(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 دی 1390- شماره 20111

همراه با يك رويداد!
گزارشي از برگزاري دومين جشنواره فيلم عمار
فرصتي براي رويش سينماي مردمي
به مناسبت ورود «كودك و فرشته» به شبكه نمايش خانگي
كوچك زيباست!
تحريم چرا؟
دومين كنفرانس هاليووديسم و سينما برگزار مي شود
دوبله «ملك سليمان» به سه زبان
بازيگر آمريكايي: در كشور ما بيكاري بيداد مي كند
مشكلات رئيس فارابي براي اكران فيلم خودش



همراه با يك رويداد!

پژمان كريمي
درميان جشنواره هاي گوناگوني كه در كشور مجال برپايي پيدا مي كند، جشنواره مردمي فيلم عمار داراي چند ويژگي است كه آن را نسبت به ساير جشنواره ها متفاوت جلوه مي دهد.
ويژگي هاي اين جشنواره عبارت است از:
يك- مردمي بودن
دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي، متولي برگزاري جشنواره مردمي فيلم عمار است. اين دفتر، وجه دولتي ندارد و ماهيت آن خصوصي است. تعدادي از عناصر متعهد در كنار يكديگر اجتماع كرده اند تا در مسير آرمان هاي انقلاب اسلامي، فعاليت فرهنگي نمايند. يكي از جلوه هاي فعاليت ياد شده، برپايي جشنواره عمار است!
ساير جشنواره ها اما، با حمايت و دخالت مستقيم دولت برپامي شوند و اگر دولت خود را كنار بكشد، جشنواره ها تعطيل مي شوند.
دو- موضوعي متفاوت و به روز
مقابله با جنگ نرم و تبيين ابعاد فتنه و فتنه برانگيزي، موضوعي با اهميت و روزآمد است.
جامعه ديني ما بيش از 30 سال است كه درگير پنهان و آشكار با واقعيت جنگ نرم دشمن است. دشمني كه تلاش مي كند با نفوذ به اعماق ذهن و دل مخاطب ايراني خود، افكار عمومي را دستكاري كند، ارزش ها و ضدارزش ها را جابه جا نمايد، واقعيت را تحريف سازد، حقيقت را بپوشاند تا به اهداف منحوس خود دست بيابد. آن اهداف چيست؟
قلب اسلام گرامي و در نهايت نابودي اين دين الهي، زدودن نقش هادي ولايت فقيه و استحاله نظام جمهوري اسلامي، نفي دستاوردهاي نظام ديني، هدايت جامعه الهي به سوي ليبرال- دموكراسي غربي، چهره سازي از عناصر سكولار و سپردن سكان راهبري جامعه بدين وابستگان مرعوب!
سلاح كارگر در برابر جنگ نرم، همانا هنر است و در ميان هنرها نيز، سينما به دليل جذابيت و قدرت تاثيرگذاري، نسبت به ساير هنرها كارآمدتر آشكار مي شود.
جشنواره عمار، با هدف برجسته كردن واقعيت جنگ نرم، تاكيد بر ضرورت مبارزه با اين آفت و اعتلاي سينماي انديشه ورز و متعهد پا گرفته است.
سوم- تاكيد بر سينماگر متعهد
در جشنواره مردمي فيلم عمار، تنها فيلم سازان متعهد و دين مدار ورود مي يابند. به عبارتي عرصه جشنواره ياد شده- برخلاف برخي جشنواره ها- فرصت عرض اندام فيلم سازان سكولار و يا بي اعتنا به دين و مملكت نيست. عمار، پاتوق فيلم سازان ديني و متعهد و يك بهانه بزرگ، براي همدلي هنرمندان اين مدار و عرصه براي تمرين پاگيري سينماي متعهد است. از اين روست كه آثار شركت كننده و فيلم هاي منتخب رويداد عمار، جملگي ماهيتي ديني دارند.
سال گذشته 18 عنوان فيلم به دبيرخانه جشنواره رسيد و امسال - درنهايت ناباوري برگزار كنندگان- 300عنوان فيلم از سراسر ايران براي شركت در بخش رقابت، فرستاده شد.
جالب اينكه جشنواره نه تنها از حيث كميت رشد زيادي كرده است، از منظر ساختاري نيز، فيلم ها قابل اعتنا به شمار مي آيند. رشد كمي و كيفي، نشان مي دهد كه نه تنها استعدادهاي متعهد در زمينه فيلم سازي، در كشورمان كم نيستند بلكه با شناسايي و حمايت و آموزش آنها مي توان به پديداري افق روشن سينماي ملي ايران دل بست!
سينمايي كه انديشه ورز و متعهد به ارزش هاي والاي ديني ارزيابي مي شود.
عناصر و نهادهاي فرهنگي بايد در كنار جشنواره عمار قرار گيرند؛ به هر شيوه اي! زيرا كمك به برگزاري چنين آيين هايي كمك به كار انتشار آموزه ها و ارزش هاي اسلامي و در نهايت بالندگي فرهنگي كشورمان است.

