(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 دی 1390- شماره 20111

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احراز تخلف 43 هزار ميليارد ريالي دولت در واردات و فروش بنزين
حسيني: «مختارنامه» هديه جمهوري اسلامي به تمام دنياست
نشانه اخلاص
عضو هيئت رئيسه مجلس: امكان رسيدگي به بودجه 91 پيش از انتخابات وجود ندارد
فدايي و حداد عادل:
وحدت اصولگرايان در مقابل ائتلاف نانوشته نظام سلطه و جريان هاي فتنه و انحرافي ضروري است
علي لاريجاني در جمع سفرا و مقامات وزارت خارجه:
ارائه سند پيش بيني ها در تصميم گيري هاي حوزه ديپلماسي ضروري است
دانايي فر: آمريكايي ها طرفدار افزايش فتنه و درگيري در عراق هستند
ديدار سفراي ايران در خارج از كشور با خانواده دانشمندان شهيد هسته اي و موشكي
روزنامه الديار لبنان: ايران با تكيه بر محور ضد آمريكايي در منطقه سياست تهاجمي در پيش گرفته است



كميسيون اصل 90 مجلس اعلام كرد
احراز تخلف 43 هزار ميليارد ريالي دولت در واردات و فروش بنزين

كميسيون اصل 90 مجلس، گزارش ديوان محاسبات درباره تخلف 43 هزار ميليارد ريالي دولت را تأييد كرد.
غلامرضا اسداللهي عضوكميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بررسي گزارش ديوان محاسبات كشور درباره يك تخلف دولت گفت: اخيراً ديوان محاسبات گزارشي را به كميسيون ارائه داده بود كه بر اساس آن، دولت در بودجه 88 ممنوعيتي داشت و نمي توانست از بودجه كل كشور و هيچ منبع ديگري براي واردات بنزين هزينه كند.
وي در همين زمينه افزود: بر اساس قانون بودجه سال 88، دولت نبايد بنزين توليد داخل كشور را به صورت يارانه اي بين مردم توزيع كند اما علي رغم اين تأكيد قانونگذار، دولت از محل صادرات نفت، بنزين به كشور وارد كرده و در اين راستا مرتكب 2 تخلف شده است.
عضو كميسيون اصل 90 مجلس تصريح كرد: تخلف اول اين بود كه دولت نبايد بنزين را به صورت يارانه اي وارد مي كرد و تخلف دوم هم اين بود كه دولت بايد مابه ازاي نفت صادراتي را به خزانه واريز مي كرد كه اين اقدام را هم انجام نداد.
اسداللهي اضافه كرد: دولت از محل فروش بنزين يارانه اي به مردم حدود 7 هزار ميليارد ريال به خزانه واريز كرده است، اما بايد رقمي معادل 50 هزار ميليارد ريال به خزانه واريز مي كرد.
وي در ادامه اين گفت وگو خاطرنشان كرد: بر همين اساس دولت رقمي حدود 43 هزار ميليارد ريال را از محل واردات بنزين و صادرات نفت به خزانه واريز نكرده است.
«اما اصل موضوع از اين قرار است كه برابر گزارش ديوان محاسبات، دولت در سال 88 با محوريت شركت ملي نفت ايران اقدام به واردات فرآورده هاي نفتي به ميزان 7 ميليون و 808 هزار و 599 تن متريك بنزين به ارزش 5 ميليارد و 92 ميليون و 243 هزار و 249 دلار كرده است كه اين اقدام مغاير با قوانين و مقررات بود.»
عضو كميسيون اصل 90 مجلس ادامه داد: دولت در بند 61 قانون بودجه سال 88 مكلف بود كه هيچ گونه واردات بنزيني به كشور نداشته باشد و به تعبير ديگر، استفاده از هر منبع و محلي از كل كشور براي پرداخت يارانه بنزين در هر صورتي ممنوع شده است.
اسدالهي ادامه داد: دولت بنزين را به صورت آزاد به كشور وارد كرده و آن را به صورت يارانه اي به مردم داده است، اين اقدام بر اساس قانون ممنوع بود چرا كه دولت اجازه نداشت كه بنزين وارداتي را به صورت يارانه اي بين مردم توزيع كند بلكه بايد به قيمت تمام شده به مردم مي فروخت؛ بر اساس قانون دولت فقط مي تواند بنزين توليد داخل را به صورت يارانه اي در اختيار مردم قرار دهد.
وي همچنين گفت: از سوي ديگر، دولت به جاي اينكه پول نفت صادراتي را به خزانه واريز كند، آن وجه را در سال 88 براي واردات بنزين هزينه كرده است؛ در كل مابه التفاوت نفت خام معوض به ارزش ريالي فرآورده هاي نفتي وارداتي رقمي معادل 7 هزار ميليارد ريال است كه اين رقم از محل وجوه دريافتي از مردم بابت فروش نفت داخلي تأمين شده اما مابه التفاوت آنكه از محل فروش بنزين بوده و رقمي معادل 5 برابر اين عدد است هنوز تأمين و به خزانه واريز نشده است.
عضو كميسيون اصل 90 مجلس تأكيد كرد: اگرچه دولت 7 هزار ميليارد ريال از محل فروش بنزين يارانه اي تأمين و به خزانه واريز كرده است، اما بر اساس قانون بايد 50 هزار ميليارد استيصال و به خزانه واريز مي شد.
اسداللهي ادامه داد: دولت بايد 50 هزارميليارد ريال حاصل از فروش نفت را به خزانه واريز مي كرد، اما اين وجه را برخلاف قانون صرف واردات بنزين كرده و بنزين وارداتي را باز هم برخلاف قانون به صورت يارانه اي در اختيار مردم قرار داده و نهايتاً رقمي معادل 7 هزار ميليارد ريال از آن كسب و به خزانه واريز كرده است، اين درحالي است كه دولت بايد 43 ميليارد ريال ديگر هم به خزانه واريز كند.
وي در ادامه اظهار داشت: دولت 43 هزار ميليارد ريال را به صورت بنزين يارانه اي به مردم داده، در صورتي كه نبايد اين كار را انجام مي داد چرا كه اين اقدام برخلاف قوانين مصوب انجام شده و دولت بر اساس قانون نمي توانست بنزين وارد كند.
عضو كميسيون اصل 90 مجلس در پايان به فارس گفت: تخلف دولت در اين زمينه محرز شده و موضوع در جلسه اخير كميسيون اصل 90 بررسي و گزارش آن در آينده در صحن علني قرائت و به قوه قضائيه نيز ارسال خواهد شد.

