(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 دی 1390- شماره 20111

كوتاه اقتصادي
اصلاح نظام بانكي تا پايان سال جاري
افزايش 40 درصدي توليد نفت ايران در ميدان مشترك با عربستان
واريز يارانه دي ماه پس فردا
مجوز صادرات و واردات را فقط سازمان استاندارد مي دهد
مطالبات سال 87 تاكنون سيب زميني كاران پرداخت نشده است
افزايش قيمت آب روي ميز كارگروه تحول اقتصادي
تخفيف مالياتي ويژه توليد در مرحله دوم هدفمندي يارانه ها
آمريكا جايگاهي در مبادلات اقتصادي ايران ندارد
10ميليون درآمد و 11ميليون تومان هزينه خانوار شهري در سال 89



كوتاه اقتصادي

¤ عضو شوراي عالي اشتغال گفت: به دليل گزارش اشتغال استان خوزستان توسط استاندار مربوطه مباحث مربوط به تسهيلات دهي بانك ها و مشاغل خانگي به آينده موكول شد. داود قادري با اشاره به جلسه ديروز شوراي عالي اشتغال با حضور معاون اول رئيس جمهور، اظهار داشت: گزارش عملكرد اشتغال استان خوزستان از سوي استاندار مربوطه به مسئولان در جلسه ارائه شد. وي ادامه داد: همچنين چگونگي پرداخت تسهيلات بانك ها و نيز درصد تحقق تعهدات ايجاد شغل در اين استان بررسي و مقرر شد به مشكلات فعلي رسيدگي شود.
¤ وزير نفت با ارسال نامه اي به مديرعامل شركت ملي نفت ايران خواستار نام گذاري ميدان جديد و تازه كشف شده گازي ايران در درياي خزر به نام «سردار جنگل» شد.در اين نامه رستم قاسمي خطاب به احمد قلعه باني مديرعامل شركت ملي نفت ايران ضمن تقدير و تشكر از كليه دست اندركاران شركت نفت خزر، تاكيد كرده است به اين ترتيب ميدان كشف شده گازي به نام «سردار جنگل» ميرزا كوچك خان نام گذاري مي شود.
¤ كارمندان و بازنشستگان دولت امسال احتمالا 350 هزار تومان عيدي دريافت مي كنند. هيئت دولت قصد دارد در بهمن ماه امسال ميزان دقيق عيدي امسال كارمندان و بازنشستگان دولت را تصويب كند. به احتمال زياد، عيدي امسال كارمندان و بازنشستگان با افزايش حدود 10 درصدي نسبت به سال گذشته 350 هزار تومان خواهد بود. هيئت دولت سال گذشته در پي پيشنهاد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري عيدي كارمندان و بازنشستگان را 318 هزار تومان تعيين كرده بود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3314، 3315، 3380 الي 3384، 3364، 3365، 4440 الي 4449، 4460، 4461، 4450 الي 4457، 7732 الي 7735، 7739، 7796، 7778، 7779، 7711، 7712، 7714، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2630، 2631، 8803 الي8806، 8860 الي 8862، 8821، 7705 الي 7708، 7736 الي 7738، 7770 الي 7774، 7729، 7786، 7788 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ ايرانسل از عرضه نيم بهاي مودم هاي USB و Wi-Fi وايمكس، به مناسبت فرا رسيدن خجسته زادروز امام موسي كاظم(ع) خبر داد. به گزارش روابط عمومي ايرانسل، تخفيف 50 درصدي مودم هاي وايمكس ايرانسل مشمول آن دسته از مشتركيني مي شود كه در تاريخ هاي 11 و 12 دي 90 نسبت به ثبت نام سرويس وايمكس با مودم Wi-Fi يا USB اقدام و از زمان ثبت نام، مراحل مربوط به آن و عمليات پرداخت خود را حداكثر ظرف مدت 3 روز انجام دهند. در اين بازه زماني مودم هاي داخلي با امكانات Wi-Fiو مودم USB به همراه سامانه تقويت كننده با 50 درصد تخفيف به قيمت 403 هزار و400 ريال عرضه خواهند شد.
¤ رئيس شوراي رقابت تاكيد كرد: تغيير نرخ و افزايش قيمت كدهاي چهاررقمي از سوي سازمان تنظيم مقررات غيرقانوني و يك طرفه است. جمشيد پژويان اظهار كرد: يكي از مواردي كه در جلسه شوراي رقابت مطرح شد، به كدهاي چهار رقمي مربوط بود كه استفاده كنندگان از اين كدها از افزايش قيمت و نرخ كدهاي چهار رقمي شكايت داشتند.
¤ سهم محصولات پتروشيمي از صادرات غيرنفتي كشور در 9 ماه امسال به 10 ميليارد و 841 ميليون دلار است. به گزارش شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي، در 9 ماه امسال يك ميليارد و 628 ميليون دلار گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي مايع شده، يك ميليارد و 536 ميليون دلار پروپان مايع شده و يك ميليارد و 21 ميليون دلار متانول از ايران به ديگر كشورهاي جهان صادر شده است. در هشت ماه امسال نيز سهم ارزشي محصولات پتروشيمي از كل صادرات غيرنفتي كشور 9 ميليارد و 639 ميليون دلار بوده و پروپان مايع شده هم در مقايسه با ديگر محصولات، سهم بالاتري از كل صادرات غيرنفتي كشور داشته است.

