(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 دی 1390- شماره 20111

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هندسه تعامل اصولگرايان (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
تنگه (گفت و شنود)
اصلاح طلبان حضور فعال در انتخابات دارند
نماينده ولي فقيه در سپاه: بنيانگذاران فتنه با فتنه گران متفاوت هستند
نعل وارونه «شركت نمي كنيم» و رو شدن تدريجي دست اصلاح طلبان (خبر ويژه)
ايران مثل آب خوردن تنگه را بست (خبر ويژه)
تنشان به تن اصلاح طلبان خورده؟! (خبر ويژه)
حالاكه برده شدي بايدمثل برّه باشي! (خبر ويژه)
بي بي سي: پايه هاي اقتصاد غرب هرگز مثل امروز لرزان نبوده است (خبر ويژه)
كسي نفهمه!من پوتينم اون يكي مدودف (خبر ويژه)



هندسه تعامل اصولگرايان (يادداشت روز)

شمارش معكوس براي انتخاباتي كه قرار است 60روز ديگر سرنوشت مجلس نهم را رقم بزند آغاز شده است. اينكه مسئوليت اصولگرايان در صورت بندي انتخابات چيست، موكول به چشم اندازي است كه ناظران از بلنداي آن به صحنه مي نگرند. انتخابات پيش رو از چند منظر قابل نظاره و ارزيابي است. 1- موقعيت ايران در جهاني كه دستخوش انقلاب و جابه جايي ژئوپولتيك قدرت است. 2- فشارها و دشمني قدرت هاي استكباري ناشي از احساس «بي آيندگي» 3- فتنه سال88 كه استعداد خيانتگري برخي گروه ها و طيف هاي سياسي داخلي را آشكار كرد 4- آرايش سياسي طيف هاي حاضر در ماراتن انتخابات 5- نحوه تعامل طيف هاي گوناگون اصولگرا (از وحدت و ائتلاف تا تمايز و رقابت و چالش با يكديگر) 6- نقش انتخابات مجلس در ترسيم تعاملات سياسي بعد از آن 7- فرصت ها، موقعيت ها، نيازها و اقتضائات، چالش ها و تهديدهاي عمومي كشور.
از متن اين ارزيابي و جمع بندي مجموعه تحليل هاست كه مي توان به مسئوليت ها و تكاليف اصولگرايان نزديك شد و الگويي براي رقابت طيف هاي سياسي در آينده و موضوع وحدت يا كثرت، تحت عنوان هندسه تعاملات سياسي اصولگرايان استخراج كرد.
1- مهندسي معقول و مشروع تعاملات اصولگرايان، جدا از شناسايي دو جبهه اصلي و موقعيت ويژه جمهوري اسلامي در تحولات شتابان جهاني نيست. رهبر معظم انقلاب 21مرداد 1388 در جمع شماري از اعضاي سپاه ولي امر(عج) بر لزوم اين موقعيت سنجي تأكيد كرده و مي فرمايند «بنده بارها اين جبهه هاي سياسي و صحنه هاي سياسي را مثال مي زنم به جبهه جنگ. اگر شما در جبهه جنگ نظامي، هندسه زمين در اختيارتان نباشد، احتمال خطاهاي بزرگ هست. براي همين هم هست كه شناسايي مي روند. يكي از كارهاي مهم در عمل نظامي، شناسايي است؛ شناسايي از نزديك كه زمين را بروند ببينند دشمن كجاست، چه جوري است، مواضعش چگونه است، عوارضش چگونه است، تا بفهمند چه كار بايد بكنند. اگر كسي اين شناسايي را نداشته باشد، ميدان را نشناسد، دشمن را گم بكند، يك وقت مي بيند كه دارد خمپاره اش را، توپخانه اش را آتش مي كند به طرفي كه اتفاقاً اين طرف، طرف دوست است نه طرف دشمن. عرصه سياسي عيناً همين جور است. اگر بصيرت نداشته باشيد، دوست را نشناسيد، دشمن را نشناسيد، يك وقت مي بينيد آتش توپخانه تبليغات شما و گفت وشنود شما و عمل شما به طرف قسمتي است كه آنجا دوستان مجتمعند نه دشمنان. در شناخت دشمن خطا نكنيم...»
2- اگر دشمني با جمهوري اسلامي را در چهره آمريكا و رژيم صهيونيستي مجسم بدانيم، بايد گفت سال ميلادي مصيبت باري براي اين دو گذشت. آمريكا و اسرائيل، ضربات اساسي در سال 2011 ميلادي خوردند كه سقوط تونس و مصر سرآغاز آن و خروج اجباري اشغالگران از عراق سرانجام آن بود. 17ارديبهشت ماه گذشته فريد زكريا در مجله تايم نوشت «با سقوط حسني مبارك، سومين ستون امپراتوري آمريكا در خاورميانه فرو ريخت. آمريكا از زمان پايان جنگ سرد، قدرت مسلط و بي رقيب در خاورميانه بود اما طي 10سال اخير آمريكا ظرفيت حفظ اين موقعيت شبه امپراتوري را از دست داده است... معناي تحولات انقلابي جديد براي آمريكا چيست؟ برژينسكي به من گفت كه اگر به سال 1975 برگرديد مي بينيد آمريكا متحد نزديك 4 كشور اصلي منطقه يعني ايران، مصر، تركيه و عربستان سعودي بود. امروز همه اين روابط دچار اختلال و مشكل شده اند.» 8ماه پس از اين تحليل، روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت يادآور مي شود «وضعيت امنيتي اسرائيل در سالي كه گذشت، سياه تر از آن چيزي شد كه تصور مي رفت. اكنون به مدد موشك هاي ايران، حزب الله، سوريه و حماس در غزه، ديگر نقطه اي در اسرائيل باقي نمانده كه در تيررس نباشد... اخباري هم كه از پيشرفت هاي هسته اي بدون توقف ايران مي رسد، نااميدكننده است... جهان عرب نيز تغييرات شگرفي را تجربه كرد، تغييراتي كه باعث شد اسرائيل در وضعيت بي ثباتي قرار گيرد و نتواند افق پيش روي خود را ببيند. وضعيت مصر بسيار بدتر از پيش بيني هاست. بحران اقتصادي كه بازتاب آن در تظاهرات خيابان هاي تل آويو ديده شد چالش ديگري است. در اين سال نقش ايالات متحده كاهش يافت و به تبع آن، اسرائيل در انزواي جهاني و منطقه اي فزون تري قرار گرفت.»
3- در شرايطي كه آمريكا وضعيت سقوط آزاد از موضع ابرقدرتي را تجربه مي كند و اسرائيل با واقعيت زوال دست به گريبان است، اقتدار الهام بخش و موج آفرين ايران به مثابه خاري در چشم حاكمان واشنگتن و تل آويو است. بنابراين، استخدام همه ظرفيت ها و فرصت هاي دشمني- از جنگ امنيتي در قالب خرابكاري و اخلال و ترور تا جنگ تمام عيار اقتصادي درحد هدف قرار دادن حوزه معاملات بانكي و نفتي ايران، و از جنگ تبليغاتي بين المللي تا هجمه به افكار عمومي ايران- طبيعي ترين اتفاق در جبهه آمريكايي- صهيونيستي است. با اين وجود دشمن به كندي و ناكارآمدي اغلب اين حربه ها يقين كرده و لااقل اثرگذاري آنها را متوقف به فعال شدن برخي فرصت ها در داخل- نظير سازمان فتنه اي كه از هم پاشيد- مي داند. آنها معتقدند جنگ مؤثر از داخل مرزهاي ايران و به واسطه فعال كردن گسل اختلافات سياسي آغاز مي شود. به زعم رصد گران اطلاعاتي غرب و براساس تجربه، فرصت انتخابات- همچنان كه جشن مردم سالاري و موعد نشاط سياسي عمومي است- مي تواند به تحريك گسل هاي اختلاف كمك كند و در فرآيند تعميق شكاف ها، نقاط كور و خارج از محدوده حساسيت را براي چالش هاي ضدامنيتي جريان هاي نفوذي فراهم سازد.