 



گزارشي از برگزاري دومين جشنواره فيلم عمار
فرصتي براي رويش سينماي مردمي

اميد صدرايي
عرصه سينماي ايران هر سال ميزبان جشنواره هاي پرشماري است. اما در اين ميان يك جشنواره با رويكرد و هدفي كاملا متفاوت و مستقل از ساير جشنواره ها شكل گرفته و در حال گذراندن دومين دوره خودش است. جشنواره اي كه برخلاف ساير رويدادهاي مشابهش بستگي چنداني به بودجه و سرمايه ندارد، اما بيش از ساير همايش هاي اين چنيني پي گير آرمان هاي انقلاب و عملياتي ساختن اين آرمان ها در فضاي هنر هفتم است.
اين جشنواره كه ابتدا قرار بود با نام بصيرت برگزار شود، اما باتوجه به موضوع محوري اش كه همان فتنه بود، به نام «عمار» تغيير كرد، نسبت به بقيه جشنواره ها كمتر پذيراي فيلمسازان مشهور است، اما آثاري كه در آن به نمايش درمي آيد جذابيت و گرمايي به مراتب بالاتر از ديگر جشنواره ها دارد. چون سازندگان فيلم هايي كه در جشنواره عمار حضور مي يابند اساساً در پي نام و شهرت و پول و جايزه و راه يابي به جشنواره هاي خارجي نيستند. بلكه هدف اصلي ايشان بيدارگري و تلنگر زدن به اذهان مخاطب هايشان است. برخلاف فيلم هاي كوتاه و بلندي كه در اغلب جشنواره هاي سينمايي اكران مي شود، جشنواره عمار را بايد تنها محفل سينمايي طبقه كم درآمد جامعه دانست. هم فيلمسازهايش و هم فيلم هايش، داراي موضع صريح و جسور اجتماعي و سياسي هستند و از اين لحاظ بيگانه ترين جشنواره سينمايي ايران با محافظه كاري، عمار است. جشنواره اي كه رفاه زده و راحت طلب نيست، بلكه مبارز است.
معمولا جشنواره هاي ديگر در يك شهر، به خصوص در تهران محدود هستند. به طور كلي تهران زدگي يكي از بيماري هاي خطرناك سينماي ماست. اما اين جشنواره، علاوه بر تهران، نه تنها در شهرستان ها، بلكه در روستاها نيز برگزار مي شود.
قدم دوم بلند
به اين ترتيب اولين قدم، در ماه دي سال گذشته برداشته شد و با وجود بضاعت اندك جشنواره و آثار معدودي كه با موضوع آن مرتبط بودند، دوره نخست برگزار شد. حدود 18 عنوان فيلم كوتاه و مستند در ده ها شهر و روستا به نمايش درآمد. اما برگزاركنندگان جشنواره از همان ابتدا عزمشان اين بود كه «عمار» تبديل به يكي از بزر گ ترين و مؤثرترين جشنواره هاي سينمايي كشور شود. به همين دليل دومين قدم بسيار بلندتر برداشته شد و اين بار تعداد آثار جشنواره به شكل خيره كننده اي افزايش يافت. به طوري كه دبيرخانه جشنواره به خاطر استقبال فراوان و ارسال فراتر از انتظار آثار، مجبور شد مهلت دريافت كارها را تمديد كند. در نهايت نيز بيشتر از 300 فيلم به جشنواره رسيد كه نمايش برگزيدگان آن ها از هفتم دي در تهران و 30 شهر و روستاي ديگر آغاز شد و تا 13 دي ادامه خواهد داشت.
در اين دوره همچنين بخش هاي جشنواره متنوع تر شده است. آثار جشنواره عمار در پنج بخش مستند، فيلم كوتاه و بلند، نماهنگ و تيزر، پويانمايي و فيلمنامه و موضوع هاي تاريخ انقلاب اسلامي، نقد درون گفتماني، بيداري اسلامي، فتنه سال88 و جنگ نرم به نمايش درمي آيند.
فرصتي براي شكوفايي استعدادهاي متعهد
يكي از شاخصه هاي جشنواره فيلم عمار كه در ساير جشنواره هاي سينمايي كشور كمتر ديده مي شود، فضاي باز و قابليت بالاي آن در فرصت دادن به شكوفايي استعدادهاي متعهد است. بدون شك در سرتاسر كشور ما جوانان خوش قريحه اي هستند كه حرف هايي تازه و مترقي دارند. اما بايد زمينه براي بروز آن ها فراهم شود كه اگر اين گونه شود، عرصه سينماي كشورمان متحول خواهد شد. همنوا شدن تخصص و تعهد در سينماي ايران مي تواند بيشتر مشكلات موجود در اين عرصه را از بين ببرد و اين كاري است كه جشنواره فيلم عمار به تنهايي بار آن را بر دوش مي كشد.
نكته اي كه نادر طالب زاده، دبير دومين جشنواره مردمي فيلم عمار هم به آن اشاره مي كند. او با اشاره به ظهور نيروهاي جديد در عرصه سينما، تأكيد كرد: بچه هاي جديد نگاهشان دكوراتيو نيست، بلكه دغدغه اي براي اصلاح كشور و رسيدگي به مسايل مردم دارند.
وي افزود: من از اين جهش تعجب كردم و اين نشان مي دهد كه چقدر استعداد هست و اين استعدادها گره خورده و حجيم شده است و آماده رها شدن است و من در همين چند وقت اخير چند اثر مستند بلند موثر ديدم كه الان به عمار آمده اند.
دبير جشنواره عمار همچنين در پاسخ به حركت به سمت توليد فيلم داستاني گفت: در بخش داستاني هم داريم دورخيز مي كنيم كه در مرحله بعدي داشته باشيم.