 



در مراسم قدرداني از عوامل مجموعه تلويزيوني «مختارنامه»
حسيني: «مختارنامه» هديه جمهوري اسلامي به تمام دنياست

مراسم قدرداني از عوامل مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» 10 دي با حضور سيدعزت الله ضرغامي (رئيس سازمان صداوسيما)، سيدمحمد حسيني (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي)، محمدرضا مخبر دزفولي (دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي كشور)، علي دارابي (معاون سيما)، مهدي فرجي (مدير شبكه يك سيما) و سازندگان اين سريال در تالار خورشيد سالن همايش هاي وزارت كشور برگزار شد.
حسيني: «مختارنامه» هديه جمهوري اسلامي به تمام دنياست
حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم تجليل از سازندگان مجموعه تلويزيوني مختارنامه گفت: مختارنامه كاري بي بديل و اثري ماندگار در كشور ما بود كه مي تواند بهترين هديه به جهان اسلام و سراسر دنيا باشد. در همان ابتداي پخش سريال، واكنش هايي از سوي افراطيون خارج از كشور عنوان شد كه اين كار تاريخي به مسائل صدر اسلام پرداخته و فضاسازي هايي انجام دادند.
وي در ادامه سخنان خود به برپايي نمايشگاه عكس مختارنامه كه سال گذشته در تالار وحدت انجام شد، اشاره كرد و ادامه داد: كارهاي بزرگ موانع بزرگي هم بر سر راه خود دارد و اين همت و عزم و اراده سازندگان سريال بوده كه ما امروز شاهد اين اثر فاخر هستيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه سخنان خود بيان داشت: در كارهاي تاريخي به مسائل صدراسلام و مظلوميت هاي اهل بيت(ع) پرداخته مي شود. سريال به عبرتهاي عاشورا، بحث توابين، شخصيت هايي كه در ركاب پيامبراكرم(ص) بودند اما سر دو راهي سرگردان هستند و ريزش ها و رويش ها و... مي پردازد و همه به نوعي در اين سريال تجلي پيدا كرد.
ضرغامي: مهمترين پيام مختارنامه بصيرت افزايي است
رئيس رسانه ملي هم طي سخناني در مراسم مذكور گفت: هر انساني گاهي در آينه نگاه مي كند و با ديدن تغيير در چهره يا سپيد شدن موها متوجه مي شود كه عمر در گذر است و افسوس مي خورد، اما اگر در طول زندگي خود كارهاي الهي كرده باشد، هيچ وقت از عمر طي شده افسوس نمي خورد و ساخت سريال «مختارنامه» نيز از جمله كارهاي الهي است كه در كارنامه سازندگان آن ثبت مي شود.
عزت ا... ضرغامي ادامه داد: سريال مختارنامه كار شاخص و برجسته اي است و بر حسب ويژگي هايي كه دارد، سطح و ترازي از قابليت هاي نمايشي جمهوري اسلامي را نشان مي دهد و واقعا به خاطر ويژگي هاي منحصر به فردي كه دارد، مجموعه آن را افتخار جمهوري اسلامي مي دانم.
ضرغامي تصريح كرد؛ اين سريال 104 پيام بسيار مهم اعتقادي، فكري، فرهنگي، سياسي و اجتماعي دارد كه در 13 سرفصل دسته بندي شده و پيام هايي با تاثيرگذاري بالا در مجموعه آورده است كه مهم ترين آن ها بصيرت افزايي در جامعه به شمار مي رود. ضمن اينكه ظرفيت و توان دراماتيك بالاي مجموعه و كشش و قصه جذاب سريال براي اينكه مردم را ترغيب به تماشا كند، بسيار خوب و به جا بود.
وي ادامه داد؛ در توليد كارهاي تاريخي معمولا تمام داستان براي مخاطب روشن است و اگر اثر كشش بالا نداشته باشد، مورد توجه قرار نمي گيرد. البته در اين ميان بعضي مختارنامه را با ساير آثار مقايسه مي كنند، در حالي كه قابل مقايسه نيست.
عرب نيا: مختارنامه استانداردهاي سريال سازي را بالا برد
فريبرز عرب نيا بازيگر نقش «مختار ثقفي» نيز گفت: هنرمندان سريال از طريق بازي هايشان حرف هايشان را در اين سريال زده اند و بازتاب هاي خوب و هم نتايج خيلي مهم و مثبتي بدست آمد.
وي ادامه داد: نتايج مثبت سريال هنوز به قوت خود باقي است. حضور در يك كار طاقت فرسا به مدت شش سال، ظرفيت هاي ويژه اي مي خواهد تا كارگروه را از بين نبرد.اين يادگاري از همراهي همكاران در ساخت سريال همواره باقي است.
عرب نيا تصريح كرد: همه ما به فراخور سهمي كه در پروژه داشتيم، متوجه شده ايم كه اگر حمايت هاي مسئولان سازمان صدا و سيما نبود، مختارنامه با اين كيفيت به نمايش درنمي آمد و اين سريال استانداردهاي سريال سازي را در ايران بالا برد.
ميرباقري: آماده ارائه حرفهاي انقلاب هستيم
كارگردان مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» با بيان اينكه ظرفيت هنري كشور مي تواند ترجمه تصويري انقلاب را به تمام دنيا ارائه دهد، گفت: در ساخت سريال «مختارنامه» به لحظات نابي دست پيدا كرديم.
كارگردان مجموعه مختارنامه ورود به مجموعه مختارنامه را سخت دانست و گفت: هر اثري كه پيرامون نهضت عاشورا است، كار را پيچيده مي كند و شما بايد هم از لحاظ فني و هم از لحاظ هنري حق مطلب را ادا كنيد. مضاف به اينكه ما مجبور بوديم 50 تا 60 دقيقه از حوادث عاشورا را كامل بازسازي كنيم و من در طول ساخت سريال مدام استرس داشتم كه نكند نتوانم و ماكمكي به رساندن پيام عاشورا نكنيم و حتي به آن ضربه هم بزنيم، اما خدا را شكر توانستيم سريال آبرومندي را به مردم تقديم كنيم. ضمن اينكه بضاعت آن موقع ما همين بود.
وي گفت: خوشحالم كه توانستيم مختارنامه را در اين هياهوي رسانه اي كه انتخاب برنامه ها براي بيننده آسان شده است، بسازيم. اگر اين همه صف آرايي را به شكل امروز مي بينيم، به خاطر همين نوآوري ها و حركت هاي پيچيده اي است كه اين انقلاب در درون خود دارد. ما بايد به عنوان زبان گوياي انقلاب، حساسيت هاي بالايي در كار داشته باشيم و با ترجمه و حرف هاي جديد، در سراسر جهان تأثيرگذار باشيم.
ميرباقري اضافه كرد: در روزهايي كه مرحله تداركاتي و آماده سازي سريال «سلمان» را مي گذرانيم، مجموعه نيروي خلاق كشور قادر است كه حرف هاي انقلاب را در قالب ترجمه تصويري به تمام جهان ارائه دهد و انشاء الله كه استراتژي هاي سازمان صدا و سيما و كاري كه اين همه پتانسيل درگير خود مي كند، بتواند جهان را درگير خود كند.