از اين زاويه نگاه، هر انتخابات در ايران فرصتي براي تصاعد و عبور دادن رقابت ها از مرزهاي مجاز شرعي و قانوني است. به تلقي دشمن اگر چنين شد، برخي دوستان سابق به نام رقابت چنان پنجه بر سيماي يكديگر مي كشند كه آثار و خاطرات آن تا مدت ها بعد باقي بماند و رقابت رفقا به ساحت عداوت ماندگار و فاز رفتارهاي گلادياتوري وارد شود. در اين مدل مطلوب دشمنان خارجي و بدخواهان داخلي، انرژي و ظرفيت طيف هاي اصولگرا بايد صرف «مراقبت»، «افشاگري»، «تخريب»، «مهار و تضعيف» و احيانا حذف يكديگر شود. معناي هدر رفت منابع قدرت اصولگرايان هم- كه اصالتا متعلق به ملت و نظام است- اين خواهد بود كه به مقدار اين هزينه ها، از سبد منابع اختصاص يافته براي تكاليف اصلي در دو مقياس ملي و بين المللي كاسته شود. يقينا دشمنان به موازات حسابي كه روي محافل فعال در فتنه- آشوب 88 باز كردند، روي رقابت ضد كاركردي اصولگرايان نيز سرمايه گذاري كرده اند. آنها كه در فتنه 88 لغزيدند يا برخي رفتارهاي آنها بوي قدرت طلبي و قبيله سازي مي دهد، مورد طمع ويژه هستند هر چند كه اصولگرايان معترض به اين لغزش ها نيز- اگر مراقب نباشند- معاف از طمع و طراحي دشمن نخواهند بود.
4- دو عنوان در مقابل راهبرد «وحدت» ديده مي شود؛ يكي «تفرقه» و دوم «كثرت». وحدت در مهندسي سازمان اصولگرايان و تعامل طيف هاي حاضر در جبهه اصولگرا، راهبرد هميشگي است كه هرگز و با هيچ بهانه اي نمي تواند مورد خدشه قرار گيرد (جذب حداكثري و دفع حداقلي با اقتضائات آن، روش عملياتي وحدت و الفت است). بنابراين تفرقه و تشتت و تزاحم و تضاد، مطلقا با اقتضائات اصولگرايي نسبتي ندارد. اما «كثرت» و «تنوع» و به رسميت شناختن تفاوت هاي سليقه اي- و نه اصولي- چه؟! آيا نمي توان به مدلي از مهندسي تعاملات اصولگرايان رسيد كه بنياد آن وحدت و هماهنگي گروه ها در عين به رسميت شناختن تفاوت ها و تنوع ها باشد؟ بلافاصله بايد گفت كه اين پيشنهاد، به معناي رسميت بخشيدن به «سهم طلبي» محض برخي محافل سياسي بي ثبات و معلق زن نيست.
مدل «وحدت در عين كثرت» و «كثرت در عين وحدت» ضمن اينكه از نگاه عقلي مطلوب به نظر مي رسد، اقتضاي دوران جديد انقلاب- پس از قيام الهي 9 دي و تدفين فتنه آن روزگار- هم هست. به اين معنا كه اولا؛ با آشكار شدن نفاق و خيانت هاي پياپي شاكله جريان موسوم به اصلاح طلبي و ثانيا پديداري ظرفيت هاي فراوان جبهه پردامنه اصولگرايي، مي توان مدل تازه اي براي مسابقه و رقابت هاي سياسي قاعده مند در چارچوب نظام تعبيه كرد مشروط بر آن كه مدل تازه منتهي به اعوجاجات و انحرافات و كاستي ها و خسارت هاي مدل پيشين نشود و كثرت گروه ها و احزاب و طيف ها، غفلت از اولويت ها و فرصت ها و تهديدها را تحميل نكند. حقيقت آن است كه برداشت گروه پرشماري از اصولگرايان درباره سازمان وحدت و انسجام، محدود به سقف كوتاه انتخابات و ائتلاف هاي فصلي معطوف به آن است. به همين دليل هم طي دهه گذشته كه با انبوهي از چالش ها و فشارهاي خارجي و نفاق داخلي مواجه بوده ايم، جبهه اصولگرايي آن چنان كه بايد و شايد- و با شفافيت و صراحت- صاحب سازمان جامع و مانع نشده است. نتيجه طبيعي اين روند نيز مجادلات لفظي فصل انتخابات است كه مثلا تركيب جبهه متحد چه كساني و چند به علاوه چند باشند؟ يا مثلا نسبت جبهه پايداري با جبهه متحد چيست؟ و قس علي هذا. موضوع انتخابات پيش رو و ارائه فهرست واحد يا چند گانه مستثناي بحث ماست و بايد آن را به تناسب اقتضائات تك تك حوزه هاي انتخابيه (حضور يا عدم حضور عناصر منحرف) سنجيد اما ضرورت دارد از هم اكنون استارت مهندسي سازمان جديد اصولگرايان زده شود.
5- همه اضلاع جبهه اصولگرايي نسبت به وحدت راهبردي و مراقبت از رفتارهاي ابهام آفرين و اتهام برانگيز كه در ذات خود نفاق پرور و فتنه انگيز است، مسئوليت دارند. مشروح بيانات ولي امر مسلمين در ديدار اعضاي فراكسيون انقلاب اسلامي (21 دي ماه 1388) همچنان كه آسيب شناسي تعاملات طيف هاي اصولگراست، يك دنيا حرف ناگفته هم از جمله با صاحبان منصب و مسئوليت دارد. خوب است اين بيانات و بيانات مشابه دست به دست اصولگرايان بگردد و نقشه راه ما باشد. ايشان در آن ملاقات ضمن تكريم تكليف گرايي در حوزه امر به معروف و نهي از منكر، بر لزوم پافشاري و پايداري بر اصول، و شاكر بودن به خاطر اين ايستادگي تاكيد مي كنند و سپس مي فرمايند «يك مطلب كلي را ما بايد هميشه در نظر داشته باشيم و آن اين است كه توقع كم گذاشتن در كفه حق را از همه كس بايد داشت... بايد يك مقداري آماده بود براي آنچه كه انسان آن را كوتاهي و جفا و بي وفايي بنامد. بالاخره واقعيت عالم اين است... شماها تذكرات تان را بدهيد. اگر منكري مي بينيد نهي از منكر كنيد، اگر چنانچه معروفي زمين مانده امر به معروف كنيد اما اين موجب نشود كه آدم اين منكر را يا اين نقطه منفي را بهانه قرار بدهد و راهش را جدا كند يا فرض كنيد كه فاصله ايجاد شود يا تعارض كند يا تخريب كند، كما اينكه بعضي ها همين جورند... سعي كنيد بيش از آن مقداري كه حد و حق اين اشكالات است، حساب باز نكنيد... راه حمل بر صحت را به كلي و در مواردي نبنديد... وحدت مهم است. اين را بايد حفظ كرد ولو با اغماض هايي. بعضي اغماض ها ممكن است اعتراض برخي ديگر را متوجه انسان بكند. خوب، بكند ولي آدم بايد ببيند حق چيست. يك جاهايي بايد برخي اغماض ها را براي يك مصلحت بزرگتري انجام داد كه حالا در اين مورد بحث ما مصلحت، اتحاد و اتفاق و يك حرف زدن و يك صدا داشتن و اينهاست.»
محمد ايماني