بسياري از هنرمندان و كارگردانان ما از روستا مي آيند و وقتي جشنواره عمار به روستايي مي رود و آثار در آنجا ديده مي شود، از همان جا مشتاق مي شوند كه جايي هست و مي آيند در يكي از اين دوره هاي ما نام نويسي مي كند، لذا براي شناخت استعدادهاي بيشتر است كه عمار به روستاها مي رود و به نظر من اين در مراحل بعدي بيشتر بروز خواهد كرد.
وي افزود: امروز جنگ است و نياز به كساني با تكنيك بالا و سرعت بالا داريم و اين جوانان هستند.
صهيونيست ها در فسادشان غيرت دارند و ما...
اين دوره از جشنواره عمارچهارشنبه هفته گذشته با حضور جمعي از چهره هاي جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي و نيز خانواده هاي شهدا در سينما فلسطين تهران برگزار شد.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان از جمله سخنرانان اين مراسم بود كه به ارائه بحثي در باب ولايت و جامعه مهدوي و نسبت هنر با آن پرداخت. پناهيان معتقد بود اگر بخواهيم مفاهيم و حقايق اسلام مانند عدالت در جامعه برقرار شود، راهي نداريم جز اينكه ولايت را برقرار كنيم. در واقع تاكيد وي بر اين بود كه تحقق مفاهيم اسلامي در جامعه، محصول و نتيجه اي است كه بعداز تحقق ولايت در جامعه رخ مي دهد. با اين مقدمه او كارحضرت صاحب الزمان(عج) را نيز به همين صورت دانست و گفت ايشان ولايت را برقرار مي كنند و بعداز آن است كه مفاهيم اسلامي در جامعه محقق مي شود.
پناهيان در انتهاي صحبت خود گفت: اي كاش ما هم مانند صهيونيست ها كه براي فاسد كردن عالم غيرت دارند، براي آرمان هاي انقلاب مان غيرت داشتيم.
جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سخنران بعدي اين مراسم بود. او چهار دوره رويش را براي سينماگران انقلابي ترسيم كرد. اولين دوره، همان انقلاب اسلامي است كه افرادي مانند شهيد آويني را پرورش داد. بعداز آن، جنگ بود كه نيروهاي جديدي را در عرصه سينما به بار آورد. سومين دوره، مربوط به جنگ ها و تحولات خارج از ايران است كه باعث شد برخي از جوانان انقلابي براي ساخت فيلم به كشورهايي مانند بوسني، لبنان، عراق، افغانستان و كشورهايي از اين دست بروند. نسل چهارمي كه شمقدري ترسيم كرد، فتنه 88 بود كه شكل گيري جريان جواني در سينما را سبب شده و بسياري از آن ها آثارشان به جشنواره فيلم عمار ارسال كرده اند.
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با اشاره به جريان آكادميك سينما، گفت: متأسفانه جريان غالب دانشگاه هاي ما در عرصه هنر و سينما، با انقلاب اسلامي همراه نيستند و بخشي از آن ها تسلط فرهنگي غرب را پذيرفته اند. از اين رو شمقدري يكي از وظايف جشنواره عمار را پيدا كردن استعدادهاي انقلابي دانست كه با فتنه سال 88 وارد حوزه فيلم سازي شده اند. او از مسئولان اين جشنواره خواست به آموزش اين جوانان بپردازند و تاكيد كرد كه خود نيز از اين اقدام حمايت خواهد كرد.
تجليل از امير قويدل، كارگردان چهار اثر تاريخ انقلاب اسلامي، بخش بعدي برنامه بود. «خونبارش»، «سردار جنگل»، «ترن» و «برنج خونين» چهار فيلمي است كه از جدي ترين آثار تصويري تاريخ انقلاب است. دراين قسمت لوحي به رسم يادبود به همسر قويدل اهدا شد.
بعداز اقامه نماز مغرب و عشا، بخش بعدي مراسم افتتاحيه با سخنراني نادر طالب زاده (دبير جشنواره عمار) آغاز شد. او با اشاره به اينكه 315 اثر در قالب هاي مختلف به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است، شكل گيري اين جريان فيلم ساز جوان را يك كار بزرگ دانست و آن را مقدمه اي براي ورود بچه هاي انقلابي به سينما و تغيير فضاي سينما دانست.
مراسم افتتاحيه جشنواره عمار با اكران و نقد مستند «مهار نشده» به پايان رسيد. اين مستند، به بررسي مسئله هسته اي ايران از ديد يك دانشجوي دانشگاه شريف مي پردازد. او كه خود اهل پاكستان است، در راستاي تحقيقات خود براي پي بردن به اينكه ايران سلاح هسته اي دارد يا نه، سراغ افراد مختلفي اعم از كارشناسان و مردم عادي مي رود و مخاطب را با خود همراه مي كند تا به پاسخ خود برسد. پيش از اين نيز مراسم رونمايي از اين فيلم با حضور رئيس جمهوري تشكيل شده بود.
نظرات كارشناسان
جشنواره فيلم عمار در دومين قدم خود گام بلندي را برداشت. اما اين جشنواره چگونه مي تواند شاخصه هاي مثبت خود را استمرار بخشد و تكامل يابد. كارشناسان و هنرمندان در اين زمينه نظراتي دارند.