 



رئيس جمهور در پنجاه و يكمين مجمع ساليانه بانك مركزي خبر داد
اصلاح نظام بانكي تا پايان سال جاري

رئيس جمهوري از تلاش براي آغاز اصلاح نظام بانكي با محوريت بانك مركزي و وزارت اقتصاد و دارايي تا پايان امسال خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد ديروز در پنجاه و يكمين مجمع ساليانه بانك مركزي بر لزوم همراهي و هماهنگي بانك مركزي در اجراي برنامه هاي كلان اقتصادي دولت از جمله اصلاح نظام مالياتي و گمركي و هدفمندي يارانه ها تاكيد كرد و گفت: بانك مركزي با همكاري وزارت اقتصاد بايد يك بسيج عمومي ميان بانك هاي كشور در اين خصوص ايجاد كند تا طرح هاي اقتصادي دولت به طور كامل اجرا شده و در خدمت پيشرفت و رفاه مردم قرار بگيرد.
وي با بيان اينكه بانك مركزي بايد در تمام اقدامات و سياست گذاري هاي خود تأمين آرامش خاطر مردم را مد نظر داشته باشد، گفت: بايد فضاي عمومي اقتصاد كشور را بدون تأثيرپذيري از تبليغات كاذب برخي رسانه ها در راستاي منافع كشور مديريت كرده و اجازه نداد عده اي كه مي خواهند در بازار تنش ايجاد كنند، موفق شوند و اين نيازمند اطلاع رساني صحيح از اقدامات مثبت انجام شد.
رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه بانك مركزي بايد به طور قاطع از بخش توليد در كشور حمايت كند، گفت: همانطور كه با حمايت بانك مركزي از بخش مسكن، تورم در كشور كاهش و ساخت و ساز افزايش پيدا كرد در بخش هاي ديگر از جمله كشاورزي نيز بايد اين حمايت ها انجام شود.
احمدي نژاد گفت: بايد اصلاح نظام بانكي با محوريت بانك مركزي و وزارت اقتصاد و دارايي تا پايان امسال به انجام برسد.
رئيس جمهوري نظام تصميم گيري در بانك مركزي بايد بسيار مستحكم باشد، گفت: بانك مركزي نقطه كليدي و نهايي اقتصادي در كشور است كه تمام برنامه ريزي هاي اقتصادي در نهايت به اين مجموعه ختم مي شود.
رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه بانك مركزي و كاركنان اين بانك بايد خود را براي دوره اي پركار آماده كنند، گفت: بانك مركزي بايد تمام بانك هاي كشور را صرف نظر از مالكيت آنها زير نظر داشته باشد تا به واسطه اين نظارت امكان كوچكترين تخلف و سوء استفاده اي وجود نداشته باشد.
احمدي نژاد همچنين لزوم توجه به قانون بدون در نظر گرفتن وابستگي هاي مؤسسات مالي را مورد تأكيد قرار داد و گفت: بانك مركزي موظف به تنظيم بازار پولي و مالي كشور است و بايد تلاش كرد تا عدالت، پاكي و درآمدهاي ملي در جامعه افزايش يابد.
احمدي نژاد لزوم هماهنگي بانك مركزي را با سياست هاي كلان اقتصادي كشور مورد تأكيد قرار داد و با اشاره به طراحي هاي متعدد دشمنان براي تحت فشار قرار دادن ملت ايران، گفت: بانك مركزي ستون فقرات مقابله با فشارهاي دشمنان است و بايد با توانمندي و خودباوري از چنان استحكامي برخوردار باشد كه تمام نقشه هاي دشمنان از بين برود.
رئيس جمهوري با اشاره به اينكه بايد در برابر طراحي هاي دشمنان از مردم و كشور حفاظت كرده و مراقبت كرد كه به مردم فشار وارد نشود، گفت: در حال حاضر مشكل خاصي در بخش اقتصاد وجود ندارد و شاخص هاي اقتصادي در كشور نسبت به سال گذشته بهبود داشته است.
در ابتداي اين جلسه رييس كل بانك مركزي در گزارشي عملكرد بانك مركزي در بخش هاي مختلف را طي يك سال گذشته ارائه كرد.
افزايش 3 هزار ميليارد ريالي سرمايه بانك مركزي
رئيس كل بانك مركزي از انتقال 17 ميليارد دلار از ذخاير كشور به داخل و توزيع آن نزد بانك هاي غيردولتي براي تامين مالي پروژه ها و افزايش 3 هزار ميليارد ريالي سرمايه اين بانك خبر داد.
پنجاه و يكمين مجمع سالانه بانك مركزي (سال مالي منتهي به 1389) با حضور رئيس جمهور، رئيس كل بانك مركزي، وزير امور اقتصادي و دارائي، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، وزير نفت، وزير صنعت، معدن و تجارت و جمعي از مقامات پولي و بانكي كشور در محل سازمان توليد اسكناس و مسكوك اين بانك برگزار شد.
در اين مجمع ابتدا محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي، گزارشي از عملكرد بانك مركزي در حوزه هاي مختلف پولي، بانكي و اقتصادي ارائه كرد.
رئيس كل بانك مركزي تداوم روند كاهشي نرخ تورم تا اواسط سال و رسيدن آن به حدود 4/12درصد در پايان سال با وجود اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها را به عنوان يكي از برنامه هاي اساسي اصلاح ساز و كار قيمتي در اقتصاد كشور و ورود اقتصاد جهاني به مرحله افزايش تورم، تحقق نرخ رشد 5/5 درصدي توليد ناخالص داخلي به همراه مهار رشد پايه پولي و نقدينگي در سطوح 7/13 و
2/25 درصد؛ از دستاوردهاي قابل توجه اين سال برشمرد.
رئيس شوراي پول و اعتبار تاكيد كرد: نظام بانكي كشور در سال 1389 ضمن حفظ ثبات مالي كشور گام هاي موثري براي تامين مالي فعاليت هاي بخش هاي واقعي اقتصاد برداشت. نظام بانكي با هدف رونق بخشيدن به ساخت و ساز مسكن در سال 1389 بر حجم تسهيلات اعطايي به اين بخش افزود به نحوي كه در پايان اسفند ماه 1389 مانده تسهيلات اعطايي بانك ها و موسسات اعتباري غيربانكي به بخش غيردولتي مسكن نسبت به پايان اسفند ماه 1388 به ميزان
4/58 درصد افزايش يافت.
بهمني ادامه داد: در سال 1389 بكارگيري ابزارهاي نوين پرداخت در مقايسه با ابزارهاي سنتي شامل اسكناس و مسكوك و انواع چك هاي بانكي از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار بود.
وي خاطر نشان كرد: در تيرماه سال 1389 سامانه تسويه اوراق بهادار (تابا) به عنوان زيرساخت انتشار و تسويه انواع اوراق بهاردار الكترونيك و يكي از اركان طرح نظام جامع پرداخت كشور عملياتي شد و براي اولين بار اوراق مشاركت الكترونيك براي مبادله بين بانك ها در اين سامانه منتشر شد.
رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: همچنين سامانه شماره حساب هاي بانكي يكپارچه تحت عنوان شناسه حساب بانكي ايران (شبا) كه در سال 1388 طراحي شده بود در تمامي سامانه هاي تسويه و پرداخت حسابي كشور اجباري شد و تمامي پرداخت ها از تير 1389 صرفا با استفاده از اين شماره حساب استاندارد صورت پذيرفت.
بهمني در خصوص نظارت اين بانك بر فعاليت بازار پول، تاكيد كرد: بانك مركزي مصمم است تا با تقويت بخش نظارتي اين بانك بر فعاليت بانك ها و موسسات اعتباري، ساماندهي و نظارت بر بازار غيرمتشكل پولي (فعاليت تعاوني هاي اعتبار) و تقويت مبارزه با پولشويي، بيش از پيش شاخص هاي انضباط و سلامت را در بازار پول كشور حاكم نمايد.
وي همچنين به تمهيدات اين بانك در مقابله با تحريم هاي تحميلي در مجامع بين المللي اشاره كرد و گفت: با برنامه ريزي و اقدامات بازدارنده بانك مركزي، تحريم هاي مزبور داراي كمترين اثر بر فعاليت هاي سيستم بانكي و ساير بخش هاي اقتصادي بوده و خواهد بود.