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323
كيهان و خوانندگان

¤ خداوند كريم و مهربان به سه طريق دعاهاي بندگانش را پاسخ مي دهد. اول اينكه مي گويد آري و آنچه كه خواسته اي عطا مي كند. دوم پاسخ نه داده ولي بهتر از چيزي كه درخواست كرده اي به تو مي دهد و از همه مهم تر مي گويد صبر داشته باش و بهترين پاداش صبر را نصيبت مي كند. بدين ترتيب تمام دعاها مستجاب است.
4369---0913
¤ دو دسته مخالف بزرگداشت 9 دي بوده و هستند: دسته اول فتنه گراني كه با حمايت هاي خود از فتنه گران هتك حرمت عاشورا را رقم زدند و فرزندانشان در آن نقش داشتند دسته دوم ساكتين كه با مواضع دو پهلوي خود به فتنه گران تنفس مصنوعي دادند.
2505---0912
¤ لطفاً اسامي نمايندگاني را كه با گزارش كميسيون اصل نود درباره جريان فتنه 88 مخالفت كردند، منتشر كنيد تا در اين دوره به آنها رأي ندهيم.
3294---0913
¤ با توجه به قرائت ناگفته هاي فتنه 88 در مجلس شوراي اسلامي و مجرم بودن مهدي هاشمي و ارتباط سران فتنه با آمريكاي جهانخوار، از قوه قضائيه انتظار مي رود به وظيفه شرعي و ذاتي خود جامه عمل بپوشد و دل امت حزب الله را با تعقيب، دستگيري و محاكمه فتنه گران شاد نمايند.
يك هموطن
¤ شرط ادب آنكه شك به مولا نكنيم
در محضر او ترك اولي نكنيم
فرمان دهد ار ميان آتش برويم
فرمان ببريم، سؤال بي جا نكنيم
نهم دي دفع فتنه جاودانه باد
9271---0912
¤ سوريه اگر امنيت و آرامش در كشور خود را مي خواهد، امنيت و آرامش داخلي كشور قطر را به هم بريزد تا قطر به خودش مشغول شود! راه دومي وجود ندارد. رسانه هاي قطر با دادن كد به افراد سوري آنها را دعوت به شورش مي كنند.
برزگر از شيراز
¤ يكي از عوامل ترويج بدحجابي و پوشش هاي زننده در جامعه بي توجهي كاركنان خانم به كارگيري شده در شركت ها و مؤسسات در خصوص عفت و عفاف و حريم هاي اخلاقي مي باشد.
0586---0912
¤ در برخي از دادگاهها به طور علني توسط قضات به مردم توهين مي شود و متأسفانه مرجعي براي تظلم خواهي نمي شناسيم. براي اطلاع شما عرض مي كنم در دادگاه خانواده مجتمع... يكي از قضات به واسطه رعايت حجاب به بنده توهين كرد و چون دستم به جايي نمي رسد نمي توانم شكايت كنم.
م-س
¤ بنويسيد سريال در حال پخش «تا ثريا» براي بينندگان برنامه به ويژه نوجوانان بدآموزي زيادي دارد. مسئولين امر در مورد پخش اين سريال تجديدنظر داشته باشند.
3007---0918
¤ مطابق آمار سرشماري جديد جمعيت روستايي كشور نسبت به گذشته كمتر شده است. آيا چنين وضعيتي براي توليد كشور خطرناك نيست، درخواست تهيه گزارش و چاپ مطالب مربوط به اين موضوع را در روزنامه داريم.
8965---0912
¤ از مسئولين دولتي بپرسيد سهام عدالت به كجا ختم شد؟ چرا برخي از آن برخوردار شدند و برخي بي بهره ماندند؟ از سود آنها چه خبر؟ چرا عده اي به نوايي رسيدند و بسياري اندرخم يك كوچه اند؟
نقش جهان
¤ بيش از 60 هزار قطعه زمين در هشتگرد جديد از جمله فاز 1 بلوك 10 و... به افراد واگذار شده است و مجوز ساخت يك طبقه ويلايي روي پيلوت داده اند و به همين علت هيچ كس راضي به ساخت منزل نشد. متأسفانه مهندس شركت ... اعلام مي كند كه ما از خدا مي خواهيم كسي به اينجا نيايد با توجه به وضعيت آلودگي تهران و ضرورت مهاجرت افراد از تهران به شهرهاي همجوار از وزير محترم راه و شهرسازي درخواست داريم كه نسبت به حل مشكل فوق مساعدت ويژه اي نمايند تا افراد بتوانند حداقل 2 طبقه روي پيلوت بسازند.
جمعي از مالكين زمينهاي هشتگرد
¤ بيش از 60 سال است كه هر سال دو نوبت مقداري برنج و روغن به كاركنان بانك ملي شاغل و بازنشسته تحويل مي گردد با توجه به حوادث و رخداد اختلاس اخير و انتخاب مديرعامل جديد بحث حذف اين مواد شايع شده است كه نگراني هايي را براي كاركنان به وجود آورده كه قصد اعتراض صنفي دارند، چرا عده زيادي از كاركنان خدوم اين بانك بايد به خاطر جرم مديرعامل قبلي از يك موهبت 60 ساله محروم شوند. ديگران جرم مرتكب مي شوند و افراد پايين بايد جريمه شوند؟ اين عدالت است؟
جمعي از كارمندان و كاركنان بانك ملي
¤ بليت قطار را از سايت شركت رجاء به صورت اينترنتي خريداري كردم . ولي وقتي براي تحويل گرفتن آن مراجعه كردم به دليل وجود مشكل در سيستم اينترنتي شركت مذكور بليت صادر نشد، در نتيجه نتوانستم سوار قطار بشوم و در شهر غريب آواره شدم. به بازرسي هم شكايت كردم در كمال تعجب به جاي دلجويي گفتند اين مسائل عادي است و پيش مي آيد.
6909---0917
¤ از حضور رياست محترم قوه قضائيه سؤال شود وقتي ماده 18 اصلاحي قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب به قوت خود باقي است به چه استنادي به رؤساي دادگستري هاي استان بخشنامه شده است كه درخواست هاي مردم پذيرفته نشود.
2082---0913
¤ از آنجا كه منزل ما در محدوده طرح ترافيك قرار گرفته هنگام خروج از طرح ترافيك توسط دوربين 270 هزار تومان جريمه شدم. چرا راهي براي نجات ما به وجود نمي آورند كه چنين اجحافي در حق ما صورت نگيرد؟
2269--0912
¤ به قشر مرفه جامعه كه سهم قشر مستضعف را خورده اند عرض مي كنم كه بياييد وجدان خود را قاضي قرار دهيد و چند صباحي بگذاريد اين قشر محروم و انقلابي هم بخشي از اموالي كه شما مصرف كرده ايد آنها نيز مصرف نمايند و اين قدر به آب و آتش نزنيد.
4643---0936
¤ به عنوان راننده بياباني سال گذشته كه آزمايش اعتياد مي داديم مبلغ سه هزار و پانصد تومان پرداخت مي كرديم ولي امسال اين مبلغ به دوازده هزار تومان افزايش يافته است. از اين بابت گلايه اي نداريم. گلايه ما از برخوردهاي دور از ادب كاركنان مركز بهداشت تنكابن با مراجعين است. متأسفانه حتي پاسخ سلام مراجعه كنندگان را هم نمي دهند. از وزير محترم بهداشت درخواست رسيدگي داريم.
غلامي