از جمله سيدناصر هاشم زاده، فيلمنامه نويس و مدرس دانشگاه درباره مردمي بودن جشنواره اذعان داشت: يكي از نكات مثبت جشنواره فيلم عمار مردمي بودن آن است كه به مردم و خواسته هاي مردم نزديك شده است وي گفت: متأسفانه سينماي فعلي ما با مردم كاري ندارد و با يك طيف خاص روبه روست و سرگرمي همان طيف خاص را دارد مهيا مي كند دغدغه هاي طبقه متوسط به بالا را دارد و اضطراب ها و دغدغه هاي آن ها را دنبال مي كند. سينماي ما خيلي وقت است كه از مردم دور شده است و اين جشنواره كه ظاهراً دكور اشرافيت ندارد بسيار زيباست.
اين فيلمنامه نويس درباره انتظاراتش از جشنواره فيلم عمار گفت: من انتظارم الان بالاست. مي گويم اسم جشنواره را گذاشته ايد عمار، عنوان يدكي مردم را هم به آن اضافه كرده ايد انتظارها بالا رفته است، چون مثلا براي من عمار يك شخصيت شاخص بين حق و باطل است و يك شخصيت معيار است. عمار در صفين پنجاه سال تاريخ سياسي اسلامي را خط كشي مي كند. پس عمار آدم كمي نيست و من مي گويم اين اسم را مجاني خرج نكنيم. مؤسسين اين جشنواره بايد از مسئولين مطالبه كنند كه تا به حال در اين زمينه ها چه كار كرده اند و در آينده چه كار مي خواهند و بايد بكنند. پس اين را يك نااميدي تلقي نكنيد و يك مطالبه در نظر بگيريد.
رحيم مخدومي نويسنده انقلابي آثار تحسين شده اي همچون «جنگ پابرهنه» نيز گفت: جشنواره هاي مردمي مانند جشنواره عمار در واقع خلأ وجود هنرمنداني را پر مي كنند كه بايد نقش واقعي خود را به عنوان پيش قراولان مردمي ايفا مي كردند و البته اين كار را نكرده اند.
وي با اشاره به نقش مهم جشنواره ها در جهت گيري هنرمندان افزود: اين جشنواره ها هستند كه بايد هنرمندان را به اين سمت سوق بدهند؛ اما غالب جشنواره هاي ما از اين هدف فاصله گرفته اند. اين در حالي است كه مردم همچنان انتظار دارند تا مهم ترين چالش هاي زندگي خود و دغدغه هايشان در صدر ديده باني و رصد هنرمندان قرار بگيرد و اين مشكلات حاد سر راه مردم كه ذهن آنها را به خود مشغول كرده است، توسط اين قشر برجسته شود.
اين نويسنده به محتواي نامناسب بعضي محصولات هنري به ويژه در حوزه سينما اشاره كرد و گفت: متأسفانه در اكثر محصولات هنري به ويژه در مورد فيلم و سينما مشاهده مي كنيم كه هنرمندان بسيار بسيار عقب تر از مردم جامعه خويش حركت مي كنند و حتي مي توان گفت گاهي پشت به مردم طي مسير مي نمايند. به عبارت ديگر، بعضي از هنرمندان بر خلاف مصالح مردم جامعه مي انديشند. چه بسا دغدغه هاي شخصي و خانوادگي هنرمندان و آن مسائل مربوط به افق ديد كوتاه هنرمند كه فقط براي خود شخص او دغدغه است، تبديل به فيلم شده و به خورد جامعه داده مي شود. از طرفي هم چون توليدات اين محصولات به ويژه در مورد توليدات سينمايي از حمايت ها و رانت هاي دولتي برخوردار است، اين گلايه جدي از جانب مردم مطرح است كه چرا اين هزينه هاي هنگفت به پاي محصولاتي ريخته مي شود كه نه به درد داخل مي خورد و نه به درد خارج و هيچ مشكلي را هم رفع نمي كند.
او در پايان با بيان نقش مهم جشنواره هاي مردمي همچون جشنواره فيلم عمار افزود: جشنواره مردمي عمار و جشنواره هاي مردمي مشابه آن، يك واكنش به اين مسير انحرافي جامعه هنري است. به تعبير ديگر اين جشنواره ها، يك نوع اعتراض مردمي هستند تا شايد ايجاد تلنگري كنند و موجب بازگشت به مسير صحيح شوند. بنابراين مي توان گفت كه رسالت اين جشنواره، انعكاس دغدغه هاي اكثريت مردم در حد و اندازه و توان خودش است. مردمي كه شايد جاي ديگري براي بيان مسائل خود پيدا نمي كنند. به هر حال بايد قدر اين فرصت را كه از سوي يك جمع برخاسته از مردم ايجاد شده است، دانست تا هنرمندان بتوانند دغدغه هاي مردمي را با زبان ديگري منتقل نمايند.
رضا برجي مستندساز نيز گفت: هدف گذاري جشنواره عمار متعالي است. دومين جشنواره مردمي فيلم عمار با توجه به اهدافي مثل تاريخ انقلاب اسلامي، جنگ نرم و... به آن خواهد رسيد. چون سال گذشته مراسم اختتاميه در بخش مستند از اولين دوره جشنواره قابل ملاحظه بود و امسال حتما در اين عرصه هنرمندان زيادي شركت خواهند كرد و به غناي جشنواره خواهند افزود. رضابرجي از داوران اولين دوره جشنواره فيلم عمار افزود: جاي چنين جشنواره هايي در كشور خالي است و بايد دقت شود كه فيلم هاي برنده به جشنواره هاي ديگر شركت داده شوند.
وي گفت: اگر دست اندركاران جشنواره تبليغات را بيشتر كنند تا جوانان فيلمساز در اين عرصه جولان دهند و فضاي رقابتي ايجاد شود به برگزاري با شكوه تر جشنواره كمك خواهد كرد. برجي در پايان اظهار داشت: فعاليت هاي جانبي مثل برگزاري كلاس هاي آموزشي و دعوت از اساتيد از نكاتي است كه به جشنواره جلوه ديگري مي بخشد.

