(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 دی 1390- شماره 20111

مروري بر ديدگاه هاي رهبرمعظم انقلاب اسلامي درباره انقلاب اسلامي
هنر بزرگ امام خميني چه بود؟
ميزباني «جاسوسان آكادميك» اروپايي و آمريكايي توسط «دولت اصلاحات»
انقلاب زنانه «آلن تورن» در ايران!

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




مروري بر ديدگاه هاي رهبرمعظم انقلاب اسلامي درباره انقلاب اسلامي
هنر بزرگ امام خميني چه بود؟

من به انقلاب خودمان كه نگاه مي كنم، مي بينم هنر بزرگ امام اين بود كه دچار اين غفلت نشد؛ اساس كار امام اين است. امام اشتباه نكرد كه حرفي را كه گفته بود و هدفي را كه اتخاذ كرده بود، در سايه ي تنبيه و ظاهرسازي هاي شعارهاي ديگران گم كند و فراموش كند. اين، اساس كار و موفقيت امام بود كه مستقيم به طرف هدف پيش رفت؛ صريح و عريان آن را جلوي چشمش قرار داد و به طرف آن حركت كرد. متأسفانه اين كار را زعماي روحاني و مشروطه نكردند و بر ايشان غفلت ايجاد شد؛ فلذا اختلاف شد. اختلاف كه به وجود آمد، آنها تسلط پيدا كردند. وقتي قدرت دست آنها آمد، ديگر كاري نمي شد كرد. عين همين قضيه را من در قضاياي عراق ديدم. در قضاياي عراق هم اول علما به طور جدي وارد شدند، بعد تعبير و توجيه شروع شد: حالا شايد اينها راست بگويند! شايد هدف بدي نداشته باشند!انگليس ها در آن جا بين مردم عراق شعارهايي را پخش كردند: «جئنا محررين لا مستعمرين!»؛ ما نيامده ايم براي استعمار شما، ما آمده ايم شما را از دست عثماني ها آزاد كنيم! همين حرفي كه حالا آمريكايي ها در اين برهه ي اخير به عراقي ها مي گفتند: ما آمده ايم شما را از دست صدام آزاد كنيم، نيامده ايم براي اين كه بر شما تسلط پيدا كنيم! آن وقت آنها در آن جا از 1920 تا 1958 ظاهراً يا 57، سي وهشت سال عراق را آن چنان فشردند كه وقتي انسان اين سال هاي طولاني را نگاه مي كند و مي خواند، گريه اش مي گيرد كه اينها در عراق و البته غالباً هم به وسيله ي خود همين عناصر عراقي چه كرده اند: از كشتار مردم، از نهب مردم، از غارت كشور، عقب نگه داشتن كشور و ذلت هايي كه بر ملّت عراق تحميل كردند.
بيانات در ديدار شوراي مركزي و كميته هاي علمي همايش صدمين سالگرد مشروط ـ 9/2/85
ثمرات شيرين شجره ي طيّبه ي انقلاب
ما ملتي گمنام و دنباله رو سياست قدرت هاي بيگانه بوديم؛ ملتي منفعل در مقابل تصميم گيري دولت هاي متنفذ بوديم؛ يك روز امريكا، قبل از آن انگليس، يك روز روس؛ اما اين شجره ي طيبه ما را به يكي از اثرگذارترين ملت هاي عالم و اثرگذارترين كشور و ملّت در اين منطقه تبديل كرد. اين، اعتراف دشمنان ماست. ما ملتي بوديم خودباخته و به نيروهاي دروني خودمان ناآشنا و بي اعتقاد، و به زرق و برق بيگانگان چشم دوخته و فريفته؛ ولي اين شجره طيبه ما را به ملتي با ابتكار، با اعتماد به نفس، با حرف هاي نو و تازه در زمينه هاي گوناگون تبديل كرد. ثمرات شيرين اين شجره ي طيبه، امروز هزاران محقق و پژوهشگر، هزاران عالم و دانشمند، هزاران مغز متفكر و سرانگشت كارآمد در انواع و اقسام عرصه ها و صحنه هاست؛ چه در علوم انساني، چه در علوم تجربي، چه در مسائل اجتماعي، چه در سياست و چه در دين. امروز ما كشوري هستيم با جمعيت غالباً جوان، پرانگيزه، باايمان و داراي همه ي شرايط پيشرفت.