 



تنگه (گفت و شنود)

گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: اوباما طرح تحريم بانك مركزي ايران را امضاء كرد.
گفت: كه چي بشود؟
گفتم: براساس اين طرح هر شركت خارجي كه با بانك مركزي ايران معامله كند از مبادلات مالي و تجاري با آمريكا محروم مي شود.
گفت: يعني اوباما طرح تحريم شركت هاي آمريكايي و اروپايي را امضاء كرده است چون ايران مثل هميشه مي تواند نيازهاي خود را از طريق ساير كشورها تامين كند.
گفتم: اتفاقاً چند اقتصاددان آمريكايي نيز همين نظر را دارند و گفته اند، ايران ضرري نمي كند ولي مي تواند با بستن تنگه هرمز، اقتصاد بحران زده آمريكا و اروپا را فلج كند.
گفت: بعضي از سناتورها پيشنهاد كرده اند آمريكا در صورت بسته شدن تنگه هرمز براي باز كردن آن دخالت كند ولي سازمان «سيا» با اشاره به اقتدار ايران و شكست هاي پي درپي آمريكا در منطقه، اين پيشنهاد را احمقانه دانسته است.
گفتم: حيوونكي درست فهميده!... از پشه پرسيدند چرا زمستان ها پيدايت نمي شود؟ گفت؛ نه اين كه تابستان ها خيلي ما را تحويل مي گيرند؟!

 