 



به مناسبت ورود «كودك و فرشته» به شبكه نمايش خانگي
كوچك زيباست!

محمد قمي
حكايت غريبي است و نه البته عجيب! اينكه فيلم هاي سخيف و مبتذل و ولنگار و اباحه گرا، با حضوري پررنگ به روي پرده مي روند و از آن سو، فيلم هاي معدود و محدود ارزشي و نجيب، در مظلوميت مي آيند و در محروميت مي روند.
اين حكايت امروز سينماي ماست. چرا؟ و چگونه؟ چه كسي مسئول اين وضعيت است؟ چه كسي پاسخگوست؟ از كه بايد پرسيد؟ يقه كه را بايد گرفت؟!
يكي از اين فيلم هاي نحيف و نجيبي كه شرحشان رفت، فيلمي است در حوزه دفاع مقدس و به نام كودك و فرشته.
فيلم سينمايي «كودك و فرشته» ساخته مسعود نقاش زاده اخيراً وارد شبكه نمايش خانگي شده است. اين فيلم در زمان اكرانش به شدت دچار اجحاف شد و فيلم ابدا آن طور كه بايد و شايد و به آن اندازه كه حقش بود، ديده نشد؛ در حالي كه به عقيده نگارنده «كودك و فرشته» يكي از بهترين ها و ارزشمندترين هاي سينماي سال هاي اخير ايران در ژانر دفاع مقدس است.
فيلم قصه مقاومت جانانه رزمندگان و مردم شهر خرمشهر طي روزهاي سهمگين و دهشتناك محاصره و اشغال است كه در بستر اين واقعه مهم و خطير تاريخي، روايت گر يك درام ساده و كوچك اما دوست داشتني و ديدني است.
«كودك و فرشته»، علاوه بر همه اين ها از نقاط قوت درخشاني هم برخوردار است كه شايد مهم ترينش ساختار خوب و ميزانسن هاي قابل قبول و ديدني آن باشد. براي نگارنده، قدري قابل تأمل و تعجب برانگيز بود وقتي با فيلم «كودك و فرشته» به عنوان فيلمي مهجور و گمنام روبه رو شد؛ اما در ادامه، خود را در حال مشاهده يكي از بهترين تجربه هاي اخير سينماي ايران يافت.
اين فيلم شايد همه چيز خود را مرهون دو نكته و دو مؤلفه مهم باشد: اول آنكه به يك قصه و روايت اخذ شده از سال هاي دفاع پايبند است و دوم اينكه به شدت تلاش مي كند خود را در فضاي سينمايي متناسب و مماس با نرم افزار و سخت افزار قصه اش نگه دارد و اين همان رمز موفقيت «كودك و فرشته» است؛ فيلمي كه نه در داوري ها آنچنان كه بايد و شايد قدر ديد و نه در اكران در جايگاه واقعي و در خورش قرار گرفت و نه توسط رسانه ها حمايت شد و اينكه اين اميد باقي است كه فيلم در عرضه نمايش خانگي تا آنجا كه ممكن است، مورد توجه قرار بگيرد و ديده شود.
البته اين قصه پرغصه محدود به فيلم «كودك و فرشته» نيست و فيلم هاي ديگري نيز طي سال هاي اخير دچار چنين موقعيت و فضايي شده اند و حق آنان آن طور كه شايسته شان بود ادا نشده است، اما شايد در اين ميان «كودك و فرشته» يكي از نجيب ترين و در عين حال مظلوم ترين اين نمونه ها باشد.
اما به لحاظ ويژگيهاي ساختاري و قابليت هاي ارزشمند بصري مي توان به چند نكته درباره اين فيلم اشاره كرد: بازي بازيگران و نابازيگران فيلم به شدت ديدني است و به شكل ستايش برانگيزي كنترل شده و خوب از آب درآمده است؛ ضمن آنكه اين بازي ها در كنار جلوه هاي ميداني گيرا و جمع جور فيلم تمام تلاش خود را در راستاي فيلم نامه خوب فيلم، در خدمت روايت كلي اثر قرار داده و توانسته ريتمي مناسب به فيلم ببخشد و نهايتاً از اثربخشي خوبي در مواجهه با مخاطب بهره مند گردد.

 



تحريم چرا؟

سعيد رضايي
اخيرا تعدادي از اصناف خانه سينما با مديريت طيف سياسي كار حاكم بر اين مجموعه به ظاهر صنفي، بحث تحريم جشنواره فيلم فجر را مطرح كرده اند؛ بحثي كه به نظر مي رسد بيش از آن كه نشأت گرفته از يك خواست حقيقي و عقيده باطني باشد، آبشخورش يك مانور تبليغاتي و يك بلوف سياسي است!
