيز اعلام كرده بود بحران اروپا در سال جديد وخيم تر خواهد شد. به گفته «مركل» اروپا در سال 2012 با مشكلات زيادي به ويژه در منطقه يورو مواجه خواهد شد، اين قاره همچنين با وقايع ناشناخته بسياري روبه روست كه باعث «دلهره و نگراني» آنها مي شود. ايتاليا، فرانسه و آلمان سه اقتصاد بزرگ منطقه يورو هستند!
اين اظهارات البته محدود به رهبران اقتصادهاي بزرگ اروپا نشد.سايت «اكونوميك تايمز» با تيتر «چرا هيچ كس در اتحاديه اروپا دهمين سالگرد تاسيس يورو را جشن نمي گيرد» به بررسي همين بحران پرداخته است.
در اين گزارش مي خوانيم: هنگامي كه اول ژانويه سال 2002 و لحظاتي پس از نيمه هاي شب، واحد پول يورو معرفي شد، بالاي ساختمان اصلي بانك مركزي اروپا در فرانكفورت به نشانه جشن، آتش بازي شد؛ پل تاريخي پاريس با 12لامپ به نشانه 12كشور عضو يورو تزئين شد و مردم نيز در اين كشورها به اميد داشتن آينده اقتصادي روشن اقدام به جشن و پايكوبي كردند. اما فقط 10 سال بعد، واژه يورو خود را به واژه «بحران» چسباند. اكنون اما سياستمداران به جاي ميزباني برگزاري جشن دهمين سالگرد تاسيس يورو، و تزريق اميد و آرامش به مردم در فصل تعطيلات (پس از تزريق 640 ميليارد دلار به سيستم بانكي در ماه دسامبر) ترجيح مي دهند تا مي توانند سكوت كنند.اين گزارش در ادامه افزود:اكنون در بسياري از كشورهاي اروپايي نه تنها جشني به اين مناسبت برگزار نمي شود، بلكه حتي خبري كه به اين مناسبت بپردازد نيز منتشر نمي شود.
اين گزارش در انتها علت چنين وضعي را جدي بودن بحران مالي اروپا عنوان كرد.
گفتني است، پيش از اين نيز شخصيت هاي مهم بين المللي، از مقامات ارشد صندوق بين المللي پول گرفته تا رئيس بانك جهاني و رهبران كشورهاي اروپايي نسبت به جدي بودن خطر بحران مالي حاكم بر اروپا هشدارها داده اند. هرچند اين كارشناسان هنوز نسبت به نجات يورو و اتحاديه اروپا اميدوارند اما تحليلگران زيادي هستند كه معتقدند، كار از كار گذشته و كمك هاي مالي به كشورهاي بحران زده تنها مرگ يورو را به تاخير مي اندازد.شبكه تلويزيوني سي ان ان حتي ديروز طي گزارشي دلايلي را برشمرد مبني بر اينكه بحران اروپا و وام هايي كه در اين قاره به كشورها پرداخت مي شود، مي تواند به ماليات دهندگان آمريكايي ضربه وارد كند.روزنامه تلگراف نيز با تيتر «اروپا نه قادر است يورو را نجات دهد، و نه بدون يورو قادر به ادامه حيات است» بهتر از هر كارشناسي اوضاع حاكم بر اروپا و يورو را به تصوير كشيده است.

 