تحريم سران فتنه جواب عكس داد
اصلاح طلبان حضور فعال در انتخابات دارند

سرويس سياسي-
در اعتراض به تحريم انتخابات توسط سران و برخي از شخصيت هاي فتنه گر، اصلاح طلبان حضور فعال در انتخابات را دنبال مي كنند.
محمدرضا خباز عضو فراكسيون خط امام(ره) مجلس شوراي اسلامي تحريم انتخابات را از سوي اصلاح طلبان رد كرد و گفت: اصلاح طلبان از همه مردم براي حضور در انتخابات دعوت مي كنند وي در گفت وگو با ايسنا افزود: هيچ جريان سياسي در كشور قائل به تحريم انتخابات نيست، چرا كه تحريم تنها دشمنان انقلاب اسلامي را خرسند مي كند و قطعاً اصلاح طلبان نيز دست به تحريم انتخابات نخواهند زد.
وي با بيان اينكه تاكنون هيچ اصلاح طلبي تحريم انتخابات را مطرح نكرده است، افزود: اصلاح طلبان در انتخابات آتي شركت خواهند كرد.
اين عضو فراكسيون خط امام(ره) مجلس گفت: اصلاح طلبان در چارچوب قانون اساسي فعاليت مي كنند و اقدامات مغاير قانون اساسي، منافع ملي و عزت ملي را نمي پذيرند.
در اين زمينه 14 حزب اصلاح طلب با اعلام موجوديت جبهه مردم سالاري حضور فعال خود را در انتخابات اعلام كردند.
مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردم سالاري يكشنبه در نشست خبري اعلام موجوديت جبهه مردم سالاري كه در محل حزب آزادي برگزار شد، اظهار داشت: اين جبهه متشكل از 14 حزب قانوني با گرايش اصلاح طلبي است.
دبيركل حزب مردم سالاري بر همين اساس با 14 حزب اصلاح طلب اين تشكل اشاره و تصريح كرد: حزب مردم سالاري، حزب آزادي، حزب اتحاد ملي ايران، ميهن اسلامي، فرزندان ايران مستقل، كار، كانون همبستگي فرهنگيان ايران، كانون فارغ التحصيلان آذربايجان غربي، فارغ التحصيلان ابوريحان بيروني، جمعيت سياسي اقتدار ملي ايران، جمعيت طرفدار نظم و قانون و انجمن دانشگاهيان دانشگاه اصفهان احزاب جبهه مردم سالاري را تشكيل مي دهند.
وي با تأكيد بر اينكه همه اين احزاب از ماده 10 احزاب مجوز دارند، گفت: 26دي ماه همايش و اعلام موجوديت رسمي جبهه مردمسالاري با حضور كانون هاي مركزي و احزاب صورت خواهد گرفت.
كواكبيان همچنين به منشور جبهه مردمسالاري اشاره و اضافه كرد: اين منشور در 5 محور با عنوان اعتقاد به ارزش هاي ديني و اصول اسلامي، اعتقاد به بند خط امام براساس بنيادهاي انقلاب و حفظ ميراث امام(ره) و شهدا، اعتقاد به قانون اساسي به ويژه حقوق ملت ها توجه به مطالبات و حقوق مردم به ويژه حق آزادي بيان، حق امنيت اقتصادي و سياسي و همچنين اعتقاد به منافع ملي در سطح بين المللي است.
دبيركل حزب مردمسالاري همچنين گفت: اميدواريم شوراي نگهبان طبق قانون با برخورد بي طرفانه در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات تصميم بگيرد، همچنين جبهه مردمسالاري رقيبي براي شوراي هماهنگي اصلاحات نبوده و براساس همان مواضع حركت مي كند.
اصلاح طلبان ليدر
و صاحب ندارند
حجت الاسلام سعيد ذاكري عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه بنده به تكليف و احساس خود در قبال انتخابات عمل كرده و داوطلب نمايندگي مجلس نهم شده ام، گفت: مهم نيست كه راي بياورم يا نه، بلكه مهم اين است كه صحنه سياست و طرفداري از نظام خالي نباشد.
وي در اين زمينه افزود: البته جريان اصلاحات از ابتدا هدايتگر مشخصي نداشت چرا كه اگر ليدر و هدايتگر مشخصي در كار بود، جبهه اصلاحات به اين روز نمي افتادند.
عضو شوراي حزب مركزي اعتماد ملي تصريح كرد: از ابتدا هم تشتت آراء در جريان اصلاح طلب وجود داشت و اساسا جريان اصلاحات با 18 گروه با سليقه هاي مختلف تشكيل شد و در حال حاضر هم اصلاح طلبان ليدر و مديريت مشخصي ندارند.
ذاكري ادامه داد: همين چند تصميمي هاي اخير درباره حضور در انتخابات، نشان مي دهد كه نظمي در جبهه اصلاحات وجود ندارد و هاشمي و خاتمي هم به آن معنا مدير و هدايتگر جبهه اصلاحات نيستند، بلكه آنها افرادي هستند كه ممكن است برخي به نظرات آنها توجه كنند اما خيلي ها هم حرف خود را زده و بنابر منش خود عمل مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: اصلاحات از ابتدا به درستي تعريف نشد كه اساسا معناي اصلاحات يعني چه و قرار است كه چه كاري انجام شده و چه چيزي اصلاح شود؛ از همان ابتدا حتي مشخص نشد كه اصلاحات قرار است براساس كدام منشور تشكيل شود.
عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي اظهار داشت: چون اصلاحات از ابتدا تعريف مشخصي نداشت و الان هم ندارد، پس ليدر و صاحب مشخصي هم ندارد و اختلاف نظر زيادي در ميان گروه هاي اصلاح طلب وجود دارد.
هاشمي تكذيب كرد
سخنان صادق زيبا كلام مبني بر نظر هاشمي رفسنجاني براي عدم شركت در انتخابات، توسط دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تكذيب شد.
صادق زيباكلام در تماس با خبرگزاري فارس گفت: به استحضار مي رساند پيرو مصاحبه اي كه از اين جانب در تاريخ 10 دي ماه سال 90 با عنوان «نظر هاشمي رفسنجاني عدم شركت در انتخابات است» در خبرگزاري فارس منتشر شد، از دفتر آيت الله هاشمي رفسنجاني با حقير تماس گرفته شد و گفتند كه جناب ايشان اين خبر را تكذيب مي كند.
اين نكته را اضافه مي كنم آنچه بنده درخصوص عدم شركت آقاي هاشمي رفسنجاني در انتخابات گفته بودم صرفا نظر شخصي و برداشت خودم بوده است.
زيباكلام تصريح كرد: حاجت به گفتن نيست كه بنده هيچ نمايندگي از جانب آيت الله هاشمي ندارم و اساسا هيچ ارتباطي مطلقا با ايشان ندارم و در اين فقره هم ايضا هيچ گونه گفت وگو و تماسي اعم از مستقيم يا غيرمستقيم با وي نداشته ام و صرفا استنباط خودم را به آن خبرگزاري ابراز داشته ام كه با نظر آيت الله هاشمي رفسنجاني مطابقت نداشته است.
صادق زيباكلام فعال سياسي اصلاح طلب روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاري فارس اعلام كرده بود كه نظر هاشمي رفسنجاني عدم شركت در انتخابات است.
 



نماينده ولي فقيه در سپاه: بنيانگذاران فتنه با فتنه گران متفاوت هستند

نماينده ولي فقيه در سپاه، بنيانگذاران فتنه را متفاوت با فتنه گران دانست.
حجت الاسلام والمسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه در همايش تجليل از پيشكسوتان بسيج كه صبح يكشنبه برگزار شد در خصوص مراحل شكل گيري فتنه، گفت: مرحله اول در هر فتنه اي عناصري است كه بنيانگذار فتنه هستند و گروه و جرياني كه فكر انحرافي و غيرالهي دارند و در اتاقي مي نشينند و براي فكر انحرافي و غير الهي خود طراحي و برنامه ريزي مي كنند.
وي افزود: گروه دوم كساني هستند كه زمينه و بستر براي جابجايي چهره ها را فراهم مي كنند و در مرحله بعد وقتي جابجايي انجام گرفت و ولايت الهي كنار زده شد جبهه حق در برابر اين توطئه ساكت نمي شود و نوبت به حذف فيزيكي از سوي فتنه گران مي رسد.
نماينده ولي فقيه در سپاه تأكيد كرد: آنهايي كه امكانات، شرايط و نيرو براي فتنه جمع كرده اند و آنهايي كه ساختمان، امكانات، رسانه، روزنامه و تريبون در اختيار فتنه قرار دادند، گروه بعدي هستند.
سعيدي تأكيد كرد: گروه بعدي آنهايي هستند كه در مقابل فتنه سكوت كردند يا به آن رضايت دادند. در دنيا فرقي بين راضيان و ساكتين فتنه نيست. كسي كه ساكت است مثل كسي است كه از فتنه راضي است، مي ماند.
وي خطاب به ساكتين و راضيان فتنه، گفت: شما اگر نتوانستيد به نداي علي زمان خود پاسخ دهيد و پيشتاز مقابله با فتنه باشيد، چرا توقع داريد در ليست انتخابات قرار بگيريد و نماينده جامعه باشيد.
نماينده ولي فقيه در سپاه در خصوص تفاوت مراحل براندازي، اظهار داشت: بنيانگذاران فتنه با فتنه گران متفاوتند، تأسيس كنندگان فتنه ممكن است روي صحنه نباشند و افراد ديگري مجري فتنه باشند. پايه گذاران و بانيان ظلم معمولاً ناپيدا، نامحسوس و ناشناخته اند.
وي ادامه داد: فتنه گران را مي توان معرفي كرد ولي مؤسسان فتنه را نمي توان. برخي مي گويند چرا موسوي و كروبي را محاكمه نمي كنند، دليلش اين است كه آنها حريم و يك عده هوادار دارند كه من نمي توانم اسم هواداران آنها را ببرم.
وي با بيان اينكه فتنه سال 88 متعلق به آن سال نبود، گفت: غير از موسوي و كروبي عناصر و بنيانگذاران اصلي و عوامل پشت پرده فتنه را يا نمي توان شناخت و يا به راحتي نمي توان معرفي كرد، چون حريم دارند و اين فتنه را عجيب و سخت مي كنند.
سعيدي با اشاره به نكات مورد اهميت و هشدارهاي مقام معظم رهبري در انتخابات آتي، اظهار داشت: امنيت انتخابات، ضرورت مشاركت حداكثري، نگراني از امنيتي شدن انتخابات، تأكيد بر روي اتحاد بر روي افرادي كه بر اصول انقلاب پايبندند از نكات مورد اهميت در انتخابات آتي است.
وي افزود: ممكن است بقاياي فتنه بخواهند دست به فتنه گري بزنند و همچنين ممكن است بيگانگان بار ديگر از فرصت سوء استفاده كنند و ضعف دستگاه هاي اجرايي و نظارتي ممكن است زمينه ساز وقوع اين اتفاقات باشد.
نماينده ولي فقيه در سپاه با تأكيد بر اينكه جريان هاي داخلي بايد در جهت گيري هاي خود دقت كنند، اظهار داشت: جريان موسوم به انحراف زمينه اي را فراهم كرد كه ممكن است شائبه دوگانگي در حاكميت را تداعي كند.