البته دلايل زيادي براي اين گمانه زني وجود دارد، از دلايل تجربي گرفته تا حواشي ايجاد شده به دنبال اين موضع گيري اخير.
قضيه از اين قرار است كه دوستان ما در خانه سينما اساسا سوراخ دعا را گم كرده اند، گرچه وردي به دست آورده اند! اين ها همان كساني هستند كه همقطارانشان طي سال هاي گذشته بحث هاي مشابهي همچون تحريم نمايشگاه كتاب و ساير تحريم ها را مطرح كرده اند و مي كنند، اما در كمال تعجب، خودشان اولين كساني هستند كه در همين برنامه ها حضور همه جانبه و يكپارچه دارند!
به نظر مي رسد بحث تحريم جشنواره فيلم فجر آن هم درحالي كه حدود يك ماه بيشتر به زمان برگزاري اين جشنواره نمانده، بيشتر يك مانور تبليغاتي و جنجال سخيف سياسي باشد تا چيز ديگري و بعيد به نظر مي رسد وجهي از حقيقت و واقعيت بوده و اراده اي مبني بر به ظهور رساندن اين تحريم در پشت موضع گيري هاي مسئولان خانه سينما وجود داشته باشد، اما با اين حال و با در نظر گرفتن همه اين موارد جاي اين سؤال باقي است كه چرا مديران خانه سينما و بعضي از اعضاي صنفي اش به چنين رفتارهايي آن هم در چنين موقعيتي دست مي زنند؟
فراموش نكنيم كه امسال سي امين دوره جشنواره فيلم فجر برگزار خواهد شد و اين دوره از جهات مختلفي دوره مهمي به حساب مي آيد؛ مهم و حساس.
اينكه مديران خانه سينما شكايت معاونت سينمايي وزارت ارشاد مبني بر غيرقانوني بودن اساسنامه اي كه هيئت مديره فعلي بر مبناي آن رياست را در اين خانه برعهده گرفته اند، مطرح كرده اند و مسئله را به مراجع قضايي و دادگاه صالحه كشانده اند، دليلي بر اين رفتارهاي سياسي كارانه و غرض ورزانه و صادر كردن اين بيانيه هاي ملتهب نمي شود.
مگر نه اينكه بخش حقوقي معاونت سينمايي وزارت ارشاد از خانه سينما و هيئت مديره برآمده از اساسنامه اش به دادگاه شكايت برده است! خب پاسخ چنين رفتاري كاملا مشخص است و در قانون پيش بيني شده؛ شما مي توانيد با حضور در دادگاه از وجاهت قانوني خود كه ان شاءالله از آن برخورداريد دفاع كرده و پاسخ محكمي به معاونت وزارت ارشاد بدهيد، پس ديگر هيچ گونه دليلي براي اين رفتارها و حركات و سكنات اين چنيني باقي نمي ماند، مگر آن كه دستتان از دليل و برهان و سند و پاسخ قانوني و محكمه پسند خالي باشد و آن وقت است كه هر كس ديگري هم كه جاي شما باشد به چنين رفتارها، گفتارها و اعمالي دست خواهد زد؛ از صدور بيانيه هاي شديد خشمگين گرفته تا تحريم جشنواره فيلم فجر!
عجيب است! مديران خانه سينما در پي تحريم و احيانا و مسلما تعطيلي جشنواره فيلم فجر هستند؟! خدا را شكر كه دم خروس از حواشي قضيه آشكار شد و مديريت خانه سينما با اين رفتارش نشان داد براي سينماي ايران و البته نماد و جشن يگانه و خاطره انگيزش كه همان جشنواره فيلم فجر شد هيچ ارزشي قائل نيست و حتي مي تواند به خود اين اجازه را بدهد كه جشنواره فيلم فجر را با همه بار تاريخي، تجربي و هنريش به پاي مقاصد و اغراض سياسي و شخصي خود قرباني كند! زهي تأسف و تأثر!
دوستان خانه سينما! برخلاف ميل شما و برخلاف ظاهرسازي ها و شعارهاي توخاليتان جشنواره فيلم فجر امسال برگزار خواهد شد و ترديدي نداريم كه شما هم با همه اصنافتان در اين جشنواره حضور پيدا خواهيد كرد؛ همان طور كه همقطارانتان با اينكه نمايشگاه كتاب چند سال پيش را شديدا و قطعا تحريم كردند، در آن حضوري همه جانبه داشتند!
اما اين رفتارها و گفتارها و عملكردهاي شما در تاريخ و حافظه سينماگران و سينماي ايران باقي خواهد ماند و قضاوت نهايي به مردم و زمان سپرده خواهد شد!