ثمرات اين شجره ي طيبه در همه جاي دنياي اسلام هم قابل مشاهده است؛ مسلمانان جهان بيدار شده اند و هويت اسلامي خودشان را بازيافته اند؛ آنها از مسلماني خودشان احساس عزّت كرده اند. در كشورهاي اسلامي، جوانان، دانشگاهيان، روشنفكران و نخبگان، دلشان مجذوب هدف هاي اسلامي است و براي آن ارزش قائلند؛ براي آن تلاش مي كنند. در دنياي اسلام، ملت هايي از بركت اين شجره ي طيبه، هويت حقيقي و هويت ملي و اسلامي خودشان را بازيافته اند و با اينكه در طول ساليان متمادي در پنجه ي قدرت ابرقدرت ها بوده اند، احساس قدرت كرده اند. امروز فلسطين يك نمونه است، عراق يك نمونه است، شمال آفريقا نمونه هاي متعدي دارد، لبنان يك نمونه است. آرمان، اسلام و استقلال در ميان اين ملّتهاست و آنها اميدوارانه و پرانگيزه تلاش مي كنند. اينها ثمرات همان شجره ي طيبه اي است كه اين مرد بزرگ، اين عبد صالح، با قيام خود و با خصوصيات منحصربه فرد خود توانست غرس كند.
بيانات در مراسم هفدهمين سالگرد
ارتحال حضرت امام خميني ( ره ) : 14/3/85
تحقّق اصل قرآني نصرت الهي در انقلاب
عامل اصلي پيشرفت امام بزرگوار ما و موفقيت او اين است كه به يك اصل قرآني، به يك حقيقت قرآني، با همه ي وجود، با همه ي دل، ايمان آورد و با همه ي توان در راه آن تلاش و كار كرد. آن اصل قرآني همان چيزي است كه در اين آيه ي شريفه ي «ان تنصرواالله ينصركم و يثبت اقدامكم» و در آيات متعدد ديگر از آن ياد شده و بر آن تأكيد شده است: اگر خدا را نصرت كنيد، خدا هم شما را نصرت خواهد كرد؛ اگر در راه خدا قدمي برداريد، خداوند متعال هم شما را ده ها و صدها قدم جلو خواهد برد. اين، اصل قرآني و يك حقيقت است؛ يك قانوني الهي است. نصرت خدا به معناي نصرت دين اوست. دين خدا، فقط طهارت و نجاست نيست، فقط اعمال ظاهري ديني نيست؛ دين خدا يعني برنامه ي سعادت بشر در دنيا و آخرت. اين برنامه همان طور كه ضامن رشد و اعتلاي معنوي جوامع بشري است، ضامن زنده كردن استعدادهاي فكري و رشد دادن به شخصيت و توانايي هاي آنها هم هست. دين خدا همچناني كه به معنويت نظر دارد، به زندگي دنيايي انسان هم نظر دارد و براي خوشبختي انسان برنامه دارد. اميرالمؤمنين (عليه الصّلاه والسّلام) در نهج البلاغه، هدف از بعثت نبي مكرم اسلام را اين گونه معين مي كند: «ليثيروا لهم دفائن العقول»؛ تا گنجينه هاي خرد را در درون مردم استخراج كند و به فعليت برساند. در زيارت اربعين سيدالشهداء هم مي خوانيم: «ليستنقذ عباده من الجهاله و حيره الضلاله »؛ قيام حسيني براي اين است كه ابرهاي جهل و غفلت را از افق زندگي انسان ها برطرف كند و آنها را عالم كند؛ آنها را به هدايت حقيقي برساند. نصرت خداي متعال در واقع معنايش اين است كه در جهت احياي سنّت هاي الهي قدم برداريم؛ در طبيعت و جامعه اثر بگذاريم؛ در بيدار كردن فطرت ها اثر بگذاريم؛ براي نجات انسان از مجموعه ي عوامل بدبختي و تيره روزي تلاش كنيم. اين، نصرت ماست براي دين خدا. امام براي نجات و رهايي كشور و ملّت خود، اين حقيقت قرآني را به كار گرفت و خدا را نصرت كرد؛ قيام و اقدام كرد. خداي متعال هم او را نصرت كرد و به حركت او بركت بخشيد؛ به يك قدم او صد قدم پاسخ گفت. ما نصرتي را كه خودمان درباره ي دين خدا مي كنيم - نسبت اين را - با نصرتي كه خدا مي كند، اگر بخواهيم بسنجيم، از نسبت يك به صد و يك به هزار هم بيشتر است. ما يك قدم برمي داريم؛ اما خداوند متعال نصرتش را وقتي شامل حال ما مي كند، در حقيقت صد و هزار قدم ما را به جلو مي برد. بنابراين، فاصله ي بين نصرت ما و نصرت خدا، بسيار زياد است.
بيانات در مراسم هفدهمين سالگرد
ارتحال حضرت امام خميني ( ره ) : 14/3/85
پاورقي