 



نعل وارونه «شركت نمي كنيم» و رو شدن تدريجي دست اصلاح طلبان (خبر ويژه)

سخنگوي فراكسيون اقليت با زير پا گذاشتن ادعاي خاتمي گفت احتمال ارائه فهرست انتخاباتي توسط اصلاح طلبان وجود دارد.
خاتمي آخرين بار به نيابت از جبهه اصلاحات ادعا كرده بود اين طيف در انتخابات شركت نمي كند و نامزد معرفي نخواهد كرد. با اين حال، چراغ اول را محمدرضا تابش رئيس فراكسيون اقليت (خواهرزاده خاتمي) با نامزدي خود روشن كرد و چراغ دوم را داريوش قنبري سخنگوي فراكسيون روشن كرده كه به «فرارو» مي گويد: برخي تشكل هاي اصلاح طلب تمايل به دادن ليست دارند و اگر شرايط مساعد باشد، احتمال دادن ليست وجود دارد.
روز گذشته محمد زارع فومني رئيس ائتلاف اصلاح طلبان جوان به باشگاه خبرنگاران گفت: با ثبت نام اصلاح طلبان در انتخابات، عبور از خاتمي كليد خورده است.
محمدرضا تابش نيز با دفاع از مشاركت در انتخابات به ايسنا گفته است: حيات احزاب و گروهها در مشاركت آنها در عرصه انتخابات است.
وي اضافه كرد: علايق انسان به انقلاب اسلامي كه مردم در آن سهم اول و اساسي را داشتند، از بذل جان و مال شان فروگذار نكردند و در مقابل هجمه هاي دشمنان خارجي مردانه ايستادند و اين نهال انقلاب را بارور كردند و تا به اينجا رساندند باعث مي شود انسان نتواند بي تفاوت از كنار قضايا بگذرد اما از سوي ديگر برخي تنگناها و گرفتاري ها هم در جامعه وجود دارد. در همين حال يكي از اصلاح طلبان فراري در تحليلي كه براي راديو فردا نوشت، تصريح كرد: از ديد نظام حضور اصلاح طلبان بدون توبه و تجديدنظر در مسيري كه در سال 88 پيمودند منتفي است و نظام ديگر نيازي به شركت آنها نمي بيند.

 



ايران مثل آب خوردن تنگه را بست (خبر ويژه)

ايران نشان داد مي تواند به سادگي آب خوردن تنگه هرمز را ببندد.
پايگاه صهيونيستي دبكا ضمن انتشار مطلب فوق نوشت: ايران انواع موشك ها را در مانور دريايي كه بر كرانه هرمز برگزار مي كند، شليك كرد. به گزارش انتخاب به نقل از دبكا، ايران ثابت كرد بستن تنگه هرمز براي اين كشور به سادگي آب خوردن است.
قبل از شليك موشك ها، ايران آب هاي ارضي خود را بست. به مدت 5 ساعت در روز شنبه، هيچ كشتي جنگي، تجاري و نفتكشي از تنگه هرمز عبور نكرد در عوض، در حدود ساعت 9، يك مقام ارشد نيروي دريايي ايران به نام محمود موسوي به «پرس تي وي» گفت كه هيچ موشكي شليك نشده است.
وي افزود: پرتاب موشك ها در روزهاي آينده انجام مي گيرد.
به نوشته دبكا، به مدت پنج ساعت، كشتي هاي تمام جهان از هشدار ايران اطاعت كردند و از تنگه هرمز عبور نكردند. پيام ايران به برخي كشورها كه پايگاه هاي نظامي آمريكا را در خود جاي داده اند اين بود كه نمي توانند از دست موشك هاي اين كشور بگريزند.
كانال 10 تلويزيون اسرائيل نيز در گزارشي اعلام كرد: نيروي دريايي ايران در رزمايش خود توانايي مسدود كردن تنگه استراتژيك هرمز را به نمايش گذاشت. وسعت منطقه مانور دريايي ايران دو ميليون متر مربع است. دست كم يك سوم نفت جهان از تنگه هرمز عبور مي كند.

 



تنشان به تن اصلاح طلبان خورده؟! (خبر ويژه)

براساس گزارش روزنامه ايران، حلقه نزديك به مشايي هيچ نامزدي در انتخابات مجلس ندارد!
روزنامه مذكور مطلبي با عنوان «گزارش ايران از تركيب داوطلبان؛ چهره هاي شاخص جناح ها در انتخابات» منتشر كرد كه در آن آمده است: نگاهي به آرايش سياسي داوطلبان رقابت در انتخابات مجلس نشان مي دهد تقريبا تمامي گرايش هاي سياسي موجود در كشور در اين تركيب نمايندگاني دارند.
روزنامه ايران آنگاه به درج نام جبهه متحد اصولگرايان، جبهه پايداري، جبهه ايستادگي، و اردوگاه اصلاح طلبان به عنوان طيف هاي حاضر در انتخابات پرداخت و درصد مربوط به نامزدهاي هريك از اين طيف ها را اعلام كرد.
آنچه در اين ميان جالب توجه است اين كه هيچ اثري از فهرست جريان منسوب به حلقه مشايي ديده نمي شد حال آن كه به تصريح عباس اميري فر، اين جريان براي دوسوم كرسي هاي مجلس(220 نفر) برنامه ريزي كرده است.
ظاهرا اين طيف نيز ترجيح داده اند به اصلاح طلبان اقتدا كرده و فعلا با چراغ خاموش حركت كنند. اين تقليد از شيوه پنهانكارانه مدعيان اصلاح طلبي در حالي است كه علي اكبر جوانفكر از اعضاي اصلي حلقه مورد بحث ادعا مي كند ما نه اصلاح طلب هستيم و نه اصولگرا. در سال 88 نيز ميرحسين موسوي در حالي كه در خدمت پروژه شبه اصلاح طلبان- نفاق سبز- قرار داشت، سعي مي كرد خود را فراتر از دو قطبي اصلاح طلب- اصولگرا جا بيندازد. محافل چراغ خاموش تصور مي كنند به شيوه پنهانكاري و استفاده از افراد خاكستري مي توانند شوراي نگهبان را دور بزنند و اين در حالي است كه اين شورا و دفاتر نظارتي آن اشراف روشني بر عرصه دارند.
گفتني است روز گذشته خبري در برخي سايت ها منتشر شد كه تعداد افراد ثبت نام كرده از سوي حلقه مورد بحث را بالغ بر 500 نفر اعلام مي كرد.