 



افزايش 40 درصدي توليد نفت ايران در ميدان مشترك با عربستان

مدير عامل شركت نفت فلات قاره با تشريح آخرين وضعيت طرح توسعه ميدان نفتي فروزان از افزايش 40 درصدي افزايش توليد نفت در اين ميدان مشترك نفتي با عربستان تا سال آينده خبر داد.
محمود زيركچيان زاده در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت طرح توسعه ميدان مشترك نفتي فروزان در خليج فارس، گفت: در حال حاضر عمليات لوله گذاري زير دريايي اين ميدان مشترك نفتي با عربستان در خليج فارس به پايان رسيده است.
مدير عامل شركت نفت فلات قاره با اعلام اينكه اين خط لوله به طول تقريبي 100 كيلومتر و قطر 24 اينچ آماده راه اندازي در خليج فارس شده است، تصريح كرد: همزمان با تكميل عمليات لوله گذاري دريايي، ساخت ساير سازه هاي فراساحلي اين پروژه مشترك نفتي توسط سازندگان داخلي در حال انجام است.
اين مقام مسئول با اشاره به آغاز ساخت پايه سكوهاي ميدان نفتي فروزان در يارد سكوسازي خرمشهر، اظهار داشت: پيش بيني مي شود تا اواسط سال آينده نصب اين پايه سكوها در خليج فارس انجام شود.
وي همچنين از ساخت تاپ سايت هاي طرح توسعه ميدان نفتي فروزان خبر داد و افزود: پيش بيني مي شود با نصب و راه اندازي پايه سكو، خطوط لوله و ساير سازه هاي دريايي تا سال آينده امكان افزايش توليد نفت در اين ميدان مشترك فراهم شود.
اين عضو هيأت مديره شركت نفت فلات قاره با اشاره براي افزايش 40 درصدي توليد نفت در ميدان فروزان، خاطرنشان كرد: همزمان با توسعه ميدان فروزان، به زودي مراحل نهايي توسعه ميدان اسفنديار هم در خليج فارس آغاز مي شود.
زيركچيان زاده پيشتر با اشاره به اجراي طرح ضربتي افزايش توليد نفت در اين ميدان مشترك نفتي، گفته بود: پيش بيني مي شود امسال ظرفيت توليد نفت فروزان 10 هزار بشكه در روز افزايش يابد.
بنابراين گزارش: هدف از طرح توسعه ميدان نفتي فروزان استخراج بيش از 300 ميليون بشكه نفت در مدت 25 سال است ضمن آنكه گاز توليدي از اين ميدان دريايي (معادل 250 ميليون فوت مكعب در روز) از طريق يك خط لوله زيردريايي به جزيره خارك انتقال مي يابد.
ميدان فروزان از ميادين مشترك با كشور عربستان سعودي در خليج فارس است كه استخراج نفت از اين ميدان از اوايل دهه 70 ميلادي شروع و تا پايان سال 2002 ميلادي حدود 550 ميليون بشكه نفت از آن توليد شده است.
ميدان نفتي اسفنديار هم يكي از ميادين مشترك نفتي ايران و عربستان سعودي در خليج فارس است كه هدف از توسعه فاز نخست اين ميدان افزايش 12 هزار بشكه اي توليد نفت خام است.