ديوان عالي عراق اموال طارق الهاشمي را مصادره كرد

در پي خودداري معاون رئيس جمهوري عراق از مراجعه به دادگاه هاي بغداد براي پاسخگويي به اتهامات خود، دستگاه قضايي اين كشور همه اموال و دارايي هاي منقول و غيرمنقول وي را مصادره كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «حسين الاسدي» نماينده مجلس عراق گفت: ديوان عالي قضايي عراق دستور توقيف و مصادره اموال منقول و غيرمنقول «طارق الهاشمي» را صادر كرد. به گفته وي، مالكيت اين اموال به وزارتخانه ها و ادارات عراق انتقال مي يابد. الاسدي علت اين اقدام دستگاه قضايي را زمينه سازي براي محاكمه غيابي الهاشمي ذكر كرد. الاسدي اين را نيز گفت: تا زماني كه الهاشمي خود را تسليم دستگاه قضايي نكند، فراري به حساب مي آيد.
گفتني است در پي اعترافات محافظان الهاشمي در مورد دست داشتن وي در فعاليت هاي تروريستي، الهاشمي بغداد را به مقصد شمال عراق ترك كرد و اكنون دو هفته است كه در اربيل به سر مي برد. الهاشمي ممنوع الخروج بوده و نمي تواند عراق را ترك كند.
شكاف در فهرست العراقيه
به گزارش خبرگزاري فارس، با جدا شدن شماري ديگر از فهرست العراقيه در شهرهاي نجف، ديوانيه، و ذي قار، شكاف در اين فهرست عميق تر شده است.
«اياد علاوي» رهبر فهرست فوق به جاي اعتراف به سياست هاي نادرست خود، مدعي شد كه جدايي اعضاي شاخص از فهرست يك توطئه از جانب رقيبان سياسي است.
مدتي پيش نيز 12 عضو برجسته العراقيه از اين جريان سياسي جدا شده بودند. پس از آن نيز چندين بار شماري از اعضاي اين فهرست از آن جدا شده اند.
علاوي علاوه بر اين كه به خاطر داشتن روابط نزديك با رژيم سعودي و آمريكايي ها، مورد اعتراض مردم و اعضاي فهرست العراقيه است، به فاميل بازي هم متهم بوده و شماري از پست هاي وزارتي مهم را به نزديكانش داده است.
روز عراق
«نوري المالكي» نخست وزير عراق روز شنبه (31 دسامبر) را به مناسبت خروج نيروهاي آمريكايي از خاك عراق، «روز عراق» ناميد و گفت: من امروز را «روز عراق» مي نامم و اعلام مي كنم كه امروز براي همه عراقي ها روز عيد است.
نظاميان آمريكايي طبق قرارداد امنيتي بغداد- واشنگتن تا اول ژانويه (يكشنبه گذشته) بايد عراق را ترك مي كردند.
اين بند از قرارداد امنيتي توسط آمريكايي ها به اجرا درآمده است. مردم عراق نيز شنبه گذشته را به همين مناسبت جشن گرفتند.

 



درخواست عفو بين الملل از تركيه براي تحقيق درباره كشتار غيرنظاميان كرد

عفو بين الملل از مسئولان تركيه خواست تحقيقات فوري را درباره كشته شدن 35 غيرنظامي كرد توسط ارتش اين كشور، آغاز كند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه اماراتي دارالخليج، نيكولا داكورث مدير برنامه هاي اروپا و آسياي مركزي در عفو بين الملل در اين باره گفت: بايد شرايط اين عمليات نظامي كه در آن چند كودك نيز كشته شده اند بررسي و تحقيقات كاملي در اين باره انجام شود.
اين در حاليست كه نخست وزير، رئيس جمهور و فرماندهان ارتش تركيه پيشتر با بيانيه هاي مختلف از خانواده هاي كشته شدگان عذرخواهي كرده بودند. دولت تركيه نيز اعلام كرد به منظور ممانعت از افزايش چنين حملاتي و نيز پرداخت غرامت به خانواده هاي قربانيان تدابيري در دست اجرا است. ستاد مشترك تركيه نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه امسال مراسم جشن سال نو در تاسيسات و اماكن تفريحي متعلق به نيروهاي مسلح اين كشور برگزار نمي شود.
گفتني است هواپيماهاي جنگنده تركيه روز چهارشنبه (28 دسامبر- 7 دي) به غيرنظاميان كرد كه در حال عبور از مرزهاي اين كشور و عراق در نزديكي روستاي اورتاسو در استان شيرناك تركيه بودند، حمله كردند كه در پي آن 35 غيرنظامي كرد كشته شدند. تركيه در روزهاي گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردمي به اين مسئله بوده است.