 



ميزباني «جاسوسان آكادميك» اروپايي و آمريكايي توسط «دولت اصلاحات»
انقلاب زنانه «آلن تورن» در ايران!

نويسنده: پيام فضلي نژاد
اين «بحران استراتژي» و «آوارگي معرفتي» اساساً به عدم فهم فعالان اصلاح طلب از پديده دوم خرداد 1376 بازمي گشت و خيلي زودتر از تصور، اصلاح طلبان را از پا در آورد. از سوي ديگر، اين بحران به جنگ و جدال هاي داغ ميان آنان انجاميد. وقتي ميزگردي با حضور مجيد محمدي، فريبرز رئيس دانا و عمادالدين باقي درباره «دوم خرداد: انقلاب يا اصلاح» برگزار شد، تحليل هاي حاضران چنان متناقض و سرگشته بود كه حتي نزديك بود كار به زد و خورد ميان آنان بكشد. باقي در اين ميزگرد «دوم خرداد» را ابتدا يك «انقلاب آرام» ناميد، ولي چند دقيقه بعد گفت «آن چيزي كه در دوم خرداد رخ داد، بيش از اصلاح و كمتر از انقلاب بود!»75 يا رئيس دانا در آغاز از «پديده ناگزيري كه انقلاب نيست» حرف زد و دست آخر دوم خرداد را «يك جريان انقلابي آرام آرام» تعريف كرد.76 مجيد محمدي هم كه دوست داشت بديع و بامزه سخن بگويد، همان ابتدا قاطعانه گفت «دوم خرداد نه حركت بود، نه نهضت، نه انقلاب؛ هيچ يك از آن ها نبوده و نيست» اما در پاسخ به سوال دوم مجري ميزگرد در كمتر از 5 دقيقه از نظر قاطع خود پشيمان شد و دوم خرداد را يك «حركت» با ماهيتي «رفرميستي» دانست!77
تكاپوهاي جديد به سرعت آغاز شد و باز هم سعيد حجاريان در اوج جدا ل ها و بحران هاي درون حزبي به ميدان آمد. او روز 7 شهريور 1380 نخستين سخنراني جنجالي اش را در اردوي ساليانه دفتر تحكيم وحدت ايراد كرد؛ دهه 1380 را «دهه فعاليت معرفتي اصلاح طلبان» براي كسب قدرت نام نهاد و اين عنوان را «راهبرد بنيادين جنبش دانشجويي» دانست:
وقتي در «ميدان معرفتي» كار مي كنيد، «منزلت اجتماعي» پيدا مي كنيد و اسوه مي شويد و مردم به شما اقبال مي كنند. جنبش دانشجويي كاملاً در كانون «معرفت» قرار دارد... بسياري از رهبران و تئوريسين هاي محبوب جنبش دانشجويي مثل «يورگن هابرماس» در عرصه معرفت حرفي براي گفتن داشتند و منزلت پيدا كردند؛ و ا لا اگر وارد عرصه قدرت مي شدند، به سرعت حذف مي شدند.78
اين اولين بار بود كه حجاريان در يك سخنراني عمومي نام يورگن هابرماس، فيلسوف آلماني و نظريه پرداز مشهور «نافرماني مدني» را به زبان آورد و از او به مثابه الگويي برجسته ياد كرد. اكنون حجاريان برنامه اي جديد در ذهن داشت تا از شخصيت هايي مانند هابرماس براي بحران زدايي از تئوري و عمل در سپهر انديشه اصلاحات كمك بگيرد. براساس طرح جديد حجاريان كه عطاء الله مهاجراني در مقام رئيس مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها و به توصيه رئيس جمهور مديريت اجراي آن را پذيرفت، اين مركز در كنار سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، حزب مشاركت و حزب كارگزاران با مشاركت وزارت كشور براي تجديد ساختار معرفتي- ايدئولوژيك اصلاحات از سال 1380 تا سال 1384 ، از 7 فيلسوف برجسته انگليسي، آمريكايي، فرانسوي و آلماني براي سفر به ايران دعوت كردند.