 



واريز يارانه دي ماه پس فردا

مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه ها در خصوص واريز يارانه دي ماه گفت: يارانه نقدي چهارشنبه هفته جاري به حساب خانوارها واريز مي شود.
بهروز مرادي با حضور در شبكه اول سيما از واريز يارانه نقدي خانوارها در روز چهارشنبه خبر داد.
وي با بيان اينكه در طول يك سال گذشته معمولا يارانه نقدي از تاريخ دهم تا چهاردهم پرداخت مي شود، در خصوص واريز يارانه نقدي ماه جاري، گفت: يارانه نقدي ماه جاري روز چهارشنبه هشت صبح در حساب خانوارها خواهد بود.
بنابراين يارانه نقدي اين ماه روز 14 دي واريز مي شود. يارانه نقدي براي هر فرد 45 هزار و 500 تومان است.

 



در آينده نزديك و براي كاهش تشريفات گمركي
مجوز صادرات و واردات را فقط سازمان استاندارد مي دهد

رئيس كل گمرك از اجراي اقدامات جديد براي كاهش تشريفات گمركي خبر داد.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با ايسنا با تاكيد بر كاهش زمان ترخيص كالا در گمرك درباره اين فرايند توضيح داد: براساس آمارهاي بانك جهاني در بحث فضاي كسب و كار شاخصي به نام تجارت فرامرزي تعريف شده كه يكي از زير شاخه هاي آن مدت زمان لازم براي صادرات و واردات است.
وي ادامه داد: بر اين اساس براي واردات 31 روز و براي صادرات 27 روز تعيين شده كه از اين ميزان فقط دو روز مربوط به تشريفات گمركي و مابقي مربوط به آماده سازي اسناد، اخذ مجوزها، تخليه و بارگيري در بنادر و حمل نقل داخلي است.
معمارنژاد مدت زمان آماده سازي اسناد و مجوزها را 15 روز، حمل ونقل، تخليه و بارگيري در بنادر و پايانه ها را پنج روز، انجام تشريفات گمركي را دو روز و مابقي را مربوط به حمل ونقل داخلي ذكر كرد.
به گفته وي تمام سازمان هاي مجوز دهنده، گواهي دهنده و تحويل گيرنده كالا در مرزها بايد زمان انجام كار را پايان بياورند زيرا كاهش زمان تشريفات گمركي به كاهش زمان صادرات و واردات محصولات از طريق گمرك كمك مي كند.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه با اشاره به حساسيت مباحث حقوقي در گمرك تاكيد كرد: در سازمان گمرك بايد به مقوله بازبيني توجه بيشتري شود تا مسائل به صورت تخصصي مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرد.
وي يكي از علل طولاني شدن تشريفات گمركي در مرزها را استقرار تعداد زياد سازمان هاي صادركننده مجوز ذكر كرد و گفت: مراجعه به هر يك از اين سازمان ها به خودي خود زمانبر است و موجب طولاني شدن زمان انجام تشريفات گمركي مي شود.
رئيس كل گمرك ايران در عين حال از طرح مديريت واحد مرزي به عنوان يكي از سه مصوبه دولت در راستاي مبارزه با قاچاق كالا و ارز ياد كرد و گفت: براساس آنچه در ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به تصويب رسيد تنها دو سازمان يكي گمرك به منظور اعمال نظارت و كنترل ورود و خروج كالا و ديگري موسسه استاندارد در مرزها مستقر مي شوند و ساير دستگاه هاي اجرايي و سازمان هاي صادركننده مجوز اختيار خود را به سازمان استاندارد واگذار مي كنند.
معمارنژاد گفت: به موجب مصوبه دولت واردكنندگان و صادركنندگان در آينده نزديك بايد براي اخذ مجوز تنها به سازمان استاندارد مراجعه كنند كه اين امر در كاهش زمان و هزينه انجام تشريفات گمركي بسيار موثر است.
وي همچنين در مورد درآمدهاي محقق شده گمرك در سال جاري به فارس گفت؛ در 9 ماه سال جاري پنج هزار و 700 ميليارد تومان درآمد گمركي وصول شده است، در صورتي كه درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه 9 هزار و 800 ميليارد تومان و با ادامه اين روند قطعا درآمدهاي پيش بيني شده محقق نخواهد شد.
معمارنژاد با بيان اينكه تا پايان سال جاري 80 تا 85 درصد از درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه محقق خواهد شد، در خصوص علت عدم تحقق درآمدهاي گمرك اظهار كرد: رقمي كه در بودجه نوشته مي شود حاصل ضرب سه مولفه تعرفه متوسط، نرخ ارز و ميزان واردات است و تنها نرخ تعرفه متوسط محقق شده است.
رئيس كل گمرك ادامه داد: كاهش ميزان واردات علت اصلي است زيرا پيش بيني مي شد كه ميزان واردات در سال جاري افزايش يابد اما شش درصد ميزان واردات كاهش يافت.