 



اعلام حالت فوق العاده در چند منطقه نيجريه

در پي درگيري خونين دو اقليت قومي و كشته شدن 50 تن، دولت نيجريه در برخي مناطق اين كشور، وضعيت فوق العاده اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري روز شنبه ميان دو اقليت در ايالت «ايوني» در جنوب شرق نيجريه دست كم 50 نفر را به كام مرگ فرستاد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از سخنگوي دولت نيجريه، در حمله گروهي از اقليت «زا» به اقليت «ازيلو» بيش از 50 تن كشته شدند و علت اختلافات نيز بر سر مالكيت زمين بوده است.
سخنگوي دولت نيجريه گفت: تاكنون نشانه هايي به دست نيامده كه ثابت كند، اين درگيري ها به دنبال ناآرامي هاي اخير در كشور رخ داده است.
در همين حال «گودلاك جاناتان» رئيس جمهور مسيحي و مورد حمايت جنوبي ها در مناطق شمالي اين كشور كه اكثريت ساكنان آن را مسلمانان تشكيل مي دهند، حالت فوق العاده اعلام كرد.
بر پايه اين گزارش، در بين مناطقي كه در آنها حالت فوق العاده اعلام شده است، دو منطقه «بورنو» و «بوبي» در مرز نيجريه هستند كه با اعلام اين موضوع، مرزهاي شمالي اين كشور با «چاد»، «نيجر» و «كامرون» بسته مي شود.
گودلاك جاناتان هفته گذشته نيز در يك پيام تلويزيوني به مناسبت كريسمس و به دنبال انفجارهايي كه در برخي كليساها و مراكز مذهبي مسيحيان رخ داد، اعلام كرده بود كه مرزهاي نيجريه را با برخي كشورها خواهد بست. وي همچنين رئيس ستاد مشترك ارتش نيجريه را مكلف كرد تا تدابير لازم از جمله تشكيل نيروي ويژه براي مبارزه با تروريسم را براي برقراري امنيت به كار بندد.
اين گزارش ها حاكي است، جاناتان از رهبران سياسي ايالت هاي شمالي كشورش خواست تمام تلاش خود را براي همكاري به منظور پايان دادن به وضعيت كنوني به كار گيرند.
از سوي ديگر، مشاور امنيت ملي نيجريه اعلام كرد كه با وجود توقف مذاكرات رسمي با گروه «بوكوحرام»، رايزني ها با برخي از اعضاي ميانه رو آن همچنان ادامه دارد.

 



افشاي طرح عبدالله صالح براي انجام كودتا در يمن

منابع آگاه در يمن از طرح علي عبدالله صالح براي تشكيل ارتش 12 هزار نفري از مردان قبيله خود و انجام كودتا در اين كشور پرده برداشتند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اينترنتي يمن نيشن، «ديكتاتور يمن» اخيرا در نشستي كه با حضور نزديكان وي برگزار شد تاكيد كرد كه در نظر دارد ارتشي متشكل از 12 هزار نفر از اعضاي قبيله اش براي انجام كودتا عليه طرح شوراي همكاري خليج فارس تشكيل دهد.
بنابر اعلام منابع آگاه اين طرح شامل سرنگوني سران فعلي و بازگرداندن جريان امور به مسير گذشته است. همچنين در اين طرح با اعتراضات در مراكز حساس از جمله پايگاه هاي نظامي، مراكز امنيتي و دولتي به شدت برخورد خواهد شد.
از سوي ديگر، خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه ديدبان حقوق بشر به علي عبدالله صالح نسبت به خروج از كشور يمن هشدار داده است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديدبان حقوق بشر همچنين اعلام كرده است كه طرح شوراي همكاري خليج فارس هيچ مصونيت قضايي را در خارج از مرزهاي يمن به علي عبدالله صالح اعطا نخواهد كرد و وي از چنگال عدالت در امان نخواهد بود.
اين در حالي است كه علي عبدالله صالح هفته گذشته اعلام كرده بود كه قصد دارد به منظور ادامه دوره درمان و فراهم كردن زمينه براي برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري يمن را به مقصد آمريكا ترك كند.
در همين حال منابع آگاه در كاخ رياست جمهوري يمن نيز اعلام كردند كه علي عبدالله صالح و خانواده اش قصد ندارند تا بعد از انتخابات زودهنگام رياست جمهوري كه پيش بيني مي شود در 21 فوريه (2 اسفند) برگزار شود، كشور را ترك كنند.
اين منابع همچنين اعلام كردند كه اخبار منتشر شده درباره اقامت دائمي صالح و خانواده اش در امارات صحت ندارد.