 



نشانه اخلاص

سرّ اينكه مسأله اخلاق از عظمتي برخوردار است، اين است كه اخلاق، عصاره علم صائب و عمل صالح است. اگر كسي عالم نباشد، متخلّق نيست و اگر عالم بود و به علم عمل نكرد؛ متخلّق نيست. عصاره علم صائب و عمل صالح را مي گويند «اخلاق ». با در نظر گرفتن اينكه اخلاق، ملكه نفساني است؛ به صرف دانستن بعضي از امور و عمل كردن طبق آنها، خلق حاصل نمي شود. زيرا ملكه استمرار مي طلبد و آزمون.
( امتحان )، شرط تخلّق به اخلاق الهي
تا انسان امتحان نشود، متخلّق نيست ! امتحان هم گاهي در مسائل علمي است، گاهي در مسائل مربوط به جذب ملايم است، گاهي هم در مسائل مربوط به مسائل دفع منافي است. اين سه نيروي اصلي كه در انسان هست، هر كدام بايد امتحان بشوند. گاهي ممكن است انسان در بخشي امتحان خوب داده باشد، در يك رشته خاصي موفق شده باشد، ولي نسبت به نيروهاي ديگر نتواند كامياب از عهده امتحان بر آيد ! ممكن است كسي از نظر چشم پاك باشد، ولي مشكل در سامعه او باشد. يا از نظر سامعه پاك باشد، ولي پيچيدگي در باصره او باشد. يا ممكن است از نظر چشم و گوش و اعضاء پاك باشد، پيچيدگي در مقام خواهي و جاه طلبي او باشد كه گفتند: آخر ما يخرج م ن قلوب الصّديقيّن حبّ الجاه. انسان تا در تمام اين نيروها آزمون نشود و سرفراز بيرون نيايد، متخلّق نيست !واگر متخلّق نبود، به رسول گرامي (ص) تأسّي نكرده است. چون خداي سبحان در سوره احزاب به ما فرمود: اسوه شما كه بايد به او تأسّي و اقتداء كنيد، رسول گرامي است و رسول گرامي هم داراي خلق عظيم است. ( خلق عظيم ) عبارت از آن اخلاقي است كه استخوان دار بوده و استخوان بندي اش خوب باشد.
فرق «عظيم » و «كبير» اين است كه ( عظيم ) از عظم است، يعني استخوان. اگر گفتند اين مطلب عظيم است، يعني استخوان بندي اش محكم است. عظم او، استخوان او محكم است. استخوان خانه،آن پايه هاي اصلي آن است، اين ديوارهاي اصلي آن است. چون پايه هاي اصلي آن مستحكم است، اين خانه مي ماند. اگر ساختار عملي كسي و استخوان بندي اش خوب باشد، مي گويند اين خلقش عظيم است؛ يعني داراي عظم است، داراي استخوان است، استخوان بندي اش محكم است؛ به اين زودي متلاشي نمي شود. اگر خداي سبحان اخلاق رسول گرامي را به عظمت ستود، فرمود: نّك لعلي خلق عظيم (1)، يعني استخوان بندي فضائل و ملكات نفساني او محكم است. چون استخوان بندي اش محكم است، داراي عظم و استخوان نيرومند است، هيچ حادثه اي او را از پا در نمي آورد. در همه موارد هم كه امتحان شد، كامياب است. به ما هم فرمودند: به او تأسّي كنيد، منتها در حوزه هويت خاص خودتان.
لزوم كسب فضايل اخلاقي و ترويج آن
ما، هم موظّفيم كه اين فضائل را ياد بگيريم، هم با تمرين هاي جزئي كامياب بشويم، هم اين را بتوانيم به ديگري منتقل بكنيم. جنگ و جهاد در درون، كار آساني نيست، زيرا دشمن نه مي خوابد، نه غافل است ! آنكه از درون حمله مي كند، شبانه روز تلاش و كوشش مي كند و هرگز نمي خوابد؛ در خواب هم حمله مي كند. اينكه مي بينيد برخي ها موفق نيستند خواب هاي خوب هم ببينند، براي اين است كه آن دشمن در حالت خواب هم حمله مي كند. اينطور نيست كه مربوط به جنگ بيروني باشد و دشمن گاهي بخوابد و آتش بس داشته باشد ! اين دشمن ما نه مي خوابد و نه آتش بس مي پذيرد ! او در خواب و بيداري هم حمله مي كند؛ و اگر خودش بخوابد، مأموراني دارد كه در خواب، مراقب ما باشند. خواب خوب هم نصيب هر كس نمي شود !
بنابراين ما يك دشمن مهاجمي داريم كه اصلاً نمي خوابد و اين دشمن مهاجم كه خوابي ندارد، ما را مي بيند اما ما او را نمي بينيم؛ ما با يك چنين دشمني روبروئيم. پس دشمن مهاجم ما، ما را مي بيند، ما او را نمي بينيم؛ ما گاهي خوابيم، گاهي بيدار و او هرگز نمي خوابد و تمام راز و رمز درون ما را هم مي داند. ما تا از فتنه او نرهيم، راهي به بهشت نداريم.
اين راه صعب العبور را به ما گفتند طي كنيد و رفتني است.به اين راههاي صعب العبور مي گويند گردنه. در قرآن كريم تعبير خداي سبحان اين است كه: فلا اقتحم العقبه و ما ادراك ما العقبه (2). اينها چرا ا قتحام نمي كنند، چرا با فشار و تلاش و كوشش اين گردنه هاي صعب العبور را طي نمي كنند ؟ چرا همه اش در دشت و هامون راه مي روند ؟! انسان وقتي كه در مقام مبارزه با نفس بر آمد، مي بيند يك گردنه صعب العبوري است ! 2 نفر اگر در يك محل كار مشغول انجام وظيفه بودند، يكي پيشرفت كرد طبق علل ناشناخته؛ اگر او هيچ حسد نداشت، نگراني نداشت، حرف بدي نزد، كاملاً با او همكاري كرد؛ معلوم مي شود در تمام اين مدّت براي رضاي خدا كار مي كرد. امّا اگر يك وقتي نگراني شروع شد، معلوم مي شود در اين مدّت يا خودش را مي خواست به تنهائي، يا خودش را مي خواست و دين را، هر دو را مي خواست ! يا از اين طرف ملحد بود يا از آن طرف مشرك.