 



مطالبات سال 87 تاكنون سيب زميني كاران پرداخت نشده است

مديرعامل اتحاديه سيب زميني كاران اعلام كرد: مطالبات كشاورزان بابت خريد تضميني به بيش از 11ميليارد تومان رسيده است.
شهريار رضايي در گفت وگو با ايسنا گفت: هنوز 10 ونيم ميليارد تومان از مبلغ خريد تضميني سيب زميني سال 87 به كشاورزان پرداخت نشده و 600ميليون تومان هم بابت خريد تضميني امسال به كشاورزان اصفهاني پرداخت نشده است.
وي افزود: در حالي كه قيمت تمام شده هر كيلو سيب زميني بيش از 300تومان است، كيلويي 130تومان اين محصول در فصل تابستان از كشاورزان به صورت تضميني خريداري شد اما هنوز مبلغ آن پرداخت نشده است.
رضايي اظهار كرد: 5هزار و 700تن سيب زميني تابستانه از كشاورزان اصفهاني به صورت تضميني و به مبلغ 750ميليون تومان خريداري شده اما تنها 20درصد معادل 150ميليون تومان از منابع داخلي تعاون روستايي استان اصفهان تامين شده و 600ميليون تومان كشاورزان مطالبه دارند.
مديرعامل اتحاديه سيب زميني كاران خاطرنشان كرد: 10ميليارد و 500ميليون تومان نيز سيب زميني كاران كشور از بابت خريد تضميني سال 87 از دولت مطالبه دارند كه هنوز پرداخت نشده است.
وي با اشاره به آغاز برداشت سيب زميني زمستانه، گفت:امسال 4ميليون و900هزارتن سيب زميني در كشور توليد مي شود كه 400هزارتن آن مازاد سال گذشته است و بايد صادر شود، اما روند صادرات بسيار كند و محدود است.
رضايي يادآور شد: 560تن غده بذري سيب زميني براي كشت سال زراعي 91-90 وارد مي شود كه به دليل استفاده از بذور داخلي ميزان واردات آن نسبت به سال گذشته 20درصد كاهش يافته و اين ميزان به افراد خاصي تعلق مي گيرد.
مديرعامل اتحاديه سيب زميني كاران از نبود بذر مرغوب براي كشت سيب زميني گلايه و اظهار كرد: اين مشكل عمده كشاورزان است كه باعث پايين بودن عملكرد، تناژ توليد و كيفيت محصول شده است.

 