 



شهادت نوجوان 15 ساله در بحرين تازه ترين جنايت آل خليفه

نيروهاي رژيم آل خليفه در جنايتي ديگر يك نوجوان 15 ساله بحريني را با خودرو زير گرفتند و وي را به شهادت رساندند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، هاشم سعيد نوجوان 15 ساله بحريني عصر روز شنبه در جزيره «ستره» توسط نيروهاي آل خليفه با خودرو زير گرفته شد و به شهادت رسيد. بنا به گفته شاهدان عيني، اين نوجوان بحريني در شرايطي با خودرو زير گرفته شد كه تظاهركنندگان شعار «مرگ بر آل خليفه» سر مي دادند و با نيروهاي رژيم درگير شدند.
مزدوران آل خليفه با پرتاب گاز اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي به مردم تظاهركننده حمله بردند و تعداد زيادي را مجروح و عده ديگر را دستگير و به جاهاي نامعلومي منتقل كردند. تظاهركنندگان همچنين خواستار محاكمه عاملان كشتار مردم شدند و اعلام كردند كه مقامات بحريني در اجراي توصيه هاي كميته بين المللي حقيقت ياب كارشكني مي كنند و كماكان شيوه خود را ادامه مي دهند.
كميته حقيقت ياب بحرين در پي اعتراض هاي مردمي اين كشور و كشته و زخمي شدن صدها بحريني در جريان تظاهرات تشكيل شد و پس از پايان تحقيقات توسط اين كميته مشخص شد كه رژيم آل خليفه حقوق بشر را در قبال تظاهركنندگان اين كشور نقض كرده است. رژيم آل خليفه در حالي به جنايت هاي خود عليه مردم بحرين ادامه مي دهد كه سازمان هاي بين المللي هيچگونه واكنشي به سركوب گري هاي رژيم آل خليفه نشان نمي دهند.

 



دستگيري 70 معترض در 2 شهر روسيه

پليس روسيه 70 تن از شركت كنندگان تظاهرات ضد دولتي را در مسكو و سن پترزبورگ بازداشت كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از رويتر بازداشت معترضان روس ساعاتي پس از آن انجام شد كه ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه در نطق تلويزيوني خود به مناسبت سال نو مسيحي پيام آشتي جويانه اي خطاب به معترضان ارسال كرد.
پليس معترضاني را بازداشت كرد كه شعار مي دادند: «پوتين بايد برود».
صدها معترض در اين تظاهرات حضور داشتند كه حدود 60تن از آنان بازداشت شدند.
به گزارش منابع خبري روسيه تظاهركنندگان خواستار آزادي برگزاري اجتماعات سياسي در روسيه بودند.
اين گزارش حاكي است «ادوارد لبمولف» رهبر جنبش «روسيه ديگر» نيز در همين تظاهرات دستگير شده است.
پليس و ساير نيروهاي امنيتي در زمان تظاهرات معترضان در ميدان اصلي مسكو مستقر شده بودند.
معترضان نيز توسط جنبش «استراتژي 31» سازماندهي شده بودند.
اين جنبش در سال 2009 نيز تلاش هاي گسترده اي را براي برگزاري تجمعات صلح آميز طبق ماده 31 قانون اساسي روسيه انجام داد. هم اكنون اين گروه در پايان هر ماه تجمعي را برگزار مي كند.
روز شنبه همچنين تجمع اعتراض آميز ديگري نيز در سن پترزبورگ با حضور حدود 100تن انجام شد و پليس 10تن از آنان را بازداشت كرد.
در هفته هاي اخير در اعتراض به نتايج انتخابات دوماي روسيه، مسكو و چندين شهر ديگر شاهد تظاهرات هزاران نفر از معترضان بود كه شماري از آنها توسط نيروهاي امنيتي دستگير شدند.