نشانه اخلاص علمي انسان
عالمان فن اخلاق گفته اند: اگر كسي امام جماعت يك مسجدي بود يا خطيب بالاي منبر يك گروهي بود؛ يك امام جماعت و خطيب ديگري آمد، مردم پاي منبر او رفتند، يا پشت سر او دارند اقتداء مي كنند؛ اگر اين هيچ حرفي نزد و هيچ تحوّلي در او پيدا نشد، معلوم مي شود در اين مدّت براي رضاي خدا امامت مي كرد و سخنراني مي كرد. امّا اگر گفت: مردم عجب خوش استقبال و بد بدرقه اند، ما اين همه زحمت كشيديم، ما را رها كردند، به سراغ ديگري رفتند؛ معلوم مي شود كه مشكل جدّي دارد ! اين يا فقط خودش را مي خواست؛ يا خودش را با دين، دوتائي را با هم مي خواست. هيچ كدام از اين دو گروه به مقصد نمي رسند؛ نه آنكه هوا پرست است، نه آنكه هوا پرست و خدا پرست است ! تنها خدا پرست به مقصد مي رسد.
بنابراين ما اين گردنه صعب العبور را بايد طي كنيم؛ چون از آن طرف بهشت است و ابديّت، آن را به ارزاني نمي دهند ! يك جهاني كه وسعتش به اندازه مجموعه آسمان و زمين است، يعني بهشتي كه به هر مؤمن مي دهند طوري است كه روايات اينچنين،وسعت آن را معنا كرده اند كه اگر همه اهل دنيا مهمان اين بهشتي بشوند جا دارد ! حالا همه اهل دنيا در يك عصر؛ يعني خانه يك مؤمن به قدري وسيع است كه اگر بخواهند اين 7 ميليارد بشري كه روي زمين است، از اينها پذيرائي بكنند، جا دارد كه: عرضها السّموات و الأرض، ساب قوا لي مغف ره (3)، سار عوا لي مغف ره من ربكم و جنّه عرضها السّموات و الأرض (4). يك چنين منزل وسيعي را براي ابد در اختيار مؤمن مي خواهند قرار بدهند !
بنابراين آزمون او در اين مدّت دشوار است. لذا قرآن كريم فرمود: چرا اينها گردنه را طي نمي كنند ؟ و عالمان فن اخلاق هم گفتند: اگر آن امام جماعت و اگر آن واعظ هيچ تكان نخورد و هيچ اعتراضي نكرد، در اين موقع معلوم مي شود امتحان خوبي داد. امّا اگر اعتراض و بدگوئي او شروع شد كه عجب مردم خوش استقبال و بد بدرقه اند، ما را رها كردند، به دنبال ديگري رفتند؛ معلوم مي شود مشكل جدّي دارد !
چگونگي موفقيّت در خودسازي
پس دشمن ما، ما را مي بيند ولي ما او را نمي بينيم. او هرگز نمي خوابد، ما گاهي غفلت داريم؛ اين جنگ هم نابرابر است ! و چه كنيم كه در اين جنگ نابرابر پيروز بشويم ؟ يا اگر پيروز نشديم، لا أقل شهيد در ميدان جنگ بشويم. اگر پيروز نشديم يا شهيد نشديم؛ اسير خواهيم شد. شما مي بينيد در ميدان جنگ يك مجاهد 3 حال بيشتر ندارد ! يا فاتحانه از ميدان بر مي گردد يا شربت شهادت مي نوشد يا اسير مي شود؛ اين مال جنگ بيرون. در جنگ درون هم ما همين 3 حال را داريم. يا فاتحانه بر مي گرديم، يا شهيد مي شويم يا (معاذ الله) اسير. آنكه تا آخرين لحظه با اين نفس خودخواه مبارزه كرد، در هيچ امري تسليم نشد و او را به كمند كشيد؛ اين فاتح و پيروز است. اينها انبيايند، اوليايند، معصومانند و اينها پيروزند.
كسي كه در مدّت عمر چند تا تير زد، چند تا تير خورد، چند تا نيزه زد، چند تا نيزه خورد؛ در اين كش و قوس بود، ولي اسير نشد؛ اين شهيد ميدان معركه است! چهار تا گناه كرده، امّا چندين ثواب هم كرده؛ اسير نشده ! اين شهيد در معركه قتال دروني در جهاد نفس است. امّا اگر كسي خداي ناكرده در هر موردي كه شيطان، نفس امّاره چيزي طلب كردند؛ او تسليم شد و اطاعت كرد، اين اسير است. همانطوري كه در جهاد اصغر، در جنگ بيرون يك سرباز، يا فاتح است يا شهيد يا اسير؛ در جنگ درون هم به شرح ايضاً. انسان يا فاتح است يا شهيد يا (معاذ الله) اسير.
پاداش محبت اهل بيت (ع) به هنگام مرگ
اينكه در روايات ما دارد: هر كس در بستر خود بميرد علي حبّ آل رسول (5)، اين شهيد است؛ همين است. كسي به ميدان جنگ نرفته، شيعه اهل بيت عصمت و طهارت است، تا آخرين لحظه هم به امامت اين خاندان معتقد بود، هيچ وقت هم تسليم بيگانه نشد؛ امّا گاهي معصيت مي كرد، گاهي اطاعت مي كرد؛ ولي دين و ايمانش را تا آخرين لحظه حفظ كرده. مي گويند اگر در بسترش هم بميرد، ثواب شهيد را دارد و آن كس كه اصلاً اهل گناه نبود كه فاتح است.
آن كس كه تسليم شد، همان است كه در سخنان نوراني علي بن أبيطالب (ع) آمده كه: كم م ن عقل اسير تحت هويً امير(6). در اين مبارزه بين عقل و نفس، بين خود خواهي و خدا خواهي؛ اين نفس امّاره او عقل او را به اسارت در آورده است. همانطوري كه در جهاد بيرون ما سه حال داريم، در جهاد درون هم همين سه حال هست.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با معلّمان و فرهنگيان استان قم، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم
ـ قم ؛ ارديبهشت 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) قلم/ 4 (2) بلد/ 11 و 12
(3) حديد/ 21 (4) آل عمران/ 133
(5) بحار الأنوار/ 23/ 233 (6) نهج البلاغه/ حكمت 211
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