افزايش قيمت آب روي ميز كارگروه تحول اقتصادي

تاكنون تصميمي براي افزايش قيمت آب گرفته نشده است. هرگونه افزايش در اين زمينه در اختيار كارگروه تحول اقتصادي و شخص رئيس جمهور است.
سيدمهدي ثمره هاشمي مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور كه به مناسبت سالروز تاسيس شركت هاي آب و فاضلاب با خبرنگاران گفت وگو كرد، ضمن بيان مطلب فوق افزود: وزارت نيرو پيشنهاد خود را براساس سناريوهاي مختلف به دولت و كارگروه تحول اقتصادي تحويل داده است اما هنوز قيمت تمام شده آب و رقم مشخص افزايش قيمت آب تعيين و ابلاغ نشده است.
وي با بيان اينكه 700 ميليارد تومان از بابت فروش آب بعد از هدفمندي از خزانه دريافت كرده ايم اما پيش بيني ما 1000ميليارد تومان بود گفت: درآمدي كه بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها پيش بيني شده بود براي شركت هاي آبفا محقق نشد.
ثمره هاشمي افزود: يك سال از اجراي هدفمندي يارانه ها مي گذرد و درآمدي كه پيش بيني شده بود شركت هاي آبفا از فروش آب شهري براي هر مترمكعب محقق شود 288 تومان بود.
وي اضافه كرد: اما متاسفانه مبلغي حدود 38 تومان از مبلغ تعيين شده براي قيمت آب شهري محقق نشد و براي هر مترمكعب آب به فروش رفته به طور ميانگين 250 تومان عايد شركت هاي آبفا شده است.
ثمره هاشمي ادامه داد: دريافت نكردن اين 38 تومان باعث ايجاد مشكلات زياد براي شركت هاي آبفا شد.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: طبق بررسي ها و محاسبات انجام شده در حال حاضر از خزانه 100ميليارد تومان مطالبات داريم، اما بحثي كه بسيار مهم است اين است كه پيش بيني شده بود كه درآمدهاي شركت هاي آبفا بعد از هدفمندي از فروش آب 1000 ميليارد باشد اما 700 ميليارد تومان از خزانه دريافت شده است.
ثمره هاشمي در خصوص اينكه قيمت تمام شده آب براساس قيمت هاي سال جاري چه ميزان است گفت: مبلغ 288 تومان براي آب شهري براساس قيمت تمام شده سال گذشته بوده است اما همين قيمت هم كه از سوي دولت ابلاغ شده براساس قيمت تمام شده ما نبوده است.
وي اظهار داشت: براي قيمت تمام شده آب چهار سناريو تعريف شد اما اينكه امسال قيمت تمام شده آب چه ميزان افزايش يابد هنوز مشخص نيست. به گفته وي، هزينه نيروي انساني 17درصد و ساير هزينه ها براساس نرخ تورم اعلام شده افزايش يافته است، بنابراين قيمت تمام شده آب سال 90 هم بايد افزايش يابد.
وي درباره بدهي به پيمانكاران گفت: شركت هاي آبفا در حال حاضر 300 ميليارد تومان به پيمانكاران بدهكار هستند كه رقم عمده اي نيست و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته مي توانيم با واگذاري اموال مطالبات خود را به پيمانكاران پرداخت كنيم.
وي ادامه داد: يكي از روشهاي آبفا براي پرداخت بدهي به پيمانكاران فروش اموال مازاد، زمين ها، ملك و يك سري اقلام موجود در انبارها است. ثمره هاشمي درباره توقف فروش اوراق مشاركت نيز گفت: در بودجه 89 پيش بيني شده بود كه 1000 ميليارد تومان و در بودجه امسال 600 ميليارد تومان اوراق مشاركت به فروش برسد اما به دليل عدم استقبال از اين اوراق، فروش اوراق مشاركت فعلا متوقف شده است.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در ادامه گفت: طرحي براي متعادل سازي كيفيت آب تهران در دست داريم كه طرح آبرساني از سد ماملو، احداث تصفيه خانه ششم و هفتم و اجراي رينگ تهران مطرح است كه نيازمند 500 ميليارد تومان هزينه است.
وي گفت: با اجراي اين طرح ها مطمئنا كيفيت آب تهران كه در حال حاضر نيز مورد تاييد وزارت بهداشت است به شكل قابل ملاحظه اي بالا خواهد رفت.
تأمين آب مسكن مهر
ثمره هاشمي در زمينه تشكيل كارگروه ويژه وزارت نيرو براي تأمين شبكه هاي آب و فاضلاب مسكن مهر و برنامه ريزيهاي انجام شده در اين زمينه گفت: بر اساس طرحي كه دولت تهيه كرده، قرار است بيش از يك ميليون مسكن مهر در كل كشور احداث شود كه بيش از 90 هزار واحد آن در شهر پرند تهران، هشتگرد و پرديس قرار دارد.
وي ادامه داد: تأمين آب براي حدود يك ميليون مسكن مهر در كل كشور كار ساده اي نيست و با توجه به اينكه از لحاظ تأمين منابع آبي در مضيقه هستيم، استفاده از آبهاي سطحي و زيرزميني نياز به برنامه هاي دقيق و پرهزينه دارد.
وي خاطرنشان كرد: براي تأمين آب واحدهاي مسكن مهر در تلاش هستيم تا هر تعداد واحد كه آماده سكونت مي شود و كدهاي ارتفاعي مربوط به آن در اختيار آبفا قرار مي گيرد براي نصب انشعاب آب و شبكه هاي فاضلاب اقدام شود و در اين رابطه هيچ مشكلي وجود ندارد و تا به حال نيز انجام شده است.
ثمره هاشمي تأكيد كرد: اگر قرار است واحدهاي مسكن مهر براي سكونت آماده شود آبفا بلافاصله نياز آب و فاضلاب واحدها را تأمين مي كند و از سويي به تدريج كه مردم در واحدهاي جديد ساكن مي شوند آب و شبكه هاي فاضلاب آن در كوتاه مدت تأمين مي شود.