 



حالاكه برده شدي بايدمثل برّه باشي! (خبر ويژه)

عضو دم دستي گروه هاي ضد انقلاب كه به آمريكا پناهنده شده و به استخدام راديو آمريكا درآمده است مدعي شد كه مردم ايران خودشان نمي توانند از خود در برابر حكومتشان دفاع كنند و آمريكا بايد در امور كشور دخالت كرده و به آنها كمك كنند!
شبكه بي بي سي فارسي در برنامه اي كه با حضور مجيد محمدي و عبدالكريم لاهيجي با موضوع «نقد اپوزيسيون از اوضاع سياسي ايران» برگزار كرد به اين مسئله پرداخت كه وابستگي اپوزيسيون داخلي ايران به كشورهاي غربي تا چه حد مفيد و امكان پذير است. در اين ميان مجيد محمدي كليه اقدامات آمريكا عليه ايران را توجيه كرده و نتيجه گرفت كه تنها راه پيش روي جبهه اصلاحات وابستگي آشكار به آمريكاست!
وي البته در خلال اين نشست به اين نتيجه رسيد كه آمريكا حتي بايد در امور كشورهاي ديگر دخالت داشته باشد و براي اين مفهوم، عبارت عجيب «دخالت بشردوستانه» را به كار برد.
محمدي در شبكه بي بي سي به صراحت گفت:
من معتقد هستم در شرايطي كه جان انسان ها به شكل جمعي مورد مخاطره قرار بگيرد، اين حق را مي شود براي افرادي كه خارج از حيطه ملي هستند، قائل شد كه دخالت بكنند. از اين جهت من هم از دخالت بشردوستانه حمايت مي كنم و هم معتقد هستم كه دخالت بشردوستانه مي تواند مفيد و موثر باشد.
وي البته توضيح هم داد كه اين توصيه اش به خاطر ناتواني مردم ايران است و گفت:
در ادبيات مخالفت با دخالت، معمولا اين نكته تصريح مي شود كه مردم ايران هستند كه بايد با حكومت مشكل خود را در مورد نقض حقوق بشر و غيره حل كنند. البته من اين را چندان نمي پذيرم براي اين كه مردم ايران در شرايطي هستند كه مانند يك زن يا كودكي هستند كه در خانه مورد برخوردهاي خشن و سركوب شديد مرد خانواده قرار گرفته اند اينها خودشان نمي توانند از خود دفاع كنند، همسايگان بايد دخالت كنند و بايد به پليس زنگ بزنند و پليس هم كه مي آيد از اين افراد بايد حمايت كند و محدوديت ايجاد كند. حتي اگر پدري قرار است پدر باشد بايد محدوديت هاي قانوني براي او ايجاد كند.
وي درباره تحريم هاي آمريكا عليه ايران گفت؛
ببينيد در مورد تحريم ها، تحريم هاي سياسي را تقريبا اپوزيسيون با آن همدلي دارد و عموما موافق هستند كه مقامات ايراني نبايد با غرب رفت و آمد كنند. اين كه روابط بايد تا حدي كاهش پيدا كند اين توافق وجود دارد. در تحريم هاي اقتصادي توافق وجود ندارد، اما من معتقدم كه به دليل اين كه مردم ايران سهم بسيار كوچكي از درآمد ناخالص ملي ايران و فروش نفت دارند تحريم ها بايد گسترش پيدا كند، چون بخش عمده آن هزينه هاي حكومت كردن است و هزينه هاي سلطه جمهوري اسلامي در آمريكاي لاتين.
محمدي همچنين سعي مي كرد اثبات كند كه سياست آمريكا حمايت از ثبات سياسي و امنيتي منطقه است و براي اثبات آن به اين مطلب متوسل شد.
همين امروز اگر دولت آمريكا ببيند كه در ايران تحت حاكميت جمهوري اسلامي و با برنامه اتمي حركت هايي بخواهد اتفاق بيفتد كه ثبات منطقه به خطر بيفتد، ممكن است دولت امروز ايران را بر اپوزيسيون كاملا ترجيح بدهد، در دوره هايي هم همين طور بوده.
گفتني است مجيد محمدي بعد از فرار به آمريكا و اخذ پناهندگي در نامه اي به عليرضا نوري زاده نوشته بود آمريكا اپوزيسيون پناهنده را به چشم برده نگاه مي كند و نوري زاده براي وي توضيح داده بود كه در مقابل امتياز(!) پناهندگي نبايد نسبت به درخواست هاي رابط آمريكايي خود گلايه اي داشته باشد!

 



بي بي سي: پايه هاي اقتصاد غرب هرگز مثل امروز لرزان نبوده است (خبر ويژه)