عضو هيئت رئيسه مجلس: امكان رسيدگي به بودجه 91 پيش از انتخابات وجود ندارد

سبحاني نيا گفت حتي اگر هفته آينده بودجه ارائه شود، بررسي آن به بعد از انتخابات موكول مي شود.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در خصوص آخرين اخبار هيئت رئيسه مجلس در خصوص روند رسيدگي طرح سؤال جمعي از نمايندگان از رئيس جمهور در كميسيون هاي مجلس گفت: طرح سؤال از رئيس جمهور هنوز در كميسيون ها است و از آنجا كه هفته جاري مجلس جلسه علني ندارد و نمايندگان در حوزه هاي انتخابيه هست لذا هفته آينده كه نمايندگان از حوزه هاي انتخابيه بازگردند، مشخص مي شود كه رسيدگي به طرح سؤال در كميسيون هاي مربوطه در چه مرحله اي است و اگر رسيدگي به اين طرح تمام شده باشد به هيئت رئيسه رسيده و در دستور قرار مي گيرد.
وي در خصوص بودجه سال 91 نيز اظهار داشت: لايحه بودجه 91 تاكنون از سوي دولت اعلام نشده است، اما گفته اند كه بعد از اين هفته تعطيلي مجلس بودجه 91 به مجلس ارائه مي شود.
اين نماينده مجلس افزود: البته اميدواريم كه هر چه زودتر بودجه ارائه شود، اما تاكنون نيز فرصت اصلي رسيدگي به بودجه در قبل از انتخابات گذشته و امكان رسيدگي به بودجه پيش از انتخابات وجود ندارد و حتي اگر هفته آينده نيز بودجه ارائه شود، بررسي آن به بعد از انتخابات موكول مي شود.
سبحاني نيا در خصوص وضعيت استيضاح وزير نيرو نيز گفت: فعلا در اين باره بحثي نيست چرا كه متقاضيان استيضاح جلسه اي برگزار كردند و تا حدي اقناع شده اند لذا ممكن است طرح استيضاح وزير نيرو منتفي شود.
وي همچنين درباره روند رسيدگي به طرح نظارت گفت: بررسي مجدد طرح نظارت براي رفع ايرادات شوراي نگهبان در كميسيون در حال بررسي است و هنوز اين طرح به هيئت رئيسه نرسيده است اما اگر هفته ديگر نيز به هيئت رئيسه برسد، فعلا در دستور كار قرار نمي گيرد.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس به فارس گفت: البته در حال حاضر مجلس بررسي لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را در دستور دارد و بررسي اين لايحه اولويت دارد چرا كه تنها 3 ماده از اين لايحه 70 ماده اي تصويب شده بنابراين پس از بررسي و تصويب اين لايحه اگر طرح نظارت به دست هيئت رئيسه برسد، آن زمان در دستور قرار مي گيرد.

 



فدايي و حداد عادل:
وحدت اصولگرايان در مقابل ائتلاف نانوشته نظام سلطه و جريان هاي فتنه و انحرافي ضروري است