 



دولت خارطوم به سودان جنوبي درباره حمايت از شورشيان دارفور هشدار داد

دولت سودان درمورد دخالت سودان جنوبي در امور دارفور و حمايت از شورشيان آن هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «امين حسن عمر»، وزير مشاور در امور رياست جمهوري سودان در سخناني ضمن هشدار به مسئولان دولت سودان جنوبي، نسبت به ادامه حمايت هاي اين كشور از شورشيان در مناطق سودان اظهار داشت: مسئولان دولت سودان جنوبي بايد از پيامدهاي نامطلوب حمايت هاي شان از شورشيان به خوبي آگاه شوند.
وي متذكر شد: اگر دولت سودان جنوبي به حمايت هاي خود از شورشيان مناطق دارفور، جنوب، نيل آبي و كردفان جنوبي ادامه دهد، بهاي سنگيني را پرداخت خواهد كرد، چرا كه دولت سودان نيز اين اقدامات را بي پاسخ نخواهد گذاشت.
اين در حالي است كه منطقه دارفور درغرب سودان، يك دهه است كه صحنه درگيري هاي شورشيان با دولت مركزي است و شورشيان دولت سودان را متهم مي كنند كه آنها را از نظر سياسي و اقتصادي در حاشيه قرار داده است.
از سوي ديگر «عمر حسن البشير» رئيس جمهور سودان در سخنراني به مناسبت «روز استقلال» از شورشيان دارفور خواست تا سلاح هاي خود را زمين بگذارند و تن به مذاكره با دولت بدهند. رئيس جمهور سودان گفت: اگر كساني كه از گروه شورشي «جنبش عدالت و برابري» مايل به صلح باشند، ما دست آنها را به گرمي مي فشاريم.

 



هزاران مصري سرنگوني ژنرال ها را فرياد زدند

هزاران مصري با تجمع در ميدان التحرير قاهره، با سر دادن شعارهايي خواستار سرنگوني شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر در سال 2012 شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران مصري كه در ميدان التحرير گرد آمده بودند در شب سال جديد ميلادي عليه نظاميان حاكم شعار دادند و خواستار كناره گيري نظاميان از قدرت و واگذاري آن به مردم شدند.
در اين مراسم كه به دعوت گروه ها، سازمان ها و احزاب مختلف مصر در ميدان التحرير شنبه شب برگزار شد، هيچ گونه درگيري فيزيكي بين تجمع كنندگان و نظاميان روي نداد.
انتخابات رياست جمهوري
«محمد عطيه» وزير امور پارلمان در دولت مصر از آغاز نامنويسي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در ماه آوريل خبر داد. به گزارش روزنامه «الاهرام»، محمد عطيه با اشاره به لزوم برگزاري انتخابات پارلماني مصر اظهار داشت: پس از پايان انتخابات پارلماني و برگزاري همه پرسي قانون اساسي، انتخابات رياست جمهوري در مصر برگزار خواهد شد.
وي مهم ترين شروط براي نامزدهاي انتخابات را داشتن 40 سال سن عنوان كرد و گفت: مدت زمان دوره رياست جمهوري در مصر از چهار سال بيشتر نخواهد بود.
عطيه كسب موافقت30 عضو مجلس شورا و الشعب و 30 هزار رأي از شهروندان مصري براي هر نامزد را شرط اصلي شركت وي در انتخابات رياست جمهوري به شمار آورد.
اين درحالي است كه هيئت دولت مصر قرار است طي روزهاي آينده قانون انتخابات رياست جمهوري را مورد بررسي قرار دهد.
از سوي ديگر، «احمد شفيق» نخست وزير سابق مصر كه پس از كناره گيري «حسني مبارك» از قدرت به سمت نخست وزيري توسط نظاميان انتخاب شد، براي شركت در انتخابات رياست جمهوري اعلام آمادگي كرد.
شفيق در يك گردهمايي بزرگ در شهر «قويسنا» در منوفيه مصر، گفت: مردان بزرگي در مصر وجود دارند كه مي توانند با اخلاص و جديت مسير كنوني انقلاب را طي كنند.وي درباره احتمال رد صلاحيت وي براي انتخابات رياست جمهوري مصر تأكيد كرد: به دليل داشتن سابقه مبارزاتي و وجهه مردمي، رد صلاحيت اش منتفي خواهد بود.