«طي 20 سال گذشته هرگز ساختار و پايه هاي اقتصاد غرب را چنين لرزان نديده ام».
مارتين وبر دبير بخش اقتصادي سرويس جهاني BBC ضمن بيان مطلب فوق مي گويد: من 20 سال است دبير اقتصادي بي بي سي هستم و در پايان هر سال به مرور اخبار اقتصادي مي پردازم اما در اين مدت هيچ گاه ساختار و پايه هاي اقتصادهاي غربي را به لرزاني امروز نديده ام. همه چيز به بدهي ختم مي شود. دهه گذشته هنگامه هياهوي «امروز بخر، فردا پولشو پرداخت كن» در ايالات متحده و اروپا بود. شركت ها، اشخاص و بانك ها به قرض معتاد شده اند. اما تا 2011 اعتماد عمومي بر اين بود كه بدهي هاي دولتي در اقتصادهاي بزرگ تحت كنترل هستند.
وي ادامه مي دهد: بدهي آمريكا اكنون سر به 15تريليون (15هزار ميليارد) دلار مي زند كه به معني 50 هزار دلار به ازاي هر شهروند آمريكايي است. جمع بندي بر اين بود كه كسري بودجه هاي هنگفت فعلي را مي توان با درآمدهاي مالياتي حاصل از رشد بالاي آينده تسويه كرد. اما در عوض رشد اقتصادي رو به كاهش گذاشته و برخي براي سال آينده اروپا بيم ركود اقتصادي دارند.
وبر درباره «قله هاي قرض» مي نويسد: 2011 سالي بود كه همگان دلواپس موقعيت اعتباري بسياري از اقتصادهاي عمده جهان شدند. ايالات متحده اعتبار سه ستاره اش را در رتبه بندي «استاندارد اند پور»، يكي از سه آژانس عمده رتبه بندي اعتباري، از دست داد. در منطقه يورو نيز هر شهروند 35 هزار دلار بدهي دولتي را بر دوش مي كشد. حال چه قدر بايد نگران بود؟ جيم راجرز، از بنيانگذاران صندوق كوانتوم در 1970 و از مفسران معتبر وقايع جهان، مي گويد كه بايد اين وضع را جدي گرفت. او مي گويد «آمريكا بزرگترين ملت بدهكار تاريخ جهان است و اين بدهي دوان دوان و با سرعت بيش از 1تريليون (1000ميليارد دلار) در سال بزرگتر هم مي شود. اگر طرح هاي همه كشورهاي اروپايي را ببينيد هيچ كدامشان يك سال هم از ميزان بدهي هايشان نكاسته اند. پس در وضعيتي جدي به سر مي بريم كه بدتر هم مي شود.»
دبير اقتصادي بي بي سي اضافه كرد: در اواسط دهه 90، سرمايه داري در حال عروج به نظر مي رسيد، سرمايه داري غربي بر كمونيسم فائق آمده بود، اقتصادها در حال رشد بودند و بازارهاي سهام بزرگ مي شدند. پس چه كسي بابت اين افتضاحي كه گرفتارش شده ايم مقصر است؟ راجرز مي گويد «اصولا دولت ها و بانك هاي مركزي مسئولند، مخصوصا در آمريكا. دولت ها فقط به هزينه كردن و بانك هاي مركزي تنها به چاپ اسكناس پرداخته اند. دولت بريتانيا، بانك مركزي بريتانيا و دولت كشورهايي مثل يونان كه از حساب سازي استفاده كرده اند از ديگر مقصران هستند. اما اين فهرست حتي شامل ايتاليا، فرانسه و آلمان نيز مي شود، آنان نيز به حساب سازي روي آورده اند... سرمايه داري همين است. اگر باختيد، ديگر باخته ايد.»
وي مي افزايد: از دهه 1990 رشد بدهي ها شانه به شانه رشد بانك هاي به اصطلاح جهاني حركت كرده است. اين بانك ها پذيرش ريسك هاي بزرگ در بازارهاي مالي (يعني آن چه بانك سرمايه گذاري مي نامند) و محافظت از سپرده هاي شهروندان عادي و بنگاههاي كوچك (يا بانكداري خرد) را با هم درآميختند. در بحران اقتصادي 2008 دو بانكي كه به بيشترين كمك ها احتياج داشتند، يعني سيتي گروپ در آمريكا و بانك سلطنتي اسكاتلند در بريتانيا، هر دو بانك جهاني (فراگير) بودند. پس عجيب نيست كه بانك هاي جهاني اكنون زير ضربه هستند. يكي از منتقدان (مايكل لافرتي از گروه مشاوران مالي لافرتي) مي گويد « بانك ها خيلي خيلي پيچيده شده اند. بسياري از بزرگترين بانك هاي دنيا از كنترل خارج شده اند و حتي مديريت عالي آنها به درستي نمي داند كه در آنها چه خبر است. گزارش ويكرز سند شگفت انگيزي است و مسيري گيرا براي آينده ترسيم مي كند. بانك هاي مركزي و تعديل كنندگان در سراسر جهان به يك اندازه تحت تاثيرش قرار گرفته اند. كلي حرف براي گفتن درباره سال 2012 هست. ما شاهد سقوط بانك ها خواهيم بود و در سال پيش رو بحران عظيم بانكداري چندين كشور را در اروپا و اين سو و آن سو فرو خواهد كشيد. اينك بانك ها نااميدانه براي بالا بردن سرمايه هايشان دست و پا مي زنند. به عنوان نمونه، به گفته مقامات بانكي اروپا، بانكو استاندر اسپانيا به مبلغ هنگفت 15ميليارد يورو سرمايه اضافي نياز دارد. كامرز بانك در آلمان به چيزي حدود 5 ميليارد احتياج دارد. چشم كامرز بانك براي نجات به دولت آلمان است.»
در همين حال شبكه يورو نيوز در گزارشي به مناسبت آغاز سال ميلادي جديد اعلام كرد: رياضت اقتصادي روز به روز از قدرت خريد مردم در اروپا مي كاهد و فرصت هاي كاري را بيش از گذشته تحت تاثير قرار داده است. ياس و افسردگي بر كسب و كارهاي مربوط به جشن هاي پايان سال سايه افكنده است. با بحران اقتصادي، آمار خودكشي ها هم افزايش مي يابد. يونان در شش ماه اول سال جاري در مقايسه با زمان مشابه سال 2010، شاهد افزايش خودكشي ها به ميزان 40درصد بود. تنها بخشي كه در برابر بحران دوام آورده و حتي از آن بهره مي برد، بخش قمار و بخت آزمايي است. انگيزه بردن تقريبا همه را وسوسه مي كند. بويژه در فرانسه كه اين بخش روز به روز بر رونقش افزوده مي شود.

 



كسي نفهمه!من پوتينم اون يكي مدودف (خبر ويژه)

برخي نمايندگان اصلاح طلب كه به اعتبار نقش آفريني در فتنه سبز رد صلاحيت خود را قطعي مي دانند، از نام نويسي در انتخابات ثبت نام كرده اما روش جايگزيني را در پيش گرفته اند.
براساس گزارش هاي اوليه، دست كم دوسوم اعضاي فراكسيون 50 نفره اقليت براي انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نام نويسي كرده اند. در همين حال و در ميان نمايندگاني كه نامزد نشده اند، اسامي برخي فعالان فتنه سبز ديده مي شود. اين عده با فرض اين كه پيشاپيش لو رفته اند و امكان عبور از فيلترهاي نظارتي وجود ندارد، از نامزدي منصرف شده و در عين حال اقدام به جايگزيني برخي مهره هاي سفيد و خاكستري به جاي خود كرده اند. براي مثال در شهر «ب» و در حالي كه نماينده اصلاح طلب نامزد نشده، فردي به نام «الف-ف» اقدام به نام نويسي كرده كه با دانشگاه آزاد مرتبط است و در عين حال- به قول دو طرف اين معامله- قرار است نقش مدودف را براي آقاي پوتين اين شهر بازي كند!
طيفي از اصلاح طلبان معتقدند حضور نامزدهاي بدون تابلو اما وابسته به اين طيف از چند جهت مطلوب است چرا كه هم حساسيت كمتري را نزد نهادهاي نظارتي برمي انگيزد و هم در صورت عدم اقبال محتمل مردم، هزينه اين شكست به پاي جبهه اصلاحات نوشته نخواهد شد!

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14