دو تن از چهره هاي شاخص جبهه متحد اصولگرايان، ايجاد وحدت ميان تمامي گروه هاي اصولگرا در مقابل برنامه هاي مشترك نظام سلطه و جريان هاي فتنه و انحرافي را ضروري دانستند.
حسين فدايي، در گفت وگو با فارس در اين باره گفت: در جريان اصولگرايان اساسا راهبردمان را براي انتخابات روي وحدت سامان داديم. يعني وحدت را ضروري و اجتناب ناپذير براي اين مقطع از انقلاب لازم دانستيم. نگراني مان چه بود؟ نگراني ما اين بود كه ائتلاف نانوشته اي، يك همراهي و يك همگامي و مواضع مشتركي بين نظام سلطه، جريان فتنه و جريان انحرافي وجود دارد كه در انتخابات مي خواهد ظهور و بروز پيدا كند و در انتخابات نقاط مشتركي دارند. مثلا انتخابات مجلس نهم، انتخابات پرشور نباشد؛ مردم مايوس باشند و انگيزه اي براي حضور نداشته باشند؛ در جامعه التهاب داشته باشيم؛ اضطرار داشته باشيم و جامعه ناامن شود. شرايط بحراني را در جامعه القا مي كردند و مي كنند. نقطه مشترك ديگر اينها اين است كه ناكارآمدي حكومت ديني را القا كنند. ناكارآمدي ولايت را القا كنند. ايجاد اختلاف و چند دستگي در جامعه كنند. بين دولت و مجلس، بين اصولگرايان، ايجاد اختلاف كنند. بين مردم و دولت از هر طريقي گسست ايجاد كنند. القاي شرايط اضطراري و بحراني كنند، تا تئوري دولت «نجات ملي» را جا بيندازند.
وي اظهار داشت: اساسا برخي گروه ها مشاركت مردم و ميزان مشاركت مردم را تابعي از مشاركت خودشان مي دانند. يعني اگر خودشان حضور داشتند، مشاركت زياد شود و اگر حضور نداشتند مشاركت نمي شود. يعني القاي اين نكته كه برخي از سياسيون هم به آن تن داده اند مبني بر اينكه اگر تعداد احزاب و گروه ها در انتخابات زياد شود، ميزان مشاركت افزايش پيدا مي كند. اين حرف غلطي است. فريب اين حرف غلط را نخوريم.
وي يادآور شد: اينگونه نيست كه كساني بگويند نمي آيند و ليست نمي دهند. جريان انحراف حتما هست و ليست مي دهد، ممكن است به عنوان تابلوي واحد ليست ندهد. حتي استان به استان و شهر به شهر متفاوت باشد. ولي از منشاء واحدي حمايت شود. جريان فتنه هم تصميم گرفته شخصيت هاي شاخص خود را وارد انتخابات نكند. ولي آدم هاي معمولي و نسوخته شان در انتخابات هستند. براي ما اثبات نشده كه چنين اقدامي صورت نمي گيرد.
وي افزود: جريان انحرافي براي ايجاد اختلاف بين اصولگرايان چه كارهايي بايد مي كرد كه نكرده است. كجا احساس شده كه جريان انحرافي قصد حضور كمرنگ دارد، برعكس است. وقتي اينگونه برخي افرادي به صحنه آمده اند كه با خرج كردن پولهاي گزافي مي خواهند مردم را فريب دهند و به كانونهاي ثروت وصل كنند، چگونه مي توان حسن ظن داشت؟ اينجا،جاي سادگي و ساده لوحي نيست.
حسين فدايي يادآور شد: اگر عناصر جريان انحرافي نمي خواهند در انتخابات شركت كنند، پس علت جلسات عديده انتخاباتي كه برگزار مي كنند، چيست؟ حتي برخي از اينها اظهار صريح دارند كه اگر در حوزه اي ديديم، نامزدمان راي نمي آورد و نامزد دوم خردادي راي مي آورد، از او بايد حمايت كنيم تا نامزد اصولگرا راي نياورد. چرا بايد سادگي كنيم؟
حسين فدايي تاكيد كرد: ما بايد مراقب باشيم رقابت ما بين نيروهاي معتقد به نظام نباشد و از رقابت با جريان مقابل انقلاب، جريان انحرافي و فتنه و جريان فاسد نبايد غافل شويم. هر زماني كه رقابت ها براساس گفتمان انقلاب و ضدانقلاب شكل گرفته موفق بوديم. دشمن مي خواهد رقابت انقلاب و ضدانقلاب را به درون گفتماني تغيير دهد و از اين به سمت و سوي خودش بهره برداري كند.
«غلامعلي حداد عادل» رئيس كميسيون فرهنگي مجلس نيز در گفت وگو با مهر در خصوص ادعاي برخي از اصولگرايان مبني بر احتمال تاثيرپذيري آيت الله مهدوي كني و آيت الله يزدي در جريان تعيين ليست انتخاباتي اصولگرايان گفت؛ آيت الله مهدوي كني به شهادت زندگي پر افتخارشان همواره مبارز و مدافع انقلاب و پيرو امام بوده اند و هم اكنون نيز نقش خود را به عنوان رئيس مجلس خبرگان كه حساسترين مسئوليت در اين نظام بعد از رهبري است ايفا مي كند. وي افزود: آيت الله يزدي هم به شهادت كارنامه درخشانشان قبل و بعد از انقلاب مورد اعتماد همه هستند.
حداد عادل با تاكيد بر اين كه ما بايد فرصت حضور اين دو بزرگوار را در هدايت اصولگرايان در انتخابات پيش رو غنيمت بشماريم گفت: اختلاف سليقه ها نبايد موجب تفرقه ميان اصولگرايان بشود.

 



علي لاريجاني در جمع سفرا و مقامات وزارت خارجه:
ارائه سند پيش بيني ها در تصميم گيري هاي حوزه ديپلماسي ضروري است

رئيس مجلس شوراي اسلامي بر ضرورت ارائه سند پيش بيني ها در تصميم گيري هاي حوزه ديپلماسي تاكيد كرد.
علي لاريجاني كه روز يكشنبه در همايش سفرا و روساي نمايندگي هاي سياسي ايران در خارج از كشور در محل وزارت خارجه سخن مي گفت اظهار داشت: آنچه در حوزه سياست خارجي حائز اهميت است اين است كه ما بتوانيم اهداف و منافع ملي كشور را به خوبي تشخيص دهيم و ابزارهاي لازم براي نيل به آن را تدارك ببينيم و اين وظيفه اي است كه ديپلماسي برعهده دارد.
وي با تاكيد بر اينكه ديپلماسي با حيات هميشگي خود بايد بتواند متناسب با شرايط زماني و مكاني عملكرد سازنده اي براي رسيدن به هدف داشته باشد افزود: آنچه اكنون در صحنه سياست خارجي مهم است اين است كه پيچيدگي هايي به وجود آمده است كه از عوامل مختلفي از جمله قدرت نرم، رسانه هاي گروهي، NGOها و حتي برخي بازيگراني كه شايد خيلي به حساب شان نياوريم مثل شركت هاي چندمليتي ناشي مي شود.
لاريجاني با تاكيد بر اينكه دولت ها نمي توانند به شيوه سنتي تحولات را پيگيري كنند تصريح كرد: در اين رابطه احتياج به پروسه تصميم گيري با مشاركت مراكز مطالعاتي و پژوهشي است، ممكن است افرادي فكر كنند ديپلماسي كار ساده اي است و مي توان اين طور فرض كرد اما در اين صورت است كه هزينه براي رسيدن به هدف ممكن است بيش از حد متعارف باشد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه، چهار ركن مهم در حوزه سياست خارجي را يادآور شد و افزود: ركن اول مركزيت تصميم گيري است، به نظر مي رسد با توجه به پيچيدگي هاي ديپلماسي، فرزانگي يك كشور در اين است كه ظرفيت هايش را به درستي بشناسد و از آن استفاده كند بنابراين ما نيازمند افراد حرفه اي در وزارت خارجه هستيم كه وظيفه اصلي آنها انجام مطالعات لازم و مشاركت در امور تحقيقاتي است.
وي ارتباط با مراكز علمي و پژوهشي را ركن مهم ديگر در حوزه سياست خارجي عنوان كرد و گفت: ديپلماسي ما بايد از مراكز پژوهشي و مطالعاتي براي بالا بردن رشد بلوغ فكري استفاده كند، اين كاري است كه در كشور ما كمتر انجام شده در حالي كه كشورهاي توسعه يافته مراكز مطالعاتي فعالي دارند.
وي ادامه داد: ارائه روندها ركن ديگر مهم در تصميم گيري هاي حوزه ديپلماسي است، بدين معنا كه ما نمي توانيم در مسائل مهم ملي كشور لحظه اي و نقطه اي تصميم بگيريم بلكه بايد روند را بررسي كنيم و اينكه وضع ما در حوزه هاي مختلف چگونه است بايد مورد توجه باشد، اين اتفاق در برخي از كشورها مي افتد و مسئولان اين كشورها با توجه به روندها تصميمات خود را اتخاذ مي كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، ارائه سند پيش بيني ها را چهارمين ركن مهم و موثر در تصميم گيري هاي حوزه ديپلماسي خواند و افزود: داشتن سند پيش بيني بدين معني است كه بدانيم چگونه بايد برخي امور را اصلاح يا تقويت كنيم، اينها اركاني است كه مكانيزم عاقلانه براي تصميم گيري در حوزه سياست خارجي را تشكيل مي دهد و در غير اين صورت اين تصميمات ممكن است همه جانبه نباشد. لاريجاني همچنين تصريح كرد كه در تصميم گيري هاي حوزه ديپلماسي احتياج به كليات نداريم بلكه نيازمند مطالعات ريز علمي هستيم.
به گزارش ايسنا، پيش از سخنان رئيس مجلس، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه نيز با اشاره به همايش سفرا و نمايندگي سياسي ايران در خارج از كشور ابراز اميدواري كرد كه حاضران در اين نشست با توشه سنگيني به محل ماموريت شان بازگردند و دستاوردهايي كه نصيب شان شده را به نحو احسن استفاده كنند.