 



واشنگتن سقف كمك ها به پاكستان را كاهش داد

در پي بسته شدن مسير لجستيكي ناتو در خاك پاكستان، واشنگتن سقف كمك هاي آمريكا به دولت اسلام آباد را تا 60 درصد كاهش داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دولت «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا قانوني را به اجرا گذاشت كه بر اساس آن 60 درصد از مبلغ 850 ميليون دلار كمك آمريكا به پاكستان كاسته شده است. اين قانون كه قبلا توسط دولت به شكل لايحه به كنگره ارائه شده بود، اواسط آذر نيز توسط نمايندگان كنگره به تصويب رسيده است. دولت آمريكا حتي همان كمك هاي اندكي كه قرار است به اسلام آباد ارائه كند را نيز مشروط به تلاش هاي ضدتروريستي توسط دولت اسلام آباد كرده است.
دولت پاكستان از لحاظ اقتصادي وابسته به كمك هاي آمريكا است. آمريكايي ها به اين خاطر از پاكستاني ها خشمگين هستند كه مسير لجستيكي ناتو، كه از بندر كراچي تا گذرگاه خيبر در مرز افغانستان امتداد دارد، توسط دولت اسلام آباد مسدود شده است.در اين حال به گزارش خبرگزاري فارس، «عسكري رضا» رهبر يك تشكل شيعي در ايالت سند پاكستان به ضرب گلوله افراد مسلح وابسته به سپاه صحابه به شهادت رسيد.

 



افغانستان با 3 كشور اروپا پيمان استراتژيك امضا مي كند

دفتر رياست جمهوري افغانستان اعلام كرد اين كشور با سه كشور اروپايي پيمان استراتژيك امضا مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «ايمل فضي» در جمع خبرنگاران گفت: «حامد كرزاي» در سفر روزهاي آتي خود به اروپا، با كشورهاي ايتاليا، فرانسه و انگليس پيمان استراتژيك امضا مي كند. ويژگي پيمان هاي استراتژيك، به گستردگي و طولاني مدت بودن آنها بر مي گردد و جنبه هاي امنيتي و نظامي را نيز شامل مي شود.
فضي با بيان اينكه دولت فرانسه در بخش هاي مختلفي همچون دفاعي و امنيتي، كشاورزي،بهداشت، آموزش و پرورش، آموزش عالي با افغانستان همكاري خواهد كرد، گفت: همچنين اين كشور قرار است در زمينه هاي فرهنگي و باستان شناسي، ايجاد اصلاحات در ادارات دولتي، ساخت زيربناها، معادن افغانستان و همكاري با وزارت هاي اقتصاد و دارايي، به دولت افغانستان ياري رساند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14