 



دومين كنفرانس هاليووديسم و سينما برگزار مي شود

دومين كنفرانس بين المللي هاليووديسم و سينما همزمان با برگزاري سي امين جشنواره فيلم فجر و در قالب يكي از بخش هاي اين جشنواره برگزار خواهد شد.
بر پايه اين خبر، محورهاي اين كنفرانس بين المللي كه همزمان با سي امين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر برگزار مي شود به اين ترتيب است: «روايتگري در سينماي هاليوود» با محورهايي چون: «هاليوود و تحريف واقعيت هاي جهان»، «هاليوود و تخريب اذهان عمومي»، «راهكارهاي مقابله با روايتگري هاليوودي»، «نقش سينما در بيداري جهاني» با محورهاي «بررسي پيام هاي جنبش هاي اعتراضي اخير آمريكا و اروپا به منظور توليد آثار سينمايي»، راهكارهاي حمايت از جنبش ضدوال استريت»، «راهكارهاي استفاده از سينما براي گسترش موج بيداري جهاني»، «آينده سازي در هاليوود» با محورهاي «هاليوود و ترسيم آينده جهان»، «هاليوود و آخرالزمان»، «راهكارهاي مقابله با تصوير هاليوودي از آينده جهان»، «نقش هاليووديسم و انحطاط بشريت» با محورهاي «هاليوود، داروينيسم و ليبراليسم»، «هاليوود، سوءاستفاده از زنان و فروپاشي خانواده»، «هاليوود و دين ستيزي»، «هاليوود، خشونت و تروريسم»، «روش هاي مقابله با سبك زندگي هاليوودي»، «هاليووديسم و صهيونيسم» با محورهاي «هاليوود و پروتكل هاي صهيونيسم»، «هاليوود و هلوكاست»، «هاليوود، اسلام ستيزي و ايران هراسي»، «فلسطين روي خط آتش هاليوود»، «تاكتيك هاي مقابله با لابي صهيونيستي در سينما».
اولين كنفرانس بين المللي هاليووديسم و سينما با تشكيل دبيرخانه با محورهايي پيرامون موضوعاتي نظير: روابط صهيونيسم و هاليوود- جنگ، تروريسم و هاليوود- اسلام ستيزي و ايران هراسي در هاليوود- روابط سازمان هاي نظامي اطلاعاتي، امنيتي با هاليوود- هاليوود و آخرالزمان- هاليوود و شيطان پرستي (سيتنيزم)- مدل زندگي آمريكايي در هاليوود و... سال گذشته همزمان با بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر در برج ميلاد برگزار شد كه دستاوردهاي بسيار مناسبي را پيرامون موضوعات خود به همراه داشت و بازتاب هاي مؤثري را هم در رسانه هاي داخلي و خارجي بوجود آورد و با استقبال گسترده روبه رو گرديد.