 



دانايي فر: آمريكايي ها طرفدار افزايش فتنه و درگيري در عراق هستند

سفيركشورمان در عراق، آمريكايي ها را طرفدار افزايش فتنه و درگيري در اين كشور دانست.
حسن دانايي فر، با اشاره به حوادث اخير در عراق از جمله اعلام اتهام عليه معاون رئيس جمهور و ارتباط آن با خروج نيروهاي نظامي آمريكايي از اين كشور گفت: پرونده قضايي الهاشمي، معاون رئيس جمهوري عراق از پيش شكل گرفته بود. اين پرونده توسط پنج قاضي تحت بررسي است و بنابر تصميماتي آن را به طور عمومي اعلام كردند، اما برخي از اعلام آن برداشت سياسي كردند.
وي در گفت وگو با ايسنا، ادامه داد: با گذشت دو هفته از اين موضوع اغلب مسئولان عراقي در بخش هاي مختلف معتقدند كه بايد به اين پرونده رسيدگي شود. بر همين اساس قوه قضاييه عراق چند روز پيش بيانيه اي صادر كرد، مبني بر اين كه حاضر است مجددا اين پرونده را بازبيني كند.
سفير ايران در عراق در پاسخ به اين پرسش كه چه ارتباطي بين پرونده طارق الهاشمي و اعلام استقلال استان دياله با خروج نيروهاي نظامي آمريكا از عراق است؟ با بيان اين كه اين دو موضوع و مسئله انفجارهاي اخير در بغداد و ساير شهرهاي عراق ارتباطي با هم ندارند، گفت: در شرايطي كه نيروهاي نظامي آمريكايي در عراق حضور پررنگ و منسجم داشتند روزهاي خونين تر و انفجارهاي وحشتناك تر، نه فقط در بغداد بلكه در بيش از 10 استان عراق شاهد بوديم. بنابراين لزوما خروج آمريكايي ها ربطي به انفجارهاي اخير در بغداد و مسايل ديگر ندارد؛ آمريكايي ها هم كه بودند اين انفجارها وجود داشت.
دانايي فر درباره بحث فدرالي شدن عراق در روزهاي گذشته خاطرنشان كرد: اين بحث تاكنون فراز و نشيب زيادي داشته است، اما نكته قابل توجه اين است كه پيش از اين تمام مجموعه هاي عراقي موافق فدرالي شدن بودند، مگر برخي از رهبران فهرست العراقيه، اسامه النجيفي، رئيس پارلمان فعلي عراق، زماني كه نماينده پارلمان بود در بحث فدرالي شدن عراق، پارلمان را به خاطر طرح موضوع فدرالي شدن ترك و با آن مخالفت كرد و بالعكس در مجموعه هاي شيعي و كرد به تناسب موافقان و مخالفاني وجود داشتند، اما ناگهان بعد از سفر رئيس پارلمان عراق به آمريكا در اوايل تابستان سال 2011 تغييري در نظر برخي رهبران فهرست العراقيه روي داد.
وي با بيان اين كه ما معتقديم آمريكايي ها طرفدار افزايش فتنه و درگيري در عراق هستند، اظهار كرد: تغيير در رويكرد اسامه النجيفي در بحث فدرالي شدن عراق پس از سفرش به آمريكا براي ما تعجب برانگيز بود. هرچند در بين فهرست العراقيه ديدگاه هاي متفاوت وجود دارد. مثلا اياد علاوي معتقد است با وجود قانوني بودن بحث فدرالي شدن عراق، طرح اين موضوع در شرايط فعلي مثل ريختن بنزين بر روي آتش است. هم چنين نوري المالكي چنين نظري را مطرح كرده است.
وي تصريح كرد: به نظر مي رسد با برخي برنامه ريزي هايي كه در خارج از عراق صورت گرفته است، برخي سعي دارند اين موضوع را به عنوان يك دستاويز و مسئله اي حاشيه اي دنبال كنند.
سفير ايران در عراق درباره واكنش نخست وزير عراق به موضوع طارق الهاشمي گفت: با توجه به اطلاعات محدودي كه از اين پرونده در دست است گويا در رابطه با اين پرونده محدوديت زماني وجود داشته است و احساس شده اگر اين مسئله با تاخير اعلام شود، ممكن است اتفاقات ديگري روي دهد و به تعبير ديگر اگر جلوي يك اتفاق كوچك را نگيرند، ممكن است اتفاق بزرگ تري رخ دهد.
دانايي فر با بيان اين كه عراق روزها و بحران هاي سخت تري را پشت سر گذاشته است، ابراز اميدواري كرد كه گروه هاي مختلف عراقي در رابطه با مسائل مختلف به تفاهم خواهند رسيد.