انقلاب زنانه آلن تورن
ايران؛ يك بهشت ايده آل براي جنبش دانشجويي دختران! اين پيام سفر آلن تورن 76 ساله و نظريه پرداز پرآوازه «جامعه مدني» از پاريس به تهران بود كه پايان زمستان 1380 به دعوت عطاالله مهاجراني رقم خورد و بسته پيشنهادي اش براي اصلاح طلبان «خلق يك انقلاب زنانه در ايران» بود.79 او به عنوان تحليلگري برجسته در زمينه «جنبش هاي اجتماعي اپوزيسيون» اين ايده را در جلسات مشتركي با موسسه مطالعات وزارت امور خارجه، مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها، دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و سرانجام ضيافت شام سفارت فرانسه طرح كرد.80 تورن اعتقاد داشت «ايران، مكان ايده آلي براي دانشجويان و جنبش هاي دانشجويي به خصوص جنبش دانشجويي دختران است»،81 چون اين جنبش نظرگاه خاصي در مورد يك مشكل اجتماعي دارد؛ تحصيل كرده اند، مدرن فكر مي كنند، تفكرات شان شكلي جهاني دارد و در پي ايجاد نهادهاي سياسي جديد هستند.82 تصوير او از سياستگذاران دولت دوم سيدمحمد خاتمي ماهيت جالبي داشت و به آن ها مي گفت « شما نه مي خواهيد آيت الله باشيد و نه مي خواهيد سرمايه دار باشيد، شما مي خواهيد شالوده نهادهاي لازم انتخابات آزاد را براي اكثريت افراد پي ريزي كنيد.»83 اين جامعه شناس فرانسوي به اصلاح طلبان توصيه كرد بايد از يك «امكان سياسي» كه خلق آن در ايران به مراتب آسان تر از كشورهاي اروپايي است، بهره گيرند:
به اعتقاد من شما مي توانيد نخستين كشوري در جهان باشيد كه «انقلابي برپايه حمايت از حقوق زنان» به وجود مي آورد. چرا كه برحسب آنچه ديده ام ايران از معدود كشورهايي است كه مسأله زنان دركانون مسائل آن قرار دارد.84
آلن تورن رهبران دولت اصلاحات را به پيروي از الگوي موسسه تحقيقات امنيتي پنتاگون ( Rand ) در گستره «اسلام ليبرال» فراخواند و هم راي با فريد زكريا و ولي رضا نصر در شوراي روابط خارجي آمريكا گفت «راه تجدد ايران» از تركيه مي گذرد:
«راه تجدّد ايران» از مرزهاي «تركيه» عبور مي كند. تركيه براي ما «آزمايشگاه» است. آزمايشگاه خوبي ها و بدي هاي تجدّد و چالش ها و برون رفت هاي «روشنفكران ديني» از آن.85
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
براي مطالعه منابع، اسناد و ارجاعات اين پاورقي به كتاب »ارتش سري روشنفكران« مراجعه كنيد.
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14