 



دوبله «ملك سليمان» به سه زبان

فيلم سينمايي «ملك سليمان» به سه زبان زنده دنيا دوبله شد.
به گزارش پانا، فيلم سينمايي «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني و تهيه كنندگي مجتبي فرآورده به سه زبان انگليسي، تركي و عربي براي پخش در كشورهاي اروپايي و عربي دوبله شده است.
فيلم «ملك سليمان» عنوان يك فيلم دنباله دار سينمايي است كه درسال 2010 اولين بخش از سه گانه آن به روي پرده سينماهاي ايران رفته است. اين فيلم روايت مقطعي اززندگي حضرت سليمان است كه در آن از فناوري هاي پيشرفته استفاده شده است. فيلم «ملك سليمان» نخستين تجربه حرفه اي فيلمسازي ديجيتال در سينماي ايران به حساب مي آيد كه توانست پس از 4 ماه اكران در تهران و شهرستان ها حدود 3 ميليارد و 100 ميليون تومان بفروشد.

 



بازيگر آمريكايي: در كشور ما بيكاري بيداد مي كند

بازيگر هاليوود و يكي از طرفداران اوباما در انتخابات رياست جمهوري آمريكا درسال 2008، نااميد از عملكرد وي گفت: اوباما به هيچ وجه دغدغه مشكلات مردم را ندارد، بيكاري دراين كشور بيداد مي كند.
به گزارش فارس، «مت دمون» يكي از طرفداران پروپا قرص اوباما در انتخابات رياست جمهوري آمريكا درسال 2008، تنها چند روز پيش از پايان سال 2011 ميلادي به جمع هاليوودي هاي منتقد بر عملكرد و طرفداران نااميدش پيوست. اين بازيگر در مصاحبه با مجله ال گفت: اصلا از عملكرد رئيس جمهور اوباما خشنود نيستم، او تنها مدعي است كه كارها انجام مي شود، همه چيز درست مي شود ولي در عمل هيچ اتفاقي نمي افتد.
دمون گفت: من با تعداد زيادي از كساني كه در راس امور با اوباما كار كرده اند، صحبت كرده ام، يكي از آنها مي گفت، هرگز دوباره حماقت نمي كنم و گول يك سياستمدار را نمي خورم.
وي گفت: اوباما دائما با اين بهانه كه با يك دوره رياست جمهوري كاري از پيش نمي رود و در طولاني مدت اوضاع خيلي بهتر خواهد شد، ذهن مردم را براي دوربعدي رياست جمهوري آماده مي كند، او نه براي پيام «تغيير» كه تنها با فكر پيروزي در انتخابات زندگي مي كند.
وي افزود: مشكلات اقتصادي كشور خيلي خيلي بزرگ اند و بانك هاي وال استريت روز به روز پول بيشتري به جيب مي زنند و بزرگ تر از قبل مي شوند، اين در حالي است بيكاري در كشور ما بيداد مي كند.

 



مشكلات رئيس فارابي براي اكران فيلم خودش

يكي از بزرگ ترين مشكلات آثار ارزشمند و دفاع مقدسي در سينماي كشورمان معضل اكران است. تا آنجا كه حتي رئيس بنياد سينمايي فارابي هم براي نمايش فيلم دفاع مقدسي خودش با مشكل مواجه شده است!
فيلم «شب واقعه» با موضوع از جان گذشتگي هاي شهيد درياقلي سوراني به كارگرداني شهرام اسدي و به تهيه كنندگي سيداحمد ميرعلايي قرار بود كه از اوايل دي در سينماهاي كشور به نمايش در بيايد، اما اين اتفاق رخ نداد.
تهيه كننده «شب واقعه» درباره تعويق اكران اين فيلم عنوان كرد، با توجه به اكران چندين فيلم به طور همزمان در سينماهاي تهران، جاي مناسبي براي نمايش «شب واقعه» نبود.
احمد ميرعلايي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و تهيه كننده «شب واقعه» به مهر گفت: پيش از اين قراربود اين فيلم از هفتم دي توسط شركت جبرئيل فيلم در سينماها به روي پرده برود، اما از آنجا كه كف فروش برخي از فيلم ها پايين نيامده است و قرار نيست تعويضي انجام شود، ما نيز ترجيح داديم زمان اكران «شب واقعه» را به آينده نزديك موكول كنيم.
وي افزود: حقيقت اين است كه سالن مناسبي براي اكران «شب واقعه» در اختيار ما نبود و تصميم داشتيم اين فيلم را در زماني اكران كنيم كه مشكلاتي نداشته و به خوبي ديده شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14