 



ديدار سفراي ايران در خارج از كشور با خانواده دانشمندان شهيد هسته اي و موشكي

سفرا و روساي نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور با حضور در منزل دانشمندان شهيد هسته اي و موشكي ايران بر تداوم راه اين شهدا در ميادين ديپلماسي بين المللي تاكيد كردند.
سفراي جمهوري اسلامي ايران در مالزي، آلباني، قبرس، برزيل، ايرلند، اوگاندا، سودان، نروژ، تايلند و سركنسول هاي جمهوري اسلامي ايران در ميلان ايتاليا و كربلا شنبه به نمايندگي از سفرا و روساي نمايندگي هاي كشورمان كه در همايش سراسري روساي نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در تهران به سر مي برند، در منزل شهيد مجيد شهرياري حضور يافتند.
بهروز كمالوندي معاون اداري و مالي وزارت امور خارجه كه روساي نمايندگي هاي كشورمان را همراهي مي كرد در اين ديدار ضمن ابلاغ سلام هاي گرم علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان با ذكر مناقب اين شهيد بزرگوار و تاكيد بر جامع الاطراف بودن شهيد شهرياري علاوه بر زمينه هاي علمي در حوزه هاي ايماني، اعتقادي و اخلاقي از اين شهيد عزيز به عنوان الگوي ماندگار در تاريخ علوم و ايمان جمهوري اسلامي ايران ياد كرد و گفت: سفراي كشورمان علاوه بر گراميداشت شهيد شهرياري ادامه راه وي را بر خود فريضه مسلمي مي دانند كه مي بايست آن را در ميادين ديپلماسي بين المللي دنبال كنند.
وي افزود: در حالي كه استكبار جهاني ما را به تروريسم و نقض حقوق بشر متهم مي كند خود با شهيد ساختن بهترين فرزندان اين مرز و بوم مرتكب بدترين جنايات مي شود.
كمالوندي در اين ديدار به همسر شهيد شهرياري گفت: شما با معرفي زيبا و همه جانبه شخصيت اين شهيد گرانقدر در مصاحبه هاي خود به خوبي حق اين شهيد عزيز را ادا كرده و با صبر زيبا و پسنديده خود الگوي كاملي از يك زن مسلمان فرهيخته و همسري فداكار ارائه كرده ايد.
در اين ديدار كه با ذكر مصيبت سالار شهيدان از طرف يكي از حضار فضاي عطرآگين و معنوي ايجاد شده بود، همسر شهيد شهرياري ابعاد مختلف شخصيت اين شهيد عزيز و تلاش هاي خالصانه و بي دريغ وي را به گونه اي كه باعث تحت تاثير قراردادن حضار شد مورد اشاره قرار داد.
در پايان اين ديدار كمالوندي به نمايندگي از سوي وزارت امور خارجه و سفراي شركت كننده در سمينار سراسري لوح تقديري را كه در آن ياد شهيد شهرياري، صبر و بردباري و همراهي خانواده اين شهيد گرامي داشته شده و گفته شده كه رساندن پيام اين شهيد و شهيدان ايران اسلامي در صحنه هاي ديپلماسي بين المللي را براي خود فريضه اي بزرگ مي دانند را به خانواده اين شهيد گرانقدر تقديم كرد.
همچنين رامين مهمان پرست- سخنگوي وزارت خارجه كشورمان- ديدار با خانواده شهيد علي محمدي، شهيد تهراني مقدم و شهيد رضايي نژاد را از ديگر برنامه هاي سفرا و روساي نمايندگي هاي سياسي ايران در خارج از كشور عنوان كرد.-

 



روزنامه الديار لبنان: ايران با تكيه بر محور ضد آمريكايي در منطقه سياست تهاجمي در پيش گرفته است

روزنامه لبناني الديار طي گزارشي در بررسي تحولات خاورميانه در سال جديد ميلادي تاكيد كرد كه ايران با تكيه بر ايجاد محور ضد آمريكايي در جهان با مشاركت روسيه و چين سياست هجومي تري در پيش گرفته است.
جوني منير نويسنده اين مطلب، ايران را اصلي ترين محور تحولات در منطقه دانست و با اشاره به تلاش آمريكا براي محدود كردن نفوذ ايران در منطقه نوشت كه علي رغم اين تلاش ها، آمريكا در عراق امتيازات مهمي از دست داد و نفوذ ايران در اين كشور تشديد شد.
الديار اضافه كرد: آمريكا با سلاح تبليغات تلاش مي كند ايران را در تنگنا قرار دهد و اين كشور را منزوي كند و اتهام تلاش براي ترور سفير عربستان در واشنگتن كه به سرعت مشخص شد اتهامي سياسي و بدون پشتوانه قضايي بود، در همين چارچوب مطرح شد.
اين گزارش افزود: اما مهمترين تصويري كه در سال 2011 در عرصه جهاني ترسيم شد، پديدار شدن محور مخالف آمريكا در خاورميانه با هدايت روسيه و در پشت سر آن چين است. شايد پديدار شدن اين محور باعث شد ايران جرأت بيشتري به خود بدهد و سياست هجومي تري در پيش بگيرد.
الديار خاطرنشان كرد: احساس تهران درباره اينكه در جهان تنها نيست باعث مي شود چالش ها را بپذيرد و تهديد بستن تنگه هرمز بر روي عبور نفتكش ها را مطرح كند. واشنگتن در برابر اين تهديد ايران نمايش نظامي، هوايي و دريايي انجام داد، زيرا ايران در بازيهاي منطقه، جسورانه تر عمل مي كند.
اين روزنامه در عين حال با اشاره به قرارداد تسليحاتي عربستان با آمريكا نوشت كه هر چند اين قرارداد براي رونق بخشيدن به اقتصاد فرسوده آمريكا در آستانه انتخابات رياست جمهوري بود ولي پيام آشكاري براي ايران بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14