 



تخفيف مالياتي ويژه توليد در مرحله دوم هدفمندي يارانه ها

عضو كارگروه حمايت از توليد گفت: با بهينه سازي خطوط توليد كارخانه ها، سود واحدها و در نتيجه ماليات دريافتي از آنها افزايش مي يابد كه دولت قصد دارد در مرحله دوم هدفمندي، در ميزان اين ماليات تخفيف لحاظ كند.
آرمان خالقي در گفت وگو با فارس در مورد مطرح شدن بحث «نرخ استهلاك نزولي» به عنوان حمايت ويژه از بخش صنعت در مرحله دوم هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: اين موضوع قبلا مطرح نبوده است و بايد ديد دستورالعمل اجرايي آن بر چه مبنايي تدوين مي شود.
وي با بيان اين كه خط توليد هر كارخانه با توجه به شرايط فعلي داراي ظرفيت توليد و قيمت تمام شده مشخصي است، افزود: مي توان با سرمايه در گردش فعلي و از طريق بهينه سازي خطوط توليد، كالاي بيشتر با قيمت تمام شده پايين تر توليد كرد. وي ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ ارز، قيمت تمام شده كالاها امسال نسبت به سال گذشته بالاتر است و علاوه بر اين موضوع، تورم و دستمزد كارگر نيز بر قيمت تمام شده توليدات تاثيرگذار است.
خالقي با بيان اين كه نرخ استهلاك نزولي بايد با توجه به ظرفيت توليد كارخانه ها محاسبه شود، گفت: مثلا اگر سال گذشته يك كارخانه ميزان مشخصي كالا توليد مي كرد بايد ديد حالا با شرايط فعلي، اين توليد به چه ميزاني رسيده است.
وي با بيان اين كه دولت 25 درصد از سود كارخانه ها را به عنوان ماليات مستقيم دريافت مي كند، توضيح داد: ماليات مستقيم از سود كارخانه ها دريافت مي شود و به همين دليل در صورتي كه قيمت تمام شده كالايي كاهش يابد، سود كارخانه افزايش خواهد يافت.
عضو كارگروه حمايت از توليد افزود: با افزايش سود كارخانه، ماليات دريافتي نيز افزايش خواهد يافت اما به دليل توجه توليدكننده به موضوع كاهش قيمت تمام شده توليد، دولت يك تخفيف براي توليدكننده در نظر مي گيرد و در واقع در ماليات پرداختي كارخانه تخفيف لحاظ مي كند.
وي ادامه داد: به اين ترتيب با تخفيف دولت، ماليات پرداختي كارخانه به نسبت سود دريافتي در مقايسه با قبل كاهش مي يابد كه بايد ببينيم راهكار اجرايي به چه صورت تدوين خواهد شد.

 



واكنش نهاونديان به تحريم بانك مركزي
آمريكا جايگاهي در مبادلات اقتصادي ايران ندارد

رئيس اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران در واكنش به تحريم بانك مركزي كشورمان از سوي كاخ سفيد گفت: آمريكا جايگاه خود را در مبادلات تجاري با ايران از دست داده است.
محمد نهاونديان در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: به طور قطع رفتار آمريكا بي سابقه و بدون توجيه در مناسبات بازار پولي و اعتباري جهان است و اين موضوع باعث كاهش شفافيت در مبادلات پولي و مالي خواهد شد و به هر ميزان كه اقدامات خلاف عرف افزايش پيدا كند، شكنندگي سيستم بانكي كشورها افزايش مي يابد و اروپايي ها به دست خود اين دستاورد بزرگ را از دست خواهند داد.
وي اضافه كرد: به هر حال اگر تحريم بانك مركزي ايران همانند ديگر حلقه هاي تحريم هاي ديگر به صورت يك اقدام غير قابل توجيه بر ملت ايران اعمال شود، ملت و فعالان اقتصادي ايران به شكل ديگر نيازهاي خود را تأمين مي كنند، همچنان كه تحريم هاي ديگر باعث توقف تجارت ايران نشده و با اين تحريم نيز بايد با روش هاي معقول برخورد كرد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار اميدواري كرد كه اروپا به جاي اين كه با گام هاي غيرمعقول گره را كورتر كند، گام هاي گذشته را ترميم كند تا بتوان مشكلات سياسي را از طريق مذاكرات سياسي حل كرد و مناسبات اقتصادي منافع طرفين تأمين و با شكوفايي روابط به برطرف شدن سوءتفاهم ها و حل مسائل سياسي كمك شود.
وي در همين مورد عنوان كرد: با وجود اين كه تحريم ها بالا بردن هزينه مبادله را به همراه داشته اما هدف سياسي از اعمال تحريم ها يعني تغيير رفتار سياسي ايرانيان مبني بر دست برداشتن از حقوق خود تأثيري نداشته است.
نهاونديان تجربه تحريم هاي بلندمدت از نظر دستيابي به هدف را ناكام دانست و افزود: مهمترين شاهد اين است كه مبادلات ايران روز به روز در حال افزايش است. البته آمريكا جايگاه خود را در مبادلات جمهوري اسلامي ايران بعد از انقلاب از دست داده و اتحاديه اروپا هم رشد اندكي را تجربه كرده است.
به زعم رئيس اتاق بازرگاني ايران هر چند مبادلات تجاري ايران افزايش پيدا كرده اما سهم اروپا در اين مبادلات كاهش يافته و از طرف ديگر مبادلات چين و ايران از گذشته تاكنون 10 برابر شده است.
وي با بيان اينكه اعمال اين تحريم ها ضرر متقابل داشته است، اظهار كرد: اعمال تحريم هم دستيابي شركت هاي اروپايي به بازارهاي ايراني را با محدوديت هايي روبه رو كرده و هم از سوي ديگر گزينه هاي پيش روي فعالان اقتصادي ايران كمتر شده است كه براي اين موضوع بايد كاري انجام داد.
نهاونديان متذكر شد: به خصوص در شرايطي كه در اقتصاد اروپا با يك نوع شبه بحران مواجه هستيم، شركت هاي اروپايي به دنبال حفظ بازارها و دستيابي به بازارهاي جديد هستند. بنابراين اگر اين تلاش براي رونق اقتصاد ايران انجام شود، ممكن است فرصت قابل توجهي در روابط ايران و اروپا ايجاد كند كه بايد ايران در اين مسير رويكرد برنده- برنده را دنبال كند.
رئيس اتاق بازرگاني ايران با اشاره به اختلاف نظرهاي سياسي در روابط ايران و اروپا خاطرنشان كرد: اين اختلاف نظرهاي سياسي را بايد به حوزه سياسي ارجاع داد و آن را از طريق مذاكره حل كرد تا بدين شكل بتوان شاهد فصل جديدي از مناسبات ميان ايران و اروپا بود.
خاطرنشان مي شود، در ادامه سياست هاي ضد ايراني و بي اثر تحريم عليه كشورمان، باراك اوباما- رئيس جمهور آمريكا- اواخر روز شنبه طرح بودجه دفاعي 662 ميليارد دلاري را امضا كرد كه امكان اعمال دور جديدي از تحريم هاي اقتصادي را عليه ايران فراهم مي آورد. اين قانون تمامي شركت ها و بانك هاي خارجي را كه با بانك مركزي ايران تبادلات داشته باشند، تحت تحريم قرار مي دهند.

 



مركز آمار ايران اعلام كرد
10ميليون درآمد و 11ميليون تومان هزينه خانوار شهري در سال 89

مركز آمار ايران متوسط هزينه ها و درآمد يك خانوار شهري و يك خانوار روستايي در سال 89 را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي مركز آمار ايران، نگاهي به اهم نتايج طرح در سال 1389در مناطق شهري و روستايي نشان مي دهد كه 91درصد از خانوارهاي آمارگيري شده شهري از گاز لوله كشي، 88درصد از تلفن همراه و 37درصد از اتومبيل شخصي استفاده كرده اند. اين ارقام براي سال 1388به ترتيب 90، 86 و 36 درصد بوده است. همچنين نحوه تصرف محل سكونت 5/23درصد از خانوارهاي شهري، اجاري و رهني است كه در سال 1388 اين رقم 4/24درصد بوده است.
متوسط كل هزينه خالص سالانه يك خانوار شهري 113ميليون و 678 هزار ريال بوده است كه نسبت به رقم مشابه در سال قبل 60/14درصد افزايش نشان مي دهد.
از كل هزينه سالانه خانوار شهري 26ميليون و 157هزار ريال با سهم 23درصد مربوط به هزينه هاي خوراكي و دخاني و 87ميليون و 520 هزار ريال با سهم 77 درصد مربوط به هزينه هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم با 26درصد مربوط به هزينه گوشت و در بين هزينه هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با 42درصد مربوط به مسكن بوده است.متوسط درآمد اظهار شده سالانه يك خانوار شهري 106ميليون و 156هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل، 41/13درصد افزايش داشته است. منابع تامين درآمد خانوارهاي شهري نشان مي دهد كه 33درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، 18درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و 49درصد از محل درآمدهاي متفرقه خانوار تامين شده است.
براساس اعلام روابط عمومي مركز آمار ايران 40درصد از خانوارهاي آمارگيري شده روستايي از گاز لوله كشي، 73درصد از تلفن همراه و 18درصد از اتومبيل شخصي استفاده كرده اند. اين ارقام براي سال 1388 به ترتيب 35، 65 و 15درصد بوده است. همچنين نحوه تصرف محل سكونت 3/5درصد از خانوارهاي روستايي، اجاري و رهني است كه در سال 1388 اين رقم 6/5 درصد بوده است.
متوسط كل هزينه خالص سالانه يك خانوار روستايي 68477 هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل 55/15درصد افزايش نشان مي دهد. از كل هزينه سالانه خانوار روستايي 26137 هزار ريال با سهم 38درصد مربوط به هزينه هاي خوراكي و دخاني و 42340هزار ريال با سهم 62درصد مربوط به هزينه هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم با 25درصد مربوط به هزينه گوشت و در بين هزينه هاي غيرخوراكي، بيشترين سهم با 26درصد مربوط به مسكن بوده است.متوسط درآمد اظهار شده سالانه يك خانوار روستايي 59337هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل، 16/13درصد افزايش داشته است. از اين مقدار 33درصد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، 34درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و 33درصد از محل درآمدهاي متفرقه خانوار تامين شده است.
شايان ذكر است: طرح آمارگيري هزينه و درآمد خانوار با قدمتي نزديك به 50 سال از مهم ترين طرح هاي آماري مركز آمار ايران است. هدف كلي اين طرح، برآورد متوسط هزينه ها و درآمد يك خانوار شهري و يك خانوار روستايي در سطح كشور و استان هاست. در سال 1389تعداد خانوارهاي آمارگيري شده در اين طرح 18701خانوار نمونه در نقاط شهري و 19584 خانوار نمونه در نقاط روستايي كشور است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14